Hoe zwaar heeft uw J/M het?

hoezwaar.jpg

(actuele reclameposter op Den Haag Centraal)

Een wrange reclameposter bij dit bericht.

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

donderdag 24 augustus 2006 :: 10.05 uur

44 Comments

44 reacties

  1. Het is toch ook belachelijk wat ze die kinderen mee laten dragen? Soms drie boeken per vak! De uitgeverijen zien de scholieren echt als melkkoetjes.
    Mijn oudste zoon had boeken in zijn pakket van 60 euro per stuk. Pardon? even omrekenen en je zit bijna op 130 gulden. Voor een BOEK!
    En dan hebben we het nog niet eens over het feit hoe slecht het is voor die kinderen om met die zware tassen te zeulen de hele dag.
    Maarja…voor de hoge heren in Den Haag heeft dat geen prioriteit en komen er steeds meer en steeds duurdere boeken. En de uitgeverijen lachen zich rot!

    Reactie door Monique — donderdag 24 augustus 2006 @ 10.22 uur

  2. soms hebben ze in Amerika ook nog wel eens een goede uitvinding…
    schoollockers bv [schoolkastjes] die dit soort meezeulerij voorkomen.

    Reactie door iew — donderdag 24 augustus 2006 @ 10.27 uur

  3. Goed dat ze een foto van een boekentas bij het artikel hebben geplaatst. Ik zou niet hebben geweten hoe zo’n ding er uit ziet. ;-)

    Reactie door eazy — donderdag 24 augustus 2006 @ 10.56 uur

  4. We leven in 2006. Voor het minste of geringste moeten die kinderen tegenwoordig het internet op. Wat ik dus Anno Nu niet begrijp is dat die boeken niet al LANG zijn ingeruild tegen vaste laptops in de lokalen zodat je daar gewoon alle info in hebt die je nodig hebt. Zit je als docent ook niet meer het eeuwige geneuzel van sommige leerlingen van “Mees— Ik heb mijn boek vergeten….!” Nee, dan gewoon icoontje aanklikken en klaar- Niks meer gezemel over achterlijke Arbo (met alle respekt voor wat ze verder wel goed doen overigens! Want dat is weer een andere discussie waard…) en zware tassen voor overbelaste kinderruggen in de groei. Weg met die boeken! Achterhaald!

    Reactie door haby — donderdag 24 augustus 2006 @ 10.59 uur

  5. In het onderwijs is het tegenwoodig bij het les geven , dat de docent zijn/haar leerling niet meer de theorie via het bord aanbiedt , maar via een boek ;dat is de reden van het aantal boeken wat men moetbezitten om een opleiding te volgen ;het is natuurlijk leuk voor een docent om een boek te schrijven en deze via uitgevers aan te bieden . En ieder persoon in deze keten verdient aan zo’n boek .OOK de overheid in de vorm van belastingen .
    Het lijk mij redelijk dat docenten weer eens meer het bord gaan gebruiken en de leerling/student de theorie overneemt in zijn schrift ; dit was vroeger een goed leerproces en minder geschouw van boeken .

    Reactie door Fred — donderdag 24 augustus 2006 @ 11.01 uur

  6. Als ik zie hoe de kinderen van tegenwoordig zwoegend en hijgend onder het gewicht van hun boekentas naar school moeten zien te komen, SCHANDE.
    Is daar in Den Haag nou niet eens wat aan te doen?
    Zeker ook gezien de prijzen, belachelijk en schofterig veel.

    Snap best dat niet alles op school in kluisjes die er tegenwoordig te huren zijn, kan worden opgeborgen ivm. huiswerk, maar op deze manier is het een beetje de gang van vroeger.

    Toen liep je als 12-jarige met een zak piepers van minstens 35 kg. op je rug te zeulen.
    Vrees dat de rugzakken van de jeugd hier niet ver vanaf zitten qua gewicht.
    Lang leve de “gezondheidszorg en de preventie”, dit levert nòg meer rotte ruggen op.

