Thuiszorgcrisis

SP-Kamerlid Agnes Kant wil dat staatssecretaris Ross (CDA) de problemen in de thuiszorg binnen een week aanpakt, anders roept ze de Kamer terug van reces voor een spoeddebat. Door gesteggel tussen instellingen over AWBZ-budgetten krijgen duizenden mensen de komende weken geen thuiszorg, terwijl zij die wel nodig hebben.

Door het lopende conflict tussen instellingen die verantwoordelijk zijn voor de budgettering en de uitvoering ontstaan schrijnende situaties. Mensen moeten extra lang in het ziekenhuis blijven liggen omdat er geen thuiszorg voor handen is. Kant: “De ruzie over de AWBZ-budgetten mag in geen enkel geval uitgevochten worden over de rug van mensen die zorg nodig hebben. De minister moet deze week nog ingrijpen, anders roep ik de Kamer terug van reces. De vakantie van een paar politici is tenslotte niet belangrijker dan het oplossen van deze crisis.”

(Persbericht SP)

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

zondag 16 juli 2006 :: 18.36 uur

88 Comments

88 reacties

  1. De verloedering van Nederland,wat volgt.
    Terug halen die handel.
    Hoop mensen geen verzorging, de handel die hier voor verantwoordelijk is geen vakantie.

    Reactie door Jofel — zondag 16 juli 2006 @ 18.49 uur

  2. Wat is de berekening, de formule, de deelsleutel??
    “” Door het lopende conflict tussen instellingen die verantwoordelijk zijn voor de budgettering en de uitvoering ontstaan schrijnende situaties. “”

    Tja, bovenstaande alinea kan elk systeem in de soep draain niet waar?

    Reactie door Barend alias a lias — zondag 16 juli 2006 @ 19.33 uur

  3. Applaus Agnes!! Helemaal aanpakken tot op de bodem.
    Allemaal tegelijk op vakantie… welk bedrijf doet dat nou? Den Haag vandaag… nou dan ben je van gisteren. Dus roep ze morgen terug.

    Reactie door Gloria — zondag 16 juli 2006 @ 19.52 uur

  4. Beste Jan, hoe diep zinkt nederland dit jaar nog? Kan u dit rattestelsel opheffen en de staat weer verantwoordelijk maken voor een normaal ziektekostenverzekering voor iedereen? Heel nederland verzuipt zo in onmacht!!

    Reactie door Angela — zondag 16 juli 2006 @ 19.57 uur

  5. De wachtlijsten voor opvang demente mensen waren weg waardoor bijvoorbeeld een tehuis een afdeling kon sluiten. Helaas de wachtlijsten zijn weer terug, totale opnamestop dankzij Balkenende en consorten.
    Mensen kunnen ook geen thuiszorg meer krijgen/ STOP
    De kinderen, vrouwen en mannen zijn allen aan het werk gestuurd tot minimaal 65 jaar de mensen in de buurt idem dito.
    Dat was wat Balkenende bedoelde met het bezuinigen op de verzorgings’staat’de staat van verzorging is tot het nulpunt gedaald.
    En als zo’n demente persoon zodadelijk in zijn uppie per ongeluk de gaskraan opendraait zonder dat de pit brandt en vervolgens een lucifer aansteekt gaan we hem/haar beschuldigen van brandstichting en sluiten we hem/haar op, eventueel op schiphol met z’n allen in één cel… Hoe meer buurtbewoners er omkomen tijdens zo’n brand hoe hoger de straf daar zorgt Donner wel voor. En dan is het plaatje rond.

    Een demente bejaarde, zonder tanden, opgesloten met nog 3-4-5- andere demente bejaarden ook zonder tanden in een loods op schiphol.
    Lang leven het CDA, de VVD en de democraten aller tijden, oh sorry van 66.
    Tel uit je winst want daarover ga je tenslotte steeds minder belasting betalen.

    Reactie door Henny — zondag 16 juli 2006 @ 20.25 uur

  6. @ 4 Angela

    Nog wat geduld… moet NOG erger worden. Duurt lang voordat het volk ontwaakt. Misschien totdat manteltjes afvallen en ze daardoor in de kou komen te staan?
    Tja… dat heb je als de christenen heulen met de rijken. Dus weet wat je voortaan stemt mensen. Want we krijgen wat de meerderheid verdient…

    Reactie door Gloria — zondag 16 juli 2006 @ 20.40 uur

  7. @5 Henny

    Zullen we het natuurlijke selectie noemen? Alleen de natuur moet een handje geholpen worden… nou laat dat maar aan deze regering over! Op naar het recht van de sterksten!!
    Zo gaat dat nu eenmaal in het voetspoor van de geldwolf.

    Reactie door Gloria — zondag 16 juli 2006 @ 20.48 uur

  8. CDA/VVD kabinet is het van de burgers gestolen geld aan het opmaken.!

    Elke week terugroepen lijkt me het beste., en wel op eigen kosten terug laten komen, omdat ze hun werk zelfs niet half regelen.!

    Reactie door Jansonius — zondag 16 juli 2006 @ 22.45 uur

  9. De managers in de thuiszorg frauderen gestoord door gebod noch fatsoen noch humaniteit.
    Eventueel Parlementaire Enquete.

    Reactie door hendrik dieks — zondag 16 juli 2006 @ 23.01 uur

  10. Och wat gaat het toch goed met Nederland!! Het is gvd om je kapot te schamen.Onze dochter werkt in de thuiszorg en zag de bui allang hangen.Terugkomen die handel en netjes oplossen.Dit is om woest van te worden.

    Reactie door Diny — zondag 16 juli 2006 @ 23.25 uur

  11. Wat ben ik blij, dat mijn moeder deze ellende niet hoeft mee te maken. Zij stierf 10 jaar geleden in een verpleeghuis, werd daar liefdevol verpleegd. Maar als ik dit lees, stijgt het schaamrood naar mijn kaken. Over de paljassen, die zich kabinet Balkenende noemen, heb ik het maar niet meer. Alleen al die koppen maken mij kwaaier en kwaaier. Gvd dus. Wat een schande. Goed Agnes, dat je de zooi laat terugkomen. Lekker vergaderen in de Hollandse hitte, weten ze ook, hoe bloedheet het in de verpleeghuizen is en bij veel mensen thuis, die geen kant op kunnen.

    Reactie door Hans Stoop — zondag 16 juli 2006 @ 23.42 uur

  12. er zijn zelfs ministers die werk en vakantie combineren. wie betaald.
    balkenende zoekt vrienden/doelgroepen via http://www.hyven.nl
    heb me gelijk aangemeld en opgegeven dat jpb een foute vriend is. voelde wel goed
    ik vind een maand vakantie toch wel erg lang. als het land al wordt regeerd dan zeker nu niet.

    mcniel

    Reactie door mcniel — maandag 17 juli 2006 @ 0.00 uur

  13. Direct terug roepen die, kilo Utrecht Tango zooi.

    Schande en nog eens schande om mensen te laten verreken die er ook nog 50 jaar aan mee betaald hebben. Ba! ik heb geen andere woorden voor dit tuig.

    Balkenende 1 2 3 en opzouten!

    Reactie door Henk — maandag 17 juli 2006 @ 0.34 uur

  14. De meest domme premier ooit.,denkt nu eenmaal dat wij er voor hem zijn.,
    en tegen achterlijkheid is geen kruid gewassen.,alleen amputatie net onder de nek is daarvoor een remedie.,

    een rompkabinet, hebben we dus.,

    als je een kip de kop afslaat, rent hij meest al ook nog even door., zou het dan dat zijn ?

    Reactie door Jansonius — maandag 17 juli 2006 @ 1.10 uur

  15. De meeste politici zijn niet te raken. Zij zijn druk met macht en meerderheid. Ouders opgeborgen om zelf geen mantel te hoeven zijn!
    Wat zullen zij ervan voelen en weten?
    Ze kunnen er hoogstens naar gissen. Een vluchtbezoekje op zondag verhelpt er niets aan. Ouders zijn blij dat ze weer eens iemand zien. De meeste klagen niet… willen het de kinderen altijd naar de zin maken. En daar gaan ze weer… altijd druk, altijd ‘belangrijk’ willen zijn.

