Peiling

Omdat NOVA de uitslag van de peiling van de Politieke Barometer gisteren niet heeft gepubliceerd, hier de link naar de site voor de uitslag van deze week.

Het verschil tussen de virtuele PvdA- en CDA-aanhang wordt steeds kleiner.

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

zaterdag 29 juli 2006 :: 13.45 uur

109 Comments

109 reacties

  1. HOI JAN als het zo is dan verdiend de SP het ook om meer zetels te krijgen we zouden er nu al 17 hebben op naar de 20!
    ga zo door! laat A.U.B de PVDA de grootste worden als dat zo nodig moet en niet weer die verdraaide CDA met HARRY SNOTTER daar hebben we nu toch echt genoeg van dan liever PVDA en dan BOS minister-president en dan jij JAN vice premier!

    Groeten REMCO

    Reactie door remco — zaterdag 29 juli 2006 @ 13.49 uur

  2. ik blijf het zien als manipulatie,die peilingen,waar kan ik zien wie en van welke partijen er meedoen aan die peilingen? percentages?er moet iets gebeuren om dit tegen te gaan,zijn er nog andere peilingen die we ernaast kunnen zetten of zijn die ook al in handen van bepaalde partijen,zoals de staatsmedia van VVD en CDA is?

    Reactie door iew — zaterdag 29 juli 2006 @ 13.55 uur

  3. ga hier maar eens een pijling doen,,
    en niet zo bekent bij het nederlandse as van het kwaad,
    de tussenstanden geven in iedergeval weer de gedachtegang van veel zogenaamdt christenen,schij? aan martel steun,schii? aan oorlog,schij? aan de medemens.

    Reactie door ad — zaterdag 29 juli 2006 @ 14.13 uur

  4. Trouwens, het TROS verhaal was weer prima en inspirerend, hulde!

    Ik miste daar het aspect democratie. De komende verkiezingen vormen behalve een unieke kans op een linkse regering (zie gisteren) ook een even uniek risico voor het nog verder afkalven van het vertrouwen van de burger in de politiek. Ik hoop op 22 november ook een onmiskenbaar signaal van de kiezers te horen dat zij het niet pikken dat democratisch verkozen partijen een loopje nemen met alle oppositie en zelfs met hun eigen achterban. Kiezersbedrog is van alle tijden maar de kabinetten Balkenende hebben zich geen moer aangetrokken van de afkeuring van hun afbraakbeleid en hebben de minachting van de kiezer tot ongekende hoogte opgevoerd.

    Nu dreigt dat “Balkenende” daar nog mee wegkomt ook. In deze peiling krabbelt het CDA weer op. De winst van de SP komt van de PvdA. De aanstormende rechtse partijen zullen nog veel zetels wegsnoepen. Het “zoet” wordt nog snel even uitgedeeld en de kiezers wordt zand in de ogen gestrooid met politieke spelletjes om de aandacht af te leiden van eerdere wandaden. In de campagne moet meer aandacht aan dit kiezersbedrog gegeven worden. Het is op termijn nog belangrijker dan het tot stand brengen van een linkse samenwerking. En het kabinet Bos, dat komt er toch, zonder of met de SP, zal straks ook lopende de rit beter naar de kiezers moeten luisteren. Onze democratie loopt groot gevaar.

    Reactie door Hermie Kreeft — zaterdag 29 juli 2006 @ 15.10 uur

  5. Voor de meest betrouwbare peilingen zouden meer mensen zich moeten aanmelden voor opiniepanels. Bij peil.nl is alles opgedeeld in demografische hokjes en mij is opgevallen dat er maar 6% SP stemmers meedoen. Zo krijg je nooit betrouwbare peilingen.

    Reactie door Chantal P — zaterdag 29 juli 2006 @ 15.20 uur

  6. @iew,

    Zo zie ik het ook. Ik sta ook op de peilinglijst van bv M. de Hond, maar sinds de val van BII, krijg ik geen uitnodiging meer voor een opinie. Het is pure manipulatie. Ik kan (of mss wil)het niet geloven dat het CDA opeens zoveel aanhang zou kunnen hebben.

    Reactie door RedStar — zaterdag 29 juli 2006 @ 15.31 uur

  7. Volgens de peilingen van verkiezingen.nl is SP koploper:
    http://verkiezingen.nl/peilingen/index.php?result=true

    Reactie door Jopie — zaterdag 29 juli 2006 @ 15.31 uur

  8. @5 Chantal P
    @6 RedStar

    Gisteren werd ik voor het eerst gevraagd bij Peil.nl. Heb mij een paar weken geleden aangemeld. Blijkt dat ze iedere keer mensen ‘uitloten’. Nu had ik de eer…

    Reactie door Gloria — zaterdag 29 juli 2006 @ 15.48 uur

  9. Ik ben lid geworden van de PVDA, ik heb deze keuze sinds kort gemaakt omdat ik deze partij momenteel veel beter vind dan de SP of welke andere politieke partij dan ook.
    Ik hoop dan ook van harte dat de PVDA gaat regeren. Ik zal de komende verkiezingen dan ook stemmen op Wouter Bos.

    Reactie door Paula Buisman — zaterdag 29 juli 2006 @ 15.50 uur

  10. Daar kunnen we mee leven Paula

    Reactie door Jofel — zaterdag 29 juli 2006 @ 16.00 uur

  11. @ Paula

    Paula, je maakt me nieuwsgierig! Ben zeer benieuwd welke standpunten van de PvdA je aanspreken.

    Reactie door @bacus — zaterdag 29 juli 2006 @ 16.01 uur

  12. @6
    Je moet het wel spannend houden.
    Maar als je zelf inlogt bij de Hond kan je aan elk onderzoek meedoen.
    Maar het kan zijn dat het dan voor spek en bonen is.

    Reactie door Jofel — zaterdag 29 juli 2006 @ 16.11 uur

  13. @6 RedStar
    ik sta er dus ook op en krijg ook geen uitnodiging meer,geen toeval dus…

    Reactie door iew — zaterdag 29 juli 2006 @ 16.28 uur

  14. dat hele peil.nl werkt niet..je kunt je aanmelden,tot je er bij neer valt,,er wordt bij aanmelden/inschrijven,,een email verzonden ??vraag ik me af waar vandaan?mars?venus,en ja het email is goed ingevuld

    Reactie door ad — zaterdag 29 juli 2006 @ 17.05 uur

  15. Balkenende zwijgt zich rijk aan Israel!
    De ‘christenen’ kruipen omhoog… en zo komt de ‘winst’ van de oorlog ons land binnen. Amerika zorgt goed voor Nederland…

    Nog een paar Amerikaanse computerfoefjes op verkiezingsdag en de tijd breekt aan om onze arm te ontwrichten en in koor te roepen: ” Heil Bush, God bless America!”

    Nederland sta in Godsnaam op!!

    Reactie door Gloria — zaterdag 29 juli 2006 @ 17.30 uur

  16. @6

    Als de Hond zijn peilingen uitvoert aan de hand van de profielen die hij van alle deelnemers heeft kan het niet betrouwbaar zijn.

    Reactie door hutspot — zaterdag 29 juli 2006 @ 17.57 uur

  17. @14 ad

    Je moet dat hele traject ingaan en al die (volgende) vragen beantwoorden. Ik vond het wel een inbreuk op mijn privacy. Maar ik wil ook invloed op de peilingen hebben, dus alla! Na afsluiting krijg je een e-mail dat je bent aangemeld.

    Overigens werkt het Peil.nl systeem slecht. Ik heb van alles opnieuw geprobeerd om als ‘uitgekozene’ mee te kunnen doen. Wat een gedoe!! Het wordt je niet gemakkelijk gemaakt…
    Vergeet niet altijd in te loggen bij iedere stemming. Pas dan lopen de vragenlijsten door!

    TweeVandaag-panel zit ik ook in. Kan je zo aanmelden. Beweren dat je tijdens live uitzendingen etc gevraagd wordt je mening te geven. Er is mij nog niets gevraagd… wekenlang niet!

    Ik vind het onbegrijpelijk dat je (bij aanmelding) een partij aan MOET linken. Zo kunnen zij dus hun peilingen van tevoren peilen.
    Klacht hierover ingediend bij Maurice de Hond. Geen antwoord.

    Reactie door Gloria — zaterdag 29 juli 2006 @ 17.58 uur

  18. Nu ja allezins positief, het grote zetel aantal van de SP, en dat terwijl er een media offensief aan de gang is om de SP zwart te maken.
    Zo zie je maar, doodzwijgen is erger zoals de afgelopen jaren gebeurd is, en demomniseren werkt vaak averechts zoals ook de afgeloen jaren geleerd hebben.
    Ale nieuws is goed nieuws zoals de media magnaten wel eens zeggen.

