Abu Ghraib II

In gevangenissen in Irak zijn gedetineerden nog mishandeld door hun Amerikaanse bewakers nadat het Abu Ghraib-schandaal aan het licht kwam. Dat staat in een rapport van mensenrechtenorganisatie Human Rights Watch. Foto’s van de vernederingen die gevangenen in Abu Ghraib ondergingen schokten de wereld in het voorjaar van 2004.

Het rapport maakt melding van misstanden in met name Camp Nama, een gevangenis bij het vliegveld van Bagdad. Tussen 2003 en 2005 zouden gevangenen als onderdeel van verhoren zijn mishandeld, zou hen slaap zijn onthouden en zouden zij zijn blootgesteld aan extreme temperaturen, harde muziek en scherp licht. Ook werden ze bang gemaakt met blaffende honden.

Militairen zouden van hun superieuren de vrije hand hebben gekregen voor harde verhoren. Wel moest toestemming worden gevraagd, maar die werd nooit geweigerd. De Amerikaanse soldaten was volgens de onderzoekers verteld dat de Conventies van Genève, waarin de bescherming van krijgsgevangenen is vastgelegd, niet gelden bij verhoren. Het rapport is gebaseerd op gesprekken met defensiemedewerkers en schriftelijke verklaringen.

Een woordvoerder van het Amerikaanse ministerie van defensie zei in een reactie niet op de hoogte te zijn van het rapport. Hij verklaarde dat de procedures ten aanzien van de behandeling van gevangenen momenteel opnieuw worden bekeken, nadat het Amerikaanse Hooggerechtshof onlangs bepaalde dat de Conventies van Genève wel degelijk gelden in de strijd tegen Al-Qaida. De Amerikaanse president George Bush heeft altijd gesteld dat de conventies hierin niet gelden.

Volledige rapport ‘No Blood no foul’

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

zondag 23 juli 2006 :: 20.50 uur

61 Comments

61 reacties

  1. Dit gebeurt naargenoeg in elke oorlog en in elk conflict.
    Goed dat de Amerikanen er aan werken om het te voorkomen.

    Reactie door Jazz — zondag 23 juli 2006 @ 21.20 uur

  2. eeuuu ik en anderen zeggen/denken al maanden/jaren,abu ghraib, is echt niet de enigste,
    toen reis,of hoe ze maar mag heten naar europa kwam,werden er toen ook niet wat oostbloklanden,nieuw bij europa/turkije bang,werden er toen ook niet ineens gevangenen verplaatst naar eeuuu afrika?
    en zijn er niet wat corupte regeringen in het oosten,die ook de vuile troep van de terrorgroep usa,doet.
    overegens je bent een corupte regering/koningin als je samen werkt met de usa,waarvan de hogere,geldschieters/ontvangers,
    letterlijk en figuurlijk zeggen,alles mag als er maar geen vitale organen uitval is.
    info is belangrijker,
    in de naam van onze oorlogs god.

    Reactie door ad — zondag 23 juli 2006 @ 21.43 uur

  3. zijn de ze al teruggeroepen door Agnes Kant? ivm de zaken in ons eigen land?of verdwijnt de aandacht daar zo langzamerhand voor,nederland is zeker niet zo belangrijk meer.
    of gaat men hier in dit onderwerp het “wéér” over Israel hebben…?

    Reactie door iew — zondag 23 juli 2006 @ 21.55 uur

  4. Ja toen Saddam nog de scepter zwaaiden was het allemaal prima. dream on. Toen was het elke dinsdag executiedag in abu graib..

    Reactie door han — zondag 23 juli 2006 @ 22.32 uur

  5. han,toen saddam daar zat was het daar woendag gehakt dag,MAAR je wist in iedergeval dat je dood ging,nu laten ze er af en toe wat vrij,hee je moet terroriosten??kweken,niet vermoorden
    ,dood brengt het geen geld op.
    dus is er niet veel veranderdt,
    + over de hele wereld vliegen ze als padestoelen de grond uit,
    dus onze leiders?niet de mijne!verschillen niet veel met saddam,,maar dat heet westerse beschaving???

    Reactie door ad — zondag 23 juli 2006 @ 23.05 uur

  6. @Ad

    Verschil is toch wel dat Amerika dit niet geinstitutionaliseerd heeft.
    Het zijn excessen, geen beleid.
    (althans daar is geen grond voor).

    Reactie door Jazz — zondag 23 juli 2006 @ 23.11 uur

  7. jaz,,het werdt ooit uitgezonden,,sorry weer bij de belgen,,dat de zogenaamde havikken van de usa,letterlijk en figuurlijk gezegt en geschreven,
    dat er gemarteld?? mag worden,als er maar geen nootzakelijke organen uitvallen,,
    zegt voor mij altands meer als genoeg.
    enz enz.

