Soweto

Thabo Mbeki, president van Zuid-Afrika, spreekt op de herdenkingsbijeenkomst voor de slachtoffers van de opstand in Soweto 30 jaar geleden.

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

vrijdag 16 juni 2006 :: 22.04 uur

50 Comments

50 reacties

  1. Afschuwelijke gebeurtenis, mag nooit vergeten worden.

    Reactie door kaatje — vrijdag 16 juni 2006 @ 22.44 uur

  2. Niets nieuws onder de zon tegenwoordig.
    Mandela was een terrorist…

    Reactie door Sonja — vrijdag 16 juni 2006 @ 22.49 uur

  3. Kinderen met vuilnisbakkendeksels als schild liepen kogelregens in.

    Wanneer het een visie ontbreekt aan een degelijk moreel fundament en inherent menswaardige omstandigheden loopt de uitvoering van die visie vroeger of later onverbiddelijk vast.
    Van deze zo vaak geleerde les, met zoveel ellende en vernietiging keer op keer, wil en kan men maar niet leren.
    Het is een krankzinnige tragedie.

    Reactie door hendrik dieks — zaterdag 17 juni 2006 @ 1.02 uur

  4. Zeer ernstig wat in Soweto is voorgevallen, destijds, maar om Mbeki heeft zijn mond te houden als het over schending van mensenrechten gaat, over moord en doodslag. Mbeki is een totale nul.

    - Mbeki, de rokkenjager,

    - Mbeki, de man die weigert om het verband tussen besmetting met het hiv-virus en aids als zeker te beschouwen, en om die reden de armsten in zijn land geen goedkope medicamenten ter beschikking stelt, al lijkt hij een beetje wakker te worden

    - Mbeki, die de ontsporingen van het leger in Zimbabwe en het optreden van president Mugabe in de landkwestie vergoelijkte,

    - Mbeki, die – veel sneller dan onder Mandela gebeurd is -, aan de – noodzakelijke – verzwarting van de kaders van de overheid werkte, maar daarbij de notie bekwaamheid vaak te licht liet wegen, zodat men in de onverkwikkelijke situatie terechtkomt dat een commissie in Gauteng adviseert om een roman van nobelprijswinnaar Nadine Gordimer van de literatuurlijst in de scholen te schrappen!!,

    - Mbeki, die door schandalen geplaagde ministers in zijn regering handhaaft en ze zelfs zwaardere portefeuilles toevertrouwt, en competente collega’s afvoert die een potentiële bedreiging voor hem vormen.

    - Mbeki, die van de overdracht van economische macht in handen van de zwarte Zuid-Afrikanen, twee jaar geleden de inzet van de verkiezingen maakte, maar niet verder kwam dan de vorming van een kleine elite van zwarte businessmen.

    Zuid Afrika

    Zuid AfrikaStaatshoofd: Thabo Mbeki
    Doodstraf : afgeschaft voor alle misdrijven
    Internationaal Strafhof : geratificeerd
    VN-Vrouwenverdrag : geratificeerd
    Facultatief Protocol bij het VN-Vrouwenverdrag : niet ondertekend

    2005

    De regering begon met de “uitrol” van het behandelprogramma voor mensen met HIV en aids, maar duizenden mensen werden nog altijd niet behandeld met virusremmende geneesmiddelen. Ondanks hervormingen om de toegang tot het rechtssysteem en de gezondheidszorg te verbeteren voor verkrachtingsslachtoffers, was het verre van eenvoudig een aanklacht in te dienen. Het aantal berichten over sterfgevallen tijdens politiehechtenis en als gevolg van politiegeweld nam toe. Verdachten, vluchtelingen en politieke activisten legden geloofwaardige verklaringen af over marteling en mishandeling. Corrupte en discriminerende praktijken door functionarissen belemmerden de toegang van asielzoekers tot een asielprocedure. Personen die verdacht werden van “terroristische” delicten werden in incommunicado-detentie gehouden, mishandeld of teruggestuurd.

    In december 2005 verplichtte het Hooggerechtshof in Pretoria de minister van Volksgezondheid tot het betalen van schadevergoeding, nadat de TAC een rechtszaak had aangespannen om de minister te dwingen het tijdschema voor de implementatie van het plan openbaar te maken. Het hof oordeelde dat de minister in strijd met de grondwet had gehandeld door niet naar behoren te reageren op het verzoek.

