Groei ondanks Balkenende

De Nederlandse economie zit weer in de lift. Volgens premier Balkenende is dat te danken aan de stevige hervormingen die zijn kabinetten hebben doorgevoerd. Is dat verkiezingsretoriek of mag dit kabinet zichzelf inderdaad feliciteren? In een korte serie over deze vraag vandaag als eerste professor J. H. Garretsen, die vindt dat het kabinet het economisch herstel juist heeft belemmerd.

Het hele artikel is op de website van Trouw te lezen.

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

woensdag 23 augustus 2006 :: 13.31 uur

133 Comments

133 reacties

  1. Nu is het alleen nog zaak de grote massa te laten begrijpen dat de groei echt niet dankzij het kabinet is. Helaas hebben we de media niet mee..

    Reactie door kaatje — woensdag 23 augustus 2006 @ 13.50 uur

  2. Je kan natuurlijk wel de theorie van het zuur willen belijden : d.w.z. de factor Arbeid niet meer laten consumeren ,maar dat leid wel tot een volledige verstarde economie : Mooi dat het kabinet het voor het arme bedrijfsleven zo regelt , dat de arbeider meer sociale premies / belastingen gaan betalen : dat leidt tot minder consumeren van de factor arbeid , maar dat leidt wel weer tot een lagere productie en dus minder winst .

    Reactie door Fred — woensdag 23 augustus 2006 @ 14.00 uur

  3. daar geloof ik niets van. dit kabinet heeft de burgers altijd een rad voor ogen gedraaid. dat zal nu weer het geval zijn. dit kabinet heeft alles kapot gemaakt en daar wordt de economie beter van? maak dat maar de kat wijs, maar mij niet. wel geloof ik, dat de economie beter wordt, als balkenende weg gaat en ook voorgoed weg is. maar nu zeker niet

    Reactie door maayke jong-doppen — woensdag 23 augustus 2006 @ 14.08 uur

  4. Ach ja, Garretsen is geloof ik PvdA-lid. Dan weet je het wel weer…

    Reactie door Piet — woensdag 23 augustus 2006 @ 14.09 uur

  5. Echt niet dank zij dit kabinet, ze hebben hun doem denken alleen gebruikt om een aantal zaken door te drukken en de WAO aan te pakken. Die groei was er evengoed wel gekomen, daar Nederland gewoon een beetje meelift met de omringende landen, dat wist dit kabinet ook heel goed.

    Dus laat je niets wijs maken!

    Reactie door e.krul — woensdag 23 augustus 2006 @ 14.10 uur

  6. Zoals we weten bestaan er al een aantal economische theorieen en bovendien zijn er veel profesors met een eigen mening ( geloof ).
    De economie is zo complex geworden ,vooral na de toetreding van een groot aantal landen bij de EU ; dat dit onmogelijk is te beheersen ;
    Er zijn een aantal modellen ontwikkelt , die doorgerekend kunnen worden via grote computers ; maar het blijft gissen .

    Het is niet zo moeilijk het bedrijfsleven meer te geven : je jat het gewoon weg bij de factor arbeid , en dan heb je al gauw genoeg WINST ; men zegt dat de werkgelegenheid is verbetert : welke sectorren en voor welke groepen van de samenleving ? Conclusie : Politieke uitspraken zijn meestal VAAG .

    Reactie door Fred — woensdag 23 augustus 2006 @ 14.18 uur

  7. De scores ten opzichte van andere eurolanden is anders wel heel goed.

    Reactie door C Harms — woensdag 23 augustus 2006 @ 14.27 uur

  8. kabinet balkenende heeft de economie doelbewust laten afbrokkelen en dan durft de media te zeggen, dat deze is gegroeid. mooi niet. want hoe komt het dan, dat de armoede in nederland is toegenomen en dat er meer voedselbanken zijn gekomen? daar weet dit kabinet natuurlijk weer niets van. de economie is achteruit gegaan met dit kabinet.

    Reactie door maayke jong-doppen — woensdag 23 augustus 2006 @ 14.29 uur

  9. @ e. krul. HaHa, meeliften met de omringende landen. We hebben juist een betere economie als al die anderen. Je bedoelt dat zij met ons meeliften. Het komt wel door Balkenende 2!!!

    Reactie door ik — woensdag 23 augustus 2006 @ 14.33 uur

  10. @ Harm,

    Het dipje was ook groter, wat dit verhaal enkel maar bevestigd, we zijn als klein im-export landje een redelijke speelbal van de wereldeconomie…

    Reactie door Bart — woensdag 23 augustus 2006 @ 14.36 uur

  11. En, alle hervormingen zijn lange termijnhervormingen, en kunnen nooit de opleving verklaren die nu gaande is…

    Van die hervormingen moet maar gezien worden wat het resultaat wordt… en of ze menselijk zijn…

    Reactie door Bart — woensdag 23 augustus 2006 @ 14.39 uur

  12. Ben het eens met de meeste commentaren.
    BEIII heeft de recessie verstevigd om draagvalk te creeren voor hervormingen.

    Reactie door Alexander — woensdag 23 augustus 2006 @ 14.50 uur

  13. Als ‘t met de economie maar goed gaat… blá, blá, blá…

    Er is nog wel iéts meer dan economie alleen !

    Reactie door Lezer — woensdag 23 augustus 2006 @ 14.54 uur

  14. Iedere jandoedel op straat had dit verhaal ook kunnen vertellen; de wetenschap loopt aardig achter de feiten aan.. ;-)

    Reactie door Opa-Buiswater — woensdag 23 augustus 2006 @ 15.03 uur

  15. ja,ja,

    is leuk voor alle dieven, ze stelen niet maar zijn aan het hervormen!

    Reactie door Pia — woensdag 23 augustus 2006 @ 15.09 uur

  16. Ja ja die Balkenende laat ons weer een keer geloven!
    Sorry, maar geloven doe je in de daar voor bestemde plaatsen.
    CBS die jaren een verkeerde rekenformule hanteerde (die Zalm, onze rekenmeester geloofde het)
    Als zalm en Bakkie gewoon tijdig maatregelen hadden getroffen, was er gewoon niets aan de hand geweest en waren we vermoedelijk het enige land binen de EU dat geen recessie had gekend.
    Maar er moest drastisch hervormd worden en daar was draagkracht voor nodig.
    Al die extra’s die de nederlanders nodig hadden zijn nu vermoedelijk aan de vakbondsbobo’s en aan de directie van het CBS gedoneerd om de maatregelen er door te krijgen.
    Het ABC van dit kabinet luidt vrees ik:
    Afbraak managers
    Bedrog managers
    Corruptie managers
    Donaties managers
    Egotrippers managers

    Zakkenvullers managers

    Reactie door sinne tolsma — woensdag 23 augustus 2006 @ 15.13 uur

  17. Weet jij het dan beter opa buiswater?
    Ik snap dat je dit geen leuk bericht vind, je had natuurlijk gehoopt dat alles in elkaar zou pletteren met dit kaninet, maar het tegendeel is waar.

    Reactie door carla — woensdag 23 augustus 2006 @ 15.19 uur

  18. Het gaat ook alleen maar over de economie en op dat punt is het ook beter geworden en ja misschien wel Dankzij dit kabinet.

    Op ander punten scoort dit kabinet niet goed daar ben ik het mee eens, sociaal gezien kan het veel beter.

    Maar dat is niet het onderwerp nu.

    Reactie door carla — woensdag 23 augustus 2006 @ 15.23 uur

  19. Zou het toch Gods werk zijn ? ; we moeten Balkenelende maar heel dankbaar zijn dat hij zoeveel gebeden heeft voor zijn arm volkje !

    Reactie door Fred — woensdag 23 augustus 2006 @ 15.24 uur

  20. Er zijn vast ook wel een paar professoren die voor Balkenende willen getuigen.

    Reactie door Arjan — woensdag 23 augustus 2006 @ 15.26 uur

  21. Deze discussie is een non discussie.
    Welk kabinet ook aan de macht is links of rechts voor het groeien van de economie zijn we afhankelijk van de wereld economie en handel.
    Een links rechts of een gezins(CDA) kabinet bepaald alleen onder wie het geld verdeeld wordt. Zo werkt dat.

    Reactie door Klaas — woensdag 23 augustus 2006 @ 15.27 uur

  22. Deze professor beweert heel veel maar toont helemaal niets aan met cijfers. Overigens lijkt hij het wel eens te zijn met de meeste structurele hervormingen die Balkenende doorvoerde, maar is hij het niet eens met de timing en met de “zuur en zoet” beeldspraak.

    Wat overigens wel eenvoudig is aan te tonen is dat geen enkele regering sinds Keynes erin slaagt om contra-cyclisch beleid te voeren, dwz uitgeven als het slecht gaat en besparen als het goed gaat. Het uitgeven lukt altijd wel, maar het besparen in goede tijden is teveel gevraagd.

    Reactie door Klukkluk — woensdag 23 augustus 2006 @ 15.44 uur

  23. @8 Die voedselbankenfabel moet eens de wereld uit. Het gaat om slechts enkele duizenden mensen, in tegenstelling bijvoorbeeld door het door linkse partijen geregeerde België. Ze zijn ontstaan onder paars en de meeste mensen die er komen, zijn er door eigen schuld of heel specifieke omstandigheden.

