‘Leerrechten’, meer marktwerking in hoger onderwijs

Fenna Vergeer

Vandaag debatteert de Kamer over het leerrechtenplan van staatssecretaris Rutte. Al eerder kwamen de jongerenorganisaties van de SP en GroenLinks in verzet tegen dit plan. De studentenorganisaties namen vandaag het stokje over.

Fenna Vergeer sprak de aanwezigen toe. De kritiek van de SP op dit plan is lang maar komt er in het kort op neer dat de leerrechten precies het tegenovergestelde bereiken van wat ze beogen. De kwaliteit zal door de extra marktwerking die Rutte introduceert juist minder worden. De extra bureaucratie die het met zich meebrengt zal 45 miljoen euro kosten.

Het resultaat van marktwerking in het onderwijs, al eerder geïntroduceerd door vorige kabinetten, is duidelijk zichtbaar. Een wildgroei aan opleidingen, fraude, enorme overheadkosten en een fors kwaliteitsverlies. De leerrechten kunnen straks aan dit rijtje worden toegevoegd.

Fenna Vergeer

Fenna Vergeer

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

maandag 15 mei 2006 :: 12.01 uur

20 Comments

20 reacties

  1. Al eerder gezegd dat Rutte een idioot is, een paladijn van de koningin van Bijgeloof, die zich laat ringeloren door de halvegarebestuurderslagen.

    Reactie door hendrik dieks — maandag 15 mei 2006 @ 13.22 uur

  2. Door marktwerking gaan instituten zo veel mogelijk opleidingen proberen te verkopen. De kwaliteit en het nieveau doen er dan niet toe, als het maar geld opbrengt. Veel opleidingen die nu als academisch ‘verkocht’ worden durfde men enige decennia geleden niet eens als hoger beroepsonderwijs te noemen. Het hoger opleidingsniveau van nu is volkomen schijn, het is feitelijk niets anders dan diplomainflatie. Over een possje wordt het neoliberale ideaal van het Amerikaanse voorbeeld bereikt, waar je gewoon een diploma bij een schijnuniversiteit kunt kopen.

    Door het onderwijsbeleid van de afgelopen decennia is het aantal studenten gedecimeerd in de studiedrichtingen die nog wel een academisch niveau hebben. Het kennisniveau daalt momenteel in eean razendsnel tempo.

    Reactie door Drob — maandag 15 mei 2006 @ 13.57 uur

  3. inderdaad drob, er zijn opleidingen waar je het volle pond voor mag betalen, maar je tevreden moet stellen met 5!!! lesdagen in een jaar. ondersteuning kun je eventueel per e-mail krijgen, maar lang niet altijd wordt er gereageerd.
    voor universiteit kun je tegenwoordig al met gemak af studeren met een iq van 100. maatschappelijk hoef je ook niets te weten.
    laatst triviant gespeeld met een afgestudeerde in economie, ik was geschokt door het volledig ontbreken van enige vorm van maatschappelijke kennis, in welke richting dan ook.
    de universiteit kun je bijna helemaal doorlopen met multiple choice vragen; het is te triest voor woorden en wordt alleen maar erger. Dit is dan ook de echte reden van onze steeds verslechterende concurrentiepositie tov het buitenland.

    Reactie door kaatje — maandag 15 mei 2006 @ 14.27 uur

  4. Hopelijk kunnen we met z’n allen voor één letter verschil zorgen en meer marktwéring in het onderwijs bewerkstelligen.

    Reactie door Mudfoot — maandag 15 mei 2006 @ 14.31 uur

  5. De tendens is met deze groep regeerders dat het onderwijs er niet beter van wordt wanneer een soort spraakwaterval als Rutte over het onderwijs gaat. De inhoud van die woorden zijn als niveau zo dicht bij nul, dat er een nieuw cijfer voor is bedacht:

    Het, Rutte-min-coèfficiënt.

