De Dalai Lama spreekt

In de Britse krant ‘Daily Telegraph’ staat een interessant interview met de Dalai Lama, de spiritueel leider van Tibet. Hij geeft zijn visie op het Westen, maar ook op terrorisme.

Het artikel is hier te lezen.

Enkele quotes:

The West’s big problem, he believes, is that people have become too self-absorbed. “I don’t think people have become more selfish, but their lives have become easier and that has spoilt them. They have less resilience, they expect more, they constantly compare themselves to others and they have too much choice – which brings no real freedom.”

Recently Tony Blair said that God would judge him on his decision to go to war with Iraq. The Dalai Lama snorts and swings his Dr Martens-clad feet in amusement. “Surely, history will judge. Buddha was always against violence, but I don’t know about God.”

Terrorists, he warns, must be treated humanely. “Otherwise, the problem will escalate. If there is one Bin Laden killed today, soon there will be 10 Bin Ladens. Awesome. Ten Bin Ladens killed, the hatred is spread; 100 bombed, and 1,000 lose members of their families.”

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

zaterdag 01 april 2006 :: 13.45 uur

36 Comments

36 reacties

  1. Een verhaal zoals dat door de eeuwen heen miljoenen malen is beleefd door mensen.

    Leed door de eeuwen heen miljoenen malen aangedaan door mensen.

    Iets geleerd?

    Helaas niet.

    Is er hoop op verbetering?

    Helaas niet.

    Reactie door hanri — zaterdag 1 april 2006 @ 15.28 uur

  2. Het is de luxe van een kleine elite om als navelstarende bedelaars soor het leven te kunnen gaan.

    Reactie door Sprut — zaterdag 1 april 2006 @ 16.23 uur

  3. #2 Wie bedoel je?

    #0 “Surely, history will judge. Buddha was always against violence, but I don’t know about God.”

    Tenminste iemand die niet weet wat God vindt :-).

    Reactie door pablito — zaterdag 1 april 2006 @ 16.42 uur

  4. Wat is tot nu toe Tibet opgeschoten met dit idee van geweldloosheid.

    Het weerhield de Chinezen niet om geweld te gebruiken, Tibet te bezetten, de monikken tot sex te dwingen, mishandelingen, martelingen en doodslag, ook hebben ze cultuur historische waardevolle objecten verwoest.

    Je kan wel blijven zitten fibreren op geweldloosheid, maar zet het zoden aan de dijk?

    Reactie door e.krul — zaterdag 1 april 2006 @ 16.48 uur

  5. Soms moet je eenvoudig weg handelen, anders ben je aan het verzaken.

    Reactie door e.krul — zaterdag 1 april 2006 @ 16.50 uur

  6. God vindt niets en God wil niets.

    Reactie door Alice — zaterdag 1 april 2006 @ 16.57 uur

  7. Zucht, waren er maar meer zindelijke mensen zoals de Dalai Lama in plaats van al die idioten die het overal voor het zeggen hebben…;-)

    Reactie door Erik — zaterdag 1 april 2006 @ 17.58 uur

  8. Vervang Bin Laden door Hitler en het toont meteen de onzinnigheid van de stelling van de Daila Lama aan.

    Recent is er veel meer bekend geworden over het massavernietigingswapens programma van Saddam Hoessein en zijn banden met terroristen. Lees meer hierover in het artikel van journalist Christopher Hitchens My Ideal War

    Reactie door Rinus Duikersloot — zaterdag 1 april 2006 @ 18.01 uur

  9. Tibet voor de Tibetanen!

    Reactie door Jansonius — zaterdag 1 april 2006 @ 18.28 uur

  10. Ach ja, weer een sterk staaltje opportunisme van Jan.

    Tegen religie, maar als er iets anti-westers uit te halen valt, pronkt hij ermee op zijn website.

    Die Dalai Lama zou het terrorisme moeten veroordelen i.p.v. regeringsleiders die het bestrijden.

    Het is gewoon lachwekkend om te zien hoe links tegen geweld is, maar terrorisme toch weer goedpraat.

    Reactie door Paul — zaterdag 1 april 2006 @ 19.47 uur

  11. Geweldig Paul heeft waarschijnlijk precies als de Dalai Lama een gave om dingen te zien die er niet zijn.

    Hij verkondigt:

    Het is lachwekkend om te zien hoe links tegen geweld is maar terrorisme toch weer goed praat.

    Zulk een verbijsterende onwetendheid heb ik nog niet veel meegemaakt.
    Ten eerste links is tegen geweld, maar niet tegen elk geweld.
    Wanneer bijvoorbeeld de politie moet optreden mag die geweld gebruiken, en achteraf daar verantwoording voor afleggen.

