Gelukzoekers

Deze mensen zijn net aangekomen op de Canarische Eilanden nadat ze Afrika met een gammel vissersbootje ontvlucht zijn.

In de Nederlandse politiek worden deze mensen niet zelden met de vernederende term gelukzoekers aangeduid.

Ik denk dan altijd: Wat zou ik doen?

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

zaterdag 02 september 2006 :: 0.06 uur

132 Comments

132 reacties

  1. goeie vraag. Wat zou je doen?
    Moet dan denken aan Ali B en Marco Borsato. Wat zou je doen als er nooit meer een morgen zou zijn? Voor deze mensen is er geen morgen. Wanhoop en laatste redmiddel?. Voordat je in ons rijke land tot het besluit komt om in een gammel bootje te stappen met tig mensen moet het wel erg slecht met je gezin gaan. Ik zou het uiteindelijk wel doen als er geen sprankje hoop meer is.

    Reactie door Alie Dekker — zaterdag 2 september 2006 @ 1.07 uur

  2. In onze kennissen kring is ook een Familie die gevlucht zijn uit Afganistan, omdat ze te progressief waren voor de Taliban.

    Ook deze mensen kun je met veel fantasie een een goede fles Wodka of twee als “gelukszoekers” aanmerken.

    Het is zo makkelijk om mensen die je niet kent of wilt kennen, of alleen terugziet als overdeel van een statistisch staatje te veroordelen.
    Als ze bij je op bezoek komen, en de kinderen met elkaar spelen lukt dit niet meer zo makkelijk.
    De statesieken krijgen dan een gezicht.

    Daarom wordt ik kotsmisselijk van al deze voordelen. Ik probeer ook het beste voor mijn gezin binnen te halen, dus kan ik niemand anders veroordelen dat deze herzelfde doet.

    Reactie door Alexander — zaterdag 2 september 2006 @ 1.11 uur

  3. Ben van mening dat Nederland geen zig-zag beleid moet voeren.
    Duidelijke spelregels, geen valse hoop.
    Geen jarenlange procedures.
    En ook scholen en werken.
    Geef deze mensen hoop op een toekomst.
    Een ‘echte’ eerlijke toekomst
    Duidelijkheid is het waar het om gaat

    Reactie door Jan — zaterdag 2 september 2006 @ 2.02 uur

  4. Hoi Jan,

    Wat is er vernederend aan de benaming gelukszoekers….. is niet iedereen op zoek naar een stukje geluk voor zichzelf zijn gezin enz. enz. Ik heb bewondering voor degenen die vanuit een trieste achtergrond de moed en de kracht weten te vinden om op zoek te gaan naar dit stukje geluk.. het zou mooi zijn als wij daar een bijdrage aan konden leveren.

    Reactie door Ine — zaterdag 2 september 2006 @ 2.03 uur

  5. Laten we eerlijk zijn, de Nederlandse emigranten die na WO2 naar de VS, Canada en Nieuwzeeland emigreerden waren ook gelukzoekers.
    Natuurlijk zijn assielzoekers gelukzoekers, als je in je eigenvaderland slechte voorzieningen hebt, weinig of geen toekomst, mag je best als gelukzoeker dit geluk elders in de wereld zoeken, en ik hoop ook dat men het geluk dat met zoekt zal vinden.

    Reactie door Jaap — zaterdag 2 september 2006 @ 2.38 uur

  6. Van harte welkom op Aarde, lieverds!
    Want die Aarde is van ons allemaal! Of het nu Afrika of Spanje is… don’t mind!
    Maar ja… we zitten met die politiek en al die lui die denken dat een paspoort je legaal of illegaal maakt.
    Kom maar deze kant op, dan heb ik altijd nog wel een kamertje over. Eerlijk delen!!
    Wat nou buitenlanders!! Wie zijn dat??
    Het is maar net van welke kant je het bekijkt.
    Ik vind de wereld en de hele politiek nog ONMENSELIJK!
    Op naar een wereldregering, EEN schatkist en IEDEREEN een goede basis om te leven. Ook als je in Afrika bent geboren. Zijn we nou helemaal gek!!!!!
    Er is geld genoeg op Aarde. Een kwestie van EERLIJK DELEN.
    Protest!! Laten we allemaal alsjeblieft aan burgerlijke ongehoorzaamheid gaan doen! Illegaal een ‘illegaal’ in huis nemen. Een betere wereld begint bij jezelf!

    Reactie door Gloria — zaterdag 2 september 2006 @ 2.59 uur

  7. Ik zie “gelukzoekers” ook niet als een “vernederende term”, en waarom zou dat zo zijn? Misschien ben ik wel heel erg naief hierin, maar is het niet zo dat u dit een vernederende term vind omdat “rechts” men deze mensen zo noemt? Dan vraag ik u, heeft dan niet iedereen het recht om zijn “geluk” (duidelijk tussen aanhalingstekens) te zoeken? En is men dan niet juist geprijst als men daadwerkelijk een “geluks” zoeker is? Ik zou willen dat meer mensen aan die term invulling zouden geven.

    Reactie door Trebsijg — zaterdag 2 september 2006 @ 3.08 uur

  8. ‘Economische vluchtelingen’, mag dat wel? Honger komt niet uit de lucht vallen maar wordt meestal door mensen veroorzaakt. Rechts vergeet traditioneel dat de nood van die vluchtelingen veroorzaakt wordt door rechts beleid, dat via Wereldbank en WTO eist wat ze aan landbouwproducten moeten verbouwen. Dat zijn consequent exportproducten waardoor ze geen eigen voedsel meer kunnen produceren. De multinationals, naar wiens pijpen Wereldbank en WTO dansen, worden natuurlijk wel rijker van dat beleid. De oplossing ligt voor de hand: minder macht voor multinationals en échte ontwikkelingshulp met aandacht voor de rol van kleinschaligheid en respect voor de cultuur. Niet zoals in Irak dus, waar de graancultuur ooit ontstaan is. Die duizenden jaren oude cultuur is in één klap vernietigd door Monsanto, die zijn dure genetisch gemanipuleerde zaaigoed aan de boeren voorgeschreven heeft. De overproductie en de veel te lage prijzen die daar het gevolg van zijn veroorzaken de armoede en de honger die we kennen uit de arme landen. Als je honger hebt ga je op zoek naar eten. Honger heet volgens sommigen kennelijk ‘geluk zoeken’.

    Reactie door Kees van Iwaarden — zaterdag 2 september 2006 @ 5.59 uur

  9. De overheden hebben de mensen een worst voorgehouden en dat noemen we winst!

    Het is het belangrijkste politiek-economische uitgangspunt. We zijn allemaal gelukzoekers. Maar als een ander ons “”"”"geluk”"”"” bedreigt dan mag dat natuurlijk niet…………..

    Dat noemen we concurrentie, waarvan we zeggen dat het economisch en democratisch is………..

    Tijd om wakker te worden?

    Reactie door Peter Hoopman — zaterdag 2 september 2006 @ 7.46 uur

  10. Goeden morgen vrienden SP.

    Voor mij heeft de term ‘gelukzoeker’ een NEGATIEVE klank.
    Ik begrijp niet dat er hier mensen zijn die dat niet aanvoelen.
    Daar gaat iets vanuit als, tweede rang, armzalig, avonturier.
    Het is voor die mensen die in gammele bootjes een levensgevaarlijke reis aanvaarden om aan de slechte omstandigheden te ontsnappen, GEEN term om voor te gebruiken!

    Reactie door Ouwe Dirk — zaterdag 2 september 2006 @ 7.49 uur

  11. Helemaal eens met bovenstaande commentaren, niets aan toe te voegen.

    Reactie door carla — zaterdag 2 september 2006 @ 8.36 uur

  12. Hoe zou het zijn als:
    Na Balkendende 7 of 8 de tweedeling in Nederland een feit is en grote groepen allerarmsten, wiens bestaansmogelijkheden tot 0 gereduceerd zich in gammele bootjes wagen voor een betere toekomst?
    Voor mij vanzelfsprekend.
    Gelukzoekers. Rot woord maar letterlijk genomen zonder de betekenis die er aan gehecht wordt door rechts, begrijpelijk.
    Goedemorgen overigens.

    Reactie door Gandalf — zaterdag 2 september 2006 @ 8.50 uur

  13. Het ontwikkelingswerk heeft daar dus totaal geen zin gehad. Tijd voor nieuwe ideen en plannen. Volgens mij zijn et DE ontwikkelingswerkers van de toekomst. Neem een aantal in ons midden in gezinnen, niet in centra. Geef ze direct werk en scholing om DE otwikkelingswerkers te worden voor hn land. Het geeft de achterblijvers hoop en schuif het niet op de lange baan. Ik kan per direct een huisman plaatsen en betalen wat hij direct weer over kan maken. Zolang er Nederlanders zijn die ze op die manier willen ondersteunen kan de politiek faciliterend zijn. Dus aan de slag met zijn allen op korte termijn met maanddoelen en geen jarengezeur. Het is toch te zot voor woorden dat mensen zo hun leven moeten wagen terwijl wij “gelukszoekers” op de bank hangen. Ik schaam me dood voor in elk geval en mijn deur staat wijd open.

    Reactie door Ninka — zaterdag 2 september 2006 @ 9.13 uur

  14. En toch blijf je op deze wereld en in Nederland een dief als je een brood steelt van de honger.

    Reactie door Jofel — zaterdag 2 september 2006 @ 9.15 uur

  15. Als je brood steel van de honger? deze zin begrijp ik niet jofel, of bedoel je als je brood steel van de bakker.

    Reactie door carla — zaterdag 2 september 2006 @ 9.31 uur

  16. Nou Carla @14, is dat sinister bedoeld?
    Het is een gewone uitdrukking, stelen van de honger. Misschien is door de honger, beter.

    Reactie door Ouwe Dirk — zaterdag 2 september 2006 @ 9.40 uur

  17. Ik had in de honger winter graag eten gestolen, maar er viel nergens iets te stelen.
    In deze tijd van overdaad niet meer voor te stellen.

    Reactie door Ouwe Dirk — zaterdag 2 september 2006 @ 9.43 uur

  18. Ik vraag mij af:
    Als Afrika zo’n vreselijk gebied is dat mensen hun leven wagen om weg te komen, wat zegt dat dan over meerderheid in die landen en hun organiserend vermogen?
    Kunnen we daarbij helpen?
    Is het niet beter je eigen land te verbeteren dan te bedelen in de EU?

    Reactie door Nico de Vries — zaterdag 2 september 2006 @ 9.54 uur

  19. @14 Quote: “Als je een brood steel van de honger? deze zin begrijp ik niet jofel,
    of bedoel je als je een brood steel van de
    bakker.” Einde bericht van Carla. Die ver-
    moedelijk bedoelt:

    Als je een brood steelt van de honger?
    Deze zin begrijp ik niet Jofel, of bedoel
    je als je (door honger een) brood steelt van de bakker. (??)

    Goed nakijken Carla en je ziet het ver-
    schil: achtereenvolgens 4 fouten in de 2
    zinnen van JOU die JIJ meent te moeten corrigeren.

    Je gaat toch niet dit hele weekend zitten
    pietepeuteren aan andermans teksten, wel?
    Stop toch eens met dit soort grappen!

    ‘Aangevertjes’ van dit soort, voor je evt.
    ‘kennisjes’, zijn gewoon niét grappig en
    probeer mensen dan ‘inhoudelijk’ te volgen
    en er wat zinnigs aan toe te voegen.
    Kennelijk ontbreekt het jou ook regelmatig
    - al dan niet door haast – aan een vorm
    van spellingsmechanisme. Geen reden om
    daardoor iemand te kielhalen zo goed als
    menigeen hier ‘foutjes’ maakt, ikzelf in-
    cluis. Zin in een grapje? Flauwer kan ik
    het en menig ander ook:dag car(ikatuur)la!
    Probeer het verdere weekend gezéllig te
    doen want er komt erg veel bezoek hier!