    Reactie door Bijdehandje — donderdag 24 augustus 2006 @ 11.06 uur

  7. Wat is het verschil met 25 jaar geleden? Ik sjouwde mij ook het leplazerus met die verrekte boekentas.

    Reactie door Stephan — donderdag 24 augustus 2006 @ 11.07 uur

  8. Neem gewoon een tas op wielen !

    Reactie door Fred — donderdag 24 augustus 2006 @ 11.16 uur

  9. Als iedere leerkracht 20 boeken van elk niveau in het lokaal had konden de kinderen de tekstboeken en naslagwerken al thuis laten. Minder schade aan de boeken (boete voor de ouders), aan de ruggen van kinderen en aan de fietsen ivm het heen en weer sjouwen…. Maar ja, in ons overgeregelde Nederland zal dat wel weer te simpel zijn. Soms wordt je ziek van de vele regels, ze maken normaal denken en handelen onmogelijk. Het draait uiteraard om geld, de boeken zijn idioot duur. Dit jaar betaal ik voor zoon Nick 725,40 (excl. uitstapjes). Het is dat school verplicht is anders kon ik hem zelf heel wat leren voor dat geld.

    Reactie door Irma — donderdag 24 augustus 2006 @ 11.29 uur

  10. Nou ja, áls je dan kinderen die dus bovendien nog in de groei zijn ook laat zeulen met zulke gewichten, geef dan tenmínste goede voorbereiding en begeleiding daarop in de vorm van tiltraining (hoe til je zware lasten zonder je rug te beschadigen), gericht extra krachttraining voor extra spieropbouw en meer conditietraining.

    Want dat lichamelijke aspekt wordt nu ook niet begeleid.

    Reactie door haby — donderdag 24 augustus 2006 @ 11.34 uur

  11. @7- Ik kan me nog herinneren dat in het ploegje waarin ik zat, brugpiers zaten die er verrekte trots op waren dat zij de zwaarste tassen zeulden. Soort hercules-complex of zo. Maar ja, ik herinner me ook nog dat je op den duur bijzonder creatief werd in het manieren verzinnen om al die bagger NIET mee te hoeven slepen elke keer…

    Reactie door haby — donderdag 24 augustus 2006 @ 11.37 uur

  12. Altijd gedacht dat het zeulen van de boekentas een vorm van bewegen hoorde te zijn om overgewicht te voorkomen!
    Een bouwvakker mag niet meer boven de 20 kilo tillen van de ARBO en schoolgaande jeugd zal iedereen het schijnbaar een rot zorg wezen!

    Reactie door sinne tolsma — donderdag 24 augustus 2006 @ 12.31 uur

  13. Wat een gejank opeens.
    Al jaren is dit zo.
    Alleen had je vroeger niet van die mooie lichtgewicht rugzakjes maar een 2e hands leren tas met 2 van die gespen, die 5 kilo woog.
    Je moest ook altijd je eigen eten en drinken meenemen terwijl er tegenwoordig plenty mogelijkheden zijn in de kantine om je honger te stillen.
    Ik sprak altijd met de buurman af wie welk boek mee zou nemen op een bepaalde dag. Toen had je trouwens ook al lockers. Deze werden allen gebruikt om je jas in op te bergen zodat deze niet gestolen werd. De boeken heb je toch meestal thuis weer nodig om het huiswerk te kunnen maken.

    Reactie door Jef Brugpieper — donderdag 24 augustus 2006 @ 13.16 uur

  14. Ik heb ook dag in dag uit met een tas als dieplood gesjouwd. Onze school had geen lift en het was heel normaal om het ene uur op de begane grond les te hebben en het andere op de derde verdieping. Ik heb er geen hernia aan overgehouden. We moeten ook eens ophouden met de jeugd tot in het oneindige in de watten willen leggen. Dat gebeurde 10, 20 jaar geleden ook niet en ik durf te beweren dat de boekentassen toen net zo zwaar of nog zwaarder waren. Waarom nu ineens wel ach en wee roepen?

    Reactie door Chantal P — donderdag 24 augustus 2006 @ 13.25 uur

  15. Ik dit overigens typisch niet een probleem voor de ouders : een beetje meer aandacht aan je eigen kind ?
    Misschien moeten ze beoeken maar zo uitvoeren ,dat deze in een ringband vorm ,wordt uitgevoerd ; dan hoef een kind slechts een paar bladzijden mee te schouwen .

