De ‘waarheid’ ligt in het midden

The ReligionFacts Big Religion Chart is an attempt to summarize all the complexities of religions and belief systems into tiny little boxes on a single, quick-reference comparison chart. As we always warn with our comparison charts, this is no substitute for reading about religions in greater detail. But this religon comparison chart can (hopefully) be a useful and accessible way to “get the gist” of some unfamiliar groups and compare basic beliefs and practices of the world’s religions. (Religionfacts)

zoro-faravahar-50.gifyinyang.jpgSymbol.jpgstardavid-sm.jpgsikh-khanda.jpgshinto.jpgpent-50.gifmormon-moroni-75.jpgmasonic-square-and-compasses-50.gifdharma_wheel-50.gifcao-dai-eye-symbol-50.jpgchinese-feng-shui-doublehappiness.jpgcross-50.gif

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

maandag 10 juli 2006 :: 15.00 uur

47 Comments

47 reacties

  1. …. en in alle bijbehorende boeken en verhalen kwam men op een aantal (…zo’n 10?) leefregels om een samenleving goed te houden, en toch presteren we het iedere keer elkaar te bevechten vanwege de zogenaamde ‘verschillen’…

    History will teach us nothing? (…gij zult niet leren….?)

    Reactie door muffinman — maandag 10 juli 2006 @ 15.28 uur

  2. @muffinman

    Daar zit het probleem ook niet, het probleem zit hem in het feit dat iedere subgroep meent de absolute waarheid te verkondigen. Kritiek is daarbij niet mogelijk.

    Reactie door Stephan — maandag 10 juli 2006 @ 16.22 uur

  3. John Lennon , heeft hier iets over gezongen !

    Reactie door Fred — maandag 10 juli 2006 @ 16.32 uur

  4. Hallo Stephan,

    Ik zag er ook geen probleemstelling in… ik zocht juist een uitgangspunt met geen welles-nietus… geen waarheid…

    Maar zou dat het menseigen zijn, niet samen het midden weten te houden maar je willen blijven onderscheiden van de rest, ten koste van?

    Nog een stukje songtekst, nu van Blof (uit ‘Geef me de geest’):
    Er is altijd een waarheid,
    maar hoe je haar ziet,
    hangt af van je moed en je blik;
    van wat je doet
    (…en wat doe ik, dagdromer van beroep…)

    Reactie door muffinman — maandag 10 juli 2006 @ 16.36 uur

  5. Er is meer dan 1 waarheid. Op mijn Zinfo weblog probeer inspiratie te bieden om je eigen waarheid te ontdekken en een zelfstandig denkend mens te worden. Dat zou de wereld een stuk mooier maken, volgens mij…

    Reactie door Zinfo — maandag 10 juli 2006 @ 17.35 uur

  6. Voor elk wat wils:
    Voor de luie mens is er het “dogma”, – en het klakkeloos napraten van de leer.
    Voor diegene die meer wil weten, zijn er vele ontwikkelingsscholen.
    Voor de kritische mens zijn er vele mogelijkheden tot onderzoek.
    Diegene die liever actief wil zijn, ook daarvoor zijn er mogelijkheden genoeg.

    Mijn opmerking is dan:
    “Maar als je het weet, wat doe je er mee?”.

    Groet,
    Amita

    Reactie door Amita — maandag 10 juli 2006 @ 17.59 uur

  7. Weer zo’n gek die probeert mensen in een hokje te duwen. En alleen kijken naar het geloof is onzinnig, zou beter zijn als er gekeken werd naar de inhoud die mensen aan hun geloof of levensovertuiging geven, de ene gelovige is de andere niet.

    sgp is ook weer lekker bezig om andersmans leven te verzieken zoals is staphorst met de bend normaal of openingstijden van de kroeg ergens in het westen geloof ik, plaatsnaam is me even ontschoten.

    @1 muffinman — maandag 10 juli 2006 @ 15.28,

    Ja, als ze het nou simpel zouden houden met wat leefregels zou dat heel veel elende hebben voorkomen.