    Geweld tegen vrouwen
    Volgens cijfers van de politie werden er in de jaargang 2003/2004 52.759 verkrachtingen gemeld, waarvan de meeste in de provincie Noordkaap met bijna 190 gevallen per honderdduizend mensen. President Mbeki bagatelliseerde de bezorgdheid van zorgverlenende instanties en belangenorganisaties over de vele verkrachtingsgevallen en de relatie met de HIV-epidemie onder jonge vrouwen. In oktober werd de reactie van de president bekritiseerd in een parlementaire motie.

    Politiegeweld
    De Onafhankelijke Klachtenraad (ICD), die toezicht uitoefent op het politieapparaat, rapporteerde over het jaar ultimo maart 2004 47 procent meer klachten te hebben ontvangen over “ernstige overtredingen” door de politie. Over dezelfde periode ontving de raad 714 berichten over sterfgevallen tijdens politiehechtenis als gevolg van politieoptreden, een toename van ruim 35 procent ten opzichte van het jaar daarvoor.

    Bron: Amnesty International

    Reactie door Jacintha — zaterdag 17 juni 2006 @ 7.17 uur

  5. Had hij maar Sharon geheten, dan was het een heel andere zaak hè Jacintha.

    Reactie door Sonja — zaterdag 17 juni 2006 @ 9.59 uur

  6. Zo is het weer weekend mensen? Mooi weer
    om er op uit te trekken en eens een frisse
    neus te gaan halen en ik voor mij zie hier
    niets bij te kunnen dragen en van die toon-
    tjes hier ben ik ook al überhaupt niet zo
    gecharmeerd, waar willen de dámes (??) nu
    weer naar toe? Zoek nu samen eens een echt
    neutraal niemandsland en ga daar eens even
    driftig bakkeleien of moet dit tot het heil
    der natie bijdragen? Stop eens een keer met
    die duoloog, of toch een monoloog en bedenk
    eens iets constructiefs.
    Zal ik ook eens een afstudeer scriptie
    Geschiedenis hier publiceren en me van de
    ene na de andere quote bedienen? Die hebben
    alleen maar zin als ze kunnen bijdragen aan
    het onderwerp. Zonder eigen commentaar erna
    is voor mij althans niet spannend te noemen
    maar misschien wel voor diegenen die gek
    zijn op ‘schermen’ !
    Ga toch ergens buitenspelen of de woestijn
    van waterkraantjes voorzien, doe in ieder
    geval iets nuttigs, search madams!

    Reactie door Madelief — zaterdag 17 juni 2006 @ 11.03 uur

  7. Gut Jacintha, ben je op kruistocht of zo?

    Ik herinner me die opstand van 30 jaar geleden. Wist op dat moment niets van wat er speelde. Nu, terugkijkend, zie ik wat er vooral onder de mat is, en nog steeds wordt, geveegd. Tsabo Mbeki is in de val van de macht getrapt. Het laat zien hoe makkelijk dat is. En hoe moeilijk het is om integer te blijven in zo’n positie.

    Hebben jullie de film over Steve Biko gezien?

    Reactie door L.M. Lembeck — zaterdag 17 juni 2006 @ 11.17 uur

  8. @5.sonja
    De slachting in Sabre en Shatila was het werk van christelijke arabische milities.
    En het was niet Sharon die hen steunde. Je kan hem onwetendheid verwijten, je afvragen waarom hij niet ingreep. Maar deze christelijke arabische milities hadden de volle steun van de USA.
    Als je het fascisme werkelijk wilt begrijpen, kijk dan eens met een kritisch oog naar het vaticaan, sonja.

    Lag er aan al die ellende in zuid-Afrika niet een Nederlands woordje ten grondslag; “Apartheid.”

