Aristo-cra(p)

De Nederlandse adel heeft een afkeer van de burgerlijke prinsessen en de hofhouding binnen het Koninklijk Huis. Dat zeggen Dorine Hermans en Daniela Hooghiemstra, auteurs van het boek ‘Vertel dit toch aan niemand’ over het leven aan het Nederlandse hof zaterdag in De Telegraaf. De oude Nederlandse adel spreekt volgens de schrijfsters afkeurend over de komst van burgerlijke vrouwen als Laurentien en Mabel aan de top van de koninklijke familie. (Nieuws.nl)

We kunnen natuurlijk ook de adel afschaffen…

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

zaterdag 15 april 2006 :: 13.43 uur

97 Comments

97 reacties

  1. Natuurlijk, en dan gelijk het koningshuis ook

    Reactie door Aad Sweep — zaterdag 15 april 2006 @ 14.24 uur

  2. We zijn toch allemaal van adel?

    Prins Hans, baron van Ruwaard tot Ussen, heerser in mijn koninkrijk.

    Reactie door Hans — zaterdag 15 april 2006 @ 14.36 uur

  3. Och, het mag van mij blijven, als het maar geen gemeenschapsgeld kost en ze geen bevoorrechte positie in de maatschappij hebben.

    Reactie door Duh — zaterdag 15 april 2006 @ 14.36 uur

  4. “Burgerlijke vrouwen”

    Mag ik even een teiltje? Dan kots ik daar even mijn eten van de afgelopen 24 uur in uit, en zal ik ‘m omkeren boven de verwende hoofden van deze twee aristocratische tuthola’s.

    Reactie door Joost — zaterdag 15 april 2006 @ 14.41 uur

  5. tijdens de Franse revolutie wisten ze aardig met dit onderwerp om te gaan !!

    Reactie door jan meijer — zaterdag 15 april 2006 @ 14.56 uur

  6. Nouja, da’s ook weer een beetje overdreven.

    Reactie door Joost — zaterdag 15 april 2006 @ 15.05 uur

  7. Dan kan je ook alle musea wel opheffen.
    Ik vind dus eigenlijk dat de adel weer in volle glorie moet acteren en dus in de juiste klederdracht moet lopen op straffe van ontheffing uit de adelstand.

    Een soort museum op straat dus.

    Alhoewel,
    We hebben natuurlijk wel wat uit te leggen aan de kinderen als zo een gepruikte met een gsmpje loopt.

    Reactie door Bon Ton — zaterdag 15 april 2006 @ 15.07 uur

  8. lijkt me wel een idee voor een realitysoap op Talpa, “de Brinkhorstjes”

    Reactie door Jory — zaterdag 15 april 2006 @ 15.11 uur

  9. De adel afschaffen?
    Wat levert dat dan op?
    Sinds de Franse Revolutie, jawel met een korte opleving juist weer in Frank rijk, is de adel al meer dan een eeuw op zijn retour.

    De adel heeft geen macht meer en ook al geen inkomen meer over de ruggen van de onderhorigen, kortom adel is alleen nog maar een titel. Alleen de Friese tak van de Oranjes die voldoen nog aan wat je ouderwetse adel kunt toedichten.

    Verder zijn alle feodale systemen afgebroken. Dus niet de moeite waard om je druk over te maken.

    Roelf

    Reactie door R. van Bergen — zaterdag 15 april 2006 @ 15.22 uur

  10. De paar lieden van adel die mijn pad gekruist hebben waren zonder uitzondering normale burgers met alle hebbelijkheden van dien. Ook afschaffen van het Koningsschap zal als gevolg hebben dat we een president krijgen, die waarschijnlijk minstens zoveel publieke middelen
    opsoupeert als er in de huidige situatie gebruikt wordt. En, stel je voor Bolkenstein, Kok of Verdonk als president! Dan ga ik op de barricden voor Beatrix of Willem Alexander.

    Reactie door Klaas. — zaterdag 15 april 2006 @ 15.49 uur

  11. wat is dat, adel? Omdat hun voorouders roofridders waren, een grote bek hadden en zich beter voelden als anderen denken hun via allerlei inteelt ontstane nakomelingen dat ze, zelfs in de 21e eeuw nog, meer zijn als andere, veel betere mensen.

    Even genuanceerder. Ik denk dat hier ook weer zo’n klein (je kan niet eens zeggen select) groepje het geschetste standpunt inneemt. Ik vermoed dat de meerderheid van onze adel niet eens vereenzelvigd wenst te worden met deze vorm van edelheid.

    Reactie door ipuntje — zaterdag 15 april 2006 @ 15.53 uur

  12. en wat denken de dames en heren filosofen/socialisten van de volgende stelling: de adel is actief deel van het kapitalistisch onderdrukkend stelsel.
    voorrechten door geboorte. het is maar waar je wiegje staat.je zou maar in Afrika geboren zijn.
    weg dus met die flauwekul!!!!!!!!!!!

    Reactie door jan meijer — zaterdag 15 april 2006 @ 16.07 uur

  13. Off topic (als het ff mag)
    Wat lees ik nu weer: Minister van Vreemdelingenzaken Verdonk wil dat er bij de verkiezing van de nieuwe lijsttrekker van de VVD waarnemers komen om te kijken of de verkiezingen eerlijk verlopen.???

    Hiervan zakt/breekt mijn klomp/broek toch echt af. De gedachte alleen al. Die VVD toch!
    Misschien een taak voor de SP?

    Reactie door Gandalf — zaterdag 15 april 2006 @ 16.24 uur

  14. @13.
    De VVD ten top.
    Als ze mekaar onderling al niet vertrouwen.
    Dit zegt toch meer als genoeg over deze partij .
    En dan vinden ze het nog gek dat de burger zo ver af staat van de politiek.
    Ik hoorde gister ook nog dat het CDA zich te lang had laten leiden door de VVD en dat nu hun sociaal gezicht verloren was gegaan.
    En daar zijn ze nu al achter.

