De plannen van Wouter Bos

Wouter Bos heeft eergisteren zijn plannen gelanceerd voor de volgende kabinetsperiode. Veel van zijn opvattingen stroken met die van de SP. Echter op twee punten lopen onze meningen sterk uiteen.

Allereerst, zijn wil om ontslag van werknemers makkelijker te maken voor werkgevers steun ik niet. Vooral omdat het helmaal niet nodig is. Fatsoenlijke werkgevers hebben tal van mogelijkheden om van slecht of niet functionerende werknemers af te komen. Er is geen enkele noodzaak om van werknemers wegwerpartikelen te maken.

We hebben ook een verschil van inzicht over de mogelijkheid om ‘de levensloop’ ook voor vervroegd pensioen te mogen gebruiken. Als SP vinden we dat die mogelijkheid moet blijven bestaan. De een zal daar namelijk behoefte aan hebben, de ander misschien minder. Vrijheid – Blijheid zou ik zeggen in deze. Dit was ook de inzet van de historische demonstratie op het Museumplein in oktober 2004.

Maurice de Hond heeft een onderzoek gedaan naar de algemene mening over de plannen van Bos.

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

zondag 30 april 2006 :: 13.59 uur

93 Comments

93 reacties

  1. heeft Bos dat helemaal zelf bedacht ,of afgekeken ?
    Bos je moet gewoon overstappnen naar de VVD !

    Reactie door fred — zondag 30 april 2006 @ 14.04 uur

  2. Bos heeft ook goed naar scandinavie gekeken. Laten we hopen dat hij de juiste coalitie partners kiest. :mrgreen:

    Reactie door redstar — zondag 30 april 2006 @ 14.07 uur

  3. Ik vindt het een heel goed en doordacht beleidsplan van W. Bos.
    Hulde aan W. Bos.

    Reactie door Charlie — zondag 30 april 2006 @ 14.12 uur

  4. Wat zou een reden zijn om een werkenemer te ontslaan ?: vervanging door een goedkopere Pool , Rus ,…..

    Ik denk dat een werkgever genoeg middelen heeft om iemand te onsllan : denk maar aan reorganisatie ,…..

    Reactie door fred — zondag 30 april 2006 @ 14.13 uur

  5. De SP stelt, dat op twee punten de meningen sterk uiteen lopen.
    Ik ben zo vrij er een aan toe te voegen.
    Hopelijk is de SP dat punt vergeten, dat punt heet de fiscalisering van de AOW.
    Zo niet dan kan het een leuke discussie worden, want ik geef nooit verworven rechten prijs. Tenzij wij per meerderheid afstand willen doen van onze socialevoorzieningen. Hier voor de volgende notie.

    Wie zich geen eigen mening kan vormen,
    en zich neerlegt bij alle normen,
    kan omwille van zijn eigen belangen zichzelf maar beter aan een boom verhangen.

    Reactie door Sunny Boy — zondag 30 april 2006 @ 14.24 uur

  6. Ontslag moet iets blijven dat alleen in zeer hoge uitzondering mogelijk is. Bescherming van de werknemer boven alles. Als je dat gaat versoepelen dan krijg je situaties waarbij werknemers helemaal geen gebruik van de levensloop hoeven te maken om vervroegt met pensioen te gaan om de doodsimpele reden dat ze halverwege hun loopbaan al op straat zijn gezet om plaats te maken voor een jongere (en dus goedkopere) werknemer.

    Reactie door Monique — zondag 30 april 2006 @ 14.25 uur

  7. Lekker afblijven van de levensloopregeling! Zo kan ik nog een beetje sparen voor mijn vroegpensioen.

    Reactie door Jens Witte — zondag 30 april 2006 @ 14.28 uur

  8. Is dit hetzelfde gedoe als in Frankrijk laatst? Prima dan, laat maar komen dat plan. Eens kijken wat de rellen hier gaan opleveren voor de PvdA.

    Reactie door Sonja — zondag 30 april 2006 @ 14.30 uur

  9. De PvdA moet van de levensloopregeling afblijven.

    Ik ben blij dat wouter zich nu verraden heeft stel je eens voor al die pvda stemmers die er in stinken ik zelf zowat ook ik stem dan nog liever op Jan Marijnissen.

    Groeten Richard

    Reactie door Richard — zondag 30 april 2006 @ 14.33 uur

  10. Helaas zijn Nederlanders niet zoals de Fransen en Duitsers : wij zijn te braaf voor acties !

    Het is niet voor niks dat Duitsland en Frankrijk hun grenzen dichter houden voor Polen . Ze willen geen revolutie !

    Bovendien is de vestandhouding tussen een Duitse werkgever-werknemer beter dan in Nederland : (Dit komt voort uit het calvinistische denken van Nederlanders )

    Reactie door fred — zondag 30 april 2006 @ 14.35 uur

  11. SP, reageer niet te enthousiast want Wouter Bos is er helemaal op uit om straks bij de verkiezingen van 2007 niet zo groot te worden dat er een absolute linkse meerderheid te vormen is. Hij heeft daar gewoon geen zin in, want dan moet hij e.a.a. delen met de dan te vormen coalitiepartners. Hij ‘schurkt’ zich nu al heimelijk dicht bij Maxim Verhagen aan om straks een gemakkelijke calitie te vormen.
    En als Wouter Bos niet op past zoekt straks een belangrijk kiezerspotentieel een ‘andere’ richting en dan gaat de VVD als lachende derde ermee vandoor.

    Reactie door Ger — zondag 30 april 2006 @ 14.42 uur

  12. Waarde vrinden,

    Heeft de p.v.d.a. nog wel bestaansrecht?
    Ze nemen al onze standpunten over. Dit wel
    na een aantal jaren ,maar toch!
    Geef mij maar een echte socialist;opstandig en oprecht solidair.
    Voor volgend jaar is het dus duidelijk; of s.p. of v.v.d.

    Met liberale groet,

    Reactie door jan bert kuipers — zondag 30 april 2006 @ 14.46 uur

  13. BLijkbaar wil BOs graag dat de SP groter wordt. Iets anders kan ik niet denken van de presentatie van zijn plannen. Scandinavisch model? Gewoon een Nederlands model waarbij ontslagbescherming blijft bestaan. Verder moeten er nieuwe zekerheden juist bij komen. Ik werk nu zo’n 7 jaar en ik heb zelfs nog nooit een vast contract aangeboden gekregen. Wanneer gaat het bij de politici inzinken dat we genoeg hebben van die neo-liberale sprookjes!