    Reactie door Rob de Kuster — zaterdag 17 juni 2006 @ 11.24 uur

  9. Rob, Sharon stond erbij- niet gesteund?

    Ter informatie, een verslag van een journalist ter plekke:

    Ik schudde ooit zijn hand, de ferme no-nonsense soldatenhand van Sharon, terwijl hij de bloeddorstige Falagistische troepen inspecteerde in de barakken op het Karantinaplein in Beiroet. Wie had ooit gedacht, vroeg ik mezelf toen af, dat dezelfde troep moordenaars – de mannen die enkele weken geleden een slachting hadden aangericht in de Palestijnse kampen Sabra en Chatila – hun oorsprong vonden op de Nazi Olympics van 1936. Toen de oude Pierre Gemayel – nog steeds in leven en stram in de houding staand voor Sharon – de “orde” van Nazi Duitsland beleefde, en voorstelde om wat van diezelfde “orde” in Libanon te gaan handhaven. Dat is wat Gemayel mij had verteld. Had Sharon dat niet begrepen? Natuurlijk had hij dat begrepen.

    Op 18 september eerder dat jaar baanden Loren Jenkins van The Washington Post, Karsten Tveit van de Noorse televisie en ik ons een weg tussen de opeengestapelde lijken in Chatila. De verkrachte en van hun ingewanden ontdane vrouwen, hun mannen, hun kinderen en hun broers en zussen. Jenkins, die wist dat de Israëliërs twee nachten lang bivakkeerden rond het kamp en toekeken op de gruwelen, schreeuwde het uit van woede en ontsteltenis: “Sharon!” Hij had gelijk. Het was Sharon die de Falangisten in de nacht van 16 september het kamp in hadden gestuurd – “om op terroristen te jagen” verklaarde Sharon later.
    (bron: Robert Fisk, The Independent)
    http://news.independent.co.uk/world/fisk/article336785.ece

    Reactie door Sonja — zaterdag 17 juni 2006 @ 15.23 uur

  10. Rob de Kuster Ik heb in de betreffende tijd in Zuid Afrika gewoond en ben er politiek uitgezet als persona non grata, zelf met dank opgevangen door Amensity Interntional.
    Nooit spijt van gehad, het was onmenselijk om het regime te gedogen.
    Dat betekent niet dat ik rascime vergelijk met palestijns/joodse kwestie.Ik heb daarbij langere tijd in Groot Brittanie gewoond,maar ik kan bij de SP geen gehoor meer krijgen over mijn ideeen over multicurele samenleving.

    Reactie door mona — zaterdag 17 juni 2006 @ 19.42 uur

  11. Madelief Voor sommige mensen kan soweto geen betekenis,geschiedkundig standpunt hebben.
    Het is ver weg van de Nederlandse politiek.

    2 Sonja: Kan jij uit mij uitleggen waarom Mandela een terrorist was?

    Reactie door mona — zaterdag 17 juni 2006 @ 20.17 uur

  12. Voor wie het waardeerd,een gedicht geschreven voor mijn deportatie uit Zuid Afrika.

    Wiegelied van blank Zuid Afrika

    Ik vond dat je zo lekker rook
    en ik vertrouwde je
    je was er altijd
    je gezicht was zo leuk
    dicht bij voor mij
    je was er altijd en zo vertrouwd
    voor mij

    maar nu ben ik groot en ik vind dat je stinkt
    en schaam ik me dood
    voor dat vertrouwde vroeger op je schoot
    werken zal je en wel voor mij
    zes dagen per week en een dag vrij
    kerst en feestdagen werk je door
    want dan kan ik niet zonder je hoor
    en denk eraan jij stiekeme kaffergriet
    bedonder me niet
    sleutels voor mijn kasten heb ik allang
    nu ik weet dat ik je niet vertrouwen kan
    voor je vreemde ogen ben ik eigenlijk bang
    want als het even kan laat me je stikken
    of sta je suiker uit mijn kasten te pikken
    ik moet je alles wel tien keer leren
    je bent te lui om je kont te keren
    werken zal je en steeds voor mij jij
    want blank ben ik en zwart jij.

    mona

    Reactie door mona — zaterdag 17 juni 2006 @ 20.52 uur

  13. kaatje is niet vergeten.

    Reactie door mona — zaterdag 17 juni 2006 @ 21.48 uur

  14. @10.mona
    Ook ik ben voor een multiculturele samenleving, mona, en ik verafschuw de kreet” eigen volk eerst.”
    Het gaat mij om sociale rechtvaardigheid en het maakt mij niet uit waar iemand vandaan komt.

