Chloortrein stopt!

Vanavond rijdt de laatste chloortrein door ons land. Eindelijk komt er – na jarenlang actievoeren door omwonenden en de SP – een einde aan iets dat groot risico inhield voor mens en natuur.

10 Augustus 2006 kan in de boeken als de dag waarop weer werd bewezen dat actie helpt.

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

donderdag 10 augustus 2006 :: 22.13 uur

36 Comments

36 reacties

  1. Kijk, dat is nu wel een behaald politiek feit waar we wat aan hebben !
    Thanx Harry Voss, Krista en alle anderen !

    Reactie door Barend — donderdag 10 augustus 2006 @ 22.23 uur

  2. Proficiat!

    Reactie door RedStar — donderdag 10 augustus 2006 @ 22.28 uur

  3. En hoe gaan ze het nu vervoeren?

    Reactie door Monique — donderdag 10 augustus 2006 @ 22.30 uur

  4. Eeeuhh.. Ze hebben de fabriek gesloten. Ik vrees met grote vrese dat actie hier weinig van doen heeft.

    Reactie door Struikel — donderdag 10 augustus 2006 @ 22.33 uur

  5. ik heb het iedee dat actie voeren nut heeft zolang je niet na een korte tijd stopt je moet doorgaan totdat het pas het heeft behaald waarvoor je actie voert!

    Reactie door remco — donderdag 10 augustus 2006 @ 22.43 uur

  6. mooi bedankt houdt ons op de hoogte

    Reactie door g.swinkels — donderdag 10 augustus 2006 @ 23.05 uur

  7. Heel mooi! Nou de amoniaktreinen nog!
    Actie helpt zeker en Remco @5 heeft gelijk: doorgaan en niet stoppen met actievoeren!

    Reactie door Diny — donderdag 10 augustus 2006 @ 23.45 uur

  8. 4 @ Struikel, ze hebben de fabriek niet gesloten maar verplaatst naar delfzijl

    Reactie door edwin — vrijdag 11 augustus 2006 @ 2.26 uur

  9. Monique, nu hoeven ze het niet meer door het halve land te vervoeren, maar zitten ze dichter bij de andere processen…

    Reactie door Bart — vrijdag 11 augustus 2006 @ 7.29 uur

  10. 10 augustus gaat voornamelijk de geschiedenis in als de dag dat Akzo z’n nieuwe fabriek in Delfzijl open deed, denkelijk.

    Reactie door Ome Ko — vrijdag 11 augustus 2006 @ 8.40 uur

  11. Na 30 jaar stopt men omdat de fabriek sluit en dat komt dan door de SP en acties…Tuurlijk…..Niet claimen wat je niet toebehoort Jan !!!

    Reactie door Lambert — vrijdag 11 augustus 2006 @ 9.20 uur

  12. Harde actie bleek-middel te zijn !!

    Reactie door peer — vrijdag 11 augustus 2006 @ 9.29 uur

  13. Wie hier doet alsof de SP niet substantieel heeft bijgedragen aan het einde van de chloortransporten, weet niet waar ‘ie over praat. AKZO Nobel is door de regering, dankzij een door de Kamer aangenomen motie van de SP en dankzij publieke druk, tot het besluit gekomen de fabriek te verplaatsen, ten einde de transporten te kunnen beëindigen. De SP heeft daar dus een grote rol in gespeeld, zowel via de motie als de acties.

    Een felicitatie aan alle betrokkenen is dus wel degelijk op z’n plaats!

    Reactie door M. Hussaini — vrijdag 11 augustus 2006 @ 9.32 uur

  14. Om 21:30 uur gisteravond is de laatste reguliere chloortrein met zijn tocht door Nederland begonnen. Chemie-bedrijf Akzo Nobel liet dertig jaar lang een paar keer per week chloortreinen door Nederland rijden. De transporten waren omstreden vanwege de risico’s. Een ongeluk had grote gevolgen kunnen hebben voor omwonenden. Nu Akzo een nieuwe chloorfabriek heeft gebouwd in Delfzijl, zijn de treintransporten niet langer nodig.

    Gisteravond vertrok de laatste chloortrein van de fabriek in Hengelo naar Duitsland. In Hengelo wordt nu geen chloor meer verwerkt. Later deze maand volgt nog wel een ceremonieel afscheid, waarbij een aparte trein zal rijden tijdens een bezoek van staatssecretaris Van Geel van Milieu.

