‘Guantanamo moet dicht’

De VN-commissie tegen marteling vindt dat de Verenigde Staten de gevangenis in Guantanamo Bay op Cuba moeten sluiten, evenals geheime gevangenissen die zij in het buitenland hebben. De commissie maakte dat vrijdag bekend. Zij vindt dat deze inrichtingen in strijd zijn met het internationaal recht. (Nu.nl)

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

vrijdag 19 mei 2006 :: 14.10 uur

79 Comments

79 reacties

  1. Bush had toch al aangekondigd om het te sluiten?
    Of was dat alweer een leugen?
    Dichtgooien die gevangenis, en het land teruggeven aan de regering van dit land.
    USA, opzouten uit Cuba.

    Reactie door Charlie — vrijdag 19 mei 2006 @ 14.13 uur

  2. Er zijn zoveel commissies die van alles vinden…er komt maar weinig van terecht.

    Guantamo dicht…ff tegenhouden tot ze een nieuwe lokatie hebben…”OK om jullie tevreden te stemmen doen we Guantamo dicht”.
    Afijn, de commissie heeft gedaan wat moest en klaar.

    Reactie door Warrior — vrijdag 19 mei 2006 @ 14.15 uur

  3. En daar luistert Washington naar?

    Reactie door Jan Nijman — vrijdag 19 mei 2006 @ 14.24 uur

  4. zullen ze toch wel een andere(nog)geheime bergplaats voor in de plaats hebben, ze laten die mensen echt niet gaan…
    geloof er tenminste niks van….

    Reactie door sabine hesse — vrijdag 19 mei 2006 @ 15.17 uur

  5. Ach sinds wanneer trekt de Verenigde staten zich ergens van aan ?
    Alleen als het geld oplevert

    Reactie door Toergenjev — vrijdag 19 mei 2006 @ 15.28 uur

  6. Guantanomo Bay is een goed antwoord op het terrorisme. Ik heb geen enkel medelijden met dit soort bandieten en hun handlangers.
    Zij die van plan zijn onschuldige burgers tot slachtoffer te maken moeten preventief geruimd worden. En dat doen de VS.
    Ik verbaas me trouwens dat die SP-ers die drie dagen geleden nog Hirsi Ali stonden te belastetren, nu in de bres menen te moeten springen voor terroristen.
    Vreemd ! Of is dat misschien tekenend voor hun verwarde wereldbeeld ?

    Reactie door Henk — vrijdag 19 mei 2006 @ 15.56 uur

  7. @6 Henk zucht…
    Dus jij vind dat mensen ook al zijn ze nog helemaal niet schuldig bevonden jaren opgesloten mogen worden ?
    En ze mogen ook gemarteld worden ?
    Henk , wat vind je van jezelf als je in de spiegel kijkt ?

    En Henk, is het je niet opgevallen dat de SP Hirsi Ali juist gesteund heeft ?
    Wedden Henk dat jij op de VVD gaat stemmen als Verdonk lijsttrekker word, terwijl juist die Hirshi Ali heeft laten vallen.
    Henk jij denkt dat als je iedereen waar je het niet mee eens bent maar genoeg pijn doet dat we dan vanzelf een mooie wereld krijgen.
    Wie is er dan verward Henk ?

    Reactie door Toergenjev — vrijdag 19 mei 2006 @ 16.05 uur

  8. @6, Henk

    Ja hoor.
    Washington luistert naar niemand.
    Gelukkig is er nog wel iemand die luistert naar Washington.
    Gehhorzamen is ook zo veel makkelijker als zelf denken.

    Reactie door Jan Nijman — vrijdag 19 mei 2006 @ 16.09 uur

  9. Guantanamo Bay had nooit mogen bestaan, maar zolang de VS de touwtjes binnen de VN in handen heeft, er hierin geen verandering zal komen. De VN kan wel gaan piepen of zo, maar the almighty Bush en daarmee ook de VS, zal nooit geen resolutie steunen die tegen de VS is gericht. Wel andere landen opdringen om democratisch en andere onzin te laten zijn. Ook de EU is hypocriet, daar zij wel Wit Rusland tot de orde willen roepen, maar gewoon maar zaken blijven doen met een grootmacht als China die verre van democratie en openheid ten toon spreidt. Een niet consistente vorm van de wil opleggen aan landen die zich niet aan de democratische spelregels houden dus. Gelijke monniken gelijke kappen dus, maar uit economisch belang dit maar niet ter sprake mag komen. Elke vorm van demonstratie of kritiek naar de partijleiding van China kon wel eens verstrekkende gevolgen hebben voor de betrokkenen en daar hoor je niets over. De hypocrisie ten top wat mij betreft als we het over vrijheid en democratie hebben als eht niet over landen mag gaan waar we economisch afhankelijk van zijn. Dat is wat we eens ter discussie moeten stellen en niet het schoothondjes gedrag maar telkens ten toon spreiden. Niet alleen brullen naar landen als Wit Rusland, maar ook naar grootmachten als China wanneer dit nodig mocht zijn.

    Reactie door Harm Burgers — vrijdag 19 mei 2006 @ 16.24 uur

  10. wie of wat is de vn commissie tegen martelen,wat voor nut hebben die figuuren als ze jaren later, na dat het kwaad al is geschiet en er ondertussen allang een veelfout van lokaties,ook in europa zelf zijn en toch al is besloten om die quatanamo bay te sluiten,,
    dan pas hun b?? open doen en zeggen foei je naait het steeds,sluiten hoor,of zijn ze de zelfde die eerst willen martelen en dan een land als usa de schuld geven,(terwijl ze er zelf jaren aan meewerken/steunen),, omdat dat tuig daar zich toch geen reet aantrekt van wat de rest denkt,
    om een lang verhaal dus kort te maken de pot verwijt de ketel(na dat ze genoeg info hebben van het martelen) ,dat i zwart ziet,

    Reactie door ad — vrijdag 19 mei 2006 @ 16.27 uur

  11. @ 6 Henk,

    “Zij die van plan zijn onschuldige burgers tot slachtoffer te maken moeten preventief geruimd worden.”

