Aan en uit

Opnieuw ligt vertrouwelijke informatie van het OM op straat. Ditmaal gaat hem om een Officier van Justitie gedetacheerd op Bonaire die zijn computer met de wereld deelde. GeenStijl kreeg de documenten in bezit en publiceerde privéstukken van Ernst Wesselius, de persoon in kwestie. De Nederlandse justitie zei niet verantwoordelijk te zijn.

Gisteren bleek uit onderzoek van de inspectie Openbare Orde en Veiligheid (OOV) dat de informatiebeveiling van de Nederlandse politie alles behalve deugt.

De reactie van Ernst Wesselius:

“Ik heb geen idee hoe dit naar buiten kon komen, ik weet alleen hoe de computer aan en uit moet. Het is verschrikkelijk. Ik heb nog nooit op die computer muziek geruild, ik maak alleen teksten en stuur e-mails.”

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

vrijdag 12 mei 2006 :: 10.54 uur

50 Comments

50 reacties

  1. De zoveelste misser van Justitie. Ze leiden mensen dermate slecht op dat ze niet eens wat weten van computers en de gevaren ervan. En dan praten we over personen met hoge opleidingen en posities die veel verantwoordelijkheid met zich meebrengen.

    Justitie is absoluut niet serieus te nemen.

    Reactie door DJ Digital — vrijdag 12 mei 2006 @ 11.18 uur

  2. ik denk echt dat deze man hieraan niks kan doen. Laten we wel wezen met een beetje verstand van computers, kun je van buitenaf zo duizenden computers “overnemen”. Daarna is het een fluitje van een cent om zelfs gecodeerde berichten en beveiligde bestanden te ontcijferen; dat is echt geen science fiction. Als hij nou bestanden in een auto had laten liggen ok…
    Misschien moet justitie overwegen mensen geen bestanden meer mee naar huis te laten nemen, kortom afgelopen met thuis werken.

    Reactie door kaatje — vrijdag 12 mei 2006 @ 11.57 uur

  3. Wanneer neemt Donner eens de verantwoordelijkheid voor deze missers?
    Aftreden is dunkt mij de beste stap! ……….

    Reactie door Bernd Zwart — vrijdag 12 mei 2006 @ 11.58 uur

  4. het is simpel gewoon geen mogelijkheid geven dat soort computers om aan het internet aan te sluiten en vooral geen windows te gebruiken
    Ook vraag ik me af hoe het moglijk is om op een werk computer de mogelijkheid te hebben om software te instaleren
    ik verbaas me steeds meer !!!

    Reactie door Richard — vrijdag 12 mei 2006 @ 12.06 uur

  5. Het is gewoon een lek van een hacker, die Wesselius zal er niks aan hebben kunnen doen.

    Reactie door Sonja — vrijdag 12 mei 2006 @ 12.08 uur

  6. Het is jaren volkomen duidelijk dat het niveau van informatiebeveiliging bij justitie en politie bijzonder laag is. Zolang dat niet grondig is aangepakt kan dit soort informalekken en -jatten worden verwacht.
    Ik vind het nogal stijlloos om dit privé-materiaal te publiceren. Dat dient geen enkel algemeen belang. Maar ja, dat kan je verwachten van GeenStijl, hè.

    Reactie door Olav Meijer — vrijdag 12 mei 2006 @ 12.14 uur

  7. Politie en justitie is een verlengstuk van de politiek.Wat kun je anders van zo-n instantie verwachten? Veel managers en flitspalen, maar deskundigheid? HO MAAR!!

    Reactie door Maan arkenbosch — vrijdag 12 mei 2006 @ 12.19 uur

  8. @ 6

    De overheid heeft sowieso geen kaas gegeten van ICT. Men loopt achter de feiten aan…

    Reactie door DJ Digital — vrijdag 12 mei 2006 @ 12.20 uur

  9. Die lui ,die ervoor verantwoordelijk zij, moet je DIRECT ontslaan !

    pistool of een informatie onbeheerd achter laten in de dienstauto is GROFverzuim !

