Kenniseconomie bedreigd

Voor een kabinet dat de mond vol heeft van kenniseconomie moet een rapport dat stelt dat het wetenschappelijk onderzoek op universiteiten wordt bedreigd door de manier van overheidsfinanciering, best hard aankomen.

Investeren in onderwijs en wetenschap is van levensbelang voor deze en volgende generaties. Uit het rapport van de Commissie Dynamisering blijkt dat, gecorrigeerd voor inflatie, de overheidsinvesteringen in de universiteiten sinds 2000 met een half procent per jaar zijn gedaald. In landen als België, Finland, Zweden, Zwitserland, Canada en Australië zijn de uitgaven met gemiddeld 5 procent per jaar gestegen. De bijdrage per student daalt in Nederland al vijftien jaar.

De investeringen die wel zijn gedaan in nieuwe onderzoeksprojecten zijn ad hoc, arbitrair en missen volgens de commissie wetenschappelijke kwaliteit.

Terugtrekking van de overheid uit de financiëring van het wetenschappelijk onderzoek levert bovendien grote gevaren op, wat al duidelijk te zien is bij het medisch onderzoek. Farmaceutische bedrijven sponseren hier vaak de onderzoeken waardoor de resultaten steeds vaker in een bepaalde richting worden gestuurd.

Jij mag raden in welke richting…

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

woensdag 12 april 2006 :: 14.22 uur

22 Comments

22 reacties

  1. Vooreerst dienen de torenhoge inschrijvingskosten voor octrooirechten afgeschaft te worden en uitsluitend de werkelijke,voorzover niet anders mogelijk,kosten berekend te worden.
    In de uitvinderswereld hoor ik steeds dat er ideeen genoeg zijn,doch dat zij niet naar buiten gebracht worden,omdat er toch maar door het kapitaal van geprofiteerd wordt.Verder mag NEDCAR niet dicht maar moet er een volwaardige autofabriek van gemaakt worden met een design en research afdeling.Dan ben je pas innovatief bezig.

    Reactie door Maan Arkenbosch — woensdag 12 april 2006 @ 17.00 uur

  2. Wat moet de markt met kennis als arbeid voor een paar centen in het buitenland gekocht kan worden.

    Reactie door Sprut — woensdag 12 april 2006 @ 17.02 uur

  3. Die desinvestering is natuurlijk al veel langer aan de gang (mammoetwet?). Dit rapport zal een hoop geblaat en weinig wol in de politiek opleveren, totdat de verkiezingen voorbij zijn; daarna verder met rigoreus bezuinigen.

    Van CDA, VVD en PvdA is gezien hun historie tav het onderwijs niets te verwachten. D’66 had ooit het onderwijs als speerpunt, nooit meer iets van gehoord. GL Geen Idee. Alleen de SP is actief en stelt zelfs kamervragen als er misstanden vermoed worden!

    Dus: SP stemmen in 2007!

    En: http://www.beteronderwijsnederland.nl/

    Reactie door pablito — woensdag 12 april 2006 @ 17.10 uur

  4. het is inderdad ABSURD die college gelden !
    ons omringende landen is dit VEEL lager .
    Het wetenschappelijk onderzoek is Totaal kapot gemaakt door die managers van Technische universiteiten .
    Bovendien alle HBO’s hebben tegenwoordig een zeer belabberde niveau bereikt : ook t.o.v. ons omringende landen :
    Dat krijg je natuurlijk ook als je 10 of meer managers heb en 1 docent !!!!!

    Reactie door Fred — woensdag 12 april 2006 @ 18.10 uur

  5. Nederland is nooit een kenniseconomie geweest, misschien een land met vroeger tamelijk veel industrie.

    Een duidelijk teruglopende belangstelling voor technische kennis is merkbaar o.a. aan het niveau van boeken, en het aantal artikelen over techniek in kranten.

    Men verdient voornamelijk veel met ondoorzichtig rondpompen van geld, doorvoerhandel, en het neerzetten van bouwwerken met belastinggeld.

    Reactie door cmotor — woensdag 12 april 2006 @ 18.59 uur

  6. In de aankondiging staat dat het rapport bij het kabinet hard zal aankomen?????

    ‘kGeloof het niet!

