Stijging treintarieven

De SP hoopt dat de consumentenorganisaties en de staatssecretaris van Verkeer de voorgenomen tariefstijging van de NS zullen afwijzen. De tariefstijging is namelijk geheel niet nodig voor de NS en bovendien onverstandig om meer mensen de trein in te verleiden.

(Zie verder: persbericht SP)

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

donderdag 27 juli 2006 :: 9.46 uur

43 Comments

43 reacties

  1. Helaas, maar in mijn CAO staat iets dat de reiskosten gekoppeld zijn aan, dus het kan eigenlijk niet duur genoeg worden.

    Ik wil de Direktie van de Nederlandse Sporenniet wegen hartelijk bedanken voor deze compensatie van de gestegen brandstof prijzen, en de subsidiering van nog langere file’s

    U zult wel begrijpen dat ik last het van een zonnesteek, en ik hoop dat deze beschrijving meer helpt dan klagen over de prijzen, bekijk het eens anders.

    Reactie door Gozik Spiridonov — donderdag 27 juli 2006 @ 10.55 uur

  2. Ik snap uberhaupt niet waarom die prijzen elke keer omhoog moeten.
    Velen zitten al jaren op de nul-lijn en worden daar ook op gehouden o.a omdat de baas zich scheel betaald aan de NS.
    Wanneer komt nu toch dat gratis OV, daar lopen toch al succesvolle testen mee en slaat in Belgie enorm aan. Kan iemand mij uitleggen wat de geheime agenda is om dit niet te doen?

    Reactie door kaatje — donderdag 27 juli 2006 @ 11.10 uur

  3. Ach gek he dat mensen dan niet meer met het openbaar vervoer willen reizen.
    En de file,s werden langer en langer…………

    Reactie door Jubbetje — donderdag 27 juli 2006 @ 11.12 uur

  4. maar je kunt straks bij wat langere ritjes,wel tv kijken,
    alhoewel,,,ns propagande,reclame,
    en hoe het weer van vandaag is,
    worden die treinen geblindeerd dan??

    Reactie door ad — donderdag 27 juli 2006 @ 11.31 uur

  5. 4. Ad, misschien kun je dan wel life op tv het ongeluk met je eigen krakkemikkige treintje zien. Het treintje dat al was afgeschreven door Belgie, goed, wat boutjes en moertjes los, een beetje uitgewoond, maar who cares :-)
    Lang leve de dikke portemonnee van de directie toch? We zouden toch niet willen dat hun vrouwen de nieuwste smeerseltjes van Vanessa niet meer kunnen betalen?

    Reactie door kaatje — donderdag 27 juli 2006 @ 11.36 uur

  6. De trein denderd gewoon door ! : wel of geen kwaliteit ;
    gewoon er vanuit gaan dat dit jaarlijks gebeurt ; net zoals de begroting in september : broekriemen nog verder aanhalen !

    Reactie door Fred — donderdag 27 juli 2006 @ 11.38 uur

  7. Ik ben helaas afhankelijk van openbaar vervoer, dus is het ‘slikken of stikken’. Wèl een tijdje terug lid geworden van de OV-vereniging NV Reizigers!

    Reactie door fransje — donderdag 27 juli 2006 @ 12.37 uur

  8. Ik spoor dan wel niet, maar dat betekende niet dat fransje meer moet betalen omdat ik ook meer geld wil voor mijn auto, zodat ik kan blijven rijden, dankzij een goede CAO en dat hebben reizigers niet.

