‘Ontslag is moordend’

Ontslagen worden is niet alleen slecht nieuws, het kan zelfs fatale gevolgen hebben. Vooral wanneer het slachtoffer boven de vijftig jaar is. Dat blijkt uit een dinsdag gepubliceerd onderzoek van de Amerikaanse Yale School of Medicine.

Uit een steekproef onder 4300 personen tussen de 51 en 61 jaar is gebleken dat mensen die hun baan hebben verloren twee keer zo vaak worden getroffen door een hartaanval of beroerte als leeftijdsgenoten met werk. Ook als rekening wordt gehouden met factoren als roken, overgewicht, diabetes en een hoge bloeddruk. (Nu.nl)

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

woensdag 21 juni 2006 :: 11.46 uur

89 Comments

89 reacties

  1. Gelukkig hebben we een toch een goed zorgstelsel ?

    Reactie door Fred — woensdag 21 juni 2006 @ 11.51 uur

  2. Verandering is altijd lastig, daarom is basisveiligheid en onderling vertrouwen zo belangrijk binnen een samenleving.

    Dan wordt flexibiliteit en het ondernemerklimaat gestimuleerd.

    (En dus democratisering en rechtvaardigheid verankert in de samenleving)

    ps vandaag doen we het tegenovergestelde uit angst voor de individuele overleving en de overheden (wetgevend, uitvoerend en controlerend) stimuleren helaas vandaag dit gedrag.

    Reactie door Peter Hoopman — woensdag 21 juni 2006 @ 11.52 uur

  3. Mijn vader overkwam dit dus op zijn 52e en nu inmiddels 5 jaar verder heeft hij nog geen werk ondanks al zijn inzet en moeite!!!! Ik zal je wel vertellen als mijn vader hierdoor een hartaanval of beroerte krijgt is dit Kabinet nog niet klaar met mij!!! Vanaf zijn 15e heeft hij hard gewerkt voor Nederland nu wordt hij afgedankt en aan de kant gezet wegens zijn leeftijd. Zijn kennis en inzet zijn niks meer waard. Ik heb mijn vader zien veranderen en ongelukkig zien worden. Ik verafschuw dit Kabinet en al hun maatregelen waardoor bedrijven steeds meer vrijspel hebben om hun oudere werknemers te ontslaan! Allemaal om bedrijfseconomische redenen!

    Reactie door simONE — woensdag 21 juni 2006 @ 11.58 uur

  4. De vraag is of het verliezen van je werk de oorzaak is van hartaanval o.i.d. of de teruggang in inkomen. Je hebt een manier van leven opgebouwd en daar moet je zwaar op inleveren bij verlies van baan. Je hebt dan niet meer de mogelijkheid om iets nieuws te vinden en hetzelfde leven te blijven leven. Dat kan een hele zware dobber zijn. Als het verlies van werk zuiver en alleen de oorzaak is dan moet je misschien eens bij jezelf te rade gaan waarom dat zo belangrijk is. Ik ken mensen van rond de 50 die niets liever zouden willen dan stoppen met werken en de rest van hun leven genieten. Dat kan natuurlijk niet dus blijft het doorploeteren geblazen. Die mensen hikken aan tegen het feit dat ze misschien nog wel langer moeten dan tot hun 65ste. Mensen die ontslagen worden na hun 50ste zouden hun eigen levenstandaard moeten kunnen blijven houden. Dan zouden er wellicht meer mensen gezond oud worden.

    Reactie door Cornette — woensdag 21 juni 2006 @ 12.08 uur

  5. simOne .ik ken dat gevoel ;ik krijgt dan ook dan een bijzondere pest aan een aantal arrogante varkens ,zoals die Kees Veenstra,die hier mensen op dit weblog volledig naar beneden trapt ! mijnheer is MANAGER en heeft het over HARD WERKEN !

    Reactie door Fred — woensdag 21 juni 2006 @ 12.09 uur

  6. Belachelijk om op deze slinkse wijze ontslag met moord te vergelijken.

    Verlsag is niet leuk maar dat gebeurt nou eenmaal.

    Reactie door Mario — woensdag 21 juni 2006 @ 12.14 uur

  7. Eén oplossing!!!

    Reactie door vervroegdeverkiezingennu — woensdag 21 juni 2006 @ 12.16 uur

  8. & 6 Mario, volgens mij is dit niet geheel serieus bedoeld… gezien ook de aanhalingstekens om de titel…

    Reactie door Bart — woensdag 21 juni 2006 @ 12.20 uur

  9. Velen hebben geen leven meer.

    http://www.stopdeherkeuringen.punt.nl
    EN
    vervroeg de verkiezingen!!!!!!!!!

    Reactie door vervroegdeverkiezingennu — woensdag 21 juni 2006 @ 12.24 uur

  10. Fred, Managers zijn juist degene die het verpesten voor de hard werkende mensen op de werkvloer met hun veelst te hoge lonen! Daar moeten anderen plaats voor maken en degenen die achterblijven 10 keer zo hard voor lopen!

    Bart. Volgens mij is het cynisch bedoeld.

    Reactie door simONE — woensdag 21 juni 2006 @ 12.24 uur

  11. Mario,er is gecorrigeerd voor andere factoren. Ik kan uit het onderzoek niet halen of er een causaal verband is of slechts correlationeel. Feit is wel dat een hoge mate van stress een voorspellende factor is in hartaanvallen en hersenbloedingen zoals ook in auto-ongelukken.
    Ook depressie is een goede voorspellende factor.
    Ik zou het bijna formeel logisch willen noemen dat mensen die hun baan verliezen voor het merendeel een stuk ongelukkiger worden, minder lichaamsbeweging krijgen en vaker relationele problemen hebben.

    Reactie door kaatje — woensdag 21 juni 2006 @ 12.24 uur

  12. Kletsen op een site heeft geen zin meer.

    LAAT DIT ZOOITJE VALLEN!!!!!!!!!!!!

    Reactie door vervroegdeverkiezingennu — woensdag 21 juni 2006 @ 12.25 uur

  13. Kaatje…..

    Reactie door vervroegdeverkiezingennu — woensdag 21 juni 2006 @ 12.27 uur

  14. simONE ; het feit is dat de moderne arbeider eigenlijk de manager is geworden :alleen die produceren niet ! De aandeelhouders hebben dit echter niet door .
    Bovendien zorgt een manager ,dat hij veel submanagers om zich heen heeft : er onstaat dus in een organisatie een omgekeerde piramide structuur!
    Zolang de aandeelhouders dit dus niet door hebben zal de winst alleen maar zakken en er een heel hoge druk ontstaan bij de mensen op de werkvloer : die moeten tevens ook minder gaan kosten : Wat zeggen de managers dus : alle oude personeel eruit gooit ;die kosten namelijk meer dan jongere : Nou je bent eruit gegooid ,met een leeftijd hoger dan 40 jaar :Wat zegt de overheid je moet solliciteren ! Nou eigenlijk is dat een onzinnig bezigheid die bedrijven alleen maar overbelast met voor hun niet gewenst personeel : Je komt dus in een onzinnige spiraal terecht van verantwoording mijdende partijen ;is je CV niet tijd aaneensluitend :vergeet het dan maar ; is je opleiding ,ervaring groter dan gewesnt :vergeet het maar …enz DIT maakt mensen bijzonder depressief en kwaad ! Je gaat ook nog eens kennismaken met uitkerende instanties die je nog verder verlagen tot het niveau van samenhangend stof .

