Belangenafweging

Het kabinet heeft de toegang tot de Nederlandse arbeidsmarkt opnieuw versoepeld voor werknemers uit Polen en andere EU-landen in Oost-Europa.

Staatssecretaris Van Hoof heeft bekendgemaakt dat ze gemakkelijker een vergunning kunnen krijgen in een groot aantal sectoren. Het gaat onder meer om de overheid, de politie, de rechterlijke macht en bedrijven als zagerijen, bakkerijen en slagerijen. (NOS)

De SP vindt het volstrekt onverantwoord dat de regering voor 23 sectoren de grenzen voor arbeiders uit Oost-Europa verder opent. SP-Kamerlid Jan de Wit heeft over het besluit een spoeddebat aangevraagd. “In de belangenafweging wordt alleen gekeken naar het belang van grote bedrijven. De gevolgen voor wie nu al aan de kant staat of straks met een vakdiploma van het VMBO komt tellen niet mee.”

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

vrijdag 15 september 2006 :: 17.20 uur

99 Comments

99 reacties

  1. Dat hebben ze er toch nog even snel er door gedrukt voor de verkiezingen. Moet niet gekker worden….

    Reactie door Christiaan — vrijdag 15 september 2006 @ 17.26 uur

  2. En wat nu vakbonden

    Reactie door Jofel — vrijdag 15 september 2006 @ 17.35 uur

  3. Hoog tijd dat dit KL###-kabinet opzout!

    Reactie door Bijdehandje — vrijdag 15 september 2006 @ 17.37 uur

  4. @1 Dit was al lang en breed beleid ver voor men wist van vervroegde verkiezingen. Beleid was zelfs al voor de toetreding van de nieuwe EU landen om de nieuwe EU burgers net zoals andere eu burgers vrij toegang tot de arbeidsmarkt te geven.

    Reactie door Pascal — vrijdag 15 september 2006 @ 17.42 uur

  5. Hoe een gevallen kabinet nog verder kan vallen.

    Jongejonge, het gaat ineens zooo goed met de economie….en Balkenende geniet zooo veel vertrouwen….
    Allemaal nonsens.

    Het CDA heeft de sociale beschavingsstaat afgebroken, en gaat daar nog steeds mee door.

    Reactie door john — vrijdag 15 september 2006 @ 17.44 uur

  6. ik mis toch 2 zeer belangrijke onderwerpen hier vandaag op het log…

    stilte voor prinsjesdag?

    ik vraag me af hoe lang het duurt voordat er meer Volkertjes hier in ons Land gaan opduiken…

    en @5 john
    u vergeet nog iets: de stemcomputers zijn zooo betrouwbaar…

    Reactie door iew — vrijdag 15 september 2006 @ 18.21 uur

  7. Hoe kan deze minderheidsregering nou nof zoveel afschuwelijke dingen erdoor drukken?? Hoe is dit nou toch mogelijk? Ze hebben toch toegezegd UITERST TERUGHOUDEND te zijn met ingrijpende maatregelen?

    Ze blijven ingrijpende maatregelen doorvoeren en denken dat we het niet zien door verblinding van 34 euro meer kinderbijslag of zelfs 50 hele euro´s voor bejaarden. Geef eens een teiltje?

    Reactie door Irma — vrijdag 15 september 2006 @ 18.28 uur

  8. Het is gewoon gokken op twee mogelijkheden
    nl. dat Nederlandse WW- en Bijstandsgeréchtigden nu op een holletje
    naar het UWV stappen om alsnog dan maar
    zo’n laagingeschaalde baan te bemachtigen,
    alles béter dan in de Bijstand te belanden
    of er eindeloos lang te blijven, danwel
    afwachten of er zich een landelijke oproer
    gaat ontwikkelen met het stilleggen van
    zoveel mogelijk beroepsgroepen.
    Hoog spel speelt het Kabinet met het door-
    drukken van deze maatregelen, of weten wij
    soms niet dat er internationale afspraken
    zijn gemaakt? Zijn die afspraken dan moge-
    lijk ook een Brusselse aangelegenheid die
    ons nadien als fait accompli aangereikt
    gaat worden?
    50 eurootjes voor de ouderen méér!
    Geweldig toch hé, dat is wel 4 euro per
    maand!
    Durft het Kabinet diegene, die zo’n be-
    drag in ontvangst zou kunnen nemen, WEL
    AAN TE KIJKEN?
    Geef elke minister en staatssecretaris,
    met als aanspreek titel excellentie,
    20 adressen om dat geld persoonlijk te
    overhandigen, en meet daarna hun bloeddruk
    op om te zien of het nog überhaupt
    ‘wat met ze doét’!
    Bloody shame it is! How to catch a cold!!
    Want met deze Regering sta je voortdurend
    op de tocht!
    Of ik kwaad ben? Welnee zeg, dat lijkt maar zo, of…? …wat nou? Natuurlijk !

    Reactie door Madelief — vrijdag 15 september 2006 @ 19.10 uur

  9. Ach, de ene hand wast de andere.

    Dit kabinet regelt voor ondernemend Nederland goedkope arbeidskrachten, regelt ondernemend Nederland dat dit kabinet nog 4 jaar door mag saneren.

    Daar zullen wij SP-ers een stokje voor moeten steken want er zijn nog genoeg (M)Nederlanders die helaas aan de zijlijn moeten staan.

    Reactie door hanri — vrijdag 15 september 2006 @ 19.13 uur

  10. Ze doen nu alles voor hun 30% en 40%(JPB) loonsverhoging.,

    net als mensen die alleen voor een erfenis wat willen doen!

    Reactie door Jansonius — vrijdag 15 september 2006 @ 19.19 uur

  11. Dit kabinet zou toch geen onomkeerbare beslissingen meer nemen,weet u nog ?????

    Reactie door visgert — vrijdag 15 september 2006 @ 19.28 uur

  12. Laat ze maar komen, alleen wel volgens de Nederlandse CAO.

    Reactie door robert b — vrijdag 15 september 2006 @ 19.48 uur

  13. lees even verder/nos/zelfs bij de politie,,ahum kun je de boete voor te hard rijden,gewoon aan de agent betalen,
    of je wordt aangehouden voor te hard rijden,terwijl je in de file staat.
    kan ie een rondje of zes weg geven als het weekends thuis is,en nog genoeg over houden voor de rest van het huishouden.

    en bij de gerechtelijke macht,,
    bllllaasstei di fre net,,??? njet.vrotka,ola.
    eeeuuu wat zegt de rechter.tolk!ike niet begrijp?ike dacht doodstraffe?
    oooo das dan fijn.
    op naar wereld oorlog 3.

    Reactie door ad — vrijdag 15 september 2006 @ 20.24 uur

  14. Ronduit schoftig!

    Reactie door e.krul — vrijdag 15 september 2006 @ 20.33 uur

  15. Vieze smerige speeltjes worden er gespeelt tussen deze regering en de werkgevers, die kennelijk weigeren om jongeren, schoolverlaters, werkelozen en WAO-uitgepleurden van werk te voorzien.

    Reactie door e.krul — vrijdag 15 september 2006 @ 20.40 uur

  16. Uw land is uw land niet meer, als iedereen het nu nog niet door heeft, dan is dit volk gelijk een kudde koeien!!!!

    Reactie door e.krul — vrijdag 15 september 2006 @ 20.45 uur

  17. Men staat erbij en kijkt er naar, hoe deze regering een kuil graaft voor het volk, deze regering verdiend geen volk en dit volk verdiend deze regering niet!!!

