NedCar demonstratie

Nedcar

Ruim 1400 werknemers van NedCar verzamelden zich vanmiddag in Den Haag om steun te eisen van de politiek. De bonden boden een petitie aan aan de regering. Balkenende gaf aan dat hij zich maximaal gaat inzetten om de werkgelegenheid te behouden.

‘De SP neemt met minder van Balkenende geen genoegen’, zo gaf Jan de Wit aan.

Er zijn mogelijkheden om te zorgen dat de werkgelegenheid behouden blijft, en die moeten dan ook ten volle benut worden. Het gaat immers niet enkel om de 1000 banen bij NedCar. Ook de banen bij de toeleveringsbedrijven staan op de tocht wanneer de plannen doorgaan. Zaak dus voor de regering om alle zeilen bij te zetten.

Nedcar

SP’ers deelden pamfletten uit met de volgende tekst.

Red de werkgelegenheid bij NedCar

Het verlies van duizenden banen bij NedCar en andere bedrijven in Limburg is een ramp. Een ramp moet je bestrijden.

De SP is niet voor het kunstmatig in leven houden van afstervende bedrijven. Wel voor steun aan maakbedrijven die toekomst hebben. NedCar heeft toekomst en moet die krijgen.

Minister Brinkhorst en de regering moeten zich niet bij voorbaat neerleggen bij beslissingen van multinationals, die ver weg beslissen over het lot van werknemers en hele regio’s.

De regering moet actief op pad om vervangende modellen voor de Smart bij NedCar binnen te halen.

De regering moet een voorbeeld nemen aan Belgie. Onze zuiderburen zijn er wel in geslaagd om de auto-industrie in Gent en Genk weer perspectief te geven.

De regering moet zich bemoeien met de industriële ontwikkeling en initiatieven nemen om de maakindustrie te stimuleren en de economische en technologische structuur te versterken.

De werknemers en de gezinnen in Limburg verdienen dat.

Nedcar

Nedcar

Nedcar

Nedcar

Nedcar

Nedcar

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

donderdag 13 april 2006 :: 17.37 uur

66 Comments

66 reacties

  1. Ik hoop van ganser harte dat deze mensen hun baan behouden. Ald die gezinnen die anders straks in de problemen komen, je moet er toch niet aan denken..
    Nedcar mannen en vrouwen; heel veel sterkte!

    Reactie door kaatje — donderdag 13 april 2006 @ 17.42 uur

  2. Het is ronduit een schande dat men een waardeloze auto maakt voor 20000 euro zodat men nu op straat komt te staan. dat heb je ermee als je het bedrijf hebt verkwanselt. Dat was met het oude Daf nooit gebeurd. Men had met Fiat samen moeten werken en de Panda hier bouwen. Die wagen loopt goed en er is ruime markt voor.

    Reactie door Baruch Abrahams — donderdag 13 april 2006 @ 17.46 uur

  3. Alle steun voor het personeel van NedCar en hun gezinnen! Laat JeePee zich maar eens ‘maximaal inspannen’; doet ie misschien nog eens iets goeds!

    Reactie door J3roen — donderdag 13 april 2006 @ 17.50 uur

  4. In het NRC lieten de toeleverings bedrijven weten helemaal niet zo afhankelijk te zijn van Nedcar als Marijnissen hier suggereert.

    Het is verder natuurlijk vervelend voor de werknemers dat ze (naar alle waarschijnlimheid) ontslagen worden waar de wereld verandert nou eenmaal en dat houdt je niet tegen. Bedrijven komen, bedrijven gaan.

    Ik wens ze verder veel sterkte.

    groet,

    Joep

    Reactie door joep — donderdag 13 april 2006 @ 18.14 uur

  5. Ik hoorde Balkenende vandaag het woord solidariteit uitspreken. Het leek een beetje op ‘sodejuditeit’. Het blijft toch moeilijk.

    Reactie door Sprut — donderdag 13 april 2006 @ 18.14 uur

  6. Onzinnig.

    Geef ze gewoon hun zin maar eis een (meer dan) uitstekende afvloeingsregeling.

    Ondertussen zit bijvoorbeeld Stork te gillen om goede mensen.

    De afvloeiers kunnen dan de toekomst tegemoet zien met een heel leuk appeltje voor de dorst en nieuwe perspectieven.
    Leuke caravan, boot misschien?

    Dat is niet onzinnig maar zinnig.

    Reactie door Bon Ton — donderdag 13 april 2006 @ 18.16 uur

  7. Staatssteun aan bedrijven is onzin, de staat moet wat aan de concurentiepositie van nederland doen, dat komt alle bedrijven (en dus werknemers) ten goede.

    @Baruch Abrahams, FIAT staat op de rand van omvallen, men heeft de autodivisie al in de etalage gezet voor de verkoop.

    NedCar is sinds de oprichting al een ziekelijk kindje geweest, het is onvermijdelijk, die toko gaat dicht binnen nu en 5 jaar.

