Scoor voor een ander! Doe mee met de ‘Poule voor het Goede Doel’

Nog even en half Nederland is straks aan de buis gekluisterd voor het WK voetbal in Duitsland. Miljoenen ‘bondscoaches’ hebben een mening over de opstelling, over de kansen van Oranje en wie de uiteindelijk winnaar wordt. Heel veel liefhebbers vullen deze dagen poules in met voorspellingen in de vriendenkring, op het werk, op school of in de sportkantine. Soms kun je er een paar tientjes mee winnen, maar de meeste mensen spelen vooral voor het plezier. Het leek mij mooi om deze lol te combineren met een goed doel. Scoor ook eens voor een ander, zeg maar.

Ik daag je daarom uit om je in te schrijven bij de ‘Poule voor het Goede Doel’. Niet alleen kan jij je dan eindelijk aan het hele land bewijzen als de grootste voetbalkenner, maar je strijdt ook mee voor een goed doel naar keuze. Want per deelnemer stort de SP een euro in de goede doelenpot en de beste voorspellers mogen na de finale deze pot weggeven. De allerbeste voorspeller mag de helft van de goede doelenpot schenken aan een goed doel naar keuze, de nummers twee en drie respectievelijk 30% en 20%.

Kijk even naar de spelregels en de voorwaarden en schrijf je snel in.

Veel succes en plezier!

Jan Marijnissen

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

vrijdag 26 mei 2006 :: 8.10 uur

82 Comments

82 reacties

  1. Dit is top!

    Reactie door Hans — vrijdag 26 mei 2006 @ 9.07 uur

  2. Goeden morgen vrienden SP

    Ik ben nooit een voorstander geweest van zulke actie’s, maar voor deze keer doe ik wel mee.
    Laat ik verklaren waarom:
    Wanneer ik zou winnen gaat mijn keuze voor een goed doel naar “Monique” die haar dochter als vrijwilligster naar het verre oosten wil laten gaan maar geen ticket kan betalen voor de vliegreis! De redactie kan haar adres achterhalen!
    Doe met me mee!

    Reactie door Ouwe Dirk — vrijdag 26 mei 2006 @ 9.09 uur

  3. @2: In dat geval is het wel jammer dat in de spelregels staat dat het een goed doel moet zijn met het keurmerk van ‘t CBF…

    Reactie door Hans — vrijdag 26 mei 2006 @ 9.14 uur

  4. Of met verklaring geen bezwaar ;)

    Reactie door BArt — vrijdag 26 mei 2006 @ 9.18 uur

  5. Helaas hoor ik bij die helft die geen voetbal kijkt.
    Maar top van de SP, om sport en goed doel te combineren.

    Reactie door Charlie — vrijdag 26 mei 2006 @ 9.20 uur

  6. Jammer ik heb daaroverheen gelezen, wie weet een oplossing?

    Reactie door Ouwe Dirk — vrijdag 26 mei 2006 @ 9.21 uur

  7. …Of op de lijst met een verklaring van geen bezwaar. Daar staat ze nog niet. Dus, aan het werk Ouwe Dirk…

    (Met dank aan BArt) ;-)

    Reactie door Hans — vrijdag 26 mei 2006 @ 9.23 uur

  8. Een eigen actie kan ook heel goed werken, én heel leuk zijn…!

    Reactie door Hans — vrijdag 26 mei 2006 @ 9.24 uur

  9. (Ik ga die poule overigens nooit winnen. Ik heb net zo veel verstand van voetbal als Verdonk van vluchtelingen heeft.)

    Reactie door Hans — vrijdag 26 mei 2006 @ 9.27 uur

  10. @Ouwe Dirk,

    Dealtje sluiten met een goed doel dat ongeveer dezelfde strekking heeft? ;)

    Reactie door BArt — vrijdag 26 mei 2006 @ 9.27 uur

  11. nadat ik me ingeschreven heb bij het IFAW, Oxfam-Novib, WNF, Unicef, Hartstichting, Kankerbestrijding, stichting aap, kortom bij alle instanties die elke dag roepen dat je lid moet worden van hun goede doel voor 2, 3 of 4 euro per maand en nadat ik aan alle collectes aan de deur heb gegeven werd het tijd dat er eindelijk eens een actie voor een goed doel kwam! Heeft de SP echt geen belangrijkere zaken aan zijn hoofd?

    Wat denk je van voetbalwedstrijden door goedgekeurde WAO-ers bijvoorbeeld.

    Reactie door ipuntje — vrijdag 26 mei 2006 @ 9.34 uur

  12. @11: flauw.

    Reactie door Hans — vrijdag 26 mei 2006 @ 9.37 uur

  13. Het leuke is ook, dat het je helemaal niets kost, behalve een hoop lol. Maar je hoeft niet mee te doen hoor. ;-)

    Trouwens, doet de SP niks aan de voetbalwedstrijd door goedgekeurde WAO-ers?

    Reactie door Hans — vrijdag 26 mei 2006 @ 9.40 uur

  14. Leuk, heb al ingevuld, maar ik win nooit wat.
    Gelukkig heb ik meer verstand van schaken.

    Reactie door Toergenjev — vrijdag 26 mei 2006 @ 10.00 uur

  15. Als voor de hoofdprijs 1000 loten verkocht moeten worden en ik koop er 999
    dan heb ik geen prijs.
    Het is voormij zinloos om mee te doen aan dergelijke feestjes. Ik gun een ieder veel geluk, en de goede doelen succes met de doelpunten.

    Reactie door Sunny Boy — vrijdag 26 mei 2006 @ 10.53 uur

  16. Hele leuke actie, een veer in de reet van de SP.

    Reactie door Sonja — vrijdag 26 mei 2006 @ 11.01 uur

  17. Iedereen moet juist meedoen om zoveel mogelijk geld bij elkaar te krijgen voor een goed doel. Of je nu verstand van voetbal hebt of niet.