    Reactie door ad — zondag 23 juli 2006 @ 23.21 uur

  8. Goed dat amnestie er is.
    Martelen is nooit goed te praten en heeft ook geen nut, behalve om mensen angst aan te jagen die dan nog radicaler worden met doodsverachting of suïcidaal worden.

    Reactie door n de vries — zondag 23 juli 2006 @ 23.26 uur

  9. @ad
    bij die ouderen die zorg nodig hebben vallen er wel organen uit…
    dat gezeik om het buitenland terwijl er hier van alles kapot gaat/is begint me de strot uit te hangen![niet persoonlijk bedoeld]

    Reactie door iew — zondag 23 juli 2006 @ 23.51 uur

  10. Nederlanders zijn goed in het vingertje naar anderen wijzen maar kijk eerst maar eens naar jullie zelf. NSB is niet voor niks een NL woord.

    Reactie door mohamed — zondag 23 juli 2006 @ 23.57 uur

  11. Mo’- met een vingertje wijzen is een menselijke trek en niet iets nationaals.
    Daarom ook dat er altijd iets ironisch zit in de opmerking ‘niet met het vingertje wijzen, maar kijk naar jezelf’; het is namelijk een goed advies, maar de adviseur houd zich er niet aan ..

    Reactie door Jazz — maandag 24 juli 2006 @ 0.02 uur

  12. Kan dit nog door de beugel ?
    http://www.kavkazcenter.com/eng/content/2006/07/19/5014.shtml

    Reactie door Genoegisgenoeg — maandag 24 juli 2006 @ 0.59 uur

  13. Al die berichten die naar buitin komen over excessen in Irakese gevangenissen maken deel uit van de psychologische oorlogvoering die de vs voert tegen de bevolking van Irak en zijn onderdeel van de amerikaanse repressie en afschrikkings politiek. Zolang het verzet in Irak niet gebroken is zullen deze intimiderende berichten over misdaden in de media blijven verschijnen.
    Openbaarmaken van martelen moet het verzet afschrikken.

    Reactie door hutspot — maandag 24 juli 2006 @ 1.03 uur

  14. Zolang de VS het doet is het altijd wel goed. *Zucht* ik zal de martelingen in Abu ghraib maar goedkeuren en/of anders wordt ik gezien als een terrorist.

    Bush foundation: Who not joins our side is against us(means he/she is a terrorist)

    Vandaaar dat we zoveel terroristen op de wereld hebben :P

    Reactie door John — maandag 24 juli 2006 @ 1.39 uur

  15. Natuurlijk gaat het martelen door na Abu Ghraib. En deze praktijken zijn door de Amerikanen wel degelijk geinstitutionaliseerd.
    President Bush bouwt nog altijd een podium van haat in het midden-oosten. Hij probeert nog altijd een vuurtje te stoken en het ziet er nu naar uit dat het er daadwerkelijk begint te branden.

    Reactie door Rob de Kuster — maandag 24 juli 2006 @ 1.42 uur

  16. iew,,snap het wel,,ik heb zelf ook een oude? moeder,met hart problemen,dus.
    maar zeg nou zelf,10 minuten een mening geven,moet kunnen,
    ben met tien dingen tegelijk bezig,en red het nog steeds ;-)
    op mijn ahum jonge leeftijd ;-)

    Reactie door ad — maandag 24 juli 2006 @ 2.10 uur

  17. Sommigen noemen het beestachtig, anderen onmenselijk. Ik noem het: de mens in vol ornaat. Volken worden in de tang gehouden door hun leiders. Zoals ook dit land. De meerderheid van de kudde volgt naar armoede, afbraak, moord en doodslag.
    Een kleine partij protesteert… proberen het volk HART te geven. En een weblog waar iedereen mee mag praten.

    Zie Nederland! De kudde volgt. CDA stijgt… mijn God! Straks weer een volk medeschuldig aan het doden in wie weet Iran? Syrie? Opnieuw gevangenen… met opnieuw bewakers die hun HAAT weer legaal op de mens mogen botvieren en hun ware aard blootleggen. Duivelse praktijken en christenen aan de macht… De mens in vol ornaat! Bush, Blair, Balkenende…ik noem maar een paar B’s. uit de “beschaafde” wereld. Het is zo onbeschaafd, zo beschamend, zo onterend, zo walgelijk primitief… zo GODDELOOS! En zij niet alleen, want zij zijn in het politieke leven geroepen door hun KIEZERS.

