Jongeren en politiek

Politici die jongeren op een populaire manier benaderen stellen zich aan, vinden de politiek inactieve jongeren. Politici moeten vooral normaal doen en zichzelf zijn. Als politici overdreven leuk of jong gaan doen, zou dat ongeloofwaardig zijn. Jongeren verwachten dat politici dit alleen maar doen om stemmers te winnen. Dit geldt ook voor popsterren die zich opeens voor politieke doelen gaan inzetten. Jongeren geloven niet dat die popsterren dat doen omdat ze een bepaald politiek standpunt naar voren willen brengen. Popsterren willen alleen maar publiciteit krijgen voor hun nieuwste albums. In zulke trucjes trappen de jongeren niet. (Kennislink)

Uit het promotie-onderzoek ‘Aantrekkelijke politiek’ van Chris Aalberts blijkt dat politiek inactieve jongeren gewoon geen zin hebben in politiek, hoe het ook wordt gebracht….

Voor wie jong is en wèl geïnteresseerd: kijk even hier.

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

zondag 21 mei 2006 :: 21.43 uur

39 Comments

39 reacties

  1. Jan Marijnissen,

    Waarom hebben verschillende politieke partijen een aparte jongeren afdeling?
    Je kunt als jongere toch ook gewoon met de ‘volwassen’ afdeling meedoen?

    Reactie door Evert Tigchelaar jr — zondag 21 mei 2006 @ 22.32 uur

  2. Evert, zeker!
    Leden van ROOD zijn óók SP-lid en vaak actief binnen de partij

    Reactie door Jan Marijnissen — zondag 21 mei 2006 @ 22.36 uur

  3. Ik wil toch graag even dit stukje laten lezen hoe gestoort een politicus kan zijn.
    ………………………..
    BRUSSEL – De slechte klasseringen van Nederland bij het Eurovisie Songfestival, zou een oorzaak kunnen zijn van het geringe Europa-gevoel van Nederlanders. „Ik heb de indruk dat een deel van de bevolking tegen uitbreiding van de Europese Unie is, omdat we steeds niet ver komen bij het Songfestival”, zei zondag Jules Maaten, VVD-leider in het Europees Parlement.

    Reactie door Jofel — zondag 21 mei 2006 @ 22.40 uur

  4. @3: Jules Maaten was het ‘brein’ achter het Auschwitz-filmpje uit de VVD-campagne vóór de Eurogrondwet. Weet je meteen hoe serieus je hem moet nemen: net zo serieus als het Eurovisie songfestival dus.

    Reactie door M. Hussaini — zondag 21 mei 2006 @ 22.45 uur

  5. @3 Jofel
    WHOEHAAAAAAA, sorry, maar hier zakt mijn pantalon me van op de enkels.

    Ik hoop dat jongeren weer meer te bewegen zijn tot politieke interesse, maar waren ze dat wel in mijn jeugd, het waren slechts enkelen.
    Er zijn zoveel leukere dingen om je mee bezig te houden toch ? geef ze eens ongelijk.

    Reactie door Toergenjev — zondag 21 mei 2006 @ 22.56 uur

  6. @2 Jan Marijnissen — zondag 21 mei 2006 @ 22.36,

    Maar waarom heeft de SP een aparte jongeren afdeling (rood), waarom is het niet gewoon allemaal SP?

    Reactie door Evert Tigchelaar jr — zondag 21 mei 2006 @ 23.18 uur

  7. Veel zijn het er inderdaad niet, maar dat zijn het er nooit geweest, volgens mij. Gelukkig zijn toch nog redelijk veel jongeren geïnteresseerd in politiek. Kijk maar naar de nieuwe Lagerhuis afleveringen met scholieren. Die doen het fantastisch!

    Reactie door L.M. Lembeck — zondag 21 mei 2006 @ 23.18 uur

  8. @ 6 dat heeft elke politieke partij, waarom niet zou ik eerder zeggen. Verlaagt juist de drempel (actief) lid te worden, kan ik me zo voorstellen. Bovendien kun je ook jong binnen de grote mensen partij doorbreken*, dus dat is het probleem niet.

