Funest voor vertrouwen

Gegraai in publieke sector funest voor vertrouwen in bestuur

Dat de topinkomens in de semi-publieke sector in 2005 weer fors zijn gestegen toont aan dat de passieve houding van het kabinet niet is vol te houden. Dat stelt SP-Kamerlid Ewout Irrgang in reactie op het onderzoek van weekblad Intermediair, dat aantoont dat ook de bestuurders van zorginstellingen, universiteiten en topambtenaren in 2005 fors meer ontvingen. De Tweede Kamer nam onlangs twee SP-moties aan waarin de regering wordt opgeroepen de salarissen van bestuurders in de energie- en zorgsector te begrenzen. Het kabinet doet echter het liefst helemaal niets op dit terrein. Irrgang: “Dit voortdurende gegraai is funest voor het vertrouwen in de politiek en bestuurders.”

Peter Kortenhorst, directievoorzitter van het verliesgevende vervoersmaatschappij Connexxion, ging er elf procent op vooruit en stak 529.000 euro in zijn zak. Voorzitter Thijs Wöltgens van de Open Universiteit kreeg 20% meer dan in 2004 en toucheerde bijna 230.000 euro. Balkenendes hoogste ambtenaar, Wim Kuijken, ging er 15% op vooruit en is met 186.461 euro zijn baas inmiddels ruim gepasseerd. SP-woordvoerder Financiën Ewout Irrgang: “Gewone ambtenaren en anderen zaten op de nullijn, maar veel topambtenaren vinden het blijkbaar nodig zichzelf en collega’s te verrijken. De Tweede Kamer heeft onlangs, door de SP-moties over de zorg en energiesector aan te nemen, aangetoond maatregelen te willen, maar de regering blijft het liefst op haar handen zitten. Ze vinden het wel best zo en dat is echt onverantwoord, deze zakkenvullerij ondermijnt het vertrouwen in de politiek en het bestuur. Er wordt gesmeten met publiek geld dat met premies en belastingen is opgebracht, en dat nooit is bedoeld om van topambtenaren miljonairs te maken.”

Irrgang wil dinsdag tijdens het Vragenuur opheldering vragen aan minister Remkes van Binnenlandse Zaken.

(Persbericht SP)

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

maandag 29 mei 2006 :: 9.49 uur

129 Comments

129 reacties

  1. Bij een gebrek aan werklust of ambitie verdient een ander al snel te veel.

    Reactie door B. Lutser — maandag 29 mei 2006 @ 10.04 uur

  2. @1. Dus jij gunt die graaiers jouw belastinggeld wel? Vind je het gek dat ik liever zie dat mijn belastinggeld naar verpleegsters, leraren en politieagenten gaat?

    Reactie door M. Hussaini — maandag 29 mei 2006 @ 10.06 uur

  3. @2. Waar zeg ik dat dan? Ik meen me te herinneren dat Marcel van Dam, Wim Kok, Jack Spijkerman en Paultje Rosenmoller hier ook tegen ageerden. Totdat ze het geld zelf op hun rekening gestort kregen. Toen hoorde je ze er niet meer over. Denk daar maar eens over na.

    Reactie door B. Lutser — maandag 29 mei 2006 @ 10.17 uur

  4. Volgens mij is het zo dat degeen die graaien en de mensen die dat gegraai toelaten samen de duurste restaurants bezoeken, samen op golfbanen rondlopen, en
    (laten hun vrouwen dat a.u.b. niet horen) samen in het bubbelbad zitten met de duurste champagne en sigaren van de mooiste sexclubs.

    Reactie door Hendriko — maandag 29 mei 2006 @ 10.17 uur

  5. B. Lutser
    Of de ambitie hebben om eerlijk te blijven tegenover jezelf en de maatschappij, en ruggegraat te tonen. Zelfde ambitie die we verwachten van politie agenten of politici.

    Reactie door Ondernemer — maandag 29 mei 2006 @ 10.25 uur

  6. Het wordt hoog tijd voor een links kabinet.

    Reactie door Sonja — maandag 29 mei 2006 @ 10.35 uur

  7. @6,

    “Links” komt vandaag uit op slechts 69 zetels, waarbij ik de PvdA even voor het gemak “Links” noem. Want als er al een partij die het “links lullen, rechts vullen” tot in de vingertoppen beheerst dan is dat de PvdA wel. Ik denk derhalve niet dat er dan ook maar een iota verandert met een “Links” kabinet.

    Reactie door Wim — maandag 29 mei 2006 @ 10.54 uur

  8. Ben bang dat je daarin gelijk krijgt Wim.

    Reactie door Flipper — maandag 29 mei 2006 @ 11.03 uur

  9. 3. de mensen die jij daar noemt, zijn precies de grootste veraders van het socialistische gedachtengoed.
    De CDA is alweer aan het groeien, blijkbaar is of een groot deel van Nederland zo verschrikkelijk dom, of puur massochistisch. Je werpt ze een kaal botje toe en ze zijn alweer gelukkig; en de 4 jaar na de verkiezingen van 2007 maar weer flink zeiken.
    Iedereen doet mee aan de volksverlakkerij, allerlei planbureaus komen plotsklaps met betere cijfers zo vlak voor de verkiezingen en deze goede cijfers hebben we te danken aan de Cristal slurpende, volgevreten lobbyende hoerenlopers; dus mogen ze wat meer verdienen!!?

    Reactie door kaatje — maandag 29 mei 2006 @ 11.07 uur

  10. Ikke, Ikke, Ikke en de rest kan stikke.

    Let komende jaar sterk op de P.vd.Afgang,
    zij weten niet meer met het socialisme om te gaan. Het heet nu Modern Socialisme of met andere woorden NeoLiberalisme.
    Al jaren zetten zij zich in voor de afbraak van de sociale voorzieningen.
    Laten wij (zij) beginnen met de kinderbijslag inkomensafhankelijk te maken, dat doen zij niet want dan liggen zij voor altijd eruit bij de CDA.
    Nu staat Woutertje Bos te gillen dat het CDA laf is, maar Woutertje is veel laffer, hij pakt met zijn graai kornuiten al jaren geld uit de kleine beursjes van de minvermogen uitkerings gerechtigden.

    Reactie door Sunny Boy — maandag 29 mei 2006 @ 11.09 uur

  11. Hoe moet het dan en hoe kan het dan beter?

    Reactie door Hans — maandag 29 mei 2006 @ 11.12 uur

  12. Pien, ik hoop dat je vandaag nog even naar het stukje van een paar dagen terug over de no-claim kijkt; ik heb een goede tip voor je, hoe je toch nog geld terug kan krijgen.

    Reactie door kaatje — maandag 29 mei 2006 @ 11.20 uur

  13. In een tijd dat de overheid van iedereen verwacht dat de broekriem nog aangetrokken wordt, is het onverklaarbaar dat de topambtenaar van de MP een salarisverhoging ontvangt van 15%. Een ander doet het (in betere tijden!) er maar liefst 6 á 7 jaar om op dit percentage te komen. Dat een topmanager van een bedrijf een goed salaris verdient is niks mis. Wanneer zijn of haar personeel de broekriem aan moet trekken hoort de manager zich solidair op te stellen. Alleen daarom al is de graai-cultuur ronduit verwerpelijk.

    Maar het CDA krijgt vanzelf de rekening van het beleid. Daar is iedereen het wel over eens, denk ik.

    Reactie door Hans — maandag 29 mei 2006 @ 11.31 uur

  14. Nu maakt het me weinig uit of mensen met goud behangen worden of echt denken dat geld gelukkig maakt. Maar wat me wel uitmaakt is dat diezelfde zakkenvullers extra geld erbij stelen wat eigenlijk iets beter verdeelt zou kunnen worden.
    Ipv. hogere energie rekeningen en hogere zorgkosten voor de mensen met toch al te weinig om normaal een gezin te voeden.

    Reactie door jansen — maandag 29 mei 2006 @ 11.41 uur

  15. Het probleem met die gasten is, is dat ze een soort van genootschap vormen. Je kunt wel als een of andere Robin Hood het bedrijf binnen komen en aanbieden voor een kwart van het salaris beter of hetzelfde werk af te leveren in ruil voor restitutie aan de klanten of salarisverbeteringen voor de arbeider, maar dat wil men natuurlijk niet. De enige weg is het verbieden van allerlei opties en aandelenconstructies. Helaas houden ze zich hier niet aan, dan lijkt me dat er een wetswijziging moet komen waarin wordt voorzien in hoge straffen bij graaierij.

    Reactie door kaatje — maandag 29 mei 2006 @ 12.00 uur

  16. Ach, die graaiers zijn eerste klas egotrippers.
    Voor die mensen moet men de belastingstarieven fors verhogen.
    Hoe meer je graait, hoe meer je belasting betaald.
    Maar, het is nog steeds duidelijk dat dit kabinet een kabinet voor de rijken is, en geld van arm naar rijk overhevelt.

    Reactie door Charlie — maandag 29 mei 2006 @ 12.05 uur

  17. die wolgents is toch ex kamerlid van het c.d.a.?goeie bijdrage van ewout maar mis de ,oude,?manier van werken ff de achtergrond van dergelijke gasten plus politieke partij vermelden doet het lange termijn geheugen van kiezers weer opfrissen ,we worden te lief,jammer.

    Reactie door ,texas,henkie — maandag 29 mei 2006 @ 12.07 uur

  18. Zakkenvullers, graaiers, – hebben maar een devies:
    Materialist
    tot in de kist.

    Wil je er van ze af, begin dan maar met een paar kisten te maken.

