Het belang van een diploma

Een maand geleden bleek dat de uitval op het middelbaar onderwijs nog steeds veel te hoog is. Te grote schaal, anonimiteit en gebrek aan interesse geven de leerling het nakijken volgens een onderzoek.

Dat opleiding het enige is wat echt werkt tegen jeugdwerkloosheid blijkt wel weer uit de nieuwste CBS-cijfers. De werkloosheid onder jongeren met diploma daalt veel sneller als die van jongeren zonder diploma.

Het lukt dit kabinet maar niet om deze hoge uitval op te lossen. Tijd voor ons VMBO-reddingsplan.

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

maandag 15 mei 2006 :: 16.26 uur

44 Comments

44 reacties

  1. Ik snap dat ‘gebrek aan interesse’ wel. Want wat voor toekomst heb je? Werken tot je erbij neervalt, en wanneer je niet die tredmolen inwilt krijg je straf.

    Reactie door Sonja — maandag 15 mei 2006 @ 16.39 uur

  2. Hm, dat is gebrek aan interesse door de scholen in leerlingen, Sonja. Niet van leerlingen zelf ;)

    Reactie door Bart — maandag 15 mei 2006 @ 16.45 uur

  3. Lees het verhaal over Sanderson of Oundle in één van de boeken van Dawkins.
    Met bv. goed geoutilleerde werkplaatsen en laboratoria en vrij toegankelijke bibliotheek..

    Reactie door hendrik dieks — maandag 15 mei 2006 @ 16.55 uur

  4. Diploma is niet belangrijk, je leeftijd dat is belangrijk voor de werkgever.

    Reactie door Jofel — maandag 15 mei 2006 @ 17.04 uur

  5. inderdaad Jofel, hoe jonger, hoe goedkoper!

    Reactie door Bijdehandje — maandag 15 mei 2006 @ 17.08 uur

  6. @Jofel

    Hogere leeftijd met gedegen ervaring en diploma’s geeft meer kans op een baan dan zonder de ervaring en diploma’s.

    In de wat hoger opgeleide takken van sport is leeftijd van minder belang dan in laag opgeleide functies. Wat is de meerwaarde van een ouder iemand in een redelijk eenvoudige baan die ook goed kan worden uitgevoerd door een jonger iemand.

    Als er geen argumenten zijn voor iemand dan ga je beoordelen op de kostprijs van de persoon. Personeel aannemen doe je normaal gesproken op basis van de productiviteit, die productiviteit kan hoger zijn naarmate de persoon in kwestie meer ervaring heeft cq diploma’s heeft.

    Een ervaren machinebankwerker met de juiste diploma’s op leeftijd kan meer waarde voor het bedrijf hebben dan dat deze persoon per saldo kost.

    Reactie door Stephan — maandag 15 mei 2006 @ 17.10 uur

  7. WAT HEB JE AAN EEN DIPLOMA ALS POLEN VOOR NOG GEEN 10 EURO PER UUR HET LAND WORDEN BINNEN GEHAALD EN JOUW BAAN INPIKKEN.
    HET MAAKT OOK GEEN VERSCHIL UIT ALS JE OP EEN VAN DE DRIE GROTE PARTIJEN GAAT STEMMEN DIE LUISTEREN NIET. STEM SP!!!!!!!!!!!!

    Reactie door Wim — maandag 15 mei 2006 @ 17.32 uur

  8. @6 Wim
    Je bent veel meer concurrerend met, dan zonder diploma, ik zie Polen niet zo snel hoog gekwalificeerd werk overnemen.
    Wat er ook gebeurd , je zult als je de kans hebt wel voor een toekomst moeten knokken, dat is een voorwaarde voor een beter leven.

    Reactie door Toergenjev — maandag 15 mei 2006 @ 17.38 uur

  9. @6
    Onzin de cijfers geven aan dat vaklui met een leeftijd boven de 55 jaar niet meer aan de bak komen.
    Dan praten over vaklui met diploma en jaren ervaring.
    Vraag maar na bij het UWV.
    Nog sterker de werkloosheid stijgt bij deze groep.

