Vakantie

Voor de meeste mensen is het inmiddels de normaalste zaak van de wereld dat ze jaarlijks 25 vakantiedagen hebben. Dat is wel eens anders geweest.

De moderne vakbeweging eischt een vakantieregeling

Ook de vakantie is een sociale verworvenheid waarvoor gevochten moest worden door werknemers en vakbonden. In de jaren twintig en dertig kregen ze daarvoor weinig politieke steun – de crisis gaf bestuurders een alibi om het af te houden. Pas tijdens de bezettingsjaren werden vakantiedagen gemeengoed en in 1966 is het recht op vakantie wettelijk vastgelegd.

Meer over de sociaal-historische achtergronden vind je op Anno.nl.

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

donderdag 20 juli 2006 :: 17.31 uur

55 Comments

55 reacties

  1. Dit had je niet moeten laten zien. Nu komen de vacantiedagen onder druk te staan. Hervormingen/ reformatie van de vacantie. Verplicht pretparken bezoeken enz. enz.

    Reactie door Sunny Boy — donderdag 20 juli 2006 @ 17.35 uur

  2. de hollanders kun je waarschijnlijk ook wel wijsmaken dat in het kader van de verschrikkelijke vergrijzing, de vakantie tot een week ingekort moet worden.,
    dit doe je natuurlijk niet in een keer., je begint er na de verkiezingen over te zeuren, en de media te belonen voor berichten ,die de juistheid aantonen., en dan schaf je eerst wat vrije dagen en feestdagen af, en daarna breek je de vakantie af.,

    stem balkenende mensen., weet je zeker dat je genaaid word!

    Reactie door Jansonius — donderdag 20 juli 2006 @ 17.58 uur

  3. Ik begrijp de reactie van Sunny Boy niet helemaal. Vakantie is voor iedereen wat hij/zij er zelf van maakt, en voor sommigen is dat pretparken bezoeken. Hoezo verplicht?
    Er zijn landen waar de enige vrije dagen die dagen zijn waarop het hele volk naar een toespraak van de president mag gaan luisteren, is dat dan wel goed?
    Ik vind het een geweldige prestatie van de toenmalige vakbeweging dat er voor iedereen vakantie werd ingevoerd. Niemand zal zo dom zijn om die verworvenheid in te leveren, voor welke reden dan ook. Voorlopig is Nederland nog steeds een van de koplopers als het gaat om arbeidsproductiviteit, dus langer/harder/meer werken heeft niet zoveel zin.

    Reactie door Astrid — donderdag 20 juli 2006 @ 18.19 uur

  4. Het staat als een paal boven water dat wij in dit land, één der minste vakantie dagen hebben.
    En……, die willen ze ook nog afpakken.
    Voor mij geldt dat niet meer, maar kijk uit voor die linke broeders die dat proberen om te korten.
    Eerst proberen met flexibele overeenkomsten, en dan zoals de banken nu doen je te laten betalen voor het overmaken van je werkloon.
    Ze jatten waar jezelf bijstaat, dadelijk gebeurt dat ook met je verlof dagen.

    Reactie door Ouwe Dirk — donderdag 20 juli 2006 @ 18.31 uur

  5. @4

    Voel jij je wel helemaal goed? Een der minste vakantiedagen? Goed, vergeleken met b.v. de Duitsers hebben we vrij weinig vakantiedagen. Maar vergeleken met bijvoorbeeld de Amerikanen en Oost-Aziaten mogen we zeker niet klagen.

    Reactie door Duh — donderdag 20 juli 2006 @ 18.51 uur

  6. @5 duh.,

    met de grote fuhrer balkenende krijgen we hier ook amerikaanse toestanden.,

    en je kunt niet alles met elkaar vergelijken, denk dat het amerikaanse systeem heel anders werkt dan hier!

    Reactie door Jansonius — donderdag 20 juli 2006 @ 19.09 uur

  7. @3 Astrid.

    Ik begrijp jouw twijfels, gezien de weldenkendheid van de Nederlandse politiek kan het mogelijk zijn dat men bedenkt daar het vacantie geld en vacantie dagen te besteden in die bedrijfstakken die het moeilijk hebben dus niet in Frankrijk maar in Nederland.
    Het is gigantisch ver gezocht. Maar bij God en de Nederlanden is alles mogelijk.