    Het land dienen!! Dan zou ik zeggen: DOE ER EENS WAT AAN!! Berg niet iedereen op en maak van moeders geen vluchteling! Gevlucht van huis en haard en kindjes achter het hek! De oudsten tellen niet meer mee… maar worden UITGEHOLD! Betalen zich BLAUW. Staan in de KOU.

    POLITICI: WHO DO YOU THINK YOU ARE??
    Opgeblazen, volgevreten, goddeloos stelletje pedante volksmisleiders. THAT’S WHAT YOU ARE!

    Sinds wanneer is de overheid er om zichzelf te dienen? Alles in de uitverkoop gezet, verkocht en maandjes op vakantie? IK PROTESTEER! Voor al die mensen die zich krom hebben gewerkt en besodemieterd worden door dit politieke nageslacht!

    VOLK: HIER ZIJN SLOPERS AAN HET WERK!

    Dus lach niet om de SP. Zij hebben genoeg geroepen en gewaarschuwd en zie wat er gebeurt: Zij zorgt voor de mantel in vakantietijd! Vergeet dat niet in novembertijd. Want alleen zo raken we de slopers kwijt.

    Reactie door Gloria — maandag 17 juli 2006 @ 1.21 uur

  16. Handjecontantje-schuiffieschuiffie-achterzakkie-rekopregel-tweejaars-LOI-deeltijdcursus-vulpapierin-vriendjevriendje-koninkrijkje-egopimp-beroepseernognooitvangehoord-halvegaremanagerscultuur.

    Reactie door hendrik dieks — maandag 17 juli 2006 @ 2.12 uur

  17. Helemaal mee eens !
    Maar is de situatie anders, slechter dan voorgaande weken, maanden, jaren.
    Mijn schoonvader werd zeven jaar geleden al maanden in het ziekenhuis gehouden, omdat er geen andere acceptabele opvang mogelijk was. Maanden !
    En de schrijnende gevallen blijven ook maar terugkomen, zonder dat er eigenlijk iets aan gebeurt. Tot er weer iemand zijn of haar mond opendoet. Dan spreekt iedereen er schande van. Dan worden er vragen gesteld…
    En gebeurt er verder weinig of niets meer.
    Tot het volgende incident.
    Ross en eventueel Hoogervorst geven wat nietszeggende antwoorden, doen wat lege toezeggingen… en voor de cliënten/patiënten verandert er NIETS !
    Pyjama-dagen, eens per week een wasbeurt en voor wie thuiswoont: Doe wat vaker een beroep op familie, vrienden en buren… dan komt het allemaal wel goed. :(

    Reactie door Nachthenk — maandag 17 juli 2006 @ 4.53 uur

  18. Goeden morgen vrienden SP

    Het is van het laagste allooi om zovele mensen in de zorgen te laten zitten, en zelf met vakantie te gaan.
    Haal ze maar terug Agnes, want van Ross is niets te verwachten.
    Ik hoop dat nog goed komt.

    Reactie door Ouwe Dirk — maandag 17 juli 2006 @ 6.56 uur

  19. Wat kan ik meer toevoegen dan:

    MEE EENS!

    Verantwoording…..tjonge laat me niet lachen, het is om je rot te schamen

    IK STEM SP !

    Reactie door Helen — maandag 17 juli 2006 @ 7.23 uur

  20. Agnes,
    Denk eraan dat kameraad Jan ook op vakantie is!

    Reactie door Klukluk — maandag 17 juli 2006 @ 8.38 uur

  21. De overheid hoort zich niet met gezondheidszorg te bemoeien.

    Reactie door HenriO — maandag 17 juli 2006 @ 9.33 uur

  22. Ik heb er een nacht over geslapen en wordt alleen maar woester.
    Goed Agnes,hou vast!!

    Reactie door Diny — maandag 17 juli 2006 @ 10.17 uur

  23. @21 HenriO, zeg je dat ook nog als je eigen moeder ergens in een zorginstelling verkommert en de directie zegt: “We zijn er mee bezig, maar het kan nog wel even duren”??

    Reactie door Marc B — maandag 17 juli 2006 @ 10.43 uur

  24. @23 Marc B
    Mocht het ooit zover komen dan zal ik dat JUIST zeggen want het toont mijn gelijk alleen maar aan.

    Reactie door HenriO — maandag 17 juli 2006 @ 11.32 uur

  25. Ik begrijp niet dat zulke ratten nog op vakantie durven te gaan na het achterlaten van z’n zooitje.
    Als ik dat bij mijn baas doe kan ik terug komen om ontslagen te worden.

    Ik zou geen eens een week wachten.
    12 uur is meer dan zat.

    Reactie door dromer — maandag 17 juli 2006 @ 11.40 uur

  26. Grappig he, het besef dat al dit gedonder is voortgekomen uit politiek Den Haag, dat wij, alle Nederlanders, bij elkaar hebben gestemd. Dit is wat we met z’n allen willen! Ja, totdat het je persoonlijk treft, dan wordt het meestal wel anders. Idividuen! Een te groot deel van bevolking interesseert het niets wat een ander overkomt. Een te groot deel denkt nog steeds dat ze de centen wel hebben bij eventualiteiten in hun eigen leventje. Bij de eerst volgende verkiezingen zal de SP nog steeds een klein aandeel in de stemmen krijgen. Het grootste deel van de doorsnee Nederlander stemt nog steeds PvdA, CDA, VVD, omdat ze denken dat die hun belangen behartigen. HA! Churchill had gelijk: als je spuugzat wilt krijgen van democratie, ga dan op straat een kwartier spreken met een willekeurige voorbijganger over politiek.

    Reactie door Gert — maandag 17 juli 2006 @ 11.51 uur

  27. @21 henrio,
    Waarom niet?

    Reactie door Gandalf — maandag 17 juli 2006 @ 12.06 uur

  28. Behalve dat leerlingen geen stageplaatsen hebben, kon ik 6 jaar geleden ook niet verder met mijn bejaardenzorg, “geen kinderopvang”,maar goed , had al een deel gedaan en gekeken in de verpleegtehuizen, een baan en alles bij elkaar gevochten! Toen was de situatie al beroerd, en niet echt dragelijk voor jonkies. Ik zeg op mijn beurd, laat acties breder zijn dan het ROC-jeugd, de ouderen verdienen zoveel meer bij hun laatste fase in het leven!!!

    Reactie door Angela — maandag 17 juli 2006 @ 12.16 uur

  29. Het is jammer dat de zorg thuis in de loop der jaren duurde is gemaakt. De goedkoopste zorg is de zorg thuis. want er zijn geen kosten van liggeld, geen kosten van ‘groot keuken e.d. Ik ben van mening dat ‘n ziekenhuis nog is voor onderzoek en operaties en acute zorg maar zodra dit niet is dan gewoon veilig thuis. Dit is ook van toepassing voor verpleeg- en bejaarden tehuizen. Alleen acute zorg moet in ‘n instelling plaats vinden. Thuiszorg houdt de mensen zelfstandig! Goedkoop en deskundig!!!

    Reactie door Kees — maandag 17 juli 2006 @ 12.37 uur

  30. @21 HenriO — maandag 17 juli 2006 @ 9.33,

    En waarom niet? Of wil je het ‘wondermiddel’ van marktwerking er tegen aan gooien?

    Bij de zorg en dus ook de thuiszorg moet het weer om de mensen gaan en niet enkel om de centen.

    Je kunt wel met de vinger naar de overheid wijzen, maar wie zorgt er voor het beleid, pvda, cda en vvd, ok, een partij als d66 mag ook af en toe een beetje meespelen.

    Ik heb sterk het gevoel dat je vvd stemt (als ik mis zit moet je het maar zeggen), deze zijn mede verantwoordelijk voor de slechter wordende zorg in Nederland. Dus jou stem gaat dus blijbaar weer bij de aanstaande volgende verkiezingen naar een partij met falend beleid op het gebied van zorg.

