De eerste PC

IBM

25 jaar geleden introduceerde IBM de eerste Personal Computer. De rest is – zoals ze dat zo mooi noemen – geschiedenis.

(foto: Wikipedia)

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

zaterdag 12 augustus 2006 :: 12.35 uur

43 Comments

43 reacties

  1. Grappig was dat IBM ook nog schatte dat er een paar duizend van verkocht werden. Wat moet een ‘gewone man’ met een PC

    Leuk om te weten dat de PC bijna gelijk staat aan de televisie.

    Reactie door Alexander — zaterdag 12 augustus 2006 @ 12.39 uur

  2. Mooie tijd toen.
    Eindeloos kloten met je computer.
    Lekker rotzooien met DOS heerlijk
    Nu gaat alles van zelf,instaleren,menu enz.
    Ook wel weer fijn,maar toch?

    Reactie door Jofel — zaterdag 12 augustus 2006 @ 12.40 uur

  3. Trouwens, ik las dat Hoogenvorst uit de politiek gaat.

    Hij weet nog niet wat hij, gaat doen (dat weten ze nooit), maar het zal mij niet verbazen dat hij iets gaan doen bij of met verzekeringsmaatschappijen ondere het mom dat hij zijn kennis en ervaring zal inzetten voor bla bla bla.

    Reactie door Alexander — zaterdag 12 augustus 2006 @ 12.43 uur

  4. Nou van zelf…volgens mij was de dostijdperk nog spam en popupsloos. Om niet te praten van virussen.
    Ooir weleens een draadloosnetwerk aangebracht…

    000111000
    = sos hahaha

    Reactie door marianne — zaterdag 12 augustus 2006 @ 12.46 uur

  5. @marianne, om niet te praten over virussen? Er zijn ander virussen zat hoor voor DOS. Spam heeft weinig te maken met wat voor systeem je draait. Je kunt internetten en mailen onder DOS, maar dat wil niet zeggen dat je dan van alle ellende verlost bent. Voor de liefhebber, Arachne is een DOS browser en van Pegasus mail bestaat ook een DOS versie.

    Reactie door Theo — zaterdag 12 augustus 2006 @ 13.03 uur

  6. @4
    Volgens mij is dat 56

    Reactie door Jofel — zaterdag 12 augustus 2006 @ 13.04 uur

  7. @3
    Alexander
    Maar hij komt wel zijn belofte na.

    Reactie door Jofel — zaterdag 12 augustus 2006 @ 13.14 uur

  8. @ 3 Alexander,

    Hij gaat het ‘bedrijfsleven’ in (volgens de telegraaf); graaicultuur past hem goed.

    Reactie door Pietje af — zaterdag 12 augustus 2006 @ 13.23 uur

  9. Eerste PC. Wat waren veel mensen nog gelukkig toen, zoals Jofel stelde geen geklojo met kant en klare programma’s je doet het allemaal zelf, daarom had de IBM in het begin er een hard hoofd in. Zijn er wel genoeg frieken die een programma’tje zullen kunnen schrijven. Dat was begin 1980.
    Ik ben per ongeluk begin jaren 50 in dat vak terrecht gekomen, eerst hollerith systemen, ik heb nog met de eerste buizencomputer IBM 650(Autocoder) gewerkt, daarna 1400 serie, 360 serie, 370 serie (assembler, cobol) en toen ik mijn eerste Tulipje kocht, ik meen een 8080, kwamen mijn eerste grijze haren te voorschijn niet vanwege mijn leeftijd maar vanwege dat stomme ding. Jofel had het over DOS niet die voetbalclub in Utrecht maar het Disc Operation System.
    Jaren heb ik na een betere opvolger dat ding bewaard en heeft zij(letwel het was een zij anders had ik dat ding allang uit het raam gesmeten) op zolder gestaan ik kon er geen afscheid van nemen, zo heb ik dat ding gehaat, gelukkig was het liefde haat verhouding.

    Reactie door Henk.H — zaterdag 12 augustus 2006 @ 13.23 uur

  10. Mijn 1e computer was een commodore 128;
    goeie ouwe tijden, toen kon je nog zelf spelletjes proggen, ‘if this, then that’, heerlijk simpel, en dolblij met een ‘schijf met wel 1 Mb’ ruimte.

