Verdwijnen Nederlands op MBO onverantwoord

Het vak Nederlands gaat op veel MBO-scholen verdwijnen uit het lesprogramma. Het ministerie van Onderwijs wil dat de taalles vanaf volgend schooljaar in de praktijkvakken aan bod komt. Ook op het VMBO zal er minder apart aandacht zijn voor Nederlands.

In dit ‘competentiegerichte onderwijs’ krijgen leerlingen bijvoorbeeld Nederlands wanneer zij zich tijdens het vak Marketing moeten richten op het schrijven of samenstellen van een marketingadvertentie. Er zijn nog wel toetsen Nederlands, maar de taal wordt meer doelgericht toegepast.(NOS)

Dit is weer zo’n voorbeeld van een verdere afkalving van het onderwijs. Ruim een derde van de MBO-ers heeft al een taalachterstand, en door enkel nog vakgericht les te geven zullen dat er zeker niet minder gaan worden.

Je in het Nederlands kunnen uiten is een basisvaardigheid die niet afhankelijk moet zijn van je loopbaankeuze. Je kunt er in lesprogramma’s meer vakinhoudelijke aandacht aan geven, maar de algemene vaardigheden moet je zeker blijven doceren. Doe je dat niet, dan zal hetzelfde gebeuren als al met rekenen is gebeurd, of met de normale inhoudelijke kennis.

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

maandag 24 april 2006 :: 11.26 uur

54 Comments

54 reacties

  1. Dit is echt belachelijk, ik versta zeker de helft van de mensen in mijn buurt niet en dan nog nederlands afschaffen……..

    Reactie door jeroen — maandag 24 april 2006 @ 11.33 uur

  2. Absurd

    Alexander

    Reactie door Alexander — maandag 24 april 2006 @ 11.34 uur

  3. Een kamermeerderheid is gelukkig tegen (link)

    Dit was écht het slechtste plan ooit. Wie heeft dit in hemelsnaam bedacht?

    Reactie door BE — maandag 24 april 2006 @ 11.57 uur

  4. Erg triest.

    De enige conclusie die ik hier aan kan verbinden is dat al het geblaat over de kennissamenleving dus inderdaad slechts geblaat is: Die kennissamenleving is er voor de happy few en de rest van het volk hoeft niet meer te kunnen dan eenvoudige opdrachten van de elite te begrijpen en uit te voeren.

    Hoe huichelachtig is een bestuur die aan de ene kant zegt dat mensen meer zelfstandig moeten zijn en hun eigen verantwoordelijkheid moeten nemen terwijl het tegelijk druk doende is om het systeem zo veranderen dat mensen intellectueel afhankelijk worden gemaakt?

    (Ik verlang nu al zelfs al weer terug naar Paars 1.. daar had men tenminste een klein beetje gezond verstand en gaf liever de voorkeur aan een pragmatische oplossing dan het doordrammen van geïdealiseerde principes of ideologieën.)

    Reactie door Gideon — maandag 24 april 2006 @ 12.18 uur

  5. Ik heb een tijd geleden al eerder op dit log gezegd dat het MBO een grote puinhoop is en dit soort berichten bevestigen dit beeld alleen maar.

    Waarom helpt de politiek zaken die gewoon werken toch telkens om zeep?

    En waarom wordt het onderwijs niet verbeterd maar slechts verder uitgehold?

    Onbegrijpelijk allemaal. Hebben die lui in het kabinet soms stront in hun ogen? De problemen in het onderwijs zijn al zo groot dat ik me zorgen maak over de aankomende generaties afgestudeerden. Die gaan nog een zware tijd tegemoet op de toch niet makkelijk te betreden arbeidsmarkt.

    En dan komen ze weer met zo’n plan…Zucht, wat een ellende in dit land. Vind je het gek dat mensen die wel wat kunnen zich uit de voeten maken, Ik word hier ook onderhand gek van alles!

    Reactie door DJ Digital — maandag 24 april 2006 @ 12.24 uur

  6. Nederlands is de basis voor alle vakken! Je hebt begrijpend lezen nodig om je door lange wiskundesommen heen te ploegen (voordat je gaat rekenen uiteindelijk dan), je hebt het nodig om een lange economietekst te kunnen samenvatten en je hebt het nodig om op spellingsgebied geen modderfiguur te slaan.

