Open dag gevangenissen

morgen moet het beter

Vandaag is er een open dag van gevangenissen. Je kunt er geen kaarten meer voor krijgen, maar mocht er iemand geweest zijn dan hoor ik graag zijn ervaring.

Zelf heb ik er ook een aantal bezocht. In het plan ‘morgen moet het beter‘ hebben we aangegeven welke veranderingen er moeten worden aangebracht in het gevangenisregime.

Bezuinigingen op gevangenissen en de reclassering maken de samenleving uiteindelijk minder veilig. Gedetineerden brengen steeds meer uren per dag door in de cel. Dit leidt tot meer agressie in de gevangenissen. Het werk van bewaarders wordt steeds gevaarlijker. Veel vrijgelaten gevangenen komen tussen wal en schip. Steeds meer ex-gedetineerden vallen hierdoor in herhaling. Terugkomen op het rechte pad wordt steeds moeilijker. Dat is voor ons allemaal een drama. Een goede begeleiding van (ex-) gedetineerden is cruciaal voor onze veiligheid.

Het plan omvat de volgende eisen voor verbetering:

1. Schaf het treiterregime af en herstel het dagprogramma.
2. Twee op één cel alleen met instemming van de betrokkenen en niet in Huizen van Bewaring.
3. Haal de reclassering terug binnen de muren. Vanaf dag één moet er gewerkt worden aan de terugkeer in de samenleving. Biedt ook buiten de muren hulp en begeleiding.
4. Laat gemeenten zorgen voor voorzieningen om een succesvolle terugkeer in de samenleving mogelijk te maken.
5. Stel meer (goed opgeleide) bewaarders aan in de gevangenis.
6. Laat vrijwilligers binnen en buiten de muren hun werk doen bij de begeleiding van (ex-) gedetineerden.
7. Stel onderwijsprogramma’s beschikbaar voor alle gedetineerden.
8. Geef gedetineerden met psychische problemen in de gevangenis de zorg en behandeling die zij nodig hebben.
9. Beloon verplichte arbeid in de gevangenis met een redelijke vergoeding.
10. Houd prijzen in gevangeniswinkels op het niveau van gewone supermarkten.

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

zaterdag 08 april 2006 :: 11.44 uur

52 Comments

52 reacties

  1. Men wordt in de gevangenis gestopt om een straf uit te zitten, en te resocialiseren.
    Het eerste gebeurd.
    Het tweede komt niet aan bod.
    Dus je kan verwachten dat gevangenen vrijkomen vol van verbittering en mogelijk zelfs met haatgevoelens jegens de maatschappij.
    Als je mensen als beesten behandeld, moet je niet raar opkijken dat ze zich als beesten gedragen.

    Reactie door Charlie — zaterdag 8 april 2006 @ 12.34 uur

  2. http://www.amnesty.nl/themas_doodstraf_landenoverzicht.shtml#europa

    Reactie door landenoverzicht — zaterdag 8 april 2006 @ 13.06 uur

  3. @1 Charly.

    Wie zich als een beest gedraagt, moet niet raar opkijken dat hij als een beest wordt behandeld. !!!!! (met excuses aan de beesten).
    Zo kan het ook.

    Het resocialiseren heeft dus de bedoeling het beest weer tot mens te transformeren. Ik laat me niet uit over het slagingspercentage en/of dat aan de re-socialisering ligt of aan het onaangename van opgesloten zitten en dat niet weer willen mee maken.
    Maar als resocialiseren niet lukt of niet gebeurd dan is er een kans dat het “beest”, beest blijft. Maar ook zonder resocialiseren ken ik voormalige beesten, die qua instelling niet veel veranderd zijn, maar voor geen goud weer terug willen naar de bak en zich dus op grond daarvan “inhouden”.

    Roelf

    Reactie door R. van Bergen — zaterdag 8 april 2006 @ 13.19 uur

  4. 11. Privatiseer de gevangenissen.

    Reactie door HenriOsewoudt — zaterdag 8 april 2006 @ 14.07 uur

  5. Een open dag is een goed initiatief, zodat men kan zien dat de gevangenis geen vakantieoord is.
    In de tien punten mis ik helaas de aandacht voor slachtoffers van misdrijven.

    Vorige week heb ik het boek van Dalrymple genoemd, een psychiater die veel met criminelen heeft gewerkt. De strekking van zijn boek is dat zolang de leer dat misdaden te wijten zijn aan de omstandigheden blijft bestaan, zullen mensen in slechte omstandigheden hun verantwoordelijkheid voor hun eigen handelen niet nemen.
    Nu ik wat verder in zijn boek ben, Dalrymple is inderdaad een wat conservatieve meneer, wil ik stellen dat er toch ook wel een wisselwerking is. Slechte omstandigheden, vooral vanaf de kindertijd, verhogen wel degelijk de kans dat je crimineel wordt.

    Er is echter jarenlang alleen hierop de aandacht gevestigd en niet op de eigen verantwoordelijkheden. Voor dat het begaan van een misdaad een automatisme is geworden, is er wel degelijk een moment dat een crimineel zijn geweten aan de kant heeft gezet.

    Een menswaardige behandeling van gedetineerden is absoluut nodig, maar vooral moeten ze op de verantwoordelijkheden van eigen handelen gewezen worden.