    Reactie door Fred — woensdag 21 juni 2006 @ 12.39 uur

  15. wat te denken van alle mensen in de i.d. banen soms 10jr. gewerkt voor een laag loon en nu door de subsidiestop in de w.w. want al die theeft de regering niet gecontroleerd waarom toch niemand doorstroomde gek he we zijn toch hollanders dus waarom betalen voor medewerkers als je ze gratis kan hebben maar er is het “meldpuntgedupeerdensubsidiebanen@chello.nl” als er 50000 meldingen zijn wordt deze uitbuiterij wat mannetje bos weer in wil stellen ook een keertje topnieuws. We zitten op de 20000 dus geef het door zodat men zich niet meerlegaal kan verrijken over de ruggen van hardwerkende mensen.

    Reactie door tonny — woensdag 21 juni 2006 @ 12.55 uur

  16. Fred het is echt triest dat mensen zo behandeld worden en bovendien ook nog door het beleid wat gevoerd wordt een stempel krijgen alsof iedereen die geen werk heeft er iets aan kan doen, het prettig vind en de hele dag uit zijn neus zit te vreten. :(

    Reactie door simONE — woensdag 21 juni 2006 @ 12.59 uur

  17. Beste Jan,
    Uit eigen ervaring weet ik dat gezonde mensen door reorganisatie stress en dreigende ontslagen ziek kunnen worden en sterven. Dat weet ik door dat ik buitendienstbezoeken(aanvragen en opzeggingen energie) deed en zo gezinnen van collega’s ontmoette. Ik dacht toen: zoveel verborgen leed, tot de dood toe en niemand ziet dat of brengt het in de publiciteit. De andere kant van het marktfundamentalisme.
    Maar als je hoge ambtenaar of politiek bestuurder bent heb je er geen last van. Ook tweedeling!

    Reactie door nico — woensdag 21 juni 2006 @ 14.05 uur

  18. Ken dit. Heb het aan den lijve mogen meemaken. Resultaat: ik leef Goddank nog (in 1996 scheelde dat maar een haar) en heb lol in mijn leven, maar doordat er geen betrouwbare hulp beschikbaar was voor mij in 1994,(het GAK vond dat alleen managers een Burn Out konden krijgen en ik had nog een zware depressie overheen ook en daarom kreeg ik niet de juiste hulp) ben ik nu in de bijstand en beschik ik nog maar over de helft van de energie die ik vroeger had. En die is zo op. Red me prima, maar er moeten geen plotselingen dingen gebeuren m.b.t. inkomen en uitkering en zo. Dan raak ik onmiddellijk in een regelrechte paniekaanval. Duurt uren voor ik daar uit ben en meer dan een week voor ik daar overheen ben. Resultaat: ik kan een betaalde baan vergeten. En dus doe ik vrijwilligerswerk op tijden die mij uitkomen. Zo kan ik dat tussen 0700 en 0900 uur doen en kan ik ‘s middags na drieën rustig aan doen. Dan is alle energie helemaal op. Gelukkig heb ik geen geld om uit te gaan, maar al had ik dat, uitgaan gaat slechts zelden goed. Doorgaans ben ik dagenlang beroerd daarna. Het duurder drie weken om over de grote demonstratie in Rotterdam heen te komen. Je leert er mee leven. Maar ik begrijp heel goed hoe het verliezen van je werk iemand kapot kan maken.

    Reactie door L.M. Lembeck — woensdag 21 juni 2006 @ 14.48 uur

  19. Wat beroerd voor je Lydia, toch fijn dat je nog steeds plezier hebt in je leven, ondanks al je tegenslagen :-)

    Reactie door kaatje — woensdag 21 juni 2006 @ 14.51 uur

  20. beste nico

    wij zijn aan het proberen het in de publiciteit te krijgen ook bij het bedrijf waar wij werkten zijn mensen geestelijk en lichamelijk ziek geworden het moet toch een keertje lukken om deze misstanden onder de aandacht van de politiek te brengen zodat ze ophouden met het citeren van (valse) rapporten en echt de mensen die er bij betrokken zijn een stem en een gezicht geven soms hebben wij het idee dat er maatschappelijk niet zoveel veranderd is sinds de tijd van “les miserables zij daar in den haag en wij die niets te zeggen hebben maar ja je moet er echt tussen gezeten hebben wil je het zowiezo kunnen geloven als je mij dit 7 jr. geleden verteld had zou ik waarschijnlijk ook gekeken hebben of je van de maan kwam. Helaas weet ik nu beter.

    Reactie door tonny — woensdag 21 juni 2006 @ 14.53 uur

  21. en dan de managers en bazen die hun personeel voor de “lol” ontslaan.,

    soort persoonlijk speelgoed ,die ze naar believen de kop kunnen afrukken!

    of als het slavenpersoneel eens een keer geen goud kan aandragen, ze gelijk met ontslag beide handen afkappen.,

    hoelang moet dit nog zo doorgaan!

    Reactie door Jansonius — woensdag 21 juni 2006 @ 15.18 uur

  22. &18.

    Helemaal mee eens, kan het verhaal (vrijwel) kopieëren. Behlave dat van Rotterdam, helaas.
    Ben er ooit ingestonken ( 1982) om als WAO-er met beetje hulp van kabinet zelfstandig te worden.
    Prima gelukt, bedrijfje uitstekend, zelfs 2 man personeel.
    Tot in 2000 ziekte weer hard toesloeg.
    Bedrijf sluiten, ( verkoop lukt niet..uiteraard).
    En… arbeidsongeschiktheidsverzekering was onbetaalbaar, omdat de ziekte al bestond, dus niet te verzekeren en wat bleek…..
    Omdat ik het zo lang, 20 jaar, goed had volgehouden, had ik ook geen rechten meer op WAO.
    Wel op WAZ… oftewel bijstand….
    En nu, na 5 jaar ellende wegens ziekte, weggevallen inkomen en beeindiging van bedrijf ( en dus jakhalzen en aasgieren), eindelijk beetje rust…
    53 jaar en gesloopt, geen energie meer, ik kan niets meer en artsen melden dat ik me zeer rustig moet houden.
    Gek eigenlijk, dat bespaart moet worden op gezondheidszorg, de AOW-leeftijd moet worden verhoogd, uitkeringen moeten verlaagd, danwel beperkt, terwijl een enorme algemene besparing bereikt kan worden door de 55+ers gewoon door te laten werken.
    Lembeck heeft gelijk.

    Reactie door Leftfoot — woensdag 21 juni 2006 @ 15.21 uur

  23. Veel mensen welke ontslagen zijn raken in de knoop omdat het vangnet na ontslag door de CDA/VVD regering uitgehold is,ondanks dat deze mensen er soms 25 jaar en meer aan betaald hebben.De sociale fondsen moeten onder beheer van de werknemers komen en niet onder de partij-politiek.
    Veel ontslagen vallen omdat managers hun optiepremies ieder jaar willen opkrikken,door er de zweep over te leggen,zodat oudere werknemers,welke niet meer mee kunnen afgetakeld achterblijven en uitgerangeerd worden.De maatschappij kan dan de problemen opsoppen en de politiek onder leiding van Balkenende/Zalm staat er met open mond bij te kijken.

    Reactie door maan arkenbosch — woensdag 21 juni 2006 @ 15.40 uur

  24. Klopt volledig Maan. In mijn laatste baan kregen wij de nul-lijn en werden er mensen ontslagen op een bestand van slechts 28 werknemers. De managers kregen salarisverhoging en een nieuwe auto van de zaak. Het MT kon maar niet begrijpen waarom het ziekteverzuim zo hoog was en de sfeer zo slecht. Gek he?

