Wel een dienstrooster, geen treinen?

NS

Het is onvoorstelbaar. Eerst zet de NS het hele land op zijn kop met een omstreden dienstregeling, en dan blijkt dat ze waarschijnlijk niet eens genoeg materieel en personeel hebben om te gaan rijden volgens deze dienstregeling.

In het NRC geeft NS-topman Veerman meer duidelijkheid. Eén deel van zijn verdediging klopt als een bus.

Ons stelsel van spoorwegen is honderd jaar oud. De trajecten zijn nagenoeg hetzelfde gebleven, de lengte, dubbel en vier sporen meegerekend, is maar met een kwart gegroeid.” Achtereenvolgende regeringen kozen ervoor dit zo te laten.

De regeringspartijen – van VVD tot PvdA – hebben lang verzuimd te investeren in een goed openbaar vervoer, gericht op de toekomst. Ze waren liever bezig met het verzelfstandigen en splitsen van de NS.

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

dinsdag 29 augustus 2006 :: 18.07 uur

75 Comments

75 reacties

  1. Ik begrijp niet goed waarom Peys het op moet gaan lossen, Schultz
    over de dienst regeling ging etc.
    Deze plotici vertrekken daarnaast ook.
    Noch begrijp ik of de NS nu half geprivatiseerd door Pro Rail is.
    Het lijkt allemaal onkunde, onkunde in degelegeren regeringshalve en daarnaast zorg voor het milieu: 7% meer reizigers zegt toch wel wat (files zal oorzaak zijn)Verder vind ik dat transport goederen vervoer per water onvoldoende in kaart gebracht wordt.
    Nederland waterland, waarom per trein?

    Reactie door maria — dinsdag 29 augustus 2006 @ 18.33 uur

  2. Het is voor mij gissen, maar zou Prorail deel van privatisering zijn, marktwerking en uitbesteden?
    De conflicten NS/ProRail afschuiven op elkaar qua verantwoordelijk zorg onderhoud zijn er al legio geweest.
    Is dit weer het gevolg van het privatiseren van overheidsdiensten waar wij belasting voor betalen en we ons nog een ‘bevolking’ met elkaar bij voelen?
    Dank voor feiten info

    Reactie door maria — dinsdag 29 augustus 2006 @ 18.39 uur

  3. Al in 1971 demonstreerden wij in Deventer (kabouters; oranje vrijstaat) op ludieke wijze voor een beter openbaar vervoer. Wij wisten dat het belangrijk was om goede openbare en milieuvriendelijke verbindingen te hebben. Toch is er nauwelijks iets gebeurd. Men vergadert liever, maakt mooie maar geen effectieve plannen en houdt de GOEDWILLENDE BURGER voor de gek. Ondertussen wordt het publiek-sociale en publiek-ecologische milieu alleen maar minder. De bedenkers hebben hun tweede huis in Zuid-Frankrijk, Italië, Spanje, Zuid-Afrika, etc. en denken alleen aan hun zelf en hun familie.
    Ik vond het ook al zo vreemd dat de laatste weken er zoveel dieselloks voorbij komen. Ik zat er al aan te denken een klacht in te dienen vanwege de vervuilingsoverlast (er lopen ter plekke bovenleidingen!).
    En de effecten maar weer afwentelen op het milieu en de gezondheid van de aanwonenden. De conducteurs daar moet op bezuinigd worden, goed idee van de managers. Wie waren die managers ook alweer en wie was die marionet die de NS even zou aansturen en waar wordt zijn bonus geïnvesteerd? En nu heb ik het nog niet eens over die manipulatie van VVD-er en staatssecretaris Schulz van Haegen.
    Kortzichtig, korte termijn denkende kort door de bocht besluiting nemend CDA-PvdA-verpakt en VVD-geworteld managersland Holland BV.
    Denk nou toch eens duurzaam mensen!

    Reactie door Le Voyageur — dinsdag 29 augustus 2006 @ 18.53 uur

  4. Een goede infrastructuur is onmisbaar voor een goede economie, door die te verwaarlozen op een lange termijn ondermijn je de economie. Toch gek dat de partij waar de economie boven alles staat (de vvd) de steunpielaren zo laat verrotten.

    Reactie door Evert Tigchelaar jr — dinsdag 29 augustus 2006 @ 19.04 uur

  5. Openbaar vervoer is altijd al een sluitpost geweest bij de volgers van de doctrine van de permanente financiele groei gebaseerd op eindige bronnen.

    Reactie door Koen — dinsdag 29 augustus 2006 @ 19.23 uur

  6. Zoals ik al jaren heb meegemaakt als treinreiziger, wordt het niet beter.
    Alle voorzieningen zijn weggedrukt in een hoek van het station, terwijl dure commerciële zaken er voor in de plaats zijn gekomen die geen vooruitgang zijn.
    Wie heeft dit allemaal verzonnen?
    Zelfs koffie in de trein kan niet. Ja, die jongen of dame kan met dat beroerde karretje niet door de massa.
    Ach wat zijn we er toch op vooruit gegaan met de marktwerking!

    Reactie door Ouwe Dirk — dinsdag 29 augustus 2006 @ 19.32 uur

  7. 4 Helemaal eens dat een goede infro structuur voorwaarde is voor een gezonde economie. Daanaast m.i.alsmede zorg voor milieu hetgeen in mijn reactie 1
    een ‘zijspoor’ was , al was het al veel aanbevolen.
    Wie was is er nu verantwoordelijk, aanspreekbaar? Pyes, Schultz,de opositie die het over zijn kant heeft laten gaan, niet vinger aan de pols heeft gehouden?
    Marktwerking?
    Gaan wij als belasting betalers de NS helpen om het beter inorde te krijgen?
    Ik zou dit niet zo erg vinden als het maar afgelopen is met ondoorzichtig economisch beleid en alweer een brevet van onkunde.