    Tjonge jonge jonge…, als lemmingen!!!

    Reactie door e.krul — vrijdag 15 september 2006 @ 20.50 uur

  18. De overheid zou eerst eens wat aan de enorme werkloosheid (meer dan een half miljoen mensen zitten zonder baan) in Nederland zelf moeten doen voor de grenzen open worden gezet. Nu speelt men de werkgevers in de kaart die klagen dat ze niemand kunnen vinden omdat ze geen fatsoenlijk loon willen betalen. Vandaar dat men graag de oostblokkers ziet komen. Die doen het voor een appel en een ei en dat is gunstig voor de bazen.

    Ik vind het prima als er Polen en dergelijke komen. Alleen moet men hen dan gewoon volgens de Nederlandse CAO betalen, anders krijgen we straks enorme problemen met het aantal werklozen hier wat niet meer aan de bak komt omdat ze als te duur worden beschouwd.

    Reactie door DJ Digital — vrijdag 15 september 2006 @ 20.51 uur

  19. @11 visgert en alle anderen…
    en wat doet de oppositie er aan? die doet er nu toch ook niets aan!
    spoeddebat voor prinsjesdag? vergeet het maar!

    vandaag in het nieuws,even letterlijk de woorden van Minister Kamp:

    “voordat wij effectief met opbouw aan de slag kunnen gaan”

    eerst meevechten in Afghanistan is het nu,want dat hoort er inneens bij zeggen ze nu.
    vredesmissie MY ASS! leugens…

    Reactie door iew — vrijdag 15 september 2006 @ 21.06 uur

  20. Als er geen goede controle is op CAO naleving, als er zwart werk gaat ontstaan als Polen bereid zijn tegen onderbetaling en zwart te werken, en bereid zijn arbeids-omstandigheden te accepteren die wij niet humaan vinden, dan kan openstelling van onze arbeidsmarkt leiden tot grote sociale problemen zoals verdringing, groeiende armoede en vreemdelingenangst.

    Dit kabinet is toch al kampioen in verdeel en heers, ze willen zeker voor 22 november door het aanjagen van de vreemdelingenangst, het stemgedrag van de mensen in (extreem)-rechtse richting manipuleren,

    Mensen stem links en laat je niet gek maken!

    Reactie door henry — vrijdag 15 september 2006 @ 21.07 uur

  21. Het stinkt aan alle kanten!

    Reactie door e.krul — vrijdag 15 september 2006 @ 21.18 uur

  22. @18
    Minimum loon is volgens het CAO.

    Reactie door Jofel — vrijdag 15 september 2006 @ 21.27 uur

  23. Hoe geloofwaardig is een partij als ze in hun verkiezingsprogramma hebben staan dat alle Nederlanders aan het werk moeten? Hoe geloofwaardig is een partij als ze stellen dat de vergrijzing een probleem is omdat er te weinig werkers zijn die de premies betalen? Is het de bedoeling dat de mensen uit het Oostblok onze pensioengelden gaan opbrengen? Is het de bedoeling dat de werkgevers gestimileerd worden jongeren en 50 plussers in dienst te nemen? Ik snap het niet helemaal geloof ik.
    In de NOS bijdrage staat dat werkgevers hierdoor niet langer hoeven te zoeken naar werknemers. Is het dan zo moeilijk om Nederlanders aan het werk te krijgen?

    Reactie door Alie Dekker — vrijdag 15 september 2006 @ 22.01 uur

  24. @23.,

    ze willen zelf niet werken., daar zit hem de kneep!

    kijk naar de geus, kamerlidmaatschap is hem te min., hij is geen volksvertegenwoordiger., dus ook niet geschikt als minister van sociale zaken., en hij zegt het zelf.,maar niemand legt de link., dus weinig anders als sufhoofden in de 2de kamer!

    Reactie door Jansonius — vrijdag 15 september 2006 @ 22.38 uur

  25. @19 inderdaad!

    Het is gewoon totale oorlog in uruzgan en de rest van afghanistan. De britten worden per week meerdere keren in hun kamp aangevallen en de australiers kunnen alleen ZWAAR bewapend uit de basis. Alleen de hoofdwegen zijn onder bewaking begaanbaar de rest is in handen van de taliban.

    Deze missie heeft NIETS meer te maken met opbouw of “winning the hearts and minds” (en heeft dit nooit gedaan), maar is gewoon oorlog voeren om de bezetting van afghanistan in stand te houden. NATO vecht als mercenary leger om het door de US gesponsorde corrupte regime van Karzai in stand te houden.
    Cheney’s olie pijpleiding moet er komen!

    Waar is nu die beloofde scheiding tussen de vechtmissies en opbouwmissies zoals beloofd in de debatten????

    Als de SP hier niet een spoeddebat voor aanvraagt zijn zij net zo verantwoordelijk voor de evt. gevolgen voor “onze jongens en meisjes” in de krijsmacht.

    Om nog maar niet te praten over het inademen van (DU) depleted uranium dust/gas, dat longkanker veroorzaakt en DNA aantast wat zorgt voor misvormde baby’s.

    SPOED DEBAT!!!! eindig de waanzin voordat het helemaal uit de hand loopt.

    Reactie door Zarathustra — vrijdag 15 september 2006 @ 23.18 uur

  26. Zorg er voor dat 2/3 van alle Nederlanders eisen dat we uit de EU treden, dan mag je ook de grenzen weer dichtspijkeren, dus dan komen er ook geen oostblokkers of andere bevolkingsgroepen meer ons land in, de keuze is aan het volk zou Donner zeggen.

    Dat er heel veel banen worden overgenomen door goedkopere oostblokkers staat als een paal boven water, en dat er heel veel zwart betaald gaat worden staat ook als een paal boven water en dat heel veel mensen daarna op een uitkering aangewezen zullen zijn staat ook als een paal boven water, want volgens de werkgevers groeit de economie hierdoor.
    Ik heb al vaker over dit onderwerp geschreven op deze weblog en zie alles wordt bewaarheid, pas nu begint iedereen te jammeren waar dat heen moet als al die oostblokkers hier komen, maar dat het gedonder zal geven dat is wel duidelijk.

    Ik zag vanavond Agnes Jongerius bij NOVA alle leden van het FNV verkopen aan dit kabinet.
    Ze l#lde gewoon mee met Wijn van het CDA en ze gaf in bedekte termen toe dat dit kabinet goed voor het land en de werkgelegenheid heeft gezorgd…… hoe huichelachtig kan je zijn… smijt dat mens gelijk van die stoel, of wil ze het CDA als opstapje gebruiken voor haar politieke carriere…
    Ze liet zich ook niet uit welke regerings coalitie haar voorkeur zou hebben…
    Agnes Jongerius zo ga je niet met je leden om, laat zien wie jouw voorkeur heeft, laat zien dat je voorkeur rood is, maar gaat niet dom zitten lachen en dollen met Wijn daar betalen de leden geen contributie voor.
    Ze heeft in dat hele gesprek geen zinnig woord gesproken over loonsverhoging, over de toestroom van oostblokkers, over verhoging van de uitkeringen … nee alleen dom lopen grinikken, mens ga weg bij de FNV je bent je leden niet waardig.

    Reactie door Pool — zaterdag 16 september 2006 @ 0.36 uur

  27. @25

    Also sprach zarathustra!
    Verständlichen wörtern!
    Ik kan me volledig met je uitkomst vereenzelvigen!

