Bij de buren is het groener

Belgische Trein

Volgens de Vlaamse minister van Mobiliteit, Kathleen van Brempt zijn de Nederlandse resultaten wat betreft marktwerking in het openbaar vervoer benedenmaats. Zij verwijt Nederland geen moed te hebben en niet te kijken naar het sociale belang van het openbaar vervoer.

De Belgische minister zegt dit in het blad Verkeerskunde. In Vlaanderen groeit het aantal autokilometers per Vlaming niet meer, terwijl het gebruik van het stads- en streekvervoer de afgelopen 10 jaar is verdubbeld.

Arda Gerkens legt de vinger fijntjes op de zere plek:
‘Een verkeersminister met een echte visie op openbaar vervoer en wat lef zouden we in Nederland ook goed kunnen gebruiken. De succesvolle groei van het Vlaamse openbaar vervoer kunnen we ook in Nederland bereiken.’

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

vrijdag 05 mei 2006 :: 14.57 uur

61 Comments

61 reacties

  1. “In Vlaanderen groeit het aantal autokilometers per Vlaming niet meer”

    maar het daalt dus ook niet, het aantal openbaar vervoer kilometers stijgt daarintegen wel, dus opgeteld meer bewegingen per inwoner dus.

    eerder dan dat deze oplossing mensen uit de auto zal halen, zullen er meer mensen die normaal niet reizen juist gaan reizen.

    De huisvrouw/man die normaal niet zo snel ergens naar toe gaat zal juist eerder geneigt zijn om in het OV te stappen.

    En nog belangerijker, wie o wie gaat dat betalen, plan is leuk, nu nog een goed onderbouwde plan van aanpak en kosten/baten analyse

    Reactie door Ronald — vrijdag 5 mei 2006 @ 15.09 uur

  2. Mooie foto van een trein die zeker op tijd rijdt en op vele plaatsen goedkoper is dan (als?) in Nederland en bij het stads- en streekvervoer vaak GRATIS broertjes (of zusjes?) langs ziet komen.
    Sterke tekst van Arda en krachtige taal van de Belgische bewindsvrouwe.

    Reactie door Bernd Zwart — vrijdag 5 mei 2006 @ 15.10 uur

  3. Hallo Jan,

    Aan het werk op 5 mei? Bravo!

    Reactie door Robert — vrijdag 5 mei 2006 @ 15.21 uur

  4. (1) Bernd Zwart

    Sterke tekst? Wat zegt ze nou helemaal? Het is altijd gemakkelijk om te zeggen dat ze naar andere landen moeten kijken. Weet ze ook waarom het hier niet zo gaat als in België?? Populistisch. Zoals gewoonlijk weet iedereen hoe het niet moet, niet hoe het wel moet..of hoe dat gerealiseerd kan worden….. En dat natuurlijk zonder anderen er de dupe van laten worden.

    Reactie door Warrior — vrijdag 5 mei 2006 @ 15.27 uur

  5. Bernd, ook de bussen zijn veel en veel goedkoper en rijden ook nog eens goed op tijd! In België dus, hè… niet hier natuurlijk.

    Reactie door L.M. Lembeck — vrijdag 5 mei 2006 @ 15.33 uur

  6. Robert, je mag de webmaster nog meer bedanken vrees ik. :)

    Ik zie niet in Warrior wat er populistisch is aan het feit dat een ander land iets beter doet dan ons land. En hoe het wel moet en nog kan ook? Lees het nog eens overnieuw, misschien kun je het raden.

    Reactie door Sonja — vrijdag 5 mei 2006 @ 15.38 uur

  7. Laat me raden een linkse dame,dus goed.. het is niet de eerste keer dat dit feestnummer in een spagaat is gegaan.

    Reactie door langetabbetje — vrijdag 5 mei 2006 @ 16.30 uur

  8. hoe moet ik sociaal belang precies definieren?

    Reactie door Archer — vrijdag 5 mei 2006 @ 16.40 uur

  9. Sinds Nederland tegen de Europese grondwet heeft gestemd, is het een beetje mode van Belgische bewindslieden om krtiek te leveren op Nederland. Merkwaardig over Frankrijk hoor ze niet.

    En waarom vindt Van Brempt de kilometerheffing wel oneerlijk en het wegenvignet niet?

