NedCar staakt

NedCarprotest

Medewerkers van NedCar hebben vandaag het werk voor 24 uur stil gelegd. Ze willen tot het eind van het jaar de tijd om te zoeken naar een vervanger voor de uit productie genomen Smart forFour.

NedCar is een prachtig bedrijf waar we trots op kunnen zijn. De medewerkers verdienen de maximale steun van de regering én Mitsubishi.

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

vrijdag 21 april 2006 :: 11.27 uur

66 Comments

66 reacties

  1. Japanners doen niet aan staken, dat wordt gezien als een zware vorm van insubordinatie, dit past niet bij hun cultuur. Ongetwijfeld zullen ze de hele productie wel weg gaan halen uit Nederland. De regering moet gewoon met een oplossing komen, zoals Erik van Donk ook al in een ander topic stelde met een prachtig innovatief product moet het te doen zijn de werkgelegenheid te waarborgen. Veel succes en sterkte voor de medewerkers.

    Reactie door kaatje — vrijdag 21 april 2006 @ 11.35 uur

  2. De overheid moet met een prachtig innovatief product komen? En wie gaat dat product bedenken/ontwerpen?

    Reactie door Duh — vrijdag 21 april 2006 @ 11.38 uur

  3. Merk ook op dat als je een nieuwe auto zou willen produceren, dat het een paar jaar kost voordat zo’n auto in productie kan worden genomen….

    Reactie door Duh — vrijdag 21 april 2006 @ 11.40 uur

  4. Met overheidssteun en een overheidsaandeel. Een leuk hybride modelletje lijkt me wel wat. Uiteindelijk is de brandstof toch op, een milieuvriendelijk karretje moet best kans van slagen hebben. Ik ben geen expert, er zijn vast lieden met goede ideeen.

    Reactie door kaatje — vrijdag 21 april 2006 @ 11.53 uur

  5. Denk dat de staking weinig zal helpen. Mitsubishi dreigt zelf om te vallen en het is aannemelijk dat ze eerst proberen daar iets aan te doen voor NedCar duidelijkheid krijgt over haar toekomst.

    Slecht beleid heeft deze ellende veroorzaakt. Waar Toyota en Nissan gewoon winst maken is er bij Mitsubishi veel mis. Maar ja, dat hoort er nu eenmaal bij. Risico van het ondernemersvak. Wel triest voor de werknemers in Born.

    Reactie door DJ Digital — vrijdag 21 april 2006 @ 11.55 uur

  6. Bel en zooi ontwerpers op en hoppa ga een mooi eigen ontwerp maken en produceren. Een zuinige, degelijke Nederlandse wagen. Komop kabinet doe eens gek! wees eens creatief, wat jullie ook van ondernemers verwachten. Er zit ook niets avontuurlijks in dit kabinet he…ouwe zure saaie stoffige mannetjes.

    Reactie door Ondernemer — vrijdag 21 april 2006 @ 12.05 uur

  7. @4

    Op zich zijn er al tamelijk milieuvriendelijke auto’s, al kan het natuurlijk altijd nog beter. Met name in Japan rijden al tamelijk veel hybride auto’s rond. Daar wordt veel geinvesteerd in dit soort dingen.

    @5

    Mitsubishi moet eerst de (financiele) orde op zaken stellen, anders gaan er nog veel meer banen verloren dan alleen bij NedCar.

    En inderdaad, het kan niet met alle bedrijven goed gaan.

    Reactie door Duh — vrijdag 21 april 2006 @ 12.43 uur

  8. Kortom, een echte Smart-lap

    Reactie door peer — vrijdag 21 april 2006 @ 13.13 uur

  9. Hopelijk mogen ze betere ontwerpen bouwen dan die smarts die na 80 a 100 duizend km door het under-powered door turbo toch voortsleuerende belachelijke motorblokje heen zijn.

    Reactie door Barendd — vrijdag 21 april 2006 @ 13.24 uur

  10. Allemaal weer gemakkelijk gepraat dat ff komen met een een ander produkt. Ik vrees dat ze al heel blij moeten zijn als de rest nog een aantal jaren mag blijven. Het staken zou een reden kunnen zijn om de produktie ergens anders neer te leggen. Al kan ik me me er heel veel bij voorstellen, ik vind het toch gevaarlijk.

    Reactie door Warrior — vrijdag 21 april 2006 @ 13.30 uur

  11. @8 peer

    Altijd weer die auto -drop!

    Reactie door Wattenstaafie — vrijdag 21 april 2006 @ 14.44 uur

  12. Ondernemer@6

    Dit kabinet doet al jaren gek, maar creativiteit kennen ze niet.

    Reactie door Anja — vrijdag 21 april 2006 @ 15.02 uur

  13. Iedere stakingsdag brengt de fabriek dichter bij de afgrond en is het domste wat de werknemers kunnen doen.

    Reactie door Diederik — vrijdag 21 april 2006 @ 15.56 uur

  14. De overheid neemt geen enkele sociale verontwoording : Die overheid wordt in stand gehouden door de arbeiders :vrten en koffie zuipen doen ze en de burger verneuken .

    Ik ziet het somber in voor de Nedcar medewerkers :Die Jappen zien de fabriek liver dicht ;dan kunnen ze hun eigen produkten verkopen in Nederland :

    War dacht je van een invoersbeperking van Jappen wagens als ze de Nedcarfabriek sluiten ?

    Toch een leuk idee voor die Overheid ?