    Reactie door j. verzwoerd — woensdag 23 augustus 2006 @ 15.50 uur

  24. @13 Zo is het!

    Reactie door wouter — woensdag 23 augustus 2006 @ 15.56 uur

  25. Zonder waarde-oordeel te geven heeft de schrijver gelijk. De Keynes-theorie gaat inderdaad op, maar Zalm cq. het kabinet Balkenende, deden het ( net als velen voor hen..!! ) precies verkeerd om.

    Als Zalm auto had gereden, was het niet best: Remmen als je gas moest geven en gas geven als je moest remmen. Naast boetes, rijbewijs kwijt en alle borden ten behoeve van de regelgeving volledig platgereden.

    Reactie door Leftfoot — woensdag 23 augustus 2006 @ 16.00 uur

  26. Klaas — woensdag 23 augustus 2006 @ 15.27
    Welk kabinet ook aan de macht is links of rechts voor het groeien van de economie zijn we afhankelijk van de wereld economie en handel.
    Een links rechts of een gezins(CDA) kabinet bepaald alleen onder wie het geld verdeeld wordt. Zo werkt dat.
    C Harms- Mee eens. Maar we kunnen onzelf wel reccessiebestendiger maken en eerder uit het dal klimmen als we onze zaakjes op orde hebben. Geen schulden meer, maar een financiele buffer mocht dat nodig zijn voor nieuwe zware tijden.

    Reactie door C Harms — woensdag 23 augustus 2006 @ 16.10 uur

  27. J. verzwoerd
    Typisch dat het aantal zelfdodingen toch altijd onder CDA vlag een stijging te zien geeft.
    Helaas ben je wat kortzichtig, door eigen schuld??? Mij staat bij dat beleidsmatig er voor gezorgd is dat iedereen werkt en als je tegenwoordig kijkt wat voor hypotheek je al wel niet kunt krijgen voor minder dan modaal, is het niet eigen schuld, maar overheidsschuld.
    Men wordt gedwongen te kopen, omdat er amper fatsoenlijke betaalbare huurwoningen gebouwd worden.
    Zoek eens een huurwoning van

    Reactie door sinne tolsma — woensdag 23 augustus 2006 @ 16.11 uur

  28. Haha, da’s nu een mooi voorbeeld van selectief winkelen. Dezelfde Garretsen is groot voorstander van de EU, van toelating van Poolse (en andere) werknemers tot de Nederlandse arbeidsmarkt, vind het per saldo prima dat Nederlandse producenten hun boeltje verplaatsen naar China als dat goedkope produkten oplevert voor de Nederlandse afzetmarkt. En ja, het is ook nog een PvdA’er.

    Reactie door Wim — woensdag 23 augustus 2006 @ 16.15 uur

  29. Zoek eens een huurwoning van 350 euro of lager, die zijn er amper omdat er zonodig duur gebouwd moet worden is hogere OZB is meer overheidsinkomsten.
    Vind je het dan vreemd dat mensen in de schulden raken.
    Vroeger had je een norm van ongeveer 25% dat je mocht verwonen, dat ligt tegenwoordig vrees ik aanzienlijk hoger.

    Reactie door sinne tolsma — woensdag 23 augustus 2006 @ 16.18 uur

  30. @17 Carla: zeker ook econoom? :-)

    Reactie door Opa-Buiswater — woensdag 23 augustus 2006 @ 16.25 uur

  31. De tijdelijke opleving is ontstaan door het Euro drukpers beleid,waarvan de funeste gevolgen afgewenteld worden op de pensioenfondsen en de kleine spaarder.Ook heeft in ons land het consumeren van het spaarloon invloed gehad.Tenslotte is de V.S./Bush de grote animator geweest,via een “lage rente strategie”,dat daarbij kwistig met de beleningsgelden is omgegaan mag de pret niet drukken,want uiteindelijk betalen de Aziaten straks de rekening met hun uitpuilende pakhuizen vol $.Dat vooral China deze wil lozen door zoveel mogelijk grondstoffen te kopen en te betalen in $ is op zich een veeg teken.Balkenende heeft tijdens zijn periode er alleen maar voor gezorgd,dat de bevolking de knip dicht hield omdat ze het gewoonweg in veel gevallen niet hadden.

    Reactie door Maan Arkenbosach — woensdag 23 augustus 2006 @ 16.32 uur

  32. Geniet allemaal nog maar even van die economische opleving. Na de verkiezingen beginnen de cao onderhandelingen weer en dan gaat het altijd een stuk slechter met de economie.

    Reactie door hutspot — woensdag 23 augustus 2006 @ 16.39 uur

  33. het is eleke keer hetzelfde verhaal ; nu maar eens de DURF-politiek : er is geen verband tussen Balkenelende en economische groei !
    Bovendien de kleintjes worden en niet groter door !

    Reactie door Fred — woensdag 23 augustus 2006 @ 16.56 uur

  34. Laat ik nu eens even aannemen dat deze economische groei door Bakellende komt.
    Anders vertaald betekent een economische groei in nederland gewoon dat het goed gaat met het bedrijfsleven.

    Maar wat hebben wij burgers daaraan?
    Zeker als je ziet dat Bakellende met zijn maatjes ervoor gezorgd hebben dat de mensen die het minste hebben, nog minder hebben.

    Ja Bakellende is goed geweest voor het bedrijfsleven maar niet voor de burger.
    Sterker nog dit heeft hij ten koste van de gewone burger gedaan!

    Belastingen en premies voor de gewone man zijn duurder geworden en die van het bedrijfsleven zijn goedkoper geworden.
    De hoogste inkomens zijn erop vooruit gegaan.
    Zelf krijgen ze loonsverhoging en de gewone burger mag geen loonsverhoging krijgen.

    Dus dat het goed gaat met de economie en niet met de gemiddelde nederlander is zeker geen compliment voor dat Balletje ellende.

    Als iemand aan Harry Potter vroeg waarom onze militairen in Irak zaten, dan zei die eikel dat we goed werk deden voor de mensen in Irak.
    Ik heb hem nog nooit horen zeggen dat ze goed werk doen voor de mensen in Nederland en ik heb het ook nooit gezien dat hij dit deed.

    Aangezien die domme eikel dit zei voor de verkiezingen in Irak, had ik even de hoop dat hij zich verkiesbaar wilde stellen voor Irak, maar dit bleek jammergenoeg niet zo te zijn.

    @23 j.verzwoerd

    Slechts een paar duizend mensen, alsof dat niet genoeg is.
    Vooral als je ziet watvoor mensen dat zijn [moeders met kinderen bv.].
    En over welke fabel heb je het want je geeft zelf toe dat er een paar duizend mensen gebruik van maken?

    Als jij ervan uitgaat dat als paars het slecht doet, dat het niet zo erg is dat rechts het ook in mindere maten doet, dan vind ik dat een armoedige denkwijze.

    Als er nu noodzaak voor was maar die is er niet want zo’n arm land is nederland niet.
    Dus dan kan je beter streven naar een systeem of naar een partij die daar wel rekening mee houdt.

    Reactie door stanley — woensdag 23 augustus 2006 @ 17.40 uur

  35. De werkelossheid is vanaf aantreden Balkenende met méér dan 2,5% gestegen.
    Heb de cijfers op andere items al vele malen laten zien maar blijkbaar zijn sommige mensen zeer kort van geheugen, oftewel oost-indisch doof.
    Ze zijn aan het dalen in de afgelopen maanden t.o.v. begin dit jaar.
    Dat is dus een héél ander verhaal dan het CDA en hun media-vriendjes ons vertellen, of nalaten te vertellen.
    Nogmaals op een rijtje. Werkelossheidscijfers

    2000 3,8%
    2001 3,5
    2002 4,1
    2003 5,4
    2004 6,5
    2005 6,5
    2006 laatste maand. 5,5%

    Hoezoe werkeloosheid gedaald dankzij Balkenende, gestegen zul je bedoelen, ondanks de nullijn.
    De éerste levensbehoeften worden wederom zeer veel duurder energie groenten en fruit, huren.
    De mensen vooral minimumloners en mensen zonder kinderen worden de armoede ingedreven.
    Voor iedereen bij stijgende werkeloosheid de nullijn al die jaren natuurlijk buiten de functieopslagen die werkende hogeropgeleiden toch wel gekregen hebben.
    Als je kosten eerste levensbehoeften telt is de inflatie enorm gestegen.
    Deze wordt gedrukt doordat ‘dure’elctronica die alleen betaald kan worden door mensen die méér verdienen in prijs verlaagd zijn.
    Ziedaar de toegenomen tweedeling en de armoedeval die veel mkensen maken nog dargelaten de weer deels goedgekeurde WAO-ers etc. Iedereen aan het werk, langer werken? De werkeloosheid van mensen boven de 50-55 jaar is niét gedald integendeel, de werkeloosheid onder vrouwen is onverdeeld hetzelfde gebleven ruim 2% boven dat van mannen.