    Reactie door fransiscus — zaterdag 15 april 2006 @ 16.32 uur

  15. Noblesse Oblige, was het zo niet? Adel verplicht. Onder meer in het gedrag dat je naar “buiten” vertoont. Zo hang je nooit ofte nimmer je vuile was buiten. Beide dames en ook de heer (??) De Roy van Zuidewijk, gedragen zich als ordinaire plebs.
    Kortom, het zijn nèt mensen, nietwaar? Inderdaad, met alle hebbelijkheden en onhebbelijkheden die erbij horen. Wat mensen al niet doen om “in beeld” te komen. Triest.
    Gandalf, ik heb het gelezen. Veel last van megalomanie heeft die mevrouw naast een Calimero-complex. Nog even en ze praat over complotten en ik verwacht eigenlijk dat dit niet erg lang meer zal duren. We hebben de “kogel/raam”affaire gehad, daarna dat ze zich zeer verongelijkt voelde dat zij wèl en Hoogervorst niet een motie van wantrouwen aan de broek kreeg en nu dit weer. Wat mij betreft: ze doet het prima zo. Ze maakt zich zo onsterfelijk belachelijk en dat MAG helemaal van mij. Gráág zelfs! Hoe erger, hoe beter en des te eerder ze weer UIT beeld verdwijnt… dada, Ritaa… :P

    Reactie door L.M. Lembeck — zaterdag 15 april 2006 @ 16.37 uur

  16. @13
    Dame Verdonk is ook verongelijkt dat de tweede kamer haar te hard heeft aangepakt in vergelijking tot andere ministers.
    (twee moties van afkeuring)
    Hoe staat dat in verhouding het met het aanpakken van die asiel zoekers?
    I kweet het. Off topic. Het gaat hier over blauw bloed en niet over bloedeloosheid.
    en andere vormen van anemia

    Reactie door Alex — zaterdag 15 april 2006 @ 17.42 uur

  17. Wat een grappen gaat het opleveren als er
    in allemogelijke families, ingeschreven aan
    vankelijk in doopregisters van de diverse
    kerkgenootschappen, ook een DNA-archief zou
    zijn opgenomen en een vorm van inteelt werd
    nadien verboden, ivm bloedschande, dan zou-
    den in sommige families bepaalde erfelijke
    ziekten nog steeds bestaan en andere zijn
    ontstaan. Hoeveel adellijke kinderen zouden
    er zijn overleden als de moedermelk niet van een gewone burgervrouw zou zijn betrok-
    ken? Wat als men al 1500 jaar lang zou kun-
    nen vertrouwen op de de dáádwérkelijke af-
    komst van mensen? Dan zou iedereen kunnen bewijzen een heel lange familiegeschiedenis
    te bezitten. Laten we nuchter blijven.
    Ware aristocratie is niet gebonden aan af-
    komst, bezit van roerende en onroerende
    zaken, aan geld of dubbele naam, doorgaans
    verbonden aan het dorp waar men vandaan
    kwam. Na de invoering van een officieel naamregister kregen alleen vondelingen nog
    de naam van de gemeente of rivier waar zij
    werden gevonden en gemeld bij de plaatselij
    ke burgervader.
    Koning en Volk dat samen de Natie wil die-
    nen zoals beiden dat behoren te doen, weten
    zich samen in goed gezelschap.
    Men is dan elkaars voorbeeld en gedraagt
    zich zeker koninklijk. Bij een eensgezinde
    opstelling valt dan het onderscheid weg.
    Dan heeft men zelfs niet nodig één táál te
    spreken, dan is attitude meer dan genoeg.
    Daar waar de één zich onevenredig verheft
    boven de ander maakt men fouten en dat wordt in beide geledingen afzonderlijk ook
    gedaan. Niets menselijks (want het blijven
    ménsen)is beiden vreemd. De deugden en de
    ondeugden. Een gelofte tot trouw kan men
    afleggen, desnoods zweren, maar nimmer is
    dit een voorwaarde tot succes, noch voor de
    één noch voor de ander. Voor beiden is het
    een poging tot gecontroleerd gedrag in bei-
    der verschillende omstandigheden.
    Als mensen het uiterlijk vertoon nodig heb
    ben om zich als van adel zijnde bestempeld
    te willen zien, missen ze een essentiële
    voorwaarde: respect voor de ander en pogen
    dat door imposante kledij af te dwingen
    naar zichzelf toe.
    Zichzelf verheffen is dom, het laadt een
    haast ondraagbare verantwoordelijkheid op
    zich !

    Reactie door Madelief — zaterdag 15 april 2006 @ 18.39 uur

  18. hoezo mabel en lourennegen?
    is die ahum allogtoon dan wel van adel?
    of mag dat niet gezegt worden?

    Reactie door ad — zaterdag 15 april 2006 @ 18.56 uur

  19. Petra Brinkhorst van adel?????
    Nee hoor ….goed aan de man gekomen.

    Reactie door fransiscus — zaterdag 15 april 2006 @ 19.23 uur

  20. Ach laat die mensen toch in hun sprookjeswereld…

    Reactie door Karin — zaterdag 15 april 2006 @ 19.44 uur

  21. petra?? alogtoon???
    nee ik bedoel minima,eeu sorry mad oeps max,ima.
    afschaffen de hele kluit uitkeringstrekkers.
    scheeld miljoenen per jaar,en ze zijn al tig jaren overbodig,
    vervangen door gekozen precident,tevens leider kabinet a 130-140.000 euri,
    weg met dat plezier/jacht,
    en de misselijk makende dierenjacht,eerst voeren en dan in het wilde weg knallen met hagel,dus heb je lood te kort,
    eenden eten van het koningshuis.
    en weg met dat veelste dure vliegtuig,voor vakantie sorry staadsbezoeken naar vakantie oorden.
    en geen kerst/nieuwjaars dinners bij candelight,terwijl de onderdanen?? naar de voetselbank moeten,en uitkeringen worden verlaagt.
    weg met die overbodige veelte grote hoeden troep.

    Reactie door ad — zaterdag 15 april 2006 @ 20.33 uur

  22. Verdonk is geen dame, ondanks haar geprononceerd vooruitgedragen decolleté, (ik zou hém er niet graag tussen leggen)
    ze is een viswijf dat boter bij de vis opeist van haar eigen zieltogende partij. Een onafhankelijk waarnemer die toeziet of het eerlijk gaat in de veeveedee, het is volsagen van de pot gerukt! Dit partijtje is dankzij haar de risée van de Nederlandse politiek geworden. Haar naam is een vloek, ze kan nog op eigen aamborstige titel haar verwende meisjeswil uitkrijten, maar ik vrees dat ze haar oestrogene kruit voortijdig verschoten heeft.

    Reactie door Plurk — zaterdag 15 april 2006 @ 20.38 uur

  23. Leve de republiek der Nederlanden!

    Reactie door J3roen — zaterdag 15 april 2006 @ 21.08 uur

  24. @14 fransiscus — zaterdag 15 april 2006 @ 16.32,

    “En dan vinden ze het nog gek dat de burger zo ver af staat van de politiek.”

    Volgens mij is juist anders om hoor.

    Gegevens Eneco-klanten op straat, ook lekker.

    ‘Zonder wijziging kieswet had Berlusconi gewonnen’, ja, wie een kuil graaft voor een ander valt er zelf in.