    Vanaf 2008 moet iedereen die in of door België rijdt, in het bezit zijn van een wegenvignet. De Vlaamse minister Van Brempt van Mobilitiet wil namelijk uiterlijk 1 januari 2008 beginnen met het heffen van tol op de Belgische wegen.
    Om de Belgische weggebruiker tegemoet te komen in de kosten krijgen ze een compensatie in de vorm van een korting op de wegenbelasting.
    Buitenlanders betalen wel gewoon het volle pond.

    Reactie door Peter_John — vrijdag 5 mei 2006 @ 16.43 uur

  10. @8, Archer: Met het sociaal belang wordt hier waarschijnlijk bedoeld dat (o.a.?) veel ouderen uit een isolement gehaald worden dankzij goedkoop / gratis OV.

    Gratis Openbaar Vervoer in- en rond grote steden is overigens goed betaalbaar. In Hasselt (België) bedragen de kosten voor het gratis busvervoer nog geen 2% van het gemeentelijk budget!

    Reactie door Thijs — vrijdag 5 mei 2006 @ 17.01 uur

  11. Jarenlang lopen wij achter wat het openbaar vervoer betrefd met België.
    Kijk naar de spoorwegen, we hebben het heel lang moeten doen met afgedankt materiaal van de Belgische spoorwegen.
    Terwijl daar in eerste klas nieuwe wagons gereden werdt.
    Maar inplaats van om daar een voorbeeld aan te nemen wordt meewarig gedaan naar onze buren.
    MIJN respect gaat naar onze Belgische buren die meer verstand blijken te hebben dan wat hier getoond wordt.

    Reactie door Ouwe Dirk — vrijdag 5 mei 2006 @ 17.16 uur

  12. Klopt Thijs, ik heb het al eerder aangedragen in mijn stad, maar blijkbaar vinden ze daar iets wat gratis is te links en dus uit den boze.

    Reactie door Sonja — vrijdag 5 mei 2006 @ 17.17 uur

  13. Hoe is het met de pensioenen met de SP
    Lees er hier niet veel over.
    Volgens Bos ben je met 10000 Euro pensioen per jaar rijk.
    Zit de SP daar boven of onder.
    Krijg het idee dat hier er een beetje langs heen gesappeld wordt.

    Reactie door de Veteraan — vrijdag 5 mei 2006 @ 18.06 uur

  14. eu het is niet gratis. De Belgische burgers betalen er gewoon voor. Alleen is het dan aan hen om te kiezen of ze er gebruik van maken.

    Gaat iemand dus toch met de auto, dan betaalt deze toch voor de bus via de belastingen.

    Ik ben wel eens benieuwd of zo’n systeem in Nederland werkt. Gewoon iedere nederland betaalt via de belastingen voor openbaar vervoer en krijgt daar een ov-jaarkaart voor. Maak je er gebruik van prima. Wil je toch met de auto gaan, ok, eigen keuze, maar dan betaal je toch mee aan het OV.

    Wat zal dit schelen in controle maatreglen.
    Geen poortjes, treinkaartjes, controleurs e.d.
    Ik zou dit wel eens doorgerekend willen zien.

    Reactie door Alexander — vrijdag 5 mei 2006 @ 18.14 uur

  15. Kan me niet schelen wat anderen voor resultaten boeken met het OV.

    Het gaat er om wat wij willen!
    Het gaat er om wat mogelijk is!
    Het gaat om behoud van een gezond millieu!
    Het gaat om beschikbaarheid!
    Het gaat om betrouwbaarheid!
    Het gaat om gelijkheid!
    Het gaat om het inleveren van arroganties, die voor velen belemmeringen vormen om samen met anderen in het OV te stappen.

    En . . . . . het is mogelijk! – en als we allemaal meedoen, veel goedkoper ook nog, dan al die millioenen auto’s op de weg houden.

    En, – je ontmoet nog eens iemand

    Groet,
    Amita

    Reactie door Amita — vrijdag 5 mei 2006 @ 19.15 uur

  16. Jarenlang gewoond in België, de treinen zijn altijd normaal betaalbaar met aardige conducteurs die nooit mutsen en de treinen zien er veel mooier uit ook dan dat lelijke grove gele NS-materieel. Hetzelfde geldt voor Duitsland, Zwitserland en Frankrijk. In Italië zijn de treinen helemaal goedkoop als je een gezin hebt of jong bent (lijkt wel staatssubsidie), en rijden nog op tijd ook, zelfs zonder Mussolini.