    Reactie door Evert Tigchelaar jr — maandag 10 juli 2006 @ 18.41 uur

  8. @6 Amita — maandag 10 juli 2006 @ 17.59,

    Maar je hoeft ook niet alles te weten. Zoals b.v. hoe is alles ontstaan of bestond alles al. Op zich wel interessant hoe ze dat onderzoeken maar wat het andwoord is zal me eigenlijk een worst wezen. Feit is dat we met z’n allen op de aarde zijn, laten we gewoon maar het beste er van proberen te maken zoals iedereen een fatsoen lijk en plezierig leven heeft.

    Reactie door Evert Tigchelaar jr — maandag 10 juli 2006 @ 18.47 uur

  9. Mensen blijf rustig zweven….
    Ik zal u opvangen.

    Reactie door Pool — maandag 10 juli 2006 @ 19.14 uur

  10. Pffffffffffffffffffff…

    Reactie door e.krul — maandag 10 juli 2006 @ 19.20 uur

  11. Evert,
    Niet iedereen heeft dezelfde behoeftes,
    daarom ieder op zijn/haar manier.

    Het gaat er om, wat we belangrijk vinden in dit leven en daar, in vrijheid, op een verantwoordelijke manier mee om kunnen gaan.

    Groet,
    Amita

    Reactie door Amita — maandag 10 juli 2006 @ 19.48 uur

  12. Geloof maakt meer kapot dan je lief is.

    Reactie door Pipo — maandag 10 juli 2006 @ 21.55 uur

  13. Waarom zou de waarheid in het midden liggen?

    Reactie door Hermie Kreeft — maandag 10 juli 2006 @ 22.00 uur

  14. De Grote Grafiek van de Godsdienst ReligionFacts is een poging om alle ingewikkeldheid van godsdiensten en geloofssystemen in uiterst kleine kleine vakjes op een grafiek van de enige, snel-verwijzingsvergelijking samen te vatten. Zoals wij altijd met onze vergelijkingsgrafieken waarschuwen, is dit geen substituut voor lezing over godsdiensten in groter detail. Maar deze grafiek van de religonvergelijking kan (hopelijk) een nuttige en toegankelijke manier zijn “om gist” van sommige onbekende groepen te krijgen en basisgeloven en praktijken van de godsdiensten van de wereld te vergelijken

    Reactie door Foxie — maandag 10 juli 2006 @ 22.16 uur

  15. @ 11 Amita

    Niet te ver weg zweven straks ben je echt de realiteit uit het oog verloren.

    Ik geloof alles wat bewezen en weerlegd kan worden.
    Ik vertrouw alles wat ik kan vasthouden.
    En wat ik niet ziet dat is er niet

    Leuk gevonden voor een atheist

    Er is geen waarheid zonder leugen en er is geen leugen zonder waarheid.

    @ 13 Hermie

    Inderdaad men doet alles in vakjes douwen zelfs de waarheid.
    De waarheid in het midden van wat ??????

    Blijf zweven mensen

    Reactie door Pool — maandag 10 juli 2006 @ 22.39 uur

  16. Als je wilt proberen hier een reactie van een moslim op te krijgen zal je niet in het engels moeten beginnen waar deze blog over gaat.
    Ik denk dat dit weer zo’n dood doenertje wordt van mensen die z.g. weer eens de wereld willen verbeteren.

    Verander de wereld, begin met de wereld
    want als je met je zelf begint dan wordt je een egoistisch hoopje ellende.
    En voordat je jezelf hebt veranderd is de wereld al vergaan.

    Reactie door Pool — maandag 10 juli 2006 @ 22.49 uur

  17. Kunnen we mensen die werkelijk diep geloven niet gewoon in hun waarde laten?

    Reactie door L.M. Lembeck — maandag 10 juli 2006 @ 22.55 uur

  18. @ 5 Zinfo

    Inderdaad er is meer dan een waarheid, want 1 + 1 = 2 maar het kan ook 5 – 3 = 2
    zijn maar wat is dan de waarheid in deze.

    Letwel we zitten hier op een weblog van de SP en niet van Jomanda of zoiets.