    Reactie door Fred — vrijdag 21 april 2006 @ 16.18 uur

  15. Hoeveel moet er nog gestaakt worden om van dat liberale europese spook verlost te worden en er weer belastinggeld gebruikt kan worden voor progressieve ontwikkelingen in de industrie. Dan maar niet naar Afghanistan.

    Reactie door Sprut — vrijdag 21 april 2006 @ 16.18 uur

  16. Nou dan moet er iets meer gebeuren dan demonstreren ,wat meer lijkt op een carnavalsoptocht !
    Daarmee wordt je niet serieus genomen : wat in Frankrijk gebeurt , dat heeft veel meer invloed !

    Reactie door Fred — vrijdag 21 april 2006 @ 16.22 uur

  17. De overheid moet helemaal niet bijspringen. Ondernemen is ondernemen. Nedcar was al een zwaar overgesubsidieerd bedrijf na het sluiten van de kolenmijnen. Moeten er nu maar weer miljarden bij?
    -
    Mitshubishi zit voor tientallen miljarden in het rood, dus dat gaat ‘m gewoon niet worden.
    -
    Het lijkt wel of de meeste mensen weer richting staatsfabrieken willen a la Trabant. Nee toch zeker? Met staatsteun een product in de markt zetten zorgt altijd voor concurrentievervalsing. Zie ook Airbus vs Boeing.
    -
    Het is te hopen voor de mensen dat er nieuwe producten op de lijn gezet kunnen worden; zo niet; solliciteren maar. Altijd dat wijzen naar de overheid. ‘die moet het maar oplossen’. Bah.

    Reactie door DT71 — vrijdag 21 april 2006 @ 16.24 uur

  18. DT71 . Dezelfde overheid vangt wel een leuk deel van de bedrijfswinst en geeft nogal wat bureaucratische tegengas aan nieuwe ondernemers ;

    Zijn staan er dus niet geheel los van : de overheid is erbij gebaat dat er een technologische ontwikkeling blijft bestaan in Nederland : Zo was het natuurlijk heel gemakkelijk Fokker te laten sluiten : wel deze industrie is dus opgehouden te blijven bestaan .

    Reactie door Fred — vrijdag 21 april 2006 @ 16.38 uur

  19. Wat ook die rechtse figuren hier beweren, de enigste manier om de continuïteit te garanderen is STAKEN!!!!!!

    Die spleetogen zijn er op uit om subsidie uit onze zakken te peuren.

    NedCar werkers laat je niet beïnvloeden, kijk door het rookgordijn, ze proberen op slinkse wijze jullie er onder te krijgen.

    Laat Henk Hiensch het maar eens uitleggen die heeft daar meer dan genoeg ervaring mee!

    Reactie door Ouwe Dirk — vrijdag 21 april 2006 @ 16.46 uur

  20. Ja ouwe dirk, laat ze maar goed staken, des te eerder die Jappen de hele fabriek meteen de das om doen. Ik blijf het gewoon echt ironisch vinden, de mensen die het hier het hards schreeuwen om eigen arbeiders eerst krijgen nu de deksel op hun neus doordat de japanners het daar ook roepen…..

    Reactie door jeroen — vrijdag 21 april 2006 @ 17.21 uur

  21. @20

    Wat een wijsheid!

    Tot nu toe heb jij niet ondervonden wat werkloosheid is anders zou je anders piepen.

    Reactie door Ouwe Dirk — vrijdag 21 april 2006 @ 17.48 uur

  22. Ja ouwe dirk, tot nu toe ben ik goed voor me zelf opgekomen en me eigen banen goed kunnen vinden. dat zou jij ook eens moeten doen dan in die linkse crap geloven en denken dat ze je kunnen redden…. Doeiiiii

    Reactie door jeroen — vrijdag 21 april 2006 @ 17.49 uur

  23. @22

    Je hebt mensen die het nooit zullen leren!

    Daaronder val jij, en niet zo hard ook.

    Ondervinding is de beste leermeester, maar dat zal bij jouw niet gebeuren omdat je vastgebakken zit op vooroordelen en flauwekul argumenten.

    Reactie door Ouwe Dirk — vrijdag 21 april 2006 @ 18.05 uur

  24. @19

    Niet werken om werk te garanderen.

    “Die spleetogen zijn er op uit om subsidie uit onze zakken te peuren.”

    Hmmm, ik dacht dat hier vooral socialisten rondhingen, maar dus ook nationaal-socialisten.

    @21

    “Tot nu toe heb jij niet ondervonden wat werkloosheid is anders zou je anders piepen.”

    Werkloosheid? Neuh, dat ken ik ook niet. Gewoon de handen uit de mouwen steken en zorgen dat je aan het werk blijft.

    Reactie door Duh — vrijdag 21 april 2006 @ 18.10 uur

  25. @24

    die laatste opmerking moet je eens aan de NedCar werkers voorleggen die direct op straat staan, die willen best werken, anders zouden ze nu niet staken.

    Jouw ondervinding is van nul en gener waarde.

    Reactie door Ouwe Dirk — vrijdag 21 april 2006 @ 18.15 uur

  26. @24

    Was jij misschien in Paerl Harbor dat jij zo goed weet wat Nationaal Socialisten zijn.

    Je moet eerst je verstand gebruiken voordat je gaat schreeuwen, dat deden de fascisten ook altijd, en die hadden en hebben hun verstand voor altijd verloren.