    Reactie door kaatje — woensdag 21 juni 2006 @ 16.05 uur

  25. @7
    Deze regering had toch allang moeten aftreden????
    Of zie ik dat helemaal verkeerd?
    Al die fouten van noem maar op wie dan ook?
    En ze denken ook nog volgend jaar door te mogen regeren.Dat begint nu al te stinken naar coruptie in de stemlokalen….
    Willem…

    Reactie door Willem — woensdag 21 juni 2006 @ 16.06 uur

  26. Wat had ik voorspeld met de verzorgverzekeraars : samenklonteren van verzekeraars EN dan , ja hoor ! , ontslag van groot deel van het personeel ( natuurlijk wel het lager personeel )
    en dan te bedenken dat de kwaliteit van de verzorging achteruit denderd ondanks dat veel mensen volledige premie moeten betalen ( die veel hoger is ,dan voorheen )
    en die fuckende directeuren maar heel relax doen .

    Reactie door Fred — woensdag 21 juni 2006 @ 16.28 uur

  27. Mensen als je iets wil bereiken moet je als arbeiders ( de oudere ) een groot front oprichten tegen die verantwoordelijkheid mijdende partijen :met die klote vakbonden gebeurt er toch niets ! De aantallen bepalen de mogelijkheden om dat speenvarken De Geus en van Hoof eruit te pleuren !

    Reactie door Fred — woensdag 21 juni 2006 @ 16.31 uur

  28. @25 Willem

    van wie denk je dat JPB en de zijne dit allemaal hebben geleerd/leren?

    je mag 1x raden…

    Reactie door iew — woensdag 21 juni 2006 @ 16.36 uur

  29. @20Tonny

    onder de aandacht brengen van de politiek doe je via de media.
    en we weten allemaal van wie de media is…
    dat is nu precies waarom men hier niet met dit soort problemen word geconfronteerd,en waarom dit zogenaamd niemand opvalt…

    Reactie door iew — woensdag 21 juni 2006 @ 16.40 uur

  30. “en dan de managers en bazen die hun personeel voor de “lol” ontslaan.”

    Right…

    Laten we ons eens proberen in te leven in een rationele werkgever. Hij zal altijd de beste prijs/kwaliteit verhouding opzoeken in zijn werknemersbestand. Mensen veranderen naarmate ze ouder worden, zowel in de positieve als negatieve zin. Alleen die negatieve zin krijgt meestal de overhand zo ergens rond de 50.

    In andere woorden: een werkgever heeft er niets op tegen om mensen boven de 50 in dienst te nemen: maar dan wel voor een loon wat in overeenstemming komt met hun relatieve prestaties. Dat wil zeggen, dat je loon niet door je hele arbeidsperiode kan blijven stijgen. Wat is echter het geval aan de CAO onderhandelingstafel: daar hebben alleen de mensen die al/nog een baan hebben een stem! Zij hebben er relatief weinig belang bij om in te stemmen met een loon wat wel in overeenstemming is met hun prestaties. De werklozen kunnen ondertussen alleen toekijken hoe zij uit de arbeidsmarkt worden gedrukt.

    Het algemeen bindend verklaren van een CAO is mijns inziens het meest facistische element in onze nederlandse wetgeving.

    Reactie door Jan — woensdag 21 juni 2006 @ 17.11 uur

  31. iew

    je hebt gelijk als je zegt dat de media niet vooraan staat om wat de bedoeling van media is n.l. onafhankelijke objectieve journalistiek te bedrijven maar als we niks doen gebeurt er helemaal nooit wat vandaar dat we het meldpunt hebben opgericht dit betekent echter niet dat het er alleen is voor de gedupeerden van gesubsidieerde arbeid die tussen de wal en het schip vallen maar ook uitkeringsgerechtigden wij zijn al vanaf 2oo2 hierover aan de bel aan het trekken ,ook hebben we al 52 grote enveloppen met de feiten over deze misstanden bij de tweede kamer ingeleverd maar we hebben nog meer mensen en verhalen nodig zodat we echt iets gaan betekenen en volwassen mensen die door het wanbeleid van de regering en gemeenten ontslagen zijn kunnen steunen in plaats dat ze weer naar een reintegratiebureau gestuurd worden waar het spel opnieuw begint 7500 euro p.p. subsidie waarvan er nog niet de helft wordt besteed aan dat waar het voor bedoeld is.En dan gaat deze verspilling van gemeensschapsgelden gewoon verder en ondertussen denken ze nog arrogant als ze zijn dat er daadwerkelijk iets zinnigs uitkomt.Het zijn net de nieuwe kleren van de keizer als ze het met zijn allen vijf keer herhalen gaan ze het vanzelf geloven, ik geef onmiddellijk toe dat we soms wat moedeloos worden maar we gaan gewoon door.

    Reactie door tonny — woensdag 21 juni 2006 @ 17.19 uur

  32. Heel fijn Jan 30. Dan mogen die mensen van 50 die vaak het werk van hun baas erbij doen zeker lekker jarenlang op de nul-lijn en de baas lekker elk jaar een bak geld erbij. Lekker solidair. Ik moet eerlijk toegeven dat ik ook wel eens gebaald heb dat ik als jongeling veel minder betaald kreeg dan iemand van 50 terwijl mijn prestatie veel beter was, maar een bindende CAO is nog altijd het beste systeem. Als het ook gewoon bindend zou zijn voor het managent is er niets aan de hand en hoeven onze ouderen ook niet ontslagen te worden.

    Reactie door kaatje — woensdag 21 juni 2006 @ 17.26 uur

  33. ik heb voor het bedrijf waar ik voor werkte een tno onderzoek moeten in vullen om zogezegd nog een keer gebruik kunnen maken van subsidie nou je wordt gewoon neer gezet als een debiel en op die grond ga je ook de reintrigatie traject in en daar gaat het zuur verdiende geld van de gemeenschap na toe meld je aan bij meldpuntgedupeerdensubsidiebanen@chello.nl misschien kunnen we met zijn allen kijken of we ons recht een beetje kunnen terug krijgen

    Reactie door trijntje — woensdag 21 juni 2006 @ 17.39 uur

  34. @30Laten we ons eens proberen in te leven in een rationele werkgever.
    Hij zal proberen om met zo min mogenlijk mensen de hoogste winsten te maken.
    Hij zal proberen de zieke mensen te dumpen.
    Hij zal proberen werknemers die niet meer zo fit zijn als jongere werknemers te ontslaan.
    Hij zal proberen de mensen zo lang mogenlijk voor hem te laten werken zolang ze voor 100% werken.
    Hij zal proberen de mensen zo goedkoop mogenlijk te laten werken.
    Hij zal proberen dat jij niet meer op vakantie gaat.
    Hij zal proberen dat jij geen zwangeschapsverlof krijgt
    Hij zal proberen dat hij geen sociale premies hoeft te betalen.
    Hij zal proberen jou geen vakantiegeld te betalen.
    Hij zal proberen om geen winstdeling of 13e maand te betalen.
    Enz.Enz.Enz.
    Kortom voor niets op de eerste rij.

    Reactie door dromer — woensdag 21 juni 2006 @ 17.48 uur

  35. NATUURLIJK WORD JE ZIEK!!!!! NA JE ONTSLAG .
    JE KOMT BIJ HET U.W.V VOOR JE WW (RECHT)
    word je behandeld als werkschuw tuig!!!
    na 3maanden nog geen uitkering GA JE NAAR DE SOCIALEDIENST VRAGEN OM BIJSTAND (RECHT ART16 WET WERK EN BIJSTAND)WORD JE BEHANDELD ALS WERKSCHUW TUIG .
    heb je in die tijd niet zo,n gast daar een ,hengst, verkocht dan ben je ziek .
    mensen worden ziek omdat ze als minderwaardig/werkschuw tuig behandeld worden .
    als hulpodienst medewerker hoor/zie ik veel van deze verhalen .
    de nederlandse arbeider heeft een slecht zelfbeeld van zichzelf .komop mensen JE HOEFT NIET LIEF TE ZIJN VOOR IEMAND DIE JE PEST!!!!!!!