    Daar moet je verstand voor hebben en tot nu toe heb ik dat niet waargenomen.

    Welke dingen die door dit kabinet ons door de strot zijn geduwd, zijn daarvan het bewijs?????

    Tot nu toe is dat alles in een chaos veranderd.
    Alles afgebroken wat nog ordentelijk was.

    Reactie door Ouwe Dirk — woensdag 12 april 2006 @ 19.26 uur

  7. Nederland kenniseconomie : zeker de integratie-cursussen en opleiding professional terrorismebestrijder .

    Reactie door fred — woensdag 12 april 2006 @ 19.49 uur

  8. De kennis om de zakken snel te vullen,is zeker aanwezig.

    Reactie door Jofel — woensdag 12 april 2006 @ 19.54 uur

  9. En of Jofel.

    Die kennis zit bij hun achter de ellebogen!

    Reactie door Ouwe Dirk — woensdag 12 april 2006 @ 20.06 uur

  10. Tja, kenniseconomie. Volgens mij heeft de regering niet echt een idee wat dat nu eigenlijk inhoud, althans, ze komen met weinig heldere plannen. En het ontbreken van een helder plan betekent vaak een gebrek aan visie, aan goed weten wat je nu eigenlijk wilt…

    Op zich word er wel flink wat gedaan op het gebied van kennis. Neem bijvoorbeeld de regio Eindhoven, waar een groot aantal technische bedrijven en instellingen samenwerkt (Philips, ASML, DSP Valley etc.).

    Hier in het noorden kennen we Energy Valley, waarbinnen diverse bedrijven op het gebied van energie(voorziening) samenwerkt aan projecten.

    En we hebben natuurlijk altijd nog onze weg- en waterbouw, waar ook nog het nodige gebeurt.

    Maar dat zijn geen initiatieven van de regering, laat staan van dat zogenaamde innovatieplatform, waar je amper iets van vermeent.

    De regering deelt geld uit, aan projecten waarvan ze denkt dat ze geld opleveren. Maar investeren in het onderwijs is er niet bij.

    Universiteiten en hogescholen moeten hun eigen boontjes zien te doppen en het is dan ook niet vreemd dat je daar tegenwoordig allerlei managers rond ziet lopen. En dat men het heeft over rendement, efficientie, marktwaarde van opleidingen etc.

    Ik studeer wiskunde, maar om me heen zie ik allerlei opleidingen met opwindende namen en vooral Engelstalige namen. Een studie heet dan bijvoorbeeld “life science & technology” of “business information technology”. Het zijn vaak ‘oude’ opleidingen in een nieuw jasje gestoken.

    Pure marketing als je het mij vraagt. Of ik nu wiskunde of mathematics studeer, da’s beide hetzelfde, alleen laatste klinkt indrukwekkender. Engels, internationaal, globaal.

    Soms heb ik wel eens de indruk dat er meer geld wordt geinvesteerd in onderwijs verandering dan in onderwijs vernieuwing, laat staan onderwijs verbetering….

    Ik hoop van harte dat de SP vanaf volgend jaar die managers met grote woorden over onderwijs vernieuwing een kopje kleiner maakt en de leiding over het onderwijs weer aan de vakmensen gaat geven, zodat er gewerkt kan worden aan onderwijs verbetering.

    Reactie door Fjodor — woensdag 12 april 2006 @ 20.24 uur

  11. Ik wacht op reacties zoals bij het Islam rapport van de WRR.

    Wat is het verschil, als de overeenkomst is dat de bepaalde politieke insteken worden bekritiseerd?

    Roelf

    Reactie door R. van Bergen — woensdag 12 april 2006 @ 20.30 uur

  12. De KLM is al verscheten. De goudvoorraad werd deels verkocht terwijl de koers heel erg laag was. Nu wil men van schiphol af en straks zijn de spoorwegen ook niet meer van ons. Kennelijk willen de kabienetten die hadden ons land in rad tempo naar de kloten helpen. Of is er soms sprake van omkoping? Denk ook eens aan de prijsafspraken in de bouw en hoge ambtenaren die bordelen bezochten?

