Protest bij Unilever is begin van protest tegen nadelen globalisering

woensdag 02 augustus 2006 :: 19.21 uur

De werknemers van de afdeling Finance Focus legden twee weken geleden het werk neer, omdat ze bang zijn hun baan te verliezen. Unilever wil de tachtig banen van die afdeling ‘outsourcen’ naar het buitenland. Morgen praten de bonden daarover (weer) met de directie. De FNV maakt zich bovendien zorgen over de werkzekerheid van de 5000 werknemers van Unilever in het algemeen.

Dit is de eerste keer dat in er in Nederland daadwerkelijk wordt geprotesteerd tegen de nadelige gevolgen van de globalisering voor arbeiders. En als ik de vakbonden zo hoor is het zeker niet de laatste keer geweest. Het is goed om te investeren in landen die het minder goed hebben, maar het is ronduit slecht om de arbeiders van de wereld tegen elkaar uit te spelen in een drang naar maximale winsten en daarbij werknemers die het bedrijf groot gemaakt hebben de dupe te laten zijn.

Unilever zegt een ‘maatschappelijk verantwoorde onderneming’ te zijn, maar de daden laten iets anders zien. Want wat ze doen is werknemers onder druk zetten door middel van dreiging van verplaatsing van banen naar het buitenland. Er komen steeds meer uitzendkrachten in dienst, want die kunnen immers weer makkelijk ontslagen worden. Unilever speelt werknemers met verschillende dienstverbanden en in verschillende landen tegen elkaar uit.

Ook Kevin Curran, bestuurslid van de internationale vakbeweging voor de voedingsindustrie IUF, benadrukte dat het hier gaat om een grotere strijd, die overal ter wereld gevoerd wordt voor werkgelegenheid en werkzekerheid. Deze zullen we met zijn allen moeten voeren, willen we dat welvaart gelijk wordt verdeeld over de werknemers, in plaats van enkel over de aandeelhouders of de private equity funds. De laatste zijn investeringsmaatschappijen die bedrijven opkopen om ze vervolgens snel uit te persen en dan weer te verkopen.

Hieronder kun je een impressie zien van de bijeenkomst en een deel van mijn toespraak. (4:37 min). Er staat ook een verslagje op de site van de afdeling Rotterdam.

Get the Flash Player to see the wordTube Media Player.
Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

98 Comments

98 reacties

  1. Globalisering werkt alleen als er wereldwijd het zelfde verdient gaat worden door arbeiders ed.

    Reactie door RedStar — woensdag 2 augustus 2006 @ 19.23 uur

  2. Alleen echte onrechtvaardigheden, zoals kinderarbeid, kunnen nog weggewerkt worden. Maar iemand die het voor minder WIL doen kun je echt niet tegenhouden.

    Reactie door C Harms — woensdag 2 augustus 2006 @ 19.56 uur

  3. Niemand wil het voor minder doen, maar als je gedwongen wordt door het kapitaal tot de hongersdood dan zal je wel moeten.

    Reactie door Dromer — woensdag 2 augustus 2006 @ 20.42 uur

  4. “Maar iemand die het voor minder WIL doen”

    Overal ter wereld lopen dure mannetjes rond die wel weten wat een ander mag verdienen. Dus eerst de dure mannetjes op ruimen.

    Reactie door RedStar — woensdag 2 augustus 2006 @ 21.56 uur

  5. Niet elk duur mannetje wil elk goedkoop mannetje uitknijpen. Dat is niet links of rechts, maar een vorm van beschaving.

    Reactie door C Harms — woensdag 2 augustus 2006 @ 22.16 uur

  6. Waar het om geld gaat verdwijnt fatsoen….

    En hoe groter geest hoe groter beest

    Wat ga je doen als je kinderen honger hebben en je kan geen eten betalen…
    juist plakken bij AH maar dan in de winkel de schappen leeg halen.

    Reactie door Pool — woensdag 2 augustus 2006 @ 23.07 uur

  7. De euro en Europa heeft ons alleen maar ellende bezorgt, daarom pleit ik voor uitreding bij de EU en afschaffing van de
    euro, want dan pas is de toekomst van Nederland gegarandeerd.
    Kunnen we weer banen creeren, is er volop werkgelegenheid, kan iedereen weer normaal leven met een goed loon of uitkering, want dan is de EU onze concurent, dus moeten we produceren.

    Ten tijde van de gulden was er geen herkeuring, geen voedselbanken, geen onbetaalbaar zorgstelsel en noem maar op
    Dus wat let ons nog om eens flink te demonstreren tegen Europa en de euro en trouwens het is echt niet zo moeilijk om de gulden weer in te voeren duurt een dag net zo als bij de euro.

    Oja, wanneer vergaat Nederland of krijgen we oorlog want we hadden toch tegen de grondwet gestemd, zo zie je maar weer allemaal slap gelul van graaiers en zakkenvullers.

    Reactie door Pool — woensdag 2 augustus 2006 @ 23.28 uur

  8. Binnen ‘de logica’ die vandaag gemeengoed is, heeft unilever ‘gelijk’.

    Zolang zowel de linkse als de rechtse politiek in hun acties afhankelijk zijn van ‘de winst’ van ‘derden’ is de bovenstaande ‘economische’ ellende een logisch gevolg.

    Reactie door Peter Hoopman — donderdag 3 augustus 2006 @ 0.07 uur

  9. Nou, nou, Unilever schrapt 80 banen. Op hun site staan meer dan 50 vacatures en gues what?: op werk.nl meer dan 61000. Het zijn geen ambtenaren met een baan voor het leven.

    Reactie door Bart — donderdag 3 augustus 2006 @ 1.33 uur

  10. En Balkende vandaag in de krant maar zeggen dat het van een leien dakje gaat. Minder werkelozen, meer banen.Het gaat goed met de economie! Vandaag anders op het nieuws nog 2 bedrijven .getronics en nog een.Minder arbeidplaatsen.En wat dat meer banen betreft:bedrijven zetten bij meerdere uitzendburo’s hun vacatures uit. Zo lijkt het dus alsof er weer heel veel banen zijn (ja dan wel dubbel!)

    Reactie door Marie — donderdag 3 augustus 2006 @ 2.13 uur

  11. 10. Marie erg sneu voor al die mensen die
    maar aan een andere baan moeten zien te
    komen, met alles wat er door kan verander-
    en om te beginnen het eigen ritme, dat van
    de samenlevingsvorm en de opleiding van de
    aan hen toevertrouwden mogelijk geen door-
    gang kan vinden of vervolg.
    Maar JanP. B. heeft ook nog niet de hele
    wereld afgereisd, en als nu Delfzijl nog
    zonder burgemeester zit, is er in ieder
    geval voor één nieuwe werkplek voorhanden
    voor de MP, een reuze uitdaging, daar waar
    het tot op heden niet erg lijkt te lukken!
    Vacature Delfzijl is er dus vast één!
    Ja dáár hebben ze aan de wal ook nog een
    goedopgeleide stuurman nodig.
    Leuke recreatie ter plekke: veilig scheepje varen naar de overkant en weer
    belanden in de intieme haven die de plaats
    kent. Het meebrengen van eigen yacht strekt natuurlijk wel tot de aanbeveling.