    En wie praat terrorisme goed? Het ligt er maar aan wat je onder terrorisme verstaat.
    Zijn dat de fundamentalisten van welke godsdienst dan ook?
    Of zijn het de terroristische daden die de oorlogsmachine van Bush veroorzaakt?
    Wie van de twee moet zich voor het Haags gerechtshof verantwoorden?

    Wie van de twee praat jij goed?

    Reactie door Ouwe Dirk — zaterdag 1 april 2006 @ 21.51 uur

  12. @9 Paul

    Het Boeddhisme is geen religie:
    Het hedendaags Boeddhisme is een ethische, psychologische filosofie, een niet-godsdienstige, spirituele levensbeschouwing, waarvoor noch dogma, noch geloof nodig is.

    Reactie door Wattenstaafie — zaterdag 1 april 2006 @ 22.27 uur

  13. @Ouwe Dirk:

    Okay, laat ik even reageren op wat jij zegt.

    “Ten eerste is links tegen geweld, maar niet tegen elk geweld”

    Okay, leg dat even uit. Wel geweld is volgens links goed, en welk geweld is volgens links slecht? Als je daar een duidelijk antwoord op geeft, ruim je heel wat misverstanden uit de weg.

    “En wie praat terrorisme goed? …”

    Links dus. Palestijnse zelfmoordaanslagen worden keer op keer door links goedgepraat. Ik hoor nooit links tegen al het islamitische geweld dat de wereld teistert, maar zodra Amerika of Israel een terrorist uit de weg ruimen, staat links op z’n achterste benen…

    Reactie door Paul — zaterdag 1 april 2006 @ 23.26 uur

  14. “Terrorists, he warns, must be treated humanely. “Otherwise, the problem will escalate. ”

    –> les: wees vooral lief tegen terroristen.

    Reactie door Paul — zaterdag 1 april 2006 @ 23.27 uur

  15. tip wees vooral lief voor die terroristen in us,rechts nederland,
    terrorist like bush and his followers/nl must be treated like shit,otherwise,the problem will escalate.

    Reactie door ad — zaterdag 1 april 2006 @ 23.55 uur

  16. @12 Paul

    May I say something?

    Sometimes you have to act against your principles, just to protect them and to keep them intact and alive.

    Reactie door Wattenstaafie — zondag 2 april 2006 @ 0.19 uur

  17. Ego wordt bedreigd door negatieve feedback en straft de boodschapper. Het interpreteert alle gegevens in termen van zelfbehoud. Het censureert informatie. Het ontkent een groot deel van de werkelijkheid.
    Geweten waardeert feedback en probeert te ontdekken welke waarheid het bevat. Het is niet bang voor informatie en het kan nauwkeurig interpreteren wat er aan de hand is. Het heeft geen behoefte aan censuur en staat open voor de werkelijkheid.

    Wie spreekt daar? Je ego of je geweten?

    Reactie door Alie Dekker — zondag 2 april 2006 @ 0.57 uur

  18. Waar je je aandacht op richt dat groeit. Richt je je aandacht op het slechte dan zal dat groeien. Richt je je aandacht op het goede dan groeit dat. Het is een keuze. U mag kiezen wat u in de mens wilt laten groeien.

    Reactie door Alie Dekker — zondag 2 april 2006 @ 1.03 uur

  19. @17 Alie Dekker

    Mee eens!

    Reactie door Wattenstaafie — zondag 2 april 2006 @ 1.07 uur

  20. @17: mee eens, al maak ik er meestal een iets ander verhaal van, maar de strekking is gelijk:

    Energie is de bron van alles. Besteed je meer energie aan iets, dan wordt dat meer, groter.

    Besteed je dus meer energie aan conflict, dan groeit het conflict. Dat gebeurt tegenwoordig steeds meer. Dat is een slechte zaak, want contraproductief. Het is dus belangrijk om energie aan positieve, constructieve beweging te besteden.

    Klinkt hippie-achtig: make love, not war. So what, als het maar gebeurt.

    Reactie door Sjouke — zondag 2 april 2006 @ 1.46 uur

  21. #e.krul

    Met geweld krijg je Tibet echt niet vrij. Meer druk op China zou beter helpen, maar ja, China is een groeiende markt waar je 1,5 miljard hamburgers per dag kunt slijten dus van druk zal wel niet veel komen!

    #Paul

    Hoe vaak heeft geweld een probleem op deze aarde werkelijk opgelost zonder nieuwe problemen te veroorzaken?

    Palestina is bezet, weet je, voor mij is dit een legitieme reden voor verzet.