    A K Z O had vier jaar geleden al met het ministerie afgesproken dat er een eind zou komen aan de chloortransporten.

    Reactie door logica — vrijdag 11 augustus 2006 @ 11.03 uur

  15. @ M. Hussaini (13):

    Precies!
    En die vele jaren van acties vóór 2001 hebben ook wel degelijk een rol gespeeld in de menings- resp. besluitvorming.
    (Vergelijk het b.v. met de acties tegen de oorlog in Vietnam vroeger. Het jarenlang internationaaal actievoeren heeft wel degelijk een doorslaggevende rol gespeeld in het aftaaien van de Amerikanen).

    Reactie door Olav Meijer — vrijdag 11 augustus 2006 @ 11.16 uur

  16. Nu nog de rest van de goederentreinen , die met gevaarlijke stoffen door drukbewoonde delen van Nederland denderen !

    Reactie door Fred — vrijdag 11 augustus 2006 @ 11.27 uur

  17. N.a.v. logica@14

    Voor de duidelijkheid: die afspraak is dus afgedwongen dankzij de SP-motie die dat jaat door de Kamer was aangenomen.

    Reactie door M. Hussaini — vrijdag 11 augustus 2006 @ 11.31 uur

  18. eindelijk zetten ze het vervoer van chloor stop, voordat er talloze doden vallen. meestal doen de regering pas iets, als er al doden zijn gevallen.

    Reactie door maayke jong-doppen — vrijdag 11 augustus 2006 @ 11.46 uur

  19. Tja, goederentreintjes, gevaarlijke stoffen.
    Nu woon ik in de Gemeente Delfzijl, niet ver van dat spoorlijntje. Nu komt een ander gevaar om de hoek kijken. Ik heb een tijdje geleden vernomen dat het goederenvervoer, de basis is van het bestaan van het spoorlijntje Delfzijl-Groningen. Het passagiersaanbod is zo weinig dat de spoorlijn dreigt gesloten te worden.

    Reactie door Henk.H — vrijdag 11 augustus 2006 @ 12.00 uur

  20. Was dat dat bedrijf waar nu 270 mensen op straat staan? “We zijn ook niet alleen maar blij” zei de SP-man vanmorgen op het nieuws…
    Dat zou een uitspraak van dit kabinet kunnen zijn..

    Reactie door Warrior — vrijdag 11 augustus 2006 @ 12.43 uur

  21. Nu ook nog even de vrachtwagens en schepen met gevaarlijke stoffen wegwerken …. dan ….

    Reactie door Fred — vrijdag 11 augustus 2006 @ 12.55 uur

  22. Hoeveel arbeidsplaatsen heeft de sluiting van de fabriek eigelijk gekost?

    Reactie door Stephan — vrijdag 11 augustus 2006 @ 15.41 uur

  23. Gefeliciteerd hiermee, SP.
    En bedankt hiervoor.

    Mevr van Keken

    Reactie door Mevr van Keken — vrijdag 11 augustus 2006 @ 15.54 uur

  24. Er zit wel één addertje onder het gras.
    Indien het vanwege problemen op de andere lokatie nodig is, zou het kunnen zijn dat er nog één keer een chloortreintje langskomt.

    De Sp heeft er veel aan gedaan. Nog vorig jaar heb ik een programma gehoord op radio waarin Christa in alle gemeentes aktie heeft gevoerd en informatie verstrekt over…dus gefeliciteerd.

    Reactie door Henny — vrijdag 11 augustus 2006 @ 17.07 uur

  25. Wat onzinnig, de betreffende treinen waren voorzien van zeer verregaande veiligheidsmaatregelen waardoor de kans op een ongeluk met ernstige gevolgen zeer klein was. Natuurlijk kan het gebeuren, maar de huidige stand der techniek brengt nou eenmaal het risico op ongelukken met zich mee. Dan kun je je daar wel heel druk om gaan maken, maar die chloortreinen zijn heel erg veilig. De Nederlander loopt velen malen meer gevaar door zijn of haar eigen (rij)gedrag in het verkeer (gemiddeld 2,3 doden per dag!) dan door een chloortrein waar 40 jaar lang niets mee gebeurt (en voor wie nu komt met verhalen dat dat puur geluk is: bewijs dat dan meteen ook even met kansberekening van onderzoeksbureaus, ik roep ook heus niet zomaar dat die treinen veilig zijn).
    Ach ja, veel verschil maakt het niet. Die nieuwe fabriek is ook heus niet zonder risico’s. Dat die zo klein zijn dat de kans op een ongeluk heel klein is etc. etc. etc. jullie snappen wat ik bedoel.