    Minder aandacht voor Nederlands op het VMBO? Misschien ben ik bevooroordeeld als docent Nederlands, maar dan kun je beter het hele VMBO afschaffen. Bovenstaand verhaal geldt ook voor VMBO, misschien nog wel sterker. In het VMBO vind je de grootste taalachterstanden. Als je er op het VMBO minder aandacht aan geeft, hoe moeten die leerlingen zich dan ooit kunnen redden in het MBO?

    Reactie door Nathalie — maandag 24 april 2006 @ 12.25 uur

  7. Wanneer houdt de afbraak van het onderwijs eens op?

    Moeten we wachten totdat iedereen analfabeet is op een kleine elite na?

    Reactie door Drob — maandag 24 april 2006 @ 12.26 uur

  8. Ik vint het niet zoo nodich dat nederlans op skool je leert het tog gewoon al met prate
    of zie ik ut verkeert?
    as je maar goet ken tiepe dan is dat tog genoech dat is pas belangerijk

    Reactie door Wattenstaafie — maandag 24 april 2006 @ 12.27 uur

  9. Dit soort plannetjes wordt bedacht door managers van MBO-scholen, van wie nu opnieuw blijkt, dat ze overbodig zijn, zelfs ongewenst. Steeds meer algemene kennis verdwijnt in zogenaamde praktijkvakken. Je krijgt leergebieden en projecten, waarbij alles geintegreerd wordt aangeboden. Dat heet dan competentiegericht onderwijs. De vakdocenten en dus ook vakkennis verdwijnen. Je krijgt straks een eindverantwoordelijke docent met het vereiste “zwemdiploma’s” met een aantal assistenten, die eigenlijk onvoldoende gekwalificeerd zijn. Dat werkt kostenbesparend, want daar gaat het om. Het geheel wordt het nieuwe leren genoemd. Van leren komt echter niets terecht, het is vooral gebrekkig googlelen. Zonder kennis en inzicht wordt het moeilijk om het geleerde toe te passen (competenties). Zonder elementaire kennis (rekenen en taalvaardigheid) en algemene ontwikkeling (maatschappijvakken zoals geschiedenis, aardrijkskunde, economie en maatschappijleer) krijgen we wel een ideale oproep-flexkracht voor de globaliserende economie. Nog een paar ingrepen van onze grote onderwijsmanagers (over managementdisease gesproken) en Nederland behoort dan echt tot de onderontwikkelde landen op het gebied van onderwijs. Kenniseconomie, laat me niet lachen!

    Reactie door Tiny Romme — maandag 24 april 2006 @ 12.28 uur

  10. Dat is natuurlijk vast voor al die Polen die hier naartoe komen!

    Reactie door simONE — maandag 24 april 2006 @ 12.32 uur

  11. als kinderen een taalachterstand hebben omdat hun ouders geen nederlands met ze praten en dus pas op de “kleuterschool” Nederlands leren, wordt er geld gestopt in bijscholing van leraren, zodat ze eerder kunnen signaleren dat een kind geen Nederlands spreekt. Dat merken ze anders niet.

    Tja en als je dan een achterstand hebt dan lossen we dat op door geen les meer te geven in Nederlands. Over twintig jaar spreken we dan alleen nog maar Engels of Arabisch en zijn wij degenen met een taalachterstand.

    Reactie door ipuntje — maandag 24 april 2006 @ 12.46 uur

  12. Ach ja, de leerlingen moeten op de een of andere manier door het mbo heengesleept worden. Dus wat doe je dan? Jawel, je schaft gewoon alle “moeilijke” vakken die een hindernis vormen af. Als ze maar hun diploma halen, toch?

    Het plan was trouwens om ook op het vmbo het aantal lesuren Nederlands te verminderen.

    Reactie door Pineut — maandag 24 april 2006 @ 12.57 uur

  13. Ik vraag me af welke geheime agenda er achter zo ‘n plan zit. Niemand met gezond verstand zou toch zoiets doms verzinnen, zou je denken?

    Reactie door kaatje — maandag 24 april 2006 @ 13.09 uur

  14. Het zijn VanDale !!

    Reactie door peer — maandag 24 april 2006 @ 13.28 uur

  15. Nederlands nog bij: vak Marketing richten op een marketingadvertentie’

    Ik dacht dat `marketing’ een Engels woord was. Laat dat Nederlands dan maar helemaal achterwege bij die commercial bullshit.

