Happy Planet Index

Happy Planet

Vaak vergelijken we landen enkel en alleen op punten als welvaart, grootte en inwonertal. De Happy Planet Index van de ‘New Economics Foundation‘ vergelijkt landen op andere punten. Sterk vereenvoudigd komt het neer op:

HPI = (voldoening in het leven x levensverwachting) : ecologische footprint. De ecologische footprint betekent zoveel als de hoeveelheid middelen die iemand gebruikt, zoals brandstoffen.

Op de HPI Index staat Nederland op de zeventigste plek. Weinig westerse landen komen in de bovenste regionen van deze lijst voor. Zie ook het artikel dat Trouw er enige tijd geleden over publiceerde.

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

vrijdag 11 augustus 2006 :: 17.06 uur

36 Comments

36 reacties

  1. ja hehe, wat een onzinnige meting. omdat de hoeveelheid verbruikte middelen in de noemer van de formule staat , is er een omgekeerde evenredigheid met happiness (wordt daarmee geconstrueerd). logisch dat westerse landen laag eindigen en derdewereldlanden hoog. zo kan ik ook wel wat verzinnen…
    overigens er zijn onderzoeken gedaan door de erasmus universiteit: welvaart maakt gelukkig en armoede ongelukkig!

    Reactie door boudewijn — vrijdag 11 augustus 2006 @ 17.46 uur

  2. ok, Vanuatu, ik ga gelijk m’n verhuizing regelen. (Hebben ze daar wel internet?)
    Maar Colombia, Bolivia, Vietnam, Sri Lanka?

    Iemand maakt daar toch echt een rekenfout.

    Reactie door Hans — vrijdag 11 augustus 2006 @ 17.46 uur

  3. Denk dat het wel klopt, had nederland nog meer in het rood verwacht. :)
    Venezuela doet het ook goed, trouwens!
    Enne…Sri Lanka?
    Ben er geweest en heb daar meer vrolijke en gelukkig lachende mensen gezien (met alle armoede vandien) in die maand dat ik daar was, dan mijn gehele leven in Nederland.

    Reactie door Pietje af — vrijdag 11 augustus 2006 @ 18.26 uur

  4. De index geeft wel enig inzicht in wat de consumptie voor schade in de wereld aanricht.

    Maar toch zit er een fundamentele denkfout in de index. Om te kunnen consumeren moet men produceren om geld te verdienen, dus om in leven te blijven. Ook de footprint van die activiteit moet meegenomen worden.

    Een voorbeeld: Indonesië houdt zijn ‘welvaart’ o.a. in stand door de houtexport. Dat doet het op een zo desastreuze manier dat het zo ongeveer de grootste ecologische vernietiger van de aarde is. Toch komt het deze ecologische vernietiger hoog op de ranglijst. Kortom, deze index is samengesteld om een bepaalde gewenste uitkomst te krijgen en geeft geen juist beeld.

    Maar om het bewustzijn over de consumptie-effecten te vergroten toch wel aardig.

    Reactie door Drob — vrijdag 11 augustus 2006 @ 18.31 uur

  5. Wat wil men hiermee aantonen?
    - en waarom?.

    Ik hou niet zo van dit soort belachelijke spelletjes.

    Groet,
    Amita

    Reactie door Amita — vrijdag 11 augustus 2006 @ 18.55 uur

  6. Bij “HPI index” gekeken en zag dat Cuba op de 6e plaats staat.
    Viva Fidel! Viva Cuba!!

    Reactie door Gloria — vrijdag 11 augustus 2006 @ 19.21 uur

  7. Daar gaan we heen op vakantie! Allemaal gelukkige mensen! …Kunnen wij dus nog een hoop van leren…!

    Reactie door haby — vrijdag 11 augustus 2006 @ 19.38 uur

  8. He dat kwam al eens aan bod in de topic
    “wie is het slimst” Eerder ?

    Natuurlijke intelligentie noemt men dat.
    In Vanuata zijn ze dat, zonder het te hoeven benoemen.

    Welk een geluk, je niet te hoeven verantwoorden, en de gelukkigste te zijn. :-)

    Reactie door Alex — vrijdag 11 augustus 2006 @ 19.40 uur

  9. Balkenende en Zalm waarschuwen voor te hoge looneisen.

    Dus jongens en meisjes, niet meer dann 30% loonsverhoging eisen, doen ze in Den haag ook niet.
    Het kabinet is weer lekker bezig.
    Kom op SP, kamer vragen a.u.b!!