    Reactie door Fred — vrijdag 12 mei 2006 @ 13.06 uur

  10. Een sukkel, die in de roes van het niet kunnen scheiden van werk en privé ook nog eens zijn, voor het werk cruciale computer niet kan beheren. Halvegareambtenaar zonder ethisch besef.
    Ontslag.
    Bijstand.
    Opnieuw beginnen.

    Reactie door hendrik dieks — vrijdag 12 mei 2006 @ 13.07 uur

  11. Denk je dat die man echt iets tegen kon doen? Mijns inziens tegen een professionele hacker is het in principe onmogelijk de computer te beveiligen.
    De enige oplossing zou zijn om nooit de betreffende computer op internet aan te sluiten.

    Reactie door walking bull — vrijdag 12 mei 2006 @ 13.13 uur

  12. Kaatje , Sonja, Walking Bull

    Waarschijnlijk geen hacker!
    Heeft die Wesselius kinderen? Deelt hij die computer met derden?
    Wanneer je Limewire installeert dien je bij de configuratie aan te geven welke mappen je beschikbaar stelt voor uitwisseling.
    Wanneer je dit niet doet,of niet goed doet, kan in principe de gehele map Mijn Documenten (of zelfs de gehele schijf) van buitenaf benadert worden.
    Zoals gezegd wanneer hij hier zelf niet mee bezig is dan moet iemand anders op de lokale PC Limewire hebben geïnstalleerd en heeft deze de configuratie hiervan slordig gedaan.

    Reactie door Wattenstaafie — vrijdag 12 mei 2006 @ 13.18 uur

  13. Ambtenaren die met gevoelige informatie omgaan moet maareens naar cursus waar zij leren met informatie om te gaan :een beetje ontwikkelt mens weet ,zodra je een computer op een netwerk aansluit ,dat kans groot is op inbraak :net zoals je de deur van je huis niet dicht doet of afsluit !

    Ambtenaren die moeten gewoon een certificeringtraject doorlopen :maken zij daarna toch stomme ,verwijtbare foute :DIRECT ontslaan !

    Reactie door Fred — vrijdag 12 mei 2006 @ 13.19 uur

  14. Ik waardeer je mening Wattenstaafie en ik denk dat het best plausibel zou zijn, toch weet ik dat shareware vaak onopgemerkt subprogramma’s installeert(hulpprogramma’s) waarna van buitenaf volledig toegang tot de computer wordt verschaft.

    Reactie door walking bull — vrijdag 12 mei 2006 @ 13.22 uur

  15. @ Walking bull

    Ook dit is mogelijk maar vast staat dan dat er meer met die PC wordt gedaan dan hij beweert: ‘ik maak alleen teksten en stuur e-mails.’

    Reactie door Wattenstaafie — vrijdag 12 mei 2006 @ 13.30 uur

  16. Hoi Wattenstaafie,
    Ook een virusje kan dit veroorzaakt hebben wat via mail binnenkomt, of spyware.
    Mijns inziens ligt hier een taak bij het operationeel beheer om in ieder geval voorlichting te geven en de computers up to date te houden.
    Als dit een zakelijke computer is die alleen op het bedrijfs netwerk gebruikt word, dan zou ik eens een hartig woordje met de beheerder van de firewall gaan spreken.
    Toch weer klunzig allemaal maar ook heel vervelend voor de officier van justitie.

    Reactie door Toergenjev — vrijdag 12 mei 2006 @ 13.36 uur

  17. Zou het niet eenvoudiger zijn om de computer voor zijn zakelijke gegevens uitsluitend daarvoor te gebruiken en als er andere dingen op een computer gedaan moeten worden, men daarvoor een andere computer gebruikt. Bovendien moet je tegenwoordig gewoon alles beveiligen. Maar het zou me niets verbazen als gestoorde jongetjes in dat soort computer probeert te hacken.

