Er gaat niets boven Groningen

dinsdag 23 mei 2006 :: 15.49 uur

Peter Verschuren

De linkse samenwerking is na de gemeenteraads- verkiezingen in de stad Groningen een feit. Peter Verschuren, één van de drijvende krachten achter de SP-Groningen, is wethouder sociale zaken geworden in het nieuwe college. Toevallig was hij vandaag in Den Haag en kon ik even met hem praten over het succes van de SP in Groningen en het akkoord dat is gesloten.

Peter was hier samen met bestuurders en bewoners van de noordelijke provincies. Ze protesteren tegen het voornemen van minister Peijs om investeringen in een snelle verbinding met de Randstad op te schorten, ondanks eerder gemaakte beloftes.

SP-Tweede Kamerlid Arda Gerkens sprak op het Plein het standpunt van de SP uit. Geen zweeftrein, maar wel een snelle verbinding naar het noorden, hetzij per intercity, hetzij met de veelbelovende superbus. En daar staat ze niet alleen in.

In een gesprek legt Peter uit waarom een dergelijke verbinding voor de noordelijke provincies noodzakelijk is. Hieronder te beluisteren.

Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.

Arda Gerkens
Arda Gerkens

HST

HST

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

32 Comments

32 reacties

  1. Succes Peter!
    Ik hoorde al op het nieuws dat een meerderheid van de kamer toch voor een snelle verbinding is. Nu maar hopen dat ze niet weer met die vreselijke zweeftrein aan komen zetten, dat zou het proces alleen maar weer verder vertragen.

    Reactie door kaatje — dinsdag 23 mei 2006 @ 16.19 uur

  2. In de twintiger jaren was er al een tweede spoorverbinding tussen het westen en noorden afgesproken. (Afsluitdijk)
    Dat was omdat alle treinverkeer tussen beide gebieden over dezelfde (IJssel-)brug moest, en nog steeds moet.
    Deze verbinding is ondertussen drie generaties lang verwaarloosd.
    In de jaren zeventig is er een tweede verbinding bijgekomen, maar dat is éénrichtingsverkeer. Het aardgas stroomt maar één kant op en er komt niks voor terug.
    Of toch, in het noorden mocht het radioactieve afval opgeslagen worden, maar dat is gelukkig door actievoeren tegengehouden.
    Door de nieuwe NS-dienstregeling is ondertussen de reistijd naar het westen weer eens langer geworden.
    Doordat allerhande hotemetoten zich alléén maar voor magneetzweefbanen en andere technische hoogstandjes in wilden zetten, dreigt nu ook de tweede lijn over gewoon spoor afgeblazen te worden.
    En de hotemetoten?
    Die rijden gewoon met 180 over de snelweg, of gaan met de heli. Die enkele keer dat ze het noorden een blik waardig keuren.
    Openbaar vervoer, voor een betaalbare prijs, daar gaan VNO-NCW en de Kamers van Koophandel geen actie voor voeren.
    Goed dat er SP-ers een normale eis stellen, tussen de hotemetoten die alleen maar op eigen publiciteit uit zijn. En zich afvragen waar en wanneer de volgende receptie is.

    Reactie door Jan Nijman — dinsdag 23 mei 2006 @ 16.41 uur

  3. treinen…
    naar mijn idee is het fileprobleem veroorzaakt door de privatisering van de NS.
    waarom?
    men wil meer mensen in de trein en uit de auto,maar als dan het kaartje door de jaren heen steeds duurder word,de treinen niet goed op tijd rijden,men niet meer mag roken,en je vervolgens de kortingskaart die je kan kopen voor 50 euro per jaar,waarmee je 40% korting krijgt op een kaartje,BEHALVE TIJDENS DE SPITSUREN! dan rent iedereen natuurlijk gewoon weer naar zn auto…
    en brengt het ook niet genoeg meer op om te onderhouden en uit te breiden…
    maar goed ik heb er niet voor geleerd zullen we dan maar zeggen!