    Reactie door Emiel — maandag 24 april 2006 @ 13.31 uur

  16. BELACHELIJK!!

    Reactie door L.M. Lembeck — maandag 24 april 2006 @ 13.35 uur

  17. Taal , wiskunde ,natuurkunde ,…afschaffen :nou dat stort het niveau van een opleiding en het onderwijs in Nederland wel heel snel inelkaar !

    gaat het naar een toestand : Je betaal collegegeld/schoolgeld en je krijg automatisch je diploma ?

    Dat competentie geleuter is overgewaaid uit de Management-cult : Je moet tegenwoordig goed om kunnen gaan met je mond i.p.v. met je hersens en handen .

    Je competententies haal je gewoon van het internet ! ,maar is dat nogwel leren , oefenen ?

    Reactie door Fred — maandag 24 april 2006 @ 14.15 uur

  18. Vergroot ook weer de macht van management en elite, en bespaart op echte kennis.

    De elite moeten voor ons denken, en ze moeten ook meer weten, dus de staatspropaganda instrueren zogenaamd dingen geheim te houden die iedereen al weet, en er dan gewichtig over doen bij als ze het naar buiten brengen.

    Volgens mij hebben ze geen enkele meerkennis dan het Folk, behalve dan die kennis die nodig is om golfbewegingen van aandelenkoersen te manipuleren.

    En de taal zo gebruiken dat je er geen touw meer aan kunt vastknopen, en heel erg “foutloos” schrijven en op punten en komma’s letten.
    Het lijkt dan of er iets heel belangrijks staat, terwijl het dom gelul is dat nergens over slaat.

    Reactie door cmotor — maandag 24 april 2006 @ 14.50 uur

  19. taal vormt de toegang tot kennis. Essentieel onderricht, tenzij de intentie is mensen van kennis af te sluiten.

    Reactie door chantal — maandag 24 april 2006 @ 14.52 uur

  20. Hoe gaat de toekomstige leerling met elkaar communiceren : in een gebarentaal ,via een GSM ,….?

    Reactie door Fred — maandag 24 april 2006 @ 14.57 uur

  21. @17

    Tja, en het is juist de management wereld waar alles draait om communicatie. Dat is eigenlijk wat managers de hele dag doen: communiceren. Dus je zou denken dat juist managers grote waarde hechten aan goede mondelinge en schriftelijke vaardigheden en dus ook een goede taalbeheersing.

    Maar wat houd Nederlands op het MBO eigenlijk in? De inhoud van het vak Nederlands op de verschillende niveaus verschilt namelijk nogal.

    Reactie door Fjodor — maandag 24 april 2006 @ 15.31 uur

  22. @21 Het Nederlands op mbo niveau is erg beroerd. De meeste MBO-ers worstelen met hetschrijven vaneengoede sollicitatiebrief, toch niet echt onbelangrijk.

    Reactie door jeroen — maandag 24 april 2006 @ 15.54 uur

  23. Als we Nederlands afschaffen is het volgende zeker dat we alle scholen maar afschaffen.
    VRAAG: Hoe helpen we Nederland zo snel mogenlijk naar de KLOTEN???

    Reactie door dromer — maandag 24 april 2006 @ 15.57 uur

  24. Het is in het hele opleidingtraject juist rekening meegehouden dat vanaf de basisschool de taalkennis en toepassing op een lager pitje staat dan het HAVO/VWO en het Nederlands op een MBO is wat taalgebruik juist meer gericht op de richting ,waarvoor de leerling heeft gekozen :techniek : wat meer gericht binnen het jargon techniek :nu gaan zij dit missen !

    Reactie door Fred — maandag 24 april 2006 @ 16.43 uur

  25. @23

    Volgens mij valt dat wel mee, je ziet alleen dat men het onderwijs heel erg in gaat richten naar de wens van het bedrijfsleven. D.w.z., men wil het onderwijs aan laten sluiten op ‘de markt’.

    Aan de ene kant is daar wat voor te zeggen, omdat de kans dat je als schoolverlater sneller aan de bak kunt komen groter is. Aan de andere kant zie je ook een sterke verschraling van het onderwijs.

    Eigenlijk zou men het onderwijs zo moeten inrichten dat een schoolverlater ten eerste de kennis heeft om in het bedrijfsleven aan de slag te kunnen, en ten tweede voldoende kennis heeft om verder te kunnen komen. Dus zeg maar ‘tijdloze’ kennis.

    Reactie door Fjodor — maandag 24 april 2006 @ 16.54 uur

  26. @ 21 Fjodor

    Het vak Nederlands op het mbo zal wel per opleiding verschillen.

