Opletten geblazen

lightning.jpg

Engelse artsen waarschuwen voor het gebruik van gsm’s tijdens onweer, omdat dat kans op een blikseminslag met dodelijke afloop dan toeneemt. (Webwereld)

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

zaterdag 24 juni 2006 :: 13.57 uur

36 Comments

36 reacties

  1. Het lijkt me een beetje onzinnige waarschuwing. Als je door de bliksem getroffen wordt, overleef je het meestal niet. De GSM zou volgens de Britse artsen je overlevingskans verkleinen als je getroffen wordt.

    Het betreft dus een warcshuwing bij de zeer kleine kans dat je getroffen wordt, in combinatie met de kleine kans dat je het toch overleeft en dan vormt de GSM een vergroot risico.

    Reactie door Drob — zaterdag 24 juni 2006 @ 15.10 uur

  2. dus die schapen van laatst hadden allemaal een gsm?

    Reactie door Renée — zaterdag 24 juni 2006 @ 16.09 uur

  3. @1, Drob,

    De kans is erg klein dat je getroffen wordt door de bliksem (1 op de 2.000.000 mensen per jaar), maar de kans dat je het overleeft is groter dan dat je het niet overleeft.
    Maar goed, wie gaat er nou een stuk metaal tegen zijn hoofd aan houden tijdens een onweersbui…

    Reactie door PHDV — zaterdag 24 juni 2006 @ 16.09 uur

  4. Uit andere onderzoeken blijkt dat mensen een steeds groter hoofd krijgen door het gebruik van gsm’s. De straling zorgt voor vocht in de schedel waardoor er een soort waterhoofd ontstaat. Zo blijkt dat mensen in arme landen een veel kleiner hoofd hebben, in het westen blijkt de schedelgroei enorm toe te nemen. Zo kan iemand die 5 jaar lang een GSM gebruikt een 3 cm groter schedel krijgen en groter. Het GSM hoofd zie je b.v. bij kinderen heel erg. Kinderen worden ook sneller moe, dat komt omdat het hoofd zo zwaar wordt.

    Reactie door Ondernemer — zaterdag 24 juni 2006 @ 16.50 uur

  5. Wat een prachtoplossing voor als ik echt
    niet 95 zou willen worden!
    Gewoon lekker in de regen gaan lopen bij
    onweer met aan elk oor zo’n gsm, maar goed
    twee draadloze telefoons mee de tuin in
    doen dan mogelijk ook een door mij gewenst
    wonder en hoef ik ook niet de vast aanslui-
    ting te gebruiken om Petrus te melden dat
    ik eraan kom….wat de techniek je al niet kan brengen….en ik breng toch al zoveel
    bliksembezoeken! Leuk dus als het ráák is!

    Reactie door Madelief — zaterdag 24 juni 2006 @ 19.06 uur

  6. Ik houd dit voor een “urban legend”. Ik zie niet in dat de bliksem gevoelig zou zijn voor (zeer zwakke) korte golf straling.

    En geloof niet alles wat er op internet staat! Er staat nogal wat rommel tussen.

    Mazzel & broge, Evert

    Reactie door Evert Wesker — zaterdag 24 juni 2006 @ 19.17 uur

  7. (4)zou kunnen !weet ik over 5 jaar .ik zit in de motorbranche en houd vanaf nu bij of de helmen maten groter worden.deze fabrikanten hebben er immers rechtstreeks mee te maken .ben benieuwd.

    Reactie door ,texas,henkie — zaterdag 24 juni 2006 @ 19.23 uur

  8. @4 Dat heb ik ook ergens gelezen ja. :)

    Volgens mij is het gewoon een kwestie van een reep aluminiumfolie in je kraag stoppen. Dat is het alternatief voor de Biostabil, voor armlastigen.