    Reactie door Emiel — vrijdag 5 mei 2006 @ 19.59 uur

  17. (6) Sonja

    Ik bedoelde niet de Belgische minister, maar Arda Gerkens..
    (12) Bloemendaal? :o)

    (15) Amita
    Helemaal mee eens… Ik begrijp die aversie tegen het OV ook niet zo, hoewel ze bij de NS tegenwoordig wel heel veel smoesjes verzinnen om niet te rijden cq te laat te komen. Ik ga toch graag met de trein..

    Reactie door Warrior — vrijdag 5 mei 2006 @ 20.31 uur

  18. @17

    Sinds wanneer is Bloemendaal een stad?

    Reactie door Bijdehandje — vrijdag 5 mei 2006 @ 21.35 uur

  19. Ik woon nu drie jaar in Belgie en pendel elke werkdag tussen Antwerpen en Brussel. Van mij zul je geen klachten horen over het Belgisch openbaar vervoer. Vrijwel altijd op tijd, vriendelijk personeel, schone treinen.

    Reactie door Arie Werksma — vrijdag 5 mei 2006 @ 22.31 uur

  20. Deze Nederlandse regering is zo arogant dat ze niet naar de buren durft te kijken.

    Reactie door Dromer — vrijdag 5 mei 2006 @ 23.35 uur

  21. @20

    Hoe zou dat komen? Moeten ze dan als overheid meer water bij de wijn doen en denken ze alleen aan wat er in de staatskas binnenkomt? Volgens mijn persoonlijke mening wel. Het millieu interesseert ze niet zo veel, maar geld des te meer.
    België lijkt me zo gek nog niet.

    Reactie door Bijdehandje — zaterdag 6 mei 2006 @ 0.12 uur

  22. Hier in Arnhem wordt een nieuw station uit de grond gestampt en worden sporen en perrons uitgebreid. Geen overbodige luxe als station waar het percentage treinen dat op tijd rijdt 75% is, tegen landelijk 85%. Blijkt dat in de nieuwe dienstregeling je als ICE-station wordt gedegradeerd tot B-station…maar ja, de dienstregeling wordt in een andere BV gedaan dan stationsbeleid. Briljante keuze is dat geweest toen. Net als bij de staking bij BV nummer 3000 (Pro Rail nog iets). Die arme conducteurs maar uitleggen dat zijn collega niet echt zijn collega is.

    Reactie door Floris V — zaterdag 6 mei 2006 @ 1.05 uur

  23. Ik vind het openbaarvervoer in Nederland achterlijk.Wat in Belgie, kan kan hier ook.

    Reactie door Ben tarici — zaterdag 6 mei 2006 @ 9.25 uur

  24. Ik vind het openbaarvervoer in Nederland achterlijk.Wat in Belgie, kan kan hier ook.

    Reactie door Ben tarici — zaterdag 6 mei 2006 @ 9.25 uur

  25. Het openbaarvervoer in Nederland is achterlijk.
    Waarom niet zo als in belgie?

    Reactie door Ben tarici — zaterdag 6 mei 2006 @ 9.27 uur

  26. Mensen met aanzien zijn zelden niet ijdel.
    Grote mate van bescheidenheid treft men zel
    den aan. Overmoedig geworden door succes
    gaat men over de schreef. Voor hen gelden
    normale regels in het verkeer niet meer.
    Zij mogen wel 140 rijden, terwijl ze geen
    arts zijn, of geven hun chauffeur er op-
    dracht toe, die ingeval het misgaat ook de
    rechtmatige straf toebedeeld zullen krijgen
    en van hun beroep ontheven als chauffeur,
    niet voor even, maar voor altijd.
    Google verbaasde me zojuist met de gegevens
    van Dato Steenhuis die kennelijk zich denkt
    te kunnen permitteren wat anderen verboden
    wordt.
    Hoe moet het dan met die Wolk waarover hij
    spreekt? Gaat éérst de chauffeur daar in zijn opdracht naar toe, of wordt hij vanaf die wolk berispend door zijn chauffeur toegesproken?
    Respect hebben voor mensen met een voorbeeldfunctie, aangenomen dat zij zich
    elitair verheven achten boven de grauwe
    massa?
    Vanaf heden voor mij een illusie minder!