    Reactie door Ronald — donderdag 13 april 2006 @ 18.25 uur

  8. Ik dacht dat het verleden ons wel duidelijk
    heeft gemaakt,dat privatiseren van overheidsbedrijven alleen ellende en ontslagen met zich meebrengt.tevens zien
    we nu ook dat precies hetzelfde gebeurt met
    de goedlopende oerhollandse bedrijven die
    aan buitenlandse grootmachten verkwanselt
    worden,en dat allemaal onder regie van die
    alles beterwetende heer van goede stand
    dhr:Brinkhorst.Namens alle mensen die door
    jullie al in armoede en ellende zijn
    gestort BEDANKT D66.Zo zie je maar hoe een
    stelletje plutokraten een welvarend land
    om zeep kan helpen dus zo snel mogelijk
    weg met die tegen beterweten in geflopte
    studentjes.

    Reactie door Ben. — donderdag 13 april 2006 @ 18.27 uur

  9. Ze hadden inderdaad bedrijven ,zoals NS ,energiebedrijven , PTT ,nooit mogen privatiseren :
    Het zijn vooral mensen van de zogenaamde lagere functies massaal eruit gegooid of naar huis gestuurd met een FUT-regeling .

    Vooral NS ,gedraag zich als een ziekelijk bedrijf , dat heeft z’n uitwerking op hoe het personeel gaat gedragen en daarop weer de reactie van de reiziger :Ik ervaar het reizen in belgie aanzienlijker mensvriendelijker .Als je geen kaartje heb zal cd belgische conducteur je zeer vriendelijk ereen verkopen ,zonder boetes ,vermaningen .

    Reactie door Fred — donderdag 13 april 2006 @ 18.35 uur

  10. Zonde van al die prima Vakmensen met hart voor hun bedrijf als hier geen behoorlijke oplossing voor komt.
    Laten we allemaal met Pasen even zeer posititief speciaal aan hun (gezinnen) denken !
    JPB kom op, laat zien wat je kunt !

    Reactie door SPOSITIVO — donderdag 13 april 2006 @ 18.38 uur

  11. Probleem zijn de beurzen : alles wordt in koersen uitgedrukt , dit leidt dat een concurrent van een bedrijf via een via constructie ,het bedrijf naar de donder kan laten gaan door veel aandelen te kopen en mogelijk ook in commissies te gaan zitten .dat is in America gebeurt met concurrende computerbedrijven zoals Apollo ,Compaq ,…die gewoon öpgekocht zijn en daarna opgeheven .

    Reactie door Fred — donderdag 13 april 2006 @ 18.40 uur

  12. Ik heb erg te doen met deze werknemers,doffe ellende.
    Omscholing naar wat dan? Hoe komt men erbij, dat is toch geen adequaat antwoord.

    Reactie door mona — donderdag 13 april 2006 @ 18.41 uur

  13. Stel je voor, je werkgever verliest een belangrijke klant en de helft van de omzet verdwijnt. Stel, je wilt samen met al je collega’s graag dat jouw werkgever deze klap overleeft, zodat de fabriek niet dicht hoeft en jij lekker kan blijven werken.
    Wat doe je dan? Natuurlijk: Staken !

    Als deze fabriek inderdaad z’n poorten moet sluiten, dan zijn de stakers wat mij betreft VERWIJTBAAR werkloos en komen NIET in aanmerking voor een uitkering.
    De neten voor deze sabboteurs!

    Reactie door Tjeerd — donderdag 13 april 2006 @ 18.52 uur

  14. Beste Tjeerd , er wordt natuurlijk gestaakt om publiciteit te krijgen ,dat is namelijk de enigste macht die een eenvoudige arbeider heeft :je mag er van uitgaan als er niet gestaakt wordt de fabriek geruisloos gesloten wordt !
    Alleen is het probleem dat Nedcar niet zoveel overlevingskans heeft door buitenlandse investeerders en de overhead aan zinloze ,bureaucratische management lagen .

    Reactie door Fred — donderdag 13 april 2006 @ 19.00 uur

  15. Volgens het NRC heeft NedCar in de afgelopen jaren aan €1,- miljard aan subsidies gekregen. Dit is 1 miljoen per ontslagen werknemer. Laat ze maar lekker staken. Ze zijn toch machteloos. Tenzij de Opperste Sovjet er een werkkamp van maakt.

    Reactie door mathijs ter wee — donderdag 13 april 2006 @ 19.04 uur

  16. Krijg wel een rare smaak in de mond,laat wel zijn ik leef met deze mensen enorm mee.
    En het is prima dat ze er zo ingaan.
    Maar het lijkt wel of het FNV een reclame bureau voor zich zelf is geworden.
    Toen een bedrijf bij ons langzaam zijn poorten sloot omdat de aandeelhouders en het management de zakken konden vullen, hoorde ik het FNV nauwelijks.
    Het ging hier beduidend om veel meer arbeids plaatsen dan 1000 binnen 1 jaar.
    Ook de show met de mishandelde Pooltjes was een trieste vorm van reclame.
    Ik weet niet, het stinkt.

