NS-dienstregeling nadelig voor de regio’s

Boxmeer

Vandaag sprak de Kamer met staatssecretaris Schultz over de nieuwe dienstregeling van de NS. Zonder de volksvertegenwoordiging te raadplegen heeft de staatssecretaris een fiat gegeven aan de NS. De Kamer is daar boos over omdat de nieuwe regeling zeker goede kanten heeft maar erg slecht uitpakt voor de reizigers ‘in de provincie’.

Voor de SP verwoordde Krista van Velzen het partijstandpunt.

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

donderdag 17 augustus 2006 :: 17.34 uur

71 Comments

71 reacties

  1. Het is een bijna onmogelijke taak om uit Zeeuws Vlaanderen in het weekeinde Nederland in te komen, zonder een taxi, wat grote kosten met zich meebrengt.
    Wat hebben we toch een prachtig Openbaar vervoer!

    Reactie door Ouwe Dirk — donderdag 17 augustus 2006 @ 18.20 uur

  2. Joepie!!! Dit is en hele goeie zet van onze geachte regering!

    Zeggen ze dat we met ons allen het openbaar vervoer in moeten en de auto moeten laten staan. Beter voor het verkeer, beter voor het milieu, beter voor ons. En dan ontslaan ze vervolgens niet op staande voet zowel de Staatssecretaris als de hele top van de NS als die met dat soort fratsen aan komen.

    Echt jongens en meisjes aangevoerd door Balkenende: TOP!

    Zou ik soms een beetje sarcastisch worden….

    JAN- AKTIE!!!!!!!!

    Reactie door haby — donderdag 17 augustus 2006 @ 18.25 uur

  3. Als de treinen eens net zo snel zouden zijn als deze staatssecretaris…

    Reactie door Monique van Uchelen — donderdag 17 augustus 2006 @ 18.28 uur

  4. Openbaar vervoer?
    Gewoon “vervoer” oid, in hoofdzaak mag je in openbare ruimtes gratis naar binnen.
    Daarnaast wordt alles in achterkamertjes bekokstoofd dus ook al weer niet openbaar!

    Reactie door Sinne Tolsma — donderdag 17 augustus 2006 @ 18.30 uur

  5. Nog meer overstappen! Ronduit schandalig !
    Lang nog niet alle stations hebben een lift om mensen met koffers en buggy’s te
    helpen. De overstaptijd die of te kort of te lang lijkt in een aantal gevallend en dan nog die onverstaanbare aankondigingen
    in slechts één taal! Nederland 2006 !
    De laatste trein die zó vroeg gaat, dat je
    zelden een avondvoorstelling zou kunnen bijwonen en slechts in het weekend gaat er
    dan in het gunstigste geval een nachtbus.
    Achter wélk ‘stuur’ vandaan worden deze
    armzalige beslissingen genomen?
    Slechts in de grote steden heeft men alles
    bij de hand, maar daar buiten worden mensen op immense kosten én reistijden ge-
    jaagd! Wat een service aan de minvermogen-
    den! Erger nog: iedereen zou zich bewust
    moeten zijn dat hij/zij eens afgekeurd zou
    kunnen worden op rij-gedrág of gebruik
    van medicijnen en het slécht uit hun ogen
    kunnen kijken wordt dan nog het langst ver
    heimelijkt!
    Sporen doe je niet als je goéd spoort, maar deze Overheid wil selectief (gezonde, hardhollende, goed horende, veel tijd hebbende burgers) (áán-)sporen en denkt dus te scoren! NIET DUS !!

    Reactie door Madelief — donderdag 17 augustus 2006 @ 18.56 uur

  6. het is er een van de vvd..ja!
    dat schoffeert alleen maar,,
    he en ze dachten met ze tweeén,voor een paar dode ouderen/hitte/warmte 2 weken geleden,komen ze niet terrug,
    dus voor dit al helemaal niet!
    ging het ook niet zo met die media wet??

    Reactie door ad — donderdag 17 augustus 2006 @ 19.25 uur

  7. Het probleem van dit kabinet is: te weinig brein en daardoor een schromelijk tekort aan visie.
    Daar kan je een land mee onderuit halen.
    En kiezen doet Nederland zelf… eigen schuld, dikke bult!

    Maar zien of het volk bereid is om van spoor te wisselen en we de trein op hoge snelheid laten afrijden op GEZOND WEER OP NEDERLAND.

    Reactie door Gloria — donderdag 17 augustus 2006 @ 19.31 uur

  8. Gloria, als deze trein maar goed ontspoort met diepe gevolgen voor de zittende bestuurders en er een nieuwe trein op gang komt met bestuurders die respect naar de burgers hebben!

    Reactie door Sinne Tolsma — donderdag 17 augustus 2006 @ 19.41 uur

  9. Heb inmiddels links en rechts ‘s informaties getrokken.
    De reistijd voor mij, van Leeuwarden naar Amsterdam CS wordt 30 minuten meer.
    Moest als gehandicapte met rolstoel altijd al voortijdig afspraken maken ( naar tevredenheid overigens ), maar gezien dse “verplichte” overstap in Zwolle binnen 2 minuten zal ik op de volgende trein moeten wachten.
    Raar, dat men ook gehandicapten via het OV wil laten reizen, maar de reistijden voor hen fors laten oplopen.

    Reactie door Leftfoot — donderdag 17 augustus 2006 @ 20.40 uur

  10. Mw Schultz heeft zelf nog nooit met haar kinderen in de trein gezeten denk ik?

    Ik heb 3 tieners, woon in Heerlen, mijn moeder in Almelo. Met de auto doen we er 2 uur en 3 kwartier over. Met de trein meer dan 4 uur, veel overstappen en 3 x de kosten…. waarom zouden mensen de trein toch niet nemen?

