Warm, heet, maar toch…..

Het Nationale Fonds Ouderenzorg zendt vanaf vandaag radiospotjes uit met tips over de hitte. Vooral veel ouderen hebben last. Er is een advieslijn geopend: 0900-6080100. De overheid moet volgens het fonds meer doen voor ouderen als het erg warm is.

Een goed initiatief. We herinneren ons allemaal nog de afschuwelijke berichten over sterfte onder ouderen door extreme hitte in Frankrijk een paar jaar geleden. En een terechte oproep. Helaas zijn nog niet alle verpleeghuizen en verzorgingshuizen bijvoorbeeld voorzien van airconditioning. En wat te denken van de hoge werkdruk. Normaal is het al aanpoten, en schiet de zorg helaas ondanks enorme inspanningen van het personeel te kort. En nu moet er onder deze extreme omstandigheden ook nog eens extra aandacht zijn of ouderen wel genoeg koeling en drinken krijgen.

Extra alertheid is ook gebonden voor ouderen thuis. En uitgerekend nu is er een cliëntenstop op de thuiszorg in sommige regio’s. Onverantwoord. Goed dat er daarom een spoeddebat over komt, zie ook : Ross doet niets: SP opent meldpunt thuiszorg.

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

zaterdag 22 juli 2006 :: 20.52 uur

42 Comments

42 reacties

  1. Symptoombestrijding en populistisch handelen! Dergelijke zaken moet men aanhangig maken in de wintermaanden, niet als het toevallig een keer extreem heet is.

    Reactie door stephan — zaterdag 22 juli 2006 @ 21.22 uur

  2. Het is dit jaar extreem heet, en dit zal voorlopig zo blijven.
    Stephan zoals je schreef dat het toevallig extreem heet is, is niet een goede opmerking.
    Berichten voorspellen, dat we meer warmere zomers krijgen, en zo ook extreem regenval.
    De overheid doet gewoon NIKSSSS aan klimaatbeheersing voor ouderen, gelukkig roept de opositie als de SP wel om aandacht. Airco is niet echt de oplossing gezien ouderen hier ziek van kunnen worden, maar zeker wel mogelijk is klimaatbeheersing.
    In bestaande Verpleeg-Verzorgingshuizen is het veel te duur om dit aan te brengen; ook het een en hetander moet dan grondig op de schop.

    Wemoeten iets doen aan klimaatbeheersing; want Nederland krijgt warmere zomers.
    We mogen niet gaan ingrijpen als er al veel te veel ouderen overleden zijn.
    Dan is het te laat.

    Gr Mark

    Reactie door mark — zaterdag 22 juli 2006 @ 21.51 uur

  3. @1 Stephan wat schrijf je een onzin zeg. Vorig jaar zijn er alleen al in Frankrijk naar schatting 15.000 ouderen door de warmte gestorven. Dus hoezo “toevallig een keer heet”? Zeker de voorspellingen voor de komende jaren en de ontwikkeling in de afgelopen jaren niet helemaal meegekregen?
    Ja, laten we svp de symptomen van de steeds stijgende temperaturen tov ouderen bestrijden. Of laat jij ze liever creperen? Ouderen moeten ook leren omgaan met dit verschijnsel en er zich bewust van worden.

    “Populisme” is ook een term die te pas en te onpas wordt gebruikt tegenwoordig. Fortuyn deed het, Jan doet het blijkbaar en de VVD wordt er ook van beschuldigd. En dat allemaal onder dezelfde noemer ‘populisme’. Nogal vreemd he… 3 nogal verschillende politieke partijen die allemaal populistisch doen.

    Reactie door Marc B — zaterdag 22 juli 2006 @ 22.08 uur

  4. @1
    je moet niet uit je nek lullen Stephan.