    Welterusten Marie! Nu Getronics weer! Weer
    slapeloze nachten voor een bevolkingsgroep
    en we horen maar niets over volstrekt ple-
    zierige NIEUWE werkgelegenheid, vreemd!
    Ga slapen Marie, dan ben je er morgen weer
    beter tegenop gewassen. Van je 1, 2, 3 !
    Na 123 nachtjes zijn de Verkiezingen al
    weer achter de rug, zien we wel wat er ge-
    daan gaat worden aan de nadelen van de glo
    balisering! We zullen zien!

    Reactie door Madelief — donderdag 3 augustus 2006 @ 2.33 uur

  12. Het is onverstandig om alleen maar links of alleen maar rechts te denken.

    Reactie door C Harms — donderdag 3 augustus 2006 @ 7.04 uur

  13. off topic?
    @7 Ik ben het met je eens dat de overgang naar de € het begin van het einde was. Je hoort er bijna niemand meer over maar dagelijks ondervinden we de nadelen. Ik blijf terugrekenen en dan verbaas ik me er over en vraag me af wie er dan wél voordeel bij heeft gehad van die €.
    Ik vind nog steeds : Door de € is niets duurder geworden maar is je inkomen gehalveerd!
    Goedemorgen overigens.

    Reactie door Gandalf — donderdag 3 augustus 2006 @ 7.27 uur

  14. Onzin dit

    Reactie door Kees — donderdag 3 augustus 2006 @ 9.35 uur

  15. @7 Pool,

    Voedselbanken zijn misschien nieuw, maar het probleem is niet nieuw. Al lang had je de gaarkeuken of kerkelijke pakketten. Als je een voedselban in de jaren negentig had geopend was er zeker ook grote toestroom.

    Uit de EU en dan weer banen creeren? Jij weet niet zoveel van economie. Banen verdwijnen uit nederland, niet doordat we in de EU zitten, dat heeft er niets mee te maken. Ik durf zeker te stellen dat we meer banen erbij hebben gekregen door de EU.

    Reactie door Kees — donderdag 3 augustus 2006 @ 9.39 uur

  16. Nou ik moet zeggen ,dat ik unilever groot gelijk geef , mijn ervaring is dat boekhouders grote zakken vullers zijn , rekeningen die liegen er niet om . In mijn geval bijvoorbeeld ben ik bij een register accountant die maakt even een jaar rekening van een BVtje dat kost snel € 15000,= terwijl ze het door een stagiar laten doen ,maar wel het uurtarief rekenen van een ra , en alleen even hun handtekening met goedkeuring zetten. Ik zelf vind dat er te weinig concurrentie is met boekhouders ,als ik de tarieven van 10 jaar geleden bekijk is het wel 4 tot 5 keer zo duur geworden.

    Reactie door Kees — donderdag 3 augustus 2006 @ 9.44 uur

  17. @16

    “als ik de tarieven van 10 jaar geleden bekijk is het wel 4 tot 5 keer zo duur geworden.”

    Bekijk de tarieven maar eens van vóór en ná de invoering van de €. Misschien dat e.e.a. je duidelijk wordt.

    Ook lijkt het mij niet verkeerd om de mening van een ander onderbouwd te pareren i.p.v. af te doen met onzin.

    Reactie door Gandalf — donderdag 3 augustus 2006 @ 10.18 uur

  18. @17 De euro heeft hier niets mee te maken. Tarieven van boekhouders, acountants, makelaars, notarissen en advocaten zijn gewoon “beschermd” en belachelijk hoog.

    Vind je het gek dat men daarop willen besparen. En dan gaan klagen dat de banen verdwijnen….

    Reactie door Kees — donderdag 3 augustus 2006 @ 10.22 uur

  19. Volgens een bericht van de Volksrant word het werk uitbesteed aan Polen.

    http://www.volkskrant.nl/economie/article335844.ece/Boekhouders_Unilever_staken_vanwege_uitbesteding?source=rss

    Reactie door hutspot — donderdag 3 augustus 2006 @ 10.39 uur

  20. @17 Gandalf
    ik heb expres nog een doosje met bonnetjes uit de gulden tijd bewaard,van vlak voor de doorvoering van de euro,ik heb dus kun je wel zeggen,bewijzen over het feit dat alles duurder is geworden,en inderdaad ons salaris eigenlijk is gehalveerd,maar denkt u dat dat toegegeven word? vergeet het maar,ik blijf van mening dat we uit de EU moeten stappen en de gulden weer terug in moeten voeren,de eurofilie heeft ons land gebracht waar het nu is,samen met het rechtse zogenaamde christelijke beleid,liegen bedriegen en gewoon maar vol blijven houden,u moet het niet zien zoals het is u MOET het zien zoals zij uitleggen!en anders loop je de kans als radicaal bestempeld te worden,want o wee als men in een uitzichtloze situatie bevind en men krijgt hier een te grote mond over…

    Reactie door iew — donderdag 3 augustus 2006 @ 11.02 uur

  21. @ 15 Kees

    Het kan zijn dat ik geen prof. Heertje ben maar wat ik wel weet is dat de werkloosheid sinds we bij de EU zitten enorm is gestegen, omdat er goedkopere lonen landen zijn bijgekomen.
    Niemand houd zich aan de CAO dat een buitenlander hetzelfde moet verdienen als een Nederlander, nou het gevolg ken je.

    Als we gaan concureren tegen de EU schept dat alleen maar banen, net zo als we nu moeten gaan opboxen tegen China en India alleen zal dat moeilijk worden want daar liggen de lonen laag, dus zal het moeilijk worden om daar je producten af te zetten, dus moeten de kosten laag blijven en wat ga je dan doen… mensen ontslaan…
    Daarom uit de EU en gaan produceren, want binnen de meeste landen van de EU liggen de lonen ongeveer gelijk.
    Zo kunnen de boeren ook weer eens boer zijn zonder al die regeltjes enz. enz. enz.

    En geef toe dat het merendeel van de bevolking de gulden terug wil, het zijn alleen graaiers en zakkenvullers die profiteren van de euro.
    Voor de komst van de euro betaalde ik fl 1,20 voor een liter benzine nu is dat € 1,50 d.w.z. meer als 3 gulden per liter.
    Ik hoor Zalm nog zeggen ….als de benzine zo duur wordt moeten wij als overheid gaan ingrijpen…. nou waar blijft onze filmster…ze denken allen maar aan hun eigen broekzak om die zo snel mogelijk vol te krijgen.
    Ik wil hem wel vullen, maar dan niet met geld.
    Je hoef ook niet met economisch gezwam te komen, want daar hebben we er al schoon genoeg van.
    Kijk als mijn geld op is hou ik nog een groot stuk maand over, dit hoor je steeds vaker bij de mensen.
    Laten we daar eerst maar eens wat aan doen.
    En wat betreft voedselbanken voor de invoering van de euro of lid van de EU,… ik heb er nooit van gehoord, dat er weleens een enkeling bij de kerk aanklopte omdat er geen eten voor de kinderen was omdat dat al het geld verzopen of vergokt was dat gebeurde nog weleens, maar ik heb nog nooit rijen mensen voor de pastorie zien staan om eten in ontvangst te nemen.
    Dus weg met de euro en de EU. terug naar de gulden terug naar Holland

    Goedemorgen

    Reactie door Pool — donderdag 3 augustus 2006 @ 11.03 uur

  22. In Polen zal het boekhouden wel veel ‘creatiever’ kunnen.

    Reactie door hutspot — donderdag 3 augustus 2006 @ 11.09 uur

  23. @19 Dat zijn bonnetjes van vijf jaar oud, wat zegt dat eigenlijk. Niets. Bijvoorbeeld veel prijzen zijn gestegen door de enorme stijging in olie prijzen, en dat heeft niks met de euro te maken.