    Reactie door maria — dinsdag 29 augustus 2006 @ 19.37 uur

  8. de betuwelijn en de hsl, daar zijn ze wel mee bezig geweest, voor de havenbaronnen en de beter gesitueerden., om het plaatje even aan te vullen.

    Reactie door Gerrit — dinsdag 29 augustus 2006 @ 19.38 uur

  9. Evert Tichelaar heeft helemaal gelijk en Ouwe Dirk kan ik helemaal gelijk geven.
    Een goede infrastructuur is inderdaad onmisbaar voor een goede economie, door die te verwaarlozen op een lange termijn ondermijn je de economie. Toch gek dat de partij waar de economie boven alles staat (de vvd) de steunpielaren zo laat verrotten. Zo gek toch niet….
    De liberalen zijn al lang geen liberaal meer, maar een partij van ons kent ons nette mensen (zie Haagse post: blauwe en rode boekjes). Ze zijn een belangenpartij, en ik zie geen verschil met indertijd Boer Voorthuizen met zijn partij eigen belang (ooit op tv, jaren zestig?)
    De VVD bestaat hoofdzakelijk uit types die bezig zijn hun tweede huis in Zuid-Europa of waar ook veilig te stellen (voor zichzelf en hun families) en de rest van de Nederlanders te laten verzuipen in het moeras waar we uiteindelijk voor grootste deel uit zijn voortgekomen. Voilà monsieur.

    Reactie door Le Voyageur — dinsdag 29 augustus 2006 @ 19.39 uur

  10. Ouwe Dirk. Mijn ervaring is dat ik in Belgie kan je nog prettig en met respect reizen.
    Je mag nog een kaartje in de trein kopen en conducteurs zijn vriendelijk.
    Ik zie het verschil als iemand dat niet heeft.
    Ik weet niet of openbaar vervoer in Belgie nog van de staat/belastingbetaler is.

    Reactie door maria — dinsdag 29 augustus 2006 @ 19.45 uur

  11. Wakker worden, ook ik.
    Weer een reden om motie per direct een motie van wantrouwen in te dienen!

    Reactie door maria — dinsdag 29 augustus 2006 @ 19.55 uur

  12. Maria,

    België daar gebeuren ook vreseljke zaken, maar iha hebben ze daar en evenzeer in Duitsland nog manieren..( centrum-rechtse regeringen hebben mensen uit landen hier naartoe gehaald uit economische motieven, vergeet dat niet! en links heeft gepleit voor en fatsoenlijke behandeling van die mensen, ook al voel ik mij wel eens door hen bedreigd en worden de negatieve gevolgen vrijwel alleen op arme wijken afgewenteld). Wij zijn in Nederland te ver doorgeschoten, helaas.
    Maar nu genoeg over waarden en normen.
    Landsbelang daar wil ik het even over hebben, landsbelang en belang van ons Nederlanders. Dat klinkt misschien eng, maaar is niet zo bedoeld.
    Als we echt nog een samenleving willen en er dus het nut van inzien dan moeten we nu actie ondernemen. Netjes blijven maar zien hoe de vork in de steel zit en effectief reageren.
    Samen zullen we heerlijk leven, feesten, lief hebben, drinken en eten etc. maar de mensen die alleen er op zijn gericht alles voor zichzelf en hun familie te regelen die moeten nu echt op “de koffie” komen. Begrijp me goed ik ben niet voor de guilotinne maar zoals we nu belazerd worden dat kunnen we echt niet meer pikken.
    Samen werken aan een mooie samenleving zonder de derde wereldlanden te benadelen en zonder de “have not’s” te benadelen, kan dat überhaupt nog wel? Zijn we daar nog toe in staat of is het verval al zover voortgeschreden dat de afgrond tussen de flitskapitaalbelegger in zijn million dollar boat en de gewone sterveling-inwoner van een willekeurig democratisch Europees land zo groot is geworden dat deze niet meer te overbruggen valt..Und der Haifisch der hat Zähne, aber die sieht mann nicht…
    Ik hoop echt niet op een herhaling van de dertiger jaren..

    Reactie door Le Voyageur — dinsdag 29 augustus 2006 @ 20.46 uur

  13. de meest logische planning lijkt mij ook dat je eerst kijkt wat je mogelijkheden zijn en inventariseert en daarna pas iets concreets gaat bedenken.
    Dit is niet het paard achter de wagen spannen maar een
    ontzichtbare locomotief met spookpersoneel.

    Reactie door volly — dinsdag 29 augustus 2006 @ 21.12 uur

  14. Een tijdje geleden sprak ik een Ierse universiteitsdocent die me vertelde zwaar inder de indruk te zijn van het Nederlandse transportsysteem. En op zich hebben we met ons spoorwegennet ten opzichte van andere landen wellicht nog niet eens veel te klagen. Toch mogen we inderdaad kritisch zijn. Wij hebben als geen ander land gewoon een buitengewoon goed spoorwegennet nódig. Dit betekent dat niet geschuwd moet worden voor investeringen in onderhoud en dat ook uitbreiding moet plaatsvinden. Met name het noorden kan een goede aansluiting gebruiken.

    De dienstregeling 2007 is een exponent van de ‘nieuwe’ denkwijze van de ns, waarin presteren voorop staat. De meeste mensen gaan erop vooruit; dat zal ik niet tegenspreken. De meeste mensen wonen in de randstad. We kunnen het ook anders stellen: In het grootste gedeelte van het land betekent de dienstregeling een verslechtering. Bij de ns moet een ware cultuuromslag plaatsvinden om dit argument van enige waarde te laten zijn. Die cultuuromslag is m.i. alleen te bewerkstelligen wanneer de overheid weer volledig de touwtjes in handen neemt.