    Ook moet de slachtoffer vodoende hulp krijgen. Lag vroeger de daad centraal en de laatste 30 jaar de dader, nu is het tijd dat het slachtoffer van de dader centraal komt te staan.

    Reactie door Edward — zaterdag 8 april 2006 @ 14.39 uur

  6. @5 Edward

    Toevallig ben ik heel nauw bij een nu zich afspelende zaak betrokken aangaande gedetineerden en justitie.
    Ik kan er niet teveel over zeggen omdat de zaak nog onder de hamer ligt.
    Maar in dit verband viel de onderstaande passage van jou mij buitengewoon op.

    ‘Een menswaardige behandeling van gedetineerden is absoluut nodig, maar vooral moeten ze op de verantwoordelijkheden van eigen handelen gewezen worden.

    Dat ‘ze’ in dit verband geldt m.i. ook voor PIW -ers

    Reactie door Wattenstaafie — zaterdag 8 april 2006 @ 14.50 uur

  7. Ik vind het fantastisch om te horen dat de SP zich inzet voor de rechten van gevangenen. Ik ben al enige jaren lid van de SP en in vind het dan ook belangrijk dat soliaal en solidair zijn niet op houd bij de muren van de gevangenis.
    Wat ik echter niet begrijp is dat de SP Zaanstad afgelopenweek VOOR het behoud van de BAJESBOTEN heeft gestemt. Op de boten die we kennen uit de haven van Rotterdam, worden “illegalen” en uitgeprocedeerde mensen vastgehouden. Mensen die geen wet overtreden hebben, en slechts een plek om te wonen zochten. Op deze boten spelen zich de meest verschrikkelijke tafarelen af. Bekend is uit Rotterdam b.v.:
    - tot wel 8 personen op 1 cel
    - Mensen worden zonder duidelijke aanklacht vastgehouden
    - Mensen krijgen hun wettelijk voorgeschreven maaltijden niet.
    - Er is te weinig (goed opgeleid)personeel om de veiligheid van de gedetineeden te kunnen garandeeren.
    - enz.

    DIT ZIJN MENSONWAARDIGE PRAKTIJKEN !!! hoe kan het in godsnaam gebeuren dat: 1. dit soort praktijken zich afspelen in ons “tolerante” Nederland.
    en 2. DAT DE SP INSTEMT MET DIT SOORT PRAKTIJKEN !!! dit gaat mij de pet te boven…

    Meer bajesboten betekend nog meer van dit soort praktijken!!
    GEEN MENS IS ILLEGAAL !!!
    STOP DE BAJESBOTEN !!!

    Reactie door Rooierakker — zaterdag 8 april 2006 @ 15.13 uur

  8. Stelling 3 vind ik een hele goede en noodzakelijk item. Reclassering is vanaf 1996 langzamerhand verdwenen uit het gevangeniswezen. Je hebt ze nog wel binnen de muren lopen. Uit ervaring ( heb zelf 7 jaar in 3 gevangenissen gewerkt ) weet ik dat een gedetineerde die ontslagen wordt uit de gevangenis geen kant op kan. Hij draagt een stempel en hoeft niet aan te kloppen bij een werkgever om werk te krijgen. Op de vraag wat hij de laatste jaar(en) heeft gedaan moet hij liegen of als hij eerlijk is kan hij gaan en is het einde sollicitatiegesprek. Dit motiveert de ex-gedetineerde niet en hij komt logischerwijs weer bij zijn oude maten terecht oftewel de criminaliteit is dan de enige optie voor hem, of hij nu wil of niet. Mijn mening is dat je de ex-gedetineerde ook buiten de gevangenis verder moet begeleiden en daar dus ook een budget voor creëert. Dus weer terug draaien wat vanaf 1996 afgebouwd is m.b.t. reclassering.
    Ik kom nog steeds veel ex-gedetineerden tegen ( ben nu Maatschappelijk Dienstverlener bij een verslavingsinstelling ) en zij beamene bovenstaand verhaal grotendeels.

    Reactie door Johan — zaterdag 8 april 2006 @ 15.31 uur

  9. Ik ga zeker SP stemmen, maar hierin vind ik de partij te ‘soft’. Punt 7 en 9 ben ik het bijvoorbeeld niet mee eens. Op die manier loont misdaad.

    Gevangenissen in Nederland staan onder criminelen al bekend als 5-sterren hotels. Ik begrijp de pragmatische kant van het verhaal dat ex-criminelen goed moeten integreren in de maatschappij na hun straf, maar het moet wel voelen als straf, en dat doet het zo niet, vrees ik. Ik wil geen keiharde onleefbare gevangenissen, maar je kunt overdrijven. Die mensen hebben iets afgrijselijks gedaan, het houdt gewoon een keer op.

    Criminelen worden echt teveel verwend in Nederland en bejaarden mogen wegrotten in verpleegtehuizen. Nu weet ik dat de SP de bejaarden ook een veel leefbaardere oudere dag wil gunnen dan nu het geval is, maar ik zou daar op willen focussen en misschien zelfs geld willen weghalen bij de gevangenissen. Voor de echt zware delicten hoort gewoon gedwongen arbeid, waar alleen wat zakgeld tegenover staat, meer niet.

    Met het reclasseringsgedeelte van dit plan ben ik het wel mee eens.