    Ik hoor en zie geen leiders van de kerken in opstand komen. Zij vullen de pleinen en de straten niet. Zij lezen en spreken over een Nieuw Testament… altijd weer, iedere zondag en zondag en zondag en zondag… ZONDE-DAG! De gelovige mens in vol ornaat.
    Spreken over LIEFDE, en de VIJAND niet daar gelaten. Spreken over DELEN en de 2 HEMDEN. Spreken over ZWAARDEN die niet gebruikt mogen worden. SPREKEN over de RIJKEN en de ARMEN.
    Spreken, spreken, spreken iedere zondag en zondag en zondag… en het volk? Luistert braaf!

    Z O N D E D A G… van zondag tot zondag en alle dagen ertussen! Week in week uit, jaar in , jaar uit. Eeuwenlang… CHRISTEN…DOM!
    Mijn God wat een geduld heeft God.

    Die kleine partij laat zien van DADEN. Zij spreken niet van God, maar LEVEN HEM.
    Helpen het volk naar hun Hart, sociaal zijn onder elkaar. Je vraagt je af hoeveel HART er nou precies inmiddels is… we zullen het weten op 22 novemnber. Is de SP gezakt, gegroeid of gelijk gebleven?

    Want in het stemhokje sta je niet alleen voor je partij, maar ook voor God. Kies je voor het testament van een politieke leider of voor het Testament van de Bevrijder? Voor sommigen vraagt dit moed… maar je komt ermee uit! Niet meer medeschuldig aan: medeplichtig zijn!

    En de rest? De meerderheid?? Tja… wie niet horen wil moet dan maar voelen. Teloorgang van een beschaving. De mens als sociaal wezen heeft zichzelf uitgeroeid.

    Reactie door Gloria — maandag 24 juli 2006 @ 3.15 uur

  18. Ik zou er graag een tijdje willen werken

    Reactie door Ekt — maandag 24 juli 2006 @ 6.38 uur

  19. @ad
    is ook wel zo ad, aleen gaat nu in bijna ieder ander topic,ook weer over Israel.ik weet wel dat dat iedereen heel erg aangrijpt en dat wat daar gebeurt vele keerzijdes heeft.maar daar moeten wij ons nu even niet mee gaan bemoeien,hier in ons land ligt er ook veel overhoop en is het tijd dat daar nu de aandacht ligt.deze regering zijn toch idioten die zich nergens wat van aantrekken,dus moeten we eerst zorgen dat we hier weer een betere regering krijgen.dat in Israel dat duurt nu al zo lang,dat veranderen we echt niet even zomaar door er hier nu iedere dag in ieder topic, dat onderwerp er maar weer bij te halen.daar word ik zo moe van…
    de SP moet naar mijn mening nog meer spoeddebatten aangaan,het is niet alleen de zorg!keihard zijn in aanloop naar de verkiezingen,dan word de SP bij veel meer mensen eens goed zichtbaar.

    Reactie door iew — maandag 24 juli 2006 @ 8.39 uur

  20. iew,

    Dit kabinet volgt het amerikaanse ‘model’.
    Voor je het weet heb je hier ook martelkampen.

    Als je je even niet gaat bemoeien met het schenden van mensenrechten elders, kun je deze schendigen binnen ‘no time’ op eigen stoep verwachten.

    Reactie door Pietje af — maandag 24 juli 2006 @ 10.12 uur

  21. correctie: schendigen moet zijn schendingen

    Reactie door Pietje af — maandag 24 juli 2006 @ 10.13 uur

  22. @17
    Gloria,

    Ga toch (lucht)fietsen!

    Reactie door Klukluk — maandag 24 juli 2006 @ 10.27 uur

  23. @Pietje af
    ben ik met u eens,maar schenden van mensenrechten is niet het enige probleem waar wij op dit moment mee te maken hebben,er is veel meer aan de hand in ons eigen land.daar word op dit moment op deze manier weer mooi de aandacht van afgeleid.en dat moet anders vind ik.als we hier straks met het zelfde arrogante asociale nog 4 jaar verder moeten,dan blijft het hier en in het buitenland hetzelfde als we het over die mensenrechten schendingen hebben.laten we eerst hier eens orde op zaken stellen,zodat we daarna met een ander kabinet het buitenland eens aan durven spreken,want met het kabinet dat er nu zit word dat nooit wat.

    Reactie door iew — maandag 24 juli 2006 @ 11.09 uur

  24. De waan in Irak gaat door, maar wel in andere jas/in andere plek/ met een andere naam. Waan en schenden van mensenrechten is en blijft een misdaad ongeacht de jas, de plek, de naam.