    Reactie door abo — zaterdag 22 juli 2006 @ 22.53 uur

  5. Wie wil & kan mij dit uitleggen:
    VEEL ouderen die ik ken(de) haddwn of hwbbwn de kachel op / cv op dertig graden EN pantoffels, geitenwollen sokken, 3 lagen kleding, e.d. dat oude mensen juist veelal ‘koudeliijk zijn’.
    Uit een spotje over de UWV of CWI oid waarbij een blinde telefoonmedewerkster aan verontruste ouders van een kennelijk zieke baby tips geeft, blijkt dat vochtige hitte je beter doet ademen.
    Is dit dus incidenteel, of zijn de ouderen per regio/’bouwjaar’ verschillend?
    (serieus bedoelt want ik zie dus tegengestelde feiten en berichten)

    Reactie door Barendvdberg — zaterdag 22 juli 2006 @ 23.30 uur

  6. ~@abo en anderen

    Ik maak geen bezwaar tegen het ageren inzake airco’s in bejaarden en verzorgingstehuizen maar voornamelijk tegen het tijdstip waarop dergelijke opmerkingen worden gemaakt. Zeker met de aanloop naar de verkiezingen in het achterhoofd.

    Wat betreft de warmtegolf in frankrijk, ook na die zomer hoorde je de SP niet. Nee nu het weer een heet zomer is en iedere nederlander onder de hitte zucht, wordt dit onderwerp naar voren gehaald, dat is populisme.

    Reactie door stephan — zaterdag 22 juli 2006 @ 23.43 uur

  7. PS.

    Niet alleen de SP maakt zich schuldig aan dergelijk handelen, ook de balkenbende is hier verdomd goed in, wacht de derde dinsdag in september maar eens af.

    Reactie door stephan — zaterdag 22 juli 2006 @ 23.44 uur

  8. nr 5 een vergelijking,,
    stap in een water bak van,zeg 25-29 graden,koud he tenminste na een minuut of 10,
    nu sta je in de warmte van,25-29,maar de warmte kan niet weg,ja alleen door zweten,en dat gaat lang niet zo hard als in de bak warm/koud?? water,
    en volgens mij kunnen ouderen hun temparatuur ook niet zo goed meer regelen,vandaar mischien swinters koud,en nu te warm,
    zomaar wat gedachten

    en waarom geen koude douce,beter is zo warm mogelijk.en ga dan eens buiten staan,zelfs met 30+graden heb je kippevel.
    en is het niet mogelijk de cv pomp te laten draaien met koud water(opnieuw gevult) of daar op een koeling.of heeft dat niet genoeg opbrengst?ook zomaar wat gedachten

    Reactie door ad — zaterdag 22 juli 2006 @ 23.50 uur

  9. @8 Ad, leuk bedacht van de ‘koude cv’ maar dat gaat denk ik niet op. Hitte, nu ja wamre lucht, wil wel naar koude lucht maar niet andersom.
    Je kunt dus geen koude kreeeren met wat koele elementen (radiators) op koel water, dat via de warmte verzamelende metalen behuizing in een halve dag ook weer warm is. Hitte moet je vervangen, maar de warme lucht moet dan wel weg (ijskast werking)
    Het kan dus wel, maar dan moet er wat bij: lucht van buiten naar binnen blowen l a n g s de koele radiator, warme lucht op 1,5 meter hoogte of zo elders wegblowen.
    Maar ja, de boel is ontworpen voor hitte, geisoleert en zo, dus je blijft dan bijvullen, want de aangezogen lucht is ook warm.

    Dat van de oude mensen en hitte regulering lijkt me onjuist, daar men die hitte in de winter wel wil en nu niet. Maar nogmaals, misschien ken ik bijna alleen ‘iron people’ of zo die winter en zomer van de hitte houden.

    Reactie door Barendvdberg — zondag 23 juli 2006 @ 0.05 uur

  10. Helemaal goed! Van harte mee eens! Mensenwerk SP. Zeer sociaal gedacht!

    Reactie door Gloria — zondag 23 juli 2006 @ 0.59 uur

  11. Jan,

    Rust alsjeblieft gewoon effe lekker uit. En ga je niet schuldig voelen over wat je misschien verkeerd gezegd mag hebben.

    Had je het anders gezegd, was er net zoveel commentaar op geweest. Had Balkenende hetzelfde gezegd als jij, was er niks aan de hand geweest.

    Zielige subjectiviteit der kiezers, waar je je niet mee moet vermoeien.