    Reactie door Jofel — maandag 15 mei 2006 @ 17.52 uur

  10. Het vreemde is dat, hoewel je het niet met elkaar eens bent, jullie allen gelijk hebben.
    Maar het zijn veelal niet onder dezelfde noemer te brengen cattegoriën.

    Zoals gezegd is ervaring belangrijk, en met een diploma iets meer, ben je te oud en ben je zonder werk dan minder.
    Zit je als ondernemer op een kracht te wachten die bij een uitzendbureau niet aanwezig is heeft de laatste misschien een kans, maar een vaste baan is er dan niet bij, en sta je op straat zodra hij je niet meer nodig hebt.

    En uitzendbureau’s zijn de grootste schavuiten, die zorgen er voor dat je bij hen, nooit een vaste baan zal krijgen.!
    Wat voor diploma je ook op zak hebt!

    Reactie door Ouwe Dirk — maandag 15 mei 2006 @ 18.09 uur

  11. Kort geleden gezien dat veel mensen in de grens-streek hun kinderen op school laten gaan in België. Omdat men daar nog discipline gebruikt en streng blijft, zodat er structuur is waar kinderen zich aan kunnen vasthouden. Vooral het voortgezet lager Technisch onderwijs is daar tientallen malen beter dan hier de VMBO. Welke Oetlul heeft verzonnen dat theorie belangrijker is dan je handen laten wapperen? En is er nog nooit iemand op het idee gekomen dat, als de kinderen de praktijk onder de knie hebben en begrijpen, ze de theoretische leerstof veel makkelijker opnemen? Omdat ze visueel zijn ingesteld en zich bij de theorie de beelden voor ogen kunnen halen? En wat te denken van de Pabo-studenten die nauwelijks Nederlands spreken en schrijven, die niet kunnen rekenen en geen orde kunnen houden? Gek he, dat er veel drop outs zijn!

    Reactie door L.M. Lembeck — maandag 15 mei 2006 @ 18.16 uur

  12. @11 Ja inderdaad gekkenwerk van de onder-
    wijswereld, maar ze hebben het geweten:
    een slimme meid is op haar toekomst voorbe-
    reid, en de rollen werden omgedraaid, heel
    langzaam. Niet slim Nederland, kon wel vol-
    staan met handenarbeid, alsof je daar niét
    je hersens bij nodig zou hebben, integen-
    deel, vaak nog meer, zij het verschillend
    van nivo.
    Per definitie vatte dus post onder jongelui
    dat als je koos voor handenarbeid je wel
    geen hersens zou hebben, en hád je hersens
    (niet dus) zou je je handen niet hoeven te
    gebruiken? Grote waanzin en het resultaat
    is er naar en weer heeft men binnen 20 jaar
    er een klasse(N)strijd van weten te maken
    met alle rampzalige gevolgen van dien.
    Per definitie zijn vakmensen die hun handen
    en lichaam moeten gebruiken om er in welke
    zorg dan ook mee te moéten werken, dus ei-
    genlijk méér moeten verdienen, daar zij
    sneller “OP” zijn en toe aan een welver-
    diend pensioen. Zeker alle bureaufunkties
    kunnen wel door tot desnoods 70, alhoewel
    de concentratie vanaf 63 vaak terug gaat
    nemen incl. het inkasseringsnivo. Kijk in de bedrijven waar ouderen stiekem na hun
    lunch een heel klein middagtukje boven de
    krant op hun bureau mogen doen!!!!!!
    Hooggewaardeerde funkties, mogen eerst 4
    tot 6 jaar studeren, en gaan pas daarna
    aan de slag..en werden veelal gesubsidieerd
    voor hun studie. Niet zo gek hoor dat dat
    soort topmensen jarenlang goed verdienen en
    dan ook 4 jaar langer blijven doorgaan.
    Hun arbeidsvoorwaarden zijn veelal beter
    dan die van de gemiddelde handarbeider die
    MOET presteren en dáárop wordt afgerekend
    en dat kan je van elke bolleboos absoluut
    niet zeggen. Nee, die drossen hem vaak nog
    in de baas zijn tijd of keren niet meer op
    het werk terug na enkele meetings. DAT wás
    er vroeger niet bij, dus het belang van
    een diploma schept vele voorwaarden extra,
    maar gelijktijdig ook de verantwoording en
    niet in de laatste plaats tientallen jaren
    geldelijk gewin, en niet zo’n klein beetje
    ook. Vertel mij wat zeg !
    De PABO moet worden ontbonden en er zal een
    absoluut nieuw opleidingsinstituut voor
    onderwijzend personeel moeten komen, met
    veel meer basisstudie in kinderpsychologie.
    Screening van personeel moet sterker!

