Hoe ver zullen we gaan?

Reclamedieren

Krista van Velzen stuurde laatst een open brief naar de burgemeester van het Friese Scharsterland. Daar lopen sinds enige tijd schapen met reclamedekjes in de wei. De burgemeester verbood deze vorm van reclame, want in Scharsterland mag geen reclame langs de snelweg worden gemaakt. Krista complimenteerde hem met zijn kordate optreden. De verantwoordelijke voor de reclame, de website hotels.nl, geeft aan de dekjes niet van de schapen te willen halen. De maximumboete is immers maar 20.000 euro. Die kosten hebben ze er met het bericht op teletekst inderdaad makkelijk uitgehaald.

Omdat de reclameschapen al op meerdere plekken zijn gesignaleerd, heeft Krista óók gevraagd wat minister Veerman tegen deze vorm van reclame gaat doen. En dat begin ik me nu ook af te vragen. Het is een gegeven dat reclame ons overal omringt, maar laten we alsjeblieft dieren daarbuiten houden. Er zijn grenzen!

Zie ook de uitzending van Nova gisteren.

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

donderdag 20 april 2006 :: 10.59 uur

20 Comments

20 reacties

  1. Het wordt steeds gekker…. wat is het volgende? Meeuwen bedrukken met reclame zodat we op hun vleugels kunnen lezen ‘eet friet…bij piet’? Koeien laten we uiteraard reclame maken voor kaas (want dat deden ze in de reclame op tv ook al). Zwerfkatten kunnen we bacardi-halsbandjes omdoen, musjes geven we een lintje met ‘domino-pizza’ en kraaien kunnen mooi reclame maken voor een uitvaartverzekering!
    ‘pimp up the fauna!’
    Alles wordt commercieel, het is om ziek van te worden. Ik vraag me af wanneer de dag komt dat ik in onze mooie Brabantse bossen de eerste bomen zal zien met een bordje erop ‘deze boom wordt gesponsord door Rabobank’… :(

    Reactie door Monique — donderdag 20 april 2006 @ 11.30 uur

  2. Das al geen misschien meer monique, in mijn prachtige plaatsje wordt in ieder geval de bewegwijzering gesponserd in het bos ;)

    Reactie door Bart — donderdag 20 april 2006 @ 11.36 uur

  3. Hoe ver het kan gaan.

    http://www.hccmagazine.nl/index.cfm?fuseaction=home.showNieuws&id=49201&type=2&CFID=21440953&CFTOKEN=6b57da7c72be3d20-6024D2D8-C00C-5ABF-D20BE1382E0D663B

    Reactie door Sprut — donderdag 20 april 2006 @ 11.46 uur

  4. Hoe lang denk je dat er een patsh te koop is op het internet ?.
    Dit soort dingen werken niet.
    Sony probeerde dit ook, door haar DVD spelers niet ongeschikt te maken voor gebrande schijfjes.
    Het reaultaat was dat de DVD spelers steeds sclechter verkocht werden.

    Reactie door Alexander — donderdag 20 april 2006 @ 11.56 uur

  5. niet ongeschikt = ongeschikt

    Reactie door Alexander — donderdag 20 april 2006 @ 11.57 uur

  6. Als straks de bloembollen op de Keukenhof in bloei staan zal ik niet raar opkijken als menig perkje in de vormen van de ons wel bekende en opgedrongen logo’s van grote bedrijven staan te geuren.
    Alle reclame wordt doorberekend aan de consument.
    Huisvrouwen zijn al rijkelijk voorzien van reclame doormiddel van de plastic bags van basis /multi/ massa /super en andere markten, met opdruk. Mannetjes óók, met hun in een big bag verpakte Mediamarkt spulletjes.
    Sorry voor de rolbevestigende voorbeelden maar zo zie ik het.
    En het einde is nog lang niet in zicht.
    Het schijnt dat men er over denkt om varkens met reclame van Unox rookworst te gaan behangen.
    Goedemiddag overigens.

    Reactie door Gandalf — donderdag 20 april 2006 @ 12.09 uur

  7. Goh, ik schreef net elders iets over consumentisme en debilisering van de maatschappij. Jammer dat Krista niet ingreep bij het taggen van mensen met oranje polsbandjes en geimplanteerde chips die je consumptie opslaat in nachtclubs e.d. Verder heb ik de indruk dat het minder schadelijk is voor dieren dan voor mensen. Zij beseffen het namelijk niet. Wij wel, want wij moeten heel hard werken voor een Adidas shirtje. En de dieren krijgen het gewoon gratis! Het is niet eerlijk…

    Reactie door Sonja — donderdag 20 april 2006 @ 12.16 uur

  8. Die Milka-reclame met die paarsgeverfde koeien, heeft reclamemakers blijkbaar op een idee gebracht.

    We worden overladen met reclame, en volgens de bedrijven en reclamemakers is dat blijkbaar nog niet genoeg. Meer, meer, meer reclame, en de consument zal meer, meer, meer van hun producten kopen; is de gedachtegang.
    Volgens mij werkt een overdosis aan reclame uiteindelijk alleen maar contraproductief.

    Bij het Parool dachten ze ook dat ik uiteindelijk wel een abonnement zou nemen, als ik íédere maand werd gebeld door zo’n telemarketeer. Niet dus.

    Reactie door Pineut — donderdag 20 april 2006 @ 12.59 uur

  9. Dit is een goed voorbeeld voor het registreren en regisseren van ECHTE verantwoording.
    En dan ook repressailles die hout snijden en salarissen van 2 ton en meer waard zijn.