    Reactie door Toergenjev — zaterdag 29 juli 2006 @ 18.02 uur

  19. Peil.nl zou dus een kwestie van uitloten zijn. Ik krijg in ieder geval als sp stemmer heel regelmatig uitnodigen.
    Wellicht word ik steeds uitgeloot. Toch denk ik dat de peiling er rekening meehoudt (moet houden?) een doorsnee van politieke voorkeuren mee te laten stemmen. Je krijgt nl. ook een instant reward (irritante benaming) hetgeen de uislag laat zien hoeveel mensen die dezelfde opleiding en voorkeur, leeftijd en gender hebben, hebben gestemd.
    met groet

    Reactie door maria — zaterdag 29 juli 2006 @ 18.06 uur

  20. @ 9 Paula Buisman

    Ik hoop dan ook van harte dat je gaat letten op de sociale krenten in de politieke pap. Zij komen van de SP! Samen met de PvdA zou ons land gerenoveerd kunnen worden. Zo komen we toch weer bij elkaar uit en geeft de SP je weer de kans om op dit weblog je vreugde te uiten.

    Reactie door Gloria — zaterdag 29 juli 2006 @ 18.07 uur

  21. @10 Jofel en @11 Bacus,

    Ik kies voor de PVDA omdat ik vind dat Wouter Bos onder andere iemand is die gewoon normaal menselijk blijft. Hij praat gewoon met mensen die demonstreren voor een betere WAO.
    Dit zag ik laatst op het journaal.

    Reactie door Paula Buisman — zaterdag 29 juli 2006 @ 18.10 uur

  22. Verder: ben ik van mening dat je bij de PVDA meer kan mee praten als bij de SP.
    En ze willen een betere defensie dan de SP.
    Als ook vind ik het idee dat ze hadden om het CDA en VVD terug te laten komen voor een spoeddebat over de zorg erg goed. Alleen wilden de kamerleden van het CDA en VVD niet terug keren van hun vakantie.
    Terwijl ik gisteren op het journaal nog zag dat er drie bejaarden in een verzorgings tehuis vanwege de extreme hitte zijn overleden. Dat is zorgelijk en daar moet verbetering in komen.

    Reactie door Paula Buisman — zaterdag 29 juli 2006 @ 18.12 uur

  23. Ik kan nog veel meer vertellen maar ik vrees dat dit weblog hier niet voor is. Vandaar dan ook deze paar belangrijke punten Bacus. Ik hoop dat je hier begrip voor hebt.

    Reactie door Paula Buisman — zaterdag 29 juli 2006 @ 18.14 uur

  24. als als het zo door gaat, kunnen we hopen en blij zijn dat de vvd haar positie verliest waarmede verdonk verder bakzeil haalt. Ik was Gropen links en D66 in ieder geval dankbaar voor de motie van wantrouwen en uitvoer daarvan.
    As Rita V dan doorgaat met Pastors zal dat gelukkig ook geen echte bedreiging meer vormen. Mensen politiek onderschatten en opnieuw met domme one liners imponeren heeft zijn tijd gehad.

    Reactie door maria — zaterdag 29 juli 2006 @ 18.17 uur

  25. 15 Gloria: Het Judeo-Gallileïsch machtsapparaat noopt Balkenende tot bukken voor de transatlantische Neocon Heilsstaat welks geboortestuipen door Condoleezza Rice met een bevlogen grimas wordt afgekondigd.

    Een nieuw Midden Oosten. Halleluja!
    Ik denk daar anders over, net als velen maar de gristenstroom is reeds sterk en
    morbide vormvast gegoten in een sektarisch werelddictaat, dat alleen met rationalistisch sociaal denken kan worden ontmaskerd & bestreden.

    Reactie door Emiel — zaterdag 29 juli 2006 @ 18.57 uur

  26. Nu is in eens Maurice de hond voor de cda omdat CDA steigt in de peilingen ????Als er een voorkeur is van Maurice de hond en Nova dan is het altijd nog een keuze voor links.
    Je hoeft totaal niet met Balkenende en/of de cda /vvd eens te zijn,maar hoe vele hier reageren alleen op zijn uiterlijk te schelden of neo rechts te noemen vind ik zeer goedkoop,daarom worden jullie ook nooit de grootste partij omdat jullie geen klasse hebben en klasse wint op langere termijn altijd.Overigens als je toch over uitstraling hebt dan zal maar eerder bij jullie eigen partij kijken ,veel mensen met uitstraling is er bijna niet te vinden.Van nature willen mensen zich ontwikkelen en kansen pakken, Gemiddelde mens in Nederland is redelijk goed op de hoogte hoe zij ZELF hun leven willen inrichten en geen bemoeial van de overheid en al helemaal niet van de SP ,dan zal het alleen maar achteruit gaan.
    Ik hoop dat je jullie vele stemmers van Pvda krijgen zodat de Pvda kleiner wordt en zodoende niet de winnaar wordt.Allemaal rode stemmers die hun achterhaald rode politiek van de pvda niet meer zien doen…Daarom heeft pvda een andere richting gezocht..(zonder inhoud overigens) anders werden ze net zo groot als de sp. Een kleine speler dus. Mensen gaan in de toekomst veel meer rechts stemmen (alleen de linkse partijen willen doen geloven dat het heel slecht gaat in Nederland) omdat het de mensen in Nederland zich veel beter ontwikkelen en beter krijgen.Zij willen hun mooie toekomst (zekerheid) nooit door de linkse partijen zien afbreken alleen om de linkse stemmers hun zakken te laten vullen door hogere belastingen te gaan heffen op de mensen die de economie van nederland draaiend houden.Dat gebeurt nooit.
    Overigens officieel heeft Geert wilders in de peilingen veel meer zetels.,maar de media is veel te bang wanneer GW hard steigt in de peilingen dan de massa volgt .(effect) vele stemmers van sp weten niet eens wat welke soort partij sp in werkelijkheid is,omdat er nog geen rchte andere partijen zijn dan gevestigde partijen om er op te stemmen. Let op mijn woorden Pastors en Geert wilders krijgen veel stemmen met de verkiezingen en Sp veel minder omdat dan pas de mensen van Nederland een debat gaan volgen. Dagelijks zijn ze niet geinteresseerd.Dan kijken ze liever sport op tv met hun biertje en krant
    Waarom zou de telegraaf de grootste krant van Nederland zijn? denkt daar maar over na!!! Sp vindt dat toch een rechtse krant??
    Heeft toch de meeste lezers!!!!!

    Reactie door Dave — zaterdag 29 juli 2006 @ 18.59 uur

  27. Ja Ach Jan daar zat toch onze Clairy Polak.
    Wel die bedrijft geen onafhankelijke journalistiek heeft weer gewerkt voor de overheid ondanks dat het kabinet een schnabbelverbod voor journalsietn instelde vorig jaar. Goed ze heeft er nog niet veel mee verdiend maar lonkt misschien naar een baantje of meerdere opdrachten. Gewerkt voor VWS bijdrage aan congres Opvoeding en democratie. Ja onze Clairy weet wel wat dat is ‘democratie is het constant uitnodigen van de regeringspartijen teneinde als tegenvergoeding een verzekerde toekomst te hebben.
    Wouter Klootwijk, Jan Douwe Kroeske (8600 euro bij econ. zaken,
    Over oud bewindslieden en de baantjesschuiverij maar niet te spreken.
    Je weet waar het aan ligt de omslag bij Nova, zelfbehoud want de politiek bepaalt wat er met omroepen moet gebeuren en dat ziet er niet goed uit.
    NRC Overheid huurt journalisten. NRC 30 juli.

    Reactie door Henny — zaterdag 29 juli 2006 @ 19.54 uur

  28. 21 ik dave ik ben het mee een ding eens in de steli ng.
    Het kinderachtig gescheld van sp leden was en is mij een doorn in het lezers oog. Ik ben ook al belaagd als minderwaardig.
    Laat dat niet de reden zijn waarom de partij haar positie zou verliezen.
    Dat de telegraaf de meeste lezers heeft getuigt van een gebrek aan inzicht en wil van de lezers. Politiek is immers een media gebeuren.Als mensen zich er niet in en de gevolgen ervan in willen verdiepen is dat jammer. Maar dan later niet klagen of niet begrijpen hoe de ellende heeft kunnen gebeuren.
    En laat het kinderlijke gedoel/ gescheld van de SP, alle zeer waardevolle bijdragen ten goede, voor eens en altijd afgelopen zijn.

    Reactie door maria — zaterdag 29 juli 2006 @ 19.55 uur

  29. Alles op de M na valt weg.
    Ik denk dat Dave voor een deel gelijk heeft. Maurice de Hond is nog niet zo’n kwaaie peer. We zien op TV maar een klein stukje van hem en dat wordt vaak selectief naar buiten gebracht en ja dat de Telegraaf de best verkochte krant van nederland is is zeer bedenkelijk.