    Reactie door Wilbert — zondag 23 juli 2006 @ 3.16 uur

  12. @11 Wilbert
    precies! het is maar net hoe men het “wil” zien. het gaat goed met de SP en daar zijn veel rijke graaiertjes bang voor. een oud gezegde/spreekwoord luid dan ook: een kat in het nauw maakt rare sprongen…

    Reactie door iew — zondag 23 juli 2006 @ 11.25 uur

  13. De hitte problemen zijn terug te voeren door te weinig zorg.Dit probleem verergerd door de vakantieperiode,wanneer er te weing verpleegsters zijn en de bezetting onder de maat is.Dat wordt dikwijls opgevangen door mantelzorgers en andere vrijwilligers,welke dikwijls ook nog op eigen kosten op en neer rijden.Doordat in de nabije toekomst meer vergrijzende/dementerenden komen en de zorgaanvulling nijpender wordt zal deze toestand zich in rap tempo verergeren.
    Jan het wordt de hoogste tijd, dat zorgmanagers en andere grabbelaars gaan inleveren, waardoor er tenminste geld van “het budget is op” vrij komt dat bestemd moet worden om mantelzorgers en vrijwilligers tenminste een aalmoes van 3 euro per uur(belastingvrij) te geven om hun kosten te kunnen dekken.Anders wordt deze toestand in de toekomst onbeheersbaar.Door de verdere individualisering van de maatschappij en de ik voor mij, mentaliteit zullen ook mantelzorgers toekomstig schaarser worden.Overigens hoe groot is de pot van de AWBZ??

    Reactie door Maan Arkenbosch — zondag 23 juli 2006 @ 11.26 uur

  14. @ 9,

    De koude CV werkt weldegelijk, alleen niet op een gewone CV. Men moet een cv hebben die werkt met temperaturen van max 25-3- graden celcuis. Gewone radiatoren trekken dit niet, dus wordt meestal de vloer (net zoals vloerverwarming) en een of twee muren met buizen voorzien die de kamer dan verwarmen. Het voordeel is dat er niet verwarmd wordt dmv convectie warmte, maar dmv van straling.
    Dit is een zeer confortabele manier van verwarming.
    Door koud water in de buizen te pompen werkt de CV als een koelinstallatie. Maar wel moet een apparaat het water koelen, of men moet water uit een rivier/beek gebruiken die koeler is dan de huidige temperatuur. Dit laaste kan problemen opleveren, omdat, als veel mensen daar gebruik van maken de temeratuur van het rivierwater te hoog oploopt, en dat is schadelijk voor het milleu.

    Stephan,

    De SP roept al jaren dat de zorg voor ouderen slecht is. Is het dan zo’n zonde om het tijdens verkiezingstijd nog eens te roepen. Het is gewoon onderdeel van hun visie. Als ze er nooit iets over geroepen hadden, en nu ineens verontwaardigd bleken, als het fout ging, dan had je gelijk.

    Reactie door alexander — zondag 23 juli 2006 @ 12.32 uur

  15. alexander en barend,
    ik kwam meer opdat iede,zoals bv aan het strand,daar gooien ze 100+ meter door het zand,en huppa je kunt warm doucen,,
    en zodoende dacht ik het ook bij bv cv,een ringleiding of iets dergelijks door de grond,(net als het leiding water,is ook koud)
    en rond pompen,waren maar zo wat gedachten spinsels.

    Reactie door ad — zondag 23 juli 2006 @ 12.40 uur

  16. Heel erg mooi….maar wat *doet* de SP hier nu concreet aan?
    Gaat de SP niet de uitkomst van een slepende discussie afwachten maar gaat de SP (evt. samen met GL en de PvdA) nu zelf het heft in handen nemen?
    Of is dit weer het zoveelste voorbeeld van hoe men bij de SP vindt dat anderen moeten handelen?

    Reactie door Erik, Leusden — zondag 23 juli 2006 @ 13.00 uur

  17. Voor sommige die hier schrijven even het volgende: de SP is als geen andere partij altijd in de weer om misstanden aan te kaarten, of het nu verkiezingstijd is of niet. Het is mij al eerder opgevallen en irriteert mij mateloos dat zodra de SP actie onderneemt of wantoestanden aankaart, er altijd wel iemand roept dat het populisme is of ze zeggen: “zeker weer verkiezingstijd.” Dat is grote onzin. Als regeringspartijen ineens gaan roepen dat er misstanden zijn, ja dàt is populisme.
    Goedemiddag overigens.