    Reactie door Jofel — donderdag 13 april 2006 @ 19.15 uur

  17. Tjeerd, Tjeerd, Tjeerd!

    Jij snapt er dus helemaal geen donder van!

    Deze mensen hebben vaak een groot deel van hun werkende leven aangeboden
    (want geofferd een te zwaar woord) en vaak interne cursussen gevolgd.
    Geïnvesteerd dus in hun werk en werkomgeving.

    Mitsubishi is niet alleen een werkgever die dit kan en zal hebben geëist maar is dan ook als mondiale speler verantwoordelijk voor al zijn personeel.

    Inderdaad, als het regionaal niet gaat ontslaat het hun niet van de verantwoordelijkheid ten aanzien van deze werknemers.

    Mensen (moeten) ontslaan uit economische motieven is de laatste decennia eerder usance dan incident. Veelal emotieloos en verwijzend naar het belang voor de (commerciële) mondiale onderneming.
    Ik sta hier zelfs achter.

    Echter,
    Werknemers mogen zich dan ook ten aanzien van hun werkgever zakelijk opstellen.
    Gouden handdruk voor de directie is standaard ondanks falen.
    De gewone werknemer kan nooit op dat niveau gefaald hebben en heeft rechten.
    Begrip, OK, maar dan ook een werkelijk gouden handdruk !!!

    Wat je niet begrijpt is dat deze mensen gewoon angst hebben.
    En zo veel middelen hebben ze niet anders dan te protesteren.

    In een eerder bericht hier gaf ik aan dat het “paarlen voor de zwijnen” wordt.

    Jullie denken economisch?
    Wij ook!
    Wil je van ons af?
    Dat moet je betalen!

    Ik sta niet achter deze acties maar wel achter deze mensen!

    Reactie door Bon Ton — donderdag 13 april 2006 @ 19.20 uur

  18. Krijg steeds meer de indruk dat het SP zich voor het karretje van het FNV laat spannen.
    Pas op met de val voor open grenzen,ook hier is het FNV bezig met een spelletje.
    Het FNV is nog steeds de EU in schaapskleren.

    Reactie door Jofel — donderdag 13 april 2006 @ 19.22 uur

  19. @17
    O wee,Ton als je klein bedrijfje bent dan laat het FNV je vallen als een baksteen.
    En komt er bestuurder opdraven waarvan je de bierlucht tegemoet slaat.

    Reactie door Jofel — donderdag 13 april 2006 @ 19.25 uur

  20. De enigste wat de arbeider kan doen is staken .het zijn ook mensen ,die veel inzet vertonen ,die donder je niet zomaar in de afvalbak :het blijkt ook hier dat een aantal management-leden gefaald hebben : waar is hun verantwoording : nou daar hebben ze volledig lak aan :misschien zijn ze al weer met hun lobby-vriendetjes an het praten voor weer een leuke baan : de arbeiders kunnen gewoon oprotten !

    Reactie door Fred — donderdag 13 april 2006 @ 19.29 uur

  21. Sommige linkse libertariers propageren het idee van werknemers die in het bezit zijn van hen eigen bedrijf. Als die werknemers van NedCar toekomst zien in hen bedrijf, waarom kopen ze het dan niet gezamenlijk?

    Reactie door mathijs ter wee — donderdag 13 april 2006 @ 19.34 uur

  22. men moet zich goed riaeseren wat we al tot nu toe algedaan hebben we hebben afscheid meten nemmen van 900 uitzendkrachten we hebben afscheid moeten nemen van meer dan 100 mensen van kantoor we hebben afscheid moeten nemen van meer dan 370 mensen we zijn flexibiel geweest om veloof afte geven dan is mijn vraag moeten we alweer an de kassa schuiven.nu is het aan de overheid we willen nu daden hebben en geen valse beloofdes

    Reactie door mohamed abvv afgevardigde — donderdag 13 april 2006 @ 19.48 uur

  23. een goed idee : staat de regering daar achter ? wat die vangen ook een leuk deel !

    Reactie door Fred — donderdag 13 april 2006 @ 19.50 uur

  24. @9

    NS is verre van geprivatiseerd, het is niet voor niets dat de staat er 100% eigenaar van is.

    Streekvervoer idem dito (connexxion 100% staatsbedrijf)

    Energiebedrijven idem dito (100% eigendom van staat, gemeentes en provincies). Hooguit zijn ze zelfstandiger, maar dat is absoluut niet hetzelfde als privatiseren

    Telecom is wel geprivatiseerd en ik zie tot op heden alleen maar voordelen als consument.