    Reactie door Fred — donderdag 24 augustus 2006 @ 13.27 uur

  16. Ho even,
    Dat J/M heeft niets met onze Jan te maken?

    Reactie door Hermie Kreeft — donderdag 24 augustus 2006 @ 13.35 uur

  17. Waar blijven die beloofde E-books nou?
    Dat zou toch een heleboel schelen en volgens mij kan dat even duur zijn.

    Reactie door Helma D. — donderdag 24 augustus 2006 @ 13.43 uur

  18. Dit is voor iedereen die voor 1980 geboren is. Als je na 1980 geboren bent, heeft dit niets met jou te maken. De kinderen van tegenwoordig worden in de watten gelegd. Ben jij als kind opgegroeid in de 50er, 60er of 70er jaren, dan is het, terugkijkend, onvoorstelbaar dat je zo lang hebt kunnen overleven!

    Als kind zaten we in de auto zonder gordel en zonder airbags. Onze bedjes waren geschilderd in prachtige kleuren met verf vol met lood en cadmium. De medicijnflesjes uit de apotheek konden we gewoon open krijgen, net als overigens de fles met bleekmiddel.

    Deuren en ramen bedreigden continue onze vingertjes. Op de fiets hadden we nooit een helm op. We dronken water met de mond aan de kraan in plaats van uit een fles. We bouwden zeepkisten en kwamen er pas op de eerste rit, bergafwaarts, achter, dat we geen rem hadden. Na enige ongelukken konden we daar prima mee omgaan.

    ’s Morgens gingen we naar buiten om te spelen. We bleven de hele dag weg en moesten pas thuis zijn als de straatlantaarns aangingen. Niemand wist waar we waren en we hadden geen mobiele telefoon mee. We sneden ons, braken onze botten en tanden en er werd niemand voor aangeklaagd. Het waren gewoon ongelukken en de enige die schuld had waren we zelf. Kan jij je nog zogenaamde ‘ongelukken’ herinneren????

    We hadden vechtpartijen en sloegen elkaar een blauw oog. Daar moesten we mee leven. Volwassenen interesseerden zich daar niet voor. We aten koekjes, brood met dik boter, dronken Cola en werden evengoed niet te dik. We dronken met vrienden uit dezelfde fles en niemand ging daar dood van.

    We hadden geen: Playstation, Nintendo, X-box, Videogames, 64 TV-zenders, Videofilm, Surround-Sound, een eigen TV,computer en Internet-chatrooms. Wat wij hadden waren VRIENDEN. We gingen gewoon naar buiten en daar kwamen we elkaar tegen. We gingen naar hun huis en belden aan. Of we gingen soms gewoon naar binnen zonder aan te bellen. En dat zonder van te voren af te spreken en zonder dat onze ouders dat wisten. Niemand bracht ons en niemand haalde ons weer op… Hoe was het in godsnaam mogelijk?

    We bedachten zelf spelletjes met stokken en tennisballen. We aten wurmen en die leefden niet voor altijd in onze magen verder. Met de stokken prikten we elkaar bijna nooit in de ogen. Met voetballen op straat mocht je alleen meedoen als je goed genoeg was. Als je niet goed genoeg was, moest je met teleurstellingen om leren gaan.

    Sommige kinderen waren niet zo goed op school als anderen. Ze haalden onvoldoendes en bleven zitten. Dat leidde niet tot emotionele ouderavonden of zelfs tot veranderde prestatienormen. Soms hadden onze daden consequenties. Dat was logisch en daar kon zich niemand voor verstoppen. Als iemand van ons iets verbodens had gedaan, was het normaal, dat de ouders je er niet uithaalden. In tegendeel, ze waren het met de politie eens! Stel je voor!

    Onze generatie heeft vele probleemoplossers en uitvinders, die bereid zijn risico’s te nemen, voortgebracht. We hadden vrijheid, we verzaakten, we hadden succes en namen verantwoording. Met al die dingen konden we zeer goed omgaan. Bij die generatie hoor jij ook…

    (Van Paul Mak)

    Reactie door Stephan — donderdag 24 augustus 2006 @ 14.29 uur

  19. Ik heb idd me ook suf gesleept aan de boeken. En zoals eerder ook al beschreven met een leren boekentas metr koperkleurige drie standen sluitingen.
    Somd was de tas zo vol, dat de laatste sluiting net gehaald werd.

    Dit is allemaal hetzelfde gebleven. Wel zijn de prijzen absurd hoog. Dit was al toen ik naar de hogeschool ging. Boeken waren niet meer te betalen. Dit loste we heel makkelijk op door de boeken te copieren. Met een paar copierkaarten van 1000 stuks kwamen we een heel eind.
    En omdat we de taken verdeelden, iedereen kopieerde één boek, en legde de copieen samen die we dan door de sheetfeeder gooide.

