Een nieuwe politieke stroming?

Twee kieslijsten – de LPF en de lijst van Marco Pastors – willen de naam van hun inspirator in de partijnaam. Maar volgens de Kieswet moet er voldoende verschil zijn tussen namen van politieke partijen.
(..)
Zo bezien kan de LPF de meeste aanspraak maken op Fortuyns naam. Pastors zou wel een blanco lijst kunnen laten registreren en zich in de media met Fortuyns naam kunnen presenteren. Een andere mogelijkheid is dat de Kiesraad het begrip fortuynisme inmiddels dermate ingeburgerd acht – zoals socialisme of liberalisme – dat niemand het nog kan claimen. (Elsevier)

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

donderdag 03 augustus 2006 :: 12.14 uur

77 Comments

77 reacties

  1. Fortuynisme of opportunisme..?

    Reactie door walking bull — donderdag 3 augustus 2006 @ 12.19 uur

  2. Fortuynisme ? wat is dit voor randdebiele stroming : volgzame der Volksbraller met een gedrag als ik maar lekker zit ?

    Reactie door Fred — donderdag 3 augustus 2006 @ 12.20 uur

  3. Wat maakt het uit?
    Of je stemt op LPF of Club Pastors; da’s lood om oud ijzer.

    Reactie door bas — donderdag 3 augustus 2006 @ 12.44 uur

  4. Fortuinzoekers kunnen beter naar Italie gaan. Daar ligt het.

    In zo een katholiek land zijn pastoors ook nog welkom.

    Reactie door Drob — donderdag 3 augustus 2006 @ 12.53 uur

  5. Laat ze maar lekker allemaal hun eigen kleine partijtes oprichten in die hoek van het politieke spectrum- Hoe meer en vooral hoe versnipperder hoe beter. En laat ze dan lekker onderling relnicht spelen en ruzie trappen. Want dan kunnen ze ook voorlopig geen serieus machtsblok vormen. En dan kunnen wij hen met goed fatsoen blijven negeren en voeren als het randverschijnsel dat ze feitelijk zijn.

    Reactie door Haby — donderdag 3 augustus 2006 @ 13.15 uur

  6. Marijnisme…Jan…22 november graag wat Marijnismes erbij !!!!

    Reactie door eric — donderdag 3 augustus 2006 @ 13.33 uur

  7. Het Marijnisme? ja, dat lijkt me wel wat!

    Men nemen een portie PvdA met flink wat Marijnisme erbij en misschien wat noodzakelijk groen, en ja hoor, men hebbe het gerecht KABINET

    Reactie door Edgar — donderdag 3 augustus 2006 @ 13.39 uur

  8. zelfs al zitten ze niet meer bij elkaar in de partij hebben ze al weer onenigheid over iets, hahahaha sukkels!

    Reactie door iew — donderdag 3 augustus 2006 @ 13.49 uur

  9. Ach er moet weer over het lijk van Fortuyn heen zijn gram gehaald worden.
    Fortuyn had toen hij opkwam gewoon op veel punten gelijk.
    Maar uiteindelijk door extreem links vermoord. (zoals van der G ook toe gegeven heeft motief had niks met dieren activisme te maken)
    Die dwazen die van de LPF een zooitje hebben gemaakt is een ander verhaal maar dat was te verwachten. Missie van extreem links geslaagd.

    Reactie door Klaas — donderdag 3 augustus 2006 @ 14.08 uur

  10. Gewetensvraag :
    Een Pastor met Fortuin ?

    Reactie door peer — donderdag 3 augustus 2006 @ 14.33 uur

  11. @ 13 peer

    Ik weet het antwoord, mag ik het zeggen…. Een zieltjesknijper met veel geld…

    Goed he

    Reactie door Pool — donderdag 3 augustus 2006 @ 14.48 uur

  12. @ 13

    Ach peer Pim viel niet op vrouwen, Pastors wel want die bracht de nacht door met Rita Verdonk en gingen ook nog samen ontbijten, kon ze dat thuis niet doen

    Weer goed geraden zeker…he..

    Reactie door Pool — donderdag 3 augustus 2006 @ 14.51 uur

  13. Waarom teren op oude namen van mensen die zijn overleden.
    Is dit gebrek aan eigen persoonlijkheid of visie.
    Of verschuilen achter een naam van die had dit zo gewild.

    Reactie door Jofel — donderdag 3 augustus 2006 @ 16.49 uur

  14. Zojuist een interview met prof. Heertje gehoord op radio 1, zijn conclusie was dat dit kabinet het goed heeft gedaan , al die maatregelen die ze moesten nemen waren dus wel degelijk nodig en heeft ook vruchten afgeworpen, ik begrijp dat jullie dit niet graag horen maar het is niet anders, het gaat nu dankzij al die onpopulaire maatregelen beter. als zelfs prof. Heertje dat toegeeft wil dat wat zeggen.