    Reactie door philomot — zondag 30 april 2006 @ 15.00 uur

  14. Dat Bos de levensloop verzekering omzeep helpt is een prima plan.
    Dat de regering in samenspraak met de vakbonden met deze onzinnige oplossing kwam voor de vervanging van prepensioen is al een grote miskleun.
    Voor de gemiddelde arbeider is deze regeling toch niet te betalen.
    Wat betreft het scheppen van laagbetaalde banen hoeft Bos geen donder te doen ,met de grote instroom van Polen zijn over een tijdje het merendeel van de banen laagbetaald.
    Bos schermt met Scandinavisch model misschien dat hij de moeite kan nemen omdat even uit te leggen.

    Reactie door Jofel — zondag 30 april 2006 @ 15.01 uur

  15. Nu komt de ware aard van Wouter Bos naar boven. Een nep-socialist van de eerste orde. Op 1 mei weer braaf de internationale zingen, maar er geen zak van menen, of misschien zelfs de tekst niet kennen. Als Wouter Bos gekozen wordt, hebben we weer een kabinet onder het motto pappen en nat houden. Het blijft zoals het was.
    Waar ik me nog het meeste over kwaad maak, wat die lul (Wouter Bos) te zoeken had op 2 oktober 2004 (museumplein)
    Een ding is zeker volgend jaar stem ik weer op Jan Marijnissen.
    De PVDA kan beter een andere afkorting kiezen PVDE Partij Van De Eikels

    Reactie door Jos — zondag 30 april 2006 @ 15.25 uur

  16. Als alles eerlijk is verdeeld, geen fraude meer bestaat,geen verrijking van het mangemant,de rijken niet van de armen steelt,alle inkomens verhoudingswijs zijn belast Er een sociaal nederland is ontstaan en als er dan nog tekorten zijn dan pas wil ik denken over een bijdrage uit mijn AOW. Tot die tijd blijf van mijn AOW af.Hoogervorst steelt al genoeg van ons in het buitenland

    Reactie door rens brugman — zondag 30 april 2006 @ 15.32 uur

  17. Iedereen die een beetje oplet ziet dat de toekomst weer paars zal zijn.

    Reactie door Sprut — zondag 30 april 2006 @ 15.35 uur

  18. De SP zal als deze wil regeren bij een mogelijke linkse meerderheid ook met Wouters PVDA compromissen moeten sluiten.
    Ontevreden kiezers zal je altijd blijven houden ook bij de SP men kan niet alles krijgen.

    Reactie door schoenmaker — zondag 30 april 2006 @ 15.44 uur

  19. Ik dacht dat Wouter Bos van de Partij VAN en VOOR de arbeid is, het lijkt er al lang niet meer op.

    Reactie door B.Laarman — zondag 30 april 2006 @ 15.45 uur

  20. Wouter Bos, de oud SHELL man en rechterhand van Zalm in het paarse kabinet laat nu duidelijk, met zijn proefbalonnen, zien dat hij tot de rechtervleugel van de PvdA behoord.Hij is een waardige opvolger van de “rode” Wim Kok met zijn commissariaten,en feitelijk via het bekende PvdA netwerken/kaasstolpen systeem,min of meer door Kok gelanceerd.
    Na de verkiezingsnederlaag van 2002 heeft W.B.de PvdA belangenverstrengeling afgezworen, doch dat was alleen om het ledenbestand aan te vullen en verkiezingspols op te krikken.
    Hij associeerd zich nu met CDA/VVD standpunten en ziet de FNV top kennelijk niet voor vol aan.Bovendien steunt hij (via de gemeenteraden)op zijn vaste allochtonen kern,welke steeds meer invloed krijgt binnen de Partij van de Allochtonen.
    Wij zullen daarom steeds meer met een stukje PvdA-minaretten politiek te maken krijgen.Door dit gecalculeerd eigenzinnig hanengedrag, riskeerd hij dat veel zwevende kiezers, welke in zijn straatshows geloofden,afhaken.Dat kan voor de SP gunstig zijn.W.B. heeft kennelijk toch te weinig voeling met de man in de straat,en is ook geen goede strateeg,immers de economische vooruitzichten zijn somber en hij zoekt de weg van de minste weerstand:Problemen met de olie/Iran/Irak/,Afghanistan,opdringerige Aziaten en Chinezen,Polen met hun export etc.welke hier werkgelegenheid weghalen .
    Hij zal zijn woorden wel weer tijdelijk inslikken als de peilingen voor de PvdA te hard omlaag gaan.

    Reactie door Maan Arkenbosch — zondag 30 april 2006 @ 16.16 uur

  21. Ik mis wat bij de stellingname van de SP. En dat is jammer, want ik mis dat ook op teletekst (bijna letterlijk overgenomen van SP?).
    Wouter Bos wil ook de ouderenkorting van de 65+-sers afschaffen (Niet dat ik daar schade van ondervind, want ik ‘mag hetzelfde opvoeren’ als chronisch zieke).
    Dus ‘ouwe socialisten’: stem in godsnaam GEEN pvda meer!

    Reactie door Jan van Atten — zondag 30 april 2006 @ 16.16 uur

  22. Met name de genoemde plannen -het “versoepelen” (=verslechteren) van het ontslagrecht en de beperking op de levensloopregeling- onthullen het weinig socialistisch (nog nauwelijks roze te noemen) gehalte van de PvdA en Wouter Bos in het bijzonder. Een reden waarom ik weinig optimistisch ben over de reële mogelijkheden van een linkse coalitie na de volgende Tweede Kamerverkiezingen.

    @ Jos (16):

    Dat zingen van de “Internationale” door de PvdA heb ik altijd al een wat merkwaardige vertoning gevonden, maar nu vind ik het gewoonweg lachwekkend.

    Reactie door Olav Meijer — zondag 30 april 2006 @ 16.54 uur

  23. Mocht ik al twijfelen tussen PVDA en SP, dan weet ik nu zeker dat ik SP moet blijven stemmen. Bos wil liever in de hol van het CDA, dan in een links kabinet. Dat blijkt weer uit deze plannen.

    Reactie door Gerard — zondag 30 april 2006 @ 17.34 uur

  24. Veel parallellen
    Maar ook spijtig als we het verschil niet willen zien of kunnen maken.

    Want het gaat niet alleen over een Scandinavisch model waar ik heel ver in meega.
    Is het gezond om de Sont kritiekloos en zonder aanvulling te willen over varen, misschien zelfs overvaren of aan de oevers te blijven staan naast een Deense Nimf?
    Je kunt Nederland niet ongestraft over Zweden heen leggen zonder te constateren dat er heel stuk onoverlapt blijft met veel ijs en donkerte in de winter.
    Dit stuk zou dus voor ons overblijven om op te lossen.