    Reactie door Ellen — zaterdag 8 april 2006 @ 18.46 uur

  10. Edward 5: Deze Dalrymple passeert hier regelmatig de revue als gedachtengoed van
    libertaristische drammers die hier hun zin willen hebben. Dat noopte mij tot wat surfen om meer over deze heer te leren.

    Deze Dalrymple is de ideoloog van libertaristisch neocorporporatisme dat ongebreideld egoïsme predikt, schaamteloze arrogantie ten opzichte van sociaal-voelenden; een nihilistische stroming die een racistische klassenmaatschappij ziet als ultiem maatschappij-ideaal, maar dan op een gelikte manier in media & politiek verwoord natuurlijk.
    Een rechtse postmoderne übermensch-
    pseudofilosofie van nieuwe salonnazi’s.

    Dalrymple is profeet van eigen schuld, dikke bult, blaming the victim, had je maar niet in de `onderklasse’ geboren moeten worden. Dalrymle acht een spontane samenleving verwerpelijk, die moet worden bepaald door hoog opgeleide en neoliberaal gevormde kapitaalkrachtigen, als voorbeeldelite en ballotagecommissie voor minder begenadigd volk dat recht op een plek in samenleving meent te hebben.

    Protesten in Parijs van vandaag laat gelukkig zien dat deze weerzinwekkende soort geen schijn van kans op brallen heeft.

    Reactie door Emiel — zaterdag 8 april 2006 @ 18.46 uur

  11. @10 Emiel,

    Ik ben het wel eens met Darymple dat er meer gewezen mag worden op plichten van criminelen en niet alleen op de rechten. Verder omarm ik de SP-filosofie van solidariteit van harte, maar als mensen maar niet willen deugen houdt het een keer op.

    Dan heb ik het dus over moordenaars, (kinder)verkrachters, mensen met ene kort lontje die iemand doodslaan in het uitgaansleven, mensen die bejaarden en gehandicapten met geweld beroven, etc. De snoeiharde misdaad dus.

    Zeker NIET het stelen van een brood door arme mensen, of bijstandsfraude (in iets mindere mate). Deze categorie misdaden zijn veel minder bedreigend voor de maatschappij.

    Reactie door Ellen — zaterdag 8 april 2006 @ 19.05 uur

  12. Ik ben er geweest en zeker 90% is allochtoon!!!

    Hoe kan dit?

    Reactie door Chantal Christalijn — zaterdag 8 april 2006 @ 21.27 uur

  13. (11)ellen .een kleine aanvulling . ik heb het over mensen als joep v.d. nieuwenhuizen,(failietsements fraude o.a fennek, minister verdonk (kongo ,syrie,)wim kok en joris voorhoeve (sebrenica )hoogervorst (zorgpuinhoop)balkenende en camp (leugens over massavernietigings wapens in irak)deze mensen zijn luxe gewend maar willen niet in onze (luxe hotels)gevanggenissen opgesloten worden toch? kortom klasse justitie! en niet alleen naar de kleintjes kijken maar ook naar de grote a.u.b.

    Reactie door ,texas,henkie — zaterdag 8 april 2006 @ 21.30 uur

  14. 11. Zorg er vóór dat mensen niet de fout in kúnnen gaan door verbetering van de omstandigheden…

    Reactie door Lezer — zaterdag 8 april 2006 @ 22.56 uur

  15. Met verbazing reageer ik op het nieuws dat de sp zaanstad ingestemd heeft met het gebruik van de detentieboten voor t opsluiten van asielzoekers .
    Ik ben al jarten lid van de Sp . Was campagneleider bij de afgelopen gemeenteraadsverkiezingen , en voer samen heel veel mensen als sp er rechtstreeks vanuit t hart aktie tegen t opsluiten van illigale asielzoekers en hun kinderen. Oa rond kamp zeist .Ook vandaag stonden we daar weer , omdat een beter nederland ook in zeist begint .. samen met de raad van kerken . samen met de mensen van t aagu ..
    met afschuw en verbazing werd ik geconfronteerd met t nieuws dat de sp zaanstad zich hiervan afkeerde . dat is dus niet mijn sp! Ik was en ben erg trots op de jongens en meiden die zich met alle middelen verzetten tegen het huigelachtig beleid en t politiek cabaret rond deze bajesboten…
    WAT IS ER AAN DE HAND ? LEG ME IS UIT HOE DIT KAN ? HOE KAN DE SP ZAANSTAD HIERMEE INSTEMMEN…. en hoe kan ik dat uitleggen aan mensen die zich juist door de sp gesteund voelde , niet alleen in verkiezingstijd maar altijd!

    Reactie door ko — zondag 9 april 2006 @ 0.16 uur

  16. 1. slechts 5% van de daders van misdrijven worden volgens het SCP gestraft lees ik net in RTL text. Dat wil zeggen dat de andere 95% niet hoeft te resocialiseren en verder mag gaan met misdrijven plegen.

    2. Laten we ons maar eerst eens druk maken om al die mensen die ongevraagd met vier op een kamer in een verpleeghuis zitten met als enige misdaad dat ze ziek of oud zijn. Een heleboel dingen uit punten 1 t/m 10 zijn ook op deze mensen van toepassing.