    Reactie door Pietje af — zaterdag 12 augustus 2006 @ 13.27 uur

  11. In den beginne nam ik nog wel eens een halve snipperdag om een programma te programeren om dan na geven van een run commando(commodore64) het geluid van een hinniken paard te horen en op feestje en partijen verschrikkelijk intressant te doen.

    Reactie door volly — zaterdag 12 augustus 2006 @ 13.31 uur

  12. @ Jofel,

    Neem als je daar heimwee naar hebt Linux! Is ook nog gratis, lekker snel, veiliger, en tegenwoordig werken er steeds meer Windows aplicaties onder Linux.

    Reactie door RedStar — zaterdag 12 augustus 2006 @ 13.41 uur

  13. Ik kan mij nog herinneren dat de politiek de PC’s door de strot van het onderwijs ramde, omdat Flips, Tulp en ik meen IBM er aan moesten verdienen; was dat niet het Comeniusproject?

    Reactie door pablito — zaterdag 12 augustus 2006 @ 13.42 uur

  14. @pablito klopt, Van Comenius via Investeren in Voorsprong naar…? In het begin van de jaren ’90 werden de scholen voor primair onderwijs verrast met de komst van de eerste computers. Het Comeniusproject was een feit. De computers kwamen er, maar met de computers kwam de vraag :”Wat moeten we ermee?” Vele collega’s bogen zich over dit vraagstuk en kwamen er snel achter dat ze er eigenlijk niks mee wilden.
    Nou niks mee wilden is te veel gezegd maar de mogelijkheden die het apparaat bood werden niet onderkend en om in je vrije tijd hier mee aan de slag te gaan was ook wel wat veel gevraagd.
    Dus kregen we een aantal computers, maar in de praktijk werd er in school maar weinig mee gedaan.
    Was de aanschaf helemaal weggegooid geld? Ja en nee. (Het kostte de school geen cent)

    Reactie door Barend — zaterdag 12 augustus 2006 @ 13.55 uur

  15. Jullie zitten er allemaal naast.

    In 1977 brachten Stephen Wozniak en Steve Jobs de Apple II op de markt. Mij lijkt dat je die de eerste echte PC kunt noemen, al waren er eerder in de hobbysfeer simpeler systemen waaronder in 1976 de Apple I. In datzelfde jaar verschenen de Commodore PET 2001 en de Tandy TRS-80. Ook Hewlett-Packard was IBM voor met de HP-85 in 1980. Het project van IBM (1981) had vooral een “me too” karakter. Ondanks hun gigantische researchpotentieel hebben ze toch de boot gemist. Het succes is voortgevloeid uit het klonen door andere fabrikanten.

    Ook de foto is onjuist. De eerste IBM PC had maar één diskettestation.

    Ten slotte is belangrijk dat de software bepalend is voor het succes van het ‘personal computing’. Hier moeten vooral genoemd worden het spreadsheet programma VisiCalc (1979) van Dan Bricklin (en Bob Frankston) en Apple Writer (1978) van Paul Lutus.

    Zoals meestal zijn de grootste innovators in de vergetelheid geraakt en zijn de jatters en zakkenvullers, van wie Bill Gates ongetwijfeld de allergrootste is, beroemd en rijk geworden.

    Reactie door Hermie Kreeft — zaterdag 12 augustus 2006 @ 14.32 uur

  16. O, Ms Dos, ik dacht al ik heb Frans de Munck nog zien keepen. leuk he

    Maar nu even serieus… vroeger waren er geen virussen wel hackers.
    Virussen, spyware, pop-ups e.d. is allemaal gekomen sinds Microsoft zijn Windows 95 op de markt bracht.
    Hij heeft in een korte periode de halve wereld aan zijn monopolie positie onderworpen.
    Buiten Linux en een enkele echte Dos gebruikers zit de rest van de wereld toch altijd te werken en schelden met windows.
    Het voordeel van Dos en Linux is dat je allees zelf nog kan programmeren want wie werkt er nu nog met DbaseIV of Novell onder Dos.
    Ik weet nog dat m’n eerste harddisk 10MB was en koste fl 1200,-.
    Nu koop je een harddisk van 500Gb voor nog geen €200,-.
    Gelukkig zijn de tijden ten gunste van de eingebruiker gekeerd en is de PC niet meer uit ons leven weg te denken.