    Reactie door iew — dinsdag 23 mei 2006 @ 17.31 uur

  4. sjit weten ze gelijk waar ik geboren ben,ha,47 jaar geleden,
    en toen ik 10 was,was er al sprake van,de trein??
    moet je nagaan wat het al gekost heeft,dat gezeur bij die te dure gemeente amtenaren,,gezeur van politiek den haag,ze hebben al honderdduizenden++++++ gulden/nu dus euro’s verlult,aan lucht.
    tekeningen enz plannen gemaakt door derden/vierden,zijn er al gemaakt,
    ruimte naast snel/weg,ligt er al,+-37 jaar,kosten???
    ooo mischien kunnen ze hier ook een paar jaar over plannen/lullen,
    een snelle?hindenburg,
    gevult met speciale lucht,kosten???
    t’zal nog wel 37 jaar duren,kosten,???

    Reactie door ad — dinsdag 23 mei 2006 @ 18.20 uur

  5. De tocht vanuit Den Haag naar Groningen
    en dan door tot de grens met Duitsland is
    een prachtige tocht, en vooral nu met al
    die koolzaadvelden, na Assen, prachtig.
    Echter het plaatsje aan de grens, heeft al-
    leen een op- en uitstaphalte, en een auto-
    maat om kaartjes te bemachtigen.
    Verder is er niets, geen voorzieningen en
    evt. een taxi die van ver weg moet komen.
    Wel een Hotel, wel een Kuuroord, in de om-
    geving, geen fiets kan er gehuurd worden,
    en een Café dat niet altijd open is. Be-
    droevend, afhankelijk te zijn van de good-
    will van iemand die een auto moet hebben om
    gasten op te halen, want ook een bus is in
    geen velden of wegen te bekennen. Die rij-
    den nog in de buurt van Winschoten en dan
    houdt het op. De reiziger, recreant of va-
    kantievierder moet dus elders terecht want
    op eigen gelegenheid haalt men de eindbe-
    stemming niet. Al eerder heb ik dit gemeld,
    twee jaar terug om precies te zijn en wat
    zou de N.S. ter plekke nu wel voor de bur-
    ger zelf verbeterd hebben? Een eenvoudige
    fietsenstalling waar men het van moet hebben, weer of geen weer?
    Allicht dat vestiging van bedrijven zal
    achterblijven als de werknemers niet van
    verzorgde regelmatige lijndiensten gebruik
    kan maken, op éigen gelegenheid. De lijn-
    diensten zijn in 20 jaar gewoon geminimali-
    seerd of opgeheven. Morgen ga ik zien hoe
    ik daar met evt. een onverwachte regenbui
    nog droog arriveer. Maar voor de sfeer en de gastvrijheid gaat er inderdaad niéts bo-
    ven Groningen en het naborschap wérkt daar
    nog, gelukkig! De Regering zou Jan Mulder,
    uit Winschoten ooit, en Rikus van Wissen,
    uit Winschoten ooit en meerdere bekenden
    eens een uitgebreid verslag moeten laten
    maken, vanaf Groningen-stad tot en met
    Nieuweschans. Mooie opdracht voor Marijke
    Rawie, ooit uit Winschoten, en overbekend
    van TV. Er zou veel aan gedáán kunnen wor-
    den en hele regio’s daar uit het isolement
    gehaald, waarmee toch echt niet de rust uit
    het gebied zal worden gehaald !

    Reactie door Madelief — dinsdag 23 mei 2006 @ 19.59 uur

  6. @3 iew — dinsdag 23 mei 2006 @ 17.31,

    Ik vind het een zeer goede zaak dat je niet meer mag roken in de trein, vooral met die aparte wagons voor rokers, daar ga je als niet roker niet tussen zitten. En je kunt toch wel een half uurtje of zo zonder een peuk?

    Voor de rest van de punten kan ik wel inkomen.

    Reactie door Evert Tigchelaar jr — dinsdag 23 mei 2006 @ 20.16 uur

  7. @5 madelief.

