‘Timing is everything’

BP heeft een olieleiding in Alaska gesloten omdat die pijpleiding lekte. Uit verantwoordelijkheidsbesef voor het milieu, aldus het bedrijf. In directe reactie hierop stegen de olieprijzen met 2,22 dollar per vat. Met de spanningen in het Midden-Oosten is elke onzekerheid op de oliemarkt goed voor een fikse prijsstijging. BP zet per dag vier miljoen vaten af die nu dus 2,22 dollar per stuk meer opleveren, dus 10 miljoen dollar per dag.

‘De timing van deze afsluiting is daarom redelijk verdacht’, zegt energie-econoom en onderzoeksjournalist Greg Palast.

Zijn verhaal in ‘The Guardian’ van gisteren is interessant. BP weet al vijftien jaar van de lekkages in de leidingen op Alaska. Als BP daar eerder op gereageerd zou hebben – met een minder gespannen markt – was het stilleggen onopgemerkt voorbij gegaan. Wie in de laatste 15 jaar echter op de lekkage wees, kreeg rechtszaken aan zijn broek. In sommige gevallen was de intimidatie veel erger, tot chantage en inbraken toe. BP is hier destijds zelfs voor veroordeeld.

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

woensdag 09 augustus 2006 :: 17.56 uur

33 Comments

33 reacties

  1. om eerlijk te zijn mag de olie van mij naar de 1000 dollar per vat, des te eerder zijn we af van het olietijdperk

    Reactie door edwin — woensdag 9 augustus 2006 @ 18.14 uur

  2. Hulde @ Jan

    Reactie door Warpie — woensdag 9 augustus 2006 @ 18.58 uur

  3. Het is met die olie uiteraard zo dat we met zijn allen bedonderd worden, aan de andere kant komen alternatieve bronnen wel steeds dichterbij. Toch zegt mijn gevoel dat er nog flink wat gekloot ( oorlog ) komt voor de laatste druppels.

    Reactie door ron vuijk — woensdag 9 augustus 2006 @ 19.02 uur

  4. lekker snel en eenvoudig geld verdienen. kan ons het schelen dat er al vele jaren olie in het milieu terecht komt? een stelletje criminelen, dat zijn ze en niet alleen bp. (shell in suriname en nigeria)

    Reactie door henksp — woensdag 9 augustus 2006 @ 19.03 uur

  5. Ik verbaas me toch elke keer weer over het totale gebrek aan verantwoordelijkheidsgevoel van zulke bedrijven. Je zult er bijna cynisch van geraken.

    Reactie door stan — woensdag 9 augustus 2006 @ 19.08 uur

  6. Geef mij maar olie uit Iran :mrgreen:

    Maar ja, die drijgen nu ook nadat zij bedreigt zijn. Rare wereld.

    Reactie door RedStar — woensdag 9 augustus 2006 @ 19.10 uur

  7. Mwah,

    Ik ben altijd wat terughoudend m.b.t. complot verhalen. Het kan inderdaad “gewoon” wat tekort schietend onderhoud aan een leiding vanaf een olieveld zijn (dat trouwens al over z’n top heen is).

    Verder: Er is meer aan de hand. Zo kijk ik er tegenaan.

    Mazzel & broge, Evert

    Reactie door Evert Wesker — woensdag 9 augustus 2006 @ 20.41 uur

  8. Wanneer gaan we nou eens een andere manier bedenken van bv autorijden?
    We teren veel te lang op oude kennis en oude bronnen. De mens is beslist in staat om auto’s op water te laten rijden. Even een paar goede gedachten hierover en wat formules en klaar! En de oliebaronnen? No problem… geld als water!

    Reactie door Gloria — woensdag 9 augustus 2006 @ 21.06 uur

  9. Ik heb overigens begrepen dat de “lekkage’toch zeker wel zo’n honderd liter olie betrof……
    In wat voor tijd werd niet vermeld!

    Reactie door Opa-Buiswater — woensdag 9 augustus 2006 @ 21.17 uur

  10. For the black gold of the world I think zullun still much kill falls

    Reactie door Foxie — woensdag 9 augustus 2006 @ 21.30 uur

  11. Oftewel vandaag nog beginnen met het bouwen van extra kerncentrales. En laat ze die olie houden…

    Reactie door Ramon — woensdag 9 augustus 2006 @ 21.36 uur

  12. Ik denk dat crises rond (de [eerlijke] verdeling van) WATER nog veel ernstiger zijn dan die van OLIE. Dat is weliswaar een ander probleem, maar wel een veel ernstiger onderschat probleem. Een groot deel van de wereld heeft een tekort aan (gezond) water. Toch gebruiken we -gemiddeld- per persoon per dag zo’n 150 liter, en één van de oorzaken van de huidige crisis in het midden-oosten is water.
    Olie-crises -waaronder de huidige prijs van een vat ruwe olie- zijn vooral een probleem van de “eerste wereld” en is direct gekoppeld aan een uit de hand gelopen economie van “moderne” landen (lees: G8 en wat daar bij hangt).
    Water-crises gelden de hele wereld. Daar hoor ik Kofi c.s. nooit over.