    Reactie door Evert Tigchelaar jr — maandag 17 juli 2006 @ 12.48 uur

  31. Het is net een slagroomtaart;-
    - drie grote klauwen halen de slagroom voortijdig af.
    - vijf priegel vingertjes vreten de nootjes van de zijkant
    - degene met het mes der macht verdeelt de taart in 8 gelijke stukken
    - De 8 van macht eten de taart op
    -De anderen blijven met de kruimels en het afgelikte stuk papier zitten.
    - De grootste L*L zegt dat er weer een nieuwe doos is gevonden.

    VERDEEL EERLIJK,VERDEEL SOCIAAL

    Reactie door tom — maandag 17 juli 2006 @ 13.35 uur

  32. DIT IS SUPER ZO HOOR JE OM TE GAAN MET PROBLEMEN EN ALS DE STAATSSECRETARIS VIND VAN NIET DAN MAAR HUIS STUREN EN NIEUWE VERKIEZINGEN

    Reactie door remco — maandag 17 juli 2006 @ 13.45 uur

  33. heel goed, agnes, dat je ros en het kabinet op vakantie nog wakker moet schudden voor het beleid van de thuiszorg. het beleid van ros is om te janken en dan heb ik nog niet over het cak gehad. zelf ben ik ook afhankelijk van de thuiszorg. maar dat er zoveel mensen in de kou worden gezet door de politiek, dat vind ik schandalig. dat zegt toch ook wel iets over ros.die veranderingen, die er afgelopen jaren plaats hebben gevonden hebben alleen maar geld gekost en niets opgeleverd. ik ben blij, dat jij, agnes, toch nog fel in de bres springt, voor deze mensen. ga zo door.

    Reactie door maayke jong-doppen — maandag 17 juli 2006 @ 14.01 uur

  34. #30 Evert Tigchelaar
    Ik stem soms VVD omdat er in dit land nu eenmaal geen liberaler alternatief is helaas. Ik ben echter direkt met je eens dat het falende beleid mede de schuld is van die partij, net als van CDA, PvdA en D66. De oplossing van de SP is echter NOG meer van het foute. NOG meer overheid, NOG meer bureaucratie en NOG meer regels. Dat is voor de gezondheidszorg dus niet de weg die we moeten gaan. Marktwerking is inderdaad wel de goede weg en dan niet half maar helemaal. Nee dat zie ik niet als wondermiddel maar wel als de enige manier om de zorg goedkoper en beter te maken. Alle andere manieren zijn gedoemd te mislukken. Er is niks ‘vies’ aan winst willen maken, integendeel, het is de enige manier om ervoor te zorgen dat mensen hard en efficiënt werken. Hoe langer we ermee wachten dat ook in de gezondheidszorg toe te passen hoe slechter het is voor de patiënten. Ik werk zelf in een ziekenhuis dus ik weet waar ik over praat.

    Reactie door HenriO — maandag 17 juli 2006 @ 14.43 uur

  35. Met deze liberale regering zijn er alleen maar meer overheid en meer burocratie en nog veel meer regels bijgekomen wat natuurlijk te verwachten is van een liberaal,de arbeiders zijn alleen maar harder gaan werken en minder gaan verdienen de rijken hebben alleen maar hun zakken zitten vullen wat eigenlijk die hard werkende arbeider toebehoord.
    Liberalen en christelijken zijn mensen die ALLEEN maar aan zichzelf denken en denken dat iedereen die wat mankeerd (ongeacht wat) gewoon kan dumpen als oud vuil.

    Agnes Haal ze maar lekker terug, kunnen ze hier nog wat zweten.

    Reactie door dromer — maandag 17 juli 2006 @ 15.02 uur

  36. @35 dromer
    Je hebt een erg verwrongen beeld van het liberalisme. Dat is je ook niet kwalijk te nemen aangezien in dit land het liberalisme min of meer op één hoop wordt gegooid met rechts conservatisme. Het klassieke liberalisme is echter een politieke stroming die de vrijheid, maar ook de verantwoordelijkheid, van het individu voorop stelt. Het is veel te makkelijk om daar een karikatuur als “alleen maar aan jezelf denken” van te maken…

    Reactie door HenriOsewoudt — maandag 17 juli 2006 @ 15.44 uur

  37. @35 dromer
    Heb je er al ‘ns bij stilgestaan dat de wereld niet half zoveel problemen zou kennen als inderdaad iedereen erin zou slagen om voor zichzelf te zorgen? Natuurlijk zullen er altijd mensen zijn die nooit voor zichzelf zullen kunnen zorgen. Maar het zijn juist deze mensen, de chronisch zieken en gehandicapten, die het zwaarst de dupe zijn van een systeem dat letterlijk miljarden spendeert aan mensen die prima voor zichzelf kunnen zorgen.

    Reactie door HenriOsewoudt — maandag 17 juli 2006 @ 15.46 uur

  38. @34 HenriO — maandag 17 juli 2006 @ 14.43,

    Nee, die weg moet de zorg niet gaan maar dat is ook niet de weg die de SP wil. Waarom zo altijd negatief over de overheid en regels, je hebt ze nodig maar er moet een goed evenwicht zijn in het aantal regels en de grote van de overheid.

    De thuiszorgcrisis is een kwestie die gaat over geld, ze krijgen domweg een potje geld en daar moeten ze het maar mee doen. Het zelfde krijg je volgens mij straks ook met de WMO, gemeenten krijgen een potje en mogen het voor de rest zelf uitzoeken, de overheid trekt zich terug. De vvd is op deze manier de overheid aan het afslanken en ondertussen is er vraag in den haag om de salarisen met 30% te verhogen.
    Dus minder werken maar veel meer verdienen.

    In de thuiszorg zijn ze nu bezig om te bezuinigen om de lonen van de gewone werknemers en wordt de zorg geminimaliseerd. De lonen van de mensen in de top van de thuiszorg zal waarschijnlijk niet veranderen.

    Zo te horen ben je niet onderdeel van het gewone verzorgende personeel. Eerder zo’n smerige manager die zelf niks kan. Dat maak ik uit je woorden als ‘hard en efficient werken’. Maak je zelf nuttig inplaats van andere mensen te klieren.

    Reactie door Evert Tigchelaar jr — maandag 17 juli 2006 @ 15.54 uur

  39. HenriO, heeft dat liberalisme niet genoegzaam aangetoond niet te werken in de zorg? Het werkt namelijk nérgens in de wereld zoals jij wilt dat het werkt: kwalitatief goede zorg zonder overheidsbemoeienis voor iedereen. In álle landen die een goede gezondheidszorg hebben die toegankelijk is voor iedereen is er sterke staatsbemoeienis.

    Ik ben trouwens benieuwd wie je aan moet spreken in ‘jouw’ systeem HenriO, als de zorg niet goed is. Wie is er dan verantwoordelijk? De directie of zo? De verzekeraar misschien, want daar heb je een contract mee? Oops.. wanbeleid.. jammer.. ziekenhuis failliet.. of iedereen morgen maar naar een ander ziekenhuis wil verhuizen, we gaan dicht.

    De simpele vraag is: Willen wij ‘de overheid’ aan kunnen spreken op de zorg? Die overheid wordt door ons gekozen, dus daar kunnen we dan eventueel nog iets aan doen…
    Of willen we de verzekeraars/ziekenhuizen aan kunnen spreken? We weten hoe dat werkt: traineren van allerlei zaken om maar niet uit te hoeven betalen, medicijnen die niet vergoed worden ondanks dat de dokter zegt dat je ze nodig hebt en als klant een hele slechte positie tov zo’n reus, met zakken vol geld en een heleboel kennis.

    Mijn antwoord: IK wil de overheid aan kunnen spreken en af kunnen rekenen.