    Reactie door Gozik Spiridonov — donderdag 27 juli 2006 @ 12.44 uur

  9. praten praten praatjes,debatten,moties,demonstraties,hethelpt allemaal toch geen ene moer meer,het is algemeen bekend dat men in dit kabinet gewoonweg schijt heeft aan alles en iedereen,neem daarbij het constante zachte voeren van oppositie die alleen maar wil praten,debatteren,demonstreren,en niet eens elkaar wil steunen in moties,want die worden tegenwoordig ook al gewoon NIET uitgevoerd,aangenomen of niet,dan de stemcomputers,de staatspropagandapeilingen van M. de Hond waar telkens door ALLE partijen naar verwezen word maakt dat ons land gewoon verkocht word aan de rijken die alsmaar rijker worden.we gaan gewoon terug naar de middeleeuwen.
    ACTIE is er nodig en de oppositie moet zich eens KEIHARD gaan opstellen wil men hier in dit land nog wat willen redden.
    en dan heb ik het nog niet eens over de media gehad…

    Reactie door iew — donderdag 27 juli 2006 @ 12.45 uur

  10. De eerste reaktie is straks als de verkiezingen losbarsten vermoedelijk genoeg om tijdens een CDA of VVD bijeenkomst de boel te ontregelen, beter als ze nu bij de NS zelf doen!

    Ga ook naar uw tegenstaders en maak eens een puinhoop!

    Bij de SP is vrijwel iedereen het al eens maar elders kun je verdeeldheid zaaien.

    Mijn uitleg dat je met deze verhoging juist de file’s bevorder en subsidieer is bij geen enkele partij welkom!
    Hete discussies halen de propaganda van hun onderuit!

    Gewoon doen.

    Reactie door Gozik Spiridonov — donderdag 27 juli 2006 @ 12.56 uur

  11. Binnenkort gaan we een dag op bezoek in de andere kant van het land en dachten met de trein beter uit te zijn.Na wat informatie te hebben ingewonnen hebben we tóch maar besloten samen met de auto te gaan!De trein is veel duurder en je moet maar afwachten in welke krakkemik je komtte zitten.Dan hebben we het nog niet over 2x overstappen en de tijd die je kwijt bent.
    Zó krijg je de mensen nooit in het openbaar vervoer!!!

    Reactie door Diny — donderdag 27 juli 2006 @ 13.04 uur

  12. Maar ik begreep dat de belangen organisatie van de trein reizigers Rover het allemaal redelijk vond althans volgens de commentaren op TV.
    Of heeft deze ander belangen?

    Reactie door Jofel — donderdag 27 juli 2006 @ 13.17 uur

  13. @ 5 kaatje

    Ik sta weer aan je zij.

    Reactie door Pool — donderdag 27 juli 2006 @ 13.22 uur

  14. misschien is het eens zaak om na te gaan hoeveel mensen die afhankelijk zijn van de trein,de afgelopen 4 jaar hun baan zijn kwijtgeraakt door de vele vertragingen,[die alsmaar vaker voorkomen]en mensen die schade en klachten hebben ingediend ivm deze zaken tegenover de ns.
    dat is namelijk een wapen in die strijd tegen dit soort praktijken.

    Reactie door iew — donderdag 27 juli 2006 @ 13.27 uur

  15. kaatje,,leuk zit je in de trein,,oooo kijk pap een trein ontspoort,en onze trein doet het precies na,gaaaff.
    j j j a aa z z z z o o oon d d da at
    zi i j j nn w w i ij,
    en na die tijd komt er een onderzoek van de staat,want er zijn aanwijzingen dat het te maken had met terrorisme,wandt ze hebben een hoofdoekje?? gevonden in het puin,
    ik heb mee maar stil gehouden,
    maar heb wel bij gevonden voorwerpen een vermissing opgegeven,
    eeuuu ik verkoop gordijnen,
    langs de deur,en was net onderweg toen het gebeurde ;-)

    Reactie door ad — donderdag 27 juli 2006 @ 13.27 uur

  16. Natuurlijk is het openbaar vervoer te duur om te kunnen concureren tegen de alleen reizende autobezitter!
    Hoewel ik een zestig plus bewijs heb, en per maand gratis kan reizen na negen uur, is het in het weekend zeer moeilijk om naar de trein te komen, geen OB vervoer.
    Het is bijzonder kortzichtig van deze rechtse regering om dat niet te erkennen.
    Hopelijk komt er na november ook daar een eind aan!