    Reactie door Wattenstaafie — zaterdag 16 september 2006 @ 0.42 uur

  28. En maar roepen dat het o zo goed gaat met de economie. Als we de P(vvd)a moeten geloven kunnen we inmiddels het personeel niet meer aangesleept krijgen, dus hup vooruit met die goedkope arbeidsimmigranten.Ik stel voor dat we de slavernij wederom invoeren en de CAO’s afschaffen. Dat zal de economie alleen maar goed doen. En ondertussen roepen we allemaal in koor dat toch vooral een ieder KANSEN op beter moet krijgen. Maken we van het leven gelijk maar een kansspel.

    Petje af, hoor. Ik had er nog niet aan gedacht, maar inderdaad. Wanneer je mensen een (WAO)uitkering ontneemt dalen de uitkeringen. Werken kunnen desondanks nog steeds niet en daardoor verliezen ze ook het recht op een reguliere uitkering. Buitengewone efficiente manier om de uitkeringen te doen dalen. Maar ja, of je dat dan ook een positief resultaat mag noemen?

    Reactie door Rob de Kuster — zaterdag 16 september 2006 @ 3.24 uur

  29. tip voor dit ahum moord/martel kabinet,in gedachte al in oranje overals,,
    tekort personeel,in de zorg,,huppa de grens open,,voor ex?oostblok,,
    wat?? taal problemen??
    de cda oplossing!!,in bv bejaarden hulp/ziekenhuizen,,we verstrekken voor de bejaarden,,wiet,, en lege/slechte batterijen gehoor apperaten,
    kijk ze lachen toch,en horen niets.
    de ziekehuizen,gratis morfine.
    de vvd oplossing,,we leggen een bom,geven een verzonnen groepering de schuld,,
    en we kunnen samen met de vs /te lezen op hun site/,,terroristen gaan bestrijden,
    ja hun eigen?? volk.wordt stilaan terrorist?
    maar er zijn ook voordelen hoor, met het toelaten oostblok landen,,de diefstal van/en spoorloze verdwenen auto’s,oke nadeel,voordeel,je kunt daar goedkoop je eigen auto kopen.
    voordeel dan,,de smokkel van nepmerkwaar,neemdt schrikbarend toe,grens cotroles/vrachtauto’s,
    voordeel,hoeft cilvia mijs?
    niet in duitsland,te vragen om goedzie/in een tiroler rokkie.
    kun je het door heel oud europa,goedkoop joop/goedzie kopen.
    oke nep maar wie ziet het verschil,als je wiet rokend,aan de morfine verslaafde,terrorist/vvd/ bent.

    Reactie door ad — zaterdag 16 september 2006 @ 5.15 uur

  30. Omerkelijk dat er gelijktijdig ook een herwaardering van functies plaats vind in het bedrijfsleven in de zorg zie je b.v. dat een verpleegster in een verzorgingstehuis(roosendaal e.o) plotseling meerdere taken krijgt zoals boodschappen doen,eten koken,schoonmaken en andere activiteiten waarbij je kunt vast stellen dat er van de oorspronkelijk baan van verpleegster niet veel overblijft en dat de benaming huishoudelijke hulp meer van toepassing is.
    ook een functie waarvoor geen diploma,s vereist zijn.
    Instroom van goedkope krachten uit andere EU landen is dan simpel.
    De vakbonden willen wel dat er CAO lonen betaalt worden aan buitenlanders .Maar deze ontwikkeling word zwaar ondermijnd
    door deze constructies.

    Reactie door volly — zaterdag 16 september 2006 @ 8.40 uur

  31. @30 leuke bijdrage. op deze manier kan je inderdaad de op een praktische manier onder de CAo lonen uitkomen. stelletje gluipers zijn het!

    Reactie door robr — zaterdag 16 september 2006 @ 9.29 uur

  32. @ Pool
    ik heb het ook gezien,en inderdaad we worden keihard genaaid!
    dat niet alleen de andere partijen worden ook nog eens flink geboycot.
    en de oppositie??? die is toch ook behoorlijk terughoudend in uitspraken of vechtlust voor ons land.
    de SP 16 zetels in het peilinkje van NOVA werd er ook weer even gezegd,er klopt geen hout van.
    maar ik verwijt de SP wel dat ze alles ook maar zo over hun kant laten gaan in dit opzicht.

    Reactie door iew — zaterdag 16 september 2006 @ 9.47 uur

  33. Ja…daar gaan we weer…. er zou dus alweer iets controversieels er doorgejast zijn.
    Ik begrijp het echt niet, waarom een spoeddebat i.p.v. het houden aan afspraken geen controversiele zaken te besluiten tot na de verkiezingen?

    Reactie door maria — zaterdag 16 september 2006 @ 11.49 uur

  34. @26
    Inderdaad Pool het FNV ten top.
    Een misselijke vertoning van de hoogste baas van het FNV.
    Hier lag het verraad aan haar leden voor het oprapen
    Maar bij de NIPO staan we al op 24 zetels.

    Reactie door Jofel — zaterdag 16 september 2006 @ 11.54 uur

  35. Ronduit verschrikkelijk, eigen bevolking eerst zal Hoof een rotzorg zijn.
    Men hoeft niet meer eerst een nederlandse werknemer te betrekken voordat men een pool in dienst neemt. Dan zal de pool wel altijd de voorkeur genieten gezien allerlei constructies ze te betrekken als goedkoopste krachten.
    Ik zie de invasie al voor me.
    En niemand die zegt dat dit soort besluiten NU niet genomen mogen worden.

    Reactie door maria — zaterdag 16 september 2006 @ 12.13 uur

  36. Ik vond dit vandaag in de Trouw,

    Nederland moet –met de rest van Europa– snel tijdelijke arbeidskrachten toelaten en ze na vijf jaar met geld op zak terugsturen.
    Dat stelt T. van Os van den Abeelen vandaag in deze krant. Van Os, die op persoonlijke titel schrijft, is als voorzitter van de adviescommissie voor vreemdelingenzaken een belangrijke regeringsadviseur op immigratiegebied.

    Hoe denkt zo’n adviseur dit mogelijk te maken? Ze hebben met Verdonk eerst 4 jaar lang vreemdelingenangst gekweekt en nu moeten gastarbeiders massaal worden toegelaten.

    Van het ene extreme in het andere extreme, is er in Den Haag ook een psychiater in de zaal…

    Reactie door henry — zaterdag 16 september 2006 @ 12.20 uur

  37. Ik heb me gisteren ook geergerd aan NOVA. Het was niet meer dan een onderlinge geflirt om het leuk met elkaar en de champagne te houden.
    Geen sprankje van journalistieke kwaliteit, scherpe inhoudelijke vraagstelling noch padstelling terug te vinden.
    Wijn en Jongerius konder er ‘genoegelijk en gezellig’ doorheen zwabberen. Het was m.i. ronduit waardeloos.

    Reactie door maria — zaterdag 16 september 2006 @ 12.21 uur

  38. @henry 12.20 uur

    Dan kunnen onze arbeidskrachten over 5 jaar daar in Polen weer voor een hongerloontje aan de gang, snap je ‘m?
    Wie profiteert uiteindelijk?
    Juist! Het kapitaal!

    Reactie door Wattenstaafie — zaterdag 16 september 2006 @ 13.00 uur

  39. Als Wouter Bos een beetje lef heeft dan draait hij die regeling,precies als de ziektekosten”bonus” van 255,- euro weer terug na de verkiezingen.Intussen worden goekope krachten,via uitzendbureau-s,waarvan de aandelen komeetachtig stijgen met groepen hier heen gehaald om de arbeiders financieel tegen elkaar op te zetten om zo de heilige koe van de marktwerking en de hieruit voortvloeiende superwinsten veilig te stellen.Gevreest moet worden dat Wouter Bos daarover niet rept,omdat hij weet dat straks,precies,zoals bij super grabbelaar WIM KOK voor hem een dik baantje te wachten staat.
    SP maak ook van dit onderwerp een stevig verkiezings-item!!!!!