    Reactie door Baruch Abrahams — woensdag 12 april 2006 @ 20.32 uur

  13. Nu even op glad ijs.

    Volgens Karl Marx doet de moderne industrie de kapitalistische uitbuiters uiteindelijk zelf de das om.

    Dat geloof ik echt, en binnenkort ga ik naar het festival om wat meer te horen, ik was voorheen niet actief op dit gebied, er is natuurlijk meer dan een uitleg.

    maar….hoe moet ik dat in Nederland zien, of is de techniek van de “financials” ook geschikt?

    Reactie door cmotor — woensdag 12 april 2006 @ 22.04 uur

  14. Nederland is een belastingparadijs voor bedrijven en er word ook flink wat geld witgewassen. Men is hier niet vies van geld vedienen maar ons succes hebben wij niet aan de regeringen te danken maar aan ondernemend nederland die hooguit door Den Haag worden tegengewerkt. En natuurlijk is er corruptie. Dat hoort er gewoon bij.

    Reactie door Baruch Abrahams — woensdag 12 april 2006 @ 22.19 uur

  15. @13 cmotor

    Wellicht een interessante link?
    Er staan diverse artikelen mbt tot dit onderwerp… ff doorklikken!

    http://www.vonk.org/Thema.asp?themaid=57&status=2

    Reactie door Wattenstaafie — woensdag 12 april 2006 @ 22.51 uur

  16. (1) Wat wordt er bedoeld met een ‘kenniseconomie’? Het is vaak net alsof er even veel betekenissen zijn als mensen.

    (2) Waarom willen we een kenniseconomie?

    (3) Wanneer wordt programmeren een basisvaardigheid naast lezen, schrijven en rekenen? Voor een zinvolle kenniseconomie moet eigenlijk iedereen leren programmeren.

    (4) Wat voor sociale veranderingen zijn te verwachten in een samenleving die op een kennis economie draait?

    Reactie door Gideon — donderdag 13 april 2006 @ 1.23 uur

  17. @15 Handige link van Wattenstaafje, bedankt.

    Sociale veranderingen veroorzaakt door een “kenniseconomie” moeten bestudeerd worden, maar wat, als 99.9 procent van de wetenschappers die dit bestuderen, geen enkel inzicht in techniek heeft.

    Nu liepen de VVD’ers nog blij te kijken bij de demonstratie over toelating van de, meest laaggeschoolde, Polen, ik ben er even tussen gaan lopen, hun lichaamstaal, zelfs een in pak die zijn spierballen liet zien, sprak boekdelen.

    Reactie door cmotor — donderdag 13 april 2006 @ 6.58 uur

  18. “(3) Wanneer wordt programmeren een basisvaardigheid naast lezen, schrijven en rekenen? Voor een zinvolle kenniseconomie moet eigenlijk iedereen leren programmeren.”

    Hoe kom je daar zo bij? Een kenniseconomie definieer ik als een economie waar naar verhouding een groot deel van de beroepsbevolking hoger opgeleid is. En dat zijn echt niet alleen maar programmeurs.

    Kijk bijvoorbeeld naar de handelssector. Om met verstand te kunnen handelen met bedrijven in andere landen heb je uitgebreide kennis nodig van andere culturen, talen etc. Je ziet dan ook dat multinationals geschiedkundigen, politicologen, volkerenkundigen en anderen in huis halen om effectief te kunnen handelen.

    Ik zou zeggen: leren leren, dat is een nieuwe basisvaardigheid. In een kenniseconomie moet je continu leren, je kennis vergroten etc. Dus moet je weten hoe je kennis op kunt doen.

    Reactie door Fjodor — donderdag 13 april 2006 @ 9.33 uur

  19. Niet de arts
    met al zijn kennis
    kiest voor u medicament
    t`is dat u er vast aan went
    wat u lichaam moet verdragen
    is voor de biljoenen cent.

    Reactie door e.krul — donderdag 13 april 2006 @ 10.48 uur

  20. De echte leiders van ons land zijn de regeringen van Amerika, Frankrijk en Duitsland. Onze bestuurders schijten in hun broek voor de grote jogens in het buitenland. Het gaat alleen om het succes van onze grootste bedrijven en de hoge heren willen er graag een leuk bijbaantje in. Wat de man in de straat denkt zal den Haag een worst wezen. Het is toch maar plebs.