    Reactie door hanri — zondag 2 april 2006 @ 1.58 uur

  22. “Geef je vijand een bord met eten” zij Jesus. Mischien is het inderdaad wel beter om je “vijand” lief te hebben. Heb zelf deze stelling enkele malen als positief mogen ervaren. Denk ook niet dat het zin heeft om Bin Laden uit de weg te ruimen, want er zijn honderduizenden anderen die net zo denken en nog feller zullen worden als dat zou gebeuren. Vind wel dat je geweld mag gebruiken als het echt niet anders kan en je in het nauw zit en jezelf of je familie moet verdedigen.

    Zelf heb ik respect voor mensen van alle afkomsten, kleur of religie en dat heeft tot nu toe veel positieve ervaringen opgeleverd. Zo denk ik altijd aan wat Extince op de intro van z’n Album “Binnenlandse funk” rapt: “Als je niet wil integreren, kan mij niet schelen want, van dit hele land, zie ik alleen de multi-culturele kant”. Helemaal gelijk heeft ie, want als je leert genieten van al die verschillende soorten eten, gebruiken en FEESTEN dan voel je je een stuk rijker, in plaats van altijd maar andere bevolkingsgroepen te bekritiseren.

    Natuurlijk moet elke vorm van criminaliteit en (mogelijk) terrorisme aangepakt worden, maar er mag ook best meer begrip voor elkaar komen. Als je een kind altijd maar zegt dat hij/zij stout is en niks kan, dan zal dat kind ook nooit gemotiveerd zijn om er iets van te maken! Maar als je je kind veel positieve aandacht geeft dan zul je zien dat je zelfs van een vierjarige nog kunt leren. In feite zijn we allemaal kinderen (ik wel tenminste)die er een grote zooi van maken hier op aarde en nog heeeeeel veeeel moeten leren.

    Love, peace & happiness!!!

    Reactie door Rob HipHop — zondag 2 april 2006 @ 9.59 uur

  23. Love peace en happiness…voor hoevelen is dat weggelegd.

    Het is heel makkelijk om prachtige woorden te gebruiken voor hoe het zou moeten zijn…helaas ziet de wereld er anders uit.

    Men laat gewoon alles gebeuren, de natuur wordt geweld aan gedaan, de mens wordt geweld aan gedaan, de dieren worden onrecht aangedaan, de milieu vervuiling wordt steeds erger, kindsoldaten, incest en verkrachting, leugen en bedrog, oplichting list en bedrog en daar laten we dan mooie woorden op los, die moeten suggeren hoe geweldloos we zijn, of zouden kunnen zijn.

    Helaas ziet de wereld er anders uit dan deze alleraardigste gedachte, de mens zit vol agressie en geweld en denkt het liefst aan zijn eigen hachje en de ellende is om de hoek of een landje verder.

    Men prijst zichzelf gelukkig, pakt nog een borrel, laat zich behaagelijk verwarmt achterover zakken in de luie stoel en zapt gezapig naar weer een ander nutteloos programma om de tijd te doden, bedacht door programmamakers als zoethoudertje voor het volk.

    Men verzucht dat het vreselijk is al dat onrecht en geweld, nee dan de Dalai Lama die weet nog eens hoe het moet.

    Vervolgens zapt men verder en maakt zich woest en woedend, geeft de kat een trap die ook gezapig gezellig wil zijn, geeft zijn kroost een uitbrander en broedt op wraak om de collega het de volgende dag betaald te zetten en heeft al in weken zijn vrouw geen aandacht gegeven, laat staan iets aardigs gezegd of gedaan voor iemand.

    De volgende dag zijn al die mooie gedachten helemaal vergeten en vervlogen, men steekt de middelvinger omhoog in file en roept: fuke you men wanneer iemand per ongeluk te langszaam rijdt of te laat reageert.

    Ach ja, geweldloosheid…het zijn mooie woorden…helaas snel vervlogen als een flardje mist, omdat de alledaagse gewoonte is vastgeroest en meer houvast biedt.

    Reactie door e.krul — zondag 2 april 2006 @ 10.36 uur

  24. He dat is gek hij staat er weer…

    Reactie door e.krul — zondag 2 april 2006 @ 11.28 uur

  25. @13 Paul.
    Tja doof en blind dus, waarschijnlijk kun je dit ook niet lezen. Hoe je je bericht hebt kunnen schrijven is mij een raadsel, een wonder wellicht? :-)

    Roelf

    Reactie door R. van Bergen — zondag 2 april 2006 @ 12.05 uur

  26. @23, e.krul
    “Just start with the man in the mirror”, that’s all you can do. Te veel TV kijken moet je gewoon niet doen, daar wordt je alleen sloom van. Kijk zelf alleen de nuttige dingen en soms een filpje. Er zijn ondanks alle ellende in de wereld nog zoveel leuke dingen te doen, en dat moet je toch echt zelf doen.