    En natuurlijk heb je mensen die geprofiteerd hebben van omrekenen naar de euro. Maar dat zelfde effect krijg je als we terug naar de Gulden zouden gaan.

    Reactie door Kees — donderdag 3 augustus 2006 @ 11.11 uur

  24. Er is overal ter wereld een nieuwe laag onstaan ; een uitdaaiende managementlaag ; bestaande uit “nieuwe arbeiders “die een managementopleiduing hebben genoten , die weten het voor het groot kapitaal de kosten te berekenen : kosten van arbeiders ; helaas rekenen zij niet de kosten van zichzelf : verder dragen zij niet bij tot de productie ,maar slechts bij tot winsten van bedrijven : nu de aandeelhouders van deze bedrijven vinden dit prima ! Zolang er in de wereld dus arbeidskosten in het oostblok en azie de arbeidskosten veel lager liggen , zullen zij er dus voor zorgen om daar de arbeiders te ronselen : hoe lang dit duurt ?
    Totdat de arbeiders daar ook graag in een grotere welvaart wensen te willen leven en grotere lonen gaan vragen :zolang de overweldige bureacratie in Nederland ( management lagen ) alleen maar toenemen zal de lagere arbeiderslagen uitgedund worden en daarmee kennis ,vaardigheden verliezen : kort gezegd er is een grote parasitenlaag onstaan die de kosten van productie ( arbeiderskosten ) probeert te verminderen en er zelf daar in welvaart doet toenemen : aleen zijn er ook managers in arme landen ,die OOk veel goedkoper zijn en zo zal er in de toekomst de parasietenlaag zelf ook uitsterven .

    Reactie door Fred — donderdag 3 augustus 2006 @ 11.23 uur

  25. @ 21 Kees

    Dat klopt Kees dat er mensen gaan profiteren als we terug gaan naar de Gulden maar die gaan profiteren is gelukkig dan de hele bevolking.

    Kees ik merk dat je nog niet zo oud bent, maar geloof me jong vroeger hadden we ook niet veel geld, maar we konden wel in verhouding beter leven dan nu.
    En voor wat betreft de olieprijzen het wordt weer tijd voor kernenergie lekker goedkoop en betaalbaar voor iedereen.
    En als alle millieufreaks gaan protesteren dan mogen zij mijn energie rekening betalen. zie je dat is evenredig verdelen precies wat deze regering ook doet op grote schaal.

    Reactie door Pool — donderdag 3 augustus 2006 @ 11.39 uur

  26. @20 Kees
    tuurlijk Kees… nog zo’n volhouder,2 spijkerbroeken voor 50 gulden is nu 2 voor 50 euro,u gaat mij dus vertellen dat in 5 jaar tijd,dit niet 2x zo duur is geworden?een tweedehands kinderfiets kost gemiddeld 175 tot 200 euro nu,in de guldentijd kocht je die voor zo,n 200 gulden,blijf maar lekker volhouden hoor!

    Reactie door iew — donderdag 3 augustus 2006 @ 11.40 uur

  27. @Pool,

    werkeloosheid is nu erg laag. En nederland heeft laagste van de EU.

    @Kees,

    Waar koop jij je spijkerbroeken? Ik weet genoeg winkels waar je voor 15 euro een goede nieuwe spijkerbroek hebt.

    Leuk voorbeeld die spijker broeken, maar door globalisering krijgen we juist goedkopere broeken. Denk daar maar eens over na!

    Reactie door Kees — donderdag 3 augustus 2006 @ 11.54 uur

  28. @Kees
    ik heb het over een gewone modezaak niet over de action,lidle,of aldi.
    zo ken ik er ook nog een paar!

    Reactie door iew — donderdag 3 augustus 2006 @ 12.06 uur

  29. Tsja, dat krijg je ervan als een overheid bedrijven dwingt om personeel meer te betalen, beschermen en verzekeren dan hun arbied eigenlijk waard is.

    Laat vrije burgers zelf bepalen hoe ze hun onderneming inrichten, en laat vrije burgers zelf bepalen onder welke voorwaarden ze voor iemand anders willen werken. Dan blijft Unilever gewoon in Nederland…

    Reactie door Frits — donderdag 3 augustus 2006 @ 12.22 uur

  30. De overheid dwingt helemaal niet : de overheid parasiteert de arbeiders en dat leidt tot een hoger loon : alle overheidskosten gaan ROYAAL stijgen mee in de markttrend : sommige bestuurders van lokale overheid menen zich het te kunne veroorloven “MANAGER “te zijn i.p.v. ambtelijk DIENER .

    Reactie door Fred — donderdag 3 augustus 2006 @ 12.32 uur

  31. Iew,

    Gewone modezaak, wat is een gewone modezaak?

    En wat is er mis met Aldi og lidle of de markt, of een winkeltje.

    Reactie door Kees — donderdag 3 augustus 2006 @ 12.33 uur

  32. @Kees
    dit word een beetje een zinloze discussie op deze manier,als u het verschil tussen een supermarkt en een gewone modezaak niet weet.
    daarbij ziet u mij niets zeggen over slecht of goed wat betreft de goedkopere supermarkten als genoemnd hierboven.
    daarbij heb ik geen zin om nog verder reclame te gaan maken qua naam wat betreft gewone modezaken,ik zal er 1 noemen,Steps bv is een gewone modezaak.
    u bent vrij om door te gaan met uw gelijk “halen”,ik stop er nu mee wat dit betreft.

    Reactie door iew — donderdag 3 augustus 2006 @ 12.55 uur

  33. allemachtig kees,toch wat vaker naar de winkelstraat toe,,een modezaak is een winkel waar de vleeswaren niet verkocht, worden maar aangekleed.

    maar over verschil euro/gulden
    gezins tussenwoning,anno,1999/2000 fl 150,000
    zelfde tussenwoning,anno,2005-2006 147.000,euro,,meer als 100%,verhoogt dus.
    zomaar een aanvulling,

    Reactie door ad — donderdag 3 augustus 2006 @ 13.05 uur

  34. Tja Iew,

    Het is geen kwestie van gelijk hebben of krijgen. Gewoon slim inkopen en logisch nadenken.

    Je wil goedkope spullen kopen omdat je klaagt dat alles duurder is geworden, maar geeft af op Aldi of Lidle, waar je dezelfde soort broek kan kopen als bij Step maar dan zonder te betalen voor duurdere locatie en andere fratsen.

    Je wil goedkope spullen kopen omdat je klaagt dat alles duurder is geworden, maar geeft af op Globalisering die ervoor kan zorgen dat goedkopere producten gemaakt kunnen worden daar waar het het goedkoopst is.

    Tja…

    Reactie door Kees — donderdag 3 augustus 2006 @ 13.05 uur

  35. @ad,

    Komt dat door de euro of door de krapte op de woningmarkt die alleen maar krapper is geworden omdat nieuwe huizen maar mondjes maat gebouwd worden?