    Reactie door Evert Tigchelaar jr — zaterdag 15 april 2006 @ 21.17 uur

  25. Opzouten met die poppenkast! AUB.

    liefs h.

    p.s. En ik meen het.

    Reactie door Hendrico — zaterdag 15 april 2006 @ 21.29 uur

  26. Hebben wij het hier over werk-volk? Ik bedoel van dat simpele volk dat ARBEID voor hun inkomen? Van die onwelriekende viespeuken die geuren op het toillet?
    Natuurlijk is dat soort volk van heel wat lager niveau dan wij, adel!
    Stelt u zich eens voor, die mensen zwéten…! Kunt u zich niet iets vreselijkers voorstellen? En zij, vergeef mij mijn openheid, genieten van dingen zoals een etentje, een drankje en…. sex!
    (wappert even met de waaier voor frisse lucht..!)
    Neen, zeg ik u, voorwaar: NEEN!
    Mensen zoals dat kunnen toch niet tippen aan ONS, de ádel!
    Wij zijn het resultaat van eeuwenlange inteelt. Onze spieren zijn geslonken door het gebrek aan arbeid. Onze gebitten zijn versleten omdat wij reeds zoetigheid nuttigden toen het werk-volk nog van het land at.
    Kijk naar ons, wij zijn het resultaat van eeuwen waarin het normaal was met je broer, neef of achterneef te trouwen. Geld bleef waar het blijven moest: in de familie. En de adel bleef hoog!
    Natuurlijk kan dat werk-volk niet aan ons tippen, wat denken ze wel!
    Kijk maar naar de Europese koningshuizen: allemaal (verre) familie van elkaar! En dus horen ze nog steeds met elkaar te trouwen. Adel met adel, koninklijk met koninklijk! Wij stoppen pas als er een troonopvolger komt met drie hoofden en zes beentjes. En dan nóg is het ADEL en dus veel belangrijker dan jullie…ARBEIDERS!

    Reactie door Monique — zaterdag 15 april 2006 @ 21.57 uur

  27. (dat was dus even een sarcastisch stukje mensen, niet letterlijk nemen dus!)

    Reactie door Monique — zaterdag 15 april 2006 @ 21.58 uur

  28. Ik kan me de critiek eigenlijk best wel voorstellen.

    Mabel….Laurentien…bah

    Reactie door ReneR — zaterdag 15 april 2006 @ 22.07 uur

  29. Ja, Evert, dat van Eneco was ook heel fijn om via Kassa te vernemen. Prima, zo kunnen allerlei mensen toch gaan rotzooien. Handige lui daar! :( Hopenlijk gaat mijn meterstand wel goed…. GRRR

    Reactie door L.M. Lembeck — zaterdag 15 april 2006 @ 22.31 uur

  30. wat doe wij met de hypocrates?

    Reactie door gaf — zaterdag 15 april 2006 @ 22.40 uur

  31. Als uitvloeisel van de invloed van de adel hebben wij nog altijd de partij-politieke benoemingen cultuur.
    Er worden in deze moderne tijd nog altijd middeleuwse regenten praktijken toegepast.
    Zolang er burgemeesters,gouverneurs/Comm.v.de Koningin (de naam zegt het al)en 1e kamer benoemingen plaats vinden is er geen echte democratie.Waarom doet de E.U. niets aan deze middeleeuwse toestand?

    Reactie door Maan Arkenbosch — zaterdag 15 april 2006 @ 22.47 uur

  32. Nou Jan, dat valt me nou van je tegen!

    Moeten we ons hier druk gaan maken, er zijn toch wel andere problemen in ons land?

    Reactie door Tom — zaterdag 15 april 2006 @ 23.08 uur

  33. Ach, zolang mensen niet bevoordeeld worden, waarom afschaffen? Vaak is het alleen nog een titel, die velen amper gebruiken. Niet te vergelijken met vroegere tijden. Tuurlijk heb je er een paar tussen zitten die zich beter voelen dan het gepeupel, maar de menselijke eigenschap verwaandheid verdwijnt niet met afschaffen van de adel.

    Reactie door Gerbert — zaterdag 15 april 2006 @ 23.47 uur

  34. Voor de echte egotripper die geflest wil worden, is er natuurlijk altijd nog een ‘echte’ adelijke titel te koop:

    http://www.regaltitles.com/

    Reactie door J3roen — zondag 16 april 2006 @ 0.03 uur

  35. arbeid adelt, maar adel arbeidt niet!

    deze miste ik nog!

    vind het ook jammer dat die prinsen in die burgertrutten getuind zijn,

    die grieten hebben gewoon alles van beatrix opgenomen, haar geimiteerd,

    en de jongens zijn erin gestonken, vind dat ze er wel vanaf mogen !

    Reactie door Jansonius — zondag 16 april 2006 @ 0.23 uur

  36. @27 Monique

    Dacht ik toch even dat je het over jezelf had; dat je even uit de school klapte! :)

    Goed stukje Monique!
    Enneh… je mag wat mij betreft je sarcasme hier wel weer wat vaker op ludieke wijze vorm geven hoor!!
    Natuurlijk niet alleen je sarcasme maar ook je serieuze bijdragen zoals ik die van je ken.
    M.a.w. ik heb je gemist de laatste tijd!

    Groet

    Reactie door Wattenstaafie — zondag 16 april 2006 @ 1.10 uur

  37. De “Adelstand” diend direkt afgeschaft te worden, we zijn allemaal verschillend maar wel gelijk !!!
    Nederland kan makkelijk zonder het koningshuis, de Fam.v Oranje weet al generaties lang dat het koninkhuis niet meer van deze tijd is alleen hebzucht en arogantie zijn sterker dan geweten, ze lachen zich een deuk met zijn allen om ons je bent knettergek als je zegt dat het Koninkshuis onlosmakelijk verbonden is aan de staat der Nederlanden .

    Als morgen besloten zou worden dat Nederland voortaan een republiek zonder Vorstenhuis zou zijn , dan is de Fam. van Oranje de eerste die naar een of ander tropisch belastingparadijs afreist om nooit meer terug te komen !!!!

    Dus wat mij betreft mogen ze de hele rimram vandaag afschaffen, de tijd van ridders kastelen prinsen en prinsessen lijfeigenen boeren burgers en slaven is voorbij !!!!

    Iedereen is gelijk geboren ook de Koninging de adelstand hoort thuis in een sprookjes boek en is niet normaal meer anno 2006.