    Reactie door Henny — zaterdag 29 juli 2006 @ 20.00 uur

  30. @19 Dave
    u zegt “Overigens officieel heeft Geert wilders in de peilingen veel meer zetels.,maar de media is veel te bang wanneer GW hard steigt in de peilingen dan de massa volgt”
    welke officieele peilingen heeft u het over? ook zegt u hiermee precies hetzelfde als wat u anderen verwijt,daarbij weet u volgens mij niet eens wat links of rechts is en haalt u de zaken volledig door elkaar,niet brullen naar volume maar naar verstand, zou ik zo zeggen.ook het hebben over uitsraling van parsonen heeft met uiterlijk te maken,de pot verwijt de ketel heet dat.

    Reactie door iew — zaterdag 29 juli 2006 @ 20.05 uur

  31. @ Henny,

    Ik zeg ook niet dat Maurice de Hond slecht is. Vind het alleen vreemd dat ik geen uitnodiging voor peilingen meer krijg sinds de val van BII.

    @ Dave,
    Ik heb hier nog niet zo veel persoonlijke aanvallen gezien vanwege iemands uiterlijk.

    Reactie door RedStar — zaterdag 29 juli 2006 @ 20.43 uur

  32. @ Dave,

    Je zei //(alleen de linkse partijen willen doen geloven dat het heel slecht gaat in Nederland)//

    Volgens mij was het rechts die zei dat het licht uit zou gaan. We oorlog zouden krijgen als we niet voor de europese grondwet zouden stemmen.
    Het is rechts die met de vergrijzing schermt, en zegt dat we moeten bezuinigen zodat onze kinderen een toekomst hebben.

    Het is recht die er voor zorgt dat er een hele generatie tussen wal en schip is terecht gekomen. Mijn generatie. Onze ouders hebben maar raak gedaan, dus moeten we inleveren. Om onze kinderen een goede toekomst te geven moeten we inleveren, en dit alles dankzij voornamelijk rechts.

    Reactie door RedStar — zaterdag 29 juli 2006 @ 20.48 uur

  33. @ 27 Henny

    Goed vertaald

    Reactie door Pool — zaterdag 29 juli 2006 @ 20.57 uur

  34. redstar. je had nog een reactie over
    vakanties/ midden oosten situatie, olieveldenen/ de eu. Ik kan het niet meer terug vinden. Kan je het nog een keer doorgeven Ik probeer het als feit te begrijpen.

    Reactie door maria — zaterdag 29 juli 2006 @ 21.08 uur

  35. @29 Henny
    ook ik heb niets tegen Maurice persoonlijk of tegen zijn uiterlijk,wel de manier waarop die peilingen tot stand komen en neergeset worden,aangezien ik ook net als RedStar geen uitnodigingen meer krijg,ik blijf het zeggen dat ik peilingen op deze manier toch manipulatief vind,het beinvloed mijns inziens toch het stemgedrag.

    Reactie door iew — zaterdag 29 juli 2006 @ 22.27 uur

  36. Het “gevaar” is dat zwevende SP-stemmers in de peiling op 22 November toch weer strategisch op de PvdA gaan stemmen, wat hoe dan ook de SP en Groenlinks stemmen zal kosten.

    Wat ik trouwens niet begrijp is hoe het CDA aan deze aanhang komt. Hun ledenaantallen dalen en ze zijn nog maar amper bezig met campagneren. Bovendien is het zomerreces. Misschien is het dat ook wel. De CDA doet nu even niets fout.

    Reactie door Dennie — zaterdag 29 juli 2006 @ 22.35 uur

  37. ik ga lekker even een filmpje ter ontspanning kijken,tot morgen allemaal! en slaap lekker voor straks.

    Reactie door http://iewpress.wordpress.com/ — zaterdag 29 juli 2006 @ 23.05 uur

  38. @ 36 Dennie

    Zoals ik hierboven al eerder vermeldde: Balkenende zwijgt zich rijk aan de oorlog van Israel.
    Veel christenen houden er altijd rekening mee dat het einde der tijden in zicht is, naar de Openbaring van Johannes. (Laatste hoofdstuk v.d. Bijbel) Allerlei voorspellingen op het gebied van aardbevingen, overstromingen en bovenal oorlogen rond Israel staan hierin beschreven. Voor alle zekerheid grijpt men dan gemakzuchtig naar de C van het DA.
    Daardoor vecht de doorsnee christen niet voor een betere wereld. Proberen wel wat te doen aan liefdadigheid op zondag om door de week de zakken weer te vullen voor eigen huis en haard.

    Reactie door Gloria — zaterdag 29 juli 2006 @ 23.07 uur

  39. @ maria — zaterdag 29 juli 2006 @ 21:18,

    Ik ben het zelf geloof ik ook een beetje kwijt, maar was in een ander topic geloof ik.

    Reactie door RedStar — zaterdag 29 juli 2006 @ 23.11 uur

  40. @26 Dave,
    Aangezien ik toch een slecht humeur heb ga je eens lekker quoten, jouw woordenbrij leent zich daar wel voor.

    (Nu is in eens Maurice de hond voor de cda omdat CDA steigt in de peilingen ????Als er een voorkeur is van Maurice de hond en Nova dan is het altijd nog een keuze voor links.)
    Welja, Nova links, Nova is een onderdeel van de publieke omroepen, geregeerd door VVD=tros avro
    CDA= NCRV KRO
    PvdA=Vara
    SGP=EO
    VPRO=mix Christenunie en Vara
    D66 VVD=BNN
    Hier zie ik geen enkele linkse partij bij zitten

    (Je hoeft totaal niet met Balkenende en/of de cda /vvd eens te zijn,maar hoe vele hier reageren alleen op zijn uiterlijk te schelden of neo rechts te noemen vind ik zeer goedkoop,daarom worden jullie ook nooit de grootste partij)
    Balkenende heeft zijn uiterlijk niet nodig
    om verafschuwt te worden, en neo liberaal daar is hij trots op.

    (omdat jullie geen klasse hebben en klasse wint op langere termijn altijd.)
    O jawel, wij hebben zeker klasse sterker nog wij geloven in de klasse strijd, die volop plaatsvind.
    Als wij geen klasse meer zouden zijn, dan heeft de SP zijn zin.

    (Overigens als je toch over uitstraling hebt dan zal maar eerder bij jullie eigen partij kijken ,veel mensen met uitstraling is er bijna niet te vinden.)
    Kom vertel eens, wat vind jij nou iemand met uitsraling, ben heel benieuwd.

    (Van nature willen mensen zich ontwikkelen en kansen pakken,)
    Ik zie dat je jezelf met menswetenschappen bezighoud, welnu geachte collega, ik mag me daar ook gaarne mee bezigen.
    Om even in jouw wereldje te blijven, waar plaats je het scala van menselijke behoeftes, waarom laat je het begrip zekerheid weg, wat in het rijtje van Maslow toch een van de eerste behoeftes is ?
    Voor zelfrealisatie !!

    (Gemiddelde mens in Nederland is redelijk goed op de hoogte hoe zij ZELF hun leven willen inrichten en geen bemoeial van de overheid en al helemaal niet van de SP ,dan zal het alleen maar achteruit gaan.)
    Onderbouw dat eens, nog steeds rollebollen divere vooraanstaande economen over straat wat de beste economische vorm is, totale vrije markt zonder overheid, of een gemengde econonomie met een op bepaalde terreinen zeer actieve overheid, die rekening houd met demografische en sociologische factoren ? De laatste vorm begint weer populairder te worden.

    (Ik hoop dat je jullie vele stemmers van Pvda krijgen zodat de Pvda kleiner wordt en zodoende niet de winnaar wordt.)
    Dat hoop ik ook

    (Allemaal rode stemmers die hun achterhaald rode politiek van de pvda niet meer zien doen…Daarom heeft pvda een andere richting gezocht..(zonder inhoud overigens) anders werden ze net zo groot als de sp. Een kleine speler dus.)
    Kiezers zien steeds meer dat de PvdA een Tony Blair partij is met alleen nog de naam van sociaal democratisch.
    Daarom gaan er steeds meer omensen op de SP stemmen.
    Een kleine speler is D66 of de lpf en rechts leeft op kleine spelers.

    (Mensen gaan in de toekomst veel meer rechts stemmen (alleen de linkse partijen willen doen geloven dat het heel slecht gaat in Nederland) omdat het de mensen in Nederland zich veel beter ontwikkelen en beter krijgen.)
    Met al die rechtse regeringen van de afgelopen honderd jaar is het aantal VMBOers schrikbarend gestegen, en ligt de kenniseconomie op zijn gat dus met dat ontwikkelen loopt het niet zo een vaart.