    Reactie door Khosrow — maandag 24 juli 2006 @ 11.17 uur

  25. Begin met de vervolging van de Nederlandse vazallen van Bush en de Coalitie van de Gewilligen, dan komt de rest vanzelf aan de beurt.
    De SP is echter te laf om de passende maatregelen te treffen: http://www.hetbeklag.nl/02mei2006.pdf

    Reactie door JdK — maandag 24 juli 2006 @ 11.24 uur

  26. @10 mohamed — zondag 23 juli 2006 @ 23.57,

    Iedereen is wel goed in met zijn vingertje te wijzen, het is niet alleen de specialiteit van de Nederlanders. Ja, vroeger had je de NSB en tegenwoordig heb je b.v. pvda,cda en vvd die voor volkveraardertje spelen. Volksverraad is van alle tijden.

    Reactie door Evert Tigchelaar jr — maandag 24 juli 2006 @ 11.30 uur

  27. Iedere gevangen behoort gewoon volgens humane wijze behandeld te worden en indien schuldig , zijn correctie te ondergaan : d.w.z niet martelen , om informatie vrij te krijgen .

    Reactie door Fred — maandag 24 juli 2006 @ 12.04 uur

  28. Het is natuurlijk wel zo dat er veel nazi’s naar Amerika zijn verhuisd ,na de tweede wereldoorlog .

    Reactie door Fred — maandag 24 juli 2006 @ 12.19 uur

  29. Abu Ghraib,

    Hoe zou het komen dat ik, bij keuze, liever in boven vermeldde gevangenis zou zitten dan in willekeurig welke arabische,turkse of indonesische instelling?
    De overwegend domme anti-amerkaan, kiest
    ongenuanceerd voor terreur, door de bestrijding meer ter discussie te stellen dan het gruwelijke fenomeen zelf.
    Waarschijnlijk totdat….,precies, men zelf het slachtoffer wordt.
    Peter Klint

    Reactie door peter klint — maandag 24 juli 2006 @ 12.42 uur

  30. @ 30/31
    Jullie onnozelheid begint perverse trekjes te vertonen.

    Reactie door Pietje af — maandag 24 juli 2006 @ 13.05 uur

  31. Je heb nu eenmaal mierenneukertjes

    Reactie door Fred — maandag 24 juli 2006 @ 13.09 uur

  32. @32 beetje off topic maar!

    weer het imago-geile OM, dat beslissen moet.

    Peuter uit Veendam krijgt boete voor wildplassen

    Uitgegeven: 24 juli 2006 12:17
    Laatst gewijzigd: 24 juli 2006 12:48

    AMSTERDAM – Een driejarige peuter uit Veendam heeft een boete van 75 euro gekregen voor wildplassen. De peuter was met zijn moeder in het plaatselijke Borgerswold-park toen hij hoge nood kreeg en zijn toevlucht zocht in de bosjes.

    Een politieagent kon dat niet waarderen. Tot verbazing van zijn moeder slingerde de agent de peuter op de bon, zo meldt RTV Noord op zijn site.

    De moeder van de peuter heeft inmiddels bezwaar gemaakt tegen de boete. De politie wil niet op de zaak ingaan. Volgens een woordvoerder zal het Openbaar Ministerie uiteindelijk beslissen of de moeder de boete wel of niet moet betalen.

    Reactie door Jansonius — maandag 24 juli 2006 @ 13.39 uur

  33. Mmm , die politieagent pisten zeker in zijn broek van zijn heuse optreden : de kneus !

    Reactie door Fred — maandag 24 juli 2006 @ 13.45 uur

  34. Ook over deze voortgaande martelingen: hier.

    Reactie door dearkitty — maandag 24 juli 2006 @ 14.09 uur

  35. Op diverse drukke plekken op internet neem ik waar dat men ‘links’ niets tot weinig over congo hoort zeggen, terwijl er daar de laatste dagen per dag 1200 mensen gemiddeld, sterven!
    Daar zit wat in natuurlijk.
    Is Het middenoosten ‘belangrijker’?

    Reactie door Barendvdberg — maandag 24 juli 2006 @ 14.18 uur

  36. @han

    Met andere woorden wat saddam deed met de burgerbevolking mogen wij ook doen. En dat iedereen daarover zweeg zoals jij beweert is lariekoek. Waar zit Saddam op dit moment? En wat zijn de naderhand aangepaste argumenten van Bush om Irak binnen te vallen. Het bewijs weer dat het lot van de gewone Irakees jou koud laat, en de slogans over de zogenaamde
    bevrijding van onderdrukte volkeren door de neo-conservatieve Yankees blijkt weer een holle frase. Weltrusten han? Als de Irakezen blonde haren en blauwe ogen hadden dan had je waarschijnlijk anders gereageerd. Gelukkig stelt de op dit moment beschamende Nederlandse publieke opinie niets voor in de wereld.