    Groet,
    Amita

    Reactie door Amita — maandag 29 mei 2006 @ 12.10 uur

  19. Was het nu maar eens zo ! (*#^$@*&%$
    De mensen blijven stemmen op die luitjes.
    Al sinds 20 jaar terug toen Koot en Bie, het simplistisch verbond :-) dit ruimschoots op tv en in de kranten kregen !!!
    Kiezers zijn dus: [] dom [] mis-ingelicht
    [] SM [] willen dit zo en er kan niet genoeg verkwanselt worden [] alles mag nog duurder worden… enz.

    Reactie door Barend v.d. Berg — maandag 29 mei 2006 @ 12.17 uur

  20. Thijs Woltgens was lid van de Eerste en Tweede kamer voor de PvdA.
    Ik ben benieuwd waarvoor hij die 230000 euro’s gekregen heeft hij is namelijk al op 1 september gestopt bij de Open Universiteit.

    Reactie door Hanna — maandag 29 mei 2006 @ 12.18 uur

  21. Ik zou wel weer graag een universitaire studie willen doen, maar helaas ben ik ouder dan 30 en mag dan dus alles zelf betalen. Nu begrijp ik waarom de open universiteit zo duur is..

    Reactie door kaatje — maandag 29 mei 2006 @ 12.25 uur

  22. en wat gebeurt er mee?

    er worden kamervragen gesteld.

    iedereen roept goh, wat erg, tot volgend jaar maar weer!

    Reactie door ipuntje — maandag 29 mei 2006 @ 12.39 uur

  23. @ 1

    Wie zijn ego opblaast met geld
    is een pomp zonder waarde.

    Reactie door Plurk — maandag 29 mei 2006 @ 12.50 uur

  24. Ik ben behoorlijk pissig dat links op zijn retour is, maar als ik heel eerlijk ben had ik dit altijd al gevreest.

    Het verstand van de gemiddelde Nederlander is niet langer dan twee maanden. Een echte Nederlander zeikt en zeurt tijdens verjaardagen en bijeenkomsten over wat iedereen fout doet, maar weigert zijn stem aan te passen.

    Straks stemmen ze weer gewoon voor degene die de boel in de soep laten lopen, om vervolgens weer te kankeren op alles was los en vast zit.

    Drie hoeraatjes voor de dievenbende BE.
    Zij kennen de Nederlander toch beter dan ik. Ik dacht daadwerkelijk dat de Nederlander wijs geworden was.
    Maar toen ik de toenemende populariteit van Verdonk zag slaog alle hoop in de gond.
    liegen en bedriegen maakt niet uit, als je maar in slogans lult.
    Vooral ondernemers zijn vóór Verdonk.
    Absurd….. als er één groep mensen zich moet realiseren hoe belangrijk het is om verder te denken dan de eerste en beste soundbite zijn het de ondernemers wel.
    zij zijn uiteindelijk de ruggengraat van de samenleving. En als zijn liegenden, starre en domme politici kiezen, dan is dit het begin van het einde.
    We zijn de VS dichter genaderd ik ooit vreesde !!!.

    Maarja wat wil je met een stemvolk dat het CDA meer waardeert tijdens reces.

    Achterlijk volk = achterlijke regering.

    Alexander

    Reactie door Alexander — maandag 29 mei 2006 @ 12.50 uur

  25. “funest voor vertrouwen”
    wat een belachelijke topic!
    welk vertrouwen?! nee vooral niet aan de kaak stellen dat het Nederlandse volk al GEEN VERTROUWEN MEER HEEFT!

    goed gedaan hoor SP!
    een beetje meedoen en de indruk blijven wekken dat er nog wel vertrouwen is…

    we zijn zeker het NEE tegen de grondwet en de laatste gemeenteraadsverkiezingen vergeten!?

    maar zoals gewoonlijk moeten we het zo niet zien, we MOETEN het zien zoals het straks weer word uitgelegd!

    al moeten we alle feiten weer verdraaien!
    en de SP doet er zo te zien gewoon ook aan mee…

    Reactie door iew — maandag 29 mei 2006 @ 12.53 uur

  26. Beste Mensen, deze link verwijst naar een stukje van Thijs Woltgens over de normvervaging bij Zalm.
    JA NORMVERVAGING heeft hij het over.
    Waar heeft hij de gore moed vandaan gehaald.
    :x
    http://www.groene.nl/2002/0228/tw_akkoord.html

    Reactie door Toergenjev — maandag 29 mei 2006 @ 12.57 uur

  27. Zou er niet per rechterlijk besluit op aan gedrongen kunnen dat de sociaal democraten het woord sociaal laten vallen.
    En dat de PvdA PvdP (partij van de poen) word.
    Van deze volksverlakkers hebben we nu wel genoeg gehad.

    Reactie door Toergenjev — maandag 29 mei 2006 @ 13.03 uur

  28. @25 Toergenjev
    ik heb al vanaf een week na het NEE tegen de grondwet,tot nu aan toe geprobeert om het artikel dat over minister Zalm ging boven water te krijgen bij de redactie van NU.NL.

    dit ging erover dat een aantal vooraanstaande wereldeconomen het economische plan van Zalm naar de prullenbak verwezen omdat dat nu juist tegen onze economie in werkt!

    dit artikel heeft 2 dagen op NU.NL gestaan vlak na het NEE tegen de grondwet.

    het was ienneens al sneeuw voor de zon verdwenen…
    en men weet inneens nergens meer vanaf.
    hoezo de media in hun zak hebben…?!

    Reactie door iew — maandag 29 mei 2006 @ 13.05 uur

  29. Kaatje , je betoog is goed !

    Reactie door Fred — maandag 29 mei 2006 @ 13.07 uur

  30. Ik ben mijn vertrouwen zo wie z al helemaal verloren. Als je ziet waar sommige burgers mee rond moeten komen, bv door WIA, hergekeurde mensen en bijstand. Het contrast is zo groot dat er niet eens meer van contrast te spreken valt.

    Reactie door redstar — maandag 29 mei 2006 @ 13.10 uur

  31. B. Lutser ,vertel ons hoe jij HARD WERKt ,
    wij willen graag van jou leren !
    vertel mij hoeveel hoe jij met WERKLUST en AMBITIE omgaat ?

    Reactie door Fred — maandag 29 mei 2006 @ 13.11 uur

  32. Even voor de duidelijkheid waarover we praten.
    http://www.planet.nl/planet/show/id=75109/contentid=716917/sc=8029e4

    Reactie door Jofel — maandag 29 mei 2006 @ 13.12 uur

  33. PvdA = Partij van de Apen

    Reactie door Fred — maandag 29 mei 2006 @ 13.12 uur

  34. we weten van tevoren, dat we een vies goor en asociaal beleid ondergaan,

    balkendne is klein voor een mens, maar groot voor een penis.,
    verder dan het bevredigen van zijn ego komt hij ook niet!
    heeeft met 250.000 euro inclusief reiskosten, en een vrouw met eigen pr-bedrijf nog niet genoeg.,kinderbijslag, en wil er toch nog 30% bij.,
    openlijke wijsneus toeslag?

    de andere “toppers” zouden eens achter kunnen blijven, stel je voor..

    Reactie door Jansonius — maandag 29 mei 2006 @ 13.13 uur

  35. Beter
    http://www.intermediair.nl/media/GrootverdienersIntermediair.pdf

    Reactie door Jofel — maandag 29 mei 2006 @ 13.13 uur

  36. ieuw, ik snap niet waar jij die woede tegen de SP vandaan haalt. Het is zelfs kwetsend, omdat zo vele SP leden er alles aan hebben gedaan om het nee tegen de grondwet te bewerkstelligen.
    Je doet dit wel vaker, je moet je frustraties neergooien op het bordje waar het thuis hoort.

    Reactie door kaatje — maandag 29 mei 2006 @ 13.14 uur

  37. Vertrouwen in Bestuur :hahahahahahahahahaha !

    Reactie door Fred — maandag 29 mei 2006 @ 13.19 uur

  38. Bosje bouwt aan een sociaal veilig klimaat …………dat is echt gillen .

    Reactie door Fred — maandag 29 mei 2006 @ 13.20 uur

  39. Even om de zaken een beetje in perspectief te zetten: ik heb een bijstanduitkering en heb vorig jaar een T-biljet ingevuld. Kreeg geen rooie cent terug, maar eenmaal een poging en je krijgt twee of drie jaar een E formulier en dat MOET je invullen. Zo gezegd, zo gedaan en HOERA! Ik krijg € 59,- terug. Deze voorlopige aanslag 2005, zoals dat ding heet, moet als kopie aan de Sociale Dienst gestuurd worden en bij navraag blijkt dat diezelfde € 59,- in MINDERING!!! gebracht worden op mijn uitkering! M.a.w. geld dat je te veel betaald hebt aan premies en dat je dus geheel terecht teruggestort krijgt, wordt door de Sociale Dienst ingepikt. Heet dat geen diefstal? Want het is geen “inkomen”. Inkomen komt bovenop wat je al hebt. Dit komt niet bovenop. Dit heb je teveel moeten betalen en krijg je terug. Lijkt me niet dat dit INKOMSTEN zijn? Leggen we dit even naast deze exhibitionistische zelfverrijking van deze topdirecteuren…. Is toch werkelijk te ZOT voor woorden?