    Zal ik ook eens in een Raad van Toezicht
    gaan zitten?
    Zal ik eens een interessant werkstuk menen
    te moeten schrijven?
    Ja zeker, uit naam van AL diegenen die ten
    onder gingen aan de fratsen van wat men dan
    pleegt te noemen: de upper ten !

    Reactie door 'n reactionair — zaterdag 6 mei 2006 @ 11.49 uur

  27. Wat niemand mag, mag Dato Steenhuis !
    Ik vond in Google nogal wat gegevens !
    Zijn chauffeur opdracht geven 140 te rijden
    is geen sinecure!
    Wie moet er het eerst op die WOLK zijn,
    waarover hij schreef?
    Hijzelf of de chauffeur vanaf die wolk, die
    na een veroordeling zijn baan voor de rest
    van zijn leven kan vergeten!
    Zo gaat dat, als meent te horen tot wat men
    noemt: de upper ten!
    Ik? Een illusie minder, als ik moet aan-
    nemen dat dit een waarheidsgetrouw van de
    Volkskrant zou zijn !
    Geen aanklacht? Geen veroordeling? Dan is
    dat “witteboordjes criminaliteit” !….en
    men kijkt wél uit zich de dás om te laten
    doen, lafaards !

    Reactie door 'n reactionair — zaterdag 6 mei 2006 @ 11.54 uur

  28. Mag Steenhuis 140 km. per uur?
    Hoe scheef! BAH!!!! Wat zit het toch vreemd in elkaar tegenwoordig. Jan Boerenl….. wordt gepakt en bekeurd met 2 km. te snel en zo één gaat vrijuit, nogmaals BAH!!!!!!!!!!!!!!

    Reactie door Bijdehandje — zaterdag 6 mei 2006 @ 12.43 uur

  29. Steenhuis moet gewoon de bus of trein pakken, veiliger voor de andere weggebruikers.

    Reactie door Bijdehandje — zaterdag 6 mei 2006 @ 12.44 uur

  30. 1. Ronald
    ‘“In Vlaanderen groeit het aantal autokilometers per Vlaming niet meer”

    maar het daalt dus ook niet, het aantal openbaar vervoer kilometers stijgt daarintegen wel, dus opgeteld meer bewegingen per inwoner dus.’

    Je zegt het eigenlijk zelf al: de groei van het aantal autokilometers is gestopt door het goede openbaar vervoer. De meerdere ‘bewegingen’ die toch al gemaakt zouden worden worden met het openbaar vervoer gemaakt en niet met de auto.

    Reactie door Steven — zaterdag 6 mei 2006 @ 13.54 uur

  31. @14:
    Ik zou WAT graag een soortgelijk systeem in Nederland zien! Met de huidige systeem worden mensen gewoon ontmoedigd om met openbaar vervoer ergens heen te gaan: heel erg duur, en het wordt bij de dag magerder!

    Alleen zou ik willen zien dat de lage inkomens worden ontzien voor wat betreft het meebetalen.

    Reactie door Anja — zaterdag 6 mei 2006 @ 14.20 uur

  32. Als ik mij niet vergist, is het openbaarvervoer in Vlaanderen niet geprivatiseerd, dan is het makkelijker om met het rijk te onderhandelen om het openbaarvervoer ”gratis” te laten rijden.In Nederland is de marktwerking helemaal losgeslagen,is het dan niet moeilijker om het openbaarvervoer betaalbaar te maken?

    Reactie door Ben tarici — zaterdag 6 mei 2006 @ 14.47 uur

  33. Belgie is wel heel bijzonder en ….. wat daar kan ook hier mogelijk is …..??
    Maar minstens het proberen waard, want er zijn veel zaken leuk en goed in zowel Vlaanderen als ook in het franstalige deel.
    Ga het maar eens ervaren is mijn advies.

    Reactie door Bernd Zwart — zaterdag 6 mei 2006 @ 17.21 uur

  34. Je kunt ook tien auto’s aan elkaar lassen en er zes paarden voor zetten… voor een beter milieu moet je wat over hebben… en wat zullen de kinderen het leuk vinden.

    Reactie door Schaapherder — zaterdag 6 mei 2006 @ 23.09 uur

  35. De heilige koe is nog lang niet uitgemolken… kijk naar al die idiote autoreclames op TV… o, wát een vrijheid op zo’n mooie, lege weg door zo’n prachtig landschap.. de wandelaars, fietsers en herten zouden compensatie moeten krijgen voor al de overlast.