    Reactie door Irma — donderdag 17 augustus 2006 @ 20.45 uur

  11. Actie!!
    Zullen we de treinen leeglaten en alleen nog maar autorijden? Alle lifters wel meenemen natuurlijk! En veel bij elkaar instappen.
    Weg met dit achterlijke getrein. Laat die marktjongens failliet gaan en vrijheid blijheid! Is ook veel goedkoper met allen in EEN auto en even niet muggenziften over het milieu.
    Totdat er eens ECHT nagedacht wordt daar in Den Haag.

    Reactie door Gloria — donderdag 17 augustus 2006 @ 21.53 uur

  12. Gloria stipt daar een interessante aan zeg- Burgerlijke Boycott: Een grass-roots aktie waarbij we via het Internet iedereen mobiliseren die een auto heeft. Die hangt een A4 voor de ruit waarop je kan zien dat je de trein boycott. Iedereen blijft verder uit de trein maar gaat liften, vooral met die A4vlaggers. Als we dat massal genoeg doen, dan zou dat een aardig signaal moeten kunnen geven, niet?

    Reactie door haby — donderdag 17 augustus 2006 @ 22.02 uur

  13. Als ik kijk naar dit kabinet gaat er toch wel een hoop mis met de vrouwen.
    Als je gaat regeren Jan onthoudt het volgende.
    Een vrouw op het schip is de pest op het schip.
    Doe je voordeel er mee.

    Reactie door De Hakker — donderdag 17 augustus 2006 @ 22.05 uur

  14. Gelukkig dat de SP nu ook eindelijk toegeeft dat de NS NIET geprivatiseerd is.

    Eindelijk die onwaarheid de wereld uit

    Reactie door Maurits — donderdag 17 augustus 2006 @ 22.10 uur

  15. Wat een totaal onzinnige actie weer. De NS heeft een contract met de overheid en daar horen bepaalde verplichtingen bij, maar een dergelijke inmenging met de dienstregeling hoort m.i. niet bij een geprivatiseerd bedrijf. De kamer heeft al helemaal niets met de NS te maken, ik snap dan ook niet waar de dames en heren zich mee denken te bemoeien. De NS is geprivatiseerd, dat wilden jullie (in meerderheid) zelf! Gedraag je er dan ook naar en ga niet als dat door verkiezingen handig uitkomt weer lekker de NS afzeiken. Makkelijk hoor. Valt me zeker van de SP erg tegen. Ik had gehoopt dat men daar wel het verstand zou hebben. Helaas, niet op alle punten ben ik het met de SP eens.

    Reactie door Wessel Bakker — donderdag 17 augustus 2006 @ 22.15 uur

  16. Houd de wereld op na de randstad.

    Ik denk dat de hormonen-huishouding op de loop is bij deze minister toch jammer weer een gemiste kans.

    Reactie door sjaakie — donderdag 17 augustus 2006 @ 22.19 uur

  17. @11@12
    Nou, dat is snel van jullie geloof vallen.
    Maar dan die dag niet roken als compensatie.
    Voor het millieu.
    Dan gaan we(ik) ervoor :D

    Reactie door Jofel — donderdag 17 augustus 2006 @ 22.57 uur

  18. de NS had gewoon een staats bedrijf moeten blijven. Wat er nu gebeurt is de zo opgehemelde marktwerking die alles steeds duurder maakt en de service steeds verder uitkleed. Waar de mensen met de witte boorden riante salarissen opstrijken in plaats van een door de staat gereguleerd salaris. Waar onrendabele lijnen worden gesaneerd. Hoezo onrendabel? Openbaar Vervoer is een voorziening voor de burgers.

    Reactie door marcel — donderdag 17 augustus 2006 @ 23.04 uur

  19. als we nu eens gewoon allemaal de auto laten staan en met de trein naar werk gaan,dan geven we 2 signalen af…
    1) iedereen komt te laat of helemaal niet aan op werk en het bedrijfsleven krijgt ook gelijk een flinke financieele duw!
    kunnen die dat lekker gaan verhalen op de NS,want de regering wil graag minder files en meer mensen in de trein toch?
    laten we daar dan gehoor aan geven en massaal doen wat ze zelf zeggen wat ze graag zelf willen!bewijzen we ook nog eens dat het allemaal niet werkt!!

    Reactie door iew — donderdag 17 augustus 2006 @ 23.10 uur

  20. @13 De Hakker — donderdag 17 augustus 2006 @ 22.05,

    Niet alle vrouwen zijn gelijk hoor, dat er in Den Haag wat minder goede vrouwen zitten betekend toch niet dat je vrouw of buurvrouw ook niet zo zijn, of wel?

    @15 Wessel Bakker — donderdag 17 augustus 2006 @ 22.15,

    Een goede infrastructuur is van groot economisch en sociaal belang. Dat verschillende partijen (zowel politiek als niet politieke partijen) is een goede zaak.
    Ik vind het eigenlijk vreemd dat alleen gezeurd wordt als de politiek er zich mee bemoeit.

    Reactie door Evert Tigchelaar jr — donderdag 17 augustus 2006 @ 23.12 uur

  21. @14 Maurits
    ga lekker fietsen joh,de treinstellen zijn nog van NS,de rails van een geprivatiseerd bedrijf,en de bovenleidingen ook weer van een ander bedrijf,hou toch eens op met dat rare gekwaak,VVD=NEE,hoe goed je het ook hebt thuis achter pappie zn computer!

    Reactie door iew — donderdag 17 augustus 2006 @ 23.14 uur

  22. @20
    De ene buurvrouw wel.
    En mijn ex is het schip al af.