    Reactie door Maan Arkenbosch — zaterdag 16 september 2006 @ 13.06 uur

  40. @34 Ook ik heb meer vertrouwen in het NIPO
    maar bovenaal in het gezonde verstand van
    de kiezer, die afhaken van cda en vvd nog
    een moeilijke zaak vinden, en in die over-
    gangsfase dan mogelijk het best af is met
    alles en iedereen die sociale bewogenheid
    pretendeert aan de dag te leggen en te in-
    tensiveren. Gevoelsmatig komen zij eerder
    terecht bij de PvdA en Groen Links,
    met de mogelijk zelfs 25 zetels van de SP
    is dan een driekoppige coalitie de funktie
    van de Cerberus gaat vervullen en het af-
    gelopen zal zijn met het huidige keffende
    schoothondje.
    Uw belang is mijn belang! Mijn belang is
    ook uw belang of kan het nog worden!
    Afweging naar norm(aal!) moet in ere worden hersteld.
    Zieken het laatste stukje procenten gezond
    heid ook nog laten afnemen om er door te moeten werken afgezien nog van de eigen huishoudelijke taken die gedaan moeten, worden of aan derden uit handen gegeven, en andere bijkomende kosten, dat buiten de deur werken met zich meebrengen, is
    voor het restant eigenwaarde van de betrok
    kene een uiterst grove vernedering én bele
    diging tevens.
    Simpel voorbeeld is dan wel, dat mensen zich mogelijk ontspannen bij p.c. en t.v.
    en er proberen ‘pijn’ mee op de achter-
    grond te dringen om niet nog meer pijn-
    stillers te willen slikken.
    Echter het is foutief te veronderstellen,
    dat pijn geen effect op concentratie heeft
    en die is voor een bedrijf voorwaarde om er menige funktie goed te kunnen vervul-
    len. Zelfs met een percentage van voor
    50 % geschikt te worden bevonden, betekent
    dat men er langer voor in touw is dan ie-
    mand met een 32 urige werkweek.
    Denkt men nu werkelijk dat er voor half-
    arbeidsgeschikten een staf personeel hen
    opwacht met gedane boodschappen en opge-
    maakt bed of een huis dat ondertussen werd
    schoongemaakt? Mantelzorgers, pro deo, is
    een afgedankte hulp van familie, buren en
    kennissen. Tweeverdieners dienen het te
    zijn in zo veel mogelijk gevallen, hetgeen
    baby, peuter, kleuter, scholier, student
    én ziéke medemens straks heel duur komt te
    staan, niet alleen straks, dat is ook in de directie omgeving al duidelijk waarneembaar tot ónze nationale schánde!

    Reactie door Madelief — zaterdag 16 september 2006 @ 13.52 uur

  41. Maan A, als Wouter Bos op zijn strepen
    had gestaan, de vorige keer, was mogelijk
    dit land voor velen weer een stuk minder
    onplezierig geworden.
    Hij heeft Jan Peter Balkenende, voor diens verantwoordelijkheid, alle ruimte gegeven en exact kunnen berekenen, waar het allemaal misgaat.
    Ook als calculator verwacht ik veel van
    zijn inbreng, als hij aan zet is. We zou-
    den als SP er erg dom aan doen, om behalve
    wat kritiek waaruit hij ongetwijfeld ge-
    leerd zal hebben hoe het straks niét moet
    gaan, nu apert vast te houden aan onze ei-
    gen beginselen hier.
    Het kan dus ook inderdaad niet getolereerd worden dat mensen om slechts
    255 eurootjes hun eigen léven in de waag-
    schaal stellen en moet dit ingeslopen
    ‘selfkilling weapon’ onmiddellijk bij WET
    verboden worden.
    Murw geworden van wat mensen niet meer kunnen overzien, moeten we hen zien te be-
    schermen tegen hun eigen abnormale afwe-
    ging van belangen, die je kunt betitelen
    als in ‘in een vlaag van verstandsver-
    bijstering genomen beslissingen’.

    Reactie door Madelief — zaterdag 16 september 2006 @ 14.02 uur

  42. Wattenstaafje,

    Ze hebben waarschijnlijk berekend dat meer Nederlandse arbeidskrachten aan het werk zetten, en er zijn er nogal als je het CBS mag geloven, duurder is dan arbeidskrachten uit het buitenland halen.

    Er zal wel een rekensommetje achter zitten van lonen, premies, belastingen en opleidingskosten, die mogen dan het buitenland betalen en zij, de Nederlandse ondernemers, plukken de vruchten ervan, zie hier de Hollandse koopmansgeest die door Den Haag waait.

    Maar waar hebben we de afgelopen jaren dan allemaal, premie, belasting enzovoorts voor betaald?

    Reactie door henry — zaterdag 16 september 2006 @ 14.06 uur

  43. SP verwijt rechtse mensen altijd dat ze egoistisch zijn en alleen maar aan zich zelf denken.
    Maar ondertussen probeert de SP en de vakbonden buitenlanders te weren, zodat ze het beschikbare werk lekker voor zich zelf kunnen houden. Vreemd voor een partij die altijd alles eerlijk wil delen.

    Reactie door BF — zaterdag 16 september 2006 @ 14.41 uur

  44. @43
    je weet heus wel waarom dat is. Dat heeft niks met egoisme te maken en met delen. NL heeft al ettelijke honderduizenden werklozen. Het gaat om wantoestanden, extreem lage lonen, het heeft niets meer te maken met een samenleving, opbouwen, alleen nog maar centjes en zogenaamde economie en dat dan zogenaamd goedkoop en tegen gezonde concurrentie: en zo is het dus niet. Daar gaat het om !

    Reactie door Gio — zaterdag 16 september 2006 @ 14.50 uur

  45. GIO,

    je hebt groot gelijk, we vechten toch ook voor de laagopgeleide jongeren van Marrokaanse of Turkse of andere huize, die dreigen permanent werkloos te blijven als ze worden weggeconcurreerd door goedkoop en zwartwerkende arbeidskrachten we vechten toch ook voor deze mensen in Nederland en Europa, we willen de verdeel en heerspolitiek niet aan de onderkant van de arbeidsmarkt!