    Reactie door Ouwe Dirk — donderdag 27 juli 2006 @ 13.30 uur

  17. @ 15 iew

    Weet je waarom je bijna geen mensen in het openbaar vervoer krijgt…… ze moeten contant betalen..

    Reactie door Pool — donderdag 27 juli 2006 @ 13.36 uur

  18. en dan de zogenaamde kortingskaart,waar men alleen buiten de spits gebruik van mag maken,want goedkoper naar je werk “dat mag niet” ook zoiets verneukeratiefs![sorry voor de woordkeuze]

    Reactie door iew — donderdag 27 juli 2006 @ 13.36 uur

  19. vind je het gek dat iedereen met de auto blijft gaan als de trein alleen maar duurder wordt!

    groeten remco

    Reactie door remco — donderdag 27 juli 2006 @ 13.51 uur

  20. Reizigersorganisatie Rover, praat steeds meer de NS naar de mond, zoals je wel vaker ziet bij dit soort organisaties, ze zitten natuurlijk bij de NS directie aan tafel, dan drinken ze een drankje, de volgende keer prikken ze een vorkje, de keer daarop samen golfen..
    Vandaar dat de SP het initiatief heeft genomen zelf een reizigersorganisatie te beginnen.
    Kan iemand me vertellen hoe het daarmee staat en of ze ook rond de tafel mogen meepraten?

    Reactie door kaatje — donderdag 27 juli 2006 @ 15.00 uur

  21. De NS Voordeelurenkaart is de afgelopen jaren ook fors duurder geworden (van 90 gulden naar 55 euro) en o wee als je om 5 voor 9 in de trein stapt met een kaartje met korting. Soms vergeet je even dat je nèt te vroeg bent en dan neemt de conducteur mooi je kaartje in: koop op de terugweg maar een enkeltje. Alsof de NS niet genoeg winst maakt. Okee, regels zijn regels maar waarom mag je pas na 9 uur met korting reizen? Maar goed, de NS blijft falen, het woord service hebben ze jaren geleden uit hun woordenboek geschrapt en ieder jaar, zoniet twee keer per jaar, gaan de tarieven omhoog. Nog even en alleen rijke mensen kunnen nog met het OV.

    Reactie door Chantal P — donderdag 27 juli 2006 @ 15.37 uur

  22. Heel erg verbaasd hoeft niemand te zijn dat de NS de tarieven wil verhogen. Het is immers een commercieel bedrijf. De geplande prijsverhoging valt zelfs mee in vergelijking met eerdere jaren. Er is maar één oplossing: het openbaar vervoer nationaliseren en drastisch uitbreiden en goedkoper maken. Tegelijkertijd moet het autogebruik aan banden worden gelegd (benzine op de bon?). Door het terugdringen van files en milieuverontreiniging (waardoor ook de kosten voor gezondheidszorg dalen) betaalt deze maatregel zich vanzelf terug.

    Reactie door Knoel — donderdag 27 juli 2006 @ 15.39 uur

  23. VVD
    Vrije markt
    Veel duurder
    Dogmatisch maar onjuist.

    Reactie door Barendvvdberg — donderdag 27 juli 2006 @ 15.39 uur

  24. Feiten, feiten en feiten… maar wat doen we eraan??
    We kunnen wel hopen op 22 november, maar zolang de stemmachines fraudeerbaar blijken, Maurice de Hond het land voortdurend manipuleert (Ben ook lid van het forum, maar vragen mijn SP mening NIET.) en dit rechtse kabinet maar doordendert met een valse meerderheid dan is de trein niet meer te stoppen… we zullen hem moeten kapen!

