Van de regen in de drup

UWV

Eén van de redenen waarom het kabinet Balkenende begon met de omstreden herkeuringen van WAO-ers was omdat men mensen wilde beoordelen ‘op wat ze wél kunnen’. Op zich was dat geen slecht plan. De uitvoering is echter voor veel mensen uitgelopen op een regelrechte ramp. Het kabinet heeft er een ordinaire bezuiningingsactie van gemaakt.

Mensen worden goedgekeurd terwijl ze niet in staat zijn om te werken, als ware mensen niet bij het UWV maar in Lourdes. Anderen wordt verteld dat ze aan het werk kunnen, zonder dat ook maar enige moeite wordt gedaan om ze aan het werk te krijgen. Gevolg is veel menselijk leed en een sterke financiële achteruitgang voor een groep mensen die vaak nauwelijks in staat is om voor zichzelf op te komen.

Nieuwe cijfers van het CBS ondersteunen deze aanklacht. De afgelopen jaren is het aandeel mensen met een arbeidshandicap dat werkt afgenomen.

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

maandag 11 september 2006 :: 14.13 uur

101 Comments

101 reacties

  1. Het probleem is hier : kabinet kan goed klungelen ; ze hadden natuurlijk wel eerst moeten regelen met de werkgevers , dat deze mensen inderdaad te werkgesteld kunnen worden ; d.w.z. er moeten functies zijn bij werkgevers , die deze mensen met de bijbehorende werkomgeving , middelen die nodig zijn ,om zo’n functie uitvoeren met een lichamelijk gebrek . Maar dat kost natuurlijk weer heel veel geld en dat betekent dat beide partijen ; de overheid en de werkgevers in grote stlite zwijgen !
    Komt er dus op neer ; je zorgt ervoor dat ze uit het UWV verdwijnen en dus de overheid tegen de werkgevers kan zeggen dat er minder premie hoeft te worden betaald en voor de goedgekeurde kan aankloppen bij de bijstand , nadat ze geen middelen meer hebben om van te leven : dus eigenhuis opeten .

    Reactie door Fred — maandag 11 september 2006 @ 14.25 uur

  2. een probleem constateren is een goeie
    ik zie geen oplossing in uw case.

    Reactie door kor — maandag 11 september 2006 @ 14.38 uur

  3. @1 kor
    inderdaad,geconstateerd en aangetoond is en word er genoeg,er doet alleen niemand werkelijk iets aan.
    o,ja discussieren en praten…
    en daar blijft het dan ook bij!

    Reactie door iew — maandag 11 september 2006 @ 14.42 uur

  4. Jawel ,iew , dat is het politieke klimaat in Nederland ; naar elkaar kijken en na-apen !

    Reactie door Fred — maandag 11 september 2006 @ 14.50 uur

  5. Het is natuurlijk informatie van het CBS, niet van het CPB. Zie http://www.cbs.nl

    Reactie door GJ — maandag 11 september 2006 @ 14.51 uur

  6. Van de week nog heeft een jongen bij mij uit de buurt zelfmoord gepleegd. Hij had al meer dan 20 jaar niet meer gewerkt, was zwaar verslaafd aan alcohol en drugs en leed daarnaast aan een ernstige persoonlijkheidsstoornis; goedgekeurd!
    Ik hoop dat ze zullen branden in de hel, want dit mogen ze zich persoonlijk aanrekenen.

    Reactie door kaatje — maandag 11 september 2006 @ 14.54 uur

  7. Kaatje , dit is niet het enige feit , van zelfdoding . De Overheid zwijgt hier natuurlijk ook over !
    Zo’n de Geus is een perfecte RAT .

    Reactie door Fred — maandag 11 september 2006 @ 15.01 uur

  8. kaatje — maandag 11 september 2006 @ 14.54

    Wie zegt dat hij niet zelfmoord had gepleegd als hij in diezelfde situatie gebleven was? Hij had misschien betere begeleiding nodig, maar ik ben niet een deskundige of dokter die alles over hem wist. Onwetend en blind in het wild schieten met grof geschut laat ik aan jullie over. Overigens zal jullie kabinet ook fouten maken.

    De mensen die op hun luie reet zitten terwijl ze nog genoeg kunnen doen en geld krijgen van de overheid, die moeten ze aanpakken. Dan is er genoeg geld over voor de zwakkeren.

    Reactie door C Harms — maandag 11 september 2006 @ 15.23 uur

  9. @6 Kaatje,

    Persoonlijkheidsstoornis?
    Zwaar verslaafd aan alcohol en drugs?
    Zo iemand is al niet in orde en je weet heel goed dat alcohol en drugs en zeker in grote hoeveelheden, héle rare dingen teweeg kan brengen, o.m. zelfmoord.

    Persoonlijk denk ik niet dat je het UWV of het kabinet Balekende van deze zelfmoord de schuld kan geven.
    In de eerste alinea van C. Harms ben ik het met hem eens, de tweede beslist niet, wat al te kortzichtig.

    Ik vind niet, dat je hier metéén met je vinger naar een derde kunt wijzen.

    Reactie door Bijdehandje — maandag 11 september 2006 @ 16.25 uur

  10. ik vind het goede zaak dat mensen herkeurd worden en beoordeeld op wat ze wel kunnen. Zo kunnen ze weer aan het werk. Maar als je dit wilt realiseren moet je er wel voldoende geld voor uittrekken, want werkgevers nemen zonder subsidie echt geen gedeeltelijk gehandicapte mensen aan als ze ook voldoende volledig gezonde mensen kunnen krijgen. Er zijn werkzoekenden genoeg.

    Reactie door Erik — maandag 11 september 2006 @ 16.35 uur

  11. dikhoofd de geus wil alleen minister worden, omdat kamerlid minder is dan zijn wachtgeld!

    dit is typerend voor de balkenende-kabinetten

    jij moet harder werken, zodat hun parasiteren kunnen!

    Reactie door Gerrit — maandag 11 september 2006 @ 16.37 uur

  12. Er zijn geen onderzoeksinstanties die zijn nagegaan wat voor gevolg deze bezuinigingsmaatregel van de GEUS hebben veroorzaakt : Politiek niet van belang ????

    Reactie door Fred — maandag 11 september 2006 @ 16.41 uur

  13. @CHarms: Over onwetend en blind schieten gesproken. Volgens mij zijn er ook voldoende mensen die werkend hun tijd verniksen en daar geld voor krijgen. Dat is polarisering die u oproept met krachtloze termen als luie reet. “Jullie” kabinet; in welk land leeft u dan? In ieder geval dank voor de steunbetuiging.
    Het plan is zoals in het artikel vermeld wordt geen slecht plan, uitvoering daarin tegen verdient geen schoonheidsprijs. Als toename van de arbeidsparticipatie een belangrijke voorwaarde voor groei van economie blijft, dan is er voor het komende kabinet een goede gelegenheid de onwenselijke toestanden te herzien en te verbeteren. Aangepast beleid ten opzichte van de keuringen, keuring is een onderdeel van het totale proces van reïntegratie. UVW bijvoorbeeld (resultaat)verantwoordelijk maken voor succesvolle terugkeer en behoud daarvan voor een minimum periode. Bij het vinden van daadwerkelijk passende arbeid een periodieke evaluatie/reflectie, bv als verrijkt functioneringsgesprek. Continuïteit is een belangrijke maatstaaf, dit geldt ook voor financiëel ingrijpende veranderingen. Een beperking indien er sprake is van actief NIET meewerken lijkt mij een redelijke insteek. Dat is een andere benadering dan de bemiddeling op een oordeel van een arts die, los van de psyche van een persoon, vasstelt welke categorie arbeid past. Goed, er zijn vele alternatieven voor het huidige beleid aan te dragen. Ik stem voor een aanpassing van het huidige herkeuringsbeleid.

    Reactie door Renald Chi — maandag 11 september 2006 @ 16.42 uur

  14. Inderdaad, een ordinaire bezuinigings-
    aktie – zo is het tenminste uitgepakt.

    Reactie door Marjolein — maandag 11 september 2006 @ 16.48 uur

  15. @8 C.Harms
    Een grotere dooddoener als jij ten berde brengt in de eerste alinea van je bericht,
    is er waarachtig niet.
    Het probleem bestaat er enkel uit, dat je dit hiet (h)erkend…?
    En ook is het zo dat je met deze beweringen waarschijnlijk zwemt als een vis in het water van de huidige morbide tijdsgeest.
    Maar dat zal jou zorg niet zijn, want zoals hier en eerder gelezen, leef jij op je best, bij de gratie van ontkenning.

    Reactie door Alex — maandag 11 september 2006 @ 16.49 uur

  16. @11
    de Geus heeft zichzelf allang verraden: hij wil niet in de tweede kamer zitten omdat hij zich niet als volksvertegenwoordiger ziet….. minister wil ie dus wel zijn….tja….het bedrijfsleven zal wel veel interessanter zijn (uiteraard: meer macht en meer geld verdienen).

    Reactie door Gio — maandag 11 september 2006 @ 16.55 uur

  17. Veel van de mensen die ‘goedgekeurd’ zijn kregen te horen wat ze wel zouden kunnen doen: vooral werk waar niemand op zat te wachten. Is WAO dan zoveel duurder dan bijstand, dat het de regering zoveel geld oplevert?
    Bovendien worden werkgevers die een WAO’er aannemen nog steeds gestraft als diegenen weer ziek wordt: dan zijn de kosten voor de werkgever. Zo neemt inderdaad niemand je in dienst.

    Reactie door Astrid — maandag 11 september 2006 @ 17.08 uur

  18. Het is de wet van de jager bij een teveel soort dieren schiet je de zwakke en zieken dieren af.
    Deze zijn vaak traag en kunnen zich moeilijk verweren.
    En zijn zo een makkelijk doelwit.

    Reactie door Jofel — maandag 11 september 2006 @ 17.19 uur

  19. Natuurlijk is de WAO duurder dan de bijstand , meestal 70 % van laatst genoten loon ; maar ik den k dat het voorla te maken heeft met “verantwoording “afschuiven naar lokale overheden ( bijstanduitkering ) en om de premies , voorla voor de werkgever te kunnen verlagen : want zoals het volkje misschien nog niet weet is met kabinet bezig om het voor de werkgevers leuker te maken en niet dat verdomd domvolkje !

    Reactie door Fred — maandag 11 september 2006 @ 17.19 uur

  20. Van de week nog heeft een jongen bij mij uit de buurt zelfmoord gepleegd. Hij had al meer dan 20 jaar niet meer gewerkt, was zwaar verslaafd aan alcohol en drugs en leed daarnaast aan een ernstige persoonlijkheidsstoornis; goedgekeurd!
    Ik hoop dat ze zullen branden in de hel, want dit mogen ze zich persoonlijk aanrekenen.

    Reactie van kaatje

    Dit “zielig” tranentrekker verhaal doet het bij mij echt niet!

    Een Jongen= waarschijnlijk een hippie op middelbare leeftijd.

    Al meer dan 20 jaar niet meer gewerkt=Ooit gewerkt als wat? en al 20 jaar= meer dan zijn halve werkzame leven gevegeteerd op belasing geld.

    Wel zwaar verslaafd aan alcohol en drugs?= waarschijnlijk teveel (belasting)uitkeringsgeld gekregen om dat toch dure spul in volume to kopen en te verorberen.

    leed daarnaast aan een ernstige persoonlijkheidsstoornis=een parasiterende zich zelf zielig vindende luie flikker met te veel vrije tijd en net te weinig drugs en alcohol om 24 uur per dag onder de invloed te zijn.

    Vuilnis moet je opruimen. het vooruitzicht dat hij zijn handjes moest laten wapperen om zijn volgende alcohol en drugs shot te gaan verdienen was te zwaar?!

    Reactie door S.Porter — maandag 11 september 2006 @ 17.27 uur

  21. Het gros van de goedgekeurde WAO-er wordt met een kluitje het riet ingestuurd.
    Ze worden weggezonden met een toegangsbewijs op zak. Echter aangekomen op de plaats van bestemming blijft voor hen de deur dicht, of het gebouw blijkt niet te bestaan.
    De cijfers van het CBS ondersteunen dit.
    Grote groepen WAO -ers weer perspectief op een baan bieden is denken wat helaas niets met de realiteit van alledag van doen heeft.