    Reactie door Pool — maandag 10 juli 2006 @ 23.00 uur

  19. Overigens nog een vrij grote godsdienst vergeten:
    Capitalism
    Origin: vanaf ca. 1400, toen de christelijke kerk – in eerste instantie in Nederland en Italie – banken en geld lenen tegen rente begon toe te staan
    Gods: see Christianity
    Human situation: enthusiasm (dit woord heeft vanaf ca. 1500 zijn intrede gedaan)
    Afterlife: see afterparty
    Practices: joy
    Texts: De heerser, Macchiavelli

    Reactie door Simon — maandag 10 juli 2006 @ 23.36 uur

  20. Over de waarheid gesproken:

    ‘Meer rechtse programma’s nodig’
    Gepost door Joop (Athlon_2o0o) – Bron: Volkskrant / Medialog
    Gepubliceerd: maandag 10 juli 2006 @ 23:37
    Ton van Dijk, netcoördinator van de publieke omroep, vindt dat er meer ‘rechts-conservatieve’ programma’s nodig zijn op de publieke omroep. Er zijn volgens hem veel overwegend linkse verkiezingsprogramma’s aangeboden voor komend najaar. Nu vraagt hij de omroepen om met voorstellen te komen “die ook de rechts-conservatieve hoek belichten. Zodat er echt iets te kiezen valt”. De omroepen hebben twee weken de tijd om gehoor te geven aan deze oproep.

    “Ik zeg niet dat het Journaal, of de hele publieke omroep te links is”, aldus Van Dijk. “Het gaat mij om de verkiezingsprogramma’s. Ik stel vast dat er volop aanbod is van programma’s vanuit een linkse oriëntatie en nauwelijks vanuit een rechtse, voor zover je natuurlijk nog over links en rechts kunt praten. Ik vind het van belang dat zoveel mogelijk groepen in de samenleving zich kunnen herkennen in de publieke omroep”.

    Van Dijk illustreert dit met enkele programma’s die in het najaar uitgezonden worden. Zo gaat de VARA een programma maken dat Linkse Directe heet, de VPRO komt met Freek de Jonge en de IKON met Paul Rosenmöller. Ook komen er programma’s met Prem en Paul Witteman. “Programma’s met een traditioneel linkse oriëntatie hebben de overhand. De TROS bijvoorbeeld is nergens mee gekomen. Ik vind dat daar sprake is van disbalans”. Van Dijk vindt dat er rechtsere omroepen moeten komen. “Het is algemeen erkend dat media een fundamentele rol spelen tijdens verkiezingscampagnes. Dit brengt een grote verantwoordelijkheid met zich mee, zeker van publieke omroepen”.

    De oproep van Van Dijk heeft tot veel commotie geleid. Bert Bakker van D66 noemt de oproep van Van Dijk “grote onzin. Het is zo dat journalisten overwegend naar links hellen, dat is nu eenmaal een kwestie van zelfselectie; linkse mensen worden eerder journalist dan rechtse. Maar je mag van een professionele journalist verwachten dat hij vervolgens de linkse en rechtse politici net zo goed volgt en net zoveel aandacht geeft. En goede journalisten doen dat ook”.

    Carel Kuyl, hoofdredacteur van NOVA, is niet blij met de oproep van Van Dijk. “Het irriteert me dat Ton van Dijk zich opstelt als een soort hoofdredacteur van alle omroepen. Die man moet schema’s maken; laat hem dat eens goed doen”. Hij stelt dat de publieke omroep komt met het programma Nederland Kiest, dat niet links en niet rechts is. “Alle politie partijen komen erin aan bod”.

    Laurens Drillich, voorzitter van BNN, vindt het juist prima dat deze discussie opnieuw gevoerd wordt. “Het klopt dat bij de publieke omroep teveel één geluid wordt gehoord; in elk geval wordt het zo ervaren. Neem Jeroen Pauw: dat is heus geen traditioneel linkse jongen, maar mensen denken dat wel van hem. Voor de balans is het prima om tegenover die Pauwen en Wittemannen ook iets anders te zetten”.
    En wat denk van al die linkse politici die een mooi baantje bij de omroep hebben gekregen?! VARA, VPRO en KRO zitten er vol mee.

    Zou tijd worden, tot nu toe is de publieke omroep een verlengstuk van de PvdA.