    Reactie door Evert Tigchelaar jr — vrijdag 11 augustus 2006 @ 19.42 uur

  10. Wat ik gek vind is dat er bij de HPI een norm wordt gesteld die redelijk genoemd wordt, terwijl geen enkel land daar zelfs maar bij in de buurt kan komen. Dan kun je zo’n norm toch niet hanteren?

    Reactie door Astrid — vrijdag 11 augustus 2006 @ 19.57 uur

  11. Of Astrid, het is al zo erg gesteld met de aarde ;)

    Reactie door Bart — vrijdag 11 augustus 2006 @ 20.36 uur

  12. @9 Evert
    Voordat ik op dit weblog aankwam was ik ook even op nu.nl en las naast het door jou al genoemde bericht ook nog:
    “Bestuurder Numico verdient 4 miljoen met aandelenopties”
    Wat een land, en wat een leiders!

    Reactie door twijfelaar — vrijdag 11 augustus 2006 @ 21.08 uur

  13. 9 evert,
    dat horen we al 6 jaar van deze 30%zombie’s,,oooo pas op de plaats,is beter voor de economie?en beter voor de rijken? vreemd als je bedenkt dat de economie stijgt als de gewone werkende meer uitgeeft,let wel gemeten als nederland hun vakantie geld heeft gebeurt.

    Reactie door ad — vrijdag 11 augustus 2006 @ 21.15 uur

  14. http://www.nu.nl/news/789798/20/rss/%27Denemarken_gelukkigste_land_van_de_wereld%27.html

    Reactie door C Harms — vrijdag 11 augustus 2006 @ 21.20 uur

  15. Helaas kan het welbevinden van eventuele andere intelligente levensvormen op andere planeten niet in dit onderzoek worden meegenomen.
    We hebben helaas slechts één referentiekader.
    De uitkomst van dit beperkte onderzoek is m.i. dus eendimensionaal, ridicuul en geflatteerd.

    Reactie door Wattenstaafie — zaterdag 12 augustus 2006 @ 0.11 uur

  16. @ 7 Haby

    Ik zit hier in de nacht wie weet wat door te draaien en mijn antwoord zal misschien nergens meer op slaan.
    Maar wat bedoel je met die puntjes…?
    Zit daar een adder onder het gras?

    Kom niet aan Cuba en Fidel, want dan kom je aan mij! Mijn lieve droomeilandje onder die kreupele voet van Amerika, waarmee ze Fidel een poot willen uitdraaien.
    En jij moet geen witte voetjes halen, want als het moet kom jij voor iets heel anders opdraven. Toch? Kwestie van handtekening op het verkeerde formulier. Doorstrepen die handel, Haby! :lol: ;)

    Reactie door Gloria — zaterdag 12 augustus 2006 @ 4.11 uur

  17. Waar blijft de aktie hier ?.

    http://www.wijvertrouwenstemcomputersniet.nl/

    Reactie door hendrik dieks — zaterdag 12 augustus 2006 @ 4.37 uur

  18. Cuba op de 6e plaats? Waarschijnlijk omdat iedereen die daar laat merken dattie ontevreden is, wordt vermoord, opgesloten of het land uitgejaagd.

    Reactie door BF — zaterdag 12 augustus 2006 @ 8.21 uur

  19. Lieve Gloria- Mijn puntjes slaan er op dat ik het dubbel zo markant vind dat een landje met een systeem waar vele van onze landgenoten plus de rest van de wereld zo negatief en laatdunkend over reageert- getuige ondermeer @17- zo veeeeeel beter scoort als wij met al onze materiële geneugden en ons ‘perfekte’ systeem. Ik zou zeggen dat dat te denken zou moeten geven voor mensen. En dan dus beslist niet in de zin van bijvoorbeeld @17. Ik begrijp dat je niet al mijn reakties bij dit weblog hebt gelezen, anders had je kunnen zien dat dat addertje niet jouw mening or richting daarin betreft, maar eerder een paar lui die over (onderstreept) mijn- schouder meelezen…

    Een goede morgen trouwens…
    Jij bentook op bizarre tijden aan het reageren.
    Het regent hier omstreeks 08.50u. en het gebied staat te dampen in de ochtendzon. Erg mooi. Ik ga aan de koffie en het ontbijt en daarna een stevige wandeling maken met mijn vrouw door al dit moois. Ik scoor namelijk zelf beduidend hoger dan die 70ste plaats of zo…

    Reactie door haby — zaterdag 12 augustus 2006 @ 8.49 uur

  20. Reactie op alle reacties:

    Welvaart maakt niet gelukkig en armoede maakt niet ongelukkig.

