Duizenden artsen weg uit Polen

Meer dan 5.000 artsen zijn sinds de toetreding van Polen tot de EU uit het land weggetrokken of zijn van plan dat te doen. De uittocht leidt tot een groot tekort aan specialisten in Polen, blijkt uit eigen onderzoek van dagblad Gazeta Wyborcza.

De uittocht is vooral voelbaar in de grensgebieden in het westen van Polen. Zo deed in Gorzow Wielkopolski 15,8 procent van de artsen een aanvraag voor werk in het buitenland. Vooral ziekenhuizen ondervinden steeds meer moeilijkheden om specialisten te vinden. Zo denkt de directie van een ziekenhuis in Kwidzyn aan de sluiting van de kinderafdeling nadat de helft van de artsen naar het buitenland getrokken is. In het Noord-Poolse Slupsk wordt wanhopig gezocht naar oncologen, in Neder-Silezië heeft 26 procent van de anesthesisten zijn koffers gepakt.

Dat zullen VVD en CDA wel vooruitgang noemen…

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

vrijdag 14 juli 2006 :: 14.35 uur

73 Comments

73 reacties

  1. De EU geeft de ware aard van kapitalisten de kans…… :-(( NOG meer graaiwerk en armen en benen kost het de mens, het leven allerdag…..

    Reactie door A lias (barend) — vrijdag 14 juli 2006 @ 14.50 uur

  2. En wat zou jij doen als je de keuze had tussen 120,000 per jaar in Nederland of een fractie van dat in Polen. Zeg eens eerlijk?

    Reactie door Wim — vrijdag 14 juli 2006 @ 14.53 uur

  3. Polen zien te veranderen, of NL, danwel een normen en waarden systeem voor artsen wereldwijd. Maar zo te zien deden die ook een hypocriete ‘ eed’ ……

    Reactie door A lias (barend) — vrijdag 14 juli 2006 @ 14.54 uur

  4. Er zijn maar weinig artsen die arts worden uit de overtuiging de mensheid te dienen, me dunkt. Het is een beroep als ieder ander, de verdiensten liggen echter wat hoger. Maar alle gekheid op een stokje wat zou jij doen?

    Reactie door Wim — vrijdag 14 juli 2006 @ 14.57 uur

  5. Wim: niemand verwijt die artsen iets. Het probleem is dat, zonder enig beleid, de grenzen wagenwijd open worden gezet. Leuk voor ons dat we goedkope timmerlieden en doktoren krijgen. Maar het hoofdargument voor die open grenzen was – volgens de propagandisten van VDD, CDA, VNO-NCW etc – dat het zo goed zou zijn voor die arme Polen. Maar die Polen houden zo geen artsen, loodgieters en jongeren meer over.

    Reactie door Jan Vincent — vrijdag 14 juli 2006 @ 15.04 uur

  6. Ik heb begrepen dat de nieuwe regering daar anti Europa is.
    Misschien doen die er wat aan.
    @5
    Weet je zeker dat het de juiste argumenten zijn maar het was niet alleen CDA,VVD .VNO maar ook het FNV was een groot voorstander om hier de mensen onder uit te halen.

    Reactie door Jofel — vrijdag 14 juli 2006 @ 15.19 uur

  7. @5, Is nu het lot van de Polen datgene waar het om te doen is of is het de Nederlandse werkgelegenheid die in het geding is? De groepen mensen die je noemt proberen alleen maar een beter bestaan op te bouwen. Is het een alternatief deze artsen en andere groepen te dwingen in eigen land te blijven?

    Reactie door Wim — vrijdag 14 juli 2006 @ 15.21 uur

  8. Wim,

    A lias (barend) heeft reeds antwoord gegeven op je vraag. Dat je dat niet als serieus hebt opgevat, onderstreept dat geld voor jou kennelijk iemands enige drijfveer zou kunnen zijn. Zelf sta ik gelukkig anders in het leven, maar ieder zijn keus.

    Verder gaat het er hier niet zozeer om om de artsen er op aan te spreken, die hier naartoe zijn gekomen, als wel om de gecreëerde mogelijkheid aan te kaarten dat zij die mogelijkheid hebben. En dat er ook in Polen velen zoals jij zijn, die dingen puur om het geld doen, was van tevoren bekend. Daarmee waren de gevolgen ook bekend. Dat heeft Jan Vincent (#5) wat mij betreft verder al wel duidelijk genoeg verwoord, dus kan ik het hier bij laten.