    @9.sonja
    Kijk naar de situatie zoals die zich heden voordoet, de regering Bush brengt het beeld naar voren dat de Amerikaanse troepen in Afghanistan en Irak vechten om de Israeli te bevrijden van het arabisch terrorisme. Dat gelooft althans de gemiddelde USA burger & USA army en volgens mij had zelfs PM Blair die overtuiging. Ook in Israel. Begrijp goed dat president Bush daar ook alle belang bij heeft, hij cultiveerd die illusie.
    Het tegendeel blijkt echter het geval te zijn, de Bush regering creert een podium van haat in het midden oosten. Hij zoekt de escalatie op. Israel wordt in het midden oosten als een onderdeel van de USA politiek gezien. En is als doelwit van haat makkelijk bereikbaar.
    Achter dit moslim terrorisme gaat een geschiedenis van fascisme schuil, de muslim brotherhood, en de link naar de Bush regering (CIA)is overduidelijk doch niet algemeen bekent. President Bush is een president met oorlog in zijn gedachten en de Israeli zijn voor hem een middel om dit doel te bereiken. Hij bouwt een podium van haat in het midden oosten waarop Israel vernietigd gaat worden.
    Destijds was het niet anders, ook in Sabre en Shatila bouwde de USA een podium van haat tegen de Israeli. Sharon heeft die les destijds geleerd. Echter op een manier waarbij men de USA wel als laatste zou verdenken.

    Begrijp mij goed, sonja. Aan beide zijden zijn rechts extremisten actief, Israeli en Arab, doch achter dit alles zit de sturende hand van de CIA.
    Kijk kritisch naar de geschiedenis van het Vaticaan, de vrijmetselaarij en het fascisme. Lees de Evangelieen van Judas er eens op na.

    Bush wil oorlog en niet vrede, hij zoekt de escalatie op. World domination
    based on a non state base of power, liberal kapitalism. A new global world order.

    Het gaat hier niet slechts om olie, ze willen alles. Dat is al eeuwen zo.

    Reactie door Rob de Kuster — zaterdag 17 juni 2006 @ 23.12 uur

  15. jachintia,
    eeuuu goedkope medicijnen hadden ze,tot dat goor en stinkend usa de fabriek plat gooide,,met goedkope aids remmers,,
    onder het mom van het is een chemie wapen fabriek,,
    kunnen ze zich weer ruimhartig gedragen,,kijk arme mensjes,hier is de oprichter van het kwaad,die geeft jullie uit het dieps van hun hard de medicijnen,4+++++++ keer duurder,

    of zou dat de bedoeling geweest zijn..

    Reactie door ad — zaterdag 17 juni 2006 @ 23.25 uur

  16. mijn reactie heeft niets te maken met soweto,maar met een buurland waar ze gemaakt werden

    Reactie door ad — zaterdag 17 juni 2006 @ 23.29 uur

  17. De reactie van ons bruinhempje is dermate ernstig, dat ik geen enkele normale reactie meer kan geven , zo geschokt ben ik. Ik kan alleen maar zeggen :” leve steven biko en laat niemand hem ooit vergeten!

    Reactie door kaatje — zondag 18 juni 2006 @ 1.13 uur

  18. @17 Kaatje,

    Op deze smerigheid is de beste reactie, geen reactie. Bruinhempje is nog veel te netjes uitgedrukt, probeer het naast je neer te leggen en je over zoveel dommigheid zo min mogelijk kwaad te maken.
    Dit soort lieden houdt je altijd. Helaas!!

    Reactie door Bijdehandje — zondag 18 juni 2006 @ 11.58 uur

  19. wie bedoelen jullie nou eigenlijk??