    Reactie door Sunny Boy — donderdag 20 juli 2006 @ 19.20 uur

  8. Vakantie is leuk, helaas ben ik wegens financiele omstandigheden al een paar jaar niet weggeweest ………

    Reactie door Meningsuiting — donderdag 20 juli 2006 @ 19.27 uur

  9. Nou een dagje naar de efteling is mooi, totdat je de entreeprijs ziet.
    Een flinke 80 euro (twee volwassenen en een kind inclusief parkeren)

    Moet wel zeggen dat het een heel mooi park is, maar 80 euro (met benzine e.d) 110 euro kost het dagje wel een magere 250 gulden.

    Reactie door alexander — donderdag 20 juli 2006 @ 20.25 uur

  10. Hebben we behalve de kinderbijslag ook onze vakantiedagen aan de nazi’s te danken?

    Reactie door robert b — donderdag 20 juli 2006 @ 20.57 uur

  11. Enige alertheid m.b.t verworven rechten is wel noodzakelijk.
    Het gebeurt maar al te vaak dat men er weer eens aan wil sleutelen.
    Ook de opname van verworven vacantierechten verloopt niet altijd zoals het hoort.
    Terwijl dit wettelijk geregeld is.
    Kortom let op uw zaak!!
    En een prettige vakantie natuurlijk.

    Reactie door volly — donderdag 20 juli 2006 @ 22.03 uur

  12. Inderdaad, daar mag Nederland wel eens aan worden herinnert!

    “…de crisis gaf bestuurders een alibi om het af te houden…”: Zoals we ook vandaag de dag nog zo duidelijk zien, regeert angst makkelijk (of je nou een echte crisis hebt of er een maakt)…

    Reactie door J3roen — donderdag 20 juli 2006 @ 22.23 uur

  13. Duh,
    we wonen in een EU land dat is eerlijker om te vergelijken, laten we dan ook maar amerikaanse benzine prijzen krijgen die zijn ook lager als je toch wil vergelijken met amerika.

    Reactie door vakantieman — donderdag 20 juli 2006 @ 22.25 uur

  14. @4, Getuige dit bericht van het CBS hebben we het zo slecht nog niet in Nederland:

    “Nederland heeft vorig jaar de reputatie van wereldkampioen vakantievieren weer waargemaakt. Het CBS maakte bekend dat in 2005 in totaal 34,4 miljoen keer een reisje naar binnen- of buitenland werd ondernomen.”

    Reactie door Wim — donderdag 20 juli 2006 @ 22.49 uur

  15. @14 wim

    ja ,met zo’n premier en kabinet is het geen vakantie gedrag, maar een tijdelije vlucht!!!

    even uit de nederlandse bak met ellende weg is heel verfrissend!

    naar landen waar de waanzin niet regeert, of ze geen kabouter als premier hebben!

    kabouter plop moet dood(harry jekkers)

    Reactie door Jansonius — donderdag 20 juli 2006 @ 23.35 uur

  16. @15 herstel

    het was lebbis!

    Reactie door Jansonius — donderdag 20 juli 2006 @ 23.37 uur

  17. @9 alexander,

    Hoe kom jij aan een prijs van een magere 250 eurootjes voor een daggie efteling.

    Zij jullie van die grote vreters dat je voor 140 euri’s naar binnen werkt met z’n 2-tjes en een kind?

    Ik heb de indruk dat je de wereld een béétje op z’n kop ziet.
    Misschien té lang in de draaimolen gezeten???

    Reactie door Bijdehandje — donderdag 20 juli 2006 @ 23.56 uur

  18. @13

    Heb voor mijn werkgever geregeld in de VS gezeten. Veel Amerikaanse middenklasse gezinnen komen met twee werkenden net rond. Goed, heeft ook te maken met de Amerikaanse drang tot consumptie, maar men moet daar ook veel meer zelf regelen en betalen. En vakantie is daar niet vanzelfsprekend.