    3. Als je een misdaad hebt begaan dien je straf te ondergaan en niet in een luxe hotel te komen. Ik ben het niet snel met Amerika eens maar het lief zijn voor de daders en het laten creperen van de slachtoffers, zoals bij ons de gewoonte is vind ik belachelijk. Strenger straffen in een strenge gevangenis, bij recidive wat mij betreft de maatschappij verlossen van deze plaag en levenslang opsluiten.

    Sociaal zijn vind ik fantastisch en de sp is het enige sprankje hoop dat ik nog heb voor de “gewone” man, maar mensen die zich buiten deze maatschappij stellen door anderen leed te berokkenene hoeven geen medelijden.

    Reactie door ipuntje — zondag 9 april 2006 @ 7.59 uur

  17. Goeden morgen Nederland.

    ipuntje@16
    Met 2. ben ik het eens. Over de twee andere denk ik genuanceerder.
    Als RTL zegt: 95% MAG misdaden plegen, is dat wel een heel vreemd bericht.
    Dat ze niet gepakt worden, is iets anders. Ze moeten ALLEN opgepakt worden.
    Punt 3. Jouw veronderstelling dat de gevangenis een hotel is…..
    Je bent er nog nooit in geweest veronderstel ik en dat is maar goed ook.
    Maar die er zitten weten wel anders, of je bent geschift als je daar graag zou zitten.
    Dan hoor je in een gesticht om verpleegd te worden en niet in een gevangenis.

    Reactie door Ouwe Dirk — zondag 9 april 2006 @ 8.59 uur

  18. Chantal @12

    In de VS is dat ook zo onder kleurlingen.

    Je hoeft je niet af te vragen hoe het hier dan komt.

    Reactie door Ouwe Dirk — zondag 9 april 2006 @ 9.03 uur

  19. @17 ouwe dirk

    het sociaal cultureel planbureau,heeft net twee rapporten uitgebracht over slachtoffers van misdrijven (www.cpb.nl). daaruit komt o.a. te voorschijn dat sinds jaar en dag slechts 5 % van de plegers van een misdrijf wordt vervolgd bestraft. De melding dat dus 95 % mag doorgaan komt van mij. Er wordt trouwens ook gemeld dat de politie dat zelden terugkomt op de aangifte van een misdrijf, er waarschijnlijk niets me doet? (na de komma komt van mij).

    Nee, ik concludeer niet dat de gevangenis een hotel is, ik concludeer dat een gevangenis geen hotel hoeft te worden, maar een plek moet blijven waar mensen gestraft worden voor begane misdaden. In ieder geval hoeven onze gevangenen niet naar de voedselbank. Daarmee bedoel ik te zeggen dat er veel schrijnende zaken in onze maatschappij aan de gang zijn die ik veel belangrijker vind, omdat daar onschuldige mensen een straf krijgen die ze niet verdienen.

    Reactie door ipuntje — zondag 9 april 2006 @ 10.41 uur

  20. sorry, wordt vervolgd en bestraft; een woordje dat te veel; er waarschijnlijk niets mee doet?

    te snel getypt

    Reactie door ipuntje — zondag 9 april 2006 @ 10.47 uur

  21. zie ook:

    http://rtl.nl/(/actueel/rtlnieuws/)/components/actueel/rtlnieuws/2006/04_april/07/binnenland/0407_1730_cijfers_over_delicten.xml

    Reactie door ipuntje — zondag 9 april 2006 @ 10.59 uur

  22. De ouderen onder ons zullen dit lied nog wel kennen.

    Bij ons thuis was vroeger geen brood op de plank,
    m’n moeder kon dat niet betalen.
    M’n vader ging dood, jah, dat kwam door de drank,
    Ik liep door de straten te dwahahalen.
    Ik kwam langs de bakker en pikte een brood
    en heb dat m’n moeder gegeheheven.
    Het was gestolen, maar’t smaakte nog goed,
    en zo zijn wij in leven gebleheven.

    Ikhik ben Gerrit
    en ik steel as de raven
    Ben unhun boef
    in de ogen der brahavan
    Maaraar wat mot je nou, als je niks hebt
    In deze wehereld, waar je steeds wordt genept.
    (Sjef van Oekel?)
    ===========================================

    Gaan we deze kant weer op met het huidige beleid?

    Hoeveel zijn er al afhankelijk van de goedheid van medemensen en voedselbanken.

    Zoals bovenstaande Gerrit, zullen er tegenwoordig weer genoeg zijn en dat zijn in mijn ogen dan GEEN criminelen.
    Ze leven ONDER het bestaansnivo en zijn wèl genoodzaakt hier en daar soms eens een brood te jatten om in leven te blijven.

    Zou de echte GERRIT eens willen opstaan en zijn overschotten en meevallers gaan willen verdelen onder de mensen die het nodig hebben.
    De Zalm is niet voor hem alleen, delen GERRIT!!!! Je bent nooit te oud om te leren.

    Reactie door TOMAAT — zondag 9 april 2006 @ 11.50 uur

  23. @22 Tomaat.

    Fout niet Sjef van Oekel. Zat wel in één van de VPRO shows waar Sjef ook in optrad.
    Het lied is van mijn vrouws oom: Artiesten naam “Gerrit Dekzeil”, eigen naam “Gerrit Brak”.