    Hierboven lees ik ook hele rare reacties, de intolerantie ten opzichte van anderdenkende valt mij op deze site heel erg tegen. Ik merk ook weinig respect voor mensen die niet zo zijn als jullie.

    hoe dan ook we zullen afwachten hoe Marco het doet, hij zal wel wat zetels krijgen en dat is goed.

    Kan hij ook laten zien hoe het moet, in Rotterdam deed hij het goed, er is in vier jaar tijd heel wat rottigheid verdwenen dankzij leefbaar, maarja daar denken jullie tuurlijk weer anders over (zucht)

    Reactie door carla — donderdag 3 augustus 2006 @ 16.51 uur

  15. Aan Pastors heb ik al een tijdje geleden het idee aan de hand gedaan:

    Lijst Pastors’ Freaks (LPF).

    Hij heeft immers als prijs voor het winnende idee uitgeloofd: een lunch samen met hem in Palazzo di Pietro. Dat wekte een enorme adrenalinestroom in mijn lijf op.
    Dat ga ik dus winnen. Hmmm, zou ook kaviaar worden geserveerd? :)

    Reactie door Olav Meijer — donderdag 3 augustus 2006 @ 17.01 uur

  16. Het fortuynisme lijkt denk ik nog het meest op nationaal-liberalisme of nationaal-libertarisme. Minder overheidsbemoeienis maar met een duidelijke nadruk op Nederlandse nationaliteit en westerse waarden. Ook de VVD zit er wat dat betreft ver naast, omdat er o.a. veel steun aan grote bedrijven wordt gegeven, ook een soort van overheidsbemoeienis.

    Reactie door Edward — donderdag 3 augustus 2006 @ 17.09 uur

  17. @ Carla

    Ik ben er nog niet zo zeker van in hoeverre dit kabinet een schouderklopje verdient betreft het aantrekken van de economie, daar zijn veel te veel factoren van afhankelijk.

    Met dergelijke cijfertjes is mooi te goochelen, alleen moeten we oppassen niet teveel in fictie te vervallen.

    Reactie door Jan Pruimboom — donderdag 3 augustus 2006 @ 17.10 uur

  18. 14 @Carla: Ik ben dan altijd zo benieuwd welke specifieke maatregelen er volgens jou voor hebben gezorgd dat de economie aan gaat trekken? Het nieuwe zorgstelsel? Nee toch… de herbeoordeling van volledig arbeidsongeschikten? Die zitten nu allemaal in de WW en straks in de bijstand; lijkt mij geen echte bijdrage aan het geheel….het vreemdelingenbeleid van Rita…? kopen we daardoor meer spullen? Of zou het dan toch gewoon zo zijn dat we in dit land, uiteraqard 3 jaar ná de rest van europa, meeprofiteren van een opleving in de wereldeconomie? En ga mij nou niet vertellen dat het beleid van JP dáár invloed op heeft gehad!

    Reactie door Opa-Buiswater — donderdag 3 augustus 2006 @ 17.52 uur

  19. Ik denk eerder dat ondánks het overheidsbeleid het beter gaat met de NL economie.
    Zou er ook een verdonkisme bestaan? Verdonkremanen, Ritaliation.

    Reactie door Edward — donderdag 3 augustus 2006 @ 18.01 uur

  20. Wat grappig- een reaktie van mij is gewist waarin ik waarschijnlijk iets te fel van leer trok over Pimmetje en zijn overlijden. Beste beheerder- vindt u dat het soms wat off topic is…? En wat moeten we dan met de flauwe woordgrappen hier die er absoluut niet toe doen?
    Maar goed. Even terug on-topic dan: Laten Pastors en de anderen in die hoek dan maar eens zien waar het volgens hen om gaat als het gaat om de erfenis van Fortuyn. Ik had Pim politiek gezien graag op zijn bek zien gaan omdat hij niet had kunnen waarmaken wat hij allemaal beweerde. Die man kwam zelden of nooit met oplossingen die hout sneden- hij had het alleen maar over het benoemen van de misstanden zoals hij ze zag. En als hij dan oplossingen had, waren ze maar zelden realistisch te noemen. En ik geloof dat de erfgenamen het ook niet veel beter doen. In Rotterdam hebben we ondermeer ook kunnen zien wat die politieke hoek voor oplossingen had. Gedeeltelijk zijn ze gelukkig geslaagd, maar voor het overgrote deel is er eerder sprake van cosmetische lapmidderlen dan van daadwerkelijke oplossingen.

    En wat die Professor Heertje betreft- Die is ook niet bepaald gespeend van enige politieke voorkeur. Een onafhankelijk objectief onderzoeker kun je dat ondanks die professorstitel ook niet bepaald noemen.