    Redstar en Jofel ik heb uit pure nostalgie bij mij nog een 8086 draaien met Dos 2.0 en nooit een virusje o.i.d.
    Wordperfect draait op een 5,25″ diskette.
    Niet jaloers worden jongens, huilen mag.

    Reactie door Pool — zaterdag 12 augustus 2006 @ 15.05 uur

  17. @ Hermie Kreeft,

    Je hebt voor een zeer groot deel de computergeschiedenis mooi neer gezet. Echter heeft Bill Gates samen met Paul Allen Microsoft opgericht na het ontwerpen van een unieke code waarmee Windows opgezet is. Deze code wordt overigens nog steeds gebruikt in WIndows. Bill Gates is overigens in mijn ogen niet echt een zakkenvuller, gezien de enorme hoeveelheid geld die hij regelmatig weggeeft aan bv Aids bestrijding en hulp in ontwikkelingslanden. Ik ben echter geen fan van het principe waarmee Microsoft zijn codes niet vrijgeeft.

    Reactie door RedStar — zaterdag 12 augustus 2006 @ 15.35 uur

  18. @16, welke ‘unieke code’???
    Als je doelt op MS-DOS, dit is afgeleid van het QDOS van Tim Patterson (Seattle Computer Products). Dát hebben zo niet gejat maar gekocht voor

    Reactie door Hermie Kreeft — zaterdag 12 augustus 2006 @ 16.07 uur

  19. voor minder dan 100 000 dollar.
    referentie:
    http://www.patersontech.com/Dos/Byte/History.html

    Reactie door Hermie Kreeft — zaterdag 12 augustus 2006 @ 16.08 uur

  20. @ 17,

    De code waarmee jij Windows op je scherm krijgt, is bedacht door Bill Gates. Het is een verlenging van DOS wat een ondersteuning aan een grafische operating omgeving geeft. De GUI.

    Reactie door RedStar — zaterdag 12 augustus 2006 @ 16.19 uur

  21. Ha ha ha, maar de eerst PC was toch een Mac! Hopelijk zal de laatste PC ook een Mac zijn…

    Jelle

    Reactie door Jelle — zaterdag 12 augustus 2006 @ 17.04 uur

  22. zal ik eens zeggen wat voor juppenspul ik heb?
    een mobieltje met internet en word.
    ja ja. hie zou het over 25 jaar gaan?
    Hoe oud is eigenlijk het world wide web?

    Reactie door marianne — zaterdag 12 augustus 2006 @ 17.17 uur

  23. @Redstar: hoewel je zeer je best doet, zit je er toch naast en heeft Hermie Kreeft het zeer goed omschreven.

    MicroSoft is opgericht in 1975, toen Bill Gates en Paul Allen een BASIC-versie voor de Altair-computer verkochten aan MITS, de leverancier van Altair. Daarna hebben ze zich een hele tijd met BASIC bezig gehouden, en toen IBM een operating system nodig had en men bij Bill Gates kwam vragen of die dat misschien kon leveren, kocht hij voor een habbekrats QDOS van Tim Patterson (wat op zich weer een afgeleide was van CP/M van Gay Kildall) veranderde hier en daar wat aan de code en noemde het PC-DOS, en leverde dat aan IBM – in licentie. Daar is Microsoft groot mee geworden.

    Toen Apple begin jaren ’80 met de Lisa kwam en later met de Macintosh, die beide een GUI hadden (afgeleid van het GUI op de Xerox Star), probeerde MicroSoft dat te kopiëren. Dat heeft nogal wat rechtszaken tussen Apple en Microsoft gekost, maar uiteindelijk liet Apple zich verleiden tot het tekenen van een licentie-overeenkomst, die er uiteindelijk voor zorgde, dat ze geen enkele claim op MicroSoft konden leggen, hoewel die wel zo’n 140 copyrights van Apple schond. Weer handig zakendoen, dus.