    Reactie door Ouwe Dirk — maandag 15 mei 2006 @ 14.35 uur

  6. @3 Kaatje,
    Klopt , laatst wou ik een boom opzetten met een student economie over Hayek versus Keynes, leek me wel eens leuk om de mening van een econoom te horen.
    Helaas, vraagtekens in zijn ogen had ie nog nooit van gehoord.
    Hij is ook gesjeesd, en heeft besloten om maar piloot te worden.

    Reactie door Toergenjev — maandag 15 mei 2006 @ 14.38 uur

  7. als dan niets lukt, kun je altijd nog piloot worden.
    luxe vakantie in turkeye, zwaar feesten met een stel turken, canadezen en russen, iedereen straal bezopen, turk en rus gaan met elkaar op de vuist. dag daarna gingen we naar huis, drie keer raden wie de gezagvoerder bleek te zijn. een van die canadezen werd helemaal bleek toen ik hem kwam vertellen:” guess who’s flying the plane?!”
    gelukkig mochten we wel mee in de cockpit, daar mochten we roken en drinken; supergaaf!

    Reactie door kaatje — maandag 15 mei 2006 @ 14.52 uur

  8. Het ontwikkelingspeil…..
    Verjaardag in doorzonwijk, familie aanwezig, gesprekken standaard, voetbal, computers, werk .
    Een der aanwezigen met opleidingsniveau Havo wist te verkondigen:
    Mijn boas ist een vuile kommunist, (hierbij heb even het accent nagedaan).
    Natuurlijk heb ik na het fronzen mijner wenkbrauwen aan de verkondiger van deze opmerking gevraagd of zijn baas dan bezig was zijn bedrijf aan de staat te geven.
    Helaas kreeg ik een glazige blik terug.
    :)

    Reactie door Toergenjev — maandag 15 mei 2006 @ 15.03 uur

  9. Já já, met Rutte blijft het prutte.

    Reactie door Bijdehandje — maandag 15 mei 2006 @ 15.08 uur

  10. wat dat betreft heb ik massel Toergenjev. De familie van mijn vriend zijn bijna allemaal gepromoveerd. Ik zit regelmatig met mijn oren te klapperen en kan dan ook heel veel van ze leren. Of het altijd even gezellig is, is een tweede…

    Reactie door kaatje — maandag 15 mei 2006 @ 15.35 uur

  11. Leerrechtenplan? Weer zo’n pRUTeufemisme voor afbraak.

    Reactie door Sonja — maandag 15 mei 2006 @ 16.42 uur

  12. Heb gehoord dat die rutte zelf 7 of 8 jaar heeft gedaan over een 4 jarige opleiding.
    Maar anderen lekker afstraffen, rutte is weer lekker bezig.

    En waarom geld dit alleen voor het HBO?

    Reactie door Evert Tigchelaar jr — maandag 15 mei 2006 @ 18.37 uur

  13. Ik ben een grote voorstander van marktwerking.

    De studie van uw kind dus te volgen op basis van door aanbieders gekozen leerpakketten.
    Opleidingen die kunnen worden uitgesplitst zodat er verschillende bases ontstaan.
    U kind heeft het goed gedaan maar u weet niet precies wat hij/zij heeft geleerd.
    Zolang u de rekening betaald komt er een heel mooi diploma.
    Trouwens ook een uitgelezen mogelijkheid tot nieuwe doctoraten.

    Wat dacht u van een drs. titel voor uw studerend kind als gepromoveerd op de thesis dat de diarree van 2 jarige aapje, die teveel knoflook had gegeten, geen enkele overeenkomst heeft met de diarree van een oude Spaanse man van boven de 100 jaar oud die na zijn negentigste levensjaar wel een aapje had maar geen knoflook meer at.

    Laten we gewoon onze kinderen studeren zonder marktwerking.

    Reactie door Don.Q — maandag 15 mei 2006 @ 21.09 uur

  14. 13 Trol een eind verderop Q.
    En je mening is ouderwets want:
    Geen marktwerking maar marktwering!