    Reactie door Erik — maandag 24 juli 2006 @ 14.18 uur

  37. @36 Barendvdberg — maandag 24 juli 2006 @ 14.18,

    Dat is denk ik wel waar maar je kan natuurlijk niet overal tegelijk zijn. Links zou denk ik over de wereld meer moeten samenwerken om meer van dit soort dingen op de internationale agenda te houden en om er meer aan te kunnen doen.

    Van rechts hoor je volgens mij al helemaal niks, van een partij als het cda hoort je meestal alleen wat als er christenen of joden in de buurt zijn, anders slapen ze rustig verder.

    Reactie door Evert Tigchelaar jr — maandag 24 juli 2006 @ 14.35 uur

  38. Dat martelen zou niet mogen, er is enig zelfreinigend vermogen in de Amerikaanse samenleving, misschien niet genoeg, maar het is er. kijken we echter naar het moslimfundamentalisme dan moet je toch vaststellen dat zaken zoals die zich in Abu Ghraib hebben afgespeeld kinderspel zijn. Als een medemens het hoofd wordt afgesneden laat men dit trots aan de wereld zien, zelfreinigend vermogen is daar niet aanwezig. Het is heel makkelijk om misstanden aan te wijzen, met name voor Jan als het over Amerika gaat, maar de wereld is rond en niet zo plat als J hem placht voor te stellen.

    Reactie door Theo — maandag 24 juli 2006 @ 15.20 uur

  39. @39 Theo, er bestaat binnen het moslimfundamentalisme net zo weinig zelfreinigend vermogen als binnen het christenfundamentalisme.

    Ik dacht dat een VVD-er als van B. bij NOVA de wereld juist ‘plat’ voorstelde: “Alle schuld ligt bij Hezbollah, die plaatsen hun raketten tussen de burgerbevolking”.
    Hij vindt dat Hezbollah verplicht is gewoon een militair kamp te maken en daar hun raketten op te stellen. Om zich daar vervolgens natuurlijk af te laten maken door Israël, dat het luchtruim van Libanon de afgelopen jaren zo’n beetje dagelijks heeft geschonden en al jarenlang doorgaat leiders van iedere beweging die zij ‘terroristen’ noemen, waar ook ter wereld, aan te vallen.

    En Jan stelt de wereld plat voor?

    Natuurlijk is het voor Jan heel makkelijk om allerlei VS-misstanden aan te wijzen. Daar geeft Bush en consorten hem alle gelegenheid toe. Maar dat kun je Jan niet kwalijk nemen, stuur eens een mailtje naar Bush zou ik zeggen ;)

    Reactie door Marc B — maandag 24 juli 2006 @ 15.50 uur

  40. 39. Tuurlijk Theo, als zieke geesten iemand onthoofden, is dit een reden om mensen (vaak nog onschuldig) ook, zonder enige vorm van aanklacht en zonder advocaat jaren lang onder erbarmelijke omstandigheden op te sluiten.
    Kom op zeg, dat kun je toch niet menen!

    Reactie door kaatje — maandag 24 juli 2006 @ 15.50 uur

  41. @Reactie van Erik — maandag 24 juli 2006 @ 14.18

    je doet nogal wat aannames. Wat een flauwekul. Wat ik zeg is dat het er 100 keer beter dan toen Saddam aan de macht was en toen hoorde ik de SP niet klagen. En noem me geen rascist, je zet alleen je zelf voor gek.

    Reactie door han — maandag 24 juli 2006 @ 16.19 uur

  42. Jan M is een domme man.
    Aldus Bram Stemerdink, ex-minister defensie en PvdA lid, op RAdio I en
    dit keer geeft menigeen deze Pvda-er groot gelijk lees ik her en der. Bram zei er ook nog bij dat zón man nooit een belangrijke portefeuille mag hebben in een kabinet.
    “Het liefst moet hij blijven doen wat hij nu ook doet”, aldys Stemerdink.
    Duidelijk: verkiezingstijd en pvda aast duidelijk niet op een SP coalitie.
    En wat kan NL, ook als alle partijen op 1 lijn zouden staan, doen aan het midden oosten? Wij staan onderaan de voedselketen en mogen straaks weer meer betalen aan de pomp. (en aan interne producten zoals huren, gas, zorg etc.)

    Reactie door Barendvdberggg — maandag 24 juli 2006 @ 17.18 uur

  43. Volgens mij vindt HRW een te hard matras al martelen.

    Zucht. Martelen zou nooit gerechtvaardigt moeten zijn. Maar ik ben een voorstander van het niet uitsluiten van martelen.