    Reactie door JE. Mulder — vrijdag 26 mei 2006 @ 11.10 uur

  18. Tja, wat is een goed doel?
    Een zo gemakkelijk uitgesproken woord – “een goed doel”. Wat is er goed aan?
    en wie stelt dat vast? en waarom? en wanneer?
    Je ziet, al dat goede doelen gepraat heeft mij een beetje cynisch gemaakt. Maar ik doe heus wel aan delen met die goede doelen, die wij tegenkomen op straat, gewoon in ons leven. Geven wat, en
    we ruimen ook wel eens een blikje of flesje op, achteloos weggegooid door???
    Ons goede doel is een bijdrage leveren aan een mooiere/betere wereld voor iedereen, en daar zijn we elke dag mee bezig.
    Groet,
    Amita

    Reactie door Amita — vrijdag 26 mei 2006 @ 11.19 uur

  19. Zolang de voetbalwereld en de politiek zich niet openlijk uitspreekt over de hoereloperij die er blijkbaar heel normaal bijhoort, kunnen ze van mij ook op geen enkel gebied nog medewerking verwachten.

    Reactie door Ninka — vrijdag 26 mei 2006 @ 12.30 uur

  20. Dat Brazilië wereldkampioen wordt, lijkt mij onvermijdelijk. Dat Nederland er voor de halve finale al uit ligt ook, helaas. Ik kijk als liefhebber natuurlijk uit naar Messi en Ronaldinho, maar hoop vooral ook dat er weer een paar onverwachte talenten doorbreken. De poule is in ieder geval ingevuld en mocht ik winnen, dan zal de Johan Cruyff Foundation de gelukkige zijn. Fantastisch wat zij doen voor de jeugd in de minder bedeelde wijken!

    Reactie door M. Hussaini — vrijdag 26 mei 2006 @ 12.56 uur

  21. Nu kunnen we eens laten zien dat de SP niet alleen maar bestaat uit idealistiche wereldverbeteraars die met hun gedachten elders zijn!
    Hulde aan de bendenkers van dit initiatief en hoort zeg het voort: doorsturen naar familie, vrienden. kennissen, bekenden en wie je verder nog kunt bedenken!

    Reactie door werner groennou — vrijdag 26 mei 2006 @ 13.35 uur

  22. Een hele leuke aktie!
    Wij gaan ons beste beentje voorzetten en goede voorspellingen maken.
    Welk goed doel het eventueel zal worden, weten we nog niet. Wél dat het dan een Helmonds goed doel zal worden.
    ‘Mar das logisch’ zou de maistro zegen.

    Reactie door De weblog van Helmond — vrijdag 26 mei 2006 @ 13.46 uur

  23. Wat een leuke actie! Nu nog eens bedenken wat al die wedstrijden gaan doen… Gelukkig doen we op het werk alleen de wedstrijden van het Nederlands elftal…
    Iedereen die meedoet veel plezier en succes!
    Groetjes,

    Reactie door Nynke — vrijdag 26 mei 2006 @ 13.48 uur

  24. Mooie actie SP!

    Reactie door Sis73 — vrijdag 26 mei 2006 @ 14.13 uur

  25. Ik doe mee!

    Reactie door Han — vrijdag 26 mei 2006 @ 14.19 uur

  26. Die strategie van Johan was destijds heel simpel: Jullie spelen mij de ballen toe en ik schiet ze er in.

    Beter zou zijn om elke speler in ‘t veld om de beurt een kans te geven.

    Reactie door Lezer — vrijdag 26 mei 2006 @ 15.38 uur

  27. De farmacie heeft Oranje omgekocht omdat ze anders met al die anti-depressiva blijven zitten.

    Reactie door Lezer — vrijdag 26 mei 2006 @ 15.40 uur

  28. Goeie zet Jan! Dat er maar vele euries naar een goed doel gaan!

    Reactie door Mart — vrijdag 26 mei 2006 @ 16.14 uur

  29. Ik ben naar CBF.nl geweest, maar dat is me veel te moeilijk!

    Reactie door Ouwe Dirk — vrijdag 26 mei 2006 @ 17.49 uur

  30. Fantastische actie.
    jammer dat de kleine goede doelen waarbij alles wordt gedaan door vrijwilligers zoals http://www.adoptiebedje buiten de boot vallen.
    Mede omdat de kosten voor het CBF-Keur
    Nieuwe aanvraag € 4.850,–
    Hertoetsing € 2.440,–
    (= 5 donateurs per maand voor ons) kost.

    met vriendelijke groet,
    Femke Spiering
    voorzitter stichting TLC
    http://www.adoptiebedje.nl

    Reactie door Femke Spiering — vrijdag 26 mei 2006 @ 17.55 uur

  31. Dat zijn inderdaad pittige tarieven die zo’n instelling vraagt voor zo’n keurmerkje.
    Het zal wel in het geheel niet in verhouding staan tot de manuren die bij zo’n keuring te pas komen.

    De directeur zal waarschijnlijk wel een leuk salarisje hebben.

    Ik ben meer voor de kleine persoonlijke initiatieven. Bij de grote rijkere instellingen verdwijnt me teveel in andere zakken voor het bij het uiteindelijke doel komt.

    Reactie door Jan Pruimboom — vrijdag 26 mei 2006 @ 18.36 uur

  32. Goede actie! Zegt het voort zegt het voort! Zelfs VVD ers mogen meedoen!
    Olé, olé, olé etc. Laat al die anti voetballers en andere zuurpruimen naar golf gaan kijken! Of naar de formule 1, hé Jan. Ga zo door!!