    Reactie door Ouwe Dirk — vrijdag 21 april 2006 @ 18.24 uur

  27. @26

    “Je moet eerst je verstand gebruiken voordat je gaat schreeuwen”

    Grappig dat juist jij dat zegt.

    Reactie door Duh — vrijdag 21 april 2006 @ 18.27 uur

  28. @27

    Ja dat kan ik, want jij hebt laten weten dat er niet veel bij jouw aanwezig is.

    Reactie door Ouwe Dirk — vrijdag 21 april 2006 @ 18.30 uur

  29. @28

    En je gaat maar door, geweldig.

    Reactie door Duh — vrijdag 21 april 2006 @ 18.41 uur

  30. @29

    Wat doe jij dan, blaag!

    Reactie door Ouwe Dirk — vrijdag 21 april 2006 @ 18.43 uur

  31. Nedcar staakt en dat is maar goed ook!
    1000 man willen ze eruit flikkeren en schijnheilig beweren ze dat er dan nog werkgelegenheid over blijft voor de resterende 2.500.
    Wat heeft trouwens het personeel er mee te maken dat er verlies wordt geleden en dat een opdrachtgever zich terugtrekt?
    De auto’s worden niet verkocht?
    En productie in andere landen veel goedkoper?
    Wat heeft de gewone werknemer daar nu mee te maken!
    En dan willen ze met 2.500 werknemers doorgaan omdat de kwaliteit wel goed is en dat het in een paar jaar misschien wel beter gaat!
    Deze leugens moeten worden gepareerd door volledige staking en het maakt dan helemaal geen donder uit dat ook die resterende 2.500 uiteindelijk ook hun baan verliezen.
    Solidair is dat we met alle 3.500 werknemers onze baan verliezen en, wat maakt het uit, in de bijstand komen.
    We zullen ze daar even in Japan wat leren. Met ons valt niet te spotten!
    Ik reken wel op de solidariteit van die 2.500 werknemers die mogen doorgaan.

    Reactie door Don Q — vrijdag 21 april 2006 @ 18.43 uur

  32. Ford Genk (Belgie) krijgt 42 miljoen subsidie,ondanks het feit dat het zo goed gaat!Waarom kan dat in Born bij NedCar niet?
    De CDA gouverneur Frissen stelt, dat de mensen in Limburg het zelf schuld zijn.
    “Het zit tussen hun oren” niet goed stelt Frissen.In de politiek hebben de kiezers het niet goed begrepen of ze zijn het zelf schuld!Nadat de CDA-er Martin Eurlings zich al negatief uitgelaten had over NEDCAR doet Frissen daar nog een schepje boven op.Het is onbegrijpelijk dat de stakers en harde werkers van NEDCAR zo minachtend en negatief behandeld worden.
    De CDA-ers moeten maar eens bij zichzelf ten rade gaan of zij nog wel goed tussen hun oren functioneren met hun negatieve opmerkingen, welke feitelijk niet meer is dan een trap nageven!
    Het wordt de hoogste tijd dat meer rechtvaardige,eerlijke en (technisch) deskundige mensen in de politiek gekozen worden.Die weten wel op een inventieve manier een oplossing voor NEDCAR en het werklozenprobleem.De E.U. moet maar eens niet zoveel subsidies rondstrooien waar het niet nodig is.Balkenende en Frissen hadden in een vroeg stadium in Brussen aan de bel moeten trekken.Die miljarden welke in de EU in een onzichtbare bodemloze put gegooid worden kunnen beter besteed worden.
    De kamerleden geven zich via Wouter Bos wel een salarisverhoging van 10%, doch Jan Modaal wordt met 52 euro energiepremie-restitutie afgescheept.Daarbij moet hij na zijn ontslag maar weer aan de bak zien te komen.

    Reactie door Maan Arkenbosch — vrijdag 21 april 2006 @ 19.28 uur

  33. JPB !
    Opkopen die hap jochie, doe eens iets.
    Prima tijd om energie zuinige en bio-benzine auto op de markt te brengen en gebruik de Smart daarvoor. Loopt 1:22 en lekker goedkoop makenbvb euro 5.000 per stuk. Vrije markt toch ?

    Reactie door onbegrijpelijk — vrijdag 21 april 2006 @ 19.31 uur

  34. @20

    ‘des te eerder die Jappen de hele fabriek meteen de das om doen.’

    Dat heb je onbewust heel goed geformuleerd Jeroen..

    Reactie door Wattenstaafie — vrijdag 21 april 2006 @ 19.39 uur

  35. @34
    Scherp

    Reactie door Jofel — vrijdag 21 april 2006 @ 19.53 uur

  36. #19 ouwe Dirk

    Quote:”die spleetogen”

    Ik meende eerder toch, dat jij degene was, die met name elke persoon hier waarschuwde voor het opkomende fascisme en rascisme in je eigen bewoordingen.

    Dan kan ik dit soort uitlating even niet plaatsen tenzij iemand anders je inlognaam misbruikt.

    Er zijn trouwens meer buitenlandse eigenaren die hun bedrijven hier dichtgooien; vooral amerikanen denken daar heel makkelijk over.

    Reactie door ReneR — vrijdag 21 april 2006 @ 20.08 uur

  37. En Ouwe Dirk

    3 maanden geleden ben ik samen met nog 500(!!) andere collega’s eruit gesaneert bij Cordis, een amerikaans Johnson en Johnson bedrijf. Maar voor mij is dat geen reden om ook zo geemotioneert te reageren als die werknemers in Limburg.