    (Zij willen hun mooie toekomst (zekerheid) nooit door de linkse partijen zien afbreken alleen om de linkse stemmers hun zakken te laten vullen door hogere belastingen te gaan heffen op de mensen die de economie van nederland draaiend houden.Dat gebeurt nooit.)
    Links heeft nog nooit in Nederland geregeerd, wel in Scandinavie, en daar gaat het toch best wel goed.
    (ben regelmatig in Zweden voor zaken)
    Nu kan het zijn dat jij model staat voor de gemiddelde Nederlander wat de here moge verhoede ;-) En dan kunnen we inderdaad lang wachten op een regering die een samenleving wil opbouwen inplaats van een egoistische kwaadaardige materialistische verzameling individuen

    Overigens officieel heeft Geert wilders in de peilingen veel meer zetels.,maar de media is veel te bang wanneer GW hard steigt in de peilingen dan de massa volgt .(effect)
    Keep on dreaming

    ( vele stemmers van sp weten niet eens wat welke soort partij sp in werkelijkheid is,omdat er nog geen rchte andere partijen zijn dan gevestigde partijen om er op te stemmen.)
    Hoe haaa, de aanhang van de LPF en de leefbaren weten dat zeker wel.
    Een zwalkende meute xenofoben.

    (Let op mijn woorden Pastors en Geert wilders krijgen veel stemmen met de verkiezingen en Sp veel minder omdat dan pas de mensen van Nederland een debat gaan volgen. Dagelijks zijn ze niet geinteresseerd.Dan kijken ze liever sport op tv met hun biertje en krant)
    Ach omdat de massa een richting kiest toont dat toch niet het gelijk van die massa aan ?
    De mens word geleid door emoties, en misschien spelen Wilders en Pastors daar wel goed op in.

    (Waarom zou de telegraaf de grootste krant van Nederland zijn? denkt daar maar over na!!! Sp vindt dat toch een rechtse krant??
    Heeft toch de meeste lezers!!!!! )

    Dat zegt inderdaad iets, slimme mensen hebben niet zo een statisch medium als een krant nodig om hun nieuws te lezen.

    Reactie door Toergenjev — zaterdag 29 juli 2006 @ 23.30 uur

  41. de novapeilingen vertrouw ik voor geen meter.
    Als de VVD of CDA moeten winnen worden de kiezers(die bij de winnaars willen horen) toch die kant op ge praat.
    Nee hoor…peilingen zijn leuk maar waardevol???????

    Reactie door anita — zondag 30 juli 2006 @ 1.03 uur

  42. 17 gloria,,
    ikben lid geworden??? me dus ingeschreven,,
    er is zogenaamd een email verstuurt,,niet dus,,
    gewoon een site van niks,traag,slecht opgezet,,en geven geen andwoord,,op de vraag dus,,u krijgt altijd een andwoordt terrug,,maar waar die vandaan komt..nog verder als mars, wandt het is 6 uur geleden.

    Reactie door ad — zondag 30 juli 2006 @ 1.05 uur

  43. en als je pijlingen wil houden moet je iedereen toe laten,,en niet keuzes gaan maken,van wie wel mee mogen doen,op uitnodiging,,zoiets kroms heb ik nog nooit mee gemaakt,,ze kiezen dus gewoon mensen op politieke voorkeur,,
    oftewel welke partij het meest betaald.
    en voor de show laten ze af en toe wat anderen mee lopen.
    dit is gewoon een pruts site,sorry maar er klopt geen donder van dat hele peil.nl

    Reactie door ad — zondag 30 juli 2006 @ 1.15 uur

  44. euuu ik bedoel dus 60 uur geleden.

    Reactie door ad — zondag 30 juli 2006 @ 1.17 uur

  45. @ 42 ad

    Ad, als je je aangemeld hebt en alle vragen hebt beantwoord en op de laatste pagina bedankt wordt (dacht ik?), dan zal je binnenkort in je mailbox hier een bevestiging van krijgen.
    En ja, ik vind het ook een slecht opgezette site en als je uitgenodigd wordt om mee te doen zal je dit ook weer tegenkomen. Succes Ad!

    Reactie door Gloria — zondag 30 juli 2006 @ 1.25 uur

  46. @ 40

    Toergenjev: klasse!

    Reactie door Gloria — zondag 30 juli 2006 @ 1.27 uur

  47. @ 43 ad

    Ja, dat vond ik ook zo raar! Ik dacht dat ze met peilingen iedereen peilden die zich opgegeven heeft. Niet dus!
    En als je dan een keer uitgenodigd wordt, dan zie je alleen de uitslagen van de mensen die in dezelfde leeftijd, politieke voorkeur en inkomen zitten. Nou ja!!
    Logisch dat ik een hele lange balk bij de Sp zag!
    Ik ben met Anita hierboven bang dat de peilingen ook al niet meer betrouwbaar zijn en dat het een foefje is om het CDA weer te laten opklimmen. En het volk klimt dan vaak mee… zo werkt dit blijkbaar.

    Reactie door Gloria — zondag 30 juli 2006 @ 1.40 uur

  48. gloria ik krijg geen email terrug,,
    er staat na het aanmelden,etz,er is een email verstuurt naar het door u opgegeven adres,,
    bij de uitleg staat u krijgt direct een email terrug met een hijperlink,,
    een email duurt +- in nl 1-3 sec,,
    geen 60 uur.
    het is gewoon een niet werkende site,

    maar bedankt voor het andwoordt,,gloria ;-)

    Reactie door ad — zondag 30 juli 2006 @ 1.41 uur

  49. Dat peil selecteert is zo gek nog niet. Stel je voor dat 80% van de peilers vvd of sp aanhang is. Dan krijg je wel hele gekke peilingen. De vraag is aleen hóe en wie peil selecteert.

    Reactie door hutspot — zondag 30 juli 2006 @ 8.52 uur

  50. Laten we alleen vertrouwen op de peilingen van de SP zelf. Zij weten wat voor reacties ze krijgen vanuit de kiezers tenminste als zij die ‘willen’weten.
    De richting zal echt wel te zien zijn echter een paar zetels meer of minder lijkt me niet.
    Bovendien kan er morgen zo iets gebeuren dat de stemming in het volk doet omslaan.
    Veel nederlanders verdiepen zich niet zo in zaken waardoor ze makkelijk door one-liners en of promoting van de media te vangen zijn.

    Reactie door Henny — zondag 30 juli 2006 @ 9.23 uur

  51. @50 Henny
    toch vind ik wel dat het goed zou zijn als de SP probeert om zo vaak mogenlijk aan intervieuws en andere mediapromotie deel te nemen,al moet men zich constant maar verdedigen vanwege de manier waarop de dingen gevraagd worden,de SP moet zoveel mogenlijk in beeld wat mij betreft en blijven aankaarten wat er zoal is verziekt in ons land en aangeven wat we er aan gaan doen als men SP stemt,ik merk toch regelmatig in gesprekken over de politiek en de aankomende verkiezingen dat mensen een beeld hebben van de SP dat door de media is gevormd,laat de SP dat nu eens via de media zelf duidelijk gaan neerzetten en vormen is mijn mening.

    Reactie door iew — zondag 30 juli 2006 @ 9.38 uur

  52. Een brandblusser heb ik in huis om bij
    brand te gebruiken, niet om zo maar eens
    uit te proberen omdat ik die er toch voor
    in huis heb en anders hangt dat maar zo
    nutteloos rond. Echter in het voorbijgaan
    word ik er elke keer op geattendeerd toch
    vooral voorzichtig te zijn met vuur en weet dat als bij de Nieuwjaarsviering eea
    uit de hand loopt, ik toch nog iets achter
    de hand heb dat mogelijk bruikbaar is al is het maar zoiets ipv de beveiliging voor
    eigen huis en haard.
    T.a.v. de VREDESMISSIE kun je je afvragen
    in hoeverre een Nederlands Krijgsmacht
    wordt of zou mogen worden ingezet.
    Laten Maurice de Hond e.a. daar maar eens
    een grondig onderzoek naar doen op diverse
    manieren, alsmede tevens de vraag stellen
    aan al de te engueteren personen, boven de
    18, op welke partij zij denken te gaan
    stemmen a.s. 22 november. Menigeen zal zich de diverse discussies, ook hiér, najaar 2005 nog weten te herinneren als de
    dag van gisteren en zeker niet aarzelen om
    dan SP te willen stemmen, mark my words !
    Vandaag na zoveel hittegolfdagen denk ik
    extra aan de missie in Afghanistan, toch
    niemand zeker, die denkt dat ZIJ dáár een
    tropenrooster zouden mogen hanteren?
    Vandaar dat sommigen de vierdaagse uit wilden lopen, een ándere vorm van solidari
    teit met diegenen die wij onnádénkend lie-
    ten vertrekken.
    Peilingen zijn relatief geloofwaardig als
    je er een aantal tegen elkaar kunt afwegen
    maar wat sommige mensen de ene dag beweren en de volgende dag tegengesteld weten te verkondigen, staat dus haaks op de zo mogelijk vooronderstelde betrouwbaarheid. Toe nou toch zeg, neem mij even in de peiling? Stabilizers in
    Politics, waar vind ik ze? Oók SP !!
    Fijne zondag allemaal,Made-lief (de oude!)