    Reactie door henry — zaterdag 16 september 2006 @ 15.18 uur

  46. @44
    er moet staan:
    samenleving opbouwen (zonder komma er tussen)

    Reactie door Gio — zaterdag 16 september 2006 @ 15.23 uur

  47. @43 Zo BF, de nieuwste psychologie en ook
    een heel oude wijsheid leert, dat de ge-
    meenschap pas goed naar buiten toe kan
    funktioneren als het eerst de éigen gang
    van zaken in ordentelijke banen heeft ge-
    leid. Hier in den lande werkt beiden niet:
    geen ordentelijke gang van zaken en zelfs
    de banen niet ordentelijk geleid naar de
    burgers, opdat een ieder kan bijdragen in
    gemeenschapskosten en naar rato kan worden
    belast. Daarna wordt er een kosten/baten
    analyse op losgelaten en moet een patroon
    van werken stabiel zijn, zodat ook niet
    alleen van Overheidszijde, maar ook vanuit
    de burger weer goed ‘gedeeld’ kan worden,
    nog liever ook verdeeld vanuit het eigen
    inkomen van de burger zelf, zodat die ook
    zelf kan bijdragen voor goede doelen en
    rampenfondsen. Van de burger uit is dat
    Liebenswürdigkeit ohne Berechnung en ‘be-
    drijven’ verbinden ‘hun voorwaarden’
    (flink reklame !) aan vele akties…kunst!
    Laat je eens flink informeren BF en zie
    dan ook dat als plutocraten hiér in den
    lande hun geld beléggen in het buitenland,
    en veel mensen hun deviezen doen toekomen
    aan regeringen buitenslands, waar dan die
    winsten blijven? Gaat Turkije bijv. de
    voormalige Zwitserse ‘bescherming’beteke-
    nen voor menig kapitaal?
    Hoe denk je dat de Staatskas hier aan haar
    geld moet komen, als de Regering eerst haar bedrijven ‘weggeeft’, mogelijke ‘werk
    gelegenheid’ niet op tijd in gang brengt en de verhouding ‘werk en inkomen’ voor
    de Nederlanders die uiteindelijk dit land
    drágen, in grote gevaren brengt, i.c. heeft gebracht!
    Het moet even afgelopen zijn met het houden van luxe paarden en paradepaardjes
    tenzij het lonend is op lange termijn.
    Nu in galop de afgrond in, is niet de voorstelling die bij mij en vele anderen de show steelt. Niemand wil die armoede-
    grens of zelfs erónder met andere délen,
    en waar niét gegeven wordt valt ook niets
    te delen. Helaas heb je hier als beste
    vriend dan mogelijk Gerlach, die het ook al begint te ontbreken aan een gezond por-
    tie realiteitszin, jammer, maar beloof me
    dat je niet alles na-papegaait wat ze je
    in de mond leggen, je hébt er vroeg of laat jezelf lelijk mee in de kijkerd!
    Sterkte!

    Reactie door Madelief — zaterdag 16 september 2006 @ 15.36 uur

  48. @43 BF,

    Je weet dondersgoed hoe er gedacht wordt over de Polen en andere oostblokker die de kansen pakken hier naartoe te komen.

    Gelijke kansen, gelijke rechten, gelijke beloningen.

    Dus géén uitbuiterij voor deze groep mensen en afschepen met een laag loontje wat zwart uitbetaald wordt en dan vaak ook nog een 12-urige werkdag draait.

    Volledige verzekeringen, ook voor hen en gelijke rechten en arbeidsvoorwaarden die een Nederlandse werknem(st)er ook geniet.

    En stop eens een keer met je stemmingmakerij hier, want je ligt héél doelbewust dwars!

    Reactie door Bijdehandje — zaterdag 16 september 2006 @ 15.50 uur

  49. Enerzijds staat het mij tegen,omdat die mensen (oostblokkers) er ook niets aankunnen doen.Anderzijds laten we eerst iedereen in eigen land aan het werk hebben.DICHT DIE GRENS.

    Reactie door Tom — zaterdag 16 september 2006 @ 17.00 uur

  50. De Mensen die roepen eerst eigen werkeloze aan een baan helpen hebben geen verstand van de arbeidsmarkt, weten niet dat er een onoverbrugbaar gat is tussen wat de werkelozen in Nederland kunnen en willen en het soort werk waar nu een tekort aan mensen voor dreigt.

    OPEN DIE GRENS

    Reactie door Pascal — zaterdag 16 september 2006 @ 17.07 uur

  51. Pascal,

    Je stelt het wel heel simpel, verder als we jarenlang alleen maar horen privatiseren, derugeleren enzovoorts waardoor er ook vreselijk op het onderwijs bezuinigd is, en het onderwijs niet goed meer functioneert, denk aan het VMBO, dan scheppen ze een slechte aansluiting van vraag en aanbod op de arbeidsmarkt, een zichzelf waarmakende voorspelling.

    Naast eerst het onderwijs pikken ze daarna de arbeidsplaatsen van ons af, mijn devies voorzichtig de grens open als het echt nodig en verantwoord is.

    Reactie door henry — zaterdag 16 september 2006 @ 17.29 uur

  52. Henny,

    Het vmbo is een totaal ander probleem. Het systeem is mislukt, Daar kan je flink kritiek op hebben. maar dat is niet de schuld van de open grenzen hoor het was al lang mislukt.

    De arbeidsplaatsen afpakken is ook zwaar overdreven. De werkeloosheid is iets wat met econmische schommelingen me beweegt. Al bouw je nog zulke hoge muren om nederland. Veel helpt het niet om iets aan de werkeloosheid te doen.

    Reactie door Pascal — zaterdag 16 september 2006 @ 17.39 uur

  53. @50
    Als jij het wel weet vertel het dan eens.

    Reactie door Jofel — zaterdag 16 september 2006 @ 17.50 uur

  54. @50
    Als jij het wel weet vertel het dan eens wat dat gat is.
    Want je draait de zaak om ,het is wat de werkgevers niet willen en kunnen.

    Reactie door Jofel — zaterdag 16 september 2006 @ 17.58 uur

  55. Als je doelbewust aan de onderkant van de arbeidsmarkt laat concurreren met zwarte of grijze lonen, gaat dat ten koste van reguliere arbeidsplaatsen zelfs kleine zelfstandigen krijgen het moeilijk.

    Ik denk dat niet te ontkennen valt dat er al meer dan 2 decennia op het onderwijs bezuinigd wordt, de scholing van je beroepsbevolking.

    We willen geen muur, maar ook geen concurrentievervalsing via de arbeidsmarkt, Engeland en Italië laten zien wat er allemaal mis kan gaan.

    Niet iemand in een extreme hoek drukken als die voorzichtig is, en wijst op de risico’s van het nieuwe arbeidsmarktbeleid.

    Reactie door henry — zaterdag 16 september 2006 @ 18.26 uur

  56. over de werkloosheid:
    zolang ik leef hoor ik over werkloosheid, die is dus structureel en die is dus niet opgelost, en met het huidige beleid word die zeker niet opgelost (naar 0) dus. punt.

    Reactie door Gio — zaterdag 16 september 2006 @ 18.29 uur

  57. Van Hoof krabt even op zijn hoofd, zégt dat hij maatregelen neemt en doet vervolg
    ens niets dan alleen doorgaan op de ingeslagen weg de kamer kan er lekker toch niets aan veranderen en controversieel so what, ik ben de baas ik vang m’n geld toch wel met nietsdoen, lijkt Ross wel en/of maria van der Hoeven.

    Reactie door Henny — zaterdag 16 september 2006 @ 18.37 uur

  58. 55 Henny
    Helemaal eens dat je bezuinigen op onderwijs in je respons bij dit topic betrekt.

    Reactie door maria — zaterdag 16 september 2006 @ 18.55 uur

  59. Alleen een domme regering bezuinigt op onderwijs!

    Reactie door maria — zaterdag 16 september 2006 @ 18.56 uur

  60. Tja, de paar mensen die ondanks het briljante concept VMBO tóch niet ontmoedigd worden een vak te leren, worden het zo wel.

    Reactie door Floris V — zaterdag 16 september 2006 @ 23.42 uur

  61. @60 Floris V,

    In welke eeuw leef jij?????????????????

    Reactie door Bijdehandje — zondag 17 september 2006 @ 1.04 uur

  62. Nu maar hopen dat het spoeddebat er komt, weleens gedacht aan een motie van wantrouwen? Onder de titel Van Hoof is niet goed bij zijn Hoofd.