    Het kwam niet eens in het nieuws; laat staan, dat er acties werden gevoerd of dat JPB zijn steun betuigde aan al die 500 gezinnen in het noorden van het land.
    En waarom Ouwe Dirk…zijn wij noorderlingen soms minder dan limburgers?

    Reactie door ReneR — vrijdag 21 april 2006 @ 20.17 uur

  38. Ouwe Dirk@30

    Stop erméé om in deze twee figuren energie te stoppen.

    Hun kortzichte opvattingen en aanvallen zeggen méér dan genoeg.
    Het zijn gewoon 2 welvaartskinderen die tot nu toe alléén maar voorspoed hebben genoten.

    Maar hélaas vergeten ze wel aan wie ze die welvaart te danken hebben.

    Het zijn gewoon 2 in en in verwènde kereltjes die net de pubertijd hebben overschreden.
    Waarschijnlijk nu ook een baantje hebben (of een uitkering) wat me aannemelijker lijkt, dank zij de kruiwagen die ze hebben gehad.

    Jesus, Ouwe Dirk, als mijn vader (helaas al lang geleden overleden) die instelling had gehad die zij hebben, dan had ik me rotgeschaamd.

    Ze beseffen niet dat ze de welvaart die ze nu ondervinden, aan de generaties te danken is, die na WOII door hun opgebouwd is.
    Ze weten niet ééns hoe een tulpenbol smaakt en halen hun neus ook nog eens op voor de verhalen van die tijd.

    Ouwe Dirk, sommige mensen zijn niet te helpen, denk om je hart, je bent me 1000x meer waard als die Joeroentje en Duh.
    Ze zijn eigenlijk te arm van geest om er nog een woord aan te besteden.

    Ouwe Dirk, ik wens u vanuit hier een fijn weekend toe en laat u door dit grut niet meer opnaaien.

    Reactie door Anja — vrijdag 21 april 2006 @ 20.20 uur

  39. Haha heel erg scherp dus…..

    Reactie door jeroen — vrijdag 21 april 2006 @ 20.35 uur

  40. Hahaha laat me niet lachen om de grootheidswaanzin waaraan je lijdt!!! Je haalt WO-II er bij mensen die Nederland weer hebben opgebouwd. Ja daar kan jij goed over praten, bouw gerust verder.

    Reactie door jeroen — vrijdag 21 april 2006 @ 21.21 uur

  41. @38

    Waarom toch steeds die tweede wereldoorlog erbij halen? Bovendien vind ik dat een staaltje uitermate merkwaardig redeneren.

    Onze welvaart van nu is te danken aan de generaties van na de tweede wereldoorlog? Wat als er geen tweede wereldoorlog was geweest? Aan wie hadden we de welvaart van nu dan te danken? Aan degenen die Nederland voorzagen van inkomsten uit de kolonien? Aan de Romeinen die hier van alles bouwden en opzetten?

    De welvaart in het verleden werd gerealiseerd door de mensen die er destijds aan werkten. De welvaart van nu is gerealiseerd door de mensen die daar nu aan werken. En de welvaart in de toekomst zal worden gerealiseerd door de mensen die er dan aan zullen werken.

    Maar goed, je kunt natuurlijk ook stil blijven staan en de generaties ten tijde van de VOC de hemel in prijzen omdat zij ons zoveel welvaart brachten.

    Beter is het denk ik om niet telkens terug te vallen op voorgaande generaties, hoewel die natuurlijk veel en ook belangrijk werk gedaan hebben, maar met de tijd mee te gaan en vooruit te kijken. De wereld verandert en wij zullen mee moeten veranderen.

    In Groningen zeggen we: “Nait soez’n, moar doun!” Ofwel, niet zeuren, maar aan het werk gaan.

    Reactie door Duh — vrijdag 21 april 2006 @ 21.54 uur

  42. @37

    Dit is nu eenmaal een Randstad kabinet. Dat de werkloosheid hier in het noorden erg hoog is, dat zal ze weinig boeien. En ook het gegeven dat de industrie in Delfzijl en omgeving het erg zwaar heeft, dat interresseert ze niet.

    Ik ben al jaren voor meer vrijheid voor het noorden. Laat ons onze eigen zaakjes maar regelen. Dat praatvolk uit het westen, daar hebben we alleen maar last van.

    Reactie door Duh — vrijdag 21 april 2006 @ 22.01 uur

  43. Enorm zuur voor de medewerkers van Nedcar maar een verassing kan het allerminst geweest zijn. De autoproductie verhuist al jarenlang steeds meer naar landen als Polen, Turkije en Tjechië. Ook China is steeds meer in opkomst in die wereld. Het was een kwestie van tijd eer dat Nedcar aan de beurt zou komen. Ik kan me voorstellen dat de Nedcar medewerkers gaan staken maar de economische ontwikkelingen op mondiaal niveau kunnen ze waarschijnlijk niet tegenhouden.
    De vakbonden en de regering zijn hier tekort geschoten. Zij hadden jaren geleden al moeten bedenken hoe ze de Nedcar medewerkers aan nieuw werk gaan helpen en hoe ze nieuwe bedrijven naar Limburg gaan krijgen. Het is erg eigenaardig dat Daimler Chrysler de productie staakt maar Mitsubishi geacht wordt het probleem op te lossen. De kans daarop lijkt me erg klein. Mitsubishi is een van de zwakste spelers op de automarkt, het openhouden van Nedcar staat waarschijnlijk niet hoog op hun prioriteitenlijst.