    Reactie door Wattenstaafie — maandag 11 september 2006 @ 17.32 uur

  22. Die dikke op de achtergrond met de drie reservebanden om haar middel, = 70% vet, begin eens met 3x per week met een bezem je eigen straatje eens schoon te vegen, verlies je wat gewicht, voel je je veel beter bij, je bent lekker in de buitenlucht, je doet wat terug voor de maatschappij, en je hebt een schone straat.

    Reactie door Hawkeye — maandag 11 september 2006 @ 17.34 uur

  23. en het leukste komt nog,het belazeren van de domme aanhang,van cda/vvd,,
    de geus,ahum schraap kijk,,
    IK heb er voor gezorgt dat er minder mensen in de aow KOMEN.
    ook mede de achter de ellebogen,genomen,verlenging van de ziektewet met 1 jaar,dus van 1 naar 2 jaar,ja dan heb je de eerste tijd het iedee,, he er komen minder mensen in de aow,
    ja gek he die zitten nog in de ziekte wet?
    maar geusje,je wordt zelf voor GEK verklaard door artsen bij het uwv.
    en als ik ooit ernstig ziek mocht worden,en alleen maar in de bijstand mag,komen.
    let wel dan kom ik even bij jou op de koffie,
    dan hoef jij/jullie je niet meer te verzekeren/van onze centen/tegen je oude dag.
    he in de gevangenis is het warm,swinters,en lekker ontbijtje,lunch,3 uur thee,savonds 3 gangen,effe WARM douche,en lekker in een schoon naar lente bloessem ruikende lakens.
    beter als in de steun,zonder gas en licht.
    en een koud bed.

    Reactie door ad — maandag 11 september 2006 @ 17.48 uur

  24. @16 S. Porter,

    Ik denk niet dat Kaatje dit als een tranentrekker heeft bedoeld.

    En je oordeel vind ik ook iets aan de harde kant, weet jij wat de achtergrond is van deze man en hoe/waarom hij zo geworden is?
    Om zonder meer maar even te stellen dat hij 20 jaar van belastinggeld heeft geprofiteerd en een luie flikker is geweest, gaat mij persoonlijk te ver.

    Ik ben wel van mening dat je een derde hier niet zonder meer de schuld van kan geven.

    Reactie door Bijdehandje — maandag 11 september 2006 @ 17.50 uur

  25. Iemand beoordelen op wat hij nog wel kan,zonder te kijken naar het ziektebeeld mag niet de medische maatstaf zijn om mensen goed te keuren.
    Deze mensen hebben ooit een beroep uitgeoefend waar zijn hun brood mee verdienden instroom in hetzelfde beroep is vaak niet meer mogelijk, en kansen om iets anders te leren krijgen ze niet aan geboden.
    Wel zijn de meeste op korte termijn aan gewezen op een bijstands uitkering.
    Medisch gezien waren er genoeg redenen om de WAO,ers af te keuren.
    De artsen die deze verantwoording destijds namen waren capabel genoeg.
    Helaas worden ze nu bestempeld als profiteurs,bijstandstrekkers,voedselbankgangers.
    En nog verder de goot in.
    Bedankt bak vol ellende.

    Reactie door volly — maandag 11 september 2006 @ 17.51 uur

  26. 20 volly.
    eeu tijdje terrug,heb ik het met me ogen gehad, je komt er dan pas achter,hoe een duf konijn je dan bent,trouwens ik zal de rest voor zijn,,jip dat ben ik nog steeds.
    nou had ik de massel dat ik een redelijke ahum baas had,
    maar dan heb je even tijd om in de buurt,te kijken,
    1 he heb je het al gehoord,die en die zijn uitmekaar,ooo ja
    ,,ja,,en hij is aan de drank,en zijn auto is weg,
    oooo??
    huppa daar moet ik wat van weten/oud wijf he/ bleek hij heeft het aan het hard,durfde niet naar buiten,om de roddels,en de auto heeft zijn zus,zodat die hem naar het ziekenhuis kan/kon brengen.hij loopt nu weer buiten achter een karretje.maar nog niet afgekeurt,he hij kan immers typen,waar eeeuuu nergens.
    2 mevrouw +- 55 jaar,, tig jaren ms,kreeg de opdracht in laten schrijven bij cwi,anders liep haar uitkering gevaar,RODDELS bla bla bla.
    3 gezin kompleet naar de donder,naar +-37 jaar werken,RODDELS bla bla bla,
    ach ja er wordt wat geroddeld in deze buurt,maar op zondag zitten de aanstichters vooraan? in de grvo kerk.
    JAZEKER DE,, cda/vvd stemmers.

    Reactie door ad — maandag 11 september 2006 @ 18.13 uur

  27. het is gewoon minder sociaal beleid,maar dat zal de regering never toegeven..

    Reactie door eric — maandag 11 september 2006 @ 18.32 uur

  28. @ S. Porter (16). Jeetje, wat een asociale reactie. Jij hebt zeker nog nooit psychische klachten gehad? Denk je dat iemand voor de lol door het leven gaat als verslaafde met een persoonlijkheidsstoornis?
    Ik voel me erg aangesproken. Ik heb een eetstoornis, boulimia nervosa, dat houdt in dat ik vreetbuien heb die ik uitbraak. Dit kun je ook zien als een verslaving. En ja, ik leef op dit moment ook van een uitkering. Ik heb al een aantal jaar therapie hiervoor, maar het is heel moeilijk om er van af te komen. Ik voel me erg schuldig dat ik een ‘uitkeringstrekker’ ben, dat ik zoveel eten naar binnen werk terwijl er mensen in Afrika doodhongeren… enzovoort. Ik wil hier dolgraag van af! En een normaal leven leiden; een opleiding volgen, een baan zoeken, sociale contacten hebben, hobby’s… Ik ‘leef’ echt niet op deze manier omdat ik dat wel fijn vind…
    Overigens wil ik met deze reactie niet zielig doen, maar ik wil je hiermee duidelijk maken dat een verslaving en een persoonlijkheidsstoornis (of andere psychische stoornissen) een ziekte is, waarvoor mensen niet kiezen om het te krijgen, maar wat je overkomt, net zoals een lichamelijke ziekte. Dat betekent natuurlijk niet dat je er niks aan kan doen, je kunt wel hulp vragen om er van af te komen.

    Reactie door calve — maandag 11 september 2006 @ 19.02 uur

  29. Ah mijn IP wordt geblokkeerd :-)

    Reactie door Alex — maandag 11 september 2006 @ 19.04 uur

  30. Jan,

    Hoewel ik geen grote fan ben van de huidige regering, neigt je onderwerp over de AOW-keuring naar goedkoop populisme. Hoewel je het niet slecht bedoeld, ga je voorbij aan de ingeroeste wetmatigheden binnen onze maatschappij. Wetmatigheden die ook zo maar niet door de SP verandert zullen worden. Dat we ze dienen te veranderen daar zijn we het vermoedelijk allemaal over eens, inclusief dhr. Balkenende.

    Reactie door Peter Hoopman — maandag 11 september 2006 @ 19.18 uur

  31. Zo voorspelbaar als wat, het is ook nooit de bedoeling geweest dat die mensen uit de WAO weer werk vonden, o nee…het was de bedoeling dat ze in de bijstand terecht kwamen, dat scheelde namelijk een heleboel poen, waar deze regering andere plannen mee had.

    Vuile vieze spelletjes noem je dat, waar toch al zieke mensen nog zieker van worden, maar dat ligt wrs ook in de bedoeling.

    Na de WAO geen leven meer, rechtenlozen paupers.

    Reactie door e.krul — maandag 11 september 2006 @ 19.19 uur

  32. Ik kom geregeld in het buitenland voor m’n werk. De mensen die ik daar spreek als we het over Nederland hebben snappen er geen moer van dat in een modern land als Nederland bijna 2 miljoen gehandicapten zijn.

    Hoe komt het aantal gehandicapten zo hoog? Is de zorg dan toch niet zo goed geweest de afgelopen decenia?

    Reactie door Maurits — maandag 11 september 2006 @ 19.21 uur

  33. Het gaat erom, dat een verzekering eenzijdig wordt opgezegd met terugwerkende kracht, omdat de politiek vindt dat er teveel uitgekeerd moet worden!.

    Vind dat het op bedrieglijke bankbreuk door kabinet j.p.balkenende lijkt of is !

    Dat er een enorme onvrede is, veroorzaakt door dit en voorgaande kabinetten is blijkbaar niet relevant., maar de bevolking heeft geen mogelijkheid de laatste stemmingsuitslag op te zeggen!

    Het werkt dus vernederend, kleinerend en verkleuterend!

    Reactie door Gerrit — maandag 11 september 2006 @ 19.24 uur

  34. Als er genoeg geld zou zijn, was er ook genoeg werk. En als er werk genoeg zou zijn, was er genoeg geld. Wat is er nu eerder, de kip of het ei. En wat voor werk is er dan? Een kuil graven en die vervolgens weer dichtgooien? Zo hielden ze vroeger mensen uit een inrichting bezig. Hopelijk krijgen we een regering die wat verstandiger is.

    Reactie door reint — maandag 11 september 2006 @ 19.24 uur

  35. @9 (Bijdehandje) je zou een goeie voor de VVD zijn. Absoluut geen inlevingsvermogens en anderen bij voorbaar al negatief beoordelen op luiheid. Die jongen waar Kaatje het over had heeft het vast allemaal express gedaan al die jaren he, en dat zelfmoord plegen dan? Wat was dat dan? een stomme zet vanuit die beredenering! hij had vanuit jouw logica toch zeker gewoon de criminaliteit in kunnen gaan? of zich kunnen aansluiten bij een geldlustige egoistische, ik zorg voor mezelf en niemand anders partij als de VVD en dan de positie als minister kunnen ambieeren. Goh net niet slim genoeg dus die jongen, wel asociaal genoeg net niet slim genoeg. Is dat wat je denkt? Ik denk dat we in dat geval de hele psychische gezondheidzorg wel kunnen sluiten…kost te veel geld en het zijn toch allemaal aanstellers nietwaar.

    Het UWV is absoluut niet bezig om mensen op een menselijke manier uit de WAO te helpen maar ordinair hun (karige)(weliswaar belastinggeld)geld afpakken. Maar dat is een sociale wet die ooit is ingevoerd. Als ze mensen eruit willen helpen dan op een behoorlijke manier zoals ze nu bezig zijn is mensen de stress of erger in jagen. wat een beleid. Ben jij er echt blij mee dat dit kabinet dit bewerkstelligt? Ze geven niks om hen ook om jou niet.
    Het is een “zoek het maar uit met een fikse korting op je uitkering en ga lekker naar de door het volk georganiseerde voedselbank want wij zijn niet in je geïnteresseerd als je geld kost en we gaan er zeker niks aan doen, kost alleen nog meer geld en tijd” mentaliteit.
    Wat denken ze wel niet, dat het allemaal aanstellerij is waarmee ze nu dan maar noodgedwongen moeten stoppen en meteen een baan vinden. Of willen ze van de ‘zwakkere’af op deze manier. In beide gevallen geven ze zo toch toe dat ze absoluut niet sociaal zijn ingesteld.

    Reactie door Ingeborg vv — maandag 11 september 2006 @ 19.54 uur

  36. @16 S.Porter, mijn reactie gelde minstens zo sterk voor jou. Doe je dit om te geinen of ben je echt zo hard ingesteld?

    Reactie door Ingeborg vv — maandag 11 september 2006 @ 20.21 uur

  37. @30 Peter

    jij bent helemaal een lekkere met je aow-keuring
    wil je die ook afschaffen?

    @35 ingeborg

    dus je ww/wao-wia premie die je betaald is belastinggeld???

    niks belastinggeld, volksverzekeringen!.,

    van het volk, voor het volk, door het volk.,

    de regering balekenende vergrijpt zich aan het eigen volk., ook wel verkrachting!