    Reactie door Kees — donderdag 3 augustus 2006 @ 13.07 uur

  36. @ 31 Kees

    Kees je slaat de plank volledig mis ga eerst eens een stukje levenservaring opdoen voordat je hier met allerlei niet realiseerbare ideen komt aanzetten, ik hoor je later wel wwer

    @ 29 Frits

    Ga maar aan het personeel van Unilever vertellen dat ze voor € 5,10 p/u mogen blijven werken dus voor € 0,10 meer als een Pool die ze na de ontslaggolf dan binnenhalen.
    Ga fietsen rechtse bal

    Reactie door Pool — donderdag 3 augustus 2006 @ 13.10 uur

  37. Kees draaft maar door ; natuurlijk ook zo’n Managersballetje : Streng delegeren en zorgen dat hij/zij altijd gelijk krijgt .

    Reactie door Fred — donderdag 3 augustus 2006 @ 13.11 uur

  38. @Pool,

    Levenservaring? Die heb jij dus?

    Gezien je krakkemikkerige redenaties over economie, EU en Euro. Zie ik zo dat je maar wat populistische en makkelijke statements na roept zonder echt iets te weten van de zaak.

    Reactie door Kees — donderdag 3 augustus 2006 @ 13.15 uur

  39. @ 33 ad

    Hoezo de euro heeft geen invloed gehad op de prijzen…… zoals sommigen hier beweren, ach dom volk blijf je houden
    De Gulden moet terug en de prijzen ook terugdraaien net zo als alles wat dit kabinet de laatste drie jaar heeft vernield.
    22-11 Dan is er geen come-back voor de VVD gegarandeerd.

    Reactie door Pool — donderdag 3 augustus 2006 @ 13.17 uur

  40. @ 35 Kees

    Er is nog nooit een tekort aan koopwoningen geweest, die fabel heeft men geprobeerd in stand te houden met als doel de prijzen gigantisch te laten stijgen, mijn zoon kocht in 2000 een huis voor fl 176.000,- de prijs die nu betaald moet worden voor het zelfde huis € 331,000,- ga eens omreken naar guldens ik denk dat je schrikt, en wil je de mensen bewust laten inkopen dan moet je terugreken naar guldens

    Reactie door Pool — donderdag 3 augustus 2006 @ 13.28 uur

  41. door de euro het meest,door de (moetwillige) krapte???
    je maakt mij niet wijs dat een woning meer als 100% meer in waarde??is gestegen,door krapte,,in +- 3-4 jaar tijd,
    vraag eens een eerlijke huizenverkoper??
    en die zal het mischien toe geven??
    en nog een een woning 2-4 maand voor de invoering euro,167.000 gulden/fl,,
    exact 5 maanden na de invoering,,136.000 euro
    (staat nu te koop voor 179.000 kk),,krapte?? denk het niet,de boel belazeren met te zeggen,de huizen zijn met 8% gestegen,,van af wanneer??vorig jaar?dat jaar daarvoor??,juist de getallen zijn niet van voor de euro.
    je kunt het zo nagaan als je de guldenpreis nog hebt.

    Reactie door ad — donderdag 3 augustus 2006 @ 13.37 uur

  42. over duurder geworden gesproken,ik kom net van de telefoon af na een half uur in de wacht gezeten te hebben tegen 0,10 ct per minuut,om de internetverbinding van mijn ouders op te zeggen bij Planet,dit kan namelijk alleen maar telefonisch [beleid/voorwaarden] tot december zitten zij er gewoon aan vast daar Planet per jaar verlengt [stilzwijgend] en ook daarna kan men niet per maand opzeggen maar per jaar,okee ik heb het opgezegd,mijn volgende vraag was dan ook,hoe zit dat met het downgraden van het abonnement tot einde opzegging.
    nu dat kan wel maar dan zit men wel weer aan een jaarcontract vast! ook heb ik natuurlijk gevraagd waneer ik de bevestiging tegemoet kan zien ivm de opzegging,dit gaat 2 weken duren werd mij verteld,prima en mag ik dan ook nog even weten met wie ik heb gesproken vroeg ik toen,met Mevr Boter en Brood was het antwoord,wat nu als ik dus géén opzegbevestiging krijg binnen 2 weken?
    schriftelijk kan men niet opzeggen volgens de vooewaarden,maar bij het aanvragen van de adsl verbinding in de KPN winkel een paar jaar geleden,werd dit er allemaal niet bijverteld aan mij,toen zou dat allemaal geen problemen opleveren werd er door de verkoper gezegd…
    daarbij vind ik het tegenwoordig ook erg raar dat er de laatste jaren steeds meer callcenters uit de grond zijn geplopt,maar de wachttijden “overal” steeds maar langer worden,bij de belastingdienst is het nu helemaal ontoegangkelijk geworden en de wachttijd verschrikkelijk!

    Reactie door iew — donderdag 3 augustus 2006 @ 13.38 uur

  43. @Pool
    Kees doet aan alles wat krom is recht[s] lullen.

    Reactie door iew — donderdag 3 augustus 2006 @ 13.43 uur

  44. @ad. De prijs van een huis komt voort uit vraag en aanbod en heeft niets maar dan ook niets met de euro te maken.

    Er was een tijd waar je je huis te koop aanbood en je kreeg gelijk een bod die boven de vraag prijs lag. NU is dat weer minder het geval.

    Als dat huis 167000 gulden waard is en hij wordt ineens aangeboden voor 136000 euro en iemand koopt dat, dan heeft dat dus te maken met dat die persoon dat huis echt wil hebben en het dan voor dat bedrag koopt. Heeft niets met de euro te maken.

    Reactie door Kees — donderdag 3 augustus 2006 @ 13.49 uur

  45. @42 Iew,

    Moest je vroeger maar eens de ABN AMRO bank bellen als je een vraag had over je afschrift….. :-(

    Nu bel ik zondag 19:30 en dan krijg ik nog iemand aan de lijn.

    Je hebt net een vervelende ervaring met planet en projecteert dat op alles duurder worden en ontoegankelijkheid… ?

    Reactie door Kees — donderdag 3 augustus 2006 @ 13.52 uur

  46. @Kees
    niet net,ben er al zowat een week mee bezig om daar iemand te pakken te krijgen,zelfs via de mail word er niet gereageerd,u heeft 1 goede ervaring en alles is gelijk koek en ei? hou nu maar eens op met die flauwe smoesjes,ik zou zeggen neem de proef op de som en bel de belastingdienst even met een paar vraagjes over de VT,en ik kan het u wel laten zien ook hoor als volgende maand mn gespecificeerde telefoonrekening weer binnenkomt,en ik weet het nu laat ik me toch weer verlokken tot de discussie met u,dit was dan ook het laatste.[hierover dan]

    Reactie door iew — donderdag 3 augustus 2006 @ 14.03 uur

  47. @ iew

    Ik mail je vanavond over planet.

    Reactie door Pool — donderdag 3 augustus 2006 @ 14.08 uur

  48. 21. Pool Zelfs profeddor Heertje is het geheel oneens met de manier waarop deze regering opereert zogenaamd in het belang van de economie. Hij zegt dat een economie in slechte sociale omstandigheden van mensen en zonder cohesie in de samenleving niet KAN floreren en gedoemd is te mislukken.

