Wet tegen achtergrondmuziek

The scourge of background music must be banned, the House of Lords is being told as a peer tries to introduce new laws against noise pollution.

Green Party peer Lord Beaumont is trying to win support for his Piped Music and Showing of Television Programmes Bill.

It would force ministers to draw up plans to ban music and television programmes in trains and hospitals.

“We all love music as long as it’s the right kind of music and we can turn it on and off,” he argued.(BBC via Sargasso.nl)

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

zondag 18 juni 2006 :: 17.08 uur

37 Comments

37 reacties

  1. Zingen onder de douche, misschien een volgend item om eens lekker over te zeuren.

    Zeuren over achtergrondsmuziek, het toppunt van tijdvullend geneuzel!
    Niets over gelezen, in geen enkel partijprogramma.

    Ha ha, ha ha ha (rytmisch gelach)

    Groet,
    Amita

    Reactie door Amita — zondag 18 juni 2006 @ 18.48 uur

  2. Ik ben het daarmee eens. Zelfs het ‘korte’ nieuws wordt tegenwoordig met achtergrondmuziek gegeven waardoor je de woorden moeilijker kunt verstaan. Dit waarschijnlijk in navolging van BBC world en/of euronews. Irritant. Ik begrijp dit helemaal niet.

    Reactie door Henny — zondag 18 juni 2006 @ 19.03 uur

  3. laten we dan de achtergrondreclames ook even meepikken in het verbod…

    Reactie door iew — zondag 18 juni 2006 @ 19.09 uur

  4. en achter grond gedachten

    Reactie door gaf — zondag 18 juni 2006 @ 19.21 uur

  5. Reclame billboards, ook milieuvervuiling – de openbare ruimte is van iedereen!

    Reactie door Sonja — zondag 18 juni 2006 @ 20.02 uur

  6. “We all love music as long as it’s the right kind of music”.

    Dit klink behoorlijk eng als je het mij vraagt. Willen ze straks bij wet bepalen wat voor muziek je wel en niet mag beluisteren?

    Reactie door Evert Tigchelaar jr — zondag 18 juni 2006 @ 20.59 uur

  7. Dat doen mijn buren ook al Evert.

    Reactie door Sonja — zondag 18 juni 2006 @ 21.46 uur

  8. @7 Sonja — zondag 18 juni 2006 @ 21.46,

    Heb je muziek zo luid staan dan? Of is het om een andere reden?

    Ik heb gelukkig geen las van de buren, die wonen toch zo’n 150 meter verder op.

    Reactie door Evert Tigchelaar jr — zondag 18 juni 2006 @ 21.53 uur

  9. Evert, anders klik je eerst even op de link?

    De eerste Nederlandse partij die de immer oprukkende muziekterreur wettelijk aan durft te pakken, zou daarmee overigens een hoop van mijn kudos winnen.

    Reactie door BartB — zondag 18 juni 2006 @ 22.38 uur

  10. Haha, nee Evert, mijn buren bepalen voor mij naar welke muziek ik moet luisteren…

    Reactie door Sonja — zondag 18 juni 2006 @ 22.49 uur

  11. @9 BartB — zondag 18 juni 2006 @ 22.38,

    Welke oprukkende muziekterreur? Daar heb ik zo geen last van. Het enige waar ik de tv voor aan zet is het nieuw en een zeer enkele keer een film, voor de rest is de Nederlandse tv maar rommel dus, uit met de tv voor de rest.

    Maar goed, dat zal wel meer een probleem zijn in het westen van Nederland zo als altijd. En vervolgens is het een probleem voor de rest van Nederland.

    Reactie door Evert Tigchelaar jr — zondag 18 juni 2006 @ 23.04 uur

  12. @10 Sonja — zondag 18 juni 2006 @ 22.49,

    Raar, als ze er geen last van hebben en de muziek niet kunnen horen is er volgens mij geen redenen tot klagen. Om wat voor reden klagen ze dan wel, ben ik wel benieuwd naar?

    Reactie door Evert Tigchelaar jr — zondag 18 juni 2006 @ 23.08 uur

  13. Die achtergrondmuziek – die vaak geen muziek, maar een bromtoon is – wordt ook al bij NOVA anz. gebruikt om ons eens goed in te peperen hoe we tegen het gebrachte nieuws moeten aankijken. Bij soldaten op patrouille laten ze een bromtoon horen:’gevaar!’enzovoort – het wordt de kijker onmogelijk gemaakt om bijde getoonde beelden – die op zich al selectief zijn – zijn eigen gedachten te ontwikkelen. Sturing dus. Vanuit Amerika overgewaaid, Bah.