    Reactie door ad — zondag 18 juni 2006 @ 12.54 uur

  20. @17 Kaatje, er blijkt een comment mijner-
    zijds vanmorgen vroeg niet ‘doorgekomen’ te
    zijn en welk ónvertogen woord ik dan ge-
    bruikt zou moeten hebben, behalve kritiek
    op opnieuw de toonzetting onder 4 en 5, is
    me niet duidelijk. Met meer dan nog de over
    tuiging, die ook Bijdehand heeft geuit, dat
    deze manier van reageren beneden peil is en
    blijft kan ik alleen maar zeggen: zélfs
    échte bootwerkers en aanverwante beroepen
    doen deze schuiten het liefst lek slaan als
    ze in de haven (boezem van de SPpartij)
    zich menen te gedragen als hierboven het ge
    val is.
    Tegen de opmerking aan mij, dat de Soweto
    kwestie erg ver van de Nederlandse Politiek
    zou staan voor sommigen, waaronder ik dus
    kennelijk gerekend wordt, hoef ik niet ver-
    der in te gaan. Voor zulke opmerkingen kan
    ik de haven ingaan en een vakbekwame kraan
    machinist inhuren om dergelijke uitspraken
    zo snel mogelijk naar de diepte van de
    oceaan te doen verplaatsen. Echte machinis-
    ten zullen mij begrijpen en tevens nog hier
    nevens: de manier waarop er over Mandela
    werd gesproken is diep en diep te betreu-
    ren en zou zelfs een ‘verbod tot vrije me-
    ningsuiting’ kunnen rechtvaardigen.
    “Voor Sonja doe ik alles” zal Rob de Nijs
    wel nooit meer willen zingen zo hij poli-
    tiek geïnteresseerd mocht zijn, althans voor deze.
    Gelukkig zijn er nog fantastische vrouwen
    te vinden onder diezelfde naam, en is het
    een pseudo, dan worden die naamdraagsters
    wel heel erg onteerd door deze schrijfster.
    Signaleren en distanciëren blijft dan over.
    Met een vriendelijke groet, Madelief.

    Reactie door Madelief — zondag 18 juni 2006 @ 13.59 uur

  21. @19 Ad,

    Ben je nu werkelijk zo’n toetje??? ;)
    Nee toch?

    Reactie door Bijdehandje — zondag 18 juni 2006 @ 16.09 uur

  22. @19.ad
    Sluit ik me bij aan, ad.

    @17/18.
    Wie bedoelen jullie nou eigenlijk?

    Reactie door Rob de Kuster — zondag 18 juni 2006 @ 16.16 uur

  23. 21,, nou ik heb zo’n bruin vermoeden,,
    woordt speling of zoiets ;-)

    Reactie door ad — zondag 18 juni 2006 @ 18.51 uur

  24. Ik heb over mijn alias niet zo nagedacht en niet gerelateerd aan mona toetjes.
    Mijn alias vraagt blijkbaar om ironie of zelfs wantrouwen over mijn bijdragen.
    Het zij zo,leuk is anders.

    Reactie door mona — zondag 18 juni 2006 @ 19.32 uur

  25. Feitelijk is mijn alias een verkorting van mijn eigen voornaam. Misschien dat het een keer klaar zijn met dat mona toetje gedoe.

    Reactie door mona — zondag 18 juni 2006 @ 19.39 uur

  26. mona??
    volgens mij eeuuu begrijp ik er niets meer van,of heb ik nu een klap van een molen gehad,,de wiek dan .
    maar ik vraag het toch,mona wat bedoel je met dat wiegeliedje?

    Reactie door ad — zondag 18 juni 2006 @ 21.01 uur

  27. 3×3 is 9 en ieder zingt zijn eigen lied, 3×3 is 9 en wie heeft er verdriet? Door de slechte plaatsing en vernummering hier op dit log, wordt er veel mensen onterecht onrecht aangedaan.

    Reactie door Bijdehandje — zondag 18 juni 2006 @ 22.55 uur

  28. 27 bijdehandje
    ik wil niet zeggen dat ik altijd de benummering er bij zet,ik zal ook wel her en der een nummertje vergeten zijn??
    maar ik weet niet meer wat voor wie is en waar,de een denkt dat het op haar of hem slaat,ik vind het een beetje verwarrend zo,,
    maar ik ga op twee oren,nieuw kussen,dus.