    De kritiek van Jan Marijnissen over het ‘Bosplan’ ten aanzien van versoepeling van de ontslagprocedure wekt bij mij ambivalentie op. Deze ambivalentie is mede ingegeven doordat ik nog altijd denk dat personeel dat goed functioneert niet zo lichtzinnig wordt ontslagen.
    Ten grondslag ligt in de particuliere sector ook zo iets als investering en rendement en hier laat zich in de praktijk niets aan veranderen.
    Ook de jeugd moet een kans en teveel rechten maakt ook een slechter ondernemersklimaat.
    Vooral ook de werkelijke motor van de economie, dus de kleinere en middelgrote ondernemingen die de meeste werkgelegenheid scheppen, worden hierdoor het zwaarst getroffen.
    Maar ambivalentie geeft ook aan dat ik duidelijk de twee kanten van de medaille zie.

    Over het tweede verschil van inzicht (laten we het zo maar noemen), het vervroegde pensioen, kan ik kort en krachtig zijn.
    Tunnelvisie met geen uitzicht aan de einder.
    Dat is niet meer houdbaar, Beste Jan.
    We hebben ook nog kinderen, beste Jan.
    En die hebben ook recht op toekomst, beste Jan.
    Zelf denk ik dat een werkzaam leven tot 67 moet kunnen. Niet voor alle beroepsgroepen maar zeker voor de ‘grosso modo’.

    Wat ik eigenlijk mis in deze topic is het onderscheid dat de SP kan maken met de PvdA.
    Dus een 10 of 20tal punten waar de geachte heer Bos geen gewag van heeft gemaakt en zich dus schijnbaar heeft laten overvallen door de slaperigheid die optreedt als men geestelijk vertoeft in de extreme Scandinavische kou waar afwezigheid van voldoende licht leidt tot onvoldoende zicht maar vooral alertheid.

    Reactie door Don Q — zondag 30 april 2006 @ 17.43 uur

  25. Ik heb het al meer gezegd: in 2007 is een stem op de PvdA een halve stem op het CDA!
    Een prima idee voor een verkiezingsaffiche, wie durft het aan?
    Wanneer zal er eindelijk eens iemand in de PvdA opstaan die het aandurft om openlijk te rebelleren tegen Wouter Bos ?

    Reactie door aad sweep — zondag 30 april 2006 @ 17.54 uur

  26. Jan ,het maakt niet uit waar het over gaat, negen van de tien keer geef je alleen maar de christenen de schuld. Heb je wat tegen christenen? Als je hierop een antwoord geeft wees dan eerlijk.

    Reactie door Jan — zondag 30 april 2006 @ 18.09 uur

  27. Ik snap niet dat de sp nog kijkt naar draaikont bos.
    Ik stem op niks meer!!Je krijgt toch nooit wat je wil.Democratie? Aan me hoela!!

    Reactie door Maz — zondag 30 april 2006 @ 18.13 uur

  28. @Don Q
    Veel parallellen
    Alleen sla jij een zijweg in

    Maar ook spijtig als we het verschil niet willen zien of kunnen maken.
    Jij misschien niet, maar wij wel

    Want het gaat niet alleen over een Scandinavisch model waar ik heel ver in meega.
    Klopt we leven in Nederland

    Is het gezond om de Sont kritiekloos en zonder aanvulling te willen over varen, misschien zelfs overvaren of aan de oevers te blijven staan naast een Deense Nimf?
    Hou eens op met dit soort van derderangs beeldspraak, ik dacht dat van het Reve er niet meer was.

    Je kunt Nederland niet ongestraft over Zweden heen leggen zonder te constateren dat er heel stuk onoverlapt blijft met veel ijs en donkerte in de winter.
    AAH een nieuwe elfstedentocht, met koek en sopie.

    Dit stuk zou dus voor ons overblijven om op te lossen.
    Te ontdooien

    De kritiek van Jan Marijnissen over het ‘Bosplan’ ten aanzien van versoepeling van de ontslagprocedure wekt bij mij ambivalentie op.
    Vind je het gek, je probeert de Sont over te varen, heb je wel een vaarbewijs ?

    Deze ambivalentie is mede ingegeven doordat ik nog altijd denk dat personeel dat goed functioneert niet zo lichtzinnig wordt ontslagen.
    Wake up manneke, marktwerking het beste voor de laagste prijs, als ze in jouw tijd een goedkopere ridder hadden kunnen vinden had je geen windmolen gezien.

    Ten grondslag ligt in de particuliere sector ook zo iets als investering en rendement en hier laat zich in de praktijk niets aan veranderen.
    Nee hoor arbeid word zoveel mogelijk gestandariseerd, dus dan kun je het produkt mens heel gemakkelijk vervangen.
    Modern management noemt men dat

    Ook de jeugd moet een kans en teveel rechten maakt ook een slechter ondernemersklimaat.
    Alleen de heeeeeel jeugdigen, de rest boven de achttien word te duur.

    Vooral ook de werkelijke motor van de economie, dus de kleinere en middelgrote ondernemingen die de meeste werkgelegenheid scheppen, worden hierdoor het zwaarst getroffen.
    Die worden het zwaarst getroffen omdat al die werklozen hun spullen niet meer kunnen consumeren.

    Maar ambivalentie geeft ook aan dat ik duidelijk de twee kanten van de medaille zie.
    Je zal wel zeeziek zijn.

    Over het tweede verschil van inzicht (laten we het zo maar noemen), het vervroegde pensioen, kan ik kort en krachtig zijn.
    Tunnelvisie met geen uitzicht aan de einder.
    Kort en krachtig omdat je argumenten geen hout snijden, beter was geweest om helemaal te zwijgen.
    Zie je je eigen paradox niet ?
    We willen de jeugd een kans geven , maar we laten ouderen zolang mogelijk doorwerken.
    Wat heb je gedronken op het studenten feest ?

    Dat is niet meer houdbaar, Beste Jan.
    We hebben ook nog kinderen, beste Jan.
    En die hebben ook recht op toekomst, beste Jan.
    Zie paradox whoehahahahha

    Zelf denk ik dat een werkzaam leven tot 67 moet kunnen. Niet voor alle beroepsgroepen maar zeker voor de ‘grosso modo’.
    Ook voor schrijvers van prul stukjes ?
    Alsjeblieft jij mag er veel eerder uit.

    Wat ik eigenlijk mis in deze topic is het onderscheid dat de SP kan maken met de PvdA.
    Lees dan eens goed.
    Dus een 10 of 20tal punten waar de geachte heer Bos geen gewag van heeft gemaakt en zich dus schijnbaar heeft laten overvallen door de slaperigheid die optreedt als men geestelijk vertoeft in de extreme Scandinavische kou waar afwezigheid van voldoende licht leidt tot onvoldoende zicht maar vooral alertheid.
    EHHHH weinig te doen op voorbij fok tegenwoordig ?

    Reactie van Don Q — zondag 30 april 2006 @

    Reactie door Toergenjev — zondag 30 april 2006 @ 18.27 uur

  29. ik vind het tactisch wel een slimme zet van bos. a) wachtende linkse kiezers krijgen eindelijk eens duidelijkheid. b)met dit plan behoudt hij ook de interesse van liberale kiezers.