    Reactie door ,texas,henkie — woensdag 21 juni 2006 @ 17.50 uur

  36. Ken je dat? verplicht solliciteren week-in week-uit, jaar-in jaar-uit en steeds niets horen danwel een standaardbriefje krijgen. Hoezo uitzichtsloos? Hoezo depressief.Hoezo stress, hoezo hartklachten? Hoezo ‘toekomst’ welke toekomst?

    Nog nooit kregen mensen zoveel afwijzingen in hun leven, nog nooit zo vaak de boodschap: “Je bent niet goed genoeg meer” ook al schrijven ze dat je overgekwalificeerd bent.

    Je bent te oud, te duur, te risico-vol want er zal wel een luchtje aan je zitten.
    Dit alles terwijl ze niet eens de moeite nemen je te leren kennen, de werkelijkheid te willen kennen.
    Wie neemt hier wie nog serieus?

    Moet eens aan een psych vragen wat afwijzingen bij mensen teweegbrengen, laat staan honderden per jaar.
    Dit is zinloos geweld van de overheid, geestelijk en/of emotioneel misbruik, mishandeling. Je wordt genaaid waar ‘zij’ bijstaan en daar schijnen de heren plezier in te hebben, ze maken gewoon achter de camera’s of ervoor een kotsgebaar. Duidelijker kan niet.
    En de Geus, dat is een stroman, die kwam ook van een vakbond daarom vroegen ze hem ook kon hij stemmen trekken van vakbondsleden. Een CDA manier om zieltjes te winnen. Zielig hij heeft het zelf niet eens in de gaten.

    Is er op dit log nog een werkeloze timmerman of bouwvakker zodat we die grote plank voor het hoofd van de kabinetsleden met forse kracht kunnen verwijderen.
    Of zouden we daarachter enkel een houten kop vinden? Ik denk dat laatste.
    Want natuurlijk weten ze het wel. Het gaat ‘hen’niet aan, zij eten er geen boterham minder om en al zeker geen dubbele boterham, integendeel zij lachen wat af.

    Tel uit je winst en dat is dan ook het enige wat ze doen.
    Het is om ‘kotsmisselijk’ van te worden. Vooral van al die houten koppen die dit kabinet wel zien zitten en weer CDA gaan stemmen.
    Omdat ze de worst alweer aan het draaien zijn waarvan je eenmaal gebakken niets overhoudt.

    Reactie door Henny — woensdag 21 juni 2006 @ 17.51 uur

  37. “Hij zal proberen werknemers die niet meer zo fit zijn als jongere werknemers te ontslaan.”

    Onzin. Hij zal proberen om de hoeveelheid arbeid per euro loon te maximaliseren. Als werkgevers in een bepaalde groep lonen afdwingen die niet in overeenstemming zijn met hun arbeidsproductiviteit, dan is de enige manier die de werkgever heeft om de arbeidsproductiviteit te verhogen het minimaliseren van het aantal mensen uit deze groep wat hij in dienst heeft.

    Reactie door Jan — woensdag 21 juni 2006 @ 17.58 uur

  38. heb je nu ook relatieve prestaties en de daarbij behorende beloning voor managers en bazen ? leveren zij kwaliteit ( sommige weten vaak niet wat dat is ) ik moet even gillen hoor !
    dit is een beetje theorie ; nu de werkelijkheid : er zou een een onderzoek gedaan moeten worden hoeveel mensen met een

    Reactie door fred — woensdag 21 juni 2006 @ 18.07 uur

  39. “Dan mogen die mensen van 50 die vaak het werk van hun baas erbij doen zeker lekker jarenlang op de nul-lijn en de baas lekker elk jaar een bak geld erbij. ”

    Als je arbeidsprestaties afnemen, dan is onder de nul-lijn de enige manier om realistisch op de arbeidsmarkt mee te doen. Het loon van de baas heeft hier niets mee te maken: Het gaat hier niet om competitie met de baas, maar competitie met mensen uit je eigen beroepsgroep.

    “Ik moet eerlijk toegeven dat ik ook wel eens gebaald heb dat ik als jongeling veel minder betaald kreeg dan iemand van 50 terwijl mijn prestatie veel beter was, maar een bindende CAO is nog altijd het beste systeem.”

    In welk opzicht is een systeem waar een groep werkenden ongestraft de werklozen onder de duim kan houden een goed systeem?

    Collectieve arbeidsonderhandelingen: prima. Maar dit ook forceren op mensen die daar nooit om gevraagd hebben, noch daar behoefte aan hebben, is een facistisch element.

    “Als het ook gewoon bindend zou zijn voor het managent is er niets aan de hand en hoeven onze ouderen ook niet ontslagen te worden.”

    Hoe bedoelt u? CAO’s, en het binden verklaren daarvan, is iets waarop wordt aangedrongen door de beroepsgroep. Managers hebben een goede onderhandelingspositie, en geen enkele behoefte aan een CAO, of een andere vorm van collectieve onderhandeling.

    Reactie door Jan — woensdag 21 juni 2006 @ 18.08 uur

  40. herstel : Het zou zeer zinvol zijn een onderzoek te doen naar hoeveel mensen van 40 jaar en ouder een uitkering hebben ,om eens te kijken hoe zij slagen om weer een baan te vinden : ik schat dit aantal op slechts 10-20 % ; de werkgever is namelijk niet zo blij met oudere werknemers en ZEKER de uitzendbureau ‘s niet !

    Reactie door fred — woensdag 21 juni 2006 @ 18.19 uur

  41. @Fred

    Zoek maar bij het CBS.
    In maart was het aantal WW-uitkeringen flink gedaald ten opzichte van een jaar eerder. Zelfs voor mensen tussen tussen 45 en 55 jaar was er een lichte daling. Maar het aantal WW-uitkeringen voor mensen boven de 55 jaar was gestegen.

    Dit betekent dat er nog volop ouderen ontslagen worden, terwijl jongeren aangenomen worden. De CDA-VVD-PvdA-hetze om ouderen met een rotschop buiten de maatschappij te plaatsen is effectief.

    Reactie door Drob — woensdag 21 juni 2006 @ 18.35 uur

  42. “De CDA-VVD-PvdA-hetze om ouderen met een rotschop buiten de maatschappij te plaatsen is effectief.”

    Zou u mij kunnen uitleggen wat deze partijen zoal gedaan hebben om de arbeidsparticipatie van ouderen te verminderen?

    Reactie door Jan — woensdag 21 juni 2006 @ 18.41 uur

  43. van Drob ,bedank voor de informatie !

    Mensen boven de 50 jaar dus komen gewoon niet meer aan de bak : en de overheid doet daar ook maar geen donder aan : waar zijn die treiterende impulse dan voor nodig ? zorgen dat je voor een trein springt ?
    Of houden ze van de mensen dood te stressen : Het zijn echt sardistische varkens !

    Reactie door fred — woensdag 21 juni 2006 @ 18.45 uur

  44. @Jan

    Het makkelijker maken om te ontslaan, dat effectief tot gevolg heeft dat ouderen op straat gegooid worden.

    Leeftijdsdiscriminatie toestaan zodat ouderen vrijwel nooit meer aan de bak komen.

    Reactie door Drob — woensdag 21 juni 2006 @ 19.14 uur

  45. Wat een sneu en ziek landje is Nederland inmiddels geworden zeg. Een bevolking waarvan 12% gehandicapt is, een bevolking die ziek wordt om het feit dat ze ontslagen zijn.

    Die gesubsidieerde banen slaan natuurlijk echt nergens op, dit betreffen functies die geen moer toevoegen aan de economie/maatschappij. Beter schept de overheid gewoon een beter ondernemningsklimaat, dat zal pas een impuls zijn voor de werkgelegenheid.

