NedCar: even respijt

Het personeel van NedCar heeft vier maanden extra gekregen om met behulp van deskundigen de toekomst van de fabriek en haar werknemers veilig te stellen.

De SP zal het kabinet ondertussen met argusogen blijven volgen. In deze vier maanden zullen Balkenende en Brinkhorst alles op alles moeten zetten om nieuwe kansen te creeëren voor de ‘maakindustrie’ in Limburg.

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

woensdag 26 april 2006 :: 20.55 uur

42 Comments

42 reacties

  1. Nee maar, ABN Amro gaat 600 mensen ontslaan. Ze verkassen een deel naar lage lonen landen. Die krijgen er 900 banen bij. Wat raar, die bezuiniging, terwijl ze toch 1 miljard winst hadden. Ja, geen omzet maar pure winst.
    Let op mensen: de grote ontslaggolf is hiermee ingeluid. Nu gaan we echt de heilstaat van het liberalisme en globalisme meemaken.

    Reactie door Sonja — woensdag 26 april 2006 @ 21.04 uur

  2. Beetje uitstel van het einde.
    Meer niet.
    Ik hoop toch niet dat het FNV weer de feestmuts opzet met dit belabberd resultaat.
    Over 4 maanden is de publiciteit waarde weg voor de bond zonder grote daden ,en bloed een langzame dood.
    .

    Reactie door Jofel — woensdag 26 april 2006 @ 21.39 uur

  3. geef ze brood en spelen !!!!binnenkort start het wk voetbal een uitgelezen kans voor het grootkapitaal om het klootjesvolk een oor aan te naaien .moet ze meegeven dat het makkelijk is om het met oranje vlaggetjes achter de biertender gezeten naar het grootbeeldkijkend ondertussen kotsend volkje te naaien .kortom na het eerste nederlandse doelpunt zijn de mensen bij nedcar vergeten en zijn zij slechts geschiedenis !

    Reactie door ,texas,henkie — woensdag 26 april 2006 @ 22.09 uur

  4. Nee maar,BAT gaat 560 man de straat op sturen… en wat zegt de SP bij monde van Paul Ulenbelt…. wij kunnen helaas niks voor jullie doen..!

    Reactie door Therry — woensdag 26 april 2006 @ 22.22 uur

  5. Leve het duizendjarige grootkapitalistische wereldrijk.

    Het doel is bijna bereikt, het rijk zal nimmer tenondergaan.

    Er is alleen nog maar virtueel geld, alle lastige arbeiders zijn opgeruimd, of ver weg, nu kunnen ze er eindelijk van gaan genieten.

    Reactie door cmotor — woensdag 26 april 2006 @ 22.23 uur

  6. @5 Maar cmotor, die kapitalisten zullen nooit alle arbeiders opruimen, wie blijft er dan nog over om uit te buiten…

    Reactie door jeroen — woensdag 26 april 2006 @ 22.28 uur

  7. @6 jeroen

    Managers, er blijven alleen nog maar managers over, die kunnen elkaar gaan managen.

    Reactie door cmotor — woensdag 26 april 2006 @ 22.33 uur

  8. @6 jeroen — woensdag 26 april 2006 @ 22.28,

    Wees maar niet bang hoor, ze vergeten jouw heus niet als je voor 200 euro per maand ofzo wilt werken.

    Reactie door Evert Tigchelaar jr — woensdag 26 april 2006 @ 23.08 uur

  9. @4 Therry
    Je zult met de BAT-werknemers in actie moeten komen. Steun organiseren, de straat op, naar den Haag optrekken. Daar wil de SP zeker bij helpen. Een mailtje naar de fractie brengt niet de verandering die je wilt, maar wel noodzakelijk is. Trek op naar de aandeelhouders, staak, bezet of voer andere acties. De SP hoef je niet te overtuigen van jullie gelijk. Neem een voorbeeld aan de mannen en vrouwen van NedCar. Organiseer de strijd, niet de verwijten.