    Er gaat niets boven Groningen. Behalve het vliegtuigje dat boven ons dorpje met zo’n 40 woningen en 100 inwoners vloog en deze foto maakte. Wij wonen midden in het land op een middeleeuws terpdorpje, geen winkels geen openbaarvervoer en niemand klaagt over slechte voorzieningen alleen jammer dat de dorpsschool er niet meer is.
    Hier geniet je van de rust en de natuur en als ik in het westen geweest ben, heb ik enige tijd nodig om bij te komen.
    Hier mag niet gebouwd worden alleen herbouw. De OZB schatte de waarde van ons onderkomentje op 243000 euro, met pijn en moeite heb ik er 100000 euro er af gekregen daar mensen die hier wonen op de duur wereld vreemd worden. Die moet je ook hebben, ik vind het prachtig door de CC polder te rijden, als ik uit Leer kom, neem ik altijd bij Nieuwenschans de weg richting Drieborg richting Termunten waar wij weleens een lekker visje verobberen.
    http://www.members.home.h.hiensch/Kre-fot-3.jpg
    Gr. Henk en Dee

    Reactie door Sunny Boy — dinsdag 23 mei 2006 @ 21.30 uur

  8. Als rasechte noordeling had ik al gemengde gevoelens over de zuiderzeelijn, met deze georganiseerde bedelactie worden ze nog gemengder.
    Aan de ene kant vind ik dat je aan infrastructuur nooit teveel kunt uitgeven want in de toekomst betaalt het zich terug. Sterker nog: driekwart van ons spoorwegennet zou hedentendage niet meer aangelegd kunnen worden volgens de moderne dogma’s m.b.t rentabiliteit.
    Aan de andere kant vraag ik me af wie er baat heeft bij zo’n snelle verbinding die bijna nergens stations aandoet. Al die miljarden om een paar ambtenaren sneller van Groningen naar Den Haag te laten reizen vind ik niet goed besteed.

    Veel nuttiger (en goed voor werkgelegenheid) lijkt mij het onsluiten van een gebied als de Eemshaven en Delfzijl. Volop ruimte, volop kansen maar helaas kan je er alllen maar komen via een veredeld karrespoor. Noord Groningen is best te doen maar als je als beslisser c.q. geinteresseerde keer op keer de laatste 70 km van je reis sukkelend achter een vrachtwagen hebt afgelegd is dat dodelijk voor de perceptie: Zuid Frankrijk lijkt dan zelfs dichterbij.

    Het is ooit zo bedacht door onze visionaire bestuurders, eerst leggen we een industriegbied en een haven aan, en als het dan druk wordt maken we er een fatsoenlijke weg naartoe…..
    Helemaal fout dus.

    Reactie door twijfelaar — dinsdag 23 mei 2006 @ 21.31 uur

  9. @7 foutje

    http://members.home.nl/h.hiensch/Kre-fot-3.jpg

    Reactie door Sunny Boy — dinsdag 23 mei 2006 @ 21.42 uur

  10. in een klote land van amper 200 bij 400 km is elke verbinding snel!!!!kwestie van fatsoenlijke dienstregelingen.de snelle verbinding zal alleen gebruikt worden voor yuppen die in het noorden gaan wonen en zodoende betaalbaar wonen voor de oorspronkelijke bevolking naar de klote zal helpen .met het dus niet helemaal met arda eens.

    Reactie door ,texas,henkie — dinsdag 23 mei 2006 @ 22.59 uur

  11. Ik schaar mij achter Jean-Pierre Rawie, die gisteren zei dat het ook z’n charme heeft om na een “lange”reis in de stad Groningen aan te komen. Let wel, de afstand Amsterdam – Groningen is langer dan Groningen – Amsterdam!
    Ik zit niet te wachten op een hoge snelheidslijn naar het noorden. Tegen de tijd dat die rijdt, kan ik het kaartje niet meer betalen.
    Goedemorgen overigens.

    Reactie door Gandalf — woensdag 24 mei 2006 @ 7.50 uur

  12. Eigenlijk vind ik Ad’s idee helemaal nog zo gek niet en ik snap dan ook niet dat er niet meer onderzoek gedaan wordt of gewoon al mee begonnen wordt: per luchtschip. Nee, géén “Hindenburg”. Dat gas was nogal..eh.. explosief. Tegenwoordig zijn ze erg veilig. Veel ruimte heb je er ook niet voor nodig: een weiland met een buststation en taxi-standplaats erbij. Dat zou net buiten Groningen aangelegd kunnen worden. En waarom zou dit niet kunnen? Schoner, vlugger (? – misschien wel) en stiller reizen zonder files.