    Reactie door De Hakker — donderdag 17 augustus 2006 @ 23.18 uur

  23. Ik blijf voorlopig lekker autorijden. Altijd een zitplaats, nooit overstappen en nauwelijks duurder dan het OV.

    Reactie door Martin — donderdag 17 augustus 2006 @ 23.39 uur

  24. Geloof mij nou, IN DE AUTO en laat die hele NS barsten. Leeglopen dat perron. Wegwezen! Spek die marktjongens niet meer. En de overheid moet beter na gaan denken.

    Jofel, ik wil wel roken in de auto, maar voor jou zal ik ook een helm opzetten! Deal?

    Haby, jij hebt die puntjes op je toetsbord. Ga jij via internet deze actie opzetten? Allemaal een email en UIT DE TREIN, IN DE AUTO. Files no problem: gewoon lekker babbelen, roken , helmen, koffie mee en een beetje bermtoerisme.

    Hakker, met je eens! Vrouwen moeten zich niet aan politiek ‘bevuilen’. Maar een knus ‘home’ bouwen voor man en kinderen en niet altijd ‘hoofdpijn’ hebben! En daaarbij niet alleen de Libelle lezen, maar ook eens duiken in diepgang. Ook o.a. David Icke helpt haar die man een schop in de goede richting te geven.

    Last but not least Sinne Tolsma: lijkt mij ook beter! Totale ontsporing en diepe gevolgen voor de zittende bestuurders.

    En dan kunnen we ooit die trein voor een euro per rit door heel Nederland laten rijden? Stem SP

    Kom op lieve amigo’s: VIVA AUTO!
    Let’s do it!

    Reactie door Gloria — vrijdag 18 augustus 2006 @ 0.04 uur

  25. He prins waar ben je? Ziek??
    We voeren hier actie en niet zonder jou!Aan het afkicken? Koekjes met koffie en potlood en papier?
    Help mee de NS te boycotten, Pool.

    Reactie door Gloria — vrijdag 18 augustus 2006 @ 0.10 uur

  26. @ 15 Wessel Bakker

    Jij snapt het niet. Kwestie van verstand.
    We hebben die marktjongens kans op kans gegeven, maar hebben te weinig brein om zaken in het goede spoor te leiden.
    Die hele privatisering moge toch ONTSPORING heten. Nou, en daar doen we dus niet meer aan mee. Eigen schuld, dikke bult!

    Reactie door Gloria — vrijdag 18 augustus 2006 @ 0.20 uur

  27. oke mooi grapje van een vvd’er,
    maar vinden jullie het nu niet vreemd,dat ze nu wel terrug komen van vakantie?re,6 of hoe dat maar mag heten?
    en voor een paar weken terrug niet voor de in noot verkerende/stervend van de hitte,bejaarden,
    heel raar vind ik het dat.
    dat een trein,belangrijker is dan tig meer gestorven bejaarden.voor dit cda/vvd kabinet.

    Reactie door ad — vrijdag 18 augustus 2006 @ 1.10 uur

  28. ik geef het je te doen, 2 koters baren tijdens je regeerperiode zonder verlies van arrogantie :D

    *** Schultz: NS-dienstregeling kan niet meer veranderd ***

    De nieuwe NS-dienstregeling gaat definitief in per 10 december in. Grote veranderingen zijn niet meer mogelijk, zei staatssecretaris Schultz van Verkeer donderdag tijdens een spoeddebat in de Tweede Kamer. Ze heeft het nieuwe spoorboekje inmiddels goedgekeurd…
    http://www.volkskrant.nl/binnenland/article340078.ece/Schultz_NS-dienstregeling_kan_niet_meer_veranderd

    Reactie door Jory — vrijdag 18 augustus 2006 @ 1.11 uur

  29. Goed plan. Laat die CDA-stemmers maar lekker overstappen.

    Reactie door Wilbert — vrijdag 18 augustus 2006 @ 1.15 uur

  30. @21 Iew

    NS (en ook pro-rail) zijn NIET geprivatiseerd (staat is immers 100% eigendom van beide). NS is alleen verzelfstandigd. Dus ze krijgen niet meer ieder jaar een zak met geld van vadertje staat.

    Het wordt tijd dat de NS geprivatiseerd gaat worden. De situatie zoals die nu is is ronduit waardeloos. Iedereen wil inspraak, maar niemand de verantwoordelijkheid.

    Maar nogmaals, de NS is NIET in private handen

    Reactie door Maurits — vrijdag 18 augustus 2006 @ 1.15 uur

  31. @15 Wessel

    Als de NS geprivatiseerd is, kun je mij dan vertellen wie de eigenaren zijn? of waar ik eventueel aandelen kan kopen.

    Pssstt… ik zal het je alvast verklappen. Er is niets privaats aan de NS, het is nog voor 100% in handen van de overheid ;)

    Reactie door Maurits — vrijdag 18 augustus 2006 @ 1.18 uur

  32. Schultz is het spoor bijster !!

    Reactie door peer — vrijdag 18 augustus 2006 @ 8.43 uur

  33. @32 dit kabinet is jaren het spoor bijster!!!!!!!

    Reactie door Jubbetje — vrijdag 18 augustus 2006 @ 10.04 uur

  34. (24) Gloria

    Boycotten? De treinen rijden toch wel, of je er nou met 40 of met 400 mensne in zit.
    Als je er alleen al van uit gaat dat alle SP-ers mee zouden doen, is het nog maar een druppel op een gloeiende plaat. En alle SP-ers doen echt niet mee. Zou de helft regelmatig met de trein gaan? Ik denk van niet…

    Reactie door Warrior — vrijdag 18 augustus 2006 @ 10.45 uur

  35. @30 Maurits
    ik weet niet waar u uw achterhaalde informatie vandaan haalt,maar een goede vriend van mij werkt al jaren voor het bedrijf dat “voor” de NS werkt,die de bovenleidingen onderhouden,ik heb de informatiie dus uit eerste hand zou u kunnen zeggen,en nogmaals de railsen worden weer door een ander bedrijf gedaan,de NS zelf heeft alleen de treinstellen nog in beheer,het is dus voor een groot deel WEL geprivatiseerd,dus hou nu maar op met die volhouderij.