    Heeft als voordeel dat de mensen veel ondernemender en daadkrachtiger zijn, heeft als nadeel dat er een enorme kloof tussen arm en rijk ontstaat. Op het platteland is de VS in een aantal staten gewoon een derde wereld land, terwijl je je in sommige steden afvraagt waar ze in godsnaam al dat geld vandaan halen.

    Reactie door Duh — donderdag 20 juli 2006 @ 23.57 uur

  19. @14

    Is maar net hoe je rekent. Mijn Duitse collega’s hebben bijvoorbeeld enorm veel feestdagen waarop ze verplicht vrij zijn, in totaal hebben ze meer vrij dan hun Nederlandse collega’s. Maar ze trekken er eigenlijk alleen in de grote vakanties echt op uit.

    “Een reisje” ondernemen ze niet zo vaak als wij hier in Nederland. Nederlanders zijn sneller geneigd om er op uit te gaan. Even een weekendje weg en dat soort dingen.

    Kortom, dat wij Nederlanders meer reisjes maken dan veel anderen, wil niet zeggen dat we ook meer vrij hebben.

    Zou misschien wel kunnen zeggen dat we wat meer geld over hebben??

    Reactie door Duh — vrijdag 21 juli 2006 @ 0.03 uur

  20. @9 @17

    tijd voor het nest bijdehandje!,

    er staat 250 guldens.,

    en dan heeft hij het nog niet over de prijs van een patatje en of een ijsje!

    dus zal het wel 300 gulden zijn!

    Reactie door Jansonius — vrijdag 21 juli 2006 @ 0.04 uur

  21. Het blijkt maar weer dat invloed van een ander land , namelijk Duitsland bij heeft gedragen ,dat er sociaal een verbetering is opgetreden on Nederland , het vreselijk calvinistische bolwerk : DE Balkenelende kliek is het sociaal verworvenheden aan het slopen .
    het idee :ieder voorzich , GOD voor ons alle : is de strijdkreet van het CDA , VVD .
    Mensen die op hun latere leven uit de bak vallen ,krijgen direct de stempel : werkschuwtuig ; helaas is het de overheid die zegt “werken tot 65 jaar of langer ; maar er totaal niets aandoet om oudere werknemers ,zonder baan , weer bij het bedrijfsleven en overheidsdiensten aantrekkelijk te maken : werkervaring en goede opleiding zijn totaal ondergeschikt aan leeftijd , cultuur-achtergrond : dat is Nederland : Balkenelende archipel .
    ADV-dagen hadden tot doel ,om meer mensen aan werk te krijgen : dit is totaal mislukt .

    Reactie door Fred — vrijdag 21 juli 2006 @ 8.25 uur

  22. @20 Jansonius,

    Guldens ja, ja, we hebben al bijna 5 jaar de euro, dus niet hélemaal bij de tijd die alexander.

    Reactie door Bijdehandje — vrijdag 21 juli 2006 @ 8.51 uur

  23. wat heb je aan vakantiedagen als je een lening moet afsluiten om op vakantie te kunnen?!
    ik ben nog nooit op vakantie geweest!
    de economie trekt aan zeggen ze,als je mensen hun salaris halveert[euro] dan alles 2x zo duur maakt,en mensen leningen af gaan sluiten om dingen te kunnen blijven doen die daarvoor wel konden,en dan die cijfers ervoor neemt om te kunnen zeggen dat het weer beter gaat met de koopkracht….
    en maar liegen,liegen,liegen!
    Christen Demoncraten?! smerige Schijnheiligen zijn het! met de nadruk op schijn!

    Reactie door iew — vrijdag 21 juli 2006 @ 9.02 uur

  24. @22 Bijdehandje
    is al 5 jaar te lang !!

    Reactie door iew — vrijdag 21 juli 2006 @ 9.07 uur

  25. Het consumentnvertrouwen neemt ook toe… volgens de media. Nou het mijne niet. Maar ook ik heb meer uitgegeven aan spullen dus ik heb de statistieken beinvloed. Mijn wasmachine en PC gaven het namelijk gewoon op na 8 jaar trouwe dienst. Als men jarenlang amper iets kan uitgeven dan nog is men soms gedwongen geld uit te geven. En dus, weer geen vakantie.
    Wat bedoelen ze trouwens met een uitstapje? Voor de verandering eens kort over de grens naar de Duitse Aldi of Lidl?