    Reactie door Madelief — zondag 30 juli 2006 @ 10.31 uur

  53. Mooie steiging voor de SP,maar hoedt U.
    In de peiling staan bij elke week het,
    CDA /VVD /SGP en Christen unie. op 77 zetels.En al is de PvdA de grootste partij,voorzie ik al een DANKDAG-accoord.
    Wij hebben het hier al gezien op BIDDAG.

    Reactie door Tom — zondag 30 juli 2006 @ 10.56 uur

  54. @52 Madelief

    Dat is zo. Als je het vertrouwen in de economie peilt nadat iedereen vakantiegeld ontvangen heeft zal dat anders zijn dan wanneer iedereen teruggekomen is van vakantie.

    Reactie door hutspot — zondag 30 juli 2006 @ 10.59 uur

  55. Er is maar 1 peiling:22 november!

    Reactie door Ben tarici — zondag 30 juli 2006 @ 12.31 uur

  56. Zeg Jan…cda vvd en klein rechts hebben een meerderheid…uh probleem? Ja..verder timmeren Jan..!!!

    Reactie door eric — zondag 30 juli 2006 @ 12.41 uur

  57. Na de verkiezingen zijn de onderhandelingen destijds toch helemaal stuk gelopen tussen Bos en Bal? Dan kan ik mij toch niet voorstellen dat zij er nu gezellig uit gaan komen? Stel dat de PvdA weer de onderliggende wordt, dan zal Bal echt geen moeite doen om Bos de regeerhand te schudden.
    Dat begrijpt iedereen, dus ik voorzie een heleboel strategische stemmen om 2 bolwerken in het zadel te houden. Gezien de stabiliteit van de SP met 15-17 zetels, geloof ik niet dat dit veel zal gaan afwijken. Eerder zal het verlies komen van de VVD. En sommige CDA-ers durven uit te stappen om in te stappen bij de wat progressievere ChristenUnie.

    Het is te hopen dat de partijen links, linkser, het linksts, de komende maanden als drie-eenheid gaan opereren. Gedrieenlijk de pijlen richten op de huidige coalitie en hun wangedrag. Met afgrijzen naar rechts en niet dat preventieve geflirt met rechts. Dat zou in mijn ogen de zaak weer helemaal verpesten. En dan zakt de kiezer weer moedeloos terug in het oude patroon. Mee eens?

    Reactie door Gloria — zondag 30 juli 2006 @ 12.57 uur

  58. Geloof maar dat het reces van rechts helemaal misbruikt wordt voor eigen plannetjes gaar te stoven.
    Ik hoop dat links de slimheid van rechts gaat gebruiken om eens wat meer ‘koffie te gaan drinken’ met elkaar. Nog beter: met de gezinnen gezamelijk op vakantie! De verkiezingen worden niet gewonnen op waarheid, maar op slimheid! Het kan ook samengaan: slimme waarheid.

    Reactie door Gloria — zondag 30 juli 2006 @ 13.16 uur

  59. Zit er nog schot in vandaag? Of is het alleen wachten op een nog grotere ontsporing in het midden-oosten? Die calvinistische zondagen toch ook in dit land…

    Reactie door Gloria — zondag 30 juli 2006 @ 13.46 uur

  60. Als ik me niet vergis, wordt het n.a.v. de onzekerheidsrelatie van Heisenberg algemeen als waarheid aangenomen, dat metingen aan een systeem dat systeem beïnvloeden. Een simpel en veelgebruikt voorbeeld hiervan is het meten van iemands bloeddruk. Die stijgt meestal, als die wordt gemeten, maar zou ook juist lager kunnen uitpakken, als iemand zich daar tijdens een bloeddrukmeting op concentreert.

    Peilen van stemgedrag is ook een meting, en wel aan ons democratisch systeem. Die peilingen beïnvloeden dan dus ons democratische systeem. Het eerste, dat je je dan af moet vragen, is of dat wenselijk is. Ik vind persoonlijk van niet, maar heb niet de illusie dat ze daarmee ook verboden zullen gaan worden :).

    Maar als er dan dus gepeild blijft worden, moet dat natuurlijk wél zo objectief (lees: willekeurig) mogelijk gebeuren. Sites, waarop je je aan kunt melden voor een peiling zijn dan uit den boze, omdat je dan per definitie geen aselecte (willekeurige) steekproefpopulatie hebt. Als het waar is, dat er op zo’n site vervolgens ook nog criteria worden gehanteerd om bepaalde aanmelders van die steekproefpopulatie uit te sluiten, dan ben je al helemáál niet meer objectief en wetenschappelijk verantwoord bezig.

    Bij wijze van grap verzuchtte ik de laatste tijd wel eens, dat er eens een keertje wat minder onder CDA-, PVDA- en VVD-stemmers gepeild zou moeten worden, maar als bovenstaande werkelijk gebeurt, dan is dat geen grap, doch een uiterst ernstige zaak. Dan wordt onze democratie gemanipuleerd. Zulke sites zouden dan verboden moeten worden, volgens mij. Of de bewuste onderzoekers dan als gevaar voor onze democratie en/of terrorist of zo moeten worden gezien, moeten juristen dan verder maar uitmaken, bij voorkeur onafhankelijke juristen, zou ik zeggen.

    Afgezien van peilingen blijven er overigens nog genoeg manieren over om de democratie te manipuleren. Maar ja, je kunt niet alles tegelijk voor elkaar krijgen.

    Reactie door Wilbert — zondag 30 juli 2006 @ 15.05 uur

  61. @ 60 Wilbert

    Applaus! Beslist waar!
    Ik zou er nog van alles aan toe willen voegen, maar ik laat het eerst maar eens over aan de anderen. Heb mezelf nu genoeg teruggelezen vandaag! Hopelijk heeft jouw impuls meer effect dan de mijne(n). Tot later! Over en sluiten.

    Reactie door Gloria — zondag 30 juli 2006 @ 15.19 uur

  62. Toergenjev en Gloria, met ongeloof lees ik jullie stukjes, ik wist dat er mesen zijn die zo radicaal links zijn maar dit overtreft alles. denk je nou echt dat het beter wordt met een links kabinet? ja misschien voor jullie maar niet voor het land hoor, als dit land geregeerd gaat worden door dit soort mensen dan kan we echt kapot en failliet en wie moet dan al die uitkeringen opbrengen? nu doen alle hardwerkende mensen dit, mensen waar jullie op spugen.niet echt realistisch.

    Reactie door carla — zondag 30 juli 2006 @ 15.23 uur

  63. Wilbert,

    Mee eens.

    Alleen hoe mannipuleer je een verkiezing door de resultaten op te fleuren.
    Door bijvoorbeeld het CDA teveel stemmen te geven tijdens een prognose, kunnen mensen die tegen het CDA zijn juist gemotiveerd raken om wel te gaan stemmen terwijl ze dit normaal niet deden.

    Dus dat er gemanipuleerd kan worden geloof ik wel, maar wat de uiteindelijk uitkomst wordt van het gemanipuleer is nog maar de vraag.

    Reactie door alexander — zondag 30 juli 2006 @ 15.28 uur

  64. Carla, denk jij dat het beter wordt met een rechts kabinet ?
    Zoja, dan moet je nu erg tevreden zijn.

    Reactie door alexander — zondag 30 juli 2006 @ 15.30 uur

  65. Nee, niet een rechts kabinet maar wel een eerlijk kabinet en dat is ook niet links, ik ben zelf voor pvda/cda, en zeker niet voor sp of gl want die zijn te idealistisch en dat werkt niet.

    Reactie door carla — zondag 30 juli 2006 @ 16.13 uur

  66. @Alexander, zondag 30 juli, 15.28,

    Zoals ik met het voorbeeld van een bloeddrukmeting heb geprobeerd aan te geven, kan de invloed van een meting verschillende kanten op werken.

    Je opmerking v.w.b. het aantal prognotische CDA-stemmers vind ik dan ook een terechte. Voor hetzelfde geld zou het in het nadeel van het CDA kunnen zijn, als er doorgegaan werd met peilen of zou het in het nadeel van de SP kunnen uitpakken, als daar juist mee gestopt zou worden.