    Ik vind die gekopieerde boeken verrekte handig om mee te werken. Je kan er aantekeningen in maken en de belangrijke stukken highlighten met een markeerstift.

    Het copieren ging zover, dat er een docent was die vertelde dat we een boek nodig hadden voor enkele hoofdstukken. En natuurlijk moesten we dit kopen. Copieren was ten stengste verboden.
    Maar hij vertelde er ook bij dat hij het boek vandaag zou ‘vergeten’ en het over twee dagen weer nodig had en hij verwachtte dat het boek er dan “nog” steeds lag op de plaats waar hij het zou vergeten.

    In het boek lag een briefje welke hoofdstukken er nodig waren zodat hij het niet ‘vergat’.

    Reactie door Alexander — donderdag 24 augustus 2006 @ 14.45 uur

  20. Stephan,

    Leuk stuk.
    Daar herken ik veel van.

    Maar ik had wel een TV op de kamer, als enigste in de buurt. Het was onze oude Z/W tv. De hele buurt kwam bij mij op de kamer kijken. Met zes kinderen kijken en mnijn moeder frikadellen bakken..
    Een jaar later had ik een echte kleuren TV op de kamer. Het was de oude van mijn opa. Het beeld was zo smal geworden dat Fred Emmer leek op Ernie, zo’n platte kop had hij
    Nadat mijn opa jaren naar al die brede koppen gekeken had, en er blauwe lijnen in het beeld kwamen mocht ik de TV hebben. Dus ik de achterkant eraf gehaald, kapotte buis uitgewisseld (jaaaa, een echte buizen TV) en het beeld opgerekt door aan de pot-meters te draaien.
    Grappig is in retrospect dat mijn opa de eerste breedbeeld TV had.

    Het merk was een blaupunkt en ik geloof de eerste kleuren tv in Nederland. Het was een enorm apparaat. En het duurde zeker een minuut of vijf vooradat het beeld zo scherp was dat ik de ondertiteling kon lezen.

    Reactie door Alexander — donderdag 24 augustus 2006 @ 14.55 uur

  21. … en dan zijn er ‘serieuze’ discussies gevoerd elders op deze site (12 augustus) dat deze scholieren ook nog een helm mee zouden moeten gaan nemen. (Waarbij mijn reactie die dag zelf na drie keer proberen nog niet op de site verscheen? Eens zien of deze lukt…)

    Reactie door muffinman — donderdag 24 augustus 2006 @ 15.15 uur

  22. Hé, dit lukt wel! Dan toch een passage van toen maar even; Bij kleine kinderen die leren fietsen zie ik het nut van een helm wel. Maar even praktijkpraktisch denken; Waar leg je al die helmen op school waar de gangen al zo krap zijn dat de drielaags kapstok leidt tot uitbraken van hoofdluisexplosies? Waar plaats je eventuele kluisjes voor die dingen in de zogenaamde ‘brede scholen’ die qua bouwoppervlak steeds vaker al bij oplevering te krap zijn voor het aantal leerlingen. Denk eens over het gesleep van middelbare scholieren met boekentas, sporttas én zo’n helm (en een regenpak…)

    Reactie door muffinman — donderdag 24 augustus 2006 @ 15.18 uur

  23. @ 18 Stephan

    Kinderen zijn afgoden geworden. Kan ook niet anders, je zult iets terug moeten doen voor al die tijd die niet voor hen bestemd was.
    Ik heb medelijden met kinderen en al hun eenzame gesjouw.

    Reactie door Gloria — donderdag 24 augustus 2006 @ 15.23 uur

  24. @Gloria

    Ik niet, waarom zou mijn dochter het beter moeten hebben dan ik, gewoon slepen dat hoort erbij. We worden veels te soft, daar krijg je zeikerds van, en daar hebben we er al genoeg van in Nederland.

    Het argument dat is aangehaald betreffende de uitgevers en boekenmaffia, dát is iets waar iets aan gedaan moet worden.

    Als een kind de capaciteiten heeft moet het kunnen studeren zonder dat dat een godsvermogen kost, de universiteit en hogescholen moeten voor iedereen die kan toegankelijk zijn, we willen toch niet meer terug naar de jaren 30 toen het merendeel van de de studenten uit de bovenklasse van de samenleving kwam.