    Reactie door Gerrit — maandag 11 september 2006 @ 20.21 uur

  38. Jaren terug werden ouderen in de W.A.O. geplaatst, op advies van de regering. Dit was helemaal niet nodig, ouderen hebben meer ervaring. Het was toen ontslag of in de W.A.O. Plus werd er driftig misbruik van gemaakt, door mensen die wel konden werken. Iemand werd afgekeurt op rugkwaaltjes, die persoon heb ik dagelijks zien paarderijden. Hij had een dikke Mercedes met een aanhanger, waar hij zijn 2 springpaarden in vervoerde. Voor deze individuen, vindt ik het juist goed die gezond werden gekeurd. Want wat is slechter dan over hindernissen te springen met een paard?
    En @27, reint, mensen in een inrichting en met name op het D.A.C., worden nog steeds vrijwillig bezig gehouden met lichte arbeid!
    Verder vindt ik dat men het hier bijna, mensen die daad werkelijk Arbeidsgehandicapt zijn over een kam worden geschoren. Met jou laatste zin: quote [Hopelijk krijgen we een regering die wat verstandiger is.]quote

    Reactie door Elsa de Leeuwin — maandag 11 september 2006 @ 20.26 uur

  39. @38

    Waarschijnlijk waren ze toen al van plan de WAO in diskrediet te bregen., dus zelf de verontwaardiging te plannen!

    Het word echt tijd dat er koppen vallen!

    Reactie door Gerrit — maandag 11 september 2006 @ 20.37 uur

  40. @ 37 Gerrit,

    Het gaat erom om de juiste context van de problematiek in kaart te brengen.

    Reactie door Peter Hoopman — maandag 11 september 2006 @ 21.36 uur

  41. Wanneer de regering werkelijk de menselijke kant voor ogen had gehad, en niet de financiele, dan hadden ze bij de overheid alleen nog maar (gedeeltelijk)gehandicapten aangenomen de afgelopen 3 jaar. Deze mensen kunnen volgens hun tenslotte perfect werken!
    Als ze het echt goed met de mensen hadden voorgehad dan hadden ze werk geschapen en daarna pas mensen in het UWV-bestand benaderd die dat werk konden doen. Niet goedkeuren voor een baan als dobbelsteenbeschilderaar.

    De VVD en het CDA willen nu weer hetzelfde doen. Mensen die geen werk hebben straffen met een belastingmaatregel van 2000 euro (alsof geen werk hebben al niet erg genoeg is), of zelfs een bonus van 500 geven als je werkt. Hier in Limburg is domweg niet genoeg werk, zeker geen laag geschoold werk. Wanneer men nu eerst eens zou kijken wat voor werk er wel is (hoog geschoold) en wat voor mensen werk zoeken (laag geschoolden) dan kon men zo zien dat het niet haalbaar is en dat straffen met geld niet werkt, omscholing wellicht wel. Schermen met een kenniseconomie kan alleen als je het mensen ook mogelijk maakt die kennis te vergaren.

    Maar nee, ze maken de eigen bijdrage voor studie zelfs hoger, zodat veel mensen de juiste studie niet kunnen volgen, niet vanwege gebrek aan verstand, maar door gebrek aan inzicht van het kabinet.

    Reactie door Irma — maandag 11 september 2006 @ 21.57 uur

  42. @40 Inderdaad Peter, dus over welke wetmatigheden heb je het in @30? Maak de context eens wat duidelijker svp.

    @20 S. Porter en anderen die verslaafden maar ‘werkschuw tuig’ vinden: “Therapeuten moeten de behandeling van drugs- en alcoholverslaafden ingrijpend anders gaan aanpakken. Dat zegt bijzonder hoogleraar verslavingsleer Cor de Jong volgende week in zijn intreerede aan de Radbout Uni. Uitgangspunt moet zijn dat verslaafden lijden aan een chronische hersenziekte waar wellicht iets aan te doen is met medicatie, ondersteuning en acceptatie van de ziekte. Therapeuten moeten de verslaafden volgens de Jong niet meer als hopeloze gevallen zien.”

    Misschien zijn jullie ervoor om alle zieken maar een spuitje te geven? Dan is “het vuilnis” toch opgeruimd?

    Reactie door Marc B — maandag 11 september 2006 @ 23.01 uur

  43. @35 ingeborg vv,

    Heb je @24 ook gelezen?
    Zou geen kwaad kunnen voordat je een oordeel velt en me bij de VVD indeelt.
    Lijkt me eerder dat jij geen inlevingsvermogen hebt.

    Reactie door Bijdehandje — maandag 11 september 2006 @ 23.06 uur

  44. Kaatje Ik denk ook dat in het trieste geval van deze jongen uit jouw buurt, zoals je het in je reactie beschrijft, een signaal functie vanuit zijn sociale omgeving en hulpverleners al veel eerder te kort hebben geschoten.

    Reactie door maria — maandag 11 september 2006 @ 23.33 uur

  45. Dat beleid van de regering rond de WAO is eigenlijk luchtfietserij, want werkgevers staan niet te wachten om mensen die daarin hebben gezeten aan te nemen. Dit is al jaren zo en het zal niet veranderen.

    Sterker nog: ze worden beloond voor hun gedrag dankzij de subsidies die ze krijgen als ze toch zulke mensen in dienst nemen. Voor het geld doen ze het wel. Draai de kraan eens een paar maanden dicht en je zult zien dat er dan opeens weer een hoop werklozen bijkomen. Zo gaat dat.

    Veel mensen willen dat echter niet zien, zij horen slechts de verhalen over fraudeurs, profiteurs en mensen die het leuk vinden om een uitkering te hebben. Ik kan me daar weinig bij voorstellen, want er is weinig lol aan een uitkering en ik kan dat weten.

    Na jaren werken gooit de baas mij en een aantal andere collega’s eruit, zogenaamd omdat het zo slecht gaat. Ik werkte bij TPG. Kun je je dat voorstellen? Dat het daar slechtgaat?

    En dan kom ik in de WW. Niks aan de hand, maar ik merk wel dat veel bazen je te duur vinden of andere smoezen bedenken om je af te schepen als je interesse hebt in een baan. Er is altijd wel wat. Vaak krijg je nog te horen dat je de verkeerde opleiding hebt en ik ben dan iemand van slechts 28 jaar die nog onder de jongeren valt…

    Wat is er toch aan de hand in Nederland???

    Ik heb al een hoop ellende meegemaakt en ik maak me geen enkele illusie over hoe het dan voor een WAO-er moet zijn.

    De mensen die roepen dat uitkeringsgerechtigden profiteurs, fraudeurs en weet ik het allemaal zijn hebben geen idee waar ze over praten. Meestal kennen ze deze verhalen alleen uit de media die graag hun krant kwijt willen of hoge kijkcijfers willen halen.

    Ik kan me niet voorstellen dat mensen met die houding ooit zelf ‘klant’ zijn geweest van het UWV of de Sociale Dienst. Daarvoor komen hun zinnen me te bekend voor; het is louter open deuren intrappen wat zij doen.

    Geloof mij maar als ik zeg dat een uitkering niks is en vrijwel niemand er voor de lol inzit. Ik werk liever gewoon! Het is slechts een zeer klein percentage dat de boel bedondert en die krijgen de meeste aandacht omdat men nu eenmaal beter scoort met verhalen over de kwaadwillenden dan over degenen die wel gewoon eerlijk zijn en zich aan alle regels houden.

    Mensen, wordt toch eens wakker! Die WAO-ers komen echt niet aan een baan. Niemand wil hen hebben. Het gaat de regering gewoon om het geld, de bijstand is veel goedkoper voor het kabinet dan de WAO. Ze verschuiven het probleem gewoon naar de gemeente die verantwoordelijk is voor de bijstand, meer niet.

    Het is alleen zo stom dat velen die niet doorhebben of het niet willen zien. It’s all about the money!

    Reactie door DJ Digital — maandag 11 september 2006 @ 23.43 uur

  46. @32

    Vertel er dan ook even bij dat onze regering in de jaren tachtig mensen de WAO in schopte om het aantal werkelozen in toom te houden,met dank aan de VVD en het CDA!
    Was het niet zo dat ene Lubbers zou aftreden als er meer dan anderhalf miljoen werkelozen waren ?
    Dus wat gebeurde er? hup in de WAO!
    Dankjewel CDA,VVD,PVDA!

    Magyar

    Reactie door Magyar — dinsdag 12 september 2006 @ 0.42 uur

  47. Waarom word al deze ellende in de media dood gezwegen? Men maakt zich meer druk om één kamerlid (A. Hirschie Alie) dan het géne wat deze misdadige regering arbeidsongeschikten aan doet. Hoe komt het dat de SP dit niet in de publiciteit krijgt? Die beerput moet NU open voor het te laat is.

    Reactie door Bart — dinsdag 12 september 2006 @ 0.59 uur

  48. @ 31 e.krul

    Je slaat de spijker op z’n kop. Trouwens wist je dat die herkeuringen verboden zijn volgens de EU wetgeving maar daar lopen ze gewoon aan voorbij, er zijn rechtzaken bekend die gewonnen zijn door mensen die hun herkeuring aanvochten op grond van deze EU regels.

    @ 45 Magyar (Hongaar)

    Onze billenknijper Lubbers zou aftreden als er een half miljoen werklozen waren, en inderdaad die zijn er nooit gekomen omdat hij veel mensen de WAO in schopte, in die tijd werden de WAOers niet als werklozen mee geteld.
    Straks hebben we helemaal geen werklozen meer want dan hebben we alleen nog maar mensen die tijdelijk inactief zijn tussen twee banen in.
    En de grootste l#lsmoes die ik van dit kabinet gehoorde heb t.a.v. de WAOers is ……… Schuif ze naar de gemeentes die hebben beter zicht op hun problematiek dan wij in Den Haag….
    Zo nu weet je ook waar die meevallers van Zalm vandaan komen.

    Reactie door Pool — dinsdag 12 september 2006 @ 1.13 uur

  49. Ik hoor op de radio inmiddels; dat de populariteit van Balkenende meer en meer aan het stijgen is….

    Is dit ook weer zo’n media truuk?
    Want dat bestaat toch niet?

    Reactie door ReneR — dinsdag 12 september 2006 @ 2.00 uur

  50. Cor de Jong volgende week in zijn intreerede aan de Radbout Uni. Uitgangspunt moet zijn dat verslaafden lijden aan een chronische hersenziekte waar wellicht iets aan te doen is met medicatie, ondersteuning en acceptatie van de ziekte. Therapeuten moeten de verslaafden volgens de Jong niet meer als hopeloze gevallen zien.”
    Reactie van Marc B
    Na 240 maandelijkse uitkeringen was het vooruitzicht dat hij voor zijn kost (Drug en Alcohol inbegrepen) moest gaan werken, te veel voor deze slappe dweil.
    Al die Ogen en Peuten preken voor eigen parochie met dit soort “patienten”, deze Ogen en Peuten zijn meesters in het bedenken van “Mode” ziektes, sommigen ziektes hebben ze in minder welvarenden landen nooit van gehoord, maar zonder patienten geen werkvoor de Peuten en de Ogen, isoleren die lamzakken en aan het werk zetten net als vroeger in Veenhuizen.

    Reactie door S.Porter — dinsdag 12 september 2006 @ 4.54 uur

  51. @46
    Jou reacties zijn conform de doorsnee telegraaflezer.
    De zichzelf vaak “keihardwerkende” (!) noemende, daar zet ik de nodige vraagtekens bij.
    Oordeel niet te snel.
    Goedemorgen overigens.

    Reactie door Gandalf — dinsdag 12 september 2006 @ 7.08 uur

  52. @51 @46 Moet zijn; @50, S.Porter dus.

