Geen gegraai in EU-parlement

De SP wil via een wet voorkomen dat Nederlandse Europarlementariërs gebruik kunnen maken van een dubbel pensioen. Dat bepleit SP-Kamerlid Harry van Bommel vrijdag. Van Bommel wil verbieden dat Europarlementariërs aanspraak kunnen maken op een pensioen van het Europees Parlement.(Elsevier)

Harry van Bommel: “Europarlementariërs krijgen van de Nederlandse overheid een volwaardige pensioensvoorziening. Maar ze kunnen ook nog een europensioen opstrijken dat eveneens grotendeels door de belastingbetaler wordt opgebracht. Dit moet aangepakt worden.”

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

vrijdag 01 september 2006 :: 21.52 uur

68 Comments

68 reacties

  1. Hier dient met de botte bijl gehakt te worden.
    Dit is schandalig ik heb al heel wat rotte bomen omgehakt maar deze is wel een van de rotste.
    Maar deze gouden boompjes gaan er ook aan direct er op los hakken.
    Ik ben er klaar voor.

    Reactie door De Hakker — vrijdag 1 september 2006 @ 22.21 uur

  2. Europarlementariers een DUBBELpensioen?
    Hoe halen ze het in hun hoofd??
    Dat zou je toch zelf als parlementarier niet moet willen?
    Waar zijn die normen en waarde gebleven? Uithollen van het volk en datzelfde volk willen verlakken met zelfverrijking.
    Harry van Bommel: afschaffen die handel en opsluiten in de wet die lui.

    Dit had een hot item voor NOVA moeten zijn, maar nee hoor! Rutte en Neelie… 2 VVD-ers binnen 45 min. NOVA!
    Zijn die journalisten ook al bang geworden voor eerlijke verdeling?

    Reactie door Gloria — vrijdag 1 september 2006 @ 22.26 uur

  3. Dit wist ik niet, maar het verbaast me niets.
    L’ivresse de pouvoir, ga die film zien van Claude Chabol, hoofdrol Ysabelle Huppert.
    (letterlijk: dronkenschap van de macht)

    Reactie door Le citoyen — vrijdag 1 september 2006 @ 22.33 uur

  4. Hier zakt dus mijn broek vanaf…..Weg met EU….

    Reactie door Janny Brandse — vrijdag 1 september 2006 @ 22.33 uur

  5. hoe een mens/en stemmen.
    vanddaag gehoordt,
    hij,ik kies pvda!
    ik,waarom dan?
    hij,ach wouter lult wel leuk!waar stem jij dan op ad?
    ik?op de sp,en ik vind bavianen ook wel een leuke kleur hebben,de mannen dan he.
    hij ooo de cp! dat stemmen ze ook veel op urk.
    ik,, hu cp??urk?? eeu volgens mij bedoel je wat anders.ik bedoel de sp!jan marijnessen,je weet wel beetje gezet,de 5 startbaan van schiphol :-)
    komt op voor de wat zwakkeren in de maatschapij,,wat meer sosiaal,,hoe zal ik het zeggen,ze pakken de lichtelijk,,te rijken bij hun testikels?
    hij,ooo ja,communisties,,
    ik,,ja jo sosiaal,,listies,,snappie.
    hij,,eeuu nee.

    let wel elke overeenkomst met bestaande figuren,is puur toeval.
    en moet gezien worden in een vrijdag nog snel even klaar makende klus, bouw omgeving.
    gaat u verder met het toppic,en pak ze aan die opvreters in de europolietiek.

    Reactie door ad — vrijdag 1 september 2006 @ 22.51 uur

  6. ‘t Wordt toch nu wel erg tijd voor het stoppen met het graaien. Zelfs al onze volksvertegenwoordigers. Foei!!

    Reactie door Gerard uit het Zuiden — vrijdag 1 september 2006 @ 22.58 uur

  7. Net als dat verhuizinkje dat ons steeds weer enorm veel geld kost. Notabene een hele korte verhuizing, want na Strassburg gaat het hele poppekastje gewoon weer terug naar Brussel.

    Nu nog 2x pensioen, waarom dan ook geen twee salarissen? Als Parlemetarier kan je beter bij de VVD aansluiten, die doen ook alleen aan zelfverrijking!

    Reactie door Edgar SP — vrijdag 1 september 2006 @ 23.11 uur

  8. Nou ja… moeten we ons iets aantrekken van de politieke barometer?
    Wat nu weer! VVD met 2 zetels gestegen.
    Kijk, als dit al gemanipuleerd wordt dan kunnen we het schudden op 22-11.
    Lieve Jan, hoe gaan we dit aanpakken? Ik vrees dat die rechtse criminelen hun zaakje al op orde hebben. Hoe zullen we erin geluisd worden door die luizen?
    Die stemcomputer is een dubieuze zaak. Als LINKS niet wint dan alles overnieuw met papier en potlood. Second opinion!
    Niet? Dan halen we al het tuingereedschap uit de schuur en op naar DEN HAAG!

    Reactie door Gloria — vrijdag 1 september 2006 @ 23.32 uur

  9. Zelfs onder parlementariërs geldt blijkbaar: iedereen is gelijk, alleen is de een meer gelijk dan de ander.

    PCVVDA zullen we er niet over horen.