    Reactie door L.M. Lembeck — woensdag 24 mei 2006 @ 8.34 uur

  13. Wat op zich ook wel een aardig idee is om een luchtschip aan de hand van een kabel aan een rails te verslepen…

    Reactie door Lezer — woensdag 24 mei 2006 @ 9.18 uur

  14. Beste Jan & Peter,

    Wat betreft die drie spéérpunten zou ik héél graag met een raadslid van de SP te Groningen één en ander willen doornemen…

    Reactie door Luisteraar — woensdag 24 mei 2006 @ 9.24 uur

  15. Wat is mooier als je na een lange vermoeide treinreis in de verte de “Olle Grieze” ziet, dan is alle leed geleden.
    Maar ja diegene, die met de trein naar Uithuizen, Delfzijl of Nieuwenschans moeten die hebben dubbel pech en daar is nog niet over gesproken en dat zijn echt plaatsen die ook een beetje aandacht moeten hebben. Ik ben ervan overtuigd als de industrie in Delfzijl op zijn eindje loopt (te dure energie) dat die lijnen binnen de korts mogelijke tijd opgeheven worden.
    Waar wij mee te maken hebben is Randstadpolitiek, dat is niet alleen een betere snellere spoorverbinding maar laten wij de Eemshaven niet vergeten, die is ook op geofferd aan het Rotterdamdenken
    maasvlakte 1 en maasvlakte 2.
    Nu zegt onze edelachtbare minister Peijs:
    Geld spoorlijn naar wegen” het geld voor de Zuiderzeelijn gaan wij gebruiken om de file’s tussen Almere en Amsterdam op te lossen.
    Eventjes nadenken Almere kwam in de jaren 70 in ontwikkeling, het was vooral bestemd voor een uitwijkmogelijk voor de Amsterdamse bevolking.
    Hebben jullie in het westen weleens in de file gestaan in Zwolle. Allemaal noordelingen die naar het zuiden gaan en omgekeerd.
    Maar ik snap het al jaren, de spoorwegen zijn geprivatiseerd die moeten hun eigen spoorlijntjes maar betalen en waar halen zij het geld vandaan, precies uit de zakken van de Noordelingen.
    Dat is pas echte Randstadpolitiek.
    Het Noorden kun je vergelijken met Limburg je haalt de grondstoffen (steenkool en aardgas) daar uit de grond en laat hen barsten (koloniale uitbuiting). In de vaart der volkeren moeten het Noorden en het Zuiden zich opwerpen voor een zelfstandig bestaan en de klok is 4 eeuwen teruggedraaid.
    Ik denk dat de graaizucht van hen die denken recht te hebben op alles, nooit in te dammen is tenzij, wat?

    Peter, voordat ik het vergeet, gefeliciteerd met je wethouderschap.

    Groeten Henk Hiensch.

    Reactie door Sunny Boy — woensdag 24 mei 2006 @ 11.12 uur

  16. Beste Jan,

    35 Jaar geleden verhuisden wij – op uitnodiging van mijn toenmalige werkgever – van de randstad naar het noorden. Wij streken in de zeventiger jaren met nog 15.000 andere (veelal) westerlingen neer in het plaatsje Drachten. Bereikbaarheid per spoor was er niet, maar daar zou door de explosieve aanwas van de bevolking snel een einde aan komen. ‘Binnen 10 jaar rechstreeks van Drachten naar de randstad’, was de belofte. Wij hebben de discussie 35 jaar gevolgd en zijn ondertussen geen steek verder gekomen. Vervelend, want mijn werkzaamheden eisen een twee- of driedaags bezoek aan de randstad. De 60.000 kilometers die ik nu in mijn asociale eentje in de auto afleg, zullen voorlopig nog wel blijven bestaan. Het hoeft van ons ook niet te veranderen met een trein die 300 km per uur rijdt. Gewoon een goede spoorverbinding met een plaats waar inmiddels 50.000 mensen wonen is toch geen luxe.