    Reactie door Martijn — dinsdag 29 augustus 2006 @ 21.29 uur

  15. Nee Maria @10, in België is het spoor nog van de staat.
    Ik weet het maar al te goed, hoe het daar is.
    Vanuit Antwerpen voor drie Euro naar Brussel, als 65+.
    En het zorgstelsel is ook KLASSE.

    Reactie door Ouwe Dirk — dinsdag 29 augustus 2006 @ 21.42 uur

  16. Het OV is failliet, te duur en inefficient! Als morgen 2 procent van alle automobilisten besluiten de trein te nemen loopt het hele OV binnen 10 min compleet vast.

    Reactie door stephan — dinsdag 29 augustus 2006 @ 22.10 uur

  17. Beste Martijn,

    We hadden wel een tamelijk goed net in de jaren 60, voor die tijd. Zeker ook een goed wegennet.
    Toen is men gaan slapen (en slapende rijk geworden bij de bestuurders).
    Spanje was toen onderontwikkeld, maar kijk nu toch. De afstand Madrid Bilbao Barcelona of Sevilla, je zegt het maar is sneller dan Groningen Maastricht. We zijn eindelijk een groot land geworden met respectabele afstanden! Twee uur van Den Haag centrum naar Amsterdam in de spits.
    Standort Holland ist vorbei meine Herrn. We kunnen niet meer concurreren, maar we kijken gewoon niet op de langere termijn, nietwaar heren politici (uitzonderingen als SP daar gelaten).
    En dan te bedenken dat het fysiek stukken moeilijker een weg aan te leggen in de Ardennen of menige plaats in Spanje.
    Ik heb ooit een kaart van Europa gezien op basis van mobiliteit. Verrassend! London, Parijs en Madrid liggen verdraaid dicht bij elkaar, om maar enkele plaatsen te noemen. Maar gelukkig hebben “we” nog Schiphol. Ik kwam er vroeger nog wel met de trein, maar dat heb ik de laatste jaren wel afgeleerd. Zelfs 1 keer met de taxi vanuit Utrecht moeten gaan om mijn vliegtuig te halen en dan die sfeer in de trein als je net terug komt (maar daar kan de ns niet helemaal verantwoordelijk voor gesteld worden).
    Hè, wat lucht dat op…

    Reactie door Le Voyageur — dinsdag 29 augustus 2006 @ 22.36 uur

  18. Elk jaar verhoogt de NS haar prijzen, maar verbetering is er niet mogelijk. Er wordt steeds geroepen dat méér mensen de trein moeten pakken ‘laat je gaan!’ en nu klagen ze dat teveel mensen de trein pakken?
    Ik pak allang de trein niet meer. Waarom? Omdat ze zelden op tijd rijden, te duur zijn en ik heb er een onveilig gevoel.

    Reactie door Monique — dinsdag 29 augustus 2006 @ 22.36 uur

  19. Nou, ik zie het alweer aankomen. De diepteinvesteringen… kaartjes worden onbetaalbaar.
    Wat doet die regering in godsnaam met al dat belasting geld. Soldaten naar het buitenland sturen? Zichzelf alleen maar verrijken?
    Wat wordt de burger toch besodemieterd. Blauwbetalen aan belastingen en dan mag je toch aannemen dat het in Nederland qua zorg, vervoer, energie etc goed geregeld is. Maar nee hoor, nu hebben we DUBBELE kosten: belasting betalen aan een overheid die alles verkwanseld en ons blauwbetalen aan de marktwerking die alles van de burger vraagt. Het is echt te erg voor woorden… we zijn in een grote val gelopen.
    TERUG NAAR DE OVERHEID!
    Stoppen met uitbuiting van het volk!!

    Reactie door Gloria — dinsdag 29 augustus 2006 @ 23.10 uur

  20. De trein verliest terrein

    Reactie door e.krul — dinsdag 29 augustus 2006 @ 23.15 uur

  21. Misschien moeten we politiek asiel aanvragen in Belgie.

    Reactie door e.krul — dinsdag 29 augustus 2006 @ 23.18 uur

  22. Beste e. krul,

    Wetende dat ik veel mensen tegen het hoofd stoot. Het beste zou waarschijnlijk toch zijn om ons aan te sluiten bij Duitsland. Misschien is dat de enige manier om ons enigszins te verlossen van die 100 van Mertens, of….de SP gaat heeeeeeeeeeeel veel stemmen krijgen!
    Le Voyageur (alias Le Locatair)

    Reactie door Le Voyageur — dinsdag 29 augustus 2006 @ 23.28 uur

  23. 1 voordeel van het tellen van de zegeningen der privatisering en splitsing van de NS: je bent snel klaar met tellen.

    Deze jarenlange klucht levert hopelijk weer wat extra zetels voor de SP op.

    Reactie door Floris V — dinsdag 29 augustus 2006 @ 23.44 uur

  24. Hm ja…eerste gedeelte is niet echt een mooie zin, maar goed t is al laat en kom net thuis van een geweldig concert dus vergeef me.

    Reactie door Floris V — dinsdag 29 augustus 2006 @ 23.45 uur

  25. Een concert waar ik overigens gelukkig op de fiets naartoe kon :)

    Reactie door Floris V — dinsdag 29 augustus 2006 @ 23.45 uur

  26. Ik krijg sterk de indruk dat we tot de laatste cent leeg worden geperst als citroenen in dit land.

    Zelfs de bedrijven die een sociaal gezicht hadden, gaan ten gronden aan hun steeds meer eisende aandeelhouders, verkopen van het bedrijf is het gevolg en verplaatsing naar het buitenland, daar is nog veel meer te verdienen.