    Reactie door Wilbert — vrijdag 14 juli 2006 @ 15.23 uur

  9. @8, Wilbert, Verwijt me a.u.b. niet dat ik niet serieus iemands bijdrage lees, dat is simpelweg niet waar. Ook je opmerking dat het mij alleen om geld te doen is raakt kant nog wal.

    Ik heb echter alleen gelezen in Barends’ bijdrage dat hij normen en waarden zou veranderen, dat hij de eed wilde aanpassen etc. Dit zijn allemaal algemene oplossingsrichtingen. Hij geeft geen antwoord op mijn vraag wat hij zou doen.

    Reactie door Wim — vrijdag 14 juli 2006 @ 15.33 uur

  10. maakt allemaal niet meer uit,,hier komt toch rottigheid van,,hoop ik..
    was het niet musselkanaal???

    Reactie door ad — vrijdag 14 juli 2006 @ 15.37 uur

  11. @9, Wim

    Ik heb je niets verweten. Ik zei ook niet, dat je niet serieus leest, hoewel ik daar nu toch aan begin te twijfelen, maar dat je zijn antwoord (“normen en waarden aanpassen”, etc.) niet serieus neemt. Daaruit leidde ik tevens af, dat je alleen geld als drijfveer schijnt te kunnen zien.

    Reactie door Wilbert — vrijdag 14 juli 2006 @ 16.15 uur

  12. Dit lijkt mij niet goed voor de economie van europa, dat hier en daar overschotten en op andere plaatsen tekorten zijn van arbeid.

    Het lijkt allemaal mooi, vrij verkeer van arbeid in europa maar enige controle en bijsturing kan geen kwaad.

    Ik denk het geen kwaad zou kunnen dat er een kleine instantie komt die dit in het oog houd, die gewoon de arbeid stroom in europa in de gaten houd en bij grote verstoringen ingrijpt, hoe weet ik zo 123 niet.

    Zonder veel romslomt moet die technisch wel
    uit voorbaar zijn als je dit via een gestandariseerde manier doet.

    Zal wel wat geld kosten maar ik denk dat je op deze manier wel voor een stabielere arbeidsmarkt kan zorgen, wat weer beter is voor de europese economie.

    Reactie door Evert Tigchelaar jr — vrijdag 14 juli 2006 @ 16.22 uur

  13. Hoe is dat in de overige EU-landen met lagere gemiddelde inkomens? Zoals in oost-europa?
    Groet,
    Amita

    Reactie door Amita — vrijdag 14 juli 2006 @ 16.34 uur

  14. Logisch gevolg van één Europa. Iemand in Den Haag zal dit wel weer rechtpraten. Het komt vanzelf wel weer goed. Kopje thee iemand?

    Reactie door Maurice — vrijdag 14 juli 2006 @ 16.40 uur

  15. Maar dat het krom is, geef je dus toe, Maurice? Anders zou het niet rechtgepraat hoeven te worden.

    Zonder suiker, graag.

    Reactie door Wilbert — vrijdag 14 juli 2006 @ 16.57 uur

  16. Tandartsen zullen volgen…
    Ik heb al mensen gesproken die op vakantie gaan in Polen en daar hun gebit laten renoveren.Schijnt honderden euro’s goedkoper te zijn dan hier.
    Tjaah, geef die artsen eens ongelijk.Dit had nooit mogelijk moeten worden gemaakt door Europa.Op deze manier blijft er weinig over voor de lage lonenlanden.

    Reactie door Diny — vrijdag 14 juli 2006 @ 17.07 uur

  17. @Amita – 16.34:
    Hongarijë kent een zelfde soort probleem, werd vroeg vorig jaar al over bericht. Hopelijk is je engels goed, anders wil ik het wel kort voor je samenvatten:

    http://english.aljazeera.net/NR/exeres/C8D8E823-CEC6-4AD8-9331-587BF346B7A4.htm

    Reactie door eMphase — vrijdag 14 juli 2006 @ 17.34 uur

  18. Eigentijds Marshall-plan voor Oost-Europa.
    Geen door de neoliberale en rodeokapitalistische EU gelegaliseerde rooftochten en open grenzen van en voor arbeid
    en talent.
    Dit is nog maar het begin van de ontwrichting van nationale economieën.
    De kapitaalschuivenderatten van de vrije markt krijgen een continent om uit buiten op een gouden schaal geserveerd.
    Zoals al jaren gaande is maar nu op onstuitbare schaal.
    Met dank aan de halvegarebestuurderscultuur, de verloedering van het onderwijs en de ratificatie van de graaigriezelkliek.