    Dat patroon is door de jaren steeds terug gekomen, vrijwel alle software die MicroSoft levert is ergens van gekopieerd, gejat of voor weinig aangekocht.

    Maar om op de PC terug te komen, die van IBM was inderdaad de eerste Personal Computer. De voorgangers, waaronder zeer veelbelovende machines van o.a. commodore, Acorn en natuurlijk ook Apple, hadden die naam niet…

    Reactie door Sjouke — zaterdag 12 augustus 2006 @ 17.32 uur

  24. @16 Pool — zaterdag 12 augustus 2006 @ 15.05,

    Alles zelf programmeren? Denk je echt dat iedereen daar op zit te wachten? Onder Windows kan je ook gewoon fijn programmeren hoor, en de rest draait hier ook nog prima onder Windows.

    En jaloers word ik niet op dat oude spul hoor. En wat kan je nog met die oude WP, kun je wel wat aan opmaak doen en plaatjes invoegen?

    Reactie door Evert Tigchelaar jr — zaterdag 12 augustus 2006 @ 18.08 uur

  25. Super die DOS-tijd, en zoals Jofel zegt eindeloos kloten met je computer maar als het je dan toch lukte dan was je dolblij.
    Nu zijn het allemaal hap-klare brokken. Saaie boel, toen Windows kwam heb ik het heel lang van mijn computer kunnen weren maar ja uiteindelijk moest ik toch wel mee gaan.

    Reactie door Alice — zaterdag 12 augustus 2006 @ 19.13 uur

  26. nou, ik geloof, dat ik niets gemist heb. we hebben sinds vorig jaar pas een computer. ik heb geprobeerd de computer wat langer buiten de deur te houden, maar helaas, dat is me niet gelukt. want ik heb het gevoel, dat het gewoon door je strot wordt geduwd en daar houd ik niet van.nu we er 1 hebben, zitten we er wel aan, maar ik heb af en toe het idee, dat er “te” veel functies op zitten. in het begin wilde ik ‘m door de ruiten naar buiten gooien, als iets niet lukte. nu gaat het wat beter. maar toch, wat mij betreft, mag 3/4 van de functies eruit. ik zit er teveel mee te klooieren. af en toe heb ik echt zoiets: “wie dit apparaat heeft uitgevonden, mogen ze ook aan de hoogste boom ophangen.”

    Reactie door maayke jong-doppen — zaterdag 12 augustus 2006 @ 19.29 uur

  27. Gatver, al dat Beta ouwemannengelul over dat vroeger alles beter was. Die kut ZX 81 viel de hele tijd uit dankzij die waardeloze externe voeding en die schijt Kaypro had niet eens een harde schijf. Gebruikersvriendelijkheid was waardeloos en het spul was ongans duur. Oh, ja er was ook nog geen internet voor de gewone SP stemmer. Tegenwoordig kun je met je systeempje van 500 euro o.a.gratis bellen en ligt de hele wereld voor je open.

    Reactie door Pierre Boulez — zaterdag 12 augustus 2006 @ 20.05 uur

  28. Jee zeg, ik kan me nog wel herinneren dat Pa zo’n apparaat mee nam van het werk omdat hij een tijd thuis zou gaan werken wegens ziekte of zo. Wij snapten werkelijk niet waar dat hele ding met die groene lettertjes nou goed voor was. Ma was nog jaren later een Volgeling van de mechanische typmachiene. Pa deed zijn werk op zo’n ding en dan kwam er om de dag een collega langs om een soort grote schijven te ruilen met Pa. Wij kinderen begonnen het ding pas interessant te vinden toen bleek dat je er een soort spelletje op kon doen- ik geloof dat dat iestvan ‘snake’ heette of zo. Kan dat? Ik weet het niet meer goed. Maar goed, niemand bij ons geloofde dat het ooit echt zou aanslaan behalve misschien in gezinnen waar de vader heel hard werkte en veel geld verdiende en waar ze een gewone typmachiene te gewoon zouden vinden en de kinderen dan de blitz konden maken met een stom spelletje. 1981 of 1982 of zo moet dat zijn geweest.