    Reactie door L.M. Lembeck — vrijdag 12 mei 2006 @ 13.39 uur

  18. Offcieren van Justitie., weer van het OM., die de mensen op vermanende toon toespreken, en straffen eisen volgens de Staat der Nederlanden., en zelf stiekum P2P illegaal muziek downloaden……

    Het is niet meer als een show geworden, regeren en justitie, geen karakter en inhoud meer., alleen de waan en de schijn van de dag., snel doorprikbaar en super oppervlakkig.,mateloos arrogant, en ernstig zelfverrijkend!

    Reactie door Jansonius — vrijdag 12 mei 2006 @ 13.40 uur

  19. @15 Wattenstaafie, helemaal mee eens en ik weet natuurlijk niet of muziek alleen de bedoeling was.

    Reactie door walking bull — vrijdag 12 mei 2006 @ 14.28 uur

  20. Ja, dat weet ik Wattenstaafje, ik heb ook LimeWire. Het is inderdaad gewoon een kluns.

    Reactie door Sonja — vrijdag 12 mei 2006 @ 15.36 uur

  21. Misschien moeten ze toch maar weer lekker ouderwets met vulpen en papier werken bij het OM, en Bromsnor met de politieknuppel in de wijk.

    Reactie door Edward — vrijdag 12 mei 2006 @ 15.49 uur

  22. Eigen schuld dikke bult?

    Stel dat ik vandaag een splinternieuwe laptap, goed beveiligt zegt de baas,
    mee naar huis moet nemen om dit weekend door te werken. Natuurlijk met internet en mail.

    Moet ik dan zelf een keylogger en een camera installeren om mijn onschuld te kunnen bewijzen?
    Oh nee, hij was beveiligd, dan is het goed.

    Van mij mag hij hangen hoor, een beetje.
    Moet je voor de diefstal van één gummetje ontslagen worden of waren het er twee.
    En hoeveel waren het er voor oneervol ontslag.

    Reactie door kakel — vrijdag 12 mei 2006 @ 16.13 uur

  23. Ps
    Ik heb een hekel aan machthebbers,
    maar stuur Geus bv. liever niet weg voor een verbouwingkje maar omdat hij een eikel is en de boel verkloot.

    Reactie door kakel — vrijdag 12 mei 2006 @ 16.19 uur

  24. Inderdaad betreft het LimeWire, en ja; daarin moet men aangeven welke mappen gedeelt worden. Ik vraag me nou echt af welke oen van een systeembeheerder daar rechten afgeeft aan gebruikers die overduidelijk geen verstand hebben van computers, waarmee je programma’s kan installeren!

    Ik vind het eigenlijk verrekte zielig, zelfs als het gewoon “dom” was. De goede man snapt overduidelijk niks van computers, en is, in mijn bescheiden mening, slachtoffer van een nalatige netwerkbeheerder. Er wordt zóveel uitgegeven aan ambtenaren, 1 systeembeheerder die er voor is om programma’s te installeren en dergelijke moet toch kunnen?

    Goed, dit gaat dan ook alleen op als het niet zijn thuiscomputer betrof, en hij “thuis werkte”. In dat geval vind ik het een schande! Maar voordat we allemaal met onze mening klaarstaan, laten we nou eerst een beseffen dat we -eigenlijk- de hele situatie niet kennen.

    Reactie door Steven de Jong — vrijdag 12 mei 2006 @ 17.08 uur

  25. het leest wel lekker weg die verhalen van iemand ,die maar net weet hoe de pc aangezet moet worden,
    ja dan weet je niet hoe die werkt,als je peer to peer,er op kan zetten,en moet er ook niet wat poortjes en dergelijken open gezet worden??en moet ook niet je viresscanner/ firewall even aangepast worden ?
    in mijn geval dan?oeps nu veraad ik me zelf,sjit.
    ik weet OOK niet hoe dit hier kan staan.jeetje vires zeker.

    Reactie door ad — vrijdag 12 mei 2006 @ 17.39 uur

  26. Zou het niet nodig zijn dat Ernst zich eens voor een computercursus aanmeldt?

    Er zijn cursussen voor “DUMMY’s”!!