    Reactie door Irma — vrijdag 21 juli 2006 @ 10.28 uur

  26. @24 Iew,

    Mee eens! :lol:

    Reactie door Bijdehandje — vrijdag 21 juli 2006 @ 10.46 uur

  27. Bijdehandje, je doet je naam geen eer aan.
    Ik reken het altijd terug in guldens, en dan geeft het een heel ander gevoel. Eigelijk is het niet eerlijk, want de euro was vijf jaar aan inflatie onderhevig.

    @ duh (13)

    Inderdaad, zo werkt het in de VS.
    Het tragische is wel dat al die derdewereld staten Bush aan de macht houden. Eigelijk triest dat de meest behoevende stemmen op de grootste bandiet.

    @ Irma (25)

    Dit vind ik een hele interessante benadering, waar ik nog helemaal niet aan gedacht heb. Als je vier jaar niets koopt, zul je eens overstag moeten omdat dingen kapot gaan. Om dit toe te schrijven aan de opbloeiende economie is misschien meer wens dan waarheid.

    Reactie door alexander — vrijdag 21 juli 2006 @ 11.14 uur

  28. D.i.t . i.s . o.n.z.i.n . J.a.n . M.a.r.i.j.n.i.s.s.e.n. D.e . e.c.o.n.o.m.i.s.c.h.e . g.r.o.e.i . i.s . v.e.r.a.n.t.w.o.o.r.d.e.l.i.j.k . v.o.o.r . m.e.e.r . v.a.k.a.n.t.i.e . d.a.g.e.n, n.i.e.t . d.e . “s.o.c.i.a.l.e . s.t.r.i.j.d” . z.o.a.l.s . j.i.j . o.n.s . g.r.a.a.g . w.i.l.t . d.o.e.n . g.e.l.o.v.e.n.

    M.e.e.r . w.e.l.v.a.a.r.t . e.n . m.e.e.r . c.o.n.c.u.r.re.n.t.i.e . o.p . d.e . a.r.b.e.i.d.s.m.a.r.k.t . h.e.b.b.e.n . w.e.r.k.n.e.m.e.r.s . d.e . m.o.g.e.l.i.j.k.h.e.i.d . g.e.g.e.v.e.n . n.i.e.t . 365 . d.a.g.e.n . p.e.r . j.a.a.r . t.e . w.e.r.k.e.n.

    Reactie door Joep — vrijdag 21 juli 2006 @ 11.50 uur

  29. @+-28 Joep, jij trekt een conclusie van een goede periode, niet toen, maar nu, het is hier geen tijdreis-land :-)

    En de zogenaamde ‘vooruitgang’ zoals jouw waarneming die je bewustzijn meldt, is een gang zonder achter-uitgang.
    Gevaarlijk, 2-delende, en anderzijds zien we mensen met weinig inkomen (EN dan heb ik het nog over werkenden ook he!) ook snel verouderen, van zorgen… Zorgen die men vroeger ook wel had, maar toch anders beleefde.
    NL is ziek en arm, op welke manier jij het ook wilt verwoorden.

    Reactie door Barendvdberg — vrijdag 21 juli 2006 @ 12.11 uur

  30. @28 Joep
    Mee eens, stellen dat de sociale strijd ons het ‘recht op vakantie’ heeft gegeven is een knap staaltje geschiedvervalsing. Het was het kapitalisme en de daaruit voortvloeiende welvaartsgroei die ons in staat stelde minder te hoeven werken.

    Maarre..vanwaar al die puntjes?