    Reactie door Ellie Jansen — vrijdag 1 september 2006 @ 23.50 uur

  10. hoe hoog zijn deze pensioenen?

    Reactie door nico — zaterdag 2 september 2006 @ 0.19 uur

  11. @ 4 Janny

    Heb ik altijd al geroepen, weg met de EU.

    @ 10 nico

    210.000.00 euro

    Reactie door Pool — zaterdag 2 september 2006 @ 0.42 uur

  12. @ 8 Gloria

    Gloria ik heb nog wel een kettingzaag in de schuur, zullen we die ook maar meenemen naar Den Haag.
    Ik kan me niet voorstellen dat de VVD er twee zetels bij heeft, hebben ze nu lopen tellen in de dierentuinen.
    Ik heb mijn omgeving eens gepolst wat men van de plannen van de VVD vonden, hun antwoord was dat men die in hun reet kan steken, ze geven eerder de voorkeur aan de SP het spreekt hun veel meer aan.
    Dus Gloria we geven de moed niet op.

    JAN FOR PRESIDENT

    Reactie door Pool — zaterdag 2 september 2006 @ 0.49 uur

  13. Dit moet op de voorpagina van het AD en de Telegraaf Harry ! Wie zorgt daar voor ?
    (Wie leest de Elsevier nou nog in dit land.)

    Reactie door volghetnieuws — zaterdag 2 september 2006 @ 0.54 uur

  14. @ 10 nico

    Is dat van belang??
    Iedere gestolen euro telt!!
    Je moet eens weten hoe bijstandsmensen behandeld worden: regelmatige controle op de laatste 3 maanden aan afschriften! Dit mag je toch inbreuk op de privacy noemen.

    Zullen we dit ook maar eens gaan invoeren op al die graaiers? De politici, de marktjongens, de parlementariers etc.etc.?

    Reactie door Gloria — zaterdag 2 september 2006 @ 3.08 uur

  15. @ 12 Pool

    En ik heb wel een hark en een schep en een schoffel en oh ja… ook nog wel een paar snoeischaren!
    Nou, samen sterk toch? ;)
    We gaan er een mooi politiek tuintje van maken. Te beginnen met alle wildgroei op de mesthoop!! Zo kunnen alle bloempjes weer ademen en genieten van de zon.
    En voeding aan de hoge boom die NIET omgehakt mag worden: EEN VERANTWOORDELIJKE OVERHEID!
    Op naar bevrijdingsdag Pool! :lol:

    Reactie door Gloria — zaterdag 2 september 2006 @ 3.23 uur

  16. Schande.
    Grote schande.

    Reactie door hendrik dieks — zaterdag 2 september 2006 @ 4.13 uur

  17. Goeden morgen vrienden SP.

    Uit welke ruif komt dit, dat zoiets mogelijk wordt?
    Ik ben altijd benieuwd wie daar verantwoordelijk voor is.
    In ieder geval geen sociaal voelend persoon.

    Reactie door Ouwe Dirk — zaterdag 2 september 2006 @ 7.39 uur

  18. nu begrijp ik waarom een aantal lieden uit dit kabinet zich terugtrekken uit de nederlandse politiek.
    zouden ze al een baantje hebben in het europees parlement? dan kunnen ze gewoon verder gaan met graaien.

    Reactie door mcniel — zaterdag 2 september 2006 @ 7.47 uur

  19. Een zeer goed voorstel, eigenlijk zouden alle uitwassen in onze samenleving ook gelijk aangepakt moeten worden zoals de graaiculturen bij semi overheid en grote energie bedrijven,zorginstellingen,
    wachtgeldregelingen al dan niet in combinatie met commissiewerk,buitenproportionele goudenhandrukken die de 70% van een ww uitkering ver over stijgen.
    dit maar een begin ik hoop dat het balletje snel gaat rollen en dat we veel geld besparen om het verkiezing programma van de SP uit te voeren

    Reactie door volly — zaterdag 2 september 2006 @ 8.04 uur

  20. @2 Gloria.
    Off topic.
    Ik heb NOVA ook gezien en idd 3 kwartier zendtijd voor de liberalen.

    Ten tijde van de aanloop naar het EU referendum is er op verzoek van Jan Marijnissen op dit log geturfd – ik meen door Sabineke – hoe de verhouding lag tussen voor en tegenstanders die aan het woord kwamen op tv. Daar zat toen een volledige onbalans in ten nadele van de tegenstanders.
    Logischerwijs komen nu de grotere partijen meer aan het woord dan de kleinere. Daar kan ik mee leven. Maar men vergeet dat de SP inmiddels de 4e partij van Nederland is!

    Bij RTL 4 werd onlangs nog in hun nieuws item gezegd: Het gaat tussen de 3 grote partijen, de rest is niet belangrijk. De stemmenwinst van de SP zal met de verkiezingen wel weer verdwenen zijn. Over manipulatie gesproken.

    De winst bij de VVd, 2 zetels komt door het “Wouter Bos effect”. Zo’n jonge hond als Rutte vinden ze prachtig, vooral die plooirokken en muntschoenen lopen er mee weg.

    Over dit topic: Een dubbel pensioen. Er zal wel weer niets aan te doen zijn, zal na onderzoek blijken. Verontwaardiging alom, gevolgd door cynisme. Weer een punt dat de geloofwaardigheid van politici onderuit haalt. Ik sta nergens meer van te kijken.