    Reactie door Gandalf — dinsdag 12 september 2006 @ 8.09 uur

  53. zoveel mensen zoveel meningen
    een ding staat vast:
    Balkenende 1 2 3 is en blijft: a-sociaal
    in de breedste zin van het woord
    laten we nu allemaal eerst zorgen dat de sp een grote overwinning gaat behalen
    dan valt er mischien nog iets te redden

    Guus Smeetsw

    Reactie door guus — dinsdag 12 september 2006 @ 8.43 uur

  54. Ik ben een van die arbeidsgehandicapten.
    Die nu al bijna 2 jaar thuis zit en zich suf heeft gesolliciteerd.
    En niet aan een baan kan komen sommige wergevers zeggen het heel eerlijk, ze voorzien een hele hoop gedoe en administratieve rompslomp als ze me aannemen.
    Iets waar ze geen zin in hebben.
    Ik ben soms de wanhoop nabij want ondanks het feit dat ik arbeidsgehandicapt ben wil ik dolgraag aan de slag.
    Maar het wil niet lukken niet via het CWI niet via een integratie buro.
    Alle open sollicitaties (meer dan 4500) daar gelaten het is de afgelopen 2 jaar niet gelukt.
    Binnenkort gaat mijn inkomen drastisch naar beneden ik wilde zograag voor die tijd aan het werk zijn.
    Maar ik weet niet meer hoe en via welke weg ik nou nog aan een baan moet komen.
    Heb de laatste 2 jaar alles uit de kast getrokken echter zonder enig resultaat.

    Reactie door Kobus Kuch — dinsdag 12 september 2006 @ 8.54 uur

  55. Goeden morgen vrienden SP.

    Bij sommige rechtse reactie’s ga ik letterlijk over mijn nek.
    Wat een tuig van de richel die op een dergelijke manier reageert.
    Asociaal is er een te zwak woord voor.

    Iedereen moet aan het werk kunnen, zonder dwangmaatregelen die leiden naar nog meer ziekte verschijnselen.
    Dat er een stok achter de deur moet zijn is ook zonder meer waar, maar in menselijke maatstaven!

    Reactie door Ouwe Dirk — dinsdag 12 september 2006 @ 9.12 uur

  56. In de stad waar ik woon heeft men besloten om mensen die een wsw indicatie bezitten niet meer te plaatsen bij de sociale werkplaatsen en dergelijke instellingen,daar gaan nu gezonde jongeren aan de slag met behoud van uitkering!Waarom?,omdat de ervaring leert dat arbeidsgehandicapten zelden doorstromen naar de reguliere arbeids markt en omdat de lokale wsw bedrijfen worden afgerekent op het aantal doorstromers die werkelijk een reguliere baan vinden!

    Reactie door Magyar — dinsdag 12 september 2006 @ 10.11 uur

  57. kabinetten balkenende handelen vooral in gebakken lucht!

    Reactie door Gerrit — dinsdag 12 september 2006 @ 10.56 uur

  58. 8. c harms, het is een wetmatigheid dat indien je 1 factor wijzigt en de overige constant blijven, je causaliteit mag aannemen.
    Dat hulpverlening faalt is een heel ander punt, maar net zo goed grotendeels rechtstreeks dit kabinet te verwijten.
    S porter 20.
    Dat een zieke man op een dusdanige wijze door jou wordt benadert, geeft blijk van een ernstig gevoel aan empathie, misschien tijd om zelf naar de dokter te gaan.

    Reactie door kaatje — dinsdag 12 september 2006 @ 11.04 uur

  59. @ 50 S.Porter

    Veenhuizen heeft bij jou klaarblijkelijk ook niet geholpen, en de regulier hulpverlening klaarblijkelijk ook niet.
    Waarom zit je je mensen die ondanks hun verslaving of ziekte constant op hun ziel te trappen, ik denk zelfs dat 90% van deze mensen verslaafd en ziek zijn geworden van figuren zoals jij die constant deze groep mensen veroordeelt zonder verder achtergrond informatie.
    Als ik jou zo hoor dan ben ik er een voorstander van om elke verslaafde minstens 120% van het minimumloon als uitkering te geven en dan gewoon thuis hun leventje laten leiden.
    Zo dat is eens wat anders dan ze in de goot trappen zoals jij graag zou willen.

    Reactie door Pool — dinsdag 12 september 2006 @ 11.51 uur

  60. Er is een categorie werknemers, die niet aantrekkelijk is voor de werkgever, omdat ze te oud of te gehandicapt zou zijn. Het is De Geus wel gelukt om een aantal mensen de WAO uit te werken, maar het lukt hem niet de werkgevers te overtuigen deze mensen in dienst te nemen. De werkgevers willen wel graag lagere sociale premies betalen, maar vertikken het om vermeende kneuzen op te nemen in het arbeidsproces. Marktwerking leidt hier dus niet tot het gewenste resultaat. Daarom zou “vadertje” overheid weer voor banen moeten gaan zorgen. Dat gaat dus alleen lukken met een links kabinet. Links, zet ‘m op.

    Reactie door reint — dinsdag 12 september 2006 @ 12.31 uur

  61. ook hier merk ik, dat de geus op de stoel van de arts wil zitten. mensen, die wel willen werken, maar dat niet mogen van hun specialist/huisarts, worden de dupe van zo’n maatregel. als ze nou eens beginnen met de werkdruk fors te verlagen. dat zou al een stap in de goede richting zijn, want nu wordt de slavernij in een modern jasje gestoken, terwijl deze afgeschaft is. de geus ziet geen praktijk, maar alleen de theorie. als men mensen met een chronische ziekte/handicap aan het werk willen hebben, dan zal men toch zeker naar de praktijk moeten gaan kijken. kan het of juist niet? dat wordt in den haag niet gedaan. ik heb altijd al geroepen, dat die werkdruk naar beneden moet, wil men mensen met een ziekte/handicap aan het werk hebben{indien mogelijk dat deze mensen aan het werk kunnen}. men praat wel over integratie, maar men moet wel boven zijn kunne werken. dat zou niet moeten kunnen. de geus moet eens wat meer de praktijk in gaan en met mensen praten, die wel graag willen werken, maar dat door omstandigheden niet kunnen/mogen. dat zou beter zijn in plaats van ook op de stoel van de arts willen te gaan zitten net als hoogervorst.

    Reactie door maayke jong-doppen — dinsdag 12 september 2006 @ 13.25 uur

  62. @ 42, Gerrit,

    We creëren schijn-solidariteit en schijn-vrijheid door te gaan sparen voor de toekomst, getallen op een rekening te zetten. Welke betrouwbaarheid hebben die, wanneer onze economische communicatie gebasseerd is op ‘onderlinge concurrentie’?

    We dienen vandaag solidair te zijn, leven, vrij en solidair zijn in het hier en nu!

    Het hele bureaucratische/technocratische cijferwereld dient weer met de beide voeten op de grond te komen, waardoor een appel weer een appel wordt en niet een appel plus 10 procent bureaucratie.

    Het is mogelijk Gerrit, dat je dit niet zo één, twee, drie begrijpt. Neus anders maar eens rond op mijn twee websites.

    Reactie door Peter Hoopman — dinsdag 12 september 2006 @ 14.15 uur

  63. @43 Ik bedoelde ook voornamelijk S.Porter daar was het meer voor bedoeld vandaar nog even het bericht eronder.
    Maar toch zeg je:
    Persoonlijk denk ik niet dat je het UWV of het kabinet Balekende van deze zelfmoord de schuld kan geven.

    Ik vind indirect wel als je het als voorbeeld neemt waar de gang van zaken binnen het UVW naar leiden kan. Als er een onderzoek naar gedaan wordt zal het misschien niet daarmee te maken hebben gehad maar evengoed kan dat wel omdat er in ieder geval aanleiding voor is bij zo’n iemand in die situatie. En dat is van belang.
    Ik zit zelf ook wel’s in de stress, maar hoe moet dat voor iemand zijn die psychisch zichzelf niet onder controle heeft en zich ineens niet meer gesteund voelt via de overheid in meerdere opzichten. Dan komt er nog meer stress bij. Zelfmoord is dan een risico.
    Er mag nooit vanuit gegaan worden dat iedereen alles maar aan moet kunnen ongeacht wat de fysieke en psychische gezondheidssituatie is.
    Dat lijkt er onder het beleid van Balkenende en de uitwerking via het UWV wel op. Het CWI is ook zo’n instantie die stressbevorderend werkt. Niet iedereen die met het CWI te maken heeft gehad zal die mening delen, er zullen heus nog wel menselijke mensen daar werken, misschien bij het UWV ook nog wel ergens. Als je er de afgelopen jaren mee te maken hebt gehad krijg je de indruk dat het een groot georganiseerd wantrouwen is en dat laten ze je duidelijk merken, ze doen werkelijk alles om een uitkering te vertragen, te korten of te stoppen en je te frustreren. Zij zullen het wel anders uitleggen maar zo voel je je als je er mee te maken hebt gehad.

    Reactie door Ingeborg vv — dinsdag 12 september 2006 @ 14.52 uur

  64. @ 54 Kobus Kuch

    Laat ze de klere krijgen je moet het maar zo zien…. graag of helemaal niet…in jou geval willen ze niet dus laten ze er maar voor betalen.
    Jou valt niets te verwijten, jij hebt je best gedaan, dus ga niet lopen treuren maar geniet van elke dag vrijheid, ook al zou je liever een aardig betaald baantje willen hebben, maar de werkgevers zien liever je hakken als je tenen.
    Ach en met wat bijklussen komt de week ook door, per slot van rekening bestelen ze je ook nog van alle zekerheid die je op dit moment nog bezit dus dat klussen rechtvaardigd weer een heleboel, en door te beunen geef je ook aan dat kan en wil werken alleen wil men geen dienstverband met je aangaan..zo wat.
    Succes verder en mijn zegen heb je.

    Reactie door Pool — dinsdag 12 september 2006 @ 15.15 uur

  65. @63 ingeborg vv.

    Inderdaad persoonlijk denk ik.
    Persoonlijk ken in mensen uit het verleden die dank zij hun werkgever bij reorganisatie, ondanks de dienstjaren die ze erop hadden zitten, ook zelfmoord hebben gepleegd.
    Dan is het voor mij duidelijk, de werkgever was toen héél duidelijk de schuldige.
    Maar iemand die al 20 jaar zwaar verslaafd is aan van alles en nog wat, dan ook nog eens aan het syndroom MPS lijdt, daar durf ik mijn hand niet voor in het vuur te steken, waarschijnlijk had dit vroeg of laat toch gebeurd. En ik weet het, klinkt hard, maar wel realiteit.
    Mensen met dat syndroom kunnen héél vréémde dingen uithalen en ik vind het dan ook maar wat te gemakkelijk om metéén bij de eerste de beste tegenslag naar de overheid of uitkerende instanties te wijzen.
    Ik weet verdomde goed welke onzekerheden dit teweeg kan brengen, maar die zelfmoord had waarschijnlijk ook zonder die goedkeuring van het UWV gebeurd.
    Deze mensen zijn nl. onberekenbaar (bij tijden) en ik kèn de gevallen uit mijn naaste omgeving dus wéét ik ook waar ik over praat.

    Reactie door Bijdehandje — dinsdag 12 september 2006 @ 16.14 uur

  66. @65 Bijdehandje
    toch is het niet onwaarschijnlijk dat dit de trigger is geweest om er mu wel een eind aan te maken,als iemand al 20 jaar deze stap niet heeft genomen…

    Reactie door iew — dinsdag 12 september 2006 @ 19.27 uur

  67. @66 Iew,

    Kan zijn, maar ik ben er niet van overtuigd.
    Zo iets doet natuurlijk géén goed aan de omstandigheden, maar lees nog eens @24.
    Ik ga uit van het idee, dat er véél meer aan de hand is geweest om zover in de shit te raken (20 jaar lang) en misschien is dit de druppel wel geweest, maar niét de hoofdoorzaak.
    Ik vind het wat al te makkelijk, als iemand al zover heen is en dan ook nog MPS heeft, om dan metéén maar te wijzen met het vingertje, dat is hun schuld.
    Dat hulpverlening tekort heeft geschoten is ook nog een vraag op zich.
    Misschien wilde hij helemaal niet geholpen worden of kon hijzelf de kracht niet op brengen om uit de shit te reken.
    Het is en blijft gissen.
    Het is me wel duidelijk dat deze man niet bepaald gelukkig is geweest in zijn leven, anders kom je niet zover.

