Anne Frank

12 juni 1929, Anne Frank wordt geboren. Op haar dertiende verjaardag, 1942, krijgt ze een dagboek kado. Veertien dagen later zal ze onderduiken in het Achterhuis.

Anne Frank

Nooit zal ze beseft hebben dat haar aantekeningen de hele wereld zouden overgaan, als eeuwige aanklacht tegen discriminatie en rassenhaat.

Op de website van de Anne Frank stichting kun je het enige filmmateriaal zien dat ooit van haar gemaakt is.

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

maandag 12 juni 2006 :: 9.14 uur

44 Comments

44 reacties

  1. Tip: naast de ontelbare boeken is er ook een cdrom te koop genaamd ‘het achterhuis’. Voor deze cd-rom is het achterhuis even helemaal in originele stijl ingericht zoals het er toendertijd uit zag. Vervolgens kun je dan door het hele achterhuis heen lopen, kasten openen en dit is bijzonder realistisch omdat je ook om je heen kunt kijken. Het is écht alsof je er middenin staat! Natuurlijk is er heel veel informatie te vinden over Anne Frank en haar familie, maar er zijn ook tijdslijnen over de holocaust en alle bewoners van het achterhuis.
    Van alle softwarepakketten waar ik ooit recensies over heb geschreven is deze mij altijd het dierbaarst gebleven. Dit is dus meer dan een aanrader!

    Reactie door Monique — maandag 12 juni 2006 @ 13.54 uur

  2. Foutje, het heet Anne Frank Huis en het is nog steeds verkrijgbaar via de site van de Anne Frank Stichting:
    http://www.annefrank.org/content.asp?PID=210&LID=1
    Daar is ook een mooie preview te zien.

    Reactie door Monique — maandag 12 juni 2006 @ 14.48 uur

  3. Dankzij dit soort publicaties, websites en mensen die kiezen om niet te vergeten. In mijn optiek Anne Frank leeft nog steeds. Ze was en blijft een fascinerende mens. Hoewel de ernst van Holocaust is nooit te onderschatten, de vergelijkbare situaties zijn orde aan de dag op deze planeet en ook hier in Nederland. De ethiekloosheid en de rechtse wanpolitiek herinneren mij aan de mensen die verantwoordelijk waren voor de Holocast.

    Reactie door khosrow — maandag 12 juni 2006 @ 15.23 uur

  4. @3-Khosrow: Ik heb de eer gehad een tijdje te mogen meewerken met de Anne Frank Stichting. En toen hoorde je dus vaak de opmerking dat Anne ‘vereerd’ zou worden en dat daardoor de andere slachtoffers anoniem waren. Die mensen hebben nooit begrepen dat het niet om Anne Frank alleen als persoon gaat maar dat zij symbool staat voor al die anderen, volwassenen en kinderen. Als je nu het Achterhuis bezoekt is dat meestal in een rijtje touristen en dan sta je boven een maquette te staren. Deze cd-rom laat je, alleen rondlopen in het achterhuis. Je hoort zelfs je voetstappen op de houten vloer…heel beklemmend en realistisch.
    Men mag niet vergeten, nóóit vergeten!

    Reactie door Monique — maandag 12 juni 2006 @ 15.36 uur

  5. @4 Monigue: bedankt voor de link, ik ga de cd-rom bestellen…

    Reactie door Mart — maandag 12 juni 2006 @ 16.03 uur

  6. De Tweede Wereldoorlog was, is en blijft voor mij hét ijkpunt van mijn ethische waarden, juist in een tijd van on-ethische politiek.

    Het offer van Anne Frank en ontelbare anderen mag nooit vergeten worden, want het vasthouden van de herinnering is de enige wijze waarop wij hen in ons hart kunnen dragen, als mens, daarmee onze eigen menselijkheid bevorderend.

    Reactie door Schaapherder — maandag 12 juni 2006 @ 16.09 uur

  7. Ik ben heel bang dat we in de geschiedenis nu ook op een punt zijn aanbeland waarin nationalisme weer een flinke voedingsbodem heeft. Daarom lijkt het me ook zaak wo2 te blijven vergelijken met elke vorm van vreemdelingenhaat die nu aan de gang is. Scholen mogen hier wat mij betreft zeker een uur per week aandacht aan besteden in de vorm van maatschappijleer al vanaf de lagere school.