    Goedemorgen overigens.

    Reactie door Gandalf — zaterdag 2 september 2006 @ 8.26 uur

  21. Haal de rente van het geld en het gegraai, zal een heel stuk minder worden. (Want het is er niet meer!)

    En misschien leren we zelfs op een nieuwe en constructieve manier met elkaar te communiceren.

    Reactie door Peter Hoopman — zaterdag 2 september 2006 @ 8.37 uur

  22. beste mensen,
    ik heb mijn leven lang vvd gestemd , hoofdzakelijk omdat ik vind dat er verschil in beloning moet zijn m.b.t. werkzaamheden, verantwoording etc.
    Ik schaam me er diep voor.
    We zijn compleet doorgeslagen in dit land, iedere keer als ik hoor of lees hoe de heersende elite op een schandalige, vaak ook nog gelegaliseerde manier de zakken volproppen met geld, beloningen die in geen enkele verhouding staan tot de prestaties die ze verrichten, dan stijgt mijn lichaamstemperatuur een paar graden.

    Als je dan zoals ik, bijna wekelijks meemaakt hoe de “underdog” rucksichtlos, zonder enig gevoel of respect aangepakt wordt, ( ik zou er een aardig boekje over kunnen schrijven), dan krijg ik steeds meer het gevoel dat onze maatschappij ernstig aan het verzieken is.

    Waar ik me over verbaas is, hoe ze in staat zijn om dit volkje zo tam en kalm te houden.
    Ik heb met afgunst zitten kijken naar de Fransen, die afgelopen winter in opstand kwamen, zet dat es af tegen de manifestatie tegen de wao keuringen die hier georganiseerd is.
    3 man, de SP en een paardekop was er aanwezig! Ik wed dat de Geus zich een kriek heeft gelachen.

    De elite gokt er iedere keer op dat de mensen toch niets zullen doen, graaien, afbraak van sociale voorzieningen, onmenselijk asiel beleid, liegen, bedriegen enz enz enz
    En ze krijgen gelijk !

    Huilverhalen ophangen op dit web log heeft geen zin.
    We zijn een slap volk geworden dat zich laat ringeloren door welbespraakte doctorandussen die ons met hun academische hoogdraverij vertellen wat goed voor ons is en het grote gros van het stemvee gaat er als blatende schapen achteraan.

    Het wordt misschien tijd dat we es een paar weekjes gaan vergeten dat we een beschaafd volk zijn, en de bezem es flink door de kast halen.

    een heel goede morgen trouwens!

    Reactie door j@nB — zaterdag 2 september 2006 @ 9.05 uur

  23. Dit is amper nog te geloven, wie heeft dit bedacht en wanneer?

    Elsevier artikel noemt:

    ‘Eind jaren negentig leidden de dubbele pensioenen van Europarlementariërs al eens tot een politieke rel’.

    Nou ja…een rel en daarmede weer klaar?

    Reactie door maria — zaterdag 2 september 2006 @ 9.28 uur

  24. Gloria, ik veel dingen ben ik het met je eens en ik heb ook bewondering voor je vechtlust en idealisme, maar in ben het vaak oneens als jij het hier constant heb over criminelen, dat wordt gebruik je te pas en te onpas, en al die ander krachttermen die er dan bijkomen, ik lees je reacties graag maar om nou constant te hebben over criminelen,dan moet je in de gevangenis zijn, daar zitten criminelen.

    Ondank dat lees ik je reacties graag.

    Reactie door carla — zaterdag 2 september 2006 @ 9.42 uur

  25. @5 Ad, vandaag ook nog werken aan die extra klus? Wordt dat even een druk week-
    einde? Toch leuk dat je dan nog even wat
    later op de avond nog interesse toonde!
    Ja, we zullen doen wat je vraagt! Allerlei
    onzin heel ‘direct’ aanpakken en ook de
    media goed observeren over hun (gelijk-
    matig verdeelde ?) interesse in de 4
    grootste partijen. De ‘kleintjes’ proberen
    natuurlijk de grote 4 aan te pakken op hun
    manier, maar de SP trapt er niet in en zal
    zonder haperen weer tevoren de mogelijke
    vragen zien aankomen en de vraagsteller de wind uit de zeilen nemen. Leer mij de
    SP kennen: die trapt in véél niét in!

    @20 Gandalf en @22 J@nB, allebei een heel
    goed verhaal en de zendtijdverdeling moet
    niet weer bezit worden van slechts 3 par-
    tijen, maar idd van 4.
    SP zou ook bijv. Harry v.B. en Jan d.W.
    eens moeten adviseren zich door het NOS-
    journaalteam te laten interviewen. Die
    kijkdichtheid en herhalingen doen ook de SP absoluut geen kwaad, zeker niet als je
    ziet hoe Wouter heel handig zijn ‘ver-
    haal’ bij Joost K er doorheen wist te jas-
    sen, die had zijn huiswerklesje goed ge-
    maakt en vast tevoren overdraagbaar voor-
    bereid. Politici weten inmiddels ook al
    jaren dat mogelijk ‘geknipt’ gaat worden
    in hun statements en houden daar meer en
    meer rekening mee.
    Jan Marijnissen en zijn ploeg hebben het
    hele land zoveel mogelijk ‘bewerkt’ dus
    weten afdelingen/burgers/kiezers exact wat
    hij wel en niet zou bedoelen. Dat is dan
    per definitie een breed netwerk geworden
    dat begon waar het hoort: aan de basis!
    De kracht bij de SP lijkt er nu in te lig-
    gen, dat er niemand (anders dan door zeer
    dringende redenen) van boord lijkt te gaan
    en is de bemanning eerder in de markt om
    een reddingssloep te bevaren dan om in een
    ligstoel op een yacht plaats te nemen.
    De SP is niet bang voor evt. spatjes en
    duikt in de branding waar het bruist, geen
    tijd voor deining in welke vorm dan ook!
    Gandalf en Jan, doe de reddingsgordels maar vast om, er lijkt storm op komst,
    hi-hi Sirs!