    Reactie door Piet Douwsma — vrijdag 26 mei 2006 @ 18.50 uur

  33. Wel even wachten met het kiezen van het goede doel.
    Ze hebben nog steeds mij als goed doel niet toegevoegd.

    Reactie door Don.Q — vrijdag 26 mei 2006 @ 19.28 uur

  34. In eerste instantie hebben we wat mij betreft maar één goed doel, en wel het doel van de tegenstanders van Oranje.

    Daarna zien we wel weer.

    Reactie door Wilbert — vrijdag 26 mei 2006 @ 19.50 uur

  35. Hallo Jan Pruimboom,

    Inderdaad zal de overhead wel aan de hoge kant zijn.
    De enige kosten die wij hebben gemaakt zijn bankkosten en belastingkosten, de rest wordt door sponsors geregeld.
    Ik hoop je als donateur van ons kleine doch fantastische doel te mogen begroeten.
    Voor € 7,50 per maand adopteer je al een bedje.

    met vriendelijke groet,
    Femke Spiering

    Reactie door Femke Spiering — vrijdag 26 mei 2006 @ 19.59 uur

  36. Wat een leuke populistische aktie.
    En komt J.M. hem weer grappig toelichten voor de teevee? Nix beters te doen?
    Luuk Wijmans

    Reactie door Luuk Wijmans — vrijdag 26 mei 2006 @ 20.39 uur

  37. Ik ben geen sp’er en mijn belangstelling voor voetbal ligt iets boven het nulpunt. Zo’n WK heeft natuurlijk wel iets, maar van spelregels en poules weet ik niets. Ik doe daarom niet mee.

    Maar ik wil Jan Marijnissen wel laten weten dat ik dit een hele leuke actie vind. We zullen er een stukje over schrijven op http://www.fondsenwerving.nl komende week.
    Ook een compliment voor het slimme gebruik van zijn weblog.
    Daar laat ik het even bij, want 2 complimeten voor een partij waar ik toch wel redelijk ver van af sta is me genoeg.

    Is het een idee om de 5.000-euro-pot van de SP aan te laten vullen door spontane gevers? Dan kunnen degenen die niets met voetbal hebben, maar dit wel een leuke actie vinden, op hun manier meedoen.
    Jan, kom op: even een menuutje erbij laten maken op het log en naast de ballen rollen strak ook de muntjes. Ik zet 100 euro in!

    Reactie door Jaap Zeekant — vrijdag 26 mei 2006 @ 20.56 uur

  38. Jan kom op, die kun je niet laten schieten waar blijft je reactie?! (@37)
    Goeie actie; mijn eigen ‘VVD’zus heeft me erop gewezen notabene!
    Top!

    Reactie door Ester — vrijdag 26 mei 2006 @ 21.16 uur

  39. @ Femke

    Vergeet je spontaan even te noemen dat het CBF ook een verklaring van geen bezwaar heeft, en dat die doelen ook meedingen naar dit potje

    http://www.cbf.nl/pages/cbf-erkende_goede_doelen/met_verklaring_van_geen_bezwaar.php

    De kosten daarvan zijn maar een paar honderd euro. Niet teveel lijkt me voor een accridatie.

    en btw: stop spamming je goede doel

    Reactie door BArt — vrijdag 26 mei 2006 @ 21.25 uur

  40. “The wrong guy”

    Voor iedereen met gevoel voor humor.
    (Wel volstrekt off topic)

    http://news.bbc.co.uk/1/hi/entertainment/4774429.stm

    Of gewoon google en the wrong guy invullen.

    Prettig weekend allemaal.

    Reactie door Don.Q — vrijdag 26 mei 2006 @ 21.28 uur

  41. Ik zie tussen alle positieve reacties toch nog enkele negatieve ik zou zeggen mensen wardeer deze actie en geniet van alles er omheen.

    Reactie door Jan van der Horst — vrijdag 26 mei 2006 @ 21.32 uur

  42. Hardstikke leuke en goede aktie!
    Ook voor mensen zoals ik die niets van voetbal (willen) weten! Ik doe mee dus!

    Reactie door Smokeycat — vrijdag 26 mei 2006 @ 21.36 uur

  43. Ha Jan, Mooie actie!

    We hebben op onze weblog De Bal Is Niet Rond je tekst geplaatst + een banner die prominent meedraait!

    Suc6!

    Eric

    Reactie door Eric van den Berg — vrijdag 26 mei 2006 @ 22.27 uur

  44. Goeie actie. Nederland telt toch 16 miljoen bondscoaches. Dat wordt dokken Jan.

    Reactie door Ronald Hoogenboom — vrijdag 26 mei 2006 @ 23.36 uur

  45. forza rulchester united

    http://home.planet.nl/~verbe326/hetrulseveldje.htm

    de manager en de terreinknecht

    Reactie door rowwwenheeze — vrijdag 26 mei 2006 @ 23.55 uur

  46. Mooi initiatief! Hopelijk doen er veel mensen mee.

    Reactie door Sander — vrijdag 26 mei 2006 @ 23.57 uur

  47. ronald, lezen

    maximaal 5.000

    het is maar een spelletje

    http://home.planet.nl/~verbe326/hetrulseveldje.htm

    yo

    Reactie door rowwwenheeze — vrijdag 26 mei 2006 @ 23.57 uur

  48. Jan,

    Een mooie actie . Ik hoop dat het de SP een paar duten lichter maakt. Een SP lid.

    Reactie door voetbal — zaterdag 27 mei 2006 @ 0.23 uur

  49. @ 33 voor jou of voor je emigratiekrediet? ;)

    Reactie door Floris V — zaterdag 27 mei 2006 @ 0.58 uur

  50. @ 29. Je gaat nu toch nog wel een actie opzetten?