    Reactie door henry — zondag 17 september 2006 @ 7.57 uur

  63. 62. Van Hoof is gewoon lui.
    Als hij in de kamer op het matje moet komen begint hij al met zuchten.
    De traagheid straalt van hem af, zo niet het licht dat is bij hem allang uitgegaan. Hij is gewoon een onderaannemer van Zalm en Balkenende.
    Die werken met onderaannemers en zetbazen uitgezocht op de kwaliteit dat ze niet zelf kunnen nadenken en/of hoeven nadenken.
    Het zal hem een ‘zorg’zijn als hij zijn centjes maar krijgt.
    Ja baas, goed baas en krijg ik dan morgen ook 30% opslag als ik dat allemaal zeg?
    Ja jongen voor wat hoort wat, loyasliteit moet beloond worden.

    Reactie door Henny — zondag 17 september 2006 @ 9.53 uur

  64. @62 henry

    of:
    Een ontHOOFd kabinet:
    Hoe de romp een rampscenario handen en voeten geeft.

    Reactie door Wattenstaafie — zondag 17 september 2006 @ 10.13 uur

  65. @ 61 de verkeerde he

    Reactie door Floris V — zondag 17 september 2006 @ 10.49 uur

  66. Het lijkt alsof deze website plus thema wijd en zijd gelezen wordt, ook door journalisten van Buitenhof en de voorzitter van de SER.

    Ons wordt verzekerd dat de participatie van de Nederlandse beroepsbevolking wordt vergroot, maar ja 1 zwaluw maakt nog geen zomer!

    Twijfels over de mooie intenties worden groter als de grenzen al opengaan, maar de Nederlandse arbeidskrachten nog moeten worden opgeleid.

    Om mensen in Nederland die nu buiten de boot vallen echte kansen te geven, ben je voorzichtig in openstellen van je grenzen.

    Het ziet erna uit dat korte termijnbelangen van gevestigde belangengroepen, het winnen van de mensen die in Nederland buiten de boot vallen, hoe haalt men het in het Hoof….

    Reactie door henry — zondag 17 september 2006 @ 13.05 uur

  67. ik meende toch echt te horen dat de midden en wat ahum beter opgeleide mensen,dat daar juist het grote/extreme tekorten was/komen/waren,,
    vreemd dat dan de grensen open moet van de cda/vvd,voor de ahum lagere?werkers,open moeten,
    en de ww gelijk wil doen halveren?of tot 27 geen uitkering??
    dus de uitkomsst is duidelijk,de hogere heeft er nauwelijks of geen last van.
    maar de gewone werkende kan thuis gaan zitten,trrrinnnggg dus niet!vechten??
    wandt zegt de l?l van een cda/vvdér,ze mogen aan het werk voor het minimale loon??
    tringgggg,fout,vechten??,dat is geen cao,dat licht een stukkie hoger,het cao dan.meestal?dus weer gedwongen loon inleveren,,triiinnnggg fout,vechten voor je baan.

    Reactie door ad — zondag 17 september 2006 @ 13.35 uur

  68. Ik denk dat iemand met een VMBO diploma toch nog altijd een atapje voor heeft. Enige dreiging is er wel voor ongeschoolden, maar als die Nederlands kunnen hebben ze ook nog een stapje voor.

    Reactie door Edward — zondag 17 september 2006 @ 13.37 uur

  69. Ik denk dat de taak van de oppositie en zeker een partij als de SP is om helder te krijgen wat de precieze plannen zijn en welke beroepsgroepen wel of niet geraakt worden met de arbeidsmarkt- voornemens.

    Maar Jan Marijnissen heeft al eerder via interviews gewaarschuwd voor verdringing en de zwakke positie van de lager geschoolden met name van allochtone huize, ik heb het niet allemaal zelf bedacht maar de info over het onderwerp wel goed opgeslagen.

    Oppositie doe je werk, vraag een spoeddebat, probeer de info boven tafel te krijgen en als het niet bevalt dien een motie in, zo werkt een democratie.

    Reactie door henry — zondag 17 september 2006 @ 13.49 uur

  70. Beste mensen,

    Ik heb me een tijdlang afgevraagd waarom de SP zo fel gekant is tegen de immigratie van ‘de Oost-Europeanen’. Het lijkt namelijk een nationaal-socialistisch standpunt te zijn. Ik begrijp de redenering heel goed en zeg niet dat het standpunt per definitie ‘fout’ is, ik ben er alleen erg over in dubio. Stellen we ‘de Nederlanders’ hiermee niet boven ‘de Polen’, die evengoed als wij recht hebben op een goed leven?

    Met name het nationalistische aspect, het beschermen van ‘de Nederlandse arbeiders’ tegen ‘de Poolse arbeiders’, vind ik moeilijk aan deze zaak.

    Reactie door Gonda Haanstra — zondag 17 september 2006 @ 15.05 uur

  71. Gonda,

    Onzin! Want ieder land in de EU kan zelf bepalen in hoeverre zijn arbeidsmarkt wordt opengesteld, er zijn EU landen die het helemaal niet doen, het gaat niet om de “Polen” het gaat om arbeidskrachten die de Nederlandse sociale wetgeving gaan ontduiken en zodoende gaan zorgen voor concurrentie-vervalsing. Of anders gezegd een verdere druk op de lonen gaan vormen en ons gaan meeslepen in de race naar de bodem.

    Het betekent dat we vechten voor gelijke lonen, gelijke CAO’s en 1 minimumloon in de EU, of EU minimumstandaards.

    Er is toch niets tegen een goed voorbehoedsmiddel, en dat zou menige vrouw kunnen beamen!

    Reactie door henry — zondag 17 september 2006 @ 17.14 uur

  72. @71 En dus span je het paard achter de wagen door de grens gesloten te houden.

    De SP is goed in probelemen noemen maar draagt vaak de verkeerde averrechts werkende oplossing aan.

    De grens dicht houden is wel degelijk een makkelijke stemming makerij om hun simpele achterban te sussen.

    Als je echt bang bent voor concurrentie vervalsing dan ga je controles op dubieuze werkgevers illegale constructies opvoeren…

    Reactie door jeroen — zondag 17 september 2006 @ 19.15 uur

  73. 70 Mijn reactie betreft niet de ene mens qua nationaliteit boven de ander stellen maar wel de ongelijkheid in arbeidskansen ter faveure van bv. de polen. Zoals beter genoemd dan constructies , de grijze markt.
    Daarnaast ben ik het geheel qua ondwerwijs met Henny eens.
    Waar blijven in vredesnaam onze goed opgeleide jeugd en vakmensen?
    Kijk eens naar het gehele plaatje.

    Reactie door maria — maandag 18 september 2006 @ 0.58 uur

  74. Even terug op ‘vakdiploma’ in de gegeven link ?
    Wanneer worden het weer vakdiploma’s, eer van een vak?
    Nederland loopt ver achter, te weinig in in onderwijs en respect geinvesteerd.

    Reactie door maria — maandag 18 september 2006 @ 2.07 uur

  75. Maria,

    bedankt voor de aanvulling, je krijgt het gevoel dat een aantal de gebraden haantjes nu al door de lucht ziet vliegen, en de SP mag dit werkgeversfeestje natuurlijk niet verpesten.

    Ook zijn er veel voorstellen navoren gebracht om b.v. de CAO naleving middels een CAO-autoriteit te verscherpen. Dat een toestroom van arbeidskrachten ontwrichtend kan werken als het niet goed ingevuld wordt, en sociale problemen en spanningen kan verhogen is zelfs in Duitsland merkbaar waar door toestroom van arbeidskrachten uit de Oekraïne, de NPD, de neonazis, in 3 deelstaatparlementen hun intrede doen misbruikmakend van deze toestroom.