    (onlangs een docu gezien, studeren kostte toen 100 gulden per maand, een textielarbeider verdiende toen 800 gulden per jaar)

    Reactie door Stephan — donderdag 24 augustus 2006 @ 15.41 uur

  25. @24 Stephan

    Jazeker! Dat ben ik helemaal met je eens.
    Studeren en afstuderen komt ons land ten goede, dus daar moet vanuit de regering anders over gedacht worden.
    De overheid behoort dit op zich te nemen!

    Maar dat is wat anders dan dat ik het heb over de eenzaam, sjouwende kinderen.
    Zij worden in alles voorzien, behalve een gezellig nest waar een moeder nog thuis is en die “pot thee’ op tafel.
    Vragen hoe zo’n dag geweest is en veel uitwisseling. Niet alleen maar in het week-end of ‘savonds bij de maaltijd!
    Dit laatste mag ik nog hopen… hoeveel kinderen zijn niet voorzien van een maaltijd in de koelkast? “Help yourself en tot later!We love you!”
    Ja, ik heb medelijden met die sjouwende eenzame kinderen.

    Reactie door Gloria — donderdag 24 augustus 2006 @ 16.09 uur

  26. OFF TOPIC

    Hierme mag Amerika een toontje lager zingen: Pluto is officieel geen planeet meer. (Hun eerste ontdekte)
    Pluto is nu een dwergverschijnsel geworden.

    Reactie door Gloria — donderdag 24 augustus 2006 @ 17.07 uur

  27. @ 26. Gloria.

    Ach wat zielig.
    Gaar Disney, samen met Mickey nu in de rouw..??

    Reactie door Leftfoot — donderdag 24 augustus 2006 @ 18.08 uur

  28. @ 27 Leftfoot

    Ja zielig, voortaan een dwerg…planeetje. Dat laatste zal de inbreng van Amerika geweest zijn. Tenslotte zullen ze zichzelf niet helemaal onderuit laten halen.

    Reactie door Gloria — donderdag 24 augustus 2006 @ 18.27 uur

  29. 18. Ben van 1951 maar weet het nog precies, zelfs een auto met of zonder airbag hadden we niet.
    Met de bus naar school, uitgesloten al lag de sneeuw nog zo dik,al regende het pijpenstelen, met zware boekentas op de fiets, eenmaal heb ik het zelfs gelopen toch zo’n 4 kilometer.
    Lestijden waren zowat iedere dag hetzelfde, nooit uitval, geen kantines dus boterham weggooien was er niet bij dan leed je honger.
    De ouders konden rekenen op de school, de school op de ouders en de leerlingen op beiden.
    Het veranderde ineens toen de eisen omlaag gingen en het ‘hoofd’directeur werd. Ik hoorde hem nog zeggen”Ik ben zo dadelijk wel directeur maar de leerlingen behoeven minder te kennen, er kwamen i.p.v. zo’n 10 verplichte examenvakken, keuzevakken. Net ingevoerd na mijn examen.
    De cola werd net ingevoerd toen ik puber was en ja we vonden het heerlijk.
    TV in mijn jeugd als kind had je niet meteen dus keek je met z’n twintigen bij iemand die er wel een had. Geen gezeur van ouders. Spelen nooit op afspraak er waren genoeg kinderen in de buurt of even daarbuiten en alle milieus mixten.
    Vechten onder jongens was gewoon nu wordt het meteen geweld genoemd en strafbaar.
    Ouders bemoeiden zich niet met de perikelen van kinderen onderling die losten ze meestal zelf op maar nu staan ze om ieder hondsgezeik bij elkaar op de stoep of instrueren de kinderen.
    Pikken in de supermarkt deed je niet er waren amper supermarkten, wel pikte je evengoed een appeltje bij de boer.
    Pesten bestond toen ook al, kinderen onderling, onderwijzer kinderen en kinderen onderwijzer.
    Voor de rest kan ik me helemaal vinden in dit verhaal.
    Nu worden kinderen 50 meter verderop met de auto naar school gebracht, zit de bus ‘s morgens vol met schoolgaande pubers er worden zelfs extra bussen ingezet.