    Meer op:

    http://www.mariannehensen.nl

    Roelf

    Reactie door R. van Bergen — zondag 9 april 2006 @ 14.10 uur

  24. @22 Tomaat.
    Overigens ga je hier weer een fout in die je vaker hanteert. Kennelijk weet jij welke mensen, zelfs als je ze helemaal niet kent, wat wel blijkt uit je gebruik van een verkeerde naam, veel verdiend hebben. En kennelijk vind jij dan ook dat die mensen maar moeten afdalen tot het niveau van minimum lijder. Beiden is niet productief en helpt de minimum lijder dus nooit.

    Gerrit Brak is in redelijke welvaart of moet je zeggen redelijke armoede, het is maar hoe je iets van een AOW met een kleine aanvulling wilt noemen. overleden.

    Weer een vooroordeel in duigen?

    Roelf

    Reactie door Roelf van Bergen — zondag 9 april 2006 @ 14.16 uur

  25. @9 Vervang crimineel door uitkeringstrekker en je krijgt een verhaal dat vaak uit rechterhoek wordt gehoord. Criminelen demoniseren. Afgrijselijke dingen uithalen. Begrijp me goed, die zijn er ook maar hier in NL zeer weinig. Veel drugsgerelateerde straffen, lekker belangrijk. Onderschat vooral niet het ontnemen van vrijheid. Dat gevoel is het belangrijkste aspect van straf. Menig uitkeringsgerechtigde in contact met bureacratie kan dat beamen.

    Reactie door chantal — zondag 9 april 2006 @ 14.40 uur

  26. Roelf van Bergen,

    Als je nu even goed zou lezen, dan zie je dat er achter Sjef van Oekel een vraagteken staat> dat ziet er zo uit

    Reactie door TOMAAT — zondag 9 april 2006 @ 15.09 uur

  27. Roelf van Bergen,

    Als je nu even goed zou lezen, dan zie je dat er achter Sjef van Oekel een vraagteken staat> dat ziet er zo uit

    Reactie door TOMAAT — zondag 9 april 2006 @ 15.09 uur

  28. Aanvulling op bovenstaande. ?????

    Helaas is de rest van de tekst weggevallen.

    Reactie door TOMAAT — zondag 9 april 2006 @ 15.13 uur

  29. Roelf,

    Geheel off-topic (sorry vor de overigen hier aanwezig)

    Even op gisteren terugkomend. eb je de uitzending nog gezien van gisteren op internet van kassa?

    Reactie door TOMAAT — zondag 9 april 2006 @ 16.17 uur

  30. @24 Roelf
    Een onjuist beoordeling of oordeel is niet noodzakelijkerwijze een vooroordeel.
    Het is waarschijnlijker dat geoordeeld is terwijl niet alle informatie beschikbaar is/was.

    Reactie door Wattenstaafie — zondag 9 april 2006 @ 18.48 uur

  31. @30 Wattenstaafie,

    Zoals ik in het laatste item heb meegedeeld en het hier nog maar eens doe, houdt ik dit weblog voorlopig even voor gezien.
    Vanwege privé-omstandigheden (sterfgevallen, ziekte’s etc ) + dat ik mijn buik een beetje vol heb van alle kortzichtigheid, wordt het mij persoonlijk even te veel.
    Zal je missen, zo ook anderen, maar mijn hoofd staat er niet naar de komende tijd en stop er dus nu ook mee.
    Blijf alèrt, veel groetjes en sterkte, zeker ook voor Madelief en Ouwe Dirk.
    Het ga jullie goed.
    Groeten van een trouwe TOMAAT en ik kan je verzekeren dat ik de SP trouw blijf.
    Van mijn kant af, géén commentaar voorlopig, maar hoop dat jullie het voor me waarnemen.
    Veel liefs, TOMAAT.
    (Jezus, ik lijk wel een oud wijf ipv een vent) SORRY, een beetje sentimenteel.

    Reactie door TOMAAT — zondag 9 april 2006 @ 19.01 uur

  32. @13 Texas Henkie,

    Voor de witte-boorden criminelen heb ik ook geen medelijden. Die komen er vaak VEEL te gemakkelijk vanaf. Zeer slechte zaak, en inderdaad, het lijkt soms op klassenjustitie.

    @ 25 Chantal,

    Over de drugsmisdrijven kan ik me net als jij ook niet zo opwinden. Over moord, verkrachting etc wel, want de slachtoffers zijn voor het leven kapot. Daar mag best een duidelijke straf tegenover staan. Bovendien gaan met name zedendeliquenten vaak weer de fout in, dus moet je de maatschappij beschermen door ze langer uit die maatschappij te houden. Met het betoog van Ipuntje ben ik het daarom van harte eens.

    Bovendien vermoed ik dat er veel cynische figuren bestaan die, aangemoedigd door het milde strafklimaat, proberen te pakken wat ze pakken kunnen en vermogensdelicten plegen. Veel goede mensen, waaronder kleine zelfstandigen en winkeliers, worden daar het slachtoffer van. De milde straf en het milde klimaat in de gevangenis is vaak niet meer afschrikwekkend.

    Reactie door Ellen — zondag 9 april 2006 @ 19.26 uur

  33. @31 Tomaat,

    Verdrietig om te horen dat je met ziektes en sterfte te maken hebt in je prive-omstandigheden.