    Reactie door Sonja — zaterdag 24 juni 2006 @ 19.56 uur

  9. ik heb een groot hoofd en heb nog nooit een gsm gebruikt,,
    en wil je zeker? zijn van een bv lichamelijkeinslag,ga dan doucen midden in een open veld vlak bij een boom,maar de kans dat je geraakt wordt is dan nog steeds heel klein.
    wat een onzin,

    Reactie door ad — zaterdag 24 juni 2006 @ 22.32 uur

  10. Nou dat is dan een mooie oplossing voor al die hummer-rijders (en andere aso’s) die nog steeds met de telefoon aan hun oor moeten rijden. (geen geld meer voor handsfree en ook niet voor een richtingaanwijzer?)

    Maar serieus: het is minstens zo gevaarlijk om bij onweer gebruik te maken van een vaste telefoon (dus niet draadloos). Om de eenvoudige reden dat ALS de bliksem inslaat in de leiding je via je hoorn een flinke klapper krijgt.

    Maar volgens mij is het nog véél gevaarlijker om in een middelgrote stad eens diep adem te halen!

    Reactie door Monique — zaterdag 24 juni 2006 @ 22.46 uur

  11. 9/ad
    Ja kan ook, maar ik heb het nu over research, niet omdat jij toevallig geboren bent met een joekel van een knar. Ik heb het ook maar gelezen. Sommige mensen gaan er zo onder gebukt dat ze helemaal naar voren hangen met hun hoofd. Of dat als ze studeren aan een tafel een hoofdondersteuner moeten gebruiken.

    Reactie door Ondernemer — zondag 25 juni 2006 @ 0.49 uur

  12. ondernemer 11
    en ze blijven gsm én ??
    vreemde apen die mensen.
    maar waar heb je dat gevonden,,
    die research/onderzoek?

    Reactie door ad — zondag 25 juni 2006 @ 4.35 uur

  13. En ik dacht altijd dat een GSM van plastic was.

    Als i.p.v. lumbaal vocht het hersenvolume door GSM gebruik zou toenemen is dat mogelijk een positief effect.
    Dan zou het wellicht zo kunnen zijn dat hele drommen mensen in bussen, treinen en in winkelstraten gaan beseffen dat ze nogal dom aan het lullen zijn met zo’n ding.

    Een GSM is een prachtig ding voor b.v. noodgevallen.

    Blikseminslag? Lijkt mij niet waarschijnlijk. Misschien bedacht door iemand met een geringe herseninhoud?

    Goedemorgen overigens.

    Reactie door Gandalf — zondag 25 juni 2006 @ 7.47 uur

  14. Goeden morgen vrienden SP, in het bijzonder Gandalf!

    De buitenkant van de GSM is van plastic, maar er zitten zeer gevoelige metalen delen in zelfs goud.

    En, dan is het ook nog, dat het apparaat wanneer in de buurt een ontlading plaats vind, het hiernamaals heeft gevonden, en niet jij.
    Of DAT met geringe hersen inhoud te maken heeft, moet ik betwijfelen!

    Reactie door Ouwe Dirk — zondag 25 juni 2006 @ 8.40 uur

  15. Ad
    Weet ik niet meer, volgens mij is het bij een soort ‘vinger aan de pols’ programma geweest.

    Reactie door Ondernemer — zondag 25 juni 2006 @ 8.47 uur

  16. Zeg ouwe Dirk, als een GSM het hiernamaals gevonden heeft, betekent dat dan ook dat ik op deze geheiligde dag een belletje met hiernamaals kan plegen?

    Reactie door Drob — zondag 25 juni 2006 @ 8.54 uur

  17. Nee Drob, daar zijn de GSM.s niet voor, daarvoor moet je in ‘gewijde’ gebouwen zijn.
    Daarin spreekt men de gehele dag met de HOgere!

    Reactie door Ouwe Dirk — zondag 25 juni 2006 @ 9.07 uur

  18. onzinnige waarschuwing. Bij onweer moet je gewoon gaan schuilen en geen tijd verspillen aan telefoneren.