    Mensen tel uit je winst, het bedrijfsleven heeft dat met meer dan 30% allang gedaan en krijgt alhoewel nooit zuur geproefd in die jaren nog wat extra zoet toebedeeld.
    Ik mag hopen dat hun tanden ervan wegrotten samen met de volksverlakkerij CDA-TOP.

    Reactie door Henny — woensdag 23 augustus 2006 @ 17.46 uur

  36. werkeloosheid. Sorry maar mijn aaaaaaaaaaa werkt niet goed, vuiltje denk ik.

    Reactie door Henny — woensdag 23 augustus 2006 @ 17.47 uur

  37. Het enige wat echt en ongebreideld nog groeit in NL, en er lijkt idd geen einde aan te komen, is het ego van Balk en consorten.
    Laten we hopen dat het bij die lijken blijft.
    En dat we er vlug van verlost mogen zijn.

    Reactie door Alex — woensdag 23 augustus 2006 @ 17.51 uur

  38. Maak maar balkenbrij van Balkenende met zijn geleuter, een ezel heb meer verstand van economie met normen en waarden.

    Reactie door schoenmaker — woensdag 23 augustus 2006 @ 18.17 uur

  39. stanley — woensdag 23 augustus 2006 @ 17.40
    Anders vertaald betekent een economische groei in nederland gewoon dat het goed gaat met het bedrijfsleven. Maar wat hebben wij burgers daaraan?

    De ‘kip die de gouden eieren legt’. Werkgelegenheid, banen, geld. Als de arbeid schaars is gaan de lonen omhoog of er moeten meer mensen aan het werk.

    Reactie door C Harms — woensdag 23 augustus 2006 @ 18.25 uur

  40. Ik heb vanmiddag bij de lezersreacties een kritische bijdrag geplaatst in Trouw.
    Nog steeds niet tevoorschijn gekomen…censuur? Ik heb om uitleg gevraagd.

    Reactie door Gloria — woensdag 23 augustus 2006 @ 18.35 uur

  41. @29: ik woon nog in zo’n woning hoewel de huur elk jaar een stukje omhoog gaat. Maar wel nog steeds rond de 350 euro. Voor dat geld heb je een hopeloos verouderde, totaal niet geïsoleerde en bijzonder gehorige woning in een erg slechte buurt. O ja, en volgend jaar gaat ‘ie plat.

    Reactie door Chantal P — woensdag 23 augustus 2006 @ 19.05 uur

  42. beste Chatal P ,wat denk je wat er voor die woning in de plaats komt : YES , rianten “betaalbare ” koopwoningen !
    In elke grote stad is dit verschijnsel overigens aan de gang : de lokale economie stijgt (de gemeente econmie ).

    Reactie door Fred — woensdag 23 augustus 2006 @ 19.28 uur

  43. Zoals voorgaande schrijvers al naar voren hebben gebracht : mensen die niet komne uit de twee verdieners gezinnnen , worden het zwaarst gepakt : dat is ook de reden dat de twee-verdieners geilen van die afgeknopte koppen !

    Reactie door Fred — woensdag 23 augustus 2006 @ 19.30 uur

  44. Zie je het al voor je CDA en VVD samen nog 4 jaar.
    Tel eens al hun punten bij elkaar en mischien nog samen met eend NL

    Reactie door Jofel — woensdag 23 augustus 2006 @ 19.32 uur

  45. @8 maayke jong-doppen — woensdag 23 augustus 2006 @ 14.29,

    Klopt, en je moet een collectieve zorgverzekering nemen en door de overheid gecompenseerd worden anders wordt de kans wel erg klein dat je een ziekenhuis nog van binnen ziet.

    Ja, het leven is er niet beter op geworden, maar het gaat nu wat beter maar je wilt er niet aan denken als het in de toekomst echt slechter wordt.

    Reactie door Evert Tigchelaar jr — woensdag 23 augustus 2006 @ 19.36 uur

  46. Als de economie goed gaat betekent dat niet dat de burger daar van profiteert.
    Het betekent dat een happy few inderdaad profiteert van goedkope Polen die bereid zijn zich uit te laten buiten.
    Volgend jaar zijn de Roemenen en Bulgaren aan de beurt.

    Ik twijfel er niet over dat slavernij de economie goed zal doen. Kunnen we gelijk die lastige burgerrechten afschaffen. Die zitten toch maar in de weg.

    Reactie door Rob de Kuster — woensdag 23 augustus 2006 @ 19.40 uur

  47. wat een groot gevaar is dat de grenzen veel slechter bewaakt gaan worden ,omdat dit nu de taak is van de nieuwe EU-landen ;
    de poolse doane aan de grens van niet-EU landen zullen hun taak veel minder van belang achte , bovendien zijn de lonen van die lui veel lager ; wat uiteraard corruptie in de hand werkt ;dus aan de russische grens geeft je paa leuke euro aan een beambte , en geen heb geen probleem !

    Reactie door Fred — woensdag 23 augustus 2006 @ 19.54 uur

  48. # 45 Rob de Kuster

    Inderdaad. De 17e eeuw noemt men in de geschiedenisboeken zelfs De Gouden Eeuw! Met dank aan de slaventransporten naar Amerika en het knechten van de bewoners van in het Verre Oosten door de VOC.

    Dus slavernij loont, nog steeds!

    Reactie door hanri — woensdag 23 augustus 2006 @ 20.40 uur

  49. Overal op TV VVD AOW leeftijd wordt niet verhoogd.
    Dat ze daarachter het heel sociale stelsel naar de knoppen draaien of nog meer naar de knoppen draaien staat er niet met grote letters.

    Reactie door Jofel — woensdag 23 augustus 2006 @ 20.48 uur

  50. Jofel — ……..of nog meer naar de knoppen draaien staat er niet met grote letters.
    Wel dat we harder moeten werken voor onze (sociale verworvenheden). Maar men wil kennelijk wel de rechten horen, maar niet de plichten.

    Reactie door C Harms — woensdag 23 augustus 2006 @ 21.22 uur

  51. De Kabinetten die nog komen zien zich dus
    binnenkort geplaatst voor de post ‘achter-
    stallig onderhoud aan mens en behuizing!
    Gebrek aan zorg heeft al mensen hun leven
    gekost en een zorgvuldig onderzoek zal dat
    kunnen bevestigen. Dan lijkt de Staatskas
    op orde, maar iedereen weet dat dát niet zo is en dat er nog een aantal niet-geraam
    de kosten bijkomen en ‘onvoorzien’ een groter bedrag gaat vormen dan men nu wil
    doen voorkomen. Kosten/Baten analyse werkt
    dan wel even heel anders uit.
    Ja, bovenstaande zegsman mag wel even wat
    meer in ‘beeld’ om zijn visie klinkklaar
    duidelijk te kunnen accentueren. Graag!

    Reactie door Madelief — woensdag 23 augustus 2006 @ 21.27 uur

  52. (sociale verworvenheden) moet zijn (sociale) verworvenheden. Een pretpakket voor iedereen is gewoon onbetaalbaar. De meeste burgers willen gewoon een goed sociaal vangnet voor minder gelukkigen en geen luxe hangmat voor iedereen. Wie betaalt die hangmat en wie mag erin liggen?

    Reactie door C Harms — woensdag 23 augustus 2006 @ 21.34 uur

  53. @ 39 Harms

    Wat bedoel je precies, niemand heeft het over kippen, wij begerijpen er niets meer van

    Reactie door Pool — woensdag 23 augustus 2006 @ 21.36 uur

  54. Ach. De huidige stand is maar een momentopname. Waar het werkelijk om gaat is de contante waarde van alle toekomstige inkomsten en uitgaven. Niet alleen economie, maar ook milieu, werkgelegenheid, sociale rechtvaardigheid, openbaar vervoer, stand van onderwijs en gezondheidszorg enzovoorts. En als je dat bij elkaar optelt heeft dit kabinet het objectief gezien gewoon dramatisch slecht gedaan.

    Reactie door Harry — woensdag 23 augustus 2006 @ 21.41 uur

  55. Jofel jij kunt toch ook wel geloven, (ik heb opleiding L.S.),wat een zeker weten!!!!
    Dat het stukken beter gaat met de economie, nu bijna driekwart van de bevolking minder te besteden heeft, en hogere gemeentelijke lasten moeten betalen. Ik droom zelf wel eens van een boot met 64 gouden kranen, en dan als J.P. Balkenende nog 4jaar in het torentje zit er nog eens 15 gouden kranen bijkomen.

    Reactie door Gonda — woensdag 23 augustus 2006 @ 22.04 uur

  56. @39 C.Harms

    Als men het echt met ons zou menen dan had dat waar kunnen zijn,
    maar met deze marktwerking zullen het goedkoper[e] extra banen zijn anders vertrekken de bedrijven naar een ander land.

    Onlangs had Agnes Jongerius gezegd dat de lonen omhoog moesten.Toen werd direct uit het kabinet geroepen dat dit niet goed voor de economie zou zijn.

    En dan te bedenken dat ze het ontslagrecht willen versoepelen.