    Essent heeft weer uitverkoop gehouden. Ze hebben het kabelnetwerk verkocht aan een bedrijf dat nu meer dan 50% in haar bezit heeft. Buitenlands natuurlijk.
    Nederland in de uitverkoop inclusief haar inwoners. SOLDEN mét korting.

    Reactie door Henny — donderdag 3 augustus 2006 @ 14.09 uur

  49. @iew,

    Dat is juist het punt wat ik duidelijk wilde maken, hoe kan je met 1 ervaring (goed of slecht) zeggen dat het in zijn algemeenheid beter of slechter wordt…..

    Reactie door Kees — donderdag 3 augustus 2006 @ 14.11 uur

  50. lezen kees lezen te koop een woning voor de overgang,en whalla na de overgang ineens euro’s,,
    zoals beschreven in 41,zelfde woning/en,,zelfde verkopers..zelfde gemeente,,en zelfde woningbouw vereniging,,

    het beste

    Reactie door ad — donderdag 3 augustus 2006 @ 15.08 uur

  51. @47 Let wel goed op hetgeen je zelf naar voren brengt:

    @45 “Nu bel ik zondag 19:30 en dan krijg ik nog iemand aan de lijn.”

    Dit is dus ook één ervaring!

    Reactie door Gandalf — donderdag 3 augustus 2006 @ 15.08 uur

  52. Waarom wordt Turkije niet toegelaten tot
    de EU, waarom zou dat nog 15 jaren moeten
    duren? Is het land de buffer tussen Europa
    en het Midden Oosten? Is het de overwegend
    andere cultuur die men er vermoedt (maar
    voor Europese begrippen niet onderdoet!),
    de hier en daar nog conservatieve gods-
    diensten (die we hier ook nog hebben!) ?.
    Nee, het is het dichtsbijzijnde goedkoop-
    ste vakantieland waar je nog ‘waar’ krijgt
    voor (destijds de gulden) en nu de Euro,
    liet ik me vertellen ! Even een paar uur-
    tjes vliegen naar Istanbul en je bent er
    helemaal uit, liet ik me vertellen!
    Net als Frankrijk intussen worden ook Por-
    tugal en Spanje dúre vakantielanden!
    Moraal van dit verhaal: moeite heeft men
    slechts nog met de taal maar de betere in-
    komens komen er 3x per jaar op verhaal, en
    intussen tolken genoeg daar, die vanuit
    Nederland soms nog even op vakantie zijn.
    Wat zou Nederland graag de andere Frans
    sprekende landen rond de Middell.zee tot
    Europa rekenen, voor de vakantie dan, hé,
    maar zónder de Euro natuurlijk. Kijk hoe
    Marrokko en Tunesië floreren door vacantie
    gangers vanuit Europa! Burka’s ? Ja, tegen
    de hitte en insecten! Allemaal religie?
    Wel nee! Gewoon lijfsbehoud, logisch toch?

    Reactie door Madelief — donderdag 3 augustus 2006 @ 15.22 uur

  53. @ 52 Gandalf

    Ik begrijp wat je bedoelt, maar ik denk dat onze Kees wel door heeft dat ik hem niet van alles toewenst maar gewoon niet meer op hen reageer.

    Reactie door Pool — donderdag 3 augustus 2006 @ 15.44 uur

  54. @fred:
    “De overheid dwingt helemaal niet”

    Ik stel voor dat jij eerst eens een spoedcursus arbo-recht gaat doen (let vooral op bij de AVV-CAO’s), en dan spreken we verder.

    Reactie door Frits — donderdag 3 augustus 2006 @ 15.47 uur

  55. Ach de SP moet niet zeuren, Unilever is ook groot geworden door de globalisering. Als het bedrijf alleen in Nederland zaken zou mogen doen was het nooit zo groot geworden als het nu is.

    Reactie door Tim — donderdag 3 augustus 2006 @ 16.03 uur

  56. Jan M. Bouw een heeeele hoge muur om Nederland dan komt alles goed.

    Jouw muur houdt al die Polen tegen die hier heen komen, en houdt alle onze bedrijven tegen die hun werk uitbesteden aan Polen of india.

    Reactie door Tim — donderdag 3 augustus 2006 @ 16.14 uur

  57. Ik geloof dat in Duitsland nog een tweedehands muurtje is.

    Alleen of dat de oplossing is dat is te betwijfelen.

    Reactie door dromer — donderdag 3 augustus 2006 @ 17.28 uur

  58. @ 57 dromer

    Dromer ik moet je teleurstellen die muur is in stukken verkocht als souveniers.

    @ 56 Tim

    Ooit eens de gedachte bij je opgekomen dat ons land beter af is als we de EU vaarwel zeggen, de gulden weer terug in de knip en alles weer terugdraaien zodat we weer normaal met elkaar kunnen leven.
    We krijgen de kans op 22-11 om voorgoed afscheid te kunnen nemen van het CDA en de VVD dus wat let je om eens een menselijk bestaan op te bouwen
    Ach als Unilever geen melkpoeder aan het Rode Kruis verkocht dan waren er nu veel minder Afrikanen wou jij beweren.
    Beste Tim er is een groot verschil tussen handel en globaliseren.

    Reactie door Pool — donderdag 3 augustus 2006 @ 18.29 uur

  59. Voor de mensen die terug willen naar de Euro. Hoe willen jullie dit voor elkaar krijgen? Hoe willen jullie dit dekken? De Dmark is immers weg en goudstandaard lijkt mij ook niet haalbaar.

    Enige wat ik me zo 1,2,3 in kan denken is de Euro koppelen aan een andere valuta en dan kom je heel snel uit bij de Euro. Per saldo maakt het dus geen moer uit.

    Reactie door Maurits — donderdag 3 augustus 2006 @ 18.38 uur

  60. @ 59 Mauritz

    We volgen de zelfde weg als toen met de invoering van de euro met een dag is alles geregeld en er valt niets te dekken dat was toen ook niet het geval er werd alleen maar gegraaid.
    Ik heb ook gezegd dat we weg moeten uit de EU hoef je ook niets te zo op te letten waar je hem aan koppel misschien wel aan de japanse Yen.
    Kijk je doet dan ook aan gezinshereniging want dan komen de dames en heren uit Brussel gewoon weer elke dag thuis van hun nieuwe baantje.
    Einde verhaal, einde geldverslindend
    apparaat.

    Nou moet niet iedereen gaan zeiken dat de gulden niet terug kan in de knip, want zoveel gezeik was er ook niet toen ons de eurie door de strot geduwt werd.

    Reactie door Pool — donderdag 3 augustus 2006 @ 19.28 uur

  61. Wie heeft trouwens nog dat gratis setje euromunten, zijn ze bij jullie ook zo zwart geworden, nou dat is een teken aan de wand.
    De euro zal geen lang leven gegeven zijn, anders was hij wel blijven glimmen.

    De stuivers en centen van vroeger bleven veel langer mooi, en missen jullie niet dat frunniken naar een duppie (dubbeltje) in de punt van je broekzak….

    Reactie door Pool — donderdag 3 augustus 2006 @ 19.37 uur

  62. @58 Pool,

    Terug naar de jaren 50…. Prima!