    Reactie door Paul Ulenbelt — woensdag 26 april 2006 @ 23.17 uur

  10. @4 Therry

    Ik heb op je log gereageerd en plaats hier ook dezelfde tekst

    Beste Therry

    Het is moeilijk om een oordeel te vormen op basis van een reactie die je hebt gekregen wanneer je niet de originele tekst van je brief ook plaatst.

    Groet

    Reactie door Wattenstaafie — donderdag 27 april 2006 @ 0.39 uur

  11. #4 Therry

    Dan had je maar meer moeten roken…

    Reactie door ReneR — donderdag 27 april 2006 @ 1.47 uur

  12. @6 jeroen

    het is 4.30 uur ‘s morgens, hobbyistendoorwerktijd.

    Ik observeer enkele zeer specialistische vacatures, voor de bankwereld, met kennis die niet iedereen heeft, en waarvoor het minimaal een jaar duurt om dat een klein beetje te kunnen.

    Ook nog kennis van jaren terug, je bent gek als je daaraan begint.

    Drie maal Of:

    Of die vacatures zijn speciaal op iemand toegesneden, die nu nog ontslagen moet worden, en zelf nog van niets weet

    Of, brrrrrrr, kennis die alleen langzaam opgebouwd kan worden, komt niet meer in de koppen, of in buitenlandse koppen.

    Of, ze weten niet meer waar ze mee bezig zijn.

    Reactie door cmotor — donderdag 27 april 2006 @ 4.45 uur

  13. In de jaren 70 hadden we hetzelfde probleem met de scheepsbouw, daar is toen heel veel subsidie ingegaan maar dat heeft niets geholpen, daarna hebben de vakbonden gevraagt om loon in te leveren want dan zouden de fabrieken gered woorden.
    Waar het uiteindelijk op uitdraaide is dat alle werknemers ontslagen werden en nog 70% van hun al ingeleverde loon kregen.
    Ik ben daarom ook heel bang dat deze geschiedenis zich bij NedCar zal gaan herhalen.

    Reactie door Dromer — donderdag 27 april 2006 @ 8.20 uur

  14. @9

    Volgens mij helpt dat geen donder. In het noorden doet men dat ook, dhr. Brinkhorst en anderen zijn zelfs diverse malen uitgenodigd (en ook langs geweest) om te kijken hoe men de hoge werkloosheid kan tegengaan en dreigende ellende kan voorkomen.

    Maar daar laat men het dan bij…

    Reactie door Fjodor — donderdag 27 april 2006 @ 8.50 uur

  15. (4)(14)het verlies van je baan is klote !de verandwoordelijkheid voor het behoud ervan ligd voor een groot deel bij het personeel zelf .sorry maar ik vind een deel van de ,nederlander, soms wel heel erg lui voor hun eigen bestwil .vechten voor je baan zul je in eerste instantie zelf moeten doen,(zie 9)in dit land moet je ,SOLLIDARITEIT, helaas afdwingen daar het grootste deel van de ,nederlander, vergeten is wat dit is en waarom het zo belangrijk is .ben er van overtuigd dat je dan de SP (als enige politieke partij)aan de fabriekspoort aan je zijde zuld vinden .kortom snuit je neus en bal je vuist !!!!!en vecht. ouderwetse taal? NEE NOODZAAK !!!!

    Reactie door ,texas,henkie — donderdag 27 april 2006 @ 9.37 uur

  16. Ik ben het met je eens texas henkie. Ik erger me al jaren kapot aan het gezeur en geklaag van den arbeider die zelf te beroerd is om zijn bank, tv en bier te laten staan voor zijn collega wanneer het hemzelf goed gaat. Kijk naar NedCar, opeens gaat het personeel “meedenken”. Natuurlijk is het weer te laat.

