Mitsubishi geeft geen krimp

Mitsubishi blijft erbij: arbeidsplaatsen weg bij NedCar. Dat bleek vandaag uit een verklaring van topman Osamu Masuko van Mitsubishi Motors Corporation na afloop van een gesprek met premier Balkenende.

Een woordvoerder wees erop dat het gesprek niet het karakter had van een onderhandeling, maar dat het vooral bedoeld was om ‘wederzijds de blik te verruimen’. (Telegraaf)

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

maandag 17 april 2006 :: 16.40 uur

83 Comments

83 reacties

  1. Tja, de Colt is nu niet bepaald een tophit van Mitsubishi, die bovendien over een tijdje uit productie gaat en wereldwijd zit de klad in de autoindustrie, dus van een verrassing is m.i. geen sprake.

    Misschien is het moment nu daar dat Nederland kan laten zien dat er echt een innovatief product geleverd kan worden. Een kleine zuinige auto met automatische transmissie (DAF!), slimme electronica voor laag verbruik, communicatie, storingsdiagnose of navigatie. Nederland heeft met Spijker ook een andere autofabrikant, die volgens mij succesvol aan de weg timmert. Misschien is een bundeling van krachten mogelijk? Is dat door Economische Zaken al onderzocht? Misschien moet er de eerste jaren staatssteun bij, maar daar maken andere Europese landen zich ook “schuldig” aan.

    We horen allerlei politici roepen over een kenniseconomie, maar aan kennis heb je niets als deze niet wordt toegepast. Nedcar bevindt zich in de buurt van Eindhoven en daar vinden allerlei initiatieven plaats.

    Reactie door Erik van Donk — maandag 17 april 2006 @ 17.13 uur

  2. Ik denk dat Mitsubishi weinig keus heeft. Als ze steeds minder verkopen kunnen ze NedCar niet opdrachten blijven geven die er niet zijn. Zo simpel is dat.

    Men kan geen werk maken als er te weinig verkocht wordt.

    Denk dat NedCar moet proberen een andere weg in te slaan, anders voorzie ik binnen nu en vijf jaar het einde van deze onderneming.

    Voor de werknemers is het wel triest, zeker als je bedenkt dat zij in een economisch zwak gebied zitten waar het al moeilijk is om werk te vinden. Als je dan eenmaal werk hebt ben je natuurlijk blij en dan krijg je dit te horen…

    Ik weet niet, maar ik denk dat er de komende jaren nog wel meer bedrijven zullen sluiten.

    Reactie door DJ Digital — maandag 17 april 2006 @ 17.39 uur

  3. @1 Spijker maakt auto’s maar daarmee houdt de vergelijking met de autoindustrie op. Het is een absolute niche markt een spijker begint vanaf 350.000 euro. Deze bakken zij vrij ongevoelig voor schommelingen in de economie, de rijken kopen het toch wel als speeltje.

    Reactie door jeroen — maandag 17 april 2006 @ 18.00 uur

  4. It’s no use crying over spilt milk.

    Reactie door L.M. Lembeck — maandag 17 april 2006 @ 18.15 uur

  5. Tja, jullie hebben gelijk. Daar is niets aan te doen. De auto-industrie internationaal in het slob en de Colt verkoopt niet. Dat gaat buiten de mens om.
    Maar… zitten er geen ‘lucky basterds’ aan de top van bedrijven? Jongens en meisjes met de capaciteit van goed kunnen leren en later vet kunnen verdienen. Mogen die dan NIET aan hun verantwoordelijkheid richting samenleving worden herinnerd of moeten altijd de werknemers de lul zijn!!!?? Kom op zeg, voor wat hoort wat! Schop de niet innoverende managers de maar de straat op.

    Reactie door Arie — maandag 17 april 2006 @ 18.35 uur

  6. Heel erg jammer. Maar aan de andere kant zal Mitsubishi waarschijnlijk ook niet echt een andere keus hebben. Het gaat niet zo goed met de autoindustrie heb ik eens gelezen. Ook VW in Duitsland heeft daarom de afgelopen tijd al heel wat mensen moeten ontslaan.

    @1

    Bedoel je dat de overheid een staatsbedrijf uit de grond moet stampen dat massa-auto’s gaat maken?

    Reactie door Fjodor — maandag 17 april 2006 @ 21.19 uur

  7. Het is niet verstandig om de teloorgang van NEDCAR over enkele jaren voor lief te nemen.Zo is het ook gegaan met Fokker, terwijl dat een innovatieve bedrijfstak/bedrijf was.Goed opgeleide medewerkers ontslaan en een WW of bijstand geven is kapitaalvernietiging. Niet vergeten dient te worden dat ontslagen medewerkers ook geen AOW,AWBZ,WW enz.niet meer betalen.Dat kost veel meer dan een volwaardige auto-industrie opstarten/voortzetten.De Jan Salie politiek dood elk initiatief.De politiek dient design, technisch en economisch kader te mobiliseren.Jarenlang is wiskundig en technisch personeel minachtend behandeld en beloond geworden.Nu zit de politiek ermee.Er moeten veel meer technisch geschoolde politici komen.Een joint venture en niet een zak subsidie is de oplossing.Waarom maakt Toyota zulke grote winsten en staat Mitsubishi dicht bij de afgrond? Onze technisch inferieure politici moeten zich eens de vraag stellen van oorzaak en gevolg.De Chinezen welke Rover in Engeland opgekocht hebben voor een luttel bedrag laten zien dat het wel kan.
    MaanArkenbosch,Fin.Econ.analist/Marktonderzoek-strategie/Werktuigbouwkundig ontwerper.

    Reactie door Maan Arkenbosch — maandag 17 april 2006 @ 21.38 uur

  8. Ja hoor, het is Limburg weer!!!! We hangen er weer aan!! Weer 1000 werklozen erbij. Dan heb ik het nog niet over de andere bedrijven die op de fles gaan. Zoals de Philips bedrijven bijvoorbeeld.
    De Polen komen hier in de kassen te werken, en in andere sectoren.

    Nu nog wachten op het bericht dat het een
    derde wereld provincie genoemd wordt!!!

    Reactie door nicole halmans — maandag 17 april 2006 @ 21.39 uur

  9. Of dat de naam Limburger een synoniem is voor Werkloze..

    Reactie door nicole halmans — maandag 17 april 2006 @ 21.39 uur

  10. Er komen meer auto´s, maar in onze productiehallen gaat het licht uit. Er komen meer schepen, maar onze hellingen worden hoofdzakelijk nog benut om gras op te kweken. Er komen steeds meer mensen, maar ons arbeidspotentieel wordt steeds minder aan de bak gelaten. Er komen steeds meer feiten bloot dat Nederlandse belangen worden verkwanseld, maar …………

    Reactie door niks — maandag 17 april 2006 @ 21.45 uur

  11. @6
    Dat zijn de twee gezichten van het FNV.
    Grote publiciteits waarde van jullie moeilijk heden ,is dit niet zo dan laten ze je als een baksteen vallen en ga je geruisloos dicht.
    Aan de andere kant, het in principe voor zijn van het open stellen van de grenzen voor de Polen.
    De leden een poets bakken heet dat.
    En of alleen Limburg het slachtoffer is, dat denk ik niet.