    Reactie door Marc B — maandag 17 juli 2006 @ 17.28 uur

  40. @38 Evert Tigchelaar
    Je hebt nogal wat vooroordelen over me zonder de feiten te kennen. Ik ben geen manager in de zorg, die zul je trouwens ook niet zo snel voor liberalisering horen pleiten, integendeel. Die zijn juist gebaat bij het in stand houden van het overheidsmonopolie. Verder merk ik ook bij jou wel een grote afkeer van alles wat met overheidsbemoeienis en regelarij te maken zonder dat je echter de logische volgende stap durft te nemen. Namelijk het DRASTISCH verkleinen van die overheid. Denk je nu werkelijk dat alles ineens een stuk beter zou gaan als de SP het voor het zeggen zou krijgen? Marktwerking zorgt overal en altijd voor een goed en goedkoop produkt, er is geen enkele reden om aan te nemen dat dat in de zorg anders zou zijn. De enige reden waarom de zorg nu duur en verhoudingsgewijs onder de maat is is het monopolie dat de overheid erop met dwang in stand houdt. Geef het vrij en verbaas je over de resultaten. Mochten er toch nog mensen buiten de boot dreigen te vallen dan kun je als regering toch altijd nog hun zorgrekening betalen? Waarom zou de overheid dat in godsnaam allemaal zelf moeten regelen, op de van haar bekende logge, bureaucratische en peperdure wijze?

    Méér vrijheid, minder overheid.

    Reactie door HenriOsewoudt — maandag 17 juli 2006 @ 17.30 uur

  41. @39 Marc B
    Er zijn zeer veel voorbeelden van liberalisering in de zorg die aantoonbaar betere resultaten opleveren. Even over de grens al, in Duitsland, bijvoorbeeld heb je het beursgenoteerde Röhn-Klinikum AG , dat met 45 ziekenhuizen (15000 bedden) vorig jaar 1,4 miljard euro omzette en meer dan 100 miljoen euro, waarvan 88 miljoen euro winst, investeerde in de modernste apparatuur en behandelmethoden. 97% van de klanten zijn ziekenfondspatiënten. Wachtlijsten kennen ze niet, zoals geen enkele vrije markt trouwens wachtlijsten kent. Wachtlijsten zijn altijd en eeuwig het gevolg van het frustreren van vraag en aanbod door een overheid.

    Reactie door HenriOsewoudt — maandag 17 juli 2006 @ 17.38 uur

  42. @ 36 Henri O.

    Wat klets je toch ontzettend dom. Wat bedoel je toch met vrijheid? Eigen verantwoordelijkheid? Op z’n VVD?
    Ja, die kennen we!

    Vrijheid nemen en het de ander ontnemen. Want hoeveel vrijheid heb jij nodig? Toch altijd meer dan die ander? Het vrijheidsbeeld dat jij voor ogen hebt, samen met de VVD, is niet vrij maar asociaal.

    Verantwoordelijkheid nemen en het de ander ontnemen. Want hoeveel verantwoordelijk heb jij nodig? Toch altijd meer dan die ander? Het verantwoordelijkheidsbeeld dat jij voor ogen hebt, samen met de VVD, valt niet onder verantwoordelijkheid, maar onder GRAAIEN.

    De baas willen spelen om anderen op te jagen met de zweep. Rijk willen worden over de hoofden die je geen vrijheid geeft en hun verantwoordelijkheid uit handen neemt. Want jij wil toch zo belangrijk zijn? Jij wil toch de baas spelen?

    Meneertje vrij… dank de mensen om je heen die plaats voor jou moeten maken. Want die auto en dat huis en die tuin en die hele stinkende mik mak heb jij niet zelf verdiend, maar GEJAT.

    Ontnomen van de mensen die zich ROT werken voor hun baas. Die 6-hoog de trap op moeten klauteren. Want zij wonen waar de vrijheid wordt opgestapeld! Of in dat benauwde eengezinshuisje, waar jij je vrijheid aan verdient. Over welke vrijheid heb je het eigenlijk?

    Oh je bedoelt die van jezelf? Kijk, dat bedoel ik nou maar! Mensen stemmen bij de VVD stemmen niet op vrijheid en die zgn. verantwoordelijkheid, maar op hun eigen verrotte karakters.
    Die slavendrijvers zijn altijd in leven gebleven en meegegroeid in de tijd. En zo te horen ben jij daar een van.

    Hier een lesje voor vrijheid en verantwoordelijkheid: SAMEN DELEN. Dat is WINST. Meneertje geldwolf.

    Reactie door Gloria — maandag 17 juli 2006 @ 17.46 uur

  43. Als er mensen rondom Eindhoven concrete begeleiding nodig hebben rondom thuiszorg heb ik een netwerkje en buiten mijn eigen volle agenda maak ik dan ruimte. Laten we dit gewoon gezamelijk oplossen want van de politiek verwacht ik echt geen oplossing en zeker niet als er topmanagers tussen zitten en de room ertussenuit snoepen. Dit is een ideale kans om die zogenaamde “luie” vrouwen aan het werk te krijgen. Maar wel op een manier dat ze iedereen nog een poepie laten ruiken. Mannnen zijn uiteraard ook meer dan welkom want die kunnen geweldig zijn in de zorg is mijn ervaring. Dus SP, behalve treiterig die lui terugroepen (wat allen tot praten komt) ook met concrete oplossingen graag. U kunt me mailen om in elk geval in Eindhoven het netwerk te starten.

    Reactie door Ninka — maandag 17 juli 2006 @ 17.58 uur

  44. @42 That’s the spirit Ninka! En als de overheid daar nou echt bij zou willen helpen dan doet het wat aan de verstikkende regelgeving voor mensen zoals jij en aan de torenhoge belastingen voor particulieren en bedrijven die er aan mee willen betalen. Alleen op die manier stimuleer je goede initiatieven.

    Méér vrijheid, méér eigen verantwoordelijkheid, minder overheid.

    Reactie door HenriOsewoudt — maandag 17 juli 2006 @ 18.15 uur

  45. @42 Gloria
    Sorry dat ik het zo zeg maar ook jij hebt een erg verwrongen beeld van het begrip ‘vrijheid’. Mijn vrijheid mag die van een ander op geen enkele manier beperken, dat is juist de kern van mijn verhaal. Vrijheid en verantwoordelijkheid zijn twee kanten van één (gouden) medaille.

    Reactie door HenriOsewoudt — maandag 17 juli 2006 @ 18.17 uur

  46. @35 dromer — maandag 17 juli 2006 @ 15.02,

    Niet altijd. B.v. bij de WMO wordt de boel afgeschoven op de gemeentes, die krijgen wat geld en moeten het verder maar uitzoeken.
    Verder wordt er onder het mom van minder regels, rechten van mensen bij het oud vuil gegooid.

    Reactie door Evert Tigchelaar jr — maandag 17 juli 2006 @ 18.19 uur

  47. HenriO Volgens mij werk jij in het mortuarium, dat zeer gebaat is bij marktwerking in de zorg.

    Je zegt wel steeds dat marktwerking goed werkt maar je geeft nooit aan waarom en waarom het ander slechter was. Je roept het een en ander na en vergelijkt patienten met producten.
    Bovendien zeg je wel dat die kliniek in Duitsland voor 97% ziekenfondspatienten heeft maar dat is het hem nu juist.
    Wij hebben geen ziekenfondspatienten meer zoals in Duitsland die die zorg wil betalen want ook dat is geprivatiseerd en daarin zijn we volkomen afhankelijk gemaakt van een verzekering die uitkeert wanneer het hem uitkomt op zijn voorwaarden.
    Als je iets zegt moet je het A. onderbouwen en B je wel aan de realiteit houden bij vergelijkingen.