    Reactie door kaatje — maandag 12 juni 2006 @ 16.14 uur

  8. Een paar jaar geleden ben ik met mijn drie oudste kleinkinderen -toen 12 en 13 jaar- naar het Anne Frankhuis geweest.Dat was heel indrukwekkend,zowel voor de kinderen als voor mij.Lange tijd na ons bezoek werd er nog over gesproken door ons.
    Dit bezoek heeft die kinderen toch geholpen een mening te vormen over rassenhaat en alles wat daar mee te maken heeft.Het heeft hen aan het denken gezet en ik merk nu dat zij sommige situaties vergelijken met het leven van Anne Frank.

    Een aanrader voor (groot)-ouders.

    Reactie door Diny — maandag 12 juni 2006 @ 16.23 uur

  9. Helemaal mee eens Kaatje! Want nu hoor je op de scholen dat ze eigenlijk niet eens beseffen wat we op 4 mei herdenken.
    Ik heb ooit ergens gelezen ‘geschiedenis, we staan op de schouders van onze voorouders’. De mens kan alleen wijzer en sterker worden als hij leert van de fouten in de geschiedenis.
    Daarom verzamel ik ook boeken over de holocaust. Sommigen vragen mij of ik er niet gek van wordt, steeds boeken te lezen over ervaringen van mensen in WOII. Maar elk persoonlijk verhaal is anders. Van velen is het verhaal het enige dat over is. Ik verzamel me rot, en als ik er straks niet meer ben gaan die boeken naar mijn kinderen. Tegen die tijd zijn het er misschien genoeg om een bescheiden museumpje mee in te richten:)

    @Mart: Ik heb geen aandelen in de software ofzo hoor, maar ik garandeer je dat je er geen spijt van zult hebben.
    Er staat dat de software voor Win95-98 is, maar het draait ook prima onder XP.

    Reactie door Monique — maandag 12 juni 2006 @ 16.26 uur

  10. @Diny: wellicht is deze software dan ook een aanrader voor jou (sorry dat ik je zomaar aanspreek met ‘jou’). Ik heb het Achterhuis natuurlijk vaak gezien, maar als je de cdrom opstart krijg je echt kippenvel. Heel raar, pas als je de spulletjes van Anne daar zo ziet, het mantelkapje, haar schoenen… het lijkt net alsof ze elk moment binnen kan stappen. Je stáát daar, je kijkt om je heen, loopt door de kamers. en overal zie je foto’s van hoe het er toen uitzag, informatie en er wordt veel verteld.
    Eigenlijk is het ook meteen een complete holocaust-encyclopedie met ruim 1500 foto’s en uiteraard het enige filmpje dat er ooit van Anne gemaakt is.
    Oei, dit lijkt allemaal erg op reclame maar echt waar mensen, ik heb er totaal geen belang bij. Ik weet alleen dat de mensen die hier echt interesse in hebben in deze cdrom een juweel vinden.

    Reactie door Monique — maandag 12 juni 2006 @ 16.32 uur

  11. Als Anne nog had geleefd was ze vandaag dus 77 jaar geworden.
    Dan had ze gezucht om de moderne tijden met computers en vaatwassers en mobiele telefoons. Ze had wellicht een SMS’je gekregen van haar kleindochter om haar te feliciteren… Haar kinderen zouden langskomen en besmuikt lachen om oma die toch hier en daar een beetje vergeetachtig is…
    Anne zou terugdenken aan haar huwelijk, de geboorte van haar kinderen en kleinkinderen, hun eerste auto, de eerste tv, de wederopbouw na de oorlog.

    DAT is ze allemaal afgepakt. NIETS daarvan heeft ze mee mogen maken. Het einde van haar leven bestond uit radeloosheid en ziekte en een erg gevoel van verlatenheid.
    En verlaten was ze, door de hele mensheid.
    Maar door vandaag een beetje stil te staan bij haar, en met haar bij alle anderen, leven ze toch een beetje voort.

    Reactie door Monique — maandag 12 juni 2006 @ 16.37 uur

  12. @ 9 Monique

    Ook op 4 Mei ga ik met mijn dochter en haar twee tieners naar de dodenherdenking.Dat doen we al jaren,de kinderen weten niet beter of we gaan naar de herdenking.Dit helpt alleen maar om jonge mensen bewust te maken,zodat zij weten waar rassenhaat toe kan leiden.Dit is een onderdeel van hun opvoeding.

    Reactie door Diny — maandag 12 juni 2006 @ 16.41 uur

  13. Als Anne vandaag nog had geleefd, was ze ongetwijfeld lid geworden van een Ander Beter Joods Geluid.

    Reactie door Emiel — maandag 12 juni 2006 @ 16.59 uur

  14. @ Monique (1 e.v.):

    Bedankt voor de tip!

