Westerse levenstijl

Van de nieuwe kankerpatiënten vormen niet-westerse allochtonen maar 2%.Dat komt vooral door niet-westerse eet- en leefgewoonten van allochten, blijkt uit onderzoek van KWF Kankerbestrijding.

Allochtonen die al jong naar Nederland komen, hebben meer kans op kanker, omdat ze vaker westerse gewoontes overnemen, zoals drankgebruik. Allochtonen krijgen wel vaker door infecties veroorzaakte kanker, zoals baarmoederhalskanker. (NOS)

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

maandag 26 juni 2006 :: 16.02 uur

44 Comments

44 reacties

  1. Wat dacht je van al die zogenaamd goedgekeurde e-nummers. Die sauzen van Knorr en al die andere kant-en-klare bende. Bij ons thuis komt er geen zakje instant bende binnen. Het is natuurlijk niet te bewijzen, maar mi zijn al die smaak-geur-en kleurstoffen net zo kankerverwekkend als roken. Er worden puur arbitraire grenzen aangehouden in de wetgeving hoeveel van zo ‘n e- nummer erin voeding mag zitten. Oost-aziaten hebben veel minder vaak kanker, dit ligt mi aan hun gezonde voeding, ze koken de groenten ook niet helemaal “dood” zoals de gemiddelde Nederlander, die vervolgens de vitaminen met het water afgiet.
    Veel meer verse geroerbakte of gestoomde groenten eten en veel meer vis; alle zakjes de deur uit, dan hou je het heel wat langer uit!

    Reactie door kaatje — maandag 26 juni 2006 @ 16.22 uur

  2. dat is toch juist prima!
    waarom hebben we anders een voedingsupplementen markt opgebouwd hier?!
    die mensen moeten toch ook rijk worden!

    ik ben van mening dat mensen uit armere landen vaak veel meer eigen,natuurlijke afweer opbouwen in het lichaam,dan wij.

    en adhd kennen ze ook niet…
    evenals zoveel andere in het leven geroepen kwaaltjes,om die markten maar te spekken.

    en toen kregen we Hoogervorst…

    Reactie door iew — maandag 26 juni 2006 @ 16.24 uur

  3. @1: Zeker nog nooit kanker in de nabije omgeving meegemaakt? Ik zou het nou niet zo gauw “een in het leven geroepen kwaaltje” noemen. Lijkt mij eerder dat de voedingsmiddelen industrie eens flink onder de loep genomen moet worden. Dit is ook een gat in de markt voor onze allochtone medeburgers die blijkbaar gezonder voedsel kunnen produceren dan wij.

    Reactie door Frank — maandag 26 juni 2006 @ 16.37 uur

  4. Nou met het zorgstelstelsel van Hoogervorst zullen er wel eens meer kunnen gaan optreden door die wachtlijsten !en hoge premies ,zodat een deel van de voeding wordt gebruikt om de stijgende premies te kunnen betalen .

    Reactie door fred — maandag 26 juni 2006 @ 16.38 uur

  5. 3. heuh? snap je opmerking niet, ik zeg nergens dat het een in het leven geroepen kwaaltje is, heb wel kanker van dichtbij meegemaakt, vaker dan me lief is en ben het volledig met je eens dat de voedingsmiddelenindustrie goed onder de loep genomen moet worden; helaas denken de eurofielen daar anders over.

    Reactie door kaatje — maandag 26 juni 2006 @ 16.41 uur

  6. @2
    ik ben mijn hele familie al aan die ziekte kwijt geraakt.

    maar als je niet goed begrijpt wat ik bedoel met ANDERE in het leven geroepen kwaaltjes[dan ADHD] kan je beter je mond houden!

    verder praat ik niet met zulke bekrompen personen die alles alleen maar kunnen zien zoals zij dat willen.

    sorry hoor maar dat is totaal niet wat ik bedoelde.[maar wat jij wilt hoor]

    Reactie door iew — maandag 26 juni 2006 @ 16.44 uur

  7. Het is inderdaad zo dat hier in het westen al ons eten zo’n beetje steriel is gemaakt en dat ons lichaam geen antiestoffen meer kan maken.
    Als je 20 jaar in een isoleercel zit dan hoef je daarna ook niet één bacterietje te krijgen wandt dan ga je gelijk dood.