    Reactie door Gloria — donderdag 27 juli 2006 @ 15.48 uur

  25. @+-22 Gloria, idem met NIPO en nog 2 online panels waar ik wel eens wat voor invul op afroep. Geen politiek gelieerde mening vragen aan deze kant, ik krijg van alles behalve dat.
    Peilingen zijn beinvloedende en brengen verder niets, zou men af kunnen schaffen voor mijn part. Anders wil ik ook tussenstanden zien, zodat mensen IN het stemhokje nog kunnen aanpssen, maar dAt mag natuurlijk weer nietttt….
    Een brief naar B&W heb ik al gedaan. 22 nov. a.s. doe ik een door de wet gegeven protest mogelijkheid in stembureau.

    Reactie door Barendvvdberg — donderdag 27 juli 2006 @ 16.28 uur

  26. de ns jaagt zijn passagiers terug in de auto, want deze is goedkoper in gebruik, terwijl dat juist andersom moet zijn. het treingebruik moet goedkoper worden. nu is deze schreeuwendduur.

    Reactie door maayke jong-doppen — donderdag 27 juli 2006 @ 16.39 uur

  27. @21Gloria
    precies! zolang iedereen er maar gewoon van uit blijft gaan dat stemfraude met die stemcomputers hier is uitgesloten,is iedereen zo blind als een paard.hoe controleren we de stemming achteraf? dat is dus niet mogenlijk.ik heb ook sterk het idee dat de nog steeds zittende graaiers zich daarom nog steeds nergens druk om maken.het vertrouwen is al een tijdje op namelijk,als je het mij vraagt.

    Reactie door iew — donderdag 27 juli 2006 @ 17.02 uur

  28. Ik snap werkelijk helemaal niks meer van dit land- Ze willen ons het ov in hebben, maar de prijzen blijven maar relatief stijgen, -bus- lijnen worden opgeheven en de verbindingen worden er niet beter op maar juist slechter- zeker van deur tot deur. En wat die files betreft- Doe net als ik- neem je motorrijbewijs, schaf een zuinig rijdende motor aan en hje kunt tegen zeer concurrerend tarief tussen de files door forenzen over al die afsanden die per trapfiets niet meer te doen zijn. En intussen begrijp ik nog steeds geen moer van de huidige overhied in dit land…

    Reactie door Jan — donderdag 27 juli 2006 @ 17.14 uur

  29. Wij hebben hier te maken met de kapitalistische kanker waar de hele maatschappij aan ten gronde dreigt te gaan: marketing. En dan bedoel ik niet het aanbieden van producten waar de markt om vraagt maar het manipuleren van de markt om dàt product af te nemen waarmee het meeste geld verdiend wordt. Ik noem dat kanker omdat het een ongezonde woekering is in een op zich gezond fenomeen van markt en prijsvorming. Om een optimale afweging tussen eigen particulier of openbaar (of geen) vervoer te kunnen maken moet er aan beide zijden een juiste prijs gesteld worden, die ook rekening houdt met indirecte maatschappelijke kosten. Uit den boze is het typische marketinggereedschap om met variabele prijzen te werken. De student kan (met zijn dankzij Fortuyn verplicht door de strot geduwde OV jaarkaart) gratis het hele land afreizen; milieubewuste automobilisten, onze buitenlandse gasten en andere onnozele halzen moeten het volle pond betalen. Goedwillende “zondaars” uit de laatste categorie krijgen draconische boetes. Het rechttrekken van deze misstanden is belangrijker dan die paar procent verhoging. Aangevuld uiteraard met stimulerende maatregelen om het OV op langere termijn uit het moeras te trekken.

    Omdat de NS een monopolie heeft dient hij genationaliseerd of op zijn minst onder een stringentere controle van de overheid gebracht te worden. Gratis OV lijkt me (meestal) een brug te ver en door moderne chiptechnieken voor betaling overbodig en achterhaald.

    Reactie door Hermie Kreeft — donderdag 27 juli 2006 @ 17.30 uur

  30. Kapitalistische kanker? Er is geen sprake van gezonde concurrentie bij de NS wat heel fout is. Maar ga niet doen alsof het nergens werkt.