    Reactie door iew — vrijdag 18 augustus 2006 @ 10.52 uur

  36. De nieuwe dienstregling van NS betekent voor mij en alle reizigers op het traject westelijk Noord-Brabant naar Amsterdam een zeer aanzienlijke verslechtering.

    Op mijn traject, Etten-Leur – Amsterdam Bijlmer vv, stijgt de netto reistijd van 3:25 naar 4:01 per dag. Door verschuiving van vertrek en aankomsttijden loopt mijn afwezigheid van huis op van 12:48 naar 13:31 uur per dag, ofwel 43 minuten minder vrije tijd PER DAG!

    De verslechtering wordt hoofdzakelijk veroorzaakt door buitensporige (!) overstaptijden in Den Bosch: 26 minuten ‘s morgens en maar liefst 29 minuten ‘s avonds. Dagelijks zien wij dus “onze” trein nog net in de verte vertrekken.

    Het zijn dus zeker niet alleen de trajecten van de Randstad naar het Noorden die er niet op vooruitgaan, ook het zuid-westen komt er zeer slecht vanaf.

    Wat mij betreft kunt u het de staatssecretaris niet moeilijk genoeg maken!!

    Reactie door Paul — vrijdag 18 augustus 2006 @ 12.16 uur

  37. @ Wessel Bakker (15):

    De SP is altijd tegenstander geweest van privatisering van publieke goederen en diensten, en heeft zich dus nooit neergelegd bij deze situatie en regelmatig actie hiertegen gevoerd. Wat zeur je dus?

    “Europa” heeft de liberalisering en scheiding van exploitatie en beheer van de spoorwegen voorgeschreven.
    Hierdoor hebben zich in 1995 verschillende “taakorganisaties” afgescheiden (aanleg en onderhoud van de rails en bovenleiding, indeling van het gebruik door de diverse partijen, dagelijkse verkeersleiding). In 2002 werd de scheiding tussen exploitatie (NS) en beheer (sinds 2003 zijn de “taakorganisaties” samengegaan in ProRail) definitief.

    De SP vindt de huidige situatie geforceerd, en pleit tegen verdergaande privatisering, die dreigt. Ook voor mij geldt: “Geef de trein terug!”

    Reactie door Olav Meijer — vrijdag 18 augustus 2006 @ 12.23 uur

  38. @35 ieuw

    Er zit een levensgroot verschil tussen privatiseren en verzelfstandigen.

    Vroeger had je NS als staatsbedrijf, deze verzorgde alles en kreeg ieder jaar een pak met geld toegeschoven.

    Op een bepaald punt is besloten de NS te verzelfstandigen, hieruit is Prorail (rails, netten e.d.) en NS voortgekomen als twee zelfstandige bedrijven. Maar niet privaat aangezien de overheid voor de volle 100% eigenaar is van deze twee bedrijven.

    Ik vraag me dan ook nog steeds af hoe mensen (SP) dat ‘privatiseren’ willen noemen anders dan om sentimentele en publiekswinnende redenen…. oh wacht….

    Reactie door Maurits — vrijdag 18 augustus 2006 @ 13.00 uur

  39. @ 38 Maurits

    Dan zie je toch hoe die verzelfstandiging werkt? Het is blijkbaar niet goed geweest om zaken van elkaar te scheiden. Het is een zeer nauw luisterend systeem en had als EEN groot samenwerkend geheel moet blijven functioneren.

    En dat is op alle fronten nu gaande. De marktjongens doen net of ze van een andere planeet komen. Maar wat zijn ze meer dan ‘ambtenaren’ die het liefst wat meer in de zak steken dan de rest van de bevolking.
    Daarentegen heeft het weinig zin om de overheid te bejubelen. Hoeveel mensen zitten daar niet om pensioenjaren vol te maken… tegen hangen en wurgen en heel veel geeuwen.
    Van de marktjongens is weinig te verwachten. Ze zijn maar op een ding belust. Geld uit de zakken kloppen.
    Onbegrijpelijk dat iedere dag zoveel mensen van zo’n trein gebruik blijven maken. Dat noem ik nou je afhankelijk maken van een systeem, die iedereen erin aan het luizen is. De mens dwingt naar een apparaat en je strafgeld betaald voor een loketkaartje! Toedeloe trein, ik moet jou niet en je hele systeem niet! En dan nog al die verboden. Treinen moet veel, veel gezelliger zijn.

    Het is aan de overheid om erbij te blijven. Dat kan niet als je zelf het liefst blijft slapen en gemakzuchtig zaken doorschuift naar anderen. En zie wie er mee gaan spelen: de VVD in de regering, even de boel de deur uitwerken, om er daarna achteraan te rennen. Dit zijn de marktjongens die de overheid gebruiken om haar om zeep te helpen.
    Nu is het aan de overheid om zaken terug te winnen. Het zullen heldere en alerte mensen moeten worden die schrander en scherp de overheid het voordeel van de twijfel gaan geven. Terug naar een overheid die WERKT.Een gezonde overheid, waar we met z’n allen weer vertrouwen in kunnen hebben.
    Dat zal alleen en uitsluitend van LINKS moeten komen. Zij zijn het die zich niet in slaap laten sussen. De PvdA, de SP en GroenLinks zijn in staat om dit land weer ‘ziel’ te geven. En die kant zullen we nu toch echt met z’n allen op moeten!