    Zoals ik in mijn in reactie 34 zei:
    ze hebben ten koste van de gewone burger een beter economisch klimaat geschept.

    En de gewone burger profiteert niet van die groei.Sterker nog, de gewone burger lijdt om ervoor te zorgen dat er economische groei nodig is!

    En wat krijgen wij ervoor terug?
    52 euro, jippie!

    Reactie door stanley — woensdag 23 augustus 2006 @ 22.15 uur

  57. Haha, ze zeggen het niet maar het is natuurlijk wel zo: In de schatkist gaan de miljarden héél hard rinkelen als de olieprijzen stijgen. Dat is al omdat de aardgasbaten aan de olieprijzen zijn gekoppeld.

    Vandaar dat Nederland zo’n immens belang heeft in alles wat de olieprijs opdrijft. Vandaar dat minister Bot het wel prima vond dat de oorlog in Libanon nog even wat langer duurde dan nodig, en handenwrijvend wacht op de volgende klap. Vandaar dat Nederland vooraan staat als het gaat om onrust zaaien en wapens verkopen aan iedereen die op de olie zit. Goed voor de economie – lees: goed voor de zelfverrijkende top-1%-economie.

    Reactie door olav — woensdag 23 augustus 2006 @ 22.23 uur

  58. @ 23 j verzwoerd

    Even de laatste gegevens van het CBS… in Nederland zijn 1100 Voedselbanken, en 236.000 gezinnen zijn daar van afhankelijk, waarvan 528 gezinnen die door schulden hier gebruik van moeten maken, 721 mensen en gezinnen door drugs of alcohol verslaving, 216 gezinnen met een psychiatrische achtergrond en de rest zijn werkende en ex wao’ers en andere inactieven die de meerderheid vormen, deze grote groep is in de problemen gekomen door de maatregelen die het kabinet de laatste 3 jaar heeft doorgevoerd….Nieuw zorgstelsel wao werd wia en de veranderingen in de bijstandswet.
    Zo verzwoerd ga maar terug naar belgie en vertel hun maar hoe het in Nederland gesteld is met voedselbanken.
    Kijk zeg er meteen bij dat na 22-11 de hypotheekrenteaftrek wordt afgeschaft en dat geld wordt in Nederland gebruikt om de voedselbanken uit de wereld te helpen.
    Kijk zo solidair zijn wij nou hier in dit kiikerlandje.
    Groetjes aan Antwerpen

    Reactie door Pool — woensdag 23 augustus 2006 @ 22.28 uur

  59. knoeien met cijfers daar zijn ze erg goed in. Het ergste is eigenlijk dat ze er zelf nog in geloven ook. heeft jp al last van bronchitus?

    Reactie door mcniel — woensdag 23 augustus 2006 @ 22.43 uur

  60. Ach ja, helaas denkt de gemiddelde burger bij het stemmen alleen aan de huidige economische situatie en verwacht dat dat aan het kabinet ligt. Maar goed, als dat een kabinet aan een meerderheid helpt, krijgt het volk wat het verdient. Zo democratisch ben ik dan ook wel weer ;-) Al hoop ik zeer dat er toch een links kabinet komt, daar niet van voor de duidelijkheid.

    Reactie door Floris V — woensdag 23 augustus 2006 @ 22.56 uur

  61. Madelief — woensdag 23 augustus 2006 @ 21.27 ……..iedereen weet dat dát niet zo is en dat er nog een aantal niet-geraam
    de kosten bijkomen en ‘onvoorzien’ een groter bedrag gaat vormen dan men nu wil
    doen voorkomen.

    Dus moet er een financiele buffer zijn.

    Madelief — Gebrek aan zorg heeft al mensen hun leven
    gekost en een zorgvuldig onderzoek zal dat
    kunnen bevestigen.

    Bedoel je dit?
    http://www.planet.nl/planet/show/id=62967/contentid=747713/sc=a3fc6c

    Al het geld (dat de overheid daarvoor uitrekt) is beschikbaar. Het wordt alleen niet efficient en effectief genoeg gebruikt.

    Reactie door C Harms — woensdag 23 augustus 2006 @ 23.02 uur

  62. stanley — woensdag 23 augustus 2006 @ 22.15 .
    Als de lonen omhoog gaan worden mensen (arbeiders/personeel) te duur en dus ook producten. We prijzen onzelf uit de markt (weer praten over dure euro) Weg opleving economie. Als het makkelijker wordt mensen te ontslaan (wel met goede reden) dan zal men ook eerder weer mensen aannemen. Arbeiders en personeel moeten gewoon zorgen dat ze goede ‘spelers’ worden door middel van: scholing, inzet, ervaring, betrokkenheid etc

    Reactie door C Harms — woensdag 23 augustus 2006 @ 23.13 uur

  63. Minder hoge lonen (wel redelijk natuurlijk afhankelijk van het soort werk) zorgt ervoor dat men sneller nieuwe krachten aanneemt. Tenzij je over iets bezit waardoor bedrijven om jou gaan vechten. Dan kom je in no-time aan werk met een super hoog salaris.

    Reactie door C Harms — woensdag 23 augustus 2006 @ 23.19 uur

  64. @ 61 Harms

    We hebben het hier over mensen niet over cijfertjes, dus wat je nou eigenlijk zeggen, ik en andere weten nog steeds niet wat je bedoelt met…..iedereen weet dat dát niet zo is en dat er nog een aantal niet-geraamde kosten bijkomen……wie zijn die iedereen, ik en ik denk ook vele met mij weten van niets.
    Dus graag wat meer duidelijkheid in begrijpende taal a.u.b ander snapt er niemand meer wat van je reacties.

    Reactie door Pool — woensdag 23 augustus 2006 @ 23.34 uur

  65. @ 63 Harms

    Harms gaan ze om jou vechten… ik kan het mij niet voorstellen, hoezo bergrijp jouw baas je dan, hier snap niemand iets van je omdat je steeds zo onduidelijk bent.

    Reactie door Pool — woensdag 23 augustus 2006 @ 23.39 uur

  66. #61 C. Harms

    Ik heb lange tijd uw reacties voor kennisgeving aangenomen, maar nu moet ik toch even mijn reatie kwijt.

    U pikt er met uw link een incident uit?

    Heb ik voor u ook een paar incidenten:

    Mijn vader is de laatste jaren tot zijn dood in een verpleeghuis opgenomen geweest.

    Jarenlang was hij gehuisvest in een noodgebouw (barak) met een slechte klimaatbeheersing. Tijdens de bezoeken heb ik schrijnende situaties meegemaakt.

    Patienten moesten uit personeelsgebrek regelmatig zo lang op de gang naar het toilet wachten dat de nood zo hoog werd dat de behoefte niet meer opgehouden kon worden.
    Mijnheer C. Harms het is schrijnend om bejaarde mannen en vrouwen, waarvan ik weet dat zij verdraaid hard gewerkt hebben om onze maatschappij op te bouwen, te moeten zien huilen van schaamte !

    Een ‘ervaren’ stoma patient weet wanneer het tijd is om het stoma te vervangen als er echter geen personeel aanwezig is om deze handeling te verrichtten zijn de gevolgen zeer vervelend als de stoma losraakt van het lichaam kan ik u verzekeren mijnheer C. Harms.

    Mijnheer C. Harms, mijn vader is uiteindelijk overleden door een ongeluk tijdens een transfer met een tillift, dit ongeluk was niet gebeurt als mensen en middelen op een adequate wijze hadden kunnen functioneren.

    Mijheer C. Harms, tijdsdruk die onstaat omdat een verpleeghuis financieel niet in staat is voldoende personeel in te zetten kan, ook voor hard werkende mensen, zeer grote gevolgen hebben!

    Gelukkig heeft u uw plekje in de hangmat wél verdiend!

    Reactie door hanri — woensdag 23 augustus 2006 @ 23.51 uur

  67. Niet helemaal off topic, want het een heeft met het ander te maken, maar ga allemaal NU nog naar deze link s.v.p:

    http://live.nu/i.ram

    Het duurt maar ong. 20 minuten en je wilt niet weten hoe besodemieterd we zeer waarschijnlijk worden. Voor GOUD!

    Reactie door Gloria — donderdag 24 augustus 2006 @ 0.19 uur

  68. Kijk eens, nog meer
    http://nl.wikipedia.org/wiki/Complottheorie%C3%ABn_over_de_terroristische_aanslagen_op_11_september_2001

    Reactie door C Harms — donderdag 24 augustus 2006 @ 0.41 uur

  69. @62 C.Harms

    Die logica is marktwerkinglogica en is heel slecht voor de gewone burger.
    Als wij die logica blijven volgen dan zijn wij spoedig echte slaven van het bedrijfsleven.
    Er zijn meer systemen mogelijk en we hoeven niet persé die logica te blijven volgen.

    Zolang bedrijven winst maken kan niemand te duur zijn, maar bedrijven denken na hoe ze kosten kunnen besparen en dan kom je al snel bij de loonkosten want dat lijkt altijd veel.

    Het bedrijfsleven heeft een veel te grote invloed op ons land en die moeten we zeker niet willen vergroten.
    @63

    Natuurlijk neemt een bedrijf makkelijker personeel aan als het goedkoper is, dat is menselijk.