    Ondertussen lopen alle lopende zaken op niets uit en geprivatiseerde bedrijven zoals de spoorwegen ruiken ook winst en loeren op de laatste centen van de nietsvermoedende hardwerkende reizigers, die ook hun baan bij het bedrijf al niet meer zeker zijn.

    Een beklemmend gevoel maakt zich van je meester en als je het program van de VVD hoort, kun je bijna reeds vermoeden waar het opuit gaat draaien.

    Het spoor raakt net zo bijster als de trein!

    Reactie door e.krul — dinsdag 29 augustus 2006 @ 23.57 uur

  27. Kenneth Loach, zegt alles.

    Reactie door kaatje — woensdag 30 augustus 2006 @ 2.38 uur

  28. Ken Loach and what about The Great Train Robbery? Cowboys en indianen deden het al begin 20e eeuw, in 1963 The Great Train Robbery.
    En nu is the conspiracy club alweer jaren bezig met het grootste kunststukje: het geheel leegroven van het complete bedrijf!
    The Biggest Train Robbery Of All Times:
    Starring Oud-NS-topman Hans Huisinga, Melanie Schultz van Haegen, and many others…
    Say no more…Oscar Nominations?

    Reactie door Le Voyageur — woensdag 30 augustus 2006 @ 9.02 uur

  29. De regering heeft verzuimd het spoor goed aan de markt over te dragen. Als dat wel gebeurt was had de markt er veel beter in kunnen investeren dan nu het geval was.

    Er zijn reizigers genoeg, om goede investeringen te doen in het spoor.

    Reactie door beeltje — woensdag 30 augustus 2006 @ 9.11 uur

  30. Jaja dat heb je door de regelneefjes bij de VVD en CDA ; alles komt op zijn pootjes terecht bij de NS ; zij gaan misschien oude rijtuigen opkopen in Oostbloklanden , na ze gekocht te hebben in Duitsland en Belgie .
    Internationaal laat Nederland wil zien dat zij erg zuinig zijn : kopen van afgedankte rijtuigen en het buitenland .

    Reactie door Fred — woensdag 30 augustus 2006 @ 9.59 uur

  31. VK schrijft vandaag dat het ontstane probleem evenzeer bij de politiek ligt.
    Hopelijk gaat de SP dit grondig uit de doeken doen en veel ruchtbaarheid aan geven. Alweer 1 mooie kans toch?
    Eerder heb ik bv. begrepen dat het probleem rond bladeren+herfst te wijten zou zijn aan goedkoop materiaal tijdens aanleg sporen.
    De politiek heeft toch te waken en toezicht te houden?
    Hoe komen de verantwoordelijke ministers en staats secretarissen er iedere keer weer weg?

    Reactie door maria — woensdag 30 augustus 2006 @ 10.03 uur

  32. 15 Ouwe Dirk, staatsspoor dus en prettig reizen in Belgie!
    Ik trein ook regelmatig in Nederland, zucht!

    Reactie door maria — woensdag 30 augustus 2006 @ 10.07 uur

  33. Geeft wel aan hoe belangrijk openbaar vervoer werkelijk wordt gevonden(en daarbij ook de mensen die er afhankelijk van zijn)

    Reactie door Nadine — woensdag 30 augustus 2006 @ 10.34 uur

  34. off topic

    PvdA Luuk Blom vindt dat er geen volgende stappen met Amerika mogen worden gezet over omstreden ontwikkeling JDF- project.
    Het leek me zeker dat de SP dat ook vindt. Sluit je aan en roep nog veel harder en effectiever om een terechte stop.
    De meeste defensiespecialisten verwachten B3 dit toch voor de komende verkiezingen zal doen.
    Ik barst dadelijk uit mijn voegen als de oppositie niet gezamenlijk de afspraken met B3 opeist dat er geen beslissingen over controversiele zaken meer zouden worden genomen. Los van alle andere tegen argumenten wordt er rekening gehouden met grote kosten overschrijding. Ja, ja, vanons belastinggeld.
    Laat de kiezer beslissen, druk ze op de feiten!
    Je kon op je vingers na tellen dat dit toch zou gebeuren, ook met de A6A9 neemt men volgende stappen. B3 kent geen gentleman’s agreement, politieke etiquette.
    Het is hard tegen hard!
    Ik blijf maar roepen Motie van wantrouwen daar waar het kan, vertrouwensbreuk, leg dergelijke zaken tot 22 nov. plat, wees er op tijd bij!
    Het woord moet aan de kiezer zijn!!!!!!

    Reactie door maria — woensdag 30 augustus 2006 @ 11.11 uur

  35. Kan de oppositie niet van te voren vastleggen en aankondigen dat iedere genomen beslissing door B3 over politiek controversiele zaken voor 22 nov. bijvoorbaat nietig verklaard zijn!!!
    DAT KLOPT TOCH VOLGENS AFSPRAAK!!!!
    Desnoods een spoedreferendum vraag (eenvoudige vraag toch1) over de legtimiteit van B3 om nog dergelijke besluiten te nemen.