    Onlangs deed ik een verzoek aan m’n werkgever om niet onder de CAO te vallen. Dit schijnt dus niet te mogen. Ik moet m’n lot dus maar overdragen aan een stel incompetente gasten die mijn, ja mijn, voorwaarden vast gaan stellen. Waarom zou ik dat zelf niet kunnen en/of mogen?

    Reactie door Maurits — woensdag 21 juni 2006 @ 19.16 uur

  46. Maurits ,je meot gewoon naar Polen gaan en een Pools paspoort kopen ,daarna kom je terug met een Pools paspoort en hup je werkt onder het CAO .

    Reactie door fred — woensdag 21 juni 2006 @ 19.27 uur

  47. Haha, dat zou wellicht de oplossing zijn. Maar dat is nu niet echt wat ik bedoel ;)

    Reactie door Maurits — woensdag 21 juni 2006 @ 19.32 uur

  48. Vakbonden zijn niet zaligmakend en hebben zich de laatste jaren teveel laten piepelen door de politiek die duidelijk kapitalische trekken vertoont, bewust worden de dingen slechter voorgesteld dan zij werkelijk zijn, met naderende verkiezinggen hoor je weer hoe goed het gaat dank zij hun beleid van de afbraak politiek. De nieuwe generatie vakbonds bestuurders zijn een verlengstuk van den Haag geworden i.p.v. dat zij voor de werknemers strijden zo dat deze nog een eerlijk inkomen kunnen krijgen om van te leven waneer ze ontslagen worden
    Zieken en werkelozen worden uitgespeeld ouderen die geen werk meer kunnen vinden mensen die chronisch ziek zijn en nooit meer in staat zijn zich aan tepassen aan de eisen die gesteld worden het aanwerk.
    In het zweet des aanschijns zult u uw brood verdienen, mooi spreekwoord maar voor velen niet meer weggelegd.

    Reactie door schoenmaker — woensdag 21 juni 2006 @ 19.41 uur

  49. Die nakbonden zijn gewoon hoerententen meer niet : ze vernieuwen absoluut nietb en zitten er elke keer naast

    Reactie door fred — woensdag 21 juni 2006 @ 19.54 uur

  50. Bedrijven draaien goed dankzij de werknemers op de werkvloer en vaak ondanks het (vaak slechte) management. De werknemer op de vloer wordt ontslagen en afgescheept met regels en eisen en strengheid en verplichtingen en de (vaak slechte) managers krijgen een bonus en de aandeelhouders hun winstuitkering.

    C’est la vie. Bovendien mogen we eigenlijk niet klagen, omdat we ons dit laten aandoen. Cynisch bedoeld, dit…. Want ja, van zo’n houding wordt je vanzelf wel cynisch. Binnen bedrijven bestaat namelijk géén democratie. En binnen familiebedrijven kan je maar al te vaak rekenen op een dictatoriale werkomgeving. Daar krijgen de lui die naar boven likken en naar onderen schoppen de meeste kansen. Principes moeten overboord. Je probeert je aan te passen aan zo’n… eh… “cultuur”… maar daar doe je jezelf grote schade mee. Je pot op. Het wordt wat veel en je wordt wat kortaf, kort aangebonden. Je werkgever gaat er met een idee van jou vandoor en claimt dat als het zijne. Je wordt genegeerd door “collega’s” die zelf net zo bang zijn dat het hen ook overkomt. Je doet je principes in de ban en probeert telkens weer er in te passen. Je krijgt steeds vaker hoofdpijnen of je ligt op je knieën voor de wc voor je moet gaan werken. Uiteindelijk meld je je ziek. Eerst een dagje. Dan een paar dagen; een week. Het werkt niet. Het helpt niet. Op het moment dat je dan daadwerkelijk instort weet je exact wat er met je gebeurt. En dan is het te laat.

    Reactie door L.M. Lembeck — woensdag 21 juni 2006 @ 20.01 uur

  51. Maar, dit was in 1993/1994 hoor! Met een dip in 1996 en herfst 1997, gaat het nu, voor zover mogelijk, weer heel goed. Je moet wel blijven vechten. In het begin kan lang niet iedereen dit. Ontslagen mensen hebben vaker hulp nodig dan ze zelf willen of kunnen toegeven. Er zou dan ook iets moeten zijn van een soort van slachtofferhulp. Zodat die mensen weer overeind kunnen komen en door kunnen gaan, ook zonder hun werk of met ander werk. Bij de meesten gaat het gewoon goed. Bij een aantal dus niet.

    Reactie door L.M. Lembeck — woensdag 21 juni 2006 @ 20.05 uur

  52. Slachtofferhulp?

    Praten we nu ook al over daders en slachtoffer? Doe even normaal wil je met je oh zo zielige verhaaltjes.

    Overigens is er nu een gigantisch vraag naar arbeid vanwege die wuppies van AH.

    Reactie door Maurits — woensdag 21 juni 2006 @ 20.37 uur

  53. ik hoor niet bij .
    heb long emphysem
    maar wel genoeg lucht om te vechten

    Fuckers!!!!!!!!

    Reactie door gaf — woensdag 21 juni 2006 @ 22.13 uur

  54. ho ja vegeet ik.
    moet ik toch vechten.(ontslagproceduur)

    Reactie door gaf — woensdag 21 juni 2006 @ 22.15 uur

  55. Klopt, Maurits. Ze hebben wel 25 mensen nodig!

    Reactie door L.M. Lembeck — woensdag 21 juni 2006 @ 22.54 uur

  56. Toch weer 25 mensen

    En dan hebben we het nog niet eens gehad over de tuinbouw.

    Reactie door Maurits — woensdag 21 juni 2006 @ 23.00 uur

  57. Maurits, ik zou zeggen, pak je kans! Leuk bij de AH, kun je een beetje leren met mensen omgaan, van het salaris kan je prima leven, succes :-)

    Reactie door kaatje — woensdag 21 juni 2006 @ 23.00 uur

  58. ….ja, en na de 75ste verplichte sollicitatie, weer eens een antwoord. Eerst de laatste regel:’…wensen wij u succes in de toekomst bij het vinden van een baan’,zal toch eens vragen wat de reden van de zoveelste afwijzing is.
    Annemieke, 59 jaar en 346 dagen jong/oud (?)

    Reactie door annemieke wetting — donderdag 22 juni 2006 @ 7.21 uur

  59. Laat Maurits maar lijmen, Kaatje, anders blijft-ie misschien wel te lang plakken… :D

    Annemiek: 59 jaar JONG!!! ECH WEL! :D

    Reactie door L.M. Lembeck — donderdag 22 juni 2006 @ 8.23 uur

  60. Tonny, dank voor je sympathieke reactie.
    Het ergste vond ik nog wel dat het niet van de VVD of D66 kwam, daar kun je het van verwachten, maar dat de PvdA er aan meewerkte alle gemeentebedrijven tot private ondernemingen te maken. Mensen die altijd geloofd hadden dat die partij zich sterk maakte voor de publieke sector en de arbeiders hebben zich toen (in de paarse-tijd) verraden gevoeld.