    Je hebt nog precies 52 dagen om je in de
    politiek te verdiepen en ga je anders daar
    eens in verdiepen of één van Jan M’s boe-
    ken lezen! Fijn weekend gewenst !

    Reactie door Madelief — zaterdag 2 september 2006 @ 10.01 uur

  20. Laten we Neelie Kroes naar de Canarische eilanden sturen.

    Reactie door Riekje — zaterdag 2 september 2006 @ 10.25 uur

  21. Het leven kan hard zijn, ook voor veel Nederlanders die nog het geluk in eigen land (moeten)zoeken. Al het goede voor deze mensen, maar laten we hopen dat dadelijk niet heel Afrika op de stoep staat.

    Reactie door Hans — zaterdag 2 september 2006 @ 10.31 uur

  22. Vond dit wel een interresant stukje.
    http://www.gelderlander.nl/discussie/article619113.ece

    Reactie door Jofel — zaterdag 2 september 2006 @ 11.01 uur

  23. @6 Gloria

    Goed geformuleerd! ;-) en wij gaan helemaal met je mee. 8) 8)

    M.i. ligt de hoofdoorzaak van alle wanverhoudingen op onze planeet, bij de macht en hebzucht van de multinationals, die een eerlijke en menswaardige verdeling van onze welvaart tegen houden – en bovendien ons millieu verpesten.

    We kunnen natuurlijk wel met z’n allen ach en oh roepen. Maar dat helpt niet.
    Er moet actie komen – nu!

    Groet,
    Amita

    Reactie door Amita — zaterdag 2 september 2006 @ 11.17 uur

  24. @ 6 Gloria,

    De Aarde is van ons allemaal. Zo is het toevallig ook nog eens een keer.
    Wanneer de westerse machthebbers (je weet wel die van de “beschaving”) die landen niet gekoloniseerd hadden (vaak voorafgegaan door missionarissen om die mensen geestlijk lam te maken) dan zouden die mensen nu waarschijnlijk veel meer geluk kennen en hoefden ze het niet hier te zoeken, want zeg nou zelf die rijkdom hier is grotendeels gejat uit die landen en gejat van de natuur (natuurkunde ontfutselt de geheimen van de natuur via black boxes en die gegevens worden vervolgens commercieel uitgebuit meestal zonder te kijken wat voor effecten dat heeft op Aarde en Mensch.

    De machtigen denken aan de maakbare wereld en hebben de grenzen getrokken, maar de natuur heeft heel andere grenzen.
    Het land van NW-Frankrijk tot aan Jutland toe (dus inclusief Holland) is eigenlijk 1 geobotanisch rijk, dat wil zeggen er wonen zo’n beetje dezelfde wilde planten bij elkaar met de dieren, aangepast aan de omstandigheden die er heersen. Deze waren er al meestal voordat wij er kwamen en inmiddels hebben er een groot aantal hier voor gezien gehouden of het loodje gelegd.

    Reactie door Le citoyen — zaterdag 2 september 2006 @ 11.18 uur

  25. Helemaal eens met Kees van Iwaarden (nr 8)
    Wereldbank, WTO en multinationals zijn schuldig aan dit soort mensonterende toestanden ( en vergeet de corrupte regimes in die landen daar niet).
    Zelf vierde ik mijn 13e verjaardag in de hongerwinter – met tulpenbollen en suikerbieten – en als mijn ouders de kans hadden gezien om in een bootje te stappen
    op zoek naar een beter leven hadden ze dat zeker gedaan. En die winter duurde inderdaad maar een enkele winter, daarna was het voorbij.
    Maar deze mensen hebben geen uitzicht op verbetering, ze zijn de wanhoop nabij.
    “Eerlijk delen”, zoals Gloria zegt, maar dat zal wel altijd een utopie blijven, helaas.

    Reactie door Marjolein — zaterdag 2 september 2006 @ 11.29 uur

  26. Jofel, bedankt voor je link.
    Goed een gezaghebbend persoon er eens over te horen.
    Hij stelt dat een actief anticyclisch beleid moeilijk uitvoerbaar is. Men kan beter vertrouwen op automatische stabilisatoren; werkloosheidsuitkeringen stijgen als de economie vertraagt en vangen op die manier een deel van de schok op. Op binnenlandse markten bestaan bijna geen beperkingen meer en de buitenlandse invloed is sterk toegenomen. Een groot deel van ons nationaal inkomen komt uit de export van goederen en diensten. De mogelijkheden een dergelijke open economie te beïnvloeden zijn voor een regering klein. Veel effecten lekken weg naar het buitenland.
    De eenvoudigste versie van deze theorie veronderstelt dat kiezers kortzichtig zijn en daarom op de zittende regering zullen stemmen als in het verkiezingsjaar de economie er goed voorstaat. Wat in de eerste jaren van een kabinetsperiode is gebeurd zou men zijn vergeten. Het advies is dan om in het verkiezingsjaar de economie te stimuleren en ook andere liefst tijdelijke wensen van groepen kiezers in te willigen. Dit verhoogt de kans om herkozen te worden.

    Toen het sentiment in 2002 omsloeg het begrotingstekort al snel opliep en naar 3 procent van het nationale inkomen steeg zag het kabinet Balkenende hierin de noodzaak om fors te bezuinigen. Bovendien vond men het nodig om de situatie slechter voor te stellen dan ze was en de sociale partners onwil te verwijten.

    Voor de consumenten was dit geen aanmoediging om te consumeren. Volgens oud-FNV-voorzitter De Waal heeft dit de sfeer tussen sociale partners zo verpest dat het juist moeilijker werd tot overeenkomst te komen. Natuurlijk valt moeilijk aan te tonen of en hoeveel negatieve invloed dit op de economie heeft gehad. Maar dat het de groei geen goed heeft gedaan is wel aannemelijk.

    Veertig jaar geleden is al gebleken dat het moeilijk is de economische conjunctuur te beïnvloeden. De tijd is gekomen dat politici beseffen dat het bespelen van de politieke conjunctuur voor de economie onverstandig is. Einde citaat prof. Eelke de Jong.
    Ik denk dan: waar hebben wij dan al die dure economieambtenaren voor nodig?

    Reactie door Nico de Vries — zaterdag 2 september 2006 @ 11.45 uur

  27. De polen mogen niet komen, maar deze mensen hebben gelijk de sympathie, is dat niet een beetje dubbel?

    Reactie door stephan — zaterdag 2 september 2006 @ 11.50 uur

  28. Jij denkt dubbel.

    Reactie door Jofel — zaterdag 2 september 2006 @ 11.58 uur

  29. Het probleem met de Afrikaanse vluchtelingen wordt dagelijks groter. Ik kijk vaak naar de Spaanse televisie en daar zie je soms verschrikkelijke beelden van mensen die dood op het strand liggen, verzwolgen door de golven van de woeste zee. Elke dag komen er zo’n 500 mensen aan wal in Spanje. Het land weet er zich onderhand geen raad mee en vraagt de EU om hulp, maar die geeft niet thuis…

    Ver van mijn bedshow voor een hoop landen waarschijnlijk.

    Het probleem in Afrika is de enorme armoede, de corrupte regimes die in het zadel worden gehouden door de rijke landen in ruil voor toegang tot de grondstoffen die daar vaak te vinden zijn. Het gaat allemaal om geld, het welzijn van die mensen interesseert niemand wat.

    De Wereldbank en WTO zijn hypocriete instellingen die slechts in dienst van de rijke ondernemen en regeringen handelen. Al meer dan een halve eeuw wordt er geld gegeven aan de Derde Wereld, maar zolang er geen eerlijkheid zal zijn zal het allemaal geen reet helpen.

    De rijke landen hebben het voor het zeggen op deze aardbol. Zij gooien jaarlijks zoveel voedsel weg dat ik me ervoor schaam. En dan hebben we het nog niet over zaken als milieuvervuiling. Er is meer dan genoeg geld en eten op de aarde, alleen wordt het niet eerlijk verdeeld. Hierbij komt een van de meest slechte eigenschappen van de mens bovendrijven: hebzucht.

    Hoe meer geld je hebt, hoe meer je nog wilt. En daar doet men alles voor, dus ook anderen kapotmaken. Bah!

    Reactie door DJ Digital — zaterdag 2 september 2006 @ 12.05 uur

  30. De ellende is dat je net als in de hele rest van de natuur ook in de menselijke verhoudingen zit met de wet van de communicerende vaten.

    Als er ergens een verhoudingsverschil is, dan zal er een natuurlijke beweging komen om die wanverhouding weer op te heffen. Is er in twee vaten met een buis ertussen een hoogteverschil, dan gaat het water zo stromen dat in beide vaten even veel water zit. Als er in het weer hier een hoge druk gebied en daar een lage druk gebied is, dan krijg je daartussen wind. En afhankelijk van die drukverschillen kan die wind zelfs een orkaan worden die in beide gebieden voor een hoop nivellerende ellende zorgt.

    Nu hebben we zo een enorm welvaarsverschil opgebouwd tussen onze Westerse maatschappij met daar heel vlak bij en gigantisch welvaart-loos gebied dat het niet anders kan dan dat het systeem weer in balans probert te komen.
    En dat gaat voor beide kanten van de balans pijn doen. Als al die mensen daar weglopen, dan krijg je daar in eerste instantie allerlei tekorten omdat er zelfs geen mensen meer zullen zijn om het werk dat er is te doen. En als al die mensen hier komen, dan zitten we hier in eerste instantie met een enorm overschot die de bestaande maatschappij de eerste tijd niet kan absorberen. Dat zal dus aan weerszijnden gepaard gaan met onrust, ongemak, leed, rellen, werkeloosheid enzovoorts. Tot dat aan weerszijden de balans weer wat gelijk is en we op gelijkwaardigere voet weer verder kunnen…

    De vreselijke horten en stoten die er aan zullen komen zullen we tot dat moment voor lief moeten nemen. We zullen als maatschappij zo goed en zo kwaad als dat kan moeten proberen die verandering zo glad mogelijk te laten verlopen.

    Hoe? Volgens mij door een combinatie van een ongfgelofelijke hoop geld pompen in het stimuleren van de lokale economieën en welvaart Daar. Geen ontwikkelingswerk in de zin van die mensen dingen geven en ze afhankelijk maken van voedselhulp en zo, maar ze de middelen verschaffen om zelfstandig te leven, geld te verdienen en hun welvaart op te bouwen. Opleidingen geven op alle gebieden die ze maar nodig hebben, investeren om niet in lokale bedrijven, schulden kwijtschelden, en uit alle macht corruptie bestrijden. Tegelijk niet zeuren over het type bestuur en overheid dat ze er hebben, maar stimuleren dat de bestaande overheid ook inziet dat een gezonde en florerende bevolking goed is voor de welvaart van het hele land. En ook werken aan duurzaam milieubeleid. Voorlichting geven en vervangende mogelijkheden bieden om te voorkomen dat regenwouden worden gekapt, duurzame kleinschalige landbouw stimuleren, aantonen dat het milieu een waardevolle schat is die noodzakelijk is voor bloei van het land op de lange termijn om heel gehouden te worden en gerespekteerd te worden.

    En aan de andere kant in eigen land de binnenkomende gelukszoekers opnemen in de maatschappij en ze een plek geven in de maatschappij. Respekteren wat zij aan cultuur meebrengen en daar zelf van leren en datgene opnemen wat er goed en mooi van is. Onder geen beding buitensluiten uit de bestaande maatschappij want dan krijg je stigmatisering, negatieve subcultuurvorming en uit wanhoop keren naar kriminaliteit van die groep. Dat is een les die wij al meerdere malen hebben geleerd en dat was dus een fout die we dus nu niet meer hoeven te maken.

    Volgens mij moet het ongeveer zo gaan. Een andere mogelijkheid zie ik niet zo, of het draait uit op moord en doodslag…

    Reactie door haby — zaterdag 2 september 2006 @ 12.14 uur

  31. De term gelukzoeker heeft een negatieve klank gekregen door het politieke debat in Den Haag. Ik vind het persoonlijk geen negatieve term, waarom zou je geen geluk mogen gaan zoeken als het niet vindt waar je nu bent? Of die mensen hier hun geluk gaan vinden is weer een ander verhaal maar ik neem hen niet kwalijk dat ze het proberen.