    Mensen ga wat gezonder leven maar maak het allemaal niet te steriel.
    Een beedje zand in de prij of een wormpje in de sla kan helemaal geen kwaad.

    Reactie door Dromer — maandag 26 juni 2006 @ 17.00 uur

  8. Naast het steeds meer kunstmatig maken van het voedsel in combinatie met stress wegens sociale onzekerheid ,zal deze ziektes alleen maar in aantal toenemen .

    Misschien leuk voor stress veroorzakende managers : het personeel voorzien van een inlaat aangebracht op het lichaam ,om vloeibaar voedesel in te spuiten : kost minder luchpauze ; goed voor de 24uur-economie .

    Reactie door fred — maandag 26 juni 2006 @ 17.11 uur

  9. Het is maar al te waar. Tijdens de oorlogjaren 1940-45, waren er verhoudingsgewijs lang zoveel zieken als nu.

    Reactie door Sunny Boy — maandag 26 juni 2006 @ 17.28 uur

  10. Dacht dat ze niks mocten zeggen van onze levensstijl, gaan we spotjes maken met allemaal op lege koffers letten etc. Blijken ze toch een punt te hebben…..tja wat moeten we daar nu mee. Kijken of er gezonde groente in de koffer zit misschien?

    Reactie door Ninka — maandag 26 juni 2006 @ 18.38 uur

  11. tijd voor een de-eufemismisering:
    Het gaat met name om ‘westerse politiek’ zoals in NL die ook westerse discutable- of niet- danwel onvoldoende geteste goederen in de schappen toestaat.
    Ook zal de luchtkwaliteit hier wat slechter zijn dan elders in de wereld. (opkomende mega steden in 3e wereld landen en china niet meegerekend!)

    Reactie door B vd Bergg — maandag 26 juni 2006 @ 18.43 uur

  12. “Allochtonen krijgen wel vaker door infecties veroorzaakte kanker, zoals baarmoederhalskanker.”
    Pjoe, ik was al bang dat het alleen maar positief nieuws over allochtonen zou zijn…

    Reactie door Sonja — maandag 26 juni 2006 @ 19.21 uur

  13. Het is al langer bekend dat de mediterrane leef- en voedingsgewoonten gezond zijn. Overigens, ook voor hart en bloedvaten.
    Speelt overigens bij dit lage cijfer van kanker bij niet westerse allochtonen de leeftijdsopbouw van deze bevolkingsgroep niet óók een belangrijke rol ? Er zijn verhoudingsgewijs veel meeer jonge allochtonen. Omdat kanker vooral een ouderdomsziekte is, komt die dan vanzelfsprekend minder voor bij allochtonen.
    Bereiken allochtonen gemiddeld ook een hogere leeftijd ? Zijn daar cijfers van ?
    Dat zou pas echt interessant zijn, want enkel de wetenschap dat kanker minder voorkomt zegt niet zoveel als ze ter compensatie vaker als gevolg van andere aandoeningen sterven.

    Reactie door Henk — maandag 26 juni 2006 @ 19.41 uur

  14. Ik zou dus niet integreren als ik Allochtoon was, daar krijg je kanker van!

    Reactie door simONE — maandag 26 juni 2006 @ 20.34 uur

  15. Dat komt door al die transvetten, en de meeste niet-westerse allochtonen bakken vooral in olijfolie en eten meer vis i.p.v. al dat vlees dat volgespoten is met groeihormonen.

    Reactie door Johan — maandag 26 juni 2006 @ 21.34 uur

  16. “stijl”daar gaat het om,
    Schijn daar is het wel

    Reactie door gaf — maandag 26 juni 2006 @ 22.20 uur

  17. @12 Sonja, soms kun je toch wel spijkers op de Dode Zee zoeken he…

    Reactie door Marc B — maandag 26 juni 2006 @ 22.51 uur

  18. koe eet koe hier in nederland, dat kan nooit goed zijn. varkensvlees eten wij allang niet meer. Ik heb vrienden met “jicht” aldus de dokter, ze zijn gestopt met varkensvlees eten en hebben nergens meer last van. rara hoe kan dat? vis wordt ook steeds moeilijker, gezien de hoge percentages anti-biotica die in deze beestjes worden gepropt. hoog tijd dat de voedings- en warenwet zich niet meer aan europa conformeert, maar hogere eisen gaat stellen.