    Reactie door maria — woensdag 30 augustus 2006 @ 11.19 uur

  36. ’29 beeltje’: toen de privatisering van de NS hier werd overwogen was de verzelfstandiging in Groot-Brittannië het grote voorbeeld. Toen ging het daar al mis, maar om de een of andere reden zien voorstanders van privatisering nooit de negatieve gevolgen.
    En nu het hier fout blijft gaan begint iedereen te roepen dat het misschien niet zo handig was om spoor en materieelbeheer te scheiden.
    Het lijkt me nog steeds niet te laat om te zorgen dat een foute beslissing wordt teruggedraaid, maar liefst wel voordat er helemaal geen NS meer is…

    Reactie door Astrid — woensdag 30 augustus 2006 @ 11.34 uur

  37. 34 JDF moet zijn: JSF project.

    Citaat:
    ‘zaterdag 3 december 2005 09:06

    “”Amerika dreigt uit JSF-project te stappen
    De ontwikkeling van de Joint Strike Fighter wordt mogelijk afgeblazen. Het Pentagon dreigt de plannen voor het nieuwe gevechtsvliegtuig te schrappen onder zware druk van de bezuinigingen op defensie in Amerika.”"

    Het is dus allemaal weer anders geworden, en het blijft een bodemloze put van ellende en investeren daarin.
    En Nederland maar mee doen!

    Vervolg:
    “”Dat schrijft De Telegraaf zaterdag. Nederland is voor ongeveer 875 miljoen euro betrokken bij het project. De Amerikaanse staatssecretaris van Defensie heeft aan zijn Nederlandse collega Cees van der Knaap laten weten dat de bouw van de JSF op losse schroeven staat.”"

    Reactie door maria — woensdag 30 augustus 2006 @ 11.36 uur

  38. Astrid Voorstanders van privatisering leren niet van falende voorbeelden. Ze zijn te overtuigd van marktwerking en economisch voordeel wat daaruit te halen zou zijn.
    Een ander sociaal/ethisch weinig gehoord argument tegen het privatiseren van overheidsdiensten is dat je daarmede
    een gevoel van eenheid in de burgerbevolking geheel ondermijnt.

    De regering verbrokkelt en fragmatiseert haar overheidsdiensten en zorg voor de burger.Het merendeel daarvan zat echt niet op privatisering van de zorg, posterijen, ov te wachten.
    Er is nu grote kans dat we dadelijk op maandag geen post meer zullen krijgen, etc etc.

    Reactie door maria — woensdag 30 augustus 2006 @ 11.52 uur

  39. Nu de brandstofprijzen aan de pomp maar door blijven stijgen en de files niet opgelost worden, gaan steeds meer mensen met de trein.
    Dat had de politiek kunnen weten.De dienstregeling en het tekort aan mensen en materieel,zo voor de verkiezingen is een politiek spel om de vervoersprijzen straks fiks te verhogen,immers het betreft hier een monopolist!Straks bij een forse verhoging,begint te politiek te jammeren,maar kijkt gelijktijdig de ander kant uit.

    Reactie door Maan arkenbosch — woensdag 30 augustus 2006 @ 11.54 uur

  40. 38+ Geen Post post meer op maandag?
    Maar dan wel prachtige gloednieuwe oranje TGP brievenbussen!

    Reactie door maria — woensdag 30 augustus 2006 @ 11.59 uur

  41. We dienen dus in te ‘burgeren’ in de marktwerking!!!JSF’s en oud ov materiaal erbij!

    Reactie door maria — woensdag 30 augustus 2006 @ 12.05 uur

  42. Economische schaarste bepaalt de prijs .

    Fossiele brandstof raakt op , bovendien neemt de vraag toe —> dus de prijzen van de brandstoffen stijgen —> productiefactoren stijgen in prijs ——> winst wordt minder ——-> …….enz .

    Reactie door Fred — woensdag 30 augustus 2006 @ 12.27 uur

  43. 40 Maarten

    Daarom is het m.i. ook allemaal NU NU NU ageren, media gebruiken, verdere ruchbaarheid aan misstanden en termijnvisie geven.
    En dit voor de campagne en programma naar de verkiezingen toe.

    Reactie door maria — woensdag 30 augustus 2006 @ 12.28 uur

  44. 40 maria

    Misschien wel post maar dan wel een stuk duurder want vandaag net gelezen dat de posttarieven omhoog gaan:

    “HOOFDDORP (ANP) – TPG Post verhoogt zijn tarieven. TNT, waar TPG Post onder valt, heeft woensdag bekendgemaakt dat de postzegel voor brieven tot 20 gram wordt verhoogd naar 44 eurocent. Het is de eerste keer in vijfenhalf jaar tijd dat de postzegel duurder wordt. Volgens TNT blijft dit tarief gehandhaafd tot 2010″.
    bron: Brabants Dagblad

    Reactie door Le Locatair — woensdag 30 augustus 2006 @ 12.48 uur

  45. SInds gisteren kan de NS echt doodvallen, nooit, maar dan ook nooit meer ga ik met de trein naar een concert. Pearl Jam gisteren, heenreis 1.5 uur in een al veel te drukke trein, maar die reed tenminste nog normaal. Terugreis dik drie uur!. Ik was om drie uur thuis. Het gebrek aan inzicht, flexibiliteit is tragisch te noemen. De gedachte dat 25000 mensen een kaartje kopen en vervolgens allerlei toeren moeten uithalen om thuis te komen, is te gek voor woorden. Niks extra treinen, niets extra treinstellen. Vervolgens wordt men aldaar nog boos op reizigers ook omdat de trein te vol zou zitten, overigens waren dezelfde hoeveelheid mensen tien minuten eerder geen probleem. Na gisteren begrijp ik de aggressie wel, ben nooit aggressief, maar gisternacht kreeg ik naarstig het gevoel om mijn rechterarm te strekken. Nu heb ik alleen nog maar een gebaar voor ze, zwaai zwaai, mazaal en geluk. Incompetente zakkenwassers (nieuwe spelling)

    Reactie door JK — woensdag 30 augustus 2006 @ 13.44 uur

  46. Voor de rest kloppen NS-topman Veermans beweringen dus NIET. De reizen van en naar vooral het noorden en oosten van het land zullen meer tijd vergen, soms wel 3/4 uur!
    Nu zegt Veerman dat er geen gebrek aan treinen is, maar hoe zit het dan met het interne memo van 18 augustus jl. (van het hoofd planning aan productiedirecteur N. Groot van NS Reizigers), waarin staat dat er te weinig personeel en materieel is voor de nieuwe dienstregeling? En hoe kan de NS nu beweren, dat de “gemiddelde reisduur” 1 tot 3 % korter wordt?
    De geloofwaardigheid van de NS zakt onder het nulpunt.