    Reactie door Martin — zaterdag 2 september 2006 @ 12.19 uur

  32. Het is makkelijk om vanauit je comfortabele positie, vluchtelingen als `gelukzoekers` aan te duidden.

    Je zou die regeringen, die zelfverrijking bedrijven i.p.v. het land en de bevolking van een beter toekomst te voor\zien, moeten treffen met het bevriezen van de bank te goeden en zo afdwingen dat men investeert in het land, de mensen en de economie.

    Het is pure diefstal en de landen die vluchtelingen opvangen en huisvesten, hebben dan ook recht op een groot deel van deze bank te goeden.

    Met het geld uit deze pot kunnen,, vluchtelingen weer een betere toekomst op bouwen in het land van herkomst.

    Deze vluchtelingen zouden zich hier kunnen ontwikkelen en teruggaan met meer in hun mars dan onmondig, arm en machteloos.

    Reactie door e.krul — zaterdag 2 september 2006 @ 12.22 uur

  33. Wat een populistisch artikel, dit is al zo lang aan de gang. Zeker weer verkiezingstijd.

    Reactie door ed — zaterdag 2 september 2006 @ 12.37 uur

  34. Off

    Even over onze “betrekkelijke armoede.”
    Hoor ik net op het nieuws dat de PVDA er alle werkenden €500 erbij wil geven. Dat klinkt prachtig en levert mogelijk electoraal gewin op. Maar je kunt ook stellen: alle niet werkenden gaan er €500 op achteruit! Was dat niet een liberaal standpunt?

    Reactie door Gandalf — zaterdag 2 september 2006 @ 12.38 uur

  35. 29. Precies DJ digital! Dit is ook de reden waarom de congresleden bij een vorige gelegenheid de “omarming” van de wereldbank hebben weggestemd, zoals ook met het NAVO standpunt zal gebeuren. De leden maken nog steeds de partij.
    Punt is natuurlijk wel dat we niet een oneindig aantal asielzoekers kunnen binnenlaten. daarom is het ook zaak om eerlijke handel te drijven en subsidie te verlenen op goederen als de max havelaar koffie en bananen, het zal in het eigen land van oorsprong moeten gebeuren. Keihard aanpakken van al die graaiers die de grondstoffen JATTEN uit die landen waaruit de mensen het zelf het hardst nodig hebben. Chavez heeft dit goed begrepen en staat hierom op punt van oorlog met de VS, op de voet gevolgd door onze eigen triesterd Bot. generaal pardon voor een ieder die hier op dit moment is, maar er moet echt iets veranderen in de landen zelf. Tot slot; WEG met al die achterlijke voorwaarden van de wereldbank, het voor wat, hoort wat principe schaadt die landen alleen nog maar meer.

    Reactie door kaatje — zaterdag 2 september 2006 @ 12.39 uur

  36. Ik woon op die Canarische Eilanden..en het is hier gesprek van de dag…!! Wat een ellende,zeg en Spanje heeft te weinig geld en middelen om het een beetje op te lossen. Gelukkig geeft Sociaal Democraat Zapatero regelmatig wat illegalen een verblijfsstatusje,ter verbazing van Camiel Eurlings CDA..Camiel kom eens kijken wat een schandaal hier plaatsvindt,zou ik zeggen..de aankomende Nederlanders hebben het dan vaak over welke jurk Wendy Van Dijk vanavond aan doet bij Sterren dansen op het Ijs..ja 2 werelden,he..Of liggen lekker op het strand van Fuerteventura,waar 20 km. verderop de lijken aanspoelen..Fijne vakantie gehad ,buurman..Heeeeerlijk,was eigenlijk net iets te warm..jammer !

    Reactie door eric — zaterdag 2 september 2006 @ 12.59 uur

  37. Nou er wordt voldoende betaald. De US betaald enorme hoeveelheden ontwikkelingsgeld en is het met afstand het meest genereuze land ter wereld. Wat iedereen hier eens moet begrijpen is dat niet alles op te lossen is met geld. Veel culturen in Afrika staan al honderden jaren stil en hebben nagenoeg niets bijgedragen aan de wereld behalve klagen en afwachten. Men fokt maar raak en krijgt 16 kinderen. Het leiderschap is corrupt en men kiest ook telkens weer voor dezelfde demagogie. Meer geld verdwijnt slechts naar de gangs en warlords
    Wat ook een cultuur probleem is dat veel Afrikanen ook niet echt hard willen werken. Men is gauw tevreden en zal eerder afwachten dan te vechten voor je bestaan. Anderen de schuld geven voor je eigen ellende is ook diep geworteld in de Afrikaans-Amerikaanse cultuur, iets wat Bill Cosby laatst nog eens heeft aangegeven. Alles aangevoerd door de weeklaag van Jesse Jackson, de ganster rap en het doorfokken zonder getrouwd te zijn. Ter info 70% van de zwarten wordt geboren buiten een huwelijk. Een desastreuze situatie die simpelweg wordt genegeerd door Jackson, Sharpton cs.
    Het wordt tijd dat de zwarte community de hand in eigen boezem steekt en zich serieus gaat afvragen in hoeverre zij zelf verantwoordlijk zijn voor hun eigen ellende.
    Afrika draagt voor een heel groot deel schuld aan haar eigen situatie.
    De miljarden ontwikkelingsgeld hebben nauwelijks iets opgeleverd.
    Goed dan mogen deze mensen hun land wel verlaten, maar ik zou zo zeggen probeer eesrt een thuis je land op te bouwen.

    Reactie door Gerlach — zaterdag 2 september 2006 @ 13.41 uur

  38. 1. Meer geld geven in het land zelf.Werkt? Als je deze mensen miljarden geeft dan zijn zij binen de korste keren weer arm.
    2. al die mensen naar Europa laten komen.
    werkt ook niet.
    3.afrikanen zijn gemiddeld luier van aard dan europeanen. Gewoon een feit.Hoe meer geld zij “KRIJGEN” hoe averechtse het werkt.

    4 binnen vallen en de macht grijpen?
    Ja dat is juist america is een van de grootste gevers.Dat weten vele mensen niet.

    Reactie door Dave — zaterdag 2 september 2006 @ 14.14 uur

  39. @35

    Kaatje,ja het is allemaal ellende als je ziet hoe men met elkaar omgaat op deze wereld. Je vraagt je af waarom mensen die al miljarden hebben nog meer willen. Welk doel dient dat…

    En die clubjes als de NAVO, IMF en weet ik het allemaal zijn natuurlijk niet serieus te nemen. Waren ze er maar om de wereld beter te maken, dan hadden we dat al gemerkt.

    De mens is helaas een vreemd wezen die als het erop aankomt vooral aan zichzelf denkt. Kijk maar naar hoe we als mensen met het milieu en de dieren omgaan. Lijkt nergens naar…

    Ik weet niet hoelang dit nog goed zal gaan, ik voorzie veel ellende in de nabije toekomst als er niks verandert in die Afrikaanse landen. :(

    Reactie door DJ Digital — zaterdag 2 september 2006 @ 14.34 uur

  40. @36 Eric,

    het is een en al ellende de laatste twee jaar in Spanje. Ik kom er regelmatig en spreek de taal ook redelijk. Als ik dan zie hoe dat allemaal gaat…Echt triest. In de tijd van Aznar werden die mensen gewoon aan hun lot overgelaten. Gelukkig probeert Zapatero nog de menselijke kant van het probleem te laten zien.

    Hier in Nederland zijn ze inderdaad alleen maar bezig met Shownieuws en meer van dat soort zooi waar je niks aan hebt. Pure desinteresse heerst er hier, weinig kennis van zaken ook, maar wel meteen vingertje omhoog en dingen roepen alsof men weet wat er werkelijk gaande is…

    Tis me een land hier, hoor!

    Reactie door DJ Digital — zaterdag 2 september 2006 @ 14.38 uur

  41. @37 Gerlach,

    een hoop van de problemen in Afrika kunnen worden teruggevoerd op het verleden in dit gebied. Door de grootschalige kolonisatie is er een systeem neergezet dat tot op de dag van vandaag niet veranderd is. Afrika wordt nog steeds leeggehaald door de rijke landen.

    Alleen doen ze dat nu niet meer rechtstreeks, maar via een omweg door hun vriendjes daar aan de macht te helpen en hen in het zadel te houden. Dat de bevolking arm is en dom gehouden wordt zal ze een rotzorg wezen, het gaat immers om de grondstoffen die er in ruime mate aanwezig zijn.

    Geld, daar draait alles om in deze wereld. Geld is macht. Afrika wordt gewoon leeggeroofd.

    En die giften van onder andere de VS? Laat me niet lachen, man. Dat doen ze echt niet uit medelijden met die o zo arme bevolking. Het is gewoon ‘voor wat, hoort wat’. Het land krijgt geld en in ruil daarvoor mogen Westerse ondernemingen de grondstoffen daar winnen en exporteren. Daar verdienen ze vele malen meer mee dan dat ze aan zogenaamde ontwikkelingshulp weggeven aan die landen.

    Naar wie denk je dat die centen gaan…

    Reactie door DJ Digital — zaterdag 2 september 2006 @ 14.44 uur

  42. Iedereen is toch op zoek naar geluk en is dus een gelukszoeker?!

    Wat is daar mis mee??

    Reactie door Attie — zaterdag 2 september 2006 @ 15.23 uur

  43. Wat mij nog het meeste tegenstaat aan de berichtgeving omtrent bovenstaande mensen die dit hebben overleefd, is dat:

    1. Ze zien er toch wel heel goed uit en zijn niet ondervoed/

    2. Het schijnt dat ze met 5 personen zijn vertrokken, waar zijn die andere 2 gebleven/

    3. Deze 3 mensen worden nu zelfs verdacht van kanibalisme en moord.

    Dit is toch te idioot voor woorden, al zou het zo zijn, dan is het niet de eerste keer zijn dat mensen (hun overleden makkers) hebben gegeten om zelf in leven te blijven, (denk maar aan de film die is gemaakt van een vliegtuigramp)
    maar alléén de insinuaties al die er worden gedaan, vind ik beneden alle peil.

    Omdat deze mensen hebben kunnen overleven met zeewater en rauwe vis, worden ze metéén maar even uitgemaakt voor moordenaars en kanibalen.

    Reactie door Bijdehandje — zaterdag 2 september 2006 @ 15.30 uur

  44. @43 (aanvulling)
    Dan is het niet de eerste keer zijn?

    Even voor Carla dat zijn staat er tevéél, dus laat commentaar op het Nederlandse taalgebruik maar even zitten.

    Reactie door Bijdehandje — zaterdag 2 september 2006 @ 15.32 uur

  45. het zal je maar gebeuren. wordt het niet eens tijd, dat de regering van hun land wordt aangepakt? zij jagen toch hun eigen burgers weg. wat is er mis met het woord “gelukzoekers”, als ze dat in hun eigen land niet kunnen vinden,dan sta ik er niets van te kijken, dat ze naar andere landen uitwijken. wanneer wordt er met dit soort regeringen gepraat over betere leefomstandigheden, zodat zij niet hoeven te vluchten voor hun eigen land. want eigenlijk worden ze de dood ingejaagd met de vluchtactie van deze mensen.daar zou iets tegen gedaan moeten worden. er sterven onnodig mensen tijdens de vlucht. nederland doet toch al vaak van die uitspraken, maar helpen, ho maar.

    Reactie door maayke jong-doppen — zaterdag 2 september 2006 @ 16.50 uur

  46. @38
    Gelukkig dat je er weer bent Dave.