    Reactie door Hans — zaterdag 27 mei 2006 @ 9.57 uur

  51. Ik heb al eerder gereageerd en ik juich dit initiatief zeer zeker toe. Maar toch een kleine kanttekening:

    Waar ik wel even op wil wijzen is dat het CBF “keurmerk” zeer prijzig is. Zeker voor de wat kleinere stichtingen is dat een reden om er niet aan mee te doen (omdat het vaak ook niets extra’s opleverd voor een goed doel). Om hiervoor in aanmerking te komen moet een
    berg papier ingeleverd worden en vooraf de som van 4850 euro betaald worden.

    Bij een hertoetsing (wanneer die moet plaatsvinden weet ik niet) is 2440 euro verschuldigd. Bovendien is jaarlijks, afhankelijk van de omzet een bijdrage van minstens 370 euro verschuldigd. Al met al kost het dus een hele hoop geld waarvan hele mooie dingen gedaan kunnen worden.

    Reactie door Sander — zaterdag 27 mei 2006 @ 10.17 uur

  52. @BArt,

    Je schreef; en btw: stop spamming je goede doel.

    Ja BArt, erg Asociaal van mij, wat heb je toch een slechte mensen in de wereld…

    met vriendelijke groet,
    Femke

    Reactie door Femke — zaterdag 27 mei 2006 @ 11.21 uur

  53. Gokken voor het goede doel, een prima initiatief!

    Reactie door momus van sdak.nl — zaterdag 27 mei 2006 @ 14.20 uur

  54. Ja, misschien een goed idee om een rekeningnr oid te openen waar mensen ook vrijwillig op kunnen storten,en dat ook op deze iste zichtbaar te maken. Zo wordt de te verdelen pot groter wat alleen maar goed is toch?

    Reactie door Jan — zaterdag 27 mei 2006 @ 15.01 uur

  55. Een héééél goede aktie. Je kunt er niet mee verliezen. Alleen het gekozen goede doel zal winnaar zijn. In deze is voetbal alleen hulpmiddel om dat doel te bereiken.

    Reactie door Waterman — zaterdag 27 mei 2006 @ 15.10 uur

  56. Beste SP,

    Wij van de Stichting Rijk Voor Arm vinden het inderdaad een uitstekend plan dat de opbrengst naar het “goede doel” gaat.

    Alleen zijn wij het met menigeen hier eens, dat het niet juist is dat de mensen alleen maar keuze uit Goede Doelen heeft die voorkomen op de CBF “Keurlijst”.

    Dit houdt dus in dat de kleine Stichtingen weer buiten de boot vallen, omdat zij niet het forse inschrijfbedrag van €4850,00 kunnen of willen betalen, want wat kunnen die kleine stichtingen wel niet met dat forse bedrag allemaal doen, en dat zullen ze ook doen, want ondanks dat zij niet op deze CBF “Keurlijst” voorkomen zijn het juist deze kleine Stichtingen die al hun goede werk verrichten met vrijwilligers, geen duur betaald personeel, en ook vaak besteden deze Stichtingen de volle 100% van de donaties en giften aan hun doelstelling waarvoor ze zijn opgericht en niet 75% zoals de “Keurlijst”van het CBF voorschrijft, en toch dat zien we nu dus ook weer, vallen juist deze kleine Stichtingen weer buiten de boot, net als met subsidies, hiervoor heb je meestal ook een CBF “Keurmerk” nodig, ook de collectelijst wordt al door deze CBF geregeld, krijgen de kleine Stichtingen dan ook nog een kans?.

    Verder is het idee wel goed bedacht, maar ik spreek namens elke kleine Stichting in Nederland (denk ik) meneer Marijnisse, als ik zeg verander uw voorwaarde en laat van uw idee ook de kleine Stichtingen een kans krijgen hier wat van te ontvangen, geef de mensen die het winnen de vrije keus aan welk Goed Doel ze het willen geven, dat is toch waar de SP voor staat als ik mij niet vergis? de Vrije Keus!

    Met vriendelijke groet,
    Stichting Rijk Voor Arm.

    Reactie door simon — zaterdag 27 mei 2006 @ 16.45 uur

  57. Mooi gezegd Simon.

    Reactie door Jan-Willem — zaterdag 27 mei 2006 @ 19.43 uur

  58. Ik sluit me bij Simon (56) aan.
    Ik ben er voor dat na verificatie ook kleinere projecten in aanmerking zouden mogen komen.

    Reactie door Wattenstaafie — zaterdag 27 mei 2006 @ 19.47 uur

  59. doe niet mee!te hoog wouter bos gehalte (populistisch )daar haald te sp en jan m zich mee naar beneden niet doen dus .och en keuRmerken foster parentsplan vergeten jan?

    Reactie door ,texas,henkie — zaterdag 27 mei 2006 @ 20.20 uur

  60. Ook ik sluit me aan bij Simon maar dat was al bekend.
    Ik hoop dat de SP/Jan ons (www.adoptiebedje.nl dus, sorry BArt) ook een kans geeft als de minima van de goede doelen.

    Femke

    Reactie door Femke — zaterdag 27 mei 2006 @ 21.11 uur

  61. Ik sluit me bij vorige sprekers aan en doe pas mee als het geld ook anders besteed mag worden Jan. Als we ons confirmeren aan dat keurmerk zijn het weer ‘de grote jongens’ die geld krijgen. Ongetwijfeld doen zij goed werk, maar kleine organisaties doen net zulk goed werk. En soms zelfs beter!!

    Voorstel: laat het partijbestuur of de partijraad maar beslissen of een ander goed doel dat eventueel wordt aangedragen ook goed genoeg is.

    Reactie door Marc B — zaterdag 27 mei 2006 @ 22.33 uur

  62. Ik sluit me ook volledig aan bij de woorden van Simon. Ik heb dit in een voorgaande reactie ook al aangegeven maar Simon geeft nog wat goede argumenten aan. Hopelijk wordt er iets mee gedaan, zou goede stap zijn!