    Dus kijk eerst even verder voordat je zomaar wat populistisch blaat…

    Ik hoop dat het personeel van nedcar het lukt een fabrikant binnen te halen. Ik gun het ze van harte. Mocht dat niet zo lukken dan mag wat mij betreft de stekker eruit. De staat is er niet voor om bodemloze putten pogen te dempen :)

    Reactie door Maurits — donderdag 13 april 2006 @ 20.09 uur

  25. Niemand in Den Haag maalt om een paar werklozen erbij. Het is de schuld van de directie. Wie maakt er nu een onverkoopbare auto? Welke idioot betaald er 20 mille voor zo`n waardeloze wagen?

    Reactie door Baruch Abrahams — donderdag 13 april 2006 @ 20.09 uur

  26. Ik hoop (maar denk het niet) dat de bonden en bakelende zich ook voor de 2000 mensen van het CWI zich inzet die ontslagen dreigen te worden.

    Reactie door Dromer — donderdag 13 april 2006 @ 20.14 uur

  27. @25

    Welke directie bedoel je?
    Van Nedcar? Dat is gewoon een productiebedrijf, heeft niets te maken met ontwerp, marketing e.d.

    Of de directie van DaimlerChrysler? Daar is dan wat voor te zeggen maar het is nu eenmaal ondernemersrisico dat sommige modellen floppen :)

    Reactie door Maurits — donderdag 13 april 2006 @ 20.16 uur

  28. MMnn , ik dacht juist dat het sorry-sorry kabinet van Nederland een BEERPUT van europa mmakt .

    Maar nemen ze ook de verantwoording als hier de grote mogelijkheid bestaat dat groeperingen met elkaar op de vuist gaan : In Duitsland , Frankrijk denken ze eerst aan dit soort mogelijkheden :
    Misscien moet eens dat madurodam torentje op het binnenhof eens omgetrokken worden : frisselucht bevordert het denkvermogen .

    Reactie door Fred — donderdag 13 april 2006 @ 20.18 uur

  29. Als het aan het FNV gelegen had,dan waren de door hun zo gewenste open grenzen deze mensen toch heel snel door Polen vervangen.

    Reactie door Jofel — donderdag 13 april 2006 @ 20.19 uur

  30. @26
    Ik denk het niet ,ligt aan publiciteits gehalte.
    Het scoren voor groot publiek, terwijl veel grotere groepen in de stront zakken.
    Maar goed, ze hebben nog altijd hun verzekerings collectief.

    Reactie door Jofel — donderdag 13 april 2006 @ 20.24 uur

  31. Ik weet wel hoe je meer werkgelegenheid creëert. Verlaag de belastingen en laat iedereen zich individueel op de vrije markt verzekeren. Subsidies kunnen naar de productiefactor kapitaal gaan. Lagere loonbelastingen zijn daarentegen veel beter voor de productiefactor arbeid.

    Reactie door mathijs ter wee — donderdag 13 april 2006 @ 20.25 uur

  32. ….. nu eenmaal ondernemersrisico’s :jaja
    Wat het grote probleem is dat een groot aantal kwakzalverige managers eigenlijk in het gevang thuis horen of op z’minst een gebaar mogen maken voor hun falen .

    Reactie door Fred — donderdag 13 april 2006 @ 20.25 uur

  33. @31

    Elke succesvolle autofabrikant heeft flops gehad. Ja, ik zeg het al.. succesvolle fabrikanten. Niet alles wat een bedrijf doet kan 100% zijn. Foutloos van een bedrijf kan niet, net zoals een mens ook niet consequent foutloos kan werken.

    Waarom er dan gelijk weer “koppen moeten gaan rollen”

    Waarom nemen de werknemers de boel niet over van Mitsubishi?

    Reactie door Maurits — donderdag 13 april 2006 @ 20.28 uur

  34. @30
    Wat is verzekerings collectief?

    Reactie door Dromer — donderdag 13 april 2006 @ 20.34 uur

  35. @ Maurits

    Is dit een vraag aan mij?

    Hoe sluit uw schrijven op mijn repliek aan?

    Reactie door mathijs ter wee — donderdag 13 april 2006 @ 20.36 uur

  36. @34
    Ziekenzorg verzekering bij de bond met korting.

    Reactie door Jofel — donderdag 13 april 2006 @ 20.52 uur

  37. Het is jammer dat er zoveel industrie verdwijnt naar het Oostblok,ik vrees dat Nedcar ten dode is opgeschreven want er heerst overproductie in de automobielsector.Buitengewoon kortzichtig is die stakingsdreiging van de bonden,juist nu ze productie willen aantrekken zouden ze moeten laten zien aan de wereld dat er werkwillige mensen rondlopen. Domme mensen,ze gooien hun eigen glazen in..