    Reactie door haby — donderdag 3 augustus 2006 @ 18.28 uur

  21. @13, Jofel.

    Logisch, historici teren al jaren op oude namen en feiten, ze weten niets beters.
    Over ongeveer 20 jaar weet JPB wat normen en waarden in de 21e eeuw voorstelden, gezeten op zijn groene stoel in een zalmkleurige kamer.
    ” Bot hè “.

    Reactie door Leftfoot — donderdag 3 augustus 2006 @ 18.42 uur

  22. @ 21 Leftfoot

    Maar ja hij heeft dan wel Mis Mokum Mobiel Gonnie van Oudenalle op z,n schoot, want zij was hem nog wat verschuldigd van zo’n 20 jaar geleden iets met wachtgeld ofzo.

    Ja Leftfoot de tijd vliegt

    Reactie door Pool — donderdag 3 augustus 2006 @ 20.40 uur

  23. Het Fortuynisme is samen met Pim Fortuyn gestorven. De ruimte voor een nieuwe Pim Fortuyn is er echter nog steeds. Al die Fortuyn kiezers stemmen echt niet tot volle tevredenheid CDA, VVD of PvdA. Het kabinet Balkenende heeft waarschijnlijk weinig indruk gemaakt bij de Fortuyn kiezers. De vraag is wie die ruimte gaat benutten. Voorlopig niemand, Geert Wilders is te radicaal en de LPF is een rommeltje. Het wachten is op een nieuwe Fortuyn, of en wanneer die zich aandient blijft echter uiterst onzeker.

    Reactie door Martin — donderdag 3 augustus 2006 @ 21.29 uur

  24. Krijg net een goed idee hoe weer meer mensen interesse gaan tonen voor de politiek. Partij oprichten met de slogan: “At your escord service”. :D

    @14 carla — donderdag 3 augustus 2006 @ 16.51,

    Ja hoor Carcla, grote problemen in de thuiszorg, meer bureaucratie in de zorg, etc. Mooie praatjes op papier, wat koop je daar tegenwoordig voor?

    Zucht.

    Reactie door Evert Tigchelaar jr — donderdag 3 augustus 2006 @ 22.57 uur

  25. Evert, ik ben met je eens dat de zorg beter kan en daar zal in een volgende periode meer aandacht aan moeten worden besteed want dat gaat niet goed, maar als er meer geld binnenkomt door een aanwakkerende economie moet daar meer geld in worden gepompt. en ook moeten er mensen zijn die willen werken in de zorg want dat is ook een probleem, het werk moet beter worden betaald.

    Reactie door carla — donderdag 3 augustus 2006 @ 23.04 uur

  26. Ja Klaas, Pim is vermoord door extreem links en iedereen is gek, behalve jij.

    En carla, wat zijn andersdenkenden? Zijn dat degenen, die anders denken dan jij of degenen die anders denken dan anderen dan jij? Geef me maar een seintje, zodra je de vraag en de implicaties begrijpt. Tot over een jaar of zo.

    Reactie door Wilbert — vrijdag 4 augustus 2006 @ 3.36 uur

  27. @Wilbert
    Volkert van der G was naast een milieu activist ook actief aan de linkerzijde. Hij heeft aangegeven dat milieu niets te maken had met de moord maar de vermeende xenofobische gevoelens die Fortuyn zou opwekken bij de bevolkings. Onterecht trouwens. Zijn agenda was terdege extreem links. Hij was een extreem linkse acitivist geen doorgedraaide milieu activist.
    Zoals een ieder weet kent nederland van na de oorlog alleen aanslagen vanuit extreem linker hoek. Rara aanslag op vrouw van Jan maat aanslag Costo en nog een hele riedel.
    De aanslag op Fortuyn past precies in die lijn. Begrip opbrengen voor de dader is volkomen misplaatst en ongepast.
    Voor iedere moord trouwens.

    Reactie door Klaas — vrijdag 4 augustus 2006 @ 8.43 uur

  28. “Begrip opbrengen voor de dader is volkomen misplaatst en ongepast.
    Voor iedere moord trouwens.”

    Degelijk standpunt. Duidelijk voor iedereen.Deel ik ook volledig mee.

    Ooit van “infiltratie” gehoord?

    Toevallig ook gehoord wat gebeurt met mensen die onafhankelijk onderzoek ernaar doen? Kranten gelezen?

    Reactie door goijm — vrijdag 4 augustus 2006 @ 9.33 uur

  29. @14 Carla ok over prof. Heertje, maar wat zegt dan eigenlijk docent Bambi?