    Reactie door kaatje — dinsdag 27 juni 2006 @ 0.21 uur

  19. @2 en @6 iew,

    ADHD een in het leven geroepen kwaaltje?
    Dacht het toch van niet hè?
    Weet je uberhaubt wel wat ADHD is.
    Volgens mij klets jij hier zonder kennis van zaken.
    ADHD is een ziekte, een stoornis in de hersenen waardoor er een bepaalde stof niet wordt aangemaakt, dit veroorzaakt concentratieproblemen en over-actief gedrag.
    Niets een in het leven geroepen “kwaaltje” maar een wetenschappelijk bewezen ziekte.

    Reactie door Bijdehandje — dinsdag 27 juni 2006 @ 9.58 uur

  20. @17 Waarom ga jij altijd zo onnozel zitten doen als je vind dat ik gelijk heb?

    Reactie door Sonja — dinsdag 27 juni 2006 @ 11.05 uur

  21. Bedenkelijk is de westerse beschaving, levensstijl wel, de westerse levenstaandaard is niet gezondheid bevorderend.

    Reactie door e.krul — dinsdag 27 juni 2006 @ 11.14 uur

  22. 14

    het is waarschijnlijk ook beter om als outochtoon niet te integreren…

    Reactie door e.krul — dinsdag 27 juni 2006 @ 11.15 uur

  23. 16 gaf

    het gaat om “stijl”
    en het is “schijn”

    Reactie door e.krul — dinsdag 27 juni 2006 @ 11.16 uur

  24. Bijdehandje, dat neemt niet weg dat ADHD een vergaarbak is geworden, er hoeft maar iets met een kind aan de hand te zijn en ja hoor, ADHD. Het zou niet verwonderlijk zijn als een redelijk gedeelte van de foutief als ADHD patientjes gediagnostiseerde kinderen, gewoon anders zouden moeten eten.

    Reactie door kaatje — dinsdag 27 juni 2006 @ 11.29 uur

  25. @6 Iew praat je nu tegen jezelf in @2??
    Leg dan eens uit wat je in jezelf en met
    jezelf tegen jezelf redenerend nu eigenlijk
    wel of niet bedoeld als je het hebt over
    ADHD, ik weet vlak in mijn buurt een jonge
    knaap die uit alle macht zijn best doet om
    er mee om te gaan, ook al werken medicijnen
    soms tegen, zeker in de groei, ook nog eens
    en ‘waar ben jij dan je halve familie aan
    kwijtgeraakt’? Het is wat warrig al met al
    en je maakt het je zelf hier een stuk ge-
    makkelijker door wat duidelijker te zijn,
    toch? In ieder geval behoort ADHD dus zeker
    niet tot ‘ingebeelde ziekten’, laat dat dus
    duidelijk zijn.

    Reactie door Madelief — dinsdag 27 juni 2006 @ 11.40 uur

  26. @ e.krul: Ja maar als autochtoon niet integreren is dus Tokkie zijn en dat is cool.

    Reactie door simONE — dinsdag 27 juni 2006 @ 12.35 uur

  27. Discipline bij het eten, daar gaat het dus om.
    Moslims, Boedisten, Hindoes, Mennonieten, Mormonen en orthodoxe Joden etc. leven ook heel gezond. Daar kunnen we dus van leren. Die mensen hebben vaak meer discipline dan de gemiddelde Nederlander.