    Reactie door Bijdehandje — dinsdag 12 september 2006 @ 20.27 uur

  68. reken moet raken zijn. @67

    Reactie door Bijdehandje — dinsdag 12 september 2006 @ 20.28 uur

  69. @62 Peter Hoopman

    Wat aansluitende passages van Joe Cocker:

    In a world few hearts survive?
    All I know is the way I feel.
    When it’s real, I keep it alive.
    The road is long, there are mountains in our way,
    But we climb a step every day.

    Some hang on to “used to be,”
    Live their lives looking behind.
    All we have is here and now,
    All our life, out there to find.
    The road is long, there are mountains in our way,
    But we climb a step every day

    Time goes by, no time to cry,
    Life’s you and I. A life today.

    Reactie door Wattenstaafie — dinsdag 12 september 2006 @ 22.02 uur

  70. Mensen, mensen, mensen toch.. hoe kan het gebeuren dat anno 2006 nog steeds hele volksstammen maar niet WILLEN begrijpen dat de WAO-keuringen een pure bezuinigingsoperatie zijn! Een WAO-uitkering is gewoon een verzekering waar je zelf jarenlang premie voor betaald hebt. Wanneer je opeens een appel op die verzekering doet, of als je het krijgt, blijken opeens de polisvoorwaarden eenmalig gewijzigd en ontvang je niets…
    Of dat WAO-ers gekeurd worden door niet-bevoegde keuringsartsen en arbeidsdeskundigen…een auto heeft meer rechten wanneer die op APK-keuring heeft, een garage is nl. bij wet verplicht een APK-verordening te bezitten.

    Ook ik ben één van de mensen achter de demonstratie “stop de herkeuringen” en blijf ook doorgaan, ook al ben ik dan wonderbaarlijk genezen.

    Doe eens een test, voel links op je borst..klopt het daar? Sluit je ogen en beeld je in dat je getroffen wordt door een ziekte/ongeval en dat er geen sociaal vangnet meer is. Hoe voelt dat?

    Steun ons en toon wat meer empathie.

    We kunnen niet langer stil blijven.
    Niet langer toekijken.
    Niet langer over ons heen laten lopen.

    Om de stilte rond de herbeoordelingen van WAO-ers te doorbreken en te wijzen op de financiële slachting onder WAO-ers, is het actiecomité “Stop de Herkeuringen” opgericht.

    Van ruim 46.000 WAO-ers is na de herbeoordeling de uitkering verlaagd of ingetrokken. Dat is de helft van het aantal mensen dat tot nu toe de herbeoordeling heeft ondergaan. De groep die nu zonder WAO-uitkering zit is tweemaal zo groot als de groep met een verlaagde uitkering.

    Deze mensen zijn radeloos. De regering stelt werk boven een uitkering. De werkelijkheid is dat van de herbeoordeelden slechts 3400 mensen een baan hebben gevonden.

    Het overgrote deel van de WAO-ers zou dolgraag willen werken, maar hun gezondheidstoestand moet dat wel toelaten en werkgevers moeten bereid zijn om ze aan te nemen. Dat is niet zo. Daarom leiden de herbeoordelingen alleen maar tot slachtoffers.

    De onrechtvaardige en onmenselijke herkeuringen moeten daarom stoppen.

    Kijk op http://www.stopdeherkeuringenpunt.com of WAO-plein.

    DANK!

    Reactie door PMP Meese — dinsdag 12 september 2006 @ 22.17 uur

  71. Daarnaast is dit WAO-beleid een manier van de landelijke overheid om de lokale overheden op te zadelen met hun problemen.

    Immers, als ex-WAO er krijg je, als je geluk hebt, even WW (die nu dankzij de Wet Walvis 70% van het vervolgdagloon is! en NIET 70% van laatstverdiende loon).

    Daarna volgt de bijstand. En bijstand dient bij de gemeente aangevraagd te worden. Dus de landelijke overheid heeft een probleem minder, de lokale overheid een probleem meer.

    Per 1/1/2007 mogen gemeenten hun uitkeringsgerechtigden zelf overal voor inzetten en dan kan het feest pas echt beginnen.

    Hoezo lokaal WMO uitbesteden? Daar hebben de gemeentes toch de uitkeringsgerechtigden voor, ook al hebben ze zelf recht op WMO-gerelateerde hulp als huishoudelijke hulp enzo.

    Een WAO-er voelt zich een paria, een niets nut, een persona non grata. Heel veel van hen plegen zelfmoord omdat ze geen andere uitweg meer zijn uit de vicieuze cirkel van pijn-vermoeidheid-moeten werken maar niet kunnen-medicijnen-artsen bezoeken..

    Ondersteunt WAO-ers! Kijk voor meer info op http://www.stop de herkeuringenpunt.com/wao plein.

    Reactie door PMP Meese — dinsdag 12 september 2006 @ 22.26 uur

  72. Nederland heeft dus sinds de jaren 80 veel nep gehandicapten?

    Toch logisch dat die er eens uit moeten?

    Reactie door Maurits — dinsdag 12 september 2006 @ 22.27 uur

  73. Fatale WAO-herkeuring deel I:
    In Memoriam Jolanda van Slooten.

    De WAO is al jaren een politiek probleem en melkkoetje. Dit kabinet maakt korte metten met dit angstaanjagende toekomst beeld en creëert een nieuwe nachtmerrie. Sinds oktober vorig 2004 worden ruim 300.000 WAO’ers opnieuw gekeurd volgens aangescherpte richtlijnen. De eerste resultaten van deze herkeuringsoperatie zijn opzienbarend: mensen gaan ziek naar binnen en komen volledig genezen weer naar buiten. Het UWV als het “Lourdes van het Noorden”.

    Logischerwijs leidt de herkeuringsoperatie bij de betrokkenen tot heftige emoties. Hun gezondheidstoestand is echter niet veranderd. Via de WW belanden deze mensen uiteindelijk in de bijstand, echter velen zullen helemaal geen uitkering meer ontvangen omdat ze een eigen huis hebben of een werkende partner. En dan: welke werkgever zit te wachten op een medewerker die ziek is?

    ‘Balkenende en De Geus weten niet meer waar ze het over hebben als ze praten over eigen verantwoordelijkheid van mensen. Laat ze in godsnaam eens een keer een dag meelopen in de spreekkamer bij het UWV en zien dat daar de meest kwetsbare mensen zitten die je niet door hun uitkering af te pakken zomaar weer aan het werk krijgt. Ik vind het schandalig. Er is geen enkel oor voor. Het is een doordenderende trein.’
    De NVVG-voorzitter J.H. Weijers deed deze uitspraken in een uitzending van Zembla, donderdag 21 april 2005

    De politiek lijkt echter ongevoelig geworden voor wat er in de praktijk van de WAO-herbeoordelingsoperatie gebeurt, immers: regels en bezuinigingen prevaleren boven menselijkheid en mededogen. Helaas komen sommige WAO-ers tijdens en na de herkeuring in zo’n depressieve en neerwaartse spiraal terecht, dat een aantal van hen geen enkele uitweg meer ziet en kiest voor zelfmoord…In de genoemde aflevering van Zembla was ter afsluiting het verhaal te zien van de moeder van zo’n zelfmoord-slachtoffer die haarfijn uitlegde wat haar dochter overkomen was.
    Nogmaals wil ik dit verhaal naar buiten brengen, doch nu ook met de reacties van mevr. Van Slooten op de uitspraken van UWV-bestuurslid mevr. Dümig en Minister De Geus, die beiden stelden dat het dossier van haar dochter goed was behandeld en afgesloten.

    IN MEMORIAM: Jolanda van Slooten
    De zeer jonge, energieke, talentvolle en mooie Jolanda van Slooten pleegde op 9 november 2004 zelfmoord, nadat ze zowel van de WAO-keuringsarts als ook van de WAO-reintegratie-deskundige te horen had gekregen geen recht meer te hebben op noch WAO, noch op bijstand..Hierna volgt het schokkende, echt gebeurde, in eigen woorden vertelde verhaal van Jeanette van Slooten, moeder van Jolanda.

    Het verhaal van Jolanda van Slooten (1965-2004).

    “Mijn dochter kwam door omstandigheden 3 jaar geleden in de ziektewet ze kreeg de ziekte van pfeiffer, gordelroos, RSI rechterarm en veel hoofdpijn en psychische klachten.
    Ze was daarna ook door het WAO geheel afgekeurd zij werkte bij ons in het bedrijf en wij hielden haar al die jaren gewoon in loondienst.

    Ze had een goede psycholoog hier in Leiden maar die hield er mee op.

    Via haar huisarts kwam ze bij de Rijngeestgroep terecht waar ze tot nu toe steeds liep.

    Doordat ze dit jaar (lees: 2004) september werd opgeroepen voor herkeuring weer bij een vreemde Dr. en je verhaal vertellen Dr. X die haar zo schofterig behandelde afsnauwde wat doe je er aan ze vertelde hem wat ze allemaal deed maar hij bleef op haar snauwen ze vertelde dat ze bij Mevr X liep en hij alles kon vragen… hoe ze thuis is gekomen weet ze zelf niet.
    Toen moest ze weer naar een arbeidsdeskundige toe.die vertelde haar dat ze wel op een fabriek kon werken terwijl in het rapport stond dat ze in een rustige omgeving moest werken, mijn dochter die bij ons aan 13 personeelsleden de leiding gaf, iemand die altijd voor andere klaar stond niets was haar te veel. zeer positief ingesteld en vooral het zonnetje in huis, dacht je dat wij niet het geprobeerd hebben haar weer terug te krijgen.

    Ons bedrijf is een fam.bedrijf met zoon schoonzoon en dan 2 dochters nu dus 1
    Als ze kwam zagen we al dat het niet ging al de tel. het gepraat om haar heen was er te veel.

    Ze zei wel eens mama het kost me zoveel moeite om me aan te kleden en boodschappen te doen maar ik doe het wel..

    Mijn man en ik gingen op vakantie en wij wilden haar zo graag mee dan was ze eruit ze zag overal tegen op, laatste wat ik met haar sprak was in Bacelona ze was bij haaar zus geweest en had het vreselijk naar haar zin Harro mijn schoonzoon ( die van koken houd) had weer heerlijk gekookt

    En haar gevraagd om in de week ook te komen ik zeg lieverd doen eet je gezond en je bent eruit.. ja dat zal ik doen. ze was heel erg lief en vreselijk bezorgt dat er wat met mij gebeurde mama fijne vakantie wij hebben een bezwaarschrift gemaakt voor we vertrokken en ik zei ook maak je geen zorgen ten eerste je blijft bij ons in dienst en die wet gaan ze weer aanpassen.

    Maar die maandag is ze om 3 uur bij een man geweest die mensen met een burnout weer in de maatschappij helpen te komen.

    Ze heeft met die man enkel maar over het onrecht bij UWV en doordat ze avonds nog een vriend belde had die man tegen haar gezegd ja als je een eigen apartement hebt moet je dat eerst verkopen en dat opeten..

    Dat was de druppel in haar afscheid brief laat ze weten dat ze te moe is om nog langer daartegen te vechten. (…)

    Altijd aan dingen denken we zagen elkaar veel ze was niet getrouwd en nu 40 jaar geworden.

    Ik heb Mevr. X gebeld en die vertelde Jolanda kon nog niet werken ze had dat in haar rapport gezet???

    Afijn,o hoe het ook is ik ben mijn kind kwijt dit had niet gehoeven.
    Het is een heel groot gemis

    Bedankt voor een luisterend oor,, als je ook tips hebt wil ik die graag horen..(…)

    Jouw vraag gelezen over WAO herkeuring wij hebben daar hele slechte ervaring
    mee.

    Zij hebben mijn dochter zover uitgeknepen dat zij op 9 november zelfmoord
    heeft gepleegd, na een wao dokter die het helemaal mis had, met haar
    ziektebeeld. (…)

    Ik ga ook bezwaarschriften sturen dat waren we al van plan maar ze heeft er
    niet meer op gewacht.

    Je begrijpt hoe een vreselijke gemis is om een dochter te verliezen.
    (…)
    Groetjes“.