    Reactie door Henny — maandag 17 juli 2006 @ 18.29 uur

  48. @46 Evert Tigchelaar
    Evert je haalt de begrippen ‘rechten’ en ‘privileges’ door elkaar. Een recht is iets wat niemand je kan afnemen. Je hebt het recht op je lijf en op je goederen. Je hebt recht op de vruchten van je arbeid en je hebt het recht op compensatie als iemand je bovengenoemde rechten aantast. Het ‘recht op zorg’, zoals jij dat bedoelt, is geen recht maar een privilege. De overheid kan het uitdelen en ook weer intrekken. Ik snap wel dat jij, nu het eenmaal uitgedeeld is, dat intrekken asociaal zou vinden maar je moet goed beseffen dat ieder ‘recht’ in jouw optiek een plicht voor anderen wordt. Plichten kun je alleen maar met harde hand afdwingen en vergt dus een groot controle-apparaat. En hoe meer regels hoe groter en bureaucratischer en dus duurder dat apparaat wordt. Als we een gezonde maatschappij willen moeten we stoppen met het verlenen van ‘rechten’ (oftewel privileges) en de verantwoordelijkheid zélf ter hand nemen. JIJ bent verantwoordelijk voor de kosten van je zorg en niemand anders. Raak je echt buiten je schuld om zwaar in de (financiële) problemen dan staat het je natuurlijk vrij een beroep te doen op de liefdadigheid van anderen. En voordat je gaat gillen dat je daar niet op kan vertrouwen wil ik je erop wijzen dat de liefdadigheid nu al een enorme hoeveelheid geld beheert en uitdeelt, en dat zij dat bovendien in de regel veel efficiënter en eerlijker doet dan de overheid. Als de belastingdruk nog maar op een procent of tien zou liggen dan zou de liefdadigheid nog veel en veel meer geld te besteden krijgen en hoeven de échte pechvogels zich geen enkele zorgen te maken. Integendeel, die zijn op dit moment juist van het huidige systeem het zwaarst de dupe.

    Reactie door HenriOsewoudt — maandag 17 juli 2006 @ 18.34 uur

  49. Laat je toch niet misleiden door dat stomme woord “marktwerking”. Een verpleegkundige heeft al jarenlang haar/zijn verantwoording om zo efficient mogelijk te werken. Ze zijn niet achterlijk. De achterlijke discussie is op gang gekomen sinds “managers” erachter gekomen zijn dat gezondheidszorg ook business kan zijn en er gigantische contracten afgesloten kunnen worden als ze bijvoorbeeld van baan wisselen. Tuurlijk moet je een soort “marktwerking” hebben om zo efficient mogelijk te werken. Het probleem is dat de rotte vissen weer uit de zorg moeten die onder het mom van “marktwerking” totaal geen hart hebben bij de zorg maar alleen bij hun baan en/of portemonnee.

    Reactie door Ninka — maandag 17 juli 2006 @ 18.35 uur

  50. @47 Henny
    Zowel Duitsland als Nederland hebben allebei de zorg dus maar half (eigenlijk nog veel minder) geliberaliseerd. Ziekenfonds betalen we uiteindelijk allemaal zelf. De overheid IS geen grote bron waar geld uit stroomt, zij kan alleen maar geven door te nemen. Hoewel ik dus nog bepaald geen voorstander ben van hoe de zorgverzekeringen momenteel geregeld zijn in Nederland (het kan namelijk nog veel liberaler) is het wel een stap in de goede richting. Ik kan je dan ook vertellen dat Duitsland momenteel zeer geinteresseerd naar dat stelsel kijkt omdat ook daar de huidige financiering op zijn laatste benen loopt.

    Nogmaals: de overheid kan niet geven zonder te nemen. Natuurlijk is het verleidelijk om te stellen dat zij dat dan maar bij al die rijke kapitalistische stinkerds moet weghalen maar hopelijk begrijp je dat er op die manier uiteindelijk geen rijke stinkerds meer over zijn om het bij weg te halen. En dan begint de overheid het dus bij de middenklasse weg te halen, en uiteindelijk bij de onderklasse. Als een rupsje nooitgenoeg die aan haar eigen staart begonnen is.

    Reactie door HenriOsewoudt — maandag 17 juli 2006 @ 18.42 uur

  51. @40 HenriOsewoudt — maandag 17 juli 2006 @ 17.30,

    Dan heb ik je wat verkeerd ingeschat, sorry. Maar als ik dingen hoor als “harder werken en efficientie”, vooral dat laatste woord schijnt een gelieft woordje te zijn bij managers. Heb zelf een keer een programmeer stage gedaan bij een ziekenhuis, binnen de kortste tijd weet je dat je dat er zulke eikels van een managers zitten. Gewone medewerkers die er al jaren werken en nog steeds geen plekje hebben in de parkeer garage maar studenten voor een managers stage die direct bij een gesprek een plekje krijgen aangeboden. Altijd stagevergoeding krijgen en ga zo maar door.

    Ben niet zo zeer tegen overheid bemoeienis en regels zolang er maar evenwicht is tussen aan de ene kant bescherming van b.v. werknemers en aan de andere kant bedrijven zoveel mogelijk ontzien van regels.

    Een logische volgende stap is na mijn inziens om te kijken hoe je regels kunt aanpassen of afschaffen om de regeldruk te verlagen zonder dat je allemaal rechten van mensen en bescherming van mensen over boord gooit.

    Nee ik ga er niet vanuit dat als de SP straks in een kabinet zit dat veel opeens een stuk beter wordt, maar dat het wel weer in de goede richting gaat. Maar dat kun je ook niet verwachten naar alle afbraak van de voorgaande jaren van onder andere kabinetten van balkenende.

    Het is net als met een groot gebouw dat tegen de vlakte is gehaald, dat heb je niet de volgende dag weer herbouwd.

    “Marktwerking zorgt overal en altijd voor een goed en goedkoop produkt”, zo te lezen zie het dus wel als wondermiddel.
    Zo te lezen is het blijkbaar taboe om te denken dat het een keer niet waar zou zijn.
    Aan alles zit ook een slechte kant.
    Laatst las ik ook dat de voetballen voor het wk ook door een paar arme mensen zijn gemaakt voor een belaberd laag loon terwijl ze voor een groot bedrag worden verkocht.

    De overheid heeft er zeker wel een aandeel in, dat de zorg slecht is vandaag de dag. Maar wat er vooral mis is dat de zorg zijn eigenlijke doel uit het oog verliest, het verzorgen en zorgen voor mensen die zorg nodig hebben. Het gaat steeds meer om geld,
    ook tegenwoordig op je oude dag, want je mag niet te veel kosten. Dan maar wat meer lijden, gewoon wat op je tanden bijten oma, de dood komt er zo aan. Die kant gaat het wel jammer genoeg op.

    Minder jacht op geld, meer voor elkaar, meer plezier in je leven.

    Reactie door Evert Tigchelaar jr — maandag 17 juli 2006 @ 19.17 uur

  52. @50 HenriOsewoudt — maandag 17 juli 2006 @ 18.42,

    Meer in de goede richting? Veel mensen moeten gecompenseerd worden voor hun zorg kosten, anders waren en nog meer mensen voor wie de zorg onbetaalbaar wordt.

    Waarom kijken ze niet in Amerika, waar nog meer mensen onverzekerd rondlopen, dat mooie systeem waarmee boeings vol mensen de dood in worden gestuurd. Mensen waarvoor de zorg te duur is en daarom afzien van gebruik van simpele medicijnen voor b.v. om de bloeddruk goed te houden en dan een hartaanval ofzo krijgen.

    Als je dat zou geweldig vind ga je toch lekker verhuizen naar Amerika, de meeste mensen hier zitten niet op die bende te wachten.

    Als de overheid (vooral door de vvd) de mensen niet zo op kosten jaagt door hun beleid zouden er meer mensen finacieel veel beter voor staan en zou je de kosten (zoals onderhoud aan de infrastructuur, onderwijs, zorg) uit kunnen smeren over meer mensen en is de belasting druk lager per inwoner, maar ja dat willen ze blijkbaar niet.

    Reactie door Evert Tigchelaar jr — maandag 17 juli 2006 @ 19.39 uur

  53. De Norm van de één is de Waarde van alle anderen ?

    Reactie door Lezer — maandag 17 juli 2006 @ 20.36 uur

  54. @54 HenriOsewoudt — maandag 17 juli 2006 @ 20.42,

    De laatste tijd komt dit wel vaker voor. Heb hier net even een mailtje voor verstuurd.
    Dit moet echt anders anders moeten we maar een actie opzetten.