    Klinkt wreed maar bedenk eens dat je dochtertje wordt vermist en ontvoerd is door 2 personen. 1 persoon is opgepakt de tweede heeft je dochter. De opgepakte persoon wil maar niet vertellen waar ze is. Hij weet waar ze is. Dat heeft ie gezegd.
    Ik denk dat je na een paar minuten vriendelijk vragen waar je dochter is de duimschroeven uit het stof gaat halen.

    Moraal: als puntje bij paaltje komt denk ik dat iedereen in staat is om te martelen en het ook doet om een dierbare te redden.

    Reactie door ed — maandag 24 juli 2006 @ 17.41 uur

  44. @44 Wat een onzin. De SP pleit al jaren voor een betere verzorging van oude en hulpbehoevende mensen, niks populistisch. Lees eens in het archief.
    Dat is geen populisme, en geen volk bespelen, dat is simpelweg luisteren naar een menselijk hart. Iets waar veel zogenaamd Christelijke mensen nog een boel van kunnen leren.

    Reactie door Irma — maandag 24 juli 2006 @ 18.18 uur

  45. @22

    Keisterk tegenargument Klukluk. Je komt zeer verstandig over, zal zeker veel mensen overtuigen om op jouw partij te stemmen, hahaha.

    Gloria, mooi gezegd. Ietwat melancholisch weliswaar, maar recht uit het hart.

    Reactie door Irma — maandag 24 juli 2006 @ 20.42 uur

  46. Martelingen? 24 uur rap muziek zonder slaap? Nou dat kan een beetje terrorist wel hebben. Zeikerts.

    Reactie door Frans — maandag 24 juli 2006 @ 21.21 uur

  47. Theo, je kunt er natuurlijk niks aan doen dat je zo simpel uit je nek kletst, maar kom dan tenminste met een beter voorbeeld,
    Israëlische koppensnellers doen het met F-16′s

    Reactie door Emiel — maandag 24 juli 2006 @ 21.50 uur

  48. @5 Ad

    Ja Ad, helemaal eens. Als Bush slimmer was geweest, was hij daar weggebleven. Hij kan zijn fout nog corrigeren en Saddam Hoessein in ere herstellen en dan zachtjes de deur achter zich dichttrekken en hopen dat het allemaal een boze droom was. Het lijkt een grap, maar is het beste alternatief voor iedereen. Saddam heeft minder doden op zijn geweten dan Bush.

    Reactie door Arno — maandag 24 juli 2006 @ 22.07 uur

  49. Je komt wat tegen, parodiesite, sorry voor het engels.

    Sneaking into our secret military prisons as part of an elaborate plot to make it look like we’re holding them in our secret military prisons, that’s what!
    And once they get there they can chain themselves to the floor, break their bones on helpless guards’ fists, and waterboard themselves to their heart’s content to sully the reputation of secret American torture facilities everywhere!
    Even as we speak the forces of Islamanazism are infiltrating our network of classified CIA prison camps and launching unprovoked assaults on innocent American bullets!

    Reactie door Kakel — maandag 24 juli 2006 @ 22.16 uur

  50. Kakel 50: Kakel, in snelvertaling altavista klinkt het welhaast komisch:
    http://babelfish.altavista.digital.com/tr
    Heimelijk nemend in onze geheime militaire gevangenissen als deel van een gedetailleerd perceel om het te maken kijken als houden wij hen in onze geheime militaire gevangenissen, dat wat! En zodra zij daar worden kunnen zij aan de vloer ketenen, breken hun beenderen op de vuisten van hulpeloze wachten, en waterbord zelf aan de inhoud van hun hart aan sully de reputatie overal van geheime Amerikaanse martelingsfaciliteiten! Zelfs aangezien wij spreken infiltreren de krachten van Islamanazism ons netwerk van geclassificeerde de gevangeniskampen van de CIA en de lancering unprovoked aanvallen op onschuldige Amerikaanse kogels!

    Reactie door Emiel — maandag 24 juli 2006 @ 22.26 uur

  51. Zo’n 2000 jaar beschaving. Wie doet wat? Wiens verhaal geloof je? Wie is een terrorist en wie is een vrijheidsstrijder; wie is goed, wie is slecht? Wat is er veranderd in 2000 jaar? Wat hebben we eigenlijk geleerd?

    Reactie door Daan — dinsdag 25 juli 2006 @ 0.03 uur

  52. @44.ed
    Wat een onzin,ed. Martelen is nooit goed te praten en volslagen zinloos.
    Informatie verkregen uit marteling is namelijk ONBETROUWBAAR.

    Waarom wordt het dan toegepast?
    Om een politieke leugen te onderbouwen!
    Mensen die gemartelt worden zullen namelijk alles zeggen wat u wilt horen.