    Reactie door HenriOsewoudt — vrijdag 21 juli 2006 @ 12.12 uur

  31. @9 Alexander.
    Bij het terugrekenen van Euro naar Guldens houdt volgens mij niemand rekening met de (werkelijke) inflatie sinds de invoering van de Euro. 250 gulden op 1 januari 2002 is nu misschien wel 300 gulden geworden… Het zou wel aardig zijn een euroterugrekenaar te verzinnen die met de werkelijke prijsstijginspercentages rekening houdt. Want de Euro inflatie is natuurlijk een papieren ‘tijger’…

    Reactie door Arnoldus — vrijdag 21 juli 2006 @ 12.13 uur

  32. @ Arnoldus

    Daar heb je gelijk in. Dit schreef ik ook al eerder (27)
    Wel zijn de salariseen op nul gezet en hebben we de prijsopdrijving van de euro en de inflatie moeten slikken.

    Reactie door alexander — vrijdag 21 juli 2006 @ 12.29 uur

  33. Wie is het meest gebaat bij het gebruik van de euro ? Op wie is dit het grootst , in negatieve zin ?
    Klaagt het groot-kapitaal ?

    Reactie door Fred — vrijdag 21 juli 2006 @ 12.37 uur

  34. @+-30 HenriOsewoudt
    Henri, denk je dat ‘de kapitalist’ toen of zelfs maar anno nu, zei: Werk maar wat minder?
    Er is niet voor ‘gevochten’ door de werknemers?

    Reactie door Barendvdberg — vrijdag 21 juli 2006 @ 15.03 uur

  35. Henri, denk je dat ‘de kapitalist’ toen of zelfs maar anno nu, zei: Werk maar wat minder?

    ja, hij moest wel anders gingen zijn werknemers naar een ander bedrijf. Nu meer dan toen omdat de welvaart (dankzij het kapitalisme) zo gestegen is.

    Reactie door Joep — vrijdag 21 juli 2006 @ 16.08 uur

  36. @+-35 nee hoor, nu meer dan toen. De tijd van tot wel 45 jaar bij 1 baas is al een jaar of 20 voorbij.
    En welvaart, nuance: 51% van het geld bij 6 van de bevolking. De overige 49% is dan de welvaart tov ‘de kapitalist’.

    Reactie door Barendvdberg — vrijdag 21 juli 2006 @ 17.55 uur

  37. @2 Jansonius — donderdag 20 juli 2006 @ 17.58,

    De meeste feestdagen in NL zijn wel christelijke feestdagen, de vraag is dus laten de christenen hun feesdagen afpakken?
    Maar goed je weet het maar nooit, veel laten zich maar wat wijs maken door het cda.

    @24 iew — vrijdag 21 juli 2006 @ 9.07,

    Het is niet de schuld van de euro dat leven duurder is geworden maar van de bedrijven die misbruik hebben gemaakt van de overgang van de gulden naar de euro in Nederland.

    Reactie door Evert Tigchelaar jr — vrijdag 21 juli 2006 @ 18.13 uur

  38. Vakantie???

    Maar de wereldpolitiek gaat net doelbewust een oorlog aan?

    http://www.mediablackout.nl

    Reactie door Frank — vrijdag 21 juli 2006 @ 19.31 uur

  39. @27 alexander.

    Ik doe mijn naam geen eer aan?
    Kan best zijn, maar om in het gulden-tijdperk te blijven hangen, schieten we dus ook géén donder mee op.
    We hebben vanaf 2001 eurootjes en zo zal je dus moeten gaan rekenen.
    X2 + 10%, maar goedkoper wordt het er echt niet van.
    Veel rekengenot knul! ;)

    Reactie door Bijdehandje — vrijdag 21 juli 2006 @ 19.35 uur

  40. #37
    Wat was er eerst, duurder of de Euro.
    Volgens mij de Euro.
    Dus de Euro is zeker medeplichtig.
    Als dit wapen er niet was geweest was deze aanslag op de burger niet gepleegd.
    Voor de Euro deden we veel boodschappen in Duitsland meestal moest je er dan in verband met de mark ongeveer 12 % bij optellen nu is het bijna andersom.
    Ik dacht vanmiddag laat ik eens een zuurstofplantje halen dus een paar aan elkaar gebonden stengeltjes.
    2,75 Euro of wel 6,05 gulden,voor een paar jaar geleden had je er krom van gelegen van het lachen.
    Vroeger 3 zakken bemeste tuinaarde 10 gulden nu is het 10 Euro.
    Maar zo te lezen volgens de berichten geven we meer uit dan ooit.