    Het bezoek aan het Anne Frankhuis (met mijn kinderen) heeft ook op mij een onuitwisbare indruk gemaakt. Evenals het naambordje vaar haar en haar zuster Margot in Bergen-Belsen, waar de uitdrukking “schuldig landschap” voor mij zeer concreet voelbaar was.

    Reactie door Olav Meijer — maandag 12 juni 2006 @ 17.43 uur

  15. Herstel: “vaar”= voor

    Reactie door Olav Meijer — maandag 12 juni 2006 @ 17.44 uur

  16. @12-Diny: Ik vind het heel goed dat je je kinderen en kleinkinderen zo bewust maakt van iets dat ook hún geschiedenis is. Vorige zomer heb ik mijn jongste van 7 meegenomen naar Kamp Vught. In kinderlijke bewoordingen heb ik hem uitgelegt wat daar ongeveer gebeurd is (natuurlijk niet té veel verteld) en waarom ik met tranen in mijn ogen een steentje legde bij het monument van het kindertransport. Kinderen mogen weten, kinderen mogen leren.

    @14-Olav: Ik weet precies wat je voelt. In Vught ook hoor je schreeuwen terwijl het muisstil is, je voelt de wanhoop en pijn…

    Reactie door Monique — maandag 12 juni 2006 @ 19.05 uur

  17. Bedankt voor de tip Monique. Ik heb net zelf ook de cd-rom bestelt.

    Ik ben een week of twee geleden zelf nog in het Anne Frank Huis geweest. Ik was er een aantal jaren terug al een keer geweest, alleen toen was ik nog vrij klein en ik kon me er niet zoveel van herinneren.

    De geschiedenis van de WO2 en vooral de holocaust heeft altijd al een diepe indruk op mij gemaakt. Voor mij staat Anne Frank ook symbool voor deze geschiedenis.

    Kamp Vught heeft ook een enorme indruk op mij achtergelaten. Als je daar bent is eht alsof je de mensen die daar gezeten hebben nog kan voelen.

    Reactie door Marloes — dinsdag 13 juni 2006 @ 8.15 uur

  18. Het is goed om te beseffen wat Anne Frank is aangedaan.

    Ook nù worden ondergedoken mensen verraden door Nederlandse burgers. [AHA]
    Ook nù worden joodse mensen, homosexuelen en anders-denkenden inelkaar geslagen en uit hun huis gepest.
    Ook nù is er een religie/doctrine die zich übermenschen waant.

    Laten we waken voor intolerantie.
    ‘Never Again’

    Reactie door GJ Klaver — dinsdag 13 juni 2006 @ 8.40 uur

  19. @17-Marloes: Precies!! Ik was er vorig jaar op een hele hete dag, maar toen ik in die kamer kwam waar nog steeds de tafel staat waarop autopsies werden uitgevoerd en de verbrandingsoven…toen stond het kippenvel op mijn armen hoor! Mijn zoontje wist niet wat het was, maar in die kamers ging hij automatisch fluisteren.
    Dat soort monumenten moeten altijd blijven, niet alleen om de mensen te herinneren aan wat er gebeurd is, maar ook goed te laten beseffen dat er op dit moment nog steeds ‘Anne’s’ zijn, in Palestina, in Azië…

    Reactie door Monique — dinsdag 13 juni 2006 @ 9.00 uur

  20. Een paar jaar geleden heb ik met mijn kleinzoon de fiets 4-daagse in Hoogeveen gedaan.We hebben in die week ook een bezoek gebracht aan kamp Westerbork.Toen we daar samen liepen waren we heel stil,ook dat kleine jongetje.Hij voelde goed aan dat daar vreselijke dingen waren gebeurd.Door de stilte voel je de ellende.

    Mijn kleinzoon is inmiddels 16 jaar en heeft een heel goed beeld over waar rassenhaat en discriminatie toe kan leiden.Daar heb ik toch een steentje aan mogen bijdragen.Omdat grootouders toch meer hebben meegekregen van WO2 kunnen zij hun kleinkinderen hier meer over vertellen.Ik vindt dat heel belangrijk,zeker als je ziet hoe de wereld er nu uitziet.