    Mijn punt is echter, dat ik een zo eerlijke democratie nastreef. Zelfs als de SP (met afstand mijn voorkeurspartij) daarbij het onderspit zou delven of (nog erger) het loodje zou leggen.
    Andersom moeten stemmen op andere partijen dan alleen volgens dezelfde eerlijkheid zijn verkregen.

    Ik hoop, dat je wat aan mijn antwoord hebt. Zo niet, dan wil ik het met plezier nog proberen te verduidelijken.

    Reactie door Wilbert — zondag 30 juli 2006 @ 16.16 uur

  67. en dan gaan jullie zeker weer zeggen dat cda niet eerlijk is maar wie is dat wel?in feite worden we geregeerd door europa dus waar hebben we het over, die hebben de touwtjes in handen. Dit kleine landje, of het nou Balenende of Bos is het maakt echt niet uit hoor, de beslissingen worden toch wel genomen.

    Reactie door carla — zondag 30 juli 2006 @ 16.16 uur

  68. @ 62

    DAVE en CARLA, met ongeloof lees ik jullie stukjes, ik wist dat er mensen zijn die neo-rechts zijn maar dit overtreft alles. Denk je nou echt dat het slechter wordt met een links kabinet? Ja misschien voor jullie maar niet voor het land hoor, als dit land regeert blijft worden door dit soort ‘mensen’ dan gaan we echt sociaal kapot en failliet aan menselijkheid en wie moet dan al die slachtoffers opvangen? Nu doen alle hardwerkende sociale verzetshelden dit, mensen waar jullie op spugen. Niet echt realistisch.

    Reactie door Gloria — zondag 30 juli 2006 @ 16.20 uur

  69. @67, Carla, zondag 30 juli, 16.16,

    Ik weet niet, wie je met “jullie” bedoelt, maar als je op mijn bijdrage(n) reageert, dan kan ik je melden, dat ze op persoonlijke titel zijn ontstaan en niet als woordvoerder van de SP, want dat ben ik gewoon niet.

    Richt je reactie dan dus aan mij persoonlijk, als je iets te melden hebt. En laat het dan ook een inhoudelijke reactie zijn op iets, dat ik heb gezégd, anders gaat het gelijk de bittenbak in.

    Reactie door Wilbert — zondag 30 juli 2006 @ 16.41 uur

  70. @ 67 Wilbert

    “(met afstand mijn voorkeurspartij)”

    Wat houd je op afstand? De brede weg en altijd weer die consessie aan rechtvaardigheid? Come closer!

    Reactie door Gloria — zondag 30 juli 2006 @ 16.46 uur

  71. @ 69 Wilbert

    Als je bedoelt enthousiaste stemmers op de SP dan begrijp ik iets van wat jij met “woordvoerders” bedoelt.
    Ondergetekende voert hier het woord op persoonlijke titel en niet als woordvoerster van de SP. Zo creapy zit de SP niet in elkaar!

    Reactie door Gloria — zondag 30 juli 2006 @ 16.54 uur

  72. hardwerkende sociale verzetshelden? wie zijn dat? de krakers? laat me niet lachen Gloria

    Reactie door carla — zondag 30 juli 2006 @ 17.09 uur

  73. @Gloria, zondag 30 juli 2006, 16.46,

    Wellicht speelt de warmte (of iets anders) jou of mij parten…

    Ik dacht, dat het citaat inhield, dat ik zeer duidelijk veel dichter bij de SP sta dan bij elke andere partij.
    Dat bedoelde ik er in elk geval wél mee te zeggen.

    Is je vraag, wat mij op afstand houdt, daarmee beantwoord? Die zou dan namelijk niet meer van toepassing moeten zijn.

    V.w.b. “de brede weg en altijd weer die consessies aan rechtvaardigheid…”
    Tja, dat vind ik niet zo’n eenvoudige kwestie. Dat had je kunnen weten, als…

    Reactie door Wilbert — zondag 30 juli 2006 @ 17.14 uur

  74. @Gloria, zondag 30 juli 2006, 16.54,

    Maak het alsjeblieft niet zo ingewikkeld.

    Ik zeg alleen, dat ik namens mezelf spreek en niet namens de SP.

    Reactie door Wilbert — zondag 30 juli 2006 @ 17.19 uur

  75. @72 Carla

    Mens blijf niet zo hangen in het oude!
    We kraken het leugen en bedrog kabinet onder leiding van jouw heer Balkenende van het CDA!
    Ik hoop oprecht dat je dan toch maar voor de PvdA gaat kiezen. Altijd socialer dan de christenen, want zij heulen met de rijken.
    Als christen maak ik hier bezwaar tegen en zal ik mij fel blijven verzetten.
    En onthoudt dit: wie het laatst lacht, lacht het best.

    Reactie door Gloria — zondag 30 juli 2006 @ 17.26 uur

  76. Wilbert

    @ 73
    “als…”???
    Sorry de warmte misschien, maar ik heb niet zo’n goed invulvermogen. Wat bedoel je?

    @ 74
    Ja, dat wilde ik hiermee ook voor mijzelf even onderstreept hebben.

    Reactie door Gloria — zondag 30 juli 2006 @ 17.37 uur

  77. @Gloria, zondag 30 juli 2006, 17.37,

    Excuses, Gloria, het ligt niet aan jou of aan de warmte. Goed communiceren houdt o.a. in, dat je anderen niet moet laten raden, dus het ligt aan mij.

    Met “…” bedoelde ik, dat her en der al eerder standpunten, ideeën e.d. op dat gebied heb verkondigd. Ik hou niet van herhalen en richt me graag tot goede verstaanders, die aan een half woord genoeg hebben.

    Het punt van voor jezelf spreken beschouw ik bij deze als definitief afgekaart.

    Reactie door Wilbert — zondag 30 juli 2006 @ 18.06 uur

  78. @ 76 Wilbert

    Sorry Wilbert, maar het antwoord moest even op zich laten wachten. Was erg geschrokken over het antwoord van Israel op hun aanslag in Qana. Kan hier ook niets over zeggen want daar zullen redenen voor zijn. Wel geprobeerd, maar de SP besluit van niet.

    Ik ken niet iedereen en de desbetreffende standpunten uit mijn hoofd. Ik zal er in het vervolg beter mijn best voor doen. Maar als je jezelf zo blijft verschuilen achter je eigen woorden, wordt het wel verwarrend. Ik kies toch maar liever voor: beter een heel woord, dan ten halve gehoord.
    Bedankt zover!

    Reactie door Gloria — zondag 30 juli 2006 @ 18.43 uur

  79. 63 carla ik met het met je eens dat onverwaterd humnatisch idealisme evenmin werkt sectarische als godsdienstige dan wel levensbeschouwelijke doelen.
    De Sp wil wel degelijk water bij de wijn doen en heeft dit ook herhaaldelijk laten zien. De bereidheid eventueel ook met CDA in zee te gaan, hoeveel kritiek hier ook op moge geweest zijn, getuige hiervan.
    Het moeilijk vinden met de VVD overeen te komen is begrijpelijk omdat het dan niet meer gaat om bereidheid tot samenwerken en politieke concessie maar om een onverenigbare allesbepalende visie, het neo liberalisme van de VVD.

    Reactie door maria — zondag 30 juli 2006 @ 19.07 uur

  80. @Gloria, zondag 30 juli 2006, 18.43,

    Verontschuldigingen voor een late reactie zijn wat mij betreft niet nodig. We vonden dit beide immers geen chatroom en ik zou zelf niet graag gehouden zijn aan real-time reageren. :)

    Het ging om de discussie, toch? Soms kun je dingen zelfs beter maar even laten bezinken. En soms handel ik daar zelf(s) ook wel eens naar.

    Vegeef me mijn “verschuilen” maar.

    Reactie door Wilbert — zondag 30 juli 2006 @ 19.19 uur

  81. Verschuivingen op links en rechts, geen linkse meerderheid te vinden, geen rechtse.

    Het zal wel PVDA/CDA worden.

    Bovendien werkt de angst voor het “eerlijk delen” van de SP alleen maar de VVD in de hand.

    Groen, rood of zwart, ze zeiken je allemaal nat, placht mijn oude vader te zeggen.

    Reactie door stephan — zondag 30 juli 2006 @ 22.25 uur

  82. Leuk, met name de NOVA-peilingen zijn altijd te optimistisch voor de linkerkant. Nog nooit is de uiteindelijke uitslag voor links gunstiger uitgepakt dan in de peiling.

    Wordt nog leuk; wellicht dat deze regering alsnog loon naar werken krijgt. Maar dat zou dan toch ook prima zijn, of niet? Het gaat inmiddels toch de goede kant op?

    Groeten,

    Reactie door Belfiore — zondag 30 juli 2006 @ 22.32 uur

  83. @Belfiore, zo 30/07/2006,

    Goede of slechte kant hangt af van “kant”, maar niet van “goed” of “slecht”.