    Reactie door Rob de Kuster — dinsdag 25 juli 2006 @ 1.54 uur

  53. @46 en @Gloria,

    Ik denk dat Gloria een beetje in de war is, alhoewel ik zeker denk dat ze haar hart op de goede plaats heeft.

    Geloof en politiek gaan hand in hand, want iedereen gelooft wel wat en wat je gelooft bepaalt heel je handelen. Toch maakt Gloria de klassieke fout dat ze denkt dat ze precies weet wat volgens de God van de Bijbel anno 2006 het juiste stemadvies is. Daarna verwerpt ze de oprechtheid van andere gelovigen en verkettert hen. Ze spant daarmee God voor haar eigen karretje en geeft een oordeel wat haar niet toekomt. Ze is daarin niet de enige, dat is bij Adam en Eva begonnen.

    Reactie door Klukluk — dinsdag 25 juli 2006 @ 8.59 uur

  54. 36. Iets is niet belangrijker dan het ander echter hier Midden-Oosten hebben wij door bondgenootschap zelf mede de hand in.
    Wij steunen actief het beleid van VS en Israel.
    Ga menselijk leed niet tegen elkaar afzetten.
    Natuurlijk willen wij het in Congo anders maar het kabinet Balkenende vindt het in Congo niet zo slecht. Wij kunnen daar zelfs onderzoeken en tot de conclusie komen dat congolese vluchtelingen wel terugkunnen naar hun land.
    Deze regering ontkent al jaren Congo dus. Sluit er zelfs m.b.t. vluchtelingenbeleid deals mee.

    Reactie door Henny — dinsdag 25 juli 2006 @ 9.09 uur

  55. 36. Iets is niet belangrijker dan het ander echter hier Midden-Oosten hebben wij door bondgenootschap zelf mede de hand in.
    Wij steunen actief het beleid van VS en Israel.
    Ga menselijk leed niet tegen elkaar afzetten.
    Natuurlijk willen wij het in Congo anders maar het kabinet Balkenende vindt het in Congo niet zo slecht. Wij kunnen daar zelfs onderzoeken en tot de conclusie komen dat congolese vluchtelingen wel terugkunnen naar hun land.
    Deze regering ontkent al jaren Congo. Sluit er zelfs m.b.t. vluchtelingenbeleid deals mee.

    Reactie door Henny — dinsdag 25 juli 2006 @ 9.29 uur

  56. @ 54 Klukluk

    Moet je toch van betere huize komen, klukluk!
    Cit.: ” en wat je gelooft bepaalt heel je handelen…”
    Precies! Vandaar dat anno 2006 niet anders is als anno verleden en toekomst: Laat je spannen voor de Kar van God. En dan spreek je over een partij die de Bijbel eer aan doet. Het zijn juist de christelijke partijen die de C voor hun kar hebben gespannen. En zie hoe zij de wereld OPRECHT meehelpen te verkrachten. Waarom? Zij laten zich als kinderen (de les)voorlezen…zondag op zondag! Ik zou zeggen, klukluk, LEES ZELF en zie: Hoe je van Christus kan leren tegen de stroom in te gaan! Want die stroom is laf, hypocriet en uit op eigenbelang! Die stroom overstroomt velen en zij is ingezet door christenen. Als Bush, Blair en Balkenende de lessen van Jezus Christus goed geleerd hadden, dan zag de wereld er anders uit!
    Dan heul je niet met de rijken, dan stuur je geen mensen met bommen op pad en dat wordt er ruimschoots gedeeld.
    Ik spreek niet om te oordelen of te verketteren, integendeel! Ik spreek om ogen te openen en oren te ontstoppen. Fan zijn van Jezus betekent: MOED HEBBEN.
    De Adams en de Eva’s van de wereld hebben de vrucht in handen die uit begeerte is genomen. Het is een illegale vrucht en dient teruggeven te worden aan de EIGENAAR!
    Die kennis van goed en kwaad is hiermee in mensenhanden gekomen… en dat is nou juist het drama! We zijn hiertoe niet uitgerust. Zie de mens… zie het spoor van vernieling.
    Het Goede Nieuws is van de Man bij wie ik mijn lessen neem. Het is geen zondagse les, maar de les van LEVEN. Dag in, dag uit. Als nazaad van Adam en Eva probeer ik van mijn voorouders te leren dat ik mij niet meer laat verleiden door het politieke gesis van de levensgevaarlijke slang die de wereld brengt naar een pseudo openbaring. Apocalips Bush. Volg Jezus! Een Openbaring die de wereld bloot zal leggen. Want niet wij maar Hij zal het kaf van het koren komen scheiden. Laat dat niet aan Bush, maar aan Christus over!