    * Camiel Eurlings en onze SuperDriek bijvoorbeeld

    Reactie door Floris V — maandag 22 mei 2006 @ 1.09 uur

  9. Jongeren zijn goed in voelen, ouderen in denken; breng die twee bij elkaar en je hebt evenwicht.

    Reactie door Schaapherder — maandag 22 mei 2006 @ 2.03 uur

  10. P.S.: Maar houd ze voldoende apart om het onderscheid te bewaren.

    Reactie door Schaapherder — maandag 22 mei 2006 @ 2.04 uur

  11. Jan als het maar niet gaat zoals bij het CDA waar de jongeren op het congres een voorstel indiende het H-woord ter duscussie te stellen, niet het afbreken ervan maar discussie over een brede visie i.d. Balkenende gaf de voorzet al hier niet op in te moeten gaan als partij. Afgestemd dus, vader heeft gesproken.
    Hoe serieus neem je je jongeren dan.
    Je mag wel meedoen maar moet wel je kop houden als het om serieuze zaken gaat.

    Nee gooi er dan maar een Ali B tegenaan als geslaagde allochtone medewerker die rapt doet het altijd goed.

    Reactie door Henny — maandag 22 mei 2006 @ 6.53 uur

  12. Het scheelt veel als je die politieke interesse met de paplepel ingegoten krijgt.
    Als ukje ging ik met mijn vader mee bij mensen langs die in de jaren 50 onder slechte omstandigheden leefden om het “woord”te verkondigen. Communist was mijn vader en hij was er trots op.
    De habitat van veel jeugd nu is de hangplek (want jeugd moet hangen) hun brommer, skateboard en videogames met een veelal uitzichtloos toekomst perspectief.
    Goedemorgen overigens.

    Reactie door Gandalf — maandag 22 mei 2006 @ 7.02 uur

  13. Ik hoor vaak van jongeren die politiek actief zijn – waaronder ook ROOD-leden – dat politiek léuk is. Politiek leuk? Laat me niet lachen.

    Politiek is een smerig, gemeen spelletje, met maar weinig democratische elementen. In de politiek wordt er niet van je verwacht dat je eerlijk en oprecht bent, maar sluw en gehaaid.

    Don’t get me wrong, ik ben actief SP- en ROOD-lid, maar geen enkele vezel in mijn hersenpan legt de verbinding tussen “politiek” en “leuk”.

    Reactie door Joost — maandag 22 mei 2006 @ 7.43 uur

  14. Goeden morgen vrienden SP.

    Nou Joost, daar spreekt niet veel optimisme uit. Je beweringen zijn wel erg negatief, je moet verschillende dingen van elkaar scheiden.
    Het is waar het gaat om macht, en daar gaat het toe als in de jungle, maar door onderscheid te maken tussen het opbouwen van de staat in een voor iedereen gelijke rechten en plichten, en het daar naar toe werken geeft spanningen en heeft ook plezierige kanten.

    Reactie door Ouwe Dirk — maandag 22 mei 2006 @ 8.03 uur

  15. Zoals met veel beroepen ben je ervoor geboren
    Het is vaak een natuurlijke aanleg om een beroep te kiezen.
    Het zit in je genen.
    Wat er precies fout is met je genen zodat je politicus word dient nog nader onderzocht te worden.
    Het is niet direct een beroep wat uitblinkt in we zullen het maar houden op de politieke uitdrukking normen en waarden.
    Nog eens bevestigd door het beleid van de laatste 4 jaar.

    Reactie door Jofel — maandag 22 mei 2006 @ 8.18 uur

  16. Ik wil even buiten dit onderwerp nog wat constateren, hoewel het zijdelings wel mee te maken heeft.

    Het gaat over het volgende:

    De Telegraaf maakt bezwaar tegen de AIVD omdat ze worden afgeluisterd!

    Hoe hypokriet!

    Toen Donner dit in de tweede kamer er heeft doorgedrukt,
    Wie heeft er toen geprotesteerd?
    Van de Telegraaf nooit iets gehoord!
    En nu ze het zelf ondervinden is Leiden in last!

    Dat er zulke bijwerkingen aan kleefden, nou nee nooit aan gedacht!

    Ik heb vaak genoeg als ondervinding dat het rechtse deel van Nederland zo graag aan navelstaren doen, dat al die consequënties nooit gezien worden, en zich te buiten gaan aan schimpen als de vinger op de zere plek wordt gelegd!

    Reactie door Ouwe Dirk — maandag 22 mei 2006 @ 8.27 uur

  17. Ik zie wereldpolitiek ook meer voor gefrustreerde oude mannetjes die macht bijelkaar willen rapen.

    Tijdens de Peter R de vries documentaire over JFK heb ik de film FLF nog eens bekeken.
    en daar is het tragische resultaat, dat iemand die daadwerkelijk geen oorlog wilde gewoon uit de weg geruimt wordt omdat zeer rijke mensen wat centen moeten inleveren.