    Reactie door Evert Tigchelaar jr — maandag 17 juli 2006 @ 21.10 uur

  55. Ik voorzie weer een nieuw onderzoek…
    “De kosten in de gezondheidszorg zijn de afgelopen zes jaar met zo’n 50 procent gestegen. In de periode 2000 tot en met 2005 gingen de uitgaven voor de Ziekenfondswet en de Algemene Wet Bijzondere Zieketekosten (AWBZ) omhoog van 27,6 miljard naar 41,5 miljard euro, zo blijkt uit berekeningen van het College voor Zorgverzekeringen (CVZ). Dat komt neer op een gemiddelde jaarlijkse stijging van 8,5 procent. Bron nu.nl

    Met alle respect, maar 50 % kostenstijging in 5 jaar duid er toch werkelijk dat er ergens in de keten gigantisch geblunderd wordt.

    Reactie door Ben — maandag 17 juli 2006 @ 21.30 uur

  56. @56 Ben — maandag 17 juli 2006 @ 21.30,

    Of dat er geld verdwijnt in zakken van mensen in de top.

    Reactie door Evert Tigchelaar jr — maandag 17 juli 2006 @ 21.32 uur

  57. @ Evert,

    Lijkt me ook een megga blunder

    Reactie door Ben — maandag 17 juli 2006 @ 21.54 uur

  58. @41 HenriO, je bevestigt in je bijdrage mijn stelling dat er nergens een goede gezondheidszorg (voor iedereen toegankelijk) is waar de overheid niet een hele stevige vinger in de pap heeft. Je begint in je bijdrage te zeggen dat “liberalisering in de zorg aantoonbare betere resultaten geeft”. Om vervolgens te verklappen dat het Duitsland betreft, een land dat nog véél méér regeltjes heeft dan wij hier. En een zorg die op geen enkele manier op maar de theorie benádert die jij beschreef in @36.

    Verder ga je op geen enkele manier in op mijn (toch wel wezenlijke) vraag: Wie willen wij aan kunnen spreken als de zorg niet goed (genoeg) is? Als jouw moeder slecht behandeld wordt, dan ga je de directie van het verzorgingstehuis of de verzekeraar aanspreken?

    Reactie door Marc B — maandag 17 juli 2006 @ 22.01 uur

  59. @57 Ben — maandag 17 juli 2006 @ 21.54,

    Maar wel eentje die met opzet gebeurd.

    Reactie door Evert Tigchelaar jr — maandag 17 juli 2006 @ 22.23 uur

  60. @evert,

    Hoog tijd voor een landelijk netwerk a la Ninka’s (43) scenario. Moet toch met de huidge online communicatie mogelijkheden vrij simpel op te zetten zijn. Daar heb je geen dure stenen zorgkantoren en over het paard getilde managers met multinational aspiraties voor nodig.

    Reactie door Ben — maandag 17 juli 2006 @ 22.28 uur

  61. @Ninka 43,

    Als je (gratis)logistiek assistentie op communicatie gebied kunt gebruiken, ik houd me aanbevolen
    Ik kon zo snel geen emaiol adres van je vnden dus daarom maar zo.

    Groet
    Ben

    Reactie door Ben — maandag 17 juli 2006 @ 22.32 uur

  62. WAAROM LOOPT IEDEREEN ELKAAR TE VERTELLEN WAT ZE VAN IEMANDS VERHAAL VINDEN EN ZO KRIJG JE EEN HEEL ANDER PUNT DAN DE THUISZORG DUS HOU HIER A>U>B MEE OP EN GA HET LEKKER OVER DE THUISZORG HEBBEN IS VEEL BELANGRIJKER

    GROETEN REMCO

    P.S: ALS JE DIT NIET VIND HEB JE PECH DIT IS MIJN MENING EN ANDERS HOOR IK HET WEL

    Reactie door remco — maandag 17 juli 2006 @ 23.09 uur

  63. @58 Marc B
    Ik heb nergens beweerd dat Duitsland alles beter geregeld heeft alleen dat ze bepaalde dingen beter (lees liberaler) doen dan wij. Zo zijn er ook dingen die wij of andere landen weer beter doen. Wat opvalt als je die verschillen bestudeert is dat een grote hoeveelheid overheidsbemoeienis de zaken altijd meer kwaad dan goed doet.

    Reactie door HenriOsewoudt — dinsdag 18 juli 2006 @ 2.11 uur

  64. Ten eerste; weg met de RIO’S. Dat zou zeker 2 miljard besparen per jaar (!!) (Agnes, verbeter me maar wat betreft de cijfers)

    Kan iemand mij vertellen waarom er nog steeds geen geintegreerd ERP computerysteem is,tussen artsen, ziekenhuizen, verzorgingscentra? Dit is zo’n “appeltje, eitje” om te implementeren, zonder geneuzel over privacy gegevens. Je bouwt poorten in met inlogcodes.
    Vanzelfsprekend brengt dit risico’s met zich mee, daar moeten we nu juist een zeer betrouwbare commissie voor in gaan stellen.
    Ik zie anders voor de toekomst geen goede oplossingen.

    M.I is het allergrootste probleem de enorme bureaucratie bij de overheid met alle management lagen en de graaierij in de private sector. Als we dat allemaal even kunnen uitschakelen voor een paar maanden, weet ik een perfect bedrijfje (geen belangen in) die alles even op elkaar aansluit en waarbij we alle bureacratie buiten spel zetten.

    Helaas verliest een heel aantal managers in de zorg dan hun baan.
    “Good riddens.”

    Reactie door kaatje — dinsdag 18 juli 2006 @ 3.23 uur

  65. Oh toch weer :-) ERP hebben de maatschappen altijd tegengehouden. Die willen niet teveel inzicht in hun eigen “toko” binnen de ziekenhuizen. Tevens zie je dan te mooi de invloed van de farmaseutische industrie. Gratis logistieke ondersteuning Ben? Graag……….jhagen@scarlet.nl Laten we maar starten dan. Toch is het hele verhaal me niet goed duidelijk want iedereen krijgt een persoonlijke indicatie vanuit het CIZ. Wat nu die budgetproblematiek is, is me niet helemaal duidelijk. Kan Agnes daar meer uitleg over geven misschien?

    Reactie door Ninka — dinsdag 18 juli 2006 @ 8.07 uur

  66. Sprak vorige week iemand die een nieuwe baan heeft als financieel manager bij een verzorgingshuis (noem het maar conglomeratie, want er vallen nog 8 andere verzorgingshuizen onder).
    Op mijn vraag wat nu daadwerkelijk zijn functie was, gaf hij te kennen dat hij boekhoudkundige “probleempjes” onderzoekt, die hij niet aan zijn directe baas (de financieel general manager) maar direct aan de financieel directeur moet rapporteren. Hij toucheert tussen de 70 en 80 duizend euri per jaar. Moet je nagaan wat die man (bijna altijd mannen) daarboven verdient.
    We moeten rap komen tot een mentaliteitswijziging; niks liberalisatie. Geef een man als Fritz Frohlich( mein hobby ies sanieren) de staf in handen bij de overheid met als doel de overheid zo efficient mogelijk te laten functioneren, zonder marktwerking en het is binnen een jaar afgelopen.

    Reactie door kaatje — dinsdag 18 juli 2006 @ 9.03 uur

  67. je krijgt steeds meer van die geraffineerde parasiten , de zgn managers , die de bestaande geldstromen volledig opzuigen , terwijl oude mensen , bijvoorbeeld mijn buurvrouw van 75 jaar , slecht ter been ;bezuinigd wordt op ondersteuning van de thuiszorg : dat tuig gebruikt wel oude formulieren ,waarop meer uren staan aangegeven , waarop zijn zich binnenkort recht op heeft ; bovendien mag zij wel een leeg formulier ondertekenen ; de hulp doet de rest thuis invullen : zelfs daar bedonderen ze de ouderen mee
    Op ze beschaafd gezegd : SCHANDALIG !

    Reactie door Fred — dinsdag 18 juli 2006 @ 9.56 uur

  68. Waarom geef je ze niet een spuitje ! dan kan je nog meer bezuinigen : kan het geld volledig gejat worden door dat managerstuig !