    Reactie door Schaapherder — zaterdag 6 mei 2006 @ 23.13 uur

  36. Er zijn autokerkhoven waar over het roestend blik de mis wordt opgedragen…

    Reactie door Schaapherder — zaterdag 6 mei 2006 @ 23.19 uur

  37. Ben vandaag met de trein geweest.
    Dagje uit met de vrouw, het was mooi weer, dus we lieten het autootje staan.
    Op station Maarssen aangekomen, was het hele station afgesloten wat pas duidelijk werd na de aanschaf van de kaartjes.
    Geen uitleg, ergens wel een geuniformeerd heerschap die zat te dutten op een stoeltje.
    Gedwongen om de bus te nemen naar Utrecht CS en kaartjes kopen (wij zijn geen NS) was de repliek van de busschauffeur.
    Na alle buitenwijken van Utrecht gezien te hebben toch nog op CS aangekomen en het dagje uit kon een aanvang nemen.
    De terugreis.
    Bij de bushalte aangekomen hadden we hem net gemist.
    De eerstvolgende bus ging om 17.10
    De tweede bus om 17.15 het was op dat moment 16.30.
    Maar goed op het station aangekomen moest ik nodig naar het toilet.
    Er was daar een betaal toilet waar 50 eurocent in moest dan pas ging de deur open.
    Helaas de deur ging niet open, en er was niemand aan wie dit te melden viel.
    Wel meerdere perronwachten die kaartjes bekeken.
    Met hoge nood 20 minuten op de aansluiting gewacht, en in de trein naar het toilet.
    Nog nooit in mijn leven zo een verschrikkelijk goor toilet meegemaakt.
    De stank was zo penetrant dat ik er hoofdpijn van kreeg.
    (en wij maar schelden op die vieze Fransen)
    Op Utrecht CS weer een betaalde bus via alle suburbs naar Maarssen moeten nemen.
    Dit is de geleverde kwaliteit van een dagje openbaar vervoer, voor 25 euro per persoon.
    Allen die van zelfkastijding houden, neemt den trein
    fijn.

    Reactie door Toergenjev — zaterdag 6 mei 2006 @ 23.31 uur

  38. Hallo Ben Tarici,

    Ik geef je groot gelijk.

    Groetjes vanuit Heerlen!

    Reactie door nicole halmans — zaterdag 6 mei 2006 @ 23.52 uur

  39. Ik begrijp het niet, het is duurder geworden, de zones zijn veranderd,….als je van A naar B moet, is er meestal geen direkte verbinding of je moet helemaal via C en D gaan voordat je op de plek van bestemming bent aangekomen.
    Dat noemen ze dus bezuinigen….
    Zo efficient is het niet, hoor.

    We lachen allmaal om de Belgenmoppen, maar de Belgen zijn zo dom nog niet!

    Reactie door nicole halmans — zondag 7 mei 2006 @ 0.08 uur

  40. Toergenjev, precies mijn ervaringen met het spoor! Met het hele openbaar vervoer eigenlijk. Laatst iemand even naar Zestienhoven (wijk in Rotterdam) gebracht met de bus. Wil ik terug, stopt de busdienst om 10 uur! Geen enkel ander vervoervoermiddel in de buurt. Behalve vliegtuigen dan. Dan hebben we het over een wereldstad.

    Het ergste is wel geweest de invoering van de Sprinter. Ik ben 1.74 m. lang en ik heb al problemen om door dat glazen deurtje te komen. Moet je eens met een koffer of rugzak proberen. Of een rolstoel.