    Reactie door Gandalf — zondag 23 juli 2006 @ 13.15 uur

  18. @17
    Inderdaad. Het is ook de taak van de SP om misstanden aan te kaarten als zijnde een oppositie partij. Dus wat ene Stephan wil is dat de oppositie partij niets mag aankaarten want dat is dan populisme. Stephan wake up, politiek = populisme. Dat neemt niet weg dat ik toch sterk de indruk heb dat de sp, mijn inziens, vooral goede ideeen wil promoten.

    Reactie door stan — zondag 23 juli 2006 @ 13.51 uur

  19. Jan heeft gelijk. Kijk ik naar mijn ouders, 75 en 76 jaar oud. Bijde zeer slecht ter been. Zij hebben een gehandicapte dochter (ik), en een dubbel gehandicapte kleinzoon.
    Diverse keren is door de huisarts gezegd dat ze in een verzorgings huis thuishoren.(vallen bijde vaak)
    Maar in deze maatschappij kom je daar niet zo snel meer voor in aanmerking. In onze gemeente moet je minimaal 4,5 uren hulp per dag nodig hebben. Nu dat hebben ze niet. 1x per week gezinshulp, dagelijks 10 min. kousen aan trekken, en 3x per week douchen.
    Dat is nog geen 4,5 uren per dag.
    Dat de gehandicapte dochter de bootschappen moet halen, de brievenbus moet legen en meer zaken moet doen. Doet niet terzake. (zij wordt gezien als mantel zorger). (te gek voor woorden)
    Maar ik sta niet raar te kijken als mijn ouders in deze warmte komen te overlijden.
    Drinken doen ze te weinig, dat wordt door hun ook vergeten. En in hun jonge jaren dronk je s’morgens koffie, eventueel s’middags ook, en later, dus vooral sávonds niets (in de oorlog en vlak daarna was dat te duur)Dus om hun in leven te houden moet ik als dochter (die zelf een dubbel gehandicapt kind heeft) en ook nog een baan, elke dag bij hun langs gaan.

    In mijn ogen is dat niet een normale zaak.
    Maarja, zo zit onze maatschappij in elkaar.

    Jan je hebt gelijk. Er zullen dit jaar in Nederland ook heel wat bejaarden overlijden.
    Maar de vraag is dan, wat wordt er bekend gemaakt? Ze zijn gestorven door ouderdom, of is men eerlijk en zegt ze zijn gestorven door de temperaturen.

    Reactie door Mineke — zondag 23 juli 2006 @ 13.53 uur

  20. reactie 1 stephan,de VVD-er,die aan SP pesten doet..leuke hobby,joh..golf is ook leuk…wij breien in de winter liever geitenwollensokken..daar griezelen jullie bij de VVD toch zo van..haha..leve Jan !!!
    En SP stemmen hoor..is goed voor je hartslag

    Reactie door eric — zondag 23 juli 2006 @ 14.10 uur

  21. en het vreemdts vind ik de peilingen,van m de hond,,
    als je alles op een rij zet wat dit cda/vvd kapot gemaakt heeft,oorlog,hulp cia vluchten enz enz,en wacht even op begin volgend jaar,dan wordt de ellende voor de nederlander nog kompleter,,
    hoe een afgrijzelijk laag wezen,, en ziek moet je dan zijn,om te blijven stemmen op het cda!
    kijk vvders zijn maar op een ding uit,geld,
    en heb je een grote bek,pakken ze je wel,denken ze,of niet her von balen,oorlog hitser!

    Reactie door ad — zondag 23 juli 2006 @ 14.33 uur

  22. Kan het niet andersom?
    Ouderen hebben juist levenservaring en kunnen ons beter vertellen hoe ze het vroeger zonder airco deden!

    Mijn oude Airco defekt auto blijft nu dankzij een witte handdoek op het dashbord koeler, raampje op een kier, zodat het niet inregend, maar wel ventilatie is….
    Onder de bomen, ondanks de vogelpoep, maar wel minder sauna gevoel.
    Gelukkig zijn er oudjes die ons wat kunnen vertellen hoe wij jongeren overleven in deze tropische periode.

    Reactie door Gozik Spiridonov — zondag 23 juli 2006 @ 16.01 uur

  23. Natuurlijk mag er wat mij betreft ook aan ouderen gedachr worden komende winter, als het erg koud is. Spotje met’hoe kom ik de winter door’ zullen dan noodzakelijk zijn, vanwege de niet te betalen energierekening.