    Reactie door Jofel — zaterdag 2 september 2006 @ 16.59 uur

  47. Mwoa, gelukszoekers. Onwillekeurig dacht ik toch echt aan de concept kandidatenlijst van de SP voor de aanstaande 2e kamerverkiezingen en niet aan Afrikanen met een pepsibekertje in de hand…

    Maar liefst 2 ‘verse’ binnenkomers die sinds maart in de gemeenteraad van Amsterdam zitten, blijken nu ook op hoge plaatsten te staan voor de 2e kamerverkiezingen. Hoe zit dat met het kruiwagentjesbeleid van de SP???

    Ook meneer van Raak die menige werving en selectie heeft verzorgd, zorgt nu ook goed voor zichzelf, zie ik.

    De SP bekijkt het maar. Met een aantal dubieuze namen, wiens introductie ik niet hoef te vermelden, denk ik dat de SP zich maar eens goed achter de oren moet krabben met hun zogenaamd nieuw gevonden realisme.

    Reactie door Jory — zaterdag 2 september 2006 @ 17.46 uur

  48. Recolonializatie en een absolute geboortebeperking naar Chinees model is de enige oplossing voor een welvarend Afrika.
    Gedurende de kolonializatie was Africa welvarender en had beter infrastructuur beter onderwijs en gezondheids zorg dat op dit monent. Zimbabwe en Zuid Afrika waren eerste wereld landen die veel landbouw produckten exporterden, nu zijn ze op import aangewezen, en zijn de economien afgegleden naar een derde wereld niveau.
    Korea, Japan Malysia, Hong Kong Singapore, Indonesie waren economisch veel slechter af dan Afrika na de tweede wereld oorlog, ieder van die landen hebben zich zelf omhoog getrokken to een industrieele macht.
    De Spaanse socialisten zijn te laf (net als de amerikanenen aan hun zuidgrens)om hun kust wacht in the zetten om de spaanse eilanden van de zwarte Hunnen invasie te vrijwaren, wie dacht dat dit onder Franco of onder Bresnjef in de SU zou zijn toegestaan?

    Reactie door Hawkeye — zaterdag 2 september 2006 @ 17.49 uur

  49. @48
    Wat dacht je van Adolf daar was het helemaal niet gebeurd.
    Die had een prachtige technologie ontwikkeld voor de opruiming.

    Reactie door Jofel — zaterdag 2 september 2006 @ 18.10 uur

  50. Kustwacht? Spanje zou het leger moeten mobiliseren om verdere invasie te voorkomen. Ik denk dat re-kolonialisatie teveel praktische problemen met zich meebrengt.
    Maar goed, de zwarten hebben het ook zelf gewild. Velen waren onder de Apartheid beter af. Zuid Afrika nu is nu zo afgezakt dat de blanken het land massaal verlaten, de criminaliteit zo hoog is en de meesten geen enkêl norm besef hebben.
    Ook hier zelfde verhaal, anderen de schuld geven, de witte man uiteraard, en klagen zonder iets te zelf te veranderen.
    Daar zal geen zak geld iets aan veranderen.

    Reactie door Gerlach — zaterdag 2 september 2006 @ 18.16 uur

  51. @50
    En ons geweten is weer schoon.

    Reactie door Jofel — zaterdag 2 september 2006 @ 18.29 uur

  52. De huidige bevolking van Afrika met een gemiddeld IQ van 85 zijn net iets intelligenter dan de Neaderthalers, die zijn ook uitgestorven. Met 6.000 000 aids en hiv zieken in ZA op een bevolking van 42 000 000 is het gewoon een kwestie van tijd dat er weer ruimte is voor recolonialisatie en een nieuwe Jan van Riebeek

    Reactie door Hawkeye — zaterdag 2 september 2006 @ 18.37 uur

  53. Van mij mogen ze als walvissen aanspoelen op de (Canarische) stranden, rotten…en otploffen…

    Reactie door The Beast — zaterdag 2 september 2006 @ 19.59 uur

  54. Ik ga in oktober naar Tenerife. Eerst was ik bang voor kwallen, maar straks trap ik nog op een negerlijk…

    Reactie door The Beast — zaterdag 2 september 2006 @ 20.01 uur

  55. Ik geloof niet dat Afrikanen dommer(wat dat ook mogen zijn) zijn maar cultureel zijn ze wel anders. Het was fout hun koloniale grenzen te geven en hun eigen gewoontes door de onze te laten vervangen compleet met onze slechte eigenschappen net als in Indonesië.
    Afrikaans is het geloof in sterke leiders, stamverbanden maar niet het algemeen democraties debat. Dat kan misschien wel veranderen maar niet in 1 generatie. Of het voor alle Afrikaanse landen geldt weet ik niet.
    We worden door de kranten heel slecht geïnformeerd over het continent en altijd negatief.

    Reactie door Nico de Vries — zaterdag 2 september 2006 @ 20.05 uur

  56. De nederlandse politiek áast’op gelukszoekers maar dan van een ander kaliber zoals Ayaan of hoogopgeleiden die hier naartoe ‘willen’komen om het ‘nog’beter te hebben, niet omdat ze anders dreigen te overlijden.
    Als je honger hebt en je probeert ergens wat eten te vinden dan ben je een gelukszoeker? Die ander niet dan?
    Pas met een volle maag op zoek naar een beter leven in het land waar je je thuisvoelt bij de mensen waar je je thuisvoelt bij je familie heb je de kans geluk te zoeken.
    Ik ben het volledig met Ouwe Dirk nr. 10 eens.

    Reactie door Henny — zaterdag 2 september 2006 @ 20.07 uur

  57. @54
    Voor het op een kwal trappen hoef jij niet bang te zijn, die bijten elkaar niet.

    Reactie door De Hakker — zaterdag 2 september 2006 @ 20.14 uur

  58. Nou, ik denk juist dat er een taboe heerst om nou eens gewoon te zeggen waar het op staat en de waarheid op tafel te krijgen. Altijd is het de schuld van het westen, altijd praten over uitbuiting, altijd zijn ze zielig.
    Een misselijk makend staaltje van politiek correctheid, zeker in de media.
    Het wordt eens tijd dat de Afrikaanse leiders de hand in eigen boezem steken. Zonder het handje op te houden dan wel.

    Reactie door Gerlach — zaterdag 2 september 2006 @ 20.16 uur

  59. als je zelf in zo’n situatie zou zitten wat zou je zelf dan doen??

    blijven in je land waar het armoede overheersender is dan rijkdom?

    je familie en kinderen dood laten gaan aan honger en ziekte, terwijl veel van alle ziektes daar gewoon kunnen worden opgelost met een antibioticatje?

    wat doe je zelf dan?

    ik neem aan dat iedereen het beste wil, zeker voor je kinderen,dus als het in Nederland zo was denk ik dat het hier ook steeds leger zou worden, sterker nog ik weet het wel zeker,

    Maar wij kunnen ons dat niet voorstellen,
    want Nederland is de rijkste land ter wereld, in principe heeft niemand hier echt honger, iedereen heeft hier recht op medicijnen en operaties,
    zelfs de meest armste mensen in nederland zijn vaak 100x zo rijk als iemand in een ontwikkelingsland,

    hun iq is ook lager, maar dat lijkt mij eerder omdat hun onderwijs daar veel slechter is dan in westerse landen, als ze al uberhaupt onderwijs hebben,
    en zonder onderwijs kan men zich niet ontwikkelen, dus kan men geen hoger IQ krijgen.

    en sommige zeggen dat ze maar doorfokken als konijnen, waarschijnlijk weten ze niet eens hoe ze het tegen moeten gaan,

    ook daar heb je dan weer onderwijs voor nodig, voorlichting en zeker anticoneptie,
    alleen is dat in dat soort landen bijna niet te krijgen en als ze het al kunnen krijgen is het voor hun niet betaalbaar.

    hun probleem zou je zeggen, maar als de derde wereld naar ons toe komt dan is het wel degelijk een probleem voor ons.

    Dus iedereen, als je in het zelfde schuitje gezeten had(nee niet chynisch bedoeld), had je hoogst waarschijnlijk het zelfde gedaan, voor je gezin en familie.

    Reactie door Mariekje25 — zaterdag 2 september 2006 @ 20.32 uur

  60. Grappig dat Hawkeye zich afzet tegen Afrikanen en dan schrijft over IQ. Hep ie wel us gekeke naar hoo je sgreift.
    Een mens wordt veelal door een mestwagen overreden, zelden door een koets.

    Lijkt mij verder niet echt zinvol om op jouw reacties in te gaan.

    Reactie door Gerard Lettinck — zaterdag 2 september 2006 @ 20.39 uur

  61. Gerlach. Er is geen westers land dat geld pompt in een onderontwikkeld land zonder er meer weg te halen. Of wel: één euro weggeven om er twee mee te nemen. Nederland heeft er ooit een Gouden Eeuw door beleefd. Overigens zelf wel eens geprobeert om met een torenhoge schuld weer uit de put te klimmen. Het ene financiële gat gedicht met het andere? In Nederland zijn de afgelopen jaren de rijken ook rijker geworden en de mensen die het minder hebben, hebben alleen maar steeds minder gekregen. Zo gaat dat op een andere schaal ook in Afrika, want Afrikanen zijn net mensen met dezelfde mensenwensen en de zelfde mensenstreken dat komt allemaal in de krant…..van …………

    Reactie door Gerard Lettinck — zaterdag 2 september 2006 @ 20.46 uur

  62. aanvulling voor @58
    honger en armoede is blijkbaar ook al een commercieel iets want de PEPSI bekers zijn wel heel duidelijk in beeld.

    Reactie door Mariekje25 — zaterdag 2 september 2006 @ 20.47 uur

  63. miljoenen wordt er uitgegeven aan ontwikkelinshulp,als dat geld op de goede plaats terecht zou komen zouden er geen boot vluchtingen zijn,verder ben ik het eens met een eerder bericht,ze verekken van de armoe maar ze zetten wel ieder jaar een kind op de wereld,in nederland denk je eerst na of het verandwoord is om meer kinderen te nemen,vooral in deze tijd van voedselbanken en steeds maar weer financieel inleveren,de wereld is verrot,regelmatig worden er acties gehouden voor de arme landen,als er na november niks veranderd zal nederland ook steeds meer gaan lijken op een arm land.

    Reactie door peterN — zaterdag 2 september 2006 @ 21.00 uur

  64. @ 63
    PeterN

    Voor Nederland op een arm land gaat lijken moet er nog heel veel gebeuren,

    Het gaat steeds beter met de economie,
    er komen steeds meer banen bij, sterker nog in 10 jaar tijd is er zoveel werk omdat Nederland vergrijst dat wij het niet aankunnen.

    okay het leven is ook duurder geworden in Nederland, maar dat is het overal,
    maar de Nederlander heeft nog nooit zoveel geld gehad.
    Ons modale inkomen is tegenwoordig 2100 euro. voor 6 jaar geleden was dat nog 2500 gulden.

    het jeugd kan naar school, er word voor geld gezorgd bij ouderen en zieken,
    gemiddeld heeft elk huishouden 1.5 auto’s

    98% van de nederlanders heeft een mobiele telefoon, de kledingwinkels hebben het nog nooit zo goed gedraait.

    maar omdat Nederland last heeft van het ik wil meer syndroom steken wij ons steeds meer in de schulden,

    Bijv de persoonlijke leningen. En dat zijn vaak hoge bedragen, en die krijg je alleen als je redelijk goed inkomen hebt.

    En door die schulden gaat nederland er ook weer wat slechter op achteruit.

    Ik ben het met je eens als je zegt dat er miljoenen, nee miljarden heen gaan, en dat het daar niet op de goede plek aankomt.
    Als men daar nou eens wat aan zouden doen dan hoefden ze inderdaad niet meer vluchten, maar dat ze doorgaan met baby’s komt door slecht voortlichting.

    Maar wat wil jij dan gaan doen er tegen?
    Met je mobieltje erheen bellen en wel vertellen hoe het wel moet?

    Reactie door Mariekje25 — zaterdag 2 september 2006 @ 21.32 uur

  65. Wie beweerd dat deze mensen allemaal gelukzoekers zijn en niet weet wat honger is moet zelf eens een maandje een keer per week eten ,Nederlanders mijn medelanders worden steeds egoistieser en heb zuchtiger ik word misselijk van deze mensen en krijg zin om mijn baard te laten groeien en om moslim te worden !!!!