    Reactie door Pipo — dinsdag 11 juli 2006 @ 0.13 uur

  21. @ 17 L.M. Lembeck

    Tuurlijk heb ik respect voor mensen die diep gelovig zijn, ik heb in mijn reacties hier ook geen enkele godsdienst afgekraakt.
    Ik probeer alleen duidelijk te maken dat je met alle geestverruimende methodes, boeken, seminars, sessies, je nooit de realiteit uit het oog moet verliezen, want in de werkelijke wereld waarin je moet overleven denkt men vaak heel anders over wat mensen zo al beweegt.
    Ik kreeg hier op deze blog de indruk dat men met dingen bezig zijn waarvan ze de uitkomst niet in handen heeft.
    Vul zelf maar in waar dat naar toe kan leiden.

    Reactie door Pool — dinsdag 11 juli 2006 @ 1.26 uur

  22. @ 15/16 Pool

    Ik houd ook van alles wat ik zie en kan vastpakken.Zie dan en GELOOF. Want kunnen we EEN grasspriet maken? Toch wel knap die Big Bang! Alles in evenwicht en precies op z’n plaats…een prachtig toeval dat ons toegevallen is… je zult het toeval ZO maar een handje helpen! Ik zou er maar aan geloven, Pool. En kijk eens OMHOOG… planeten miljarden lichtjaren hier vandaan. Wat een ruimte alleen al!En even VOOR die geleide BANG… de kosmos als kruimel in de hand! Tja… daar moet je GOD voor zijn!!!
    Kom op, zo moeilijk is het niet om te GELOVEN dat wij dit niet kunnen! Dus als wij het niet kunnen, houdt alles op??? Oogkleppen en verschuilen in het WETENSCHAPPELIJKE woord: TOEVAL??? En daar verdient de wetenschap geld mee? Ik noem dit geen WETEN, maar ONWETENDHEID! Dat is in ieder geval minder ijdel. Maar zij die niet weten, kunnen beter zwijgen. Kijk gewoon om je heen en weet: HOE IS HET MOGELIJK? Het bleek mogelijk te zijn! Buk eens voor een blad en observeer de nerven…of kijk naar jezelf! Uitgerust met alles d’r op en d’r aan! Een toevallige precisie?? Geloof het maar niet! En trouwens…je komt niet ver met dat alles wat je ziet en kan vasthouden. Houd jij je geheugen vast? En hoe ziet dat eruit? Je gevoel? Daar zit het woord voelen in, maar je komt er niet bij! Bijzonder eigenlijk mens zijn. Waren we het maar! We zullen moeten evolueren, want het dier in ons blijft kleven! Zie deze regering!! Met de C voor hun naam komen ze een heil eind… dachten ze!
    Maar let op! Ik heb gekozen voor de Man van Nazareth… God die Mens is geworden. Tja… daar moet je God voor zijn! Want andersom is niet mogelijk! Kan jij een grasspriet maken? Kunnen we MEER dan alles AFBREKEN? Domme homo sapiens!!We proberen te denken, alleen we weten niet HOE!
    Tot nu toe heb ik dit begrepen: van mensen is niet veel te leren. Ons kent ons!! Van God wil ik graag leren om mens te worden. Dat brengt mij dichter bij menselijkheid. En dan stem ik niet TEGEN, maar VOOR! Waar voor? Voor EERLIJKER delen, elkaar MEER gunnen. De armen de rijken en de rijken de armen…nou, wie zou er dan nog tekort komen? Vandaar dat ik SP stem! Want tot nu toe voel ik mij samen met Jezus hier het meest thuis…
    Het is een kwestie van GEZOND VERSTAND en dat verstand niet voor eigen doel gebruiken, maar je door God laten gebruiken. Tja…dan stem je als christen NOOIT meer RECHTS!!! Want Hij begint wel bij jezelf,maar laat je de wereld zien door Zijn ogen… om je dood te schamen!Dus als je bij jezelf wilt beginnen, mag je de wereld niet laten voor wat het is! Stop om over de hoofden van de armen RIJK te worden! Stop al die shitoorlogen waar alleen maar BLOEDGELD aan wordt verdiend!
    STOP die ‘wilde dieren’ die zich uitleven in de jungle van ONWETENDHEID. Velen kan ik het niet kwalijk nemen…maar wel de christenen! Zij zouden toch beter moeten weten met de Bijbel in hun hand! Want nogmaals: dan stem je NOOIT meer RECHTS!
    Dan zou het ECHTE CDA opstaan en bedanken om nog langer ons land te MISLEIDEN, samen met de VVD. Kijk, dan ben je een christen met ‘ballen’.
    MENS DURF TE GELOVEN!