    Als de supermarkteigenaar zijn assortiment goedkoper maakt dan worden er ook dingen gekocht door de klanten die ze anders nooit gekocht hadden.

    Als je echt iets nodig hebt [dus in dit geval personeel] en het is het waard dan moet je gewoon de prijs betalen en niet proberen af te dingen.

    Reactie door stanley — donderdag 24 augustus 2006 @ 1.04 uur

  70. Die schrijver van het artikel over professor J. H. Garretsen is zeker familie van deze professor?

    Het artikel is namelijk geschreven door Harry Garretsen.

    Lijkt mij te toevallig om geen familie te zijn.

    @gloria

    Die link werkt niet.

    Reactie door stanley — donderdag 24 augustus 2006 @ 1.30 uur

  71. @ 65 stanley

    Ja, het werkt wel. Althans op mijn laptop. Ik had ook allerlei blokkades, maar ergens heb ik gewoon maar “oke” geklikt. En ineens kwam het filmpje tevoorschijn.

    Reactie door Gloria — donderdag 24 augustus 2006 @ 2.15 uur

  72. @ 68 Harms

    Hoe bedoel je met…. Kijk eens nog meer… dit slaat natuurlijk weer nergens op Harms.
    ‘k Heb het je al vaker gezegd je moet duidelijk zijn met wat je bedoeld echt anders sla je de plank volledig mis, niemand begrijpt iets van wat je nou zeggen wilt.

    Reactie door Pool — donderdag 24 augustus 2006 @ 7.50 uur

  73. C. Harms , vertel eens wat over jezelf : dan kunnen we rekening met jou houden : Een Pretpakket …. ?

    Reactie door Fred — donderdag 24 augustus 2006 @ 9.15 uur

  74. Harms , geef eens een definitie van HARDER WERKEN ;dan kunnen we jou volgen !

    Reactie door Fred — donderdag 24 augustus 2006 @ 9.17 uur

  75. 39 Wat een onzin als de arbeid schars is vraagt Balkenende op de nullijn danwel een zéér bescheiden loonsverhoging die de inflatie incl.sterk verhoogde eerste levensbehoeften totaal niet dekt voor een héél groot deel van de bevolking.
    Dat is het ‘m juist, hier wil hij wél ingrijpen in het zogenaamde ‘marktmechanisme’evenals het toelaten van hogeropgeliede buitenlanders op de markt en werkers uit nieuwe EU landen.
    Allemaal mechanismen die het kabinet gebruikt om de socalled vrije markt te beinvloeden.

    Reactie door Henny — donderdag 24 augustus 2006 @ 9.22 uur

  76. éenzijdig’te beinvloeden.

    Reactie door Henny — donderdag 24 augustus 2006 @ 9.23 uur

  77. 63 Harms je spreekt jezelf wederom hillarisch tegen, zie 39.

    Reactie door Henny — donderdag 24 augustus 2006 @ 9.29 uur

  78. Weet iemand wat de definitie is van HARDER WERKEN ? Is dat een term van rechtse balletjes ?

    Reactie door Fred — donderdag 24 augustus 2006 @ 9.52 uur

  79. Het lijkt mij goed , omdat Balkenelende het zo goed te hebben “gedaan “een standbeeld op te richten , zo iemand moet je toch heel dankbaar zijn dat deze het zogoed meent met de bevolking ; zo soiaal voelend mens en dan ook zoerg belaagd en afgezeken .

    Reactie door Fred — donderdag 24 augustus 2006 @ 11.19 uur

  80. Dat het met de economie in Nederland zo verschrikelijk goed gaat komt uiteraard alleen maar door balkenende en zalm,als die er niet op dit moment hadden geregeert was Nederland allang failiet en waren alle bedrijven vertrokken naar Belgie en hadden we helemaal geen ziekenhuizen meer enz.enz.enz.

    Deze mensen verdienen niet alleen een standbeeld maar zeker ook een gouden handdruk van teminste één miljard euro en mogen ze alleen nog maar met gouden bestek eten.

    Minister Zalm moet nog iets meer krijgen wand die was al heel goed bezig in paars waar die alleen maar zeer goede dingen voor de arme bevolking gedaan heeft.

    ps.
    voor de oplettende lezer,
    dit is een grapje.

    Reactie door Dromer — donderdag 24 augustus 2006 @ 11.57 uur

  81. C Harms heeft eindelijk zijn draai gevonden vres ik!
    de verzorgingsstaat is voor de gevestigde partijen en Harms zal wel pastor worden!

    Reactie door sinne tolsma — donderdag 24 augustus 2006 @ 12.55 uur

  82. @80 In grapjes schuilt meestal veel waarheid. Een standbeeld gaat wat ver, maar Balkenende en vooral Zalm zijn m.i. geen figuren die voor hun eigen grote geld gaan.

    Reactie door klukkluk — donderdag 24 augustus 2006 @ 12.56 uur

  83. de economie van dit kabinet gaat het misschien heel goed, maar voor de burgers is het een ramp. wat ik al eerder heb geschreven is, dat de ministers eerst voor zichzelf zorgen en dan pas voor de burgers. straks, als kabinet balkenenende weg is, zijn ze binnen. de economie gaat echt niet vooruit op die manier. het wordt nu eens hoog tijd, dat dit kabinet eens gaat inleveren. er is al genoeg bij de burgers gestolen door hun.

    Reactie door maayke jong-doppen — donderdag 24 augustus 2006 @ 13.03 uur

  84. Dat dit kabinet (klukkluk) voor:
    Robin-Hood speelt voor de rijken, is ook niet grappig!!!!.

    Reactie door Gonda — donderdag 24 augustus 2006 @ 16.03 uur

  85. @ klukkluk,

    Zalm is een knagende boekhouder, die geen zicht heeft voor de maatschappelijke gevolgen van zijn spreadsheets. Het is gewoon een pennelikker. Tijdens mijn ondernemingsraad tijd heb ik veel van dit soort mensen ontmoet. Het is bijna een voorwaarde om een finacieel directeur te worden.
    Helaas is Bakellende een watje, en durft geen tegenwicht te geven aan de boekhouder. In een (goede) organisatie (overheid of prive) zwakt de directeur PZ en ondernemingsraad de financieel directeur was af, en komt het algemene beleid ergens in het midden uit. Een algemeen directeur is daarbij cruciaal. Als deze alleen de centenknulletjes gelooft en de mensenkant vergeet dan komen er problemen (andersom ook).

    Dat is hét probleem met zalm. Hij heeft te veel macht in het kabinet. Daardoor is het beleid in zijn geheel wat te kortzichtig en
    tew boekoudkundig is.

    Reactie door Alexander — donderdag 24 augustus 2006 @ 17.11 uur

  86. Dat de economie aantrekt is niet zo vreemd, in dit kabinet was geen vertrouwen en nu het gevallen is, en er nieuwe verkiezingen komen hebben mensen weer vertrouwen in de toekomst.

    Daarnaast gaat het beter in Duitsland en Frankrijk en dat heeft een positief effect op onze economie.

    Juist het opstappen van Zalm,de Geus en Balkenende doet de economie aanzwengelen!

    Reactie door henry — donderdag 24 augustus 2006 @ 20.28 uur

  87. Je kunt ook stellen dat, “als ze er niet waren geweest, de 2 armzalige kabinetten Bakellende, waren we nog harder gegroeid”.

    Reactie door Rob van der zon — donderdag 24 augustus 2006 @ 22.09 uur

  88. In het toekomstig verkiezingsprogramma van de VVD staat dat de WW nog korter moet worden en dat t/m 27 jaar geen bijstand meer verkregen kan worden.Ook dienen werkenden een extra belasting korting te krijgen.Hiermede wordt de Bush docterine gekopieerd.Daarmee gaat de economie van de voedsel en kledingbanken in een stroomversnelling.Wanneer deze “bezuinigingen”door gaan dan mag je toch verwachten dat de belastingen en premies omlaag gaan,doch daar hoor je niets van.

    Reactie door Maan Arkenbosach — donderdag 24 augustus 2006 @ 22.14 uur

  89. Als de arbeid schaars is gaan de lonen omhoog (18.25) / Tenzij je over iets bezit waardoor bedrijven om jou gaan vechten. (23.19). – Dit zijn 2 redenen waardoor lonen kunnnen gaan stijgen, dus geen tegenspraak hiero. Bedrijven kunnen ook om arbeiders vechten als deze schaars zijn. De eerste zin maak ik van
    ‘als goede arbeid schaars is…..’ Zo duidelijker? Kon je dit keer niks ergers verzinnen dan hillarisch? Gewetenloos tuig of crimineel, graaier of terrorist of zo? Dat maken ze toch altijd van een rechtse denker bij de I.S.?

    Reactie door C Harms — donderdag 24 augustus 2006 @ 23.38 uur

  90. hanri — woensdag 23 augustus 2006 @ 23.51
    Ik heb nog geen hangmat verdiend. En ik vindt het echt heel erg; dat van uw vader, maar de problemen in de zorg liggen anders dan U ze voorsteld. Het is het zelfde probleem als met de voedselbanken. Het geld wordt niet goed besteed. Weet U wat ik zo raar vindt? Dat de SP niet strenger wil zijn wat betreft werklozen/uitkeringen.