    Dus: de directeur van zo’n keten moet tekenen voor alles dat met de openbare ruimte van doen heeft, zeker dus ook met reclame op schapen langs een snelweg (we willen geen afleiding als mensen (te) hard rijden) Met het tekenen voorkom je het: “wir haben es nicht gewust” verhaal.
    Dan de gemeente ook nog eens.
    Gebeurt dit niet, bedrijf verantwoordelijk, maar het bestuur in deze ook.

    Indien er nu schade, of erger, doden vallen op die snelweg met reclame er naast, dan kan de directeur / ambtenaar gelijk naar de koepel in noem maar een plaats, en de komende 10 jaar niet meer dan modaal verdienen. Dan zijn die geintjes snel voorbij denk ik.

    Reactie door Barendd — donderdag 20 april 2006 @ 13.26 uur

  10. Sjonge, lekker belangrijk….

    Reactie door Warrior — donderdag 20 april 2006 @ 15.42 uur

  11. Zou al eens onderzocht zijn hoe schadelijk het is om continue blootgesteld te zijn aan reclame.

    Ik denk aan George Orwell ’1984′ (Big Brother) waar iedereen de hele dag bespioneerd moet worden, maar ook voortdurend gehersenspoeld met onzinnige informatie.
    Zover zijn we al.

    Reactie door Sprut — donderdag 20 april 2006 @ 17.05 uur

  12. Prachtige creatieve manier van reklame maken, hulde aan de bedenker.

    Maar is buiten winst maken, reklame inmiddels ook al een vies woord geworden?

    Reactie door Stephan — donderdag 20 april 2006 @ 17.15 uur

  13. Nee hoor

    Er zijn helemaal geen grenzen aan dit soort zaken. Zolang er geld verdiend kan worden is niks te gek.

    Voor mij is de pijngrens al lang overschreden sinds de komst van commercie in sport en de uitvinding van het zinnetje: “werd mede mogelijk gemaakt door…”

    Reactie door ReneR — donderdag 20 april 2006 @ 18.24 uur

  14. Neem nou al die reclameborden in de stad hier. Dat is de straat, de openbare ruimte, maar die is blijkbaar ook al niet meer van iedereen. Nee, die is te huur. Aan de burger wordt niets gevraagd. Dagelijks die bitterballenkop van Opstelten bijvoorbeeld – ik vind het gewoon porno. Je reinste vervuiling.
    En dan moet je eens proberen een kunstwerk ergens geplaatst zien te kregen. Nee, dan komt iedereen opeens in actie, en moet er democratisch over gestemd worden, dan is opeens de straat wel van iedereen, en worden er, soms absurde, voorwaarden aan gesteld.
    Kortom: pulp en andere debiliserende consumentismepropaganda is geen probleem, maar een stukje cultuur, nee, dat is te gevaarlijk misschien.

    Reactie door Sonja — donderdag 20 april 2006 @ 18.39 uur

  15. Dat lijkt mij wel leuk : Balkenelende als reclamezuil !

    Reactie door Fred — donderdag 20 april 2006 @ 19.51 uur

  16. Je zou zo’n bedrijf gewoon een dwangsom op moeten leggen die veel hoger is dan de winst die ze maken
    voor elke dag dat ze die dingen niet verwijderen. Zul je eens zien hoe snel die beesten weer normaal rondlopen!

    Reactie door Arno — donderdag 20 april 2006 @ 23.15 uur

  17. Geen onderwerp voor de dierenbescherming ?

    Reactie door Fred — vrijdag 21 april 2006 @ 16.25 uur

  18. Waar trek je de grens? Wanneer je die stelt bij ‘lijdt het dier hieronder?’ zou je misschien kunnen stellen dat het geen kwaad kan. Maar er bestaan ook ethische grenzen. Dieren zijn wat mij betreft op sommige vlakken vergelijkbaar met kleine kinderen; onschuldig, puur en volledig afhankelijk van de mensen in hun omgeving. Zou je je kleine kleuter met zo’n dekje laten lopen als je er geld voor zou krijgen? Zo ja, niks aan de hand. Zo nee, denk dan nog eens na over het ‘waarom niet’.
    Dit kabinet heeft de mond vol over normen en waarden. Als de huidige regeringspartijen deze normen en waarden echt zo belangrijk zouden vinden zouden ze hun holle woorden kracht bij zetten door deze te onderstrepen met daden die congruent zijn aan die woorden. Helaas zie ik alleen burgermansfatsoen en ‘survival of the fittest’ in deze ratrace. Dankjewel SP. Dankjewel Krista. Jullie zijn wat mij betreft de enige partij die de daad bij het woord voegt. Door jullie blijf ik vertrouwen houden in de politiek.

    Reactie door Rosylla — zaterdag 22 april 2006 @ 10.20 uur

  19. Hierbij stellen warrior en stephan zich kandidaat om met een kleed met daar op MC donalds vastgebonden aan voeten en armen rond te lopen door de straten van de stad of het dorp waarin zij wonen. Geld is namelijk alles en ook al heb je last van het kleed…Vooral als je ernstig behaard bent is het erg warm zo`n kleed..maar goed geld he. Het is dus wel belangrijk warrior! Schapen kunnen niet aangeven dat ze niet willen/zij kunnen geen klacht indienen/zij kunnen niet praten en kunnen geen stappen ondernemen. Het is dus eigenlijk een vorm van mishandeling! Een kind zadel je ook niet op met een reclame dekje/kleed..waarom een dier dan wel?

    Reactie door cynthia — maandag 24 april 2006 @ 13.09 uur

  20. Reclamevee is een heel goed idee dat een bijdrage kan leveren aan het terugdringen van de bioindustrie. Een reclamevarken zet je niet in een stal, tenslotte. Dit is echt DE oplossing.

    Reactie door Dirk — donderdag 6 juli 2006 @ 17.16 uur