    Reactie door berend botje — donderdag 13 april 2006 @ 21.00 uur

  38. @ Matthijs

    excuses, is bedoelt als reactie op #32

    Reactie door Maurits — donderdag 13 april 2006 @ 21.01 uur

  39. (33)bijna goed. fabriekanten maken fouten die ingecalculeerd worden .daimler benz heeft een fout met de smart gemaakt .GEDEELDE SMART!!!! IS HALVE SMART!!!!!!! daimler benz zal proberen om ons (de staat)een groot deel van de verliezen te laten betalen .daimler benz heeft peon genoeg om deze veliezen op te vangen wand de smart is kwa productie peanuts binnen deze wereldspeler .ze spelen gewoon een spelletje .het is pure politiek .daarom mensen van nedcar het komt wel goed.maar in de tussentijd toch maar staken en de fabriek gijzelen .ik durf te wedden dat balkenende dacht dat het vandaag koningginnendag was met al die mensen in die oranje pakjes die naar hem zwaaiden .plat met die handel daar . van balkenende en de f.n.v hoef je niks te verwachten .sterkte allemaal

    Reactie door ,texas,henkie — donderdag 13 april 2006 @ 21.52 uur

  40. er is niks beroerder dan je baan verliezen ik hoop dat de mensen hun baan kunen be houden

    Reactie door R.Drenth — donderdag 13 april 2006 @ 21.54 uur

  41. (40)die mensen kunnen makkelijk hun baan houden .ze kunnen in born de fennek bouwen .dit kabinet zou miljoenen aan tegenorders regelen i.v.m. met de j.s.f. werk genoeg dus voor deze mensen als!!!!!! dit kabinet woord had gehouden .v.d. nieuwenhuizen vetrekt met meer dan 100 miljoen (fennek) en naar tegenorders kunnen we fluiten wel ff meer dan 7 miljard naar amerika brengen maar onze eigen arbeiders kapot laten vallen .nogmaals van balkenende en de f.n.v hoeven deze mensen niks te verwachten .hier worden politieke spelletjes gespeeld.

    Reactie door ,texas,henkie — donderdag 13 april 2006 @ 22.16 uur

  42. @39

    Leer eerst eens wat meer over de autoindustrie met je “peanuts”?

    En welke schuld proberen ze dan op de staat af te schuiven?

    Reactie door Maurits — donderdag 13 april 2006 @ 22.40 uur

  43. Wellicht tegen de gedachtes hier in, maar:
    Ik vind dit geheel zo’n enorm gedoe! Het is toch een ‘gewoon’ commercieel bedrijf? Waarom zou de overheid zich voor individuele bedrijven moetne inzetten als ze failliet dreigen te gaan?

    Reactie door Lode — donderdag 13 april 2006 @ 22.42 uur

  44. 41 ja daar ben ik het wel mee eens. nou daar in denhaag. kunen ze nu tog laten zien wat ze waard zijn ?

    Reactie door R.Drenth — donderdag 13 april 2006 @ 22.57 uur

  45. Wat weer een media aandacht voor Nedcar.

    Zelfs Balkenende gaat zich inzetten.

    Daar zullen de honderden werknemers van Avebe in Foxhol zich wel even een paar dingen bij afvragen (en ook die van tal van andere bedrijven, waar ook duizenden mensen met elkaar zijn weggesaneert onlangs).

    Maar ja; een fabriek waar auto’s worden gemaakt, dat trekt denk ik meer aandacht dan als je er (hart)catheters maakt of zetmeel….bah

    Het is tijd voor de revolutie

    Reactie door ReneR — donderdag 13 april 2006 @ 23.01 uur

  46. #41 th

    Helemaal mee eens.

    bakellende snuift de media hype en probeert electoraal gewin te halen.

    Werd hem zeker opgedragen na dat dramatisch verlopen CDA congres in gelderland.

    Reactie door ReneR — donderdag 13 april 2006 @ 23.04 uur

  47. Balkenende is daarmee ..te laat.
    Hij had er moeten zijn toen het bekend werd dat er problemen waren bij Nedcar maar hij was toen in Australie bij de Grand Prix Formule 1.

    Reactie door fransiscus — vrijdag 14 april 2006 @ 1.57 uur

  48. @41 Henkie, wat denk je ervan? Nu Nederland
    heeft meegewerkt aan het sturen van manschappen naar het Midden-Oosten, zou
    dan de order loskomen voor het aanleggen
    van Nederlandse weg- en waterbouwwerken nav
    de watersnoodramp in Amerika?
    De zenuwachtige bedoening rond de delegatie
    uit Amerika hierheen en daarna ineens een
    meerderheid in de Kamer die troepenzending
    akkoord vond, oh nee, ik bedoel vredesmissie!
    Je hebt gelijk er is inmiddels veel te veel
    dat absoluut ongerijmd is en waar geen enke
    le verklaring nog helderheid kan brengen!

    Reactie door Madelief — vrijdag 14 april 2006 @ 2.21 uur

  49. Balkenende spant zich maximaal in. klaar!

    Reactie door ipuntje — vrijdag 14 april 2006 @ 7.25 uur

  50. (49)hoort hij 4 jaar te doen en voor iedereen .niet alleen voor verkiezingen .meer dan 80%van de mensen vertrouwd hem niet !!!!! en terecht.

    Reactie door ,texas,henkie — vrijdag 14 april 2006 @ 8.55 uur

  51. misschien had ik …. moeten zetten. ik bedoelde in ieder geval dat hij al klaar was nadat hij de woorden gesproken had.