    Reactie door Alex — zondag 23 juli 2006 @ 17.24 uur

  24. Veel bewegen en hete chocomel luidt het advies dan. Maar geen ijs eten en oude mensen a.u.b. niet met koud water besproeien.

    Reactie door Alex — zondag 23 juli 2006 @ 17.27 uur

  25. Dat is zeker goed dat er meer aandacht aan de ouderen wordt besteed. Wat dom van verschillende regio’s om opnamestop te houden bij de thuiszorg, de ouderen hebben toch echt wel meer aandacht nodig nu.

    Reactie door Anneke — zondag 23 juli 2006 @ 17.59 uur

  26. @alexander

    Ouderzorg blijft achter, daar ben ik het mee eens, het punt is dat het nu zo heet is, ze zielige kaart wordt gespeeld en er een airco/warmte discussie wordt gestart.

    Zoek het gevecht op op hoofdpunten, niet op de symptomen al komen die beter aan bij het “volk”. Niet de warmte is het probleem, het probleem is veel groter.

    Reactie door stephan — zondag 23 juli 2006 @ 20.13 uur

  27. @stan

    Ik ben blij dat je het met mij eens bent, en dat de SP blijkbaar hier stevig aan meedoet.

    Reactie door stephan — zondag 23 juli 2006 @ 20.15 uur

  28. Het schiet dus weer niet op met die vakantiegangers, wanneer denken ze te durven terugkomen? Opdat de pers ze opwacht, ouderen zonder zorg is lijkenzakken tellen. Een schande!!!

    Reactie door Angela — zondag 23 juli 2006 @ 23.40 uur

  29. en hoelaat vandaag dat spoeddebat? ik heb namelijk verder nog niets vernomen van terugvliegende Ministers…

    Reactie door iew — maandag 24 juli 2006 @ 8.46 uur

  30. Stephan..volgens mij heb je dan lang geslapen want de SP is de enige partij die de vinger op alle zere plekken legt!
    Door deze schandalige praktijken nu weer in het daglicht te zetten kan er iets aan gedaan worden want Ross die doet niets! En waarom niet? Eigen verantwoordelijkheid van burgers? En als een maatregel niet werkt zelf verantwoordelijkheid afschuiven….zo lust ik er nog wel een! Mensen worden op vele manieren gepakt door de domme maatregelen van dit kabinet! ( mijn mening)

    Reactie door cynthia — maandag 24 juli 2006 @ 11.44 uur

  31. met dit soort extreme weer moet men airco’s plaatsen in verpleegtehuizen en flatjes, waar zelfstandige bejaarden wonen. maar men zou zeker met dit extreme weersomstandigheden meer personeel moeten plaatsen, die de mensen wat meer aandacht kunnen geven door ze regelmatig laten drinken en extra verschonen. daar is nu helemaal geen personeel voor, zeker niet voor mensen, die niet meer voor zichzelf kunnen zorgen en voor zich op kunnen komen. deze mensen komen er bekaaid van af met zo’n extreem heet weer. het zou helemaal niet verkeerd zijn, deze mensen nu wat extra aandacht te geven. dan hoeven er ook niet zoveel doden te vallen. het lijkt erop, dat ros het wel prima vindt. het valt onder haar verantwoordelijkheid. zij moet maatregelen treffen, zodat de ouderen beter verzorgd worden met dat extreme hete weer. ook daar heeft zij geen kaas van gegeten.

    Reactie door maayke jong-doppen — maandag 24 juli 2006 @ 12.45 uur

  32. Zouden die directeuren en managers er ook WARM bijzitten ?

    Reactie door Fred — maandag 24 juli 2006 @ 13.11 uur

  33. @17 Gandalf
    Je hebt helemaal gelijk!
    En bovenop de beschuldigingen van populisme dat constante dreigen met niet (meer) SP stemmen, zielig gewoon.

    Je stem intrekken zodra er iets is wat je niet bevalt, en dan maar weer CDA/VVD/PvdA stemmen. Dat terwijl men al jaren loopt te klagen dat er iets moet veranderen. Geen enkel politiek programma zal AL je standpunten vertegenwoordigen, maar als de SP dat bijna doet, omdat je een sociaal mens bent, sta dan ook achter ze.