    De mens wil altijd MEER!
    De mens is nooit tevreden. Het is eigen aan de mens om meer te willen; meer welvaart, meer eten, meer drinken, meer geld, meer genot zoeken. Maar ook meer verspillen, meer oorlogen, meer verwoesten, meer doden, meer meer meer…
    Zal de mens ooit eens minder willen en meer liefde geven?

    Reactie door ladybird — zaterdag 12 augustus 2006 @ 11.59 uur

  21. @ 20 ik weet niet of je wel eens arme hongerige mensen hebt gezien? waren die gelukkig?

    “de mens’” streeft tegenworodig vaak naar andere dingen in het leven zoals perssonlijke groei in plaats van meer salaris.

    Reactie door boudewijn — zaterdag 12 augustus 2006 @ 12.17 uur

  22. @17 hendrik dieks
    wat ik mij nu afvraag is, mag ik eisen via een stembiljet te mogen stemmen? ipv via die computer? of kunnen ze mij hierdoor verplichten via de computer te stemmen?
    want stel nu dat ik dat weiger maar wel wil stemmen, dan onthouden ze mij toch van mijn stem? mag dat?

    Reactie door iew — zaterdag 12 augustus 2006 @ 14.22 uur

  23. @ 21 Boudewijn

    Dat heb je goed gezien! Rijkdom kan nooit een grotere ramp zijn dan armoede en daardoor doodgaan van de honger.
    Dit zou niet mogen bestaan. De wereld heeft genoeg geld. Kwestie van delen!

    Ik ben niet voor een Europablok. Wel voor een Wereldregering met tot op de puntjes eerlijke verdeling per hoofd van de wereldbevolking. Op z’n minst allen een basisinkomen uit die wereldknip. Gratis vervoer, ziekenfonds, onderwijs, energie.
    Verder doet iedereen zijn eigenwijze best maar. Rijk worden daarbuiten moet ook kunnen. De marktwerking daarbuiten blijft en al dat gratis via de overheid.
    Moet kunnen, want dan heb ik het ook over EEN schatkist.

    Mee eens, Boudewijn?

    Reactie door Gloria — zaterdag 12 augustus 2006 @ 18.54 uur

  24. @20 ladybird- Jij hebt het over ‘De mens’. Kun je het er wel mee eens zijn dat ‘een mens’ gedurende zijn of haar leven wel kan leren gelukkig te zijn met het gekregene?

    Ik ben in een aantal landen geweest waar ik diepe armoe heb gezien en gedeeltelijk heb meegemaakt en ik ben bij mensen geweest die de ultieme materiële rijkdom bezaten.

    Het is mij telkens weer opgevallen dat hoe meer materiële rijkdom een mens bezit, hoe ongelukkiger hij of zij er van wordt. Een Materieel rijk mens raakt vaan geobsedeerd door het bezit, het wegen willen vinden om dat bezit vast te houden en uit te breiden en om te laten zien aan anderen hoe geweldig hij of zij het heeft. Dat schijnt een soort neerwaartse spiraal te zijn waar weinig mensen goed mee overweg kunnen.

    Ik kom op mijn vakanties mewestal bij arme mensen. Backpacking en een motor zijn goede aanknopingspunten voor een goed gesprek. (En nee Gloria ik kom niet onder valse vlag binnen want ik heb het zelf naar Nederlandse begrippen beslist ook niet breed). Maar het valt mij telkens weer op dat deze mensen vaak wel degenen zijn di ondanks de enorme zorgen die ze meestal wel hebben, wel uitermate tevreden mensen zijn. Ze kunnen domweg genieten van hun leven zoals het is. Ja er is altijd meer te wensen, maar als je dan even geen honger hebt en je bent zelf gezond, je kinderen en je familie zijn gezond en je hebt even geen oorlogsdreiging of natuurrampen boven je hoofd hangen, dan kun je dus gegeven de verdere omstandigheden domweg gelukkig zijn. Dat heb ik meegemaakt van Indonesië tot Ghana en en in heel Europa. De mensenten met de minste bezit zijn schijnbaar over het geheel genomen veel gelukkiger dan de mensen met veel bezit.