    Begin jaren ’90 heb ik zelf een mbo-opleiding gevolgd (secretariële richting). Het vak Nederlands bestond toen voornamelijk uit: spelling, brieven schrijven, tekstverklaren en het houden van spreekbeurten (bij dat laatste komen meerdere vaardigheden samen zoals zoeken, ordenen en presenteren van informatie).

    Maar goed, dat was begin jaren ’90; hoe het nu is weet ik niet.

    Ik krijg weleens stageverslagen van mbo-scholieren onder ogen en die stemmen mij niet optimistisch.
    Het lijkt mij een beter idee om de lesuren Nederlands juist uit te breiden.

    Reactie door Pineut — maandag 24 april 2006 @ 17.07 uur

  27. Makkelijk toch een bevolking die de nationale taal niet meer beheerst?
    Die kunnen punt 1 hun standpunten amper of niet meer kenbaar maken en punt 2 helemaal niet meer begrijpen hoe de politiek haar spelletjes speelt. Het creeeren van een machteloze kudde noem ik dat.
    Schoften!

    Reactie door barbara — maandag 24 april 2006 @ 17.10 uur

  28. @ 27 misschien een beetje érg ver gezocht?

    Maar inderdaad slecht plan, het niveau is al te vaak bedroevend.

    Reactie door Gerbert — maandag 24 april 2006 @ 17.29 uur

  29. Competentiegericht onderwijs…pleidooi voor de ééndimensionale mens.

    Reactie door Wattenstaafie — maandag 24 april 2006 @ 17.38 uur

  30. @ 27 Het is inderdaad een manier om het volk weer te muilkorven en slinks tot rechts populisme te manipuleren: taalonderwijs ontzeggen betekent dat tv-media ongeletterden leugens door de strot kunnen douwen, ongeschoolden uitspelen tegen intellectuelen, een schep angst erbij en hoppa: we zijn weer terug in de jaren 20 toen dialectsprekenden werden uitgelachen om hun geknauw (en hun scheve, slechte gebit), zodat ze een prooi werden voor de NSB en de fascistische Nederlandsche Unie.

    Reactie door Emiel — maandag 24 april 2006 @ 17.39 uur

  31. De vorige verkiezingen was onderwijs toch het speerpunt van de D66? Zien we zo niet veel van terug als je het mij vraagt.

    De kennissamenleving gaat primair om onderwijs, alle andere zaken volgen vanzelf wel uit deze basis. Als dit land de concurrentie aan wil met andere landen dan moeten we leren om beter te worden in het onderwijzen dan dat men daar is.

    Hiervoor is echter waarschijnlijk een cultuur verandering nodig. Het grootste obstakel die we hebben in dit land is dat onderwijs vervelend wordt gevonden: het is niet leuk, het is moeilijk en het is saai. We worden overspoeld met snelle oppervlakkige kennis in de media waarbij feiten vaak niet meer dan zienswijzen of meningen zijn.

    Feiten kennis is belangrijker dan veel mensen denken. Ruim 99% van alle kennis komt neer op het benoemen van concepten, het kennen van de definities van deze concepten en het kunnen werken met deze concepten. Feiten kennis is niet moeilijk over te dragen als je het maar op de juiste manier doet. Steeds maar weer herhalen (stampen) werkt niet, heeft nooit gewerkt en zal nooit werken. Maar dit is niet de enige manier om feitelijke kennis te leren!

    Juist door betere onderwijs methoden te ontwikkelen zal men de concurrentie met andere volkeren kunnen volhouden. Dit vereist echter docenten die uitzonderlijk zijn, waarschijnlijk mensen die “te lastig” zijn in het huidige onderwijsstelsel.

    In onze cultuur worden onderwijzers en onderwijs lang niet na waarde geschat. Men geeft het geld liever uit aan oorlog dan aan onderwijs. Liever aan sociale zaken, dan harde objective wetenschappelijke kennis.

    Deze cultuur moet eigenlijk veranderen….

    Reactie door Gideon — maandag 24 april 2006 @ 17.55 uur

  32. Het afschaffen kan ook het gevolg zijn door het aantal leerlingen en een overmaat aan ondersteunende managers :de Trend is dat het aantal directeuren ( dat zijn meestal docenten ) in het MBO per domein gewoon te veel is zie maar eens de Mondriaan onderwijs site ( http://www.mon3aan.nl )
    pwer domein zij daar 3 directeuren aangesteld en nog een groot aantal onderwijsmanagers en uitaard nog een groot aantal inde ondersteunende diensten .