    … Ik had toen nooit kunnen bedenken dat ik in 1989 mijn eerste eigen compu zou aanschaffen met wel 40MB aan harde schijf. Dat was toen geloof ik een een joekel. En daar zat dan een dotmatrixprinter bij met van dat kettingpapier. Windows had ik nog niet (paste er ook niet op) en dus ik knodderde lekker in DOS en DRDOS en ik werkte met een tekstverwerkingsprogrammaatje TPT dat nét paste op 1 schijfje. Internet? Dat leek me pas echt onzinnig…

    Je gaat je toch voorzichtig afvragen waar we over weer pakweg 15 jaar zijn met deze apparatuur en levensstijl…

    Reactie door haby — zaterdag 12 augustus 2006 @ 20.42 uur

  29. @25 maayke jong-doppen — zaterdag 12 augustus 2006 @ 19.29,

    Maar dankzij de computer kan je nu meedoen met een discussie van mensen uit heel het land. En waar zit je mee te knoeien, er zijn hier vast wel meerdere mensen die je mogelijk wel kunnen (en kunnen) helpen om je uit te leggen hoe iets werkt.

    Misschien een leuk idee voor de SP, ‘De SP computer club” ?

    Reactie door Evert Tigchelaar jr — zaterdag 12 augustus 2006 @ 21.16 uur

  30. Evert dat is er toch? Dit. :)

    Je had trouwens ook radioprogramma.s kon je een uur gepiepbopnemen en dat dan in je pc zetten…installeren duurde uren en dan had je een tennisspel…twee streepjes en een balletje wat je heen en weer kon bewegen..

    sentiment he?

    Reactie door marianne — zaterdag 12 augustus 2006 @ 21.34 uur

  31. Ik ben blij dat ik met een Acorn Electron begonnen ben; was al enigszins grafisch georienteerd.
    Daarna een reeks Amiga’s; veel leuke en leerzame software was daarvoor te krijgen voor een habbekrats.

    Toen Amiga stervende was op Mac overgestapt en nooit meer omgezien. Ben alweer aan de zoveelste bezig. Echte educatieve machines. Een genoegen om mee te werken.

    Reactie door pablito — zaterdag 12 augustus 2006 @ 23.09 uur

  32. Waar ik mij over verbaas als ik bovenstaande reacties doorlees is de onnozelheid van de mensen. Het lijkt wel of niemand de gevaren van deze razendsnelle computerisering inziet, ook niet de ‘deskundigen’. Terwijl er toch vele sciencefictionboeken volgeschreven zijn over de risico’s van robots en oncontroleerbare machinale machten, die niet alleen van totalitaire politiek maar ook van de evolutie van de technologie afhangen.

    Ik roep iedereen op om eens zijn gedachten te laten gaan over het volgende.

    Het menselijk genoom bestaat uit 3 miljard baseparen (ATG of C dus 2 bits per paar), dit zijn 6 miljard bits, minder dan 1 GB. De hele menselijke ziel past naast zijn/haar lijf op een USB-stick, de hele ark van Noach op een flinke harde schijf.

    Alleen al het operating systeem van Windows XP computers – waar de gehele wereld inmiddels zijn ziel en zaligheid aan heeft verkocht – bestaat uit ruim 1 GB (de IBM PC 25 jaar geleden 10000 keer minder) aan geheimzinnige programmatuur, ontwikkeld door de bende van Gates. De ene programmeur weet van de andere niet wat ie doet. De complexiteit van dit alles is inmiddels groter dan die van de mens zelf. Niemand weet meer hoe dit allemaal werkt. Intussen groeit dit kankergezwel rustig en ongestoord door met ongeveer elke 2 jaar een verdubbeling. Niet alleen is er geen inzicht in, er is ook geen enkele controle over. Geen technische, geen democratische, geen ethische, helemaal geen…

    Reactie door Hermie Kreeft — zaterdag 12 augustus 2006 @ 23.28 uur

  33. @30 marianne — zaterdag 12 augustus 2006 @ 21.34,

    Het lijkt me niet de bedoeling van dit weblog om dat gaan te gebruiken om anderen uit te leggen hoe je iets moet doen om de computer.
    Dat zal ‘meester’ Jan Marijnissen niet leuk vind. ;)

    Dat heb ik volgens mijn niet helemaal mee gekregen, ik welke periode was dat?