    Reactie door Wink — woensdag 9 augustus 2006 @ 22.08 uur

  13. @ Wink,

    Daar heb je gelijk in. Amerika importeert zelfs water uit Mexico. Zelf verspillen ze wel iets meer water als 150 liter per dag.

    Reactie door RedStar — woensdag 9 augustus 2006 @ 23.01 uur

  14. Verdraaiing van de feiten door onze Jantje.

    BP heeft in Alaska gekozen voor het verbeteren van de stabiliteit van toevoer.
    Feitelijk voorziet BP voor een groot deel de voorziening van olie voor de Westkust van de Verenigde Staten.
    Niet om al te technisch te worden is in de laatste jaren de druk (en dan in bar) die kon worden uitgeoefend op de ‘pipeline’vanuit Alaska dermate teruggelopen dan nu zelfs (maar)20.000 barrels per dag als productie niet langer meer te garanderen is. Het gaat zelfs niet eens alleen om de ‘line’ alleen, maar ook onderhoud en verhoging van de pomp mogelijkheden in de diverse stations onderweg.
    Mede gelet op de wereldprijzen wil men zo snel mogelijk de mogelijke capaciteit verdubbelen.
    Deze conclusie door BP reeds getrokken ver voor de wereldprijsontwikkelingen.

    Gelet op het feit dat de olieprijzen (zowel ruwe als lichte olie) nu sterk zijn gestegen door het verhoogde beroep hierop (China nu ook grootverbruiker) maar zeker ook de instabiliteit in het Midden-Oosten en de daaruit voortvloeiende onzekerheden loopt de prijs bij elk gerucht op.
    BP had een pro-forma deal met Mexico voor deze regio maar dit kan, mede gelet op deze instabiliteit in het Midden-Oosten en de gehandhaafde OPEC prijzen ook door Mexico niet prijstechnisch meer stabiliseren.

    Wat BP nu doet is in feite wellicht ongewild inspelen op nog veel ergere, en lees hier maar, veel hogere komende prijsontwikkelingen.
    Enerzijds dus te allen tijde bedrijfsbelang maar anderzijds ook waarborging voor de toekomst.

    Ondertussen loopt de prijs van Nederlands gas ook op.

    Snap jij het allemaal nog wel, Jan?

    Reactie door Bertoli — woensdag 9 augustus 2006 @ 23.38 uur

  15. @wink

    “één van de oorzaken van de huidige crisis in het midden-oosten is water”

    Dat is niet waar, de oorzaak zijn moslims

    Reactie door Jan — woensdag 9 augustus 2006 @ 23.45 uur

  16. @ 12 Wink

    Ik dacht… als we op water rijden dan is dat toch een mooie kringloop? Komt er waterdamp uit de uitlaat en die trekt dan weer omhoog en dan onstaat er een wolk en die geeft weer regen, dus water op de aarde.
    Enne… als er dan veel auto wordt gereden in de woestijn, dan wordt deze automatisch geirrigeerd en krijgt de natuur weer kans.

    Zo kunnen we mooi voor onze watervoorraad zorgen, ipv het water weer met 1000% marktwerking te verhogen! Want dat is altijd het nadeel van die sombere berichten over water!! De markt!!! De geldjongens…help!!!

    Maar misschien is mijn idee toch wat te simpel? Wie weet…

    Vraag? Water verliezen we toch niet met al die douches in de landen? Dat loop toch weer netjes naar de zee?
    Of ben ik nu echt een dom blondje??

    Reactie door Gloria — woensdag 9 augustus 2006 @ 23.48 uur

  17. Zit de brievenbus van dit log op slot of zo?

    Reactie door Gandalf — donderdag 10 augustus 2006 @ 6.57 uur

  18. @16 Je opmerking over water is interessant want goed beschouwd verdwijnt er geen water van onze planeet. Vervuiling van water, waardoor het deels onbruikbaar wordt is misdadig. Het probleem is eigenlijk wáár het water zich bevind.

    ( Na het wegknippen van de helft van mijn tekst wordt dit wél geplaatst. Raar maar waar.)

    Goedemorgen overigens.