    Reactie door Sonja — donderdag 27 april 2006 @ 9.48 uur

  17. Vlak ABN-Amro niet uit, VIERENTWINTIG HONDERD (2400) banen gaan er weg bij 1 afdeling, ICT.
    900 komen er terug, in de lage lonen landen. Deze mensen leerden het vak hier van de NLse afdeling, die er toen al mee zat. THANX!
    Iets voor de SP om hier te melden lijkt mij, of ‘is het te dicht bij huis’?

    Reactie door Barendd — donderdag 27 april 2006 @ 10.58 uur

  18. Nog niet zo lang geleden zijn onze sociale voorzieningen en ook de duur van de WW omlaag gebracht.
    De vakbonden halen hier nu aan,dat daarom die 4 maanden verlenging nodig is.
    Toen deze maatregelen er door heen gejast werden zat met name het FNV te slapen.
    Plaats door een grote landelijke staking dit te voorkomen krijgen nu alle ontslagen werknemers de pin op de neus.
    Men heeft toen hun eigen ziel verkocht aan dit kabinet en andere eigen voordeeltjse.
    Want deze verkorting was totaal niet nodig en men had alles maar dan ook alles moeten mobiliseren om dat te voorkomen.
    Maar als er echt grote daden verricht moeten worden is deze bond een slap en op de centen zittende organisatie.
    Een bond zonder grote daden en een masker voor hun gezicht.

    Reactie door Jofel — donderdag 27 april 2006 @ 10.58 uur

  19. @13, dromer.
    Dat van de scheepsbouw klopt en heeft overeenkomsten met abnamro banen wegdoen (2400) en deze elders weer opzetten (900)

    De scheepsbouw werd met name geleerd door landen als Japan, Taiwan, Korea, India en toen men het trukkje kende bouwde men de schepen voor een fractie van het geld.

    Toverwoord: AIQ, te hoog in NL
    Bij-subsidieren is niet de weg, maak je alles duurder mee, modern jaren 30 scenario doemt al aan de horizon.
    Aftopen van prijzen is de weg, opsodemieteren met die woekerwinsten, stop met gas-olie koppeling kwa prijs, stop huurverhoging, BEGIN met een salaris stop en setting voor top salarissen, kortom benader het probleem waar het begon en maak de boel goedkoper voor het te laat is! (!&@^#)*&!@53

    Reactie door Barendd — donderdag 27 april 2006 @ 11.03 uur

  20. @18 jofel, mee eens, de NL vakbonden zijn oude tandeloze wannabee-grommende herdertjes die als een doorbrand-weerstandje eigenlijk gewoon een verlenging van de regering blijken.

    Reactie door Barendd — donderdag 27 april 2006 @ 11.06 uur

  21. Even iets TOTAAAAAAAAL anders voor je Jan… heb je tijd om even wat vragen in te vullen??? Zie: http://indra.web-log.nl/log/5673015

    Bij voorbaat dank!
    kus van een fan van je.
    x

    Reactie door Indra — donderdag 27 april 2006 @ 11.33 uur

  22. Limburg, groningen, en twente, het zijn gebieden voor recreanten, de eigen lokale bevolking, of een gepensioneerde Amsterdammer die wat rust wil.

    Extra energie in deze regios steken is nutteloos. het zijn eigenlijk verloren gebieden. Te duur voor simpel productie werk, en niet aantrekkelijk voor (kantoor)bedrijfsleven.

    Reactie door jeroen — donderdag 27 april 2006 @ 12.05 uur

  23. @ texas,henkie & cmotor
    “Grootkapitalisten” is een misleidende term. Op de vrije markt ontstaan er zogenaamde “nulwinsten” zoals we dat in de economie noemen. De vrij markt is dus niet zo iets als de belangen van de kapitaal bezitters beschermen. Wil je de grootkapitalisten beschermen, dan heb je overheidsinterventies nodig. Voornamelijk gaat het hier dan om monopolie vorming.