    Reactie door ad — zondag 18 juni 2006 @ 23.47 uur

  29. Desmond Tutu: ‘Apartheid in the Holy Land’
    http://www.guardian.co.uk/israel/comment/0,10551,706911,00.html

    Reactie door Sonja — maandag 19 juni 2006 @ 12.06 uur

  30. De opstand van de scholieren in Soweto (tegen invoering van gedwongen Afrikaanstalig onderwijs) herinner ik mij nog als de dag van gisteren. Eveneens heb ik nog een duidelijke herinnering aan de opstand in Sharpeville (1960, 69 doden) tegen de gehate Pasjeswet van 1950.

    Nelson Mandela blijft een van mijn “helden”. Toen hij Amsterdam bezocht ben ik ook naar het Leidseplein gegaan om hem toe te juichen.
    Zware kritiek op Mbeki is terecht. Het is niet anders, helaas.

    Dit najaar hoop ik naar Zuid-Afrika te gaan. Een al lang gekoesterde wens.

    @ L.M. Lembeck (7):

    De film over Steve Biko is goed, naast een aantal andere over de Apartheid.

    Reactie door Olav Meijer — maandag 19 juni 2006 @ 12.41 uur

  31. @30, Had ik het al niet een keer laten
    weten? Bij zijn bezoek aan Amsterdam Olav
    stond ik op een brug boven één van die
    grachten en hij voer er onderdoor met zijn
    gezelschap in een rondvaartboot en keek ik
    hem recht in de ogen, die een wereld apart
    bleken te zijn: een prachtmens !
    Veel plezier als het je lukt om die reis
    daarheen te maken en ga maar heel nederig
    achteraan de rij staan bij een bushalte
    want de rollen zijn nu absoluut omgekeerd,
    zo liet een vriend mij weten….en gelijk
    hebben ze….die reactie zal nog wel even
    aanhouden, begrijpelijk en door velen ge-
    lukkig volkomen begrepen én geaccepteerd!

    Reactie door Madelief — maandag 19 juni 2006 @ 13.43 uur

  32. 2uid Afrika,6 ad
    Met het blank wiegelied heb ik het blanke kind dat in Z.A genurtured werd door een zwarte nanny weer willen geven.
    En hoe naarmate hij/zij groter werdt de de vertrouwdheid/politiek en mmenselijke verhoudingen voor hem of haar veranderden in discriminatie.

    Reactie door mona — maandag 19 juni 2006 @ 23.34 uur

  33. Sonja tentijde van de nobel prijs benoeming van Tutu was ik serieus nog bang verder achtervolgd te worden.
    Nogmaal :kan jij uit leggen waarom je Mandela als terrotist ziet, en daarnaast wellicht TuTu?

    Reactie door mona — maandag 19 juni 2006 @ 23.48 uur

  34. sonja Ik begrijp dus niets van terrorisme aangaande Mandela en wellicht Turu.

    Ik heb razzia’s in zwarte townships geien waarvan je geen weet van wil hebben.
    Leg het dan uit als ik het niet begrepen heb waar dit menslijk leed over moet gaan.

    Reactie door mona — dinsdag 20 juni 2006 @ 0.04 uur

  35. Ik vind het nummer van U2 “Silver and gold” nog steeds een van de mooiste nummers die mbt apartheid zijn gemaakt. Jammer dat Mbeki er zo ‘n zooi van maakt.

    Reactie door kaatje — dinsdag 20 juni 2006 @ 0.15 uur

  36. @10.mona

    Ik kan het mis hebben, maar volgens mij is rascisme en discriminatie een symptoon voor extreem rechts.
    De gedachte “eigen volk eerst” lig vaak ten grondslag van discriminatie. Toch?

    Reactie door Rob de Kuster — dinsdag 20 juni 2006 @ 4.52 uur

  37. Kan me de niet zo frisse beelden van enkele blanke zuid Afrikaner destijds nog goed voor de ogen halen. Daarmee wil ik niet zeggen dat alle blanke zuid-Afrikaner hetzelfde waren.

    Reactie door Rob de Kuster — dinsdag 20 juni 2006 @ 5.03 uur

  38. @34.mona
    Volgens mij was Nelson Mandela een vrijheidstrijder, NIET een terorrist.
    Als ik het me goed herinner is Mandela destijds gearresteerd omdat hij in het buitenland fondsen werfde om het ANC te bewapenen.