    En voor mij is dat altijd iets geweest om heel goed in het achterhoofd te houden als ik weer eens wat zag wat mijn oogjes bekoorden…

    Wij wat minder en zij wat meer. Gelijkere verdeling van welvaart en af proberen te raken van dat dwingende consumentalisme (is dat een goed woord…?) waarin de reclames en je omgeving je doen geloven dat als je nou maar veel spullen hebt en vooral het zoveelste produkt X je dan pas echt gelukkig wordt, dan zou de wereld volgens mij een stuk gezonder worden. De wereld, want het zou invloed hebben op de mensen, maar ok op hoe de mensen omgaan met het milieu.

    Maar goed, dat is in het huidge bestel waarschijnlijk een te ver gezochte utopie…

    Reactie door haby — zondag 13 augustus 2006 @ 7.58 uur

  25. http://www.nrc.nl/binnenland/article237340.ece

    Met de voedselbanken is het in ieder geval minder erg (minder betekent nog niet probleemloos) dan hier wordt beweerd.

    Reactie door C Harms — zondag 13 augustus 2006 @ 9.57 uur

  26. Stukje off topic… komt goed!

    @ 24 Haby

    Ook in het weekend lijkt het mij moeilijk om het spartaanse legerleven om te draaien naar lekker ‘een gat in de dag’ slapen!
    Vroeg naar bed en gezond weer op! ;)
    Het verbaast mij altijd dat ‘snachts als ik nog wakende ben, zo’n hele kudde afgestemd is op een bepaald leefpatroon. Het volk slaapt. Laten we het maatschappelijk patroon noemen! We leven als dieren op licht en donker en het meest verbaas ik mij ‘s morgens als ik die kudde file’s zie en men en bloc ‘op jacht gaat’. De beer hoeft niet meer geschoten te worden voor vrouw en kinderen en zo zitten velen achter de bureaus het ‘jachtvlees’ binnen te halen.
    Het zij zo! Alleen dit noem ik al dictatuur van de mens. Werktijden zouden veel meer verspreid moeten worden.
    De uniformiteit is ernstiger dan we denken.

    On topic
    Je betoog hierboven klopt in grote lijnen, maar hiermee kom je mij te dicht in de buurt van Zalm! Ook hij probeert ons te foeven door onze blik op de wereld te vestigen en dat gaat niet op als wij hier eigen LAND willen zijn. Het gaat pas op als wij de mij zo geliefde wwereldregering gaan leven…
    In ons land is zeker ARMOEDE. Dit verpest heel veel vreugde. Ook al leef je niet op het materiele, dan nog dwingt deze materiele wereld je tot het betalen van allerlei absurde rekeningen. Als je ze niet betaalt dan: DEK JE MAAR!
    Neem die energierekening! Het is uit den boze in een land waar we niet kunnen KIEZEN voor de verwarming uit. De koude winters dwingen ons ertoe! En een tent ergens opslaan is verboden. Je moet mee in het dure systeem van WONEN met alle lasten vandien. Verziekt door de marktjongens!
    Jazeker er is MEER dan rijk worden. Maar jouw betoog is vaak het betoog van mensen die geen enkele finaciele nood hebben. Zij spreken over wat ‘eenvoudige’ vakanties (backpacking met motor ofzo), om daarna weer van alle comfort voorzien te zijn.
    Heel veel mensen in Nederland krijgen geld voor ongure zaken. Ook bv militairen krijgen geld vanwege het leren moorden als het ‘moet’. Het is absurd dat een alleenstaande moeder haar handen en voeten en haar gehele wezen inzet voor haar mensenlevens en hiervoor ronduit afgestraft wordt. Het is bijna crimineel om je eigen kinderen voor te bereiden op de maatschappij. Dit ‘handwerk’ moet machinaal gebeuren vindt de regering. En dit is geen keuze, maar een GEBOD!
    En zo komen die ‘machinale’ mensen met hun ‘machinale’ gedragingen in grote getale naar de stembus. Met als gevolg? Een machinaal land, dat rechtser en rechtser wordt! Nu moeten mannen en vrouwen de beer gaan schieten! Een vermannelijkte maatschappij met alle gevolgen van dien!
    Heus, ik houd mijn blik op de wereld, maar kijk met argusogen naar dit land waar mensen alleen maar EEN rugzak hebben: ARMOEDE en hun REKENINGEN! En geloof maar dat dit heel wat natuurlijk geluk verpest.