    Volgens uw redenatie dient de VS dus preventief geruimd te worden, daar zij onschuldigen martelen (tot slachtoffer maken) in Guantanamo Bay…..

    Reactie door Pietje af — vrijdag 19 mei 2006 @ 16.29 uur

  12. @6 Hún verwarde wereldbeeld Henk?

    Reactie door Sonja — vrijdag 19 mei 2006 @ 17.15 uur

  13. (6)vakantiegeld nog niet binnen ?beetje depessief volgens mij?
    word tijd dat je de universele rechten van de mens eens leest!
    boes kan guantanamo gerust sluiten .MKT HIJ ALCATRAZ GEWOON WEER OPEN !

    Reactie door ,texas,henkie — vrijdag 19 mei 2006 @ 17.51 uur

  14. Sabine bij de nederlandse omroepen kom je het niet tegen, zo min mogelijk Europa schijnen ze te willen zeggen, maar op de belgische televisie staat al de hele dag op teletekst het bericht dat de commossie van het Europese parlement bevestigd heeft dat de europese autoriteiten op de hoogte waren van de vluchten, de illegale activiteiten om gevangenen te vervoeren en op te sluiten in Afrika Azie en Europa.

    En onze minister Bot maar ontkennen.

    Heel de politiek is verworden tot een grote leugen en het nationale journaille wil het niet meer blootleggen maar verhullen.

    NOS is m.i. te zeer gelieerd geraakt aan het nederlands kabinet.

    Lititia Grithitt( hoe schrijf je dat ook alweer) had ook al gesolliciteerd voor een baantje bij het OM, was vast als ex- kamerlid al aangenomen. Netwerken heet dat.

    Zoals vakbondswerk tegenwoordig een opstapje is naar is de politiek dat per definitie.

    Om belangenverstrengeling te voorkomen zouden ambtenaren juist beter niet geselecteerd kunnen worden op politieke achtergronden maar op kennis van zaken.

    Dit laatste is Of-topic maar moest er even uit.

    Reactie door Henny — vrijdag 19 mei 2006 @ 17.54 uur

  15. @6: Quote: “Of is dat misschien tekenend voor hun verwarde wereldbeeld ?”

    In de psychologie noemt men zoiets “projectie.”

    Reactie door Johnito — vrijdag 19 mei 2006 @ 18.10 uur

  16. @4 Correct Sabine, waar de ene nor ver-
    dwijnt, elders een andere verschijnt !
    Maar de VVD weet er vast nog een directeur
    voor die werkelijke alle talen spreekt!
    De BBB gaat grote verantwoordelijkheid aan
    door de bakens te verzetten, maar niet de
    grens te verleggen, geenszins. Ik verwacht
    dat ook niet !

    Reactie door Harlekijn — vrijdag 19 mei 2006 @ 18.13 uur

  17. Guant. B is natuurlijk een konsentraatsiekamp.
    Ik ben nu al benieuwd hoe Paul dit gaat
    tegenspreken.

    Reactie door Emiel — vrijdag 19 mei 2006 @ 18.14 uur

  18. Over het aanpakken van verwrongen wereldbeelden gesproken: komende dinsdag vindt in Amsterdam een Nederlandse 9/11 conferentie plaats.

    Informatie is hier te vinden:
    http://www.vkmag.com/zapruder/comments/7116/

    Reactie door Johnito — vrijdag 19 mei 2006 @ 18.18 uur

  19. Guantanamo Bay, een verzogingstehuis voor daklozen moet dicht, nou ja volgens de VN.

    Tot nu toe heeft de VS zich nooit iets aangetrokken wat die zeiden.
    En in zo’n koncentratie kamp wordt alleen incidenteel gemarteld, volgens de laatste Bush uitleg.
    En Henk is daar graag, misschien om mee te doen.
    Verwarde geest, die op de hoogte is wat er zich in de tweede kamer afspeeld, waar heb je dat geleerd om de dingen te verdraaien?
    Bij je rechtse onbenullen?

    Off Topic.
    Sabine Hesse wat een prachtige foto’s op je site!

    Reactie door Ouwe Dirk — vrijdag 19 mei 2006 @ 18.37 uur

  20. …het is alleen maar een advies; echter zijn sanctie’s bestemt alleen voor kleine socialistische landen (zie Latijnsamerikaanse voornemens om eigen energiemarkt te nationaliseren). Dan kunnen ze rekenen op VN – sanctie, maar grote landen zijn altijd een uitzondering op regel VN=VS.

    Reactie door mous — vrijdag 19 mei 2006 @ 18.55 uur

  21. De 14 karakteristieken van fascisme:

    1. Krachtig en voortdurend nationalisme
    2. Minachting voor de mensenrechten
    3. De identificatie van vijanden/zondebokken als een reden voor eendracht
    4. Suprematie van het militaire
    5. In het oog springend seksisme
    6. Aangestuurde massamedia
    7. Obsessie voor nationale veiligheid
    8. Religie en regering (kerk & staat) zijn met elkaar vervlochten
    9. Bescherming van de macht van grote bedrijven
    10. De arbeidersorganisaties worden onderdrukt
    11. Minachting voor intellectuelen en voor kunst
    12. Obsessie voor misdaad en straf
    13. Nepotisme en corruptie
    14. Verkiezingsfraude

    Bron: Dr. Laurence Britt (politicoloog)
    http://www.secularhumanism.org/index.php?section=library&page=britt_23_2

    Reactie door Sonja — vrijdag 19 mei 2006 @ 19.43 uur

  22. En op video:
    http://www.youtube.com/watch?v=VVVa1IvHdKc

    Reactie door Sonja — vrijdag 19 mei 2006 @ 20.03 uur

  23. Mag ik raden ? Iran !

    Reactie door Henk — vrijdag 19 mei 2006 @ 20.04 uur

  24. Mensen, toch. Je gaat je toch niet druk maken om terroristen ? Moet je dan wachten tot ze een aanslag plegen ?

    Reactie door Henk — vrijdag 19 mei 2006 @ 20.06 uur

  25. @19 Mag ik ook raden?

    Iran, Saoedie-Arabie, Libie, Syrie, Pakistan?
    Hoeveel heb ik er goed?