    Wat er na de zelfmoord gebeurde.
    In de genoemde Zembla-uitzending zei UWV-directie-lid Mevr. Dümig dat volgens haar weten alles “netjes met de familie was afgehandeld en ze de familie best onder vier ogen wilde spreken”; gedurende het kamerdebat dat volgde op dinsdag 26 april liet minister De Geus hetzelfde weten, na kamervragen erover te hebben ontvangen van PvdA, Groen Links, SP, SGP, D66 en LPF. Doch de uitspraken van beide personen stroken met de ervaringen van de familie zelf, die hierna wederom a/h woord komt.

    “(…) over mijn bezoek aan het UWV kantoor te Leiden; Mijn man dochter en ik werden ontvangen door een hoofd van de medische staf en een afdeling manager.

    De dokter die ik graag had willen spreken was er niet bij, maar ze hadden
    wel onze klacht aan hem voorgelegd.

    Hij kon zich van haar overstuurheid niets meer herinneren, volgens hem een
    normaal gesprek. Ze was zo overstuur toen ze daar vandaan ze weet zelf niet hoe ze thuis is gekomen zo schofterig was ze behandeld.

    Wij zeiden ook niemand kan achter de deuren zien wat daar zich afspeelt U
    vind het een geweldige arts maar voor mijn dochter was het de doodsteek.
    Of ze stond te liegen …. je voelt je toch al als mens zo rot en dan als
    een nummer te worden behandeld geen greintje medeleven…

    Ongeveer ruim een jaar geleden moest ze ook bij het UWV komen en die arts
    stuurde haar naar Alkmaar waar een psychiater en een psycholoog haar
    keurde en op die 2 rapporten werd ze geheel afgekeurd. Die arts was wel
    menselijk. Deze arts begreep wel dat dit een gegronde klacht was en wil er wat aan
    doen om te proberen dat de mensen ook menselijk worden behandeld, zijn excuus
    was ook dat ze door Den Haag er worden op gewezen zoveel mensen weer aan het
    werk te zetten.

    Wij hebben en vooral mijn man die heel goed kan praten erop gewezen dat
    dit ten koste van mensen gaat.

    Wij zaten er bijna 2 uur, hij zou van dit negatief beeld een positievere
    inbreng willen van maken, weet dat ik Jolanda er niet mee terugkrijg, maar
    moest dit gewoon doen het is al zo een ellende als je ziek bent en
    afhankelijk van veel dingen en dan zo wordt behandeld.” (…)

    ”Want ik blijf UWV de schuld geven aan mijn dochters dood door de zeer
    schofterige behandeling die zij niet kon verwerken. En ik mijn kind kwijt ben.” (…)

    “Bedankt voor je email ik ga hier zeker mee door o.a. een brief aan Minister de Geus te sturen. Wat een aanfluiting is die man (…) Niet eens even kijken maar met je rug naar de mensen toe.

    Man heeft geen idee wat er daar bij het UWV allemaal afspeelt, je bent aan de goden overgeleverd.

    Krijg er Jolanda niet mee terug maar Jol zou dit zeker op prijs stellen zij was ook altijd een vechter, jammer genoeg heeft ze het laatste gevecht niet meer afgewacht.

    Mijn man en mijn andere kinderen steunen me hierin.

    Ik heb geluk dat ik nooit in hun handen zal vallen maar voor heel veel mensen is dit de afgrond waar je dan niet meer uitkomt.

    Dus wat ik kan doen zal ik niet laten, morgen op kantoor zal ik een goede brief in elkaar zetten., kijken of mijnheer de Geus daar wat op te zeggen heeft.” (…)

    “Ik hoorde van … dat gisteren op de TV Minister de Geus was in een vraag gesprek en dat van Jolanda werd ook vragen over gesteld maar volgende de Geus was dat netjes opgelost, dan ontplof ik bijna. wat een leugen.

    Ik ben met de brief begonnen ik wil het kort houden maar dan heb ik weer zoveel te vertellen aan deze man.
    Jolanda vroeg om hulp maar dat viel ook zo tegen ze had een goede psycholoog en die ging wat anders doen, dan weer op zoek en zij kreeg ook van alles wat je maar kon bedenken.

    Ik mis haar elke dag …..

    Als jij nog wat ideeen hebt voor de Geus hou ik me graag aanbevolen.” (…)

    “Weet je … ik ben heel erg positief ingesteld bijna altijd vrolijk dit van Jolanda heeft mij wel een knak gegeven. (…) Ook ze was niet getrouwd leek erg veel op me ook in haar doen en laten verleden jaar in Oktober had ze voor mijn nieuwe apartement een heel mooi kado gekocht kwam heel vaak met prachtige boeket bloemen aan ook voor …en … ze ging voor … naar Den Haag toe zit een bakker die hele lekkere koekjes heeft en ze weet dat … daar van houd, dat was Jol.

    (…)ik dank de God dat ik haar niet hebt gevonden want toen ik het hoorde heb ik ook alles bij elkaar gegild.

    Is ook zo zonde dit had niet gehoeven ze was al op de goede weg maar die Dr. van dat UWV gaf de knak bij haar ze was er ook zo mee bezig we zeiden ook lieverd je blijft gewoon bij ons in loon dienst dat hadden we steeds gedaan en we vechten het aan maar ze kon niet tegen dat onrecht van die Dr. en wat hij allemaal tegen haar zat te vertellen of eigenlijkl af te snauwen…en dan die die opmerking ja je hebt een eigen apartement dat moet je verkopen en eerst opeten. dan zaag je toch de poten onder iemand weg die al zo rot en moe was en dan wat jij hebt had ze ook …en je kan nog wel in een fabriek werken maar het moest wel een rustige omgeving zijn..

    (…)
    die de Geus nou graag hij kan het van mij krijgen zo erg wat deze man de mensen aandoet. (…)

    Dit was het verhaal achter de zelfmoord van Jolanda van Slooten en de reactie van haar moeder hierop die, ondanks haar eigen grote verlies, een rots in de branding vormt voor heel veel lotgenoten door haar opbeurende en aanmoedigende woorden.

    De betreffende politici zou ik beleefd willen verzoeken om toch meer research te doen naar de feitelijke WAO-praktijken en niet zomaar de UWV-verhalen voor waar aan te nemen; het is immers NIET zo dat WAO-ers een massaal complot vormen jegens de regering door het naar buiten brengen van deze verhalen. Sterker nog: de meesten durven überhaupt NIET naar buiten te treden, uit angst voor repercussies van het UWV, bent u hiervan ook op de hoogte?

    http://www.stopdeherkeuringenpunt.com/www.waoplein.nl

    Reactie door PMP Meese — dinsdag 12 september 2006 @ 22.37 uur

  74. @71

    zijn al even voorbij hoor, die jaren tachtig.,was je misschien niet opgevallen.,die erin gedumpt zijn of dood, of in de aow.,

    herkeuringen was al veel strenger., nu zo streng dat het elastiek knapt, door gereformeerde waanzin.,van de chisten-gereformeerde de geus en aartsengel jpbalkenende.

    Reactie door Gerrit — dinsdag 12 september 2006 @ 22.39 uur

  75. Nederland heeft veel nep(keurings)artsen.
    Althans, velen van die keuringsartsen nemen het niet zo nauw met de door hen afgelegde eed.
    Hun hypotheek is blijkbaar belangrijker!

    Reactie door Wattenstaafie — dinsdag 12 september 2006 @ 22.44 uur

  76. @ 73 PMP Meese

    Woorden schieten mij te kort als ik dit zo lees, ik krijg alleen maar nog meer haatgevoelens naar dit kabinet en vooral die heidense CDA en VVD
    Ik weet uit ervaring dat als er een Christelijke partij in het kabinet zit, naaste liefde, menselijkheid, barmhartigheid enz.enz. ver te zoeken is, daarom ben ik ook voorstander om elke partij met een religieuse inslag te verbieden, want op een gegeven moment stellen deze randdebielen zich boven God met alle gevolgen van dien.
    Het trieste van alles is nog wel dat deze herkeuringen verboden zijn door de EU maar zolang de Geus denkt… elke WAO-er uit de WAO is er een, dus kassa…
    Sterkte verder.

    Reactie door Pool — dinsdag 12 september 2006 @ 23.36 uur

  77. @73 Wat een aangrijpend verhaal, verschrikkelijk gewoon. Dit is nu wat ik bedoel. Dit is wat ik ook verwacht hoe je behandeld gaat worden door het UWV als je ziek bent.
    Mensen die beweerden dat het allemaal aanstellerij is kunnen hierdoor hun twijfel krijgen. Maar ik denk eerder dat ze liever hier niet mee geconfronteerd willen worden.
    Het is of aanstellerij of ze draaien zich er van weg. Ze laten zich niet gauw overtuigen, dan moeten ze straks nog sympathie gaan voelen, en dat is me toch een grote last…
    De Geus is onbekwaam in zijn taak en er moet dan ook tegen op getreden worden.
    Laat die man a.u.b niet de dienst uitmaken.

    Ik los mijn situatie zelf wel op, met armoede van dien maar ik wil niet meemaken wat Jolanda heeft meegemaakt. Ik wil die uitkering of aanvullende uitkering van hun maar liever niet.
    Zullen ze wel blij zijn, scheelt weer iemand. Een mensenleven telt niet.

    Ik maak nu de uren die ik aankan en leef daardoor nu onder bijstandsniveau.
    Die bijstand ga ik dus echt niet aanvragen, eerst naar de Dienst ZWI van de gemeente dan naar het UWV: pure stress, geen hulp, het tegnovergestelde krijg je. Het is allemaal een pot gif.

    Dus liever onder bijstandsniveau leven dan die ‘dodelijk’ extra stress erbij
    Dan maar armoede lijden. Ik en mijn zoontje komen er zo wel door heen. Ik overleef dus ondanks de regering zeker niet dankzij.

    Naar de voedselbank gaan..misschien doe ik dat maar het zal me niet verbazen indien zij zeggen: “Tja..je moet die bijstand natuurlijk wel aanvragen, daar heb je toch recht op, dus in principe kun je dan zonder ons. Het is toch al zo druk dus vraag maar eerst die bijstand aan en als je dan nog onder een bepaalde grens zit dan kom maar weer langs…”
    Ik ben bang dat ze dat gaan zeggen ergens wel te begrijpen natuurlijk maar ja……

    Reactie door Ingeborg vv — woensdag 13 september 2006 @ 11.40 uur

  78. PMP Meese , ik schaam mij een Nederlander te zijn !

    Reactie door Fred — woensdag 13 september 2006 @ 11.49 uur

  79. Het zal best.
    Wedden dat dit stelletje op 22 november 2006 wordt herkozen en aan een meerderheid
    wordt geholpen door de kleine christelijke partijen.
    Wat is standpunt van Dhr Wouter Bos???
    Ik vertrouw hem niet, volgens mij is bijzonder blij met wat Balkende heeft gedaan, ten aanzien van de WAO.
    Terugdraaien zal hij het niet.
    Trouwens wie wel. Het huige beleid is
    D66 beleid. Dit streefde ze al jaren na.
    Kortom op wie moet nu stemmen?
    Trap niet in de premier keuze, want daar gaat het niet om op 22 november 2006.
    Bovendien of je nu door de kat of door de hond wordt gebeten, gebeten wordt je toch.
    Susses SP wordt nu maar de grootste partij.
    WAO ERS PIK HET NIET!!
    LAAT VAN UW HOREN!!!
    GA DE STRAAT OP, BLOKKER WEGEN!!
    STEM DIT STELLETJE NAAR HUIS!!