    Reactie door walking bull — vrijdag 4 augustus 2006 @ 9.40 uur

  30. @20 Vergissen doe je je schromelijk als je
    mocht menen dat ik een ander habijt ga
    aantrekken en je eigen woorden vereenvoudigen tot ‘iets te fel van leer
    trekken’ is mij te kort door de bocht.
    Zelfs het woord bocht is op meerdere ma-
    nieren uit te leggen, wat je maar wilt.
    Woordgrappen vind je flauw, maar jouw
    (ONbarm-)hártige uitspraken zouden minder
    zouteloos zijn? Zeg maar rustig:ongezouten
    en die neem IK niet met een korrel zout!
    Meen jij een weerwoord te moeten plaatsen,
    dan mag ik dat ook hebben!
    Made-lief ‘de oude’!

    Reactie door Madelief — vrijdag 4 augustus 2006 @ 10.01 uur

  31. Ontspringt ergens in nederland en stroom rustig voorwaarts totdat het in zee belandt

    Reactie door Henny — vrijdag 4 augustus 2006 @ 10.16 uur

  32. danwel door de droogte verzandt.

    Reactie door Henny — vrijdag 4 augustus 2006 @ 10.16 uur

  33. @18 Opa-Buiswater
    deze vraag is aan Mevr Carla al meerdere malen gesteld,ook in andere topics,en door meerdere personen,antwoord zult u daar helaas niet op krijgen,zij is in mijn ogen een meester in het ontwijken van vragen,en het roepen van haar eigen stellingen zonder het antwoord te geven op vragen hierover,maar dat had ik dus al gezegd…

    Reactie door iew — vrijdag 4 augustus 2006 @ 12.02 uur

  34. iew, ik maak zelf wel uit waarop ik wel of niet antwoord, als het de moeite waard is doe ik het wel.

    Opa Buiswater, het zorgstelsel moet helaas wel veranderen maar ook ik vind dat het iets te “drastisch is gegaan, heel erg burocratisch het is voor ouderen bijna niet meer te volgen, dus daar heb je gelijk in.

    De arbeidsongeschikten is een ander verhaal, dat was niet meer te betalen, dus dan alleen maar de mensen die ECHT niet kunnen werken en niet de rugpijnleider of de muisarmleider enz. die werden in het verleden de WAO in geduwd, lekker makkelijk voor de baas, nu moet die baas heel goed uitkijken voor hij iemand kwijt wil die hij liever niet wil hebben, want zo was het in het verleden wel. als een bedrij van iemand afwilde dan kon hij in de WAO.

    Het beleid van Rita heeft hier helemaal niks mee te maken , opk weer zo n stokpaartje van de SP

    Reactie door carla — vrijdag 4 augustus 2006 @ 13.36 uur

  35. Je bedoelt Carla een aantrekkende economie of werd hij toch aangewakkerd door het buitenland. Waarschijnlijk wel dus.
    Bovendien zijn de voorspellingen de laatste tijd wel vaker totaal verkeerd geweest, zowel m.b.t. de inflatie als met de orderprortefeuille van Duitsland. In Duitsland gaat het een stuk minder dan voorspeld, dus maak je borstje maar nat. Ik denk dat je van een koude kermis thuis zult komen.
    Wat het aantrekt is mij ook een raadsel meer ellende, hogere energiesprijzen meer uitval elctriciteit door gebrek aan onderhoud etc…, meer armoe dus meer schuldenlast wat overigens zowel in Engeland speelt alsmede in Amerika.Laatste land is het allerhoogste.
    Wacht maar tot dat kaartenhuis in elkaar valt.

    Reactie door Henny — vrijdag 4 augustus 2006 @ 13.53 uur

  36. Niets slechts over de doden. Laten zij rusten in vrede.

    Maar om even wat na te kaarten… dat mausoleum zegt alles van verregaande zelfverheffing en die van zijn volgelingen.
    Blijkbaar werkt dit niet in de praktijk. Het imperium fortuna is door diezelfde volgelingen om zeep geholpen.
    Aan ieder de keuze om dit wel of niet te betreuren.
    Wat mij betreft: ik lig er geen nacht van wakker!

    Reactie door Gloria — vrijdag 4 augustus 2006 @ 15.09 uur

  37. @36 Niets slechts over de doden?

    Nou ik ken genoeg dooien die in mijn ogen nog steeds dóór en dóór slecht voortleven onder hun aanhangers.
    Denk daar maar is goed over na.

    Reactie door Bijdehandje — vrijdag 4 augustus 2006 @ 15.20 uur

  38. @ 37 ja bijdehandje, “de mortuis nihil nise bene”. dat is een oude uitdrukking uit de romeinse literatuur. en die uitdrukking wordt gebezigd in normaal menselijk verkeer. bij die uitdrukking gaat het niet om jouw geperverteerde versie van de werkelijkheid of de extermiteiten die in de wereld voorkomen en waarin jij ook je handje bijdraagt.