    Reactie door Pierre Gustav — vrijdag 19 mei 2006 @ 20.09 uur

  26. @6+@21+@22, Henk doe toch effe moeite en koop een bril, de kop van @19 geeft duidelijk aan dat het op maat voor je geschreven is!

    Reactie door walking bull — vrijdag 19 mei 2006 @ 20.13 uur

  27. Jongens, bij nader inzien lijkt me beter om een gestoorde padfinder als Henk gewoon te blijven negeren.

    Reactie door walking bull — vrijdag 19 mei 2006 @ 20.15 uur

  28. Op Guantanomo Bay worden de aspirant-terroristen juist tegen zichzelf in bescherming genomen. Komen ze eenmaal vrij dan gorden ze zich een gordeltje explosieven om en plegen zelfmoord. Helaas altijd in de buurt van onschuldige burgers. En dát is nou jammer.
    Als je het zo bekijkt is het een vorm van hulpverlening. Depressieve zelfmordenaars worden zo van hun daden afgehouden.

    Reactie door Henk — vrijdag 19 mei 2006 @ 21.14 uur

  29. De 14 karakteristieken van fascisme:

    1. Krachtig en voortdurend nationalisme
    (Amerikaans vlagvertoon in de landelijke media)

    2. Minachting voor de mensenrechten
    (Abu Ghraib, Gitmo Bay, CIA-vluchten/kampen, Patriot Act 1 en 2)

    3. De identificatie van vijanden/zondebokken als een reden voor eendracht

    (Irak, Afghanistan, Iran, Venezuela)

    4. Suprematie van het militaire

    (Rebuilding America’s Defenses, PNAC)

    5. In het oog springend seksisme

    (kijk alleen al naar de gemiddelde hollywoodfilm, of muziekvideo)

    6. Aangestuurde massamedia

    (het zoveel mogelijk ontlopen van cruciale vragen over 11 september,de eindverantwoordelijkheid voor Abu Ghraib, Fox News)

    7. Obsessie voor nationale veiligheid

    (illegale afluisterpraktijken)

    8. Religie en regering (kerk & staat) zijn met elkaar vervlochten

    (God Bless America)

    9. Bescherming van de macht van grote bedrijven

    (Halliburton, Carlyle, Fox)

    10. De arbeidersorganisaties worden onderdrukt

    (probeer maar eens te staken zonder stakingsbrekers)

    11. Minachting voor intellectuelen en voor kunst

    (art? you wanted your MTV, you’ve GOT your MTV! )

    12. Obsessie voor misdaad en straf

    (armoede, ghettovorming, racisme en uitsluiting als voedingsbodem voor criminaliteit aanpakken? what are you, a communist?)

    13. Nepotisme en corruptie

    (ENRON)

    14. Verkiezingsfraude

    (Diebold)

    Reactie door Johnito — vrijdag 19 mei 2006 @ 21.18 uur

  30. Pfff.., Johnito zal ik het blauwe busje vast bellen ?

    Reactie door Henk — vrijdag 19 mei 2006 @ 21.25 uur

  31. Als jij er achter bent hoe je telefoon werkt, ga dan gerust je gang Henk. Nee niet de afstandbediening, die is voor de tv.

    Reactie door Johnito — vrijdag 19 mei 2006 @ 21.38 uur

  32. henk van de week irak,1000 onschuldige gevangenen uit militaire? gevangenissen ontslagen,ONSCHULDIG dus.
    16.000 zitten er nog steeds gevangen onschuldig/verdacht/schuldig????.weten ze niet zeker, wat wel zeker is ,,martelen!
    quantanamobay weer 3-5-3(in verloop van tijd) vrij gelaten onschuldig dus hoelang zijn ze onschuldig verdacht geweest door het zelde denkpatroon .
    (voorbeeld usa rechterhand van boes,martelen mag als er maar geen orgaan uitval is,dat er door dat systeem een gevangene is vermoordt,getuigen verklaring arts ,,als of er een bus overheen gegaan is. nee niet op nl tv,wel op belgie tv)
    even een voorbeeld als ze dat mij flikte,en jaren onschuldig martelde,reken er op dat ik alles en iedereen die mij dit aangedaan heeft vlak leg,met elk middel wat maar voorhanden is,dan staat er in den haag bv alleen nog maar een gedenkplaat hier rusten ze verder,hee daar zit de steun van boes,dus schuldig,
    brussel een gedenkplaat,hee ook steun gegeven,cia vluchten steun aan de illegale gevangenissen van usa,
    de boerderij van boes,gedenkplaat.
    dan vraagt mijn vrind(dan he)bin laden,mag ik me bij jou aansluiten??,
    hee het gaat mij dan alleen maar dat ik wapens vliegtuigen en bommen tot mijn beschikking heb.
    zouden zo een bepaalt percentage daar ook niet gaan denken,na jaren onschuldig gezeten te hebben.
    aaa nou hoor ik je denken ?? dan maar vast houden en voor de mediche wetenschap martelen,waarom vrij laten,met die risico’s? dat ze toch nog terrorist? worden door toedoen van onze regering gesteunde usa.

    Reactie door ad — vrijdag 19 mei 2006 @ 22.05 uur

  33. CNN vermeldde gisteren dat in november 2005 30 iraakse BURGERS ‘in cold blood’zijn vermoord door de amerikanen.

    Ook dat hoor ik niet op het journaal, wel dat de oudste vrouw van nederland ,111 jaar, is overleden. Het onderwijsniveau op de school voor de journalistiek is denk ik ook achteruitgehold.

    Reactie door Henny — vrijdag 19 mei 2006 @ 22.20 uur

  34. Ik zou maar even onderduiken Johnito voor je het weet zit je in het vliegtuig.
    De waarheid is niet meer zo in swung.

    Reactie door Flippo — vrijdag 19 mei 2006 @ 22.27 uur

  35. Jullie moeten je niet zo laten opnaaien door een zielige randdebiel.

    Reactie door Sonja — vrijdag 19 mei 2006 @ 22.38 uur

  36. Dan zullen ze een hoop vliegtuigen nodig hebben Flippo.

    Zie
    http://cannonfire.blogspot.com/2006/05/when-will-they-round-up-bloggers.html

    Weet je wat het is? Sinds Pim Fortuyn roept heel rechts Nederlands continu dat vrije meningsuiting het grootste goed is.