    Reactie door Martin — vrijdag 21 april 2006 @ 22.04 uur

  44. @ 40 jeroen

    ‘Onze welvaart van nu is te danken aan de generaties van na de tweede wereldoorlog? Wat als er geen tweede wereldoorlog was geweest? Aan wie hadden we de welvaart van nu dan te danken? Aan degenen die Nederland voorzagen van inkomsten uit de kolonien? Aan de Romeinen die hier van alles bouwden en opzetten?’

    Vraagjes jeroen:
    -Wie hebben dán na de oorlog Nederland opgebouwd als het niet de naoorlogse generaties zijn geweest?
    Mochten we toch samen tot de conclusie komen dat het tóch de genoemde generaties zijn geweest, in welk verband is hier dan sprake van grootheidswaanzin?

    @ 41 Duh

    ‘Onze welvaart van nu is te danken aan de generaties van na de tweede wereldoorlog? Wat als er geen tweede wereldoorlog was geweest? Aan wie hadden we de welvaart van nu dan te danken? Aan degenen die Nederland voorzagen van inkomsten uit de kolonien? Aan de Romeinen die hier van alles bouwden en opzetten?’

    -Op zich heb je helemaal gelijk maar je redenering is speculatief.
    Niks tegen in te brengen.
    Echter de redenering van Anja berust op een concrete situatie.
    Derhalve is het ondanks het gegeven dat je redenering klopt, denken wat niets met de realiteit van doen heeft.

    Reactie door Wattenstaafie — vrijdag 21 april 2006 @ 22.17 uur

  45. Wij hebben onze welvaart in elk geval niet te danken aan het CDA want zij willen elke keer als ze iets te vertellen hebben gelijk bezuinigen. Helaas doen zij dit niet bij zichzelf maar het liesft bij gewone mensen die het niet zo breed hebben, terwijl je eigenlijk van zo Christelijke partij toch een wat vriendelijker houding zou verwchten naar de gewone man toe. Het is dan ook duidelijk dat hun aanhang op hen stemd vanwege hun geloofsovertuiging en niet door hun manier van werken want die is beslist niet in het belang van de armen. Het kan bijna niet anders dan dat de dagen van deze partij feitelijk reeds zijn geteld.

    Reactie door Baruch Abrahams — zaterdag 22 april 2006 @ 1.41 uur

  46. De eerste reactie hierboven kwam van Kaatje en ik denk dat zij de spijker op de kop sloeg. In het Journaal werd het door een van de managers – en dat was echt geen kapitalist maar iemand die zich om de werkgelegenheid van zijn mensen even druk maakt als FNV Bondgenoten – ook aangegeven: deze staking werkt contraproductief. Wij, kaaskoppen, vechten nog steeds tegen inhalige 19-eeuwse Europese fabrikanten en hebben niet in de gaten dat in Japan een ander soort mensen aan het stuurwiel staat, voor wie eer en gezamenlijke prestatie een veel grotere betekenis hebben dan winst en vette bonussen.
    Bovendien: wat heeft staken voor zin als de bedrijfskas al tamelijk leeg is? Dat is in mijn ogen zoiets als een bijna kale kip van haar laatste veer beroven. Staken moet je doen als er iets te halen is, en anders moet je je frustraties verbijten en als de donder gaan zoeken naar nieuwe, vervangende werkgelegenheid.

    Reactie door Lau Kanen — zaterdag 22 april 2006 @ 1.49 uur

  47. Hoezo Jan ! Maximale steun ! We mogen niks van Brussel. Jammer dat de politici het woord ‘EUROPA’ niet in de bek durven te nemen, door dit letterlijk te zeggen. Het ligt namelijk nogal gevoelig. Zie daarvoor het referendum!

    Reactie door Jan — zaterdag 22 april 2006 @ 2.06 uur

  48. Nog een aanvulling: Kan mij herinneren in de omgeving van Delfzijl een fabriek aan de afgrond was geraakt. De gemeente heeft bijgesprongen voor financiele hulp, voor het geval er 800 mensen op straat kwamen te staan. Brussel heeft dit vervolgens geblokkeerd, dit vanwege staatssteun!! datzelfde Brussel pompt wel geld (subsidies) in werkgelegenheidsprojecten in dezelfde omgeving.

    Valt dit dan nog te rijmen! Dit is exact wat Nedcar overkomt! De mensen staan straks op straat en kunnen dan profiteren van de subsidies die worden verleend door Brussel. Terwijl juist NU dat geld zo enorm belangrijk is!! Het is de wereld op z’n kop !!!

    Reactie door Jan — zaterdag 22 april 2006 @ 2.13 uur

  49. @40 @41

    Onze welvaart en welzijn is te danken aan jarenlange vakbondstrijd in het verleden waarvoor veel werkers grote financiele offers hebben gebracht. Welvaart komt er niet door hielenlikkers en maffers zoals jullie. Lees eens wat over de geschiedenis van de arbeidersbeweging.

    Reactie door Sprut — zaterdag 22 april 2006 @ 2.39 uur

  50. Welvaart krijg je niet cadeau. Dat moet altijd afgedwongen worden.

    Reactie door Sprut — zaterdag 22 april 2006 @ 2.42 uur

  51. Wattenstaafje, ik vind het een vorm van grootheidswaanzin als mensen roepen wij hebben de welvaart na de tweede wereld oorlog opgebouwd. Of laatst sprak ik een chauffeur die zogenaamd de transport sector had opgebouwd en de Polen die nu afpakte.