    Reactie door hendrik dieks — vrijdag 14 juli 2006 @ 17.42 uur

  19. eMphase – thanks for the info.

    Groet,
    Amita

    Reactie door Amita — vrijdag 14 juli 2006 @ 18.15 uur

  20. De enige oplossing voor al deze problemen is het gelijktrekken van ALLE lonen en salarissen, in de hele EU.

    Maar ja, kom daar maar eens mee!

    Groet,
    Amita

    Reactie door Amita — vrijdag 14 juli 2006 @ 18.17 uur

  21. En dan nóg zijn er mensen die in de globalisering van ontwrichting en uitbuiting blijven geloven.
    De gehele mensheid in de ban van de Mammon.
    Hele volksstammen verblind door het kapitalisme, de menselijke waarden verkwanselt.

    Reactie door Wattenstaafie — vrijdag 14 juli 2006 @ 18.34 uur

  22. Voor iedere sector een EU-CAO.!!!
    Voor toetreders beter,en later voor ons ook beter.

    Reactie door Tom — vrijdag 14 juli 2006 @ 18.40 uur

  23. het kan ook stadskanaal zijn??
    moord voor mp3?belgie?
    explosife groei auto diefstallen,,12%
    ja ze moeten natuurlijk in jouw hard verdiende auto naar mijn werk??
    op bestelling,,in polen,,rooftochten door nederland..parfums,horloges,etz,,
    vreemd sins dat oostblok,hier komt,,deels zwart,,werken..

    Reactie door ad — vrijdag 14 juli 2006 @ 19.27 uur

  24. Het kan wel, die globalisering, maar men moet het niet door wil drukken, door alle regels maar op te heffen en de verschillen onderling maar als ‘concurrentie’ te bestempelen. Landen moeten naar elkaar toe kunnen groeien door samen te werken en regels onderling aan te gaan. Dit netwerk kun je dan steeds meer uitbreiden en zo kan er iets moois ontstaan waar uiteindelijk de hele wereld bij gebaat kan zijn.

    Reactie door eMphase — vrijdag 14 juli 2006 @ 19.34 uur

  25. Ach ja, Jan, Polen mogen geen beter bestaan opbouwen, natuurlijk. Da’s namelijk achteruitgang. Da’s waar. Dat is alleen voorbehouden aan onze burgers naar de nieuwe lidstaten. Ik was het standpunt van de SP even vergeten.

    Reactie door Wim Kok, Haarlem — vrijdag 14 juli 2006 @ 20.39 uur

  26. Vreemd eigenlijk dat Jan zich ineens zo druk maakt over vermeend artsentekort in Polen (hij weet niet of het om tijdelijke tekorten gaat, of dat tekorten zouden kunnen worden aangevuld, want zover reikt de informatie van de “Wyborcza” niet).

    Hoe zou dat geweest zijn direct na WO II en in het interbellum toen duizenden Nederlanders naar Australie, NZeeland, VS Canada zijn geemigreerd (economische vluchtelingen, als ik het wel heb…). Is er toen ooit geklaagd of artsentekort, boerentekort, arbeiderstekort, en dan wel zodanig dat het onoverkomelijk bleek ? Als ik wat verder de geschiedenis in kijk, zie ik wel meer van dit soort bewegingen. Ierland is ook niet dood en overleden. Duitsland leeft ook nog. Frankrijk en Italie zijn ook springlevend. Ik vind Jan’s motivatie niet zuiver. Hij pretendeert het op te nemen voor de Polen, maar suggereert (zie de kop van het stukje) dat het uiteindelijk toch om de eigen banen in ons land gaat…

    Reactie door Wim Kok, Haarlem — vrijdag 14 juli 2006 @ 21.01 uur

  27. @Wim Kok, Haarlem

    Als jouw been er wordt afgehakt, overleef je dat ook wel. Maar of dat wenselijk is (dat been afhakken, bedoel ik dan)… Ik denk dat je het niet leuk zou vinden, maar misschien schat ik je verkeerd in.