    Reactie door Sander — zondag 28 mei 2006 @ 0.32 uur

  63. Even voor de duidelijkheid:
    Iedereen is vrij om mee te doen of niet.
    400 Mensen hebben de poule al ingevuld!

    De keuze uit honderden goede doelen van het CBF garandeert dat het geld goed terecht komt, en niet in de sok van tante Truus.

    Overigens, op de lijst staan grote maar ook veel kleine initiatieven. Verder, de winnaar mag altijd zijn of haar goede doel voordragen. Door middel van de gestelde regel zijn we in staat om – indien nodig – voor zekerheid te kiezen, de SP heeft daar recht op.

    Er zijn heel veel goede doelen, buiten maar ook óp de CBF-lijst.

    Reactie door Jan Marijnissen — zondag 28 mei 2006 @ 0.33 uur

  64. Mogmaals, de CBF doelen met een verklaring van geen bezwaar doen ook mee. Dat is veel en veel goedkoper. Paar honderd euro.

    Ik snap dat sommige doelen zich ten achter gesteld voelen. maar hey, wat is een goed doel? De groep wilders misschien? Ik snap heel goed dat de SP het op deze manier begrenst, want de wereld zal te klein worden als het ineens blijkt te gaan naar een louche partij…

    Reactie door BArt — zondag 28 mei 2006 @ 11.23 uur

  65. Trouwens, op de site van die stichting die Femke voortdurend onder de aandacht brengt staat:
    “De stichting gaat direct na de oprichting de verklaring van geen bezwaar aanvragen bij het CBF, het centraal bureau fondsenwerving. Zo kunnen we aantonen dat alle gelden daadwerkelijk bij het goede doel terecht komen. Het bestuur van de stichting bestaat uitsluitend uit vrijwilligers.”
    Ook staat daar dat de stichting al in 2003 is opgericht. Dan had die verklaring er m.i. al lang kunnen zijn?!

    Reactie door Nynke — zondag 28 mei 2006 @ 11.38 uur

  66. Prachtig, wij (eega en ik) zijn beide leken op voetbalgebied, maar doen natuurlijk wel mee. Zou een gelijksoortige actie “Schiet het kabinet aan flarden” niet iets zijn?

    Reactie door Gerard uit het Zuiden — zondag 28 mei 2006 @ 15.54 uur

  67. Geachte heer Marijnisse,

    De schrik sloeg mij even om het hart toen ik uw reactie las:

    “De keuze uit honderden goede doelen van het CBF garandeert dat het geld goed terecht komt, en niet in de sok van tante Truus”.

    U suggereert hier toch niet dat bij de kleine goede doelen die niet op die dure lijst voorkomen dat dit dan wel zou gebeuren?

    Dat is nu precies wat het CBF “Keurmerk” bij menigeen teweeg brengt, mensen worden de meningen opgedrongen dat wanneer een goed doel niet het CBF “Keurmerk” heeft, dat men dan niet het geld gebruikt voor de doelstelling van de desbetreffende stichting wij vinden dit totaal nergens opslaan.

    De kleine goede doelen die nergens aan mee kunnen doen, omdat zij niet het belachelijke hoge bedrag van € 4850,00 kunnen of willen betalen, vallen overal buiten de grote bedragen van de postcode-loterij bijvoorbeeld gaan ook allleen naar grote goede doelen, alle bekende loterijen gaat de opbrengsten ook altijd naar de grote goede doelen met een CBF “Keurmerk”.
    Dat de “kleine” Goede Doelen ook wel transparant willen zijn, en willen laten zien waar het geld heen gaat wat zij binnen krijgen, dat moge duidelijk zijn, alleen dat zij dit forse bedrag wat zij hiervoor moeten inleveren niet kunnen of willen missen alleen voor een “Keurmerk” is natuurlijk ook duidelijk, wat mij niet geheel duidelijk is waarom, wordt steeds de indruk gewekt dat als je niet het CBF “Keurmerk” hebt je als stichting “niet betrouwbaar” zou zijn.

    Eigenlijk zou er dus een “Keurmerk” speciaal voor kleine Goede Doelen moeten komen, stichtingen die minder dan een bepaald bedrag per jaar binnenhaald, en dat deze dienst in principe GRATIS wordt aangeboden speciaal voor die kleine doelen, ik denk er zelfs sterk aan om mij te verdiepen in de voorwaarden van deze Keurmerken en dan zo’n “Keurmerk” zelf, met behulp van sponsoren op te gaan richten, maar dat zal wel weer niet mogen.
    Maar veel kleine Doelen die hierop zitten te wachten (denk ik).

    Maar goed het zijn nu op het moment toch weer de kleintjes die het onderspit gaan delven, jammer dit had ik in ieder geval niet van de SP en u meneer Marijnisse verwacht, juist niet van u.
    Sorry voor het lange bericht maar dit moest mij even van het hart.

    Met vriendelijke groet,
    Stichting Rijk Voor Arm.

    Reactie door simon — zondag 28 mei 2006 @ 23.54 uur

  68. @63 (Jan Marijnissen):

    Ik snap de beweegredenen van je (jullie) om te kiezen voor het CBF keurmerk volledig en wil absoluut niet vervelend doen want ik vindt het een uitstekend en prachtig initiatief. Maar ik wilde wel even aangeven dat het voor veel goede doelen natuurlijk een flinke financiele aderlating is om een CBF keurmerk te krijgen(en ook de verklaring van geen bezwaar, zeker als je er verder weinig extra gelden mee binnenhaalt) maar dat gaf ik eerder al aan. Verders in mijn ogen geen discussiepunt maar het kan maar gezegd zijn.

    Hopelijk melden zich nog vele mensen aan de komende tijd tot het WK!