    Reactie door C Harms — donderdag 27 juli 2006 @ 19.24 uur

  31. 25. Wat is dat Barend, die mogelijkheid tot protest tijdens het stemmen?

    Reactie door kaatje — donderdag 27 juli 2006 @ 20.30 uur

  32. Het blijft kwakkelen met de NS. Ik reis er zelf nooit mee behalve als ik op zakenreis naar Frankrijk ging, dan nam ik de trein naar Rotterdan en daar de Thalys naar Paris Nord. Elke keer had ik in Nederland treinproblemen. Nu neem ik een taxi naar Aachen HBF, daar vertrekt de Thalys ook. Laat de NS zijn prjzen maar verhogen als ze willen maar mij zien ze niet meer. De Thalys en de Franse TGV kunnen wel op mijn sympathie rekenen. Altijd een zitplaats (reservering verplicht), electriciteit voor de laptop en een restauratiewagen.

    Reactie door Martin — donderdag 27 juli 2006 @ 20.33 uur

  33. Op het traject Eindhoven Utrecht Amsterdam gaat ALTIJD wel wat mis.
    Eigenlijk moesten ze gezien hun prestaties of beter wanprestaties de prijzen verlagen.

    Reactie door Henny — donderdag 27 juli 2006 @ 21.19 uur

  34. Het is toch te gek dat de trein naar Berlijn of Oostenrijk ongeveer net zo duur is als vliegen?
    Een beter milieu begint bij betaalbare treintarieven.

    Reactie door n de vries — donderdag 27 juli 2006 @ 21.36 uur

  35. zie.het positief…koop een zomervoordeelkaart en reis twee dagen in de krakkemikken. twee dagen onbeperkt door nederland. twee dagen in een trein van de ns voor maar…..wat was het, 59 euro?
    twee dagen als sardiennetjes in blikkies. Daar de werkende vanuit zijn tweedeklas plaats kan zien hoe leeg de eerste klas blijft omdat dat helemaal onbetaalbaar is. klassen in nederland?
    twee dagen overgelevert aan wisselstooringen, bladeren op de rails. Kom je in amsterdam mag je misschien van spoor 1 naar spoor 12 rennen omdat de trein ineens nu daarvandaan elk ogenblik kan vertrekken.
    Let op….ga je met een groep dementerende bejaarden van hoorn naar enkhuizen: de ns wacht niet…wil u allen gelijktijdig arriveren dient u zeer snel in te stappen. als u als rolstoelzitter het al zou lukken dichtbij een trein te komen.

    rolt van der zomertoerkaart bij nader inzien een shaggie.

    ;-)

    Reactie door marianne — vrijdag 28 juli 2006 @ 9.07 uur

  36. een vriend van mij werkt al jaren voor een bedrijf dat de hoogspanningskabels van de trein in beheer heeft,wat velen niet weten is dat dat van een geprivatiseerd bedrijf is,evenals de rails ook weer van een ander privaat bedrijf is,alleen de treinstellen zijn nog van de ns,er is ontzettend veel achterstallig onderhoud wat betreft de bovenleidingen en rails [deze info heb ik eigenlijk dus uit eerste hand] daar komt nog bij dat de problemen met de rails [het kromtrekken en dergelijke] komt omdat men de rails op een veel goedkopere manier is gaan neerleggen door lange einden te maken ipv,zoals we vroeger gewend waen in stukken waardoor men het kedeng kedeng geluid hadden,dit is namelijk iets duurder in aanleg maar voorkomt kromtrekken en andere problemen,de oorzaak van het steeds maar achteruitgaan van de spoorwegen is dus WEER het gevolg van privatisering,en wast de ns gewoon zijn handen in onschuld aangezien alleen de TREINSTELLEN nog van de ns zijn,en zo kunnen ze dus gewoon keer op keer het prijskaartje weer verhogen!