    Reactie door A. Hartgring — woensdag 13 september 2006 @ 11.51 uur

  80. de reactie van A Hartgring is terecht.

    we worden genaaid en bezeikt
    door de drie kabinetten balk-elende
    CDA VVD tuig
    Stem met z’n allen in Godsnaam(ooh nee dat doen we niet meer…religie
    houden we erbuiten)stem dan maar in mijn naam op de SP. nimmer eerder
    heb ik zo’n integer persoon als Jan Marijnissen in de politiek bezig gezien
    Een vent van het volk die als hij bv een rottige
    en gemeen gespeelde voetbalwedtrijd gezien heeft zegt:
    Nou gewoon een kutwedstrijd
    terwijl die onhandige onsportieve
    klojo van een Balkenende zou prevelen:
    Nou Den Heer zal wel het spel beinvloed
    hebben want er zijn weinig gesneuvelden
    Amen.
    Dries van acht was ook zo’n slijmbal die
    zogenaamd
    sportief bezig was op wielrengebied
    terwijl hij (bekende hij ooit aan een journalist) helemaal niet om wielrennen gaf
    maar vanwege de politiek en de verkiezingstunt zich wel altijd
    met zijn krakkemikkige lijf in het wielertenue worstelde.

    Dus de paden op de lanen in

    Wanneer komt er nog eens een grote doeltreffende betoging?
    (met een vleugje anarchisme)
    Ik was jaren geleden
    ook aanwezig op de betoging in amsterdam tegen de herziening van de VUT
    wat heeft het geholpen? geen zier.

    Sp…daar doen we het mee!!!!

    Reactie door guus — woensdag 13 september 2006 @ 13.30 uur

  81. Het is mooi een geloof te hebben ( ? ) , maar om elke keer even te bidden en dan te denken dat je verlost bent van je zonde ; geeft naar mijn mening geen vooruitgang in het mens zijn !
    gelukkig ben ik geen CDA-er : Goddank niet !

    Reactie door Fred — woensdag 13 september 2006 @ 14.12 uur

  82. Het moet nu toch echt maar eens afgelopen zijn met de hegemonie van rechts.
    Misselijkmakend vind ik de gekleurde éénzijdige verslagggeving van de toonaangevende aktualiteitenrubrieken op de Nederlandse buis.
    Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat “wie appelen vaart, ook appelen eet.”
    M.a.w. goed verdienende journalisten misbruiken hun positie ten gunste ván hun positie.
    Populisten als bv. Mark Rutte, Arend Jan Boekestijn en Charles Groenhuijsen worden met toenemende mate aan het woord gelaten om hun misleidende retoriek te spuien.
    Balkenende wordt de hemel ingeprezen. De hetze (leugencampagne) naar links krijgt een steeds grimmiger, zelfs morbide karakter. Zaken worden anders belicht dan hoe ze zijn bedoeld. Van objectiviteit is geen enkele sprake.
    In debatten worden linkse politici -áls ze al worden uitgenodigd- afgekapt, hun wordt bij voorbaat een bijrol toebedeelt.
    Óf er wordt eindeloos doorgehamerd op volstrekt niet ter zake doende vermeende discrepanties.
    De peilingen, óók zo iets, daar deugt helemaal niets van.

    Ja, ik kom ze nog wel eens tegen hoor, de zogeheten voorstanders van het zogeheten liberalisme. Maar over het algemeen komen ze niet verder dan het proberen van het prevaleren van het eigenbelang middels diffuse vage voorbeelden te maskeren.
    En dit vaak dan ook nog vaak met een grijns op hun gezicht, wetende dat hetgeen ze als verdediging van de hun voorgestane ideologie te berde brengen wel leuk klinkt , maar niet werkt. Je ziet ze een ideologie, een systeem verdedigen waarvan ze weten dat deze aan alle kanten rammelt.
    Gevolg is een hautaine houding.
    De méns moet weer eens centraal komen te staan. Niet het kapitaal. Daar kan het conceptprogramma van de SP bij uitstek een eerste aanzet toe zijn.
    Helaas zitten er in medialand téveel mensen die aan de touwtjes trekken, die angstvallig proberen vanuit het immer prevalerende eigenbelang het onder een groter wordende groep mensen bekend en populair worden van dit program tegen gaan.
    Want stel je voor.. links aan de macht!
    Tja, maatschappelijk zíjn bepaald voor kleine geesten nu eenmaal het maatschappelijk denken.

    Reactie door Wattenstaafie — woensdag 13 september 2006 @ 14.47 uur

  83. Bij de herkeuring zeggen vaker UWV-artsen tegen de WAO-ers dat “de keuringsregels zijn nu eenmaal verscherpt, wij zijn het er ook niet mee eens” (lees bv interne brieven van onvrede onder UWV-artsen/arbeidsdeskundigen) “maar ja mevrouw/meneeer, we moeten wel zo handelen.” Waarop sommige WAO-ers de UWV-arts confronteren: “als jullie het er dan niet mee eens zijn, gaat dan staken” waarop het antwoord luidt “ja, maar bij mij moet ook brood op de plank”.
    “Maar bij mij ook” antwoordde de WAO-er toen.

    Even later kon de WAO-er in kwestie bij een Arbeidsdeskundige (nep-niet geregistreerde arbeidsdeskundige) komen en kreeg te horen “u bent van geheel arbeidsongeschikt naar 15-25% arbeidsongeschikt gegaan en u kunt werken hier bij ons als arbeidsdeskundige”. Een paar dagen later volgde de beslissing “U bent volledig arbeidsgeschikt verklaard”.

    Daarna moet je het zelf maar verder uitzoeken. De nep-VA vertelde niets over hoe te handelen met WW-aanvraag, recht op arbeidsgehandicapte-traject, recht op opvangende uitkering TRI (“de gegevens worden na u opgestuurd”).

    Mensen, er is geen complot-theorie om het UWV zwart te maken, dit vind plaats in Nederland elke dag weer.

    Daarnaast wordt er propagandistisch omgegaan met de aantal WAO-ers; volgens UWV bijna een miljoen, volgens LVA (landelijke vereniging arbeidsongeschikten) zo’n 750.000.

    Een zeer hoog percentage v/d WAO-ers:
    - is 57+: overheid bied hen dan een soort VUT aan, net zoals ambtenaren dat ook krijgen op hun 57ste, dan zijn ze de WAO uit en zijn er dus minder WAO-ers!
    - een groot aantal is slechts gedeeltelijk arbeidsongeschikt, bv. maar voor 15-25% en werkt voor de rest gewoon.
    - is inderdaad in de jaren 80 dmv deal van mega-bedrijven (oa Philips) met overheid een groot aantal “overtallige arbeidskrachten” gedumpt i/d WAO, terwijl ze daar niet behoorden!
    - hebben nog NOOIT van een reintegratie-project gehoord, laat staan dat UWV wat voor hen doet “het geld is op mevrouw, dat bekostigt de overheid niet meer”….

    Stelt allen eens uw mening bij svp.

    Hulde aan Jan de Wit en Paul Ulenbelt; dat zijn onze helden, de helden van de (ex)WAO-ers. Zij stonden en staan altijd voor ons klaar, dus (ex)WAO-ers stemt op hen, op hun woord kunt u rekenen!

    Reactie door PMP Meese — woensdag 13 september 2006 @ 15.06 uur

  84. @ 69 Wattenstaafje,

    Toepasselijk.

    Reactie door Peter Hoopman — woensdag 13 september 2006 @ 15.17 uur

  85. @82 En zo is het, ik sluit me er bij aan. Duidelijke taal over hoe de media werkt. Ik zou willen dat daar ook’s iets aan gedaan kon worden. Ik zou marijnissen wel’s willen zien reageren op een journalist die duidelijk niet zijn mening deelt en het gesprek (of vraag en antwoordspel) in het voordeel van (bijv.) de VVD stuurt. Dat zou ‘s goed zijn dat journalisten ‘s worden aangesproken op hun partijdigheid. Ook redacteuren van kranten zouden aangepakt moeten worden. Anders wordt Nederland steeds meer een propaganda land (als het dat al niet was)
    Anderzijds weet ik niet zeker of dit ten gunste van de SP werkt. Soms moet je juist niet reageren op iets waar je je over ergert om er boven te staan en het zo wellicht meer vruchten afwerpt …uiteindelijk.

    Moeilijke kwestie…

    Reactie door Ingeborg vv — woensdag 13 september 2006 @ 15.32 uur

  86. Bekijk meneer Woutertje Bos , Is haalde hijj Den Uijl erbij ,als zijn voorbeeld en nu ook nog Drees !
    Uit het feit , dat hij andere als voorbeeld stelt , om te zijn wat hij is , geeft al aan dat het een braaf leerling is en meer neit :het sociale bewustzijn moet borrelen in het lichaam ;dat geeft je ook voldoende motivatie om de knulletjes met een titel bij de VVD onderuit te trappen !

    Reactie door Fred — woensdag 13 september 2006 @ 15.41 uur

  87. Een UWV-arts dient ook ethisch te zijn : ze kunnen natuurlijk ook weigeren en ontslag nemen : wat ik meest haat zijn kwakzalvers die wel blijven zitten ;dat soort lui had je ook in concentratiekampen !

    Reactie door Fred — woensdag 13 september 2006 @ 17.23 uur

  88. webmaster: test.

    Bij deze wil ik alle mensen bedanken, die zich achter de schermen inzetten voor een betere behandeling en keuring van WAO’ers

    met vriendelijke groet,

    Reactie door Simone Rademaker — woensdag 13 september 2006 @ 17.48 uur

  89. There’s more to life

    dan de SP

    http://baldhead.nl

    Reactie door baldhead — woensdag 13 september 2006 @ 23.23 uur

  90. 82. Wattenstaafje

    Ik heb eindelijk de mail naar Buitenhof kunnen verzenden en vanmiddag dus naar stanpunt NL. Wat een smerige bende bij de omroepen.
    Er was een vent die niet reageerde op de stelling maar zei dat van Bommel op de thee was geweest bij Sadam Hoesein en nog meer van die vuilspuiterij. Normaal kappen ze meteen af als het NIET om de stelling gaat maar nu liet hij hem gewoon uitpraten, kwam er niet tussen. Totdaaraantoe.
    Toen Meyer echter wilde reageren mocht hij dit niet enkel op de stelling.
    Als je iemand het recht gunt dergelijke vuilspuiterij via jouw programma te uiten dan heeft de ander zeker het recht daarop te reageren.
    Ik heb danook dit gemeld aan het programma en wacht op een antwoord.
    Dit loopt de spuigaten uit en begint zeer vulgaire trekken te krijgen die duiden op verregaande manipulatie van kiezers.

    Reactie door Henny — donderdag 14 september 2006 @ 16.28 uur

  91. Buiten de regeringspartijen is overigens de groep Wilders en de heer Pastors meer dan gemiddeld vertegenwoordigd. Aan hun zeteltal hebben ze dat niet te danken lijkt me.

    Reactie door Henny — donderdag 14 september 2006 @ 16.30 uur

  92. Mijn man is gedeeltelijk goedgekeurd niet naar de allerlaatste normen heb ik begrepen alhoewel ik geen verschil zie, maar die daar net voor.

    Reintegratie heeft geen zin zeggen ze en werk zal hij niet krijgen zeggen ze, ze schrijven dat gewoon op de papieren van de zogenaamde arbeidsdeskundige.

    Nu heeft een bedrijf hem gevraagd of hij wel bereid is tot free-lance werk, een baan in loondienst hebben ze niet. Hij ziet er wel wat in om te proberen of dat gaat, waar hij staat en als ingang tot….
    Maar nu komt het.
    Het geld moet hij afdragen, maar de kosten die thuis gemaakt worden en eventuele kleine investeringen moet hij zelf betalen. Hij kan wel een opleiding krijgen van het UWV die hij niet nodig heeft.
    Wat stimuleren om aan het werk te komen ze vroegen hem niet eens voor een gesprek ter bespreking van de mogelijkheden.
    Hij zit in de bak nee niet in de gevangenis (scheelt niet weinig) maar in de bak hopeloze gevallen 55plus en zeer gespecialiseerd vak.
    Jan Marijnissen, ik weet het niet maar wij worden er niet vrolijk van wat nu? Die kosten kan ik niet zelf gaan dragen hoe het zit m.b.t. WAO-UWV krijgen wij geen hoogte van.
    De overheid stimuleert wat vraag ik me af. Ze doen helemaal niets anders dan bezuinigen en zijn nog te lamlendig om je fatsoenlijk te woord te staan.