    Reactie door BERTJE — zaterdag 2 september 2006 @ 21.39 uur

  66. Nou Bertje, de moslim wereld draagt helemaal NIETS bij aan ontwikkelingswerk behalve in de export van haat.
    Je baart laten groeien zal dus zeker niet helpen.

    Reactie door Gerlach — zaterdag 2 september 2006 @ 22.25 uur

  67. …en je baarD laten groeien zal ook geen verschil maken :-)

    Reactie door Gerlach — zaterdag 2 september 2006 @ 22.27 uur

  68. Lijkt mij verder niet echt zinvol om op jouw reacties in te gaan.

    Reactie van Gerard Lettinck

    Zinvol of niet, het is de waarheid.
    Vijftig jaar geleden waren Korea, Singapore, Japan, Indonesie, Hong Kong op het zelfde economische niveau als Zuidelijk Afrika,
    Zuid Afrika was ooit een eerste wereld land, nu niet meer, Zimbabwe is nu het zwarte Noord Korea.
    Aids zal Zuidelijk Afrika op dezelfde manier treffen als de pest in de dertiende eeuw de bevolking van Europa trof.

    Reactie door Hawkeye — zaterdag 2 september 2006 @ 23.12 uur

  69. Natuurlijk moet een ieder die nood verkeerd worden geholpen,maarr als deze mensen binnen komen via verschillende europese landen komen moet wij ze dan opvangen?Nee eerst europees regelen en dan op lokaal manier deze mensen over europa verdelen.Als het echte vluchtelingen zijn dan zijn ze reuze blij dat ze een europees land hebben bereikt en moet je afvragen waarom ze perse naar nederland door reizen.Geld kan een goede drijfveer zijn.We moeten wel denken dat deze term niet is ontstaan doordat al deze mensen uit pure nood hier naaar toe zijn gekomen.Bij velen heeft geld een duidelijke rol gespeelt en dat noem economisch.EEN IEDER DIE IN NOOD VERKEERT MOET WORDEN GEHOLPEN MAAR NIET TEN KOSTE VAN ALLES EN HET LIEFST OVER HEEL EUROPA EERLIJK VERDELEN.DAAR MOETEN WE AAN WERKEN EEN VAN DIE WEINIGE DINGE WAAR EUROPA EENS ZOE OVER MOETEN HEBBEN INPLAATS VAN AL DIE LULLIGE ONDERWERPEN ZOALS DE BV SCHIMMELKAAS.Mensen denk na en maak een eigen keus en niet die van anderen want ook u betaalt mee wat u ook kiest

    Reactie door gerard — zaterdag 2 september 2006 @ 23.30 uur

  70. Was toch niet zo een goed idee van die socialistische regering daar in Spanje om 1 mln illegalen toe te laten, sinds die tijd is de stroom van economische vluchtelingen alleen maar gestegen.

    Misschien is de rigide toelatingspolitiek van Rita toch niet zo heel vreemd.

    Reactie door stephan — zaterdag 2 september 2006 @ 23.34 uur

  71. The African is poor because he is lazy and stupid, he enjoys the victim status conferred upon him by myopic whites, in this way he does not have to be responsible for his actions, the only way to improve his condition is to totally withdraw all western aid, and force him to stand on his own two feet, no amount of money will solve his problems because the problem is in his head, in an attitude that says if I sit here long enough with my children dying and flies crawling all over me,Whitey will be forced to feed me and I can produce even more mouths to feed. He is so stupid he lives on the richest real estate on earth and can not feed himself; the west must wash its hands of this blackmail. Aside from their impulsive, childish propensity to violence, their dishonesty and thievery, the sheer brazen shamelessness of black Africans is one of their worst characteristics.

    Reactie door Verhalen — zondag 3 september 2006 @ 0.35 uur

  72. Beste Jan,
    Wat zou ik doen??
    Wat zou ik doen als ik zie dat de asielzoekers, of net geintregreerde “gelukzoekers” met Nike schoenen, trainingspak,(terwijl mijn kids in te kleine kleding rondloopt) en een dikke BMW bij ons het Winkelcentrum terroriseren…Mijn kinderen hun rugzak afnemen, waarvoor ze een jaar hebben moeten sparen. En mij als blonde vrouw handtastelijk lastig vallen voor de Aldi.
    Wat zou ik doen als mijn kinderen met kerst een droge boterham krijgen, en ik al 2 jaar van 876 euro moet leven, omdat ik (na tig formulieren)geen recht op bijzondere bijstand heb, door allerlei regeltjes…Terwijl 2 deuren verder een Somalische familie een schoongemaakt huis krijgen met komplete inventaris(die ze verkopen omdat ze liever het geld hebben), en dan een half jaar later van een vrijwilligerscentrale alsnog een tweedehandsinventaris krijgen, en die ook nog verkopen.
    Wat zou ik doen als ik mijn portemonee wil pakken om af te rekenen, en hij wordt gestolen door een “gelukzoeker”die achteraf zoals blijkt een zware crimineel is in zijn land, en voor minder mensen de nek heeft afgesneden…Wat zou ik doen???

    MIJN GELUK GAAN ZOEKEN IN AFRIKA…omdat ik daar vanwege mijn blanke huid, en blonde haren op handen wordt gedragen…Ik een beter leven heb met mijn kids…En omdat daar de echte gelukzoekers zitten, mensen die tegen beter weten in, in een betere toekomst geloven…en daarom blijf ik ook maar in dit vervelende bureaucratische rotland…
    Is het hier echt zoveel beter?

    Reactie door Jolanda — zondag 3 september 2006 @ 1.52 uur

  73. #2
    een Familie die gevlucht zijn uit Afganistan, omdat ze te progressief waren voor de Taliban.
    Reactie van Alexander —

    Zijn ze ook te progressief om terug naar Afganistan te gaan om hun eigen land weer op te bouwen, of gaan ze eerst terug als Nederlandse soldaten dat gedaan hebben?

    Reactie door Hawkeye — zondag 3 september 2006 @ 2.07 uur

  74. Gerlach hoe oud ben je en wat doe je nog zo laat op de avond uit bed.
    Heeft de juf op school nog nooit gezegd dat we alles eerlijk moeten delen.
    Jij eet toch lekker drie keer per dag je buikje lekker vol.

    Gerlach denk na en doe niet zo dom of ga lekker met je vrienden in het park spelen en anders ga je maar een mooie tekening maken het web is nu even voor de grote mensen
    welterusten

    Reactie door BERTJE — zondag 3 september 2006 @ 2.16 uur

  75. Verhalen jij bent nog lager als een zieke rat en als je deze uitspraken in mijn direkte nabijheid durft te herhalen zou ik je fijn helemaal in elkaar timmeren ik noem dat zelf altijd zinvol geweld

    Reactie door BERTJE — zondag 3 september 2006 @ 2.26 uur

  76. #75
    Verhalen jij bent nog lager als een zieke rat en als je deze uitspraken in mijn direkte nabijheid durft te herhalen zou ik je fijn helemaal in elkaar timmeren ik noem dat zelf altijd zinvol geweld

    Reactie van BERTJE — zondag 3 september 2006 @ 2.26
    Give me one country “democratically” governed by blacks that’s not an economic basketcase?
    Don’t come with bullshit of Whitey has robbed the blacks of their natural resources? Show me a black country where they manufacture a car? a bicycle? a computer? a suit? a piece of usefull software?
    No better illustation of their dishonesty and thievery, the brazen shamelessness of black Africans are the laughable internet scams perpertated by those idiots.
    Bertje, You must be black considering your propensity to violence.

    Reactie door Verhalen — zondag 3 september 2006 @ 2.46 uur

  77. We vergeten voor het gemak maar even dat westerse landen zoals Shell in Nigeria de rijkdom daar wegslepen, milities inschakelen om gedupeerde boeren op een afstand te houden waarvan de grond zwaar vervuild is door steeds weer lekkende pijpleidingen.
    En zo zijn er talrijke voorbeelden te noemen als je ze maar wil zien. Die boer is in een klap van bananenkweker werkeloos geworden en zit iedere dag depressief naar zijn landje te kijken, zijn familie bedreigd door door Shell ingeschakelde milities.
    Ik zou zeggen kom hier maar halen wat shell daar van je steelt dat is de enige oplossing om kiezers hier zich bewust te laten worden van wat ze aanrichten met hun kiesgedrag en de verkeerde politiek in het zadel helpen die dergelijke misstanden promoot i.p.v. hier tegen optreedt.

    Reactie door Henny — zondag 3 september 2006 @ 9.39 uur

  78. @73 Hawkeye – Met alle respekt- Je reaktie is wat te symplistisch. Ik ken ook zo’n familie uit Afghanistan. Ze wonen hier drie huizen verderop. Hoog-intellectueel, vijf kinderen waarvan ze er twee letterlijk kwijt zijn- Weten niet waar die zijn na hun chaotische vlucht uit Afghanistan en hun vele omzwervingen want ze zijn die twee kinderen onderweg kwijt geraakt in kampen. Nu terug gaan naar de regio waar zij vandaan komen is nog steeds niet veilig, want het gebied staat nog steeds onder controle van de Taliban, net tegenstaande al die buitenlandse troepen die er zitten. Onlangs nog zijn kennissen van hen die eerder waren teruggegaan volledig mishandeld en het gebied uit gejaagd.

    Veilig in Afghanistan…? Laat ik het zo zeggen- Als ik daar heen zou gaan, dan zou ik dat op dit moment dat alleen aan durven als ik zwaar bewapend mocht gaanals deel van een zwaar bewapende eenheid. Ik bang? Jazeker! En ik ben maar wat blij dat ik dus niet in hun schoenen sta van die familie die met hun kindertjes terug willen en moeten maar hun Afghaaanse moederland om het leven weer op te pakken en de boel weer op te bouwen…

    Reactie door haby — zondag 3 september 2006 @ 9.40 uur

  79. over vluchtingling zijn wel de rijkste wie kunnen vluchten . met geld . een arme blijft of vlucht na buitenland de naast de rijk kijkt op internet en zegt dan daar wil ik woonen wie kan per vervoer na nederland toe economie vluchting hebben wel over als hier oorlog uitbreekt en ik voel in me eigenland niet lekker vlucht ik na duitsland of belgie te voet de rijken komen mensen met goede afkomst heeft u wel eens een echte vluchting gezien in nederland wie liftend kwam of te voet

    Reactie door sander — zondag 3 september 2006 @ 10.51 uur

  80. Verhalen je bent ziek ga hulp zoeken

    Reactie door BERTJE — zondag 3 september 2006 @ 11.24 uur

  81. Iemand schreef dat hij bevreesd is tijdens zijn vakantie op Tenerife (?) op het lijk van een neger te trappen. Dat is inderdaad heel eng, nog enger is als het omgekeerde zou gebeuren. Verder denk ik dat wijlen prins Claus gelijk had: als we niet willen delen komen “ze” het halen. De VVD wil de ontwikkelingshulp nog verder inperken, die hebben die boodschap nog niet begrepen. En dat met een VVD’er op Ontwikkeling.

    Reactie door william — zondag 3 september 2006 @ 11.49 uur

  82. @73
    Ik snap het ook niet dat ze teruggaan je kan daar de boterham prima verdienen met het verbouwen van opium.
    De productie is sinds de bevrijders er zitten met 50% omhoog gegaan.

    Reactie door Jofel — zondag 3 september 2006 @ 12.24 uur

  83. Ha die Bertje, we hebben je gemist jongen.

    En als Verhalen huiswerk had gedaan zou ze weten dat je hier een graag geziene gast bent.

    Ik ben het alléén niet met je eens van dat geweld.
    Geen ènkel geweld is zinvol en zinloos geweld bestaat niet.

    Moet zeggen Bertje, dat ik je wel gemist heb.