    Reactie door Diny — dinsdag 13 juni 2006 @ 10.39 uur

  21. @20-Diny: Ik vind het geweldig zoals jij dat aanpakt! Inderdaad kun je zo de kinderen bewust maken. En je geeft ze iets moois mee in hun leven want ze leren respect te hebben voor anderen ongeacht afkomst, religie of geloof.
    Ik merk dat inderdaad ook aan mijn kinderen. Als iedereen het zoals jou zou aanpakken zou de wereld er toch heel anders uitzien!

    Reactie door Monique — dinsdag 13 juni 2006 @ 11.19 uur

  22. Nooit vergeten!

    No pasaran! Voor een menselijke beschaving zonder oorlogsgeweld.

    Nooit meer fascisme en misdaden uit welke hoek dan ook.

    Reactie door walking bull — dinsdag 13 juni 2006 @ 12.33 uur

  23. In een positieve zin vind ik het onroerend om te lezen dat de verzet geest leeft nog in dit land. Ongeacht welke reden dan ook niemand mag dit meemaken. NIEMAND, NIEMAND, NIEMAND. Schandalig dat sommige waanpolitici van de dag hebben hun geschiedenisles nog niet goed geleerd. Schandalig dat massa uitzondering, massadeportaties, massamoord en martelingen, geheime vervoer(vluchten) worden getolereerd en onder de mom van terrorismebestrijding goed gepraat/ objectief gerechtvaardigd door dit laffe kabinet . Beste Monique, het is inderdaad een eer om voor zulke organisatie gewerkt te hebben. Voor mij het is een eer om de bijdragen van u en andere betrokken burgers te kunnen lezen. Iedereen heeft zijn eigen gevoel erbij. En dat is alleen maar meerwaard. Wakkere burgers laten zich niet heersen door de rechts waan van de dag. Want dat zou voor velen rechteloosheid betekenen.

    Reactie door khosrow — dinsdag 13 juni 2006 @ 13.12 uur

  24. @23-Khosrow: Ik ben geen fan van Michael Jackson, maar zijn liedje ‘man in the mirror’ vind ik nog steeds zeer treffend. Vooral de zin ‘when you close your eyes, you close your mind!’.
    We mogen nooit de andere kant op kijken of achteraf roepen ‘wir haben das nicht gewüsst’. Zolang mensen kritisch blijven en zich goed oriënteren en ook altijd individueel beoordelen in plaats van generaliseren…dan zijn we een heel eind op de goede weg.

    Reactie door Monique — dinsdag 13 juni 2006 @ 16.35 uur

  25. Beste Moniuqe, hoef inderdaad geen fan te zijn om iets positief uit de werk van een kunstenaar/ popartiest te halen en te respecteren. Dat liedje ken ik, Zeer inspirerend is het.Ik geloof dat het afkomstig is hetzelfde CD als ‘the earth song’; Ik heb een Michael Jackson verzamel CD in mijn CD kast en ben het met de boodschap helemaal eens. Muziek kan echt leerzaam zijn, het is ook waar dat
    “Music makes the people come together” , in solidarity or in helping to reflect and understand by looking “in the mirror”.
    Ik denk dat de spiegels zijn niet alleen bedoeld om te maskeren maar vooral bedoeld om te ontmaskeren. Volgens mij Anne Frank was een inspirerende mens tevens ook een Nederlander met of zonder de goedkeuring van minister van desintegratie van in welke tijdperk dan ook.

    Reactie door khosrow — dinsdag 13 juni 2006 @ 18.36 uur

  26. @25-khosrow: Anne was nog maar een kind, maar men zou in Den Haag nog veel van haar kunnen leren. Ondanks het feit dat ze opgesloten zat bleef ze zich inzetten om het goede in mensen te zien en tolerant.
    Ik denk dat Anne zich over het algemeen meer Nederlandse voelde dan iets anders. Maar waarom zou daar een strijd over moeten zijn? Geef haar postuum een eerbetoon als Nederlandse maar zet daarbij de kanttekening dat Anne geen bezit was van Nederland, maar van de wereld. Tenslotte is haar boodschap universeel.

    Reactie door Monique — dinsdag 13 juni 2006 @ 19.27 uur

  27. @26- Beste Monique, U hebt gelijk ik had niet zo naar gekeken. Een wereld burger lijkt mij inderdaad veel meer interessant, waard en bevrijdend. Ze was inderdaad een wereld burger en een positieve voorbeeld(zeker te groot voor Haagse interpretatie van burgerschap)

    Reactie door khosrow — dinsdag 13 juni 2006 @ 20.52 uur

  28. @26-khosrow: Het zou toch gruwelijk zijn als een minister er punten voor zou scoren in een verkiezingscampagne? Precies zoals je zegt: Anne was zéker te groot voor de Haagse interpretatie van het burgerschap!