    Reactie door dvmutzy — zondag 30 april 2006 @ 18.55 uur

  30. Beste Toergenjev

    Ik dank je voor het opnieuw plaatsen van mijn bijdrage.
    Omdat je hier wellicht nieuw bent en je stoort aan gebrek aan reacties kan ik me voorstellen dat je een selectie maakt uit de werkelijk goede berichten.
    De keuze om te willen lezen zonder gehinderd te worden door duplicaten vind ik toch het recht van de echte SP-er.
    Ik begrijp echter wel je enthousiasme.
    In jou kopie van mijn bericht staan echter enige zinnetjes die ik niet geplaatst heb.
    (Lees maar terug)
    In herhaling;
    Ik dank je voor de ondersteuning van mijn mening.

    Reactie door Don Q — zondag 30 april 2006 @ 19.02 uur

  31. Bos geeft eindelijk toe dat het huidige kabinet op de juiste weg is. Om sociaal te kunnen zijn moet er wel eerst geld zijn. En dat Bos blijkbaar zeer goed.

    Reactie door Douk — zondag 30 april 2006 @ 19.29 uur

  32. dat bos nederland gelijk steld aan scandinavie is een slag in het gezicht van die mensen aldaar ..de mensen daar zijn veel socialer dan hier en ze zijn nog niet verziekt door het amerikaanse kapitalistische systeem .ook bos bediend zich van leugens ook hij beweerd dat we langer moeten doorwerken i.v.m. de vergrijzing .hij bedoeld eigenlijk dat de gewone man/vrouw tot zijn 67 mag werken zodat mensen van zijn soort met 55 eruit kunnen en in spanje kunnen overwinteren . de sp moet stoppen met de vrijage met de p.v.d.a. EN DE CONFRONTATIE AANGAAN MET DE P.V.D.A. de door marrijnissen (en mijzelf)gewenste linkse regering komt er alleen met een sterke en eerlijke s.p. de kiezer heeft al zo weinig vertrouwen in de politiek verlaag je niet tot het soort van bos, marrijnissen ,treed naar buiten met ongezouten kritiek en leg het ware gezicht van de p.v.d.a en bos bloot .politiek is niet voor bange mensen !toch?

    Reactie door ,texas,henkie — zondag 30 april 2006 @ 19.39 uur

  33. Sunny boy is boos, is heel boos op Woutertje. Hij wilt de aanval op de AOW inzetten.
    Maar ik ben ook een beetje boos op de SP
    want men maakt zich niet zo druk om de oudjes. So what, het is nog zo ver van ons bed gebeuren, maar deze instelling geeft de tegenpartij de gelegenheid om dat te bewerkstelligen wat al jaren speelt.
    Eventjes terug in de tijd. Het was Willem Drees die met een noodwet het armtierig leven van de oudjes te verzachten, om na een arbeidzaam leven, niet langer met de pet in de hand, hun andere hand op te moeten houden. Daarna kwam de AOW (Algemene oudersdom wet).
    Drees (PvdA)zag de AOW, zoals de NVV het wilde, niet zitten, want dan zou een ieder in aanmerking komen voor een oudedagsvoorziening, ook zij die het niet nodig hadden.
    Drees wilde een oudedagsvoorziening voor wie het volgens bepaalde normen nodig had.
    Het NVV wilde een algemene voorziening voor iedereen. Het dwong de PvdA, een van de NVV-prominenten, Ko Suurhof, als minister van Sociale Zaken te aanvaarden. Suurhof zorgde toen voor de AOW, zoals we die nog steeds kennen, maar wel in uitgeklede vorm dankzij de politiek.
    Zij (de PvdA) staan zich nu alweer warm te trappelen, om na de komende verkiezingen de AOW en de pensioenen de nek om te draaien en vervolgens hun leugenachtige beweringen in afgeslankte vorm betaalbaar te houden, zo wordt het volk weer belazerd.
    Het CDA is toendertijd onderuit gegaan (Brinkman). Begin jaren 90 waren de PvdA en het FNV volop bezig om AOW premie te laten betalen over het aanvullende pensioen. Hier heeft men vanaf gezien omdat Jan van Zijl (PvdA) er voor gezorgd heeft daat er een spaarpot zou komen om de moeilijke tijden na 2015 het hoofd te kunnen bieden. Wat zit in deze spaarpot? Ik heb zo’n idee dat die leeg is.
    Nu gaan wij weer het zelfde verhaal horen. In ons bloemkolen republiekje is de grootste leugenaar koning.
    Eindresultaat, er zal wel weer een ouderenpartij worden opgericht, en daar is men super gevoelig voor.
    Ik denk dat het ook de SP heel veel stemmen gaat kosten maar men heeft erom gevraagd.

    Groeten Henk Hiensch.
    (wordt vervolgd)

    Reactie door Sunny Boy — zondag 30 april 2006 @ 19.46 uur

  34. Werkgevers hebben tegenwoordig niet veel meer te bieden
    - geen vaste aanstelling
    - geen salaris
    - geen continuiteit
    En de PVDA ook niet meer.

    Veel succes Jan, op mij kun je rekenen.

    Reactie door vd Broek — zondag 30 april 2006 @ 19.55 uur

  35. Zo te zien zijn de meesten tegen het opheffen van het ontslagrecht. Maar er is nu natuurlijk wel een tweedeling op de Nederlandse arbeidsmarkt. Enerzijds heb je degenen, die profiteren van hun verworven rechten. Dit zijn veelal de ouderen met een vast contract. Zij kunnen wel ontslagen worden, maar de werkgever moet dan wel een fikse ontslagvergoeding betalen. Anderzijds heb je de flexwerkers, die veel gemakkelijker kunnen worden ontslagen. De vakbonden steunen vooral de rechten van de eerste groep. Als het economisch weer minder gaat, worden de flexwerkers daardoor wellicht weer als eerste ontslagen.
    Men kan natuurlijk tegen afschaffing van het ontslagrecht zijn, maar betekent dat dan ook, dat deze ongelijkheid moet blijven voortbestaan?

    Reactie door reint — zondag 30 april 2006 @ 19.55 uur

  36. @33 Sunny Boy schrijft:
    Maar ik ben ook een beetje boos op de SP
    want men maakt zich niet zo druk om de oudjes.

    Bestel een stapel ouderenkranten bij de SP. (Er zijn weer nieuwe geloof ik.) Dan kan jij je druk maken en ze in een bejaarden complex verspreiden. Daar hoef je niet eens lid voor te zijn.

    Reactie door Sprut — zondag 30 april 2006 @ 20.51 uur

  37. Wouter Bos is een windvaan; maar dat wisten we al. Ontslagrecht versoepelen is op zich een goed idee; maar je kunt het ook omdraaien.