    Reactie door Gloria — vrijdag 18 augustus 2006 @ 14.32 uur

  40. @ 34 Warrior

    Vergis je niet! Het volk zou wel eens wakker kunnen worden, Niets is onmogelijk!
    En kijk dan maar eens hoeveel auto’s je gaat zien rijden met A-4 vlaggetjes. Protest!

    Reactie door Gloria — vrijdag 18 augustus 2006 @ 16.12 uur

  41. @Gloria

    Zoals het nu is werkt het inderdaad voor geen meter. Iedereen heeft inspraak, niemand verantwoordelijkheid.

    Ik heb geen idee waarom jij de term marktjongens erbij haalt aangezien hier totaal geen sprak is van een vrije markt.

    Er is slechts 1 activiteit voor een groot deel geliberaliseerd en dat is de telecommarkt. En nu wil het geval dat ik anno 2006 nog nooit zo weinig voor telefonie heb betaald.

    Nu energie, zorg en OV nog. Ik kijk uit naar een échte privatisering

    Reactie door Maurits — vrijdag 18 augustus 2006 @ 17.40 uur

  42. @ 41 Maurits

    Niet met je eens! Het volk heeft rust nodig. Broodnodige rust om zich te wijden aan de dagelijkse werkzaamheden en geloof maar dat het volk zich te pletter werkt.
    Mogen we dan kunnen rekenen op een gezonde overheid, die hier en daar paal en park stelt aan al die slimme marktjongen?
    Ja! Want altijd blijft ZORG bestaan, blijven we NS-REIZEN, hebben we ENERGIE nodig om te kunnen functioneren (Gas en elektra) ZIEKENFONDS is gewoon menselijk en COMMUNICATIE(bellen/internetten) is aan de orde van de dag. Heeft allemaal te maken met efficiency! Toch?
    Nou mogen we dan verwachten van de overheid dat we dit tegen scherpe prijs kunnen afnemen? Gewoon als burger.
    Dit moet veilig gesteld worden door de overheid. Daarbuiten gaat iedereen z’n gang maar. We lopen al van hot naar her om al die concurrerende winkels af te fietsen voor ons dagelijks leven. (Eten, kleding, verzekeringen, hypotheken etc.etc.etc.)
    Zullen we ons nu ook nog de hele dag bezig moeten houden waar we heen moeten fietsen voor: all die bovenstaande zaken?
    No way! Hoe zal er nog gewerkt kunnen worden?? Dat wordt de hele dag onderhandelen op kosten van de baas.
    Het hier bovenstaande is een zaak van de overheid en zal in die handen moeten blijven.(Of teruggelegd worden) Tegen het laagste tarief omdat dit gewoon basiszaken zijn! En daar betalen we ook genoeg belasting voor!!
    Het volk werkt hard en het is genoeg nu! Opzouten met deze basisbehoeften te privatiseren, het is mensonterend en zelfs gemeen!
    Minder achter die oorlogen aanrennen, want daar gaat ons goede geld voor een groot deel naartoe. En van die winst zien we niets terug. Nee, nog betere moordwapens en uniformen voor degenen die daar hun heil in zoeken. Alleen al die reizen naar al die landen! En dan nog de verblijfskosten… ga maar door.
    Afrekenen met dit asociale, breinloze kabinet en vooruit naar een OVERHEID geleid door een schrander kabinet dat weer HART heeft voor Nederland.
    En gezien onze gruwelijke ervaring van de laatste jaren, zal en moet dit een LINKS kabinet worden. Dit is de enige weg om vooruit te komen.

    Reactie door Gloria — vrijdag 18 augustus 2006 @ 18.18 uur

  43. Vreemd eigenlijk, de NS zou zijn geprivatiseerd maar in Den Haag moeten ze nog steeds vergaderen over het spoorboekje. Veel door de overheid doorgevoerde privatiseringen en verzelfstandigingen zijn halfslachtige oplossingen die het gevolg zijn van allerlei politieke compromissen. Daar zal ook na de komende verkiezingen weinig aan veranderen, ongeacht wie er aan de macht komt.

    Reactie door Martin — vrijdag 18 augustus 2006 @ 18.26 uur

  44. Ik vind de discussie in de Kamer getuigen van korte termijn opportunisme. In feite is er structureel een achteruitgang van het openbaar vervoer van geheel. Achterstallig onderhoud aan de spoorwegen. Het streekvervoer dat op zijn kont ligt. Het stadsvervoer in de grote steden waardoor je nauwelijks ergens na 23.00 nog de stad uitkomt.
    Alsof wanneer de NS dit stukje spoorboekje aanpast we opeens rustig kunnen gaan slapen.
    Economisch gezien is goed OV essentieel voor de welvaart. Regio’s en steden zijn pas dan wanneer er goed OV is. Neem de Zuidas in Amsterdam, maar ook New York, Chicago, Parijs, Frankfurt. Daar hoort een samenhangend geheel van OV-beleid bij in plaats van je te concentreren op een paar pagina’s spoorboekje van 2007.

    Reactie door Harry — vrijdag 18 augustus 2006 @ 19.03 uur

  45. De wijzen kwamen uit het Oosten.
    Uit het Noorden de Kruisvaarders.

    Voortaan nemen ze dus vanuit Friesland en Groningen de boot want die willen zij zeker niet missen.
    De wijzen uit het Oosten hebben meer tijd onderweg om na te denken.
    Dus;
    We gaan allemaal vooruit!

    Alleen gewoon wat langzamer.

    Reactie door Bertoli — vrijdag 18 augustus 2006 @ 19.23 uur

  46. @Gloria

    Ik vind het tamelijk naief om te denken dat de overheid het beter kan regelen dan de markt. Het praktijkvoorbeeld van de telecom geeft dat al aan.