    Daar ben ik het mee eens, maar in plaats van dát continu te roeptoeteren kies ik er voor om gewoon te zeggen en schrijven wat ik vind. En dan vooral DIE zaken die rechts gemakshalve maar overslaat. Want dat zijn maar “samenzweringstheorietjes…”

    Ik vraag me trouwens af wat deze mensen er van zouden vinden als bloggers inderdáád spoorloos zouden verdwijnen, digitaal of zelfs fysiek.

    Reactie door Johnito — vrijdag 19 mei 2006 @ 22.41 uur

  37. Opnaaien Sonja? Ik vermaak me anders uitstekend!

    Reactie door Johnito — vrijdag 19 mei 2006 @ 22.43 uur

  38. Ter aanvulling op Johnito 29:

    http://www.dissidentvoice.org/Articles3/Jayne_Hitler-Bush.htm

    Reactie door Emiel — vrijdag 19 mei 2006 @ 22.47 uur

  39. U.S. rejects UN’s Guantánamo report
    http://www.iht.com/articles/2006/02/16/news/gitmo.php

    Jahah, ut benne allemoal al kaaida leugens hor!

    Reactie door Sonja — vrijdag 19 mei 2006 @ 22.48 uur

  40. Het zal allemaal wel waar zijn, maar wat maakt het uit ! Het zijn mensen die uiteindelijk het plan hebben zichzelf op te blazen. Die mag je toch wel in een behandelcentrum plaatsen.

    Reactie door Henk — vrijdag 19 mei 2006 @ 23.08 uur

  41. Iran gaat joden verplichten een ge;e ster te dragen. Heb ik nu de quiz bij 21. gewonnen?

    Reactie door Henk — vrijdag 19 mei 2006 @ 23.39 uur

  42. 6 – Henk, je hemeltergend onbenul is beschamend.

    Reactie door Schaapherder — zaterdag 20 mei 2006 @ 2.33 uur

  43. Henk, je nagepapagaai van neoconservatieve demagogie zou een kind van 12 misschien vergeven kunnen worden, want ach, wat weet het, behalve wat hem wordt wijsgemaakt, maar als je de 18 bent gepasseerd, wordt het pijnlijk duidelijk dat je geen benul hebt van wat er aan de hand is. Hoewel anderen je met meer geduld hebben geprobeerd te wijzen op je tekort, doe ik het liever zonder omhaal.

    Reactie door Schaapherder — zaterdag 20 mei 2006 @ 2.40 uur

  44. Mijn reactie is verdwenen, maar het moge duidelijk zijn dat dat verhaal over die gele sterren kul is.

    Reactie door Johnito — zaterdag 20 mei 2006 @ 2.53 uur

  45. Letitia Griffith kan het estafette-stokje leuk overnemen… wat voor stokje is dat eigenlijk? Een stok om mee te slaan, denk ik. De VVD deelt bij voorkeur klappen uit waar het weet dat niemand iets terug kan doen, en dan bedoel ik zowel auto- als allochtonen… gewoon iedereen die niet tot de vriendenclub v.h bedrijfsleven behoort. De “missie” van Hirsi Ali betrof pijnlijk duidelijk NIET de asielzoekers, waar zij er één van was, en een gelukzoekster (waar de VVD zo’n gloeiende hekel aan heeft, tenzij ze hoog opgeleid zijn, en dus winstgevend) ook nog, want ze noemde zichzelf “de grootste opportunist van allemaal”, economisch gezien; en dat blijkt te kloppen, want ze is voornamelijk uit op carriëre, en de rest, ach, is niet geheel oprecht.

    Reactie door Schaapherder — zaterdag 20 mei 2006 @ 2.57 uur

  46. Schaapsherder, ga je schamen. Kletspraat.

    Reactie door Henk — zaterdag 20 mei 2006 @ 3.20 uur

  47. Ga je zelf schamen, kletsprater, en neem mijn verwijt niet over, want daar trap ik niet in.

    Reactie door Schaapherder — zaterdag 20 mei 2006 @ 3.22 uur

  48. Scheer je weg naar een VVD-kot.

    Reactie door Schaapherder — zaterdag 20 mei 2006 @ 3.25 uur

  49. @28 Dit is nu juist de door de Goelags commandatuur altijd aangevoerde reden voor het bestaan van de toenmalige oost-europese martelkampen voor andersdenkenden.

    Leuk dat het door Henk voor Gitmo wordt aangevoerd. Dan weet je meteen wat de mentaliteit van Henk is.

    Reactie door walking bull — zaterdag 20 mei 2006 @ 10.13 uur

  50. Schaapsherder je hoort dan ook het argument goed geintegreerd, opleiding gedaan (dit in tegenstelling zo lijkt het tot al die vluchtelingen die niet een gratis ticket en geld hebben gekregen om in Amerika politicologie te gaan studeren, die geen ouders hadden die in Kenia de beste school konden betalen omdat ze als vluchteling niets hadden. etc…
    Als men iets neer wil zetten moet men wel compleet zijn.

    Reactie door Henny — zaterdag 20 mei 2006 @ 10.18 uur

  51. Maar dit laatste was off-topic. De europese unie had hier al lang haar gevolgtrekkingen moeten nemen, maar wisten waarschijnlijk gezien het feit dat ze, de europese landen’zelf meegedaan hadden aan vluchten en geheime gevangenissen, dat ze geen slapende honden moesten wakker maken.

    Mensenrechten staan niet meer op de poltieke agenda.