    Reactie door Jofel — vrijdag 21 juli 2006 @ 20.08 uur

  41. http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/content/article/2006/07/21/AR2006072100475.html
    Meer dan 18 dus als je de laatste zin leest in dat artikel.
    Moeten we niet eens niet-vechten voor vrede? Waar men wapens maakt, verkent, wie soldaat wordt… maakt oorlog mogelijk.

    Reactie door barendvandenberg — vrijdag 21 juli 2006 @ 20.10 uur

  42. @28
    DAT IS ONZIN JOEP ALS WE DE BERICHTEN MOGEN GELOVEN GAAT HET PRIMA MET DE ECONOMIE, WEL GEK DAT MEN VAN WERKGEVERS ZIJDE EEN PAAR WEKEN GELEDEN AANDRONG OP DE 40 UUR WERKWEEK OF LANGER.
    HET HEEFT TE MAKEN MET DE GULZIGHEID EN DE MEER ASOCIALE TREKKEN VAN DE WERKGEVERS.

    Reactie door Jofel — vrijdag 21 juli 2006 @ 20.16 uur

  43. @40 Jofel — vrijdag 21 juli 2006 @ 20.08,

    Ja maar als je vroeger naar een andere land ging in europa moest je ook telkens omrekenen
    om te kijken wat ze voor een product vragen.
    Als b.v. vakantie vierder in een andere land ben je hier door (door omrekenen) wat in verwaring waar ze dan misbruik van kunnen maken. Het zelfde had je met de euro, je had het “vakantie omreken gevoel”, maar dan ook in eigen land.

    Reactie door Evert Tigchelaar jr — vrijdag 21 juli 2006 @ 20.53 uur

  44. We zullen een nieuwe munt de eerste vele jaren niet meer krijgen. Er zal in de toekomst misschien denk ik nog 1 keer een nieuwe munt komen, voor de hele wereld, en dan zou misschien een samensmelting kunnen zijn van de dollar en de euro, ben benieuwd hoe ze die dan zullen noemen, de deuro misschien? ;)

    Reactie door Evert Tigchelaar jr — vrijdag 21 juli 2006 @ 20.58 uur

  45. Ik hou het op de pleuro!

    Reactie door Bijdehandje — vrijdag 21 juli 2006 @ 23.37 uur

  46. En welvaart, nuance: 51% van het geld bij 6% van de bevolking. De overige 49% is dan de welvaart tov ‘de kapitalist’.

    Als geld welvaart is dan zou het toch voldoende moeten zijn om de geldpersen te laten draaien?

    Ik hoop dat je nu inziet dat het onzinnig is om links te supporten.

    Reactie door Joep — zaterdag 22 juli 2006 @ 2.02 uur

  47. @ 45 Bijdehandje

    Ik kom niet meer bij van het lachen op dit weblog!! De Pleuro!!!
    Ga door, ga door!!

    @ 10 Robert b.
    We hebben nog meer aan de nazi’s te danken. Moederdag! Moest je wel bij het germaanse ras horen natuurlijk… vreemd gevoel van bewogenheid had Hitler eigenlijk. Zijn hondje had het ook niet slecht.
    En bij Balkenende en zijn uberkabinet? Roeien het moederschap uit! Owee als je voor ze wil zorgen… berg je! De terreur van sanctie komt eraan. Dood of leven!
    Was je baas in eigen buik, moet je ze alsnog laten afdrijven. Ik noem dit
    postnatale abortus! En de herder des volks? SCHULDIG!

    @30 Henri Osewoudt

    Wat dacht je van privatisering van het moederschap? Werkneemster: ondernemende en daadkrachtige vrouw. Functie: gezinscoach.
    Kijk, dan hebben we wat aan die privatisering! Dit kan beter uit handen van de overheid!! Want deze is geen slimme ‘meid’, die op haar toekomst is voorbereid. Geef toe… kinderen hebben de toekomst. En gerichter en efficienter kan je niet werken als moeder-landgenote. Uit landsbelang! Inkomen? Goud waard!