    Reactie door Jofel — maandag 17 april 2006 @ 21.45 uur

  12. hmmm, ik meende die topman iets te zien zeggen over goedkoper produceren, of zij hij wat anders.

    Reactie door cmotor — maandag 17 april 2006 @ 21.48 uur

  13. @6 Nicole wees blij dat de Polen hier nog komen om de asperges uit de grond te halen. Ik veel tuinders al gehoord om nederland te verlaten en in polen het werk voort te zetten.

    Iets wat autofabrieken al hebben gedaan. Tja limburg had men destijds gewoon aan belgie moeten geven, hadden we er nu ook geen problemen mee…..

    Reactie door jeroen — maandag 17 april 2006 @ 22.25 uur

  14. @10
    Beetje koud daar voor asperges Jeroen.
    Ik zit ook veel tussen tuinders maar er is er geen enkele die spreekt over vertrek naar Polen.
    Juist het tegendeel,men komt terug de ontvangst daar is niet erg hartelijk.

    Reactie door Jofel — maandag 17 april 2006 @ 22.31 uur

  15. En dan het andere werk dat naar de lage lonen landen gaat….
    Bah..wat een rotland hier!
    In Belgie is het ook niet veel beter…

    Reactie door nicole halmans — maandag 17 april 2006 @ 22.55 uur

  16. Nicole, ga eens praten met ontslagen mensen in de drie noordelijke provincies… Die zijn terecht ook heel boos, maar klagen niet dat ze aan de achterste tiet hangen. Die proberen er iets aan te doen. Sorry hoor, maar dat geklaag van Limburgers begin mij, als nazate van een Limburgse, de keel uit te hangen. En mijn vriend die mijn computer doet is Limburger, net als zijn vrouw en die zijn dat geklaag ook zat. Ja, het IS waardeloos. Natuurlijk is het dat. Maar als Nedcar en de plastic fabriek in Utrecht hadden gestaan was het ook gebeurd. Get real!

    Reactie door L.M. Lembeck — maandag 17 april 2006 @ 23.04 uur

  17. Erik 1. heeft volstrekt gelijk. Kijk eens naar innovatieve produkten, waarin nederland voorop zou kunnen lopen in de wereld. Zou een prachtige tweede produktielijn voor Nedcar kunnen zijn. Een beetje zielig tegen Masuko aan lopen jammeren is een zinloze actie.

    Reactie door kaatje — maandag 17 april 2006 @ 23.18 uur

  18. helemaal met de bonden eens…vechten voor je banen en maar kijken of het lukt..maar ja..moet wel denken aan een zielig liedje toen in Eindhoven.. DAF naar de filistijntjes ging..nu alleen nog trucks…en dat liedje toen..ergens in jaren 70 geloof ik..
    Daf Trucks daf trucks geweldig goede daftrucks…stoer solide en sterk…ja dan kreeg je het gevoel…dat het met zo/n liedje nooit lang kon duren…hier ook zo een beetje…naar Den Haag trekken etc etc…maarrrr geef niet op,mensen van Nedcar..

    Reactie door eric — maandag 17 april 2006 @ 23.52 uur

  19. Mitsubishi geeft geen krimp, dit is inherent aan gestaalde perfectie.

    Ik vind het trouwens maar een hele veelzeggende foto die van Balkenende.
    Wat ik hierop zie is alsof hij knollen voor citroenen heeft verkocht en zijn plezier hierover niet kan onderdrukken.
    Het gezicht spreekt boekdelen.
    Durft hij ook nog het gesprek ‘open en constructief’ te noemen.
    Bij ‘constructief’ heb ik toch echt associaties met iets opbouwen en niet met afbreken zoals nu met de werkgelegenheid gebeurd.
    Mitsubishi noemde het gesprek ‘succesvol’ (?) Bij succesvol denk je toch aan geslaagd.
    Waar is men dan in ‘geslaagd?’
    Blijkbaar heeft men dus een andere agenda in het gesprek gediend dan de werkgelegenheid te behouden.
    Het gesprek was volgens Mitsubishi vooral bedoeld om wederzijds de blik te verruimen.
    -Blik verruimen? Globalisering dus?
    Ja in dat licht beschouwd, is het gesprek vanuit de andere agenda kennelijk succesvol te noemen…

    Oh ja, die foto…

    http://www.telegraaf.nl/binnenland/38045931/Mitsubishi_blijft_bij_sanering_NedCar.html

    Reactie door Wattenstaafie — maandag 17 april 2006 @ 23.59 uur

  20. Fjodor,

    Nee, een staatsautobedrijf á la Trabant of Wartburg heeft in deze tijden geen schijn van kans om te overleven. Wel zie ik een rol voor de overheid als een soort van coördinator om gerichte actie te bundelen. Althans, dat zou het moeten zijn. Het huidige Innovatieplatform is hooguit een politieke vuilnisbak waarin uitgerangeerde beleidsmakers plaatsnemen en waar niets uit voortvloeit. Ik geloof dat Ronald Plasterk daar al eens een column aan weidde.

    Voor wat betreft Spijker, dat is inderdaad een voorbeeld van een niche speler, maar wel één die succesvol blijkt te zijn, ook internationaal. Vandaar mijn voorzet voor een krachtenbundeling. Dat zo’n auto een Heinsbroekspeeltje is, maakt mij eerlijk gezegd niet zo veel uit, als het resultaat een product is dat uit Nederland komt, succesvol is, innovatief, én voor werkgelegenheid zorgt. Ik kan me in ieder geval niet herinneren dat de SP tegen rijkdom is, maar eerder tegen armoede.

    Reactie door Erik van Donk — dinsdag 18 april 2006 @ 0.37 uur

  21. @19 link naar foto in telegraaf.

    Hoe zou Nero gekeken hebben, toen hij Rome in brand stak.

    Reactie door cmotor — dinsdag 18 april 2006 @ 6.39 uur

  22. balkenende heeft alles gedaan wat in zijn vermogen lag. niets dus.