    Reactie door nico — dinsdag 27 juni 2006 @ 20.48 uur

  28. Het valt mij ook op dat allochtonen minder kankeren dan autochtonen…

    Reactie door Theodor — dinsdag 27 juni 2006 @ 20.49 uur

  29. @25
    sorry dat ik niet heb kunnen studeren,en erg jammer dat het men hier maar niet wil lukken om een burgertje uit de onderste klasse te begrijpen.

    ik kom wel terug als ik het op een degelijke universitaire manier kan uitleggen en onderbouwen.

    lees nog maar eens goed terug dan zie je misschien wie die verwarring heeft veroorzaakt,met verkeerde benummering.

    en hoeveel zaken die zogenaamd wetenschappelijk zijn bewezen,zijn er al weer achterhaald?
    ADHD word sterk overdreven,en is inderdaad een vergaarbak geworden zoals Kaatje opmerkte.

    vroeger had je ook hyperactieve kinderen [en volwassenen] die zijn ook goed terechtgekomen.
    draagt de maatschappij en alle ellende,tv,junkfood,etc er niet toe bij dat kinderen nu meer problemen hebben ipv het ADHD te noemen?

    en door wie of wat is dat dan wetenschappelijk bewezen?[voor zover dat kan]
    door de farma industrie?!

    Reactie door iew — dinsdag 27 juni 2006 @ 21.39 uur

  30. @20 Sonja, je hebt me denk ik niet begrepen. Ik vind niet dat je gelijk hebt in @12. Ik vind het een flauwe opmerking die je maakt, terwijl je dat helemaal niet nodig hebt. Doet alleen maar afbreuk aan andere bijdrages. Vandaar mijn reactie.

    Reactie door Marc B — dinsdag 27 juni 2006 @ 21.55 uur

  31. @29 iew, wie zou er nu wetenschappelijk onderzoek verrichten?
    Ga eens iets lezen jochie en probeer dan zelf ook eeens na te denken ipv alleen te kakelen als een kip zonder kop en de domnme zielepoot uit te hangen.
    Zie dat je eindelijk eens kennis van zaken krijgt, want je slappe geouweneel slaat werkelijk nergens op.
    Nogmaals, de matschappelijke ellende, TV, junkfood, kleurstoffen en zelfs PINDAKAAS hebben NIETS met ADHD te MAKEN.
    Het is een aangeboren handicap iew, misschien is dat duidelijker, dat is héél iets anders als druk zijn.
    Zo als je dus ook verschillende soorten kanker hebt, is er ook een verschil in druk zijn.
    Het hoeft niet allemaal NEGATIEF te zijn.
    slaap lekker iew.

    Reactie door Bijdehandje — dinsdag 27 juni 2006 @ 23.57 uur

  32. @31bijdehandje
    hahaha nee het is allemaal zo lekker positief hé ?!
    ga maar lekker belerend zitten doen,dat helpt tenminste!
    het gaat er hier niet om wat de feiten zijn, en wat er aan gedaan zou moeten worden.
    nee, het gaat er om wie er het beste betwetertje is…
    ga maar weer lekker over tot de orde van de dag.
    ik hoef niet zo nodig een hoog aanzien op een blog te hebben omdat ik met 20 kantjes vol kan laten zien hoe goed ik heb gelezen,en kan schrijven.
    is het je niet opgevallen dat iedereen hier het heeft over hard werken,en zo begaan is met de medemens, maar de hele dag zit te bloggen?
    ga toch heen man,jij bent zeker een arts?!
    lekker alles blijven geloven wat je leest,en voor geschoteld krijgt hoor en vooral niet naar buiten gaan!
    pffffffffff hahahhaa echt lachwekkend!
    ik heb trouwens niet eens gezegd dat ADHD helemaal geen ziekte is,alleen dat het overtrokken word.
    maar daar zijn velen ook erg goed in heb ik gemerkt,om iemand woorden in de mond te leggen,of om iets heel anders te lezen dan er eigenlijk word bedoeld.
    maar wees gerust mijn periode van rust is weer voorbij en ik ga weer aan de slag,dus zal ik geen tijd meer hebben om te beroepsBLOGGEN!
    maar je hebt gelijk jij bent beter dan de rest….
    je zult geen last meer van mij hebben.