    Reactie door fred — maandag 24 april 2006 @ 18.36 uur

  33. Ik mis hier het nieuws, dat de 2e kamer hier helemaal niet mee akkoord gaat.
    En terecht.
    Grote kans, dat het Nederlands gewoon een verplicht vak apart blijft.
    Wel even bij de les blijven mensen.

    Reactie door Anja — maandag 24 april 2006 @ 19.28 uur

  34. Als je het belang van taal afschaft, het slechts vakgericht, lees beperkt, wil doceren, ben je alleen maar bezig jonge mensen communicatie die taal op zoveel gebieden biedt, te ontnemen.
    En daarnaast mogelijk deze jonge mensen te gaan misbruiken omdat ze niet meer hebben aangeboden gekregen.
    Een meer dan groffe schande!

    Reactie door mona — maandag 24 april 2006 @ 19.33 uur

  35. Het toppunt van absurdisme. De Nederlandse taal is belangrijk voor iedereen, welke vorm van onderwijs ook wordt gevolgd en welk vak of beroep ook wordt gekozen. De beheersing van het Nederlands gaat jaar in jaar uit al achteruit. Soms lees ik teksten van universitair afgestudeerden vol stijl- en spelfouten (waaronder advocaten). Ook in de TV- en radionieuwsbulletins worden steeds meer fouten gemaakt. En het kabinet maar roepen dat allochtonen vooral ook de Nederlandse taal moeten leren. Dat is wel juist, maar op z’n minst merkwaardig als je zelf meehelpt aan de afbraak daarvan.

    Reactie door Olav Meijer — maandag 24 april 2006 @ 20.00 uur

  36. @ 9 Tiny

    Precies.

    Reactie door Ed Sorrento — maandag 24 april 2006 @ 20.40 uur

  37. mie Tarzan, joe jane!

    Ja, zo komen we er wel…….

    Reactie door Bas — maandag 24 april 2006 @ 22.21 uur

  38. Vergeet ook niet dat de blootstelling aan slecht Nederlands steeds groter wordt. Het ergste zijn de spatiefouten die je steeds meer in reclame in folders en op straat ziet… hoe kun je van mensen die daaraan bloot staan en geen onderwijs meer in het Nederlands krijgen verwachten dat ze het zelf wel goed doen?

    Reactie door Tjaard — maandag 24 april 2006 @ 22.30 uur

  39. Ach, dan gaan we gewoon weer terug naar middeleeuwse toestanden. Niet nodig dat je kon lezen, want terwijl de pastoor het volkje dom hield, zorgde de schout wel dat het volkje arm bleef. Tot in de vijftiger jaren van de vorige eeuw, overigens.

    Het is dus -volgens dit plan- niet nodig om leerlingen bij te brengen dat “hun zeggen” toch iets anders klinkt dan “zij zeggen” en dat “groter als” wel erg duits klinkt.

    Wim Kan zei in een conference al eens dat de toenmalige minister van onderwijs héél bekwaam scheen te zijn. En dat deze minister dat -naar verluidt- ook zelf genoten had… :-)

    Wat een vooruitziende blik had deze cabaretier toch.

    In ieder geval, het lijkt mij dat het onderwijs steeds verder dreigt af te zakken naar een marktbehoeftige instelling.

    Straks trek je gewoon een blik IT-ers open, of een doos aspergesteker-managers, vooral dat laatste, en dan draaft de economie gewoon lekker verder.

    Een voordeel is overigens wel dat toekomstige politie-agenten niet langer hoeven te schrijven, zodat ze meer op straat kunnen zijn.

    Klaarblijkelijk is dit kabinet niet meer te stoppen.

    De toekomstige generatie bestaat helaas uit figuren als Sharon Dijksma, overigens PvdA, die haar studie nog moet afmaken, schijnt het. Die beweerde onlangs nog dat vrouwen hun studiegeld moeten terugbetalen als ze niet aan het werk gaan. Krijgen ze dan korting als ze nederlands niet in hun pakket hadden?