    Reactie door Tim — donderdag 3 augustus 2006 @ 19.58 uur

  63. @ 62 Tim

    Zie je nou Tim ik begin over opstappen bij de EU en de gulden weer terug in de knip, en zie de verbroedering begint al.
    Ik wist dat dit het effect zou zijn.
    Nu alleen de politiek overtuigen en alles is weer koek en ei in het land. Heel veel mensen zullen dankbaar zijn dat alles wat het CDA en VVD drie jaar lang kapot heeft gemaakt weer is teruggedraaid.

    Reactie door Pool — donderdag 3 augustus 2006 @ 20.56 uur

  64. @Pool

    Gelukkig zal de gulden dan weer net zo’n stabiele munt worden als dat het altijd al was.

    Ik weet niet of je het weet, maar de gulden was destijds 1 op 1 gekoppeld aan de Dmark.

    Ik weet wel dat als ze de gulden opnieuw in gaan voeren zonder dekking, dan zet ik m’n tegoeden vast in het buitenland. En met mij velen denk ik

    Reactie door Maurits — donderdag 3 augustus 2006 @ 22.31 uur

  65. Dat Sp’ers niet hoog geschoold zijn, is een publiek geheim, maar deze discussie slaat alles.
    Unilever streeft naar effiency en effectiviteit. Dat is het bestaansrecht van een onderneming. Op het moment dat een bedrijf dat niet meer doet verliest zij terrein en zullen de concurrenten klaar staan om marktaandeel te pakken.
    Waarom kunnen SP’ers deze eenvoudige economische conventies niet in de hoofdjes krijgen????

    Reactie door hansa — donderdag 3 augustus 2006 @ 23.35 uur

  66. De ster staat niet voor niets in de tomaat

    Reactie door C Harms — vrijdag 4 augustus 2006 @ 0.05 uur

  67. Ik zou er wat voor over hebben om die knusse gulden weer terug te krijgen in Nederland. Maar wat zal dan iedereen woedend worden als de prijzen vanuit de euro teruggerekend worden naar de gulden!!
    Dan is alles zo vreselijk verdubbeld, dat levert een volksopstand op!
    Dat kopje koffie of die aardbeien. Voor zo’n bakje bij AH betalen we nu E 2,99 = bijna fl 6,60!!! Het zou de beste manier zijn om ogen te openen. Dus, terug naar de waarheid! Opstand!!

    Reactie door Gloria — vrijdag 4 augustus 2006 @ 0.20 uur

  68. @ 66 Gloria

    Ik weet nog een voorbeeld… ik kocht vlak voor de invoering van de euro bij de Xenox een luxaflexje van fl 9,90 korte tijd later net na de invoering van de euro koste datzelfde luxaflexje bij dezelfde Xenox € 9,90.
    Ik vroeg de bedrijfsleider hoe dat kan dat het artikel plots zo duur is geworden, zijn antwoord was voor mij een komplete verassing…. Ja door de nieuwe euro moeten wij ook duurder inkopen…deze smoes heb ik tot nu toe nooit meer gehoord, want ik koop niet meer in zulke winkels.

    Dus snel terug met die gulden, en voor mijn part wordt die aan de roebel gekoppelt de burger zal het altijd beter hebben dan nu.
    Dan komt er ook weer solidariteit, begrip, liefde en respect voor elkaar.
    Nu is het alleen maar …ikke ikke ikke..en dat is de foute instelling die dit kabinet predikt met hun normen en waarden de huichelaars.

    Reactie door Pool — vrijdag 4 augustus 2006 @ 1.19 uur

  69. @Pool,

    Handel leidt tot Globalisering, als je tegen globalisering bent ben je eigenlijk tegen vrije handel en eigenlijk probeer je dan een systeem van staatsopgelegde restricties in te voeren. Dit lijkt me niet wenselijk.

    Dat unilever kiest om iets goedkoper te doen wordt gelijk door de SP verketterd, terwijl die zelfde SP-er zijn boodschappen ook zo goedkoop mogelijk probeert te doen. Dat is precies het zelfde.

    Reactie door Tim — vrijdag 4 augustus 2006 @ 8.12 uur

  70. @65 Hansa,

    Dat SPérs niet hoog geschoold zijn is een publiek geheim.
    Plak jij is snel een plast over je snuit.

    Reactie door Bijdehandje — vrijdag 4 augustus 2006 @ 10.11 uur

  71. @ 69 Tim

    Beste Tim zolang ik leef is er nog nooit over globalisering gesproken, maar nu de ziet het kapitalisme een methode om zich nog rijker te graaien dus… globaliseren maar… zaken doen (handel) met of in het buitenland is heel wat anders, daar hoef je geen mensen voor te ontslaan of bedrijven te sluiten.
    Tuurlijk zonder winst kan geen enkel commercieel bedrijf bestaan want men moet investeren, maar om nu direct botweg mensen voor een keus te zetten van of je gaat veel minder verdienen of we sluiten de tent vind ik wel een beetje te ver gaan.
    Hebben volgens jou bedrijven dan geen morele plicht t.a.v. hun wernemers, en het geval Unilever hoeft echt niet te globaliseren ze moeten gewoon doorgaan zoals ze altijd hebben gedaan, liever iets minder graaien en zakkenvullen en iets minder winst ( want ze betalen ook al belasting omtrent de overwinst ) dan zal het resultaat daarvan zijn dat men graag naar z’n werk gaat en dat niemand moet worden ontslagen.
    Want zeg zelf nu is het Unilever wie is het morgen en binnen een jaar is er geen enkel bedrijf meer in Nederland, zie je de kop in de kranten al ….Schiphol verhuist naar Bulgarije…
    Leuk vooruitzicht voor ons land.
    Laten we even duidelijk zijn… wij zullen nooit tegen de lage lonen landen kunnen cocureren omdat aan de top altijd mensen zijn die zichzelf willen verrijken ten koste van alles, er zijn genoeg recentelijke voorbeelden van miskleunen.

    Reactie door Pool — vrijdag 4 augustus 2006 @ 11.01 uur

  72. @71

    Morele verplichting is een heel rekbaar begrip. Het lastige is dat het niet zwart op wit staat. Een overheid kan een bedrijf niet verplichten om mensen in dienst te houden, net zo zeer als ik jou niet kan verplichten om geen buitenlandse producten meer te kopen maar alleen nederlandse omdat het beter zou zijn voor de nederlandse bedrijven.

    Jouw redenering dat er geen baan meer overblijft klopt niet. Er komen ook veel nieuwe banen terug. De vereniging van trekkers die in de 17e eeuw trekschuiten op water zaten voor te rekken maakte zich ernstig zorgen toen de stoom machines kwamen. Tja waar moet dat heen straks blijft er geen baan meer over was ook hun redenering. We zijn 300 jaar verder….

    Reactie door Tim — vrijdag 4 augustus 2006 @ 11.19 uur

  73. @ allemaal

    Wat een onzin discussies allemaal hier zeg. Wij hebben woensdag NIET staan demonstreren om de Euro terug te krijgen, we hebben ook NIET staan demonstreren tegen de globalisering. We hebben staan demonstreren tegen de gevolgen van die globalisering. Natuurlijk is Unilever een internationaal bedrijf, daar is niks op tegen. Er is wel iets op tegen als werknemers in de verschillende landen tegen elkaar uitgespeeld worden. Omdat Unilever internationaal opereert, eist de FNV bij de komende CAO onderhandelingen daarom ook een onderhandelingspositie op Europees nivo. Dat is het begin van een antwoord op de gevolgen van de globalisering. Want nu verschuilt de Nederlandse bedrijfsleiding zich achter besluiten die Europees worden genomen.