    Reactie door ipuntje — vrijdag 14 april 2006 @ 9.17 uur

  52. “De regering moet actief op pad om vervangende modellen voor de Smart bij NedCar binnen te halen.”

    Dat klinkt aardig, maar hoe moet de regering dat doen?

    Salesmanagers op pad sturen bij autofabrikanten om ze over te halen om auto’s te laten fabriceren bij NedCar? En hoe moet dat overhalen plaatsvinden? Extra subsidies beloven? En riekt dat niet wat naar omkoperij? Zo van: kom bij ons, dan krijg je wat?

    Volgens mij plaats je je als overheid dan in een niet zo handige onderhandelings positie…

    Reactie door Fjodor — vrijdag 14 april 2006 @ 9.35 uur

  53. En met die straaljager word het ook al niets….

    Reactie door Sprut — vrijdag 14 april 2006 @ 10.28 uur

  54. Waarom moeten wij belastingbetalers hier meschien weer voor opdraaien ?
    Waar zijn al de winsten door de jaren heen naar toe gevloeid ?
    In de zakken van de aandeelhouders zeker !
    Nou laat de polen maar komen die zijn goedkoper !
    Tenminste als het aan dit kabinet CDA/VVD ligt heel zeker !
    En de mensen die er nu werken worden de armoede ingejaagd !
    Ik vraag me af waar deze mensen al die jaren op gestemd hebben ????
    Mijn mening is in ieder geval dat de bonden hier veel te slap zijn,en deze regering ook niet voor de gewone mensen is !
    Deze regering koopt liever wapens bij de USA en voert liever oorlog in Irak en Afghanistan in plaats van het eigen volk te helpen !
    Geld is er in ieder geval genoeg !
    Maar het word zinloos verspild !

    Met Vriendelijke Groet !

    Reactie door Peter Grootheest Junior ! — vrijdag 14 april 2006 @ 11.05 uur

  55. @48 Madelief

    ‘Nu Nederland
    heeft meegewerkt aan het sturen van manschappen naar het Midden-Oosten, zou
    dan de order loskomen voor het aanleggen
    van Nederlandse weg- en waterbouwwerken nav
    de watersnoodramp in Amerika?De zenuwachtige bedoening rond de delegatie
    uit Amerika hierheen en daarna ineens een
    meerderheid in de Kamer die troepenzending
    akkoord vond,’

    -Madelief daar zeg je wat!
    Dat is al weer behoorlijk verwaterd en naar de achtergrond gedreven.
    Het volk werd hiermee een (water)rad voor ogen gedraaid.
    En later die VS topdiplomaat Kurt Volker die even kwam uitleggen dat er van druk via eventuele sancties op Nederland geen sprake zou zijn.
    Ahum, zo doorzichtig als gedistilleerd water.

    Reactie door Wattenstaafie — vrijdag 14 april 2006 @ 12.49 uur

  56. Er is helemaal geen geld. Nederland zit immers diep in de schulden vanwege jarenlang wanbeleid. De verschillende regeringen hebben dermate met geld gesmeten dat de rente op de staatsschuld een belangrije onkostenpost voor het kabinet is geworden. Als het aardgas op raakt weet niemand hoe men het ooit nog terug wil betalen.

    Reactie door Baruch Abrahams — vrijdag 14 april 2006 @ 13.20 uur

  57. Met deze demonstratie hebben de werkenden de aandacht gevestigd op een groter probleem.Het is erg moeilijk om een auto assamblage fabriek rendabel te laten werken, vooral als zoals nu van onderbezetting sprake is.Vooreerst dient Brinkhorst zijn zak subsidiegeld te ruilen voor aandelen Mitsubishi.Verder dient voor de broodnodige innovatie een design en research afdeling opgestart te worden bij NEDCAR.Het is vreemd dat in dit dure olietijdperk daar geen moderne (common rail)diesels geproduceerd worden.Bestelwagens zie je steeds meer opkomen, door het opstarten van kleine bedrijfjes, doch NEDCAR speelt onvoldoende in op de markt.De eerste klas vaklui van NEDCAR verdienen een volwaardige autofabriek.Dan is er ook perspectief.In mijn rapport Midden Limburg in de economische tang van 13-10-2004 heb ik aangegeven dat goedkoop transport voor aflevering van auto-s via de Maas met als containerhaven Maasbracht met autoweg en railverbindingen een efficieente oplossing zou zijn.Terwijl het probleem zich manifesteerde in 2004,zat de politiek te neuzelen en te slapen.Je hoeft geen dure manager te zijn om dat te constateren.
    Ik ben benieuwd hoe deze soap verder afloopt met de verkiezingen in zicht.