    Heel veel sterkte toegewenst in deze moeilijke tijd.

    Jammer dat je wegblijft van dit weblog, maar uiteraard meer dan begrijpelijk. Ik las je stukjes altijd graag (ik post hier niet zoveel maar lees soms de reacties bij berichten).

    Nogmaals, heel veel sterkte en hartelijke groeten.

    Reactie door Ellen — zondag 9 april 2006 @ 19.36 uur

  34. @ Ellen (9) (en ipuntje (16)):

    Je hebt een volkomen verkeerd beeld van de situatie in gevangenisen, lijkt me. Bij een internationale vergelijking komt Nederland er nog wel goed uit, dat is waar, maar dat wil geenszins zeggen dat ze op hotels lijken, laat staan met sterren. En alleen al het beroofd zijn van je vrijheid is een zware straf, zoals Chantal terecht opmerkt (nr. 25). De invoering van meer personen op één cel, de bezuinigingen op personeel en de reclassering, enz., hebben toch verdere verslechteringen geleid. (Als advocaat heb ik vroeger heel wat penitentiaire inrichtingen bezocht).

    De vergelijking met verpleeghuzien slaat nergens op. Het gaat om twee totaal verschillende problematieken, die BEIDE extra aandacht en geld behoeven.

    Een goede reclassering is uiterst essentieel, niet alleen voor een gestrafte zelf, om nog enige kansen in de samenleving te krijgen gedurende zijn verdere leven, maar zeker ook voor de samenleving als geheel. Als ex-gedetineerden telkens opnieuw -door een samenstel van omstandigheden, die verschillende mensen hierboven al hebben geschetst- in de criminaliteit belanden, is het dweilen met de kraan open, en kost het de samenleving – in verschillende opzichten- des te meer.

    Met Texas-Henkie (nr. 13) ben ik het eens, dat er nog steeds klassejustitie bestaat. Maar dat is een te lang verhaal voor deze plaats.

    @ TOMAAT (31):

    Veel sterkte. Hopelijk tot gauw wederhoren/lezen. Enneh…..een vent mag ook wel eens sentimenteel zijn, hoor. Helemaal geen schande! :)

    Reactie door Olav Meijer — zondag 9 april 2006 @ 19.49 uur

  35. @ Olav Meijer,

    Ik schreef dat ik niet tegen investeringen ben op gebied van reclassering.

    De luxe-voorzieningen daarentegen zijn een ander verhaal. Ik weeg je betoog (zeker omdat je er als voormalig advocaat zijnde meer een kenner van bent dan ik), maar blijf daar toch wel bij denk ik. Een eigen TV op de cel (soms zelfs met een porno-kanaal) vind ik gewoon teveel van het goede.

    Ik vind het gewoon zuur dat er veel meer geinvesteerd wordt in criminelen dan in goede mensen die ons land hebben opgebouwd, mensen die nu recht zouden moeten hebben op welverdiende goede oude dag. De exacte cijfers weet ik niet meer, maar per gevangene gaat er veel meer geld naar toe dan per bejaarde in de verpleeghuizen. Daarom haalde ik dat aan, maar ik schreef daarbij meteen al dat ik weet dat de SP uiteraard ook voor meer investeren in de verpleeghuizen is.

    Reactie door Ellen — zondag 9 april 2006 @ 20.24 uur

  36. Ellen en Olav,

    Hartelijk dank voor jullie medeleven.
    Het zal komende tijd erg moeilijk worden, maar hoop dat ik me hier ook door kom.
    Nogmaals dank, maar het heeft wel even de tijd nodig voor ik terug zal komen.
    Groet,

    Reactie door TOMAAT — zondag 9 april 2006 @ 22.17 uur

  37. Beste Tomaat het spijt me om te moeten lezen dat je in de puree zit.

    Ik zal voor de zekerheid ook maar een beetje op blijven letten als je er niet bent ik wens je in ieder geval heel veel sterkte, en hoop snel weer wat van je te mogen horen hier.

    Bertje

    Reactie door Bertje — maandag 10 april 2006 @ 6.21 uur

  38. @30 Wattenstaafje, wie zich meent een oordeel over anderen te moeten aanmatigen, zal zich eerst, uit fatsoensoverwegingen, goed moeten informeren of dat oordeel wel correct is. Wie dat niet doet oordeelt op grond van “vooroordelen”.
    Er is een aardige bijbel tekst, waar ik mij als atheïst graag bij aansluit, oordeelt niet want ook u zult beoordeelt worden. Of nog één: Wie zonder zonde is werpe de eerste steen.

    Ik vind, dus heb ook een oordeel, dat sommige mensen vaak te gemakkelijk een oordeel geven over anderen die ze nooit ontmoet hebben en nooit enige praktische uitwerking van hun handelen hebben kunnen waarnemen en toch matigt men zich een (voor) oordeel aan. Op deze weblogs van de SP komt dat erg vaak voor. En dat baseer ik dus op waarnemingen die ik op deze logs doe en daaruit destilleer ik een “oordeel” en dat is natuurlijk wel gebaseerd op mijn referentiekaders.