    Reactie door Bijdehandje — zondag 3 september 2006 @ 17.53 uur

  84. Degenen die “gelukzoekers” niet denigrerend vinden: deze term suggereert, dat een gokje wordt gewaagd om de jackpot te winnen. Terwijl het in letterlijke zin om “economische vluchtelingen” gaat. Zij verlaten hun vertrouwde omgeving uit pure nood en ellende, om een nog enigszins houdbaar bestaan te kunnen opbouwen voor henzelf en hun familie.
    Het is zaak dat werkelijke hulp wordt verleend aan de armste Afrikaanse gebieden, opdat zij daar zelf de economie tot ontwikkeling kunnen brengen. En niet dus “hulp” met het oog op eigen bevoordeling, zoals de IMF en Wereldbank nu functioneren.
    Kees van Iwaarden (8) en Haby (30) zetten dit goed uiteen.

    Hawkeye in nr. 52: “De huidige bevolking van Afrika met een gemiddeld IQ van 85 zijn net iets intelligenter dan de Neaderthalers”.
    Afgezien van de taalfout: hij bewijst hiermee meteen dat zijn IQ nog niet eens de 50 haalt.
    En Beast (nrs. 53 en 54) doet zijn naam letterlijk “eer” aan.
    Wat dezen en Gerlach, Verhalen en Dave hier neerkwakken is puur racistisch.
    Waarom laat je dat staan, Jan Marijnissen? Is niet één van de expliciete uitgangspunten van dit weblog, dat racisme niet wordt getolereerd?

    Reactie door Olav Meijer — zondag 3 september 2006 @ 18.59 uur

  85. @84 Olav Meijer,

    In deze ben ik het volkomen met je eens.
    Deze reacties zouden er niet eens door mogen komen.
    Maar het zegt meer over hèn dan over onze gekleurde medemensen.

    Reactie door Bijdehandje — zondag 3 september 2006 @ 19.22 uur

  86. Bijdehand (83):

    Citaat: “Geen ènkel geweld is zinvol en zinloos geweld bestaat niet.”
    Dit is een zeer opvallende tegenstrijdigheid. Een beetje in de war door al dat geweld-gedoe?

    Reactie door Olav Meijer — zondag 3 september 2006 @ 19.34 uur

  87. @86 Olav,

    Helaas Olav, totaal niet in de war.

    Maar als jij denkt te weten wat de zin van geweld (vol/loos) is leg mij dat maar eens uit.

    Reactie door Bijdehandje — zondag 3 september 2006 @ 19.55 uur

  88. Van mij mag dit blijven staan. Het zegt immers meer over hem dan over Afrikanen.
    Wel heeft hij een punt. In Africa is het een puinhoop. Enkele mensen hebben alles en baden in weelderige luxe en de rest heeft niets te eten.
    Soort ideaalbeeld van de Neo-cons. Grappig dat ze er zo op afgeven

    Reactie door Alexander — zondag 3 september 2006 @ 20.54 uur

  89. M.i. zijn vele,vooral Afrikaanse gelukszoekers,welke o.m. bij duizenden de Canarische eilanden aandoen, gewoon scharrelaars welke gemakkelijk geld willen verdienen.Zo zie je ze b.v.heel veel in de handel.Zij hebben geen noemenswaardige opleiding gehad en zijn daardoor hier voor werk weinig bruikbaar.Het zijn corrupte landen waaruit ze komen en deze mentaliteit nemen ze dikwijls mee.Dikwijls hebben ze hun overtocht vrij duur betaald,dus ze waren niet onbemiddeld!Kortom wij kunnen ze niet gebruiken en willen ze ook niet.Toch moet er een oplossing komen.
    Vooreerst moet er voldoende verplichte scholing komen.Dan dient voldoende veiligheid toegepast te worden,zodat bedrijven,welke wel naar China en India gaan,daar ook goed kunnen starten met bulkwerk.Immers goedkoop zijn deze arbeidskrachten wel.Hun importproducten moeten voorang hebben op spullen uit Azie.
    De Afrikanen moeten van hun grondstoffen zelf halffabrikaten maken.Niet de Chinezen moeten de grondstoffen ontginnen, dat moet het land zelf doen.Wij moeten zo nodig belangeloos de organisatie hiervan in de hand nemen.
    Zonne-energie moet veel productiever gemaakt worden in Afrika.Gezondheidszorg moet hand in hand gaan met kinderbeperking.
    Kinderen moeten op school vertrouwd geraken met computers,welke hier feitelijk niet vernietigd mogen worden.Tenslotte moet je economische vluchtelingen direct oppakken terugsturen,daar tewerk stellen en niet mee aansollen.
    Dat lijkt streng maar is wel doeltreffend.

    Reactie door Maan Arkenbosch — zondag 3 september 2006 @ 21.09 uur

  90. Bijdehandje,de Politiek is het Volk weer gek aan het maken i.v.m. aankomende verkiezingen en dus ga ik me ook weer met van alles en nog wat bemoeien, ik ben ook tegen geweld maar niet als het is om mijzelf te verdedigen maar als mensen verbaal geweld gebruiken en dergelijke flauwekul uit gaan kramen in mijn nabijheid ben heel erg intollerant en timmer ik er lekker op los, niet in blinde woede maar weloverdacht en niet om iemand dood te maken maar gewoon om hem even een toontje lager te laten zingen racistiese prietpraat gaat hij maar met zijn vrienden bespreken maar niet met mij bij mij of tegen mij want ik ben mens en denk na wie zegt wat Verhalen zegt heeft gewoon een goed pak slaag verdiend, niet omdat hij dan anders gaat denken maar gewoon omdat hij het verdiend niemand hoeft het met mij daarover eens te zijn en niemand hoeft mij daarbij te helpen, ik doe het met eer en geweten gewoon zelf .

    Reactie door BERTJE — zondag 3 september 2006 @ 21.14 uur

  91. @90 Bertje,

    Ik snap wel wat je bedoelt, maar om er op te timmeren, daar los je niets mee op, sterker nog, het geeft ze nog eens een extra bevestiging in hun vooroordelen.

    En voor zo ver ik je hier heb meegemaakt, kan jij het ook makkelijk met woorden af.
    Is je tot op heden prima afgegaan.

    Je moet maar zo denken, fysiek geweld is het onvermogen om fatsoenlijk te kunnen communiceren.

    Reactie door Bijdehandje — zondag 3 september 2006 @ 22.50 uur

  92. Black Africans father a lot of children but are seldom a father to a child.
    How many black african nobel price winners did we have in the sciences?
    Did you ever go and listen to the Timboektoe Symphony?
    Recolnialization (by the Chinees and the Koreans)is the only solution for Africa!

    Reactie door Verhalen — maandag 4 september 2006 @ 2.33 uur

  93. Heb in New Mexico gewoond, voor de tijd dat lokale mannen, geweer onder de arm, op ladders postvatten langs het hek, de grens met Mexico. Ik zag honderden mannen gebukt voorthollen door greppels, op weg naar werk. De meesten werden gegrepen.
    Er is een wet die verbiedt water te weigeren, dus hing ik iedere avond, ondanks bezwaren van de grenspolitie, een paar gallon water aan mijn hek.
    In de ochtend zag ik de vele voetstappen en soms een strikje of papiertje aan mijn hek als dank.
    Dit gebeuren leidde bij mij tot de gedachte: Er zijn 2 dingen waaraan een mens niets kan doen. 1: wie je maken, 2: waar je geboren wordt. En toch word je op die 2 dingen je leven lang afgerekend. Is dit niet tegen de mensenrechten?

    Ja, ik deed het, en ik doe het weer; toekomst zoeken in een warm land, vanwege mijn ziekte. De burocratie is er niet blij mee, de meeste landen laten me niet toe.

    Afrikanen zijn niet dom en lui. Hun traditionele organisatiemodel staat zo lijnrecht op het westerse dat modernisering naar westers model wel moet mislukken.

    Reactie door Hanni — maandag 4 september 2006 @ 6.30 uur

  94. @92 Verhalen- Wat wil je daar nou mee zeggen….? Is volgens jou rekolonisatie maar nu door Chinezen en Koreanen de oplossing…?

    Doe je daar Afrika niet vreselijk tekort mee…? Heb je ooit wel eens bedacht waarom er misschien niet zoveel nobelprijswinnaars van dat continent komen? Zou dat misschien te maken kunnen hebben met zaken zoals verschillen in culturen tussen Westen en Afrika? Zou dat misschien ook te maken kunnen hebben dat de Westerse kolonies in Afrika zonder uitzondering allemaal gericht zijn geweest op Verbruik in plaats van Ontwikkeling? Hoe moeten Afrikaanse landen zich ontwikkelen als nationale grenzen ooit gerokken zijn geweest op basis van Westers gemak in plaats van op basis van de bestaande grenzen van stambebieden en clangebieden? Hoe moeten Afrikaanse landen zich ooit binnen 20 jaar ontwikkelen als ze in de periode van kolonisatie door de Westerlingen systematisch buiten elke vorm van bestuur zijn gehouden en dus nooit hebben kunnen leren om te besturen zonder corruptie en binnen democratische verbanden? De Westerlingen hebben daar immers nooit democratie getoond en werkten bijna uitsluitend op basis van verdeel en heers politiek, voortrekkerij en tegen elkaar uitspelen van stammen en partijen. En goede universiteiten zijn er ook amper opgezet. En zijn ze al opgezet, dan is er nooit voldoende geld geweest voor goede ondersteuning en uitvoering van wetenschap. Want daar zijn bakken met eld voor nodig.

    En die vele kinderen van Afrikaanse vaders- Je mag het dan wel in het Engels zeggen, maar het blijft en verschil in cultuur. Onze Westerse waarden worden al schimmig waar het Katholiscisme in die landen aktief is- De Katholieken stellen zeer uitdrukkelijk het princiepe van ‘Gaat heen en vermenigvuldigt u”, met zo groot mogelijke gezinnen, met zo veel mogelijk kinderen. Dat hebben we hier in Nederland ook jaren lang gezien in alle Katholieke regio’s met gezinnen met 14 kinderen of meer. En dan is het in arme omstandigheden maar een kleine stap om als samenleving di princiepe aan te passen en mannen heel veel kleine gezinnen te laten ‘maken’ met indirekte ondersteuning door vader die ver weg werk moet zoeken en families die de kinderen opvangen. Grote gezinnen met veel kinderen worden daar nog steeds als levensnoodzaak ervaren omdat de kindersterfte daar groot is en omdat kinderen feitelijk ook een vorm van oudedags voorziening zijn.

    Dus wat wil je er nou mee zeggen ook al staat het in het Engels…? Dat Afrika het zonder Vaderlijke hand niet Kán redden misschien? Ik denk zomaar dat dat nou net het type paternalistische houding is waar niemand op zit te wachten en waardoor je dus terrorisme en geweld uitlokt… En bedenk dan intussen eens hoe lang wij er in Europa feitelijk over hebben gedaan voor we netjes in het gareel gingen lopen nadat de Romeinen hier hun Pax Romana hadden verspeeld…

    Reactie door haby — maandag 4 september 2006 @ 7.56 uur

  95. @ Hanni

    Zijn wiegie was een stijfselkissie.
    Moses dreef in een mandje op de Nijl.
    Kweku dobberde naar Gibraltar.
    Eric-Jan had al een spaarplan.

    Reactie door Le locatair — maandag 4 september 2006 @ 10.53 uur

  96. Daar weet de VVD en CDA tch wel raad mee : als ze tegen een lager loon werken dat de Polen ,dan zijn ze altijd welkom !

    Reactie door Fred — maandag 4 september 2006 @ 12.23 uur

  97. @ Bijdehandje (87):

    Als zinvol geweld niet zou bestaan, is geweld volgens mij per definitie zinloos. En omgekeerd. Dat bedoel ik.

    Maar volgens mij bestaat wel degelijk zinloos én zinvol geweld. Om niet in allerlei theoretische beschouwingen te vervallen, geef ik van beide een voorbeeld.