    Reactie door Jan Spoorloos — woensdag 24 mei 2006 @ 11.15 uur

  17. Jan Spoorloos, eerst een half uur met de bus naar Heerenveen dus en dan pas de trein, nietwaar? Weet het.., ken Drachten…. en je kunt ook naar Groningen natuurlijk. Is ook een half uur of zoiets toch?

    Reactie door L.M. Lembeck — woensdag 24 mei 2006 @ 14.46 uur

  18. @11 Gandalf, ja die JanPier toch, die had
    een heerlijke jeugd in Winschoten en daar
    wonen nogal wat vips blijkt nu!

    @15 Ja Sunny Boy, als je ziet dat ook de
    NS er met al zijn tussenstops van Groningenstad naar Nieuweschans nog bijna
    3 kwartier over doet, dan heet dat nog re-
    delijk snel, maar hoe het buslijnennet er
    ter plekke is achtergebleven is in aanslui-
    ting daarop hoogst bedroevend te noemen.
    Het is té gemakkelijk om te denken, dat men
    dan maar een auto moet hebben. Onder de 18
    kan dat niet eens, en regiotaxi’s zijn ook
    niet te betalen, omdat die gewoon meerdere
    mensen in die toch ‘thuisbezorgen’hetgeen
    de rit nog eens zo lang maakt als de hele
    treinreis. De service van deze taxi’s is
    echter wel, dat men ‘hulpbehoevenden’tot
    aan hun voordeur begeleidt, grote klasse !
    Door familieservice zijn we uitstekend ont-
    haald en hebben weer genoten van het echt
    eigene van Oost-Groningen. Fijne avond,

    Reactie door Madelief — donderdag 25 mei 2006 @ 16.30 uur

  19. En weer wordt het OV op termijn duurder let maar op…

    http://www.elsevier.nl/nieuws/laatste_24_uur/nieuwsbericht/asp/artnr/100018/

    Reactie door Wattenstaafie — vrijdag 26 mei 2006 @ 0.02 uur

  20. Zijn de noordelijke SP en landelijke SP voor een Hoge-Snelheids-Trein (HST) conform het idee van Hans Alders (CdK in Groningen)? Nadere duidelijkheid wordt zeer op prijs gesteld…

    Reactie door Kees Huizenga — vrijdag 26 mei 2006 @ 11.14 uur

  21. Kees, die Alders was toch promoter van die achterlijke zweeftrein? Dat wil de SP natuurlijk niet.

    In de flevopolder worden zo langzamerhand steeds meer buslijnen geschrapt, in de NO-polder zijn al plaatsen waar helemaal geen bus meer komt.
    Ik heb erg vaak aangegeven dat fatsoenlijk openbaar vervoer (het liefst gratis) echt een must is, anders trekt de jeugd ook weer volledig weg uit al deze dorpen, een ontwikkeling die al een tijdje gaande is.
    Helaas kaatsen gemeenten, provincies en Den-Haag elkaar de bal toe en gebeurt er dus helemaal geen donder.
    Die zuiderzeelijn had er ook al lang moeten zijn en kan makkelijk doorgetrokken worden naar het Noorden.

    Reactie door kaatje — vrijdag 26 mei 2006 @ 13.50 uur

  22. @ Kaatje: Alders beseft dat de superdure Magneetzweefbaan niet meer actueel is. Hij heeft nu de HST bedacht; als goedkoper alternatief voor de HSL-Zuiderzeelijn. Uit de toespraak van Arda Gerkens van 23 mei jl. kan ik niet afleiden dat de SP-fractie nu voorstandster van de HST is. Vandaar mijn eenvoudige vraag. Wethouder Peter Verschuren was wel op de noordelijke pro-ZZL-demonstratie in Den Haag aanwezig. Evenals burgemeester J. Wallage.