    Reactie door n de vries — zondag 25 juni 2006 @ 9.29 uur

  19. Zijn er wetenschapelijke onderzoeken gedaan over wat er zou gebeuren als je tijdens onweer an je ene oor een GSM en aan de andere oor een grote lepel opgeplakt heb?

    Waar slaat het bliksem eerst op in – de GSM of de lepel?

    Reactie door walking bull — zondag 25 juni 2006 @ 9.37 uur

  20. Een hardnekkige urban legend is dat je niet mag telefoneren terwijl je staat te tanken, anders explodeert de boel. Zo hardnekkig dat een gouverneur in Amerika boetes heeft gelegd op het telefoneren op tankstations.

    Reactie door Sonja — zondag 25 juni 2006 @ 9.46 uur

  21. @19 En dat is namelijk géén onzin. Zelfs in een GSM zitten schakelingen die microscopisch kleine vonkjes kunnen afgeven. Bij het tanken van brandstof ontstaat er vaak een benzinedamp die in combinatie met de juiste hoeveelheid lucht een explosief mengsel vormt. Zolang de GSM niet explosieproof is blijft het risico aanwezig.
    Boem.

    Reactie door Gandalf — zondag 25 juni 2006 @ 10.04 uur

  22. Beste Gandalf, ik denk dat als de GSM niet “explosieproof” zou zijn in de huidige omstandigheden er zat al lang een grote GELE stiker erop met waasrchuwing voor het gevaar van “Boem!”

    Reactie door walking bull — zondag 25 juni 2006 @ 11.47 uur

  23. De mannen van mythbusters hebben hier een keer een item aan gewijd. Blikseminslag en mobielo’s of benzinestations en mobielo’s werden beide beschouwd als busted.

    Reactie door Frank — zondag 25 juni 2006 @ 12.53 uur

  24. als je scheel kijkt en de klok slaat, blijf je je hele leven blind,

    trouw ik met mijn achternichtje, krijg ik een ongelukkig kind,

    als ik maar niet uit de band spring en stink ik niet uit m’n mond,

    ben ik niet te laag verzekerd, dokter ben ik wel gezond,

    als je ouder wordt dan komt vanzelf de generatiekloof,

    en wie vloekt gaat naar de hel,
    van masturbatie wordt je doof.

    en dat is allemaal angst, allemaal angst, de allergrootste schreeuwers, zijn dikwijls het bangst,

    maar ‘t kan nog jaren duren, dus niets van dat bange, heb je angst voor morgen,

    dan moet je vandaag gaan hangen.

    met dank aan Robert Long.

    Reactie door kaatje — zondag 25 juni 2006 @ 13.26 uur

  25. OK mensen, er is voor het eind van deze middag en in de avond onweer met zware windstoten voorspelt.
    Dusssss….allemaal naar buiten met je GSM om te kijken of het echt waar is!

    Reactie door Monique — zondag 25 juni 2006 @ 14.23 uur

  26. 23
    ben het daar niet helemaal mee eens. ga op chemische fabrieken kijken daar mag je niet bellen met niet goed gekeurde gsm’s ten eerste omdat je de aparatuur kan ontregelen maar zeer zekers ook vanwege het explosie gevaar.
    ook de mythbusters kunnen niet alle omstandigheden na bootsen

    Reactie door rover200 — zondag 25 juni 2006 @ 16.35 uur

  27. Onzin bericht… gewone zinloze vulling… in het kader daarvan

    Oud Indiaas spreekwoord zeggen

    Als het regent in september valt de kerst in december…

    Reactie door Piet Paaltjes — zondag 25 juni 2006 @ 17.13 uur

  28. Gandalf
    Ook een onzin verhaal. Deze leugen hebben de mythbusters reeds ontkracht. Wat een sprookjesbos hier, echt schandalig…

    Reactie door Andries — zondag 25 juni 2006 @ 17.22 uur

  29. Gandalf, klopt inderdaad niet. Met dank aan the mythbusters.

    Reactie door kaatje — zondag 25 juni 2006 @ 17.57 uur

  30. wetenschap en en instelling als tno worden teruggebracht naar het niveau van mythbusters .sorry maar aan een paar gesjeesde zichzelf wetenschappers noemende amerikanen hecht ik geen waarde .van asbest wist men al jaren dat het slecht was maar hield men de bek dicht .met benzeen is het niet anders ,waarom zou het met straling in g.s.ms en umts masten anders zijn ?