    Je doet gewoon je werk, niet meer en niet minder, dat je dan als generatie na WO-ii leefde wil dan nog niet zeggen dat zij voor alles gezorgd hebben. Iedereen die werkt, in welke periode dan ook draagt zijn steentje bij aan de maatschappij.

    Reactie door jeroen — zaterdag 22 april 2006 @ 9.00 uur

  52. Goeden morgen Vrienden SP

    Lieve Anja@38

    Mijn dochter reageerde ongeveer hetzelfde,
    maar ik waardeer je voor je inbreng.

    Dit 20.21.9.7. van de richel is niet serieus te nemen.

    Reactie door Ouwe Dirk — zaterdag 22 april 2006 @ 11.06 uur

  53. Nederland moet weer soeverein gaan worden!

    Nicolai komt in juni met de uitslag van de vragenlijst, waarin iedereen kon meepraten over Europa via Internet. Suggestief, dat wel! Gezien de vele discussies kan het niet anders, dat de uitkomst tov Europa negatief zal zijn. Helaas voor Nedcar komt dit te laat om onze eigen zaakjes goed te kunnen regelen, zonder de adem in onze nek te voelen van Brussel.

    Reactie door Jan — zaterdag 22 april 2006 @ 11.07 uur

  54. @50

    “Welvaart krijg je niet cadeau. Dat moet altijd afgedwongen worden.”

    Inderdaad en dus ook nu! De welvaart van nu mag dan een basis hebben in wat generaties voor ons deden, maar de welvaart van nu is het werk van de mensen van nu. En de welvaart in het verleden, was het werk van de mensen van toen.

    Voor hetzelfde geld hadden we nu in veel diepere economische shit gezeten; en als ik me niet vergis is er tussen nu en de tweede wereldoorlog ook niet altijd welvaart geweest.

    Daarom ook zeg ik dat je altijd de schouders eronder moet zetten. De mensen van nu moeten de welvaart van nu realiseren en in de toekomst zal het niet anders zijn. Offers zullen er altijd gebracht moeten worden. De kop d’r voor en aan het werk!

    Reactie door Duh — zaterdag 22 april 2006 @ 12.08 uur

  55. @ Jan

    je hebt helemaal gelijk. Het bewijst des temeer; waarom we moeten kappen met dat idiote circus in Straatsburg en Brussel.

    #42 Duh

    Naast een randstadkabinet is het ook een kabinet voor het zuiden blijkbaar geworden. En niet voor niets heeft men wel miljarden in een nutteloze spoorlijn willen pompen ook ten “bate” van dat zuiden. En nog meer van de frauderende bouwbedrijven. De vrijgekomen shit via de enquete is nog maar het topje van de ijsberg.

    @allen

    Over het item wat hier zo de welvaart heeft gebracht; daar kan men lang over steggelen. Maar ik weet; dat er in elk geval een paar elementen zijn, die daartoe hebben bijgedragen.

    Wij nederlanders hebben geleert om geld op te potten voor mindere tijden of om te sparen voor investeringen. het calvinisme hielp daarin ook een handje, want eigenlijk moest je sober leven; ook als je veel verdiende. Veel grote bedrijven zijn daardoor ook opgericht door gereformeerde personen. Daarentegen leven in de vaak meer warmere landen de mensen van dag tot dag. Het leven is daar veel uitbundiger en meer extrovert. Maar zodoende bleef er ook weinig kapitaal hangen om iets groots op te kunnen zetten.

    Deze theorie had ik een keer tijdens een programma op TV gezien en ik kon me erin vinden. Natuurlijk zijn er meer zaken. Maar ook ik vind het bullshit om steeds maar weer aan te moeten horen, dat we onze welvaart te danken hebben aan 1 bepaalde generatie! Het is wel een generatie, die in de gelukkige omstandigheid is om nog van de VUT en hun pensioen te kunnen genieten (gun ik ze ook van harte). En het is nog maar zeer de vraag of dit nog voor de generaties erna is weggelegd; want het ziet er naar uit, dat wij moeten gaan werken tot we er letterlijk dood bij neervallen om o.a. de AOW en dergelijke voor onze voorouders te kunnen betalen. En dat is de schuld van deze regering.

    Reactie door ReneR — zaterdag 22 april 2006 @ 12.23 uur

  56. ReneR@55

    Enkele weken geleden hoorde ik op de radio zelfs, dat er een plan was om de gepensioneerden van nu, weer een stukje AOW-premie te gaan laten betalen.

    Dat is toch hélemaal onbesnut, die mensen hebben zich hun hele leven lang het apezuur gewerkt, premies betaald en nu ze van hun welverdiende rust kunnen genieten, krijgen ze dit er bovenop.

    Die AOW is al geen vetpot.
    Als dit bericht op waarheid berust, vind ik het van de werkelijk van de gèkke.
    De gedachte alléén al.
    ===========================================

    OuweDirk@52

    Voor u graag gedaan. :P

    Reactie door Anja — zaterdag 22 april 2006 @ 15.01 uur

  57. Jeroen , hoe oud ben je ?

    Mensen die tijdens de tweede wereld oorlog ,zijn opgegroeid ,hebben zonder naar een psycholoog te gaan voor behandeling van hun oorlogtrauma’s : een behoorlijke bijdrage geleverd aan de opbouw van Nederland ,vaak in armoede hebben geleefd door een zeer klein loon , deluxe niet hadden ,die wij nu wel hebben en het zijn deze mensen die de weg niet meer weten met alle geraffineerde regeltjes en daardoor een groot deel van hun recht op een fatsoenlijke oude dag verliezen ( afgetroggeld worden met allerlei bezuinigingen ) . Die varkens in Den Haag moeten zich daar diep voor schamen !