    Het punt is volgens mij in ieder geval niet, dat de SP de Polen iets zou misgunnen. Bij mijn weten is de SP ook niet tegen het openstellen van grenzen en zo, maar meer tegen het tempo, waarin dat gebeurt.

    Waarom moet alles zo snel? Ik denk dat ik het antwoord wel weet. Je getsjilp deed me namelijk denken aan die brieven, die je vroeger wel eens kreeg met “de vlugge vogelprijs”. Je moest snel reageren, anders ging het “voordeel” aan je neus voorbij. Ik denk dat je de rest er zelf wel bij kunt verzinnen.

    Reactie door Wilbert — vrijdag 14 juli 2006 @ 21.56 uur

  28. @30 Wilbert

    Haha Wilbert…
    Da’s geen Peppie voor Kokkie…

    Reactie door Wattenstaafie — vrijdag 14 juli 2006 @ 22.20 uur

  29. Ad,

    Je overdrijft een beetje.
    Niet alle Polen roven en stelen

    Reactie door Alexander — vrijdag 14 juli 2006 @ 22.40 uur

  30. En de uitocht van Polen komt door de steeds weer bezuinigingen van de overheid op faciliteiten voor de burger.

    De salarissenen en budgetten van de doctoren en ziekenuizen dat hun werk onmogelijk wordt gemaakt.

    Polen hevelt alle rijkdom van de werkers, zieken en armen over naar de extreme rijken en criminelen.

    De doktoren hebben er genoeg van en keren het land de rug toe. Ze zijn het zat.
    Net zo als de loodgieter, die 12 uur moest werken voor een minimumloon, en het liefst nog zwart. De “voor jou tien andere” mentaliteit breekt het bedrijfsleven nu zuur op.

    Reactie door Alexander — vrijdag 14 juli 2006 @ 22.47 uur

  31. Globalisering werkt als comunicerende vaten.
    Relatief rijke landen zullen in eerste instantie welvaart inleveren ten gunste van de armere landen. Daar kan geen SP-er tegen zijn. Het probleem hierbij zijn de graaiers die hun kans schoon zien. Eigenlijk veranderd er dus niet zo veel want graaiers zijn van alle tijden.
    Wat mij betrefd kan globalisering niet ver genoeg gaan zolang het maar een eerlijke herverdeling van rijkdom is. Wie geeft ons, rijken,het recht op drie maaltijden per dag terwijl er elders elke drie minuten een kind van honger sterft.

    Reactie door Louis — vrijdag 14 juli 2006 @ 22.56 uur

  32. @28 Wim. Jan suggereert niks in de kop. Slechts een vaststelling van een feit (als de krant zijn feiten tenminste op een rijtje heeft).

    Je mag van mij best Polen nu met Nederland net na de oorlog vergelijken. Alleen het slaat nergens op. De omstandigheden zijn totaal verschillend.

    Gaat het de meeste politici niet om de banen in eigen land? Of dacht je dat het Bush, Blair, Balkenende, Merkel en Chirac om de banen in andere landen gaat?
    Jan geeft aleen aan dat dit geen oplossing is voor de problemen. Nee, ze waarschijnlijk vergroot.

    Reactie door Marc B — vrijdag 14 juli 2006 @ 22.59 uur

  33. @ 32 Alexander

    Inderdaad je hebt gelijk de Roemenen zijn 10X erger

    Reactie door Peter — vrijdag 14 juli 2006 @ 23.14 uur

  34. Veeg de Roemenen ook niet van tafel, wat den je als al die Roma’s hierheen komen met hun caravans en woonwagens weet je nog in het verleden kregen de Roma’s van de gemeente Driebergen 1 miljoen gulden als men uit de gemeente vertrok

    Reactie door Peter — vrijdag 14 juli 2006 @ 23.19 uur

  35. Er is m.i. maar één oplossing de salarissen van artsen in Europa verlagen die zijn exorbitant hoog.
    Dan vang je twee vliegen in een klap.

    En Wim op die vraag wat zou jij doen als je de keuze had enz… is niet eenduidig te beantwoorden. Dat ligt eraan of je arts bent met gevoel voor je werk en belang hecht aan een goede gezondheidszorg voor je eigen volk
    of dat je arts bent die inkomen boven alles stelt.