    Reactie door erasmus — vrijdag 4 augustus 2006 @ 15.42 uur

  39. by the way: werk je niet?

    Reactie door erasmus — vrijdag 4 augustus 2006 @ 15.42 uur

  40. @36 Ik vind het ziekelijk. Ook de manier waarop gansch het volk indertijd reageerde- Niet alleen ene mausoleum, maar ook even later de verheffing van de man tot ´Belangrijkste Nederlander´in de geschiedenis. Ik ben toen echt bijna geëmigreerd. Wat een blamage was dat. Ik ben erg blij dat ze voort zijn gegaan met het ruzieën, zodat iedereen kon zien wat nou die erfenis werkelijk waard was en waaruit die bestond- Kleinzieligheid, gebakken lucht en niks concreets. Fortuynisme? Voor mij staat dat voor Een hoop geblaat en weinig politieke wol- Een scheldwoord, een belediging aan een ieder tegen wie ik het zeg.

    Reactie door Haby — vrijdag 4 augustus 2006 @ 16.09 uur

  41. @28 Je kan het ziekelijk vinden een groot gedeelte van het volk heeft op hem gestemd.
    Maar dat democratisch gegeven kan jouw geen bal schelen. Fortuyn was inderdaad belanrijk want het heeft een aardschok te weeg gebracht in de politiek. Dusdanig dat jij er ook nog steeds over praat.
    En een pluim voor de SP dat is de enige partij die Fortuyn normaal behandeld heeft!

    Reactie door Klaas — vrijdag 4 augustus 2006 @ 16.17 uur

  42. @36 Sommige mensen hebben geen geweten.
    Ik heb er jaren van wakker gelegen.
    Ik vond het afschuwelijk deze moord hier kon gebeuren.
    Ik zal het moment nooit vergeten dat het nieuws kwam. In een land dat vrijheid van menings uiting zo hoog in het vaandal had staan. Maar dat komt misschien dat ik hem een half jaar voor zijn een keer ontmoet heb. Het was een bijzonder zachtaardige sympathieke man met inderdaad narcistische trekjes. Maar ja bij iedereen is wel wat mis.
    Bij van Gogh heb ik minder lang stil gestaan.

    Reactie door Klaas — vrijdag 4 augustus 2006 @ 16.22 uur

  43. Tja- Je kunt er inderdaad maar trots op zijn dat een groot deel van democratisch Nederland achter die populistische demagoog is aan gerend. Ik ga hem niet vergelijken met anderen die hem voor gegaan zijn in de geschiedenis, maar ik blijf het een smalle basis vinden dat we massaal op die creep hebben gestemd feitelijk omdat hij het meest mediageniek was en een lekker weghappende boodschap had. Ik ben hem ook wel eens tegengekomen in de tijd dat hij alleen nog brave stukjes schreef en nog geen echte politieke ambities had. Nog steeds denk ik met weemoed- Was nou toch zo gebleven…

    Reactie door Haby — vrijdag 4 augustus 2006 @ 16.30 uur

  44. @43 Door de opmerking ga hem niet verlijken met anderen in de geschiedenis doe je dat natuurlijk wel.
    Fortuyn had gewoon een punt.
    Degene die zich moeten schamen is de politiek die zo apatisch en achterlijk reageerden. Hem voor alles uitmaakten. Vooral die groep de internationale socailisten heeft het wel heel erg bont gemaakt. Door hun deelname aan meeedere manifestaties over de oorlog in libanon bijvoorbeeld haak ik volledig af.
    Die internationalisten zijn gewoon een stel verkapte neo fascisten.

    Reactie door Klaas — vrijdag 4 augustus 2006 @ 17.02 uur

  45. @ 44 Klaas

    Het punt van Fortuyn was dat hij opmerkelijk was. Opmerkelijk door grote frustratie omdat hij nergens aan de bak kwam. Dat een paar slimme neojongens hem aan de bak hebben geholpen is waar…daar is hij ingetuind en velen met hem.

    Dat praalgraf bewijst hoe hoog je kunt vallen. Politiek gezien een wrakstuk!

    Reactie door Gloria — vrijdag 4 augustus 2006 @ 18.27 uur

  46. 27. Klaas indien de hele linkse politiek of mensen behorende tot de symphatisanten verantwoordelijk zouden zijn voor de daden van één enkele persoon dan beschuldig ik jou persoonlijk tot het vermoorden van duizende mensen in Argentinie, Duidelijk zat dacht ik.

    Reactie door Henny — vrijdag 4 augustus 2006 @ 18.31 uur

  47. 27 Is Blair niet van Labour en het vriendje van Bos, houden prima huis in het midden-oosten dacht ik. Dat vond jij toch prima Klaas of vergis ik me.