    Reactie door Gloria — dinsdag 11 juli 2006 @ 2.20 uur

  23. Volgens mij is de waarheid begraven; zie de kwestie Ayaan Hirsi Ali/Magan.
    Met dank aan de NL regering.

    Reactie door Rob de Kuster — dinsdag 11 juli 2006 @ 3.37 uur

  24. ‘Waarheid’ is toch slechts een conventie?

    Reactie door Wattenstaafie — dinsdag 11 juli 2006 @ 4.22 uur

  25. EN nu wil “onze” Jan gaan regeren met het CDA en de PvdA, mits er voor de SP muziek in zit. Hijzelf wil wel minister worden van: JUSTITIE ??? Of Sociale Zaken…

    Jezus, Jan, het CEE DEE AA???? :(

    Reactie door L.M. Lembeck — dinsdag 11 juli 2006 @ 7.56 uur

  26. 20;

    Het begin is er al de NOS heeft voor het eerst dit jaar de SP genoemd en jawel in welke context.
    Jan Marijnissen heeft gezegd dat een linkse meerderheid er wel niet in zal zitten en dus is hij bereid samen te gaan regeren met PvdA en CDA, op de radio weliswaar maar ineens groot nieuws.
    Ik denk dat dit heel slecht is en de NOS dat weet. Bovendien is de NOS zelf altijd rechts geweest en is iedere NOS directeur vervolgens bij de rijksvoorlichtingsdienst gaan werken dus wat een onzin kraamt die man uit.

    Het hele jaar heb ik niets maar dan ook niets anders gezien dan regeringspartijen op de TV, veel gratis reclame gemaakt, een free-ride to…. Ik heb nergens maar dan ook nergens enig linkse invloed bemerkt integendeel de PvdA en SP werden door publieke omroep genegeerd zelfs voor het weerspreken van over hen vertelde onwaarheden.

    Ik vind de uitspraak van Jan, indien zo gedaan als het weer kort populair op teletext wordt vermeld voor de verkiezingen zeer onverstandig en ben bang dat hij hier de SP-ruiten aan het ingooien is, danwel de NOS er bewust mee bezig is. Verdeeldheid zaaien onder SP geinteresseerden.

    Ik vraag de SP danook dit intervieuw indien mogelijk op deze site te gooien zodat wij de context kunnen beoordelen waarin deze uitspraak gedaan is.
    Ik ben er in ieder geval behoorlijk van geschrokken en dfreig van mijn geloof af te vallen.

    Reactie door Henny — dinsdag 11 juli 2006 @ 8.17 uur

  27. @ 12 Pipo:’Geloof maakt meer kapot dan je lief is. ” en Krul (die altijd intellectuele opmerkingen heeft, nu tevreden met een pffff” en Gloria @22 “Geloof maakt meer kapot dan je lief is. ” ..maken jullie je niet druk, vanochtend heb ik gehoord dat Jan een samenwerking met CDA PvdA niet uitsluit (nu het duidelijk is geworden, dat een linkse minderheid is). Dat gevoel had ik al een aantal jaren.

    Reactie door Any — dinsdag 11 juli 2006 @ 9.04 uur

  28. Pool:
    Zonder geloof vaart niemand wel of geloof je ook niet in de liefde tussen mensen? Je partner, en kinderen, je ouders etc?
    Niet alle symbolen kan ik thuisbrengen, wie wel?