    Reactie door ipuntje — dinsdag 18 april 2006 @ 7.42 uur

  23. Geoden morgen vrienden SP.

    De geschiedenis herhaald zich.
    Een industrie gaat naar de haaien, en de arbeiders zijn de dupe.
    Zo gaat het altijd, neem de scheepsindustrie, hoeveel mensen zijn daar niet ontslagen.
    Dan lees je plotseling dat er een volgend bedrijf peperdure schepen maakt voor de “nouveau riche”.
    Het was vroeger met Spijker ook zo!
    Gaat failliet, en nu staat er één op die de rijken bediend onder dezelfde naam.

    Reactie door Ouwe Dirk — dinsdag 18 april 2006 @ 8.04 uur

  24. Dat is geen spijkers op laag water zoeken Ouwe dirk :(

    Reactie door Wattenstaafie — dinsdag 18 april 2006 @ 8.17 uur

  25. @Jofel,

    Ja jofel, jij weet het weer beter. Ik zou niet weten waarom er dan diverse burootjes zijn ontstaan om mensen uit de land en tuinbouw te helpen om uit nederland te vertrekken.

    Zowiezo is LTO een uitstervend ras, er zijn in een rap rempo meer boeren die stoppen dan er bij komen.

    Tja ook hier wordt limburg extra door getroffen.

    Anyway, de auto industrie in Nederland heeft geen kans. Het is aan een dodd paard trekken.

    Reactie door jeroen — dinsdag 18 april 2006 @ 9.18 uur

  26. @7

    “De politiek dient design, technisch en economisch kader te mobiliseren.”

    Waarom moet de politiek dat doen? Ik vind dat je overheid en bedrijfsleven moet scheiden, anders krijg je op den duur allerlei belangenverstrengellingen. De overheid heeft, als het gaat om het bedrijfsleven, in mijn optiek tot taak het scheppen van voorwaarden zodat bedrijven kunnen functioneren. En dat is wat anders dan het inrichten van het bedrijfsleven.

    Het Nederlandse bedrijfsleven zou in het geval van NedCar hier zelf hun verantwoordelijkheid moeten nemen, maar blijkbaar is er geen behoefte om dit te doen?

    In Finland kent men een systeem waarbij bedrijven elkaar steunen. Als een Fins bedrijf failliet gaat, dan nemen andere Finse bedrijven mensen en hun kennis over. Natuurlijk kunnen niet altijd alle mensen worden overgenomen, de andere bedrijven moeten dat financieel kunnen dragen. Maar op die manier zorgen de Finnen voor behoud van kennis en ze houden zoveel mogelijk mensen aan het werk.

    @8

    “Ja hoor, het is Limburg weer!!!! We hangen er weer aan!! Weer 1000 werklozen erbij.”

    Tja, het is helaas niet alleen Limburg. Ook hier in de noordelijke provincies staan we bij de Randstad-regering niet bepaald in de belangstelling. Maar gelukkig zijn er hier in deze regio tal van initiatieven ontstaan om dan zelf maar iets te bedenken. En met redelijk succes, zo zijn de energiesector en de bietensector druk bezig met het verzinnen van allerlei initiatieven om toch aan inkomsten te komen.

    Misschien dat men dat in Limburg ook kan doen? Dat bedrijven en instellingen daar de koppen bijelkaar steken om iets nieuws te bedenken?

    @20

    De overheid zou, als voorwaarden scheppend orgaan, inderdaad in staat moeten zijn om het bedrijfsleven te stimuleren iets met NedCar te doen. Misschien niet eens om auto’s te produceren, maar die kennis die daar zit is vast ook op andere terreinen inzetbaar.

    Reactie door Fjodor — dinsdag 18 april 2006 @ 9.32 uur

  27. @Fjodor,

    welke kennis zit daar nou bij Nedcar? De auto’s worden daar niet ontworpen. Het is een pure productielijn.

    Reactie door jeroen — dinsdag 18 april 2006 @ 9.44 uur

  28. @26 opmerking bij @27
    Vroeg ik me ook af bij een motorenreparatiewerkplaats van Air-France op Schiphol.

    HEEL gevaarlijke opmerking: je zou toch Polen in Limburg naast die fabriek in tenten kunnen huisvesten.
    Dan heb je een beetje Oost-Europese lonen.
    En bij oplopende olieprijs ook minder kosten als de auto’s hier in de buurt worden verkocht

    Reactie door cmotor — dinsdag 18 april 2006 @ 10.00 uur

  29. Ik hoop dat er een oplossing wordt gevonden…dat mensen weer aan het werk kunnen. Nieuwe bedrijven, maar welke dan?

    Reactie door nicole halmans — dinsdag 18 april 2006 @ 10.12 uur

  30. 3 Bedrijven hebben gemeld mensen te ontslaan in Limburg. Misschien zou de politiek eens moeten nagaan waarom die bedrijven de deuren sluiten.

    Waarom is het voor ondernemingen in Nederland niet zo intressant om te ondernemen?
    - Hoogte loonkosten?
    - Papierwinkel bij aanname van personeel?
    - Grotere papierwinkel bij afvloeien van personeel?
    - Exorbitante prijzen voor grond door gemeenten?
    - Lange procedures mbt uitbreidingen?
    - Mogelijkheden om bouwen lang tegen te houden als er een hamster wordt gevonden?
    - Slechte bereikbaarheid vanuit de randstad?
    - Hoge variabele vervoerskosten?

    Ik wordt er een beetje depressief van, weet iemand positieve redenen waarom een arbeidsintensieve onderneming zich hier zou moeten vestigen, en niet in het buitenland.

    Reactie door Stephan — dinsdag 18 april 2006 @ 10.27 uur

  31. @30 Nee, er is geen goede reden voor arbeidsintensieve ondernemingen om zich hier te vestigen.

    Nedcar en Philips waren hier al een hele tijd. Maar nieuwe arbeidsintensieve ondernemingen komen er niet meer bij. We moeten het als Nederland daar ook niet van hebben.

    Nu zijn/waren er plannen om een soort las vegas aan de maas te ontwikkelen in Maastricht welke honderden banen op zou kunnen leveren. Is men daar weer tegen…..

    Reactie door jeroen — dinsdag 18 april 2006 @ 10.44 uur

  32. nedcar is pure politieke poppenkast daarom is er zoveel aandacht voor. balkenende en zalm geven nederlandse bedrijven subsidie om naar azie te vertrekken terwijl de japanners hier autos pruduceren waarom ? simpel subsidies .balkenende krijgt dit nooit verdedigd in europa en zal om zijn politieke,smoel, te redden nedcar naar de klote laten gaan !daar had men met daf trucks destijds ook geen moeite mee ! ik vind het wel jammer om op een ROOD weblog te moeten lezen dat arbeiders uit limburg die VOOR HUN BAAN (INKOMEN)OPKOMEN UIT GEMAAKT WORDEN VOOR ZEURDERS ! richt je pijlen liever op ZALM,BALKENENDE ,BOS ,JONGERIUS .LAFAARDS ZOALS gevluchte lodewijk de waal ,doekle terpstra !deze mensen zijn rechtstreeks verandwoordelijk voor de ECONOMISCHE PUINHOOP IN DIT LAND !