    Reactie door Henny — vrijdag 4 augustus 2006 @ 18.36 uur

  48. 14. Ik heb een paar weken geleden van diezelfde prof Heertje een heel ander verhaal gehoord.

    Reactie door Henny — vrijdag 4 augustus 2006 @ 18.37 uur

  49. @44 Klaas jij bent scherp! Natuurlijk doe ik dat wel, ik ontkom er niet aan als ik kijk naar de Amerikaanse presidentsverkiezingen vanaf het moment dat daar de tv zijn intrede deed- de meest mediagenieke presidenten wonnen vervolgens de verkiezingen in plaats van de beste kandidaten… :-) Het enige punt van Fortuyn was dat hij verwoordde wat er bij veel medelanders dwars zat. Maar dat wil dan nog niet zeggen da je daarmee ook een succesvol politicus en leider zult zijn, want daarvoor heb je ook nog -zinnige- oplossingen en alternatieven nodig. En dat had hij dus op geen stukken na. En dus blijf ik er bij dat hij gebakken lucht verkocht. Praatjes. Image. Maar geen serieus alternatief voor de zittende kliek. En dat is wat ik op dit moment ondermeer deze SP partij te na moet geven- die alternatieven worden wel aangedragen door Jan M. en zijn volgelingen.

    En wie noem jij nou ‘neo fascisten’…? Dat ontgaat me een beetje, geloof ik.

    Reactie door haby — vrijdag 4 augustus 2006 @ 19.24 uur

  50. @25 carla — donderdag 3 augustus 2006 @ 23.04,

    Ja, er moet nu worden geinversteerd in de zorg (maar ook onderwijs). Maar misschien kunnen we ook wel toe met het geld wat nu besteed wordt maar moet het anders worden besteed. De zorg moet weer gericht zijn om het verzorgen van mensen, dus moet de nadruk liggen om het verzorgende werk, de rest zou meer een ondersteunende taak moeten zijn.

    @27 Klaas — vrijdag 4 augustus 2006 @ 8.43,

    Dat is denk ik niet helemaal waar, Serveke (weet niet of dat goed geschreven is) is ook dit jaar geloof ik nog vermoord, en die was zelf uit de linkse hoek.

    En als we het toch over aanslagen hebben, laten we het dan ook over andere aanslagen hebben zoals op je beurs. Dan moet je meer naar rechts zoeken, pvda, cda en vvd. En hoeveel mensen zijn daar niet wel van slachtover?

    Reactie door Evert Tigchelaar jr — vrijdag 4 augustus 2006 @ 19.45 uur

  51. Volgens mij zou zelfs Pim Fortuyn kotsmisslijk worden als hij dat zootje ongeregeld (Pastors en huidige LPF) over elkaar zou zien rollen om zijn naam te gebruiken voor hun jammerlijke beleid en daar de inspirator voor te moeten zijn óók nog.

    Een trap na is het. Verzin zelf eens wat. Onderbuikgevoelens genoeg onder de bevolking om je slag mee te slaan, kijk maar naar VVD.

    Enne Evert @ 50,
    het is Sévèke volgens mij. Helaas nog steeds onopgelost die moord.

    Reactie door Pietje af — vrijdag 4 augustus 2006 @ 23.05 uur

  52. @ 51 Pietje af

    Betreft de moord op Sévèke

    Volgens mij moet je de dader(s) zoeken in de politiek of bij de AIVD…. het blijft natuurlijk gissen… het motief zou kunnen zijn dat hij teveel wist en daarom zijn mond gesnoerd moest worden.
    Volgens zijn vrienden kon hij absoluut niet tegen onrecht en dat blijkt ook wel als je ziet hoevaak hij de staat heeft aangeklaagd en hoeveel zaken er nu nog zijn blijven liggen.
    Natuurlijk blijft het gissen, maar overduidelijk is het door dat je niets meer van hoort dat men de zaak waarschijnlijk in de doofpot wil stoppen.
    Het blijft gissen.

    Reactie door Pool — zaterdag 5 augustus 2006 @ 1.23 uur

  53. @38 en 39 erasmus,

    Kun je wat specifieker zijn misschien? En dan vooral met datgene wat je bedoelt met dat by the way: werk je niet?
    Vrees voor jou dat ik er héél wat méér arbeidszame jaren op heb zitten als jij.
    En reageer niet telkens onder een andere naam, zou je sieren!

    Reactie door Bijdehandje — zaterdag 5 augustus 2006 @ 14.32 uur

  54. @ 52 Pool,

    Ben het met je eens. Wat ik erover las tijdje terug was alleen een idioot verhaal over een ‘linke loetje’ (of zoiets) waar men achter aan zou zitten. Nou ja! Ik vind ook dat dit zaakje stinkt, en dat linke loetje verhaal verergert dat alleen maar.