    Reactie door Henny — donderdag 14 september 2006 @ 16.39 uur

  93. @82 Och ja, miste ik in de aanbieding
    die AJB, dat zou bij mijn weten al weer de
    3e keer zijn in korte tijd, dus onder-
    schrijf ik ook jouw conclusie van e.e.a.
    Wattenstaafie dus moeten er nog veel meer
    plaatselijke afdelingen (met hun bijeen-
    komsten) gaan komen in de naaste toekomst:
    hoort zegt het voort is nog de beste van
    mond tot mond reklame, ja….je leest het
    goed!
    De krant die zich het meest aangetrokken
    voelt tot het ware van de Socialistische
    Partij, zou ook natuurlijk eens een laat-
    ste of midden paginagrote reklame kunnen
    aanbieden in rood, zwart, wit en groen om
    het merendeel van hun lezers daarmee te
    plezieren. Gelukkig zij, die nog steeds
    een krant kunnen financieren en die niet
    hebben hoeven inruilen voor slechts een
    dig. krant, hoe aardig en behulpzaam ook.
    Feit is intussen, dat ik van slapeloosheid
    verval in af en toe doorslapen en dan pre-
    cies de herhalingen mis van aktualiteiten
    programma’s die ik alsnog dacht te kunnen
    zien.
    De nieuwste methode om af en toe 5 minuten
    tekst als pauzestuk te gebruiken vind ik
    hoogst ongelukkig bedacht en het zappen
    maakt het er dan niet gemakkelijker op.
    Het nachtschema, zit er bij nog niet in en
    wanneer en waar P en W evt. herhaald worden, ook niet (of zelfs helemaal niét?)
    Soms ook die info pas na 02.00 uur en na
    lang wachten dient het programma zich aan
    en ben ik naar dromenland vertrokken!
    Is het een zoete droom, dan gaat het over
    22 november 2006 en is het al weer een
    nachtmerrie dan over eleven twenty-two !
    Zonder medicijnen dus een zoete droom,
    en een merrie als ik dat spul wel geslikt
    heb (sinds mijn Dottering), niet eens van
    een héngst, nou vraag ik je…..Groet :LOL: ??????

    Reactie door Madelief — donderdag 14 september 2006 @ 16.40 uur

  94. @83, Absoluut is een stem op de heren
    de Wit en Ulenbelt een enorm goede en dan
    wil je wel 5 Nederlandse Paspoorten om op
    grond daarvan te kunnen stemmen.
    Mag nog wel eens besproken worden of men
    ook elke keer mag stemmen in het land van
    het niét-Nederlandse paspoort en een ge-
    degen contrôle daarop, op lange termijn
    kan men dan van meerdere walletjes eten en
    lijkt niet aanvaardbaar!
    Genoeg om in de toekomst eens een keer af
    te rekenen met allerlei hoogst bedenkelijke (afhandeling van) zaken !
    Zeker veel stemmen voor bovengenoemde
    mensen doen ook vertrouwen hebben in de
    toekomst van wat de SP al jaar en dag
    voor ogen staat: gerechtigheid !

    Reactie door Madelief — donderdag 14 september 2006 @ 16.49 uur

  95. @86 Fred, je denkt toch niet dat Wouter
    niet van wanten weet wel? Hij werkte in de
    keuken van de VVD, het departement van Fi-
    nanciën, en weet er dus meer van dan elke
    andere zich aandienende hoogvlieger met de
    allerhoogste brevetten in de hand wappe-
    rende….!
    Let wel: kennis is macht, maar karakter is
    kracht!

    Zo leerde ik het al heel vroeg:
    geen mens zonder wezenlijke doorzetting
    zal zijn ideaal, top, of topprestatie be-
    reiken als de ‘wil’ het ná de behaalde
    ‘vlag en wimpel’ niet meer aanwezig is,
    dan is álle kennis verloren en weggegooid
    geld geweest.

    Voor karakter zijn geen diploma’s te geef
    of te koop, dan moet de waardering er komen van mensen voor wie je een mateloos
    respect hebt leren krijgen in de loop der
    jaren en valt elke ‘uitgereikte bul of
    titel’ in het niet.

    Die waardering doet stukken meer, dan de
    titel (dat is ijdelheid!) die lang niet
    altijd toegespitst is op kennis voor de
    bedoelde job! Velen hebben titels, voor
    beroepen waarvan ze soms nog amper de be-
    roepslectuur lezen om bij te blijven of
    werden zelfs niet nágeschoold, daar waar
    het dringend hard nodig is/was, zoals
    destijds de aanpassingen door GAK-mensen
    - bij gebrek aan kennis – niet goed konden
    worden uitgevoerd, tbv Uitkeringsgerech-
    tigden, door het tevéél veránderen van de Wet!

    Hetzelfde orgaan heet nu UWV en lijkt zich
    dus eenzelfde imago aan het verwerven te
    zijn, en wie gaat dáár eens wat aan doen,
    behalve er een paleis voor bij Sloterdijk
    Amsterdam te bouwen?
    Daar een voorproefje bij de kennismaking
    met marmer boven je hoofd ?
    Nadien weer met beide benen op de grond
    en voor sommigen in horizontale stand, het
    marmer daarboven bijna met 2 handen te
    pakken en te lezen?
    Wat ik kies? Wat IK kies?
    Een steengoede oplossing met een ongekende
    hardheid uitgevoerd t.b.v. de zwakkeren!
    Daarvoor is dan een briljante Kabinetszet noodzakelijk, hardheid 10!
    Kom op Fred, geef mensen ook de gelegen-
    heid om van hun ‘dwalingen’terug te komen
    en ze een 2e of 3e kans te gunnen, maar
    ná 4 x dit Kabinet nog als toetje?
    Nee, ook voor mij is het geduld op, maar
    heb groot vertrouwen in een goede afloop
    van 22 november a.s.
    De Nederlander moet het eerst in zijn portemonnee merken, wil er iets tot hem
    doordringen, en er zijn nu eenmaal veel
    meer mensen met geringe inkomens dan dat
    er rijkaards zijn, dus zijn zij ook in
    stemmenaantal in de meerderheid! Dat komt
    wel goed!

    Reactie door Madelief — donderdag 14 september 2006 @ 17.11 uur

  96. Madelief,
    gemiste uitzendingen kun je vaak toch bekijken via:

    http://www.uitzendinggemist.nl/

    De link rechtstreeks naar uitzendingen van P & W:

    http://www.uitzendinggemist.nl/index.php/serie?serID=1426&md5=140009bb832c5bb9d01de2c69cfd4b68

    Hoop dat je er iets aan hebt,
    groet

    Reactie door Wattenstaafie — vrijdag 15 september 2006 @ 21.56 uur

  97. Die dikke op de achtergrond met de drie reservebanden om haar middel, = 70% vet, begin eens met 3x per week met een bezem je eigen straatje eens schoon te vegen, verlies je wat gewicht, voel je je veel beter bij, je bent lekker in de buitenlucht, je doet wat terug voor de maatschappij, en je hebt een schone straat.

    Reactie van Hawkeye — maandag 11 september 2006 @ 17.34

    @Hawkeye, ik vind dit een walgelijke reactie van jou over iemand die jij totaal niet kent, en waar jij dan ook niets vanaf weet.
    Ik mag dan ook hopen dat jijzelf buiten je eigen schuld om een vetpercentage van 70% mag krijgen en in de wao mag belanden.
    Ik snap trouwens niet,dat zo’n bericht niet gewist wordt hier, ik vind het pure discriminatie en belediging van de persoon in kwestie, en dit alleen op grond van haar uiterlijk.
    Walgelijk gewoon.
    Humungus.

    Reactie door Humungus — zaterdag 16 september 2006 @ 19.36 uur

  98. @97

    Geheel mee eens!!
    Behoudens de passage: “Ik snap trouwens niet,dat zo’n bericht niet gewist wordt hier.”

    Zo’n reactie van ene Hawkeye illustreert nog maar weer eens de vooringenomenheid van zo’n abject sujet en dat hij nog een lange weg te gaan heeft voordat hij de principes van de SP zal begrijpen.

    Reactie door Wattenstaafie — zaterdag 16 september 2006 @ 23.46 uur

  99. 10% van de mensen met een persoonlijkheidstoornis overlijd door zelfmoord een deel komt in de prostitutie of het drugsmillieu terecht dit is een wetenschappelijk gegeven ook veel van onze tbs klanten heeft een forse persoonlijkheidstoornis.Als je als overheid uwv of arts met dit gegeven willens en wetens mensen de ellende in stuurt ben je wel degelijk verantwoordelijk.De moeilijkheid van mensen met een ps is dat ze geen kontakten vast kunnen houden en de behandeling heel moeilijk verloopt tenzij je er heel jong/vroeg bij bent.De kennis en interresse in mensen met ps’en is nog jong met als resultaat dat veel mensen pas laat hun diagnose hebben gekregen en er qua behandeling weinig of niets meer mogelijk is.Ze zijn vaak emotioneel en contact gestoord en soms zeer onplezierig of gevaarlijk om mee om te gaan als overheid heb je hier wel degelijk een verantwoording voor.Mensen die uit wanhoop zelfmoord plegen het is heel triest.Dat het pieterbaan centrum nog niet van zich heeft laten horen valt me tegen die hebben er jaarlijks heel wat over de vloer en ik zeg u die mensen zijn niet gezond

    Reactie door verpleegkundige X — maandag 2 oktober 2006 @ 11.25 uur

  100. Toegevoegd ik spreek hier niet over schizofrenen depressieven of manisch depressieven maar over mensen met een ps diagnose

    Reactie door verpleegkundige X — maandag 2 oktober 2006 @ 11.36 uur

  101. Ja de bezuiningen op de wao is schandalig.
    Mijn Man is Al jaren afkeurt.Toen ben ik gaan werken om ons eigen huis te behouden.Maar het mocht niet baten.Ik werd zelf ook ziek.Ik kreeg hardnekige Welkendelen reuma wat overgis niet word erkent als alleen door dokteren.Nu zitten we in een huur huisje,en we kunnen amper ons hoofd boven water houden.Ik kon niet meer werken en had me laten keuren maar de wekgever heeft behoorlijk roet in ons leven gegooit.Hij vond niet dat ik niet meer kon werken en dat de keurings arts dat ook vondt.Maar dat ik papieren had van de reumateloog was niet belangrijk want die wist er minder van dan de keuringsarts,nou ja nu vraag ik je,de keuringsarts weet meer dan mijn reumateloog.Oke we hadden toen een Advocaat in de arm genomen.Maar we verloren de zaak.We konden nog wel in hooger beroep gaan maar we hadden geen geld meer voor een Advocaat.Dus ik leef nu al 5 jaar met zorgen en veel pijn Plus dat mijn man ook al jaren op Morfine leeft voor de pijn.Maar hij is erg achter uit gegaan met zijn inkomen en Ik Ja ik krijg al jaren geen cent uit gekeert.Ik moet sporten om te kunnen blijven bewegen,maar ja dat kost ook geld en dat hebben we daar niet voor.We hebben net geld om te eten en elke maand ploeteren om uit het rood te blijen.Nee de Samen leving in Nederland is soms ver te zoen.En de een krijgt het wel voor elkaar en de ander moet maar zien hoe hij kan blijven leven.Soms heb ik zo iets van,Dit leven hoeft niet meer zonodig voor mij.Het is om dat ik veel van mijn kinderen en man hou en kleinkinderen anders was ik al lang van deze wereld af.Als je hulp behoevend bent laten ze je nog eens exsta boeten om je in komen af te pakken.En nu hoop Ik maar dat de SP heel erg goed ga doen met de verkiezingen.Ja ik wilde lit worden maar erg genoeg om te zeggen ik heb geen 5 euro er voor want alles moet hier zijn voor eten en de rekening te kunnen betalen.Maar als ik het toch voor elkaar kan krijgen word ik zeker lid.Kom Mensen stem allemaal op Jan Marijnesen die staat teminsten nog voor het gewonen volk in.
    Liefs GMJ Van Meelen

    Reactie door Gerarda van meelen — woensdag 15 november 2006 @ 13.55 uur