    Reactie door bernard — maandag 19 juni 2006 @ 1.42 uur

  14. Achtergrondmuziek tijdens een nieuwsbulletin vind ik vrij absurd.
    Bij de tandarts vind ik het niet erg.

    De oplossing voor overlast van hangjongeren in winkelcentra was klassieke muziek op de achtergrond, heb ik eens gelezen.

    Maar wat te zeggen van “voorgrondmuziek?” Simpele zielen die met een meestal onooglijk boem boem autootje met daarin een geluidsinstallatie die het dubbele kost van de waarde van die auto, door de wijken heen jakkeren en die je van verre al hoort aankomen doordat de ruiten al beginnen te rammelen. Vet cool.
    Of groepjes brommers die met ongelooflijke snelheid en herrie de straten onveilig maken. Dát vind ik veel hinderlijker.
    Goedemorgen overigens.

    Reactie door Gandalf — maandag 19 juni 2006 @ 6.33 uur

  15. Het gaat, maar na sint weerschalt het Kerstgekweel, onder belgeklepel van Kerstlieden met belachelijk rode mutsen op.

    Reactie door Emiel — maandag 19 juni 2006 @ 7.39 uur

  16. Ga gewoon de stad in en je hoort bijna uit elke kledingwinkel voor jongeren keiharde popmuziek. Stap in een lift in een hoog gebouw: muziek. Bel een bedrijf en als je even in de wacht gezet wordt: muziek. Zo kan ik nog wel even doorgaan. Helemaal ergerlijk is achtergrondmuziek bij het gesproken woord. Goedenmorgen Nederland doet dat bij het onderwerp wat er in de krant staat. Een zacht tromgeroffel. Nergens voor nodig en er wordt met de regelmaat van de klok over geklaagd. Inmiddels is het zo zacht dat het nauwelijks nog opvalt. Maar weghalen? Nee, nog steeds niet. Tenminste, niet vorige maand. Nu is het programma weg tot ergens september of zo.
    Kortom, muziek kan prachtig zijn. Kan ontspannend zijn. Kan opzwepend zijn. Kan vrolijk zijn en kan triest zijn. Moet je dan jouw muzieksmaak maar aan anderen opdringen? Ik vind van niet. Er bestaat in ons land een stichting die dit probeert te stoppen in winkels. Boodschappen doen bij AH? Popmuziek erbij. Jakkes. Mij helpt het niet om meer te kopen daardoor. Integendeel. Weg ermee. Muziek, daarvoor ga je naar een concert, een festival of je zet zelf muziek op. Zacht genoeg om je buren niet te storen. Ouderwets? Jammer dan.

    Reactie door L.M. Lembeck — maandag 19 juni 2006 @ 8.28 uur

  17. @16 L.M. Lembeck

    Ouderwets?

    Ben jij mal, dat is rekening houden met!
    Dat zouden meer mensen moeten doen.

    Reactie door Bijdehandje — maandag 19 juni 2006 @ 8.35 uur

  18. Zijn oordopjes een idee?

    Reactie door Jessys — maandag 19 juni 2006 @ 8.53 uur

  19. @12 Evert, je begrijpt het niet. Mijn buren bepalen voor mij waar ik naar moet luisteren. Namelijk, naar hún muziek!

    Reactie door Sonja — maandag 19 juni 2006 @ 9.12 uur

  20. ben tegen achtergrondmuziek .
    MAAR!!!!! HEB ER UITERAARD GEEN MOEITE MEE ALS BIJ IEDER ITEM OP TV OVER IRAN,IRAK,AFGHANISTAN,DARFUR, SNOEIHARDE MUZIEK TE HOREN IS VAN .DYLAN,ARMAND,BOUDEWIJN DE GROOT !!!!!!

    Reactie door ,texas,henkie — maandag 19 juni 2006 @ 10.15 uur

  21. Nu vind ik niet gauw muziek lelijk maar steeds sta ik met de oren te klapperen hoe ze het verzinnen: de ketelmuziek als dagelijke intro voor Nova, Netwerk, Radio 1 actualiteiten, nos- journaal, en mAteloos irritant, de oubollige jazzdeun bij Barend & V.Dorp.