    1. Zinloos geweld:
    het doodschoppen van iemand, die probeert een uit de hand lopende ruzie op straat in te dammen. Helaas actuele gevallen in Nederland.

    2. Zinvol geweld:
    verzet tegen een overvaller. In de internationale politiek: de Vietnamese verzetsbeweging tegen de imperialistische Amerikaanse oorlogvoering. (Bewust iets ouds gekozen, om niet in een actuele zijdelingse discussie te vervallen).

    Reactie door Olav Meijer — maandag 4 september 2006 @ 14.05 uur

  98. Vreemd, mijn reactie van gister is ineens verdwenen.

    Reactie door SPvolger — maandag 4 september 2006 @ 14.05 uur

  99. @ Haby (94):

    Ik herhaal, nog iets explicieter, wat ik in nr. 84 heb gezegd: die Verhalen is gewoon een vieze, vuile racist.
    Ik geef BERTJE in die zin gelijk, dat dat figuur niet meer woorden waard is. En dat geldt dus ook voor enkele anderen. Hun braaksels hier zijn een vorm van milieuvervuiling!

    Reactie door Olav Meijer — maandag 4 september 2006 @ 14.12 uur

  100. @97 Olav,

    De definities van de vormen van geweld zijn mij bekend, dus die uitleg is overbodig.

    Ben alléén tegen àlle vormen van geweld, dus als iedereen eens zou nadenken alvorens te handelen, hebben we beide vormen van geweld de uit wereld geholpen.

    Hélaas zal dat wel een utopie blijven zolang er mensen bestaan.

    Reactie door Bijdehandje — maandag 4 september 2006 @ 15.03 uur

  101. @86 Olav waarom begrijp je Bijdehand nu
    niet en noem je zijn opmerking tegen-
    strijdig? Het is toch algemeen bekend dat
    die ‘tegenstrijdigheid’ er niet in zit,
    doordat inderdaad “zinloos geweld niet be-
    staat”….zo niét…..nl. is het nog al-
    tijd dan wél: “mét vóórbedáchte rade” en
    dát bestaat helaas wel degelijk en heb je
    er dagelijks mee te maken!
    Middels @91 legt Bijdehandje dat in die
    bijdrage nogmaals, -indirect- duidelijk
    genoeg uiteen.
    Wie zou er dan feitelijk in de war zijn?
    Mogelijk dat jij nu Bijdehandje zou kun-
    nen bevestigen dat je hem inmiddels beter
    begrepen hebt, en mogelijk zelfs dat de
    door Bijdehandje gepleegde uitspraak een
    bekende one-liner zou zijn die in de media
    al ingang vond bij akties tégen geweld!
    Voila ! Schik een beetje op of in die
    kant uit en oriënteer je even op de inter-
    pretatie van de gedane uitspraak, merci!

    Reactie door Madelief — maandag 4 september 2006 @ 15.33 uur

  102. Le locatair, wat grappig dat je hier de fi
    guur met twee gezichten bent, want in andere topics is jouw web-log te vinden
    onder de naam van Le citoyen, iemand die
    jouw weblog aan zijn “reactie ‘rode’naam”
    linkt.
    Bekijk dus ook le citoyen maar eens, of
    zijn jullie toch dezelfde en onder hoeveel
    jasjes mag je dan hier op het log meedoen?

    Reactie door Madelief — maandag 4 september 2006 @ 15.49 uur

  103. @ 94 Haby

    Bedankt dat je het weer zo goed hebt uigelegd. Fijn dat je er bent!

    Reactie door Gloria — maandag 4 september 2006 @ 16.51 uur

  104. @ 103 PS

    Weeer een ‘t’ gemist. Ik zit met een toetsbord dat trager reageert dan ik type. Heb hierdoor steeds fouten. Sorry.
    (moet zijn: uitgelegd)

    Reactie door Gloria — maandag 4 september 2006 @ 16.55 uur

  105. Stefan,
    Volgens mij liet Spanje bijna alleen Spaanssprekenden toe, ze lieten echt niet iedereen toe.
    Niet zo’n slecht idee voor NL.

    En inderdaad, een beetje controle op de inzendingen zou niet gek zijn.

    Reactie door Nico de Vries — maandag 4 september 2006 @ 19.21 uur

  106. @ Madelief (101):

    Lees nog eens echt goed de nrs. 83, 86, 87, 97 en 100 over, zou ik zeggen.

    Wat in 83 wordt gezegd IS simpelweg tegenstrijdig. Dat leg ik uit in nr. 86.
    In nr. 87 vraagt Bijdehandje vervolgens mij uit te leggen wat de zin van geweld is. (Waarover mijn opmerking overigens niet ging).
    Daarna ga ik daarop in in nr. 97. En in nr. 100 zegt Bijdehandje ineens dat uitleg overbodig is. Dit laatste is natuurlijk een nieuwe tegenstrijdigheid.

    Verder begrijp ik je verhaal niet.
    Ik laat het verder hierbij, want zo belangrijk is dit allemaal niet. Het was maar een terloopse opmerking van mij.

    Reactie door Olav Meijer — maandag 4 september 2006 @ 19.38 uur

  107. En, Madelief, het gaat dus helemaal niet om een hard verschil van mening of zoiets. Wel vind ik dus dat “zinvol geweld” wel degelijk bestaat. (Naast “zinloos” geweld). Ik begrijp natuurlijk wel wat Bijdehandje van geweld vindt. Maar daarover ging het dus niet.

    Reactie door Olav Meijer — maandag 4 september 2006 @ 19.47 uur

  108. Olav,
    Wat er in @83 door mij word gezegd, is zeker niet tegenstrijdig.

    Zinvol en zinloos, allebei kwats.

    Geweld heeft nooit zin, ongeacht wat je er ook achter zet.
    Vol of loos, het is gewoon een domme uiting van onmacht of agressie.

    En reken maar dat ik de slachtoffers ken van het zogenaamde zinloze geweld, wel van zeer nabij.

    Dan vraag ik me toch af, wat is hier nu zinvol aan geweest?
    Mensen zitten levenslang met angst en een trauma, is dat zinvol?
    Ik hoop dat het je iets duidelijker wordt, wat ik bedoel met zinvol/loos bedoel.
    En met de bedoelde utopie.

    Reactie door Bijdehandje — maandag 4 september 2006 @ 20.28 uur

  109. Je kan ook andersom redeneren in plaats altijd maar in de huid van deze gelukszoekers te kruipen. Als “zij” “ons” waren geweest; dan hadden ze de grens subiet wellicht wel hermetischer afgesloten dan dat wij dat nu doen onder Verdonk.

    Zeg Jan; Jij vond toch dat het geweldige spaanse gebaar; dat generaal pardon navolging moest hebben in Nederland????

    Moet je nu kijken wat de gevolgen zijn voor Spanje; het is niet te overzien!

    Reactie door ReneR — maandag 4 september 2006 @ 22.12 uur

  110. Ik ben net als ieder beschaafd denkend mens tegen geweld,ik denk echter wel dat geweld een deel van mijn werkelijkheid is verbaal geweld heeft dit land als nog nooit tevoren verdeeld, als het op dit moment zo is dat Verhalen zijn gif mag spuiten hij zegt namelijk echt hele foute dingen onder het mom van vrijheid van menings uiting, hij is gewoon een laffe domme fascist en ik ga niet wachten tot hij genoeg medestanders heeft van zijn mede(democraten) ik timmer hem liever meteen goed inmekaar hoe ondemocratisch een ander dat ook mag vinden,over ethiek en moraal net zo goed als over democratie ga ik niet discussieren niet nu in ieder geval want men is de democratie in dit land aan het uithollen en verkrachten en ik ga lekker tegen gas geven ik blaas niemand op ik houd wel iedereen in mijn omgeving verantwoordelijk voor zijn eigen daden en uitspraken , het verdedigen van democratiese waarden begint niet pas als ze verkracht en vermoord zijn maar nu, ik denk namelijk dat Verhalen niet voor rede vatbaar is ik ga in ieder geval mijn energie niet steken in een praatje met hem ik blijf bij mijn mening dat ik hem graag een keertje een goed pak op zijn donder zou willen geven gewoon omdat ik hij het echt verdiend niet meer en niet minder

    Reactie door BERTJE — maandag 4 september 2006 @ 23.22 uur

  111. @109 ReneR- Dat vind ik nou lekker kortzichtig van je. Heerlijk. Lekker makkelijk. Hee, zij zouden de grenzen dichtgooien dus mogen wij dat ook. Zij zouden de driepoot machiengeweer neerzetten en ons allemaal neermaaien inplaats van ons op te vangen en dus mogen wij het zelfde doen met hen… Echt verfrissend zo’n visie.

    Maar inderdaad- die aktie van Spanje heeft aardige gevolgen gekregen… Het enige is dat het probleem dus niet is opgelost met alleen maar die Afrikanen tegen te houden. Ze zullen iets anders moeten verzinnen, van de stroom van vluchtelingen wordt te groot. Dit is een Europees probleem en Verdonk met haar onmenselijke gemeuk heeft de oplossing ook zeer beslist niet. Ik werwijs wederom naar @30 …

    Reactie door haby — maandag 4 september 2006 @ 23.43 uur

  112. Ik zie drie wel doorvoede zwarte mannen, losgelaten in Europa gaan ze toch zeker vandaag of morgen op zoek naar vrouwen, je zus, dochter, tante of oma?

    Reactie door Badger — dinsdag 5 september 2006 @ 6.04 uur

  113. 59 en 84 volkomen met jullie eens.

    Reactie door Henny — dinsdag 5 september 2006 @ 7.56 uur

  114. @112: OF…naar jou !

    Reactie door william — dinsdag 5 september 2006 @ 9.59 uur

  115. @ Bijdehandje (108):

    Volgens mij lees je niet goed wat ik schrijf.
    Natuurlijk is het door jou hier genoemde (zinloze) geweld niet zinvol.
    Maar volgens mij bestaat wel degelijk “zinvol” geweld, dat noodzakelijk en geen “domme uiting van onmacht of agressie” is. En ik ben dus zeker geen pacifist. Hier ligt dus een duidelijk verschil van mening.
    Ik noemde al: verzet tegen een overvaller, een verzetsbeweging tegen een usurpator. En daaraan zou ik nog als voorbeeld kunnen toevoegen: geweld van politie tegen criminelen ter bescherming van burgers (in het kader van het z.g. staatsmonopolie van geweld). Allemaal zinvol.

    De termen “zinvol” en “zinloos” sluiten elkaar volledig uit. Dus iets wat zinloos is, kan niet (in mindere of meer mate) zinvol zijn, en wat (in mindere of meer mate) zinvol is, kan niet zinloos zijn.

    Reactie door Olav Meijer — dinsdag 5 september 2006 @ 12.32 uur

  116. Antwoord op de vraag: hetzelfde waarschijnlijk! Als je in eigen land geen toekomst hebt, verhuis je naar een ander land.

    Reactie door Rob Heusdens — dinsdag 5 september 2006 @ 15.35 uur

  117. Ik las vanochtend in de krant het verhaal achter die drama s, wat ik me wel afvraag, hoe het kan dat deze vluchtelingen 1000 dollar moesten betalen aan een foute dame die ze dan een gammel bootje gaf waarmee ze weg konden 1000 dollar p.p.

    Zijn dit dan werkelijk wel arme mensen? nu weet ik het even niet meer.

    Reactie door carla — dinsdag 5 september 2006 @ 16.37 uur

  118. @ Carla (117):

    Het gaat wel degelijk om zeer arme mensen. Zij sparen lange tijd, en de hele familie draagt eraan bij, voordat één familielid de riskante tocht begint, in de hoop later de familie financieel te kunnen steunen. Kan je nagaan.
    Tussen Marokko en Spanje werden deze mensen -die natuurlijk al lang hadden betaald- soms gewoon overboord gekieperd als de smokkelaars dreigden te worden betrapt. In Tarifa (zuidpuntje van Spanje) staat een geheel kerkhof met stenen van verdronken, naamloze zoekers naar een beter bestaan. Daar heb ik een tijd, in gedachten verzonken, vertoefd.
    Het is een intens droevige situaties.