    Reactie door Olav Meijer — woensdag 30 augustus 2006 @ 15.22 uur

  47. Eh…Veerman moet natuurlijk zijn: VeeNman!

    Reactie door Olav Meijer — woensdag 30 augustus 2006 @ 15.32 uur

  48. @ 47

    OK Veerman is begrijpelijk hij is een handige minister die in onroerend goed slim is (boerderij Frankrijk regels ontduiken) maar ook niet slecht is in mobiliteit, zowel vliegtuig als auto kan hij zich te goed doen aan staatssteun!
    Veerman gebruikte namelijk de dienstauto voor reisjes naar Frankrijk.
    Hij reed tijdens vakantieperiodes met zijn vrouw in de dienstauto van het ministerie naar hun boerderij in de Dordogne. De regels verbieden ministers de dienstauto te gebruiken voor buitenlandse vakanties.
    De minister heeft zich, schrijft NRC Handelsblad, ook door zijn chauffeur naar Frankrijk laten rijden. Het kabinet zou de regels hebben versoepeld, nadat het dagblad vragen stelde over de dienstautoritjes van Veerman.
    Veerman legt via een woordvoerder uit dat hij de regels zo heeft geïnterpreteerd dat hij de auto wel zonder chauffeur mocht gebruiken. Hij heeft alle benzine zelf betaald.
    In 2002 en 2004 vlogen Veerman en zijn vrouw, samen met topambtenaren en hun partners, op kosten van het ministerie naar de Franse boerderij van de minister. Voor teambuilding, verklaart het ministerie. Veerman plakte, tegen de regels in, daar een vakantie aan vast.
    Volgens de minister gaat het in dit geval om een dienstreis. Het maakt voor de prijs van de tickets niet uit wanneer de minister was teruggekeerd.
    Veerman wil niet terug in de politiek. Nee hij heeft al voldoende binnen gehaald.
    Maar als minister van verkeer zou hij het goed doen! Misschien zou hij NS ook staatssteun gaan geven?
    Jammer dat hij nu glaasjes rosé gaat drinken op de boerderij.

    Reactie door Le (pauvre) Locatair — woensdag 30 augustus 2006 @ 15.42 uur

  49. Maar, maar…
    Al minstens een week voor het debat in de kamer was bekend (bron: Radio 1, zes uur journaal) dat de nieuwe dienstregeling onuitvoerbaar was vanwege het uitstel van de spoorverdubbeling tussen Utrecht en Amsterdam.
    Het verbaasde me al dat ik daar in het kamerdebat niks over hoorde.

    Reactie door Evelien — woensdag 30 augustus 2006 @ 16.26 uur

  50. Olav GL heeft alle extra reistijden geinventariseerd en gepubliceerd.
    Hoe zit het nu met een beslissingen over controversieele issues die wel genomen worden en de oppositie? Wie kan het uitleggen?
    Begrijp ik het niet?

    Reactie door maria — woensdag 30 augustus 2006 @ 17.10 uur

  51. De oppositie kan toch een lijn voeren tegen genoemde beslissingen en verder hun
    program aan de kiezer duidelijk maken.
    Als niet kan, de SP alleen opstaan en heel hard media roepen dat dit binnen democratie en rompkabinet, afspraken gemaakt met formateur Lubbers, er geen beslisende stappen gemaakt kunnen worden?
    Indien de politiek nog vertrouwen van de burger terug wil terug winnen is dit toch een 1ste vereiste en speerpunt tot 22 novemember?
    SP sta op!

    Reactie door maria — woensdag 30 augustus 2006 @ 17.21 uur

  52. 51 Voornamer dan vertrouwen winnen is geloofwaardigheid en het daarnaar handelen in het terug winnen van het vertrouwen van de burger.

    Reactie door maria — woensdag 30 augustus 2006 @ 17.31 uur

  53. Even een andere benadering. Momenteel is er zo’n multinational reclamefilmpje over een zekere drank gemaakt van rietsuiker..
    Last train?
    Not so bad.

    Cheers, droomwereld voor ‘s avonds in de bioscoop.

    Maar het moet gezegd met een goed gevoel kun je van vrijwel elke tegenslag iets positiefs maken.
    Dus broeders en zusters ga naar de kerk en dominee of pastoor zullen je weer met een optimistisch gevoel opladen.
    Goed idee he, Jan Peter?

    Wel even je individuele geestelijke vrijheid opgeven graag.

    Iedereen mag geloven wat-ie wil maar een beetje meer solidariteit kan toch wel?

    Bijvoorbeeld als Veerman wel mag sjoemelen met zijn reis- en verblijfskosten waarom mag ik dan niet zwart rijden?
    En Guusje ter Horst zo’n last train is not so bad want met zo’n rietsuikerdestillaat kun je best nog achter het stuur, nietwaar?