    In the mean time: Geen oog om oog, tand om tand! Geen geheul met de rijken! Berg die zwaarden op en HEB ELKAAR LIEF! Ook je vijand!! Genoeg werk te doen toch? En dan heb ik het nog maar over een paar kernpunten…

    Met de C of zonder de C politiek bedrijven? Maakt niet uit! Maar een ding is zeker: MISBRUIK zijn Naam niet!
    Vandaar de SP. De enige partij die gevoel heeft voor waarheid!

    Reactie door Gloria — dinsdag 25 juli 2006 @ 17.29 uur

  57. @Gloria,
    Waar het mij omgaat is dat je niet moet oordelen over de oprechtheid van andere christenen die misschien toevallig wat minder in de SP zien dan jij. Oordeel niet, opdat je niet zelf geoordeeld wordt. Je zegt dat je dat niet wilt, maar je hebt het wel over hypocrisie en de oude slang. Soli Deo Gloria zal ik maar zeggen.

    Reactie door Klukluk — dinsdag 25 juli 2006 @ 17.53 uur

  58. @ 58 Klukluk

    Ik zou zeggen: slaap oprecht verder en was je handen oprecht in onschuld.
    Droom jij je oprechte droom maar en je zult ontwaken in een oprechte nachtmerrie. Maar schrik dan niet: oprecht neemt de oude slang nieuwe vormen aan… want oprecht heeft deze zich BOVEN God gesteld.

    Ik twijfel niet aan oprechtheid, maar aan menselijkheid. Want wat had Hitler niet over voor zijn OPRECHTE drang naar MACHT?
    De Ubermensch! En daar schoffel je gewoon een hele groep mensen voor onder de aarde.

    Zie Bush! Een oprecht gelovige man die wereldmacht heeft geroken. En dan zet je iedereen naar je eigen oprechte hand! En dan schakel je gewoon wat volkeren uit. Dan drink je geen alcohol meer, maar dan kan je je vijands-bloed wel drinken! Menselijkheid?

    De VVD! Oprecht geloven in IK EERST en dan de rest. Die rest? Dat zijn de kruimels voor het volk. Want zij alleen hebben toch oprecht hard gewerkt? Privatisering? Oprecht goed bedoeld voor eigen portemonnee!

    Het CDA! Oprecht geloven in hun christelijke leider. Oprecht op hem gestemd. Oprecht meegevoerd in de jungle van de rijken en oprecht geen oog meer voor de armen. Oprecht hun ziel verkocht aan begeerte! Oprecht iedere zondag naar de kerk… oprecht christelijk.

    So what? Wat kunnen we met oprecht? De moslims met Allah, de Joden met Abba, de christenen met Pappa? Allemaal oprecht bezig voor hun eigen zaak.

    Een Man kwam naar de Aarde… en wordt nog steeds niet gehoord. Een mens kan je het zwijgen opleggen, maar God niet! Zijn Bloed heeft niet gevloeid uit oprechte macht, maar uit oprechte LIEFDE. Hij was niet christelijk, maar Christus! En als je die wilt volgen, dan voer je een christelijk beleid. Ik kan het nergens in de politiek meer terugvinden, dan alleen bij de SP. Want zij die de C voor hun politieke kar hebben gespannen leiden ons land naar: buigen voor de rijken en trappen op de armen.
    Nou, geloof maar dat God mensen handen en voeten geeft om hiertegen te protesteren. En als het moet op een toetsenbord!

    Reactie door Gloria — dinsdag 25 juli 2006 @ 20.21 uur

  59. PS: Klukluk, wat is voor jou oprecht? Onderduiken in een schuilnaam??

    Reactie door Gloria — dinsdag 25 juli 2006 @ 20.43 uur

  60. @59 Gloria

    Stevige woorden! Allemaal waar! En dat meen ik oprecht!

    Reactie door Wattenstaafie — dinsdag 25 juli 2006 @ 23.10 uur

  61. Ontkenning alom, dus bij aanhangers van de Bush-doctrine zal hetzelfde uitgedragen beleid de ontkenning verder gepropageerd worden.
    Ieuw Als de mentaliteit veranderd t.o.v. de gebeurtenissen in de wereld zal die ook veranderen t.o.v. de eigen burgers, dus ja beiden zijn belangrijk omdat ze altijd in elkaars verlengde liggen.
    Als je er niets om geeft dat honderde mensen sterven door machtsmisbruik en je pakt dat niet aan dan zal de politiek ook geen cent geven voor hun eigen burgers en armoede en wantoestanden accepteren als een gegeven

    Reactie door Henny — donderdag 27 juli 2006 @ 8.54 uur