    Reactie door Gloria — zondag 13 augustus 2006 @ 15.57 uur

  27. http://www.nu.nl/news/801559/30/Nederland_doet_het_meest_tegen_armoede.html

    Reactie door C Harms — zondag 13 augustus 2006 @ 19.18 uur

  28. @ 27

    Ja Harms, dit gaat over de grote post die wij over hebben voor ontwikkelingslanden. Natuurlijk. Ook ik doe mijn best om ‘twee hemden te delen’!
    Maar wel fijn als de armsten in NEDERLAND iets meer dan een financieel afgedragen hemd mogen dragen.
    Waarom worden de armen hier trouwens altijd naar het buitenland verwezen?? Zouden de rijken zich hier niet destemeer moeten schamen??

    Reactie door Gloria — maandag 14 augustus 2006 @ 0.36 uur

  29. @26 Gloria- Iedereen vindt zijn of haar levenservaring op een andere manier. Naar Nederlandse begrippen: Mijn eigen jeugd was er eentje in een modaal gezinnetje waarin wij werden opgevoed met het credo dat als je iets wilde, je ervoor werken moet en sparen moet. Leningen? Uit den boze- dan maar langer wachten tot je het kan betalen. Met het studeren was het afgelopen met de pret en traden de magere jaren in. Alles wat ik heb, heb ik zelf verdiend en gemaakt. Ik heb letterlijk geleefd op droog brood en inwonend bij anderen in tijden dat ik niks uit te geven had. Ik heb altijd gereisd naar buitenlanden als ik dat kon en ik heb opgetrokken ook hier in Nederland met mensen die in die tijd net als ik amper touwtjes hadden om aan elkaar te knopen laat staan dat het ze lukte. Maar door in het buitenland de ogen, oren en geest open te hoden ben ik er altijd terdege van doordrongen gebleven dat mijn ‘diepe dalen’ altijd uitermate relatief waren en zijn. Waar zeuren wij over met nog steeds al onze vangnetten als je ziet hoe het soms in het buitenland gaat? Maar daar staat dan weer tegenover dat ik dus echt woest wordt als ik zie hoe die paar goedbetaalde rekenmeesters en besluitmakers gaan bedisselen dat je als Minima best nog wel iets kan inleveren omdat je dan maar harder op zoek moet naar werk of zo iets kroms. Ach ja, gescheiden bijstandsmoeder met kinderen moet gewoon niet zeuren- dan zal ze haar geld wel verkeerd uitgeven… In een land waar de regels en regeltjes zo ingewikkeld zijn dat inmiddels een hele lading aan mensen van gekkigheid niet meer weet hoe ze zich moeten draaien om te kunnen leven, snap ik dat mensen ongelukkig kunnen zijn. In een land waar je schijntolerantie hebt en waar zogenaamd niet wordt gediscrimineerd snap ik dat je ongelukkig kan worden. In een land waar het consumentalisme wordt verheerlijkt, snp ik dat niet iedereen het aankan ‘te weinig’ te bezitten.

    Ik leef intussen zelf goed. Ik heb samen met mijn vrouw in totaal drie kleine banen in een bedrijfstak waar het niet goed betaalt en we moeten hard werken. En nog kunnen we maar amper uit de rode cijfers blijven. We weigeren leningen af te sluiten en dus betekent dat dat we terdege moeten rekenen en sleutelen om te doen wat we willen. Maar ons maakt het niet uit, want wij kunnen nog schuiven en zolang we onze wensen en eisen niet te hoog stellen kunnen wij onze droompjes waarmaken en leven. Wij zijn zeer gelukkige mensen voor ons zelf. Maar je blijft je als je blijft reizen en om je heen blijft kijken altijd bewust van de relativiteit van je geluk. Ja. Wij hebben zeer vette mazzel. Voor ons persoonlijk geldt die 70ste plaats of zo absoluut niet. Maar ik blijf bewondering hebben voor de mensen waar ik soms bij kom die het tig keer magerder hebben dan ik en die nog steeds meer genieten van hun leven dan ik 90% van de rijke mensen in mijn omgeving zie doen. Want dat zie ik keer op keer.