    Volgens mij zijn er andere en betere manieren om het voor werkgevers aantrekkelijk te maken om mensen aan te nemen. Zorg ervoor dat werknemers minder duur zijn (minder sociale lasten) en dat werkgevers minder risico lopen (Ziektewet en WAO perikelen).

    Verder valt me op dat Wouter kennelijk niet geinteresseerd is in de woningnood of de verkeersproblematiek.

    Waarom draait alles om het sociale stelsel; geef eens toe dat het een vangnet moet zijn; geen hangmat.

    Reactie door Drexciya — zondag 30 april 2006 @ 21.09 uur

  38. Sprut@36

    Ik ben al zo’n kleine 20 jaar lid van de SP, maar mijn probleem is dit jaar 76 jaar oud. Ik zal het wel uitzingen tot mijn laatste snik. Alleen mijn zorgen zijn de jongeren zullen zij de AOW nog meemaken. Met de ouderen krant bereik je een klein deel. Maar het moet politiek zo breed mogelijk uitgedragen worden anders ben je een partij zonder socialegevoelens en die zijn er al genoeg hier in de lande.
    Als ik zeg, ik ben een beetje boos op de SP dan kun je gif innemen dat het klopt.
    Een voorbeeld bij de eerste bijeenkomst van SP ouderen in Amersfoort dat een succes was, stond in de Tribune een opsteker van Jan Marijnissen maar hij voegde er aan toe dat hij niet zo in was voor een aparte groepering die aandacht vroeg. Hierover ben ik nog steeds een beetje boos, daar ik nog steeds het gevoel heb dat die stelling nog steeds staat. Maar ik hoop dat ik het mis heb.

    Reactie door Sunny Boy — zondag 30 april 2006 @ 21.27 uur

  39. Ware het eerder nog onbekend waar de touringcar van de PvdA met als chauffeur én reisleider Wouter Bos naar toe wilde, nu lijken de door hem gedane uitlatingen toch een bestemming te doen vermoeden.
    Eerder was de sfeer er een van ‘stap maar in, kom aan boord’ ‘verrassingstocht!’
    U ziet onderweg wel waar we heen gaan.
    ‘Gaan we bij de eerstvolgende splitsing linksaf of gaan we rechtsaf?’
    Wouter liet zich er niet over uit; het was immers een verrassingstocht!
    Nu eindelijk heeft hij toch iets prijsgegeven, de bus zal bij de volgende splitsing welke bereikt wordt in mei volgend jaar rechts -afslaan!
    Hopelijk zullen vele passagiers op tijd hun ritje annuleren!

    Reactie door Wattenstaafie — zondag 30 april 2006 @ 21.40 uur

  40. Wouter Bos is nog nooit een socialist geweest en zal dat ook nooit worden.
    Hij is grootgebracht bij Shell en dan weet je het wel.Ikzelf werk al 38 jaar met mijn handen en ben onderhand afgebrand en als je dan zo`n uitspraken hoort, om je kapot te ergeren. Zelf ben ik 12 jaar lid geweest van de pvda. Toen Kok in de jaren 80 over de wao begon heb ik die club snel verlaten.Want hoe de werkmens denkt, voelt en ervaart dat weet de club onderwijzers die de pvda vormt niet.

    Reactie door Jan Cremers — zondag 30 april 2006 @ 21.41 uur

  41. @30 Beste Don Q

    Ik had je zo hoog ingeschat dat ik bij mijn commentaren niet iedere keer quote gezet heb.
    Ik dacht dat je wel zonder kon.
    Foutje van mij , de volgende keer zal ik werkelijk heel formeel reageeren, zodat zelfs jij kan zien dat ik het niet met je eens ben.
    Jou steunen is hetzelfde als het touwtje van de valbijl vast mogen houden.

    Reactie door Toergenjev — zondag 30 april 2006 @ 22.02 uur

  42. @41 Jee hoe komt die Don Q erbij dat ik hier nieuw ben……heb wel met zwaardere gevallen van acute Wilders verblinding te maken gehad.
    Hoe mis ik mijn robbertjes met Anne Couldner, en met Enrico, de degens gekruist over voedselbanken en Israel, Irak en hypotheek rente aftrek.
    Dat waren nog eens tijden, hum ja dan doe je niet zoveel moeite meer met de slappe argumenten van een nep ridder.

    Reactie door Toergenjev — zondag 30 april 2006 @ 22.13 uur

  43. Het is eigenlijk te mooi om waar te zijn, m.i. is de PvdA te vroeg aan het pieken en is Bos eigenlijk VVDer
    In de VVD hebben we dan Rutte vs Verdonk, en Verdonk kan de VVD meer schade doen dan rutte.
    Maar ja, nu de kiezers nog bijscholen in het huis der historie en anderszins….

    Reactie door Barend vd Berg — zondag 30 april 2006 @ 22.20 uur

  44. PS: vergeet ook deopname niet: “bij ons gaat de achterban over zulke belangrijke zaken”. !!!

    Reactie door Barend vd Berg — zondag 30 april 2006 @ 22.21 uur

  45. Niet leuk hoor zo’n Scandinavisch model.
    Als het ontslagrecht versoepelt raak je toch je opgebouwde rechten kwijt. Is zo’n scandinavisch model als de bouwkasten van Ikea? Die storten gewoonlijk ook snel inelkaar en is de gebruiksaanwijzing vaak onbegrijpelijk. Wouter zelf is ook onbegrijpelijk. De ene dag is hij voor en de andere dag tegen. Hij stuurt ons in ieder geval niet het Bos in. Ik weet het nu zeker ik stem geen PVDA

    Reactie door van Plateringen — zondag 30 april 2006 @ 22.25 uur

  46. @45 Van P. ja maar jij verdiept je er in, de overige 70+% stemt (doet…) maar wat :-((

    Reactie door Barend vd Berg — zondag 30 april 2006 @ 22.27 uur

  47. ..en toch kan SP zich wel in Bos’ manifest vinden …

    Reactie door verkouteren — zondag 30 april 2006 @ 22.28 uur

  48. Wouter Bos.Ik hoop dat hij meent wat hij zegt.Dus als ik het goed begrijp dan moeten alle mensen aan het werk.Ook mensen die geld genoeg hebben.En ook die al in de vut zijn.En ook als ze 65 jaar zijn.Daar ga ik mee akkoord.Dus de rijken onder ons moeten nu in een fabriek onder dwang gaan werken.Niet meer in hun oude fuctie.Want daar zijn ze op afgeknapt.Zoals wij,de fabrieksarbeiders ook na 45 jaar in de rotzooi en troep en geluid aan je kop zijn afgeknapt op ons werk.Niet dat hij nu weer iemand die geld bezit niet aan het werk steld.Of is het weer de arme drommel die moet werken en bloeden.Allemaal of niemand.