    Ik vraag me af of de Koninging zelf in staat zou zijn om in een debat haar rechten te verdedigen,ik weet bijna zeker dat zij als geen ander weet dat het niet te verdedigen of te claimen valt Nederland is niet van de Fam v Oranje maar van ons allemaal !!

    Reactie door Bertje — zondag 16 april 2006 @ 4.02 uur

  38. En Also Sprach Bertje!!
    Ik ben het volmondig met je eens!
    Dat geldverslindende toneelstukje is niet meer dan een residu, c.q. een sublimatie van een volksgekte.
    Een anachronisme derhalve.

    Reactie door Wattenstaafie — zondag 16 april 2006 @ 4.26 uur

  39. Geschiedkundig ben ik niet echt goed onderlegen maar waren het niet de Oranje aanhangers die Johan de Wit hebben gevierendeeld in Delft? Voorstanders van een republiek waaronder ik zelf zijn veel te mak vergeleken bij de Oranjeklanten van tegenwoordig. Vergis je niet. Een verkeerde opmerking over het koningshuis en je wordt ter plekke bijna onthoofd. Het zijn helemaal niet van die lieverdjes die langs de weg staan met een vlaggetje een hoedje en een toeter. Gevaarlijk volk, dat is het.
    Goedemorgen overigens.

    Nachtwerk Wattenstaafie?

    @22 Leuk stukje Plurk!

    Reactie door Gandalf — zondag 16 april 2006 @ 6.58 uur

  40. vergeet niet dat in de ogen van Spanje, Willem van oranje een terrorist was.

    Reactie door ipuntje — zondag 16 april 2006 @ 8.22 uur

  41. Goedenmorgen Gandalf@39

    Nee, het is iets anders:
    De gebroeders de Witt zijn in Den Haag gevild, er is zelfs nog ergens een vinger van hen te bekijken.
    Om over luguber te spreken!
    En dat er bij die vlaggetjes zwaaiers te spreken die langs langs de route op “Prinsjesdag” staan die niet te vertrouwen zijn komt ook voor.
    Tussen haakjes in het jaar ’49 heb ik nog gedwongen langs die route gestaan.
    Niet met een vlaggetje maar met een gepresenteerd geweer!
    Dat was het laatst in mijn lange leven, en zal nooit meer plaats vinden.

    Reactie door Ouwe Dirk — zondag 16 april 2006 @ 9.07 uur

  42. Fentener van Vlissingen, geloof ik dat hij heette, werkte als een paard, Bertje. En hij heeft na zijn dood veel hele goede dingen achtergelaten voor de natuurbescherming. Veel mensen met een adelijke titel werken gewoon. Voor een groot deel betekent een titel nog niet direct dat ze rijk zijn. Er zijn er die in een flatje wonen en een bijstanduitkering krijgen. Maar het merendeel heeft gewoon een baan en werkt. Ook onder hen zit kaf tussen het koren. Zoals ik eerder al zei: het zijn nèt gewone mensen, met al hun hebbelijk- en onhebbelijkheden. Ze hebben een titel, en komen uit een “hoger milieu”, maar zoals we zien aan Roy van Zuidewijn (wijk of wijn??) kan ook adel ernstig verweken…

    Reactie door L.M. Lembeck — zondag 16 april 2006 @ 9.31 uur

  43. @36-Wattenstaafie,
    Dank je! Ik probeer weer wat vaker van de partij (:D) te zijn!

    Reactie door Monique — zondag 16 april 2006 @ 9.34 uur

  44. Laurentien mag blijven. Ze ‘doet het prima’. Mabel mag van mij mee met het grof huisvuil…

    Reactie door Mieke — zondag 16 april 2006 @ 9.43 uur

  45. Onbegrijpelijk dat er nog altijd hele volksstammen zijn die respect voor adel hebben!
    Zogenaamde `adel’ is niks anders dan stamboomrethoriek van oud geld en Schildboortigen van de Gouden Lepel.

    Ongelofelijk ook de fabels over `noblesse’ en `blauw bloed’!
    Lieden van `adel’ waren eeuwen terug gewoon ordinaire kooplui, herenboeren en grootpopulisten die macht verwierven met behulp van de Kerk.
    Adeldom, met de nadruk op de laatste lettergreep, en geestelijkheid, waren niks anders dan angstzaaiende instituten bedoeld om weerspannig volk te knechten en te kneden naar Gods wil. En om iedereen met bedreigend hoog IQ onder het maaiveld te houden.
    Het is meelijwekkend hoe goedgelovig volk daar anno 2006 nog in trapt, kijk eens naar die kwezels langs de kant van de weg op Prinsjesdag en de horden op het Sint Pietersplein. Paus zegt: `Dank u voor die Bumen’ en het jaar kan niet meer stuk.

    Psychologisch gezien heeft het allemaal te maken met behoefte aan idoolverering, dat zien we ook in de sport, de showbusiness, en in de politiek natuurlijk.
    Het onderwijs zou in een vroeg stadium kinderen al bewust moeten maken dat iemand bewonderen iets heel anders is dan hem of haar op een voetstuk zetten.

    Reactie door Plurk — zondag 16 april 2006 @ 10.12 uur

  46. Schaf het koningshuis af en alles wat daarbij komt kijken. Te veel geld gaat uit naar onderhoud van paleizen onnodige toneelstukjes van rechtzaken over misgelopen huwelijken, geluidsbandjes en wat al niet meer.

    Het koningshuis zou al hun bezittingen moeten verkopen en dat geld gebruiken aan goede doelen.

    Reactie door jeroen — zondag 16 april 2006 @ 11.16 uur

  47. Ik vind dat de adel weer volledig in zijn glorie hersteld moet worden.
    Zo ben ik er voorstander van dat mensen in het bedrijfsleven die meer dan 500.000 verdienen automatisch in de adelstand worden verheven.
    Ook zou er een adelijke commissie moeten komen die verplicht dat linkse mensen opnieuw hun rijbewijs moeten halen om te bewijzen dat ze ook rechts kunnen rijden.
    Bepaalde stukken snelweg moeten worden afgezet en zijn alleen maar voor de adel zodat zij niet tussen het gepeupel in de file hoeven te staan.
    Ook moet er een nieuwe belastingheffing komen om deze mensen van extra geld te voorzien.
    De adelheffing.
    De regering regeert natuurlijk voortaan pro-forma.
    Ze bakten er trouwens toch niks van.
    En de koningin?
    Mag zichzelf kronen tot keizerin.
    Staat veel chiquer.

    Reactie door Bon Ton — zondag 16 april 2006 @ 11.18 uur

  48. Kunnen we die hele adel toestand nou niet gewoon privatiseren?
    Er is belangstelling voor, dus handel.
    Gooien we er ook meteen al die flauwekul zoals ridderordes en koninklijke onderscheidingen bij.