    Reactie door L.M. Lembeck — maandag 29 mei 2006 @ 13.27 uur

  40. woede? ik hou gewoon niet van partijen die ellendig lang [zoals ze zelf zeggen] zo tegen de regering bezig zijn op een weblog,maar in werkelijkheid zeggen: het is onze taak niet om deze regering eruit te gooien….

    iets durven te zeggen is iets heel anders dan het ook daadwerkelijk doen!
    nee dan moeten de mensen volgende keer maar SP stemmen…

    ja daar maak ik me boos over!
    en ik gooi het dan ook op het goede bordje.

    maar zoals atijd is het moeilijk om je eigen slechte kanten te moeten toegeven,en als u dat als kwetsend ervaart kan ik daar helaas niets aan doen.

    en uit het stukje dat hier geschreven is kan men toch echt heel duidelijk opmaken dat de SP ook gewoon nog vind dat dit kabinet nog vertrouwen geniet.

    en is het niet iets van de laatste weken,en is het zeker niet zo dat het nu pas funest aan het “worden is” DAT VERTROUWEN!

    Reactie door iew — maandag 29 mei 2006 @ 13.27 uur

  41. L. M. Lembeck , je moet die belastingformulieren ook zo minimaal mogelijk invullen !
    Probeer zo min mogelijk “een onderdeel “te zijn van de bureaucratie :je ben alleen maar “werk” voor ambtenaren !

    Reactie door Fred — maandag 29 mei 2006 @ 13.31 uur

  42. ieuw, je moet oorzaak en gevolg uit elkaar houden. Het vertrouwen in het kabinet is mede zo laag, omdat er juist zo gegraaid wordt in die publieke sector. En ja, als je wat verandert wil zien, moet je SP stemmen.

    Reactie door kaatje — maandag 29 mei 2006 @ 13.34 uur

  43. @39

    zo doen ze dat altijd, geen fatsoen en geen normen en waarden, gewoon kille boekhouders, en achteruitkijken, ho maar,
    iets met terugwerkende kracht doen, alleen als het hun past!, denk ook dat dat niet mag ,wat ze doen, maar kennen wij alle wetten?

    @40

    het kabi-onnut geniet ook nog vertrouwen., al is het niet veel.,niet bij mij,maar er zijn er altijd ,die je van alles wijs kunt maken, dus daar hebben ze nog vertrouwen.,maar de stijl geeft wel aan ,dat er nog genoeg vertrouwen is, terwijl al gebleken is dat nu 68% tegen de grondwet is,en dat er geen of niet genoeg vertrouwen meer is, dus dat zou wel zorgvuldiger mogen!

    balkenende zal echt wel oogsten wat hij zaait., dat kan niet anders!

    Reactie door Jansonius — maandag 29 mei 2006 @ 13.40 uur

  44. Ik heb nergens geen vertrouwen meer in op mijn hond na.
    http://www.planet.nl/planet/show/id=62967/contentid=716957/sc=a16905

    Reactie door Jofel — maandag 29 mei 2006 @ 13.40 uur

  45. @41Kaatje
    prima hoor als u het zo wilt blijven zien.

    legt u mij dan eens uit waarom de SP dan al 20 jaar achter de wagen aan loopt?

    als een oppositie [partijen die niet regeren]een regering maar aan laat kloten en er niets tegen doet wat is dan eigenlijk de oorzaak…?

    lekker goedkoop om alsmaar te roepen dat de SP er zo veel aan heeft gedaan.

    foei zeggen tegen een eigenwijs grommende, niet luisterende hond durft iedereen!
    maar em in zn nekvel pakken en eens even door elkaar schudden…

    Reactie door iew — maandag 29 mei 2006 @ 13.45 uur

  46. Wat raar he dat Nederland naar de klote gaat… :?

    Reactie door simONE — maandag 29 mei 2006 @ 13.47 uur

  47. We hebben nu eenmaal een parlemantaire democratie ieuw. Blijkbaar wordt een merendeel van het volk nu eenmaal graag belazerd. De SP is natuurlijk wel aardig in opmars, qua ledenaantal is zij inmiddels ook de VVD voorbij. Dat dit zich niet omzet in veel grote verkiezingsresultaten op landelijk niveau heeft vaak te maken met het feit dat mensen op het laatste moment toch voor de PVDA gaan teneinde een volledig rechts kabinet af te wenden. In een PD kun je nu eenmaal geen mensen er zomaar uitsmijten, daar heb je een kamermeerderheid voor nodig en helaas houden die gasten elkaar allemaal de handen boven het hoofd. Het parlement bestormen en ze gewoon afzetten is natuurlijk wel een optie, maar ondermijnt volstrekt de democratie. Deze zakken hooi zijn gekozen en daar zullen we het dus mee moeten doen.

    Reactie door kaatje — maandag 29 mei 2006 @ 13.50 uur

  48. en ik hou mn hart vast voor de volgende verkiezingen!

    stemcomputers…
    gemeenteraadsverkiezingen [de laatste]
    Bush…
    Amerika…
    Balkenende…
    media…
    de zogenaamde steiging in de peilingen…
    verkiezingen?

    Reactie door iew — maandag 29 mei 2006 @ 13.53 uur

  49. @47Kaatje
    dat zeg ik… lekker alles politiek correct blijven verwoorden hoor!

    alleen zo vervelend dat de regering er schijt aan heeft.

    dus als ik het goed begrijp heeft de SP helemaal geen middellen om iets tegen de regering te ondernemen?

    de Sp is dus niet bij machte om een landelijk “fictief referendum” te houden en daar in de media ruchtbaarheid aan te geven?!

    internet is natuurlijk alleen om te bloggen…

    gewoon zoeken naar het juiste gereedschap om te kunnen bewerkstelliggen wat je al jaren roept,maar roepen dat het zo niet langer kan en dan zeggen dat je er niets aan kan doen…
    ja dat maakt mij een beetje boos…

    Reactie door iew — maandag 29 mei 2006 @ 14.00 uur

  50. Dit bericht was vrij snel weg op het rechtse Planet.
    http://www.leeuwardercourant.nl/nieuws/binnenland/article577172.ece#reacties

    Reactie door Jofel — maandag 29 mei 2006 @ 14.01 uur

  51. @44 off topic Jofel , nou mijn Kat is net over mijn pas gelakte parket gelopen…..

    Reactie door Toergenjev — maandag 29 mei 2006 @ 14.04 uur

  52. En dit dan niet te geloven.
    http://www.telegraaf.nl/binnenland/43658041/NOS_live_bij_verkiezing_VVD-lijsttrekker.html

    Reactie door Jofel — maandag 29 mei 2006 @ 14.04 uur

  53. Hé, we hebben een knipselmedewerker. ;-)

    Reactie door Hans — maandag 29 mei 2006 @ 14.05 uur

  54. @51
    zn pootjes even goed schoonmaken!
    parket is om op te lopen….

    Reactie door iew — maandag 29 mei 2006 @ 14.06 uur

  55. @49 Iew,
    9 zetels heeft de SP, wat kan ze ondernemen.
    Het steeds weer publiekelijk aankaarten vand it soort van misstanden, en hopen dat het Nedelandse volk eens wat bijleerd.

    Reactie door Toergenjev — maandag 29 mei 2006 @ 14.06 uur

  56. @55
    dat zeg ik…. aankaarten en er dan verder niets aan kunnen/willen doen…

    het is de schuld van het volk!
    het ligt niet aan de regering die we hebben gekozen,en waar na het kiezen een verantwoordelijk minister,alleen maar een woord blijkt te zijn, en helemaal niet verantwoordelijk blijkt te zijn… [wat het ook moge betreffen]

    en ook niet aan de oppositie die er niets aan wil/kan doen.[hadden we maar op hun moeten stemmen]

    ik snap em hoor… sorry!

    Reactie door iew — maandag 29 mei 2006 @ 14.14 uur

  57. @52
    Maar ik had het over honden Toergenjev en die mogen katten meestal niet.
    En terecht als ik zie wat voor streken die bij jou uithaalt.
    Als je wil stuur ik mijn hond wel even.
    Dan loop jou kat niet over het parket maar vlieg hij om weg te komen

    Reactie door Jofel — maandag 29 mei 2006 @ 14.16 uur

  58. @ ieuw,
    Peilingen zijn gelukkig maar peilingen.

    Ik vul bij een peiling ook wel eens een stom antwoord in, omdat ik mijn dag niet heb.
    Ik ga er van uit dat meer mensen dat doen, en dan zijn peilingen waardeloos.

    Reactie door redstar — maandag 29 mei 2006 @ 14.47 uur

  59. ieuw, maak nou eens duidelijk wat je dan wil!

    Reactie door kaatje — maandag 29 mei 2006 @ 15.17 uur

  60. Graaien is in. Wie niet meegraait hoort er niet meer bij.
    Het wekt zelfs onderlinge bewondering.
    Allemaal volgens de regels de zakken vullen.
    Samen sterk boven de – Fuck-you-grens-.
    Hier kan een normaal mens niet meer bij.
    We stevenen af op waanzin met de fascistische Verdonk als boegbeeld.