    Maar goed, je bent de zoveelste pion in de rij, die naar voren wordt geschoven om hier te zieken en we zullen maar aannemen, dat je anders bij de voedselbank terecht zou moeten, die je opdrachtgevers hebben laten ontstaan, nietwaar?

    En je zult best tevreden zijn met de huidige ontwikkelingen, maar durf je ook de confrontatie met werkelijke gewetensvragen aan?

    Reactie door Wilbert — maandag 31 juli 2006 @ 0.18 uur

  84. Wilbert, wat reageer jij toch altijd spa stisch op mensen waar je het niet mee eens bent. Ik dacht dat iedereen hier zijn mening mocht zeggen , we doen het heus niet om te zieken hoor, wat een rare vorm van discussie is dit.

    ik begrijp ook deze zin niet:en we zullen maar aannemen dat je anders bij de voedselbankterecht zou moeten, die je opdrachtgevers hebben laten onstaan.
    wat bedoel je hiermee?

    Het gaat het laatste jaar inderdaad BETER met de economie in nederland en dat is maar goed ook, en dat hebben we te danken aan vier jaar lang streng en rechtvaardig beleid. Moge God ons behoede voor een linkse weggeefregering, zodat na vier jaar de puinhoop weer daar is en er weer een strenge regering nodig is om de boel weer bij elkaar te vegen.

    Reactie door carla — maandag 31 juli 2006 @ 10.47 uur

  85. @ Gloria

    Al die polls en peilingen is een ziekmakend zooitje, je hebt het nu zelf ervaren ze vragen het hemd van je lijf met als resultaat…. ze reageren niet eens laat staan dat ze er wat mee doen.
    Volgens mij gissen ze maar wat vlak voor de uitzending om niet af te gaan.
    Trouwens het intresseert ze geen zier wat jij wil gaan stemmen het enigste wat telt is de discussie gaande houden, kijkcijfers
    zendtijdvulling..

    Reactie door Pool — maandag 31 juli 2006 @ 10.54 uur

  86. @Gloria. Sommige Christenen rechtextermisen en sommige Moslims hebben veel gemeen.

    Reactie door Klaas — maandag 31 juli 2006 @ 14.39 uur

  87. Politieke partijen zijn niets meer dan belangen verenigingen.

    Reactie door Klaas — maandag 31 juli 2006 @ 14.42 uur

  88. @Hermie Kreeft.
    Democratie is zo dat de winnaar het initiatief van het vormenvan een coalitie krijgt en een regering samensteld die in principe 4 jaar regeerd. De democratie is dus niet totaal niet in gevaar. Degene die komende september (of was het nu november)wint krijgt weer dezelfde kans.

    Reactie door Klaas — maandag 31 juli 2006 @ 14.49 uur

  89. @84 Carla

    Jij schrijft:
    “Het gaat het laatste jaar inderdaad BETER met de economie in nederland en dat is maar goed ook, en dat hebben we te danken aan vier jaar lang streng en rechtvaardig beleid.”

    Het zou mij erg plezieren als je aan kunt geven wat het gevoerde beleid heeft bijgedragen tot het verbeteren van de Nederlandse economie.

    Verder schrijf jij:
    “Moge God ons behoede voor een linkse weggeefregering, zodat na vier jaar de puinhoop weer daar is en er weer een strenge regering nodig is om de boel weer bij elkaar te vegen.”

    Volgens mij is het heel lang geleden dat er een linkse regering was. Ook het kabinet Kok bestond voor een groot gedeelte uit VVD en die partij is niet bepaald links te noemen. Toch heeft links wel kans gezien om het land de vernieling in te helpen. Zo weinig regeren en toch zo veel macht? Misschien dat jij mij kunt vertellen hoe dit heeft kunnen gebeuren?

    Overigens zijn mijn vragen geenszins ‘rot’ bedoeld maar alleen om binnenkort een goede afweging te kunnen maken op wie ik ga stemmen. Bedankt alvast!

    Reactie door Cees — maandag 31 juli 2006 @ 16.28 uur

  90. Cees, ik weet dat er heel lang geen linkse regeringen zijn geweest, maar wat ik bedoel is dat in de meeste regeringen de pvda de meerderheid had in de kamer dus spreekt het vanzelf dat zij een groot deel van het beleid bepalen.
    Zo ook 8 jaar paars, ondank dat de VVD erin zat , de meerderheid was pvda dus de meeste stemmen gelden.
    Niks mis met de pvda maar als we straks een regering krijgen met sp,gl en pvda dan maak ik me echt zorgen maar dat zit er niet zo in want de nederlanders stemmen vrij traditioneel , het zal dus pvda / cda worden en aangezien de pvda nu iets minderr links is dan onder paars heb ik er wel vertrouwen in.
    vriendelijke groet

    Reactie door carla — maandag 31 juli 2006 @ 18.12 uur

  91. @ 85 @ 87 Klaas

    Dat ben ik helemaal met je eens! Vandaar dat God ons moge behoeden (om even met Carla te spreken) voor deze extreem rechtse regering die dit land naar de knoppen werkt. Het is NU tijd voor een ‘christelijk’ beleid en dat is binnen het huidige kabinet onvindbaar! De C kunnen we schrappen bij het DA en dan zullen de christenen zich bovenal thuis gaan voelen bij de SP. Gezien de Bijbel is Christus geen extremist! Integendeel, gewoon EERLIJK DELEN, niet HEULEN met de rijken en leugens en bedrog zijn Hem een gruwel.
    Hij is dus zeer sociaal bewogen! En ik leer graag van Hem.

    Reactie door Gloria — maandag 31 juli 2006 @ 20.11 uur

  92. PS
    Zo ook is Hij tegen geweld, dus als het (C)DA er iets van begrepen had, dan sturen ze niet onder de vredesvlag een stel slaven naar Afghanistan. Zij hebben zich onderworpen aan dit gewelddadige beleid en protesteren niet. Nou, dit betekent dat we aan weerskanten nog meer doden tegemoet zullen gaan zien.
    Een christen-extremist vindt dit wel best!
    Schuiven alles in Gods schoenen en nemen geen eigen verantwoordelijkheid. Juist door Christus leer je ONAFHANKELIJK te denken en Hij leert je op eigen benen te staan. Weg van de kuddegeest! Op naar de ‘kudde’ die ieder voor zich weten waarover zij spreken. Een betere wereld, een beter land! En daar moet je SOCIAAL voor worden en daar doe je geen mens kwaad mee! Vandaar de SP.

    Reactie door Gloria — maandag 31 juli 2006 @ 20.24 uur

  93. Deze week voor het eerst een uitnodiging gehad om mee te doen bij “Peil.nl” van Maurice de Hond.( Waarvoor ik mij had opgegeven)

    Vandaag zowaar van “Twee Vandaag Opinie Panel”. Dit gaat over de missie in Afghanistan!
    Ze roepen nu iedereen op om mee te stemmen, dus wat let je?

    Reactie door Gloria — maandag 31 juli 2006 @ 20.33 uur

  94. @ 48 Ad

    Heb jij die mail van Mars (Peil.nl) al gekregen? 60 uur is toch wel heel erg lang! Hoeveel lichtjaren zijn dat wel niet? Of gaat zoiets niet met de snelheid van het licht? Volgens jou duurt het versturen van een mail 1-3 seconden, nou gezien die 60 uur lijkt het mij dat hij uit z’n baan is gevlogen en ergens in de kosmos is blijven hangen. Kan ook zijn dat ie doorgevlogen is naar de Grote Hond! Tja, daar kan Maurice niet tegenop. Ons kleine keffertje.

    Reactie door Gloria — maandag 31 juli 2006 @ 20.45 uur

  95. Carla je weigert inhoudelijk te reageren maar geeft wel af op Wilbert wiens reactie m.i. zeer terecht is omdat diegene nl. óók niets zegt dan onzin en enkel demonstreert dat hij een bloedhekel aan links heeft en het leuk vindt te jennen.
    Ik heb nog steeds niets zinnigs gehoord.
    Misschien kunnen jullie samen bij een kopje koffie wel aardig uit de voeten. Snel uitgepraat denk ik.

    Reactie door Henny — maandag 31 juli 2006 @ 21.12 uur

  96. Ik wil een streng links beleid in Nederland, meer belastingen zoals ook in de ons omliggende landen en Scandinavie. Gemiddeld betalen we te weinig belasting en gooien wij er momenteel onze aardgasbaten er tegenaan door almaar de lasten te verlichten dit moet ook betaald worden!!!

    Dus Zalm wentelt een veel te groot deel van de overheid af op de aardgasbaten die we eigenlijk net zoals in Noorwegen gebeurd gespaard worden voor onderwijs, zorg, AOW etc.