    Reactie door Fred — dinsdag 18 juli 2006 @ 9.58 uur

  69. Premier JP Balkenelende : Premier ? ??????
    Eruit trappen de arrogante , calvinistische trut

    Reactie door Fred — dinsdag 18 juli 2006 @ 9.59 uur

  70. Fred, wat dacht je van het feit dat je wel “on-line” je aan kan melden voor zo ‘n zorgverzekering, maar dat je niet “on-line” je declaraties kan doen. Daar moet je een pdf’je voor downloaden (iets uit de 20e eeuw), want er moet een handtekening onder.
    Als je het pdf’je wil downloaden staat er al bij:” We hebben de laatste weken veel declaraties ontvangen, maar we streven ernaar ze binnen 8 weken af te handelen.”

    Das lekker, de tandartsrekening van m’n vriend moet binnen een maand betaald worden. Ik schiet het niet voor, maar het is wel aan ons geadresseerd! Dat wordt incasso en deurwaarder, ook een beetje jammer voor de tandarts, die mag ook 3 maanden op haar geld wachten.

    Goed geregeld Hoogervorst! Steek die pluim ook maar in je keel.

    Reactie door kaatje — dinsdag 18 juli 2006 @ 11.13 uur

  71. @ 42 heb je je pilletje al gehad want wat heb jij een verwrongen en ziekelijk jaloers beeld van de maatschappij.

    Reactie door Meningsuiting — dinsdag 18 juli 2006 @ 11.45 uur

  72. 71. Dat is nu weer zo typisch, als iemand een beetje doordraaft uit woede over al die mensen die op de rand van de afgrond moeten leven (ook onze ouderen, die zich niks meer kunnen veroorloven en die naar Belgie worden gestuurd voor een heupoperatie, omdat de zorgverzekeraar het daar goedkoop heeft ingekocht) heet het weer jalouzie!
    Dat is geen jalouzie “meningsuiting” dat is solidair zijn met mensen die het nodig hebben, daar hoef je niet per definitie zelf arm voor te zijn. Dit is echter iets wat jij pas zult begrijpen als je zelf hulpbehoevend wordt.

    Reactie door kaatje — dinsdag 18 juli 2006 @ 11.56 uur

  73. @68 Fred — dinsdag 18 juli 2006 @ 9.58,

    Krijg je wel christelijk Nederland over je heen want alleen god mag beslissen over leven en dood. Maar als mensen op hun oude dag liggen te verrekken mag weer wel, zolang ze maar niet te veel lawaai maken.

    Ja, we wonen weer in een ‘lekker’ land. :(

    Reactie door Evert Tigchelaar jr — dinsdag 18 juli 2006 @ 13.19 uur

  74. Kaatje , ik ken dit verschijnsel : Ik weet ook als je in de rechtzaal staat voor zo’n geval ; dat zo’n dikke , met een zwart tafellaken en een wit kraagje ; gewoon zegt even GEWOON voorschieten en Nu even de proceskosten + incasso kosten Ecl BTW betalen : Volgende zaak …

    Reactie door Fred — dinsdag 18 juli 2006 @ 13.47 uur

  75. Small note….ik heb mij wel eens laten vertellen dat Cuba een uitstekende gezondheidszorg heeft, waar rijke Westerlingen veelvuldig gebruik van maken….

    Ook is het mij wel eens ter ore gekomen, dat 30% van alle kosten gemaakt in de zorg, opgaan aan administratie….Da’s veel!

    Marktwerking? Hou toch op….Marktwerking leidt tot monopoliepositie, in dat geval kun je beter een centrale overheid hebben die die positie inneemt. Dat is een feit.

    Reactie door Erik — dinsdag 18 juli 2006 @ 14.50 uur

  76. @6 Gloria, Wat ben jij vervelend tegen mij alsof ik heul met die Christelijke partijen!!! Om in God te geloven hoef je daar niet bij aangesloten te zijn!!!Het is een partij als deze dat ik weer durf te geloven in politiek, en wat de kerk betreft ben ik blij dat ik het Leger des Heils heb leren kennen. Ook het thuiszorgprobleem word hier mee verlicht, want op woensdag word er gekookt voor vele eenzame ouderen, ik waardeer dat!!! Zolang Sp nog te klein is om democraties recht te doen is dit een tussentijdse oplossing, helaas!!! Mensen kunnen ook terecht voor moeilijk te begrijpen papieren, en veel meer zoals kledingbeurs en uitjes, geen AWBZ potje die dat mogelijk maakt, geen liefde van de maatschappij vaak, daar wel. Gun deze voorziening in plaats dat deze mensen zich nog schuldig moeten voelen door jou , omdat je van mening bent dat ze met de vijand heulen!!! Door deze mensenliefde ben ik juist gaan geloven in een toekomst, ook al ben ik met je eens dat het moeilijk is als die CDA figuuren God belazeren!!! Armoede is een lelijk gezicht, en maakt eenzaam, ga eens kijken zou ik zeggen, de warmte zou je verbazen, en een helpende hand altijd nodig, maar vooral een glimlach deze is onbetaalbaar voor mensen, daar fleuren ze wat van op.

    Reactie door Angela — dinsdag 18 juli 2006 @ 15.28 uur

  77. @63 HenriO, er is dus nergens ter wereld een systeem zoals door jou omschreven dat goed werkt. Hoe zou dat nou komen als jouw idee (liberalisme) ‘het ei van Columbus’ is? Of werkt het misschien toch niet helemaal zoals jij denkt?

    Ik zal het nog 1 keer vragen (laatste keer, maar blijkbaar wil je niet antwoorden, wat ik wel begrijp met jouw theorie ;) ): “Wie willen wij aan kunnen spreken als de zorg niet goed (genoeg) is? Als jouw moeder slecht behandeld wordt, dan ga je de directie van het verzorgingstehuis of de verzekeraar aanspreken?”

    Reactie door Marc B — dinsdag 18 juli 2006 @ 19.04 uur

  78. Agnes roep de tweede kamer maar terug, zowel voor dit onderwerp alsmede voor het feit dat Verdonk vóór het einde van het zomerreces slachtoffers van de schipholbrand wil uitzetten, tegen de wil van de kamer Dan kunnen ze niet zeggen dat één zaak ‘niet genoeg’is om voor terug te komen.

    Het kabinet is doof blind en autistisch.
    Ze gaan n.b. een PR campagne voeren om te laten zien hoe aantrekkelijk het werk in de zorg is. Ze weten het immers beter dan de mensen die daar werken. Net zoals met de EU-grondwet verslijten ze de nederlandse bevolking voor achterlijk, en het kost weer een berg geld dat beter aan de zorg zelf besteed had kunnen worden. Hoe dom moet je zijn om minister en/of staatssecretaris te kunnen worden bij CDA en VVD.

    Mijn zus heeft lang in het verpleeghuis gezeten, Parkinson, ze is inmiddels overleden maar ze krijgen er mij indien er niets veranderd, met de stok niet naar toe, ga nog liever dood.
    Mijn andere zus, wiens man onlangs plotseling is gestorven, is aan het dementeren, dat is sterk toegenomen na het overlijden van haar man, de kinderen kunnen het niet meer aan, zeker nu in de vakantie niet nu hun eigen kinderen thuis zijn. Helaas geen plaats in verpleeghuis. Ze hebben het gas maar afgesloten voor de zekerheid en gaan nu’iedere dag voor haar koken maar ze is zo nu en dan alleen. Gevolg dat ze in paniek raakt omdat de slager er niet meer is, die is nl. jaren geleden naar een ander pand verhuist, maar dat weet ze niet op dat moment en dan staat ze daar op straat. Ik houd mijn hart vast zo nu en dan.

    Reactie door Henny — woensdag 19 juli 2006 @ 8.50 uur

  79. De mensen in de zorg lopen al jaren op hun tenen, zoveel minuten per bepaalde behandeling voor verpleegkundigen. Nu dus in Brabant de totale stop op alle hulp enkel de terminale niet. Het is schandalig als je weet dat ze zichzelf aan de top verrijken.
    Hoe vaak heeft de SP Ross al niet gewaarschuwd, altijd was ze maar bezig met… ja waarmee vraag je je nu af.
    Tegen HenriO zou ik willen zeggen hoe efficienter kan het nog dan met de stopwatch erbij je hulp verlenen.