    Reactie door Rob HipHop — zondag 2 april 2006 @ 12.11 uur

  27. Het afwijzen van de bezetting van Tibet
    betekent nog niet de aanvaarding van
    Dalai Lama als representant van een
    achtelijke monnikenstaat.
    ALS ik dan toch gedwongen wordt tot een keuze: dan maar liever Tibet als deel van
    China dan een zogenaamd onafhankelijk Tibet
    geleid door een parasitaire monnikenkaste.

    Reactie door Ad — zondag 2 april 2006 @ 12.24 uur

  28. Ad
    dus is het maar toe gestaan dat er mensen vermoord/gemarteld worden om dat er een groep monniken in tibet leven.
    en omdat china het de eer te na is het gewoon te verlaten.
    ze hebben er niets aan ze doen er niets mee,,ja uit lust martelen, en waarschijnlijk nieuwe??mediche kennis opdoen.komt bekent voor!

    Reactie door ad — zondag 2 april 2006 @ 13.11 uur

  29. Willen horen is een kunst, daar naar te handelen is een tweede.politiek/macht is eigen belang, dit staat willen horen in de weg, laat staan willen handelen!

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — zondag 2 april 2006 @ 14.16 uur

  30. @27 12.24

    ‘Het afwijzen van de bezetting van Tibet
    betekent nog niet de aanvaarding van
    Dalai Lama als representant van een
    achtelijke monnikenstaat.
    ALS ik dan toch gedwongen wordt tot een keuze: dan maar liever Tibet als deel van
    China dan een zogenaamd onafhankelijk Tibet
    geleid door een parasitaire monnikenkaste.’

    -Gelukkig wordt je niet gedwongen tot een keuze.
    Lijkt me ook heel verstandig om de keuze niet aan jou te doen overlaten.
    Je zegt nogal wat!
    Parasitaire Monnikenkaste!! (Ja, Monniken bewust met een hoofdletter!!)
    Het moge duidelijk zijn dat de essentie van het Boeddhisme je vreemd is…
    Wellicht zinvol om je eerst eens hierin te verdiepen voordat je zulke respectloze, ongenuanceerde uitlatingen ten aanzien van bij uitstek uiterst respectvolle mensen doet.

    Reactie door Wattenstaafie — zondag 2 april 2006 @ 15.13 uur

  31. Er is inderdaad weinig tijd voor de huidige mens ,om eens zinvol te overdenken en het goede bij dat overdenken te realiseren d.m.v. houding t.o.v. je medemens .

    Reactie door Fred — zondag 2 april 2006 @ 15.59 uur

  32. “Vervang Bin Laden door Hitler en het toont meteen de onzinnigheid van de stelling van de Daila Lama aan.”

    Als er iets onzinnig is, dan is het wel wat ik zojuist geciteerd heb….

    Reactie door Duh — zondag 2 april 2006 @ 17.31 uur

  33. @32 DUH,

    Volgens mij zijn al je reacties noal onzinnig, geldt trouwens ook voor lidnummer 15050?????????????, zie @25.
    Terug naar de beerput jullie!

    Reactie door TOMAAT — zondag 2 april 2006 @ 23.50 uur

  34. Het is jammer dat (bijna) niemand het gehele interview leest. Laten we eerst kijken wat er over “ons” in staat:
    In the West, you have bigger homes, yet smaller families; you have endless conveniences – yet you never seem to have any time. You can travel anywhere in the world, yet you don’t bother to cross the road to meet your neighbours; you have more food than you could possibly eat, yet that makes women like Heidi (“For 15 years, I have tried to lose weight,”) miserable.”

    Reactie door Dick van den Dool — maandag 3 april 2006 @ 11.27 uur

  35. Hij kan maar beter uitkijken..wijze mensen worden vermoord vooral als ze eerlijk zijn..martin luther king bijvoorbeeld. Het is toch te triest voor woorden! Wij mogen dankbaar zijn dat er mensen zoals de Dalai Lama zijn, die een spiegel voor onze snuiten houden en die voorbij het ego, de hebzuchten de zucht naar macht kijken!

    Reactie door cynthia — donderdag 6 april 2006 @ 22.21 uur

  36. I finally said: ‘Enough. I will live in half a house.’ It made me understand your Western frustrations.”

    hahaha, zo heb ik er dus nog niet over gedacht.

    Heel interesante interview.
    Dit is wel handiger dan zo’n interview.
    http://video.google.nl/videoplay?docid=-6553037592371370326&q=Dalai+lama+uci

    Reactie door Rifet — zondag 5 november 2006 @ 3.02 uur