    Sta anders achter de huidige regering en verheug je op Balkenende 5,6,7, etc. en meer armen en mensen die ziek worden en zelfs sterven uit armoede. Dat is namelijk het verschil tussen de SP en de grotere partijen, een hart voor mensen!

    Reactie door Irma — maandag 24 juli 2006 @ 13.24 uur

  34. Stephan, de SP doet niet aan symptoombestrijding omdat het toevallig warm is, maar heeft al jaren goede plannen om onze oudere medemens een fatsoenlijk bestaan te geven; kijk maar eens naar de alternatieve begroting op de SP site.
    Je insinuaties zijn dus volstrekt misplaats.
    Als de VVD en het CDA nu plotsklaps zich het lot van de oudere niet bemiddelde medemens aan zou trekken, dat zou pas populisme zijn.

    Reactie door kaatje — maandag 24 juli 2006 @ 14.32 uur

  35. en zo is het

    Reactie door Henk — maandag 24 juli 2006 @ 14.55 uur

  36. @ Stephan, je verwijt de SP dingen (populisme bij ‘warmte-en-ouderen), terwijl duidelijk is dat je helemaal geen idee hebt wat de SP de afgelopen jaren heeft gedaan.
    Misschien jezelf even inlezen?

    Soms vraag ik mezelf af of je wel weet waar de SP voor staat…

    Reactie door Marc B — maandag 24 juli 2006 @ 16.07 uur

  37. @Marc B
    veel mensen waar de SP het beter voor wil maken hebben geen internet,dus kan je best wel inschatten dat hier een boel rechtse balletjes tegen de SP aan komen schoppen op dit log. angst, om te delen met mensen die minder hebben is dat in mijn ogen.
    ik heb mazzel dat mijn ouders mn internet betalen anders had ik hier ook niet gezeten met mn WAO’tje als alleenstaand ouder.

    Reactie door iew — maandag 24 juli 2006 @ 17.32 uur

  38. fred,, financieel wel,,en die hebben thuis nog 4a5 aircö’s staan,

    wat die rechtse balletjes aangaat,hier??
    waarom drukken die dan bij het inthernetten wel op links,
    wandt gelukkig bestaat daar rechts niet,
    wel weer als je drukt op links.

    Reactie door ad — maandag 24 juli 2006 @ 18.53 uur

  39. ps voor dat er coment op komt bij ons in de polder is lings dus het zelfde als links,
    ter vergelijking,,wat zeggen jullie bv tegen een lantarenpaal??

    Reactie door ad — dinsdag 25 juli 2006 @ 2.29 uur

  40. @1 Je hebt 100% gelijk, en over een paar maand proberen we weer stemmen te trekken door te pleiten dat de CV-installatie’s van verpleegtehuizen extra hard gestookt moeten worden. En als de energierekening vervolgens tegenvalt, moet daar weer compensatie voor komen.

    Het haalt allemaal niet veel uit, maar zo krijg je de argeloze stemmers op je hand.

    Reactie door Klukluk — dinsdag 25 juli 2006 @ 8.42 uur

  41. klukluk,,hopendt dat als jij oud wordt??
    en ik dan broeder ben,en je hebt in je luier gezeken,zet ik je in je rolstol te drogen en 36+ graden,midden op een zand afgraving en/of vlakte,
    of heb je er al gestaan??

    Reactie door ad — dinsdag 25 juli 2006 @ 9.50 uur

  42. @40 Inderdaad Klukluk, laten we nou eens met zn allen proberen onze ouderen fatsoenlijk te verzorgen zoals het hoort. Veruit de meesten hebben lang en hard genoeg gewerkt om wat koelte in de zomer en wat warmte in de winter te krijgen. Lijkt me dat ze dat verdiend hebben. Natuurlijk kun je ook zeggen: Het allemaal bijna niks uit, laat maar gaan…
    Maar laat de SP dat maar niet doen, laat de SP maar ‘de menselijke maat’ hanteren.

    Daar strijd de SP al jaren voor, als je het tenminste een beetje volgt. Maar blijkbaar heb je dat niet gedaan als je instemt met 1. Je bent dus zelf een van die ‘argelozen’, stem je ook SP? :)

    Reactie door Marc B — dinsdag 25 juli 2006 @ 9.55 uur