    Reactie door Sonja — zondag 7 mei 2006 @ 9.28 uur

  41. @37 Wat een fiasco nou weer en dan zoveel
    op de computer bezig, waarbij je snel via
    de reisadviezen achter je info kunt komen,
    of de TT van de TV en beiden geven aan waar
    er in het weekend aan de rails wordt ge-
    sleuteld.
    Zelf reis ik aardig wat, maar zeker in
    Maarssen staat geüniformeerd NS personeel
    en een bus klaar als je naar Breukelen,
    Abcoude etc. wilt reizen, t/m de Bijlmer.
    De bussen vanuit Maarsen, vlak voor het
    station vertrekken ook op zaterdag ook
    naar Utrecht CS, en kies je een route door
    Maarssendorp of de allernieuwste wijk van
    Utrecht, ben je 45 minuten kwijt, maximaal.
    Ach waar die p.c. wel niet goed voor is,
    zeker nu met het OV.
    Toergenjev, woon je in de omgeving van
    Maarssenstation, dan heb ik nog wel wat
    aanvullende tips voor de regio als je toch
    een keertje even er uit gaat….of wilde je
    ons nog meer vertellen, behalve je ergernis
    om het wachten bij dat bloedhete weer!
    Ook CS heeft meerdere toiletmogelijkheden!
    Bij MaarssenNS staan er gelukkig weer ban-
    ken en de mensen daar hebben er dik twee
    jaar géén lift kunnen gebruiken maar al die
    trappen moeten l ó p e n, wel of geen baga-
    ge, buggy, scoot, of kind (in- én extern).
    Een 24 uurs fietsenstalling, annex toilet,
    zou vele problemen voor veel mensen kunnen
    oplossen, maar daar was ff niet over nage-
    dacht: met een wachtkamer, zonder meer is
    de verbouwing dus niet echt klantvriende-
    lijk voltooid te noemen, maar wie weet wat
    er nog komt….

    Reactie door H.v.d. Houten — zondag 7 mei 2006 @ 10.46 uur

  42. Ja Toergenjev, dat krijg je ervan als je onvoorbereid een dagje gaat toeren.

    Reactie door Bijdehandje — zondag 7 mei 2006 @ 11.21 uur

  43. @41 en 42.

    Voor een bepaald bedrag mag ik van een commerciele instelling bepaalde kwaliteit verwachten.
    Die heb ik niet gehad.
    Dus wanprestatie.
    Het lijkt mij een beetje van de zotte dat ik eerst op internet moet gaan kijken of een station wel of niet geopend is.
    (ik heb gekeken op ns.nl of er een trein vertrok vanaf Maarssen, en kreeg daar geen waarschuwing dat het station buiten gebruik was)
    Bij de kaart machines stond ook geen waarschuwing.
    Als ik geld betaal om van een toilet gebruik te mogen maken, en de deur gaat niet open, dan verwacht ik een bordje buiten gebruik.
    En op zijn minst iemand die helpt als dat ding het niet doet.
    Verder bestaat er wetgeving over hygiene in openbare ruimtes.
    Ik ga niet omschrijven wat ik in de trein aantrof, maar ik krijg nog braakneigingen.
    We zijn naar Ermelo geweest, wat dus 25 euro per persoon aan reiskosten gekost heeft.(dat ben ik echt niet kwijt met de auto of motor vanaf Utrecht)
    Het was een doffe ellende voor veel geld.
    Volgende keer ga ik weer op met de auto of de motor.

    Reactie door Toergenjev — zondag 7 mei 2006 @ 12.38 uur

  44. @43
    Maar bij één ding heb je toch ontzettend veel geluk gehad. Je hebt een sterke blaas.

    Reactie door Bijdehandje — zondag 7 mei 2006 @ 12.41 uur

  45. @44 Bijdehandje…..
    Welnee ik ben gewoon geen zeikerd.

    Reactie door Toergenjev — zondag 7 mei 2006 @ 12.43 uur

  46. @45
    Uit je treinverslag op te maken vind ik toch van wel. Ik vind trouwens plasserd netter klinken.

    Reactie door Bijdehandje — zondag 7 mei 2006 @ 13.09 uur

  47. @46, dagelijks worden mensen afgerekend op de kwaliteit van geleverde diensten.
    Het is geen zeuren als je van de spoorwegen ook kwaliteit verwacht.
    Onderlinge afspraken, wederzijdse verantwoordelijkheid ?
    Daar begint beschaving.

    Reactie door Toergenjev — zondag 7 mei 2006 @ 13.18 uur

  48. @47
    Ben ik met je eens, beschaving.
    Afspraken zijn afspraken, maar je moet je wel voorbereiden en kijken/uitzoeken of iets kan als je iets van plan bent.
    En beschaving is dus ook plasserd en geen zeikerd. Foei, foei, Toer.