    Reactie door Pietje af — zaterdag 5 augustus 2006 @ 16.35 uur

  55. @ 52 Pool,

    Ben het met je eens.

    Reactie door Pietje af — zaterdag 5 augustus 2006 @ 16.37 uur

  56. Het OM is al vaker onbetrouwbaar gebleken, al wijken we wel af van het onderwerp.

    Reactie door Henny — zaterdag 5 augustus 2006 @ 18.04 uur

  57. @Klaas — vrijdag 4 augustus 2006, 8.43 uur,

    Laat Volkert dan extreem links zijn geweest, toen hij Pim vermoordde. Hij handelde op persoonlijk initiatief, niet als pion van een extreem-linkse beweging. Of ben jij zo iemand, die een hele groep veroordeelt, als één lid van die groep iets fout fout doet?

    Je insinuatie als dat ik begrip voor zijn daad zou opbrengen leg ik maar naast me neer, net als je propaganda dat alle ellende van de oorlog vanuit extreem linker hoek zou komen. Over welke oorlog heb je het trouwens precies?

    Reactie door Wilbert — zaterdag 5 augustus 2006 @ 22.58 uur

  58. correctie: “…van ná de oorlog…”

    Reactie door Wilbert — zaterdag 5 augustus 2006 @ 23.12 uur

  59. Zou het werkelijk zijn dat er in het toelatingsprotocol van deze log een regel zit die maakt dat hij de schrijvers tegen zichzelf beschermt…? Ik heb nu al een paar keer geprobeerd reakties te geven met mijn persoonlijke gevoelens ten aanzien van de moord op meneer Fortuyn. En elke keer komen juist die er niet door. Fascinerend.

    Eens zien of dit er door komt dan- Ik geloof niet in het zoveelste samenzweringscomplot waarin Volkert een spil zou zijn. Ik geloof dat het een wanhopige vent was die het spoor bijster is geraakt en de verkeerde afslag heeft gepakt. Ik begrijp hem hardstikke goed dat hij zijn keuze heeft gemaakt maar ik ben het beslist niet met hem eens in zijn keuze. Bovendien heeft hij Pim de kans ontnomen om voor het aangezicht van het hele land en allen die op hem hebben gestemd gigantisch onderuit te gaan. En die schade had ik Pim nog veel harder gegund dan wat dan ook. Maar samenzweringen tegen Pim met zijn dood tot gevolg? Nee, daar geloof ik niet in. De wereld zit meestal simpeler in elkaar dan dat in dit land.

    Reactie door Haby — maandag 7 augustus 2006 @ 9.32 uur

  60. @57 Wilbert.
    Hij was extreem links en wel of niet op persoonlijk initiatief.
    Dat laatste weet ik niet.
    Het blijkt bwel dat aan hangers ter (extreem) linker zijde gemakkelijker naar geweld grijpen als ze hun zin niet krijgen.
    Dat is van na de oorlog een bewezen feit.
    Die taart gooiers naar Fortuyn was ook puur geweld. Ik moet zeggen dat het allemaal nog vrij beheerst ging de reactie op die lui.

    Reactie door Klaas — maandag 7 augustus 2006 @ 10.06 uur

  61. @50 Seveke was geen politieke moord. Dat is heeft alle verschijnselen van een afrekening. Als jij je beurs gaat vergelijken met een moord ben je wel laag gezonken naar mijn mening.

    Reactie door Klaas — maandag 7 augustus 2006 @ 10.12 uur

  62. @46 Volgenbs mnij ben je niet goed wijs. Ten eerste was ik nogal jong in die tijd. minderjarig zelfs. Daarnaast is lezen ook een kunst. Ik heb nergens gezegd dat ik volledig links verantwoordelijk houdt.
    Maar wel mensen die sympathiseren met een moord. Zoals bij voorbeeld de internationalisten die na de moord op Fortuyn doodleuk beweerden het wel goed te vinden dat die vermoord is. Dat soort mensen creeren haat en een climaat er voor.
    En zo’n club loopt mee in stop de oorlog.
    Gewoon facisten van linker zijde. Fascisten heb je overal.

    Reactie door Klaas — maandag 7 augustus 2006 @ 10.16 uur

  63. @51
    Precies Fortuyn moet men maar eens laten rusten.
    Over 20 jaar weten wat voor impact hij wel of niet had. Nu is het daar veel te vroeg voor.

    Reactie door Klaas — maandag 7 augustus 2006 @ 10.17 uur

  64. Heel goed- Laten we Fortuyn eindelijk maar eens rusten- Dood stil. Nooit meer over praten, die man. Vergeten. In een hoekje laten verstoffen. Een onbeduidende voetnoot die het vermelden verder niet meer waard is. Ben ik helemaal voor.