    Reactie door hendrik dieks — maandag 29 mei 2006 @ 15.27 uur

  61. @7 + 8
    Okee, okee jullie hebben gelijk.
    Dus herstel: het wordt hoog tijd voor een extreem links kabinet. :)

    Reactie door Sonja — maandag 29 mei 2006 @ 15.32 uur

  62. Vrij naar Ilja Pfeijffer:

    Een goede overheid stelt de burgers in staat vrij te zijn.
    Daarvoor moeten straten worden schoon gehouden, openbaar vervoer op tijd rijden, water uit de kraan komen en elektriciteit uit het stopcontact, boeven moeten gevangen worden, kansen voor iedreen door degelijk onderwijs en een minimaal gegarandeerd inkomen.
    Een deskundige overheid schept deze voorwaarden en bemoeit zich verder niet met de manier waarop burgers hun leven vormgeven.
    De tegenstelling nu is dat de Nederlandse overheid in deze onbehaaglijke tijden de omgekeerde reactie toont.
    Alles waarvoor zij dient, privatiseert zij – met de bekende desastreuze gevolgen – terwijl zij het onbehagen probeert te bestrijden door zich steeds meer te bemoeien met datgene waar zij zich buiten moet houden, zoals de inhoud van preken, omgangsvormen, kledingvoorkeuren, homohuwelijk, euthanasie en de perceptie van het gezin als hoeksteen van de samenleving.
    Ondertussen blijft zij zich verrijken en bestuurlijk uitbreiden.
    Zo’n overheid verliest vertrouwen en geloofwaardigheid.
    Zij is leeg, hol en potsierlijk als een oranje opblaaskroon.

    Reactie door hendrik dieks — maandag 29 mei 2006 @ 15.52 uur

  63. @59
    dat heb ik eigenlijk al meerdere malen gedaan..
    maar goed ik zal het nu even op die manier doen:

    ik wil, (1)dat de SP nu eens naar de minister gaat en de regering dwingt een bindende uitspraak te doen tegenover het volk, of die grondwet hier nu voor eens en altijd van de baan is, of dat ze er op terug gaan komen.

    (2) wil ik dat de SP, Minister Hoogervorst gaat dwingen zijn woord te houden ivm de chaos, die dus WEL is ontstaan.

    (3) wil ik dat de SP, Minister de Geus eens aanpakt een motie van wantrouwen indient,ivm de mensonterende praktijken bij UWV,en het niet gebruiken van de WAO waarvoor deze is bedoeld.

    waarmee ik dus bedoel: Je nek uit steken voor de mensen waarvan je WILT dat ze op de SP GAAN stemmen…
    en niet pas als je genoeg stemmen hebt,of mag regeren, DAT is wat ik wil!

    dit is namelijk wat mensen verwachten en willen, voordat ze ook maar op een partij gaan stemmen die zichzelf zo op de borst slaat, omdat ze zoveel “PRATEN” over wat er niet goed gaat/is !

    niet meer over lullen! DOEN!

    Reactie door iew — maandag 29 mei 2006 @ 16.03 uur

  64. Iew ik ben het geheel met jou eens :ACTIE ; niet leuteren !

    Reactie door Fred — maandag 29 mei 2006 @ 16.07 uur

  65. @63, IEW Herschep jij de democratie ?
    Als de SP 9 zetels in de kamer heeft, en op zijn hoogst groen Links meekrijgt, wat valt er dan te dwingen.
    Dat zou nieuw zijn, partij met 9 zetels heeft een meerderheid tegenover 141 zetels.

    Reactie door Toergenjev — maandag 29 mei 2006 @ 16.18 uur

  66. @65
    lekker met je kop in de kast blijven staan hoor en er vooral geen lampje bij nemen…

    wel eens van TV en media gehoord?
    komt Jan M. nooit in programma’s?

    komen er geen debatten?
    kan de SP niks via ons mooie medium internet?

    onze regering kan er anders aardig mee uit de voeten,ik bedoel als een holocaustspotje op de buis mag….

    als je de wegen niet “wilt” maken kan de SP inderdaad niets!

    neem nou Wilders eens, ik zeg niet dat ik daar zo dol op ben maar hij PROBEERT het in ieder geval!
    die zegt in ieder geval niet al op voorhand, ik heb maar 1 zetel… dus geef ik het maar op want ik krijg toch niemand mee.

    en nogmaals DIE MEERDERHEID is een valse meerderheid,het vertrouwen IS al opgezegd in deze regering![bevolking?]

    Reactie door iew — maandag 29 mei 2006 @ 16.32 uur

  67. Ja door dat mietje Bos ,zal er weinig veranderen : en het dom volkje denderd gewoon mee !

    Reactie door Fred — maandag 29 mei 2006 @ 16.33 uur

  68. Iew, ik ben helemaal aan jouw kant. Als je de sp iets vraagt krijg je of geen antwooord of “het heeft onze aandacht”.

    De taal van de sp-politici wordt bloemiger op het moment dat er meer zetels dreigen te komen. We dekken ons vast in . mochten we ooit verantwoordelijkheid moeten dragen dan kunnen we alle kanten uit. Ik heb volgend jaar twee opties sp stemmen of niet stemmen. Maar zoals het er nu uitziet zal het wel niet stemmen worden. iedereen is zo lief voor elkaar, je wordt er misselijk van. Natuurlijk kan je als 1 partij niet op tegen al die anderen. Maar je kan inderdaad wel harder tegen al die schijnheilige huisjes trappen, mensen beter voorlichten hoe ze belazerd worden, een weblog openen waar ook gevoelige onderwerpen uitgesproken kunnen worden. moties van afkeuring en wantrouwen worden zelden ingediend omdat ze het toch niet halen. Veel ge-ouwehoer maar nul resultaat.

    Veel mensen geven op deze site hun mening. komt deze mening ooit bij de SP aan?

    Reactie door ipuntje — maandag 29 mei 2006 @ 16.34 uur

  69. ieuw, dat heeft dus geen enkele zin en zou enkel getuigen van puur opportunisme. Moties indienen die van te voren al geen schijn van kans maken is weggooien van belastinggeld en maakt van je partij een pipo de clown feestje.
    Er zijn al moties zat ingediend overigens, maar die gasten blijven gewoon zitten.

    Reactie door kaatje — maandag 29 mei 2006 @ 16.36 uur

  70. @69

    volgend jaar stemmen heeft ook geen zin. De kans dat er een regering komt zonder vvd of cda is nihil en verkiezingen houden is dus weggooien van belastinggeld. Er zijn al zo vaak verkiezingen gehouden, maar die gasten blijven gewoon zitten

    Reactie door ipuntje — maandag 29 mei 2006 @ 16.41 uur

  71. @65, Iew
    En in wiens handen zijn de omroepen ?
    Tros Avro VVD.
    EO kleine christelijke
    Vara PvdA
    NCRV Christenunie CDA
    KRO CDA
    VPRO PvdA Groen Links

    Commercielen VVD en rechtser.
    Dat word problematisch, weleens de onderwerpen hierover op dit weblog gevolgd ?

    Moties zijn er zat ingediend, en de SP is veel in de straten en wijken.
    Wat kan je nog meer verlangen .
    Wees boos op diegenen die deze graaierij veroorzaken.

    Reactie door Toergenjev — maandag 29 mei 2006 @ 16.43 uur

  72. ipuntje, zwelgen in nihilistisch zelfmedelijden heeft al helemaal geen zin.
    Laten we in vredesnaam proberen nog enige hoop te koesteren in een links kabinet.

    Reactie door kaatje — maandag 29 mei 2006 @ 16.49 uur

  73. @ 68,

    Ik heb toch echt hele andere ervaringen met de SP. De medewerkers zijn behulpzaam, en als ze zelf niet 1,2,3 antwoord weten laten ze het uitzoeken.

    Als er onrecht wordt gedaan, staat de SP voorop. De SP schroomt niet om het voortouw te nemen.

    Het is ook aan de bevolking om te laten zien dat we het beu zijn. In andere landen gooien ze massaal het werk neer en gaan de straat op. Hier gaat men gewoon door met ja en amen roepen.

    We geven miljoenen uit met pasen, en met het komende WK. Blijkbaar gaat het zo slecht nog niet zal het kabinet denken.

    Reactie door redstar — maandag 29 mei 2006 @ 16.56 uur

  74. sorry kaatje, maar als ik je reactie 69 en voorgaande lees krijg ik het gevoel dat de oppositie beter thuis kan blijven, omdat ze toch geen invloed hebben. Als dat zo is dan kan na verkiezingen dus een groot deel van de kamer op non-actief gezet worden (in de bijstand bv) en zo belastinggeld besparen. Het feit dat welke partij dan ook in de kamer zit geeft deze partij de plicht om alles, maar dan ook alles uit de kast te halen om voor haar kiezers te vechten, ongeacht hoeveel belastinggeld dat kost. Het niet indienen van moties omdat ze het toch niet halen vindt ik het verkeerde alternatief. Als de houding echt is: “zij zijn groot en ik is klein”, dan is er nog meer mis met de politiek als ik al vreesde.

    Reactie door ipuntje — maandag 29 mei 2006 @ 16.57 uur

  75. @69
    dien dan maar een motie van wantrouwen in tegen de oppositie,wegens volksverlakkerij.
    als er namelijk moties in worden gediend over bv Hoogervorst en het zich houden aan zijn uitspraak die hij heeft gedaan,en een oppositie [ook vertegenwoordigers van stemmen]wil die niet steunen,komt dat neer op volksverlakkerij,want die zijn er nu juist om misstanden [waar ons land nu van overloopt] tegen te gaan.

    en als die dan stelselmatig [zoals we hebben zien gebeuren] de kant van de regering kiezen, voeren die hun taak niet goed uit.[en regeren dan mee ipv oppositie te voeren]

    en horen, of zelf te verdwijnen,of oppositie te gaan voeren!

    als ik daar HET “normen en waardenbeleid” tegenover zet…
    er moet nu gewoon net zo hard de rem op deze regering gezet worden,als dat ze de afgelopen regeringsperiode over ons heen hebben gelopen,schijt hebben gehad, en ons van alles door de strot hebben geramd!

    iedereen zegt het,ook de SP, maar vervolgens gaat deze regering met hun [volgend termijn] mee regerende [pvda] oppositie gewoon door op deze ramkoers en is die grondwet inneens weer aan de hemel gaan sluieren,en leggen ze tegenwoordig ook gewoon motie’s die al zijn aangenomen, gewoon naast zich neer.

    maar blijf maar lekker zo kortzichtig,politiek correct doorgaan hoor!
    want het is niet zoals het is,maar het is zoals het word uitgelegd toch?