    Reactie door ,texas,henkie — dinsdag 18 april 2006 @ 10.44 uur

  33. Waarom is het voor ondernemingen in een ontwikkelingsland zo interessant om te ondernemen?

    - Bijna geen tot helen lage loonkosten?Net genoeg om van te vreten
    - Geen papierwinkel bij aanname van personeel?Het misschien toch maar voor een dag.
    - Geen papierwinkel bij afvloeien van personeel?Niet nodig je kunt ze er uit flikkeren wanneer je wil,en zonder vergoeding en ze zoeken het maar uit, voor hen 10 anderen.
    - Exorbitante lage prijzen voor grond door gemeenten?Grond zat en milieu kijken we niet naar.
    - Korte procedures mbt uitbreidingen?Bouw maar raak kan ons het schelen de bevolking is toch gepeupel.
    - Mogelijkheden om bouwen niet lang tegen te houden als er een hamster wordt gevonden?We hebben schijt aan de natuur als we maar verdienen dieren hebben geen rechten alleen onze geldzak.
    - Bereikbaarheid vanuit de randstad?Onnodig ze kunnen in een tentje of in een krot naast de fabriek gaan wonen.
    - Lage variabele vervoerskosten?Kost geen reed met dat personeel en het meeste doen ze lopend met de lading op de nek.

    Reactie door Jofel — dinsdag 18 april 2006 @ 10.51 uur

  34. @27

    Ik weet zo niet wat voor kennis daar zit. Maar er zal vast wel de nodige kennis op het gebied van productietechniek zitten? Of andersoortige kennis?

    Reactie door Fjodor — dinsdag 18 april 2006 @ 11.15 uur

  35. Tja jofel wat jij ziet als uitbuiting van ontwikkelingslanden door fabrieken daar naar toe te brengen, noem ik het delen van rijkdom. Iets wat in het SP lied toch naar voren komt als wie zijn rijkdom niet kan delen is als mens totaal mislukt.

    Net genoeg om van te vreten is nog beter dan niets om van te vreten…..

    Reactie door jeroen — dinsdag 18 april 2006 @ 11.17 uur

  36. Wattenstaafie@19

    Wat is er met die foto?

    Reactie door Anja — dinsdag 18 april 2006 @ 11.35 uur

  37. @35

    De bedrijven zorgen zo inderdaad voor werkgelegenheid in die landen, maar vergeet niet dat bepaalde bedrijven zich wel degelijk schuldig maken aan uitbuiting, als je kijkt naar de (kinder)arbeidsomstandigheden in die gevallen.

    Ook springen industriele bedrijven niet altijd bijzonder zorgvuldig om met hun omgeving. Vervuild grondwater, opslag van gevaarlijke stoffen, vernietigen van stukken natuurgebied etc.

    Natuurlijk doen lang niet alle bedrijven dit, maar het gebeurt vaak genoeg.

    Reactie door Fjodor — dinsdag 18 april 2006 @ 11.35 uur

  38. Vanuit een behoudend standpunt is het natuurlijk te begrijpen dat er niets aan te doen is. Het wordt echter eens tijd om een aanval naar voren te maken, zet het innovatieplatform in om een markt te creeren voor een innovatieve auto, maak gebruik van een ontwikkelafdeling om een “nieuwe” markt te creeren, subsidieer deze ontwikkeling bijvoorbeeld: “de eerste hybride kleine auto”. Altijd dat bij de pakken neerzitten!!! Balkenende DOE eens wat, toon initiatief, BUNDEL krachten, aan medeleven heeft NedCar niks. Er is niks mis met ontwikkeling te subsidieren (doen wij bij defensie toch ook?).

    Reactie door Fons — dinsdag 18 april 2006 @ 11.38 uur

  39. @35
    Jeroen, als jij dat met die enorme winsten van die fabrieken delen noemt.??
    Ik zie trouwens gezien de reacties dat je weer aan werk bent.
    Goede zaak jongen, maar denk erom de centen van de baas zijn niet van blik.
    Ik denk dat ook dat een reden kan zijn van vertrek naar buitenland van de ondernemingen het eindeloos internetten in bazen tijd van het personeel.

    Reactie door Jofel — dinsdag 18 april 2006 @ 11.39 uur

  40. Je blijft komisch Jofel, met jouw reacties kom ik wel toe aan mijn dagelijkse portie lachen.

    Ach ja, is het niet internetten dan is het wel een half uur bij de koffie machine hangen om over koetjes en kalfjes te praten.

    Reactie door jeroen — dinsdag 18 april 2006 @ 11.53 uur

  41. Jeroen, jouw baan kan blijkbaar ook wel weggesaneerd worden. Je hebt elke dag bergen met tijd over om je neo-liberale visie over ons heen te storten. Wat doe je eigenlijk voor werk? Ik kan vast wel een paar redenen bedenken waarom jouw baan ook prima in India vervuld zou kunnen worden.

    Reactie door kaatje — dinsdag 18 april 2006 @ 12.38 uur

  42. (38)ben het met je eens .maar defensie als voorbeeld van innovtieve ontwikkelingen ,daar plaats ik een groot vraagteken bij .met de miljoenen ontwikkelings gelden voor de fennek is j.v.d. nieuwenhuizen gaan lopen .

    Reactie door ,texas,henkie — dinsdag 18 april 2006 @ 12.40 uur

  43. @38

    Ontwikkelafdelingen creëeren geen markten, ze ontwikkelen producten. Om van die producten af te komen heb je een verkoopafdeling nodig. Om een verkoopafdeling succesvol te kunnen laten draaien, heb je een markt nodig. Markt is het spel van vraag en aanbod. Dus naast aanbod heb je ook vraag nodig. Je zult dus behoefte naar het product moeten creëeren.

    Ik denk dat er op dit moment geen grote en zeker geen constante vraag is naar “innovatieve auto’s”. Dus lijkt het me ook niet zinvol om daarvoor een soort ontwikkelafdelin op te zetten. Daarnaast, van wie zou die ontwikkelafdeling moeten zijn?

    En, als de overheid dit voor auto’s zou doen, waarom dan niet voor andere producten? Waarom zou de overheid dit niet doen voor vliegtuigen, computers, brood of potloden? Dan zou de overheid een speler op de markt van consumentenproducten zijn en ik vind niet dat de overheid zich daarmee bezig zou moeten houden. Niet alleen kan de overheid het geld wel beter besteden, maar de overheid is dan ook concurrent van bepaalde bedrijven, wat me niet een wenselijke situatie lijkt.