    Reactie door Ouwe Dirk — vrijdag 12 mei 2006 @ 18.49 uur

  27. @Jansonius, illigaal muziek download bestaat niet in Nederland, download is namelijk niet illigaal in Nederland.

    @Steven de jong,
    ‘Ik vind het eigenlijk verrekte zielig, zelfs als het gewoon “dom” was. De goede man snapt overduidelijk niks van computers, en is, in mijn bescheiden mening, slachtoffer van een nalatige netwerkbeheerder. Er wordt zóveel uitgegeven aan ambtenaren, 1 systeembeheerder die er voor is om programma’s te installeren en dergelijke moet toch kunnen? ‘

    Je kan niet alles dichtspijkeren, daardoor creer je meer problemen dan je lief is, dit komt namelijk doordat software ontwikkelaars van 3de partijen (dus niet het OS) zich niet aan de spelregels houden.
    Veel te veel kritieke applicatie’s weigeren te werken zonder de gebruiker admin rechten heeft.

    Zelfs gerennomeerde bedrijven als Oracle, IBM e.d. maken zich daar schuldig aan, als je ook maar op een bepaalde DLL bestand van windows de rechten verkeerd zet kan het zo maar zijn dat een bepaalde applicatie weigert te werken.
    Het is echter ondoenelijk om uit te zoeken op welke DLL de rechten verkeerd staan dus blijft er maar 1 optie over, meer rechten aan de gebruiker geven.

    Reactie door Ronald — vrijdag 12 mei 2006 @ 18.57 uur

  28. Dit is gewoon weer niet te filmen. Om dit soort zaken tegen te gaan, is maar 1 afschrikmiddel voor nodig: ONTSLAG OP STAANDE VOET !! Ze hebben allemaal (die Officier van Justitie, die politiemensen, die legerofficier) een eed en/of geheimhoudingsplicht. En die hebben ze geschonden. Dus? Ontslag op staande voet !

    Reactie door Flappie — vrijdag 12 mei 2006 @ 19.01 uur

  29. @Jansonius:
    Daar heb je volkomen gelijk, en ik maak uit je reactie op dat je kennis van zaken hebt. Nu blijf je in je reactie echter steken op Windows. Op bijvoorbeeld het Postkantoor werken ze met een Unix systeem, en ik kan me voorstellen dat zo’n solide besturingssysteem ideaal is voor overheidssystemen. Je kan er eigenlijk weinig meer mee dan “teksten schrijven en emails sturen”, helemaal als de admin werk maakt van goede gebruikersrechten.

    De enige reden die ik kan vinden voor het gebruik van Windows op het kantoor van een OvJ is dat hij bepaalde applicaties die Windows-specifiek zijn nodig zou kunnen hebben. Zijn reactie echter is dat hij alleen maar “teksten schrijft” en e-mailt. Dat kan dus prima op Unix of Linux.

    Reactie door Steven de Jong — vrijdag 12 mei 2006 @ 19.12 uur

  30. Sorry voor de toevoeging, maar ik bedacht me net in hoeverre de universiteit hier de boel heeft dichtgespijkerd; ze draaien Novell. Deed mijn vorige school ook, en zelfs de echte “computernerds” (zoals ik, in alle bescheidenheid) konden erg weinig doen om dat te omzeilen. Prima systeem, en erg bruikbaar voor dat soort instellingen. Ik wil in alle eerlijkheid wel toevoegen dat ik geen professionele kennis of -scholing heb in de ICT. Ik heb echter als amateur erg veel ervaring met dit soort systemen, noem het een hobby :)

    Reactie door Steven de Jong — vrijdag 12 mei 2006 @ 19.16 uur

  31. @Steven de Jong,

    op zich heb je ook wel gelijk, wij beheren zo’n 45.000 werkplekken en inderdaad de meeste van die gebruikers gebruiken die ‘toverdoos’ alleen voor tekstverwerken.

    Maar ja men heeft nu eenmaal voor windows gekozen (is goedkoper dan Novell geloof ik).
    Zo maar overschakelen op een ander OS is een kostbare zaak en kost je bij een organisatie als Justitie zo’n 2 a 3 jaar werk.