    Reactie door Rob de Kuster — dinsdag 20 juni 2006 @ 5.15 uur

  39. Mona, ik zie Mandela niet als terrorist, maar hij wás een terrorist. Net zo’n ‘terrorist’ als huidige ‘terroristen’. Mandela werd veroordeeld in 1963 voor het plegen van terroristische aanslagen. Tot 1990 was het ANC (Umkhonto) een terroristische organisatie.
    “It was always my view that the armed liberation struggle is based on and grows out of mass political struggle fought by the oppressed.” Mandela called for the total defeat of “the white minority.”

    Reactie door Sonja — dinsdag 20 juni 2006 @ 10.15 uur

  40. @39 Sonja,

    Wel een boute uitspraak van je.
    Mandela is veroordeeld geweest vanwege gewapend verzet omdat het geweldloze verzet wat hij al heel lang voerde tegen het apartheidsbeleid wat de blanken daar voerden met geweld neergeslagen werd.

    Persoonlijk vind ik niet dat je Mandela een terrorist kan noemen, hij heeft gestreden voor vrijheid en vrede.
    En dit met héél andere idealen voor ogen als de terroristen van tegenwoordig.
    Dat is een fanatieke geloofstrijd.

    Mandela heeft gestreden voor gelijkheid en vrijheid en tegen onderdrukking, tegen apartheid.

    Reactie door Bijdehandje — dinsdag 20 juni 2006 @ 11.24 uur

  41. Bijdehandje, het gaat om de huidige achterlijke opvatting over wie een terrorist is. In de huidige omschrijving gevoed door onze neo-cons uit Amerika, zou Mandela ook een terrorist zijn geweest. Volgens mij is dat wat er bedoeld wordt.

    Reactie door kaatje — dinsdag 20 juni 2006 @ 11.29 uur

  42. @ Madelief (31):

    We hadden elkaar dus tegen het lijf kunnen lopen, in het drukke Amsterdam! :)

    Ik voel mij niet genoodzaakt in Zuid-Afrika “nederig achteraan in de rij te gaan staan”. In het algemeen huldig ik het principe van de Engelse queue: geduldig wachten tot je echt aan de beurt bent. Dat betekent dus inderdaad wel heel wat meer beschaving in de openbare ruimte praktizeren dan hier in Nederland gewoonlijk het geval is. In deze zin maak ik mij helemaal geen zorgen erover, dat “de rollen absoluut zijn omgekeerd”. Ik vind het ongelofelijk -en ik had het vroeger ook nooit verwacht- op welke vreedzame wijze de omwenteling in Zuid-Afrika heeft plaatsgevonden. Hieruit spreekt grootheid van de zwarte bevolking in het algemeen en haar leiders.
    Dat de rollen in politieke zin “absoluut zijn omgekeerd” is natuurlijk een kwestie van simpele rechtvaardigheid: de meerderheid zal, met eerbiediging van de rechten van minderheden, de doorslag geven.

    Reactie door Olav Meijer — dinsdag 20 juni 2006 @ 17.46 uur

  43. Bijdehandje, “gewapend verzet”, dat is het exact, zoals Kaatje het ook schrijft.

    En wanneer jij hebt hebt over “fanatieke geloofsstrijd” dan is mij niet duidelijk welk geloof je precies bedoeld.

    Reactie door Sonja — dinsdag 20 juni 2006 @ 20.55 uur

  44. @43 Sonja,

    Het fanatieke M.O., verschil in geloven, olie en opdringen van allerlei zaken, dood en verderf zaaien.
    Deze terroristen maakt het géén barst uit, als ze maar zoveel mogelijk slachtoffers maken.

    Mandela heeft gestreden voor: zie @40

    Kom op Sonja, dat had je zelf ook kunnen bedenken, je lijkt me er niet bepaald ééntje van gisteren en zeker niet op je achterhoofd gevallen.