    En dat kun je denk ik onmogelijk fout noemen.

    Reactie door haby — dinsdag 15 augustus 2006 @ 10.10 uur

  30. Ik vind al die onderzoekjes nietszeggend. Geluk hangt van zovele zaken af en is altijd individueel bepaald. Ik zou het niet eens kunnen definieren.
    Wel zijn financiele zorgen in een wereld waarin dat niet nodig behoeft te zijn en onderwaardering van jou als mens hieromtren factoren denk ik.
    In een leefgemeenschap waarin eenieder arm is en derhalve niemand de ander daarom minder waardeert als mens, waar dit juist mensen samendrijft kan ik me voorstellen dat het heel anders is dan als paria en uitgekotste, vernederde als minderwaardig beschouwde uitkeringstrekker in Nederland in een isolement gedreven te worden.
    Het kabinet Balkenende is er aardig in geslaagd mensen in te delen in geldelijke mogelijkheden. Niet in kunnen, niet in zijn, niet in intelligentie maar gewoon weer de ouderwetse klassenmaatschappij, maar nu niet naargelang eruditie maar enkel naar gelang financiele armslag.

    Reactie door Henny — dinsdag 15 augustus 2006 @ 17.45 uur

  31. @ 29 Haby

    Jullie doen het goed. Ik lees niets over kinderen. Dat is voor mij reden geweest om ter plekke te blijven en dubbel zo hard op mijn post. Want dat is wat kinderen in dergelijke bizarre omstandigheden nodig hebben.
    Dit kan tot nu toe een voordeel zijn in jullie geval en je reist lekker samen overal naartoe.
    Ik heb alle energie, talenten en intelligentie op mijn werkvloer gebruikt om een zonnig leven te leiden en een luchtig vrolijk huis te creeren. (Waar zitten toch die 2 puntjes??) Een huis waar alle vrienden en vriendinnen van mijn kinderen welkom waren. Ik wilde BESLIST de moeder met de theepot zijn en je wilt niet weten hoe belangrijk dit is. Ik was geen verbiedende moeder, maar een meedenkende moeder. En zo hebben we heel wat om de ‘keukentafel’ gezeten, gebabbeld en gefilosofeerd. Vanaf de geboorte neem ik kinderen serieus.
    Ze zijn allen kan wel zeggen maatschappelijk geslaagd. (Resp.: advocaat, lerares biologie, adviseur en DJ).
    Toch liggen zij jarenlang krom om hun studiekosten af te betalen, want zij moesten door onze armoede de hoogste lening nemen. Waren te zelfstandig om thuis te blijven hangen, dus gingen al gauw met studeren elders wonen. Baantjes en baantjes om ook nog ‘lol’ te hebben. Want zo heb ik ze opgevoed. Niet ALLEEN die cijfertjes, maar LEEF! :lol:
    Zo heeft mijn jongste zijn studie Ondernemerschap onderbroken en is met zijn kersverse geliefde 2 jaar gaan wereldreizen. Overal gewerkt en contacten gelegd. Veel met elkaar gemaild. Hij heeft mijn droom werkelijkheid gemaakt…, zo ook mijn oudste want beiden zijn we fervente pleiters.
    Al die aardse dromen heb ik maar achter mij gelaten, want ik zit in de klem van de regering. Mijn werk is niet gewaardeerd en vertrapt. Mijn kinderen zijn trots op mij.
    En eerlijk gezegd ben ik ook blij met mijzelf, want ik geef je de kost hoeveel mensen schuldgevoelens gaan krijgen met terugwerkende kracht… om zo’n belangrijke post verlaten te hebben voor, ja voor wat? Eigenliefde? Geld? Image?
    Ik vind moederschap zwaar en voor de goede balans dook/duik ik tussentijds in de boeken over filosofie, kosmologie en religie. Dat is vrijheid en het relativeert alles. Maar hiermee paste ik weer niet in het beeld van de ‘echte’ moeders. Ik was gewoon een enthousiast ‘kind’ met mijn kinderen. We hebben elkaar opgevoed en ik heb veel van ze geleerd en zij zeggen dit ook van mij.
    Dus geluk alom! Verder kijk ik vol enthousiasme uit om die’kosmos’ in te duiken, want nieuwsgierigheid tart en ik het eigenlijk hier wel bekeken. De Aarde is voor mij te klein, mensen te bekrompen en dit land verziekt.
    Toch kan niets en niemand mij mijn vreugde en blijdschap ontnemen. Wel ben ik woedend op die politici. Ik gruw van ze! Op een paar na: Jan Marijnissen is mijn hoop op een betere en eerlijkere samenleving. Hij MOET blijven, hij heeft het zo verdiend om mee te regeren. Als hij vertrekt, geef ik het op!
    Wie weet pak ik toch nog eens mijn biezen en ga naar Fidel en zijn Cuba. VIVA!