    Reactie door Bijdehandje — zondag 7 mei 2006 @ 17.24 uur

  49. Toergenjev, als je in Google zoekt naar
    NS reisplanner, zie je dat er staat dat men
    vanaf Maarssen de bus naar Utrecht moet
    nemen, en dan vanuit Utrecht gewoon de trein naar Ermelo en ja vanaf Maarssen is
    dat 2e klas 15 euro per persoon, kijk maar.
    Het traject Maarssen-Duivendrecht wordt re-
    gelmatig gereviseerd en met het station Ab-
    coude is men nog lang niet klaar, en dat
    zal ook veel weekendwerk inhouden, al vast
    een weetje voor de volgende keer, succes !

    Reactie door H.v.d.Houten — zondag 7 mei 2006 @ 17.31 uur

  50. @48
    Bijgoochermetje
    Volkstaal zoals gesproken op diverse plaatsen in ons land kan best beschaving uitdrukken.
    Het is niet de terminologie maar het handelen wat de beschaving bepaalt.
    In Wannsee konden ze de endlosung in zeer mooi Duits omschrijven.
    Voorts had ik me goed voorbereid maar stokte de de informatie voorziening van de NS op diverse plaatsen.
    Als informaticus weet ik dat beter als geen ander.
    En nog even helder.
    Ik koop een produkt , in dit geval reis van a naar b voor x bedrag.
    Ik krijg het produkt in gewijzigde vorm, namelijk van a naar b via c, met een hoger bedrag.
    Dus afspraak niet nagekomen door NS, slechte kwaliteit geleverd.
    Om het begrijpelijker te maken wil ik wel Jip en Janneke taal gaan gebruiken ?

    Reactie door Toergenjev — zondag 7 mei 2006 @ 17.42 uur

  51. @50 Ben je mal zeg, je gaat het toch zeker
    niet toegankelijk maken voor iedereen, dat
    is vast je status te na als informaticus,
    toch?

    Reactie door H.v.d.Houten — zondag 7 mei 2006 @ 19.16 uur

  52. NS = No Service, No Space, Nooit Stipt, Never Sit. Ik ben al een paar jaar afhankelijk van N$ om van Tilburg op mijn werk in Utrecht te komen. Hoewel het nu beter is dan een paar jaar terug, toen een verhaal al volkomen ongeloofwaardig was als je begon met “Ik ZAT laatst in een trein die OP TIJD vertrok” en meestal beter dan de auto (zelfs MET vertraging), is het nog steeds een totaal hopeloos bedrijf. Als ik in Utrecht 10 minuten vertraging heb (gebeurt niet zelden), loop ik in Den Bosch de aansluiting naar Tilburg met een of twee minuten mis omdat die zo ‘mooi op tijd’ vertrekt. Wachten op de trein uit Utrecht doen ze niet meer vanwege de Heilige Statistieken. Ik weet uit ervaring dat die paar minuten er onderweg makkelijk uitgereden worden, maar het enige dat erop aan komt is op tijd VERTREKKEN. Dat een halve treinlading reizigers met een half uur vertraging opgescheept zit vind je niet in de statistieken terug, maar ze mogen straks wel weer hun prijzen verhogen omdat er meer treinen op tijd vertrekken.
    Verder is het niveau van de informatievoorziening op de perrons abominabel. Alle omroepen worden centraal vanaf Utrecht gedaan. Dat die omroepen amper hoorbaar zijn omdat het volume vaak zodanig laag is dat ipv van een omroep-installatie eerder van een omfluister-installatie gesproken kan worden merken ze niet. En natuurlijk worden de meest belangrijke berichten zoals spoorwijzigingen bij voorkeur omgefluisterd als op het ene spoor een goederentrein voorbij dendert (ook oorzaak van veel vertragingen) en op het andere een trein net aan het afremmen is, zodat ze zeker weten dat niemand het hoort.
    Verder wordt ook vaak een trein waarvan ze (kunnen) weten dat er extra veel passagiers meegaan ter compensatie een stuk korter gemaakt dan normaal.
    Een normaal bedrijf dat zo geleid werd zou binnen twee weken failliet zijn, maar N$ blijft gewoon doorgaan.

    (Eigenlijk off-topic, maar ik wilde even stoom afblazen… :-) )

    Reactie door Arno — zondag 7 mei 2006 @ 20.58 uur

  53. Off topic? maar aan de orde van elke dag,
    want je vergat nog het ‘rennen’, van het
    ene perron naar het andere, bijv. van 18
    naar 7. Niet om te doen, voor mensen met
    veel bagage, en/of hulpbehoevend !
    Sterkte, Arno !