    Reactie door Le voyageur — woensdag 30 augustus 2006 @ 17.58 uur

  54. Ja, je blijft lachen in dit land – eerst al die heisa over een dienstregeling, en nu hebben ze geen treinen en geen personeel! Hoe is het godsmogelijk??

    Reactie door Marjolein — woensdag 30 augustus 2006 @ 17.58 uur

  55. Marjolein.Voor mij is het regelmatig en steeds meer met mijn eigen leven bezig zijn en politieke betrokkenheid aflaten als onzinnig.Dat kan niet helemaal de bedoeling zijn of wel?

    Reactie door maria — woensdag 30 augustus 2006 @ 18.55 uur

  56. Creatief gesproken:

    Stel je voor: een regering zonder burgers!
    Moet ook mogelijk zijn!

    Reactie door maria — woensdag 30 augustus 2006 @ 18.58 uur

  57. Ouwe Dirk

    Ik hoor net op nieuws da de NS ook te kampen heeft met extra beveiligings kosten.
    Ik heb deze qua manpower hier wel gezien en niet in Belgie.
    Zou dit te maken hebben met en gezien Belgie zich minder gelegen laat liggen aan VN, US oproepen, zoals Uruzgan, waaraan Nederland wel gehoor aan geeft.Schande als het is hoe het politieke fiat hierover heeft plaatsgevonden.

    Reactie door maria — woensdag 30 augustus 2006 @ 19.12 uur

  58. @34 maria
    ik ben het volledig met u eens! waar blijven die moties?!! alleen maar praten helpt echt geen zak, met die onverbeterlijke idioten in dit kabinet,en OMDAT er geen moties volgen gaan ze gewoon lekker verder waar ze mee bezig zijn,en is het straks voor iedereen weer te laat,dit is allemaal net als dweilen met de kraan open!

    Reactie door iew — woensdag 30 augustus 2006 @ 20.14 uur

  59. ieuw
    Zie nu de link SP en JSF
    Dweilen met de kraan open en burger roept u maar! Zie ons program over de komende verkieziging. Wat er nu speelt zijn we niet zo mee bezig vanwege vervroegde verkiezingen, democratie even terzijde!

    Reactie door maria — woensdag 30 augustus 2006 @ 20.46 uur

  60. @ 57 maria
    @ 58 Iew

    Tja, zie wat de politiek mogelijk kan maken… hebben we dit bedoeld?
    Wat heeft oppositie nog voor zin…

    Reactie door Gloria — woensdag 30 augustus 2006 @ 21.02 uur

  61. Overigens Iew, Dank je
    Het gevoel dat je ook met de SP aan het dweilen met de kraan open bent, hoe hard je ook roept, doet goed al schiet het niet op.
    Het politiek ingaan op actualtieiten en het NU stemt mensen tot denken en kiezen.
    En niet wat er overmorgen beloofd wordt.

    Reactie door maria — woensdag 30 augustus 2006 @ 21.03 uur

  62. ieuw het is het alsof je een leerling een vak , basale discipline en kennis daarvan onthoudt.
    Komt later goed, dit kan dus niet!

    Reactie door maria — woensdag 30 augustus 2006 @ 21.09 uur

  63. Jan Marijnissen,SP en oppositie: verenig nog voor de verkiezingen tenminste over 1 controversiele zaak. Deze beslissingen mogen niet meer genomeen worden.
    Als U daar geen heil in ziet dien dan een motie van wantrouwen namens mij in.

    Dank hartelijk dank,

    Reactie door maria — woensdag 30 augustus 2006 @ 21.25 uur

  64. @6 Ouwe Dirk — dinsdag 29 augustus 2006 @ 19.32,

    In het noorden wordt er tegenwoordig wel weer koffie in de trein verkocht, de verkoper heeft een rugzak waar alles in zit (koffie + bekertjes) op de rug.

    Een klein bakje troost bij al het trein elende.

    Reactie door Evert Tigchelaar jr — woensdag 30 augustus 2006 @ 21.38 uur

  65. Eric dat is voor mij geen nieuws, noch zo belangrijk. Het behoorlijk met je reizigers om gaan is iets anders.
    Ik heb net de volgende vraag aan \jan verstuurd:jan Marijinissen :

    Beste SP,

    Ik wil graag moties van wantrouwen indienen tegen dit romp kabinet hetgeen niet gelegetimeerd is qua afspraken met formateur Lubbers om belissingen over controversiele te zaken nemen tot aan de verkiezingen 22 novemeber..
    Kan ik dat als burger dat doen en waar kan ik dit indienen?

    Met hartelijk dank,

    Reactie door maria — woensdag 30 augustus 2006 @ 21.47 uur

  66. Overingens eric, smaakt dat bakje stroost nergens naar(Nescafe)en helamaal niet in een ongastvrije omgeving. De rugzak lopers doen hun best, daar niet van!

    Reactie door maria — woensdag 30 augustus 2006 @ 21.50 uur

  67. welterusten beste mensen,ik ben er niet zo vaak de laatste tijd maar ik lees hier nog wel even iedere dag,voordat ik mijn dagelijkse strijd weer ga voeren,ik heb mijn geblog nu naar buiten verschoven,ik voer mn eigen campagne op straat,in de trein,bus enz enz [ja voor de SP,nog steeds!]ook hoor ik dus veel mensen die zeggen nu toch echt wel naar de SP te willen trekken,ivm dit schande kabinet,en de peilingen en berichtgevingen maar zeggen dat de SP weer een beetje gezakt is! GELUL! de waarheid ligt op straat!!
    en ik blijf het zeggen we worden volgens mij straks gewoon bedonderd met die niet nacontroleerbare stemcomputers,in mijn ogen wijst er genoeg op,doe aub iets aan die dingen en zorg dat het ba te tellen is straks na het stemmen!dat zou zowiezo moeten vind ik,de mogenlijkheid tot natellen…