    Reactie door iew — woensdag 28 juni 2006 @ 0.51 uur

  33. ok, nogmaals. Bijdehandje je maakt je volstrekt onnodig boos op iew.
    ADHD is een biochemisch genetisch bepaalde afwijking. Gelukkig is daar iedereen het over eens (vroeger kregen de ouders de schuld net als met autisme).
    Echter, zoals iew ook terecht stelt en ik ook al eerder gesteld heb, is ADHD een vergaarbak geworden voor incompetente therapeuten. Dit is grotendeels te wijten aan de opleidingen die dit soort types genieten. Niks meegemaakt, multiple choice examens, inferieure bachelor theses, nog een jaartje extra en je mag aan de slag, of je loopt nog vier jaar mee en je bent echt een grote jongen!!
    Kortom 26 jarige muts of hoed zit tegenover een familie met een lastig kind. Oh. boeh, wat moet ik hiermee, ok. ADHD.
    Heb zelf deze domme studie gedaan er spijt van als haren op mijn hoofd.

    Dit neemt allemaal niet weg dat mijn vriend en ik eten als allochtonen, onze toekomstige kinderen dat zeker ook gaan bijbrengen en dat wij zelf in de tuin, heel burgerlijk, groenten gaan kweken.
    Alleen maar olijfolie, groenten en fruit van de turkse groentenboer, en wij houden het een stuk langer uit!

    Reactie door kaatje — woensdag 28 juni 2006 @ 1.34 uur

  34. @29 Iew je zou je zelf al een aardig ont-
    wikkeld burgertje kunnen noemen, om althans
    te trachten ook hier in Google veel meer na
    te lezen en houd je dan maar aan de info
    die er ook via documentaires aan besteed
    wordt. Het feit dat je hier je commentaar
    levert bewijst al dat je meer kunt dan je
    denkt, dus kan je veel meer kanten op, dan
    je nu doet. Probeer eens de juiste keuze
    te maken voor gezondheid, ontspanning en
    vrienden, het helpt je allemaal !

    Reactie door Madelief — woensdag 28 juni 2006 @ 5.21 uur

  35. @33 Kaatje

    ook wij eten van het land [zelfgekweekt]
    en eten vooral allochtoons [om het zo te noemen] ja en alleen olijfolie![heerlijk]

    wat jij noemt over: Kortom 26 jarige muts of hoed zit tegenover een familie met een lastig kind,dat is bij de jeugdzorg al net zo.
    snotneuzen van net in de 20 die een moeder,vader of gezin wel even de les komen lezen,terwijl ze zelf nog niet eens weten hoe een kind te verwekken,laat staan opvoeden.

    @34 Madelief
    ik lees best wel wat hoor maar dat zoeken naar info waar jij het over hebt is ook niet altijd waarheid hoor.
    en dat mijn commentaar vaak vol zit met boosheid,dat is waar.
    maar wat wil je als je op een oneerlijke manier financieel kapotgemaakt bent,omdat anderen met hun beleid boven de wet mogen staan.
    ik heb verdomme gewerkt vanaf mn 15e,heel erg veel vrijwilligerswerk gedaan en ik ben praktisch zelf een opvangtehuis geweest vele jaren achter elkaar.
    ja ik nam zelfs mensen die niets meer te eten hadden en geen dak boven hun hoofd IN HUIS.
    daar ben ik mee gestopt toen ik er alleen voor kwam te staan met mn kind.[dat in huis halen,helpen doe ik nog steeds]

    ik ben erg veel met asielzoekers in de weer geweest als het gaat om voorlichting en “wegwijs maken” in onze fijne ambtelijke zooi.

    daarom weet ik beter wat er allemaal speelt dan menig mens die alles alleen uit boeken en info op het internet,journaal etc haalt.
    het vervelende is dat theoriepiepeltjes zoals ik ze graag noem,vaker geloofd worden dan praktijkervaringsmensen.

    die praktijkervaringsmensen mogen meestal alleen nog maaar uitvoeren wat de theoriepiepeltjes hebben bedacht…

    ontspanning heb ik wel hoor en vrienden ook.
    en in het dagelijks leven ben ik een ander persoon dan op dit blog,tegenover mijn medemens.
    ik maak me alleen vreselijk kwaad om het feit dat alles tegenwoordig ook politiek geformuleerd moet worden en men de politieke correctheid zo hoog moet houden op een blog…

    maak eens een lijstje voor de grap,ik zal een voorbeeld geven:

    schandalig = erg vervelend [politiek]
    had nooit mogen gebeuren = erg jammer ja [politiek]

    ik denk dat we hier wel een hele lange lijst kunnen maken.