    Zulk stemgedrag en zulke toestanden willen we niet, vandaar het spoeddebat en de oproep links te gaan stemmen.

    Reactie door henry — maandag 18 september 2006 @ 7.39 uur

  76. In de rest van de sectoren werken ze ook al ( met een Duits paspoort ) .
    Wordt en zachtjes aan geen tijd om wiiseling te doen plaastvinden : De Nederlanders naar Polen en alle Polen naar Nederland ?

    vakbonden : wat is jullie meneing : gewoon lekker doorslapen en lekker vet worden en wachten op een leuke baan in het bedrijfsleven ?

    Reactie door Fred — maandag 18 september 2006 @ 11.07 uur

  77. @Fred,

    Best een aardig voorstel: na het ruilen van je kinderen en je partner op tv, ook het ruilen van je land. Ik zou zo gaan !

    Reactie door Wim Kok, Haarlem — maandag 18 september 2006 @ 11.55 uur

  78. Het is inderdaad een probleem met leerlingen die een VMBO-opleiding hebben ; zij komne tegen een bijzonder grote concurentie te staan : ze bezitten minder vaktechnische vaardigheden en kunnen alleen maar doorstromen naar het MBO ,waar zij na hun opleiding (wel/niet afgerond ) nog steeds niet direct inzetbaar zijn bij een werkgever : vooral de vaktechnische kant : d.w.z. motorische vaardigheden lopen zeer sterk achter ; ook de zelfstandigheid is een probleem ; en dit dadelijk tegen een moordende concurentie uit het Oosten , die tegen een aanzienlijk lager loon willen werken .gevolg de Nederlandse leerling komt zwaar in de problemen ; ze komen niet aan de gewenste praktijkervaring die zij kunnen aantekenen in hun CV ;gevolg : bijstand ( als aan de VVD ligt pas op 27 jaar ) .

    Het Balkenelende kabinet werkt aan een korte termijn profiteren van goedkope arbeiders ; daarna komne de grote problemen :die Polen blijven hier en zullen de goedkope huizen gaan bewonen : de Nederlandse leerling met diploma komt niet aan het werk en niet aan een zelfstandige huurwoning :

    Reactie door Fred — maandag 18 september 2006 @ 17.06 uur

  79. Fred,

    Je kent de Polen dus niet en roept maar wat.

    Ten eerste, de Polen blijven hier niet. Hard werken voor nederlands salaris maar dan wel uitgeven in Polen, hier blijven en armoede lijden met zo’n salaris doen ze niet. Je kan ze voor alles uitmaken maar gek zijn ze niet.

    Ten tweede, het vmbo onderwijs is belabberd, hun lage kansen op de arbeidsmarkt heeft niets met de Polen te maken. Het vmbo levert jongeren af die 15/16/17 zijn en in feite nog niets op de arbeidsmarkt te zoeken hebben. Zij zijn voorbereidend opgeleid om door te stromen naar het MBO.

    Reactie door Pascal — maandag 18 september 2006 @ 19.45 uur

  80. Pascal,

    Ik vind je opmerkingen iets te belerend naar Fred en ik denk dat in Fred’s analyse wel degelijk rake typeringen zitten, met Polen op zich heeft het niets te maken met moordende concurrentie aan de onderkant van de arbeidsmarkt wel degelijk en dat dit onderbuikgevoelens kan oproepen moet in Nederland naar 2001 ook niet vreemd in de oren klinken!

    Reactie door henry — dinsdag 19 september 2006 @ 12.14 uur

  81. @Henry, Onderbuikgevoelens en angst zijn slechte raadgevers….

    Reactie door Pascal — dinsdag 19 september 2006 @ 13.19 uur

  82. Pascal,

    Juist geconstateerd, maar je moet ze niet willen oproepen want achter dit soort gevoelens zit angst om het verlies van baan, inkomen en wat nog meer en dat treft meestal de minder goed opgeleide onder ons, en de belangen van die mensen serieus nemen, moet ook een politieke zaak zijn, juist om ze niet te laten misbruiken.

    Reactie door henry — dinsdag 19 september 2006 @ 14.12 uur

  83. Zoals de titel van dit onderwerp al zegt. Het is een belangenafweging. De SP benadrukt in mijn ogen te veel op de angst van mensen op banen verlies en verdringen door de Polen.

    Onterecht vind ik, zeker als je weer leest dat veel fruit telers met hun handen in het haar zitten. Door de natte augustus is hun oogst snel aan het verrijpen en moet het snel van het land gehaald worden. Wie gaat dat doen….?

    Reactie door Pascal — dinsdag 19 september 2006 @ 14.22 uur

  84. Pascal weet jij dat de fruittelers liever voor een dubbeltje op de eerste rang zitten en dus met opzet mensen uit Polen/Bulgarije en Bulgarije halen? En maar zeuren dat ze niemand kunnen vinden..zo kan ik het ook! Geloof niet alles direct is mijn advies! Ooh ja en studenten en scholieren want hier hoeven zij geen belasting voor te betalen!!!!
    Er zijn zat mensen die dit werk willen doen..dan moeten ze wel goed betaalt worden uiteraard!

    Reactie door cynthia — dinsdag 19 september 2006 @ 14.45 uur

  85. Tja cyntia,

    Als jij denkt dat er zat mensen zijn die dit werk willen doen dan zou ik dan wel een paar namen en adressen willen van je.

    Niet voor niets zijn bijna lle projecten om werkelozen op het land te laten werken mislukt…. na 3 dagen kwam men thuis met gebroken nagels…

    Reactie door Pascal — dinsdag 19 september 2006 @ 14.57 uur

  86. het voorbeeld van de fuittelers kennen we al jaren die plaat is grijs gedraaid! Het gaat hier kort cyclische seizoensarbeid, vaak slecht betaald, zoals Cynthia al opmerkte, maar de titel van dit onderwerp is het openstellen van 23 sectoren, je kunt dan toch niet volhouden dat er geen mensen zijn die hier willen werken, je vergelijkt dus de verkeerde appels met peren, verder kleineer je de problemen bij zo’n massale openstelling, ik ben daar in principe niet op tegen, maar nogmaals op een voorzichtige en verantwoorde wijze, gezien de risico’s….

    Reactie door henry — dinsdag 19 september 2006 @ 16.19 uur

  87. En dat is dus precies wat de SP doet. Angsten aan praten die er niet zijn. Maar aan de andere kant structurele tekorten aan personeel ontkennen en bagataliseren.

    De fruittelers is maar een probleem, maar er zijn genoeg tekorten in de gezondheidszorg, het onderwijs de politiebond, de vleesverwerkingssector.

    Nou waar zijn al die werkelozen die daar zo graag in willen werken? Openstellen van de grens lost dit probleem niet op, dat zie ik ook wel, maar of het de werkelozen probleem erger maakt dat is ook niet zo.

    Werkeloosheid is iets wat er altijd is geweest, altijd is en altijd zal blijven!

    Reactie door Pascal — dinsdag 19 september 2006 @ 16.29 uur

  88. Andere EU-landen gebruiken ook eerst hun eigen arbeidskrachten om de tekorten op te lossen en dat vraagt een combinatie van onderwijs/opleiding, faciliteiten zoals kinderopvang, enzovoorts, ik weiger te geloven dat er in Nederland geen geschikte mensen zijn, volgens mij gaat het om ontduiking van CAO’s, door grijze en zwarte lonen, en daar moeten we op tegen zijn, want dat verdringt mensen op een oneerlijke manier. En zet een neerwaarste spiraal in werking!