    Mijn zus heeft meer dan 25 jaar in het buitenland gewerkt als ontwikkelingswerkster in de gezondheidszorg voor nog geen 300 gld. per maand. In Nederland had ze een goed salaris kunnen verdienen.
    Het ligt eraan wat je inborst is en wat je over hebt voor de mensen in dit geval ook nog eens je eigen volk.
    Het is wel triest vind ik als dit het antwoord is op EU-lidmaatschap.

    Reactie door Henny — vrijdag 14 juli 2006 @ 23.24 uur

  36. Dat zullen VVD en CDA wel vooruitgang noemen…

    Wat ben jij een haatdragend mannetje Jan.

    Reactie door Meningsuiting — vrijdag 14 juli 2006 @ 23.32 uur

  37. Laat ik nou altijd gedacht hebben dat arts zijn een roeping is. Trieste ontwikkeling.

    Reactie door Dolby — vrijdag 14 juli 2006 @ 23.46 uur

  38. @38 Er is toch echt een verschil tussen ‘haatdragend’ en ‘sarcasme’, Meningsuiting. Als je een etiketje wilt plakken, moet je wel het goede nemen. Anders neem je straks nog je verkeerde medicijn ;)

    Reactie door Marc B — zaterdag 15 juli 2006 @ 0.09 uur

  39. Dit gaat de verkeerde kant op.

    Reactie door hendrik dieks — zaterdag 15 juli 2006 @ 1.59 uur

  40. Sjongejongûhjonge…. Het wordt tijd dat het weer verkiezingen zijn…

    Reactie door Dennis — zaterdag 15 juli 2006 @ 2.46 uur

  41. @39
    Dat dacht ik van een politicus ook altijd, maar helaas laat de laatste jaren zien dat het anders is bij een groot aantal.

    Reactie door Jofel — zaterdag 15 juli 2006 @ 10.42 uur

  42. Ik vrees dat een aantal mensen hier het punt mist. Iedereen kan wel begrijpen dat mensen, als ze de kans krijgen, elders hun geluk zoeken wanneer in hun eigen land die kansen er niet zijn. Dat is menselijk en daar valt weinig over te twisten. Wat het werkelijke probleem is, is dan ook niet de gevolgen voor de Nederlandse economie. Het echt probleem zijn de Polen die achterblijven zonder medische zorg. Waar moeten de Polen nu heen als ze ziek worden? Daar gaat het in eerste instantie om, niet om de gevolgen van goudkoorts van de artsen voor de Nederlandse economie.

    Reactie door Chantal P — zaterdag 15 juli 2006 @ 11.46 uur

  43. Volgens mij verdienen medici (en zij niet alleen) hier teveel maar als enkel de markt de inkomens bepaald?
    Ik zou zeggen, zorg voor meer opgeleiden hier, dan worden de salarissen ook normaler.
    Want wat schaars en gevraagd is wordt vanzelf duur.

    Reactie door n de vries — zaterdag 15 juli 2006 @ 11.51 uur

  44. Aanvulling: en dat zal waarschijnlijk ook zijn wat Jan met zijn slotzin bedoelt. Het kabinet kraait vrije marktwerking, maakt daar een soort religie van. Alles liberaliseren, lonen van toplieden omhoog, anders zoeken ze hun heil over de grenzen waar ze meer kunnen verdienen. En juist door die open Europese economie, die grenzen die zomaar zonder goed na te denken open zijn gezet, krijg je de gevolgen van deze “religie” te zien. Zij die elders beter kunnen, verlaten hun land omdat het zonder enig probleem mogelijk is gemaakt. Het gewone volk, de mensen die niet weg kunnen, zitten met de gevolgen. Zou Jan dat misschien bedoelen, met “Dat zullen VVD en CDA wel vooruitgang noemen”?

    Je kunt dat zien als bevestiging dat CDA en VVD gelijk hebben, dat we topmensen nog meer moeten gaan betalen omdat ze anders vertrekken. Je kunt het ook zien als aanmoediging om iets aan de scheve verhoudingen in Nederland en vooral binnen de EU iets te doen zodat ieder talent in zijn eigen land de kans krijgt zich te ontwikkelen en nuttig te maken zodat alle EU landen gelijkwaardig kunnen groeien en floreren.

    Reactie door Chantal P — zaterdag 15 juli 2006 @ 11.51 uur

  45. De SP verlangt weer terug naar de muur, zeker.

    Reactie door BF — zaterdag 15 juli 2006 @ 13.09 uur

  46. 55. Die hebben we al in Israel.