    Het is van de zotte dat wij in Nederland een heleboel klein-zelfstandigen hebben (in Belgie zijn ze beter verzekerd) die geeneens een pensioen- of een arbeidsongeschiktheidsverzekering kunnen betalen. De VVD heeft in zijn laatste verkiezingsprogramma ervoor gepleit om de WAZ af te schaffen. Veel kleine bedrijven hebben nu niets geen bescherming meer!!!!Een partij die zegt voor ondernemers te zijn. Voor de groten en rjken onder hen uiteraard.

    Reactie door Laurens — maandag 31 juli 2006 @ 22.16 uur

  97. @Carla
    Nederland en altijd traditioneel stemmen? dat hebben we gezien ja toen de meneer Fortuyn opdook!en hoever zaten de peilingen er ook al weer naast met de grondwet stemming? en dan nog even de gemeenteraadsverkiezingen,ook al zo’n traditioneel voorbeeld?ik zou ook wel eens van u willen weten wat rechts nu goed heeft gedaan de afgelopen 4 jaar?ze hebben de opgebouwde welvaartsstaat en sociale voorzieningen die de mensen na de 2e wereldoorlog voornamelijk samen met Turkse gastarbeiders hebben opgebouwd,afgebroken door alles de privatisering in te gooien,en de bonussen in het bedrijfsleven[marktwerking/managers] lekker veilig te stellen ivm de carriere na hun politieke loopbaan,dus vertel?!

    Reactie door iew — dinsdag 1 augustus 2006 @ 0.37 uur

  98. iew, helaas hebben veel mensen een erg kort geheugen, nu zien ze weer ff het zoet

    Reactie door edwin — dinsdag 1 augustus 2006 @ 1.14 uur

  99. @98 edwin
    dat is ook precies waarom ik vind dat de SP zoveel en zovaak mogenlijk,in de media hier eens een boek over moet opendoen gaandeweg naar de verkiezingen,daarom had naar mijn idee de zomervakantie van de heren in de politiek ook gewoon verzet moeten worden,zoals dat in bedrijven ook vaak onvrijwillig gebeurt als het niet goed gaat met een bedrijf,kom op Jan Marijnissen zeg daar ook eens iets over aub!

    Reactie door iew — dinsdag 1 augustus 2006 @ 10.01 uur

  100. iew, ik ben er ook op achteruitgegaan de laatste 3 jaar maar ik ben niet zo egoistisch om alleen aan mezelf te denken, iets wat helaas bij veel linkse stemmers wel het geval is. De verzorgingsstaat zoals de laatste 30 jaar was mooi maar zo kon het niet doorgaan er moest iets gebeuren om die enorme uitkeringsafhankelijke groep aan het werk te krijgen. En of jij het nu leuk vind of niet het is gedeeltelijk wel gelukt met drastische maatregelen, ik woon in Rotterdam en hier is de laatste 4 jaar enorme vooruitgang wat betreft werk, heel veel mensen die in een uitkering zaten werken nu , mensen onder 24 die een uitkering aanvragen worden aan het werk gezet met die uitkering en deze mensen zijn daar blij mee en voelen zich weer meetellen.

    Het is heel makkelijk om alsmaar te schoppen en schelden op deze regering maar ik moet nog maar zien of een linkse regering dit beter kan.

    Reactie door carla — dinsdag 1 augustus 2006 @ 16.24 uur

  101. @100,
    Werkt u of hebt u voor de gemeente Rotterdam of een van zijn gesubsidieerde organisaties gewerkt? Want uw reacties komen sterk overeen met iemand uit die kringen.

    Sorry maar in Rotterdam er is Niks verbeterd. Althans niks inhoudelijk. Er zijn heel veel glossy ons kent ons geld opmakende en niks leverende projecten, heel veel parades, heel veel schijnveiligheid, heel veel lege kantoren, heel veel lege en onbetaalbare woningen, veel draaideurbanen en heel veel geimporteerde Engelse beleidmottos zoals “ zero tolarance” . The tolarance was never there to begin with, lets be honest. Behzalve gloosy en verdraaide statistieken, welke verbeteringen hebben we het over?

    Reactie door khosrow — dinsdag 1 augustus 2006 @ 17.39 uur

  102. @100 Carla
    u bent erg goed in het ontwijken van de vraag die u al door meerdere personen is gesteld,en nee ik ga em niet nog eens herhalen.
    als u de mensen bedoeld die zelf werk hebben gevonden en weer blij zijn dat ze weer meetellen ok,maar de mensen die verplicht zijn om vanuit de uitkering te gaan werken in bv één van de zovele callcenters dan is het nee,als u het heeft over de mensen die verplicht werk moesten aanvaarden omdat ze zijn geherkeurd en daarmee toch inneens weer werk zouden kunnen doen waarvoor ze eerst zijn afgekeurd,dan is het ook nee,daarmee als links nu eens volledig de kans zou krijgen dan kunnen ze het laten zien,niet als mensen zoals u bij voorbaat al gaan roepen dat ze er een zooitje van zouden maken,of het niet zouden kunnen,pas daarna kunt u ze altijd afrekenen op prestatie en eerder niet.
    verder kan ik het wat dit vetreft alleen nog maar volledig eens zijn met de heer Khosrow.
    zou u nu zo vriendelijk willen zijn om een antwoord te geven op eerder gestelde vraag? en die betreft niet alleen Rotterdam maar Nederland zelf, bvd.

    Reactie door iew — dinsdag 1 augustus 2006 @ 18.21 uur

  103. @53 Tom kan ik je een beetje opvrolijken?
    Als ik jou was zou ik geen hoge pet op hebben van de diverse resultaten zoals op
    a.s. 22/11 a.s., immers als je consekwent
    zou zijn, dan weet je dat het ‘antwoord’
    ongeveer gelijkluidend zal zijn aan die van de ‘biddag voor het gewas’ en kijk eens wat er van die oogst terecht is ge-
    komen, Tom…Tom, wie ook al weer?
    Blij vooruitzicht dat je streelt, Tom?
    Fijne avond allemaal, Made-lief(de oude!).

    Reactie door Madelief — dinsdag 1 augustus 2006 @ 20.24 uur

  104. De peilingen, en zeker die van Maurice de Hond in een blad als de Telegraaf zijn niet objectief, evenals de vooruitgang van de economie. Dit laatste is deels waar, de rijken worden rijker en armen armer. Denk maar aan het zorgstelsel, de woningcorporaties, kabelbedrijven, verzekeringsmaatschappijen die zich verrijken. Je ziet steeds meer legere winkels. De benzineprijs die telkens stijgt. Alles wijst er op dat de tweedeling steeds groter wordt! Dit doemkabinet is een bedrijfskabinet en heeft geen sociaal karakter! Ze proberen juist voor de verkiezingen een goede beurt te maken omdat het met de wereldeconomie beter gaat! Op naar een linkse regering! Niet meer bakken ellende!

    Reactie door Bernard — maandag 7 augustus 2006 @ 23.22 uur

  105. a

    Reactie door er — zondag 13 augustus 2006 @ 23.23 uur

  106. Beste Maurice de Hond, waar ben je?

    Je hebt het druk; je antwoordt nooit.
    Gelukkig heeft Hare Majesteit de Koningin wel tijd en mij wel antwoord gegeven resp. onze Gouverneur hier een ondubbelzinnige opdracht gegeven. http://www.lagunisol.org/NieuweGhettoRegels.html#Herinnering

    Heel actueel: http://www.lagunisol.org/CoconJustitie.html

    Groeten en hou vol; ik doe het al negen jaar.
    æ

    Hans Willems
    B.O.M. (beëdigd onafhankelijk misdaadverslaggever)

    Reactie door Johannes Willems — vrijdag 22 september 2006 @ 7.22 uur

  107. Jan, ik vertrouw jou niet.
    je lijkt me een enorme gluiperd , net als die KOK.

    Reactie door Herman — vrijdag 17 november 2006 @ 22.17 uur

  108. Jullie doen het erg goed. Prachtig!! Ik ben echt trots op Nederland. Ik hoop dat we een links kabinet krijgen. Iedereen die goed verdiend moet inleveren en de mensen die niet werken krijgen er geld bij. Kan ik lekker op de bank blijven zitten.
    Milieu is ook erg belangrijk, Nederland moet voorop lopen.
    Heerlijk, ik stem op SP.

    Groetjes
    Sebastiaan

    Reactie door sebastiaan — maandag 20 november 2006 @ 11.43 uur

  109. Laten we wel wezen dan Jan, erg goed in de debatten is, daarmee nog geen vertegenwoordiger van Nederland. Dus lekker de kamer in om het kabinet te controleren.
    Is een leuke vent jammer van zijn overtuiging. De VVD had hem goed kunnen gebruiken.

    Reactie door Herman — maandag 20 november 2006 @ 18.20 uur