    Roelf

    Reactie door Roelf van Bergen — maandag 10 april 2006 @ 9.56 uur

  39. @38
    Dit is mijn laatste reactie aan jou.
    Je betrekt alles op jezelf. 63 jaar, nog niet kunnen lezen wat er werkelijk staat en dan nog natrappen ook.
    Erg onder de gordel.

    Reactie door TOMAAT — maandag 10 april 2006 @ 13.43 uur

  40. @39 Tomaat
    Ach wat nu, suggereren dat je onder ligt?
    En zelf toch nog even trappen?
    Overigens mij is niet ontgaan dat dat, juist naar mijn persoon, kennelijk een hobby van je is.

    Best, vele mensen overkomt het ergste. Ook mij en de mijne is in de loop der tijd die beker niet voorbij gegaan. Echter nergens zal iemand dat als argument mijnerzijds aantreffen, dit omdat zoiets helemaal geen argument is.

    Als jij of de jouwen iets ernstigs is overkomen, dan wens ik jullie daarbij alle sterkte toe, maar zoals je dat hier op voert als een argument dat pleit niet voor je instelling.

    Verder zal ik de lezers hier niet lastig vallen met mijn “privé” zorgen die wellicht al even groot zijn als die jij suggereert, die zijn hier namelijk helemaal niet ter zake.

    Roelf, geen pseudoniem gewoon mijn eigen naam, ik hoef en wil mij achter niets verschuilen “tomaat”.

    Reactie door R van Bergen — maandag 10 april 2006 @ 14.53 uur

  41. Zie 28/3/2006
    No-claim uitgekeerd.
    Reactie van R.v.B. 13.58 uur.
    Wie probeert er hier medelijden op te wekken?
    We kennen je ware aard, er zal wel gif in die beker hebben gezeten die niet aan je voorbij gegaan is. Zeker gezien bepaalde reacties van je hier op dit log. Of voel je je verheven boven de rest, omdat je iets langer lid bent van de SP~!
    15015 was het toch???
    Ik heb je eerder hier aan de gang gezien en ook onder druk druk druk bij Rotterdam, Theo Cornelissen, daar komt je ware aard nog beter naar voren.
    Beterschap gewenst. Al hoewel me dat met jouw inborst moeilijk lijkt.
    Er wordt trouwens in mijn stukje geen familie van jou bedoeld, want goed gelezen zul je het wel niet hebben, het gaat hier over GERRIT ZALM.

    Reactie door TOMAAT — maandag 10 april 2006 @ 16.15 uur

  42. @41
    Och arme zielepoot met kennelijk vooral veel zelf medelijden.

    Als ik al iets over mij zelf schrijf of uit eigen ervaring, dan is dat OnTopic. Met ander woorden het is het onderwerp waar over de SP ‘er schrijft in zijn weblog.
    Ook dan reageer ik alleen als ik denk dat mijn ervaring wellicht een ander kan helpen, dan wel de SP’informatie kan bieden waar deze wellicht iets mee kan. Het laatste wat ik pretendeer is de weblog van die SP’ers volt te laten lopen met rubbisch die eerder in een chatbox thuis hoort.
    Helaas, naar mijn smaak zijn dat er erg velen die daar anders over denken, en naar mijn smaak ben jij nu juist één van die figuren.

    Ik geef mijn mening en het kan zijn dat je daarop jaloers bent, daar lijkt het wat op, omdat je kennelijk een groot probleem hebt met het goed onderbouwen van je uitspraken en je daar op verlaagd tot vooroordelen, vooroordelen overigens die bij het electoraat van socialistische partijen heel vaak voorkomen, omdat veel van het electoraat opportunistische socialisten zijn, met andere woorden, het zal ze een worst zijn welke ideologie ze adoreren, als die mar leidt tot verbetering, nog beter , vooral materiele verbetering van hen zelf, kort weg het zijn, als tegen hanger van de salon socialisten, de sociale woningbouw socialisten, maar als het er op aan komt zijn het helemaal geen socialisten. Ik vrees dan ook dat ik jou daar zal moeten zoeken.

    Hoe het met mijn lidmaatschap staat gaat je in principe niets aan, maar jawel ik ben lid van de SP.

    Tja als jij je ondergeschikt wilt voelen en ook dat blijkt uit vele van je schrijfsels, dat moet je zelf weten, aan mij zal het niet liggen. Je zult je zelf toch uit dat minderwaardigheidscomplex moeten helpen.

    Maar als je als therapie het nodig hebt om, zonder fatsoenlijke argumenten tegen mijn persoon aan te moeten schoppen,zoals je hier al een poosje doet, ik nodig je daartoe van harte uit. Echter kijk niet vreemd op als er terug geschopt wordt, met argumenten waar jij nog niet opgekomen was en zonder gebruik te maken van”vooroordelen”.

    Verder zou ik je willen toevoegen zoek het maar even uit.

    Roelf

    Reactie door R van Bergen — maandag 10 april 2006 @ 17.42 uur

  43. @42
    Ik jaloers op een ouwe zielepoot van 62 kg. met maagbloedinkjes, omdat hij gestopt is zgn. met roken?
    Laat me niet lachen knul, ga iets nuttigs doen met je vrije tijd ipv. hier de boel te verzieken.
    63 jaar, niet kunnen lezen, niet kunnen denken, tjonge, wat ben jij een in en in triest gevalletje.
    Kun je je hypotheekje trouwens nog betalen, of ben je al bij leentje langs geweest?
    Zou bijna zeggen, hoop dat je dracula gauw tegenkomt, maar veel bloed zal er wel niet meer in zitten bij jouw met al die mankementen.