    Bijna alle ‘publieke’ figuren die macht kregen door goedheid, liefde en compassie te etaleren zijn op een of andere manier het zwijgen opgelegd, omdat dit de hebzucht van anderen kruist.

    Dus hoe groter de belangen, des te vunziger zijn de plannetjes, des te afgestompter de spelers.

    Voor de locale politiek is dit een heel ander verhaal. Daar kunnen jongeren zicht prima thuisvoelen, maar de landelijke is het al een stuk lastiger.
    Wel denk ik dat jongeren veel meer wijsheid en compassie hebben tav wereldlijke zaken. Maar ik heb niet echt het idee dat veel mensen daarop zitten te wachtten.
    De mens heeft een nog te donkere afstemming.

    Reactie door Alexander — maandag 22 mei 2006 @ 8.33 uur

  18. Evert,
    aparte jongeren organisatie is best handig hoor. In vele steden zijn namelijk groepjes jongeren actief (binnen de SP) in hun stad. Jongeren spreken jongeren ook weer aan. En, voor alle ROOD-leden organiseren we excursies en wekenden, dat is heel gezellig. Daar zijn we als SP én ROOD-lid wel onder leeftijdsgenoten en dat is erg leuk. Ik wil niet zeggen dat het bij de ‘volwassen’ SP niet leuk is hoor, maar ROOD kan geen kwaad.

    Joost: en als je nu stelt dat alles politiek is, is alles dan ‘niet leuk’?

    Reactie door Renske — maandag 22 mei 2006 @ 8.41 uur

  19. De ge-des-interesseerden van vandaag zijn de niet goed geinformeerde stemmers van morgen.
    Zo was het voorheen helaas ook, wee Nederland.

    Reactie door b van den berg — maandag 22 mei 2006 @ 8.57 uur

  20. Weet je waar ik ziek van wordt, dat gezeik en gezemel over de toekomst en jongeren. Het klopt niet met de feiten namelijk over ‘alles betaalbaar houden’. In razend tempo krimpt de Nederlandse bevolking en een babyboom hoef je niet te verwachten.

    Dan nog dit, ja politici stellen zich aan als het om jongeren gaat. Maar ook de jongeren die zich met politiek bezig houden stellen zich aan. Cool politics is ook zo’n aanstellerig zooitje. Politiek is niet leuk , politiek is voor bloedserieuze mensen en trek je dat niet, hoor je daar niet.

    Reactie door Ondernemer — maandag 22 mei 2006 @ 9.06 uur

  21. “Wanneer politici leuk of jong gaan doen, zou dat ongeloofwaardig zijn. Jongeren verwachten dat politici dat alleen maar doen om stemmen te winnen.”
    Wie beweert er dat dat NIET zo is?
    Volgens mij zijn dat politici die leuk of jong doen om stemmen te winnen.
    Jongeren hebben dat prima in de gaten.
    de meeste burgelijke politici zijn daarbij ook nog eens derderangs-acteurs.
    En de jongerenorganisaties van burgelijke partijen? Met hun stropdasjes, blazertjes en “serieuze” taalgebruik? Hebben alleen nog niet zoveel eelt op hun ellebogen, maar daar werken ze hard aan uiteraard, want àls ze al een ideaal hebben, is het een baantje in de grote-mensen-politiek.
    ‘t Zou jammer zijn wanneer de SP (en ROOD) deze gewoonte overneemt, nu de socialisten steeds vaker in de gemeentebesturen zit.

    Reactie door Jan Nijman — maandag 22 mei 2006 @ 9.47 uur

  22. @20 Ondernemer.
    Juist daarom is de toekomst voor hen zo belangrijk. Steeds minder jongeren, die een steeds grotere groep ‘ouderen’ moet verzorgen. Overigens krimpt de bevolking helemaal niet. Volgens het CBS groeit die nog steeds… ook al is het zeer langzaam.

    En wat betreft de stelling: Politiek is niet leuk… Kan iemand mij een goede definitie van de werkzaamheden in ‘dé(??)’ politiek geven? Volgens mij houdt dat voor iedereen wat anders in. Gelukkig wordt er ook binnen de politiek nog genoeg gelachen en zijn er genoeg ‘leuke’ dingen. Het is en blijft natuurlijk een serieuse aangelegenheid. Maar als je geen humor hebt en niet kunt relativeren is de politiek geen goede keuze lijkt me. (Melkert?)