    Gooien de aandelen op de beurs en de opbrengst gebruiken we om alle voedselbanken uit de penarie te helpen.

    Groet,
    Amita

    Reactie door Amita — zondag 16 april 2006 @ 11.26 uur

  49. @45 Idoolverering, daar is beslist iets mis mee. Neem nou zo’n Verdonk. Na wat uitspraken en een opgekalefaterd imago blijkt ze voor bussenvol Nederlanders weer populair te zijn. Voor het gemak wordt vergeten dat er meer is. Schipholbrand, homofiele asielzoekers, en het omgaan met de gegevens van asielzoekers. Met de nodige media aandacht wordt ze met vlag en wimpel Pim2 en het volk staat weer langs de stoep en in de peilingen stijgt de VVD naar ongekende hoogte. Strategie, dat moge duidelijk zijn. Hoe kan het in godsnaam dat de VVD in de peilingen stijgt? Nederland had toch genoeg van deze regering of vergeet men zo snel wat er door dit kabinet is aangericht?

    Reactie door Gandalf — zondag 16 april 2006 @ 12.01 uur

  50. @47 Bon Ton

    Goed idee! Dat van die adel!
    Door inflatie wordt het dan meteen een démasqué.

    Wat die snelweg betreft: het gepeupel is volgens mij wel bereidt om bepaalde stukken snelweg even exclusief voor die nieuwe adel ter beschikking te stellen; richting grens wel te verstaan!

    En ook een speciale belastingheffing zie ik voor hen wel zitten.
    Bij eventuele voornemens om weer terug naar Nederland te komen; inderdaad de Adelheffing!
    Dusdanig hoog om ze buiten de grenzen te houden.

    De regering mag van mij ook Pro Forma regeren, als ze maar doet wat het volk wil.
    Staat veel chiquer!

    Reactie door Wattenstaafie — zondag 16 april 2006 @ 12.22 uur

  51. Ik vind dat de adel weer volledig in zijn glorie hersteld moet worden.
    Zo ben ik er voorstander van dat mensen in het bedrijfsleven of uitkering die meer dan 1.000 maar minder dan 50.000 verdienen automatisch in de adelstand worden verheven.
    Ook zou er een adelijke commissie moeten komen die verplicht dat rechtse mensen opnieuw hun rijbewijs moeten halen om te bewijzen dat ze ook links kunnen rijden.
    Bepaalde stukken snelweg moeten worden afgezet en zijn alleen maar voor de linkse adel zodat zij niet tussen het rechtse gepeupel in de file hoeven te staan.
    Ook moet er een nieuwe belastingheffing komen om deze linkse mensen van extra geld te voorzien.
    De linkse belonings heffing
    De regering regeert natuurlijk voortaan met linkse partijen
    Ze bakten er trouwens toch niks van dus het kan alleen maar beter gaan
    En de koningin?
    Mag zichzelf kronen tot toilet dame
    Staat veel beter je eigen centen verdienen.

    Reactie door Ton Bon — zondag 16 april 2006 @ 12.24 uur

  52. Tja Gandalf 49, zul je zien dat Verdonk eind april geslagen wordt tot ridder in de orde van oranje nassau, als ze dat al niet is, hebben we ònze eigen Jeanne d`Arc.
    Zou eens onderzocht moeten worden, die lintjesregen: daar zit meestal onwijs veel rechts bij.

    Reactie door Plurk — zondag 16 april 2006 @ 12.45 uur

  53. Het koningshuis is een vieze beerput.
    Het schijnt ook zo te zijn dat beatrix geen echte troonopvolgster is.
    Daarom die rel met die vieze onderbroek van magerita.
    En die mabel is een sletje geweest van klaas bruinsma.
    Ik denk dat ze goed pijpt.

    Reactie door red pil — zondag 16 april 2006 @ 13.06 uur

  54. @53

    Ja die Mabel is goed gepimpt.,

    @52

    Jeanne d’Arc was nog maagd, iets of iemand heeft Verdonk ontmaagd, jakkes!

    Reactie door Jansonius — zondag 16 april 2006 @ 13.30 uur

  55. 53 en 54
    Beetje te ver denk ik.

    Reactie door Jofel — zondag 16 april 2006 @ 14.01 uur

  56. Je kunt van de adel zeggen wat je wilt, maar het waren niet van die laaielichters als de mensen die het nu voor het zeggen hebben:
    Minimaal 1/3 van het looninkomen is voor de staat.
    Van het overige ook weer 19% btw.
    Verder mogen acoholdrinkers, rokers en bezineslurpers nog wat extra betalen.
    Heeft de adel bijvoorbeeld de boeren ooit 40% van hun arbeid en opbrengst gevraagd. ;-)

    Reactie door Hendrik-Jan van Hier tot G — zondag 16 april 2006 @ 15.03 uur

  57. Passion of the Christ nog gezien? De beulen oliedom en bezopen. De priesters juichend en gillend om wraak voorop en de notabelen er achter. De autoriteiten met een bak onschuld-water. En het volk…. hysterisch en triviaal. Het is lang geleden, maar toch niet zo héél lang. Automatisch drong de gedachte zich aan mij op gelijkenissen te zien met de trafrelen op straat enkele jaren geleden na de moord op U weet wel. U weet wel was Jezus niet en hysterie was ook niet tégen hem gericht, maar de stuitende domheid is gebleven. Het idolate gedrag van “het volk” voor Verdonk, de notabelen die lachen in hun vuistje, de autoriteiten die het prima vinden dat iemand zijn nek uitsteekt zodat zijzelf buiten het lamplicht kunnen blijven, de beulen die zorg dragen voor het afvoeren van hen die ongewenst zijn verklaard. Zij die de verstotenen terzijde willen staan uit- en afgekotst. Zeg mij, wát is er eigenlijk wezenlijk veranderd?

    Reactie door william — zondag 16 april 2006 @ 15.30 uur

  58. @57 william

    Mee eens William!
    De transcendente implicatie is nog schokkender.
    Ik ben er nog niet uit, ik ga dan ook de film aanschaffen volgende maand (vakantiegeld) en ga scene voor scene opnieuw bekijken en opnieuw doorvoelen.
    Gisteren waren de plotselinge inzichten die ik via deze film verkreeg niet van de lucht.
    Eén ding staat voor mij vast:
    Deze film is een exegese van een nieuw eigentijds Evangelie.

    Reactie door Wattenstaafie — zondag 16 april 2006 @ 17.20 uur

  59. Och wat is adel?

    Adel is héél lang geleden in het leven geroepen/gekocht door een stel criminelen.