    Reactie door Wink — maandag 24 april 2006 @ 22.35 uur

  40. Tjaard, helemaal met je eens. Overigens komt het bij heel veel mensen voor dat ze hun eigen taal nauwelijks nog goed kunnen schrijven en wat spreken betreft:”Hun hebbe een grautere auto als mijn…” en: “hun zijn, hun hebbe…, hun wete…” Was het tien jaar terug nog vooral de D en DT en liggen/leggen en kennen/kunnen, nu is Cruifiaans opeens de norm geworden. Dan maar ouderwets, maar mijn taal op zo’n manier “verkrachten” is ook niet goed. Net zo min als leerlingen geen toegang meer geven tot lessen in onze taal. We mogen best wat trotser zijn op onze taal en proberen die beter te spreken en te schrijven.

    Reactie door L.M. Lembeck — maandag 24 april 2006 @ 22.44 uur

  41. Het Nederlandsch van mijn oma bestaat al lang niet meer.

    Ik vind het eigenlijk nog niet zo’n gek idee.(!) Ik vermoed dat op wetenschappelijk niveau en in de op de toekomst gerichte kenniseconomie het Nederlands niet meer gangbaar zal zijn. Engels is dan de voertaal. Op straat hoor je het plaatselijk dialect en bij de jeugd ontstaat een nieuw en zeer merkwaardig taalgebruik. Misschien dat het voor VMBO leerlingen die hun opleiding daadwerkelijk afmaken beter zou zijn dat ze Pools leren, opdat ze later beter kunnen communiceren met hun collega’s.
    Goedemorgen overigens.

    @14 Peer. Leuk bedacht, ga zo door.

    Reactie door Gandalf — dinsdag 25 april 2006 @ 6.40 uur

  42. Voorwaarde tot het leren van vreemde talen
    is het beheersen van het Nederlands, aldus
    werd mij vroeger voorgehouden.
    Moet half Nederland in de toekomst weer niet verder komen dan achter een ‘lopende
    band’ staan om hun brood te verdienen?
    Werd tot op heden een aanvullend examen ver
    eist in Latijn of Grieks om aan bepaalde
    universitaire studies te mogen deelnemen,
    is dat op deze manier in de toekomst dus
    ook: Nederlands.
    Met alle spellingsveranderingen even door-
    gevoerd in de afgelopen jaren, een veran-
    dering in taal, die kennelijk ook docenten
    niet hebben kunnen bijbenen, is afschaffen
    de voor de hand liggende oplossing?
    Wat staat hier eigenlijk ter discussie? Het
    nieuwe ‘verkiezings-item’ voor over 5 jaar
    waarbij men dan weer een pleidooi gaat doen
    voor het opnieuw invoeren van ‘het Neder-
    lands’ of wacht men tot we hier een woorden
    boek op de markt brengen van een nieuw soort papiamento, maar dan Hollandiamento
    geheten? Hoe denkt men nog inhoud te gaan
    geven aan linguistiek of tolken te gaan op
    leiden? Het lezen en interpreteren van me-
    dische gegevens, medicijninstructies, voor
    lichting mbt huishoudelijke zaken, DE voor
    waarde om geen fouten te maken in levensbe-
    langrijke zaken is in de loop der tijd over
    bodig gebleken?
    Zelfs een uitdrukking als ‘zand er over’
    zal dan niet meer begrepen worden en lijkt
    dus van toepassing op bovengenoemd onder-
    werp. Nederland is rijk aan spreuken en ge
    zegden. De ‘taal’ moet eerder als “monu-
    ment” beschouwd worden, dan dat men er ook de ‘tekens’ van veronachtzaamt.
    Het lijkt er eerder op dat met een derge-
    lijke maatregel voorkomen worden moet dat
    er in de naaste toekomst grote groepen van
    leerlingen niet zullen slagen voor hun eind
    examen omdat het ‘verplicht Nederlands’dus
    kennelijk nu al geen haalbare kaart meer is
    en het onderwijzend personeel bijkans tot
    wanhoop drijft en zij zich letterlijk en figuurlijk naar de keel gegrepen zien om
    resultatenlijstjes in positieve zin te doen
    veranderen. Als het straks helemaal doorge
    voerd zou worden dat alle docenten er met
    hun 55ste vandoor mogen gaan, is er een
    groot aantal, dat amper 30 jaar in funktie
    is geweest en verhoudingsgewijs de ‘kennis
    overdracht’ in dit grote geheel miniem te
    noemen is.
    Nederland wordt straks niet onder de voet
    gelopen door buitenlanders: absoluut niet!
    ‘Taal EN teken’ zal Nederland de das om-
    doen, een land dat ‘communicatie’ hoog op
    haar prioriteitenlijstje heeft staan ont-
    werpt een geheel eigen ‘spraakverwarring’.