    Reactie door Marc B — maandag 22 mei 2006 @ 11.03 uur

  23. @22, Marc B

    Politiek kan best wel leuk zijn. Maar is het humor wanneer politici lachen om “grapjes” van hun meerderen?
    Dan kan je beter naar Artis gaan. Apen halen leukere streken uit als omhooggekakte politici.

    Reactie door Jan Nijman — maandag 22 mei 2006 @ 11.27 uur

  24. Vergeet in dit verband vooral niet de IS,
    de internationale socialisten. Vooral veel jonge, actieve mensen, goed geinformeerd, met geweldige inzet voor een betere wereld en altijd vooraan bij acties en demo’s.
    Ook die van de SP.
    Groet,
    Amita

    Reactie door Amita — maandag 22 mei 2006 @ 11.55 uur

  25. Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst.
    Maar of dit opgaat voor het socialisme, daar moet ik helaas heel veel vraagtekens achter zetten. Maar laten wij de moed/ broek niet zakken, “Zoals de ouden zongen, piepen de jongen.

    Reactie door Sunny Boy — maandag 22 mei 2006 @ 12.03 uur

  26. Jongeren verwachten dat politici dit alleen maar doen om stemmers te winnen.

    Die jongeren zijn nog zo gek niet. Ik val dan wel niet meer onder de jongeren maar ik ben het hier helemaal mee eens!

    Reactie door simONE — maandag 22 mei 2006 @ 12.08 uur

  27. Politiek bewuste jongeren hoeven helemaal niet partijgebonden georganiseerd te zijn om de politieke en globalistische ontwikkelingen kritisch te volgen, en in het nieuws te brengen, dat laat http://www.indymedia.nl/ duidelijk zien.
    Helaas een luis in de pels van rechtse machtselites die deze vrije spreekbuis willen wegprocederen en criminaliseren.

    Reactie door Emiel — maandag 22 mei 2006 @ 13.13 uur

  28. de enige jongeren die in de politiek serieus genomen worden, zijn de kinderen die al politiek door hun ouders zijn gebrainwashed.
    waarmee ze pappa of mams der VVD opvattingen verdedigen gaan bv.
    en die worden wel graag gehoord natuurlijk!
    daarbij zijn alle jongeren onder de 18 niet belangrijk voor de politiek,die mogen toch nog niet stemmen.
    en tegen de tijd dat ze dat wel mogen,hebben ze nog steeds geen eigen keuze want die is veelal in de jaren daarvoor door paps en mams al gevormd…
    alleen maar politiek gewin dat jongerengedoe,voor de zittende partijtjes.
    jongeren zijn tegenwoordig HET ITEM waar je nog flink mee aan de haal kan gaan in de politiek.
    roken duurder maken,en dan de jeugd gebruiken om het te vergoeilijken.
    ik heb er ook een klein stukje aan besteed op mijn pas geopende bloggie.

    Reactie door iew — maandag 22 mei 2006 @ 14.10 uur

  29. 13 – Joost, dan ben jij de aangewezen persoon om erin door te gaan; want velen voelen zich geroepen, maar weinigen begrijpen waartoe. Jij hebt in ieder geval voldoende gezond verstand om je op de juiste koers zal houden. Alleen een actief gezond verstand leidt tot een juiste visie op mens en wereld.

    Reactie door Schaapherder — maandag 22 mei 2006 @ 14.39 uur

  30. Ik heb twee uitdrukkingen door elkaar gebruikt: “zal” moet “te” zijn.

    Reactie door Schaapherder — maandag 22 mei 2006 @ 14.44 uur

  31. Ik ben geinteresseerd in politiek, zodat ik er hopelijk op een dag niet meer in geinteresseerd hoef te zijn.

    Reactie door geldwolfje — maandag 22 mei 2006 @ 15.49 uur

  32. jongeren van tegenwoordig worden steevast betiteld als ,hang(tuig)jongeren,niet vreemd dus dat ze raar tegen de politiek aan kijken .tenslotte is het voor vele slecht een groepje ouwe lullen die goed voor zichzelf zorgen .

    Reactie door ,texas,henkie — maandag 22 mei 2006 @ 17.51 uur

  33. @20 Ondernemer.
    Je zegt: “Een baby boem hoef je niet te verwachten”.
    Nou, sinds de energievoorziening in Nederland geprivatiseerd is, zijn de elektriciteitstoringen niet meer te tellen. Dus let maar op. Wat deed jij toen plots het licht uitviel?
    Goedenavond overigens.