    Reactie door iew — maandag 29 mei 2006 @ 16.58 uur

  76. Die kamerleden in grote partijen hebben natuurlijk ook niet veel te verliezen als zij geen donder in de kamer doen :hun salaris gaat gewoon door :het zijn ambtenaren ;enige doel is jan met de korte achternaam belazeren en in de totale stress te brengen door voor concurrentie uit de Oostbloklanden te zorgen :zijn gewoon kloterige fasisten

    Reactie door Fred — maandag 29 mei 2006 @ 17.02 uur

  77. @71
    ja die volg ik doorgaans wel,dat is nu precies waarom je dit via de media moet doen!

    nieuws dat namelijk zo gebracht word dat het een impact zal hebben,zal namelijk geen omroep willen missen! van wie die omroep dan ook is.

    daarbij forceer je misschien ook nog wel een klokkenluider over bv de censuur die de media volgens mij vaak genoeg vanuit de politiek word opgelegd.

    maar das natuurlijk niet politiek correct!

    Reactie door iew — maandag 29 mei 2006 @ 17.05 uur

  78. Ik word hier zo langzamerhand een beetje moedeloos van ipuntje en ieuw waarom gaan jullie niet fijn op geen stijl posten, daar heb je ook van die gasten die zonder enige vorm van argumentatie de wijsheid in pacht denken te hebben.
    Ga eerst eens lezen hoe ons staatsbestel in elkaar steekt en volg eens goed de politiek ipv alleen maar datgene wat je in de telegraaf leest.

    Reactie door kaatje — maandag 29 mei 2006 @ 17.26 uur

  79. Actie voeren.
    Een jaar de tijd.

    Wanbestuur bij overheid, provincie, gemeente, waterschappen enz. actief, voortdurend en op elke mogelijke plaats aan de kaak blijven stellen.

    - Kamervragen
    - posteracties a la Loesje
    - lezingen door het hele land
    - beloning en rechtsbijstand voor klokkenluiders
    - manifest voor de volwaardige democratie schrijven en verspreiden
    - fundamenteel onderzoek van het wetenschappelijk buereau
    - demonstraties voor voedselbanken
    - onverwachte stunts, die publiciteit afdwingen
    - apart comittee opzetten om deze activiteit strategisch en tactisch te coordineren

    In geouwehoer kun en wil je ook niet wonen.

    Reactie door hendrik dieks — maandag 29 mei 2006 @ 17.26 uur

  80. Ik denk dat er soms best wat aankomt bij de SP van wat men hier schrijft. De SP is echter een politieke partij met politici, en geen bulldozer. Willen ze in Den Haag iets te zeggen hebben, dan zullen ze in de pas moeten lopen.
    Hou je van pr, discussietechnieken en diplomatie, dan kun je politicus worden. Wil je actie, dan moet je activist worden. Je kunt een politiek activist worden, maar geen activistische politicus. Die bestaan gewoon niet.

    Reactie door Sonja — maandag 29 mei 2006 @ 17.33 uur

  81. @ 77 motie van wantrouwen naast me
    neergelegd, had je niet eens moeten indienen.

    Het mooie van democratie is dat je ook wat mag zeggen tégen de SP, ook al ben je het inhoudelijk op veel punten met de SP eens. Dat heet in onze wetgeving vrijheid van meningsuiting. Het verwijzen naar andere sites omdat je je zin niet krijgt is het tegenovergestelde hiervan. Misschien weet ik wel veel meer van het staatsbestel als jij en zeker lees ik de telegraaf niet (en als dan per ongeluk en dan zeker niet als enige bron van nieuws). Ik ben kritsch. De SP is gelukkig geen godsdienst en dus niet onderhevig aan dogma’s. En als je niet tegen kritiek kan, zijn er vast sites waar je altijd gelijk krijgt.

    Reactie door ipuntje — maandag 29 mei 2006 @ 17.40 uur

  82. @77 Kaatje je hebt gelijk wat betreft deze oproer kraaiers ik heb mijn mening reeds gezet op de vorige stelling no-claim

    groetjes Pien

    Reactie door pien — maandag 29 mei 2006 @ 17.50 uur

  83. Graaien is menselijk

    Ongeacht welk regels je instelt, er zal altijd een manier omheen gevonden worden.

    Iedereen zal de kans grijpen om voor de rest van zijn leven financieel onafhankelijk te worden, ongeacht de manier (sommige schuwen daarbij niet de grens van de legaliteit van hun methode’s te overschrijden.)

    Graaien voorkom je maar op 1 manier, gewoon zorgen dat er niks te graaien valt.
    Wat er niet is kun je niet weg graaien.

    Reactie door Ronald — maandag 29 mei 2006 @ 17.54 uur

  84. @80-ipuntje als je dan kritsch wil zijn moet je ook kritisch kunnen worden hihaho…

    Reactie door pien — maandag 29 mei 2006 @ 17.54 uur

  85. @77
    ik word een beetje moe van beroepsbloggers die andere mensen naar geenstijl gaan verwijzen, als hun mening niet gedeeld word…

    daarbij is mijn naam hier IEW, zonder U.
    daar word ik ook een beetje moe van…
    mensen die niet goed lezen.

    @79
    beetje raar dan dat alles wat regeert in de politiek,NIET in de pas hoeft te lopen…
    dat is nu precies waarom de SP nooit heeft geregeerd, OMDAT ze altijd maar in de pas lopen.

    daarom zou Pim F. Minister president geworden zijn! vanwege het NIET in de pas lopen.
    dat was namelijk een ACTIEVE POLITICUS.
    dat kan namelijk ook.

    Reactie door iew — maandag 29 mei 2006 @ 18.18 uur

  86. @ 79 Ja hoor.

    Actie voeren heeft als doel de mensen het voor zich helder maken war er allemaal mis is in dit door en door verziekte land.
    Bestuurders en managerlagen en controleurs van controleurs en hun respectievelijke hofhoudingen buitelen blind en doof over elkaar heen in wanbeheer, zelfverrijking em zelf-uitbreiding.
    De mensen zijn de kiezers.
    De kiezers bepalen de politieke machtsverdeling.
    Zonder kiezer geen politiek.
    In of uit de pas.

    En politieke onderlinge afspraken ?
    Dat is één van de oorzaken van de huidige puinhopen in de zorg, het onderwijs, de politie, het bestuur, Europese ellende,
    Verdonkschandes, de oppervlakkigheid en achterbaksheid van de grijp- en graaicultuur waar je bang voor wordt als je er bij stil gaat staan enz.
    Actie is de enige weg om de VVD uit de regering te krijgen.
    Afspraken met het CDA maken ?
    Laat me niet lachen.

    Reactie door hendrik dieks — maandag 29 mei 2006 @ 18.19 uur

  87. Nogmaals, de grootste zakkenvullers in ons land zijn de interims in de zorg en bij de gemeente. 1000 euro per dag is normaal Na een half jaar rotten ze weer op en wordt hun werk door de volgende interim in de container gegooit. Heb het zelf al enkele malen meegemaakt. Mischien een idee om zelf interim te worden. helaas zit ik niet zo in elkaar!

    Reactie door robert b — maandag 29 mei 2006 @ 18.21 uur

  88. @87
    Wat dacht je van reïntegratie bureaus.
    2500 Euro als ze lul rapportjes schrijven en 5000Euro als ze toevallig werk krijgen,
    Vind je zelf werk bij een ander uitzendbureau dan moet dat toch volgens je eigen reïntegratie laten lopen anders missen die de extra 2500 Euro.
    Denk afspraak tussen de uitzendbureaus.
    Dus 200 klantjes per jaar en ze doen geen flikker dat is 500000 Euro in het zakje,
    Nog een paar die werk vinden door hun eigen inspanning 200000 Euro er boven op is 700000 Euro in het jaar.

    Reactie door Jofel — maandag 29 mei 2006 @ 18.49 uur

  89. Moest vandaag weer ff lachen binnen de thuiszorg trouwens, ik MOET WERKEN a.s. vrijdag terwijl mijn kind vrij is, ja als ze nog in groep 4 zitten heb je nog te maken met de zogenoemde ATV dagen. Laat mijn kind dus echt niet alleen voor 3 of 5 uur!! Ben tenslotte aangenomen op een 0-uren contract dus als er binnen de thuiszorg geen werk is, ik dus ook niet word opgeroepen dan hebben ze mij dus ook niet nodig. Maar ik heb dus ook zo mijn wensen en ze belden mij afgelopen vrijdag voor een klant voor vandaag in de middag..dat deed ik dus extra, maar mijn dag voor a.s. vrijdag was in eerste instantie niet gehonoreerd moest het 2 weken van tevoren mededelen volgens een tel. gesprek vanmiddag terwijl ik adressen binnen 2 dagen krijg en soms binnen 10 minuten. LULLIG HE, maar werd toch om 15.30 terug gebeld door de planner…JA JE HAD GELIJK HOOR, JE HEBT EEN 0-UREN CONTRACT EN JE hebt gelijk zoals je de voorwaardes zijn

    Reactie door pien — maandag 29 mei 2006 @ 19.16 uur

  90. ik heb nagenoeg alle reactie,s gelezen, wordt stront misselijk van de meeste, en erger me aan de dwaasheid, van de meeste niksnutters.
    laat l.m lembeck maar eens gaan werken zoals ik 44 jaar heb gedaan, en vraag eens aan ilje pheyffer waar het geld voor al de verzorging vandaan moet komen.
    SP?? CUBA NET ZO ARM EN ZONDER ZON.