    Reactie door Dora Pan — maandag 15 mei 2006 @ 18.35 uur

  13. en heb je eenmaal gekozen voor ????leer dat dan ook, en geen onzin.
    kok leert kok.timmerman leert timmeren,enz.
    een drop??? met de handen in zijn zak die alles weet van politiek/hoe de waterstanden zijn boven anp/waar de oranjes vandaan komen(dus rotzooi leren,vooral het laatste),maar nog niet weet hoe die een stukje hout moet zagen/meten/schaven/stellen en waarom + veel bazen hoeven ze niet eens.
    vandaar dat ze de grenzen graag openen,voor het zelfde geld een volwassen pool.
    maarja dat is al 20+ jaar bekent behalve bij de opvreters in denhaag.

    Reactie door ad — maandag 15 mei 2006 @ 19.06 uur

  14. Door het behalen van diploma’s, wordt geen werkgelegenheid gecreëerd.
    Door het behalen van diploma’s wordt de werkeloosheid niet opgelost.
    Ja, het kan een verschuiving veroorzaken in de werkeloosheids categorien, geschoold of ongeschoold.
    Werkeloosheid, door verminderde behoefte aan menselijke arbeid, moet wereldwijd bekeken worden.
    Als in een land productiviteit wordt opgeschroeft, betekent dat, dat er in andere landen een vermindering moet plaats vinden.
    Persoonlijk vind ik het echt heel kortzichtig, om steeds het nationale eigenbelang te laten domineren, – waardoor internationaal een ongelijke verdeling ontstaat, welke een bron kan zijn voor oorlog, haat en terrorisme.
    Het is dit egoisme, dat een echte “betere wereld voor iedereen” in de weg staat.
    Groet,
    Amita

    Reactie door Amita — maandag 15 mei 2006 @ 19.08 uur

  15. De discussie over ons onderwijs mag wat mij betreft wel wat breder gevoerd worden.
    Natuurlijk heeft Jan Marijnissen volkomen gelijk om elementen aan de kaak te stellen.

    Een van de belangrijkste aspecten is dat een ongewenste tweedeling reeds optreedt bij de basis.
    Het zou moeten betekenen dat we het onderwijs vanaf deze basis al moeten verbeteren.
    Want juist hier gaat het al fout.
    Wat is dan die door mij genoemde tweedeling?
    Deze tweedeling wordt al in gang gezet doordat draagkrachtiger ouders kunnen kiezen waardoor segregatie aan de basis een direct gevolg is.
    Hier al ziet men dat de kleuren wit en zwart worden gescheiden.
    Een onzichtbaar stukje welvaart wordt dan al gebruikt om te onderscheiden zonder kwalitatieve basis.
    Dit proces wordt in zeer sterke mate zichtbaar als kinderen middelbaar onderwijs willen genieten.
    Hier slaat werkelijk de scheiding toe tussen het hebben van financiële middelen of niet.
    Kansrijke kinderen worden in de eerste jaren van het middelbaar onderwijs uitgeselecteerd op basis van financiële draagkracht van de ouders.
    Onder deze groep kinderen is de demotivatie massaal.
    Dit proces zet zich voort in het hoger tot en met universitair onderwijs.