    Reactie door Gandalf — maandag 22 mei 2006 @ 19.11 uur

  34. Misschien is dit uitzonderlijk, maar het valt mij juist op dat steeds meer jongeren zich met politiek bezighouden, met name moslims.

    Reactie door Sonja — maandag 22 mei 2006 @ 21.53 uur

  35. @11 Henny — maandag 22 mei 2006 @ 6.53,

    Ja, ik las dat ook in de krant. Erg slap van het cda, dat ze de hypotheek aftrek niet willen aanpassen dat is hun standpunt maar als je achterband er over wil discuseren kan je ze niet zomaar de mond snoeren, dat is gewoon laf, om niet je standpunt op een normale manier willen gaan verdedigen.

    Het cda zit mooi te kleten over het zoet maar als dit kabinet doorgaat naar de volgende ronde kan je het direct weer inleveren. Duurdere zorg (extra voor alleenstaanden) en huur (door vrijgeven van de woning markt).

    cda & vvd, it’s all down from there.

    @33 Gandalf — maandag 22 mei 2006 @ 19.11,
    Ja, ik heb ook het gevoel dat het vaker voorkomt dan vroeger. Misschien een leuke idee om dat in kaart te brengen.

    Ja, wat moet je anders voor ‘spelletje’ als je in het donker zit. Die ‘oude spelletjes’ blijven toch het leukst, vooral in de donker voor de extra spanning. ;)

    Reactie door Evert Tigchelaar jr — maandag 22 mei 2006 @ 22.40 uur

  36. Het CDA en de jongeren.

    Als er harde maatregelen nodig zijn om de toekomst van ‘onze’jeugd veilig te stellen dan moeten die genomen worden, dat vereist onplezierige maatregelen en daadktracht!!!!

    Waar blijf je JPB met je daadkracht en ‘harde’maatregelen t.b.v. de toekomstbestendigheid voor de jeugd m.b.t. de hypotheekrenteaftrek.
    Ach ja harde maatregelen zijn niet voor iedereen nodig en als ik spreek over toekomstbestendigheid m.b.t. jeugd bedoel ik ook echt ‘onze’ jeugd ehhhh letterlijk ‘onze’ CDA.VVD en D66 jeugd die hebben wel wat reserve…….erven de nu door ons van het volk afgenomen ‘vruchten’

    Ik voel iets omhoogkomen wat zal ik maar niet vertellen.

    Laat de jeugd het maar van mij overnemen want mij komt politiek zolangzamerhand de strot uit, beetje ‘murw’denk ik, beetje ‘veel’ moe ook.

    Reactie door Henny — dinsdag 23 mei 2006 @ 6.31 uur

  37. @25 Wel een beetje ondeugend van je Sunny
    Boy, want juist doordat die “ouden” hun
    broek lieten zakken, “piepen” er dus nog
    veel meer jongen……was je even vergeten
    dat dat de ‘ouden’ niet altijd hun daden
    konden overzien, terwijl er nu zelfs nog
    veel meer preventie mogelijk is aan alle
    kanten, toch?

    Reactie door E.Thica — dinsdag 23 mei 2006 @ 10.18 uur

  38. Dat jongeren niet in politiek geintreseerd
    zouden zijn is toch begrijpelijk als ze zien hoe de huidige politieke bonzen met
    de samenleving omgaan? Kijk alleen maar
    naar het CDA,zo ga je toch niet met je eigen jonge achterban om? Dit zul je Jan
    Marijnissen dus nooit zien doen,maar ja die heeft het dan ook niet constand over
    normen en waarden.
    Natuurlijk weet Jan ook wel dat normen en
    waarden kostbaarheden zijn,maar hij weet
    ook dat ze nog steeds gratis zijn.
    Alleen al de activiteiten die de jongeren
    in ROOD ontplooien geeft duidelijk aan
    dat de jeugd wel degelijk politieke inter-
    resse heeft.Natuurlijk hebben deze jonge
    mensen ook wel een geheel ander voorbeeld
    dan de CDA jongeren.

    Reactie door Ben. — dinsdag 23 mei 2006 @ 16.25 uur

  39. Nooit zal ik het televisiefragment vergeten, waarin CDA-fractielieider Verhagen populair wilde doen en het over “even chillen” had. Alsof de Paus sprak over neuken met condoom! :)

    Reactie door Olav Meijer — woensdag 24 mei 2006 @ 17.55 uur