    Reactie door Sander — zondag 28 mei 2006 @ 23.57 uur

  69. Beste Jan Marijnissen,

    Ik moet hier toch wat over kwijt.
    Het maakt me pissig als ik uw goed bedoelde actie zie. Ik vindt het een leuk en orgineel idee. alleen ben ik het met dhr Simons eens als het om goede doelen gaat en zeker om de keurmerk van het CBF.

    Het feit is dat vele grote goede doelen meer geld uitgeven aan reclame, vliegtuigen, personeel, en andere zaken dan dat er werkelijk naar het doel gaan.

    Ook een feit is dat zo’n keurmerk eigenlijk weinig of tot niets in houdt. Alleen maar om de mensen een indruk te geven waar je je geld het beste kan storten als je een goed doel zoekt.
    er zijn 12.000 goede doelen in ons kleine kikkerland, en de kleine goede doelen roepen om hulp en er wordt dan weinig of niets gegeven. Maar komt er een actie of een inzameling van een grotere goed doel dan geef men massaal.

    Kijk het is niet dat je moet kiezen van een of andere lijst, maar dat je ook de kleinere goede doelen een kans moet geven om geld binnen te halen.
    Veel van deze goede doelen kunnen niet eens de 400 euro betalen voor geen bezwaar van het cbf, omdat ze duidelijk het geld ergens anders voor nodig hebben.

    Dus het lijkt me raadzaam om uw regels aan te passen. De SP is er toch voor iedereen en niet voor keurmerken. Want ook hier zie ik alleen maar een merk dan geven we er aan anders niet!

    Jan van Oel
    Voorzitter
    Stichting Help ons in Nederland

    Reactie door Jan van Oel — maandag 29 mei 2006 @ 1.21 uur

  70. Precies Jan van Oel, helemaal mee eens maar ik heb eens gekeken naar het jaarverslag van het CBF en zag daar dat het CBF ook nog eens zwaar gesubsidieerd wordt door het Rijk (zie het kopje Financien bij het jaarverslag 2004) zou dat misschien de reden kunnen zijn?
    Ik mag hopen van niet, maar het zet je wel aan het denken.

    Met vriendelijke groet,
    Stichting Rijk Voor Arm.

    Reactie door simon — maandag 29 mei 2006 @ 7.29 uur

  71. @2-Ouwe Dirk:
    Superlief van je!

    Reactie door Monique — maandag 29 mei 2006 @ 9.34 uur

  72. Ook de direkteur van de Hartstichting verdient ‘n (meer dan) koninklijk (….)inkomen. Ook direkteuren /direktrices van goede doelen-instellingen denken in het groot: laat ik éérst zelf een flinke duit in het zakje doen, … [o pardon], ik doe eerst zélf een maxi-substantiele graai in de zak met binnengekomen geld. (Donateurs die soms met €2,00, soms met €20,00 /mnd bijdragen; de direkteur neemt elke maand in één keer €….) En oh ja, dan moet er nog een doel bij gezocht worden; laat ik maar een hartstichting oprichten, of een …., of een CBF, of een … Waar is nog een (goede doelen)gat in de markt? Terwijl al deze instellingen allereerst een beroep doen op onze
    solidariteit, notabene.
    M.i. zijn de kleine, niet bij het CBF aangesloten organisaties heel wat idealistischer; en daarmee veel meer solidair én veel meer uit het hart! Dat voelt oprecht. Dat voelt wérkelijk als hulp (als: willen helpen) en niet als commercie. Mij lijkt het overigens toe dat de problemen, waar goede doelen-instellingen zich op richten, vaak voortkomen uit een (mens-, dier-, natuur-)onwaardig regeringsbeleid.
    Zie daar de struktuur:
    1] de regering die het erbij laat zitten;
    2] iemand die denkt, wel direkteur te willen worden;
    3] de bevolking, de massa die netjes ….
    (En hoe zit dat dan met die zware subsidie?! Wie geeft die? Wie bepaalt dat??? En door wie wordt die uiteindelijk opgebracht?)
    Mooi, deze SP-aktie; want alle beetjes helpen. Maar wat een willekeur…..
    Hartelijke groet,

    Reactie door B e r tomaat — maandag 29 mei 2006 @ 9.42 uur

  73. Alle prachtige pleidooien van stichtingen Arm en Rijk ten spijt,

    Ik hoor niemand ingaan op het feit dat bij open deelname de SP zwaar de boot ik kan gaan. Want ga maar eens definieren wat een goed doel is voor de rechter, of wie het wel zou mogen krijgen.

    Want Stormfront is ook een ideele stichting.. of niet dan? Nee, wat ik tegen deze klein stichtingen zou willen zeggen, mochten jullie die paar honderd euro er niet voor over hebben bij het CBF voor een verklaring van geen bezwaar, dan moet je iets zelf gaan beginnen, of je eens achter je oren krabben waarom een keurmerk voor goede doelen ooit is opgericht.

    Volgens mij laat Jan overigens een klein beetje ruimte in zijn reactie, dus kun je het altijd proberen. De SP is er inderdaad voor iedereen, maar moet ook zij niet keuzes maken? Weet je hoeveel mensen een rommelmarkt organiseren voor hun kerk, dat is ook een goed doel. Hoe valt dat te controleren. Nee, begrijpelijk deze keuze en ook al vallen hierdoor goede stichtingen buiten de boot, er moeten toch keuzen worden gemaakt.

    Nogmaals stichtingen, als jullie het CBF te duur vinden, vraag subsidie aan en begin je eigen keurmerk… volgens mij is dat de enige oplossing in deze…

    Reactie door BArt — maandag 29 mei 2006 @ 13.22 uur

  74. Beste BArt,

    Heel leuk bedacht, maar om subsidie te krijgen moet je weer een cbf keuring hebben. Dus ook weer een probleem.

    De 400 euro voor geen bezwaar hoeft geen probleem te zijn voor stichtingen, maar wat als je te weinig inkomsten heeft en deze besteed aan waarvoor het bestemd is.