    Unilever is niet alleen van de bazen. Unilever is ook van ons en daarom mogen we wel wat meer zekerheid (baangarantie!) van ons bedrijf verwachten. Beschaving is ook dat je mensen die soms twintig, dertig jaar hebben geholpen aan het opbouwen van het bedrijf niet zomaar aan de kant schuift.

    En even ter informatie; Unilever heeft de verkoopprijzen van veel producten de afgelopen jaren juist moeten verlagen. Dat heeft niks met de gulden, euro of welke naam we ons muntje ook geven, te maken. Dat heeft met marktaandelen, inkoopprijzen, concurrentie e.d. te maken. Was het maar waar dat Unilever twee keer zoveel verdiende als zes jaar geleden, dan hadden onze banen nu ook niet op de tocht gestaan!

    Reactie door unilever-werknemer — vrijdag 4 augustus 2006 @ 11.19 uur

  74. Als je echt 20 jaar bij unilever hebt gewerkt en echt kan aantonen dat je mee geholpen hebt om de boel op te bouwen zou je geen enkele moeite moeten hebben om een andere baan te vinden….

    Reactie door Tim — vrijdag 4 augustus 2006 @ 11.31 uur

  75. Ja, ja Tim,

    Maar we hebben het over baanzekerheid, niet over baanONzekerheid. En we hebben het eerst over de loyaliteit van Unilever naar haar eigen mensen. Dat verwachten ze immers ook van ons. Later kunnen we altijd nog kijken wat onze kansen op de arbeidsmarkt zijn.
    Maar iemand die twintig jaar voor een bedrijf gewerkt heeft is meestal geen 25 meer en heeft dus al heel wat minder kansen op de arbeidsmarkt.

    Reactie door unilever-werknemer — vrijdag 4 augustus 2006 @ 11.40 uur

  76. @74 Tim,

    Zit wat in Tim, maar aan de andere kant weet je ook, dat de meeste bedrijven niet zo happig zijn op werknemers van een bepaalde leeftijd.

    Reactie door Bijdehandje — vrijdag 4 augustus 2006 @ 11.41 uur

  77. @75 Wat verwacht je tegenwoordig nog van een bedrijf, nou ik vrij weinig. De baan voor het leven bestaat echt al lang niet meer. Iedereen die dat nog denkt, moet eens goed naar zich zelf kijken en zich afvragen of hij bij een ander bedrijf aan de slag zou kunnen.

    Als dat niet zo is, dan zou ik er maar snel iets aan doen.

    Reactie door Tim — vrijdag 4 augustus 2006 @ 11.52 uur

  78. Nou, Tim bedankt voor de tip.
    We gaan er snel iets aan doen!
    Sterker nog, we zijn al een tijdje bezig om er iets aan te doen. We zijn bezig om onze banen bij Unilever te redden! Want eigenlijk willen we helemaal niet weg, want we hebben het hier gewoon naar ons zin. Vrijheid is ook dat je mag kiezen om voor je (leuke) baan te knokken!

    Tot later, ik ga nu naar mijn werk!

    Reactie door unilever-werknemer — vrijdag 4 augustus 2006 @ 12.19 uur

  79. @ Tim
    als ik u hetzelfde boodschappenlijstje geef die ik in de gulden tijd heb gebruikt en u gaat deze nu kopen in euro’s dan schrikt u zich rot,zoals u het hier voorsteld zou het dus betekenen dat iedereen die van hetzelfde boodschappengeld voorheen z’n boodschappen bij bv c1000 deed ,nu verplicht is om bij lidl te gaan inkopen,om het praatje van Zalm goed te praten,er zou namelijk wat dat betreft niets veranderen heeft Zalm namelijk gezegd,de gulden werd namelijk gewoon de euro weet u nog? alleen klopt er dus in werkelijkheid niets van!uw stellingen gaan dus volledig in rook op,en dat heeft niets met een normaal stukje inflatie te maken,dat heb ik in dat boodschappenlijstje namelijk al meegenomen,alles is gewoon stukken duurder geworden en ons salaris is praktisch gehalveerd.

    Reactie door iew — vrijdag 4 augustus 2006 @ 12.40 uur

  80. Iew,
    Dat alles stukken duurder is geworden daar ben ik het dus niet mee eens. Ik verdien modaal en deed dat voor de euro ook al. Mijn salaris is iets voor inflatie gecorrigeerd sinds 5 jaar terug maar veel meer verdien ik niet.

    Ik kan nog steeds de dingen kopen die nodig zijn, ik kan nog steeds op vakantie gaan. Dus echt zo slecht is het niet….

    Reactie door Tim — vrijdag 4 augustus 2006 @ 12.46 uur

  81. Heeft Jan zich doelbewust extra armoedig gekleed?

    Over een paar weken is het weer Woonsdag bij Ikea. Dan kan hij – wederom – voor een lage prijs zijn bovenkamer laten meubileren.

    Reactie door Piet — vrijdag 4 augustus 2006 @ 13.22 uur

  82. @ Tim
    tuurlijk,lekker vol blijven houden hoor,en wat is volgens u dan modaal?ik heb maar een jaartje mavo gadaan en mn lts niet afgemaakt,heb altijd hard gewerkt maar heb nog nooit op vakantie gekund,mn eigen schuld zou je kunnen zeggen,en mensen die in het zelfde pakket als ik zitten die wel op vakantie gaan sluiten er vaak nog wel eens een lening voor af [dom vind ik],vat dit niet op als klagen want het heeft bij mij ook met andere omstandigheden te maken dan alleen mn school,het is in ieder geval wel duidelijk dat de heer Zalm een behoorlijke rekenfout heeft gemaakt bij de omwisseling naar de euro,dat is zelfs toegegeven alleen is het door hem zelf afgezwakt,of bent u dat vergeten? waarom denkt u dat er in afgelopen jaren inneens een WSNP traject is ontstaan? vanuit de overheid? dat is ook al zo’n teken,ook heeft is er een bericht geweest dat een aantal vooraanstaande wereld economen het economische plan van Zalm naar de prullenbak verwezen omdat het nu juist tegen onze economie in zou werken,[dit was vlak na de grondwetstemming] maar was dit bericht wonderwel na 2 dagen al verdwenen [dit stond op nu.nl]ik heb mijn best gedaan om het te achterhalen bij de redactie aldaar,maar geen enkel bericht terug gekregen op mijn vragen hierover,lees dit ook eens bv http://www.groene.nl/2003/0338/pv_kabinet.html
    het bericht waar ik net over sprak is namelijk als donderslag bij heldere hemel niet meer te vinden.

    Reactie door iew — vrijdag 4 augustus 2006 @ 13.31 uur

  83. Tja, dat geklaag en de euro de schuld geven van persoonlijke problemen en het huishoudboekje…lekker makkelijk.

    Reactie door Tim — vrijdag 4 augustus 2006 @ 13.41 uur

  84. @83Tim
    lezen is 1 en antwoord geven op vragen is 2,dat maakt het een discussie,u heeft dus niet eens het fatsoen of verstand om dit te doen blijkt uit uw laatste bijdrage aan mij,laat dus ook maar verder zitten,goedemiddag!