    Reactie door Henny — zaterdag 20 mei 2006 @ 10.20 uur

  52. Ik ben het met Schaapherder 48 eens!

    Reactie door Emiel — zaterdag 20 mei 2006 @ 11.04 uur

  53. @46, off topic Ik denk dat Henk zelfs voor het Telegraaf volkje te simplistisch en te geindoctrineerd is.
    Henk is niet zo wakker, en heeft ook geen gezond verstand.
    Waar nu heen, Disney world misschien, kan je in debate met Goofy.
    (hier komt een reactie op van een derde die erg slim is)

    Reactie door Toergenjev — zaterdag 20 mei 2006 @ 11.13 uur

  54. henk kijkt te veel naar nova en buitenhof

    Reactie door red pil — zaterdag 20 mei 2006 @ 11.43 uur

  55. voor alle Ayaan-criticasters: ze had het helemaal fantastisch, rijk, gelukkig, fijne familie… en een lieve papa die besliste dat ze naar een land moest waar ze nog nooit geweest was, om aldaar te trouwen met een verre neef van hem. Daar zou ze zijn kids krijgen en gelukkig worden!
    Om dit ‘Hof van Eden’ te ontlopen, stapte ze ons land binnen om zichzelf verder te ontwikkelen en te pleiten voor zaken die haar inziens fout gingen in ons land en de wereld. Daardoor werd ze bedreigd, moe(s)t jarenlang met beveiliging rondlopen, wordt uit haar huis gezet (omdat de buren de bedreigingen te gevaarlijk vinden) en kan geen normaal leven leiden.

    Zou er iemand willen ruilen met haar?

    En Ayaan heeft er nooit een geheim van gemaakt wat haar missie was… en die had niks met asielzoekers te maken. Maar vraag haar wat ze vindt van Quantanamo en ze zal je ongetwijfeld zeggen dat die hel dicht moet.. (om het weer ff ‘on-topic’ te maken ;) )

    Reactie door Marc B — zaterdag 20 mei 2006 @ 12.42 uur

  56. Jullie zouden je inderdaad eens wat drukker moeten maken over het verjagen van Ayaan Hirsi Ali dan over de omstandigheden van Guantanamo Bay.
    Maar het is net als zestig jaar geleden. Toen Anne Frank, samen met duizenden joden, werd afgevoerd, toen hoorde je niemand.
    Na de oorlog was iedereen een verzetsheld en had niemand dit zo gewild.
    Dus wijs niet naar anderen (Guantanamo) als je zelf andersdenkenden (dus geen misdadigers) verjaagt.
    Denk er eens over na.

    Reactie door Henk — zaterdag 20 mei 2006 @ 13.35 uur

  57. Voor jouw reactie had ik maar 5 seconden denktijd nodig Henk.

    Te dom om inhoudelijk op te reageren.

    Reactie door Marc B — zaterdag 20 mei 2006 @ 13.55 uur

  58. verjagen?? eeuu ze is volgens mij al weken/maanden bezig om naar de je naait het steeds,te gaan,om zich bij een extreem gevaarlijk gelovig groepje aan te sluiten.
    propaganda alla vvd,alleen verkeerdt gevallen!

    Reactie door ad — zaterdag 20 mei 2006 @ 20.37 uur

  59. benevolent fascism,
    over mensen recht gesproken
    Bahhh!!!!!!!!

    Reactie door gaf — zaterdag 20 mei 2006 @ 21.32 uur

  60. Volgens mij krijgt Gekke Henk teveel aandacht…

    Reactie door Floris V — zondag 21 mei 2006 @ 0.42 uur

  61. 55. MarcB.

    Nooit een geheim van gemaakt, ik dacht het wel ze was een van de vele asielzoekers die niet vermelde wat ze eigenlijk kwam doen.

    Ook al ben ik van mening dat je iemand, wie het ook is, nooit statenloos mag maken.
    Ook al ben ik van mening dat bedreigd worden geen pretje is.

    Het doet niets af aan de integriteit van iemand en de m.i. bijna genante persoonsverheerlijking en aanwinst voor de nederlandse politiek en de bijna hypocriete manier waarop dit gebeurt.

    Ik zie Verdonk nog staan op de herdenking van de moord op Theo van Gogh. Ze was meer dan welkom om haar stem (beleid) te laten horen. Nu wordt ze afgeserveerd door precies dezelfde mensen, vrienden…..

    Let wel ik vind Verdonk en haar beleid vreselijk maar dit doet niets af aan de feiten en de zuiverheid van argumenten.

    Vrienden zijn er om je te helpen maar de manier waarop dat gaat naar het nederlandse volk toe waarmee je je weldegelijk inlaat met politieke statements vind ik getuigen van een eenzijdigheid en onzuiverheid van argumenten die weldegelijk manipulerend werken en als bekende nederlanders invloed hebben op nederland en de politiek.

    Vandar het argument: Kijk eens hoe goed ze geintegreerd is, opleiding gedaan of wordt iedere vluchteling door de politiek i.d.g. PvdA zo op weg geholpen. De integratiecursus moeten ze zelfs nog zelf betalen.

    Hoe erg is het, erg… maar ik zag menigmaal een zeer stralende Ayaan in Amerika haar film promoten in zeer uitgesprken avond-toilet geneietnd van alle aandacht.

    Ik zie menig vluchteling depressief thuis zitten wachten op een status danwel werk.

    Ik schaam me voor Nederland in het buitenland. Al jaren en vooral de laatste hebben mensenrechtenorganisaties Nederland angeklaagd, en evenzovele jaren hebben we op dit punt al een slechte naam in het buitenland, dat is nu niet van vandaag alleen,de politiek deed er niets mee incl de VVD waar Ayaan deel van uitmaakte of Ayan zelf. Dat noem ik dus hypocrisie.

    Ik bedoel maar houd de discussie helder en gebruik eerlijke argumenten t.a.v. andere asielzoekers en dat gebeurt niet. Het nederlandse publiek moet bespeeld worden.

    Bij de VVD, het CDA en D66 druipt de boter van hun hoofd maar daar hoor je niemand over. Wat zijn ze toch menselijk ineens he.

    Reactie door Henny — zondag 21 mei 2006 @ 10.12 uur

  62. Mbt.de link tot het onderwerp (eas even afgedwaald) Hoe hypocriet is Europa incl. Nederland m.b.t. de gevangenen zonder enige rechten in de strijd tegen het terrorisme, de strijd in Irak en Afghanistan m.b.t. mensenrechten, m.b.t. wat menselijk is en erg….

