‘Het oude sprookje werd een financieel beleidsplan’

Het is een veelvoorkomend probleem bij bijvoorbeeld privatiserende overheidsorganisaties of professionaliserende ideële ondernemingen: de botsing van oude, traditionele waarden en de gevestigde belangen van een oudere garde medewerkers met de nieuwe zakelijkheid van invloedrijke nieuwe bestuurders en professionals door toenemende commerciële druk. Onderzoek naar een conflict onder het kantoorpersoneel van de Efteling begin jaren negentig biedt meer inzicht.

Op Kennislink staat een aardig artikel over de geschiedenis van de Efteling en de cultuurbotsing die het sprookjesbos doorging toen het – min of meer gedwongen – van liefdewerk naar marktwerk ging.

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

maandag 31 juli 2006 :: 16.26 uur

15 Comments

15 reacties

  1. Het groot kapitaal gelooft niet in sprookjes.
    Jammer, want sprookjes bestaan nog altijd, voor diegene die het zien willen.

    Groet,
    Amita

    Reactie door Amita — maandag 31 juli 2006 @ 18.18 uur

  2. Persoonlijk begrijp ik nog steeds niet waarom geld verdienen (misschien een beetje minder, maar dat is niet eens vanzelfsprekend) niet blijvend samen kan gaan met hoogwaardige producten/diensten, een goede (klanten)service, plezier in en verantwoordelijkheid voor het werk en een goede of in ieder geval respectvolle verstandhouding tussen ALLE medewerkers van een bedrijf.

    Zodra geld – en dan met name “geld verdienen” – de hoofdrol gaat spelen in een organisatie, gaat dit ten koste van nagenoeg alles wat het bedrijf nota bene bestaansrecht heeft gegeven. Dit worden ineens “kostenposten”, waarop natuúúrlijk moet worden bezuinigd! Want er moet ieder jaar méér winst worden gemaakt dan het jaar ervoor. “Hallo, winst is toch winst? Is het dan nooit eens genoeg?”, denk ik dan. Maar ja, ik zit niet voor niets in de WAO ;-)
    “Hart voor de zaak” is in mijn ervaring overigens het eerste dat verdwijnt…

    Reactie door Renée — maandag 31 juli 2006 @ 19.09 uur

  3. @ 1 Amita

    En wat dacht je van wonderen? Ze zijn de wereld niet uit!
    Het sprookje van de kapitalisten is trouwens een luchtkasteel. Daarmee komen ze bedrogen uit.

    Reactie door Gloria — maandag 31 juli 2006 @ 21.15 uur

  4. En dit verhaal kun je bijna 1 op 1 op de SP plakken. Snelle groei de afgelopen jaren, oude garde, jonge/nieuwe garde, spanningen binnen de partij, binnen afdelingen, wie heeft de macht?

    Misschien is het een idee om van ‘hoe hier mee om te gaan’ ook een topic te maken?

    Reactie door Marc B — maandag 31 juli 2006 @ 22.28 uur

  5. Mensen van het cda gingen dit jaar ook nog naar de efteling toen ze 25 jaar bestonden, waarschijnlijk om wat nieuwe ‘inspiratie’ op te doen voor de volgende verkiezingen. ;)

    Reactie door Evert Tigchelaar jr — maandag 31 juli 2006 @ 22.29 uur

  6. eeeuuu het cda is maar bij een atrctie geweest,,het was een wonder van techniek,,voor een cda’er dan,,
    ze hadden de papieren van allerlij partijen bij zich,,sp voorstel,huppa,,
    eu tegenstemmen huppa,,
    alle laster emails,,huppa,,
    de toestemming aan israel,,hee een wonder!?
    twee keer raden bij wat voor wonder ze met ze allen zich aan hebben te lopen verg,,apen,
    dank u,

    Reactie door ad — maandag 31 juli 2006 @ 23.39 uur

  7. Vroeger was de Efteling prijs technisch nog interessant voor gezinnen.
    Als ik nu de prijs van een kaartje zie vraag ik mezelf af of ze bij de invoering van de euro geen rekenfout hebben gemaakt!

    Reactie door Sinne Tolsma — dinsdag 1 augustus 2006 @ 10.34 uur

  8. De wereld is keihard geworden en wordt harder en harder. Een instelling als de Efteling kon daar natuurlijk niet van vrij blijven.

    Reactie door ReneR — dinsdag 1 augustus 2006 @ 11.05 uur

  9. En wat dacht je dan van Disney. Dat is pas een voorbeeld van sprookje tot macht imperium

    Reactie door alexander — dinsdag 1 augustus 2006 @ 11.14 uur

  10. Wat een ontzettend goed voorbeeld van het wentelwiel van een organisatie.
    Bijna alle (nuttige) producten/diensten worden geboren uit noodzaak/of om de wnes om iets te verbeteren. Zelfs CocaCola kwam voort uit een medicijn, met echte! cocaine. KFC vond een methode uit om kip erg lekker te bereiden.