    Reactie door Madelief — zaterdag 2 september 2006 @ 10.38 uur

  26. @ Reactie van carla — zaterdag 2 september 2006 @ 9.42

    Beste Carla,

    Naar mijn beste weten lopen er nog steeds meer criminelen vrij op straat dan dat er in de gevangenis zitten. Dat dus ten eerste.

    Ten tweede is het zo dat als een “gewone” burger dit soort dingen zou doen dan zou er wel gesproken worden van criminaliteit. Het is dus wel zo fair om uit te gaan van gelijke monikken gelijke kappen.

    De SP en zijn aanhangers zijn heeeeeel erg sociaal, zeker vergeleken met het overgrote andere deel van de Nederlandse bevolking. Het sociale gaat uit van de lieve vrede bewaren, echter in dit geval, bij dit soort streken verlies het sociale het van het onvermogen. Dan uit je je vaak erg emotioneel en gebruik je de woorden die daar gevoelsmatig het beste bij passen.

    Roepen dan Nederland moet bezuinigen (over de ruggen van de gewone burger) en dan zelf flink je zakken vullen, dat is voor mij ook gewoon crimineel gedrag.

    Ik waardeer je mening, maar je verwijten aan het adres van Gloria vind ik ongegrond.

    Reactie door Edgar SP — zaterdag 2 september 2006 @ 10.52 uur

  27. en terecht. de gewone burger moet het maar met een schamel pensioentje doen en die graaiers willen dat stereo hebben? niets ervan.

    Reactie door maayke jong-doppen — zaterdag 2 september 2006 @ 11.15 uur

  28. Voor de wet ben je pas crimineel als je schuldig bent en veroordeeld.
    Als je de vinger op steekt naar een politie agent ben je crimineel.
    Het zakken vullen door belangen, met grote getallen geschreven gouden handdrukken met grote getallen geschreven corrupte faillissementen, trucs om de belasting te ontduiken worden door het kapitalisme angstvallig buiten het wettelijke strafrecht gehouden.
    Bewust voorliegen door de regering wordt buiten het strafrecht gehouden.
    Het liegen tegen het volk is meineed en als dat aantoonbaar is moet dit bestraft worden.
    Men legt een eed af in de kamer.
    Maar men maakt een groepje uit de zelfde leugenaars om dit te onderzoeken

    Reactie door Jofel — zaterdag 2 september 2006 @ 11.38 uur

  29. dat is mooi Harry, maar ik zie een italiaan en een pool zo’n wet niet ondertekenen. het sterkt mij weer in mijn gedachten om toch een amendement in te dienen tijdens het congres om uit de EU te stappen.

    Reactie door kaatje — zaterdag 2 september 2006 @ 12.08 uur

  30. 17 Ben even gaan zoeken, wilde hier meer over weten.
    Een interessante actuele link 2 sept. 06 NRC:

    http://www.nrc.nl/binnenland/article430365.ece

    Reactie door maria — zaterdag 2 september 2006 @ 12.26 uur

  31. Nog wat info aan bedragen!!Niet te zuinig dus maar ze klagen wel!!!! Zie vorige link!!

    Europarlementariërs hebben riant pensioen

    27-AUG-06

    Nergens in Europa bestaat een riantere, met publiek geld betaalde, pensioenregeling dan in het Europees Parlement. In 20 jaar sparen Europarlementariërs een bedrag waar een gewone werknemer 40 jaar over doet. Het parlement betaalt rechtstreeks tweederde van de pensioenpremie. De overige eenderde wordt ingehouden op de algemene onkostenvergoeding van de EPleden. Een Europarlementariër die één zittingstermijn (vijf jaar) een klein deel van zijn onkostenvergoeding afstaat, krijgt vanaf zijn zestigste elk jaar € 15.200. Na vier termijnen heeft een Europarlementariër een maximaal pensioen van € 61.088 per jaar. Europarlementariërs kunnen al vanaf hun vijftigste een uitkering aanvragen. Wie wil, kan voor zijn zestigste ook alvast in één keer een kwart van zijn pensioengeld cashen.

    Bron: NRC Handelsblad

    Reactie door maria — zaterdag 2 september 2006 @ 12.31 uur

  32. @29
    Voor we wijzen, zie je Nederland op dit moment het wel doen?