    Reactie door Hub — zondag 30 april 2006 @ 22.37 uur

  49. @van Plateringen

    Dat je hier bent belandt, is al een goede tendens…en getuigt idd dat je niet tot de door Barend genoemde 70+% behoort.
    Hopelijk voel je je hier weéuis. Ik kan je verzekeren; aan duidelijkheid ontbreekt het bij de SP niet.

    Reactie door Wattenstaafie — zondag 30 april 2006 @ 22.41 uur

  50. correctie op regel 4 reactie 48

    Hopelijk voel je je hier wél thuis.

    Reactie door Wattenstaafie — zondag 30 april 2006 @ 22.43 uur

  51. @42 Toergenjev 22.13 uur

    Heet zoiets niet projectie?
    (Ann Coulter, Enrico? We hebben er nu jeroen voor terug, hoewel die van een ander kaliber is, jeroen heeft met uitzondering van kakkerlakken gelukkig overal verstand van)

    Groet van een strijdmakker.

    Reactie door Wattenstaafie — zondag 30 april 2006 @ 22.53 uur

  52. @38 Sunny B.

    Een beetje Off Topic, maar SP heeft toch een ouderenplatform. Zie http://ouderen.sp.nl/

    Reactie door Sprut — zondag 30 april 2006 @ 22.54 uur

  53. Wouter’s tegeltjes wijsheid.

    Beter goed gejat, dan slecht zelf bedacht.

    Reactie door Peter_John — zondag 30 april 2006 @ 23.02 uur

  54. In het geval van ontslagversoepeling; zijn nóg meer mensen onzeker van hun inkomen. Dit zal enkel een negatief effect hebben voor de economie

    Het is tijd voor de revolutie

    Reactie door ReneR — zondag 30 april 2006 @ 23.04 uur

  55. Wat ik merk in veel reacties van mensen hier is dat Wouter Bos 1) Nederland vergelijkt met scandinavie, 2) het Scandinavisch model wilt implementeren en 3) de levensloopregeling wilt afschaffen.

    Hij vergelijkt nederland helemaal niet met scandinavie, het geeft alleen aan dat hij wilt leren van het scandinavisch model, aangezien het daar succesvol schijnt te zijn. Hij zegt in z’n speech echter ook duidelijk, dat het fout is het hele model 1 op 1 over te nemen. Nederland is immers niet scandinavie. Je moet ervan leren, niet met je ogen dicht kopieren.

    Over de levensloopregeling zegt hij niet dat hij het eerder stoppen met werken wilt straffen, maar juist het langer doorwerken wilt belonen. Dit houdt het eerder stoppen met werken nog altijd een optie, wanneer je dat wilt, maar is doorwerken voor die die het kunnen aantrekkelijk met de “bonussen” die ze krijgen in de vorm van hogere netto inkomens (bijvoorbeeld. Het enige wat me tegenzit is de “spaar VUT”, waarbij me niet duidelijk is wat hij daarmee wilt.

    Verder vind ik het een goed stuk van Wouter Bos. Ik mis alleen 1 belangrijk ding in zijn verhaal: Als je wilt dat mensen langer doorwerken, houden we dan het verschil in beroepsgroepen in de gaten? Een stratenmaker heeft het na z’n 55e al moeilijk, laat staan dat hij nog langer doormoet. Terwijl een ICT’er (programmeur bijvoorbeeld) of een architect veel minder lichamelijk bezig is en dus makkelijker langer door zou kunnen werken. Dat onderscheid is in zijn speech niet duidelijk.

    Reactie door Dennie — zondag 30 april 2006 @ 23.29 uur

  56. @55
    Dennie

    Helemaal mee eens, ik vond Wouter Bos zijn betoog ook inhoudelijk vrij redelijk.
    Geen repressie (Balkenende/Zalm) maar progressie.

    Reactie door Toergenjev — zondag 30 april 2006 @ 23.44 uur

  57. @55 dennie,tja maar NL heeft geen ‘scandinaviese’ olie onder de grond om dat allemaal te bekostigen.
    We zijn ook niet arm, maar de boel is wel errugh slecht verdeelt.
    51% van het geld bij 5 a 6% van de mensen

    Reactie door Barend vd Berg — zondag 30 april 2006 @ 23.44 uur

  58. @57, maar wel Nederlands gas, en we staan op de splitsing wat voor economisch model we kiezen.
    Dan volg ik liever Bos dan de weg van Zalm en consorten.

    Reactie door Toergenjev — zondag 30 april 2006 @ 23.46 uur

  59. @59 Tinus,
    Kijk dit is nog eens inhoudelijk reageren.
    Het draait er niet om of WB een eikel is, maar welke weg Nederland opgaat de aankomende jaren.
    Of de knoet van Verdonk/Zalm/Balkenende.
    Of een Keyensiaans alternatief waar de PvdA de grootste fractie in zal zijn.
    Natuurlijk ben ook ik het met een heleboel PvdA standpunten niet eens, maar er zal een zucht van verlichting door Nederland gaan als we af zijn van het normen en waarden clubje van Balkenende

    Reactie door Toergenjev — zondag 30 april 2006 @ 23.53 uur

  60. @58 onder welke partijen werd gas en olie gekoppeld, was de pvda daar niet bij?

    Reactie door Barend vd Berg — maandag 1 mei 2006 @ 0.45 uur

  61. Let op de spelling. Het is helemaal i.p.v. helmaal…

    Schept vertrouwen. Begin met de details.

    Reactie door tva — maandag 1 mei 2006 @ 1.15 uur

  62. @tva

    ‘helmaal’ plastischer kan het welhaast niet verwoord worden.

    Reactie door Wattenstaafie — maandag 1 mei 2006 @ 2.51 uur

  63. De elite-krant blz 3 zaterdag 29 april, die krant drukte iemand mij zomaar in de hand, en ik draag toch echt geen stropdas.

    Bos geen team naar eenmans”bedrijf”
    Bos is meesterkok die zelf ingredienten mengt
    Bos “organiseert” veel ad-hoc groepjes om zich heen.

    Bos is een echte …….

    Wat heeft een arbeiderspartij toch met lieden als Bos, en Kok, en het toegeven aan eisen van werkgevers, vreemde zaak.

    De veerman zou sommige personen uit de pvda met voorrang overzetten.

    Reactie door cmotor — maandag 1 mei 2006 @ 6.07 uur

  64. @59 Toergenjev
    Bij de laatste gemeenteraadsverkiezingen heeft m.n. de PVDA de SP in veel gemeentes buitenspel gezet. Als je die lijn door trekt zou het zo kunnen zijn dat zelfs bij een grote verkiezingswinst voor de SP in 2007, de PVDA toch met CDA en/of VVD gaat regeren.
    Die zucht van verlichting zal dan in een zacht gereutel eindigen.
    W. Bos moet niets hebben van de SP. En waarom niet? Bij samenwerking met de SP zal telkenmale blijken dat de PVDA helemaal geen socialistische gevoelens koestert omdat ze steeds geconfronteerd wordt met de SP en zie daar het verschil. En daar bedankt Bos feestelijk voor. Naast een VVD lijkt de PVDA plots een partij voor de arbeiders.
    De SP moet sterk worden op eigen kracht en zich afzetten tegen een PVDA met Bos aan het roer. Vind ik.