    Persoonlijk geef ik die jongens van Oranje groot gelijk dat ze zich niet meer laten uithuwelijken, maar zèlf hun keuze maken.

    Als zij met een burgermeisje gelukkig zijn dan zie ik dat liever als met iemand waarvan bij voorbaat al vast staat, dat zo’n huwelijk liefdeloos zal zijn.

    Reactie door Anja — zondag 16 april 2006 @ 17.24 uur

  60. Er is te weinig begrip voor de Europeesche Adel.
    (Liefst met hoofdletters en sch.)

    Natuurlijk maken zij zich zorgen om de verwatering.
    De gewone ‘bourgeois’ zorgt door ongewenste mix de laatste tijd voor verlies van identiteit.
    Adeldom binnenkort zelfs in de supermarkt verkrijgbaar bij voldoende punten.
    Wapenschilden eenvoudig op Internet te verkrijgen.

    Maar ook de vrees voor de werkelijke nachtmerrie.
    Een gekleurd mens toegelaten tot de groep.
    De zwarte dag voor adeldom in Europa in de vorm van een minderwaardig schepsel zonder begrip van traditie of hiërarchie.

    “Dan maar liever de lucht in”

    Alhoewel?
    We zoeken samen naar een nieuwe slagzin, dus help ons!

    Want,
    Van Speijk was ook niet van adel.

    Reactie door Bon Ton — zondag 16 april 2006 @ 17.45 uur

  61. @ william

    Wel een interessante link in dit verband:

    http://www.solcon.nl/langeveld/keerpunt/g/gibson-mel-the-passion-of-the-christ.htm

    Groet

    Reactie door Wattenstaafie — zondag 16 april 2006 @ 17.45 uur

  62. Voor Scrabble:

    tegen HALVEGAREBESTUURDERSCULTUUR
    tegen ROEPTOETERS
    fel tegen DISKRIMINATIE
    voor CONSUMINDEREN
    voor AMBITIEREDUCTIE
    voor ADELREGELTZICHZELF
    voor
    NIETBINDENDADVIESVANGELIEFDENBEWONDERDKONINKLIJKHUIS

    Reactie door hendrik dieks — zondag 16 april 2006 @ 17.54 uur

  63. Alle gekheid op een stokje.

    We zijn toch ook wel een beetje gegroeid naar een gemeenschap van prijzen, loven en belonen.
    De jaarlijkse toekenningen van waarderingsprijzen zijn een marktsegment op zich waarin de media een grote invullerfunctie vertolkt.
    De jaarlijkse lintjesregen is daarvan ook een exponent.
    Elk jaar toch snikkende mensen door toekenning of door vergeten zijn.
    We willen dus waardering geven en ontvangen en dit liefst niet landelijk maar internationaal.
    Adel dus liever gezien als edel of excellent maar denk ik toch zeker gewenst.

    Verheven tot adel, of dan toch liever edel, mag wel zeker maar niet door deze titel te kunnen erven.

    Elk mens mag door bijzondere prestaties in de ‘edelstand’ worden verheven door eigen prestatie en wij mogen daar best kieskeurig mee omgaan.
    Hierdoor kunnen de meeste lintjes in de bekende regen worden achterwege gelaten voor een echte waardering van slechts weinigen die er werkelijk toe doen.

    En de koningin?
    Zoals met alles mag je een uitzondering op de regel maken.
    Als we musea weten te waarderen dan ook het instituut koninkrijk.

    Uiteindelijk liever Beatrix als instituut dan Chirac als machtsfactor.
    Want oranje blijft toch mijn kleur.

    Reactie door Bon Ton — zondag 16 april 2006 @ 18.09 uur

  64. Bonton,
    Hier mijn inzending voor jouw prijsvraag .

    Ik wil graag mijn inzet verdubbellen en ik zet de joker in

    Mijn slagzin luid “Aansteken en niet meer blussen !!!”

    Ik hoop dat ik wat gewonnen heb

    Reactie door Bertje — zondag 16 april 2006 @ 22.03 uur

  65. Sommigen zitten echt nog met de schipholbrand.
    Corrigeer me als ik fout zit maar Verdonk heeft deze echt niet aangestoken maar 1 van de criminele asielzoekers heeft dit gedaan waarbij hij zelf het loodje legde. Blijft vermakelijk om te zien hoe links Verdonk de schuld hiervan geeft. Daarom als iedere SP’er nu een stuk of 10 asielzoekers in huis neemt dan gebeuren die dingen tenminste niet toch ?
    Ik denk dat het gros van de SP’ers in zwarte wijken woont net zoals Woutertje toch ? Daarom hebben ze zoveel ervaring toch ?

    Reactie door Ahap — zondag 16 april 2006 @ 23.20 uur

  66. @65
    Ik wist niet dat teveel aan eieren deze uit werking had.??

    Reactie door Jofel — zondag 16 april 2006 @ 23.24 uur

  67. @65
    Zullen we de H maar schrappen dan?
    De Aap is al uit de mouw!!

    Reactie door Wattenstaafie — maandag 17 april 2006 @ 3.03 uur

  68. @61: bedankt voor de link. De essentie van mijn verhaal ligt in de herhaalbaarheid van de waanzin met parallellen naar het heden. De niets ontziende haat/ afkeer aangewakkerd door hen die er belang bij hebben. Het “voetvolk” gebruikt om de vlam van de weerzin verder te dragen. Onder het goedkeurend oog van de stille krachten die uit zijn op ontwrichting om daarop een “eigen” maatschappij te bouwen. Je moet het VOELEN om het te zien en te begrijpen. Je moet ons asielbeleid voelen dan begrijp je wat het echt betekent. Je moet de massahysterie voelen dan weet je waartoe mensen in staat zijn. Je moet het onderscheid tussen de “priesters” en de beulen voelen dan weet je waar de kwade genius schuilt. Het politieke opportunisme om spanningen binnen de allochtone en autochtone bevolking ten eigen bate uit te buiten, je moet het voelen. Dan weet je dat onder het christelijke mom afgedekt door kruis en kapitaal de “slachtpartij” gewoon verder gaat. En de lafheid van een groot deel van het volk, zoals ook te zien in de film, herhaalt zich bij het verzetloos laten passeren van een bende neo-nazi’s, ook door hen die zelf de verschrikkingen hebben ondervonden. De repressie richt zich TEGEN hen die zich dan toch verzetten. Repressie in naam der koningin, in naam van “ons”. De hoop op herrijzenis om ons van dit onrecht te bevrijden en weer onze naaste lief te hebben gelijk wij ons zelf liefhebben, die hoop is van alle tijden maar niet van alle mensen.