    Reactie door C Harms — vrijdag 25 augustus 2006 @ 1.39 uur

  91. @62/89. C Harms

    “Als de lonen omhoog gaan worden mensen (arbeiders/personeel) te duur en dus ook producten. We prijzen onzelf uit de markt”

    Gek, vind je niet, dat ondanks de 30% loonsverhoging en riante wachtgeld regelingen de regering zich maar niet uit de “markt” laat prijzen.

    Een samenleving is geen gecultiveerde graaistructuur waarbij de rechten van de sterkste gelden. Dat is een definitie van een dictatuur. Als men deze drang naar het liberaal kapitalisme doorzet dan wordt het tijd om liberaal kapitalistische elite het doelwit te maken van al dit ongenoegen.
    Met macht komt verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid. Daar help geen enkele anti-terreurmaatregel tegen.
    Demoniseren die hap.

    Reactie door Rob de Kuster — vrijdag 25 augustus 2006 @ 4.00 uur

  92. De haatcampagne van de VVD tegen de arbeidersklasse duur nu al 2 decennia, Nederland is er niets mee-opgeschoten, ze hebben in de tussentijd goed voor zichzelf gezorgd.

    Voor Nederland is de sociale zekerheid en, de gaarkeukens en voedselbanken de best groeiende bedrijfstak.

    Alleen een coalitie zonder de VVD, biedt vertrouwen en leidt tot herstel van de economie, alleen maar de inkomensverschil-len vergroten en armoede scheppen, is geen beleid.

    Reactie door henry — vrijdag 25 augustus 2006 @ 6.33 uur

  93. @ 89 Harms

    Je sprekkt jezelf weer tegen,gisteren schreef je heel wat anders en in de reactie van maandag was je zelfs voor die veabdering dus wat bedoel je nu precies met vechten, verklaar je nader maar wel duidelijk.

    Reactie door Pool — vrijdag 25 augustus 2006 @ 7.39 uur

  94. Henny — woensdag 23 augustus 2006 @ 18.08
    Ik heb al eens uitgelegd dat zelfs de nazi’s een geweten hadden alleen reikte dat niet verder dan hun eigen familie en/of hun eigen ’soort’.

    C Harms- Noem jij dat geweten? Dat is meer een ziekelijk soort kameraadschap dat over lijken gaat. Het heeft helemaal niets met de betekenis van een geweten te maken.

    Reactie door C Harms — vrijdag 25 augustus 2006 @ 9.12 uur

  95. Ik hoorde iemand van het CDA zeggen dat de levensloopregeling gebruikt kan gaan worden om je in tijden van werkeloosheid te kunnen bedruipen. Hoezo? Premie betalen en dan je levensloop daarvoor gebruiken dus dubbele premie betalen, dacht toch dat het ergens anders voor bedoeld was. Dubbele premie betalen voor werkeloosheid, versoepeling ontslagrecht. Langzaam maar zeker worden mensen in een fuik gedreven en ze hebben het niet eens door.
    Ik kijk regelmatig naar financieel nieuws niet dat het mij interesseert anders dan om de ‘goednieuwsshow’van het kabinet en de NOS te staven aan andere gegevens en de werkelijkheid achter de cijfertjes en ‘hoopvolle’stemming te verifieren.
    Ook interessant om dan het nieuws op buitenlandse zenders te volgen.

    Reactie door Henny — vrijdag 25 augustus 2006 @ 9.17 uur

  96. http://www.vandale.nl/opzoeken/woordenboek/?zoekwoord=vechten

    Reactie door C Harms — vrijdag 25 augustus 2006 @ 9.18 uur

  97. @ 94 Harms

    Hoe bedoel je dat nou, dit heeft toch niets met het onderwerp te maken, niemand begrijpt er iets van, leg nou eens rustig uit wat je bedoelt.

    Reactie door Pool — vrijdag 25 augustus 2006 @ 9.50 uur

  98. @95 Henny
    ik denk dat men dit bedoeld:
    Via de levensloopregeling kunt u vanuit uw bruto salaris een tegoed opbouwen dat u als inkomen kunt gebruiken tijdens onbetaald verlof. Waarom zou u mee doen met de levensloopregeling? De levensloopregeling is de belangrijkste fiscaal vriendelijke mogelijkheid voor tussentijds verlof of om eerder te stoppen met werken. Door vermogen op te bouwen in een levensloopregeling hebt u de flexibiliteit om tijdens uw loopbaan of voorafgaand aan uw pensioen verlof op te nemen. Daarmee kunt u zelf uw verlof en uw pensioen beter plannen.

    http://nieuwsbrief.geld-info.nl/artikel.php?uid=71399&key=8b347b0a0b809049b077376646df81d4&artikel=451

    Reactie door iew — vrijdag 25 augustus 2006 @ 9.53 uur

  99. @42 Fred; klopt, er komen duurdere huurwoningen en koopwoningen voor in de plaats en ook minder huizen dan er nu staan. Ik moet eerlijk zeggen dat ik wel blij ben dat ik weg kan uit deze buurt want het is echt geen wonen hier. Maar voor een zelfde type woning ga ik wel zo’n 100 euro meer betalen.

    Reactie door Chantal P — vrijdag 25 augustus 2006 @ 10.12 uur

  100. @ 98 iew

    Dat is in eerste instantie correct, maar wat wil die glazewasser van een Rutte doen, die wil dit geld ook gaan gebruiken om de periode tussen twee banen mee te overbruggen.
    Hoe gek kan je worden, maar goed hoe gaat het dan met mensen die niet meer aan de bak komen, wordt het dan de periode tussen een baan en de doodgraver ????
    Jonge jonge jonge ze helpen dit hele land om zeep.
    Dat broekje van Rutte wil ook van de bijstand af, ik heb wel een suggestie voor hem,geef iedereen die afhankelijk is geworden van deze uitkering (99,999999% van de gevallen buiten hun schuld om)er nou eens per maand zo’n slordige 800,- euro bij, kijk dan mag de bijstand veranderen in de nieuwe een nieuwe naam… inactiefinkomen.. vond hem zelf wel leuk gevonden.

    Je kan zien dat die Rutte nog niets van het leven heeft meegemaakt, hij zit nog net zo stom te l#llen als een kind uit groep 4, nou en dat moet een partij leiden.
    Een goede raad kan ik hem wel geven…ga ook maar in Diever wonen, bij die andere mafketel.

    Reactie door Pool — vrijdag 25 augustus 2006 @ 11.02 uur

  101. Die woont niet meer in Diever maar bij zn nieuwe vriendin in Heeze
    Wel up to date blijven Pool

    Reactie door carla — vrijdag 25 augustus 2006 @ 11.12 uur

  102. Volgens mij hebben de hoge huren en prijzen voor eigen woningen niets te maken met “te hoge lonen”, eerder met te hoge speculatie-winsten.

    Een gezonde economie, bouw je niet op speculatie, maar door in mensen in Nederland te investeren, dat is niet gebeurd, met als gevolg dat mensen geen vertrouwen meer hebben nog in de regering en nog in de economie.

    Het CDA heeft voor het eerst, hier gevolgen aan verbonden, door de verzorgingsstaat met rust te laten, dat is begin van herstel en vertrouwen.

    Het VVD-programma is samen te vatten als grotere inkomensverschillen en meer gaarkeukens, daar bouw je een economie niet mee op!

    Reactie door henry — vrijdag 25 augustus 2006 @ 11.37 uur

  103. @82 klukkluk, jawel daar heb gelijk in – Jean-Pierre B. en zijn vriendjes zijn er op ONS geld uit!!

    Reactie door walking bull — vrijdag 25 augustus 2006 @ 13.14 uur

  104. Pool dat is ook wat ik bedoelde. Ik heb het iemand van het CDA horen zeggen wist niet dat het van Rutte kwam. CDA is het er dus blijkbaar mee eens.

    Reactie door Henny — vrijdag 25 augustus 2006 @ 17.09 uur

  105. 100 Pool hij kan z’n moeder nog niet missen. Die strijkt zijn overhemden.
    En Wiegel inderdaad die woont in de Parel van Brabant Heeze, hier niet zover uit de buurt, dus toch maar liever niet. Het VVD en CDA gehalte in deze regio is al groot genoeg.

    Reactie door Henny — vrijdag 25 augustus 2006 @ 17.14 uur

  106. 94. Precies dat soort kameraadschap daar praat ik over en die bestaat evengoed in het bedrijfsleven en bij de overheid, samenkomend in de herenclubjes die hun onderlinge verzorging waarborgen tot in de dood.