    Reactie door Jofel — zaterdag 2 september 2006 @ 12.48 uur

  33. 30. Nee,zeker niet, behalve de SP hebben alle partijen vorig jaar nog ingestemd met een verhoging van het salaris voor europarlementariers. Die achterlijke reiskostenvergoeding, die gebaseerd is op eerste klas vliegtickets (als je economy class reist, mag je de rest zelf houden), was natuurlijk nog niet genoeg. Om nog maar te zwijgen over alle kadootjes, etentjes en pleziertjes die de lobbyisten deze lieden aanbieden.

    Reactie door kaatje — zaterdag 2 september 2006 @ 12.56 uur

  34. Als je even gaat googlen over dit onderwerp kom je heel wat tegen.
    Er zullen ook ongetwijfeld integere europarlementariers zijn.
    Ik trof o.m. dat
    bv. karla peijs wel aan grote twijfel onderhevig zou zijn. Veel bijbaantjes, mercedes gekregenin ruil voor een commisariaat bij autofabrikant, wel kilometers declareren(kosten voor belasting betaler) en ze zou aan het zogeheten s.i.s doen aangaande aanwezigheidsplicht:
    Sign in and Sod off!!

    Het moge allemaal nog net binnen de grenzen van de wet vallen, in principe vind ik een dergelijk opportunisme als vertegenwoordiger van burgerbelangen, ook crimineel.

    Reactie door maria — zaterdag 2 september 2006 @ 13.07 uur

  35. We graaien overal.
    http://www.gelderlander.nl/discussie/article619142.ece

    Reactie door Jofel — zaterdag 2 september 2006 @ 13.14 uur

  36. madekief 25 eeuu schokland,stukkie terrug.
    was dat genoeg,,het andwoord?
    en nee ik werk niet meer in het weekend,,ik probeer de 60/62, hoop??
    (vvd/cda 67. en liefst 69 a 70 jaar dood,zoals zoveel timmer/metsel stratemakers,ex maten heengegaan zijn) gezond? te halen.

    Reactie door ad — zaterdag 2 september 2006 @ 13.30 uur

  37. @ 24 carla

    Criminelen is een nog te bescheiden term voor dit zooitje maffia figuren.
    Ze hebben toch schijt aanje als zij hun zakken maar kunnen vullen.

    @ 28 Jofel

    Het klopt wel met wat ik hierboven schrijf.

    Reactie door Pool — zaterdag 2 september 2006 @ 16.16 uur

  38. Nou, Waar kan ik tekenen?

    Reactie door cynthia — zaterdag 2 september 2006 @ 16.48 uur

  39. J@nB, bedankt dat je verder hebt gekeken!
    Ik hoop dat wij van jou ervaringen mogen leren

    Groeten van een sp lid

    Reactie door cynthia — zaterdag 2 september 2006 @ 16.52 uur

  40. @ 22 j@nB

    Mee eens. Alleen sterke solidariteit en actiebereidheid halen iets uit, maar je ziet het met de Essent-Lichtuitdraaivoetbalinterlandaffaire. Dreigen met schadevergoeding met de beste juristen en de gewone werknemers moeten weer afdruipen. Het gaat hard en je weet nu al dat de mensen die voorop stonden over een tijdje ander werk krijgen en vervolgens wanneer ze niet meer functioneren eruit geschopt.
    Verdeel en heers daar kan aleen solidariteit en actiebereidheid tegen op.
    Het wachten is op een nieuwe golf. Potverdorie in 1968 was het bijna gelukt.
    Maar Nederland is op sterven na dood vrees ik. Wat dat aangaat doen ze het in Zuid-Amerika beter.
    Of zou het een soort winterslaap zijn? In de natuur zijn er ook allerlei overlevingstechnieken om de ongunstige periode (droogte, kou) door te komen.
    We moeten maar gewoon doorgaan en blijven knokken voor de goede zaak,je kunt toch niets anders doen. In ieder geval stijgt de SP-aanhang gestaag.
    Het wachten is op een soort niewe lente…

    Reactie door Le citoyen — zaterdag 2 september 2006 @ 16.58 uur

  41. @ 34 Maria

    We zouden eigenlijk een lijst moeten maken van dit soort praktijken.
    Neem nou Veerman die ook handig is in verkeer en boerderijsubsidies:

    http://www.nrc.nl/binnenland/article404816.ece

    Reactie door Le citoyen — zaterdag 2 september 2006 @ 17.05 uur

  42. Bedankt voor alle links!

    en die van de burger @ 40:
    Nou ja een dikke sjoemelaar dus! Noem het rustig zich in criminele sfeer begeven.
    De man moet aangepakt worden, flink aan de tand gevoeld en terugbetalen die hele handel.
    Ontslag uit dit kabinet en zich gaan schamen op z’n boerderij. Ja zeg: we zijn goed maar niet gek! Want denkt die kerel wel???
    Ach, het zal wel weer een dekmanteltje krijgen van zijn politieke vriendjes.
    Maar nemen we dat?? Hebben we dan helemaal niets in te brengen als ‘volk’??
    Alles maar nemen tot aan de volgende verkiezingen? Pfff… daar ga ik toch schoon genoeg van krijgen!!

    Reactie door Gloria — zaterdag 2 september 2006 @ 17.25 uur

  43. @ 42

    Moet zijn de burger @ 41

    Reactie door Gloria — zaterdag 2 september 2006 @ 17.32 uur

  44. @Gloria e.a.,
    Als het al niet crimineel genoemd mag worden, dan is het in elk geval klassen-justitie! Ik erger me ook al kapot aan het feit dat zoveel dubieuze zaken onder de mat geveegd worden, enkel en alleen omdat iemand een dure advocaat kan betalen. Als je weinig te besteden hebt, dan kun je niet eens procederen. Dat kost een vermogen en heb je dat niet.. pech gehad!