    De SP verlangt weer terug naar verstand en doordacht beleid in de politiek. Als jij dat ‘muur’wil noemen dan moet je dat doen.

    Reactie door Henny — zaterdag 15 juli 2006 @ 13.33 uur

  47. Tja… Daar kan ik alleen maar op zeggen…
    VROEGER… werd je arts om mensen te helpen en NU word je arts omdat je dan goed verdient….
    da’s niet alleen met dat beroep maar met elk beroep tegenwoordig zo.
    we dwalen af op een egoistische maatschapij
    waarin inkomen boven alles gaat, ook het leven en lijden van de “andere” staat helaas niet meer hoog in het vaandel.
    Hoofzaak en hoofddoel (in het leven) is nu om met zoveel mogelijk geld te sterven lijkt het mij.
    beetje dom maar ja…. das de mensheid.

    STEM SP en denk MEE

    lang leve de koningin.

    Reactie door ron — zaterdag 15 juli 2006 @ 14.32 uur

  48. Lijkt mij een prima zaak; iedereen heeft het recht te werken waar hij wil. Elke bevolking komt de gezondheidszorg toe die hij verdient. Doe maar lekker klagen.

    Reactie door Bertus — zaterdag 15 juli 2006 @ 15.45 uur

  49. Artsen hebben ook hun idealen allang laten schieten !
    Ook bij hun draait het voor het merendeel alleen nog maar om dat klotegeld.
    Gel,Geld,Geld ik word er dood ziek van !

    Reactie door Peter Grootheest Junior ! — zaterdag 15 juli 2006 @ 17.07 uur

  50. Dit is precies wat zich ook in Nederland begint af te spelen. De hoogstopgeleide artsen trekken weg naar landen als Amerika, Australie en Spanje. De schofterigheid van de Nederlandse patient zal hem duur komen te staan. De verstikkende regelgeving zal de regering op den duur leren.

    Reactie door Mieke — zaterdag 15 juli 2006 @ 18.05 uur

  51. @Mieke 50: De schofterigheid van de Nederlandse patiënt, zeg je. In Polen? Overigens beledig je met een dergelijke opmerking veel mensen, mij in elk geval.

    Reactie door Dolby — zaterdag 15 juli 2006 @ 20.14 uur

  52. @49 geld geld jij word er doodziek van omdat je het zeker niet hebt ?

    Reactie door Meningsuiting — zaterdag 15 juli 2006 @ 22.09 uur

  53. Chantal (42)

    daar heb je helemaal gelijk in. De Polen hebben het nakijken en moeten soms 100 en kilometers ver reizen om een dokter te vinden die hun wil en kan helpen.

    Maar de artsen zij niet allemaal geldwolven die euro’s komen scheppen. De meeste zijn mensen die, naar eer en geweten hun vak willen uitoefenen, maar het niet meer kunnen opbrengen om te werken in modderpoel, die gecreerd is door bezuiniging op bezuiniging te stapelen.

    Reactie door Alexander — zaterdag 15 juli 2006 @ 23.35 uur

  54. waar zijn alle reacties,,er missen er nog al wat??
    vooral de andwoorden op??zo klopt er geen biet meer van,,komplete verkeerde gedachten/gevoel??
    zal ook wel weer verdwijnen??

    Reactie door ad — zondag 16 juli 2006 @ 0.19 uur

  55. @42 Chantal P — zaterdag 15 juli 2006 @ 11.51,

    Daar heb je gelijk in, maar deze gebeurtenissen zullen ook effect hebben op de europese economie. Een economie is gebaat bij stabiliteit, en dat krijg je met dit zulke dingen dus niet echt.
    Op deze manier krijg je dus een minder sterke economie.

    Reactie door Evert Tigchelaar jr — zondag 16 juli 2006 @ 0.42 uur

  56. Geld geld geld …. wat gaat daarboven ?
    Jawel dat zijn zeker weten gezondheid en de kwaliteit van het leven.
    Stel je voor dat bvb Australia, Zuid Afrika en/of USA artsen e.d. 5 x Hollands salaris aanbiedt zodat ze allemaal gaan emigreren. Tsjonge wat zouden wij en vooral de Wimmen dan lachen .. moeten we met minder kwaliteit of artsen welke geen Hollands spreken werken.
    Zoiets treft nu de Polen onze EU vrienden
    werkelijk geweldig beleid van onze regering en het Europees parlement.
    Wimme … ikke ikke ikke en de rest kan stikken is jullie verfoeide mentaliteit.