    Ik zou overigens wel eens meer willen weten over het conflict de inhoud daarvan, daar krijg ik in bovenstaand stukje te weinig inzicht in.

    Reactie door Henny — woensdag 19 juli 2006 @ 9.03 uur

  80. In de zorg zijn nog steeds alle VVD´ers in de top (salarissen)aanwezig! Zolang dat zo is hoef je van het huidige kabinet geen enkele aanpassing te verwachten. In dit kabinet bepaald de VVD namelijk wat er gebeurd en niet het CDA en (voorheen)D66!

    Het word tijd voor een REVOLUTIE. Laten we met z’n allen de VVD naar huis schoppen?

    Vol afschuw lees ik kranten en lees in hoe de top zich verrijkt ten kostte van de gewone man. Te gek voor woorden dat we dit met z’n allen accepteren!

    Zelfs de SP doet niet genoeg, het is echter wel een van de weinigen die tenminste IETS doen. Help de SP aan meer zetels, dan mogen zij het doen samen met de PvdA.

    Reactie door Edgar Dolman — woensdag 19 juli 2006 @ 20.44 uur

  81. @ 4 Angela

    Oh sorry, Angela, ik las net dit bericht. Had niet eerder teruggekeken anders had ik gelijk gereageerd.

    Ik heb echt niets anders voor ogen gehad dan jou te steunen in je vraag hoelang het zo nog door moet gaan. Ik wilde het juist versterken door te waarschuwen dat het NOG erger kan. Tenminste zolang dit kabinet de kans krijgt van de kiezers…
    Ik kende de naam Angela wel, maar niet meer precies hoe of wat. En nu weet ik dat wij eerder op elkaar gereageerd hebben.
    Ik ben het helemaal met je eens juist wat betreft helpen waar je helpen kunt. Dat doe ik ook. Maar laten we eerlijk zijn: het zou toch geweldig zijn als niemand meer hoeft te bedelen voor een voedselpakket en er voldoende hulp aanwezig is voor allen die leed hebben en/of zorg nodig? En ondertussen werk ik ook als vrijwilligster samen met Jezus die flink getroffen zijn door dit kabinet, maar tegelijk roep ik dan uit dat het juist VOOROP de christenen zouden moeten zijn die NIET alleen zichzelf verrijken, maar dat de lessen van Jezus hier juist fel tegen gekant zijn! En Hem volg ik. En jij volgt Hem ook op jouw manier.
    Lieve Angela, we hoeven elkaar niet te bestrijden. Wel onze stem laten horen aan allen die zo prat gaan op de Bijbel en er geen lering uittrekken. Zie wat het kabinet o.l.v. het CDA voor wanprestatie heeft geleverd. Dat hoeven we niet te nemen. En dat doen wij ook niet zo te zien.
    Dag Angela!

    Reactie door Gloria — donderdag 20 juli 2006 @ 2.19 uur

  82. @81 Golria, ik ben blij dat we het geloof wat kunnen laten rusten. Hoe rijker hoe gekker en hoe armer hoe geloviger, want ja accepteren hoe die rijken het geloof verkrachten, is een belediging voor de wat minder fortuinlijke. Samen zouden we de bijbel kunnen aanbieden bij Balkenende, immers heb je vijand lief!! Zou hij ons van de deur durven trappen? Ha Ha Ha

    Reactie door Angela — donderdag 20 juli 2006 @ 12.54 uur

  83. Dit is al jaren het geval. Thuiszorg is net zoals andere diensten in Nederland verwaarloosd. De werkers in thuiszorg verdienen slaafsloon, kwaliteitseis bestaat gewoon niet. Bijna alles is wegbezuinig behalve zakkenvullende directie. En wat doet de regering? Eigen zakken mee vullen.

    Reactie door khosrow — donderdag 20 juli 2006 @ 13.01 uur

  84. Khosrow ik heb een tijdje als alphawerkende gewerkt omdat ik gezien mijn leeftijd in mijn vak geen werk kon vinden. Ik kwam alleen terecht bij gefortuneerde mensen die particuliere hulp met gemak kunnen betalen.
    Eens was ik ergens mooi huis in de bossen, het was over de 30 graden had hard gewerkt en kreeg een half kopje koffie zonder iets erin want dat gebruikte ze zelf ook niet.dus had ze niet in huis.
    De volgende keer weer hetzelfde verhaal niets in het halve kopje koffie, weer warm.
    Vroeg of ik nog even de oprit kon vegen (een en al blaadjes en takken 5 meter breed en 10 meter lang. Heb gezegd dat dat de tuinman maar moet doen dat ik dat niet tot mijn werkzaamheden rekende.Ik weet niet eens of ze een tuinman heeft maar wel een grote tuin.
    En dan ga je werken voor het minimumloon met niet een enkele sociale voorziening, geen pensioenvoorzieningen etc.. terwijl je wel belasting moet betalen…..
    Het is hard werken omdat je in minimale tijd heel veel moet doen en overal juist het zware werk maar dat noemen ze in Den Haag dus werk van laag allooi, neerbuigender kan het niet het is nl. zwaar werk zoals veel ander door mannen uitgevoerd werk. Ben uiteindelijk dan ook gestopt.Begrijp niet dat de SP hiermee instemt het wijkt nauwelijks af van zorg dat wel met alles erop en eraan betaald wordt. Daarom willen ze het nu ook weer mogelijk maken dat mensen voor een hongerloontje wit gaan werken voor gezonde mensen zodat ze zelf voor hun eigen werksters, tuinmannen en weet ik veel goedkoop en toch legaal bezig zijn , terwijl ze voorheen zelf altijd zwarte werksters hadden.
    Maar ja als je tegen zwartwerk bent komt er weerstand tegen als je het zelf verschaft en moet je ineens iets ‘ritselen’ wederom ten behoeve van je eigen welzijn wederom ten koste van de ander.
    m.b.t. slavenarbeid in deze ben ik het in vele opzichten dus met je eens, alhoewel er ook mensen zijn die meer humaan met je omgaan maar dat is een andere klasse daar kwam ik niet terecht.

    Reactie door Henny — donderdag 20 juli 2006 @ 15.58 uur

  85. en Agnes Kant, is de week al om?
    ik heb nog niets vernomen van het aanpakken…
    het word nu weekend,ik zou even wat telefoontjes plegen dan kunnen de Ministers in het weekend reizen.
    zijn ze maandag mooi op tijd voor het spoeddebat!
    dat ene dagje worden er anders 3 en dat is langer dan een week!

    Reactie door iew — vrijdag 21 juli 2006 @ 14.31 uur

  86. Ja Ieuw het wordt erg stil kan me wel wat bij voorstellen met de hitte in het midden-oosten, maar toch blijkbaar hebben ze al een debat gehad m.b.t. Libanon. De kamer steunt Israel dus zijn ze blijkbaar aanwezig, niets van gehoord overigens.

    Reactie door Henny — vrijdag 21 juli 2006 @ 14.34 uur

  87. @86 Henny
    blijkbaar zegt u, u bedoelt waarschijnlijk: doen het voorkomen als.
    het is schandalig vind ik dat dit kabinet met de toestand in ons eigen land,het gewoon vind om NU op vakantie te kunnen.
    dat heeft overigens niets met “het recht op” te maken.
    men had de vakantie op moeten schuiven,zoals dat menig werknemer verplicht word, als een bedrijf dat nodig acht,omdat er zaken niet goed gaan binnen een bedrijf dat tot schade leid, of kan leiden.

    Reactie door iew — vrijdag 21 juli 2006 @ 14.42 uur

  88. Beste Henny, I begrijp uw ervaring en leef met u mee omdat ik zie dergelijke situaties heel vaak. In dit land mensen die het zorg meest nodig hebben krijgen het niet en de mensen die zorg willen verlenen worden slaafsloon betaald.Niks dus. In Nederland Slavernij is dank zij dit en de voorgaande kabinetten wettelijk goed gekeurd. Nn dan verwachten ze nog gemotiveerde werkers. Schanadlig.

    Reactie door khosrow — vrijdag 21 juli 2006 @ 19.48 uur