    Reactie door Madelief — dinsdag 25 april 2006 @ 6.45 uur

  43. Precies, Madelief. Nederland is het enige land dat niet alleen het land verkwanselt en alles dat zich erin bevindt, maar ook de taal. We zijn onze trots kwijtgeraakt en zolang het maar geld oplevert (minder leerkachten Nederlands in dit geval) gaan we ervoor. De weg naar de HEL is glad geplaveid. Die naar de Hemel is moeilijk en je moet er moeite voor doen. Dan kies ik toch maar voor dat moeilijke. Ben ik blij dat ik een zeer grondige basiskennis van mijn moedertaal geleerd heb op de Lagere School en later op de MULO. Nu pluk ik iedere dag de vruchten ervan. Door die basis heb ik ook geleerd om moeilijker dingen te lezen, dan waar ik voor ben opgeleid en inmiddels lees ik op academisch niveau. Dat kan echt alleen als de basis grondig is. Ik heb nu al medelijden met al die kinderen die vooral de eerste generatie zonder taalonderwijs in een wereld komen te staan die ze niet begrijpen en die hen niet begrijpt, omdat ze zich niet meer verstaanbaar kunnen maken. Gandalf, Pools leren is nooit weg, natuurlijk, maar dat kan pas goed als je een goede basis hebt: je moedertaal.

    Reactie door L.M. Lembeck — dinsdag 25 april 2006 @ 8.38 uur

  44. @40

    En wat te denken van die MSN- en GSM-taaltjes?

    @41

    Engels is in het hoger onderwijs al een zeer gangbare taal, al lang trouwens. Zo’n beetje al mijn studieboeken zijn Engelstalig. En dat is niet alleen bij de studie wiskunde het geval, maar volgens mij bij zo’n beetje de meeste vakken. Op zich ook niet zo vreemd, omdat de meeste boeken nu eenmaal ook in het Engels geschreven zijn.

    Van vrienden die al werken weet ik dat bij veel bedrijven de gesproken voertaal Nederlands is, maar de geschreven voertaal Engels. Zeker in de IT-sector schijnt praktisch alles Engels te zijn.

    Dat neemt niet weg dat Nederlands nog erg belangrijk is en vermoedelijk ook zal blijven in dit land. Om b.v. kranten te lezen, Nederlandstalige boeken en overheidsteksten zijn ook nog altijd in het Nederlands gesteld.

    Reactie door Fjodor — dinsdag 25 april 2006 @ 8.58 uur

  45. Ik werk op een groot mbo-college en geef o.a. Nederlands.

    Ik erken dat het niveau van de leerlingen er de laatste jaren niet beter op is geworden. Maar is dat nu niet juist een goede reden om de lesmethodes eens goed tegen het licht te houden?

    Ook wij werken met projecten, maar vergeten zeker de ondersteunende lessen niet! Door op deze manier te werken zie ik de motivatie en het plezier van de leerlingen steeds groter worden. En daardoor verbeteren ook hun prestaties!

    Wij hebben er wel heel duidelijk voor gekozen om leerlingen ALTIJD onder begeleiding aan projecten te laten werken. Er is dus altijd een docent (en geen tutor/onderwijsassistent/trainer) aanwezig!

    Kortom: Als je het op een goede manier aanpakt en de theoretische ondersteuning niet vergeet, kan Nederlands best in projecten zitten!

    Het is, in ieder geval op onze school, niet zo’n ramp als iedereen doet vermoeden!

    Reactie door Roger — dinsdag 25 april 2006 @ 9.30 uur

  46. Ooit was er een persoon met visie die riep, kennis is macht. Kennis van de taal geeft je de macht om je argumenten uit te spreken. Door het merendeel van de (straks) werkende bevolking machteloos te maken leren we ze niet de taal van hun land te spreken. Dit gekonkel is typisch voor kapitalisten, vergelijk dit met de gedwongen winkelnering in de 19e en begin 20e eeuw.
    Volk van Nederland wordt wakker en doe iets hier tegen, deze voor tekenen zijn vele malen erger dan 5 jaar bezetting dit is genocide op de meest erge manier, maak een volk monddood en laat het werken voor een hongerloontje niemand die er wat van zegt.