    Reactie door volghetnieuws — zondag 16 juli 2006 @ 1.34 uur

  57. werkt het hier allemaal weer?
    WIM ik heb je al vaak beantwoord maar de tekst werd hier telkens niet geplaatst.

    Reactie door Barend alias a lias — zondag 16 juli 2006 @ 13.23 uur

  58. @56, Volghetnieuws, Heb jij ergens in mijn bijdragen gelezen dat ik zelf voor het geld zou gaan? Als je deze vraag ontkennend moet beantwoorden verwacht ik van je dat je in de toekomst wat beter leest alvorens mensen voor alles en nog wat uit te schelden.

    Reactie door Wim — zondag 16 juli 2006 @ 13.34 uur

  59. @59, Barend. Nee ik heb je antwoord nog niet gezien en nee, volgens mij werkt alles nog lang niet naar behoren.

    Reactie door Wim — zondag 16 juli 2006 @ 13.35 uur

  60. Ach van de week was er bij Nova ook weer een minister die zei dat Afrikaanse bootvluchtelingen wel welkom waren wanneer ze hoogopgeleid zijn!!!!!!!!!!Alsof hoogopgeleide geen vliegtuigtikket kan bijeenverdienen, zouden ze hun leven op het spel zetten via een gammel bootje?

    Zolang mensen nog willen aanhoren hoe sommige politisie zich uitlaten, kunnen dit soort mensen nog vele rare ideeë spuien. Opdat Nederland zelf zijn mensen opleid!!!!!!!!!Hoe gaan we straks de duure buitenlander betalen?

    Reactie door Angela — zondag 16 juli 2006 @ 14.34 uur

  61. Mensen mogen zelf toch weten waar ze willen werken!!!

    Zullen we dan de hekken in Spanje weer afbreken en de bootvluchtelingen uit Afrika in Europa gewoon binnenlaten en hier laten werken!!!!

    Reactie door Henny — zondag 16 juli 2006 @ 14.45 uur

  62. @60 Angela — zondag 16 juli 2006 @ 14.34,

    Ja, net als met die Kalou (of zo) waar ze zo druk om maakten, enkel omdat ie wat kon voetballen. Die ‘dure’ buitenlanders krijgen zeer waarschijnlijk een minder hoog loon dan een gewone Nederlander. Ze zijn enkel geintereseerd in die buitenlanders omdat ze dan de lonen verder kunnen drukken van de gewone man. En dat terwijl rechts (inclusief de pvda) je verder op kosten jaagt.

    @61 Henny — zondag 16 juli 2006 @ 14.45,

    Mensen mogen op zich werken waar ze willen maar we moeten zien te voorkomen dat uittochten zoals waar deze entry van Jan zijn weblog voorkomen. Het is van algemeen belang dat in een gebied voldoende mensen zijn zoals artsen, wegenbouwers, docenten, etc. dat zorgt o.a. voor een stabiele economie en voor een goede leefomgeving met goede voorzieningen.

    Een echte oplossing (inplaats van hekken plaatsen) is om er voor te zorgen dat de mensen in b.v. Afrika daar een fatsoenlijk bestaan kunnen opbouwen. Zodat er geen noodzaak is om je leven te riskeren voor een kansje voor een beetje beter leven.

    Reactie door Evert Tigchelaar jr — zondag 16 juli 2006 @ 18.30 uur

  63. Polen daar gaan die polo s van hier toch naar toe.

    Reactie door schoenmaker — zondag 16 juli 2006 @ 18.44 uur

  64. Evert het was een reactie op iemand die dat schreef. Mijn vraag was of hij dan ook even de afrikanen door wou laten.
    Sommigen vinden nl. dat als het om artsen gaat enz…..
    maar als het om lageropgeleiden gaat…….
    Vandaar mijn reactie begrijp je?