    Reactie door mathijs ter wee — donderdag 27 april 2006 @ 12.14 uur

  24. @22 jeroen 12.05 uur

    ‘Extra energie in deze regios steken is nutteloos. het zijn eigenlijk verloren gebieden.’

    -Als ik je woorden goed begrijp komt het
    liberale gedachtegoed Mutatis Mutandis dus op het volgende neer:

    Als je het woord “regio’s” vervangt door “mensen” en deze gedachtegang onverkort loslaat op WAO-ers, bejaarden, gehandicapten, zwervers enzovoorts, dan is dit dus wat de implementatie van het liberale gedachtegoed behelst! Laat ze maar barsten!

    Reactie door Wattenstaafie — donderdag 27 april 2006 @ 13.02 uur

  25. @22
    Ik neem aan dat je in het westen staat van Nederland Jeroen en je ogen gericht zijn richting het Oosten.
    Hoe verder we naar het Oosten komen Limburg,Twente hoe meer jij verloren streken zie.
    Ik begrijp dat niet als ik kijk naar Europa dan zie nog een enorm gebied richting oosten, ik neem niet aan dat jou visie niet veranderd net over de grens? met Duitsland.
    Vooral i.v.m met gewenste grote Europa.
    Of begrijp ik het nu verkeert.

    Reactie door Jofel — donderdag 27 april 2006 @ 13.36 uur

  26. Straks mogen ze 20 procent van hun salaris inleveren, waardoor wellicht 65% van de banen behouden kan blijven en smeert Mitsubishi hem alsnog over een jaar of 2. Leve het grootkapitaal.

    Reactie door kaatje — donderdag 27 april 2006 @ 14.07 uur

  27. Wij zijn de grootste netto betaler aan de E.U.pot welke miljarden bevat.
    Het vorig jaar heeft Zalm nog 1 miljard weten los te peuteren van de E.U.
    Per inwoner (kinderen en ouderen meegerekend) betalen wij jaarlijks 170 euro aan deze bodemloze put.
    Het wordt de hoogste tijd dat het losgepeuterde deel van 1 miljard van Zalm plus nog een flinke zak subsidie (van ons eigen geld)van de E.U.aangewend wordt om de werkgelegenheid veilig te stellen.
    Balkenende moet maar eens goed van zich afspreken in Brussel!!

    Reactie door Maan Arkenbosch — donderdag 27 april 2006 @ 14.22 uur

  28. @27

    We kunnen in dat geval beter Jan Marijnissen heen sturen, van Balkenende weten we het nu wel, dat wordt toch nooit wat!

    Reactie door Wattenstaafie — donderdag 27 april 2006 @ 14.42 uur

  29. @9 Paul Ulenbelt, De bal terugkaatsen is eenvoudig, zodra wij de boel plat gaan gooien komen jullie zeker zeggen… “De SP steunt jullie..” We zoeken eerst naar andere mogelijkheden om werkgelegenheid te waarborgen (zoals in gesprek gaan met de RvC, enige druk van jullie had hier wellicht bij geholpen) alvorens we de boel gaan bezetten of gaan staken… Is het niet de SP die roept dat ze naar de mensen toekomen? Wij hebben nog niemand van jullie gezien of gehoord, dan de eerder genoemde mail en reactie op dit log.

    Reactie door Medewerker BAT — donderdag 27 april 2006 @ 16.34 uur

  30. Jeroen, het klopt niet wat jij voorstelt.
    De grond is ook veel goedkoper in de door jou afgeschreven regio’s. Het loont een ondernemer zeker om een bedrijf naar deze regio’s te verplaatsen. Het probleem is echter vaak dat ze zelf geen zin hebben om in het boerenland te wonen en de werknemers ook niet.
    Een hele grote handelsbank uit Amsterdam verhuisde van de keizersgracht naar A’dam Rai (zuid), dit veroorzaakte bijna een totale opstand van het personeel, die vonden het verschrikkelijk dat ze lunchen op het Rembrandplein en biertjes drinken moesten inleveren voor Amsterdam Zuid. En dan hebben we het nog over het relatief gezellige en rijke Amsterdam Zuid, moet je je voorstellen dat die mensen naar Drenthe zouden moeten, nee hoor out of the question, liever kapitalen betalen aan een duur pand in de hoofdstad, toch geld zat!