    Reactie door Fjodor — dinsdag 18 april 2006 @ 12.50 uur

  44. Och Jeroen wil gewoon een beetje aandacht, in welke vorm dan ook.
    Als je nu zoet blijft Jeroen, krijg je van mij een aai over je bolletje.
    Zo goed? :P
    Nou niet meer zeuren hè?

    Reactie door Anja — dinsdag 18 april 2006 @ 12.50 uur

  45. @40
    Jeroen als ik iemand kan laten lachen voel ik me prima bij.
    Maar nu weer aan het werk Jeroen,want dit is te gek.
    Wat moeten die Polen wel niet denken van jou.

    Reactie door Jofel — dinsdag 18 april 2006 @ 12.54 uur

  46. @41 Kaatje.

    op dit moment schrijf programma’s die de boekhouding van een bedrijf vergemakkelijken. Tja, indiaase programmeurs hebben veel werk in de IT wereld overgenomen. Op dit gebied ben ik nog even safe, kost te veel moeite om die indiers nederlandse boekhoudregels bij te brengen….

    Maar Kaatje, als ze door hebben dat mijn truukje ook te doen is door een indieer kan ik ook weer naar iets nieuws kijken….

    Reactie door jeroen — dinsdag 18 april 2006 @ 13.13 uur

  47. “VOORBURG – Vooral dankzij het stijgende opleidingsniveau van de Nederlanders zijn de afgelopen jaren meer mensen aan de slag gekomen. Vorig jaar was bijna driekwart van de beroepsbevolking aan het werk, tegen circa twee derde in 1996.
    http://www.dvhn.nl/nieuws/nederland/article478248.ece

    Reactie door Fjodor — dinsdag 18 april 2006 @ 13.14 uur

  48. @Jofel

    Prachtig mooi relaas maar dat veranderd weinig aan het feit dat arbeidsintensieve industrie blijkbaar de voorkeur geven aan een ander land dan Nederland, met als gevolg dat er nog meer arbeid op de toch komt te staan.

    En dan te bedenken dat loonkosten niet de enige reden is om te vertrekken, of te niet te vestigen. De overheid kan zoveel doen om het voor industrie aantrekkelijk te maken en te houden om zich in Nederland op te houden.

    En als je inderdaad het milieu zo zwaar wilt laten wegen zul je ook de consequenties moeten dragen, namelijk het verlies van arbeidsplaatsen ten gunste van gebieden waar het financieel veel aantrekkelijker is om je te vestigen.

    Vergeet niet dat de aandacht voor het milieu valt en staat met de economische toestand van een land, als mensen niet te vreten hebben of geen fatsoenlijke broodwinning is het milieu ook niet echt aan de orde.

    Denk hierbij aan de behoefte hierarchie van maslov:
    1. Voeding (fysiologische behoeften); bij Etzioni: “food”,
    2. Veiligheid en beschutting (safety and security); bij Etzioni: “shelter”,
    3. Genegenheid, onderdeel zijn van een groter geheel, ergens bij horen (need for belongingness); bij Etzioni: “affection”,
    4. Waardering, respect en erkenning,
    5. Zelfverwerkelijking – Zelfrealisatie (persoonlijke groei en zelfontwikkeling alsmede zelfexpressie en het kunnen volgen van de eigen personal drives).

    Puntje 5 waar uiteindelijk ook aandacht voor de omgeving en milieu onder valt kan pas worden vervult als puntje 1 tm 4 zijn gerealiseerd.

    Reactie door Stephan — dinsdag 18 april 2006 @ 13.27 uur

  49. (38) uiteraard heb je daar een punt, maar jij stelt dus voor niks te doen?

    Ik ben met je eens dat DEZE 1000 banen NU al verloren zijn, het is zot van een bedrijf te eisen dat ze deze mensen zonder werk aanhouden, het is “mitshubitshi” en niet “metsubsidie”

    De reden dat ik in DIT VERBAND voorstel dat een overheid best innovatie in de “autoindustrie” zou kunnen “subsidieren” is dat er een netwerk van toeleveranciers specifieke kennis over dit product hebben, vergeet niet, het gaat hier niet om 1000 werknemers van NedCar, maar ook over toeleveranciers die bijvoorbeeld productielijnen ontwikkelen en onderhouden. Het ontwerpen van een auto is maar een deel van de “autoindustrie”, op de ontwikkelafdeling (voormalig NedCar in Helmond) is nog altijd betrekkelijk veel kennis ook in de toelevering ligt veel kennis, dit gaat van DAF tot Van Doorne tot DSM en tot de vele machinefabrieken die diversie onderdelen voor de automatisering van een produktielijn maken.

    Het gaat erom dat onze overheid eens zal moeten investeren: “Een WIR premie voor loonkosten bij ontwikkeling” en vergeet niet dat voor een overheid investeren betekent: dat ze minder (loon)belasting vragen. Volgens mij is dat nu juist het stimuleren dat voor iedereen hout snijdt….

    Maar nee, nog sterker alle stimulansen voor een economie aan te jagen zijn in het begin van deze regering afgeschaft.

    Reactie door Fons — dinsdag 18 april 2006 @ 13.47 uur

  50. @41 Gunst Kaatje, dacht ik toch al die tijd
    dat hij die koffiemachines moest bijvullen
    en er dan een half uur over doen?
    Maar nee, nog schrijft Jeroen programmaat-
    jes voor Indiërs en in ruil daarvoor geven
    ze hem van katoen, als ze merken dat hij in de door hun betaalde tijd, zijn aandelen
    van Douwe tracht omhoog te hijsen. Waar nu
    dan toch de meeste kans is een bruine arm
    te halen,lijkt de nog onbenuttemogelijkheid
    een opleiding voor classificeerder te gaan
    volgen. Daarvoor dan al vast een geheel ei-
    gen programma te schrijven en bij sollici-
    tatie aan te bieden, immers elk werk dient
    gewoon geaccepteerd te worden, is dan een
    pré op zijn c.v. waarbij tevens de uitge-
    stoken hand verrukt zal zijn van zijn arm
    vast in stijl gekleurd. Tja, dan wordt het
    wel even wennen aan een thermoskan, maar
    goed met tomatensoep gevuld, zal ‘rood’ geen bezwaar zijn. Maar evengoed hij zal het vast een enorme promotie vinden van
    classificateur naar classificeerder en hij
    zal er wel soep van lusten, net zoals des-
    tijds bij die show van Ron Brandsteder, bij
    RTL. Misschien gaat het Jeroen wel grandi-
    oos lukken om analytisch bij de les te
    blijven zodat ook zijn omgeving zich dan
    ook ‘safe’ gaat voelen!