    Reactie door Baruch Abrahams — donderdag 13 april 2006 @ 17.10 uur

  21. @18: Het is moeilijk om in een land waar de meeste mensen niet kunnen lezen en schrijven de bevolking te overtuigen van het voordeel. Mensen kunnen zich moeilijk voorstellen dat ze een basisvaardigheid missen zolang het niet aanvoelt alsof ze iets missen.

    Lezen, schrijven en rekenen waren ook eens voorbehouden aan specialisten en de meeste mensen dachten waarschijnlijk ook dat lezen en schrijven gewoon te moeilijk waren voor de ‘gewone burger’ om te leren.

    Leren programmeren (het ontwerpen van programmas) is niet moeilijker dan leren schrijven of rekenen. Het helpt echter als je er al jong mee begint.

    Net als lezen en schrijven elkaars tegenhangers zijn en elkaar aanvullen zo zijn ook rekenen en programmeren elkaars tegenhangers en vullen ze elkaar aan.

    Merk op dat alleen omdat iedereen kan leren en rekenen onder anderen bibliotheken, supermarkten, kranten, posterijen en zelfs het internet mogelijk zijn geworden. Als lezen niet een algemene basisvaardigheid zou zijn hadden we een hele andere wereld. We kunnen ons zelfs amper een wereld voorstellen waar niet nagenoeg iedereen deze basisvaardigheden heeft.

    De meeste mensen maken gebruik van computer technologie op een erg beperkte manier. Het is meestal niet veel meer dan veredeld papier of een typemachine. Van de daadwerkelijk mogelijkheden wordt amper gebruik gemaakt.

    Een handelaar die zelf kan programmeren kan zijn eigen software schrijven die is aangepast aan zijn bedrijfstak. Hij kan het zelf aanpassen zodra de markt veranderd en zo kan hij snel op de nieuwe omstandigheden inspelen. De kundigheid in dit opzicht kan zelfs van doorslaggevend belang worden voor zijn concurrentie positie.

    Het is vrij moeilijk om een programma te ontwerpen voor een probleem die je niet begrijpt. Dit is niet verwonderlijk: Niet iedereen die kan schrijven kan bijvoorbeeld zomaar als “brieven schrijver” gaan werken voor een advocaat. Het vereist een behoorlijk mate van vakinhoudelijke kennis om deze specifieke soort van teksten te schrijven. Evenzo is dat voor het ontwerpen van nuttige software van toepassing.

    Vandaar is mijn stelling dat lezen, schrijven, rekenen en programmeren tegenwoordig basisvaardigheden zijn.

    Reactie door Gideon — donderdag 13 april 2006 @ 22.05 uur

  22. Ik verwonder de vele reacties op het woord kenniseconomie er zijn reacties waarbij het verstandelijke vermogen waarmede gereageerd word nul,nul is Daarbij is de agressie die sommigen plaatsen tegenover personen en instanties van generlei waarden om te discuseren over kenniseconomie omdat het een niks te maken heeft met het ander. Het zou beter zijn om met inhoudelijke voorstellen te komen over wat is kennis economie wat betekend het wat is de waarde wat betekend het voor een land en wat brengt het voort, en het voornaamste hoe houden we het in stand en wie wil daarvoor opgeleid worden. Een politieke partij van welke signatuur kan wel praten en afgeven op de tekortkomingen die er zijn maar een werkelijke oplossing moet gedaan worden in samenwerking met de opleidingen, de werkgevers,de vakorganisaties, en vooral de ouders die hun kinderen ook naar een opleiding durven sturen waar techniek en mischien vuile handen nodig zijn, want voor deze opleidingen zal altijd werk zijn. Als er in samenwerking een duidelijke overeenkomst is dan gaat men naar de regering voor een beleid vast te stellen, waarbij alleen realiteit van opleiding aanwezig moet zijn en geen lesuren in maatschappijleer en spinazie koken er moeten weer vaklokalen komen waar mensen de opleiding krijgen waar zij mee verder kunnen

    reactie van jaap c donderdag 27-2006

    Reactie door j castricum — woensdag 26 april 2006 @ 19.35 uur