    Reactie door nico — donderdag 22 juni 2006 @ 9.44 uur

  61. maurits ik zie dat je niet op de hoogte bent van het feit dat gesubsidieert werken gewone banen zijn vaak bij commerciele bedrijven die onder de vlag werkgelegenheid scheppen hun eigen zakken hebben gevuld. zeg nou zelf als een regering 6,2 miljoen p.j. in een bedrijf stopt en datzelfde bedrijf de winst wegsluist via een b.v. wat zeg ik meerdere b.v.,s en dat ondanks het feit dat de papieren bij de tweede kamer liggen niets doet en de vakbond die in 2002 is ingeschakeld niets doet en alles staat op papier hoor we hebben het echt niet bedacht en al de mensen in dat bedrijf staan nu op straat zonder ontslagvergoeding want het bedrijf zegt o.a. geen geld te hebben om ze te betalen vervolgens in de krant een art. waar letterlijk in staat dat deze mensen hun geld niet opbrengen, dat de reguliere krachten dat deden bull shit 80% van de werknemers waren met subsidie de regulieren waren de ondeskundige leidinggevenden en als je daar iets van zegt is het antwoord dat als je dacht dat je je geld waard bent let wel 1000 p.mnd. gemiddeld hoorde je niet in dat systeem thuis jaaa dat wisten we al maar het was toch een stichting en we zouden toch regulier worden als we samen zorgden dat het bedrijf goed liep .Hoe bedoel je ziek van ontslag noem het ziek van woede door onrecht maar ook wij als groep vechten door al is het maar voor genoegdoening zodat dit idiote zg.sociale bedrijf in ieder geval niet meer als zodanig bekend staat, want het gekke is dit miljonairsbedrijf heeft nog steeds gesubsidieerde krachten leve kringloop bedrijf HET GOED en MARKTPLAATS .NL

    Reactie door tonny — donderdag 22 juni 2006 @ 9.49 uur

  62. @ Jan (30):

    Citaat: “Alleen die negatieve zin krijgt meestal de overhand zo ergens rond de 50.”

    O ja? Hoe weet je dat? Werkt ervaring (op diverse vlakken) niet steeds juist in positieve richting? Op welke onderzoeken baseer je je? En op welke manier zijn de diverse functies (met verschillende functievereisten) uitgesplitst? Enz., enz.
    Is het niet zo dat die “negatieve overhand” veeleer financieel is, dan kwalitatief?
    Niet voor niets zeg je: “Dat wil zeggen, dat je loon niet door je hele arbeidsperiode kan blijven stijgen.” Hoezo? Kan het reëel hetzelfde blijven, of zou het in jouw “filosofie” moeten gaan dalen?
    Ik vind het een nogal gemakkelijk, niet onderbouwd verhaaltje over een “rationele werkgever”.

    Reactie door Olav Meijer — donderdag 22 juni 2006 @ 9.51 uur

  63. @ Dromer (34):

    Precies.
    En aan het eind van het liedje heeft hij geen werknemers meer.

    Reactie door Olav Meijer — donderdag 22 juni 2006 @ 10.00 uur

  64. @ Jan (39):

    Is de “arbeidsproductiviteit” (op zich al een beetje lachwekkend in dit verband) van de topbestuurders van de grote beursgenoteerde ondernemingen in 2004 soms ook met gemiddeld 13 % gestegen, en vorig jaar met gemiddeld 10 %?
    Hierover hebben we het niet, hè. Hierover wil je niet praten. Ik hoor je al zeggen: “Dat is hééél wat andes!”
    Laat me niet lachen met je “logica”, man!

    Reactie door Olav Meijer — donderdag 22 juni 2006 @ 10.07 uur

  65. @ Fred (45):

    Je hebt kennelijk geen enkel benul van het historische belang van vakbonden, en van hetgeen allemaal tot stand is gekomen in de sociaal-economische sfeer dankzij het bestaan van vakbonden. Waaraan jij dus ook het e.e.a. te danken hebt. (Al was het maar omdat je ooit eens een uitkering nodig zou kunnen hebben!).
    Je gedraagt je als een verwend, onwetend kind.
    Dat laat onverlet dat vernieuwingen gewenst kunnen zijn. Maar als iedereen zo dacht als jij zaten we nu nog in 19e- eeuwse toestanden.

    Reactie door Olav Meijer — donderdag 22 juni 2006 @ 10.14 uur

  66. Zelfcorrectie:

    Excuus! “Fred” moet natuurlijk Maurits zijn! (nr. 64).

    Reactie door Olav Meijer — donderdag 22 juni 2006 @ 10.15 uur

  67. nico ook ik heb in 2002 een gesprek gehad met de pvda wethouder toen wij met onze aktiegroep in n2005 bij hem op gesprek mochten ja mochten nadat eerst een afgevaardigde van de vakbond bij hem moest komen waarschijnlijk om de grenzen van het gesprek aan te geven maar dat is een aaname (ik blijf voorzichtig)had hij zelfs het lef om te zeggen “waarom heeft niemand me dit verteld waarom weet ik dit niet” waarop ik natuurlijk zei volgens mij heb ik dat zelf al aan u verteld waarop hij reageerde met zoiets van oooojajaja waarbij ik je kan zeggen dat het geluid daarbij anders is dan wanneer je het leest.Vervolgens deed hij wat vage toezeggingen zo van als jullie nog iets hebben ben ik best bereid nog een keer om de tafel te zitten maar ja daar heb je niks aan he. Welnu meneer de wethouder is er niet meer weet je waarom omdat men hem naar de zesde kiesplaats had verwezen in plaats van de derde hij was beledigd hij nota bene die met opgeheven vingertje tegen ruim 200 mensen in het stadskantoor zegt dat ze alle werk moesten aanpakken wat de in leven geroepen nieuwe stichting aanbood anders werden ze gekort maar al die mensen werkten al daarom zaten ze daar om daar voor te vechten en niet om toe gesproken te worden op deze manier waarbij hij het ook nog had over vestzak /broekzak handelingen helaas waren het zijn zakken en wachtgeld regelingen niet die van ons pvda laat maar zakken bos wil deze idioterie voortzetten om al die corruptie in stand te houden “reintegratiebedrijven, gemeenten,uitbuitende werkgevers”niet de werknemers die zijn(zoals ze al deden) nog steeds bereid te werken tegen een normaal salaris dus samenvattend subsidie creeert geen banen maar haalt ze juist weg politsnap dat nou eens want niemand betaald voor wat je gratis kunt hebben.Sorry Nico beetje lang antwoord

    Reactie door tonny — donderdag 22 juni 2006 @ 10.27 uur

  68. @Jantje

    Ga eens met je ouders praten, of benader je die ook alleen in negatieve zin?

    Die mensen van 50 jaar draaien wel op voor hun kinderen die tot hun 25ste lanterfanteren in plaats van op hun veertiende in een 48-urige werkweek aan de slag te gaan, met maar twee weken vakantie per jaar.

    Reactie door Drob — donderdag 22 juni 2006 @ 10.42 uur

  69. 30 Jan.
    Is er onlangs niet een onderzoek geweest dat aangaf dat veel jongeren geen benul hebben van hetgeen van ze verlangt wordt als ze een baan hebben. Ik dacht het wel.

    Volgende vraag; Als je 10/20/30 jaar het dubbele aantal werkuren aan je werkgever gegeven hebt omdat hij dat van jou verlangde mag je dan na enige slijtage dientengevolge ook iets terugverwachten als het even wat minder gaat?
    Volgende vraag: Begrijp jij nu ook dat we met jouw logica dit kabinet maar gauw naar huis moeten sturen en het overgrote deel van de abtenaren en werkgevers. Veelal 50 plussers dacht ik.
    Soms kun je met het juiste gebruik van je hersens en je ervaring 50% productiever zijn in dezelfde tijd als de mensen die nog moeten leren van hun fouten, fouten die voorkomen hadden kunnen worden omdat de consequenties door ervaren mensen waren voorzien.
    Ik zou zeggen succes. Het leven is een groot leerproces maar dat heb jij nog niet door.Beginnersfouten denk ik dan maar.

    Reactie door Henny — donderdag 22 juni 2006 @ 11.11 uur

  70. Ik kan alleen na al de bovenstaande opmerkingen nog toe voegen, dat het hele systeem ziek is in dit land.

    Zorg dat je overleefd zou ik zeggen, deze regering doet echt niets aan de toestanden van ontslag op oudere leeftijd en zorgt er ook niet voor dat er wat veranderd aan het feit dat men alleen maar wordt afgewezen bij sollicitatie.