    Reactie door Henny — donderdag 24 augustus 2006 @ 18.34 uur

  30. Eén ding moet me wel van het hart. Hoe vaak hebben mijn kinderen niet dikke boeken moeten bestellen, peperduur waar misschien één hoofdstuk uit behandeld werd. Ik vind dit echt schandalig.
    Boeken moeten bij de tijd blijven maar iedere minieme verandering moet een nieuwe druk worden en weer extra geld genereren. Soms lijkt het er inderdaad op dat hier bedrijven gesponserd worden door het onderwijs.

    Reactie door Henny — donderdag 24 augustus 2006 @ 18.38 uur

  31. In ieder geval is nu wat “orde” geschapen in het planetendom.
    We hebben nu dus nog acht gewone planeten, en een nog onbekend aantal “dwergplaneten”, waaronder Pluto, in ons zonnestelsel.
    (Pluto is dus -terecht- ook geen “dubbelplaneet” geworden, waarvan sprake was. Zie de discussie onder: “De definitie van…” van 16 augustus jl.).

    Zelfs de Amerikaanse trots (Pluto iss door een Amerikaan “ontdekt”) moet nu buigen voor wetenschappelijke zorgvuldigheid….. :)

    Reactie door Olav Meijer — donderdag 24 augustus 2006 @ 19.01 uur

  32. Vreemde reacties van sommige ik lees hier op deze site niks anders de verantwoordelijkheid van ouders (helmen) en nu laten we de kinderen zo de weg op gaan en schelden we tegen den Haag.
    Eigenverantwoordelijkheid dat die kinderen veilig op school komen toch?

    Reactie door Jofel — donderdag 24 augustus 2006 @ 19.31 uur

  33. @Jofel

    Euh, ja?

    Dat bestaat toch ook nog? Of is eigen verantwoordelijk tegenwoordig helemaal verdwenen.

    Reactie door stephan — donderdag 24 augustus 2006 @ 19.45 uur

  34. @26 Gloria Off topic- dus nu is Pluto gewoon weer een lief klein raar tekenfilmhondje ter ontspanning van de zo zwaar belaste kinderen.

    @18 Whow Stephan – iets op je hart soms…? Gooi het er maar uit! Vooruit-Kom maar! wij lezen aandachtig! Maar goed, je hebt het dam van Paul Mak- het klopt wel met zoals velen van ons ht voelen. VROEGAH!!! Tóén was het nog gewoon zwaar en zeurde er niemand! Wéh hadde gein brommahs of het wahre van die lullegge puchies die mos áándahwe..! Vlen van ons fietsen per dag 15 kilometer naar school, door weer en wind omdat een brommer gewoon niet ter sprake kwam in die tijd in sommige gezinnen. En áls je dan je handen kon leggen op zón Kreidlertje (favoriet bij ons was de Florett) dan moest je gegarandeerd wel eens duwen omdat dat ding halverwege de polder vond dat je het zelf maar mocht doen… Voorál ‘s-nachts als je terug kwanm van je verkerinkje. Je zeulde met zo’n bruine tas met gespen vol met boeken omdat ze al drie keer hadden gedreigd je te schorsen als je nog één keer met die pukkel met daarop vet ANARCHY IN THIS SCHOOL en DEATH TO AMERICA, VIVA CHÉ en GOD IS DEAD (ik zat op een CHRIstelijke school…) op school zou verschijnen. Wij hadden dus zo’n model met schouderband en aan de bínnenzijde al die teksten nog steeds… Maar je tilde je inderdaad een breuk.

    …Zeg, wat ik me afvraag en wat ik hier ook nog niet serieus beantwoord heb zien worden- Zeurde men altijd al over de lichamelijke lasten van de schoolgaande jeugd, of is dat iets van laatste tijd Nu…? Ik kan me namelijk niet echt herinneren dat er ooit over werd gemauwd- Ja- Er werd door onszelf fors gevloekt en gezanikt over die K!@#$@ tassen en daar werd ondanks huur of koop van de inhoud vaak mee gesmeten en gegooid. Maar als een van ons problemen had, dan werd de tas vaak zonder gedonder tijdelijk gedragen of gereden door een ander en dat was dat.

    Heb ik nou de geflatteerde herinnering in mijn hoofd, of werd er toen echt niet geprotesteerd door verenigingen, diensten en overheden of wat dan ook…?