    Reactie door william — maandag 17 april 2006 @ 9.13 uur

  69. Voor mij mag het hele koninklijk huis opzouten.
    Het is niet voor niks dat de fotografen boetes opgelegd krijgen als ze het prinselijk paar buiten een fotosessie om fotograferen….maar zo zijn we er wel achter gekomen dat ze wel meer op vakantie zijn dan thuis. En moeten wij dat betalen??
    Kom zeg! Weg met die kliek!
    Stelletje uitbuiters.
    Nee, geen goed woord hiervoor..!!

    Reactie door nicole halmans — maandag 17 april 2006 @ 10.41 uur

  70. Laat dat hele koninklijk huis gewoon gaan wonen in een doorsnee rijtjeshuis, met een doorsnee salaris, of een normale uitkering.
    Kijken hoe zielig ze worden, want ze weten niet hoe het is om een normaal mens te zijn.
    Op koninginnedag staan ze weer koek te happen, te zaklopen en te zwaaien.

    Nog iets, Laurentien houdt zich bezig met analfabeten, maare…..wie houd zich bezig met de armoede in ons eigen land…wie van het koninklijk huis???

    Reactie door nicole halmans — maandag 17 april 2006 @ 10.47 uur

  71. Even een aanvulling op het bericht met be-
    trekking op de grote misser van ENECO.Natuurlijk is dit een kwalijke zaak,
    maar toch behoeft de uitleg van dhr Meuders
    in het cosumenten progamma Cassa enige
    aanvuling.Het is niet zo dat iedereen de
    gegevens van iemand anders zomaar via deze
    spraakcomputer kan opvragen.Men moet de
    postcode en het huisnummer van diegene
    waarvan men de gegevens wil opvragen kennen.
    Wie dus de postcode en het huisnummer van
    J.P.en de in het progamma vernoemde personen niet kent,kan dus ook niet aan de
    gewenste informatie komen.Dit om onnodige
    ongerustheid bij de mensen te voorkomen.

    Reactie door Ben. — maandag 17 april 2006 @ 12.18 uur

  72. Zonder de oranjes hadden jullie nu Spaans gesproken, nederland had zonder hun helemaal niet bestaan.
    Maar dat vergeten jullie maar weer even voor het gemak he.

    Reactie door Ronald — maandag 17 april 2006 @ 13.04 uur

  73. @71 Ben

    Daar hoef je geen detective voor in de arm te nemen.
    Je hoeft alleen naam en woonplaats te weten en dan zoeken in telefoongids en daar staat dan al postcode en huisnummer.
    En zo zijn er nog wel andere manieren om deze gegevens te achterhalen

    Reactie door Wattenstaafie — maandag 17 april 2006 @ 13.52 uur

  74. @Ronald

    Wat een onzin.

    Philips II bleef heerser over een belangrijk deel van het huidige Belgie en daar spreken ze ook geen Spaans.

    Reactie door Drob — maandag 17 april 2006 @ 13.56 uur

  75. Wat is er eigenlijk mis met die burgermeisjes?
    Ze bevallen steeds beter.

    Franz Baron von Habenichts zhu Plattzack

    Reactie door F.Baron — maandag 17 april 2006 @ 13.58 uur

  76. @ 72 Ja hoor Ronald, zelfde cliché als zonder de Amerikanen hadden we Duits gesproken… Emmer a.u.b.!
    Trouwens niks mis met Spaans, had best mijn moedertaal mogen zijn.

    En waar waren die door jou zo bejubelde oranje’s in de oorlog eigenlijk?
    Gevlucht naar de pompeuze paleizen van het Brits Koningshuis terwijl hier het volk krepeerde van de honger en de bommen!!
    Dapper, en niet te beroerd om ondertussen met Duitse adel om te gaan.

    Niks dan goeds over Claus overigens, hij was een goed voorbeeld hoe adel zich nobel kan gedragen.

    Reactie door Plurk — maandag 17 april 2006 @ 14.22 uur

  77. Lees – Klare lucht, louter vuur – van Prof. Gerald M. Edelman.
    Originele titel: – Bright Air, Brilliant Fire -.
    en daarna – Wider than the sky -.

    Dan weer terugkomen.

    Reactie door hendrik dieks — maandag 17 april 2006 @ 14.47 uur

  78. @72
    Nou wil ik helemaal niks meer met ze te maken hebben,want dan had ik nu in mijn eigen land aan de heerlijke warme Costa Brava gezeten.

    Reactie door Jofel — maandag 17 april 2006 @ 15.04 uur

  79. @Jofel

    Maar aan de Costa Brava wordt weer meer Duits gesproken.

    Reactie door Drob — maandag 17 april 2006 @ 15.31 uur

  80. @72
    Het is ook wel erg lang geleden Ronald.
    Dat jij dat nog weet.?

    Reactie door Jofel — maandag 17 april 2006 @ 15.54 uur

  81. Jofel@78

    Zonde hè?
    Ik had naast u kunnen zitten, maar hélaas hebben onze voorvaderen andere gedachten gehad.

    Reactie door Anja — maandag 17 april 2006 @ 17.19 uur

  82. 73@Wattenstaafie
    Ben het zoals altijd volmondig met jou eens,maar niet iedereen staat in de gids
    vermeld,(geheime nummers).Er zijn inderdaad
    meerdere manieren om aan privégegevens te
    komen, maar laten we hopen dat niet alle
    mensen de kennis in deze bezitten die U en
    ik wel hebben.Laten we er maar van uitgaan,
    dat ENECO de beloofde toezegging nakomt en
    het klantennummer aan het systeem toevoegd.
    Toch nog bedankt voor Uw toevoeging aan
    mijn reactie zo blijven we allemaal allert.
    Met Vr:Gr:Ben.

    Reactie door Ben. — maandag 17 april 2006 @ 18.48 uur

  83. 73@Wattenstaafie
    Ben het zoals altijd volmondig met jou eens,maar niet iedereen staat in de gids
    vermeld,(geheime nummers).Er zijn inderdaad
    meerdere manieren om aan privégegevens te
    komen, maar laten we hopen dat niet alle
    mensen de kennis in deze bezitten die U en
    ik wel hebben.Laten we er maar van uitgaan,
    dat ENECO de beloofde toezegging nakomt en
    het klantennummer aan het systeem toevoegd.
    Toch nog bedankt voor Uw toevoeging aan
    mijn reactie zo blijven we allemaal allert.
    Met Vr:Gr:Ben.