    Reactie door Evert Tigchelaar jr — zaterdag 12 augustus 2006 @ 23.41 uur

  34. @23 Sjouke, je hebt gelijk. Het is je vast ook bekend dat Microsoft op een aparte manier de opdracht van IBM heeft binnen gekregen. Voor de outsiders, men dacht bij IBM dat Microsoft bepaalde rechten had, zodat men niet bij Digital Research hoefde aan te kloppen voor het maken van een besturingssysteem. Microsoft had deze niet, maar liet hun in de waan..

    Reactie door Theo — zaterdag 12 augustus 2006 @ 23.42 uur

  35. @ 24 Evert Tigchelaar jr

    Natuurlijk zit niemand te wachten om alles zelf te programeren, alhoewel het mij een goede boterham heeft opgeleverd, maar dat was een andere tijd, indedaad nu heden ten dagen is dat programeren een beetje naar de achtergrond verschoven want je kan nu al hapklare paketten of applicaties krijgen.
    Ik wilde alleen aangeven dat ik best wel heel veel te danken heb aan die eerste jaren van computergebruik.
    Ik was begonnen op een Toshiba MSX nog met zo’n cassetterecordertje ernaast voor de opslag van je data, en dan was je soms een dag die listings aan het typen om een spelletje zelf te schrijven, daar werden nog de commando’s load en run gebruikt.
    Ik ben blij met m’n Windows en zou ook niet meer terug willen, maar daarom is het niet minder leuk om er nog wel eens mee te spelen.

    Voor wat betreft je vraag of ik in WP plaatjes kan invoegen en iets aan de opmaak doen dan is he antwoord ja dat kan maar je wilt niet weten hoe klein een plaatje moet zijn en voor de opmaak heb je alleen 3 lettertypes en inspringen en pagina instellingen en een paar andere functies thats it.
    Vergeet niet dat die oude 8086 maar 640KB intern geheugen heeft en 1 floppydrive.

    Reactie door Pool — zondag 13 augustus 2006 @ 0.19 uur

  36. @25

    je hebt ook ouderenpc gebaseerd op linux, speciaal bedoelt voor mensen die alleen willen bladeren op het web en hun email willen ophalen. misschien wat voor jou.

    @32

    Ken je de film de consperacytheory, ga maar niet kijken, het brengt je op ideeen. Het mooie van het Net is dat het er voor gezorgt heeft dat de globale economie en trends niet meer gestuurd worden vanuit grote organisaties maar vanuit de gebruikers. Bedenk iets moois zet het op het Net en ga ermee aan de slag (bijv. Youtube).
    Een bizar verschijnsel is dat het virtuele leven steeds meer zijn plek krijgt in het dagelijkse leven van mensen, ik zie dat niet als een bedreiging maar als een realiteit.
    Ik ben trouwens ook niet voor Mi$coschoft, ik gebruik alleen linux, jij ook ????

    Reactie door Jack — zondag 13 augustus 2006 @ 12.27 uur

  37. Als je zo’n ding nog 10 jaar bewaard wordt hij “Old-school” of “retro” en is hij weer helemaal in.

    Reactie door Tijs — zondag 13 augustus 2006 @ 12.27 uur

  38. Het is weer eens opvallend hoe media en bloggers elkaar nablaten. Zoals al aangegeven hierboven waren anderen zoals Apple (http://en.wikipedia.org/wiki/Apple_II) en Commodore (http://en.wikipedia.org/wiki/Commodore_PET) er al een paar jaar eerder met een personal computer. Het voordeel dat IBM had was dat ze al groot en bekend waren, waardoor hun product uiteindelijk meer succes had.