    Ze weten heel goed dat er leeftijdsdiscriminatie is en dat je nog minder kans maakt als je ouder bent en gedeeltelijk gehandicapt, dat weet dit kabinet heel goed, maar zoals wij wel met zijn allen weten, is dit kabinet net voor het beschermen van zijn burgers, maar voor het bevorderen van de economie en daarbij voor de werkgevers, die vrij eruit mogen pleuren wie ze willen, vooral hen die ouder worden, die zijn namelijk duurder en lopen meer riscico.

    Wat een gore stinkzooi in dit land met die ongelofelijke klote regering.

    Reactie door e.krul — donderdag 22 juni 2006 @ 11.20 uur

  71. Er is maar een ding waar men zich mee bezig houdt in Den Haag:

    kosten drukken, hoe kunnen we zo veel mogelijk besparen op gezondheid zorg, de vergrijzing en de economie spekken, heel eenvoudig treiteren onze ouderen het graf in, drie problemen opgelost!

    Reactie door e.krul — donderdag 22 juni 2006 @ 11.23 uur

  72. “O ja? Hoe weet je dat? Werkt ervaring (op diverse vlakken) niet steeds juist in positieve richting? Op welke onderzoeken baseer je je? En op welke manier zijn de diverse functies (met verschillende functievereisten) uitgesplitst? Enz., enz.
    Is het niet zo dat die “negatieve overhand” veeleer financieel is, dan kwalitatief?”

    Ik heb geen onderzoek nodig voor mijn conclusies: het feit dat de arbeidsproductiviteit niet in verhouding staat tot het loon blijkt duidelijk genoeg uit het feit dat niemand oudere werknemers aanneemt. Of wilt u zeggen dat heel werkgevend nederland op zijn achterhoofd is gevallen?

    “Niet voor niets zeg je: “Dat wil zeggen, dat je loon niet door je hele arbeidsperiode kan blijven stijgen.” Hoezo? Kan het reëel hetzelfde blijven, of zou het in jouw “filosofie” moeten gaan dalen?”

    Precies. Wat is daar mis mee? Alles kan niet altijd beter worden, en als u dat toch wilt pretenderen, dan komt u in de knoop met mensen met een andere kijk op de zaken, uw werkgever bijvoorbeeld.

    “Is de “arbeidsproductiviteit” (op zich al een beetje lachwekkend in dit verband) van de topbestuurders van de grote beursgenoteerde ondernemingen in 2004 soms ook met gemiddeld 13 % gestegen, en vorig jaar met gemiddeld 10 %?
    Hierover hebben we het niet, hè. Hierover wil je niet praten. Ik hoor je al zeggen: “Dat is hééél wat andes!”
    Laat me niet lachen met je “logica”, man! ”

    Ik zou je toch echt willen aangaan je eigen logica nog eens na te gaan. Loonverschillen tussen beroepsgroepen is een totaal ander ding dan loonsverschillen BINNEN de beroepsgroep. Verschillende marketen hebben verschillende vraag en aanbod. Een vergelijking daartussen trekken is zinloos.

    Reactie door Jan — donderdag 22 juni 2006 @ 12.04 uur

  73. Misschien wordt het tijd dat de politiek gaat nadenken over of de term goedwerkgeverschap in het burgerlijk wetboek nog aansluit bij de hedendaagse werklijkheid

    Reactie door Andre — donderdag 22 juni 2006 @ 12.23 uur

  74. Tonny: De wethouder (Jonker) zei mij dat hij onder grote druk stond en de privatiseringsontwikkeling zo lang mogelijk heeft tegengegaan. Daarna ging hij weg.

    Reactie door nico — donderdag 22 juni 2006 @ 12.23 uur

  75. nou de wethouder vondt het helemaal niet leuk dat hij naar de zesde plaats was gezet door zijn partij tegen gegaan laat mij niet lachen volgens mij heeft hij het nog een handje geholpen om het te versnellen n de regering ze weten allemaal dat de bedrijven hun zakken vullen met het geld van de regering maar ze vinden het prima want ze gaan gewoon verder hiermee maar het is wel allemaal geld van de belastingbetelers
    en inderdaad zoals tonny zeg hebben we allemaal toch wel regulier werk gehad alleen geen regulier geld ontvangen daarvoor. hoezo zakkenvullers?

    Reactie door trijntje — donderdag 22 juni 2006 @ 12.57 uur

  76. @ Jan (72):

    -Jij “hebt geen onderzoek nodig voor je conclusies”. Dat is inderdaad duidelijk te merken.
    “Dat niemand oudere werknemers aanneemt”-wat gelukkig een overstatement is- wil helemaal nog niet zeggen dat dat rationeel gedrag is, ook niet van ondernemers. Jij redeneert in een cirkel.

    -In jouw visie mag loon dalen, als je ouder wordt. Je zult maar een gezin moeten onderhouden met opgroeiende kinderen, die steeds meer kosten met zich meebrengen. Maar ja, dan moet je maar niet ouder worden, hè. Terug naar de goede oude tijd, de negentiende eeuw!

    -Vergelijkem met topbestuurders van beursgenoteerde ondernemingen is volgens jou “zinloos”. Logisch in jouw geval, want je hoopt natuurlijk mee te (gaan) graaien.

    Reactie door Olav Meijer — vrijdag 23 juni 2006 @ 11.55 uur

  77. Er zij in dit land vele Brallers , maar weinig creatieve mensen ,die mensen weer een springplank geven om zelfstandig weer een inkomen te laten verdienen en een mogelijk geven zich verder te laten ontplooien .
    Oudere mensen zouden goed ingeschakeld kunnen worden in diverse bedrijf- en overheids-taken met een adviserende rol !
    I.p.v. daarvan wordt deze mensen afgezeken en vernederd .

    Reactie door Fred — vrijdag 23 juni 2006 @ 11.59 uur

  78. En voor de duidelijkheid :grote deel van de oudere wensen geen oplopende lijn in salaris ; het gaat vooral om hun eigenwaarde en sociale betrokkenheid !wwarom zij graag een baan willen hebben
    Maar zelfs dat is bij de BRALLER niet bekend .

    Reactie door Fred — vrijdag 23 juni 2006 @ 12.17 uur

  79. Zo mensen ,hebben we de reclame van het UWV op de TV gezien ? dat is echt om van te kotsen !
    wat kost dat reclame spotje ?
    Wat is de bedoeling van het UWV ? populair te doen door mensen met een gebrek belachelijk te maken ,of daadwerkelijk ervoor te zorgen dat bedrijven mensen aannemen ?

    Reactie door Fred — vrijdag 23 juni 2006 @ 12.34 uur

  80. @Olav 65

    Heel leuk en aardig dat historische asect. maar ik leef in het hier en nu. Als ik zie hoe arrogant en autoritair de vakbonden optreden ten faveure van de oudere werknemers (babyboomers) dan is dat werkelijk waar tenenkrommend. En juist door die diepe wortels is er absoluut geen ruimte voor het individu. Dus zelfs als ik dat absoluut zelf zou willen dan nog zou ik niet onder de CAO uitkomen. Dat slaat toch nergens op?

    De vakbond is een fossiele instantie die hun wil (lees: de wil van de oude luie werknemer) op wil leggen aan heel nederland.

    En passant worden natuurlijk de jongeren overal van benadeeld. Ik hou me geen illusies meer voor maar voor alle dingen die ik betaal zal ik waarschijnlijk geen cent terugzien.

    Ik zal dus waarschijnlijk ook binnenkort een ‘parasiet’ zijn in jullie ogen. Puur uit eigen lijfsbehoud.