    Reactie door Madelief — dinsdag 18 april 2006 @ 14.03 uur

  51. (35 en 41) Kaatje en Jofel..
    Ennn?? Wat doen jullie zoal??
    Doen jullie ook nog iets opbouwends?
    Afzeiken van andersdenkenden is dat niet.

    Reactie door Warrior — dinsdag 18 april 2006 @ 14.21 uur

  52. warrior, ik was niet aan het afzeiken.
    Ik ben voorlopig afgekeurd na een auto-ongeluk. Normaal gesproken kan je drie kanten met mij op.
    Ik ben organisatie deskundige, vooral op het gebied van interne bedrijfscommunicatie, ik ben psycholoog en ik ben expert op het gebied van documentaire kredieten.
    Als ik weer beter ben, ga ik direct voor mezelf beginnen als organisatiedeskundige, als ik daarmee de boterham niet kan verdienen, doe ik er een cateringbedrijfje voor luxe hapjes en sushi bij.

    Reactie door kaatje — dinsdag 18 april 2006 @ 14.28 uur

  53. @Fons

    Met je laatste opmerking ben ik het helemaal eens. De overheid en de politieke partijen moeten eens kijken waar nu werkelijk de meeste werkgelegenheid zit, en werkgelegenheid waarbij de kans dat deze naar het buitenland verdwijnd minimaal is, het MKB! 80 % van alle banen in nederland vind je bij het MKB, en juist deze groep wordt het zwaarst getroffen met alle maffe maatregelen die men verzint.

    Zorg er in hemelsnaam voor dat juist het MKB het ondernemen makkelijker wordt gemaakt en je creeert het meeste werkgelegenheid. IPV een paar “grote” jongens onevenredig te bevoordelen middels subsidiregelingen waar het MKB gezien hun grootte nooit gebruik van kunnen maken.

    Reactie door Stephan — dinsdag 18 april 2006 @ 14.32 uur

  54. @49

    “uiteraard heb je daar een punt, maar jij stelt dus voor niks te doen?”

    Ik kan me zo niet herinneren dat ik dat heb ooit voorgesteld. Ik vraag me alleen af of het voor Nederland zinvol is om de autoindustrie te investeren.

    En, net als jij, stelde ik voor om kennis bij NedCar voor andere doeleinden te gebruiken. Er is daar, of bij toeleveranciers, vast kennnis van robotica, materialen, logistiek, automatisering en andere kennis. Het lijkt me dat je zulke kennis ook in andere producten en fabrieken kwijt kunt.

    De vraag is nu echter: hoe en waar kun je die kennis inzetten?

    Kijk, de overheid kan geen projecten opzetten. Bedrijven zullen dit moeten doen en vervolgens kan de overheid voorwaarden scheppen om de bedrijven hun werk te kunnen laten doen, b.v. door het verstrekken van subsidie.

    Zoiets zie je al bij bijvoorbeeld projecten op het gebied van energie en elektronica. Denk aan initiatieven als Energy Valley in het noorden en DSP Valley in het zuiden. Bedrijven, hogescholen en universiteiten werken daar nauw samen aan projecten en de overheid draagt een steentje bij als het gaat om financiering.

    Reactie door Fjodor — dinsdag 18 april 2006 @ 14.37 uur

  55. (52) Kaatje
    Ik vind het een beetje flauw om mensen aan te vallen op het al dan niet internetten op het werk. Dat moet zijn baas maar doen. Het gaat, dacht ik, om de onderwerpen die hier naar voren worden gebracht. Medestanders worden er nooit op aangesproken. Of zit hier iedereen altijd thuis? Jeroen zou als tegenaanval kunnen zeggen dat je, als je kunt typen, ook kunt werken… want je weet het…het is niet wat je niet kunt…maar wat je wel kunt.
    Je te vervangen door men, om het algemeen te houden.

    Reactie door Warrior — dinsdag 18 april 2006 @ 14.42 uur

  56. @54 Kom Warrior niet zo narrow-minded hoor!
    “Men” die hier zit te typen, op welke uur
    van de dag of nacht ook, kan tussendoor wer
    ken op vele manieren, door buitenstaanders
    niet in hokjes of vakjes te plaatsen.
    Voor de één is typen inderdaad ook wérken
    en voor de ander kan het een stuk vrije-
    tijdsbesteding zijn en niemand heeft inzage
    in elkaars werk- en rusttijdenregeling,
    maar het kan inderdaad ergerlijk zijn als
    mensen de mond vol hebben van waarmee zij
    bezig zouden (moeten) zijn, en inderdaad de
    computer van de zaak een niet onbelangrijk
    deel ‘van de dag “goed” maakt’. Daar wordt
    in het bedrijfsleven inmiddels flink werk
    van gemaakt en ‘uitvluchten’ ontzenuwd.
    Ook ik en menig ander kan zeggen, dat mijn
    tijd van aktief moeten werken om brood op
    de plank te krijgen (helaas) achter mij
    ligt, maar nog steeds van alles doe, en dus
    ondermeer vást 6 werkdagen van 8.30-19.00
    met kinderopvang bezig ben en het daar ook
    behoorlijk druk mee kan hebben, gemiddeld
    anderhalve werkweek per maand. Dat houdt me
    jong in de geest en kinderen zijn het meest
    mooie levende materiaal waarmee je m.i. mag
    bezig zijn, met weer opnieuw een volgende
    generatie in wording, die nog alles van je
    verwacht. Overigens niet iedereen kan hier
    langdurig typen, al was het alleen maar om-
    dat ze een typediploma als ‘niet nodig’ be
    schouwden, maar het is lekker hoor om naar
    buiten te kunnen kijken en ondertussen 240
    aanslagen per minuut te kunnen maken.
    Ook kan iemand nog rustig tegen je aan zitten te praten, terwijl je met afgewend gelaat rustig door zit te typen.
    Voor iédere werkloze zou een typediploma
    trouwens zijn leven lang van pas kunnen ko-
    men, en men leert dat met toetsen, waar geen enkele letter, cijfer, of leesteken op
    te vinden is en net als ‘dansen’ je hebt er
    je levenlang plezier van ! Fijne dag!