    Reactie door Ben. — maandag 17 april 2006 @ 18.48 uur

  84. @Ben

    Dit is ook één van de redenen dat ik op het internet onder een alias actief ben.
    Gegevens zijn tegenwoordig zo gemakkelijk te verkrijgen en te koppelen, dat een kleine barrière opwerpen geen kwaad kan.
    Hoewel het wel jammer is dat dit nodig is.
    Ook een Hotmail -adres gebruiken ipv je hoofdaccount is wel verstandig als je gegevens invult op het internet.

    Groet Sjaak

    Reactie door Wattenstaafie — maandag 17 april 2006 @ 20.06 uur

  85. Ik weet niet welke adellijke buitenkanterige personages die walgelijke uitspraken deed, maar het toont toch maar weer eens aan dat: “adel aan de binnenkant zit” en dat adel niets te maken heeft met een geboorterecht.

    Reactie door e.krul — maandag 17 april 2006 @ 21.18 uur

  86. Verhaal die mijn opa vertelde, tijdens de eerste wereldoorlog voerde prins Hendrik de paarden broodjes met gekookte ham, terwijl de bevolking crepeerde. Heeft hij zelf gezien.

    Reactie door nicole halmans — maandag 17 april 2006 @ 21.34 uur

  87. Al dat gedoe over Spanje…en dan ben ik ook nog van duitschen bloed.

    Alle reakties lezend, denk ik overigens dat er veel misverstanden leven over “de adelstand”. (Her-) lees uw geschiednisboeken er eens op na.

    Daarbij heeft het koningshuis haar eigen “ordinaire schandaaltjes”.
    The Queen Tapes, zullen we maar zeggen.

    Lauren10 en MayBel steken daar toch wat zwakjes tegen af. Om maar te zwijgen over onze Nationale Favoriet, Maximaal. Wat een kuiten heeft die dame zeg. Dat terzijde.

    Laat die adellijke heren en dames het lekker onderling uitvechten en lees het resultaat in de Telegraaf, Weekend, nieuws.nl of een ander gedepriveerd orgaan.

    Reactie door Wim — maandag 17 april 2006 @ 22.18 uur

  88. @57 William, helemaal niets.
    Toen de romeinen, nu de JanKees.

    Reactie door walking bull — maandag 17 april 2006 @ 22.53 uur

  89. Er zijn tegenwoordig ook tal van mensen van adellijke afkomst die geen cent te makken hebben. Vorig jaar was er in Netwerk geloof ik een portret van een aantal Nederlandse edelen.

    Ze hadden een adellijke titel, maar dat was het dan ook wel.

    Blijkbaar is het bij de adeln net zo als bij de niet-adel. Je hebt er arm en rijk. En rijk is lang niet altijd bereid om arm te helpen.

    Reactie door Fjodor — dinsdag 18 april 2006 @ 9.35 uur

  90. Fjodor@89

    Goed beschouwd zijn die rijken dan éigenlijk vréselijk arm.

    Reactie door Anja — dinsdag 18 april 2006 @ 12.56 uur

  91. Nou, ik krijg het woord “prinses” ook nauwelijks over mijn lippen, hoor. Maar dat heeft een andere oorzaak: ook (al of niet aangtrouwde)leden van een koninklijke familie zijn dankzij seks verwekt, uit de baarmoeder ter wereld gekomen, hebben niet gevraagde genen meegekregen, enz. Niets bijzonderder dan een ander, dus. Ze hebben wel het voordeel dat ze veel aangereikt krijgen in het leven zonder daarvoor veel moeite te hoeven doen. Maar dit is natuurlijk geen eigen verdienste.

    Dus zeg ik gewoon: dag Máxima, dag Mabel, Dag Laurentien! Geen last gehad van het maandelijkse ongemak, vandaag? Die kleintjes niet al te veel verwennen, hè! In de toekomst zullen ze moeten werken voor de kost, dus ze moeten echt leren: voor neits gaat de zon op! :)

    Reactie door Olav Meijer — woensdag 19 april 2006 @ 15.27 uur

  92. @ Lydia (42):

    Je vergist je. Fentener van Vlissingen en De Roy van Zuydewijn (en nog vele andere)zijn wel lange patriciërsnamen, maar geen mensen van adel. Verschil moet er zijn, toch? :)

    Reactie door Olav Meijer — woensdag 19 april 2006 @ 15.39 uur

  93. @ Bon Ton (47):

    Eindelijk heb je eens gelijk! Zo krijgen we weer tenminste echte geldadel, in plaats van al die “nouveaux riches”! Parbleu! :)

    Reactie door Olav Meijer — woensdag 19 april 2006 @ 15.42 uur

  94. @ Franz baron von Habenichts zu Plattzack (de schrijffout met de -h- vergeef ik u wel, het gaat tenslotte om uw eigen naam)(75):

    Die burgermeisjes bevallen vooral als ze ook nog geld meebrengen, hè? En steeds beter naarmate ze meer kinderen krijgen. :)

    Reactie door Olav Meijer — woensdag 19 april 2006 @ 15.55 uur

  95. @94 Olav, doe maar nog een halve land erbij en dan is het helemaal kompleet.

    Reactie door walking bull — woensdag 19 april 2006 @ 22.10 uur

  96. Duidelijk hebben maar weinig mensen eigenlijk ECHT verstand van wat de adel nu inhoudt. Er waren vroeger (hele tijd terug) absoluut edelen die hun positie misbruikten, maar dit zegt absoluut niks over iedereen. Mensen die een adelijke titel hebben gekregen kregen dat niet altijd zomaar hoor. Er zijn genoeg voorbeelden van terechte adel-benoemingen. (Zeker als je namen van de lindjesregen tegenwoordig ziet.)
    Adel hoort net als het Koningshuis bij de rijke historie en het rijke erfgoed van Nederland. Schaf je die twee dingen af, dan gaat er mooi stuk Nederlandse cultuur verloren…

    Reactie door Victor — donderdag 4 mei 2006 @ 23.50 uur

  97. Het koningshuis mag WAT MIJ BETREFT BLIJVEN!
    Het is een bindende factor gebleken. Daar komt bij dat de koning(in) toch eigenlijk een koninklijke republiek vertegenwoordigt: als we dat systeem niet meer willen, zal aftreden volgen. Zijn we met een republiek en gekozen President blijer en gelukkiger? Nou ja..ik denk van niet… In ieder geval vrijwaart ons huidige systeem ons ervan een president met duidelijk gekleurde partijpolitieke voorkeuren ‘op de troon’ te krijgen. En dan nog dit: ook het instand houden van een president met hofhouding is niet goedkoper dan een monarchie!
    Dus: laat alles maar zoals het is, het is goed zo!

    Reactie door Jan Mourik — dinsdag 4 september 2007 @ 10.30 uur