    Reactie door Henny — vrijdag 25 augustus 2006 @ 17.17 uur

  107. 89. Allemaal woorden die ik nooit en te nimmer tegen je gebruikt heb dus wederom beschuldig me daar niet van.
    Géén geweten hebben alleen psychopaten en zij malen er dan ook niet om of ze links danwel rechts de nek omdraaien,arm danwel rijk het gaat ze enkel om het nek omdraaien op zich.
    Een geweten hebben betekent niet dat je t.o.v. anderen per definitie gewetensvol handelt. Handelen met aanziens des persoons is anders dan handelen zonder aanziens des persoons, kan tegelijk zeer gewetnsvol bedoeld zijn en zeer gewensloos uitvallen naar de ander toe. We hebben het hier dus over mensen waarmee je je wel danwel niet verbonden voelt, de een kan op je rekenen en de ander kan in de stront zakken zoiets, kameraadschap én onverschilligheid t.o.v. de niet kameraden iof niet-gekenden. Je geeft dus zelf het antwoord en hebt me dus héél goed begrepen.

    Reactie door Henny — vrijdag 25 augustus 2006 @ 17.27 uur

  108. @ 107 Henny

    Henny reageer toch niet meer op die Harms, hij zit alleen maar te zieken.

    Reactie door Pool — vrijdag 25 augustus 2006 @ 18.48 uur

  109. Juist Henry! dat is :DISCRIMINATIE en dat is precies waar de VVD zich mee bezig houdt

    Reactie door cynthia — vrijdag 25 augustus 2006 @ 18.54 uur

  110. Die lachebek bij mij is perongeluk…want er valt weinig te lachen ..sorry

    Reactie door cynthia — vrijdag 25 augustus 2006 @ 18.55 uur

  111. Henny — vrijdag 25 augustus 2006 @ 17.27

    Bepaalde normen en waarden zijn belangrijker dan kameraadschap. Dat heb jij niet goed begrepen.

    Reactie door C Harms — vrijdag 25 augustus 2006 @ 19.14 uur

  112. Henny — vrijdag 25 augustus 2006 @ 17.27
    Allemaal woorden die ik nooit en te nimmer tegen je gebruikt heb……….

    Dat heb je wel. Door het geweten (zo noem jij het) van nazi’s en die van rechtse denkers op 1 hoop te gooien. Moordenaars die geen wroeging hebben over hun daden hebben geen geweten. En ze moeten veroordeelt worden. Of ze nou rechts of links (politiek gezien )zijn.

    Reactie door C Harms — vrijdag 25 augustus 2006 @ 19.37 uur

  113. Cynthia,

    Ja dat is discriminatie, maar “de economie” of “de werkloosheid” wordt door de VVD alleen maar misbruikt om de arbeidersklasse de duimschroeven aan te draaien.

    Ze lossen niets op, ze voeren klassenstrijd en gebruiken hiervoor de staat en de “toestand van Het land”!

    het wordt tijd dat ze in de oppositie verdwijnen.

    Reactie door henry — vrijdag 25 augustus 2006 @ 19.58 uur

  114. Ik begrijp niet waarom de AOW in gevaar komt met de WW en vroeg stoppen,je betaalt toch tot je 65 jaar over alles AOW.
    En dat gaat toch de AOW pot in.

    Reactie door Jofel — vrijdag 25 augustus 2006 @ 21.16 uur

  115. Eerlijk gezegt zie ik helemaal geen gevaar van de vergrijzing…
    Tegen die tijd zit Nederland allang vol met Polen en noem maar op …
    Nee is Nederland al een provincie van Europa.
    Hoorde ik al niet dat men Utrecht/Noord-Holland en nog een paar tot 1 provincie van Nederland willen maken???
    Dat gaat dan dus al stilletjes aan die kant op….

    Reactie door Willem — vrijdag 25 augustus 2006 @ 23.41 uur

  116. Ach, ik denk dat C Harms eigenlijk meer aan onze zijde is dan we denken. De “C” van CDA slaat nergens op. Hoeveel vaker willen we daar nog aan worden herinnerd dan door de veelvuldige ondertekeningen van C Harms.

    “C” harms, in deed (or lack thereof).

    Reactie door Wilbert — zaterdag 26 augustus 2006 @ 1.57 uur

  117. 115. Heel goed gezien, die kant gaat het ook op. Wat het CDA, VVD,D66, Goen-links en de PVDA betreft bestaat nederland eigenlijk al niet echt meer. Zij waren dan ook degenen die voor die afschuwelijke europese grondwet gingen.
    Iedereen is het al vergeten alleen een goed verstaander…
    henny, je blijft objectief geen kant kiezen, je bent nog steeds geen SP’er, maar ik hoop dat je wel SP gaat stemmen in november; je bent een van ons zonder dat je jezelf eraan wilt lieren (war zit het trema?)
    We zijn 4 jaar lang belazerd, met de zogenaamde werkloosheidscijfers (die sinds 2002 pas groter zijn geworden en pas sinds de laatste 8 maanden dalen)met de zogenaamde recessie (bleek ook niks van te kloppen, hoe onafhankelijk is het CPB?)en daarvoor al met de euro (ach, nederland levert een beetje in, Mister high hair kreeg een topjob en Zalmpje kan dit ook tegemoet zien).
    We zijn versjittert waar we bijstonden (om maar eens een amsterdamse uitdrukking te gebruiken) en er zijn nog steeds mensen uit de onderlaag die op deze types stemmen.
    Werk aan de winkel voor ons!!

    Reactie door kaatje — zaterdag 26 augustus 2006 @ 2.23 uur

  118. Voor degenen die niet weten waar de AOW-discussie overgaat, die moeten naar het buitenland kijken, neoliberalen in de VS en Engeland spreken van een “pensioen-crisis”, alsof de fondsen niet genoeg geld zouden hebben, wat ze bedoelen is dat deze fondsen in handen moeten komen van private banken, hedge fondsen enzovoorts.,

    Het gaat over het privatiseren van de pensioenen, levensgevaarlijk als ze dit vergokken op de internationale kapitaal-markten!

    Ook zeer slecht voor de economie,pensioenen vormen een belangrijk deel van de binnenlandse vraag of consumptie.

    Reactie door henry — zaterdag 26 augustus 2006 @ 9.44 uur

  119. Inderdaad Henry, de graaiers willen maar wat graag met hun handjes aan de enorme pensioenkassen zitten. Het trieste is dat het ook wel zal gaan gebeuren. Ze jassen toch hun eigen plannetjes erdoor, waar alleen de happy few maar beter van worden. Mijn financiele advies: betaal maar geen pensioenpremie meer en begin maar met een oude sok, dan weet je tenminste zeker dat ze je geld niet afjatten.

    Reactie door kaatje — zaterdag 26 augustus 2006 @ 9.59 uur

  120. off topic

    Dit las ik zo even op internet.
    ………..

    DEN HAAG – De VVD wil in de komende kabinetsperiode de belasting voor iedereen met 3 procent verlagen en 2,3 miljard bezuinigen op de sociale zekerheid, onder meer door de bijstand voor mensen onder de 27 jaar af te schaffen.

    Dit staat in het verkiezingsprogramma, dat de liberalen maandag presenteren. Ingewijden bevestigen bovendien dat de VVD daarin pleit voor gratis kinderopvang voor werkenden
    ………..

    Hallo, we worden weer bedonderd en verne#kt door deze ratten van de VVD
    Het einde van Nederland is nabij.
    Dit is de vrijbrief voor jongeren om in het criminele sfeertje te gaan, hebben ze niets geleerd van Parijs.
    Let wel dat jongeren waarschijnlijk winkels gaan plunderen, inbreken, berovingen, afpersen, chantage,enz. enz. om te overleven.
    Want met zo’n VVD, worden de fundamentele rechten van jongeren finaal onderuit gehaald.
    Ze zullen er voor bloeden als dit bewaarheid wordt

    Reactie door Pool — zaterdag 26 augustus 2006 @ 12.52 uur

  121. Dit is toch een zeer grote melkoe , waar je gestrande managers weer een leuke baan mee kan geven ; dit is de sociale werkvoorziening voor geflipte managers ; de bureaucratie is nog niet groot genoeg ; op een tijdtje heb je rondom 1 arbeider een paar honderd managers : je moet ook op de kleintjes letten .

    Reactie door Fred — zaterdag 26 augustus 2006 @ 13.30 uur

  122. Wie aan de pensioenen en de AOW komt, Vadertje Drees, verliest in Nederland pijnlijk de verkiezingen, dat rijken meer belasting gaan betalen, is goed voor de solidarteit in Nederland.

    Publieke fondsen betaalt uit premies en belasting, solidariteit, blijft zeer noodzakelijk, het fundament van de verzorgingsstaat.