    ik begrijp dan ook niet dat men koste wat kost dit kabinet aan laat blijven,maar er vervolgens schande over spreekt.

    als je dit als gewoon mens bekijkt,krijg je toch sterk de indruk dat de oppositie gewoon het spelletje meespeelt maar er eigenlijk niets aan wil doen ivm de verkiezingen,in de hoop dat mensen eens anders gaan stemmen.

    dat gaat naar mijn idee alleen maar gebeuren als er een partij is, die ze nog voor die tijd laat struikelen.
    DIE partij zal erg veel stemmen krijgen.
    dat is mijn mening.

    Reactie door iew — woensdag 28 juni 2006 @ 8.47 uur

  36. Chocoladeverslaving is ook een biochemisch genetisch bepaalde afwijking. Misschien uitgevonden door de farmaceutische industrie?
    De oorzaken van ADHD zijn nog niet bekend, en staat ook nog niet vast dat het erfelijk is. Dat mensen zich aan suggesties vastklampen zegt helemaal niets over de afwijking zelf.

    Reactie door Sonja — woensdag 28 juni 2006 @ 8.49 uur

  37. Iew,

    en adhd kennen ze ook niet…. evenals zoveel andere kwaaltjes die in het leven werden geroepen.
    Leg dit dan maar eens uit, want je geeft er nu weer een draai aan alsof je het niet hebt gezegd, maar het staat er wel degeijk.

    Trouwens ik voel me beslist niét béter dan een ander en zit ook niet de hele dag te bloggen.
    Je zal van mij dan ook geen 20 kantjes vol aan treffen, moet trouwens constateren dat de stukken van jou heel wat langer zijn dan de mijne.

    Mag iemand niet genieten van z’n ouwe dag?

    Moet ik dus maar volgens jou maar achter de PC vandaan en de hele dag in het park gaan wandelen en de eendjes voeren?
    Wat nu als ik die mogelijkheid vwb mijn gezondheid niet meer heb iew?

    Misschien is het wel zo met mij gesteld, dat ik niet de hele dag op sjouw kan en in veel dingen belemmerd wordt, vanwege handicap’s, ik misschien wel helemaal niet de deur uit kan?

    Wat natuurlijk niet wil zeggen dat ik dan ook maar metéén bij de pakken neer moet gaan zitten en jammeren en blèren.
    Daar word niemand vrolijk van en daar zou ik zelf al helemaal niet van opknappen.

    iew, als je géén gelijk hebt, wees dan tenminste zo flink om het toe te geven.
    Iederéén hoeft het toch niet met je eens te zijn?
    Zou hier een saaie bedoening worden.

    Ik spreek uit (levens)ervaring iew.

    Als jij bij de eerste de beste tegenspraak die je krijgt er al de brui aangeeft, alles als belérend uitlegt, bovendien denkt dat je mij tot last bent hier, dan zie je het toch echt verkeerd.

    Reactie door Bijdehandje — woensdag 28 juni 2006 @ 9.02 uur

  38. 35 Sonja,

    De oorzaak van ADHD is een verkeerde balans in chemische stoffen in de hersenen zoals nerodrenaline en dopamine, waardoor er een stofje niet of niet voldoende aangemaakt wordt.

    Het is dus een neurobiologische aandoening.

    Zelf zou ik liever spreken over een handicap, ipv een afwijking.
    Het is nl. niet zo dat ADHD-ers dom zijn, zoals vaak ten onrechte wordt gedacht.

    ADHD komt bij jongens veel vaker voor dan bij meisjes, of het erfelijk zou zijn is inderdaad nog niet helemaal bekend, maar er zijn wel sterke aanwijzingen voor.