    Reactie door Olav Meijer — dinsdag 5 september 2006 @ 17.23 uur

  119. Carla het kan toch niet zo zijn dat je pas naar een ander land mag vluchten als je helemaal geen cent meer hebt en dat je moet komen lopen. Armoede oorlog ellende honger dorst en weet ik veel wat niet meer daar wil geen enkel normaal mens mee leven zou jij zelf in een land blijven waar niets anders als ellende is laat me weten wat jij zou doen

    Reactie door BERTJE — dinsdag 5 september 2006 @ 19.10 uur

  120. Ps Carla wanneer ben je volgens jou eigenlijk arm met 1000 gulden ben je volgens jou rijk ik ben benieuwd hoe arm je volgens jou moet wezen om toegang tot nederland te krijgen

    Reactie door BERTJE — dinsdag 5 september 2006 @ 19.13 uur

  121. Dit gevolg is natuurlijk wel te wijten aan bewuste handhaving van bepaalde verdeling van rijk en arm ; en t.g.v. de technolgische ontwikkeling : alle armen weten , door alle voor van communicatie , waar ze het meoetn zoeken en onder welke trucs zijn toegelaten kunnen worden ; Spanje en Morokko zijn met dit probleem opgescheept en de rest van de EU heeft er geen oplossing voor ; hoe zij dit gaan aanpakken ( of het wel is aan te pakken ) .

    Je zou er eens over kunnen nadenken wat deze volkverhuizingen voor gevolg kunnen hebben ; het “onbeheerd ” daar laten gaan zal inderdaad veel mensenlevens tot gevolg hebben indien de “poorten “gesloten blijven , maar wat voor gevolgen heeft het als de “poorten “volledig open worden gezet ; zie ook maar de Oostbloklanden .
    Wie neemt de beslissing ;
    Dat er een herverdeling van welstand en welvaart zal moeten gaan plaats vinden is wel duidelijk , maar hoe ?

    Reactie door Fred — dinsdag 5 september 2006 @ 19.34 uur

  122. Volgens mij worden die mensen sprookjes verteld over het geweldige europa en vandaar deze acties. Wij en natuurlijk de overheid daar zouden die mensen in Afrika beter moeten voorlichten hoe het is om vluchteling te zijn en welke risico’s zo’n reis met zich mee brengt en natuurlijk oppakken die mensen die daar goed aan verdienen maar misschien zijn die Afrikaanse landen daar te corrupt of te onbekwaam voor.

    Reactie door Nico de Vries — dinsdag 5 september 2006 @ 20.42 uur

  123. Bertje , je leest niet goed ,1000 dollar
    en nee, met 1000 guldens ben je niet rijk , die zijn nl niks meer waard.

    Maar wat ik bedoel is dat 1000 dollar ook niet veel is, dat weet ik ook wel maar er wordt ons gezegd dat deze mensen echt helemaal niks meer hebben en dat geloof ik graag en ik weet ook wel dat deze mensen een betere toekomst willen, zo ver was ik ook wel hoor Bertje.

    Hoe het ook zij , het is verschrikkelijk dat deze mensen worden uitgebuidt, maar wel door hub eigen landgenoten , die dat bedrag vragen en mooie beloftes doen, er zou werk en een huis in europe voor ze zijn, en ja Bertje ik wou dat het waar was maar helaas is de werkelijk anders en dat vind ik ook heel erg, want de mensen hebben dan waarschijnlijk hun laatste geld aan die boeven gegeven, maar geef niet het westen hiervan de schuld maar de mansen handelaren en dat zijn niet de mensen in het westen maar helaas eigen landgenoten.

    Reactie door carla — dinsdag 5 september 2006 @ 22.10 uur

  124. Weer een inbraak in Kanada, en maar de hand op houden door de zwarte inbrekers bij die verfoeide witte mensen.Gulp dichthouden en niet neuken zonder kapotje.

    Joe Warmington, Toronto Sun, September 2, 2006
    Who are they? Where are they? How much will it cost to treat them?
    When it comes to the dozens of refugee claimants with HIV or AIDS, these are the kind of answers Canadians are not allowed to know.
    But you are allowed to pay for it. And you will.
    The Canadian Taxpayers Federation said it will demand answers on the cost of housing these applicants as excited immigration lawyers trip over each other to get to the trough. It’s payday—and you know who is doing the paying.
    Out there somewhere there’s 150 refugee claimants, many with HIV, who skipped authorities and didn’t leave after last month’s AIDS conference.
    It looks like an orchestrated campaign of people jumping the immigration queue. While many are in hiding, several have come forward with their sad, sympathetic stories. You have to feel for them but there are rules here. In yesterday’s paper veteran Sun scribe Tom Godfrey quoted HIV-positive claimant Amanuel Tesfamichael, 32, saying, “It feels good to be free. I like Canada and the people here.”
    Sure he does. He will get a full immigration hearing and his HIV problem is now also ours. Sources say the cost of treating an AIDS patient can reach $1 million per year.
    And there is the cost of housing these people while they wait for their hearings. Somebody has to stand up for the taxpayer, who has to foot that bill.
    “That’s not right,” said Neil Desai, Ontario director of the Canadian Taxpayers Federation, adding they should “head back (to their own countries) and follow the (proper) process.”
    The CTF will demand an audit. “It’s not fair to Canadian citizens here, paying taxes,” he said.
    The problem with this kind of story is it’s difficult to criticize without being labelled discriminatory. “Be careful what you write!” warns a colleague.
    It’s an interesting irony because these “refugees” are trying to come to a country where you can have an opposing view without fear of jail time and I understand why they want to come to a place where they will be housed and cared for medically. My question is, who put them up to this?
    Is there a secret, systematic plan in the AIDS world? Several of the claimants interviewed by my colleague, Alan Cairns, indicated there was a booth at the conference that referred them to lawyers on how to stay here. Is that legal? Will there be an investigation?
    It’s doubtful since it looks like the UN is supportive.
    “Refugees and other displaced persons should not be seen as a burden to the country of asylum but rather as change agents who can help fight HIV and AIDS together,” Paul Spiegel, UNHCR’s senior HIV/AIDS technical officer, said recently.
    Change agents? Political correctness is going to destroy us. We can’t be afraid of our own shadows. We have to stand up for the integrity of our laws sometimes. If not, why even have borders or guidelines? Why not let everybody in?
    This looks premeditated and seems to be an open road for people crashing our country while we are too gutless to protest. This has happened at other AIDS conferences and Godfrey wrote how Tesfamichael had to “sprint to a waiting car at Pearson to escape Eritrean agents.”
    Interesting. When was this planned? Will the accomplices face charges?
    Meanwhile, thousands are trying to get in here legally—and thousands of others are trying to bring over children or parents. It’s slow and tedious but they follow the procedures, some of which discriminate against the aged and ill. They are all subjected to AIDS tests and if they fail, they are not accepted. It’s too bad but that’s the way it is. There are standards that must be met. But here you have a bunch of people who would not pass that test, already here and burdening our already overworked medical system.
    Here’s a question: Where do we draw the line?
    Erg goed voor de werkverschaffing in de kanadeese medische zorg, 1 miljoen per jaar per patient op te hoesten door de kanadeese belasting betaler, klagen dat de ziektekosten verzekerings premie omhoog gaat? Kan je niet maken want dan ben je Ra….. Wat moeten we toch dankbaar zijn voor de multikultureele samenleving

    Reactie door Badger — woensdag 6 september 2006 @ 0.50 uur

  125. Beste Carla als er oorlog ellende chaos honger corruptie anarchie en weet ik veel wat niet meer is in b.v. Afrika dan is het niet zo dat je naar Ad Latjes reisburo kan gaan en een vlucht kan gaan boeken en er staan ook geen Europese of Westerse diplomaten klaar met passen tickets kogelvrije vesten en gepantserde wagens als je geld hebt en weg kan en een man met een zonnebril en een gouden rolex om je verteld dat hij je leven kan redden en dat dat duizend eurodollarsmarkenengelsepondenroepieszilverlingen of kralen zijn dan boek je gewoon en dat ze boos zijn als ze eenmaal aangespoeld zijn en erachter komen dat men hen hier gewoon gelukzoekers noemt en zich uitgebuit en onbegrepen voelen kan ik mij in ieder geval heel goed voorstellen

    Reactie door BERTJE — woensdag 6 september 2006 @ 3.05 uur

  126. Trouwens Jan Marijnissen,

    Ik verdubbel mijn inzet en wil graag een joker inzetten.

    Het antwoord op jouw vraag wat zou jij doen is.

    Niet wachten tot je bijna dood gestorven vermoord uitgehongerd verkracht en getiraniseerd wordt om dan pas te vluchten,ik zou zelf echt niet gaan wachten tot dat het niet meer kan ik ben mens en deze planeet is van ons allemaal maak grenzen bouw muren doe wat je wil maar ik zelf vind dat ieder mens recht heeft op een menswaardig bestaan ook als zij het zelf komen halen.

    ps.
    Ga ik door voor het broodrooster of de kleurentelevisie

    Reactie door BERTJE — woensdag 6 september 2006 @ 3.19 uur

  127. Wie buit wie uit in #124 Bertje?

    Reactie door Badger — woensdag 6 september 2006 @ 3.52 uur

  128. Badger je lult heel erg dom uit je nek deze planeet is van ons allemaal en niet alleen van ons hier in het rijke westen als jij niet eerlijk wilt delen omdat je alleen maar aan jezelf kan denken en je xenofobies bent maakt het jou geen fluit uit dat op enkele uren vliegen hiervandaan de mensen dood gaan van honger en ellende mensen als jij houden deze wantoestanden in stand en ik heb daarom een bloedhekel aan mensen zoals jij, dus ga lekker je commentaar naar de telegraaf opsturen en ga wilders stemmen maar stel geen stomme vragen meer aan mij want ik ga je geen antwoord meer geven wel ga ik je blijven zeggen wat ik van je vind en dat is dat je zielige egoist bent zonder hersens en fatsoen of moraal

    Reactie door BERTJE — woensdag 6 september 2006 @ 15.39 uur

  129. @ Bertje (128):

    “Badger” is weer zo’n pseudoniem van zo’n dappere goorling. Misschien wel één van de door mij in nr. 84 al genoemde.
    Echt: niet meer woorden waard.

    Reactie door Olav Meijer — woensdag 6 september 2006 @ 16.20 uur

  130. @102 Madelief,

    Le locatair L´écologiste Le citoyen Le pilote Le professeur Le tomate Le voyageur
    Allemaal het laken van 1 pak hoor.

    Reactie door Le voyageur — donderdag 7 september 2006 @ 23.51 uur

  131. “grenzen sluiten voor gelukzoekers”. Rutte weet toch wel dat de Gouden Eeuw de Gouden Eeuw niet was geweest als Nederlanders, de grootste gelukzoekers, de grenzen niet waren overgegaan om slaven te halen uit Indonesie, Suriname, India, Afrika, de Nederlandse Antillen, Aruba, de Cabo-eilanden. bovendien zijn ook nog eens de natuurlijke bronnen die deze gebieden hadden uitgeput. en dan wil de VVD de genzen sluiten voor mensen uit armere gebieden die op zoek zijn naar een beter leven. hyporcriet. ik denk dat dit wel een van de fundamentele Nederlandse normen en waarden is.

    Reactie door shireen — zondag 12 november 2006 @ 12.55 uur

  132. Beste Jan en mensen die reageren,
    Op 27 september heeft het COS een avond georganiseerd rondom deze gelukzoekers die uit Afrika komen. Ik wil Jan Marijnissen uitnodigen om mee te komen debateren!!!!
    Komt allen op 26 september, Plaza Futura Leenderweg 65 Eindhoven 06-22571005 tijdstip van 20.30 uur tot 22.00 uur Jeanne van Beers

    Reactie door jeanne van Beers — woensdag 5 september 2007 @ 15.38 uur