    Reactie door Maan Arkenbosch — vrijdag 14 april 2006 @ 15.45 uur

  58. @55 Wattenstaafie
    Flink doorhollen, maar ik dus niet en je
    dan zou dat gedistilleerde water misschien
    nog te drinken zijn, maar dat soort kost
    pruim ik dus nog steeds niet. Het kan mij
    door e.e.a. gemakkelijk ontgaan zijn, maar
    doorgaans komt er een mededeling van de
    “voorlichter”. Velen van hen lijken flink
    achter te zijn met nog te verstrekken info.

    Het resultatenlijstje krimpt met de dag
    meer in en de zorgverzekeringen ontberen
    coordinatie van allure op hoog nivo. De
    burgers worden de dupe !

    Zo herkenbaar: Fokker ging liever de lucht
    in en NedCar vliegt liever niet de bocht uit. Beiden op velerlei functies experts
    die niét overal inzetbaar zijn. Kostbare
    opleiding, in- en ook extern overboord ge-
    gooid en de boArd trok het stropdasje weer
    recht, het vest weer in de plooi en ging
    over tot het volgende punt van (wan-)orde.

    Nu nog evt. nog bestaande schoenenfabrie-
    ken en andere schoeisel leverende bedrij-
    ven en we hebben geen poot meer om op te
    staan. Het water staat de burger tot aan de
    lippen na al die uitglijers.

    De Overheid su(r)ft wat heen en weer en is
    het niet boven het bureau, dan neemt men
    maar een duik in of op het water.

    Water dat als dorstlesser moet dienen straks per druppel betaald moet worden om-
    dat ook daarmee niet adequaat is omgegaan
    in de manier van kunnen/moeten gebruiken !
    De tarieven nemen toe, prijzen worden opge-
    dreven voor basisbehoeften en de uitkerin-
    gen niet opgetrokken in verhouding.

    Als verhoudingen gelijke tred hadden gehou-
    den is er niemand die zich vernederd hoeft
    te voelen, door extra Bijstand te moeten aanvragen met zelfs nog een omschrijving
    tevens, dat zou dan overbodig zijn en over-
    heidskosten hebben bespaard op veel onnodi-
    ge ambtenaren.

    Dan bepaalt de burger in principe zelf hoe
    die zijn geld wil uitgeven, zoals die ook zelf bepaalt hoé verzekerd te willen zijn.

    Zorgerzekeringen die tussentijds hun premie
    verhoogden en enkele nieuwe uitbreidingen
    in vergoedingen aankondigden, gáven intussen met de éne hand, maar námen met de andere hand, stilzwijgend, voorheen wél uitgekeerde vergoedingen t.a.v. bijv.
    ‘vervoer’ weer terug. Voorbeelden van wij-
    zigingen die pas ‘boven tafel’ komen als
    daar, soms na jaren, incidenteel gebruik van gemaakt moet kunnen worden.

    “Voorziening” werd “vervallen” verklaard en
    dat is dan hét antwoord !

    Deze Overheid heeft iets te weinig D en H,
    dwz. Diplomatie en Handelsgéést!
    Diplomatie betekent niet (stil-zwijgen, maar DOEN!
    Handelsgéést betekent het zorgvuldig afwe-
    gen van te nemen beslissingen en feeling
    hebben voor ‘zaken doen’.

    Het gebrek aan vertrouwen door kamergeleer-
    den, binnen de Overheid, enerzijds in de Economische Bedrijvenwereld en anderzijds
    de enorme tegenwerking die het Bedrijfsle-
    ven ondervindt van die kamergeleerden bin-
    nen de Overheid in het snel en naar behoren
    zaken kúnnen doen, heeft inmiddels zijn
    hoogtepunt wel bereikt ten koste van de op-
    brengsten en winsten die in belastingvorm
    dit ‘land’ draaiende moet houden.

    Het kleine landje dat met macho machtsver-
    toon buitenslands goede sier denkt te maken,ten koste van basis-levensonderhoud
    van de eigen burgers die dit geld moeten
    opbrengen en onevenredig van hun inkomen
    moeten afstaan.

    Ergerlijk dat enquêtes voornamelijk via
    Internet worden gehouden, of telefoonbe-
    zitters met een vaste aansluiting.
    Nog massa’s mensen die niet geënquêteerd
    worden en waarvan de mening buiten schot
    blijft doordat één persoon het woord doet voor een heel adres van bijv.5 volwassenen.

    Politiek versluierend verwoord voor veel,
    veel vragenstellers van veel, veel vreemde verschijnselen voorspelt veel, veel,
    verontwrichte verhoudingen!

    Alle meehelpende vliegtuigbouwenden van wel
    eer voelen als geen ander het NedCar’s ZEER
    Opnieuw mensengroepen die door een hel gaan
    en was ook dat nodig? Vast niet! Sterkte.

    Reactie door Madelief — zaterdag 15 april 2006 @ 12.42 uur

  59. Het is heel triest voor de mensen van NedCar en nobel dat de SP het voor ze op neemt, maar autoindustrie is toch een aflopende zaak. Wordt gewoon te duur om hier te produceren. En er zullen vast nog veel demonstraties en stakingen volgen, maar het is gewoon een aflopende zaak.