    Reactie door Kemphaan — zondag 7 mei 2006 @ 21.24 uur

  54. @52
    Thanx Arno, ik heb afgezien van een nieuwe baan in Breda vanwege de trein verbindingen. (via den Bosch)
    Alles en iederen word in een keurslijf gedwongen om tijd zo effectief mogelijk te benutten, legers controlerende managers die professionals voortjagen en uitpersen.
    Inderdaad, de NS zou allang gereorganiseerd zijn als ze geen monopolie gehad hadden.

    Reactie door Toergenjev — zondag 7 mei 2006 @ 21.32 uur

  55. @50 Toergenjev, Je mag het wel een beetje beschaafd houden hoor. Mijn naam is Bijdehandje en geen bijgoochemerdje.
    Ik vraag me trouwens nu ineens heel sterk af of jij wel echt een kerel bent, krijg er nu mijn twijfels bij.
    Om in jouw taalgebruik even te blijven, je zeikt als een oud wijf.

    Reactie door Bijdehandje — maandag 8 mei 2006 @ 0.22 uur

  56. tsk tsk Bijdehandje geen argumenten ?
    Graag iets inhoudelijks, inplaats van alleen maar op de man spelen.
    Ik heb weinig van je gezien op alle posts.
    Helaas ik zal je moeten negeren, dit is geen plaats voor persoonlijke vetes.
    Maar als ik eens iets zinnigs van je zie zal ik er echt wel op reageren.
    Doe je best

    Reactie door Toergenjev — maandag 8 mei 2006 @ 1.11 uur

  57. Sinds een paar jaar woon ik Adelaide, Australie en reis dagelijks met het openbaar vervoer. Het systeem dat ze hier hanteren vind ik erg praktisch.
    Er wordt gewerkt met zones maar dat werkt praktisch alleen als je binnen de stadsring reist, daarbuiten zit je altijd op de (maximale) 3 zones. Die koop je per stuk of per 10, voor in de spits of buiten de spits (de helft goedkoper). Per 3-zone ticket reis je 2u onbeperkt met trein en bus, maakt niet uit hoe vaak je overstapt en lijkt dus erg op het Parijse metro stelsel. Met een dienstregeling die (zonder liegen) 99% maximaal 5 minuten vertraging heeft hoor je mij niet klagen!

    Reactie door Ray — maandag 8 mei 2006 @ 4.12 uur

  58. @56
    Heb hier veel gelezen op dit log en moet zeggen dat jouw toonzetting in de laatste maanden aardig aan het veranderen is, vandaar. Trouwens Ivan, sinds wanneer kun je van uit je kist schrijven? Begrijp me goed, ik ben helemaal niet op een persoonlijke vete uit, vroeger vond ik je bijdrage’s redelijk zinnig, maar tegenwoordig kan ik dat niet meer van je zeggen. Ik lees, combineer en trek daar uit waarschijnlijk een juiste conclusie.
    Mijn naam is niet voor niets Bijdehandje.
    Alles komt eens uit, net zoals de boeken van Toergenjev, trouwens een interessante materie.

    Reactie door Bijdehandje — maandag 8 mei 2006 @ 9.53 uur

  59. Gratis openbaar vervoer. Het klinkt mij als muziek in de oren. Bussen met een schone motor ook. Op tijd rijden zal met méér materiaal niet zoveel ter discussie staan. Werkgelegenheid is welkom. Verkeersveiligheid ook. Minder files. Investeren in de toekomst is altijd goed. Vooral als het zinnig :-)

    Reactie door saul — maandag 8 mei 2006 @ 10.44 uur

  60. @59 Helemaal mee eens.

    Reactie door Bijdehandje — maandag 8 mei 2006 @ 11.12 uur

  61. goedzo dat de Belgen steeds meer kritiek gaan krijgen op de Nederlandse overheid :

    Het is bijna een genot om in een Belgische trein te reizen ,met vriendelijke conducteurs : Hier in Nederland lijkt het elke keer opnieuw een razia te zijn met die conducteurs ; ze komne met bosje controleren ,wat naar mijn mening niet geweldverlagend werkt ; je krijg juist neigingen te reageren ,zoals op AUSWEIS BITTE

    Reactie door Fred — maandag 8 mei 2006 @ 20.02 uur