    Over sociaal gevoel maar hélemaal niet gesproken.
    En jij noemt jezelf een sp-er?
    Nou ik zou het wel weten met jou, royeren en wel meteen, je bent beslist géén áánwinst voor de SP. Leefbaar Nederland zou beter bij jouw instelling passen.
    Heb eens even rond gegooleloerd en wat ik over jou kan vinden stelt niets of nauwelijks iets voor.
    Of ben je tegenwoordig ook al bang voor de vogeltjes?
    Maak je niet te druk, slecht voor het maagje van je. Vergeet je niet op tijd je zantaxje te slikken?

    Reactie door TOMAAT — maandag 10 april 2006 @ 20.15 uur

  44. Och och wat een stumper zeg.
    Nou de argumenten die zijn wel op niveau zeg, overigens doen ze niet onder voor argumenten die ik eerder van je heb gezien.

    Overigens dat zielig doen over dat je een poosje er uit moet schijnt ook alleen maar op “strategische” gronden bedacht te zijn?
    Zo van de under dog die krijgt wel sympathy?

    Mij interesseer het verder niet.

    Wat jij aanhaalt is geschreven in stijl die niet vraagt om medelijden, maar als illustratie wat je kan over komen, laten we zeggen vooral ter lering, wellicht minder ter vermaak. En was aan de orde binnen het betreffende onderwerp.

    Maar goed nogmaals ga maar even in retraite wellicht komt het verstand nog wel.

    Roelf
    Andermaal mijn eigen naam ik verschuil me niet achter een leuk bedachte en op populariteit beluste naam als “Tomaat”.

    Wie vrijblijvend wat wil leuteren die heeft zo’n bijnaam nodig en kan zich altijd, als het voor hem/haar minder leuk wordt aan de gevolgen onttrekken. Wie open publiceert onder eigen naam, is altijd aanspreekbaar.

    Wellicht moet ik dit soort lafaards nog meer mijden dan dat ik al doe.

    Roelf

    Reactie door R van Bergen — maandag 10 april 2006 @ 21.20 uur

  45. Eh…TOMAAT, nu is het kennelijk MIJN beurt om jou aan te raden een uit de hand lopende discussie te beëindigen….. :)

    Reactie door Olav Meijer — dinsdag 11 april 2006 @ 15.21 uur

  46. Zeg heren, kunnen we die indirecte haatuitingen even thuis laten en normaal discussieren? Als jullie zoveel aan elkaar irriteren scheldt dan elkaar gelijk uit voor kankerhomo.

    Verder begrijp ik wel dat de SP zich inzet voor gedetineerden, maar ik krijg er toch een dubbel gevoel bij. Voordat je in de gevangenis belandt moet je toch echt wat flink verkeerd hebben gedaan, en zeker in Nederland.

    Reactie door Niels — woensdag 12 april 2006 @ 2.38 uur

  47. Trouwens, TOMAAT > Socialisme is het opofferen van een individueel leven aan de maatschappij. Ik ga ook naar Leefbaar Nederland, gaaf he?

    Reactie door Niels — woensdag 12 april 2006 @ 2.40 uur

  48. Trouwens, TOMAAT > Socialisme is het opofferen van een individueel leven aan de maatschappij. Ik ga ook naar Leefbaar Nederland, gaaf he?

    Reactie door Niels — woensdag 12 april 2006 @ 2.40 uur

  49. Jesus, wat een gezeik hier boven zeg, is dit de SP? En als ik dan zie de reacties van bepaalde personen die echt niet kunnen lezen wat er staat, het is gewoon zielig, bij de konijnen af. Een ander afzeiken zonder te lezen wat er staat en dat ook nog is een keer in twijfel trekken, gewoonweg zielig.

    Reactie door Pieper — woensdag 12 april 2006 @ 17.00 uur

  50. stelletje zielige aardappels

    Reactie door Pieper — woensdag 12 april 2006 @ 17.03 uur

  51. Toelichting op mijn reactie @5

    21 april 2006
    Eis:halfjaar voor bewaarders Zwaag
    ALKMAAR Justitie in Alkmaar heeft zes maanden celstraf geëist tegen drie bewaarders van de gevangenis in Zwaag. De bewaarders worden verdacht van zware mishandeling van een gedetineerde.
    De bewaarders moesten in september 2004 ingrijpen toen een gedetineerde dreigde te ontsnappen uit de isoleercel. Naar hun zeggen ontstond een gevecht op leven en dood. Volgens onderzoek zouden ze niet over de schreef zijn gegaan.
    Een collega verklaarde echter later dat de drie bewaarders wel onnodig geweld hadden gebruikt. Dat gaf aanleiding om de zaak te onderzoeken. De rechtbank doet op 4 mei uitspraak.

    Reactie door Wattenstaafie — vrijdag 21 april 2006 @ 22.46 uur

  52. Sorry bovenstaande is niet een toelichting op 5 maar op 6.
    dom dom dom.

    Reactie door Wattenstaafie — vrijdag 21 april 2006 @ 22.48 uur