    Er zijn dan ook maar een gering aantal oplossingen.

    1.)
    De leerplicht moet beter worden gehandhaafd en eventueel extern gemonitored vanaf eerste schooldag.
    2.)
    Reeds vanaf de basis kunnen en moeten zich leraren en vooral ook ex-leraren (m/v) zich inzetten om uitval te vermijden en door bijlessen te geven kinderen terug te brengen.
    (Niet verkeerd hiervoor een budget te creëren ook voor gepensioneerden)
    3.)
    Leren mag op generlei wijze leiden tot kosten voor de ouders. Dit betekent dat tot men met een universitaire opleiding geen kosten mogen worden aangerekend en in evidente gevallen studie wordt gesubsidieerd op een hoger financieel platform dan nu.
    Slechts werkelijke wanprestatie zou moeten worden gesanctioneerd.
    4.)
    Het bedrijfsleven woet minder obligaat verplicht worden te zorgen voor stageplaatsen en bedrijfsopleidingen.

    Reactie door Don.Q — maandag 15 mei 2006 @ 20.17 uur

  16. Toen ik in 1981 het VHBO-diploma behaalde, dat staat gelijk aan HAVO/WVO, was ik als 21 jarige al te oud voor de arbeidsmarkt.
    Ik heb toen LBO-baantjes aangenomen anders kwam ik niet aan de slag.
    En nu ben ik te oud en ook nog eens te lang uit het arbeidsproces…een baan kan ik wel vergeten..

    Diploma’s…hang ze maar op de muur van het toilet!

    Reactie door nicole halmans — maandag 15 mei 2006 @ 20.47 uur

  17. De scholing in Nederland is een láchertje geworden. Neem maar eens een kijkje op een PABO…en die lui moeten straks onze kinderen lesgeven?

    En om aan te tonen hoe goed er tegenwoordig word lesgegeven: ik had vandaag een gesprekje met een hele aardige knul van 16 (HAVO-leerling).
    Hij wilde graag mijn PDA zien en ik toonde hem een videoclipje van Martin Luther King.
    Hierbij letterlijke weergave van het gesprekje:
    hij: ‘Wie is dat?’
    ik: ‘Martin Luther King natuurlijk!’
    hij: ‘Oh, die ken ik niet, die zanger is van voor mijn tijd.’
    ik: ‘Zánger?! Aaaarghhhhhhhhh!’
    hij: ‘Ja… offe….presenteerde hij wat ofzo?’

    I rest my case…

    Reactie door Monique — maandag 15 mei 2006 @ 21.01 uur

  18. Ad 12 Komisch! :)

    Reactie door Emiel — maandag 15 mei 2006 @ 21.14 uur

  19. @16 Monique
    Wat kende hij The King niet !?
    Wat een cultuurbarbaar.
    Since my baby left me found a new place to dwell at the end of lonelystreet at hartbreak hotel
    Goh dat zou op school onderwezen moeten worden :)
    (sorry flauw)
    Ben het volledig met je eens, het historisch besef is tot nul gereduceerd, maar dat maakt de mens prima manipuleerbaar toch ?
    Laat ze elkaar maar afmaken denkt onze staats bureaucratie, dan hebben wij vrij spel.
    Hou jij ze dom, dan hou ik ze arm, en geef ik ze voetbal.

    Reactie door Toergenjev — maandag 15 mei 2006 @ 21.38 uur

  20. @18 excuus heartbreak natuurlijk

    Reactie door Toergenjev — maandag 15 mei 2006 @ 21.41 uur

  21. @18-Toergenjev: (danst even mee :D)
    De enige King die de jeugd van nu nog kent is Burger-King :D

    Reactie door Monique — maandag 15 mei 2006 @ 21.45 uur

  22. Hoe is het Jan, we praten hier over diplomaatjes terwijl Nederland een Internationale flater dreigt te slaan door een Nobel prijs kandidaat als gevolg van een zielig asiel beleid in dit land er uit te schoppen.
    Veroorzaakt door leugen en bedrog van een minister en haar partij.