    Het is juist die slimme marktjongen die zorgt voor een kwaliteitsverbetering (anders raak je klanten kwijt) en een goede prijsstelling (anders gaan klanten naar de concurrent toe). Niet de staat, die kan immers alles vanuit dwang opleggen en dan krijg je dus wat we al jaren kennen. Slechte service, hoge prijzen e.d. zoals bijvoorbeeld in de sociale huurmarkt of de zorg.

    Reactie door Maurits — vrijdag 18 augustus 2006 @ 19.48 uur

  47. Tja, eens was het anders, wie kan zich nog voor de geest halen, die fabrieksmeiden van Verkade in het boemeltje. Het volgende heb ik er op gevonden.

    BOEMELTREINTJE.
    ‘s Avonds in het boemeltreintje
    meisjes, jongens, druk en moe,
    gaan ze langs hetzelfde lijntje
    saamgepakt weer huiswaarts toe.

    Eerst een duwen, stommelen, spotten
    klinkt met ruwe scherts dooreen.
    Dan dreunt ‘t rammelen der beschotten
    door ‘t gelach en giggelen heen.

    Enkelen staan en enkelen zitten.
    op de harde houten bank.
    Tusschen groezelige gezichten
    lichten die der meisjes blank.

    Blonde, donkere, zwarte haren,
    alles in één bonte rij,
    ronde vormen, wankelbare…
    ‘t Leven raast en vliegt voorbij.

    Jongens lachen luid en donker
    en de trein rolt hol en traag.
    meisjesoogen stralen flonker.
    En het gas blikt kaal omlaag.

    Hoort hen aan, ‘t is als één koorzang,
    brekend als bij ‘t maatgeschok
    van den zwaren loggen spoorgang,
    die zich zwoegt van blok naar blok.

    Pijpen walmen, blauw is het Leven!
    moe leunt alles aan elkaar.
    En in ‘t droomerig voortgaan zweven
    zij naar hem, en hij naar haar.
    Ludwig Lessen.

    http://members.home.nl/h.hiensch/Boemel.jpg

    Reactie door Henk.H — vrijdag 18 augustus 2006 @ 19.54 uur

  48. @maurits.
    Kun je een voorbeeld geven waar het OV vooruit is gegaan dankzij de markt, de liberalisatie of privatisering?

    Reactie door Harry — vrijdag 18 augustus 2006 @ 19.59 uur

  49. @46
    Met die telefoons is niks mis mee hier mee verwerf je ook geen macht positie tegen over de mensen.
    Want de telefoon kan je aan de kant gooien beetje lastig maar het leven gaat verder.
    Hier ligt de macht bij de klanten
    Het gevaar zit in de eerste levens behoefte, gezondheid, water, energie, openbaar vervoer,wonen hier van kan niemand zonder.
    Dit moet duidelijk bij de overheid blijven
    Geef dit niet in handen van de privatisering.
    Deze voorzieningen moeten in handen blijven van de mensen zelf ,zodat we niet het gevaar lopen dat deze alleen nog voor een geringe doelgroep bereikbaar zijn en uit het uitgangspunt blijft dat dit geen winst objecten mogen worden voor privé mensen.
    Daar moeten we allemaal in deze samenleving onze bijdrage voor geven.
    Mijn inziens kan de overheid zeker daarin efficiënt werken met de juiste mensen op de juiste plaats.
    Dit laat ik liever niet over aan slimme jongens want onder die slimme jongens versta ik toch wat anders.
    Want ook bij de overheid kunnen we slimme jongens neer zetten alleen komt die slimheid iedereen ten goede.
    …………….
    Jij bedoelt de enorme hoge huren in de vrije markt,
    En het afbreken van sociale woningen en het in de plaats zetten van meer en zeer dure woningen door woningcorporaties.
    En grond over laten aan speculanten zodat koophuizen niet meer te betalen zijn.

    Reactie door Jofel — vrijdag 18 augustus 2006 @ 20.17 uur

  50. @ 46 Maurits

    Jij stoelt op het oude. Ik bedoel niet die 2 kanten van de medaille: Linkse en rechts
    e DICTATUUR!
    Daar hebben we het mee gehad. Schoon genoeg van die kleine minderheid, die gedragen wordt door de meerderheid.
    De marktjongens weten hier voordeel uit te slepen en proberen steeds meer aan te tonen dat de overheid niet werkt.
    Nou, nu tijd voor een overheid die WERKT. Dus een ander kabinet en al die rechtse graaiers eruit.
    Het zullen de linkse jongens moeten worden die geen kromme vingers willen krijgen van het graaien, maar hun handen openen om te geven. We verdienen het om te ontvangen!
    Want we geven er zowat ons hele leven voor terug. Jaar in, jaar uit, dag in, dag uit werkt het nederlandse volk keihard. Zelfs een leuke, nog actieve oude dag is ze niet eens meer gegund. Deze dictatuur haalt zichzelf onderuit omdat het volk voortdurend met de zweep krijgt en mensen verzwakt. Die zweep heeft het volk niet nodig als het zich beloond weet. En dat is waar alles aan mis is gegaan.
    Wie belonen hier zichzelf? De kabinetstrekkers (Hoge uitkeringen) en de marktjongens die hier profijt uit weten te trekken, zo slim als ze altijd zijn.
    Nee, niet onze edele met man en macht opgebouwde voorzieningen privatiseren.
    Maar uitspreiden over het volk door een gezonde overheid die nadenkt.
    Ander kabinet dus. Weg met dit enge
    REGIEM en geloof maar dat Jan Marijnissen heel wat goeds in petto heeft voor ons land. Onze bevrijder die ook de rijken leven geeft. Don’t worry!
    Voor iedereen leven. Nou, mag dat ook eens een keer? Het zijn dan ook de rijken met HART die dit in zullen gaan zien en zullen gaan proeven dat het goed toeven is bij de SP.
    Wat de boer niet kent dat eet ie niet? Toch maar eens proberen! Het zal een politieke maaltijd worden die gezondheid geeft aan allen.
    Nederland: stem SP. Wees wijs!