    Reactie door Ton — zaterdag 2 september 2006 @ 18.13 uur

  45. Ik heb hier in een ander item al melding van gemaakt maar kreeg weinig reactie?
    Verhagen is een van de verongelijkten die zijn pensioen niet wil terugbetalen.

    Reactie door Henny — zaterdag 2 september 2006 @ 18.48 uur

  46. @44 Ton
    dat is nou precies waarom het no cure, no pay systeem in de advocatuur niet doorgevoerd mocht worden/is tegengehouden.
    zodat iemand zijn recht niet kan halen,en men gewoon kan doen wat men wil,ik ben trouwens benieuwd hoe de SP er voor staat volgende week in de manipulatieve politieke barometer…

    Reactie door iew — zaterdag 2 september 2006 @ 20.37 uur

  47. ach zolang we er maar over praten,,worden hun er niet koud of warm van,
    ze denken in die eu/usa/nl/d,politiek,
    we kunnen nog wel even door gaan het klootjes volk,komt echt voorlopig niet in opstand,en in nederland al helemaal niet,
    zelfs presidenten worden dood geschoten,en nog pakken we ze niet,nee ze leven hier/daar in weelde,geen vuiltje aan de lucht,en komt er een keer wat besmettings gevaar zitten ze in de uk,en trouwen na dat vuiltje gewoon met een nazi!
    en weer gebeurdt er niets.
    en met dit gebeurd gewoon het zelfde,even een beetje spijt tonen? maar het gaat gewoon door.
    krijgen ze het niet via deze weg,dan wel weer een andere,gaat al jaren zo,vliegtikkets/werk,,vakantie reisjes/te dure hotels.,vergoedingen van bmw’s etz,km (voor de chaufeur en 1 opvreter) vergoedingen,
    en jan de de werker en betaler van alle troep,mag met zijn fiat cintecento/,voor een kwartje,met 4 man rijden,nee alleen kan niet uit.

    Reactie door ad — zaterdag 2 september 2006 @ 20.57 uur

  48. @ 45 Henny

    Henny ik heb waarschijnlijk jou post niet gelezen dat met Verhagen, zou je mij mischien in het kort willen schrijven waarom hij verdomd om zijn pensioen niet wil terug betalen. alvast bedankt.

    Reactie door Pool — zaterdag 2 september 2006 @ 21.14 uur

  49. @ 46 iew

    We blijven ons sterk maken voor het rode potloodje terug in het stemhokje.
    Dat is tenminste nog te controleren…. zoveel ingeleverde kaarten zoveel stembiljetten en geen vooraf gemanipuleerde stemcomputer.

    Reactie door Pool — zaterdag 2 september 2006 @ 21.18 uur

  50. Ton niet in link expliciet genoemd maar lijkt veelal om het juridisch behalen van financeel gelijk omwille van fincieel behoud.
    Ik ervaar wel minachting voor de burger ls burger als je als staat secretaris en of europarlemnentarier op een dergeljke manier met je beroep,cq. belangen behartigen daarvan waarvoor wij belasting betalen, om wilt gaan.

    Reactie door maria — zaterdag 2 september 2006 @ 21.24 uur

  51. Dat potlootje ben ik het ook mee eens, weg met de stemcomputer.

    Lekker weer in zo n hokkie met een gordijn ervoor en dat grote blad uitslaan en dan jou partij opzoeken en met een potloot rood kleuren,ik mis dat.

    Reactie door carla — zondag 3 september 2006 @ 0.01 uur

  52. Maar … heb nog niet 1 krant gezien welke deze diefstal aan de kaak heeft gesteld. Hoe zit dat Harry ? Enkel de Elsevier echt niet genoeg …. of heeft iemand wel een artikel uit de Media ?
    Vertel dat hier dan svp.

    Reactie door volghetnieuws — zondag 3 september 2006 @ 1.28 uur

  53. @ 45 Henry,

    Heb je misschien meer info over Verhagen?
    Link misschien.
    En wat dacht je van die aardige Pieter van Geel en die schatting van de hoeveelheid asbest en waar komt die troep dan terecht?

    Reactie door Le citoyen — zondag 3 september 2006 @ 1.29 uur

  54. @49 Pool
    vooralsnog hoor ik er niemand over in de media,ben bang dat het allemaal al gesneden koek is,en we gewoon B4 krijgen.
    ook de peilingen wijzen er telkens op,maar meer dan 60 procent wilde al dat B2 zou opstappen,en er verkiezingen zouden komen,maar daar stak onze Koningin wel even een stokje voor samen met Lubbers.
    nogmaals, ik snap niet dat na het uitkomen van het vvd programma, ze gestegen zijn,en ben benieuwd naar volgende week hoe de SP dan word neergezet in de peilingen, na het presenteren van het zeer goede programma.
    er klopt werkelijk helemaal niets van is mijn mening.