    Reactie door ,texas henkie, — zondag 25 juni 2006 @ 19.07 uur

  31. eeuu voor de mensen die willen gsm én,en tenken,,benziene dan,,
    geen gevaar busted,twee keer getest,
    ik niet maar een engels/en amerikaans progamma,,onzin,,geen gevaar.
    wel weer gevaarlijk is,,je kent het wel,statiche vonkjes,,
    tip bij het uitstappen auto,deur,,op zun frans portier/voor de gene die een duitser hebben,der tuur anfassen??
    oftewel bij het uitstappen deur metaal vast houden,voor dat je je voet neer zet,anders krijg je zelf een tikkie,
    dat was geloofik wel getest bij mythbusters,en je gaat,,
    tenminste ik dan want ik heb er nog last van bij het niets doen.

    Reactie door ad — zondag 25 juni 2006 @ 19.36 uur

  32. texas henkie, ik geef absoluut niet aan dat gsm’s en umts masten niet schadelijk zouden zijn, integendeel. Dat lijkt me ook wel bewezen, de economische belangen zijn echter te groot, dus wordt het volk weer eens verlakt met een zogenaamd onafhankelijk onderzoek van een paar zwitsers.
    het testje van de mythbuster mbt explosiviteit van gsm’s was wel leuk gedaan. Een lading benzine in een caravan en een heleboel gsm’s binnen, toen allemaal bellen; geen explosie. Toen een van die gasten echter met synthetische kleding aan in een bak water ging staan, kwam er wel een explosie. Het grappige was dus dat zij eigenlijk vonden dat je best mag bellen bij een tankstation, maar geen synthetische kleding zou moeten dragen.

    Reactie door kaatje — zondag 25 juni 2006 @ 19.38 uur

  33. Iedere zendamateur weet beter dan zijn apparatuur in werking te stellen tijdens een onweer. De zender genereert een electromagnetisch veld dat de bliksem beter geleidt dan de omringende lucht. Dat geldt ook voor een GSM. Binnen in een auto loop je geen gevaar omdat je in een kooi van Faraday zit die volledige bescherming biedt.
    @2 voor wat de schapen betreft: stonden ze in de buurt van een afrastering (antenne)?

    Reactie door abo — maandag 26 juni 2006 @ 0.45 uur

  34. Daar waar ik gewerkt heb, in de gasproductie offshore, mocht uitsluitend explosie proof equipment gebruikt worden. Zaklantarens, portofoons noem maar op. Er werd terdege rekening gehouden met de theoretische mogelijkheid van een explosie. Wat bepalend is voor een spontane explosie is de juiste verhouding tussen brandstof ( benzine of gas ) en zuurstof/lucht en een ontstekingsbron. Dat kan je 1000 keer testen.
    Het valt gewoon niet te testen.

    @28Gandalf
    Ook een onzin verhaal. Deze leugen hebben de mythbusters reeds ontkracht. Wat een sprookjesbos hier, echt schandalig…

    Ik vraag mij af wat er zo “schandalig”is?
    Mythbusters?? Ja, het zal best. Ben ik vergeten ergens naar te kijken of zo?
    Net zoals Wikepedia vaak wordt aangehaald als enige ware info bron.

    Reactie door Gandalf — maandag 26 juni 2006 @ 7.53 uur

  35. oh.

    Reactie door Wim Kok, Haarlem — maandag 26 juni 2006 @ 13.41 uur

  36. Ik denk dat het veelvuldig gebruik , en bij grote concentraties mensen bijelkaar ook wel eens kan bijdrage tot gezondsheids problemen !

    Reactie door fred — maandag 26 juni 2006 @ 16.32 uur