    Reactie door kaatje — donderdag 27 april 2006 @ 17.17 uur

  31. @24 en @25, je begrijp mijn woorden verkeerd. Als ik het over de nutteloosheid heb van extra energie insteken, heb ik eigenlijk moeite met de woorden van Jan M. “Alles op alles zetten om kansen te creeeren” Dat is gewoon onrealistisch voor die regio’s. Het is vroeger al geprobeerd met toen nog de PTT naar groningen en het CBS naar Heerlen. Het werkt slecht. Laat ze maar barsten zijn jouw woorden, ik heb het over stop niet te veel moeite in iets wat kansloos is. Met nadruk op TE.

    Als het aan de SP lag, betaalt de overheid zeker de 3000 werknemers van nedcar en prodcueerden ze auto’s die direct naar de schroot kunnen?

    Reactie door jeroen — donderdag 27 april 2006 @ 17.50 uur

  32. @10 wattenstaafje… je hebt mail..

    Ik kan me vinden in reactie 29… vanuit de toren in Den Haag is het makkelijk roepen. Iedeeen op roepen tot staken en dan zeggen we steunen jullie… Ik heb toch nog een paar vraagjes voor je Paul Ulenbelt:

    Welke lokale SP is er voor de werknemers in Zevenaar?
    Wat mogen wij van jullie verwachten als we morgen gaan staken of naar Den Haag trekken?

    Reactie door Therry — donderdag 27 april 2006 @ 17.51 uur

  33. @32
    Praten we niet meer over de bonden.
    De SP moet niet steeds de taak van de bonden op zich nemen deze moeten actie ondernemen.
    En nogmaals SP laat je niet gebruiken door het verborgen gezicht van de bond.
    De FNV faalt aan alle kanten op dit moment en is bezig met het grootste verraad van de arbeiders in Nederland van de laatste 50 Jaar.

    Reactie door Jofel — donderdag 27 april 2006 @ 18.43 uur

  34. We gaan de grenzen open stellen uit het oostblokgebied brrr.. even niet.. mijn baan staat dan ook weer op de tocht als goed geschoolde Nederlander die MTS gedaan heeft en uiteindelijk is gaan werken in de thuiszorg voor een minimumloon puur om te overleven met mijn gezin!! En nu halen wij deze mensen binnen voor de helft van mijn uurloon? En de rest van de wereld die hier asiel zoeken worden geweigerd???? De grootste maffiozo komen van het oostblok en dat is dadelijk vrij toegankelijk…

    Reactie door pien — donderdag 27 april 2006 @ 19.40 uur

  35. Niks aan toe te voegen Jofel, helemaal gelijk. De SP is er niet om acties te beginnen voor werknemers m.i, alleen maar om mee te helpen en te ondersteunen. Wordt trouwens wel hoog tijd om een eigen bond te beginnen.

    Reactie door kaatje — donderdag 27 april 2006 @ 21.26 uur

  36. (34) Pien
    Wat is dan het verschil tussen economische vluchtelingen en Oostblokkers, behalve dat de laatsten werken voor hun geld? Ik vind ook dat ze niet onder cao-lonen mogen werken, maar van de eersten zijn er veel die niet werken en geld over de grens laten verdwijnen. Doen zij niethetzelfde dan ten opzichte van de uitkeringsgerechtigden hier? Hetgeld dat daarheen gaat kan ook aan de minder bedeelden hier worden gegeven… of ga ik nu te kort door de bocht?