    Reactie door Madelief — dinsdag 18 april 2006 @ 15.00 uur

  57. @52 Mooi Kaatje dat je de kans kreeg, of te
    baat nam zoveel kanten uit te kunnen.
    Prachtig dat je misschien die ambities kunt
    uitleven en dan zou ik wel graag een door
    jou opgericht CáCáKAAT zien opgericht, nl
    een specialiteit, CardioCateringKaatje, be-
    reidde hapjes, die éénhapjesvorm, die men
    gemakkelijk kan nuttigen bij bruiloften en
    partijen en je kleding niet de kans loopt
    de volgende dag naar de stomerij te moeten.
    Dieethappen voor recepties zijn er eigen-
    lijk veel te weinig, maar in vele variaties
    kunnen zij voedend, maaltijdvervangend en
    toch heel gezond zijn. Nu men eindelijk op
    “VETzucht” wil gaan focussen en mensen dui-
    delijk maken dat elk pondje door het mondje
    komt….ligt er voor jou een reuze kans !
    Ik heb er wel eens iets van gezien, maar
    dan toch weer die moddervette hártige soes-
    jes er ook tussendoor etc. doen dan weinig
    goeds. De andere vakbekwaamheden spreken
    voor zichzelf en dáár rekening van verant-
    woording van afleggen is al helemaal nicht
    im Frage. Je hebt het al achter je in de
    div. leerboeken (Sei nicht wie Blind befangen….usw.) bijna álles valt te hér-
    plaatsen en te relativeren. Succes Kaatje!

    Reactie door Madelief — dinsdag 18 april 2006 @ 15.15 uur

  58. Dank je Madelief!
    Warrior, het kinderachtige Jeroen wijzen op z’ n internetgedrag was een repressaille voor een persoonlijke aanval laatst van zijn kant. Een onderonsje dus. Inhoudelijk heb ik al gesteld dat ik het met Erik van Donk eens ben, ook met Stephan wat betreft het focussen op het MKB.

    Reactie door kaatje — dinsdag 18 april 2006 @ 15.35 uur

  59. Kaatje@58

    Geef hem een aai over z’n bol en je hebt er geen last meer van. Een kinderhand is snel gevuld.
    Jeroentje is héél tevreden zo.

    Reactie door Anja — dinsdag 18 april 2006 @ 15.51 uur

  60. @51
    Soms krijgt iemand de bal terug gespeelt.

    Reactie door Jofel — dinsdag 18 april 2006 @ 16.09 uur

  61. @48
    Dat is prima,maar maak er geen sociale actie van zoals sommige hier beweren.

    Reactie door Jofel — dinsdag 18 april 2006 @ 16.13 uur

  62. (56) Madelief
    Mwoah..narrow-minded? Valt wel mee.
    Ik vind gewoon dat iedereen zijn/haar zegje moet kunnen doen…voor of tegen, en zonder op van alles aangevallen te worden behalve zijn/haar mening..binnen de fatsoensnormen natuurlijk

    Reactie door Warrior — dinsdag 18 april 2006 @ 16.30 uur

  63. Mitsubishi geeft niet de verwachte antwoor-
    den die NedCar wil horen, maar de 2e Kamer
    te beginnen tijdens het NOSjournaalnieuws
    van 16.00 uur bij monde van de heer Jan de
    Wit dringen aan op urgentie voor wat betreft te nemen maatregelen/initiatieven.
    Achter de schermen zouden akties ondernomen
    zijn om hier uitvoering aan te geven, en
    doet me herinneren aan al die ‘mooie’ voor-
    stellen van deze en gene die “Fokker” zou
    komen redden en we herinneren ons weer als
    de dag van gisteren DASA, die het uiteinde-
    lijk áf liet weten en de heer Schrempf met
    zijn “lovebaby” zo mooi door “La Bloemen”
    geparodiëerd.
    Enige terughoudendheid in ‘zaken doen’ ware
    toen ook wellicht verstandiger geweest, an-
    derzijds kan men niet wachten op een aan-
    vaardbare oplossing vanuit werknemerszijde,
    waarvoor elk uur spanning er één teveel is,
    waarvan akte.
    De Overheid moet optreden als katalysator
    t.a.v. het bedrijfsleven en niet als ‘span-
    ningzoeker’
    Overheid moet een “koppelingsmechanisme”
    zijn en niet het vijfde wiel aan een wagen.
    Voor ‘nieuwkomers’ in de Kamers is het op-
    nieuwafdraaien van de Fokkerfilm géén over-
    bodige luxe: het zal mogelijk de 2e Kamer
    harder op de claxon laten drukken.Succes!

    Reactie door Madelief — dinsdag 18 april 2006 @ 16.32 uur

  64. (60)
    Ja, maar zo kun je aan de gang blijven..
    Je hoeft het toch niet met elkaar eens te zijn? Liever niet zelfs… Zo lees je nog eens wat voor en tegens.. Het wordt zo saai als iedereen het met elkaar eens is.

    Reactie door Warrior — dinsdag 18 april 2006 @ 16.34 uur

  65. NedCar slechts een naam.

    Dit drama treft meerdere namen; 1000 namen. Namen met gezichten, namen met gezinnen.
    Gezinnen met kinderen, ook weer met gezichten.
    Gezinnen met verplichtingen,
    toekomstverwachtingen, dromen.
    NedCar, slechts één naam in de krant en in het Journaal.
    14 dagen tumult in het nieuws en wellicht is er dan -of eerder al- weer een nieuwe naam waar alle media zich op richt.
    De 1000 ongenoemde namen en de bijbehorende gezichten met de bijbehorende gezinnen, ieder met hun bijbehorende doorlopende verplichtingen, hun toekomstverwachtingen en dromen.
    Wie herinnerd zich dan hun ongenoemde namen en nooit geziene gezichten nog, wie staat er dan nog bij stil?
    Hoe zit het met hun doorlopende verplichtingen, hun toekomstverwachtingen, hun dromen?
    What’s in a name?
    Voor ons 14 dagen nieuws, voor alle ongenoemde namen waarschijnlijk een langdurig persoonlijk drama.

    Reactie door Wattenstaafie — dinsdag 18 april 2006 @ 16.46 uur

  66. Wattenstaafie@65

    Mooi verwoord.
    Wie staat er nog bij stil?
    Hélaas na 2 weken niemand meer, zo wijst de praktijk wel uit.
    En hun toekomstvewachtingen en dromen?
    ZE VALLEN IN DUIGEN!

    Maar voor vélen moeilijk voor te stellen als hen dat zelf niet overkomt.
    Ik kan het me heel goed voorstellen, zeker bij de oudere generatie, dat dit tot gezondheidsproblemen etc. gaat leiden, met alle gevolgen van dien.

    Maar já, wat is een werknemer tegenwoordig nog waard?

    Nummertje zovéél in de ó zó bekende rij.

    Reactie door Anja — dinsdag 18 april 2006 @ 17.00 uur

  67. Ja Anja, en als ze vervolgens ziek worden raken ze van de ziektewet niet eens in de WAO, maar worden goedgekeurd, komen niet meer aan een baan, raken in de WW en vervolgens in de bijstand. Bij werkende partner is het dan ook nog eens een keer dikke lul, drie bier voor al je gewerkte jaren, maar weg inkomen.
    Daarna kunnen ze voor werkschuw tuig uitgemaakt worden. Fijn vooruitzicht. Kan niet wachten tot er een links kabinet komt.