    Reactie door henry — zaterdag 26 augustus 2006 @ 14.04 uur

  123. Harms laatste reactie niet ter bestrijding van jou als persoon maar ter ere van jou en je gemoedsrust.
    Ik heb dat niet op een hoop gegooid. Ik heb een voorbeeld gegeven van hoe het toch hebben van een geweten kán werken.
    Het is een reactie op het steeds aangeven van jouw kant dat wij, ik, sp-leden, linksen,andersdenkenden zeggen dat alle ‘rechtsen’cq andersdenkenden géén geweten zouden hebben ook al heeft de persoon in kwestie dat zelf nooit gezegd wordt die door jou daar toch op afgerekend.
    Dat jij een algemene opmerking, beetje scherp inderdaad maar bij sommige mensen kom je er anders niet doorheen, op jezelf betrekt dát is wederom iets dat ík niet in de hand heb.
    Maar om je tevreden te stellen zal ik het zo zeggen.
    Jij hebt een geweten en alle mensen die géén psychopaat zijn in de wetenscahppelijke betekenis van het woord hebben een geweten maar kunnen desondanks t.o.v. anderen, andere groepen en/of personen zeer ‘gewetenloos’handelen.
    Wat ik vind dat het probleem is in de communicatie met jou is dat je zowel naar jezelf toe alles op je eigen persoon betrekt en je dat naar anderen toe ook doet. In feite doe je m.i. zelf steeds wat je de ander zegt te verwijten.
    Let goed op! Ik zeg (sorry Jan het moet even) MIJNS INZIENS.
    Maar toch laten we het inderdaad verder weer hebben over inhoud en de inhoud van iets mag ik ‘gewetenloos’noemen indien ik vind dat bepaald ‘handelen’m.i. gewetenloos handelen is t.o.v. anderen.

    Reactie door Henny — zaterdag 26 augustus 2006 @ 15.00 uur

  124. ach het oude liedje,elke zondag te horen in hun kerken,
    wordt je ziek,wil van god/gaat het slecht,je hebt wat verkeert gedaan/sterf er iemand,hij,zij werdt geroepen..
    maar gaat het goed,dan ineens hebben ze het zelf gedaan,omdat ze zo goed slecht zijn,meestal over de ruggen van anderen.
    ook wel grevo’s genoemd in de echte volks mond.
    ps mijn auto starte vanmorgen,dus ik zat op mijn knie’en er voor,ik zal wel wat goeds gedaan hebben??

    Reactie door ad — zaterdag 26 augustus 2006 @ 15.15 uur

  125. Toch leuk als je het pensioenfonds een spleeltuin kan maken voor geflipte managers ; genoeg geld om eens goed te kunnen klungelen ; ook managers hebben een aantrekkelijke Cv nodig , bovendien is het een goed sociale werkvoorziening voor deze
    wrakken .

    Reactie door Fred — zaterdag 26 augustus 2006 @ 15.21 uur

  126. Ad,

    Indien je zo kritisch bent, en doorziet dat succes vele vaders heeft, stem kritisch en stem SP.

    Jan laat altijd de prijs zien die er betaald wordt, voor “hun succes”.

    Reactie door henry — zaterdag 26 augustus 2006 @ 15.22 uur

  127. 126,henry
    ik kritisch?? ik neem alles met een korrel zout,vooral als het geloof centraal staat,in de politiek.
    zoals bij het cda,,kerk en staat zijn gescheiden,zogenaamd in nederland,maar niet als je cda aanhang bent.
    dus om een redelijk lang verhaal kort te maken,het geloof in de politiek,moet verbannen worden,verboden worden.

    Reactie door ad — zaterdag 26 augustus 2006 @ 15.39 uur

  128. Henny — zaterdag 26 augustus 2006 @ 15.00
    Dat je dit tuig erbij haalt als we discusseren over economie, marktwerking, ondernemers,winst etc maakt duidelijk hoe jij tegen rechtse denkers aankijkt. Mensen die hun rijkdom, geld en macht vergaren ten koste van mensenlevens zijn wat mij betreft ook het ergste tuig op aarde. Die denken niet “help, ik heb iemand vermoord” of “ik moet mezelf aangeven, want ik ben een moordenaar” Die laten ook niet hun beste kameraden vallen, omdat die (mede) schuldig zijn. Nee, die lachen met bloed aan hun handen en leven nog lang en gelukkig met hun rijkdom. Maar er zijn gelukkig (voor de beschaving) ook nog mensen die hun rijkdom vergaren volgens een win-win filosofie. Dat houd in niet rijk worden ten koste van anderen, maar degene die jou rijk maakt ook iets geven waar hij/zij ‘rijk’ mee eens. En mochten ze toch iets verschrikkelijks begaan hebben -hun geweten is echter belangrijker dan kameraadschap of weet ik wat- dan komen ze, door hun geweten, psychisch in de problemen. Mijn gemoedsrust is overigens prima. Er zijn genoeg extreme figuren die mij zouden haten als ze me kenden. Daar lig ik niet wakker van.

    Reactie door C Harms — zaterdag 26 augustus 2006 @ 18.10 uur

  129. zomaar even tussendoor:

    NOVA liet nagaan hoeveel Nederlanders zich kunnen voorstellen dat zij op een rechtse partij stemmen. Van de ondervraagden reageerde 21 procent positief, 60 procent zei dat zeker niet te doen.

    Wilders

    Van die 21 procent verkiest ruim de helft (57 procent) Wilders’ partij boven Eén NL van Pastors (17 procent), de LPF (14 procent) en Nawijns partij (13 procent. Zij leggen het allen af tegen Verdonk, tweede op de VVD-kandidatenlijst achter Mark Rutte.

    bron: nu.nl
    laten we inderdaad hopen dat dit uitkomt,dat 60 procent “niet” rechts stemt…

    ook heb ik al eens eerder gezegd dat men toch rekening moet houden met Wilders,toen verklaarde men mij hier een beetje voor gek.
    zo ziet u maar meneer Harms,zo te zien is men rechts, goed zat!

    Reactie door iew — zaterdag 26 augustus 2006 @ 18.45 uur

  130. @ 128 Harms

    Wat bedoel je eigenlijk te zeggen, vertel het eens wat makkelijker en wie is tuig Rutte en Zalm en Wiegel van Aartsen dat ies tuig o ja Latex Rita hebben we ook nog, vanavond ga ze uit de school klappen hoe slecht Nederland wel is jouw Rita.
    dus de volgende keer iets beter uitleggen.

    Reactie door Pool — zaterdag 26 augustus 2006 @ 19.40 uur

  131. @ 128 Harms

    Applaus Harms!!! Eindelijk eens een lange lap tekst van jou. Dat is gewin.
    Nu nog even dit,Harms. Als jij zegt een man van geweten te zijn, waarom stem je dan VVD? Zij vermoorden in jouw ogen dan niemand, maar weet jij wel hoe ze mensen in het slob douwen? Hoe ze geen oog hebben voor de armsten, hoe ze uitsluitend en alleen uit zijn op eigen gewin?
    Harms zolang jij voor je eigen win-win filosofie achter dit kabinet blijft staan, ben je geen knip voor de neus waard. En over vermoorden? Hoeveel mensen zijn al niet vermoord door Bush, de man die zij trouw volgen en hem voortdurend een vrijbrief geven voor zijn wandaden.
    Indirect ben jij dan , via de VVD, schuldig aan moord.
    Nou Harms, hopelijk niet welterusten!

    Reactie door Gloria — zondag 27 augustus 2006 @ 0.33 uur

  132. Hoi Gloria..geloof het of niet maar er zijn ook mensen die met hun eigen handen rijkdom hebben gecreeerd ( in materiele zin) en die hebben dit eerlijk gedaan. Dit zijn ook mensen die een ander voldoende gunnen en die goede doelen steunen ( uitzonderingen zijn er altijd!) Het valt mij echter wel op en jou ook dat de VVD vooral aanhangers heeft die bang zijn om hun rijkdom te verliezen. Blijkbaar denken zij dus dat links uit is op hun geld en dat de VVD hen beschermt. De denkfout is volgens mij dat deze mensen denken dat wij allemaal dezelfde kansen hebben om rijkdom te vergaren en dat mensen die dus niet veel geld hebben dit aan zichzelf te danken hebben. Hoe zit het dan met je achtergrond en de crisis in 81? Mijn ouders komen uit een arm gezin en daarmee ben je voor de rest van je leven behept. Ok, ze hebben veel bereikt maar geen topfunctie met een goed salaris..er was geen geld voor onderwijs!

    Godzijdank is in Amerika nu ook het besef dat de ongelijkheid te groot is en dat mensen gestraft worden terwijl ze hard werken. Mijn vader werkt keihard voor een goed salaris maar hier gaat bijna de helft vanaf naar de belasting. Het vervelende is dat dit bij mensen zoals mijn vader echt veel is en bij rijken niet. Zij houden nog veel over! Maar zij willen meer en meer. Waarom mogen arbeiders dit dan niet willen?

    Ook wij kennen de werkende arme mensen..the working poor. In amerika zijn dit 30.000 gezinnen!! Wij gaan de kant van Amerika op als Nederland besluit op de VVD/het cda of de PVDa de stemmen. Ok, met de pvda iets minder amerikaans, maar ik heb het gevoel dat dit maar even duurt…de druk is hoog..het liberaliseren zal en moet doorgaan. Blijkbaar kent dit kabinet en het europarlement niet het gezegde: bezint eer gij begint..de SP wel..gelukkig maar

    Reactie door cynthia — maandag 28 augustus 2006 @ 11.36 uur

  133. balkende heeft heel hard gewerkt, en wie zaait zal oogsten. niks is gemakkelijker als jp bekritiseren. doe het zelf maar eens zou ik zeggen…

    Reactie door marc — donderdag 5 oktober 2006 @ 1.50 uur