    Reactie door koen — zondag 13 augustus 2006 @ 14.34 uur

  39. @36 Jack — zondag 13 augustus 2006 @ 12.27,

    Och arme Jack, vertel eens jonge, want heeft ome Bill je aangedaan?

    Reactie door Evert Tigchelaar jr — zondag 13 augustus 2006 @ 17.05 uur

  40. Ha Hermie ! Nou. Net terug van vakantie, en dan zo’n lekker stukje nostalgie ! Heerlijk. Heb ook nog gewerkt met zo’n eerste PC. Later de XT en AT en wat er volgde. Is die van de afbeelding niet de XT ? Met 2 diskdrives. Je hebt gelijk, de eerste PC had maar 1 drive, voor zover ik weet. Deze van de afbeelding had er 2 en geen harde schijf. Die kwam pas met de AT (5 Mb of zo, een schier onoverzienbare hoeveelheid gegevens konden daarop !).

    Maar verder: niet zo somber doen, hoor ! De complexiteit van jou alleen al is vele malen indrukwekkender dan alle wereldwijde computertechnieken. Je moet alleen toegeven dat je er weinig van weet. Maar, geef ook toe, je weet ook verdomde weinig van je eigen lichaam. Als dat het niet doet, komen er specialisten die allemaal iets geheimzinnigs met je uithalen en ziet, het doet het weer (vaak ook niet natuurlijk). Controle daarover heb je ook niet. Controleer jij of er wel in de paracetamol de juiste werkzame stof zit ? En weet jij dan precies hoe dat werkt ? Nee, natuurlijk. Medicijnen, zijn net zoals computers, een zoort black-box waarop je vertrouwt of liever, vertrouwen moet. We hebben geen keus. Een beetje vertrouwen, Hermie ! Groet !

    Reactie door Wim Kok, Haarlem — maandag 14 augustus 2006 @ 12.04 uur

  41. reacties geven op bepaalde nieuwsfeiten, dat gaat vrij goed, zoals nu. even lekker typen, dat is geen probleem, maar zo gauw ik iets moet opslaan in mappen, dan gaat het me al te ver, maar ook als ik iets moet herstellen in de computer, wat instellingen betreft, dan moet ik ook uitkijken, dat ik niets fout doe, want dan heb ik kans, dat ik iets uitschakel, zonder dat ik erg in heb, wat. de computer is te ingewikkeld gemaakt, terwijl het ook wat simpeler had gekund. zie ook bijv. als je een euroteken moet intikken, het staat wel bij het cijfer 5, maar je moet altijd de alt knop gebruiken, terwijl dat anders had gekund door bijv. de shift in te drukken, net zoals bij de oude typemachines. daar had je alle tekens boven de cijfers of eronder. dat is nu niet meer. in die zin mis ik de oude typemachines nog weleens. ik type graag, maar op deze manier baal ik van die ingewikkeldheid van de computer.

    Reactie door maayke jong-doppen — maandag 14 augustus 2006 @ 18.51 uur

  42. Ik vind het hoe dan ook al raar dat ik op drie verschillende werkplekken de functietoetsen en de extra tekens op verschillende plekken op het toetsenbord heb zitten. Grote verwarring: Werkplek 1: @-toets samen met ? helemaal linksboven op de plek waarop op werkplek 2 ~ en ` zitten. ? Zit op werkplek 2 samen met / rechtsonder en @ zit bij de 2. Op werkplek 3 (thuis) zit de @ rechtsaboven bij de 8. De / staat daar bij de 7 op de plek van de & op werkplek 2… Vet enzovoort…! Blind typen? Ja zolang je je beperkt to qwertyuiop. Maar zodra ik dus met die extra tekens wat wil doen, wordt het meuken en hannessen…

    Reactie door haby — dinsdag 15 augustus 2006 @ 12.44 uur

  43. ad 41 Maaike en 42 Haby,

    niet opgeven. Gewoon doorhannessen. Met de tijd komt de ervaring. Inmiddels typ ik al met 8 vingers en soms halve zinnen blind.

    Lukt aardig. Je moet er wel een beetje aardigheid in hebben.

    Reactie door Wim Kok, Haarlem — dinsdag 15 augustus 2006 @ 19.38 uur