    Ik geloof trouwens dat justitie vrij weinig systeembeheerders in dienst heeft, zo’n 80% worden van detacheerburo’s gehuurd, op zich ook niet erg ware het niet dat daar vaak enorme personele verloop in zit, vandaag jantje, morgen pietje.

    Reactie door Ronald — vrijdag 12 mei 2006 @ 19.47 uur

  32. Met wij bedoel ik niet justitie, ik werk voor een andere overheids ict bedrijf.

    Reactie door Ronald — vrijdag 12 mei 2006 @ 19.48 uur

  33. Naar mijn idee moet iedereen die in overheidsdienst en digibeet is verboden worden om achter een computer plaatst te nemen die aan het net gekoppeld is en waar vertrouwelijke gegevens op staan.
    Zeker zo lang gegevens niet standaard “versleuteld” worden opgeslagen.
    Ik vraag me trouwens af wat voor curses aangaande het het bedienen van deze, voor die mensen enge, apparaatjes deze stoethaspels krijgen.
    Een verplichte pc-inburgeringscursus voor ambtenaren lijkt me wel wat, mits deze gegeven en gemaakt wordt door een bedrijf met verstand van beveiliging ;-)

    Reactie door Henk. — vrijdag 12 mei 2006 @ 22.15 uur

  34. Wat zitten we weer te zeuren op Windows, enkel vanwege een gebruiker.

    Het is best wel een goed OS, gewoon gebruiker met beperkte rechten geven is al een goede stap en straks bij Vista komen er nog meer mogelijkheden om de rechten van de gebruiker te beperken. Qua veiligheid gaat het ook de goede kant op, je hebt enkel meer virussen voor Windows omdat het veel gebruikt wordt, maar er is wel een kleine verschuiving nu de Intel mac populairder wordt.

    En Novell? Kom op nou zeg, weg met die bende. En Linux, als je unix wil, neem dan een echte unix zoals een bsd of (open)solaris.

    Reactie door Evert Tigchelaar jr — zaterdag 13 mei 2006 @ 0.36 uur

  35. @31 Ronald

    Overmorgen Pjotr?

    Reactie door Wattenstaafie — zaterdag 13 mei 2006 @ 1.03 uur

  36. @Evert, Novell is helemaal niet slecht hoor, beperkte rechten onder windows zorgt vaak voor erg veel problemen, omdat dan veel 3rd party software niet of slecht werkt.
    Bijv. HP’s scanner software die bij de scanner’s geleverd wordt, dat is echt BAGGER.
    Maar de kern van dit soort ‘ongelukjes’ ligt niet aan de beveileging, maar aan de gebruiker ongeacht welk OS je gebruikt.

    Vergelijk het maar met dit voorbeeld, als jij een Rembrandt in huis hebt hangen en je vraagt aan mij om van jouw huis een fort te maken dan heeft dat weinig zin als jij vervolgens die Rembrandt in de voortuin hangt he.

    Reactie door Ronald — zaterdag 13 mei 2006 @ 7.44 uur

  37. @Wattenstaafje, dat kan geen Poolse Pjotr zijn aangezien als je voor de overheid in dat soort functie’s wilt werken je een Nederlandse nationaliteit dient te bezitten.

    Reactie door Ronald — zaterdag 13 mei 2006 @ 7.45 uur

  38. Digibeten? Ik ben zeker automaonteur omdat ik een band kan wisselen.
    Een digiloog is natuurlijk omnipotent, zoals een hartchirurg net zo goed hersenoperaties kan.
    En dat allemaal na anderhalve cursus.

    Een digiloog kan zeker goed updateknopjes indrukken en html emailen met javascript in outlook of express, om kettingbrieven door te sturen.

    Reactie door kakel — zaterdag 13 mei 2006 @ 8.21 uur

  39. @35, neen dat is al vorige week geweest. :)

    Reactie door walking bull — zaterdag 13 mei 2006 @ 9.56 uur

  40. @36 Ronald — zaterdag 13 mei 2006 @ 7.44,

    Zo geweldig vind ik Novell niet, heb een tijdje tijdens een stage de boel beheerd, nou ja, de boel weer aan de praat zien te krijgen omdat net voor aanvang van de stage de nds in de soep liep.