    Deze vindingen zijn later gekaapt door managers, geldwolven, die egelijk gen voeling met het product meer hebben, en ingezet voor hun eigen ego-machtsspelletjes. De motieven van de oorspronkelijk uitvinders/bedenkers hebben eigelijk niet meer te maken met de vormgeving van het huidige produkt.

    De proces vind overal plaats, zelfs bij chartitatieve instellingen, ongeacht hoe zuiver hun gedachten ook waren. Dicerteuren verdienen er tonnen op jaarbasis, terwijl de reclames vertellen dan men voor 3 euro een leven van een kind kan veraangenamen. Hoeveel kinderen kunnen dan een aangenaam leven leiden met de helft dan het salaris van de directeur?
    Een groter nadeel is dat alle charitatieve instellingen zich alleen storten op rampen die en hoog profiel hebben. Veel TV en Media aandacht garandeert veel geld, terwijl andere mensen het harder nodig hebben.

    bij de Efteling is het een duidelijk voorbeeld dat het management de idealisten nog niet overleeft heeft. Ze zijn bezig met een gevecht dan in andere bedrijven al lang en braad door het management gewonnen is, met alle gevolgen van dien. (zorg, onderwijs)

    Reactie door alexander — dinsdag 1 augustus 2006 @ 11.41 uur

  11. @ Renee,

    Ik denk dat bij mensen een schakelaar omgezet wordt als deze meer geld krijgen (of macht). Ze raken er in de ban van en willen alleen nog maar meer. Niets telt meer, zelf fraude wordt geriskeert om nog meer geld en macht te krijgen.
    Helaas besmetten dit soort mensen -in de geld mode- andere mensen, die dit dan ook geld/macht als doel adopteren. Andersdenkende mensen die daar niet zo over denken, dringen gewoonweg niet door tussen deze regionen, waar ze verschil kunnen uitmaken, worden weggepest als ze er al zitten.
    Zo krijgen ze het rijk voor zich alleen.
    Waarom is er tijdens een oorlog alleen maar mensen in een regering die dom zijn. Omdat de slimme monddood zijn gemaakt.

    De manier waarop de poliek de laatste 60 jaar,macht verworven heeft is eerst door de verleiding (mensen een goede toekomst te beloven)jaren 50-70 dan door angst (moslims en eerder de communisten) jaren 70-2000, en nu door terreur 2000-……

    Reactie door alexander — dinsdag 1 augustus 2006 @ 11.55 uur

  12. tip: in enkhuizen heb je het sprookjeswonderland. de sfeer en prijs is zoals het ooit in kaatsheuvel was.

    Reactie door marianne — dinsdag 1 augustus 2006 @ 13.06 uur

  13. Gloria,
    De magie van het leven zelf is voor mij telkens weer verbazingwekkend en wonderbaarlijk. En dat is niet te koop voor geld, – integendeel, te vaak heb ik gezien dat geld, in de vorm van kapitalisme, die magie van het leven doet verdwijnen.
    Wat er tegenwoordig nog als magie is overgebleven, is een waanvoorstelling van platvloersheid, zoals de zo populaire HP.

    Groet,
    Amita

    Reactie door Amita — dinsdag 1 augustus 2006 @ 13.06 uur

  14. @ 13 Amita

    Helemaal mee eens! Het leven is de moeite waard met een aaneenschakeling van wonderen en rampen. Ik vind de mensheid altijd weer kranig om met ons allen zo’n heel bestaan af te sjompen en niet en bloc te zeggen: toedeloe!
    Leven is een sterke drang en wat jammer dat we voor die ‘luttele’ jaren het elkaar niet beter naar de zin kunnen maken. Alleen al door de macht van deze regering moeten veel mensen ploeteren om boven water te blijven. Het duurt maar 3 minuten om je te laten zakken, maar velen watertrappelen een heel leven door om dit niet te laten gebeuren. Wonderbaarlijk! Mens zijn is heel bijzonder, het zou op aarde een waar sprookje kunnen zijn, maar dat kunnen we vergeten met de geldwolven in ons midden. Zij verzieken het bestaan van de meerderheid en dat is een nachtmerrie!

    Reactie door Gloria — dinsdag 1 augustus 2006 @ 23.47 uur

  15. inderdaad en als je gehandicapt bent krijg je maar liefst 2 euro korting bij de efteling jippieeeeee maar ik kan bijna nergens meer in dus wat nou 2 euro korting? geef maar gewoon gratis toegang doen ze in het buitenland ook. En niet omdat ik meer of minder ben. Maar omdat ik geen zin heb om te betalen als ik bijna nergens in mag.

    Reactie door Ruth — woensdag 15 augustus 2007 @ 11.57 uur