    Reactie door wil — maandag 29 mei 2006 @ 19.29 uur

  91. Iew en ipuntje

    Met Uw welnemen, zou het niet beter zijn om uw reactie’s in praktijk te brengen?

    Ga de straat op en maak je mening kenbaar, dat lijkt mij beter dan hier te oreren!

    Maar doe het met verstand!
    Ijzer met handen breken? Kan dat?

    Reactie door Ouwe Dirk — maandag 29 mei 2006 @ 19.32 uur

  92. @90

    Laat naar je kijken hansworst!

    Hoe durf jij iemand te beledigen die meer werk gedaan heeft dan dat jij in je hele miserabele leven ooit zal uitvoeren!

    Reactie door Ouwe Dirk — maandag 29 mei 2006 @ 19.36 uur

  93. @92 Beste ouwe Dirk je hebt gelijk,maar eigenlijk is het debateren best wel leuk over onze en hun zinswijze toch? hebben we wat te voeren en te kletsen en te debateren..uiteindelijk worden ze afgerekend met hun eigen denkwijze mei 2007

    Reactie door pien — maandag 29 mei 2006 @ 19.58 uur

  94. Volgend mij had de SP nog niet zolang geleden werk gemaakt over het feit dat die reintegratiebureaus zo geweldig aan het klungelen waren en enorme bedrage met hun geklungel ophaalde : nu dit rapport is onder de neus van de Geus geweest ; wat er daarna gebeurt : daar heeft hij zij gat mee schoongemaakt !

    Hoe is het met Wouterje Bos vergaan na dit rapport: Laat maar waaien : we kunnen beter zorgen voor een versoepelde ontslagregeling en AOWers hun geld afjatten :BOs wil ook zo graag een goed voorbeeld geven ,zodat hij KOK met z’n kwartje kan volgen naar een leuke baan : Hoe was het met Duis …. leuke jongens die PvdA ;ze zijn eigenlijk nog erger dan de VVD .

    Reactie door Fred — maandag 29 mei 2006 @ 20.00 uur

  95. @85 “dat is nu precies waarom de SP nooit heeft geregeerd, OMDAT ze altijd maar in de pas lopen.”
    De SP is een politieke partij DUS moeten ze in de pas lopen. Willen ze bulldozeren of een coup plegen, dan moeten ze ondergronds gaan, en dan kunnen wij er niet meer op stemmen. Hoe moeilijk is dit nou?

    Meneer Fortuyn, jammer dat hij dood is, ik had hem liever als premier gezien, die van Nederland binnen 2 jaar een enorme puinzooi had gemaakt. En had hij successen geboekt dan zouden we nu devoot voor de zonnekoning moeten knielen terwijl hij nog een snuif poppes of coke nam en zich liet verwennen door minderjarige Marokkaantjes.

    Reactie door Sonja — maandag 29 mei 2006 @ 20.02 uur

  96. Overheid steelt van minima!
    Bijstand:
    1. Onder inkomen wordt verstaan de op grond van artikel 31 in aanmerking genomen middelen voorzover deze:

    a. betreffen inkomsten uit of in verband met arbeid, inkomsten uit vermogen, een premie als bedoeld in artikel 31, tweede lid, onderdeel j, een kostenvergoeding als bedoeld in artikel 31, tweede lid, onderdeel k, inkomsten uit verhuur, onderverhuur of het hebben van een of meer kostgangers, socialezekerheidsuitkeringen, uitkeringen tot levensonderhoud op grond van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek, voorlopige teruggave of teruggave van inkomstenbelasting, loonbelasting, premies volksverzekeringen en inkomensafhankelijke bijdragen als bedoeld in artikel 41 van de Zorgverzekeringswet, dan wel naar hun aard met deze inkomsten en uitkeringen overeenkomen; en

    b. betrekking hebben op een periode waarover beroep op bijstand wordt gedaan.

    2. Middelen die het karakter hebben van uitgesteld inkomen worden in aanmerking genomen naar de periode waarin deze zijn verworven. Middelen die het karakter hebben van doorbetaling van inkomen over een periode worden in aanmerking genomen naar de periode waarin deze te gelde kunnen worden gemaakt.

    3. Indien een van de gehuwden geen recht op algemene bijstand heeft, wordt zijn inkomen slechts in aanmerking genomen voorzover het inkomen van de gehuwden tezamen, met inbegrip van de bijstand die zou worden verleend indien zijn inkomen niet in aanmerking wordt genomen, meer zou bedragen dan de bijstandsnorm voor gehuwden. Voor de vaststelling van het inkomen van de niet-rechthebbende echtgenoot is deze paragraaf van overeenkomstige toepassing.

    4. In afwijking van het derde lid wordt, indien de gehuwden gescheiden leven, doch niet duurzaam gescheiden, het inkomen van de niet-rechthebbende echtgenoot slechts in aanmerking genomen voorzover het de bijstandsnorm te boven gaat.

    Met andere woorden: wat ik eerder noemde, blijkt waar te zijn. Dit is de letterlijke wetstekst. Heb je een bijstanduitkering en vul je een belastingformulier in om teveel betaalde premies deels terug te krijgen, dan wordt dat gekort op je uitkering als de belastingdienst het bedrag uitbetaalt. Ik noem dat “legale” diefstal.

    Reactie door L.M. Lembeck — maandag 29 mei 2006 @ 20.02 uur

  97. “Veel kleintjes ,lever het meeste op ” wetten worden toegepast .
    Het is de bedoeling gewoon te jatten ,liegen ,bedonderen en de grote meute af te zeiken .

    Reactie door Fred — maandag 29 mei 2006 @ 20.09 uur

  98. @95 Sonja je hebt gelijk een aangod was hij toen, deze rechtse rakker PIM FORTUYN, en Rita wil hem na bootsen in het uitzetten van vluchtellingen…(die ging al eerder op haar platte (…) wat heeft hij ooit gedaan voor de Nederlandse bevolking is hij premier geweest???,burgermeester???,landelijk liefdaadig geweest?? NEEEE ….MASSA HYSTIRIE JA!!!!! dat was het.. en de meeste mensen wisten en weten nog steeds niet achter welk beleid deze man stond

    Reactie door pien — maandag 29 mei 2006 @ 20.13 uur

  99. Iew en ipuntje,

    Ik begrijp best dat jullie ergeren aan die flapdrollen die ons land regeren. Jan Marijnissen laat heus wel zijn kop zien op tv
    en gaat ook het land in. De SP doet zijn best, de SP zijn de beste riemen die we hebben.

    Reactie door Evert Tigchelaar jr — maandag 29 mei 2006 @ 20.18 uur

  100. weer een risico groep er bij,voor de verzekerings maatschapijen,
    ach sjit vergeten,met een gemiddelde uitkering van 320.000 euri kan je dat natuurlijk wel betalen,
    hier zoon/dochter je zakgeld.voor een week.
    was er niet 1 bij die meer als 100% exstra uitkering gekregen heeft.
    en maar lachen met die 5 onderkinnen,
    hoe lang nog?
    herinneringen aan die goeie?? ouwe tijd,, heineken!
    safe mode,, sorry,,

    Reactie door ad — maandag 29 mei 2006 @ 20.54 uur

  101. @90 Wil.
    Vaak zijn figuren die zeuren dat anderen maar eens hard moeten gaan werken omdat dat beter zou zijn voor de maatschappij, zo gefrustreerd over hun gedane arbeid dat ze denken dat het een hele prestatie is dat ze dat rot werk hebben volgehouden.
    Welnee, ze zijn te stom om iets zinnigs te kunnen doen.
    44 jaar heb je verspilt van je leven inplaats van iets wezelijks te bereiken.
    Wat heb je voor anderen gedaan buiten dat zorgen voor je levens behoeftes Wil ?

    Reactie door Toergenjev — maandag 29 mei 2006 @ 20.56 uur

  102. @ 97 Evert
    Veel mensen dragen de SP een warm hart toe. Jan Marijnissen (wie kent ‘m niet) komt sympathiek en integer over.
    Maar op de SP stemmen? Nee, dat niet want menig stemgerechtigde denkt dat dan met rode vlaggen en banieren door de straten moet worden gemarcheerd. En dat is het manco van de SP. Waar komt dat schrikbeeld toch vandaan.
    Ik denk dat het angst is. Liever een MP met gristelijke kop en stropdas die het valse beeld oproept van: “wij hebben het beste met u veur”. Er wordt wel even vergeten dat onder dát bewind Nederland aardig is afgegleden.
    Helaas, de strijd zal nog wel een hele generatie duren voordat het roer echt omgaat.
    En Wouter Bos? Tja, ik zou er niet in trappen.

    Goedenavond overigens.