    Reactie door Kees Huizenga — vrijdag 26 mei 2006 @ 16.29 uur

  23. Volledigheidshalve verwijs ik naar onderstaand artikel in de Volkskrant van 26 mei 2006. Met een prachtige en pikante hoofdrol voor wethouder Adri Duivesteijn van Almere. Het NS-station Almere is mijns inziens zeer gebaat bij een Zuiderzee-HST. Maar Adri Duivesteijn denkt alleen maar aan de autowegeninfrastructuur rondom Almere. Een voorbeeld van een beperkte en blinde tunnelvisie of een enge “parochial view”.

    Zie: http://www.volkskrant.nl/den_haag/article330744.ece/De_Zuiderzeelijn_is_weer_in_beeld

    Reactie door Kees Huizenga — zaterdag 27 mei 2006 @ 12.21 uur

  24. Ik ben geen Groninger maar m.b.t. al deze voorstellen. Waarom wordt er geen bindend referendum gehouden in Groningen?
    Het geld was voor hen bestemd toch?

    Verder leef ook ik in een mooie provincie en hebben wij m.b.t. openbaar vervoer vele problemen gemeen.

    Waar een wil is is een weg lijkt me. Het probleem is dat vele landelijke politici in de randstad wonen en een soort grachtengordelpolitiek voeren.

    En vele bekende nederlanders doen daaraan mee.Alleen al het woord provinciaals als scheldwoord daar bedoelen ze niet hun eigen provincie waarin de randstad ligt mee blijkbaar.

    Er gaat niets boven Groningen geldt niet voor mij denk ik, dat is hetzelfde denken als de randstadmensen doen.

    Er zijn vele mooie gebieden in Nederland ieder met een eigen schoonheid.

    En de meeste mensen voelen zich thuis daar waar hun wieg stond.

    Dat mag een eerlijke verdeling van alles wat in Nederland voorhanden is niet in de weg staan en moet ook de bewoners in de provincie dienen, ‘ook’ in Groningen.

    Reactie door Henny — zaterdag 27 mei 2006 @ 14.57 uur

  25. öok de bewoners in andere provincies dan alleen de ‘randstadprovincies’ dienen.

    Reactie door Henny — zaterdag 27 mei 2006 @ 15.00 uur

  26. ZOO LAANK

    En zoo laank as die lepel in de brijpot staait
    Din treuren wie nog nait.
    Din treuren wie nog nait,
    En zoo laank as de lepel in de brijpot staait,
    Din treuren wie nog nait.

    Reactie door Sunny Boy — maandag 29 mei 2006 @ 14.35 uur

  27. Die superbus? Liever niet. Drachten en Emmeloord hebben spoor nodig. ECHT spoor, geen halfbakken lightrail of super bussen, maar gewone intercity’s en stoptreinen zoals die elders in de land ook rijden. Die superbus zal nooit het comfort van een trein evenaren en bovendien kan in plaats van de speciale super-bus-baan ook gewoon rails worden gelegd.

    Reactie door Erik — zaterdag 3 juni 2006 @ 1.08 uur

  28. Om er maar weer eens een dooddoener bij te halen; van ons aardgas had die lijn al 100 keer aangelegd kunnen worden.

    Of anders gesteld, Groningen is het Dubai van Nederland met een hoop symphatie voor de rest van het land. Helaas is dat niet altijd wederzijds.

    Reactie door TrustebieL — zaterdag 3 juni 2006 @ 14.32 uur

  29. Als oprechte noorderling bekijk ik deze discussie met gemengde gevoelens. Zit het noorden te wachten op een snelle verbinding met de randstad ? Deels wel, deels ook helemaal niet.

    Hoger opgeleiden in het noorden kunnen makkelijker aan werk komen met een dergelijke verbinding want reizen in een snelle trein/bus is toch een stuk beter te doen dan om ook nog eens 3 uur in de file te moeten staan om ergens uit de randstad in het noorden te komen.

    De gewone man heeft niets aan deze verbinding, aangezien deze veelal werkt in de regio waar hij/zij woont en kan voor die 2 keer per jaar dat deze in de randstad komt wel missen.

    De randstedeling kan echter wel met een dergelijke verbinding in het noorden komen wonen.

    Ik zit daar niet op te wachten en met mij vele noordelingen. Prijsopdrijving van woningen en de verslechtering van de mentaliteit zullen het gevolg zijn.