    @ Christen-premier Balkenende

    Vakantie? Wat is dat?? Daar moet je toch geld voor hebben??? Oh die E400,= per jaar?
    Tja… zelfs als ondernemende en daadkrachtige moeder kom ik niet verder dan mijn achterstallige rekeningen de vrije loop te geven. My home is my castle!
    Viva Balkenende!

    Reactie door Gloria — zaterdag 22 juli 2006 @ 2.03 uur

  48. Ook erg sterk onderbouwt van je Jofel. Probeer het nog eens.

    Reactie door Joep — zaterdag 22 juli 2006 @ 2.04 uur

  49. @ 30 uit 47 HenriOsewoudt

    En natuurlijk niet te vergeten een fors pensioen voor al die jaren van trouwe dienst! Want voor de overheid blijf ik een MINI…MA!Kan je nagaan hoe MINIMAAL ze zich hierin verdiept hebben. Hoe kunnen ze ook? Geen moeder meer thuis! Uitgestorven ras. Gezuiverd! Heil!!

    Hoe? Door gewoon de geldkraan dicht te draaien tot aan je dood toe! Moeders en kinderen? Eitje…doordraaien die handel!

    Reactie door Gloria — zaterdag 22 juli 2006 @ 2.17 uur

  50. Zolang er nog zoveel werkelozen zijn is er geen enkele noodzaak het aantal vakantiedagen te minderen.

    Ik heb op de TV een reportage over Dubai gezien. Daar werken mensen uit India en China als slaven, de paspoorten worden afgepakt, mensen wonen in barakken die aan de tweede wereldoorlog doen denken.Kunne niet naar huis. Werkelijk verschrikkelijk.
    Ze werken daar met medeweten van de overheid bij aannemers aan de riant luxueuze bouwwerken in Dubai. Waarom wordt daar in de westerse wereld niet op gereageerd i.p.v. Libanon plat te gooien.
    Of hebben wij economisch het een en ander te verwachten bijvoorbeeld m.b.t. olie.
    Over vakantiedagen gesproken, over terrorisme gesproken.

    Reactie door Henny — zaterdag 22 juli 2006 @ 19.21 uur

  51. ‘kunnen’

    Reactie door Henny — zaterdag 22 juli 2006 @ 19.22 uur

  52. @37 Evert Tigchelaar jr
    lood om oud ijzer…

    Reactie door iew — zondag 23 juli 2006 @ 11.29 uur

  53. @50
    Joep zegt.
    M.e.e.r . w.e.l.v.a.a.r.t . e.n . m.e.e.r . c.o.n.c.u.r.re.n.t.i.e . o.p . d.e . a.r.b.e.i.d.s.m.a.r.k.t . h.e.b.b.e.n . w.e.r.k.n.e.m.e.r.s . d.e . m.o.g.e.l.i.j.k.h.e.i.d . g.e.g.e.v.e.n . n.i.e.t . 365 . d.a.g.e.n . p.e.r . j.a.a.r . t.e . w.e.r.k.e.n.
    ………………………………………..
    Dat is in tegenstelling wat joep beweert dat men meer vakantie dagen krijgt als er veel welvaart is,want Dubai is een rijk land met veel welvaart.

    Reactie door Jofel — zondag 23 juli 2006 @ 18.32 uur

  54. Joep , is nog een klein jongetje met weinig levenservaring : Het grootkapitaal is niet zo ROYAAL voor zijn lagere werknemers .

    Reactie door Fred — maandag 24 juli 2006 @ 12.18 uur

  55. @28 Joep

    Je verhaal klopt niet helemaal. De economische groei en de technologische ontwikkelingen maakten het inderdaad mogelijk om korter te gaan werken. Maar dat moest vervolgens wel in de onderhandelingen tussen werkgevers en werknemers verzilverd worden. In de tijd van onze vaders lukte dat nog. In het huidige klimaat glijdt de winst wel heel gemakkelijk in de zakken van de CEO’s. Sta op proletariers aller landen en verenigt u!

    Reactie door Arno — dinsdag 25 juli 2006 @ 0.03 uur