    Reactie door Gandalf — donderdag 10 augustus 2006 @ 7.04 uur

  19. Laat me niet lachen. Ik heb de allereerste reactie van de woordvoerder van BP gehoord en dat was een excuus aan hun klanten en de aandeelhouders.(CNN) De intervieuwer moest milieu uit hem trekken door dat zelf te benoemen toen hij naar een vraag die dat antwoord vroeg niet eens doorhad wat de intervieuwer bedoelde.
    Zijn gedachten WAS NIET bij het milieu in de verste verte niet.

    Reactie door Henny — donderdag 10 augustus 2006 @ 8.13 uur

  20. Goeden morgen vrienden SP.

    De hele energie voorraad is in handen van multinationals, die niet gecontroleerd kunnen worden. Dat geldt voor olie, kolen, stroomvoorziening, vervoer, oorlog, het millieu en het kostbare water, en wat regeringen daar invloed op hebben, is in de marge wat peuteren.
    Daar ben ik erg pessimistisch over, en dat is tegen mijn natuur, want ik ben het tegenovergestelde ingesteld.
    Daarom moeten wij strijden om toch optimistisch te blijven, en deze multinationale bedrijven te dwingen om zich in te zetten om de mensheid te dienen en niet het groot kapitaal.
    Dat gaat weer tegen de instelling van die bedrijven maar we moeten vol blijven houden en ons inzetten om dit te bestrijden.
    Om het kort te houden! Anders wordt ik ook gekort als vriend Gandalf!

    Reactie door Ouwe Dirk — donderdag 10 augustus 2006 @ 8.59 uur

  21. De vraag is niet meer of we van de olie af moeten. De vraag is waar gaan we het mee vervangen?

    Die discussie speelt niet in de toekomst die discussie speelt nu.

    Kernenergie is te vervuilend en te gevaarlijk om een eredelijke optie te zijn.

    Wind enrgie kan tussen de 25 en 50% van de electriciteits behoefte opvangen, mits er genoeg in geinvesteerd word.

    De planeet en de omgeving barst van de energie , maar hoe deze op te vangen en te gebruiken, vraagt nog veel onderzoek en ontwikkeling.

    Als we al het geld dat gestoken is in de ontwikkeling van kern enrgie en kernfusie hadden gebruikt voor het ontwikkelen van alternatieve millieu vriendelijke energie technologie dan waren we nu een stuk verder geweest en hadden we wat minder bommen gehad.

    Reactie door Albert Richie — donderdag 10 augustus 2006 @ 9.07 uur

  22. Het is een schande dat we 34 jaar na de olie crisis nog steeds afhankelijk zijn van het Midden oosten. We hadden in die 34 jaar allang volledig onafhankelijk kunenn zijn en daardoor een technologische voorsprong gehad op de rest van de wereld.

    Reactie door Klaas — donderdag 10 augustus 2006 @ 10.29 uur

  23. Iedereen met een dieselauto kan ook nu al meehelpen om onze afhankelijkheid van aardolie te verminderen. Afhankelijk van het type auto (of eigenlijk: van het type injectiepomp) kunnen zij zonder problemen meer of minder slaolie in hun dieselbrandstof bijmengen. Sommige dieselmotoren draaien zelfs zonder problemen op pure slaolie.
    Kijk op http://www.fmso.de voor meer informatie.

    Reactie door Jan-Willem — donderdag 10 augustus 2006 @ 11.02 uur

  24. Mensen als Salvatore Riina krijgen 100 maal levenslang, maar deze maffiosi worden toegejuicht; ik zie het verschil al lang niet meer…

    Reactie door kaatje — donderdag 10 augustus 2006 @ 12.39 uur

  25. Dat Jan de feiten verdraait geloof ik niet. Wel dat zijn mening stoelt op een diep wantrouwen als multinationals, als ook BP, aan kranen gaan zitten draaien. Het beheersen van het mechanisme dat schaarste kan genereren, is een feit en bedreigend.
    De aardolie reserves zijn eindig. Het schaarste/prijsmechanisme zal (veel) vaker worden gebruikt. De bronnen wordt uitgeknepen tot de laatste drop, straks de wereld ( ons dus ) achterlatend met puissant rijke profiteurs en andere goochelaars. Alternatieve energiebronnen worden niet ten volle ontwikkeld, duidelijk is het waaróm. Het Shell zonne-energie projekt is van een lachwekkende omvang. Window dressing noemen we dat. Als maar een fraktie van de winsten zou worden geïnvesteerd in schone verbranding van kolen kunnen de brandstof vretende energiecentrales overgaan op kolen waarvan ruime voorraden bewezen aanwezig zijn. Het beheersen van de wereldenergie-behoefte voorziening kan een regelrechte bedreiging voor ons allen zijn of worden.

    Reactie door william — donderdag 10 augustus 2006 @ 12.55 uur

  26. @25 Een mening moet gestoeld zijn op bewijzen en niet op wantrouwen.
    Wantrouwen geeft alleen maar ellende zie Israel en Libanon.