    Reactie door henry — dinsdag 19 september 2006 @ 17.05 uur

  89. Jij kan het niet geloven dat er geen werkelozen zijn, dat is jouw standvastigheid. Intussen zien we de realiteit aan. Grote tekorten in allerlei sectoren.

    Het grote arbeidsaanbod dat de werkelozen zouden zijn is in realiteit niet geschikt voor de vraag die er op dit moment is.

    De ontduiking en illegale constructies moeten altijd aangepakt worden. Daar kan niemand het mee oneens zijn. Maar dat is iets anders dan blindelings de grens sluiten en daarmee een grote groep wel willende arbeiders en werkgevers de mogelijk ontnemen om op een normale manier zaken te doen!

    Spiraal werking is ook kletskoek, je ziet nu al diverse Polen niet meer zomaar klakkeloos alles pikken, en terrecht. En zij die hier langer zijn gaan ook mondiger worden en opkomen voor eigen belang.

    De linkse partijen moeten niet zo een stempel gaan drukken op die groep arbeiders.

    Reactie door Pascal — dinsdag 19 september 2006 @ 18.12 uur

  90. Pascal je beweringen kloppen niet, de boel gaat niet dicht, er zijn al veel argumenten de revue gepasseerd en je zoekt iets om het alsnog te rechtvaardigen, dit gaat gewoon strijd opleveren met bonden, bedrijfsgroepen, stakingen, acties, en niet te vergeten links stemmen, niet lullen maar poetsen….

    Reactie door henry — dinsdag 19 september 2006 @ 19.02 uur

  91. Een troost…iemand met een goed geweten kan onrecht voor zichzelf niet verkroppen, dat gaat een keer knagen!
    Pascal wees gewoon eerlijk, vooral voor jezelf..het ga je goed

    Reactie door cynthia — dinsdag 19 september 2006 @ 23.17 uur

  92. Ik heb gesolliciteerd bij de politie maar het schijnt nogal moeilijk te zijn om uitgenodigd te worden voor een vervolg gesprek en dit terwijl er een tekort is aan HBO denkenden!!!! Raar die politie of wachten ze totdat de grenzen helemaal open gaan????Voor een dubbeltje op de eerste rang en Dave: gelukkig zijn er nu polen/bulgaren en hongaren die aan de bel hangen….slavernij mag niet meer!
    Eerst de eigen werklozen aan het werk en dan verder….

    Reactie door cynthia — dinsdag 19 september 2006 @ 23.20 uur

  93. Ik ken de Polen redelijk ; waar het omgaat dat de huidige jeugd zwaar in de problemen gaan komen : Als je de ogen open houdt ,en je fiets geregeld in oudere wijken ;dan blijkt dat de Polen-populatie behoorlijk toeneemt ; sommige hebben al een eigenbedrijf en ronselen andere oostblokkers om hiet te komen werken : De Poolse dametjes zijn er koopziek en vinden winkeltjes in Nederland veel mooier dan in Polen ; dus deze blijven graag hier wonen .
    Bovendien kunnen die Polen , door de regels die wel voor Nederlanders gelden gewoon onderduiken ; zoals huisvesting : In die oude wijekn hebben veel Polen een appartement gehuurd en daar huizen ze rustig met 10-15 personen in , er zijn ook Polen die in vrachtbusjes leven ; er zijn helen Poolse gezinnen , die bij tuinders in een barrak leven ; er zijn zelfs Polen die in Duitsland een kamer huren , omdat deze daar veel goedkoper is ;De vooledige marktwerking berust totaal niet op wederzijdse solidariteit ; In Amerika hadden daar vele jaren geleden ook problemen mee ;en veroorzaakten grote gevechten om een baan : in Amerika namen de vakbonden dit opzich om een regeling tot stand te brengen op de arbeidermarkt .

    Volledige marktwerking en ongelijkheid in behandeling van arbeiders leidt tot rellen !

    Reactie door Fred — woensdag 20 september 2006 @ 12.28 uur

  94. @92 En cyntia zo laat je weer met je uitspraak “Eerst eigen werkelozen aan het werk en dan verde”…” zien wat voor onrealistische doelstellingen de Sp aanhangers nastreven.

    Want het betekend feitelijk dus nooit meer verder…Zoiets als eerst zorgen totdat we geen alcoholisten meer hebben voordat we weer alcohol verkopen….

    Reactie door Pascal — woensdag 20 september 2006 @ 12.28 uur

  95. En wat wij allemaal wel weten is dat groeperingen ( JONGEREN ) die geen werk hebben en hun ambities niet kunnen ontpooien , leidt tot extreem rechts gedrag .
    De Overheid heeft juist te zorgen voor een evenwichtige verdeling : ook positieve discriminatie kan leiden tot een anti-reactie !

    Reactie door Fred — woensdag 20 september 2006 @ 12.34 uur

  96. Fred,

    Jeugdwerkeloosheid is een serieus probleem en dat moet ook goed aangepakt worden. Maar met vrij verkeer van werknemers in de EU heeft het niets te maken.

    Het is leuk hoe de SP dat aanelkaar probeert te praten. Maar jeugdwerkloosheid moet je aanpakken met betere scholing, jongere betere begeleiding geven. Alsof de grens dichthouden de jeugdwerkeloosheid kan oplossen.

    Reactie door Pascal — woensdag 20 september 2006 @ 13.09 uur

  97. Pascal, jij doet onrealistisch want jij haalt er zieke mensen bij..verslaving is een ziekte! Ik heb het over mensen die kunnen en willen werken en daar vallen ook gedeeltelijk arbeidsongeschikten onder…dus niet wat nu gebeurd mensen afschrijven en aan de kant zetten met een klotebedrag! Terug naar de menselijke maat en daar is niet veel voor nodig! De mentaliteit van met weinig middelen zo veel mogelijk doen moet maar eens afgelopen zijn! Als je werknemers goed behandelt leveren ze goed werk en daar profiteert de werkgever van en daardoor komen de opdrachten en komt het geld binnen! Werknemers worden nu gezien als last…dit terwijl zij het werk doen…maar goed dat wist jij vast al Pascal want je bent 1 van die mensen die geen waarde hecht aan personeel alleen maar aan geld …….beetje dom vind ik

    Reactie door cynthia — woensdag 20 september 2006 @ 13.43 uur

  98. De SP leeft in een “ideale” wereld waarin je denkt werkeloosheid op te kunnen lossen door grensen gesloten te houden..

    Droom verder….

    De werkgever probeert natuurlijk zijn kosten zo laag mogelijk te houden, dat probeert ieder mens. Wat jij je niet realiseert is dat door ons zuinig koopgedrag als consument vele male meer banen verloren gaan dan de werkgevers ooit voor elkaar kunnen krijgen met hun loondrukken en Polen.

    Reactie door Pascal — woensdag 20 september 2006 @ 14.46 uur

  99. Nee Dave!!!!, grenzen hoeven niet gesloten, mogen open zijn maar dan wel gelijke monnikken gelijke kappen! Dat is wat de SP ervan vindt en een ideale wereld nee dat sprookje lijkt op te gaan voor rechts met hun droom van een Amerika 2 met rijdom voor de rijken en niets voor de armen…

    Reactie door cynthia — woensdag 20 september 2006 @ 20.29 uur