    Reactie door Emiel — maandag 19 juni 2006 @ 10.50 uur

  22. @20 Bravo Texas, helemaal mee eens.
    Gisterenmiddag nog heb ik op mijn balkon Dylan en Boudewijn gedraaid op mijn disc-dinges zodat anderen er geen last van hebben. Maar eigenlijk zouden velen eens goed naar de teksten moeten luisteren.

    Niet dat hij een vlieg zal kwaad doen
    en hij is niet interessant
    en hij kijkt geen meter verder
    dan zijn borrel en zijn krant.
    Maar houd hem maar in de gaten
    want het is zo’n kleine man
    die als hem dat maar gevraagd wordt,
    vaak het beste schieten kan.

    (uit: Onder ons, van Boudewijn de Groot)

    Reactie door Gandalf — maandag 19 juni 2006 @ 11.19 uur

  23. Inderdaad, weg met dat eeuwige gejengel in winkels. Ik sprak eens een verkoopster bij Appie hoe zij er over dacht nadat ik zei dat zij haar zin moest herhalen omdat ik het niet had verstaan wegens de muzak. Zij vertelde mij dat zij er gewoon gek van werd, zij en menig collega, maar dat de muzak ‘gewenst’ was om agressie te voorkomen. Een onzin-argument want in Eindhoven heeft men muzak in de stadsbussen, met een woord: vreselijk. Menig buschauffeur denkt er zo over en zet de muzak niet aan, maar de leiding eist dat dit soort vervuiling door de bussen jengelt. Een normaal gesprek voeren is vaak niet meer mogelijk. Oordopjes zijn dus geen oplossing voor deze chauffers

    Reactie door Frank — maandag 19 juni 2006 @ 11.44 uur

  24. Achtergrond of voorgrond muziek is niet zo erg, zo lang ik de volume-aan/uit knop zelf kan regelen.
    Soms is het leuk, – soms irritant.
    Maar ja, muziek heeft psychologische effecten, waardoor het bruikbaar is om beoogde doelstellingen te bereiken.
    Het kan zo ook als “wapen” gebruikt worden.
    De vraag is, willen we dat wel?
    Mooi niet dus.
    Groet,
    Amita

    Reactie door Amita — maandag 19 juni 2006 @ 12.23 uur

  25. Gandalf, is dat niet oorspronkelijk van Willy Derby of zo? “Kleine Man”?

    Reactie door L.M. Lembeck — maandag 19 juni 2006 @ 13.36 uur

  26. Mantovani = repressie.

    Reactie door Sonja — maandag 19 juni 2006 @ 13.56 uur

  27. Niet geheel on topic.

    @25 Dat is niet het geval, Lydia.

    Schrijver: Lennaert Nijgh
    Muziek: Boudewijn de Groot

    Volledige tekst.

    Het is een stad, het is een dorp,
    het is een plaats of een gehucht.
    En je moet er niet te gek doen,
    anders ben je zo berucht.
    Waar je dag zegt tegen melkboer,
    kruidenier en oom agent,
    die je nooit een bon zal geven
    omdat hij je vader kent.

    Waar je rustig aan kunt zeuren
    tegen iedereen op straat,
    omdat iedereen wel iets heeft
    waar-ie over zeuren gaat.

    Eerst dan vind je het gezellig
    en je kent de hele stad.
    En dan doe je eindexamen
    en dan heb je het wel gehad.
    Iedereen zit ergens anders
    en jij zit verdomd alleen
    met alleen maar oude mensen
    en familie om je heen.

    En dan wil je ook gaan reizen
    naar Parijs of naar zoiets.
    En je vindt je hele leven
    en je vaderland maar niets.

    Dan ontdek je nieuwe landen
    en je gaat op avontuur.
    Je lijdt honger in een hooiberg
    en geniet de liefde puur.
    En je komt na een paar maanden
    als een zwerver weer naar huis
    met een baard en zonder centen,
    je hebt honger, dorst en luis.

    En je scheert je en dan trouw je
    en blijft zitten waar je bent,
    in je eigen kleine stadje
    waar je alle mensen kent.

    En dan zeggen ze tevreden:
    hij verliest zijn wilde haar.
    Hij wordt eindelijk volwassen
    en na nog een tweede jaar
    is hij net zo’n grote hufter
    als zijn vader is geweest,
    die een mening over alles
    in het ochtendkrantje leest.

    Met zijn eigen televisie
    en zijn eigen borreltent,
    in zijn eigen kleine stadje
    waar hij alle mensen kent.