    Reactie door iew — zondag 3 september 2006 @ 1.29 uur

  55. 53+ Sorry Henny natuurlijk

    Reactie door Le citoyen — zondag 3 september 2006 @ 1.29 uur

  56. Beste Harry van Bommel en SP. Heb zelf AD en Telegraaf maar gevraagd waarom dit item niet op hun voorpagina nieuws !!! Zien of ze het doen.

    Reactie door volghetnieuws — zondag 3 september 2006 @ 2.11 uur

  57. En tegelijk naar SP website gerefereerd.
    Ben zeer benieuwd. Trouwens hadden jullie ook zelf kunnen doen want nogal ernstig geval van zelfverrijking vind ik.

    Reactie door volghetnieuws — zondag 3 september 2006 @ 2.14 uur

  58. @ 54 iew

    Ik heb ook al een tijd zo’n vreemd gevoel over me van… hier klopt iets niet.
    Ik ben bang dat mijn scenario betreffende 22-11 bewaarheid zal worden, dat het nu al vast staat wie de verkiezingen zullen winnen.
    Ik heb de VVD en het CDA nog nooit zo laconiek zien reageren op de uitslag van de verkiezingen, en ze zijn er zo van overtuigd dat ze weer gaan regeren, ik vertrouw dat hele kliekje niet.
    Je kan ook niet bewijzen wie hier achter zit, en met welke motieven een ding is mij wel duidelijk dat volgens dit concept Nederland nooit een eenheid zal worden het zal altijd een verdeel en heers politiek zijn en een voortzetting van het volk te knechten en tweedracht te zaaien.
    Dat zijn hun normen met hun waarden.

    Ook het gegeven dat Rutte alleen maar de PvdA op de korrel neemt, en over het concept verkiezingsprogramma van de SP heeft hij nog geen woord gerept bijna niemand van de politiek trouwens, maar goed alle opties liggen nog open dus we wachten maar af.

    Reactie door Pool — zondag 3 september 2006 @ 8.22 uur

  59. 53. Nee heb het in de NRC gelezen dacht ik. Het is hier in de kamer al eerder over gegaan en toen was óok’het CDA tegen dat dubbele pensioen maar Verhagen zelf wil zijn gegenereerde deel NIET terugbetalen. Zou het misschien gewone ‘hebzucht’kunnen zijn dus gewoon zoals alle CDA-ers individueel gewoon VVD-ers in cognito zijn.

    Reactie door Henny — zondag 3 september 2006 @ 8.24 uur

  60. 53.Pff. Ik heb het even opgezocht, kranten lagen al in de doos voor transport naar de papierbak.
    Het heeft gestaan in NRC Handelsblad, binnenland, pagina 3 van Zaterdag 26 augustus onder de kop. “Ik heb het nooit voor het geld gedaan”. Johanna Boogerd-Quaak (62) en ex-minister Laurens Jan Brinkhorst (69) zijn nog steeds boos. Botsing europarlementariers en kamer al in 1997 Het was ‘mooreel verwepelijk’en verrijking op kosten van de belastingbetaler.
    Zijn de europarlementariers inderdaad aangepakt? Dat blijkt mee te vallen. De wetswijziging om het nederlands pensioen te korten met het europensioen is er nooit gekomen. Reden: de komst van een VRIJWILLIGE GEDRAGSCODE warin staat dat nederlandse EP-leden NIET deelnemen aan het Europensioen. Niemand die het controleert. Van een massale naheffing van loonbelasting blijkt ook geen sprake etc…etc…
    De negen leden die het europarlement in 1994 verlieten waaronder Maxime Verhagen zijn fiscal met ‘rust’gelaten.
    Ik kan niet heel het artikel herhalen maar in tegenspraak van alles wat met goed fatsoen was afgesproken gaf Verhagen zijn dubbele aanspraak’niet op en doet dat nog niet. Is dus ook fiscaal met rust gelaten.

    Reactie door Henny — zondag 3 september 2006 @ 9.03 uur

  61. Mijn A blijft heperen, krijg vuiltje er niet uit. Sorry

    Reactie door Henny — zondag 3 september 2006 @ 9.05 uur

  62. Ad, ik begrijp heel goed dat ook jij en
    velen van ons hiere wachten op de zo hoog
    nodige aanpassingen, bijstellingen en wat
    dan maar ook om de mensen die wezenlijk
    tekort komen, nu eindelijk te gaan helpen
    in geld en ondersteunende andere akties.
    Vooral diegenen die echt hulp behoeven en
    nu de bodem in het laatste spaarvarkentje
    zien, vinden het allemaal welletjes ge-
    weest en moet het afgelopen zijn met pas-
    sief regeren. De maatregelen op zich kun-
    nen danwel niet direct ingaan, maar ook
    daar is wel iets op te bedenken.
    Ja, Ad, toen jij “Schokland”noemde, des-
    tijds had ik nog maar 2 kernwoorden nodig
    om die in Google te plaatsen en ik zat er…op die ruïne die toen werd bedoeld.
    Maar goed, die aktie is voorbij en er komt
    vast nog wel een leuke nieuwe te zijner
    tijd. Ja, jouw vak eist ontzettend veel
    kracht en vroeger ging het er nog zwaarder
    aan toe, maar ook nu, als niet iedereen de
    vereiste apparatuur in handen heeft, kost
    het veel te veel energie en vooral als het
    om een vorm van produktie gaat. Afgezien
    daarvan, gaat ook met gewoon ‘zwaar werk’
    menig mens zijn rug geheel naar z’n malle
    moer. Rustig in beweging oud worden lukt
    ons lang niet allemaal, maar we blijven ons best doen, toch? Groetjes Madelief.