    Reactie door ndv — dinsdag 11 juli 2006 @ 9.13 uur

  29. Ach, je hebt gelovigen en goedgelovigen en gewoon aanhangers.
    Verder heb je geloof in je ouders, de pastoor en de dominee en behoef je zelf niet meer na te denken.
    Je bent geconditioneerd en afvallig worden kost je de liefde van het gezin, de gemeenschap etc.
    Er zijn ook zeer veel dwangmatici die geloven zowel in het bestaande geloof van hun ouders als in andere zaken.
    Als je God niet aanbidt kom je in de hel. Pardon de ‘ware’God dus moet ik hem aanbidden.
    Maar evenzeer als ik niet driemaal tegen de muur tik gebeurt er iets ernstigs dus blijf ik 3 keer tegen de muur tikken.
    We worden allen geindoctrineerd in onze jeugd het belang is echter dat je je vrij voelt zelf over zaken na te denken en conclusies te trekken en dit durft te doen ook al kost dat maatschappelijk het een en ander.
    Zolang die prijs hoog gehouden wordt in een gemeenschap geloven we liever gewoon verder dus kunnen we derhalve spreken van enige dwang van bovenaf.
    Vrijheid van godsdienst kan alleen bestaan als binnen je leefgemeenschap de acceptatie daarvan een feit is geworden en je dientengevolge niet ‘verstoten’wordt, de liefde van je ouders het gezin verliest en/of de gemeenschap als je het niet met ze eens bent.
    Daar geloof IK in.

    Reactie door Henny — dinsdag 11 juli 2006 @ 9.35 uur

  30. De waarheid ligt link want vanaf het middelpunt is 3X rechts ook links en andersom is de waarheid rechts

    Mijn waarheden hoeven jouw waarheden niet te zijn

    Reactie door Pool — dinsdag 11 juli 2006 @ 9.56 uur

  31. off-topic
    @26 Henny,
    Ik heb die uitspraken van Jan Marijnissen vanmorgen om 6.30 uur gehoord op rtv Noord.
    Althans, er waren 2 zinnen uitgelicht die door Jan gezegd zijn in een interview naar ik meen voor radio Rijnmond.

    Reactie door Gandalf — dinsdag 11 juli 2006 @ 10.23 uur

  32. Op onderstaande link is het gesprek met Jan te horen. Geeft toch een iets andere indruk dan het uitlichten van slechts 2 zinnen.

    http://www.bnr.nl/ShowNieuwsArtikel.asp?Context=N%7C2%2C0&src=redactie&id=3056

    Reactie door Gandalf — dinsdag 11 juli 2006 @ 10.37 uur

  33. Gandalf, bedankt voor de link.

    Het volledige intervieuw geeft inderdaad een totaal ander beeld.
    De twee “uitgelichte” zinnen die ik gehoord heb, hadden ook mij even op het verkeerde been gezet.

    Groet,
    Amita

    Reactie door Amita — dinsdag 11 juli 2006 @ 11.17 uur

  34. @ 28 ndv

    Liefde is geen geloof liefde is een gevoel.
    Geloof is je ergens aan vast klampen wat je niet ziet.

    En als je het wel ziet dan is het geen geloof meer.

    Nou niet gelijk met zweverige argumenten komen want wat niet is dat is er niet.

    Reactie door Pool — dinsdag 11 juli 2006 @ 11.20 uur

  35. Beste Pool,
    Lekker zweven op zijn tijd, op grote hoogte, helpt om het hele panorama in het juiste perspectief te zien.
    Kan het je aanbevelen, maar ja, je moet natuurlijk wel durven.

    Groet,
    Amita

    Reactie door Amita — dinsdag 11 juli 2006 @ 11.29 uur

  36. @ 22 Gloria

    Het is gisteren echt wel een latertje geworden voor jou.

    Reactie door Pool — dinsdag 11 juli 2006 @ 11.30 uur

  37. @ 35 Amita

    Ik heb een keer gezweeft dat was toen ik m’n eerste stickie rookte, ik had een uittreding van mezelf, best geinige ervaring maar het is ook bij die ene keer gebleven ook wat betreft het stickie.

    Ik zal niet zo als die Zen jongens gaan proberen te zweven, daar ben ik te nuchter voor.