    Reactie door Henny — zondag 16 juli 2006 @ 19.07 uur

  65. Van mij mogen ze weggaan, in Polen heerst een slechte klimaat voor wetenschappers, niet alleen voor artsen maar in het algemeen en dat omdat ze progressief zijn (wat RK en paus niet zient) deze kerk is daar oppermachtig en probeert haar invloed ook hier uittebreiden. Het gaat niet altijd om geld (zie wat een AIO hier verdient en dat na jarenlang studie-geplutter), nee dan ben je beter af als je een timmerman bent, of een vmbo. Gaat het neit goed, dan kun je alsnog zwart verdienen. Het wordt de tijd dat een arts voorrijkosten in rekening brengt. Een beetje respect voor mensen die doorleren, ja.

    Reactie door Any — maandag 17 juli 2006 @ 9.27 uur

  66. Ik sta versteld van een aantal reacties hierboven. Alle redeneringen in de trant van “mogen Polen zich dan niet opwerken” zijn toch wel erg kortzichtig lijkt mij. Punt is, dat Polen een tekort aan artsen krijgt door dit gedonder. Daar komen mensen met een tekort aan zorg te zitten. Dat is dus één van de negatieve aspecten van “Europa”. Conclusie? Zolang de levensstandaard zó enorm verschilt van lidstaat tot lidstaat is de Europese gedachte een gevaar voor een groot deel van de Europese bevolking.

    Reactie door Gert — maandag 17 juli 2006 @ 11.12 uur

  67. Doordat artsen daar massaal wegtrekken worden mensen met een kleine beurs erg benadeeld! Zij kunnen niet shoppen in een ander land en moeten straks maanden wachten totdat ze geholpen worden!
    EEn EU werkt niet als de verschillen te groot zijn en die verschillen zijn echt te groot! En iedereen wil naar het land toe die het meeste geld uitkeert…Fijn Vooruitzicht! De middeleeuwen….
    De verkeerde poppetjes hebben de touwtjes in handen!!!!!

    Reactie door cynthia — maandag 17 juli 2006 @ 12.10 uur

  68. @66 Gert, helemaal gelijk, zolang de EU het brood niet voor iedere berger gelijksteld, moet de EU het ook niet bevorderen, de Armen ook nog op reiskosten te jagen! Leuk voor rijke mensen die snoepreisjes, maar die gaan ook nog veel verder dan de EU om de boel te plunderen ! Dus lokaal oplossen is het devies, zo kunnen we wat energie besparen, en teleustelleing voorkomen, want genezen moeten we allemaal al ondertussen.

    Reactie door Angela — maandag 17 juli 2006 @ 13.19 uur

  69. 66. Gert dat bedoelde ik nu ook!! Het is op alle fronten slecht voor mensen en men kan beter beginnen in het land van herkomst door samenwerking de levensstandaard te verhogen.

    Reactie door Henny — dinsdag 18 juli 2006 @ 8.54 uur

  70. Jawel , de VVD zit natuurlijk al te smullen : je schakel gewoon Pooolse artsen in die voor een veel lager bedrag werken : goedkoop voor ‘ Jan met de korte naam zorg ”
    , dan blijf er nog wat extra winst over , tevens zeg dat de kostvan de zorg toeneemt , dat geeft ook nog wat winst , daarna geef je wat extra procenetn aan de directeuren , en de grootste deel neem je zelf in beslag !

    Reactie door fred — dinsdag 18 juli 2006 @ 18.29 uur

  71. @ Wim… natuurlijk ga je als arts ook voor een beetje luxe.. Ook luxe in de kliniek en vooral juiste instrumenten en geen derde wereldspul.
    Lulhannessen die gelijk weer Marx en Lenin erbij halen leveren maar effe snel hun uitkering in en hoppa op naar de laatste communistische heilstaten Noord Korea of Wit-rusland.. u bent daar vast welkom en we missen u hier graag!

    Reactie door Mr. Spock — woensdag 19 juli 2006 @ 16.54 uur

  72. @Mr. Spock, woensdag 19 juli 2006, 16.54

    De eerste die hier gelijk Marx en Lenin erbij haalt, bent u zelf. Zielig, hoor.

    Aan andere vooroordelen heeft u trouwens ook geen gebrek.

    U lult in de ruimte, zullen we dus maar zeggen, hè, Mr. Spock?

    Reactie door Wilbert — woensdag 19 juli 2006 @ 18.04 uur

  73. Ook eens dat er voor alle nieuwe landen gewoon ene CAO moet komen! Voorkomt een hoop ellende!

    Reactie door Polen — donderdag 17 mei 2007 @ 20.55 uur