    Reactie door iew — donderdag 31 augustus 2006 @ 0.21 uur

  68. Waar is toch in GODSNAAM die trein gebleven waar je gezellig kon koffiedrinken en naar een rookcoupe kon lopen!!!!!
    SH*T SH*T SPOORWEGEN. Enge kale cleane ongezellige rechtse calvinistische Ubermensch ‘gezondheids’-bezeten-maatschappijtrein!!!!!
    Met je stomme kaartjesautomaten en al je achterlijke MANAGERSPLANNETJES.
    Nederland lijkt wel de zwarte kousenkerk!
    En die trein? Boycotten! Kom op, lekker liften en allemaal met de auto!
    We gaan Nederland weer gezellig maken, ONTREGELEN en laat die hele rechtse kliek maar mooi op hun neus kijken.
    Lieve mensen: WE ZIJN TE BRAAF!LAAT JE NIET KISTEN! Nog even en we leven allemaal in Staphorst Nederland.
    We moeten dringend naar burgerlijke ongehoorzaamheid! Doe mee!!!

    Reactie door Gloria — donderdag 31 augustus 2006 @ 0.25 uur

  69. @ 65 maria

    Lieve maria, ik doe mee met al je moties van wantrouwen. :)

    Reactie door Gloria — donderdag 31 augustus 2006 @ 0.28 uur

  70. Laten we lol maken ?

    Reactie door Fred — donderdag 31 augustus 2006 @ 12.52 uur

  71. Dank je Gloria. Een gedogen van stappen c.q. medewerking JSF project tot 22 november deed mij o.m. belsuiten om mijn burger vraag aan de SP te stellen.

    Reactie door maria — donderdag 31 augustus 2006 @ 17.05 uur

  72. Ik heb inmiddels D66 Pechtold persoonlijk ook om een reactie over het gedogen van controversiele stappen aangaande afspraken en rompkabinet tot 22 november.
    Iedere partij moet ter verantwoording worden geroepen over dit interrim kabinet en verantwoording daarover.

    Reactie door maria — donderdag 31 augustus 2006 @ 19.50 uur

  73. Persoonlijk ben ik helemaal niet zo geschikt voor dit soort werk, het leidt mij af van mijn werkelijk werk.
    Ik kan even niet anders terwijl ik weet dat dit mij tijd kost die weinig qua doelstelling tot niets zal leveren.
    Ik heb in ieder geval gedaan om tegenspraak te bieden en antwoord te willen wat binnen bereik ligt over afspraken en romp kabinet.

    Reactie door maria — donderdag 31 augustus 2006 @ 19.59 uur

  74. Net het concept-verkiezingsprogramma gelezen, en hoera! Het openbaar vervoer krijgt de aandacht die het verdient.
    Dus: terugdraaien van de splitsing bij de NS en gratis openbaar vervoer voor kinderen en 65+ers. In andere landen werkt dat ook, zonder dat het belachelijk veel geld kost, dus waarom hier niet?

    Reactie door Astrid — vrijdag 1 september 2006 @ 9.36 uur

  75. op zich kan ik een verandering van dienstregeling, waar het gaat om meer treinen in de Randstad tov minder treinen van de Randstad naar ‘t Noorden en het Oosten nog wel begrijpen (daar heeft de auto ‘t toch echt gewonnen van de trein). Het ‘privatiseren’ van treindiensten (NS reizigers, Arriva en Syntus) is opzich ook geen reden tot grote paniek. Echter door voorafgaande regeringen zijn een aantal crusiale fouten gemaakt:
    - De infrastructuur van het Nederlands spoornet is hopeloos verouderd (het drukste lijnennet met de meeste (onbewaakte) spoorwegovergangen. Hier moet dus een deltaplan voor ontwikkeld worden. Verder moet er gewerkt worden aan één OV systeem (dus integratie van metro, trein, tram en streek en stadsbusvervoer)
    - De overheid moet (weer) verantwoordelijk worden voor de invulling en uitvoering van de dienstregeling. Waarmee de politiek deze dienstregeling kan controleren. Daarnaast dient een overheidsdienst verantwoordelijk te worden gesteld voor de aanschaf en onderhoud van het materieel. Deze dienst kan de uitvoering van de dienstregeling en materieel beschikbaar stellen aan private ondernemingen om deze dienstregeling uit te voeren.

    Stations dienen zo spoedig mogelijk weer onder direkte controle te komen van de overheid. Het welzijn en veiligheid van de reiziger dient hier (weer) de core-business te worden. Terecht is op het forum reeds gemeld dat overtollige en overbodige horeca en shops op stations alleen maar een aanzuigende werking hebben op hangjongeren/ouderen en het veiligheidsgevoel van de reiziger niet verhogen.

    Het veiligheids gevoel in het OV kan verder worden vergroot door het verplicht stellen van conducteurs op de trams en metro’s. Versneld invoeren van de OV-kaart en ingangspoortjes op trein en metro-stations. Één centraal mobilofoon systeem voor alle trein/tram/bus diensten. Het (her)invoeren van een aparte OV-politie dienst.

    Tot slot: Prima dat de PvdA nu zich ook wil inzetten voor een ‘gratis’ vervoer voor senioren. Echter waarom alleen in de daluren? Gaan de poliklinieken pas om 10.00 open? mag je allen tegen betaling bij je kinderen op de koffie? Wat een onzin. Niemand gaat voor z’n lol in de spits met het OV.

    Reactie door Bert — vrijdag 1 september 2006 @ 15.56 uur