    Reactie door iew — vrijdag 4 augustus 2006 @ 13.45 uur

  85. Wat ik raar vindt.. In landen als bijvoorbeeld India heb je uitstekende managers voor weinig salaris. Bedrijfseconomisch gezien zou je beginnen met het uitbesteden van de hoogste salarissen: de top dus. En dan steeds naar beneden. In de praktijk gaat het echter omgekeerd. Ik begrijp daarom nooit goed waarom niet eerst de overhead uitbesteed wordt en daarna de produktie.

    Reactie door Harry — vrijdag 4 augustus 2006 @ 14.36 uur

  86. Een kwestie van aantallen Harry,

    De toplaag en mangers verdienen wellicht meer, maar het zijn er natuurlijk veel minder dan het gewone “voetvolk”.

    Reactie door Tim — vrijdag 4 augustus 2006 @ 14.49 uur

  87. @ Tim

    Kijk eens om je heen en proef het sfeertje in ons land …. gezellig he

    Reactie door Pool — vrijdag 4 augustus 2006 @ 15.17 uur

  88. @ 86 Tim

    Je kletst als een gemiddelde Nederlander. Daar is dit kabinet ook op gebaseerd. Je bent een generatieprobleem en deze generatie zakt af naar het gemiddelde en dat is: DOM!

    Slaap maar lekker door en gebruik je euro’tjes maar om anderen ermee te vernaggelen. Je verhaal is saaaiiiiii en zo krom. Ik zou zeggen, schuif aan bij Boekestijn en dan staat jullie hele ‘waarheid’ weer als een huis! Jullie geschiedenis is er een van een kromme toekomst.

    Reactie door Gloria — vrijdag 4 augustus 2006 @ 18.13 uur

  89. @gloria,

    Tja, die SP standpunten en ideeen zijn ook zo realistisch,…die helpen nederland vooruit…..

    Reactie door Tim — vrijdag 4 augustus 2006 @ 19.08 uur

  90. @ 89 Tim

    ‘k Zou zeggen, pak eens een boek! En bral niet alles na wat je in je omgeving zo hoort. En laat je niet vernaggelen door rechtse berichtgeving in dit land. Maar pak eens een boek. Bijvoorbeeld een van die boeken die Jan Marijnissen geschreven heeft! Of pak eens een blad. De Tribune. En dan maar zien of je hierdoor je geinspireerd weet. Hangt af van hersencelletjes en als je je daarin zou verdiepen werken alle cellen mee om het lichaam GEZOND te houden. Op die andere na natuurlijk! Die vernietigen maar al te graag zo’n lichaam als GEZONDHEIDSZORG!
    Om maar EEN van de vele voorbeelden te noemen waar de slechte regeercelletjes NU mee bezig zijn. Dat zijn de hersencellen van het VVD en het CDA!
    Zij maken dit land met GELD kapot. Snappie?
    No brain!

    Reactie door Gloria — vrijdag 4 augustus 2006 @ 21.23 uur

  91. @73: “Unilever is niet alleen van de bazen. Unilever is ook van ons”

    Dan moet je niet gaan protesteren, maar proberen op de aandeelhoudersvergadering zoveel mogelijk stemmen achter je te krijgen.

    Reactie door Frits — zaterdag 5 augustus 2006 @ 10.24 uur

  92. Ze hebben allemaal het beste voor met die landen en de bevolking.
    http://www.globalinfo.nl/article/view/798/1/1

    Reactie door Tobias — zaterdag 5 augustus 2006 @ 19.31 uur

  93. Hoe dom moet je zijn om te beweren, dat SP-ers niet hoog geschoold zijn? (En daar zelfs aan toe te voegen, dat dat een publiek geheim zou zijn.)

    Lachwekkend.

    1] De onwaarheid van die bewering is simpel aan te tonen.
    2] Als>/i> SP-ers dan zo ongeschoold zouden zijn, dan is dat kennelijk niet relevant. Dan zijn ze kennelijk van nature intelligent genoeg om steekhoudende argumenten te berde te brengen, die – zelfs na herhaaldelijk verzoek – niet schijnen te kunnen worden weerlegd.

    Reactie door Wilbert — zaterdag 5 augustus 2006 @ 22.16 uur

  94. @65 Die Hansa toch, wat een geklets !
    Berust jouw onderzoek soms op een studie
    door een Universiteit uitgevoerd?
    Niet de eerste eerstejaars natuurlijk,
    en dan nog, waar zou je je vertrouwelijke
    info dan vandaan krijgen?
    Ook een Hanza-hogeschool zal deze uit-
    spraak niet voor eigen verantwoordelijk-
    heid willen nemen.
    Ergo komt dit neer op stemmingmakerijg
    waar zelfs de meest onintelligente mede-
    mens radicaal doorheen prikt met domweg
    logisch denken, dus wat verschaft ons de
    eer van jouw aanwezigheid Hansa?
    Drie keer raden: hoeven we hier echt niet
    helderziende voor te zijn, nl…. als de
    dood voor de verkiezingsuitslag van de
    eigen ooit aangehangen partij, over een
    dikke honderd dagen. Tja, dan zou ik hem
    dáár maar gaan knijpen, niet hier!

    Reactie door Madelief — zondag 6 augustus 2006 @ 1.10 uur

  95. @91 Frits,
    Jouw opmerking bewijst alleen dat je niet veel slimmer dan gemiddeld bent, ook al doe je nog zo jouw best om het anders te doen voorkomen. Er is een verschil tussen (certificaten van) aandelen en aandelen met stemrecht. Je kan natuurlijk gauw ff wat aandeeltjes gaan kopen, maar dat geeft je geen enkele invloed op beslissingen van de raad van bestuur. Bovendien heb je het “van ons” van die Unilever-medewerker niet begrepen, anders zou je niet met zo’n platte opmerking aan komen zetten..beetje narrow-minded soms?

    Reactie door Ton — zondag 6 augustus 2006 @ 13.31 uur

  96. @91
    Dit is niet slim wat je schrijft Frits.

    Reactie door Jofel — maandag 7 augustus 2006 @ 16.39 uur

  97. Wat een enorm publiek zeg!

    Reactie door Lin — woensdag 9 augustus 2006 @ 21.56 uur

  98. Ik las in een eerder geplaatst artikel:
    Wij en het kapitaal….
    Wat nu wanneer je indenkt dat WIJ het kapitaal zijn.
    Wij zijn zo machtig als wat, alleen we weten het niet, of liever, we geloven het niet.
    We kopen de rommel zelf die we even tevoor in fabrieken voor wat geld, zelf geproduceert hebben.
    Iedereen laat zich gek lullen door reclameprut maar wanneer we structureel niet meer ingaan op die rommel zal reclame zinloos worden en ontwikkelen wij ons eigen koopgedrag.
    En dit spreken we samen af!!
    Zo bepalen WIJ waar onze centen heengaan.
    We hebben zoveel macht maar we laten ons een klootverhaal voorspiegelen en geven onze macht gewoon weg!
    Zolang we dat blijven doen zal de strijd om zelfrespect steeds heftiger vormen gaan aannemen.
    We laten ons niet meer beduvelen door allerlei verdeel en heerstrucs en nemen de plaats in die ons rechtmatig toekomt.

    Reactie door rob van der Zon — vrijdag 11 augustus 2006 @ 19.37 uur