    Reactie door Warrior — vrijdag 28 april 2006 @ 10.40 uur

  37. (28) Wattenstaafje
    En jij gelooft dat Jan Marijnissen dat wel voor elkaar krijgt? Denk het niet. Hard roepen helpt niet. En sociale argumenten volgens mij ook niet…niet daar. Als je iets wilt bereiken, heb je kans, als je samen werkt met gelijkgestemde partijen uit de hele EU. Zelfs aan die samenwerking twijfel ik, omdat de situatie in elk land anders is…en ook de betalingen aan de EU.

    Reactie door Warrior — vrijdag 28 april 2006 @ 10.52 uur

  38. Warrior: economische vluchtelingen werken niet voor hun geld? Wil je dat even hard maken hier, anders lijkt het zo op anti-allochtonenpropaganda, snap je.
    Wil ik natuurlijk ook graag weten wat je onder de term verstaat.

    Reactie door Sonja — vrijdag 28 april 2006 @ 11.55 uur

  39. @37 Warrior

    Om eerlijk te zijn geloof ik dat ook niet. Maar Jan komt natuurlijk wel heel anders over als Balkenende.
    Hij is een notoir debater en keihard onderhandelaar.
    Zijn kansen schat ik aanzienlijk hoger in als die van de stijfburgerlijke JP
    Met zo’n uitstraling (Balkenende) ben je al gauw geneigd hem niet zijn zin te geven. ;)

    Reactie door Wattenstaafie — vrijdag 28 april 2006 @ 13.16 uur

  40. (38) Sonja
    Ik bedoel het precies zoals ik het schrijf. Ik zeg ook niet DE economische vluchtelingen. Ik wil nog wel wat verder gaan en dan is het net als met het voorgaande: Wie de schoen past trekke hem aan. Er zijn een heleboel gezinnen waarvan de kinderen niet naar school gaan, maar wel het daarvoor beschikbaar gestelde geld ontvangen.. Dat moet ook afgelopen zijn…of ze gaan naar school of het geld wordt ingehouden. Hard maken? Ach, ik kan verwijzen naar programma’s die daarover gingen, maar ik weet de data niet meer, dus kun je ervan maken wat je wilt. Je kunt dat zien als anti-allochtonenpropaganda en de struisvogel uithangen. Je kunt ook gewoon de kranten lezen en tv kijken…daar kom je dat genoeg tegen. Zoveel dat ik me er ook steeds mer aanbegin te ergeren. Net aan het eeuwige ontkennen, al zijn er bewijzen genoeg. Ik heb niks tegen allochtonen (shitwoord)maar ook daar zitten slechten tussen. Ik generaliseer niet… Overigens geloof ik niet in rechtse of linkse media. Hoogstens in leugens en waarheid.

    Reactie door Warrior — vrijdag 28 april 2006 @ 15.31 uur

  41. (39)Wattenstaafje
    Het gaat in dat soort gevallen niet om hoe je overkomt, maar wat ze willen horen.. wat hen het beste uitkomt. Als je er recht tegenover gaat staan, zonder de wil tot compromissen…vergeet het dan maar.

    Reactie door Warrior — vrijdag 28 april 2006 @ 15.33 uur

  42. Warrior, dat schrijf je wel. “Wat is dan het verschil tussen economische vluchtelingen en Oostblokkers, behalve dat de laatsten werken voor hun geld?” Daar staat niet: sommige economische vluchtelingen werken niet voor hun geld.

    “Er zijn een heleboel gezinnen waarvan de kinderen niet naar school gaan, maar wel het daarvoor beschikbaar gestelde geld ontvangen..” Hoeveel is “een heleboel” Warrior?

    “Overigens geloof ik niet in rechtse of linkse media. Hoogstens in leugens en waarheid.” En wat zijn dan de leugens? En wat is de waarheid?

    Reactie door Sonja — zaterdag 29 april 2006 @ 9.53 uur