    Europa doet er zelfs aan mee om mensen te laten verdwijnen.

    Ik verwacht op z’n minst dat de vrienden van deze mensen eens en public opstaan, ingezonden brieven schrijven, moedig zijn.

    Israel doodt een leider…. En passant komen er ook nog twee vrouewen om en een kind en worden twee vrouwen zwaar gewond ( dis is in nederland blijkbaar bijzaak)

    Reactie door Henny — zondag 21 mei 2006 @ 10.21 uur

  63. @56, Henk, was je naam met witte werf opgeschreven op de bommen die uit de hemel vielen op de ziekenhuizen in Joegoslavie?

    Reactie door walking bull — zondag 21 mei 2006 @ 10.25 uur

  64. @56, Henk, naar Intarnationale Recht is het bombarderen van ziekehuizen en dergelijke een misdaad tegen de menselijkheid.

    Heb ik je niet horen klagen?

    De zogenoemde “Internationale Tribunaal” uit den Haag heeft niet eens willen beoordelen in zo een belangrijke internationale kwestie. Daarbij heeft hij zich gewoon weggeschreven.

    Opdoeken niet alleen Guantanamo, maar ook dit coloniale vertoning want ze dienen maar een en zelfde doel.

    Reactie door walking bull — zondag 21 mei 2006 @ 10.36 uur

  65. Laat die gek toch, die is gewoon voor marteling en schending van mensenrechten, dat is nu wel duidelijk. Behalve voor Eigen Volk natuurlijk.

    Reactie door Sonja — zondag 21 mei 2006 @ 12.53 uur

  66. @65 Sonja,
    Ieder dorpje heeft zijn dorpsgek, en ieder weblog zijn log malloot.
    Henk heeft de eer die titel te mogen dragen, en we moeten hem maar beschouwen als mascotte. :) Don Q is een geode tweede geworden

    Reactie door Toergenjev — zondag 21 mei 2006 @ 14.07 uur

  67. O, o, die terroristen toch! Maar ik ben er al heel lang van overtuigd dat de aanslagen van 11/9/2001 in scène gezet zijn, om allerlei plannen van de NeoCons en een stel multinationals ten uitvoer te kunnen brengen.

    Wie denkt, dat CNN en het het NOS-journaal de waarheid vertellen, moet maar eens een foto tevoorschijn toveren van de zgn. neergestorte Boeing 757 op het Pentagon. Er IS namelijk geen Boeing 757 neergestort op het Pentagon. Wel zoiets als een Pershing-raket. En zo zijn er tientallen aanwijzingen, dat van de officiële complot-theorie geen mallemoer klopt. En dat de niet-officiële complot-theorie (De VS zaten er zelf achter) griezelig veel.

    Kijk maar wie van 11 september geprofiteerd hebben. Niet de Taliban of Al-Quaeda, maar Halliburton, Bechtel Corp, de olie-industrie en de wapenindustrie. Mmm. Niet alles geloven wat ze beweren, dus….

    Reactie door Olav ten Broek — zondag 21 mei 2006 @ 16.07 uur

  68. We moeten er aan wennen dat we ingelijfd zijn aan de VS.
    De media zijn onder controle van de carilyle groep,waar vadertje Bush in zit.
    Daarom hoor je ook niets in de krant of tv.
    Je heb nu eenmaal een baas over de bazen.

    Al die politieke partijen hebben een eigen agenda die in het straatje past van de VS.
    Als je een onderwerp aankaart waar je mee eens bent,dan zal je snel voor die partij kiezen.
    Zoals de VVD voor de rijken,pvda voor de werkende,cda voor de cristenen en lpf voor de rasisten,en de SP voor de armen.

    Als je dan genoeg stemmen heb verdiend en je zit in het kabinet,dan komt de echte aap uit de mouw.
    Hoe kan je bezuinigen op de burger.
    De een verzint het kwartje van KOK of elk jaar huurverhogingen.
    De ander verzint een nieuw ziekenfonds of herkeuringen bij de WAO.
    etc en etc.

    Maar als de volgende partij aan de macht komt,dan word er niks terug gedraaid.
    Ze verzinnen gewoon wat nieuws om te plukken bij de burger.

    Wat betreft de ophef over de geheime vluchten van gevangenen.
    Het gebeurd nog dagelijks en niemand die iemand tot de verantwoording roept.
    Of waarom we eigenlijk in afghanistan zijn.
    Gaat het niet om een pijplijn die aangelegt word vanaf turkmenistan door afghanistan naar pakistan/india.

    Zijn de russen daarom verjaagd door de taliban/al-quida met hulp van de VS/westen.

    Nee we hebben het liever over de zogenaamde terroristen,om een groot midden-westen te maken in plaats van het midden- oosten.

    Iedereen die zwijgt over de wandaden van het westen en VS in het midden-oosten is schuldig wegens medeplichting aan landje pik.
    Net zo schuldig als toen de wo2 uitbrak en mensen afgevoerd werden naar concentratiekampen.
    Laten we niet de zigeuners,gehandcapten,zwakzinnigen,etc,etcvergeten.
    Want hoeveel mensen zijn er eigenlijk niet vergast,zonder het joodse volk mee te tellen.
    Nederland deed net zo goed mee als de moffen.

    Nou hebben we het over het sluiten van quantanamo bay.
    Maar het woord “taliban is terrorist” blijft bestaan.
    Laten we eerst eens het tegendeel in de media aantonen.
    Dat noemen we vrijheid van meningsuiting.
    Dat de beelden die zijn vrijgegeven over 9-11 de grootste leugen is die de wereldbevolking word voor gehouden.
    Waar is het protest van de SP.
    Die fake beelden over de inslag van een vliegtuig in het pentagon laat geen vliegtuig zien.
    Wel een stukje van een politieauto die in 1 sec te zien is,waar het waarschijnlijk 20km per uur gaat.
    Dat is onmogelijk,maar zwijgen is goud.

    Reactie door red pil — zondag 21 mei 2006 @ 16.56 uur

  69. @65, Ahja, het is de leeftijd, als je 89 gepasserd ben, dan laat je af en toe meeslepen…beetje dom natuurlijk.