    Reactie door Klaas — donderdag 10 augustus 2006 @ 13.52 uur

  27. als autos nu al op andere niet vervuilende stoffen kunnen rijden,dan scheelt dat al heel erg veel geld,ja toch? in vele opzichten,als daar nu eens de eerste stap gezet word,dan kunnen daar finacieen uit geput worden die de energievoorzieningen zou kunnen gaan vervangen op langere termijn voor schone energie,als we daarmee nu ook eens de olieleverende landen mee gaan helpen ipv te vechten om hun olie dan word het allemaal eenstuk beter lijkt mij,maar ik zal wel te idealistisch zijn wat dit betreft,het feit is en blijft dat er legio uitvindingen en mogenlijkheden zijn die vanuit kapitalistisch oogpunt geen doorgang vinden,de Islam zou voor liefde moeten staan zegt men,de Christenen zouden het zo goed voorhebben met de minderbedeelden etc etc,maar waar blijkt dit dan uit als we dit globaal gaan bekijken? toch blijf ik liever idealistisch dan te verradicaliseren,want we hebben meer aan optimisten dan aan pessimisten lijkt mij zo,als is dat tegenwoordig niet makkelijk en laat ook ik mij te vaak pessimistisch uit naar mijn eigen zin…

    Reactie door iew — donderdag 10 augustus 2006 @ 13.54 uur

  28. We moeten dan maar terug naar het prehistorisch primitieve manier van leven.

    Als je kijkt wat er allemaal in het Midden Oosten gebeurd; dan is de mens al aardig op weg.

    Reactie door ReneR — donderdag 10 augustus 2006 @ 17.06 uur

  29. Er MOET iets nieuws ont..dekt worden!
    Het kan niet goed zijn om de planeet Aarde te ont-olien. Of denkt iedereen dat dit allemaal ingebouwd is bij dat OERORGASME (knal) om er bv. auto van te rijden? ‘t zal nodig zijn geweest voor de souplesse van de Aarde. Het kan zijn dat de Aarde binnenkort gaat piepen en hoe olien wij haar scharnieren?
    We kunnen maar niet alles uit die bodem blijven halen. De gasputtingen hebben vorige week WEER de grond doen beven…
    Nou, ik zou ook als een rietje gaan trillen als ze mij ontdoen van mijn eigen grondstoffen. We onderhouden niets! We pakken en pakken en beroven hele systemen die zeer nauw luisteren en uit evenwicht geraken.
    DE INTELLIGENTE MENS… kom op dan!

    Wat doen uitvinders nou nog?? Ook alleen maar in dienst van het kapitalisme?
    We zijn uitgerust met zoveel vermogen en daar MOETEN we geen 10% van gebruiken, wat let ons om wat meer procentjes erbij te slepen?? 90% laten we liggen en boren we ons te pletter op hetzelfde!

    Die wetenschappers van tegenwoordig zijn ook al ingeslapen. Terwijl de natuur met uitestrekte handen staat om ons iets nieuws toe te bedelen. Het is er ALLEMAAL, maar HOE brengen we stoffen samen die de sleutel blijkt te zijn voor onze instandhouding?
    Ik bedoel…de mens is in staat om zich voort te planten. Maar daar moet het niet bij blijven. De mens is ook in staat om die ‘andere’ natuur voort te planten.
    Geloof mij… de natuur schreeuwt om innige vereniging.
    Tja… wist ik maar precies HOE?

    Reactie door Gloria — donderdag 10 augustus 2006 @ 19.14 uur

  30. 21. Die vraag is voor vele delen in de wereld allang beantwoord.
    Vorige week een documentaire gezien waarin in Amerika windmolens uitgezet moesten worden omdat ze meer energie produceerden dan het netwerk aankon.
    In feite hadden ze daar de olie m.b.t. electriciteit helemaal niet nodig maar de economische belangen van energiemaatschappijen waren in het geding.

    Reactie door Henny — vrijdag 11 augustus 2006 @ 17.41 uur

  31. Documents Show BP Ignored Pipeline Woes for Years – By Jason Leopold

    http://www.truthout.org/docs_2006/081106J.shtml

    Reactie door Faaz — vrijdag 11 augustus 2006 @ 19.55 uur

  32. Beste Jan,

    Ik ben het er eigenlijk voor een heel eind mee eens: Timing is everything.

    Reactie door Wilbert — zondag 13 augustus 2006 @ 19.38 uur

  33. En dan is er natuurlijk ook nog altijd sprake van een soort chronologische volgordelijkheid, nietwaar?

    Alles op zijn tijd.

    Reactie door Wilbert — zondag 13 augustus 2006 @ 21.09 uur