    Reactie door BJ — zaterdag 15 april 2006 @ 19.48 uur

  60. Dat is nou kapilalisme optie forma !
    Als er niks meer te verdienen valt voor de heertjes kunnen de arbeiders verekken.
    De enigste oplossing voor alle problemen is het socialisme en niet het egoisme !
    En niet het socialisme van het voormalig oostblok want ook daar leefden de leiders in weelde en waren geen echte socialisten.
    Maar het socialisme is er voor anderen zijn en niet voor jezelf !
    In feite verschilt het niets van katholisisme !

    Met Vriendelijke Groet !

    Reactie door Peter Grootheest Junior ! — zondag 16 april 2006 @ 15.10 uur

  61. Wat jij wilt Peter bestaat niet.

    Reactie door jeroen — zondag 16 april 2006 @ 16.38 uur

  62. Martin Eurlings, de financieel-economische CDA depute van G.S. van Limburg, welke zijn zoon, Camiel via het bekende CDA netwerkensysteem het Europeesche parlement in heeft gelanceerd,stelt nu dat opkomende industrieen zoals een zonnecollectorenfabriek,een oplossing is voor de ontslagen NEDCAR medewerkers.
    Daarmee loopt hij niet alleen zijn rivaal,CDA gouverneur Frissen voor de voeten, hij laat min of meer ook NEDCAR met de toeleveringsbedrijven vallen. BIj mijn weten, is de autoindustrie geen afstervende industrie,die hier niet meer thuis hoort.Kijk maar naar Duitsland,de bijna grootste autoproducent ter wereld.
    Martin Eurlings is voor het CDA een stoorzender geworden.Kennelijk heeft het CDA met haar grote verlies aan zetels nog niet genoeg klappen gehad.Ik hoop dat de ontslagen medewerkers en familieleden niet meer in 2007 op het CDA stemmen, want daar hoeven ze niets van te verwachten.
    Steek de WW en bijstand uitkeringen welke straks betaald moeten worden in een volwaardige autofabriek!!!!!!!!

    Reactie door Maan Arkenbosch — zondag 16 april 2006 @ 17.51 uur

  63. Reactie op @ 61 Jeroen !
    Inderdaad Jeroen het bestaat nog niet !
    Maar het is voor mij zo of de wereld vernietigt zich zelf of er komt een andere wereldorde met als uitgang het socialisme!
    Ik kom iedere keer tot de conclusie dat dit de enige weg is voor de toekomst van deze pracht planeet !
    Weg met schrikbarend verschil tussen arm en rijk !
    Het kapitalisme is een mensonterend en walgelijk systeem !
    Is het nou zo moeilijk om eerst aan anderen te denken en dan aan jezelf !
    We moeten uit dit rottingsproces zien te komen waar de wereld zich nu in bevind.
    Iedereen een vredig pasen en weg met de hongersnoden !
    Weg met alle wapentuig !

    Met Vriendelijke Groet !

    Reactie door Peter Grootheest Junior ! — zondag 16 april 2006 @ 21.22 uur

  64. @62
    Ja, ja die Eurlings is flink op z’n pik getrapt dat Frissen dat mooie baantje kreeg en niet hij.
    En daarom gaat hij gewoon door met wat hij het beste kan en dat is slap lullen.
    En dan maakt het niet waar het over gaat hij lult gewoon slap.
    Jammer dat de hulp uit politieke hoek niet komt als het echt nodig is maar veel te laat en dan nog onder druk van de media.

    Reactie door fransiscus — zondag 16 april 2006 @ 22.08 uur

  65. Het zou beter zijn voor de werknemers van NEDCAR om de schouders eronder te steken. “Wij willen wel werken”. Ik zou zeggen 46 uur per week voor hetzelfde loon.

    De autobusiness gaat zich concentreren op de lage lonen landen. Helaas kunnen wij in Nederland dan niet meekomen.

    En ook zijn de japanners erg gevoelig voor stakingen en acties. Daar heerts een heel andere (betere) werkcultuur. Waarom komt er nu nooit eens een aanbod van de werknemers die vooruitstrevend is en “wel” van deze tijd!? We zullen toch met zijn allen heel hard moeten gaan werken om de productie in ons land te houden.

    En ook het kabinet zal geen subsidie of direct financieele steun geven. Moet je ook niet doen, want dan dienen ze 60% van de ebdrijven in Nederland geld te geven. Beter is een lagere winstbelasting en kortere procedures etc.

    Ido de Groot

    Reactie door ido de groot — woensdag 19 april 2006 @ 17.02 uur

  66. Ido, ik ben het 100% met jou eens,staken is geen optie alleen maar een extra rede voor MITSUBISHI om er de stekker uit te trekken.
    De verkoop van Mitsubishi in Nederland zou volgens mij een betere optie zijn.

    ,,Voor wat hoort wat`zou ik denken

    Eddy

    Reactie door edy van wanssum — woensdag 19 april 2006 @ 17.03 uur