    Reactie door Jofel — maandag 15 mei 2006 @ 21.48 uur

  23. @21

    Collateral Dam(m)age Toergenjev (Topic Positieve campagne) :)
    Het overkomt de beste wel eens een tik- of spelfoutje dat blijkt!!

    Reactie door Wattenstaafie — maandag 15 mei 2006 @ 21.52 uur

  24. @8

    Polen nemen wel degelijk hoog gekwalificeerd werk over van Nederlanders. Alleen zien de meeste mensen dat minder, omdat die hoger opgeleide Polen niet massaal hier komen, zoals schilders, tuinbouw-mederwerkers etd., maar het werk daar naar toe wordt verplaatst.

    Polen kent een goed opgeleide bevolking en je ziet de IT-bedrijven dan ook flink wat werk daar uit laten voeren, de Poolse IT-ers zijn nu nog redelijk goedkoop.

    Reactie door Duh — maandag 15 mei 2006 @ 22.35 uur

  25. Diploma’s zijn wel degelijk belangrijk. Werkgevers kijken bij het selecteren van CV’s eerst naar de diploma’s en dan kijken ze verder.

    Reactie door Duh — maandag 15 mei 2006 @ 22.37 uur

  26. @26-Duh: Ja, de werkgever kijkt naar de diploma’s en dan naar de leeftijd en schuift dan de complete CV de prullenbak in. Tegenwoordig ben je met 30 ‘te oud’, heb je teveel diploma’s dan ben je ‘over-gekwalificeerd’….kortom: ze willen jonkies die net van de MBO-HBO afkomen die ze nog helemaal kunnen kneden en bijscholen. En zodra die te oud worden is er wel een ‘re-organisatie’ of andere rotsmoes om de oudere werknemers te loodsen.

    Reactie door Monique — maandag 15 mei 2006 @ 22.45 uur

  27. @23 Jofel, je kunt bij Anja Meulenbelt over dat topic discussieren.
    Ook is het zo dat uit angst om voor populist versleten te worden niemand hier zijn handen aan wil branden.

    Reactie door Toergenjev — maandag 15 mei 2006 @ 22.50 uur

  28. @Jofel @ Toernegenjev

    Dan moet je nog wel eerst door het meningfilter heen zien te komen. Ik denk dat Jofel daar beter geen energie aan kan verspillen door daar zijn mening proberen te geven…

    Reactie door ReneR — maandag 15 mei 2006 @ 23.08 uur

  29. Werken met je handen… je wordt leerling, dan gezel en tenslotte meester. Vakmanschap is meesterschap zei de brierreclame destijds, maar men vergeet dat echte VAKmensen hun gewicht driedubbel in goud waard zijn. Fietsenmakers, schoenmakers, loodgieters, metselaars en timmerlieden en schilders, straatvegers en vuilnismannen, ze zijn allemaal hartstikke belangrijk voor onze maatschappij. De witte boordjes kunnen nauwelijks een hamer vasthouden en al helemaal niet een riool ontstoppen. E toch kijken ze neer op dat werk. Ik niet. Ik heb groot respect voor mensen die dit soort werk doen. En als dat alleen met een diploma kan, zo zij het, maar geef ze dan wel een hele goede opleiding, met van begin af met de handen wapperen. De theorie van hun vak komt later erbij. Ze pikken het zo op en kunnen technische tekeningen lezen, doordat ze eerst met hun handen en gereedschap zijn bezig geweest! En hang dat diploma daarna inderdaad maar op de WC.

    Reactie door L.M. Lembeck — maandag 15 mei 2006 @ 23.29 uur

  30. Het welzijn van mensen, en dus ook kinderen, interesseert dit Kabinet niet; veiligheid en integratie, lees: vrijheid en democratie aantasten en John en Jane Doe uitzetten, maar Hirsi Ali alleen als het politiek opportuun is geworden, dat zijn de hoofdpunten van hun armzalige afbraak-beleid. Het andere twee punten, bezuinigingen en hervormingen, laat ik maar even voor wat ze zijn.