    Reactie door Emiel — maandag 15 mei 2006 @ 22.00 uur

  15. hoe lang hebben al die tweede kamerleden over hun studie gedaan?

    De “rijken”, die het niet interesseert of het een ietsje meer kost kunnen er dus weer eens tig jaar over doen. de “armen” moeten het dus snel doen.

    facit: Over een jaar of tien hoef je alleen maar te vragen hoe lang iemand over zijn studie heeft gedaan. De snelle leerling kan naar het bedrijfsleven, de langzame gaat voor de VVD de politiek in en zo zal deze partij eindelijk aan zichzelf te gonde gaan. Beter vandaag als morgen!

    Reactie door ipuntje — dinsdag 16 mei 2006 @ 8.26 uur

  16. gronde vanzelfsprekend

    Reactie door ipuntje — dinsdag 16 mei 2006 @ 8.26 uur

  17. @15 Die waarneming is er al en geeft een
    aardig inzicht in de ‘levensloop’ van men-
    sen, waarbij natuurlijk niet altijd begin
    studietijd en afstuderen aangeven wat er
    exact in die tussenliggende tijd nog meer
    aan de orde was. Onderbreking kan ziekte,
    geldgebrek of gezinsomstandigheden betekend
    hebben, dus al te kort door de bocht kan dan ook niet. Maar ook ik herinner me wel
    degelijk de tijden dat rijkeluiszoontjes er
    echt jáááren over mochten doen en dan heb
    ik het over studies, die geen extra specia-
    lisatie vroegen. Hoeveel juristen er niet
    zijn die fluitend in de zomerzon 6 jaar kon
    den doen over een basis studie rechten?
    Hun c.v. achteraf invullend met ‘verblijf
    in het buitenland, door omstandigheden’, en
    studies van huisartsen, tandartsen werden
    in de loop der jaren ingekort en het heeft
    fouten veroorzaakt.
    Evaluatie zou er moeten zijn van wat er in
    de afgelopen tijd, zo’n 50 jaar lang
    ‘geworden’ is van al diegenen die ter meer-dere glorie van zichzelf Mr voor hun naam
    mogen zetten, maar inhoudelijk niet aan die
    graad beantwoorden, of er zelfs maar in de
    buurt van die opleiding hebben gewerkt!
    Levensloopbegeleiding is pas iets van de
    laatste 20 jaar en daarvoor heeft het er,
    naar nu blijkt, overduidelijk aan ontbroken

    Reactie door Kemphaan — dinsdag 16 mei 2006 @ 10.18 uur

  18. Zo zal Rutte zijn studie ook wel gedaan hebben, hij komt tenminste niet bijster bijdehand over.

    Trouwens er zitten er veel in de kamer die de dubbele tijd of nog meer voor hun studie nodig hadden.
    En nu zitten we met het resultaat van deze studiebollen opgescheept.

    Reactie door Bijdehandje — dinsdag 16 mei 2006 @ 11.40 uur

  19. Met meer marktwerking in het onderwijs krijg je alleen maar meer managers die zakken komen vullen.
    Er zijn er geen genoeg computers, dan doen ze er niks aan. Ja, een schilderijtje aan de muur hangen om je af te lijden, of een lokaal op te vrolijken, maar een extra computer komt er niet.

    Kreeg vandaag een achterlijk mailtje van school waarin stond dat we het afstudeer verslag ook op cd-rom moesten inleveren.
    Ik zie de docenten al zitten met stapels cd’s.

    Reactie door Evert Tigchelaar jr — dinsdag 16 mei 2006 @ 19.19 uur

  20. Heeft het volk voor dit soort idioten gekozen ?
    Is het een democratie als je voor een partij kiest en dat er dan een idioot zijn eigen ambities gaat doorvoeren …..beetje vreemd : vaak is het psychisch te verklaren ; slecht in bed ;slecht in de politiek !

    Reactie door Fred — donderdag 18 mei 2006 @ 20.09 uur