    Ps. Zelfs de media rolt over elkaar heen om live te berichten over het liberale gedachtengoed.

    Reactie door Gandalf — maandag 29 mei 2006 @ 20.57 uur

  103. @85 iew
    Nee Pim Fortuyn was een populist die inspeelde op onderbuik gevoelens van de massa.
    Pim was rechts, maar voortgekomen uit een marxistische hoek, dus ook nog opportunist.
    Pim kreeg de rechtse pers mee, het machtigste orgaan in Nederland, en zodoende een groot deel protest stemmers, maar zwalkte met zijn overtuigingen.
    Dat kan de SP niet, want die is trouw aan zijn idealen en grondbeginselen.
    Overigens lijkt het mij wel dat iedereen hier mag reageren.
    Dat is de charme van bloggen.

    Reactie door Toergenjev — maandag 29 mei 2006 @ 21.05 uur

  104. Dit nieuws is buitengewoon schokkend, maar laten we eerlijk zijn; het was te verwachten. Het lijkt erop, dat de heren elke keer de Quote lezen, om te kijken of ze er nu eindelijk in komen te staan. De 1 wil niet onderdoen voor de ander. Stelletje tuig bij de richel; dat is het. Maar deze regering maakt dat alles mogelijk…laten we dat niet vergeten en daarmede hun kiezers en dat zijn de meeste sukkels in dit land.

    #3 B Lutser

    Je hebt groot gelijk. Maar je kunt de S.P. het niet aanrekenen. Die hebben altijd al tegen dit soort zaken geageert en bij mijn weten ken ik nog geen ex-S.P. bobo, die nu; net als Kok het Zwitserlevengevoel zit binnen te halen.

    Het is tijd voor de revoutie

    Reactie door ReneR — maandag 29 mei 2006 @ 21.36 uur

  105. @94
    hoe wie wat of waar het met Pim F. naartoe was gegaan zullen we nooit weten.
    alsof de rest van het kabinet zulke heilige boontjes zijn…
    @97
    ik heb niets tegen Jan M. en de SP integendeel,ik vind het alleen allemaal te tam blijven!TÉ correct!
    @101
    wat ik dus bedoel is dat hij precies wist hoe de aandacht van de massa te krijgen,en de al 20 jaar zittende politiek aan te pakken,door het ANDERS te doen en niet in de pas te lopen of zich aan te passen aan het niets zeggende gebral.
    u vat uw mening over Pim in ieder geval nog op een respectabele manier samen,in tegenstelling tot Sonja.

    maar het gaat erom dat je met de verkiezingen voor de deur, als SP een wat grotere toeter mag gaan gebruiken.

    en natuurlijk mag iedereen hier reageren! zolang je het overal maar mee eens bent…

    Reactie door iew — maandag 29 mei 2006 @ 21.40 uur

  106. Mijn grootvader was CPN-er en half jood en waarschuwde destijds zijn broers niet te lopen met de welbekende ster heeft menig concentratiekamp overleefd met zijn broers en ik als Pien ga voor dezelfde strijdvaardigheid alleen in een andere vorm, ik zet mij in voor alle onrechtvaardigheid,, nu en nou opdat ik het wil, ik ben welbewust geworden van deze strijdvaardigheid, kan mij niets of niemand mij deren en ga ik voor het absolute socialisme..

    Reactie door pien — maandag 29 mei 2006 @ 21.50 uur

  107. @104
    Als ik voor mijzelf en ook voor veel anderen mag spreken dan vinden we het juist fijn dat mensen hier komen discussieren.
    En is het juist goed dat we het niet met elkaar eens zijn en ook kritiek van elkaar kunnen verdragen.
    Daar leren we van en krijgen dieper inzicht in wat ons en anderen beweegt.
    En misschien neemt de SP jouw stelling wel serieus, en gaan ze er harder tegen aan aankomend jaar.
    Maar politiek is een slangenkuil vol met gevaren en je kunt je geen fouten permitteren als je de pers niet mee hebt.

    Reactie door Toergenjev — maandag 29 mei 2006 @ 21.55 uur

  108. ik ben een tijdje niet op de site geweest hier maar er is weinig veranderd. veel gemekker weinig concrete oplossingen. ben ik blij dat mijn partij straks met rita de verkiezingen gaat winnen.

    Reactie door Matthijs — maandag 29 mei 2006 @ 22.14 uur

  109. @106, Ik ben ook erg blij voor je Matthijs, jij bent ook niet echt veranderd he, gaat het goed met je ?

    Reactie door Toergenjev — maandag 29 mei 2006 @ 22.22 uur

  110. En maar blijven zeggen er iets aan te gaan doen…te laat, kansen genoeg gehad!

    Reactie door Floris V — maandag 29 mei 2006 @ 22.41 uur

  111. @ Matthijs gelukkig hebben we jouw VVD nog met de concrete oplossingen (en die waren…?). Maar jouw partij krijgt de leider die het verdient, kan ik niks van zeggen. De wet schenden (CBP), het parlement onjuist voorlichten en daarmee een staatsrechtelijke doodzonde plegen en Nederland in het buitenland te kijk zetten. Wees trots.

    * dat te laf is om de juiste conclusie, d.i. een motie van wantrouwen, te ondersteunen.

    Reactie door Floris V — maandag 29 mei 2006 @ 22.48 uur

  112. @ Mathijs

    Dat wordt in elk geval wel flink lachen als we in 2007 lijsttrekkersdebatten krijgen met een vooraf aan flarden geschoten (door haar eigen partijbobo’s) Verdonk aan tafel. Ze laten links en rechts niks van d’r heel.

    Zelfs nu is ze nog doelwit. Ik denk eerlijk, dat ze al lang spijt heeft van haar kandidaatstelling.

    Reactie door ReneR — maandag 29 mei 2006 @ 22.50 uur

  113. @102 Gandalf — maandag 29 mei 2006 @ 20.57,

    Ja, het beeld wat bestaat bij mensen en wat in leven wordt gehouden door rechts moet wat aan gedaan worden. Ik moet toegeven dat ik eerst ook wat vreemd tegen de SP aan keek toen ik voor het eerst mocht stemmen en ik me wat ging verdiepen in politiek. Toen hadden ze nog de leus geloof ik van “stem tegen, stem SP”. Uit nieuwschierigheid waarom ze zo tegen waren
    keek ik wat verzichtig rond op de website van de SP en veranderende mijn blik op de SP.

    @106 Matthijs — maandag 29 mei 2006 @ 22.14,
    Gek he, dat er veel geklaagt wordt met al dat sloop beleid van de vvd. Nee, de vvd komt met oplossingen, gewoon alles overgeven aan de markt kan die oplossingen bedenkt, hoeven ze het bij de vvd niet meer te doen. Nee, met vvd beleid komen we er wel, zoet beloven maar er niet bij vertellen dat dat alleen bedoeld is voor hun eigen vrienden clubje. En als er wel wat zoet is voor de gewonen man dan kunnen ze die direct weer inleveren omdat met al dat vvd beleid het lever er niet goedkoper op wordt.

    Ik zou als ik jouw was nog eens nadenken voor blij te worden. Als er in de toekomst met nog meer vvd beleid niet meer geklaagt wordt is het wel omdat mensen wegvluchten als ze de kans krijgen.

    Reactie door Evert Tigchelaar jr — maandag 29 mei 2006 @ 23.04 uur

  114. @108, Off Topic Matthijs verdikkeme, vroeger zou je allang gereageerd hebben en hadden we weer een pittige discussie die je gewoonlijk niet op argumenten kon winnen.
    Maar goed, je reageerde teminste.
    Nu doe je 1 zwak poginkje en bent vervolgens weer weg .
    Flauw hoor

    Reactie door Toergenjev — maandag 29 mei 2006 @ 23.36 uur

  115. Ik vraag me toch steeds af wat die domme sukkels met zoveel geld willen doen in de toekomst.
    Aangezien het beleid van de meeste landen geldverdienen is en liefst met industrie en dan denken ze hun eten uit afrika of andere landen te halen.
    Maar ze hebben er nooit aan gedacht dat afrika, zuid amerika en azie ook gaan meedoen aan het geld verdienen met industrie en dat eten en schoon drinkwater dan een probleem gaat worden.

    Wat hebben we aan dat stinkgeld als we er niets te eten van kunnen kopen!

    Ik hoop dat ze er nu van genieten die sukkels maar als het zover is dat wij voedsel te kort komen op aarde,
    dan stamp ik toch graag het geld bij Bakellende [en zijn holmaatjes] in zijn/hun vieze gore schijnheilige christelijke reet/reetjes!

    @39 L.M.Lembeck.

    Als ik jou was zou ik het eens navragen,
    maar ik ben er vrij zeker van dat de sociale dienst je niet mag korten op belastingteruggave.
    Het zijn ook geen inkomsten maar het is een verekening.

    Ambtenaren weten vaak heel weinig van de wet en dat willen ze niet toegeven en dan proberen ze maar te doen wat voor hun logisch lijkt.
    Ze kunnen immers niet gestraft worden.Ze zeggen:”sorry foutje” en ze kunnen weer ongestraft verder gaan.

    Als ik het in het verleden niet met de sociale dienst eens was dan schreef ik een bezwaarschrift naar de burgemeester en wethouders en daarin gaf ik kort uitleg.
    Dan kreeg ik altijd binnen heel korte tijd bericht terug van een hoge ambtenaar van de sociale dienst met daarin een afspraak om bij die hoge ambtenaar langs te komen voor gesprek [daaraan kon je zien dat ze goed geschrokken waren bij de A-sociale dienst].