    Aan deze kant wordt duidelijk gedacht om met een andere keurmerk op de markt te komen, maar dat zal niet 1,2,3 makkelijk zijn, want de CBF wilt wel dat je aan hun richtlijnen blijft zitten.(bang voor concurentie?) Ook is dan de vraag of grote bedrijven er aan mee willen werken.

    Dat de SP deze actie doet vind ik alleen maar goed, maar dat je alleen kan kiezen uit cbf goed gekeurde goede doelen vindt ik weer veel minder, de meeste krijgen al genoeg gelden binnen.

    Als je iets doet doe het dan goed, en verdeeld het geld dan over een paar kleinere doelen die het hard nodig hebben.

    Grote doelen halen jaarlijks miljoenen binnen en na 20 jaar inzamelen is er nog steeds weinig verandering in de wereld, want ze komen elk jaar weer vragen als het niet meer keren per jaar is.

    Jan van Oel
    Voorzitter
    Stichting Help ons in Nederland

    Reactie door Jan van Oel — maandag 29 mei 2006 @ 15.41 uur

  75. daar ben ik het roerend mee eens zoals je nu wel zult weten.
    En ik kan zien dat meneer Bart geen stichting hoeft te runnen die goed en vooral gratis werk verricht, met vele goed gemotiveerde vrijwilligers en dan elke keer maar weer hoopt ergens aan mee te mogen doen om wat los te kunnen peuteren om dit werk vooral vol te kunnen blijven houden, en dan steeds weer met de neus op de feiten gedrukt wordt dat die stichting klein is en klein “gehouden” zal worden door bepaalde instanties die eigenlijks opgericht zijn om ze te helpen, raar idee eigenlijk.

    Maar als Meneer Bart vindt, dat het maar gaat om een “paar” honderd euro, om een verklaring van geen bezwaar te kunnen krijgen € 760,00 en om de 18 maanden een herbeoordeling van € 380,00 dan nodig ik hierbij de heer Bart uit om dit bedrag over te maken op het gironummer van de Stichting Rijk Voor Arm, en dan zorgen wij ervoor dat de volle 100% van het bedrag, naar het CBF gaat voor het verkrijgen van een verklaring van geen bezwaar, zoals ook alle andere donaties bij on voor de volle 100% naar het project gaat waar men voor geeft, dus ook in deze situatie houden wij ons aan ons woord betreffende de volle 100%.

    Maar dit zal de heer Bart waarschijnlijk niet willen, het is zo gemakkelijk oordelen over iets of iemand anders, ik val namelijk niet de SP aan om deze actie, want het idee achter deze actie is geweldig, ik val alleen maar over het feit dat er weer niet rekening wordt gehouden met de kleintjes.

    En inderdaad ik ben al aan het onderzoeken of we niet zelf een nieuw “Keurmerk” kunnen starten en dan ééntje waaraan je het lidmaatschap betaalt naar wat je jaarlijks binnenhaalt. zodat iedere stichting kans heeft op dit keurmerk

    Met vriendelijke groet,
    Stichting Rijk Voor Arm.

    Reactie door simon — maandag 29 mei 2006 @ 17.15 uur

  76. goeie goeie weer van de sp ik weet wel een goed doel voor het geld .
    en ooooo jaaaaaaaaaaa nu nog even wat op giro 555

    Reactie door marnix — maandag 29 mei 2006 @ 21.22 uur

  77. Leuk bedacht, SP, weer eens wat anders als direkte politiek, ik hoop dat ik win, voor een wel zeer goed doel, lijkt mij fantasties om hun op deze manier geld te schenken, ik ga mijn best doen, jan blijven jullie dat ook doen, niet verzwakken, alles in de gaten blijven houden, en nooit de tomaten vergeten ook niet als het goed gaat met de partij.
    Gr. Hans Verhulst Sint Maartenzee.

    Reactie door hans verhulst — dinsdag 30 mei 2006 @ 10.05 uur

  78. Nog even een laatste reactie van mij;

    Nieuws

    09-03-2006 – CBF op vingers getikt door Reclame Code Commissie.

    CBF op vingers getikt door Reclame Code Commissie. Oordeel van de Reclame Code Commissie:
    “Van de mededeling dat “het CBF controleert of uw geld terechtkomt waar u het voor bedoeld heeft” gaat de suggestie uit dat adverteerder controleert of de instelling die een CBF-Keur mag voeren de als donatie ontvangen middelen (uitsluitend) besteedt aan het door de schenker beoogde doel alsmede dat adverteerder toeziet op de effectiviteit van de bestedingen. Dat is slechts zeer ten dele het geval. Naar klaagster onweersproken heeft meegedeeld controleert adverteerder of voldaan is aan de door adverteerder gestelde norm dat niet meer dan 25% van de inkomsten wordt besteed aan fondsenwerving en of de instelling beschikt over een goedkeurende accountantsverklaring. Over de wijze waarop de overige 75% van de inkomsten worden besteed, wordt door adverteerder inhoudelijk geen controle uitgeoefend. Ten aanzien van dit deel van de inkomsten beperkt de bemoeienis van adverteerder zicht tot het controleren of de instelling zelf haar bestedingen controleert of laat controleren. Noch adverteerder, noch de accountant, die een verklaring opstelt conform de Richtlijn van de Raad voor accountants en zich beperkt tot toetsing van de uitgaven op rechtmatigheid, treden in de doelmatigheid van de bestedingen. Zo controleert adverteerder, anders dan met de gewraakte zinsnede wordt gesuggereerd, niet of en zo ja hoeveel van de resterende 75% wordt besteed aan bijvoorbeeld voorlichting, personeelskosten en kantoorkosten en in hoeverre de toerekening van dergelijke kosten aan de directe doelbestedingen noodzakelijk zijn of in een redelijke verhouding staan tot de overigens aan het betreffende doel bestede middelen.