    Reactie door Gloria — woensdag 16 augustus 2006 @ 18.35 uur

  32. @ 30 Henny

    Helemaal de spijker op z’n kop! Heel goed gezien en beschreven!! Zo is het!!!
    Nou, is dit geen armoedig land geworden?
    En vluchten kan niet meer…
    Turkije, Libanon, Syrie, Irak, Iran… ik heb zo’n leuke tijd gehad met de mensen uit deze landen. Gentlemen!! Wat een diepgaande taal en andere leefwijze. Ja, zij LEVEN! En zo kwamen zij in Nederland, in een asielzoekerscentrum…
    We hebben heel wat feesten in mijn huis gevierd. Op hun muziek gedanst, gegeten, gedronken en gedeeld. En buiten de lessen in het centrum gezellig om mijn keukentafel de lessen hervat. We wilden zo graag van elkaars taal weten. Lijsten vol met fonetische Arabisch, Turks, Farsi etc. Ik krijg nog steeds brieven van hen die zijn teruggegaan/gestuurd! Ik mis al deze lieverds, maar moest stoppen! Vanwege de zorg voor mijn moeder en mijn jongste nog thuis. Nu ik wat meer tijd heb vroegen zij mij voor een uitzetcentrum! No way!! Dan liever allemaal naar mijn huis. En dat kan ook weer niet…politie! SH*T LAND!
    Ik heb een liefde/haatverhouding met de Aarde. Het is heel dubbel. Trots op mijn armoede vanwege niet wijken voor chantages en ervan walgen. Het geeft weinig beweging en vrijheid. Gevangen in het regeringsnet!
    Verder wat schrijven (2 manuscripten) en wat mantelzorgen. En om mij heenkijken…wauw die kosmos en mijn stralende sterrenvrienden. Het is de zwaartekracht die mij niet doet opstijgen en mijn geest schijnt vast te houden.

    Reactie door Gloria — woensdag 16 augustus 2006 @ 19.03 uur

  33. Je hebt gelijk Henny.

    Gloria- (Trema? die twee puntjes ” op je toetsenbord eerst indrukken en dan meteen erachteraan de letter. :) )

    ik ben opgegroeid met debasisgedachte dat het niet de hoogte van je maatschappelijk succes is die bepaalt hoezeer je je gelukkig zult voelen, zolang je maar geluk kunt vinden in wat je wel bereikt.

    En inderdaad geen kinderen bij ons- Kunnen wij niet. Maar we hebben het geaccepteerd, ‘lenen’ af en toe wat neven en nichten en zo en zijn verder gelukkig.

    Reactie door Jan — woensdag 16 augustus 2006 @ 20.11 uur

  34. Verdorie – Excuses ook hier- De “Jan” van @33 is “haby”. Ik heb per ongeluk de verkeerde invoernaam laten staan die ik elders gebruik maar die hier al bezet is door de Ware Jan…

    Reactie door haby — woensdag 16 augustus 2006 @ 21.30 uur

  35. Gloria – Zonder verdere bijbedoelingen: Je reakties hier schenken geluk en een zeer serene glimlach. Soms komt een engel voorbij en is het aan de omstanders om die engel te kunnen zien.

    Waarvoor dank.

    Reactie door haby — woensdag 16 augustus 2006 @ 21.33 uur

  36. @ 35 haby

    Die dank is geheel wederzijds, haby! :)

    Reactie door Gloria — donderdag 17 augustus 2006 @ 15.35 uur