    Reactie door Haby — maandag 7 augustus 2006 @ 10.59 uur

  65. R.I.P.

    Reactie door Bijdehandje — maandag 7 augustus 2006 @ 11.16 uur

  66. @64 Als je dat soort opmerkingen maakt natuurlijk niet. Altijd maar weer die trap na.
    Echt minderwaardig. En of het een voetnoot is bewtijel ik gezien jouw reactie. Dat je wilt dat het een voetnoot is is iets anders.

    Reactie door Klaas — maandag 7 augustus 2006 @ 11.31 uur

  67. Je opmerkingsvermogen is wederom grenzeloos, Klaas…

    Reactie door Haby — maandag 7 augustus 2006 @ 12.22 uur

  68. @Klaas,

    Als je alles, wat je niet bevalt links noemt, is links inderdaad de schuld van alles, wat je niet bevalt.

    Reactie door Wilbert — maandag 7 augustus 2006 @ 15.18 uur

  69. Hebben die mensen nu echt géén fantasie?
    Moeten ze nu een nieuwe partij oprichten met de naam van een dooie FLIP er in.
    Als je de verhalen mag geloven die de ronde doen, zou ik er persoonlijk voor bedanken.
    Kon niet eens met z’n takken van de kleintjes afblijven de engerd.

    Reactie door Bijdehandje — maandag 7 augustus 2006 @ 17.58 uur

  70. @68 Ik zeg alleen dat extreem links een bewezen waslijst heeft van geweld van na de oorlog. En dat geweld bevalt me niet inderdaad.

    Reactie door Klaas — dinsdag 8 augustus 2006 @ 12.50 uur

  71. @70 Klaas,

    De SP is een links geörienteerde partij en dat kun je niet vergelijken met extreem-links.

    Reactie door Bijdehandje — dinsdag 8 augustus 2006 @ 16.28 uur

  72. @71 Ik heb nergens gezegd dat SP extreem-links is.
    Alleen blijkt van af 1945 dat we in onze zorgen voor extreem rechts extreem links hebben verwaarloosd.

    Reactie door Klaas — dinsdag 8 augustus 2006 @ 16.30 uur

  73. @47 Ik ben vanaf het begin sceptiscg geweest tegen de oorlog in Irak. Afganistan is een ander geval die as volkomen terecht naar 11/9 en BinLaden dei daar zat.

    Reactie door Klaas — dinsdag 8 augustus 2006 @ 16.32 uur

  74. Ope swat een tik fouten

    Reactie door Klaas — dinsdag 8 augustus 2006 @ 16.33 uur

  75. @Klaas,

    Je zegt inderdaad niet veel, maar insinueert des te meer.

    Die paar voorbeelden van extreem-linkse aanslagen noem je een waslijst. Maar het is sowieso al stemmingmakerij om welke extreem-linkse aanslag hier ter sprake te brengen om vervolgens op te merken, dat jij zelf tegen geweld bent. De SP is namelijk niet extreem-links en jij hebt niet het alleenrecht op geweldloos (zeggen te) zijn.

    Sterker nog. Als de SP gewoontegetrouw (en uit overtuiging) iets geweldloos predikt, zijn het ineens watjes met geitenwollen sokken en moeten ze niet zeuren. Dan krijg je het advies om op te groeien en volwassen te worden, omdat je dan zou inzien dat geweld de enige manier is om iets te bereiken.

    Doe dus maar niet zo schijnheilig en lees mijn bijdrage #68 aan jou nog maar eens door. Want die schijn je niet begrepen te hebben.

    Reactie door Wilbert — dinsdag 8 augustus 2006 @ 17.34 uur

  76. @75 Je kan lullen als brugman. Feit blijft dat we een historie van extreem links geweld hebben en niet van extreem rechts van na de oorlog. Daar doe jij niets van af dat te ontkenen is schijnheiligheid.
    En met dat giete wollen sokken advies van je insinueer je nu dus zelf. Ik heb nergens deze term gebruikt of iets over gezegd. Of bedoel je nu hiermee dat je wel geweld predikt of op zijn minst vergoeilijkt? Bijvoorbeeld het taarten incident met Fortuyn. Je kan naar buiten toe tegen geweld zijn maar men kan ook een geweld sfeertje kweken.
    Ik zweer elk geweld af maar ik begin me nu toch echt te twijfelen of jij dat wel doet.

    Reactie door Klaas — woensdag 9 augustus 2006 @ 9.23 uur

  77. Jan heeft het erover dat meneer Pastors maar een blanco lijst op moet richten.
    Maar daarvoor is het te laat, er is al een Blanco Lijst, en ik vind die veel- belovend. Zie http://www.blancolijst.nl

    Reactie door Miep Bos — donderdag 5 oktober 2006 @ 21.08 uur