    Goedemorgen overigens.

    Reactie door Gandalf — maandag 1 mei 2006 @ 7.08 uur

  65. plannen van Bos zijn absurd. mensen die sparen voor hun pensioen worden gestraft en de levensloop waar bijna niemand gebruik van maakt direkt maar weer grondig aanpassen zal er voor zorgen dat er helemaal niemand iets mee gaat doen. maar het beperken van de hypotheekrente is van de zotte!

    Reactie door Matthijs — maandag 1 mei 2006 @ 7.40 uur

  66. Als ik naar aantal leden van de SP kijk, en twee kennissen, die ik lang niet gezien had, en die allebei lid waren geworden.

    En naar mensen in de stad die op bepaalde manier met gebogen schouders lopen, en sommigen die peinzend voor zich heen staren.

    tja.

    Reactie door cmotor — maandag 1 mei 2006 @ 8.13 uur

  67. Bos for president!

    Reactie door jeroen — maandag 1 mei 2006 @ 8.25 uur

  68. De hypotheek aftrek niet meer als 42 % is een zeer goede maatregel.
    Tevens een verhoging van het belastingtarief 52 % naar 60% boven de 100000 Euro.
    En dit gebruiken om de sociale uit keringen weer op peil te brengen.

    Reactie door thijs — maandag 1 mei 2006 @ 8.56 uur

  69. Goed dat Woutertje zich heeft uitgesproken. Maar vanaf nu gaat hij het niet makkelijk krijgen. Enerzijds wil hij wel de hogere inkomens zwaarder belasten, maar anderzijds ontslagregelingen versoepelen en prepensioen onmogelijk maken voor de werkende klasse.

    Reactie door Diederik — maandag 1 mei 2006 @ 8.57 uur

  70. Bos heeft het alleen zo makkelijk gehad, doordat bijna iedereen af wil van wat we nu hebben.
    Behalve dan de elite, maar die zal steeds kleiner worden.

    En ik denk niet dat hogere elite in nood gekomen lagere elite geld gaat geven, hoe solidiar ze ook met elkaar zijn.

    Het is toch pik en laat stikken.

    Reactie door cmotor — maandag 1 mei 2006 @ 9.17 uur

  71. Wouter Bos is volgens mij een ingehuurde vvd,er om zo samen één partij te maken.
    moeten de mensen nog makkelijker ontslagen worden dan nu al het geval is, kan iemand mij dan vertellen wat op het ogenblik het probleem is om iemand eruit te trappen? Volgens mij gaat dat tegenwoordig al makkelijk zat.
    Als je net als Woutertje Bos de hele dag op je vetlerenreet zit is het wel makkelijk om te zeggen dat je maar langer door moet werken.

    Reactie door dromer — maandag 1 mei 2006 @ 9.50 uur

  72. @71 dromer

    de reden is geen natte droom.

    Zij die alles al hebben, willen echt alles hebben.

    Het geweune Folk moet eerbiedig groeten, oprecht deemoedig, als de edellieden, hooggezeten op hun 4 wheel drives langsbrommen.

    Doen alsof, en niet oprecht onderdanig, dan kop eraf,
    25 kilo bijstandsaanvragen, met 200 keer burgerschapsnummer, foutloos invullen.
    zoniet dan 30 sollicitatiecursussen. en 20 procent korting uitkering gedurende 4 maanden.

    Reactie door cmotor — maandag 1 mei 2006 @ 10.16 uur

  73. @5 en @33 Goedemorgen Sunny Sir!!
    Bedankt voor alle info van de afgelopen
    tijd en de plezierige kennismaking hier bij
    SP ook van jouw kant en diverse anderen,
    inmiddels hier ‘vertrokken’. Enige tijd zal
    ik nodig hebben om een aantal dingen binnen
    de politiek op een rijtje te zetten en een
    uitvoeriger studie tevens te maken van wat
    en hoé de SP zich verhoudt en beweegt tav
    kiezers in het algemeen én in het bijzonder
    en zeker ook mbt dit weblog! Dit bloemetje
    gaat voorlopig vanuit het gras even omhoog
    kijken naar die ‘boom’ van je en hoopt ze-
    ker op nog veel meer ‘zonnigs’ van je te
    vernemen. Echter de boom moet grondig gesnoeid worden, omdat de zon nog amper dussen de takken door kan schijnen.
    Intussen ben ik jouw aanbod nog lang niet
    vergeten en zeker hóór je nog van me!
    Met een hartelijke groet en onder verwij-
    zing naar de pagina waarbij de heren al weer worden voorgetrokken in aandacht en
    hún áánzien, waarmee ik het op die manier
    absoluut oneens ben: het ga je goed en doe
    Henk en zijn vrouw mijn hartelijke groeten.
    Madelief.

    Reactie door Madelief — maandag 1 mei 2006 @ 10.16 uur

  74. Die Wouter Bos moet zich diep rood schamen ; zoals voorspelt verraadt hij de doeldstellingen van de PvdA .
    Het is schandalig dat deze partij nog de naam draagt ,die eens bedoelt was om tegen sociale onrechtvaardigheid te strijden ; opkomen voor de zwakkkere in de samenleving .

    Reactie door Fred — maandag 1 mei 2006 @ 10.38 uur

  75. Wouter Bos is niets anders dan een ‘mol’ binnen zijn eigen partij. Daarmee helpt hij de partij om zeep. Het wordt tijd dat hij voor de verkiezingen wordt ontmaskerd zodat we een goede keuze kunnen maken. Zijn kleine pretoogjes zeggen mij genoeg !!

    Reactie door Ger — maandag 1 mei 2006 @ 10.53 uur

  76. Wederom komt de PVDA met plannen waar de achterban niet achter staat. Hoe is het toch mogelijk dat deze mensen dan in het stemhokje alsnog PVDA stemmen? Hoe kan het toch dat deze partij zonder partijraad en dus zonder echte inspraak van de leden nog steeds zoveel mensen aantrekt. Deze lieden zullen de regering krijgen die ze verdienen. CDA/PVDA, 4 jaar later zakt de PVDA dan als een baksteen weg en gaan CDA en VVD weer vrolijk met elkaar verder. Mensen word wakker, ren bij de PVDA weg, nu het nog kan!