    Reactie door walking bull — zondag 21 mei 2006 @ 17.57 uur

  70. Mensen die alleen voor de mensenrechten van bevriende, of tijdelijk bruikbare, mensen zijn, zou zelf het recht op menselijkheid eens ontzegd moeten worden… weten ze ook eens wat het is en hoe het voelt; want daar schort het aan, weten wat het is, en medegevoel. Zij luisteren niet voldoende naar hun geweten, want hun empathie is onvolwassen; en om dat te bedekken – want onbewust schamen ze zich er voor dat ze onvolwassen zijn gebleven – hanteren ze demagogische leuzen, en praten elkaar na, want samen schuldig zijn, is, hun zieke wereldbeeld getrouw, zelf niet schuldig, en dus niet verantwoordelijk zijn. Dode zielen.

    Reactie door Schaapherder — maandag 22 mei 2006 @ 1.00 uur

  71. Ik heb net die film gekeken waarvan Joris van Empel een link in het gastenboek heeft geplaatst.

    http://video.google.com/videoplay?docid=7763546943852727250&q=loose+change+dutch

    Misschien leuk en leerzaam voor henkie.

    Reactie door stanley — maandag 22 mei 2006 @ 3.16 uur

  72. ..VS gaat EU gebruiken als afveer-basis tegen Asië (zie niuws).
    Waarom bemoeit VN zich met interne aangelegenheid van Chavez (die mag energiemarkt niet nationaliseren)?
    VN=VS

    Reactie door mous — maandag 22 mei 2006 @ 12.55 uur

  73. Zo klaar als een klontje….

    @ Henk (6):

    Wel ja, “preventief geruimd”. Dus afmaken zeker, net als besmettelijke dieren. Eng figuur ben je.

    Je hebt niet eens het benul te beseffen dat de gevangenen GEEN ENKELE VORM VAN PROCES hebben gehad, dus helemaal niet schuldig kunnen worden geacht aan wat dan ook. Het is al lang bekend dat mensen gevangen zitten die zich nergens schuldig aan bebben gemaakt, “bij vergissing” (b.v. persoonsverwisseling) zijn opgepakt, of slachtoffer zijn van een privé-wraakactie. Ook minderjarigen zitten gevangen. Diverse pogingen tot zelfmoord hebben plaatsgevonden. Hoeveel daarvan geslaagd is nog niet bekend. Je weet niet waarover je praat.

    Reactie door Olav Meijer — maandag 22 mei 2006 @ 13.28 uur

  74. @ Mark B (55):

    Volgens haar eigen broer en tante is het verhaal van het “gedwongen huwelijk” van Hirsi Magan onzin. Bovendien zou ze trouwen met een in Canada wonende Keniaan. Onderweg is ze in Duitsland uit het vliegveld gestapt.
    Om twee redenen had ze helemaal niet in Nederland mogen verblijven:
    -De familie had al een officiële vluchtenlingenstatus in Kenia, en
    -Duitsland is het land van eerste opvang.
    Quatsch dus.

    Overigens pleit ik er niet voor dat ze het Nederlanderschap niet zou mogen behouden/verkrijgen, maar wel dat andere asielzoekers op dezelfde wijze worden bejegend.

    Reactie door Olav Meijer — maandag 22 mei 2006 @ 13.49 uur

  75. @74 Olav
    Alles wat je zegt is waar. Behalve dat “quatsch dus” (en dan zal ik niet strijden of het een achterneef of een andere wildvreemde man was). Want wat is er nou niet waar in mijn betoog?

    Dat haar eigen broer en tante dat zeggen over dat gedwongen huwelijk is volstrekt normaal in deze situatie… die zullen de clan echt niet afvallen. Ik verkies Ayaan te geloven in deze. Had ze anders een reden gehad om heel haar familie te verlaten? Zeker niet als ze het daar zo goed had als iedereen zegt…

    Verder bestrijd ik in mijn bijdrage niks van wat jij zegt als je goed leest. Oke, ze treinde het land binnen ;)

    Wat betreft het gelijk bejegenen van andere asielzoekers neem ik aan dat Jan de Wit op de uitslag van Machiavelli’s (Verdonk) ‘onderzoek’ wacht, om vervolgens alle registers open te trekken om dit onrecht jegens de andere 26.000 asielzoekers nog maar eens ter discussie te stellen. Nu met de redenering: als nu blijkt dat u wel degelijk anders kon minister Verdonk, in tegenstelling tot wat u ten stelligste beweerde, dan zou dat in een hele hoop andere gevallen ook wel eens zo kunnen zijn.
    Maar ik vermoed dat Ayaan haar paspoort gewoon opnieuw moet aanvragen, dan leidt Verdonk geen gezichtsverlies, heeft ze de moties uitgevoerd en kan de VVD zeggen: “We hebben gedaan wat we konden, maar regels zijn regels, Verdonk kan wel blijven, ze had gelijk” En hoppa.. de VVD stijgt door naar 40 zetels… En Ayaan heeft haar paspoort. En de klassejustitie vindt gelegaliseerd plaats.

    Reactie door Marc B — maandag 22 mei 2006 @ 16.15 uur

  76. Misschien moeten we dan maar de ex van AHM geloven die haar geld voor de ticket naar Duitsland gaf. En dat die man daarna in zijn eentje naar Canada reist. Waarom, wanneer dat een gedwongen huwelijk zou zijn? En hoezo eerwraak? Ze was zo bang voor eerwraak dat ze meteen een rolletje ging spelen in een dingetje van de Nederlandse Moslim omroep – om maar niet herkend te worden? Haar broer zat op een christelijke school – hoezo fundamentalistische achtergrond? Neelie Kroes riep bij haar terugkomst in Nederland nog dat ze wel “5 burgeroorlogen had meegemaakt!”. Allemaal leugens.