    Reactie door Harm Groenendijk — dinsdag 25 april 2006 @ 12.40 uur

  47. @43 Lydia, ik ben het volledig met je eens. Pools leren was bedoeld als verwijzing naar het klakkeloos open van de grenzen en de geringe kansen daardoor om aan de onderkant van de arbeidsmarkt nog aan de slag te komen voor toekomstige VMBO-ers, die de praktische leerweg volgen en niet om welke reden dan ook een MBO opleiding er achteraan knopen.
    Alles gaat achteruit (behalve het inkomen aan de top en de huizenprijzen) economie, onderwijs, veiligheid, gezondheidszorg noem maar op. Natuurlijk, Nederlands is o zo belangrijk, het maakt ons tot wat we zijn.
    Ik ben geen taalpurist, verre van dat maar als ik nog eens iemand hoor zeggen of schrijven: “enigste i.p.v. enige” dan zal ik ‘m (of haar):)!

    Reactie door Gandalf — dinsdag 25 april 2006 @ 12.42 uur

  48. Ter overdenking: een fraaie uitspraak van Irene Asscher-Vonk in het afscheidsinterview in het SER-bulletin (april 2006):
    “Alles van waarde is weerloos tegen het marktmechanisme.”
    (Zij doelt hierbij op “de dingen waar het om gaat in het leven”: kunst, wetenschap en solidariteit).

    Reactie door Olav Meijer — dinsdag 25 april 2006 @ 14.45 uur

  49. @ 46 Harm Groenendijk
    Daar hebt u gelijk in.

    Reactie door Khosrow — woensdag 26 april 2006 @ 13.56 uur

  50. se motte nieso seike, wattis het probleem as ik me moerstoal sgrijf so as ikket wil.
    wie gebruik tegewoordig noch nederlants woar. alless ist in et engelsj.
    En as ik Talpoa moar ken vollege, dat is cool vet joh

    Reactie door Toergenjev — donderdag 27 april 2006 @ 0.21 uur

  51. Roger natuurlijk kan Nederlands in de projecten zitten maar dat sluit niet uit dat Nederlandse les niet nodig is. Mij maak je niet wijs dat door het steeds gemakkelijker te maken mensen automatisch meer gemotiveerd raken, het ontneemt juist de kans te inspireren en inspiratie is toch de bron van de behoefte aan meer kennis. Nederlands is meer dan een samenraapsel van woorden alleen. Bovendien de opleiding bestaat toch niet alleen uit Nederlands, dit gaat mij echt te ver. Nederlandse les is in vergelijking een zeer klein deel van de opleiding dus daar alleen zal de motivatie niet van afnemen. Of je het resultaat van dat Nederlands wat minder mee moet wegen in specifieke opleidingen dat is een ander verhaal.
    Leerplicht tot 23 jaar maar waarom, waarvoor? Als we tegelijkertijd de kinderen de meest basale zaken niet meer willen onderwijzen.
    We dalen af naar de nieuwe middeleeuwen.

    Reactie door Henny — vrijdag 28 april 2006 @ 9.35 uur

  52. Zelfs ik moet nog terug naar school. Dat sluit niet uit dat er Nederlandse les nodig is.

    Reactie door Henny — vrijdag 28 april 2006 @ 9.35 uur

  53. Bovendien zijn er legio mensen die het nodig hebben, het willen en het niet krijgen in het MBO. Wij hebben ervaring daarmee. Breek me de bek niet open over het MBO-onderwijs zoals wij dat ervaren hebben. Gemotiveerde leerlingen raken behoorlijk gedesillusioneerd met de grote kans op demotivatie.

    Reactie door Henny — vrijdag 28 april 2006 @ 9.40 uur

  54. Uit onderzoek is gebleken dat kinderen die creatief schrijven ook beter zijn in het begrijpen van boeken. Kinderen die veel boeken lezen kunnen zich beter mondeling en schriftelijk beter uitdrukken, ook in het zakelijke verkeer! De woordenschat neemt toe, de leessnelheid neemt toe. Voor toename van leessnelheid, is eerst leesplezier geboden. Dat lukt echt niet binnen de lessen marketing.
    Ik vrees dat het weer om een ordinaire bezuinigingsmaatregel gaat. Ook op onze havo/vwo school laat men een uur Nederlands vervallen t.b.v. het aanleren van vaardigheden. Iedere docent wordt in staat geacht de leerlingen deze vaardigheden bij te kunnen brengen, kortom, heb je een docentje over… kost het je verder niets! En dit terwijl het Nederlands vaak bijzonder slecht is. Een vreselijke ontwikkeling!

    Reactie door petra gazendam — maandag 22 mei 2006 @ 9.57 uur