    Reactie door Pool — dinsdag 11 juli 2006 @ 11.36 uur

  38. Off topic

    Madam Tussauds krijgt een ieuwe afdeling n.l. de afdeling overpelige beroemdheden.
    Naast Clinton en Bernhard komt nu ook Einstein

    Reactie door Pool — dinsdag 11 juli 2006 @ 11.45 uur

  39. @ 36
    Pool, what’s time? Ik leef het leven met volle glorie…nou ja,even BOEMAN buiten beschouwing laten! Heb je al een blad gepakt? De nerven bekeken? Amazing!!
    Alleen de mensen…pffffff

    Reactie door Gloria — dinsdag 11 juli 2006 @ 15.38 uur

  40. Ik ben geboren in een van oorsprong Christelijk gezin. Ik heb me zwaar verdiept in de Islam (gedeeltelijk ingewoond bij Turks gezin) en daarna 10 jaar temidden van Boeddisten (in naam dan he, want met vrat alles wat bewoog!).
    Ik ben…laten we het simpel houden: half Joods, kwart Indisch en kwart Fries. Ik ben een smeltkroes van culturen en cultuur-trauma’s.
    Maar als ik zou moeten kiezen. Als je mij vraagt bij welke cultuur ik me het meest vrij, welkom zou voelen, de meeste warmte, het meest sociale…
    Dan zou mijn keus op de Turkse cultuur vallen. Absoluut.

    Reactie door Monique — dinsdag 11 juli 2006 @ 22.41 uur

  41. Dat ik zou reageren op een S.P. weblog, maar deze werdt ergens anders weer doorgelinkt, ddus wil ik nog even een aanvulling geven op deze lijst het belangrijkste onderdeel bij het christendom ontbreekt namelijk,dat we alleen behouden zijn door het bloed van Jezus, alleen Zijn offer was genoeg om de weg weer te openen naar God en goede werken zullen dan best volgen en andere symboliek.
    groeten en ik kom nog eens terug
    Sjaco

    Reactie door s.aalbersberg — dinsdag 11 juli 2006 @ 23.34 uur

  42. Er is nog geen geloof dat heeft bewezen dat het de waarheid is.
    Want de waarheid is geen geloof meer.

    Reactie door Flippie — woensdag 12 juli 2006 @ 11.19 uur

  43. @Allen

    Het probleem is; dat zelfs al in die 10 regeltjes al tegenstrijdigheden opdoemen; als je verder in de Bijbel kunt lezen, dat bijvoorbeeld Doden in de naam van God wel mag, terwijl dit expliciet niet mag van God in de 10 geboden.

    Welke idioot volgt nou zo’n achterlijke en vooral achterbakse religie???

    Reactie door ReneR — woensdag 12 juli 2006 @ 16.26 uur

  44. Waar het m.i. om gaat in het leven is niet: wat ZEG je te zijn en te (zullen) doen?
    Maar wel: wat BEN en DOE je in de praktijk?
    Dit laatste is de maatstaf: niet het beledene, maar het zijnde en (niet) gedane.
    Op basis van alle diverse religies of agnosticisme dan wel atheïsme kan een mens tot een goede of minder goede levenspraktijk komen.
    Het zegt mij dus op zich niets of iemand zegt christelijk, islamitisch, atheïstisch, of wat dan ook te zijn. Want op basis van al deze verschillende uitgangspunten kan iemand in de praktijk emancipatie, bevrijding, ontplooiing van mensenrechten e.d. nastreven, dan wel juist beperking of zelfs onderdrukking daarvan.
    “Man ist was man isst”, is een oud gezegde. Voor mij is beter: “Man ist was man (nicht) tut.”

    Reactie door Olav Meijer — donderdag 13 juli 2006 @ 17.46 uur

  45. Correctie: “man” moet zijn: mann.

    Reactie door Olav Meijer — donderdag 13 juli 2006 @ 17.50 uur

  46. Zelfcorrectie: nr. 45 is onjuist. (Dus: schrappen!).

    Reactie door Olav Meijer — donderdag 13 juli 2006 @ 17.55 uur

  47. Olav helemaal mee eens.

    Reactie door Henny — zaterdag 15 juli 2006 @ 0.14 uur