    Reactie door iew — vrijdag 28 juli 2006 @ 9.38 uur

  37. Enige jaren geleden hadden wij twee OV-jaarkaarten. Helaas is de gezins-OV-jaarkaart nu alleen geldig na 9 uur ‘s morgens. Dit betekent dat wij nu net zoveel geld kwijt zijn aan twee jaar-traject-kaarten en dat wij in het weekend in een blik op vier wielen familiebezoeken afleggen…
    Een dagkaart in Luxemburg (grootte provindie Drenthe, geldig in trein en bus tot de volgende ochtend 8 uur) kost 5 euro…..

    Reactie door Gekke Gerrit — vrijdag 28 juli 2006 @ 9.40 uur

  38. iew, the navigators van Ken Loach wel eens gezien?
    Deze film geeft een zeer deprimerend kijkje in de keuken van de vergaande privatiseringen bij de britse spoorwegen. Verhelderend en aangrijpend; een echte aanrader.

    Reactie door kaatje — vrijdag 28 juli 2006 @ 11.14 uur

  39. @ 38 kaatje

    Ik heb hem wel gezien, schept een leuk toekomstbeeld, ik hou het wel bij m’n fietsje en autootje.

    Als ik met openbaar vervoer naar kennissen in “De Vecht” een buurtschap bij Apeldoorn wil ben ik verplicht bij hun te overnachten, want er komt daar maar 1X per dag een buurtbus vanuit Apeldoorn die gaat door alle buurtschappen heen en dan weer terug naar Apeldoorn.

    Achterlijk zooitje het openbaar vervoer in Nederland

    Reactie door Pool — vrijdag 28 juli 2006 @ 11.44 uur

  40. Hoe is het mogelijk dat iets wat zo publiekelijk is als openbaar vervoer, je dit gaat privatiseren?
    Het beste is uit te voeren wat de VVD overal rondslingert: ZELF verantwoordelijkheid nemen. Dus weg met de trein, alle lifters meenemen, buren en collega’s van dienst zijn, luchtvervuiling alla! en om zeep brengen die handel. Wie weet gaat de VVD ooit weer ZELF verantwoordelijkheid nemen. Het wordt tijd om te STOPPEN met slachtofferschap. Nog altijd kunnen we met ons allen een maatschappij maken of breken. Deze MOET gebroken worden.

    Reactie door Gloria — vrijdag 28 juli 2006 @ 14.23 uur

  41. Hey Gloria

    Als het openbaar vervoer goedkoper zou worden dan stappen de meeste mensen niet meer in de auto, volgens het kabinet kan en mag dit niet gebeuren, ze begraven dan hun eigen melkkoe.

    Reactie door Pool — zaterdag 29 juli 2006 @ 0.38 uur

  42. Niet alleen voor de reizende mens voor plezier of werk is het niet meer te te doen om met het openbaar vervoer te gaan.
    Kijk ook eens naar de schoolgaande kinderen zal je denken die hebben dan toch een ov jaar kaart jaaaaaaaaaaaaaaaaaaa niet helemaal waar.
    Mijn dochter is in juni 17 geworden en gaat nu naar het grafisch lyceum te Amsterdam dus elke dag heen weer reizen met de trein maar zei komt niet in aanmerking ze is te jong en te laag geschoold dus je moet 18 zijn en een hbo opleiding hebben grafisch lyceum is een mbo opleding.
    Dus kosten per maand voor de trein alleen al 360 euro toch niet op te hoesten meer met een modaal inkomen.
    Paula

    Reactie door Paula de Bruin — zondag 30 juli 2006 @ 16.48 uur

  43. De trein in Nederland is een lachertje.
    Onlangs in Spanje een flinke trip gemaakt met de trein, vergelijkbaar drie keer goedkoper dan in Nederland en mooie treinen met airco. Een rit van een anderhalf uur retour met z’n drieen slechts 16 euro. Hoe kan het dat het in Nederland zo duur is?, terwijl de kwaliteit een stuk minder is dan in Spanje.

    Reactie door guus — vrijdag 11 augustus 2006 @ 15.16 uur