Treinen op 5 kilometer hoogte

Tibet

‘s Werelds hoogste spoorwegverbinding tussen China en Tibet is gisteren in gebruik genomen. Hier kun je een uitgebreid foto-verslag zien van de trein die je binnen 48 uur van Peking naar Lhasa brengt. Overigens is de verbinding omstreden vanwege de status van Tibet en de impact op het milieu.

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

zondag 02 juli 2006 :: 10.20 uur

14 Comments

14 reacties

  1. mooi bouwwerkje.,

    maar wat betreft Tibet, ben ik voor de Tibetanen!

    Reactie door Jansonius — zondag 2 juli 2006 @ 14.52 uur

  2. De chinezen moeten weg uit Tibet!

    Reactie door Chantal — zondag 2 juli 2006 @ 14.55 uur

  3. Tibet voor de Tibetanen, onder bewind van de geestelijke Dalai Lama?
    En Nederland zeker voor de Nederlanders, onder bewind van bisschop Van Luyn?

    Reactie door M. Hussaini — zondag 2 juli 2006 @ 16.49 uur

  4. M. Hussaini maak jij dat voor tibet uit?

    als de hele wereld leiders had als Dalai Lama was deze wereld een groot bolwerk van respect, tolerantie en vrede

    Reactie door edwin — zondag 2 juli 2006 @ 17.05 uur

  5. @3

    Gesteld dat de Duitsers ons weer annexeren, ja ,dan nederland voor de nederlanders.,

    Het is wel vaak een godsdienstgebeuren., maar soms ook niet, dus !

    Reactie door Jansonius — zondag 2 juli 2006 @ 18.05 uur

  6. @ als de hele wereld leiders had als Dalai Lama was deze wereld een groot bolwerk van respect, tolerantie en vrede

    Vergeet dat maar Edwin. In Tibet bestond gewoon slavernij voor China het land annexeerde. Het is een mooi sprookje (Shangri-La)maar het bestaat niet, net zomin als dat iedereen in Tibet vrij was.
    Lees: Friendly Feudalism: The Tibet Myth
    http://www.michaelparenti.org/Tibet.html

    http://whc.unesco.org/en/tentativelists/1622/

    Reactie door Ton — zondag 2 juli 2006 @ 18.16 uur

  7. @1 Jansonius, ik ben het met je eens.
    Alleen niet op het punt dat het een mooi bouwwerkje is, ik vind het nl. OERLELIJK en een vervuiling daar voor het landschap.

    Reactie door Bijdehandje — zondag 2 juli 2006 @ 21.00 uur

  8. Ja en toen stond de trein stil, kon en
    mocht niet open, geen personeel om bij cala
    miteiten in te grijpen, enz. enz…….
    Voor iedereen een parachuutje dan en een
    flink schuifraam? Nooit meer en route een
    aardbeving te verwachten, gutteguttegut
    wat een prestige object weer, en hoe plegen
    we onderhoud aan de rails?

    Kan ons wat bommen hé?
    Volgende week gaat Nederland die van Noord-
    Holland op ZEE tot ontploffing brengen, dan
    toch hoop ik niet in de buurt van de tunnel
    door het Kanaal, wel?
    Hoeveel dolfijnen komen ons dan weer aan de
    kust vertellen, dat er iets mis is op zee?
    Nog meer harinkjes die storing in de groei
    oplopen door al die niet verklaarde tril-
    lingen, en de diverse pijpleidingen zouden
    nergens gevaar oplopen? Waren we effe ver-
    geten?…..Laat ik het niet merken, dat er
    een jaar later problemen door ontstaan!!
    Te land, ter zee, of in de lucht, om ijs-
    koud doorgaan staat Nederland berucht.
    Off topic, welnee! Eén en ander in Nederland spóórt al járen niet.
    Moet je de Belgen horen over de moord op de
    man die om iets meer rust verzocht: (cit.
    “het wordt hier net op zijn Nederlands”….
    dát is inmiddels ons imago bij de buren.
    Dan mogen de peilingen in Nederland belang-
    rijk gevonden worden, maar de opiniepeiling
    over Nederland mag wel eens veelvuldiger
    onder de loep genomen worden, meer dan men
    nu voor wenselijk houdt….en juist dáárom
    moet dat dus! Nederland noch spoort, noch
    scoort en verliest op vele t(er)reinen, of
    gaan wij dit prestige-object nabouwen vanaf
    Hoorn tot Stavoren en doortrekken naar
    Leeuwarden? Hoe gek kunnen we nog worden?

    Reactie door Madelief — maandag 3 juli 2006 @ 1.28 uur

  9. http://www.freetibet.org/campaigns/railway/index.html

    Reactie door marc — maandag 3 juli 2006 @ 10.14 uur

  10. Leerzaam weblog item dit wellicht. Niet zo zeer chine en tibet, maar kwa kennis der natuur:
    Welk milieu lijdt hier?
    Zand krabbetjes, schorpioenen, rotsblokken?
    Ik leer graag, wat doet deze treinvebinding het maanlandschap daar aan?

    Reactie door barend — maandag 3 juli 2006 @ 11.01 uur

  11. Leerzaam topic!, want afgezien van de kwestie tibet en china, welk milieu?
    Dat is daar toch 1 trein in een maanlandschap vol zand rotsblokken en wat giftige diersoorten?

    Reactie door Barend v.d Berg — maandag 3 juli 2006 @ 11.17 uur

  12. Je zou kunnen stellen dat het milieu er onder lijdt als je bedenkt dat bepaalde pasages van de route kunstmatig bevroren worden aangezien anders de betonnen constructie gevaar loopt weg te zakken. Hiervoor is natuurlijk olie nodig of gas (heb dit niet kunnen achterhalen) en dan is het natuurlijk vrij zot op deze wijze een spoorlijn aan te leggen.

    Reactie door Ton — maandag 3 juli 2006 @ 13.06 uur

  13. Elke vooruitgang kent zijn slachtoffers maar vernietiging van culturen is natuurlijk eeuwig zonde.

    Reactie door nico — maandag 3 juli 2006 @ 18.50 uur

  14. @13 In der eeuwigheid is misschien nog
    maar van heel korte duur en zet mensen aan
    tot ‘zonde’(n), die weten toch niets meer te verliezen te hebben, ook op internet!
    Van Eeuwigheid tot Amen zal dan vermoedelijk geen sprake zijn, helaas Nico.

    Reactie door Madelief — dinsdag 4 juli 2006 @ 13.46 uur