    Reactie door kaatje — maandag 1 mei 2006 @ 12.32 uur

  77. Ik snap de kreet niet : “gemakkelijker medewerkers te ontslaan ”
    De werkgevers hebben genoeg “tools “om medewerkers te kunnen ontslaan :Een daarvan is de bekende reorganisatie ,waarbij ineens functies verdwijnen : Als je mederwerkers inderdaad gaat behandelen als wegwerpartikelen ,zal er bij de medewerker zijn houding t.a.v. een bedrijf ,waar hij/zij werkzaam is behoorlijk koel worden ,wat leidt tot een robotachtige , verantwoording mijdende houding .
    Bovendien is die Wouter Bos niet in staat iets zinvols te bedenken ,dat alleen maar na-apen : harder werken ,langer werken , snel ontslaan , ze zijn te duur ….zo kan iedereen wel regeren !

    Reactie door Fred — maandag 1 mei 2006 @ 12.34 uur

  78. Ze denken toch niet echt dat een werknemer zich in een bedrijf thuis voelt als je van te voren al weet dat je morgen zomaar wordt ontslagen.
    Als je dan toevallig niet wordt ontslagen moet je met die stress verhouding nog eens tot je 67e werken.
    Nou fijne toekomst Woutertje.

    Reactie door dromer — maandag 1 mei 2006 @ 12.59 uur

  79. met Bos Kappen ??

    Reactie door peer — maandag 1 mei 2006 @ 13.08 uur

  80. Ja met Bos kappen ,dat moeten de leden even regelen :Weg met Kameleons en draaikonten !

    Reactie door Fred — maandag 1 mei 2006 @ 13.15 uur

  81. Fred, dat wordt nou juist moeilijk, wanht bij mijn weten heeft de PVDA geen partijraad; al die inspraak vonden ze maar lastig.

    Reactie door kaatje — maandag 1 mei 2006 @ 13.31 uur

  82. @73 Madelief en alle dames die bij het eikelfestijn zich misplaatst voelden.

    Jij, socialistisch Meisje,
    Jij bent als een radijsje:
    van buiten rood, van binnen blank,
    ‘t radijsje van de zoete Mei
    en ik, ik ben het zout daarbij;
    heb dank,
    heb dank,
    heb dank

    Jij, socialistisch Meisje,
    Jij, Meisje van de nieuwe Lent,
    Piver verdient aan jou geen cent;
    de paden van Lassalle,
    die ruiken niet naar Houbigant,
    die geuren van natuur-élan,
    o, Meisje, met jouw oolijk snuit.
    Jij bent als een radijsje,
    Jij socialistisch Meisje,
    van buiten rood, van binnen blank…
    Ik ben het zout…
    Heb dank!
    Heb dank !
    Jac. v. Hattum.
    uit:
    FLARDEN.
    verzameling revolutionaire Poëzie.
    uitgave het roode baken.

    Reactie door Sunny Boy — maandag 1 mei 2006 @ 15.31 uur

  83. politiek onbeschoft volgens mij.
    beter 1.000.000 de soos in dan een paar rijken minder.
    ja politiek onbeschoft.

    hoogachtend de geus/cda

    Reactie door ad — maandag 1 mei 2006 @ 17.54 uur

  84. SP-ers heb geduld ! Laat Bos en Verhagen rustig opnieuw een Paars
    kabinet vormen. Dat is alleen maar gunstig voor de SP, want ik ben er van overtuigd, dat er bij verkiezingen in 2011 of eerder het volk wakker is geschud en de SP de PVDA zal verpletteren !

    Reactie door stabe — maandag 1 mei 2006 @ 22.07 uur

  85. @all marketingtechnisch en kwa verkoop-praat is de PvdA een geslaagd product waar NL niet wel bij vaart.

    Reactie door Barend vd Berg — maandag 1 mei 2006 @ 22.14 uur

  86. Wouter Bos komt van de Shell.
    Zijn ex-collega en vriend is Jeroen van der Voort, president directeur van diezelfde Shell. Gaat er bij de achterban van de PvdA nu nog geen lampje branden ?
    Om met Louis van Gaal te spreken “Ben ik nou zo slim of zijn zij nu zo dom” !

    Reactie door stabe — maandag 1 mei 2006 @ 22.18 uur

  87. Wouter Bos was altijd een nep-socialist geweest het is een man die eerst neppe zielige films laten zien van dit land kan beter , en wat doet hij 1 maand later deze plan bedenken hoe haalt hij diet in zijn bolle kop
    ik heb gelukkig nooit op de Pvda gestemt
    en dat zal ik volgend jaar ook niet doen

    Reactie door SP-Stemmer — dinsdag 2 mei 2006 @ 0.27 uur

  88. Stem SP
    ook volgend jaar
    en laten wij zien dat we tegen deze plannen zijn

    Reactie door Albert — dinsdag 2 mei 2006 @ 0.28 uur

  89. Laten we zien
    dat we voor de SP stemmen
    en dat we tegen de plan zijn van Bos

    Reactie door Albert — dinsdag 2 mei 2006 @ 0.29 uur

  90. Alsjeblieft zeg,
    denk je nou echt dat hij dit voorstelt
    als hij premier wordt gaat hij het compleet anders doen
    dat is gewoon een actie om premier te worden

    Reactie door Joshua — dinsdag 2 mei 2006 @ 0.30 uur

  91. Hey dat zullen we ook doen
    zo kunnen we toch nog steeds in de coalitie blijven en zijn we geloofwaardig

    Reactie door Lousewies — dinsdag 2 mei 2006 @ 0.33 uur

  92. van stabe , je heb gelijk , wat dach je van een Frits Bolkestein ook een ex-SHELL mederwerker !
    Het stinkt een beetje !

    Reactie door Fred — dinsdag 2 mei 2006 @ 14.39 uur

  93. Hoe is het mogelijk dat nota bene op de site van de PVDA het volgende staat ten aanzien van pensioenleeftijd:

    6. Zelf moment van pensioen bepalen
    Het is absurd dat vitale ouderen die na hun 65e willen werken, verplicht met pensioen moeten. De PvdA wil dat zij dat zelf bepalen. Net zo goed moeten ouderen in staat worden gesteld te sparen om eerder te kunnen stoppen.

    Lees ik het goed? Staat daar niet dat ouderen in staat moeten worden gesteld te sparen om eerder met werken te kunnen stoppen. Als leraar met grote klassen en heel veel nakijkwerk en 53 jaar wilde ik dus gebruik maken van de levensloopregeling om vervroegd uit te treden, mag ik alsjeblieft van mijn eigen gespaard geld! Het kan toch niet zo zijn dat om de 4 jaar alle zekerheden door om het even welke partij je uit handen wordt geslagen. Laat de levensloop eerst eens een jaar of 10 draaien en evalueer dan de boel. Ik voel me op deze manier enorm op het verkeerde been gezet door de PvdA. het mag en kan niet zo zijn dat hun standpunten op drijfzand zijn gebasserd. Kijk zelf maar naar hun artikel ‘hart (hard?)voor ouderen. Lekker betrouwbare partij.

    Reactie door J. Drop — zondag 7 mei 2006 @ 3.19 uur