    En waty is dan het verschil van toen met nu dat we er nu wel over zeuren? Zijn de kinderen echt minder sterk geworden? Goed- Gaat die knaap over de kop. Erg voor hem. Maar bij mijn weten viel er in onze tijd ook wel eens iemand van zijn of haar fiets met de dokter of het ziekenhuis tot gevolg. Tasband tussen de spaken of tas zelf tussen het voorwiel- zelf ook wel gehad. Maar om daar nou ophef over te maken…? Ik snappetniet!

    Reactie door haby — donderdag 24 augustus 2006 @ 20.20 uur

  35. @16 Hermie Kreeft — donderdag 24 augustus 2006 @ 13.35,

    Dat was ook het eerste waar ik aan dacht.
    Hoe zwaar heeft uw Jan Marijnissen het? ;)

    @17 Helma D. — donderdag 24 augustus 2006 @ 13.43,

    Ja, dat is makkelijk te realiseren en komt er een nieuwe spelling uit of een herziening van het boek, gewoon even updaten. En als alle scholen in Nederland gezamelijk die E-books inkopen plus abonement op de boeken dan kan er vast ook nog wel een mooi prijsje van gemaakt worden/

    Reactie door Evert Tigchelaar jr — donderdag 24 augustus 2006 @ 22.20 uur

  36. @haby

    Ik heb dat stuk ooit eens gelezen en op mijn weblog gezet, het sloeg de spijker op zijn kop naar mijn mening. Jou reactie haalt bij mij ook enige nostalgische gevoelens omhoog, al hield het bij mij op bij het peace-logo en het Franky Goes To Hollywood logo. Ik was niet zo een Che aanhanger.

    Reactie door stephan — donderdag 24 augustus 2006 @ 22.42 uur

  37. Wat ik nu ga zeggen verzin ik niet. Bij ons laatst in Groesbeek is een jongen met hoofdletsel in het ziekenhuis beland omdat hij door het gewicht van zijn boekentas zijn fiets niet meer in balans kon houden en zo op het wegdek kletterde. Ik vind dit rondweg belachelijk. Gelukkig heb ik mijn middelbare school periode doorgebracht op een school waar men het systeem van de boekenkluisjes hanteerde (Montessori college Vlierestraat te Nijmegen). Alle schoolboeken lagen daarin, en voor elke les pakte je het boek eruit wat je voor die les nodig had. En als je naar huis ging nam je alleen die boeken mee waarvan je huiswerk moest maken. Zeer handig!

    Reactie door Anthony — vrijdag 25 augustus 2006 @ 8.40 uur

  38. 37. Ik ben het met je eens het kán ook anders nu en dan moeten we dat ook doen.
    Het verkeer is ook enorm toegenomen en het wordt steeds drukker op de weg, even uit balans en je zit tegen een auto aan.
    Het is off-tpoic maar ik wil nog iets anders kwijt m.b.t. onderwijs.
    Vroeger hadden wij per klas een eigen lokaal alleen schei-en natuurkunde en gym vroegen om verplaatsing.
    Het was de leerkjracht die van klas veranderde.
    Nu blijft de leerkracht en verhuist ieder lesuur de hele klas naar een ander lokaal.
    Gevolg volksverhuizing, snelheid, irritaties onderling en ja ieder lesuur zijn er wel een paar te laat waardoor ieder lesuur minimaal 5-10 minuten te lat begint.
    Ik begrijp dit fenomeen niet, het waarom hiervan. Kan iemand dit mij uitleggen.
    Voor mij zit hier geen enkele logica achter.