    Reactie door Madelief — zondag 3 september 2006 @ 9.40 uur

  63. @ 60 Henny,

    Hartelijk dank voor de info.
    Maxime doet zijn naam eer aan, maar wanneer hij tot de minima behoorde had de fiscus haar al zijn netje, net als Veerman’s manoeuvres in de dienstauto, de vliegende DG’s en hun echtgenotes,de Secretaris-Generaal Kalden en Who pays the Ferryman’s farm in Sencenac Puy de Fourches.
    Die Kalden zou zo in de film van Claude Chabrol, L’ivresse de pouvoir kunnen meedoen. Tsjonge, hij neemt enige tijd later het aan aangeboden onderzoeksrapport van de accountantsdienst in ontvangst. Eén van de conclusies: de procedures voor het goedkeuren en uitbetalen van buitenlandse dienstreizen zijn bij LNV „toereikend”. Maar mijnheer de secretaris-generaal was wel in overtreding. Ik wil wel eens zien hoe er wordt opgetreden tegen een ambtenaar vsn lage rang die zijn echtgenote op kosten van het ministerie wil meenemen.
    Pays Bah: meten met twee maten, want amice verschil moet er zijn nietwaar?

    Reactie door Le citoyen — zondag 3 september 2006 @ 11.51 uur

  64. Euro-parlenentariers die aanspraak maken op een dubbel pensioen: onmiddellijk op een bootje richting Afrika laten dobberen (zonder pensioen).

    Reactie door Marjolein — zondag 3 september 2006 @ 13.39 uur

  65. @Henny — zondag 3 september 2006, 9.05,

    Je kampt al een tijdje met dat probleem. Hoewel ik me niet kan voorstellen, dat je er zelf niet al aan hebt gedacht: Weet je, dat je je toetsenbord gemakkelijk uit elkaar kunt halen? Hou het buitenwerk onder de warme kraan en laat het het goed drogen. (Desnoods m.b.v. een föhn, als je ongeduldig bent.) Hou het binnenwerk droog, maar blaas het schoon.

    Als dat niets oplost(e), kun je vast voor een prikkie – of zelfs gratis – ergens wel een ander toetsenbord vandaan halen. Als je in de buurt woonde, had ik je er allang eentje gebracht.

    Reactie door Wilbert — zondag 3 september 2006 @ 14.41 uur

  66. Zoals “Europa” nu is geregeld, is het altijd al aantrekkelijk geweest voor profiteurs en graaiers. Dat geldt zowel voor een bepaald soort parlementariërs (herinnert u zich nog degenen, die even hun handtekenig kwamen zetten op de presentielijst, en vervolgens direct vertrokken?), als voor de subsidievergaarders. Alleen een sociaal vorm gegeven Europa heeft bestaansrecht. Nog een lange weg te gaan, dus…..

    SP-europarlementariër Erik Meijer was -voor zover ik weet- de enige die zijn werkelijk gemaakte onkosten heeft berekend en het overtollig ontvangen bedrag teruggestort in de Europese kas. Kijk, zo hoort het!

    @ De Hakker (1):

    Waarom niet direct met een scherpe bijl? Dat is wat efficiënter, denk ik. :)

    @ Gloria (8):

    “Het tuingereedschap uit des schuur”? Mag het ook een riek of een hooivork zijn? Past wat meer in de traditie. :)

    @ J@nB (22; verdomd, als dit niet de oude ACCEPT is….. :)):

    Citaat: “We zijn een slap volk geworden dat zich laat ringeloren door welbespraakte doctorandussen die ons met hun academische hoogdraverij vertellen wat goed voor ons is en het grote gros van het stemvee gaat er als blatende schapen achteraan.”
    Nu overdijf je echt: er zijn ook doctors en meesters in d erechten tussen, en zelfs mensen zonder universitaire graad. Neem b.v. het nieuwbakken orakel van Heeze (voorheen Diever). :)

    @ Le citoyen (40):

    De “lichtuitdraaivoetbalinterlandaffaire” heeft nooit werkelijk bestaan. Men was deze actie nooit serieus van plan geweest, en had dat notarieel tevoren vastgelegd!Het was dus een publiciteitsstunt.

    Reactie door Olav Meijer — zondag 3 september 2006 @ 17.56 uur

  67. Kunnen daar ook een aantal WWers en ex-WAO’s tewerk gesteld worden ?

    Reactie door Fred — maandag 4 september 2006 @ 12.24 uur

  68. 65. Wilbert bedankt, ik dacht dat je beslist niet met water aan een toetsenbord mocht komen. Ik heb dat probleem al langer als ik te snel aansla. Waarschijnlijk zit er gewoon een vuiltje in maar omkeren en kloppen helpt niet meer. Ik heb nog wel een toetsenbord staan maar waarschijnlijk ben ik ‘gewoon’te lui.
    Nakijken en goed aanslaan, niet te snel werkt ook maar in mijn vaart van gedachten die ik op wil schrijven vergeet ik dat wel eens evenals het goed gebruik van de nederlandse taal.

    Reactie door Henny — maandag 4 september 2006 @ 16.05 uur