    Reactie door Monique — dinsdag 13 juni 2006 @ 21.02 uur

  29. Misschien was zij wel naar Israël gegaan als zij dit overleefd had., verraden met veel hulp en zonder al te veel verzet mede door haar geliefde natie afgevoerd,naar het meest verschrikkelen wat er was .
    Misschien was haar karakter wel enorm veranderd na uit de hel te zijn gekomen,en had ook zij het gevoel om een beschermde plek te vinden mede door totaal wegvallen van vertrouwen in de mens.
    Misschien dacht zij wel ten koste van alles dat nooit meer.
    Misschien had ze haar verschrikkingen aan haar kinderen verteld.
    Misschien was zij daardoor en haar kinderen ook wel een vechter geworden voor een beschermde plek op dat moment hun droom .
    Misschien had ze nu ook wel na het onvoorstelbare wat ze mee gemaakt had, tot de zeer harde kern behoort.
    En zou haar,deze geweldig meid,dit te verwijten zijn geweest?

    Reactie door Jofel — dinsdag 13 juni 2006 @ 23.27 uur

  30. @29-Jofel: Als iemand van slachtoffer dader wordt vind ik dat altijd te verwijten. Juist als je pijn kent doe je diezelfde pijn niet een ander aan. Maar dat is MIJN instelling.

    Reactie door Monique — woensdag 14 juni 2006 @ 7.14 uur

  31. @30
    Dat is een mooi voornemen Monique die ik kan onderschrijven,maar dat is praten van onze stoel achter de computer.
    De praktijk is denk ik anders.
    Lijfsbehoud veranderd mensen of je dat nu wel of niet wil.

    Reactie door Jofel — woensdag 14 juni 2006 @ 7.37 uur

  32. @31-jofel: Er zit een wezenlijk verschil tussen aanvallen en verdedigen.
    Er zijn mij ooit een aantal hele vervelende dingen aangedaan en mensen die dat weten vragen wel eens of ik die dader niet haat, of ik geen wraak wil. Het antwoord is dan ‘nee’, simpelweg omdat ik dan net zo slecht ben. Een slachtoffer hoeft geen dader te worden.

    Reactie door Monique — woensdag 14 juni 2006 @ 11.19 uur

  33. Maar als je hele familie op het hakblok is gelegd je bent verraden,al je ras genoten zijn bijna uitgeroeid in Europa en je heb niet de zekerheid dat het niet weer de kop op steekt,dan is het niet anders dan dat je een plek opzoek waar dat niet meer kan gebeuren.
    En die met hand en tand verdedigd met de wetenschap als je hem verlaat dat je weer vogelvrij in deze wereld bent en nooit de geruststellende gedachte dat de geschiedenis zich weer herhaald.
    Jij heb het over wraak ,maar ik denk dat ik over wat anders praat.

    Reactie door Jofel — woensdag 14 juni 2006 @ 11.49 uur

  34. @33-Jofel: Ik begrijp dat verdedigen zeer goed. En ik begrijp dat je het over Israël hebt. Maar ik snap niet dat ze dan land van anderen erbij moeten pikken en die mensen aandoen wat henzelf in WOII overkomen is…

    Reactie door Monique — woensdag 14 juni 2006 @ 14.37 uur

  35. @ Monique (34):

    Precies, Monique. En dat komt omdat Palestina na de Tweede Wereldoorlog niet een vrij beschikbaar, leeg paradijs was voor vervolgde mensen (i.c. Joden), maar een al door o.m. Palestijnen bewoond en in cultuur gebracht gebied, dat tot object is gemaakt van de internationale machtspolitiek van imperialistische landen. Bekend is de dubbelhartige rol die Engeland lange tijd heeft gespeeld. Het gebied is door de Amerikanen overgenomen (net zoals b.v. Griekenland) als voorpost van hun imperialistische belangen in het Midden-Oosten, wat in dit geval samenging met de aspiraties van zionisten. De Palestijnen zijn opgeofferd aan de afkoop van de schuld door Europese landen.
    Mensen zijn nu eenmaal mensen, tot welke groepering zij ook behoren. Ze worden mede bepaald door sociale, economische en politieke krachten. Ook de bewoners van Israël komen daar niet onderuit. Het tragische is, dat de grootste slachtoffergroep van de Tweede Wereldoorlog in de positie is gekomen van een imperialistisch steunbastion ten koste van anderen.