    Niet dat hij een vlieg zal kwaad doen
    en hij is niet interessant
    en hij kijkt geen meter verder
    dan zijn borrel en zijn krant.
    Maar houd hem maar in de gaten
    want het is zo’n kleine man
    die als hem dat maar gevraagd wordt,
    vaak het beste schieten kan.

    Reactie door Gandalf — maandag 19 juni 2006 @ 14.25 uur

  28. Gut, ik moet ‘m zelfs ergens hebben…. ;)
    Bedankt, Gandalf.

    Reactie door L.M. Lembeck — maandag 19 juni 2006 @ 15.01 uur

  29. @19 Sonja — maandag 19 juni 2006 @ 9.12,

    Maar nu wel hoor. Je zou ze er op aan kunnen spreken, dat ze er rekening mee willen houden. Maar dat zal je misschien al gedaan hebben. Anders zou je misschien de politie of zo er bij kunnen halen als ze niet willen luisteren, anders zou ik het zo ook niet weten.

    Reactie door Evert Tigchelaar jr — maandag 19 juni 2006 @ 17.38 uur

  30. @29 Breek me de bek niet open Evert. Het probleem is dat de huizen in mijn straat vloeren en muren van karton hebben. Men verhuist ook weer vrij snel omdat ze buren hebben die daar geen rekening mee willen houden.

    Reactie door Sonja — maandag 19 juni 2006 @ 19.51 uur

  31. @30 Sonja
    moet het dan zo zijn that mensen,liever leven in karton doos,dan maar zondet lawai?
    is dat niet het problem?
    Denken wij dat kruimels beter dan nix is?
    Of zijn wij eigelijk niet so sociaal?

    Reactie door gaf — maandag 19 juni 2006 @ 20.00 uur

  32. Volgens mij worden mensen steeds minder sociaal, gaf. Ik heb ook de indruk dat ze een soort agressieve territoriumdrift hebben.

    Reactie door Sonja — dinsdag 20 juni 2006 @ 10.04 uur

  33. Veel mensen zijn zo bang voor hun eigen gedachten dat ze die voortdurend moeten overstemmen met lawaai en luide muziek. Dit alles tot ergernis, frustratie en wanhoop van beschaafde mensen in zijn/haar omgeving.

    Reactie door abo — woensdag 21 juni 2006 @ 10.21 uur

  34. jammer ,is toch beter dan al dat gesnurk geluid in de kamer ?

    Reactie door Fred — woensdag 21 juni 2006 @ 11.36 uur

  35. onder achtergrondmzuiek zou het SAAI zijn, als je nou alleen in een kledingwinkel aan het shoppen bent, dan is juist zacht een muziekje horen, wel leuk. Wat wil je in een winkel doen waar geen achtergrondmuziek is, je zou dan alleen maar mensen horen, das JUIST IRRI, muziek is beter, soms lekker rustgevend…
    Maar idd achtergrondmuziek hoeft niet over te zijn..ik kan me voorstellen overal (achtergrond) muziek, das pas irri! Moet zometeen nog een werkstuk maken over achtergrondmuziek, puff najah doeiii lezers..

    Reactie door Hilal — vrijdag 23 juni 2006 @ 16.31 uur

  36. onder= zonder een kleine typfoutje..

    Reactie door again — vrijdag 23 juni 2006 @ 16.32 uur

  37. In een woonomgeving kan het altijd voorkomen dat er muziek van anderen te horen is. Niemand gaat de hele zomer met de ramen dicht zitten.
    Het gaat er m.i.om dat het binnen de perken blijft en dat mensen het met elkaar bespreken.

    Verder vind ik achtergrondmuziek in openbare ruimten hinderlijk en irritant omdat je er niet omheen kunt en je gedwongen wordt het aan te horen op een plaats en een tijdstip dat jij verkozen hebt iets anders te doen dan naar muziek te luisteren die je zelf verkiest. Ik vind het regelrechte terreur.
    Verder moet me van het hart dat ik vind dat mensen in het algemeen en stuk minder tolerant zijn geworden.
    Niet alleen m.b.t. muziek bij buren maar ook t.o.v. zogenaamde ‘overlast’ door spelende kinderen.
    Misschien komt dit wel door de blootstelling ‘overal’aan herrie en het feit dat er zo weinig stilte en/of rust meer is op momenten dat wij daarvoor zouden willen kiezen maar dat niet meer kunnen.

    Reactie door Henny — zondag 25 juni 2006 @ 15.12 uur