    Reactie door Bijdehandje — dinsdag 20 juni 2006 @ 21.32 uur

  45. Sorry Bijdehandje, maar Mandela is veroordeeld voor terrorisme en het ANC was voor 1990 een terroristische partij.
    En wanneer je denkt dat het M.O. fanatiek is: de VS is vanaf 1953 continue in oorlog met ander een land ergens op de wereld. Doe dat maar eens na, als land…

    Reactie door Sonja — woensdag 21 juni 2006 @ 14.42 uur

  46. @45 Sonja,

    Helemaal mee eens, maar het ANC had eerst vreedzaam verzet en dit werd met geweld en wapens neergeslagen.
    Terwijl ze strijd voerden tegen de apartheid.
    Hier kun je Zuid-Afrika niet met de VS en het M.O. vergelijken.
    Verder heb ik nergens kunnen lezen dat Mandela een terrorist was, alleen is hij opgepakt voor gewapend verzet.
    Ik zie hem als een vrijheidsstrijder.
    Iets wat ik van Bush niet kan zeggen, die zie ik dus ook niet een nobelprijs voor de vrede krijgen.

    Reactie door Bijdehandje — woensdag 21 juni 2006 @ 15.59 uur

  47. Het is in ieder geval goed dat je erbij schrijft “ik zie hem als…” Zo zie ik hem natuurlijk ook. Maar de mensen (de inwoners) in Irak en Afghanistan en de bezette gebieden zien net zo goed wat…

    Mandela was een saboteur en was van plan om oorlog te gaan voeren wanneer de sabotages niet hielpen. Hij organiseerde de bendes, en paramilitaire trainingen in andere staten. In 1962 werd hij door de CIA verraden (VS pro-Apartheid, zoals gewoonlijk). Hij werd veroordeeld voor terrorisme en verraad.

    In 1998 bezocht hij Canada, en wilde men hem het Canadese burgerschap geven maar dat ging niet door omdat enkele regeringsleden hem “een voormalige communist en terrorist” noemden.

    Een kleinkind van Mandela is naar zijn vriend Khadaffi vernoemd en gaf hij Castro Zuid-Afrika’s hoogste onderscheiding.

    Pas in 2003 werd Mandela door de VS van de terroristenlijst gehaald!

    (In Irak worden ook elke dag sabotageacties uitgevoerd, maar dat wordt buiten de media gehouden, censuur, ze berichten liever alleen wanneer er burgerslachtoffres vallen, wanwege het gewenste effect.)

    De wereld zit gecompliceerder in elkaar dan je denkt Bijdehandje, het is geen geen simpele good guys, bad guys film, hoewel het Westen zeer zijn best doet om dat sprookje in stand te houden.

    Reactie door Sonja — woensdag 21 juni 2006 @ 17.15 uur

  48. @ Sonja (45):

    Aanvankelijk dacht ik dat je het sarcastisch bedoelde, toen je Mandela een “terrorist” noemde, maar je lijkt het toch serieus te menen. Hij is uiteraard door het Apartheidsregiem en de VS als “terrorist” bestempeld. Dat had je trouwens al heel gauw onder de Apartheidswetten; niets nieuws onder de zon dus…..De machthebber definieert wat “terrorisme” is.
    Bijdehandje heeft gelijk waar hij stelt, dat het ANC oorspronkelijk vreedzaam verzet heeft gepleegd, en pas later noodgedwongen tegengeweld is gaan gebruiken.

    Reactie door Olav Meijer — woensdag 21 juni 2006 @ 17.18 uur

  49. Nou Olav, sarcasme is wel wat anders denk ik. Ik bedoel het natuurlijk wel allemaal ironisch. Maar geef ik tevens de boodschap mee om wat genuanceerder te staan tegenover het begrip terrorisme zoals dat in de War on Terror wordt gebruikt. Wanneer je familie door een bezetter wordt neergemaaid, dan zie je opeens de dingen in een heel ander perspectief. Dus net als Bush kun je niet zomaar stellen: die is een vrijheidsstrijder en die is een terrorist. Hetzelfde geldt voor de termen fundamentalisme, fanatisme, extremisme, etc. Dat bedoel ik dus.

    Reactie door Sonja — woensdag 21 juni 2006 @ 19.46 uur

  50. het is toch niet normaal dat er orlogen zijn ze moeten ze gewoon stoppen ”no more war and more freedom”
    waarom komen er steeds mensen die oorlog willen de slachtofers mogen nooit vergeten worden

    Reactie door maikel — zaterdag 19 mei 2007 @ 21.59 uur