    Reactie door Fred — zaterdag 22 april 2006 @ 16.25 uur

  58. @51 jeroen

    Je zegt:
    ‘ik vind het een vorm van grootheidswaanzin als mensen roepen wij hebben de welvaart na de tweede wereld oorlog opgebouwd. Of laatst sprak ik een chauffeur die zogenaamd de transport sector had opgebouwd en de Polen die nu afpakte.’

    Goeie vergelijking Jeroen, die snijdt hout!!

    Ik lees vaak op het weblog van Jan Marijnissen ‘bijdrages’ van een zekere jeroen.
    Deze heeft overal een ‘oplossing’ voor en beticht consequent meningen welke niet stroken met zijn waandenkbeelden als zijnde linse crap.
    Dit vind ik nu een vorm van grootheidswaanzin

    Reactie door Wattenstaafie — zaterdag 22 april 2006 @ 16.27 uur

  59. Ik denk dat Jeroen beetje zelf in de waanzin situatie zit, na zo uitspraak,
    Ik denk die mensen praten met trots om een land in puin geschoten en leeggeroofd en uit gehongerd, dat ze instaat zijn geweest om daar snel een toekomst neer te leggen voor de volgende generaties.
    Door primitieve middelen en zeer hard te werken.
    En waar de wegwerpluier generatie van Jeroen zeker ook nog de vruchten van plukt of geplukt heeft.

    Jeroen praat veel met chauffeurs, laats ook al met een Pakistaanse Taxi chauffeur.?
    Beetje meer fietsen Jeroen word je fris van.

    Reactie door Jofel — zaterdag 22 april 2006 @ 18.19 uur

  60. @59 Jofel

    Als jeroen zo doorgaat grijp ik naar het laatste machtsmiddel wat ik nog voorhanden heb; dan staak ik mijn reacties hier op dit log. ;)

    Reactie door Wattenstaafie — zondag 23 april 2006 @ 0.03 uur

  61. @60 Goede morgen, een goed begin is het
    halve werk, maar…….die sfeer hier laten
    binnenbrengen door bepaalde ‘gasten’….die
    er toe bijdraagt dat de serieuze socialist
    het dan maar voor (áf!-) ‘geschreven’ gaat
    houden is koren op de molen van alle die
    mogelijk juist dáár op uit zijn.
    Wattenstaafie ik weet massa’s mensen, die
    10 jaar voor de WO II geboren werden en er
    niet alleen frustraties aan overhielden,
    maar tevens een enorme strijdlust, dat zo-
    iets nooit meer moest gebeuren.
    Zij, met hun tijd meegegroeid, verwóórden
    zich nog dáádkrachtig in onze samenleving
    en ook hier op het log.
    De mensen uit de dertiger jaren proberen wel degelijk de lui geboren in de vijftiger
    jaren en zeker ook uit de zestigerjaren,
    nog steeds hun socialistische uitgangspun-
    ten te verduidelijken in de hoop dat e.e.a.
    -na hun moeten afhaken- alsnog het perspec-
    tief gaat geven aan mensen die daar ook
    récht op hebben: perspectief !
    Heel goed te begrijpen vind ik dat bij ge-
    mis daaraan en een onvoldoende benaderde
    doelstelling men zou willen afhaken, echter
    er is nog steeds hier de faktor aanwezig om
    ONrecht te willen tegengaan en de burger te
    doen toekomen waar hij récht op heeft.
    De burger die moet toezien, hoe zijn rech-
    ten, bij kleine beetjes en door grote in-
    spanningen verkregen, stelselmatig worden
    afgebroken, en zelfs zorgverzekeringen niet
    meer vergoeden volgens ooit afgesproken re-
    gels maar wel de premies verhoogden!
    Het antwoord van de burger en protest te-
    vens moet verwoord blijven worden, juist op
    Internet.
    Niet versagen en niet verzaken zou het
    motto van de SP moeten uitstralen en doet
    daar ook niet geringe pogingen toe…..en
    uh….Wattenstaafie….ook jij bent ons een
    voorbeeld, hoe bij de les te blijven en hoe
    alert we in alle opzichten moeten zien te
    blijven. Aan figuren als Jeroen en meerdere
    die niet willen zien hóé de Nederlandse
    samenleving zich verhoudt tot werkenden en
    niet-werkenden, wáár en op wélke wijze de belastingafdrachten van burgers aangewend
    moeten worden om funktioneren van allen mo-
    gelijk te maken, is dat ook getracht duide-
    lijk te maken maar ‘t licht’ krijgt hij pas
    als voor hem persoonlijk dat duidelijk ge-
    maakt kan worden door zijn leefsituatie te
    bestuderen. Zolang hij zelf kennelijk niét
    écht begrépen wénst te worden, heeft het
    geen zin meer om dat van hieruit te willen
    proberen,…maar vele anderen loont het de
    moeite om wél te willen blijven, …want…
    figuren als Jeroen…krijgen mij hier niet
    weg, maar de voor de hand liggende oplos-
    sing lijkt me overduidelijk !
    Fijne zondag verder Wattenstaafie en van-
    daag speciaal voor jou en de jouwen en ik
    kom je wel weer eens tegen, al was het mid-
    den in de nacht!…Groetjes, Madelief.