    Reactie door Wessel Bakker — vrijdag 11 augustus 2006 @ 17.57 uur

  26. Kijk, het karwei dat die mensen van de SP hebben geklaard is toch fantastisch en zet
    tenminste zoden aan de dijk is echt de SP waardig daar kan de fractie , met al haar gezever over zaken die het landsbelang niet raken een voorbeeld aan nemen.

    Reactie door Jh. de Wit — vrijdag 11 augustus 2006 @ 19.19 uur

  27. Ik krijg toch een beetje het gevoel dat we met een kluitje in het riet worden gestuurd of een vals cadeautje krijgen of zo- Goed, bravo, die treinen rijden niet meer. Maar die chloorfabriek is toch verplaatst of zo…? En daar blijven ze die troep toch maken? Ik heb wel eens gehoord dat het veel beter zou zijn als die bedrijven werden geprest om milieuvriendelijke chloorvervangers te ontwikkelen. Die schijnen er gedeeltelijk al te zijn, maar het schijnt dat in een aantal gevallen de chloor nog domweg het goedkoopst is om te vervangen. …?

    Reactie door haby — vrijdag 11 augustus 2006 @ 19.47 uur

  28. Eeeuhh.., struikel (#4) en Lambert (#11, het gekkengetal),

    Ik neem aan, dat u wel eens van oorzaak en gevolg heeft gehoord. Maar bent u ooit wel eens op het idee gekomen die twee met elkaar in verband te brengen?

    Reactie door Wilbert — vrijdag 11 augustus 2006 @ 20.14 uur

  29. @Wessel Bakker — vrijdag 11 augustus 2006. 17.57,

    Ik waardeer je poging om een gefundeerde mening te formuleren. Nog een beetje oefenen en dan zal het je vast ook wel een keer lukken, volgens mij.

    Reactie door Wilbert — vrijdag 11 augustus 2006 @ 20.27 uur

  30. Ik ben wel blij dat ik de uitkeringen van die ex-werknemers niet hoef te betalen nu ze op straat staan.

    Reactie door logica — vrijdag 11 augustus 2006 @ 23.33 uur

  31. @logica — vrijdag 11 augustus 2006, 23.33,

    Dan ben ik ook blij voor je. Maar voor wie was je eigenlijk bang, dat je er in je eentje voor op moest draaien?

    Nu ja, de SP kan het niet zijn, want die hebben nog nooit geregeerd.

    Ter lering ende vermaeck wil ick je graag citeren: “…nu ze op straat staan…”.

    De SP heeft nog steeds nooit geregeerd…

    Reactie door Wilbert — vrijdag 11 augustus 2006 @ 23.48 uur

  32. Wilbert blijkt een betwetertje…Oorzaak en gevolg ja, na 30 jaar…

    Reactie door Lambert — zaterdag 12 augustus 2006 @ 0.33 uur

  33. @25 Wessel, dat zeiden/zeggen ze van kernenergie ook dat het “ontzettend veilig” was/is. Alleen hebben we intussen wel Harrisburg, Tsjernobiel en Zweden gehad. Dat zijn er zo een paar die de meeste mensen nog wel bijstaan. Maar er is een meterslange lijst met “incidenten” zoals dat eufemistisch wordt genoemd.

    Dus heel goed dat die chloortransporten gestopt zijn: Klasse SP!

    Reactie door Marc B — zaterdag 12 augustus 2006 @ 0.49 uur

  34. @warrior, SP en banenbehoud, altijd en overal? Wel bij defensie contractors. (Fennek)
    Ook het schurken tegen NL soldaten in den verre ineens (vrijwillegers) is heel apart.

    Reactie door Barend — zaterdag 12 augustus 2006 @ 13.59 uur

  35. Mooi. Nu nog de ammoniaktrein stoppen!
    http://weert.sp.nl/ammoniaktrein/

    Reactie door SP Weert — zondag 13 augustus 2006 @ 19.23 uur

  36. Hoelang hebben die SP acties geduurd in totaal ?

    Reactie door Wim Kok, Haarlem — maandag 14 augustus 2006 @ 12.13 uur