    Reactie door kaatje — dinsdag 18 april 2006 @ 17.14 uur

  68. Goed gezien Anja en Kaatje: je moet het
    maar meegemaakt hebben en het máákt mensen
    ook letterlijk misselijk van ontzetting!
    Ook de mensen die dit reeds moesten door-
    maakten, en dat is al bij véél te véél be-
    drijven, groot én klein, weten exact dat het in verhouding tot de grote groep maar
    weinig mensen terugvonden in sfeer of soort
    werk, dat wat ze vaarwel moesten zeggen en
    aan de ‘bedrijfsopleiding’weinig tot niets
    meer hadden. Ook het moeten missen van een
    bepaald sóórt dynamiek is dan de bodem in-
    geslagen, héél verschrikkelijk allemaal !

    Reactie door Madelief — dinsdag 18 april 2006 @ 18.34 uur

  69. Toevallig was kampioen babygenerator tijdens een kabinetsperiode Karien van Gennip (cda), staatssecretaris van Economische Zaken op haar eerste werkdag belast met dit probleem.

    Zou het daarom zijn geweest dat Balkenende voor de zoveelste keer voor lul stond toen hij verklaarde dat hij er alles aan zou doen om de contracten van Nedcar te beschermen en uiteindelijk met lege handen terug kwam?

    Reactie door Jory — dinsdag 18 april 2006 @ 19.10 uur

  70. Jory@69

    Geef mij eens antwoord op de vraag, wanneer stond Balkenende niét voor lul?

    Reactie door Anja — dinsdag 18 april 2006 @ 19.59 uur

  71. kijk,.. ik wil alleen even zeggen; als 500 bedrijven 2 man ontslaan hoor je niemand.. en geloof me dat gebeurd dagelijks.

    Reactie door maarten cuperus — dinsdag 18 april 2006 @ 20.20 uur

  72. @71

    Het gebeurt veel minder vaak dat 1 bedrijf 1000 man in dezelfde plaats ontslaat… en geloof me, dat is hier het geval.

    Reactie door Duh — dinsdag 18 april 2006 @ 20.23 uur

  73. @71

    Helemaal met je eens dat er dagelijks wel ergens iemand z’n baan verliest. Waar we het hier over hebben, en dat is waarom de emoties soms oplopen, is de sociaal-
    economische klap die dit gebied oploopt.
    1000 banen weg in eerste instantie wordt niet zo makkelijk opgevangen.

    Reactie door Erik van Donk — woensdag 19 april 2006 @ 6.44 uur

  74. Het is natuurlijk logisch ,dat die lui niet zitten te springen dat hun concurrent in leven blijft : door het omzeep helpen van Nedcar verliezen zijn een volledige concurrent !

    De truc is , je koop aandelen , je gaat in de aandelencommissie zitten en zorg dat de boel kapot gaat !
    Helaas houden de Boys geen rekeneing met de arbeider en zijn gezin ! Maar dat zijn wij natuurlijk al eeuwen gewend .

    Reactie door Fred — woensdag 19 april 2006 @ 20.15 uur

  75. En zo als gebruikelijk heb je niets aan het Balkenelende kabinte : die zijn JUIST voor algemeen verkoop van Nederland :Zie Zalm ik wil KLM verkopen ,waarom ?
    Zo wordt Nederland geheel afhankelijk van Buitenlandse inversteerders : en die Gokken natuurlijk op de Oostblokkers en het grote China :Het blijkt dat China ongeveer 3 maal het gemiddelde energiebehoefte nodig heeft om de hun stijgende economie te kunnen voorzien van energie :Je kan dus sterk verwachten dat de energieprijzen enorm zullen toenemen : En wie heeft de energievoorzining in Nederland in handen ? War kan de overheid NU nog regelen ? Niets

    Reactie door Fred — woensdag 19 april 2006 @ 20.22 uur

  76. Heeft Balkenelende wel op de juiste wijzen gehandeld ? Heeft hij het misschien door dat japanse zakenlui/managers iets anders te werk gaan dan Westerse zakenlui/ managers

    Reactie door Fred — woensdag 19 april 2006 @ 21.16 uur

  77. @76

    Wat is dan de juiste wijze? Wat had Balkenende dan moeten doen? De Japanners omkopen?

    Reactie door Duh — woensdag 19 april 2006 @ 21.46 uur

  78. als het einde oefening is daar en er is geen uitweg meer,,
    eeuuu ZIEK worden,ook een vorm van protest,
    enu voor mensen die daar nog maar een paar jaar werken,dan ga je niet gelijk een end naar beneden,pak wat je pakken kan.
    eerste jaar 90% van je laats verdiende loon.

    Reactie door ad — donderdag 20 april 2006 @ 9.03 uur

  79. Die nedcar lui moeten gewoon hard werken, we zijn te duur geworden in Nederland.

    Ik zeg 46 uur werken per week voor hetzelfde loon, en 1000 man kunnen blijven en een nieuw automodel komt er dan vanzelf haha!

    Schouders eronder in Nederland!!!

    Staken heeft geen zin, japanners reageren heir nog harder op!

    Reactie door ido de groot — donderdag 20 april 2006 @ 9.31 uur

  80. @79 ido de groot

    Veelzeggend dat je zelf om de door jou aangedragen ‘oplossing’ moet lachen.

    Met alle respect maar ik vind je ‘oplossing’ inderdaad ook wel lachwekkend.
    Mag ik vragen hoe jij de boterham verdiend?
    Niet in loondienst zeker?

    Reactie door Wattenstaafie — donderdag 20 april 2006 @ 12.10 uur

  81. @80

    Jawel hoor ben in loondienst.

    Maar wat heeft dat met mijn opmerking te maken?

    We moeten gewoon de schouders eronder steken, de lagelonen landen komen eraan. Ik denk dat we te verwent zijn in nederland. En te gauw roepen dat de gemeenschap, oftewel de overheid, het weer moet oplossen.

    En inderdaad ik wordt binnen afzienbare tijd ondernemer. En ik zie het somber in…..zeker qua werkbereidheid van mensen. Het buitenland is idd de enige oplossing.

    Reactie door ido de groot — donderdag 20 april 2006 @ 12.59 uur

  82. ido de Groot , hoe oud ben jij ? en hoeveel jaar heb jij al hard gewerkt ( volgens jou voorstel )
    Wordt je ondernemer : prachtig : Er komt binnenkort een grote horde polen deze richting .
    Werken ze na 2 jaar ook nog even hard of hebben zij zichzelf dan ook aangepast ?

    Reactie door Fred — donderdag 20 april 2006 @ 19.38 uur

  83. @82

    met jouw instelling gaat het in nederland zeker de grond in.

    gegroet ido

    Reactie door ido de groot — vrijdag 21 april 2006 @ 8.56 uur