    Reactie door Schaapherder — dinsdag 16 mei 2006 @ 2.44 uur

  31. Het=de

    Reactie door Schaapherder — dinsdag 16 mei 2006 @ 2.45 uur

  32. (29)helemaal mee eens.ambachten en techniek worden steevast uitgelegd als vies en dom werk .zoals je weet heb ik een eenmans motorzaak ik heb een 9 jarige opleiding achter de rug o.a metaal bewerking ,elektronica,monteurs opleiding .toch word mijn vak door klanten nog steeds uitgelegd als ,prutsen aan motorfietsen ,ik leg ze dan maar uit dat ,dat prutsen aan hun motor 42 euro per uur kost.veel mensen hebben totaal geen idee dat veel arbeiders met hun veiligheid bezig zijn .tenslotte zie ik de vuilnisman altijd raar reageren als ik goeie morgen zeg .zijn ze totaal niet meer gewend in deze egoistische maatschappij .
    als werkgever in bijv de metaal zou ik als ik personeel achter een c.n.c machine zet van soms wel meer dan 2 MILJOEN EURO het wel wenselijk vinden als deze een goede basis heeft gelegd middels een diploma .we moeten hier niet denken dat slechts i.t ers hier hoogwaardige arbeid verrichten .
    meer respect voor ons aller kwaliteiten zou de economie en onze maatschappij ten goede komen .met de poen en tijd die over is zouden we ,VERREKT VEEL KUNNEN DOEN VOOR MENSEN DIE HET MINDER HEBBEN ZOWEL IN NEDERLAND ALS DAARBUITEN !!!!!

    Reactie door ,texas,henkie — dinsdag 16 mei 2006 @ 9.24 uur

  33. Vreemd…geen woord over Hirshi Ali!

    Reactie door e.krul — dinsdag 16 mei 2006 @ 10.11 uur

  34. Hoeveel arbeidsgehandicapten vinden na omscholing. alleen nog een baan beneden hun nivea? Anders kom je helemaal niet meer aan de bak!

    Uit ervaring weet ik dat dit vaak meer dan de helft van het uurloon is, dat je voorheen verdiende.

    Wao vulde dit nog wel aan, maar niet tot het loon van voorheen.

    Op een gegeven moment verlies je gewoon de laatste 25-15 procent aanvulling op je loon bij de WAO, kom je dan in de WW, zit je dus helemaal goed fout!

    Reactie door e.krul — dinsdag 16 mei 2006 @ 10.18 uur

  35. herstel niveau

    Reactie door e.krul — dinsdag 16 mei 2006 @ 10.19 uur

  36. Benieuwd wat Jan vindt van de kwestie Hirshi Ali, we wachten af!

    Reactie door e.krul — dinsdag 16 mei 2006 @ 10.20 uur

  37. Bij de “overheid” worden vacatures ook wel gereserveerd voor bepaalde doelgroepen, zonder zich af tevragen of dat wel haalbaar is. Een omgekeerde vorm van discreminatie dus.
    Ook al ben je de enige
    sollicitant, met de juiste diploma’s, je kunt het schudden want:
    je bent geen vrouw,
    je bent niet invalide,
    en je bent nog blank ook.
    Groet,
    Amita

    Reactie door Amita — dinsdag 16 mei 2006 @ 11.40 uur

  38. Ik ben zelf het afgelopen jaar weer begonnen met een opleiding hoewel ik 26 ben. Ik doe dit gewoon aan een reguliere mbo school in een klas met leerlingen die net van het VMBO af komen. Deze zijn gewoon verbaasd dat er hier een vervanging is voor zieke leraren want op het VMBO vielen die lessen gewoon uit. Verder hebben ze vaak geen enkele basiskennis van de vakken die ze krijgen dus ze snappen er geeen snars van met als gevolg dat wij begonnen zijn dit jaar met een klas met 26 leerlingen en we eindigen dit jaar met 15 leerlingen. Mijn mening is dat het onderwijs op de VMBO niet goed is en absoluut niet aansluit bij het vervolgonderwijs. Hier moet wat aan gedaan worden.