    Dat die HP spul niet goed werkt met beperkte rechten is de fout van HP, XP is al heel wat jaren uit, dus in de tussen tijd had die problemen makkelijk kunnen verhelpen.

    Ik ben het met je eens dat een groot deel van de problemen door de gebruiker komt, die er vrolijk op los klikt.

    Reactie door Evert Tigchelaar jr — zaterdag 13 mei 2006 @ 11.55 uur

  41. Leve de journalistiek… duim naar beneden voor justitie.

    Reactie door Schaapherder — zaterdag 13 mei 2006 @ 12.21 uur

  42. Ik wordt niet goed van de media,
    Criminelen die moorden plegen, kinderen met drugs vergiftigen zich met hun kapitaal maatschappelijke macht toe eigenen en de maatschappij verkrachten worden als beroemde BN’rs feestelijk ingehaald.
    Een officier van justitie is nu eenmaal geen IT’er en dat hoeft hij ook helemaal niet te zijn daar moet justitie zijn mensen voor hebben.
    Door in iemands privéleven te wroeten kan je op iedereen karakter moord plegen ook al is die nog zo integer. En zo worden we voor het criminele karretje gespannen die tot in
    Europa doorrijdt.
    Weg met Neelie en haar onderwereldbankiers!

    Reactie door Willem — zaterdag 13 mei 2006 @ 15.20 uur

  43. Hoho, nu wordt er ineens gesproken over “Windows bashen”. Laten we voorop stellen dat deze pagina niet voor gedetailleerde en langdradige technische discussies is, en dat ik derhalve in mijn antwoorden niet alle voors- en tegens die XP heeft op een rijtje zet. Ik vind persoonlijk dat Microsoft met XP een bijzonder knap staaltje werk heeft neergezet, enzovoort. Echter denk ik dat het besturingssysteem, om verscheidene redenen zoals de genoemde HP problemen e.d. gewoon ongeschikt is voor overheidsinstellingen.

    Noch neem ik direct stelling voor een bepaald systeem. Ik wil alleen aangeven dat er absoluut geen redenen zijn om direct de betreffende OvJ de schuld te geven. Die man wordt niet betaald om goed met computers om te gaan, die man wordt betaald om zich met justitie bezig te houden. Hij stelt het zelf erg goed: “ik maak alleen teksten en stuur e-mails”. Nou, dat is precies wat hij moet doen. In dit geval kun je direct gaan kijken hoe LimeWire op die PC terecht is gekomen, maar wat mij interesseert is waarom het überhaupt mogelijk is om dat te installeren. Wanneer de gebruiker meer kan dan wat nodig is, zoals dingen installeren, dan kan dat altijd fout gaan (denk aan Trojans), omdat niet iedereen even goed is met computers. Dat maakt van hem echter géén slechte OvJ, dat maakt hem een digibeet. Dichtspijkeren die hap.

    En ik vind het erg moeilijk te geloven dat het niet mogelijk is een systeem te vinden, zij het Unix, BSD, MacOS, Novell enzovoorts, dat gewoon dichtgespijkerd is. Installeer een computer die alleen doet wat nodig is, tekstverwerken en e-mail. Klaar.

    De discussie over wélk alternatief kan veel beter op andere fora worden besproken, door/met deskundigen die ook daadwerkelijk die keuze gaan maken.

    Reactie door Steven de Jong — zaterdag 13 mei 2006 @ 17.58 uur

  44. @Steven de Jong,

    zo’n machine noemen we typemachine ;-)

    Maar nu ontopic, dichtspijkeren van het OS is geen oplossing, daardoor lopen gebruikers tegen beperkingen aan in hun dagelijkse werkzaamheden, 95% laat het daarbij, maar 5% gaat op zoek naar ‘creative’ oplossingen om de beveiliging te omzeilen.