    Reactie door Bijdehandje — woensdag 28 juni 2006 @ 9.52 uur

  39. @37
    okee dat heb ik dan verkeerd geformuleerd en daar heb je gelijk.

    nogmaals,de kwaal is dan niet in het leven geroepen [adhd] maar uitgebuit.
    dat is wat ik bedoelde.

    en als ik geen gelijk heb geef ik het ook echt wel toe.

    alleen is het nog wel mogenlijk om straks te genieten op de oude dag zoals u zegt?
    misschien dat het u nog wel goed gaat in dat opzicht,en dan heb ik het niet over gezondheid.

    en de manier waarop ik mijn bijdrages plaats is mijn manier van vechten en tegengas geven.

    hoe men het opvat is aan de persoon zelf.

    alleen wat nu juist zo leuk is is dat iedereen het wel met me eens is,dat dit kabinet op moet zouten…

    en opgeven komt in mijn woordenboek niet voor.

    dat u denkt dat ik wegblijf omdat ik zeg:
    “je zult geen last meer van mij hebben.”
    is al weer een veronderstelling.

    waarmee ik eigenlijk bedoelde dat ik maar niet meer op UW reacties reageer.
    maar kon het toch niet laten.

    ik zal wat minder uitroeptekens gebruiken okee? dan lijkt het niet zo schreeuwerig.

    al kan ik het wél UITSCHREEUWEN!
    men moet tegenwoordig wel bléren om gehoord te worden door de dovemans oren in de politiek.

    persoonlijk weet ik niets van uw leefomstandigheden,en wens u het beste toe[iedereen trouwens]
    ik blér ook voor u !

    en als we samen eens een bakkie zouden doen dan denk ik dat u wel zult opkijken van “mijn” levenservaring al ben ik pas achter in de 30…

    en als u gezien heeft dat mijn bijdrages langer zijn dan die van u heeft u ook cast wel gelezen dat ik meer een prater ben en niet zo goed in het neerpennen van mijn gedachtes en mening.
    al doe ik mn best.

    Reactie door iew — woensdag 28 juni 2006 @ 10.31 uur

  40. @38 Klopt – maar niemand weet wat de oorzaak ervan is. Kan bijv. wel pindakaas zijn. Of psychisch…

    Reactie door Sonja — woensdag 28 juni 2006 @ 11.56 uur

  41. @40 Sonja,

    De oorzaak staat in @38 aangegeven, dus die pindakaas/psychisch is natuurlijk bullshit.
    Dat weet je zelf ook wel als je logisch nadenkt.
    Wetenschappeijk is er wel bewezen dat veel stress tijdens een zwangerschap kan lijden tot hyperactiviteit en prematuurtjes, wat je dus bij deze kinderen ook vaak ziet.
    Ik ken de voorbeelden nl. vanuit de praktijk.

    Reactie door Bijdehandje — woensdag 28 juni 2006 @ 12.17 uur

  42. Zie je nou Hirsi Ali !
    Voor je gezondheid had je beter in Somalie kunnen blijven !
    En ga nou maar niet naar de States !
    Want daar is het nog meer westers !
    Het lijkt mij het beste dat je gewoon terug gaat naar Somalie in het belang van je gezondheid en neem Rita Verdonk ook maar mee want ook die gun ik een gezond leven zonder westerse invloeden !
    Is trouwens ook beter voor onze schatkist.
    En weer twee zakkenvullers en een leugenaar minder !

    Met Vriendelijke Groet !

    Reactie door Peter Grootheest Junior ! — woensdag 28 juni 2006 @ 13.50 uur

  43. @36, Sonja

    Ik eet ongeveer 50 gram dark chocolate (85% cacao) per dag. Heb ik nu opeens een chocoladeverslaving? Ben ik ernstig ziek? Heb ik een genetische afwijking? Mag ik straks geen chocolade meer eten in openbare gelegenheden? Moet ik gedwongen opgenomen in een psychiatrische inrichting?

    Ik vind het gewoon lekker, mag ik?

    Reactie door Theodor — woensdag 28 juni 2006 @ 20.33 uur

  44. Je moet toch ergens aan doodgaan… dan maar aan onze westerse levensstijl. Weet iemand een levensstijl waar je niet aan doodgaat ? Die wil ik dan graag mijden…

    Reactie door Wim Kok, Haarlem — donderdag 29 juni 2006 @ 12.08 uur