    Reactie door Madelief — zondag 23 april 2006 @ 8.49 uur

  62. Beste Wattenstaafie , je haakt toch niet af voor zo’n puberbal ?

    Reactie door Fred — zondag 23 april 2006 @ 10.52 uur

  63. Wattenstaafie@60

    Zeg Sjakie ben je nu helemaal van de zotte?
    Voor zo’n snotaap?
    Als je het maar uit je hoofd laat.
    We hebben al zovéél dom gebral gehoord hier van verschillende kanten, ook dat zwakt weer af.
    Die jeroenneke vindt elke vorm van aandacht prachtig, maakt niet uit positief, negatief, als hij maar aandacht krijgt.
    Hier gaat het nu juist om bij hem.
    Negeren dat verwende pubertje dat meent overal verstand van te hebben.

    Maar dat is pubers eigen, éénmaal een bepaalde leeftijd voorbij en ze denken dat ze de wijsheid in pacht hebben en wéten àlles beter.

    Ze zijn te groot voor de houten treintjes en te klein voor de vrouwtjes.
    Het is een tussen in gevalletje.
    Geloof me géén aandacht is nog steeds de bèste aandacht.

    Ik èn véééééélen met mij accepteren het gewóón NIET dat jij het hier opgeeft, alléén vanwege zo’n verwende snotaap.

    BLIJVEN WATTENSTAAFIE!!!!! Neem je advies aan mij nu zelf maar even ter hand.
    Gesnopen????? :P

    Fijn weekend verder en groet van Anja

    Reactie door Anja — zondag 23 april 2006 @ 11.27 uur

  64. Geachte Socialisten…vrienden in het delen van het zo waardevolle Socialistische gedachtegoed.
    De ironie van mijn reactie is sommigen wellicht ontgaan.
    Wat ik werkelijk bedoelde met deze reactie is dat juist figuren als jeroen in mij een onvermoede kracht doet ontkiemen.
    Een groeiende moed en strijdlust aanwakkeren om alles te doorstaan, alles onbevreesd tegemoet te zien.

    Juist de ironie van de reacties van het NedCar management op het staken van de NedCar medewerkers; als zou men door het staken de zaak niet dienen, maar sluiting hiermede juist in de hand werken, was voor mij aanleiding om dit non -argument ook te gebruiken.
    Immers men legt hiermede de verantwoordelijkheid voor een eventuele sluiting neer bij het stakende personeel. Op deze manier de werkelijk gediende agenda van de globalisering én eigen falen mbt belangenbehartiging van de werknemers versluierend.

    Ik opgeven?! Vergeet het maar! In auto –termen uitgedrukt; figuren als jeroen werken slechts als katalysator om juist te ageren tegen misstanden veroorzaakt door het kapitalistische denken.
    Figuren als jeroen versterken en bevestigen voor mij slechts de ontaarding welke dit kapitalistische denken met zich meebrengt. Hij is hier een schrijnend voorbeeld van.
    Het is voor mij onbegrijpelijk dat hij een lans probeert te breken voor een systeem waarvan hij zelf ook slachtoffer is of gaat worden. Immers de énigen die er garen bij spinnen is het grootkapitaal en jeroen behoort evident niet tot die groep.

    Je ziet het door de eeuwen heen steeds herhaald; de Jezus Barabas –keuze!
    ‘…En het volk koos Barabas!’…hiermede gesymboliseerd dat het volk koos voor corruptie en macht.
    Niet voor niets ging Jezus in de tempel tekeer tegen de tollenaars en handelaren, waarbij hij hun tafeltjes omverwierp. Je zou kunnen zeggen, dat Hij met overmacht de mammon, de geldgod, uit de tempel verdrijft.

    In dit verband vind ik ook de ontdekking en publicatie van het Judas Evangelie interessant.
    Immers Judas zou niet Jezus hebben verraden, maar hebben ‘uitgeleverd’ Daar is hij niet zozeer de verrader van Jezus, maar de discipel die meewerkt aan de uitvoering van Gods heilsplan.
    M.a.w. Judas was een instrument om de corruptie en de dwaling van de macht bloot te leggen.
    Hij toont met zijn daad aan hoe de menselijke waarden – lees Socialistische principes – ondergeschikt en uitgeleverd zijn geworden aan macht en corruptie.
    2 millennia later geldt nog steeds….’en het volk koos Barabas!’

    Reactie door Wattenstaafie — zondag 23 april 2006 @ 13.55 uur

  65. Wattenstaafie@64

    GODDANK!!!!!!!!!!

    Maar wees voortaan s.v.p. wat duidelijker.

    Trouwens een mooie vergelijking die je hierboven hebt neergezet.
    Ik kan je zeggen dat (de massa misschien voor Barabas kiest) IK NIET.
    Ik ben een socialist, probeer het tenminste naar beste kunnen te zijn en zal het blijven.
    Watje, je bent een SCHATJE!!! :) :) :)

    Dank je!!!!

    Reactie door Anja — zondag 23 april 2006 @ 14.51 uur

  66. Terecht hoor al die publiciteit over NedCar en de ontslagplannen. Maar de provincie Noord-Holland is bezig ca. 450 ambtenaren te ontslaan en “outsourcen” maar daar hoor je bijna niemand over. Blijkbaar niet interessant genoeg voor de media?

    Reactie door Robert — maandag 24 april 2006 @ 8.52 uur