    Reactie door Gloria — vrijdag 18 augustus 2006 @ 20.51 uur

  51. @47 Harry

    Japan is privaat en is uitermate goed
    Engeland was voor WO2 privaat (en goed naar het schijnt). Daarna ook publiek en het is belabberd.

    @Jofel
    ——
    Het gevaar zit in de eerste levens behoefte, gezondheid, water, energie, openbaar vervoer,wonen hier van kan niemand zonder.
    Dit moet duidelijk bij de overheid blijven
    Geef dit niet in handen van de privatisering.
    ———

    Voedsel geen 1e levensbehoefte? Moeten we dan gelijk de AH ook maar nationaliseren?

    Reactie door Maurits — vrijdag 18 augustus 2006 @ 21.18 uur

  52. @51
    Goed van jou Maurits die was ik vergeten.

    Reactie door Jofel — vrijdag 18 augustus 2006 @ 22.15 uur

  53. @Gloria

    Als je alle partijprogramma’s een beetje objectief gaat bekijken zul je merken dat het allemaal rommelen in de marge is. Oftewel, grote verschillen t.o.v. nu zijn niet te verwachten.

    Reactie door Maurits — vrijdag 18 augustus 2006 @ 22.50 uur

  54. @27 ad — vrijdag 18 augustus 2006 @ 1.10,

    Ja, was me ook al opgevallen. De enige reden die ik kan bedenken is dat ze niet wilde toegeven aan de linkse partijen. Nu doen ze net als of ze zich wel druk maken over de ouderen in Nederland. Maar ja, cda stemmers hebben een geheugen als een vergiet dus die zijn al lang vergeten dat het cda die mensen heeft laten verrekken.

    Reactie door Evert Tigchelaar jr — vrijdag 18 augustus 2006 @ 23.24 uur

  55. 54. Ik heb toevallig van de week met een paar oude gereformeerde CDA stemmers gesproken (ouders van mijn beste vriendin). Zij vinden het beleid ook niet tof en wilden bijna over stappen op de CU. Tot de ellende met Israel, zij zijn de mening toegedaan dat we anders overspoeld gaan worden door “de moslims” . Die gedachten krijg je er nooit uit helaas en is voor al die mensen de doorslag om nog steeds CDA te stemmen. Toen Bush op het nieuws was en mijn vriendin mij beaamde dat hij een van de slechtste mannen was die ooit geleefd heeft, zei mams:” Meisjes daar krijgen jullie echt spijt van, want straks zijn ZE overal.” Tja, dan kan je niet winnen.

    Reactie door kaatje — zaterdag 19 augustus 2006 @ 2.32 uur

  56. 15 Oh ja? Waarom moet er dan een contract getekend worden.
    Indien het kabinet ermee van doen heeft ook de kamer dus.
    Wie l*lt hier nu wat?

    Het is inderdaad in zijn totaliteit achteruitgehold, al jaren om precies te zijn vooral de laatste 5 jaar.
    Er rijden minder bussen dus ben je blij als je binnen een uurtje 5 km. aflegt naar een treinstation, 20/25 min. lopen naar de dichtbijzijnde bushale vervolgens vallen er steeds treinen uit, vertragingen etc. en STA je opeengepakt te wachten om op je werk te komen en dit al zonder over te hoeven stappen, vervolgens nog eens tram en/of bus en je bent in 3 uur op je werk terwijl je toch echt ín het midden van het land’woont en de afstand derhalve hemelsbreed niet zo groot is.
    Nu komt daar nog het overstappen bij.
    En de informatie abominabel!!!
    Fiets bij de bushalte? Na het stelen van 5 fietsen vergaat daartoe de lust dacht ik zo.

    Reactie door Henny — zaterdag 19 augustus 2006 @ 7.46 uur

  57. Moeilijke materie Kaatje en vooral omdat
    lastig is te zien of mensen reageren door
    angst of zeer principiële redenen.
    Dogma’s kunnen ook op de lange termijn zeer nadelige invloeden hebben gebracht en
    die tegenspreken is zelfs in de eerste ge-
    lederen vaak een ‘halszaak’ gebleken.
    Maar als je stelt, dat binnen politiek en
    religieus ambt nog steeds de vrouw niet een gelijkwaardige behandeling krijgt of
    zelfs geweerd als ‘de vrouw in het ambt’,
    is daar dan nog een discussie bij moge-
    lijk? Zelfs binnen 40 jaar terug, werd de
    ‘vrouw’ nog zelfs op juridisch gebied, ge-
    houden ‘haar man onderdanig te zijn, dan-
    wel verantwoording schuldig te zijn’ en of
    dat nu wederzijds wel zo duidelijk kan worden afgedwongen, is in veel situaties
    nog moeilijk navolgbaar……in ieder geval met betrekking tot huwelijksacten in
    de vorige eeuw, staat nog menige vrouw dientengevolge ‘onder contract’.
    Het ‘hoofd’ van het gezin. Voor menigeen
    geen onderbouwing van de relatie maar een
    regel(on-)rechte gruwel geworden.
    Wat zou de CU dáár eens aan kunnen doen?
    Dag Kaatje, sterkte met deze gesprékken!