    Beter is het dus om de gebruiker ‘bij te spijkeren’, geen enkel OS is namelijk 100% waterdicht te krijgen.

    Reactie door Ronald — zaterdag 13 mei 2006 @ 18.48 uur

  45. @43 Steven de Jong — zaterdag 13 mei 2006 @ 17.58,

    Windows XP is al beschikbaar sins eind 2001, het is behoorlijk knullig dat een groot bedrijf als HP nog steeds niet rekening houd met beperkte rechten account.

    Sommige systemen lijken misschien veilig maar dat komt voor een deel alleen maar omdat ze minder gebruikt worden dan anderen. Dat zie je nu met OSX gebeuren.

    Reactie door Evert Tigchelaar jr — zaterdag 13 mei 2006 @ 21.35 uur

  46. Al dat geleuter van microsoft ,dat hun systemen zo veilig zijn is gewoon puur bedrog .
    Waar het fout is gegaan is de bouw van TCP/IP software en filosofie :
    Deze is ontwikkeld in en tijd ,en ongeving ,waarin men niet dacht aan opzettenlijk hacken (met wat voor reden dan ook ) het is nooit bedoelt geweest te worden gebruikt in toepassingen ,waarvoor het thand wordt gebruikt .

    Reactie door Fred — zondag 14 mei 2006 @ 16.01 uur

  47. Je moet gewoon zelf goed in de gaten houden wat je shared. Je hoeft alleen maar ‘wachtwoord’ in te typen op LimeWire en je ziet direct hoeveel mensen niet eens weten wat ze eigenlijk delen.

    Reactie door Giph.be — maandag 15 mei 2006 @ 19.00 uur

  48. veel, mensen begrijpen niet goed hoe peer to peer programm’as werken.

    Het heeft met hacken niets te maken, je geeft zelf een map aan die je deelt met de buiten wereld, in veel gevallen wordt er standaard. de map “MIJN DOCUMENTEN” aangezet, als je daar dan vervolgens zulke belangrijke documenten, onbeveiligd hebt staan, tsjaaa dan ben je mijns inziens toch wel heel dom, dat soort documenten, zijn normaliter enkel toegangbaar via het netwerk middels een PW je begrijpt niet dat dat zo slordig is geregeld ook daar hebben ze sysyteem beheerders, net zoals met tonino, toen gooideze het op “bij surfen”
    flikker toch op ik ben zelf IT-er en weet precies hoe een en ander werkt, er komt geen porno op je pc als jij dat niet wil, en zeker niet via nieuwsgroepen, per individuele groep moet je je toch echt aanmelden,
    hopende iets meer duidelijk heid te hebben verschaft…

    ennuh jan, jij bent de enige politicus, die nog idealistisch en eerlijk is,

    let maar op steeds meer mensen zullen SP kiezen

    Keep it up!!!!

    grts

    remko

    Reactie door remko — dinsdag 16 mei 2006 @ 15.17 uur

  49. Wat er ook is gebeurd met Wesselius en zijn computer ,en hoe zielig ook voor de man dat zijn prive dingen zo gepubliceerd werden,neemt niet weg dat ik niet begrijp dat de internet providers op Bonaire http://www.geenstijl.nl actief blokkeren zodat nemand meer die site kan bekijken.
    Het is gewoon censuur en word hier doodgezwegen

    Reactie door Jennifer — dinsdag 16 mei 2006 @ 21.36 uur

  50. Als andere Ernst en enigszins bekend met het privéleven van die bekende Ernst: wie zo ijdel is dat hij denkt dat het opschrijven van zijn privéleven een nuttige bezigheid is, behoort niet de (automatiserings)zielepiet uit te hangen, maar zijn eigen leven eens goed te overzien en met zichzelf in het reine te komen.
    Als officier van justitie behoort respect voor andere mensen voorop te staan en als je dat respect niet hebt, behoor je zo´n vak niet uit te oefenen. Dus op non-actief en niet meer aan de slag is de enige juiste maatregel voor zo’n onbenul (excusez le mot).

    Reactie door ernest — maandag 22 mei 2006 @ 9.59 uur