    Reactie door stanley — dinsdag 30 mei 2006 @ 2.49 uur

  116. naar aanleiding van opmerkingen over oproerkraaiersen zo: al eerder heb ik opgemerkt dat ik voor het grootste deel achter het gedachtegoed van de SP sta. ik stem al links, sinds ik mag stemmen en dat is soms langer als me lief is. Sinds het ontstaan van de SP stem ik eigenlijk alleen op deze partij, meer uit sociale bewogenheid als voor mezelf zou ik haast zeggen.

    waar ik (en klaarblijkelijk iew ook) kritiek op heb is het feit dat het naar mijn gevoel allemaal wat gezapig aan het worden is. Dat gevoel wordt alleen versterkt als zelfs in dit weblog mensen elke opmerking over het verdwijnen van een zeker elan afwijzen.

    stilstand is achteruitgang. En volgens mij is er stilstand als iedereen dezelfde mening verkondigt en elke andere mening, zeker in het geval waar je het inhoudelijk grotendeels eens bent, wordt verworpen, desnoods met niet gefundeerde opmerkingen over kennis enz.

    Discussie is zoals toergenjev terecht stelt een manier waarop je inzicht krijgt op wat anderen maar vooral ook jezelf beweegt.

    Het feit dat mensen bereid zijn dit weblog te bezoeken en hun mening te geven, geeft alleen al aan dat er IETS is dat deze mensen beweegt en dat is tegenwoordig al vaak iets bijzonders.

    Reactie door ipuntje — dinsdag 30 mei 2006 @ 6.46 uur

  117. @116
    goed gezegd ipuntje! das nu precies wat ik bedoel! laat de SP nu eens als een grote roofvogel boven die politieke slangenkuil gaan vliegen,en laat de mensen hun hoofd eens omdraaien.
    en begin daar aub eens eerder mee dan in verkiezings/campagnetijd.

    ik heb laatst hier dat stukje met Jan over de voedselbanken nog eens zitten luisteren,
    en kan de SP niet eens bij een UWV onderzoek gaan doen? en eens wat bewijzen verzamelen over de wantoestanden? ik heb hier nog wel een dikke map vol liggen bv, en zo zullen er wel meer mensen zijn die bergen met bewijs hebben,bewijzen die niemand wil zien,zodat je er niets mee kan,of tegen kunt ondernemen.
    want dat is inmiddels ook een probleem geworden.zelfs rechters die mensen toelaten tot de wsnp willen de bewijzen niet zien en het er niet over hebben.

    dit geld helemaal als je aan kunt tonen dat het de schuld van het UWV is, dat iemand in de wsnp terecht is gekomen door UWV en dat het voorkomen had kunnen worden.

    het UWV gebruikt de WAO namelijk niet waar hij voor in het leven is geroepen en waar hij voor bedoeld is.
    en veel mensen onnodig aan moeten kloppen bij schuldhulpverleners.

    iemand merkte hier op dat ik eens wat moet gaan doen ipv alleen maar mekkeren hier.
    ik wilde nog even kwijt dat ik tussen mijn dagelijkse strijd door hier een beetje blog.

    ik ben al 3 jaar bezig om iets gedaan te krijgen en om er iets aan te doen!
    maar zelfs rechters en andere gezaghebbenden willen er nog niet eens naar kijken.
    verteld u mij dan nu maar eens wat je er verder aan kan doen?!

    ik hoop namelijk dat er eens een partij [SP bv] zorgd dat de bewijzen niet meer genegeerd kunnen worden!

    want als dan ook nog het klachtenorgaan van UWV de klachten herformuleerd, naar eigen inzicht om er dan vervolgens een andere niet gegronde klacht van te kunnen maken…

    maar ik heb gezien dat het WAO probleem niet zo leeft hier, want DAT topic is alweer vergeten….

    Reactie door iew — dinsdag 30 mei 2006 @ 8.02 uur

  118. @105 “u vat uw mening over Pim in ieder geval nog op een respectabele manier samen,in tegenstelling tot Sonja.”
    Eh, sorry, maar zit ik ergens te liegen of zo? Dat meneer Fortuyn er wat minder respectabele hobbies op nahield, daar kan ik niets aan doen. Die ontkenning en verdoezeling bij de Pimsekte over Zijne Heiligheid, dát valt niet te respecteren. Wanneer het over druggebruik en pedofilie van hun Leider gaat zijn ze opeens niet thuis met hun grote bek.

    Reactie door Sonja — dinsdag 30 mei 2006 @ 8.25 uur

  119. Zolang de brave uitvoerders van “de Wet ”
    alleen maar proceduretjes doorlopen ,zonder ook maar even erover na te denken wat dit voor mensen tot gevolg kan hebben ,zal je wantoestanden blijven houden en zijn die uitvoerders goed ingedekt .
    De klachten afhandeling van het UWV is gewoon rechtbuigen wat krom is !
    De klachtenafhandeling zou ook eigenlijk door een onafhankelijk instituut moeten worden gedaan :UWV gooit namelijk niet de eigen ramen in .Dit instituut zou ook bevoegheden moeten hebben om op het Logge bureaucratie daadwerkelijk invloed hebben op de procedures ,die gehandteerd worden .

    Reactie door Fred — dinsdag 30 mei 2006 @ 10.42 uur

  120. Pimmetje ,was gewoon een braller ;die goed “het zeer ” van niet al te slimme arbeider wist te formuleren ,maar verder totaal geen ervaring had om de gesettelde regering aan te pakken .Die club had ook totaal geen regeer-ervaring .

    Reactie door Fred — dinsdag 30 mei 2006 @ 10.47 uur

  121. Pimmetje was gewoon een cokesnuivende pedo. Maar goed, nu hebben we weer de http://www.nvd.nu/main.html

    Reactie door Sonja — dinsdag 30 mei 2006 @ 13.29 uur

  122. Ja Sonja, eens kijken hoe partijen daar tegenaan kijken cq mee omgaan. Kijken of we écht in een democratie leven…

    Maar ik ben bang dat er snel nog meer doden zullen vallen… omdat al gebleken is dat wij (‘het Nederlandse volk’, zo dat al bestaat, en de politiek) niet goed kunnen omgaan met andersdenkenden. Eens kijken wat er van dit (semi) tolerante is verworden.

    Jan, kan dat niet een nieuw topic worden…? daar lijkt me nou genoeg over te discussieren :)

    Reactie door Marc B — dinsdag 30 mei 2006 @ 17.49 uur

  123. 1 – De vraag is of men wel de juiste ambities geldelijk zo buitensporig hoog beloont, en welke ambities men mogelijkerwijs ontmoedigt.

    Een volledig antwoord hierop vergt meer inzicht dan de meesten bereid zijn te verwerven, daar hen de nodige psychische werklust, of moed, ontbreekt om meer dan de helft v.d. afweging te maken, waardoor zij nimmer tot een gefundeerde conclusie kunnen komen.

    Een mens die arm is qua geest, is armer dan de armsten, want hij kent zichzelf niet eens.

    Reactie door Schaapherder — dinsdag 30 mei 2006 @ 18.04 uur

  124. @118 Sonja
    en nog steeds heeft u niet door wat ik nu eigenlijk bedoel…
    DE AANDACHT op jezelf vestigen,door niet in de PAS te blijven lopen,en dat kan ook op een correcte manier zonder je eigen standpunten en dergelijke overboord te gooien.

    als je namelijk iets wil veranderen als SP, dan moet dat op een andere manier dan tot nu toe,anders kun je het vergeten met de volgende verkiezingen!

    als u zelf al zegt dat er allemaal niets tegen te doen is op de normale manier, dan vraagt dat toch om een andere aanpak?

    dat u mijn punt wat ik wilde maken omtrent Pim F. niet wil begrijpen daar kan ik niets aan doen.
    en dat u zo tegen deze man was wil niet gelijk zeggen dat ik voor hem was.

    denk je nu echt dat hij de enige cokesnuivende politicus was?
    maar goed daar had ik het dus niet over…

    Reactie door iew — dinsdag 30 mei 2006 @ 18.53 uur

  125. @123
    Een mens die arm is qua geest, is armer dan de armsten, want hij kent zichzelf niet eens.

    Zo zie je dat eigen ervaring een hoop wijsheid kan brengen.

    Reactie door Jofel — dinsdag 30 mei 2006 @ 22.01 uur

  126. @123 Jij kent ‘de meesten’ waar je het in je bijdrage over hebt Schaapherder? Blijkbaar wel, want je hebt je oordeel al weer klaar. Knap hoor!!

    Reactie door Marc B — dinsdag 30 mei 2006 @ 22.50 uur

  127. 126 – Ja, knap hè.

    Reactie door Schaapherder — woensdag 31 mei 2006 @ 2.18 uur

  128. waar moet dat heen met ons nederland
    waar eens hoop was door; geen woorden maar daden, is nu: tolerantie!????

    Reactie door jazz — donderdag 8 juni 2006 @ 10.37 uur

  129. het is schandalig, dat topambtenaren nog eens een flinke bonus krijgen op hun topsalaris. die bonussen moeten juist besteed worden aan goede doelen. de gewone burger, die ook een verantwoordelijke baan hebben, maar lager zitten in salaris zien niets van dat soort bonussen. waarom die topambtenaren dan wel?

    Reactie door maayke jong-doppen — vrijdag 14 juli 2006 @ 15.04 uur