    Reactie door Madelief — zaterdag 19 augustus 2006 @ 9.03 uur

  58. Wie weet nog dat op enig moment in de tachtiger jaren tijdens de grote privatiseringsgolf, ook de NS van ons allemaal gestolen moest worden?
    Het toverwoord was Marktwerking waardoor de reiziger zou kunnen profiteren van de onderlinge cocurentie.
    Bijna twintig jaar later blijkt dit samen met nog meer van het volk gestolen zaken, een gore leugen!

    Reactie door Rob van der zon — zaterdag 19 augustus 2006 @ 10.58 uur

  59. In NRC stonden vraaggesprekken met mensen potentiele kiezers over wat ze vinden en wat moet veranderen.
    Ze waren stuk voor stuk tevreden met hun eigen situatie (meestal eigen huisje en goed inkomen) vonden dat deze regering vanalles fout deed maar gingen toch wederom (mmestal) CDA stemmen.
    Wij kennen nog maar weinig kritische stemmers die zich bewust zijn van wat politiek anders dan voor zichzelf betekent voor het land.
    Pas als ze zelf met de gevolgen geconfronteerd worden gaan ze zich echt verdiepen in slechts het onderwerp van hun frustratie.

    Reactie door Henny — zondag 20 augustus 2006 @ 8.19 uur

  60. correctie; meesta’l, anders van voor ‘henzelf’

    Reactie door Henny — zondag 20 augustus 2006 @ 8.21 uur

  61. “het belang van goede spoorwegen”

    als toen de trein niet op schema had gereden had de revolutie nooit plaatsgevonden maar gelukkig was ik op tijd in Petrograd

    Reactie door wladimir iljitjs — zondag 20 augustus 2006 @ 14.22 uur

  62. 6 uur heb ik er gisteren over gedaan om vanuit Nijmegen naar Den helder te reizen,en dit was niet vanwege de vooraf bekende werkzaamheden!nee vanwege seinstoringen en ruzieende busschaufeurs die voor het vervangende vervoer moesten zorgen…

    Reactie door iew — maandag 21 augustus 2006 @ 11.26 uur

  63. Waarheen gaat het met het openbaar vervoer ?Het toch maar bedeold voor de arbeiders die gewoon geen auto kunnen kopen ; moet je maar flink in de schuld gaan .

    Reactie door Fred — maandag 21 augustus 2006 @ 16.10 uur

  64. De SP hoeft niet terug te komen met partijstandpunt, dat weten we al.
    Heb het lef, motie van wantrouwen, meldt het in de kranten, het is een brevet van onkunde gedoogd door……!
    Nu is de tijd!
    Doen a.u.b.!

    Reactie door maria — maandag 21 augustus 2006 @ 21.07 uur

  65. Ik bedoel: betaalde informatieve advertentie opstand, overheids informatie.
    De kas heeft het, ga op deze manier campagne voeren naast partijprogrammma.

    Reactie door maria — maandag 21 augustus 2006 @ 21.12 uur

  66. beste mensen, los problemen met reizen ns,prorail gaat het hier om een minister/staatssecraris die vanuit gedoog weer terug zou mogen komen?
    Niks gedoog vanuit 2e kamer naar kabinet. Zijn we er nog niet klaar mee?
    Ik wel, geen enkel vertrouwen meer.

    Reactie door maria — maandag 21 augustus 2006 @ 21.27 uur

  67. Wat een verschrikking, willen en kunne we al jaren redelijk met de trein… nu wordt dat ons ontnomen. Wil je ook aandacht vragen voor een spoorverbinding als Zwolle Emmen…….
    Resultaat :
    - meer overstappen
    - minder aansluiting
    - veel langere reistijden
    - onzinnigheid van een sneltrein (5 minutn op het gehele traject, en daardoor minder aansluitingen)

    Doe wat.. aktie ..

    Reactie door jan — zondag 27 augustus 2006 @ 9.24 uur

  68. Ach in Friesland, Groningen, Drente….
    Daar is de werkloosheid hoog..er wordt geld verdient in de Randstad en dus is de Randstad belangrijker. Ik denk dat bovenstaande provincies grijs worden van pensionado`s. Recreatie en ontspanningsprovincies…kennen jullie Sneek? Dat wordt waterrrstad ( op z`n kak gezegd)Voor de rijke medemens dus en de mensen die met armoe kampen? ach…armoe is relatief …

    Reactie door cynthia — maandag 28 augustus 2006 @ 12.07 uur

  69. Tsja, de NS wordt afgerekend op op tijd rijden. Mijns inziens terecht. Dus wat doen ze in de nieuwe dienstregeling. Het traject Roosendaal-Zwolle opknippen. Fijn minder kans op vertraging en dus beter scoren. Jammer dat mijn reistijd met de trein tussen Oss en Apeldoorn oploopt van 1:17 naar 1:51 minuten. En daarbij ook nog eens een extra overstap! Dus per dag 68 minuten extra onderweg. DAG NS. Ik stap wel iedere dag lekker in een meer milieuvervuilend ‘alternatief’. Oftewel de auto!! Houdt ik ook nog een uur extra per dag over voor mijn privéleven!

    Reactie door Jos — dinsdag 29 augustus 2006 @ 9.07 uur

  70. je zit langer in de trein in 2007,
    je kunt langer genieten van de “uitstekende” dienstverlening van de ns in 2007,
    en dus betaal je ook meer in 2007,
    dás logisch

    bernhard

    Reactie door b.oosting — woensdag 30 augustus 2006 @ 15.50 uur

  71. B.oosting, ditz ou logisch zijn als het zo zou zijn! Tot nu toe heeft iedere zogenaamde verbetering alleen maar verslechtering betekent en dat tegen een hogere prijs..waar zit nu de logica?

    Reactie door cynthia — donderdag 31 augustus 2006 @ 11.42 uur