    Reagan zei het al eens: Greed is Good

    Reactie door Maurits — vrijdag 23 juni 2006 @ 22.09 uur

  81. maurits: kennelijk heb je een baan met een cao mijn advies is zoek een baan buiten dit gegeven dan ben je er vanaf, ik ben het met je eens dat de vakbonden niets doen van dat wat ze zelf in hun folders zeggen n.l. individuele belangenbehartiging alleen de manier waarop je je uit is naar mijn mening wat wijsneuserig gezien jouw negatieve kijk op babyboomers denk ik dat je in de categorie van mijn kinderen valt qua leeftijd( maar ik kan me vergissen)die kunnen vaak ook zo uit de hoek komen en dan denk ik weet je ieder mens reageert vanuit hun eigen achtergrond en de kansen die meestal de babyboomers voor ze hebben gecreeerd want geloof me die ruimte was er toen echt niet.Maar genoeg hierover deze site heeft geen zin als hij wordt gebruikt voor stompzinnig kissebissen lawe daar blijven waar het over ging n.l. hoe mensen het schip in gaan bij ontslag ik hdat jan marijnissen deze reacties ook daadwerkelijk leest want ook hierin zijn onze ervaringen niet zo positief, vorig jaar juli hebben we hem nook benaderd over de ruim 200 mensen die hier ontslagen gingen worden na wat emails was het advies om in onze woonplaatscontact te zoeken met de voorzitter sp.Nou dat is bebeurd de hele avond alle dossiers doorgenomen veel beloftes en na de gemeenteraadsverkiezingen met wat winst (niet onze verdienste hoor) je snapt hem al nooooit meer wat van gehoord dus sp mijnheer marijnissen hier ligt een dankbare taak voor u ik zou zeggen neem contact op want wij worden nog steeds benadeeld omdat de zgn. officiele tno rapporten klinkklare leugens bevatten zodat de werkverschaffende profiteurs buiten schot blijven want als ze de waarheid vertellen klopt zou het zo kunnen zijn dat misschien heeeel misschien iemand (met invloed)in dit land vragen zou gaan stellen en misschien zelfs zou onderzoeken en dan niet dat wat zij op papier hebben gezet want dat klopt wel maak je niet bezorgd maar een keer naar de feiten en als er iets staat het ook controleren.Als je in dit land miljoenen subsidies opslokt miljonair wordt door de winsten voor je eigen financiele doelstellingen weg te sluisen zegt niemand wat maar o wee als je zegt dat je alleen woont dan mogen ze in je ijskast komen kijken en hebben ze daar in de kamer ruimte voor om te beslissen hoever ze daarin mogen gaan,beetje gek toch,dus JAN MARIJNISSEN deze weblog heeft geen zin als je er niks meedoet en doe me een lol geen vage reacties van woordvoerders alleen persoonlijke bemoeiienis wordt serieus genomen.
    p.s. maurits: Reagan is zelfs voor mij een fossiel is er nou niemand van de jongere generatie die je kan citeren dat is pas echt zorgelijk

    Reactie door tonny — zaterdag 24 juni 2006 @ 10.47 uur

  82. Werkzaam in de personeelssector voorzie ik ontwikkelingen zoals op de date-markt:
    het zal niet lang meer duren of werkzoekend 50 plus zal moeten dokken bij malafide buro’s die aan banen-`bemiddeling’ doen. Het is eigenlijk al een gat in de markt, zie de reïntegratieburo’s die nu nog door het UWV worden betaald.

    Reactie door Emiel — zaterdag 24 juni 2006 @ 15.49 uur

  83. Reintegratieburo’s zijn geldverslindende instanties die er zijn ten faveure van zichzelf en de overheid.
    Geld verdienen en je doelstelling op ‘korte’termijn halen.
    De doelstelling is het halen van aantallen en niet de client ook daadwerkelijk aan werk helpen, dat lukt zonder werkgevers niet en dat weten zij en de overheid maar al te goed.

    Het is een schijnoplossing in een schijnwereld door de overheid bewust in het leven geroepen waarin geimpliceerd wordt dat het dilemma per definitie ligt bij de werkzoekende en niet bij de werkgevers en overheid.
    Bedoeld ter rechtvaardiging van het afbreken van sociale voorzieningen en een bescherming van het bedrijfsleven door hen het gereedschap der argumenten in handen te spelen, danwel hun straatje der verantwoordelijkheid schoon te vegen alsmede het straatje der verantwoordelijkheid van de overheid zelve.
    De overheid legitimeert hiermee bij voorbaat het gedrag van de werkgevers
    Dat is ook geheel de bedoeling.

    Reactie door Henny — zondag 25 juni 2006 @ 14.46 uur

  84. 84 Dat heb je mooi verwoord Henny.

    Reactie door Emiel — zondag 25 juni 2006 @ 16.48 uur

  85. wE HEBBEN DE VOORZITTER VAN DE UITKERINGSGERECHTIGEN BEREID GEVONDEN EEN WEBSITE TE ONTWERPEN WAAROP DE DOELSTELLING VAN HET “MELDPUNTGEDUPEERDENSUBSIDIEBANEN@CHELLO.NL” TOEGELICHT ZAL WORDEN.WE ZIJN GEEN STICHTING HET KOST GEEN GELD EN WE WILLEN GEEN GELD HET ENIGE BELANGRIJKE IS ZOVEEL MOGELIJK MENSEN TE VERZAMELEN DAT DE POLITIEK NIET MEER OM ONS HEEN KAN.DEZE SITES ZIJN LEUK OM STOOM AF TE BLAZEN ALS WE DAT HEBBEN GEDAAN KUNNEN WE ONS BETER BUNDELEN DAN ELKAAR AAN TE VALLEN.

    Reactie door tonny — maandag 26 juni 2006 @ 11.55 uur

  86. Ja Drob…de jeugdwerkloosheid is nog nooit zo hoog geweest..jongeren krijgen alle kansen (NOT!!!)
    Je kunt de maatschappij van nu niet vergelijken met die van vroeger ..en heb je enig idee hoe moeilijk het is om nu een keuze te maken..vervolgstudie? Er zijn meer dan 1100 studies en hulp? Nee joh zoek het zelf lekker uit! Lieg, lieg en lieg en weer een opleiding heeft een aantal leerlingen/geld. Dat de kwaliteit erg slecht is maakt niemand wat uit want de hoge heren krijgen wel hun geld…

    Reactie door cynthia — maandag 26 juni 2006 @ 14.03 uur

  87. (83) Dit blijkt ook wel het onderzoek wat de SP heeft gedaan ;en als rapport heeft aangeboden bij GESU de KNEUS : hij heeft er zijn geveoligie kont mee afgeveegd en daarna in het zwarten gat gegooid en doorgetrokken .

    Reactie door fred — maandag 26 juni 2006 @ 17.33 uur

  88. Kijk voor een uitgebreide reactie op “Ontslag is moord” op http://www.descopist.nl/2006/07/10/ontslaan-is-ook-gezond-jan-marijnissen-amerikaanse-toestanden-ser-de-geus/

    Reactie door Quinty — maandag 10 juli 2006 @ 14.25 uur

  89. De overheid geeft slecht voorbeeld door geen 50+ aan het werk te helpen bij de overheid zelf! Die heb ik meerdere malen ondervonden. Ik heb zelf al 27 jaar goed gefunctioneerd en door nieuwe management ben ik overbodig en werd werkloos. Ik heb op meerdere functie bij die overheid in het land gesolliciteerd met de zelfde conditie maar kreeg nul op het rekest. Dan vraag ik met toch af wie meet hier met 2 maten? In de tussen tijd hebben ze de nieuwe mangers ontslagen.

    Reactie door Frank M — maandag 16 oktober 2006 @ 12.58 uur