    Reactie door Henny — vrijdag 25 augustus 2006 @ 8.56 uur

  39. leerkracht-laat

    Reactie door Henny — vrijdag 25 augustus 2006 @ 8.58 uur

  40. Schoolartsen maakten ouders er wel op at-
    tent dat hun kinderen een ‘scheve’ hou-
    ding dreigden aan te nemen en dat daarop
    gelet moest worden. Die schoolartsen hadden bij afdeling Onderwijs van de div.
    gemeenten aan de bel moeten trekken en
    regulerende maatregelen moeten treffen.
    Leerlingen per klas verhuizen naar het vol
    gende leslokaal, houdt dan althans nog het
    minimaal strekken van de ledematen in,
    juist in hun groeiperioden en maken wat be
    weginging in het anders star op één plek
    vastgenageld moeten zitten. Verandering
    dan tevens soms ook van de zitplek tav de-
    gene die je dan wisselend naast je zou kun
    nen hebben, maakt e.e.a. wat aantrekkelij-
    ker. Het meubilair tijdig aan lengten aan-
    passen moet niet afhankelijk zijn van het
    nog voorradige, maar evt. verplicht besteld kunnen worden.
    Kluisjes vereenvoudigen al te veel sjouwen
    en leerlingen die voor- en na schooltijd
    een aantal kilometers moeten fietsen al
    zijn het er maar 4, zijn doorgaans aardig
    in conditie. Voor sommige brugklassers die
    dichtbij de school wonen en niet op een
    fiets mogen komen, wel vaak veel te zwaar.

    Reactie door Madelief — vrijdag 25 augustus 2006 @ 11.57 uur

  41. Tjonge jonge. Kinderen worden steeds meer mietjes. Inderdaad, dikke boeken passen niet in een rugzakje. Daar heb je mooie leren tassen voor. En voor al die de dikke kinderen is het helemaal niet slecht als ze eens wat spieren kweken om hun tas te tillen. En als je rugzak je te zwaar is op je rug, leg hem dan op je bagagedrager! Daar is die voor! Oh, je hebt geen bagagedrager omdat je met de auto/bus komt? Dan hoef je je tas amper meer te dragen, dus waar klaag je over?

    Hup ouders: een fiets, en een leren boekentas is alles wat kinderen nodig hebben om op school te komen hoor. Oh ja, en een regenponcho van de HEMA voor 8 euro per jaar.

    Kinderen worden met autoritjes en lichten boeken steeds minder tot mietjes gedegradeerd.

    Reactie door Nepkarel — vrijdag 25 augustus 2006 @ 19.32 uur

  42. Door teveel bescherming ontstaan dwangneuroses. Dit las ik in mijn lokale krant over een onderzoekje in zweden.

    http://www.hs.fi/english/article/Swedish+psychiatrist+Swedes+err+excessively+on+the+side+of+caution/1135221070128

    Reactie door Timo Suomi — vrijdag 25 augustus 2006 @ 19.36 uur

  43. Het probleem ligt mijns inziens niet in de grootte van de boeken of het gewicht ervan. Ik ben zelf scholier en kan dus wel stellen dat ik meer praktijkervaring heb dezer dagen dan de gemiddelde minister in Den Haag. In plaats van de boeken lichter te maken, zouden ze ervoor moeten zorgen dat elke school van een degelijk lockersysteem is voorzien. Dit heeft twee voordelen: enerzijds hoeven de leerlingen niet voor de hele dag boeken mee te slepen (in de pauzes, om de drie uur dus, wisselen ze de boeken, en aan het eind van de dag nemen ze de boeken mee die ze nodig hebben om huiswerk te maken), en anderzijds zijn de boeken vlakbij als ze zijn vergeten ze in te pakken, in principe heb je constant al je lesmateriaal op school liggen. Bovendien zijn de meeste lesmethodes op dit moment redelijk compleet en mede door het veelvuldig gebruik van plaatjes en verhelderende tekeningen, ook nog eens heel duidelijk. Door deze weg te nemen of de teksten in de korten, zou de kwaliteit van het boek nog wel een achteruit kunnen gaan, en dat is in geen geval de bedoeling.

    Reactie door Veritas — donderdag 7 september 2006 @ 20.26 uur

  44. Je kunt het gewicht al met bijna de helft terugbrengen door met je buurman/vrouw af te spreken wie welke boeken meeneemt en daar samen mee te doen. Deed ik ook altijd. Alleen bij onverwachte ziekte werkte het niet altijd.
    Ik ben er overigens voor, dat (groepen van)scholen zelf lesboeken gaan uitgeven in electronische vorm. Die kunnen zo uitgeprint worden. Zijn in hoofdstukken mee te nemen (gewicht!) en als er iets belangrijks in wordt gewijzigd, hoef je maar een paar blaadjes of een paar hoofdstukken opnieuw af te drukken.
    Lockersysteem is wel leuk, maar je sjouwt net zoveel boeken mee naar huis als je huiswerk moet maken. Alleen op school hoef je maar voor een paar vakken tegelijk in je tas.

    Reactie door Herman — donderdag 4 januari 2007 @ 17.51 uur