    Nu een toetsing van de doelmatigheid van de bestedingen door het CBF ontbreekt, acht de Commissie de gewraakte zinsnede – hoe overigens ook naar het oordeel van klaagster het Keurmerk van maatschappelijk belang is te absoluut en daardoor misleidend.”

    De beslissing
    “Gelet op het hiervoor overwogene acht de Commissie de uiting in strijd met artikel 7 van de Nederlandse Reclame Code en beveelt zij adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.”

    (Bron: Reclame Code Commissie)

    met vriendelijke groet,

    Femke
    p.s. geniet van het voetbal

    Reactie door Femke — dinsdag 30 mei 2006 @ 20.03 uur

  79. Beste Stichtingen (ik noem jullie maar even zo tegelijk)

    Nogmaals, ik geloof dat de reactie van Jan Marijnissen in die mate boog dat er ruimte is om af te wijken van de regels wanneer dat zou kunnen. Dus ik zou zeggen, doe mee, en wie niet waagt wie niet wint. Anders komt het altijd nog bij een ander goed doel terecht.

    Nee, ik heb inderdaad niet gelet op het nachtwerk van jullie inzet. Daar heb je gelijk in, en dat spijt me. Maar jullie gaan beiden niet in op mijn vraag. Hoe moet de SP dit anders aanpakken dan? Wat zijn voorwaarden, anders dan achteraf een gehele organisatie doorlichten en dan ook nog eens de vraag oplossen, is dit eigenlijk wel een goed doel?

    Daarom zie ik met smart uit naar jullie onderzoeken. Subsidie op een keurmerk komt vast uit een ander potje, waardoor je geen lid hoeft te zijn van het keurmerk CBF trouwens ;)

    Summing up: kunnen jullie 1 keer in gaan op mijn vraag hoe de SP zich zou kunnen verweren als ze deze voorwaarde er niet in had gestopt? En ten tweede, Jan geeft in zijn reactie ruimte, dus schroom niet en doe gewoon je best, wie weet ligt de ‘pot met goud’ niet enkel voor oranje in het verschiet…

    Reactie door BArt — dinsdag 30 mei 2006 @ 20.22 uur

  80. Beste Bart,

    Ik wilde nog éénmaal reageren hierop.
    Wij vallen absoluut niet het idee van de heer Marijnisse en SP aan alleen zijn wij wederom bedroefd over de voorwaarden laat dit duidelijk zijn het is geen aanval op het idee, het idee is absoluut goed, en we hebben er respect voor dat de heer Marijnisse en de SP dus de goede doelen willen helpen, dat is heel fijn het enige wat de “kleine” goede doelen dwars zit is dat zij weer door het CBF “keurmerk” dwarsgezeten wordt, misshien wil de winaar wel helemaal niet aan een klein goed doel zijn prijs geven, maar misschien ook wel, en deze keuze moet de winnaar toch wel hebben vinden wij.

    Je vraagt hoe het dan anders zou moeten?, ja we begrijpen best dat, dat heel moeilijk zal zijn. Maar misschien is het een mogelijkheid om het volgende in de voorwaarden te plaatsen:
    Het is de winnaar toegestaan om aan welk goed doel dan ook te schenken, op voorwaarde dat het goede doel, wat gekozen wordt het bedrag wat zij uitgerijkt krijgt gebruikt voor een bepaald project of activiteit, waarvan bewijs overlegd dient te worden aan de hand van een verslag, Foto’s en/of controle van een afgevaardigde van de SP, bij het niet nakomen van deze voorwaarde is de SP gerechtigd het uitgekeerde bedrag weer terug te eisen.
    En dan dit laten ondertekenen door een afgevaardigde van de desbetreffende Goed Doel, b.v. een Voorzitter.
    Zou trouwens misschien ook wel een goed idee zijn om dit voor elk goed doel in te schakelen (dus ook de “grote”), want daar weet je nooit waar het voor gebruikt is.

    Ik weet niet of dit kan, het is zomaar een idee, maar nogmaals de reactie van ons was geen aanval op het idee maar op de voorwaarden, wij hopen echter dat het een geslaagd iets gaat worden, dat er maar veel deelnemers mogen zijn, en laat de winaar maar zelf beslissen waar hij aan schenken wil.

    Wij spreken de wens uit dat er maar meer van dit soort acties mogen komen, alleen hopen wij dan tevens dat men aanpassing van de voorwaarden heeft gerealiseerd, misschien dat er nog een oplossing komt, iemand met een goed plan.

    Met vriendelijke groet,
    Stichting Rijk Voor Arm.

    Reactie door simon — woensdag 31 mei 2006 @ 0.19 uur

  81. Ik heb een beetje gekeken naar de uitslagen van andere deelnemers.
    Bij FORZA-NEC zie ik gekke dingen. De laatste 3 wedstrijden goed (al vreemd), maar bovendien een totaal aantal punten dat niet overeen komt met het aantal dat gezien de voorspellingen juist zou zijn.
    Is hier misschien sprake van later invullen van alsnog de juiste score ?
    Niet omdat ik uit Arnhem kom hoor, maar ergens vertrouw ik die NEC-aanhangers niet. Groeten Leo

    Reactie door Leo — dinsdag 13 juni 2006 @ 22.02 uur

  82. ik heb zo’n zin in mijn verjaardag (=9 juli, finale!), en leo, je hebt gelijk. iedereen kan zomaar de uitslagen van de wedstrijden die geweest zijn zomaar invullen, dan win je zeker. Het maakt me niet uit dat het een NEC aanhanger is, maar ik vertrouw het ook niet helemaal

    Reactie door sjoerd — woensdag 14 juni 2006 @ 20.28 uur