    Dus is het afwegen van voors en tegens. Als hoger opgeleide neig ik voor een dergelijke verbinding te zijn, hoewel er andere alternatieven zijn.

    Het stimuleren van werkgelegenheid in de noordelijke provincies is daar één van. Als dat door de randstedelijke arrogantie die de politiek al sinds mensenheugenis laat zien niet mogelijk is, dan ben ik voor autonomie van de noordelijke provincies. Uiteraard dient er dan een goede vergoeding voor ons aardgas te worden betaald om dit allemaal mogelijk te maken. Friesland zou met toerisme ook redelijk self supporting kunnen zijn aangezien een dergelijk groot en veelzijdig watersportgebied nergens in Europa dan wel ter wereld is te vinden.

    Drenthe blijft dan een probleem maar wellicht dat dit op te lossen is door de inkomsten van de andere twee provincies/ autonome gebieden.

    Kortom: het noorden is het vertrouwen in de landelijke politiek al lang kwijt. Randstedelijke arrogantie is daar voor een belangrijk deel debet aan. Dhr. Duivesteijn laat duidelijk zien dat het noorden van de PvdA ook niets hoeft te verwachten, ondanks het feit dat een groot deel van hun achterban hier zit.

    Wat nodig is is een duidelijk gebaar naar deze regio om de geloofwaardigheid van de politiek te herstellen. Het mislopen van ESF subsidies en het korten van reeds toegezegde bedragen en verbindingen door dit kabinet draagt daar niet aan bij. Het schrappen van de snelle treinverbinding ook al niet.

    En als Den Haag dat niet kan organiseren moeten we het heft maar in eigen hand nemen.

    Reactie door Rotvogeltje — zaterdag 8 juli 2006 @ 3.07 uur

  30. 3 daar denk ik net zo over het trijn kaartje moet gewoon weer goet koper dan gaan er meer mensen met de trijn

    Reactie door R.Drenth — dinsdag 11 juli 2006 @ 0.31 uur

  31. Duivestijn is een matennaaier. Hij kreeg de “rode” pvda stemmen uit het noorden, maar nu hij wethouder in Almere is (je weet wel, die buitenwijk, die een stad probeert te zijn), hoopt hij de miljarden die voor de noordelijke infrastructuur bedoelt zijn, in zijn eigen zak (lees: Almere-Amsterdam) te steken.

    Reactie door Darulez — zaterdag 28 oktober 2006 @ 18.41 uur

  32. Beste Jan.
    Wil het even hebben over de Wadden Zee. Heb allang het gevoel dat de Waddenzee begint en eindigd achter de Wadden eilanden.
    De afsluitdijk is een sprestatie van het verleden maar is nu achterhaald en heb alleen maar nadeel doen opleveren. Harlingen als haven is niets geworden als aanjaag project voor het Noord West Friesland. Het van Haringsma kanaal is een boeresloot geworden. Hoe onnozel moet je als minster zijn om de Waddenzee op te doen heffen als een prachtig mooi natuur gebied waar op een speelse wijze toch ook het een goed stukje brood kan worden verdiend.
    Het voorbeeld ligt in de Westerschelde. De sloehaven is er gekomen met een vaargeul vlak onder Vlissingen langs. Ken de oude situatie van 1964. Loods ophalen bij de Jan van Gent en de nieuwe situatie.
    Dit kan ook op de Waddenzee. door een diepe vaargeul aan te leggen on der de afsluitdijk door naar Texel en Den Helder.
    Het zand kan in de vorm van duinen worden opgespoten op de buitenkant afsluitdijk. Van af Kornwerderzand tot aan sluis Wieringerwerf maakt men er een natuur gebied van en een dijk versteviging, verder aan bijde kanten kan men een toeristen plaats aan leggen met duien en strand en alles wat maar lief is. De oude spuisluizen er uit en de Haring loopt weer naar binnen zo ook de paling en de platvis.
    Zo heb je alle vliegen in een klap.
    Hoop dat je er over wilt gaan nadenken.

    Herman Wagenaar
    Bergen
    Noorwegen

    Reactie door Herman Wagenaar — vrijdag 24 november 2006 @ 22.56 uur