    Reactie door Sonja — maandag 22 mei 2006 @ 16.56 uur

  77. Marc.B Haar bedoeling is altijd geweest naar Europa te gaan, was een wens (droom) van haar en haar broer.

    Reactie door Henny — maandag 22 mei 2006 @ 19.16 uur

  78. Ter aanvulling op de reactie”s van Sonja21 en Johnito 29 de 10 oorlogsprincipes van oorlogspropaganda:

    1 Wij willen géén oorlog

    Bush roept ook dat hij geen oorlog wil. Hij noemde zichzelf op een bepaald moment zelfs ‘pacifist’, maar hij is, naar eigen zeggen, verplicht om oorlog te voeren.

    2 De vijand alleen is voor de oorlog verantwoordelijk, want hij heeft erom gevraagd

    Als je verplicht bent om oorlog te voeren moet je dat ook aannemelijk maken natuurlijk. Je moet laten zien dat de ander de oorlog heeft “geprovoceerd”. In dit geval hebben we de aanslag op de twin towers door terroristen die nauwelijks banden hebben met Irak. Maar door Irak in de As van het Kwaad te zetten omzeilt Bush het probleem.

    3 We voeren geen oorlog tegen een volk, maar tegen de kopman van de tegenpartij die als een monster wordt afgeschilderd

    Op de Amerikaansche televisie was een interview te zien met de maitresse van Saddam Hoessein, die verklaarde dat hij een monster is omdat hij doet alsof hij gelooft terwijl hij in feite een atheïst is. Voor Amerikanen is dat al bewijs genoeg. Zeker als ze ook nog horen dat hij elke avond whiskey drinkt en videobanden bekijkt waarop te zien is hoe zijn vijanden gemarteld worden. Kortom: Saddam is het perfecte monster.

    4 Wij verdedigen een nobel doel, géén materiële belangen

    Dat het de Amerikanen om olie te doen zou zijn is volgens Bush uiteraard lasterpraat. Het gaat tenslotte om de strijd tegen het terrorisme en Irak is door de PR-mensen van Bush ingedeeld bij de As van het Kwaad, wat een prachtige propagandistische vondst is. Dus over olie en strategische belangen hebben we het even nadrukkelijk niet.

    5 De vijand begaat wreedheden

    De Irakezen hebben gifgas gebruikt tegen de Koerden. Voor het gemak vergeten we even dat de Fransen en de Duitsers tijdens de Eerste Wereldoorlog en in tal van koloniale oorlogen ook gifgas gebruikten. Na die oorlogen werd daar niet meer over gerept. Amerika beweerde dat Irak atoomwapens kan maken. De Amerikanen doen uiteraard niets verkeerd. Sterker nog: ze weten zeker dat de Irakese bevolking ze warm zal ontvangen, want Irak wordt immers bevrijd. Dat de Amerikanen in Irak de meest achterlijke religieuze bewegingen steunen doet je toch voorzichtig aarzelen aan de geweldige toekomst van het land, na de hulp van de Amerikanen.

    6 De vijand gebruikt wapens die niet zijn toegestaan

    Wij doden netjes, met bommen, zij doden vuil, met terrorisme. Even ter relativering: tijdens de Vietnamoorlog noemden de Amerikanen verzetsstrijders ook terroristen. Het is voor een deel dus een kwestie van taalgebruik, en het wordt voor een deel bepaald door de afloop. De ‘verzetsstrijder’ Jean de Sélys vloog op 20 januari 1943 met een vliegtuig het gebouw van de Gestapo in Brussel binnen, waarbij ook burgerslachtoffers vielen. Hij wordt nu beschouwd als een ‘held’, en heeft zijn eigen standbeeld.

    7 Onze verliezen zijn beperkt, de verliezen van de vijand zijn groot

    De mensen moeten altijd de indruk krijgen dat een oorlog risicoloos is voor de eigen kant. De oorlog in Vietnam werd breed gesteund door de Amerikaansche bevolking, tot ze zagen dat er duizenden jonge militairen in “body bags” werden afgevoerd. Je zult dus straks te horen krijgen dat de vijand massaal deserteert, en informatie over slachtoffers komt alleen los als daarmee bewezen kan worden dat de vijand fouten maakt of zich misdraagt.

    8 De kunstenaars en intellectuelen steunen onze zaak

    Tom Cruise en Arnold Schwarzenegger hebben Bush al verzekerd dat ze zijn oorlogsplannen steunen. Het is, om steun te verwerven, nodig om emoties los te weken bij het publiek. Vroeger werden daar schilders of dichters voor ingeschakeld, nu zijn het acteurs, zangers en filmproducenten.

    9 De oorlog heeft een heilig karakter

    De Christelijke Beschaving staat hier op het spel. Het is een oorlog tegen de barbaarse moslims. Dat Saddam Hoessein geen verdediger van de islam is weten maar weinig mensen, want zo wordt hij wel voorgesteld. En God staat uiteraard altijd aan onze kant.

    10 Wie de propaganda in twijfel trekt is een verrader

    Als je je je twijfels uit over het bombarderen van kinderen in Bagdad ben je vóór Saddam Hoessein. Tijdens de oorlog in Kosovo werd op een bepaald moment gepraat over een half tot één miljoen doden. Dat bleken er in de praktijk vijfduizend te zijn geweest. De journalist die ter plekke was geweest en de aantallen in twijfel had getrokken werd publiekelijk aan de schandpaal genageld als “een medeplichtige van Milosovic”. Tijdens de volgende oorlog(en) zullen we opnieuw propaganda over ons heen krijgen en wie twijfelt is wederom een verrader…

    Bron: Professor Anne Morelli van de Vrije Universiteit van Brussel

    Reactie door Dave — dinsdag 23 mei 2006 @ 11.17 uur

  79. @ Dave, ja, Anne Morelli, ik heb deze 10 propagandadreigingen van haar ook al een paar keer gelinkt hier.
    Wat ik vooral zorgwekkend vind: zogauw het Pentagon binnenkort de eerste lading bommen lost op Iran, waarbij duizenden burgers zullen omkomen, mag je in Nederland niet hardop zeggen dat je hoopt
    dat de Yanks dik verliezen van de Irakezen, want dan ben je meteen ook Staatsvijand der Nederlanden en moet je voor je toekomst vrezen.

    Reactie door Emiel — vrijdag 26 mei 2006 @ 15.16 uur