    Reactie door Olav Meijer — woensdag 14 juni 2006 @ 15.04 uur

  36. Het is natuurlijk een volk in de tang,totaal afhankelijk van Amerika om zich zelf daar te hand haven.
    Wetende als die steun weg is dat ze worden op gevreten daar.
    En weer niet een thuis havende hebbende voor als de waanzin weer toeslaat.
    Het is nog niet zo lang geleden dat tienduizenden joden uit Rusland beter vonden om hun biezen te pakken,en ook nog niet zo lang geleden uit een Afrikaans land maar de naam ben ik kwijt maar ik dacht dat het Ethiopië was.
    Maar hun lot is om dit bewerkstelligen weer een ander volk het slachtoffer is.
    Over de vergelijking met de WOII van Monique gaat me te ver ik zou haar aan raden om deze site maar eens goed door te kammen.
    Ik zie toch nog wel wat verschil.
    http://www.deathcamps.org/contents/index.html
    Zonder er aan voorbij te gaan dat daar nu ook verschrikkelen dingen gebeuren.
    Als je kijkt naar dit volk wat er de af gelopen eeuwen mee gebeurt, is dan is het vreten of zelf gevreten worden.
    Met als tragisch lot de Palestijnen.

    Reactie door Jofel — woensdag 14 juni 2006 @ 16.24 uur

  37. @Jofel, ik ben heel goed op de hoogte van wat er in WOII afspeelde. Ook ben ik goed op de hoogte van wat er zich nu afspeelt in de bezette gebieden. Er zijn geen vernietigingskampen, maar wreedheden, martelen en doden is helaas aan de orde van de dag. Met zeer veel kinderslachtoffers.
    Maar ik wil deze topic niet vervuilen door weer een hele discussie te beginnen over het Israël-Palestina-verhaal. Mijn mening daarin is inmiddels wel duidelijk :)

    Reactie door Monique — woensdag 14 juni 2006 @ 16.28 uur

  38. @37
    Ik weet niet wat je onder vervuilen verstaat ik reageerde alleen maar omdat jij op @29 reageerde.
    Ik vind het prima zo,en bedankt voor jou duidelijk standpunt.

    Reactie door Jofel — woensdag 14 juni 2006 @ 17.16 uur

  39. @38-Jofel: Ik bedoelde het niet rot hoor, maar ik weet van mezelf als ik me in die discussie stort ik gewoon blijf gaan. En dit is toch de topic over Anne :)
    Dus no hard feelings?

    Reactie door Monique — woensdag 14 juni 2006 @ 19.28 uur

  40. Inderdaad,en dat moeten we ook zo laten.

    Reactie door Jofel — woensdag 14 juni 2006 @ 20.56 uur

  41. Een goede ziel gaat nooit dood. Het herinneren van goede zielen als Anne Frank is een bewijs daarvan. Het leert ons om zuinig te zijn op elkaar en op het leven met en naast elkaar. Het streven naar goed maakt vrij en tevreden mens. De zoektocht naar overheersing, machtoplegging op de anderen levert chaos en slachtoffers. Daarmee worden we ook zelf de overheerst en zelf het slachtoffer van onze eigen macht en hebzucht. Anne Frank ziel was een goede ziel daarom leeft ze nog onder ons, door haar ziel raken we bewuster, door haar ziel worden mensen gewaarschuwd voor de gevaren van haat, door haar ziel leren we met elkaar communiceren, niet alleen gesproken woorden, niet alleen in de vorm van de teksten maar door de inhoud daarvan, door communiceren, begrijpen en respect tonen voor anders denkende, anders levenden, anders gelovigen anders zijnde. Hoezo dood? Ze is niet dood, want ze kan nog steeds heel veel emoties in mensen wekken.

    Reactie door khosrow — vrijdag 16 juni 2006 @ 17.35 uur

  42. ik vind dat je het meer info moet zetten what zo weinig info can helemaal niet gebeuren

    Reactie door miss S — woensdag 23 augustus 2006 @ 22.56 uur

  43. Nr. 36: change the URL into http://www.death-camps.org (now with hyphen!)

    Mike

    Reactie door Mike Peters — maandag 11 december 2006 @ 20.26 uur

  44. The website listed by Mike Peters is a counterfeit!
    The real website is http://www.deathcamps.org

    They hyphen site supports Holocaust denial!

    Reactie door ARC — zaterdag 17 maart 2007 @ 16.53 uur