    Reactie door marleen — dinsdag 16 mei 2006 @ 12.00 uur

  39. Diploma is een globale indicatie van de verworven competentie en een soort erkenning van inzet gedurende een belaadde periode. Het winnen van een prijs voor een werk of het verrichten van werkzaamheden in bepaald terrein. Zijn even zo waardevol als een diploma. Maar dat gezegd, erkenning kan op verschillende manieren gebeuren.

    Reactie door khosrow — dinsdag 16 mei 2006 @ 12.53 uur

  40. Bij ons bedrijf ging het altijd zo kwam je voor loons verhoging dan zei de baas je moet meer diploma’s hebben.
    Had je die en je kwam weer dan zei hij je heb te weinig ervaring.
    Kwam je daarna weer dan was je intussen 55 jaar , zei hij je wordt me te duur ik flikker je er uit.

    Reactie door Jofels — dinsdag 16 mei 2006 @ 15.46 uur

  41. Ik blijf me verbazen over het feit dat er zoveel werkelozen zijn, en toch zoveel banen dat er mensen van buiten hier kunnen komen werken. En dat terwijl ze willen dat er langer gewerkt wordt en WAO-ers aan de gang moeten..
    Er zouden dus eigenlijk genoeg mensen moeten zijn die een baan zoeken. Of hebben die allemaal iets gestudeerd waar ze nergens mee terecht kunnen?

    Reactie door Warrior — woensdag 17 mei 2006 @ 16.28 uur

  42. Het probleem is of het Diploma nog wel een juiste afspiegeling is van de daarbij behorende kennis en ervaring ;

    Het diploma wordt bijna afgegeven als je college geld heb betaald : de kwaliteitt van het onderwijs in Nederland is zo sterk gezakt . Bij een aantal MBO’s hoeft je geen examen meer te doen : je moet alleen goede resultaten hebben van toetsen .

    VMBO is voor wat betreft het VBO een MAVO geworden :er wordt nog maar weinig gedaan in praktijk vaardigheden .

    Reactie door Fred — donderdag 18 mei 2006 @ 19.27 uur

  43. Het probleem is niet het diploma ( wat wel belangrijk is ) maar het PROFIEL dat zij wensen !
    Er zijn nog enorm veel mensen die veel meer ervaring en diploma’s hebben ,en dus meer kunnen bieden dan wat het PROFIEL bevat : nu die mensen willen de werkgevers dus niet ;EN VOORAL de uitzendbureau’s niet .

    Reactie door Fred — donderdag 18 mei 2006 @ 19.37 uur

  44. Even wat kwijt,

    Ik ben zelf nu 25 jaar, en vind het belachelijk deze maatschappij!!!!
    Ik heb door een slechte jeugd(echt niet alleen mijn fout!) mijn school niet af kunnen maken, ik ben vervolgens mijn baan daardoor kwijt geraakt. Ik ben toen hulp gaan zoeken en begeleid gaan wonen in een andere plaats.
    Ik heb er werkelijk waar voor moeten knokken om mijn leven weer op poten te krijgen, 5 jaar later, ik heb een baan en woon sinds kort op mijzelf.
    Maar met deze leeftijd,en in deze situatie is het onhaalbaar om nog te gaan studeren, laat staan stage vergoeding!!!
    stage is vrijwel onbetaald, leeftijd, inkomens afhankelijk dus. Blijkbaar moet ik me hierbij neerleggen, heb er zo hard voor gevochten en dan….(ik heb HBO niveau wiskunde etc. waren mijn lievelingsvakken.
    Maar door deze maatschappij kom ik geen stap verder dan Magazijn-Medewerker, met onregelmatige diensten:S

    Nou bedankt!

    Reactie door Michiel — maandag 2 oktober 2006 @ 15.06 uur